Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Beste Tweakers,

Met interesse lees ik van alles op Ikwileenwarmtepompfaq.

Er ligt een prijsindicatie en ik sta op een wachtlijst voor en hybride systeem met een Vaillant Arotherm Plus 75/6 en een nieuwe HR ketel. All electric ready, zeggen ze. Ik ben benieuwd hoeveel gas ik nog nodig heb straks én hoe ik all electric kan gaan met die Vaillant, kijkend naar mijn huidige verbruik, (na-)isolatie, etc.
Er wordt ook een buffervat en een bypass aangeboden. Buitenruimte voor een monoblock is okay.

Isolatie nu:

-Spouwmuur met glaswol ingespoten nageïsoleerd.
-Overal minimaal dubbel of HR+ glas
-Dak ene helft nageïsoleerd met glaswol, andere helft (slimfix)isolatieplaten met RC3 onder de dakpannen.
-Geen vloerisolatie. Er is geen kruipruimte. Vloer voelt niet koud. Huis staat op zand.
-8690wp aan zonnepanelen op Oost en Zuid.

Op dit moment staat de cv temperatuur op 50 a 55 graden, buiten is het 0 a 2 graden en in mijn woonkamer heeft de cv er wel wat werk aan om de boel op 21 te houden..

Er ligt een warmteverliesberekening (op basis van tekeningen) waaruit een verlies van 20Kw komt, bij -10 graden. Veel meer dan ik bereken op basis van mijn gasverbruik (2400*8,8/1650):

Historisch gasverbruik:
2020: 2400m3
2021: 2750 m³
2022: 2400m3
(December '20: 413m3, januari '21: 396m3)
Vanwege kantoor aan huis stoken we tussen 7 en 22 uur.

Afgiftesysteem:
- Radiatoren woonkamer ledenradiatoren: 1 radiator van 3,2m bij 40cm 74 lamellen van 40x19cm en 2 radiatoren van 110cm bij 40cm met ieder 26 lamellen van 15x40. Ook nog een 2240w compacte radiator. In andere kamer 7200w en op de slaapkamers ook modernere T22 radiatoren.

SWW:
- plek voor boiler:ja 180cm bij 60cm ruimte (als de huidige boiler weg is)
- 250 a 300 liter nodig (5pers. 3 tieners)
- DWTW aanwezig? Nee.
-Huidig: CW6 met gasgestookte boiler 120liter. Nefit Ecomline Excellent.
-warm water keuken: in eerste instantie Quooker.

[Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: zuinig, R290, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie.

Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Beste antwoord (via RBoss op 06-10-2023 19:46)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Met de huidige buitentemperaturen ontkom je niet aan pendelgedrag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe groot is je huis?

Staan er nog isolatiemaatregelen op de planning?

Heb je een lagere Ta (40-45gr) ook geprobeerd?

Waarom heb een gasgestookte boiler? Enig idee wat daarvan het aandeel is in je gasverbruik? Maw: kun je gasverbruik voor verwarming en SWW uitsplitsen?

Kook je op gas?

Je verbruik is erg hoog, en afgiftesysteem niet optimaal. Maar: hoe hoger het verbruik, hoe hoger de besparing.
En ipv hybridehardware+nieuwe ketel heb je voor hetzelfde geld (ook meer subsidie) ook een zwaardere WP die je volledige gebruik kan dekken.

Maar het loont sowieso om je afgiftesysteem te verbeteren dmv fans, of ze te vervangen voor fancoils of grotere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Huis is 223m2, maar de ruimtes waar we stoken zijn 130m3..

Koken op inductie, sinds een paar maanden.

Volgens mij moet je grofweg 300m3 rekenen aan see, toch? In de zomer, zo der verwarming, verbruik ik 26m3 per maand, dus dat klopt wel, lijkt me.

Interessant, een grotere wp en dan meteen all electric, maar is mijn huis daar geschikt voor?
Verdere isolatie loopt hier meteen in de vele duizenden euros. Gevelisolatie, veel HR++ glas ipv dubbel, grote operaties.
Ik ga laten onderzoeken (met een boring door betonnen vloer) of er toch ruimte onder de vloer te isoleren valt door het vol te spuiten met iets, maar daar blijft het wel bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Een woning kan succesvol verwarmd worden met een warmtepomp met voldoende vermogen en een afgifte systeem dat dat vermogen bij lage temperatuur af kan geven. Denk 45 bij -10 echt worst case.

Bij beperkte isolatie / veel verlies is dat gruwelijk hard werken, en dat kan ook in de papieren lopen.

Verlies en afgifte moeten dus in balans gebracht worden. De oplossing is deels in isolatie, deels in verbeteringen afgifte systeem.

Verder Isoleren wordt op gegeven heel erg duur, dus ga je kijken naar afgifte.
Voor paneel radiatoren is redelijk te vinden wat ze doen bij welke temperatuur, zie calculator Radson.
Voor leden radiatoren is het lastig.

Met een goed vloerverwarming systeem - the gold standard - kan het bijna altijd!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Dank je. Dat is precies de vraag die ik heb: hoe is hier in huis de balans tussen isolatie, verlies en afgifte en welke oplossing van hoort daarbij. Het liefst meteen all electric, maar anders hybride met mogelijkheid van all electric zonder alles opnieuw te moeten doen, zoals een nieuwe wp als de Arotherm Plus 75/6 alsnog te beperkt blijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ik ben nu aan het bijhouden hoeveel gas ik gebruik als ik de temperatuur continue op 21 hou nu het buiten continue tussen -1 en 2 graden is. CV temp staat op 50/55 graden. Lijkt mij wel iets waarmee je het verlies/ benodigd vermogen kunt bepalen. Of doe ik dan iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RBoss schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:36:
Ik ben nu aan het bijhouden hoeveel gas ik gebruik als ik de temperatuur continue op 21 hou nu het buiten continue tussen -1 en 2 graden is. CV temp staat op 50/55 graden. Lijkt mij wel iets waarmee je het verlies/ benodigd vermogen kunt bepalen. Of doe ik dan iets geks?
Niets geks aan, je kunt in 24 uur bepalen hoeveel thermisch vermogen je huis nodig heeft. Alleen je SWW kan daar nog in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op zondag 22 januari 2023 @ 06:32:
[...]

Niets geks aan, je kunt in 24 uur bepalen hoeveel thermisch vermogen je huis nodig heeft. Alleen je SWW kan daar nog in zitten.
Ik kom uit op zo'n 0,6/0,7 m3 per uur. Maal 8,8 = 6,2. Zegt dat nou iets over het vermogen van de warmtepomp die er zou moeten komen? Hoe reken je dit nou om naar vermogen bij -10?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PU9bPqr2AJ4JEx4o5NnGhTHgMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EaCD78DWpL578Fx4WkAPu4mh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss voer vanaf 1 december dagelijkse standen in op mindergas.nl

Dat geeft je Gasverbruik per graaddag.
Bij gemiddelde binnentemperatuur van 20 graden en gemiddelde buitentemperatuur -10 is een dag 30 graaddagen.

Nauwkeuriger dan 1 dag. Maar als je gister 6,2 kW nodig had dan red je het bij -10 niet met de 7,5kw vaillant

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 22-01-2023 09:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
De eerste besparing zie ik al: de 120 liter boiler. Die wordt waarschijnlijk de hele dag op temperatuur gehouden en dat kost gas.

Ik denk zomaar dat de nieuwe ketel een doorstroomtoestel is die geen water hoeft warm te houden. En zie daar de eerste besparing van een paar kuub gas per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
MarkS90 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:36:
De eerste besparing zie ik al: de 120 liter boiler. Die wordt waarschijnlijk de hele dag op temperatuur gehouden en dat kost gas.

Ik denk zomaar dat de nieuwe ketel een doorstroomtoestel is die geen water hoeft warm te houden. En zie daar de eerste besparing van een paar kuub gas per week.
Die gaat eruit inderdaad. Maar ik heb nog geen installateur gevonden die hem nu wil vervangen, rekening houdend met dat er een wp bij komt op termijn. Ze raden me allemaal dat door 1 partij te laten doen, omdat het anders bij eventuele onbalans in het systeem onduidelijk is wie het moet gaan oplossen.. En als met een grotere wp all electric al mogelijk zou zijn, zou het ook weer zonde zijn die euros in een nieuwe ketel te steken. Ik hink dus op verschillende gedachten, omdat ik niet precies weet wat mijn mogelijkheden zijn. Vandaar mijn post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:43:

Bij gemiddelde binnentemperatuur van 20 graden en gemiddelde buitentemperatuur -10 is een dag 30 graaddagen.

Nauwkeuriger dan 1 dag. Maar als je gister 6,2 kW nodig had dan red je het bij -10 niet met de 7,5kw vaillant
Ga ik ook maar eens proberen. Dank voor de tip. Die 6,2 maal 1,5 zal wel niet kloppen, toch? Er is vast geen lineair verband tussen temperatuurverschil binnen/buiten en benodigd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss

Net mijn gasverbruik van 1 december tot vandaag (632m3) gedeeld door het aantal graaddagen in Twenthe voor die periode (932). Komt 0,7 uit. Bedoelde je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss

IK heb eerder al een (dure) offerte gehad voor all electric met een Daikin Altherma 3 H HT. Ik had toen geen goed idee of dat de juiste zou zijn voor mij. Die zijn er van 12 of 14Kw. Zou ik het daarmee redden? Vaillant heeft ook een 125/6 van 12Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RBoss schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Net mijn gasverbruik van 1 december tot vandaag (632m3) gedeeld door het aantal graaddagen in Twenthe voor die periode (932). Komt 0,7 uit. Bedoelde je dat?
Dan kom je voor 30 graaddagen aan 21 kuub.
21 kuub maakt iets van 180kWh warmte (je hebt vrij nette CV temperatuur dus vrij net rendement)

En dat dan weer delen door 24 uur geeft 7,5kW.

Het is wat krap met de Vaillant , maar er zijn meer ervaren lui hier op dit punt ;)

Dit getal is wel inclusief douchen, en dat doe je niet aan >8kWh/m3. Hoeveel gas verbruik je per zomer maand (dat je niet met vakantie bent)?

Kan zijn dat je het red met de Vaillant als je een losse warmtepomp boiler gebruikt voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:57:
[...]

21 kuub maakt iets van 180kWh warmte (je hebt vrij nette CV temperatuur dus vrij net rendement)

Het is wat krap met de Vaillant , maar er zijn meer ervaren lui hier op dit punt ;)

Dit getal is wel inclusief douchen, en dat doe je niet aan >8kWh/m3. Hoeveel gas verbruik je per zomer maand (dat je niet met vakantie bent)?

Kan zijn dat je het red met de Vaillant als je een losse warmtepomp boiler gebruikt voor SWW.
Kijk, dat schiet op. Herberekend met 2 x 25/26m3 voor douchen kom ik dan uit op 6,9Kw. En ineens doet Vaillant weer mee..

Zo'n warmtepompboiler had ik al op mn lijstje staan.. die maakt Vaillant ook. Arostor VWL BM 270/5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Is het nog relevant dat dat gasverbruik natuurlijk ook inclusief nachtverlaging is? Tussen 7 en 22 uur 21 graden, maar verder afkoelend naar 16 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss dat is denk ik een beetje een probleem omdat je een iets lagere gemiddelde temperatuur hebt. Dus vertekent de berekening.

Voor nachtverlaging is geen ruimte op vermogen, wordt vaak geheel niet gedaan met warmtepomp omdat het extra warmte verlies bij doorstoken goed gemaakt wordt door hoger rendement van niet hoeven pieken.

CV kan wel pieken zonder rendement penalty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:37:
@RBoss dat is denk ik een beetje een probleem omdat je een iets lagere gemiddelde temperatuur hebt. Dus vertekent de berekening.

Voor nachtverlaging is geen ruimte op vermogen, wordt vaak geheel niet gedaan met warmtepomp omdat het extra warmte verlies bij doorstoken goed gemaakt wordt door hoger rendement van niet hoeven pieken.

Nog effe een paar dagen doorstoken op 21 graden continue dus. En dan opnieuw berekenen.. Kijken wat het verschil is.

Zou het erg prettig vinden als die 7,5Kw wp en een warmtepompboiler het hier samen aan zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kijk uit met een conclusie trekken uit een korte periode,

Voorbeeldje bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC10jjawzvnKIB5yPr1slcJbb-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SaN1hkrUCiZW535JUOGkRF8d.png?f=fotoalbum_large

Beetje vertekend beeld omdat dit 2 CV ketels betreft, waarvan 1 hopelijk volgende week uitgaat (warmtepomp).

Mijn gemiddelde verbruik is 26m3 per dag, dus 8,66 kW per uur ( reken even met factor 0,8 qua gas). Maar in de periode met vorst ( -5) heb ik over de 13 kW nodig. Vorige winterperiode met zware vorst -10, trok mijn ketel van het voorhuis meer dan 15 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Is trouwens inc SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je kunt inderdaad beter de gemiddelde etmaal temperatuur aanpassen op het historisch stookgedrag, dan gaat mindergas het verbruik per graaddag iets aanpassen.

Maaruh, @ds23man je grafiek is niet genormaliseerd aan graaddagen, dus zegt op zich niet zoveel… moge duidelijk zijn dat jouw woning een hogere Warmtevraag heeft dan TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RBoss schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Nog effe een paar dagen doorstoken op 21 graden continue dus. En dan opnieuw berekenen.. Kijken wat het verschil is.

Zou het erg prettig vinden als die 7,5Kw wp en een warmtepompboiler het hier samen aan zouden kunnen.
Ik zou dan gelijk een IR Thermometer halen en checken of je radiatoren wel waterzijdig in evenwicht zijn. Daar valt wellicht de winst te behalen om op een lagere aanvoer te stoken. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

En anders middels grotere radiatoren hangen de afgifte verhogen. Hybride zou ik altijd vermijden. Net niet oplossing in 9 van de 10 gevallen. Doodzonde als je met wat ingrepen full electric kan.

Bij mij is de afgifte groot en waterzijdig goed ingeregeld en ik kon een paar weken geleden met 40/45 graden toe bij 24/7 stoken met -8 buiten. Nu nog een installateur vinden. DE grootste opgave.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor een proefondervindelijke bepaling van het warmteverlies:
De enige periodes die ik zou gebruiken zijn de maanden december en januari
en dan alleen de echt koude, grijze dagen zonder zon.
En het gasverbruik voor warm water is in de winter (een stuk) hoger dan in de zomer
is mijn eigen ervaring.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:14:
Je kunt inderdaad beter de gemiddelde etmaal temperatuur aanpassen op het historisch stookgedrag, dan gaat mindergas het verbruik per graaddag iets aanpassen.

Maaruh, @ds23man je grafiek is niet genormaliseerd aan graaddagen, dus zegt op zich niet zoveel… moge duidelijk zijn dat jouw woning een hogere Warmtevraag heeft dan TS ;)
Het gaat om het verschil tussen een gemiddelde temp en strenge vorst. Als ik in mijn geval van het gemiddelde uitga dan zou ik met een 9 kW uitkomen, maar dan zit ik met -10 toch echt in de kou. Vorige winter hadden we een kortdurende strenge vorst periode en was de warmtebehoefte toch echt richting de 15 kW. In die periode had ik mijn ketel begrensd op 10 kW en we zaten toch na een paar dagen in de kou.... Vandaar dat ik het voorhuis ga doen met een 125 in hybride opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
offtopic:
@ds23man 21-27 Dec lijkt 140m3 en waren met standaard instellingen mindergas.nl 76,45 graad dagen
1,83 kuub/graad dag

Dan verwacht ik bij 30 graad dagen voor jouw woning dus 55 kuub (-10 buiten, 20 binnen, beiden etmaal gemiddeld)
Ofwel net geen 20kW

Lijkt vervolgens weer een goede match voor je praktijkervaring: 45 kuub voor de dag met -5 op basis van die mildere week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:50:
offtopic:
@ds23man 21-27 Dec lijkt 140m3 en waren met standaard instellingen mindergas.nl 76,45 graad dagen
1,83 kuub/graad dag

Dan verwacht ik bij 30 graad dagen voor jouw woning dus 55 kuub (-10 buiten, 20 binnen, beiden etmaal gemiddeld)
Ofwel net geen 20kW

Lijkt vervolgens weer een goede match voor je praktijkervaring: 45 kuub voor de dag met -5 op basis van die mildere week.
Maar dan moet er geen wind staan..... Overigens stookten we toen op 21,5 graad, heb inmiddels de SWMBO stiekem laten wennen aan 20.5. Soms zijn er dingen in het leven die je niet moet overleggen in een relatie. :+

En dan is het nog de vraag of het met de radiatoren nog wel goedkoper is om met de WP te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:37:

Effe opnieuw naar die graaddagen gekeken en naar mijn historische verbruik. 7 tm 14 feb 2021 zijn vorstdagen/nachten geweest met 2 keer nachttemperaturen van -10. Ik heb mn gasverbruik van die dagen erbij gehaald (176m3) en gedeeld door het aantal graaddagen in die week (215,93), waarbij ik een gemiddelde kamertemperatuur nam van 19,5. Tussen 7 en 22 uur 21 graden en de overige 9 uren 16, dus voorzichtig geschat, lijkt me.

Kom ik uit op 0,82. Maal 8,8 is 7,2Kw. Moet kunnen dus, met een Vaillant 75/6? Helaas heb ik de info uit 2021 niet per uur, want anders had ik het gasverbruik bij -10 kunnen gebruiken..

Weet nou niet of ik mag verwachten dat bij een wp van 7,5Kw het gaat redden zonder HR ketel ernaast. Zou ik leuk vinden, maar als ze straks bij me op de stoep staan met die spullen weet ik nog niet wat ik moet zeggen. Neem maar weer mee die ketel en zet er een warmtepompboiler in? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss ik weet even niet uit het hoofd hoeveel de Vaillant daadwerkelijk kan maken bij -10. Maar je komt met een heel klein aantal uren per jaar tekort. Het aanhouden van de CV en gas aansluiting is gewoon te duur: daarvan kun je wel een paar kWh COP1 van betalen. Als het goed is zit er in de binnen unit een elektrisch hulp element, maar ik heb de details hoe deze ingezet kan worden niet scherp. Kun je misschien beter even in het Vaillant topic neuzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou eerst eens kijken wat de 75 aan vermogen kan leveren bij -10. Je moet ook in de gaten houden dat een WP op max vermogen een hoop herrie maakt en snel dichtvriest. Vaak is het beter om een maatje groter te kiezen, alleen zit je bij Vaillant gelijk aan een 3 fasen koelkast vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:10:
@RBoss ik weet even niet uit het hoofd hoeveel de Vaillant daadwerkelijk kan maken bij -10. Maar je komt met een heel klein aantal uren per jaar tekort. Het aanhouden van de CV en gas aansluiting is gewoon te duur: daarvan kun je wel een paar kWh COP1 van betalen. Als het goed is zit er in de binnen unit een elektrisch hulp element, maar ik heb de details hoe deze ingezet kan worden niet scherp. Kun je misschien beter even in het Vaillant topic neuzen ;)
De /6 serie zijn monoblokken zonder binnenunits. Eventuele extra E bijverwarming moet je apart installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:11:
Ik zou eerst eens kijken wat de 75 aan vermogen kan leveren bij -10. Je moet ook in de gaten houden dat een WP op max vermogen een hoop herrie maakt en snel dichtvriest. Vaak is het beter om een maatje groter te kiezen, alleen zit je bij Vaillant gelijk aan een 3 fasen koelkast vast.
Dat wordt dan een 105/5 lijkt me.. Die levert bij 55 graden aanvoer als ik deze grafieken goed lees bij -10 nog wel 9Kw en nog 8 bij -15.. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efh2lyeim_Q6mokq8FlCznU2V8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbIeqRdzg5JdKC9zn62pzLyQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is wat je wil natuurlijk, hier mijn 125/6 met de genormaliseerde maataanduiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktUUaZ-a6w4K3wBVPz0io1jgf5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6LfsdiHnysPXetmFx8kAyGS.jpg?f=fotoalbum_large

De 105 is net zo groot.

Wat je kan doen is om de VWZ MEH 97/6 erbij te installeren, dan heb je 6 kW extra vermogen ( cop 1!) voor extreme situaties (lees een week per jaar). Dan kan je ketel en gas eruit met een 75/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:02:
Het is wat je wil natuurlijk, hier mijn 125/6 met de genormaliseerde maataanduiding:

[Afbeelding]

De 105 is net zo groot.

Wat je kan doen is om de VWZ MEH 97/6 erbij te installeren, dan heb je 6 kW extra vermogen ( cop 1!) voor extreme situaties (lees een week per jaar). Dan kan je ketel en gas eruit met een 75/6
Interessant! Af en toe de waterkoker aan om bij te verwarmen.. Dank voor de tip. Maar dan dus ook meteen een warmtepompboiler erbij. Of een boiler door de wp gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Even je startpost bekeken. Het zou van de gekke zijn als je ook gelijktijdig je cv ketel vernieuwd. Dat geld kan je beter in een WPB of WP gestookt boilervat steken. Het is een ander verhaal als je nog een recente goede CV ketel hebt hangen, dan rekent van het gas af vaak niet zo positief uit qua terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even een kanttekening: je stroomaansluiting moet dit wel aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:21:
Even je startpost bekeken. Het zou van de gekke zijn als je ook gelijktijdig je cv ketel vernieuwd. Dat geld kan je beter in een WPB of WP gestookt boilervat steken. Het is een ander verhaal als je nog een recente goede CV ketel hebt hangen, dan rekent van het gas af vaak niet zo positief uit qua terugverdientijd.
Ik heb een 3-fasen aansluiting liggen..

Zo'n hybride oplossing wordt me dan aangeraden door een bedrijf dat hybride oplossingen doet. Ik ben bang dat het een lekker makkelijke oplossing is. Niks afstellen, geen nazorg, inregelen. En misschien ook relatief goedkoop als ik eigenlijk een grotere wp nodig zou hebben en een boiler, etc voor gasloos. Hoef je met hybrife misschien niet zo over na te denken.
Ik probeer de stap in 1 keer te maken, maar de hoeveelheid info is erg groot en ik krijg veel tegenstrijdige berekeningen als het om mijn huis gaat en als ik die schemaatjes bekijk bvan warmtepompweetjes en vollasturen en RC waardes. Bijvoorbeeld een warmteverliesberekening op basis van de bouwtekeningen waar een verlies van 20 Kw bij -10 uit komt. Ik snap dan niet meer wat het betekent dat ik bij -10 met zo'n berekening met graaddagen op 0,82 uit kom.

Ik ben geen tweaker, maar een brave huisvader die de boel warm wil houden en die een CW6 HR ketel van 15 jaar oud heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
RBoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb een 3-fasen aansluiting liggen..

Zo'n hybride oplossing wordt me dan aangeraden door een bedrijf dat hybride oplossingen doet. Ik ben bang dat het een lekker makkelijke oplossing is. Niks afstellen, geen nazorg, inregelen. En misschien ook relatief goedkoop als ik eigenlijk een grotere wp nodig zou hebben en een boiler, etc voor gasloos. Hoef je met hybrife misschien niet zo over na te denken.
Ik probeer de stap in 1 keer te maken, maar de hoeveelheid info is erg groot en ik krijg veel tegenstrijdige berekeningen als het om mijn huis gaat en als ik die schemaatjes bekijk bvan warmtepompweetjes en vollasturen en RC waardes. Bijvoorbeeld een warmteverliesberekening op basis van de bouwtekeningen waar een verlies van 20 Kw bij -10 uit komt. Ik snap dan niet meer wat het betekent dat ik bij -10 met zo'n berekening met graaddagen op 0,82 uit kom.

Ik ben geen tweaker, maar een brave huisvader die de boel warm wil houden en die een CW6 HR ketel van 15 jaar oud heeft.
Hybride is de can't fail optie: de CV kan altijd blijven bijspringen. Het is echter ook de duurste optie (want 2 systemen tegelijk aanwezig). 3x raden waarom een installateur het graag aanraadt: veel werk en dus inkomen voor hem, en 0 kans op klachten.

Het is aan jou daarin mee te gaan en ervoor te betalen of niet. Een paar straalkachels voor die week per jaar kun je ook doen, kost een stuk minder, maar is misschien ietsje meer werk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss ik zeg: geen paniek, neem rustig de tijd. Klapt je ketel: er zijn huur ketels te krijgen met minimum termijn van een jaar die daarna vrij op te zeggen zijn. Die verzekeringspremie is ineens niet zo heel hoog ;)

Je bent al een heel eind op weg om het zelf te snappen.

Warmte verlies rapporten zijn lastig lezen, tenminste de paar die op forum langs genomen zijn.

Er zit vaak een dikke post in voor relatief vlot opwarmen van de woning. Met warmtepomp wordt daar niet echt rekening mee gehouden. Wintersport betekend dus min of meer dat de verwarming thuis aan moet blijven op redelijk nette temperatuur, anders duurt het dagen om op te warmen als je met koud weer thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:02:

[Afbeelding]

De 105 is net zo groot.

Zo'n VWZ MEH 97/6 kan toch nog wel later bijgeplaatst worden als die 75/6 niet genoeg blijkt en mijn vrouw toch 'licht geïrriteerd' raakt van straalkacheltjes in de winter..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je zo op het randje gaat zitten, zou ik 'm wel incalculeren.
Als je ook SWW met die unit wil maken zou ik zeker een maatje groter nemen en dan wil je ook de driewegklep die al in de 97/6 zit.

Als je SWW met een losse warmtepompboiler doet speel je wat capaciteit vrij (~3 uur per dag als het echt koud is) en kom je weg met een losse verwarmingsstaaf (wel rvs nemen, gaat er anders slordig uitzien) en een VWZ AI met relais. Dat is een stuk goedkoper dan de 97/6.
Tenminste, aangenomen dat de overstort, expansievat etc allemaal kunnen blijven hangen (die zitten er anders ook in en dat is toch wel makkelijk).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
Als je zo op het randje gaat zitten, zou ik 'm wel incalculeren.
Als je ook SWW met die unit wil maken zou ik zeker een maatje groter nemen en dan wil je ook de driewegklep die al in de 97/6 zit.

Als je SWW met een losse warmtepompboiler doet speel je wat capaciteit vrij (~3 uur per dag als het echt koud is) en kom je weg met een losse verwarmingsstaaf (wel rvs nemen, gaat er anders slordig uitzien) en een VWZ AI met relais. Dat is een stuk goedkoper dan de 97/6.
Tenminste, aangenomen dat de overstort, expansievat etc allemaal kunnen blijven hangen (die zitten er anders ook in en dat is toch wel makkelijk).
Bedoel je met dat laatste de overstort en expansievat die er nu hangt? Dat is ook oud, hoor.

Zou het er dan met alle rekenwerk en tips hier dus op kunnen neerkomen dat ik gasloos zou kunnen redden met een Vaillant Arotherm Plus 75/6, Arostor VWL BM 270/5, VWL AI met relais en een verwarmingstaaf?

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 21:54 . Reden: quotefix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zou het nog erg spannend vinden. Je geeft aan dat de 50°C aanvoer nodig is, de warmteverliesberekening komt op 20 kW, koevlaas op meer dan 12.
Echt goedkoop stoken wordt dat niet en je zit continu op de max.
De COP van de 105/6 zal beter zijn, vriest minder in en geeft wat marge.
De 125/6 is dan even groot, met subsidie even duur en heeft nog meer marge zonder nadelen over de 105/6.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:05:
Ik zou het nog erg spannend vinden. Je geeft aan dat de 50°C aanvoer nodig is, de warmteverliesberekening komt op 20 kW, koevlaas op meer dan 12.
Echt goedkoop stoken wordt dat niet en je zit continu op de max.
De COP van de 105/6 zal beter zijn, vriest minder in en geeft wat marge.
De 125/6 is dan even groot, met subsidie even duur en heeft nog meer marge zonder nadelen over de 105/6.
Ik vind het ook spannend. Grote investering, niet 100% zeker van wat ik krijg. Maar ik kreeg het idee dat het wel kon voor 99% vd tijd. En ik kies ( of liever gezegd, mijn vrouw kiest) liever het zekere voor het onzekere.

Komen dan meteen weer vragen achteraan: is dan zo'n verwarmingstaaf nog nodig? Of een wpb? Zijn er betere of goedkopere wp te vinden met dat soort vermogen?

En dan blijft de vraag of de installateur, als ie straks belt dat ie een hybride systeem voor me klaar heeft staan, dan kan aanpassen aan dit soort systemen.

Je gaat bij a verlangen naar een simpele omruil van oude naar nieuwe hr ketel.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RBoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Ik vind het ook spannend. Grote investering, niet 100% zeker van wat ik krijg. Maar ik kreeg het idee dat het wel kon voor 99% vd tijd. En ik kies ( of liever gezegd, mijn vrouw kiest) liever het zekere voor het onzekere.

Komen dan meteen weer vragen achteraan: is dan zo'n verwarmingstaaf nog nodig? Of een wpb? Zijn er betere of goedkopere wp te vinden met dat soort vermogen?

En dan blijft de vraag of de installateur, als ie straks belt dat ie een hybride systeem voor me klaar heeft staan, dan kan aanpassen aan dit soort systemen.

Je gaat bij a verlangen naar een simpele omruil van oude naar nieuwe hr ketel.. 8)7
@Proton_vind het spannend omdat die kleine Vailliant wss té klein is.

Mijn stem gaat ook naar de 125/6.
SWW vat eraan en gas op die lolly.
Ofja, gas af laten sluiten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou die 105 overslaan, is een gecastreerde 125. Als je ruimte hebt voor een formaatje Amerikaanse koelkast zou ik niet gaan kloten met een E bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:45:
Ik zou die 105 overslaan, is een gecastreerde 125. Als je ruimte hebt voor een formaatje Amerikaanse koelkast zou ik niet gaan kloten met een E bijverwarming.
En kunnen die grote dingen net zover terugmoduleren als de kleine als er weinig vraag is? Hij moet z'n vermogen wel kwijt kunnen, toch?
Daar komt ook min afgiftesysteem weer om de hoek kijken, he? Ik heb snel zitten tellen, maar ik heb aan T22 radiatoren 20Kw aan vermogen hangen in huis, nog los van de ledenradiatoren in de woonkamer/keuken waar ik het in mijn startpost over had en waarvan ik dus niet goed kan bepalen wat het vermogen is. Het zijn wel (met 1 T22 radiator van 2240w) de enige die altijd helemaal open staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Trouwens, heel fijn hoe jullie me helpen met dat verzamelen van info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Op 1 slaapkamer (uit 1968) hangen ook nog twee ledenradiatoren, maar die zijn nog nooit aan geweest afgelopen 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:45:
Zo groot is natuurlijk wel lelijk. Hoop dat het geluid minder is dan bij de kleine. Hij staat dan gelukkig om de hoek in de tuin, uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Zeg, ik lees op 'warmtepompberekenen' dat de 125/6 bij +7 graden buiten nog minimaal 5,4Kw afgeeft en de 75/6 maar 3Kw. Is dat nog van belang? Anders kijk je misschien teveel naar de uitersten bij heel koud, maar hij moet ook nog lekker draaien bij normale temperaturen.

Hoe kan ik dat bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[verkeerd gelezen]

Dit is van belang voor eventueel pendelen: als de pomp minimaal 5kW doet, en je hebt maar 2kW voor een gegeven temperatuur nodig, zal hij een deel van de tijd uit moeten.

[ Voor 69% gewijzigd door Brent op 25-01-2023 16:40 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss je zal de afgifte moeten omrekenen naar warmtepomp vriendelijke temperatuur. Dat is liefst niet meer dan 45/40/20 bij -10. Bij voorkeur minder: hoe lager hoe minder stroom nodig is.
Radson heeft een tool voor paneel radiatoren. Leden radiatoren geen idee, wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:
@RBoss je zal de afgifte moeten omrekenen naar warmtepomp vriendelijke temperatuur. Dat is liefst niet meer dan 45/40/20 bij -10. Bij voorkeur minder: hoe lager hoe minder stroom nodig is.
Radson heeft een tool voor paneel radiatoren. Leden radiatoren geen idee, wel van belang.
Kan het kloppen datik nog 7765w over hou als ik van die T22 radiatoren (van 20Kw maximaal) het vermogen 1 voor 1 van de Radson site haal bij 50/45/21? Is nog steeds minus een 5-tal ledenradiatoren waarvan 3 in de woonkamer, maar dat zou dan eventueel de wp wel aan kunnen, of zie ik nog meer over het hoofd?

Groeten,
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBoss afgifte gaat inderdaad grof door de knieën bij lagere water temperatuur. De 20kW is bij 75/55/20 of zelfs hoger.

Bij warmtepomp is het afgifte systeem heel erg belangrijk. Als je hogere temperaturen nodig hebt draai je lagere COP.

Bij 35 ga je ruwweg naar 5, 45 naar 4, 55 naar 3. En dat is bij gematigde buitentemperatuur. 55 maken bij -10 moet je niet rekenen op meer dan 1,5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor de Arotherm Plus units kan je die gegevens opzoeken in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Hoe belangrijk het minimumvermogen is, is ook afhankelijk van de systeeminhoud.
Ledenradiatoren scoren daar wel goed :)

Je wil maximaal 1 start per uur; de standaardinstelling zorgt daar meestal wel voor (mits dus voldoende water).

[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:51:
Voor de Arotherm Plus units kan je die gegevens opzoeken in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Hoe belangrijk het minimumvermogen is, is ook afhankelijk van de systeeminhoud.
Ledenradiatoren scoren daar wel goed :)

Je wil maximaal 1 start per uur; de standaardinstelling zorgt daar meestal wel voor (mits dus voldoende water).
Tsja, weer iets uit te zoeken dus: inhoud cv systeem..

Blijf ik ook nog zitten met de vraag: krappe wp kopen met naverwarmer cop =1, maar met lager minimum vermogen voor als het geen winter is én voor als er alsnog verder geïsoleerd gaat worden de komende jaren. Óf gaan voor een wp die met -10 ook de boel warm houdt, maar die misschien gaat pendelen en een stuk duurder is. Misschien uit zetten in de zomer, omdat sww toch van de wpb komt, ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
COP1 nooit structureel inzetten. Gewoon de best passende WP die alles zelf kan kiezen.

Stuk duurder valt mee, zeker door de hogere subsidie.

Pendelen, tsja…. Perfection is the enemy of good.
COP1 is vele male onwenselijker dan een paar starts extra.

Maar inderdaad, ik zou “gewoon “ “even” je BGG vloer eruit slopen en vervangen door een beter geisoleerde met VVW. Of was dat geen optie? ;)

[ Voor 65% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-01-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pendelen is het gedrag dat een WP zijn warmte niet kwijt kan in het afgifte systeem en meerdere keren per uur start en stopt. Bij hogere buitentemperaturen is het heel normaal dat je korte runs van een uur krijgt. En dat is helemaal geen probleem voor de levensduur, men gaat uit van 160.000 start/stops. Bij een periode van 20 jaar spreek je over 21 per dag maar de helft van het jaar draait je pomp niet dus heb je het over 42 per dag. We hebben het dan over 2 per uur!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

:+ :+ En je kan natuurlijk ook twee kleinere in cascade opstelling zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:50:
:+ :+ En je kan natuurlijk ook twee kleinere in cascade opstelling zetten.
Nog meer opties...🤔 Keuzestress..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:07:
Pendelen is het gedrag dat een WP zijn warmte niet kwijt kan in het afgifte systeem en meerdere keren per uur start en stopt. Bij hogere buitentemperaturen is het heel normaal dat je korte runs van een uur krijgt. En dat is helemaal geen probleem voor de levensduur, men gaat uit van 160.000 start/stops. Bij een periode van 20 jaar spreek je over 21 per dag maar de helft van het jaar draait je pomp niet dus heb je het over 42 per dag. We hebben het dan over 2 per uur!!!!
Zeg je nou dat pendelen een overschat probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RBoss schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Zeg je nou dat pendelen een overschat probleem is?
Ja, op dit forum hebben wat mensen last van een pendelfobie en vormen daarmee de antiependelmaffia.

Een WP kan over het algemeen al extreem terug moduleren t.o.v. een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Weet je dan toevallig ook hoe ver een 75/6 en een 125/6 terug kunnen? Ik kan dat nergens vinden tot nu toe. Als ik dan kan vergelijken met het vermogen dat ik in de late lente en vroege herfst nodig heb kan ik daar misschien wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Ja, op dit forum hebben wat mensen last van een pendelfobie en vormen daarmee de antiependelmaffia.

Een WP kan over het algemeen al extreem terug moduleren t.o.v. een CV ketel.
Antipendelmaffia.. 8) Ben benieuwd hoeveel je daar als respons op krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
bbbrumbrum schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 06:57:
COP1 nooit structureel inzetten. Gewoon de best passende WP die alles zelf kan kiezen.

Stuk duurder valt mee, zeker door de hogere subsidie.

Pendelen, tsja…. Perfection is the enemy of good.
COP1 is vele male onwenselijker dan een paar starts extra.

Maar inderdaad, ik zou “gewoon “ “even” je BGG vloer eruit slopen en vervangen door een beter geisoleerde met VVW. Of was dat geen optie? ;)
Als jij het even met mijn vrouw overlegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RBoss schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:50:
Weet je dan toevallig ook hoe ver een 75/6 en een 125/6 terug kunnen? Ik kan dat nergens vinden tot nu toe. Als ik dan kan vergelijken met het vermogen dat ik in de late lente en vroege herfst nodig heb kan ik daar misschien wat mee.
Ze kunnen ongeveer terug moduleren naar 20-25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RBoss
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Op elke pagina is het rechtergrafiekje het verwarmingsvermogen, het onderste lijntje is dan het minimum.

Het minimum bij +12 is ongeveer de helft van het maximum bij -7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Dank je! Die grafiekjes begreep ik niet zo goed. Op het gevaar af een domme vraag te stellen: Wat zijn die toeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RBoss dat is het compressortoerental; daar heb je eigenlijk niets mee te maken, maar tussen de onderste en bovenste punten van die grafiek kan de warmtepomp regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Goedemiddag. Nog even een vraagje over een kengetal uit mijn woning.

Wat betekent 343W/'Celsius? Ik denk dat ze dat hebben bepaald door me een test te laten doen voor het vermogen van mijn CV installatie. Ketel op 50 graden, thermostaat op heel hoog en kijken hoeveel gas je gebruikt in precies 30 minuten. Bij mij komt daar 0,431 kuub uit. Wat kan ik daarmee? Wat is het vermogen van mijn cv installatie dan?

Groeten,
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
RBoss schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:05:
Goedemiddag. Nog even een vraagje over een kengetal uit mijn woning.

Wat betekent 343W/'Celsius? Ik denk dat ze dat hebben bepaald door me een test te laten doen voor het vermogen van mijn CV installatie. Ketel op 50 graden, thermostaat op heel hoog en kijken hoeveel gas je gebruikt in precies 30 minuten. Bij mij komt daar 0,431 kuub uit. Wat kan ik daarmee? Wat is het vermogen van mijn cv installatie dan?

Groeten,
Rogier
Zo, offerte binnen. Er is me een Arotherm 105/6 geoffreerd, met een naverwarmer in de hydraulische module. Wie kan me helpen beoordelen of het een goede is ..?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdTQhYOGMuqrmfP5GO1qMyZT_Sc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WsojLM2vJ9RwoDO7snv83B4y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik kan hier weinig chocolade van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:28:
Ik kan hier weinig chocolade van maken.
Mis je ingrediënten? Wat zou ik moeten toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Prijzen zijn niet allemaal zichtbaar.

Heeft die binnenunit niet al een ontluchter/vuilafscheider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RBoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:03:
[...]

Mis je ingrediënten? Wat zou ik moeten toevoegen?
Je screenshot is maar gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Je screenshot is maar gedeeltelijk.
Stom...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhK_0yVYfCIV0BtOwL0EvUH4n2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q1b8bLtCyNMG58LqogcCSTww.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is post 1 en wat is post 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Post 1 zijn de installatiekosten en 4 de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Volgens mij een "normale" prijs, tegenwoordig. Kost wat, heb je ook wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En hier zie je ook weer dat het SWW weer een groot deel van de prijs uitmaakt. In dit geval 3600 euro inc btw aan materiaal en ex de installatiekosten.

Als je een losse WPB pakt zit je op 2000 euro na subsidie:

https://warmtepompboilers...ir-270l-warmtepompboiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Plus het voordeel dat je SWW-run en je verwarming gewoon onafhankelijk van elkaar kunnen opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En je veel flexibeler bent in je opstelling en ook nog eens behoorlijk op installatie uren kan besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een 10 kW warmtepomp aan je boiler kun je al snel onbeperkt douchen met een spaardouche.
Bovendien scheelt het gevel/dakdoorvoeren en geluid binnen, dus of een losse wpb nou installatieuren bespaart kan ik hiervandaan niet zeggen.

De offerte ziet er vrij compleet uit, je kunt nog overwegen om zelf een 3fase tussenmeter toe te voegen. De stroomverbruik-inschatting van de warmtepomp zelf komt zonder garanties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:09:
Met een 10 kW warmtepomp aan je boiler kun je al snel onbeperkt douchen met een spaardouche.
Bovendien scheelt het gevel/dakdoorvoeren en geluid binnen, dus of een losse wpb nou installatieuren bespaart kan ik hiervandaan niet zeggen.

De offerte ziet er vrij compleet uit, je kunt nog overwegen om zelf een 3fase tussenmeter toe te voegen. De stroomverbruik-inschatting van de warmtepomp zelf komt zonder garanties :)
Er is al een gasgestookte boiler aanwezig, als een WPB op die plek past scheelt dat gewoon in installatie uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:09:

De WPB werd inderdaad afgeraden omdat hij in een ruimte naast mn slaapkamer zou komen te staan. Vrij veel geluid vanwege de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ik las dat de Vaillant wp smart grid ready is. Wat moet ervoor doen. Om het eigen gebruik van mijn zonnepanelen maximaal te maken? Ik heb ook aan de installateur gevraagd of het systeem dat hij offreert ook al in staat is die pv stroom optimaal in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zit op de binnenunit (ding met blauw scherm) een contact dat ingesteld kan worden op "PV overschot". Als je een omvormer of domoticaplug hebt die je kan programmeren om bij bepaalde opwek te schakelen, gaat de warmtepomp op dat moment een SWW run doen of het water nog een beetje warmer maken.

Er is ook een integratie met SMA's EEbus (niet te verwarren met Vaillants eigen ebus), daar zijn de berichten nogal wisselend over.

Zelf verhoog ik om 13:00 gewoon in het klokprogramma de gewenste kamertemperatuur, dat doet ook al heel wat :)

• RBoss
Dag Tweakers, in oktober komt hier als het goed is de warmtepomp. Vaillant 105/6 met 300 liter vat warm water.
Twee vragen:
Ten eerste: ik lees dat zoneregeling niet zo goed is voor het systeem. Ik zou graag op twee (of drie) kinderkamers (waar vaak ramen open staan en waar de kinderen niet goed opletten, zo'n slimme thermostaatknop laten aanbrengen, zodat het in de nacht niet te warm is of met de ramen open wordt gestookt. Kan dat in zo'n systeem?

Ten tweede : ik lees hier ook over dat een buffervat in het systeem niet goed is voor het rendement, maar wel makkelijk voor de installateur. Ik heb zo'n vat wel in de offerte staan. Moet ik dat nou alsnog weigeren en meer eisen vd installateur qua inregelen?

Groeten, Rogier

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat heeft met elkaar te maken; als je voldoende altijd open hebt staan (waarbij "voldoende" betekent: voldoende water en voldoende afgiftevermogen) dan is een buffervat overbodig. Ik kan dat niet goed inschatten voor je ledenradiatoren, waarschijnlijk wil je het buffervat wel, ook tegen kou tijdens defrosts.

Je kan nog wel lobbyen voor buffervat in serie, standaard staat hij paralllel waarmee de boel lastiger goed in te regelen is.
Het nadeel van dingen open- en dicht draaien in plaats van op constante temperatuur werken is vooral dat je, om enigzins vlot bij te warmen, een hogere watertemperatuur nodig hebt die dus voor een lager opwarmrendement zorgt. Maar ventileren is natuurlijk ook belangrijk.

Maar niet de 125 dus?

• RBoss
De offerte kwam uit op de 105/6, kennelijk op basis van de inschatting van de installateur. Ik ben als leek maar niet gaan doorvragen, want ik zou met het antwoord toch niet erg veel kunnen. Ik zie in de grafiekjes van het vermogen per buitentemperatuur/afgiftetemperatuur ook niet heel veel verschil, dus het zal wel goed zijn.

Misschien effe wachten met die slimme radiatorknoppen tot er een goed draaiend systeem is...

Raad je me dus aan te bespreken dat de buffer in serie staat? Is dat lastiger inregelen voor de installateur, maar dezelfde voordelen?

Heb ik straks als gebruiker via de thermostaat of een ander display eigenlijk inzicht in het rendement, de stooklijn, lengte van een run, etc, om beter te kunnen afstellen? Of moet ik daar steeds die installateur voor laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ik lees net ergens dat de Arotherm Plus 105/6 een minimum vermogen heeft van 3,7. Ik deel dat door 8,8 en kom dan op 0,42 m3 gas uit als equivalent. Op dit moment stook ik zo'n 0,2 tot 0,4 m3 per uur. Kan het zijn dat de wp die eraan zit te komen bij mij niet voldoende terug kan schakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Neu, dat komt bij een juiste inregeling op een half uur aan, half uur uit en dat is helemaal prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met de huidige buitentemperaturen ontkom je niet aan pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier als voorbeeld ons Rijksmonument de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkKlOMCUEKfR7SvEXcgTw1svV3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvMsfdhC5SfFayAYXVToqReO.png?f=fotoalbum_large

De pieken zijn SWW en koken op gas.

Dit is een voorbeeld van 1 van onze WPen die op een dierenverblijf met stooktemperatuur 23 graden de afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPC33aR5NlrEy14xlb_Mbsbv2dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RM58lHs6nODU6mc768fv2OrI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:20:
Er zit op de binnenunit (ding met blauw scherm) een contact dat ingesteld kan worden op "PV overschot". Als je een omvormer of domoticaplug hebt die je kan programmeren om bij bepaalde opwek te schakelen, gaat de warmtepomp op dat moment een SWW run doen of het water nog een beetje warmer maken.

Er is ook een integratie met SMA's EEbus (niet te verwarren met Vaillants eigen ebus), daar zijn de berichten nogal wisselend over.

Zelf verhoog ik om 13:00 gewoon in het klokprogramma de gewenste kamertemperatuur, dat doet ook al heel wat :)
Beste Proton,

Moet ik in mij situatie/met mijn offerte nou nog iets (laten) doen om optimaal gebruik te maken van mijn pv- stroom? Ik kan dus iets instellen qua 'PV-overschot', maar wat is er hardwaretechnisch verder nodig? Ik heb een 3-fase omvormer van SolarEdge SE10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RBoss schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Beste Proton,

Moet ik in mij situatie/met mijn offerte nou nog iets (laten) doen om optimaal gebruik te maken van mijn pv- stroom? Ik kan dus iets instellen qua 'PV-overschot', maar wat is er hardwaretechnisch verder nodig? Ik heb een 3-fase omvormer van SolarEdge SE10K.
En waarom zou je dat willen zolang we nog steeds kunnen salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RBoss je omvormer heeft daar zo te zien geen signaal voor, dus daar heb je iets van domotica voor nodig. Ik denk dat dat buiten de scope van de warmtepompinstallateur valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

En waarom zou je dat willen zolang we nog steeds kunnen salderen?
Goeie vraag. Nu eigenlijk onnodig voor de portemonnee inderdaad. Het loopt inderdaad vooruit op de afschaffing van salderen. Soort controledrang van mij, ofzo.. Of mijn nobele streven door zo hoog mogelijk eigen gebruik mijn steentje bij te dragen aan vermindering van de onbalans in het Gelderse stroomnetwerk...
Pagina: 1 2 Laatste