Beste Tweakers,
Met interesse lees ik van alles op Ikwileenwarmtepompfaq.
Er ligt een prijsindicatie en ik sta op een wachtlijst voor en hybride systeem met een Vaillant Arotherm Plus 75/6 en een nieuwe HR ketel. All electric ready, zeggen ze. Ik ben benieuwd hoeveel gas ik nog nodig heb straks én hoe ik all electric kan gaan met die Vaillant, kijkend naar mijn huidige verbruik, (na-)isolatie, etc.
Er wordt ook een buffervat en een bypass aangeboden. Buitenruimte voor een monoblock is okay.
Isolatie nu:
-Spouwmuur met glaswol ingespoten nageïsoleerd.
-Overal minimaal dubbel of HR+ glas
-Dak ene helft nageïsoleerd met glaswol, andere helft (slimfix)isolatieplaten met RC3 onder de dakpannen.
-Geen vloerisolatie. Er is geen kruipruimte. Vloer voelt niet koud. Huis staat op zand.
-8690wp aan zonnepanelen op Oost en Zuid.
Op dit moment staat de cv temperatuur op 50 a 55 graden, buiten is het 0 a 2 graden en in mijn woonkamer heeft de cv er wel wat werk aan om de boel op 21 te houden..
Er ligt een warmteverliesberekening (op basis van tekeningen) waaruit een verlies van 20Kw komt, bij -10 graden. Veel meer dan ik bereken op basis van mijn gasverbruik (2400*8,8/1650):
Historisch gasverbruik:
2020: 2400m3
2021: 2750 m³
2022: 2400m3
(December '20: 413m3, januari '21: 396m3)
Vanwege kantoor aan huis stoken we tussen 7 en 22 uur.
Afgiftesysteem:
- Radiatoren woonkamer ledenradiatoren: 1 radiator van 3,2m bij 40cm 74 lamellen van 40x19cm en 2 radiatoren van 110cm bij 40cm met ieder 26 lamellen van 15x40. Ook nog een 2240w compacte radiator. In andere kamer 7200w en op de slaapkamers ook modernere T22 radiatoren.
SWW:
- plek voor boiler:ja 180cm bij 60cm ruimte (als de huidige boiler weg is)
- 250 a 300 liter nodig (5pers. 3 tieners)
- DWTW aanwezig? Nee.
-Huidig: CW6 met gasgestookte boiler 120liter. Nefit Ecomline Excellent.
-warm water keuken: in eerste instantie Quooker.
[Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: zuinig, R290, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Met interesse lees ik van alles op Ikwileenwarmtepompfaq.
Er ligt een prijsindicatie en ik sta op een wachtlijst voor en hybride systeem met een Vaillant Arotherm Plus 75/6 en een nieuwe HR ketel. All electric ready, zeggen ze. Ik ben benieuwd hoeveel gas ik nog nodig heb straks én hoe ik all electric kan gaan met die Vaillant, kijkend naar mijn huidige verbruik, (na-)isolatie, etc.
Er wordt ook een buffervat en een bypass aangeboden. Buitenruimte voor een monoblock is okay.
Isolatie nu:
-Spouwmuur met glaswol ingespoten nageïsoleerd.
-Overal minimaal dubbel of HR+ glas
-Dak ene helft nageïsoleerd met glaswol, andere helft (slimfix)isolatieplaten met RC3 onder de dakpannen.
-Geen vloerisolatie. Er is geen kruipruimte. Vloer voelt niet koud. Huis staat op zand.
-8690wp aan zonnepanelen op Oost en Zuid.
Op dit moment staat de cv temperatuur op 50 a 55 graden, buiten is het 0 a 2 graden en in mijn woonkamer heeft de cv er wel wat werk aan om de boel op 21 te houden..
Er ligt een warmteverliesberekening (op basis van tekeningen) waaruit een verlies van 20Kw komt, bij -10 graden. Veel meer dan ik bereken op basis van mijn gasverbruik (2400*8,8/1650):
Historisch gasverbruik:
2020: 2400m3
2021: 2750 m³
2022: 2400m3
(December '20: 413m3, januari '21: 396m3)
Vanwege kantoor aan huis stoken we tussen 7 en 22 uur.
Afgiftesysteem:
- Radiatoren woonkamer ledenradiatoren: 1 radiator van 3,2m bij 40cm 74 lamellen van 40x19cm en 2 radiatoren van 110cm bij 40cm met ieder 26 lamellen van 15x40. Ook nog een 2240w compacte radiator. In andere kamer 7200w en op de slaapkamers ook modernere T22 radiatoren.
SWW:
- plek voor boiler:ja 180cm bij 60cm ruimte (als de huidige boiler weg is)
- 250 a 300 liter nodig (5pers. 3 tieners)
- DWTW aanwezig? Nee.
-Huidig: CW6 met gasgestookte boiler 120liter. Nefit Ecomline Excellent.
-warm water keuken: in eerste instantie Quooker.
[Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: zuinig, R290, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]