Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:41
franssie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:53:
[...]
Beetje off-topic, maar waar is zulke API te vinden? Ik zou het wel aardig vinden om een 16 uurs op te halen ergens vandaan zodat bij het opstaan je een inschatting hebt van neerslag, wind etc?
De buienradar content gebruikt deze: https://gpsgadget.buienra...ata/raintext?lat=51&lon=5
Een heel eenvoudige output.
Ik had 'm hier gevonden, er is nog meer mogelijk:
https://www.buienradar.nl/overbuienradar/gratis-weerdata

en misschien heb je hier iets aan:
https://morgenwirdes.de/api/v3/rain.php?lat=52&long=5
docs: https://morgenwirdes.de/api/
Het is vooral voor Duitsland, maar sommige overzichten werken ook voor Nederland.

en tenslotte de weersverwachting en het huidige weer, die komen voor de OpenEPaperLink-content van https://open-meteo.com/en/docs , met ook veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
sOid schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:40:
Het valt me echter op dat tags soms heel lang niet updaten. Hoe komt dit? Het lijkt niets te maken te hebben met de RSSI van de WiFi. Twee tags die nu al een dag niet updaten zijn maar een paar meter verwijderd van de AP en de RSSI is -40 en -45.
Kijk eerst in de webinterface: checken ze netjes iedere 40-60 seconden in? (zie 'last seen' tijd). Dan werken ze goed, en moet je het aan de content-kant zoeken (probeer eerst eens een lokale content zoals 'count hours' om te kijken of dat werkt). Zo niet: waarschijnlijk lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nic schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:37:
[...]

Kijk eerst in de webinterface: checken ze netjes iedere 40-60 seconden in? (zie 'last seen' tijd). Dan werken ze goed, en moet je het aan de content-kant zoeken (probeer eerst eens een lokale content zoals 'count hours' om te kijken of dat werkt). Zo niet: waarschijnlijk lege batterij.
Lijkt inderdaad te liggen aan de batterijen. Maar wel vreemd, want het stond in de webinterface dus niet bij Low batteries.

De een wordt overigens aangestuurd door HomeAssistant en de andere door een integratie vanuit de AP, dus daar kon het niet aan liggen.

Morgenochtend even kijken of het blijft werken met nieuwe batterijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nu het voor het eerst vriest, vind ik een klein bugje in het 4.2" display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5TTyK5O9rV3iX7MtDu9JuwpsW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXVSKBvULnTxEZnd8YvDLEpw.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn gok is dat de karakterset geen minteken heeft. Handigst om te melden in github?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:59
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:19:
Nu het voor het eerst vriest, vind ik een klein bugje in het 4.2" display:
[Afbeelding]
Mijn gok is dat de karakterset geen minteken heeft. Handigst om te melden in github?
Is je AP up-to-date?

Ik meen dat dit al gefixt was.
Mensen in de discord hebben ook prima werkende negatieve temperaturen

Edit:
Yes https://github.com/jjwbru...7b9a5ad7fde4ac581c8bbad21

Vanaf v2.01 zou dit teken in de fonts moeten zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door milo526 op 01-12-2023 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
milo526 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:22:
[...]

Is je AP up-to-date?

Ik meen dat dit al gefixt was.
Mensen in de discord hebben ook prima werkende negatieve temperaturen

Edit:
Yes https://github.com/jjwbru...7b9a5ad7fde4ac581c8bbad21

Vanaf v2.01 zou dit teken in de fonts moeten zitten.
Check en thanks! Ik liep nog wat achter. Nu vriest het hier ook.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sOid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:30:
[...]

Lijkt inderdaad te liggen aan de batterijen. Maar wel vreemd, want het stond in de webinterface dus niet bij Low batteries.

De een wordt overigens aangestuurd door HomeAssistant en de andere door een integratie vanuit de AP, dus daar kon het niet aan liggen.

Morgenochtend even kijken of het blijft werken met nieuwe batterijen :)
Update: werkt na een paar dagen nog prima. Waren dus indd de batterijen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Ik heb nu inmiddels 4 tags die niet meer inchecken; ik heb de batterijen vervangen en dan gaat het een paar dagen goed, en dan checken er een paar weer niet in.

Heeft het wijzigen van het kanaal misschien zin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
Polyphemus schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:06:
Ik heb nu inmiddels 4 tags die niet meer inchecken; ik heb de batterijen vervangen en dan gaat het een paar dagen goed, en dan checken er een paar weer niet in.

Heeft het wijzigen van het kanaal misschien zin?
Wellicht ook eens kijken naar je update freqentie, live update moet je echt niet willen. Eerder 1 x per uur of zelfs minder.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
psdata schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:19:
[...]

Wellicht ook eens kijken naar je update freqentie, live update moet je echt niet willen. Eerder 1 x per uur of zelfs minder.
Sommige update ik een keer per dag, andere een keer per uur, alleen checken ze niet meer in volgens het AP en worden ze ook niet meer geupdate, ondanks dat er wel een update klaar staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb er meer last van dat de AP regelmatig dusdanig crashed dat ie zijn tagdb.json reset waardoor de aliassen verloren gaan. (I know, terug uploaden en een keer de stroom eraf maar zonde blijft t)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
jammer maar helaas, maar dit is toch echt iets voor V&A.

[ Voor 90% gewijzigd door _ferry_ op 08-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik krijg S2_Tag_Flasher niet geïnstalleerd via de webflasher op een Wemos S2 Mini. Blijf maar de foutmelding krijgen "Failed to initialize. Try resetting your device or holding the BOOT button while clicking INSTALL."

De Mini_AP heb ik wel gewoon kunnen flashen, dus met kabel en ESP lijkt mij niks mis.
Het flashen doe ik precies zoals hier wordt uitgelegd op 5:30.

Heb het ook geprobeerd via ESPHome-Flasher-1.4.0-Windows-x64.exe en dan S2_Tag_Flasher_full.bin maar dan krijg ik de melding:

Using 'COM5' as serial port.
Connecting...
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting...
Unexpected error: Cannot configure port, something went wrong. Original message: PermissionError(13, 'A device attached to the system is not functioning.', None, 31)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHrBvLkIJk8k6IUhtkaSUFrlYEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u8Phgb1HJLIbVJnfrBTGhpYq.png?f=user_large

Heb de webflasher ook even op m'n laptop geprobeerd, zelfde verhaal :/

Edit: Inmiddels gelukt met flash_download_tool_3.9.5.exe en dan flashen op 0x0000

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nic schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:26:
Patch_Mac had ik door chatgpt laten schrijven (ik spreek geen python), om de infopage te patchen (als alternatief voor handmatig via HxD). Maar je moet dus bij een ZBS243-based tag de gedownloade infopage patchen, niet de firmware .bin
Klopt het dat dit de stappen zijn om een tag te flashen?

python3 OEPL-Flasher.py -e -z -p COM6 write SOLUM_29_SSD1619-01-0024.bin --flash --pt
python3 OEPL-Flasher.py -e -z -p COM6 read dump.bin --infopage --pt
python3 patch_mac.py --zbs243 -mac 021A7B203B1E dump.bin
python3 OEPL-Flasher.py -e -z -p COM6 write dump.bin --infopage

Heb dat zojuist gedaan, maar de tag blijft aangeven 'NO MAC SET, sleeping forever'. Als ik met HxD de dump.bin kijk dan zie ik bij 0x10 wel het MAC-adres (omgekeerd) staan. Sowieso op de instructiepagina over het flashen geen enkele hint dat er iets met MAC-adres moet gebeuren :?

Het schermje knippert ook niet als ik de batterijen eruit haal, contactpunten kortsluit en weer erin stop. Dus misschien mogelijk met solderen van de contactpunten t.b.v. flashen iets gesloopt.

Ik moet zeggen dat als je de tags niet pre-flashed hebt gekocht, het best een lijdensweg is. Instructies omtrent flashen/MAC-patchen moet ik via plukjes info op de wiki/dit topic bij elkaar rapen, maar een stappenplan van A-Z ontbreekt helaas. Ook het solderen aan de tags vanwege ontbreken van een jig vind ik echt een kriem ;( Houd mij nog steeds aanbevolen voor iemand in Groningen/Drenthe die mijn tags zou willen flashen met zijn/haar jig.

Of had ik die infopage voorafgaand aan het flashen nog veilig moeten stellen van de originele firmware???

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een tag liggen die niet meer reageert op een nieuwe batterij. Het beeld blijft staan. Ik heb nieuwe batterijen erin gestopt, ik heb de batterijen (één of twee) er andersom in gedaan, maar de tag weigert opnieuw te starten.
Is er nog een andere mogelijkheid?
De batterijen zijn nieuw, en ik heb er een aantal geprobeerd, dus ik neem aan dat ze goed genoeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Luther schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:56:
Ik heb een tag liggen die niet meer reageert op een nieuwe batterij. Het beeld blijft staan. Ik heb nieuwe batterijen erin gestopt, ik heb de batterijen (één of twee) er andersom in gedaan, maar de tag weigert opnieuw te starten.
Is er nog een andere mogelijkheid?
De batterijen zijn nieuw, en ik heb er een aantal geprobeerd, dus ik neem aan dat ze goed genoeg zijn...
Ik heb dat ook met een paar tags, mijn oplossing was om een paar seconden de batterijcontacten van de tag kort te sluiten. Soms worden ook nieuwe batterijen niet 'gepakt', dan net zo lang de connectoren kort blijven sluiten tot het wel werkt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
En wat bedoel je dan met kortsluiten? Met een batterij? Of met iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Luther schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:14:
En wat bedoel je dan met kortsluiten? Met een batterij? Of met iets anders?
To put it simply: just removing the batteries and inserting them again doesn't reboot the tag, as the capacitors will remain charged. To cleanly 'boot' a tag, you'll need to shorten the battery pins to drain the capacitors, and then insert the battery(ies) in a smooth motion.
Gewoon met een stukje snoer of ik doe het met een pincet, een doorverbinding maken tussen de klemmetjes waar de batterij tegen drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Laatst online: 18:59
De makkelijkste manier om de batterijcontacten kort te sluiten is door de batterijen op z'n kop er in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
milo526 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:24:
De makkelijkste manier om de batterijcontacten kort te sluiten is door de batterijen op z'n kop er in te stoppen.
Niet beide! De batterijen staan parallel, let daarop. Als er er eentje omdraait terwijl de andere er nog 'normaal' in zit, dan sluit je ze kort en zijn ze dus leeg. Eentje is dus voldoende.
Het niet-opstarten van de tag kan gebeuren als je de batterijen er één voor één in stopt. Je moet je *tegelijk* aansluiten. Dat werkt het beste door het klepje aan een kant te plaatsen, beide batterijen op het klepje te leggen, en dan in één snelle beweging het klepje met de batterijen te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Tomba schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:01:
Ik heb er meer last van dat de AP regelmatig dusdanig crashed dat ie zijn tagdb.json reset waardoor de aliassen verloren gaan. (I know, terug uploaden en een keer de stroom eraf maar zonde blijft t)
Staat op m'n lijstje om te fixen. De crash kan ik niet fixen, maar het kwijt raken wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Nic op 15-12-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
ThinkPad schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:10:
[...]
Klopt het dat dit de stappen zijn om een tag te flashen?
Ik zou eerst de infopage aanpassen, en daarna pas de firmware flashen. Of misschien hoeft het aanpassen van de infopage helemaal niet meer met OEPL-Flasher.py, dat weet @Corn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estrange
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-12-2023
@Corn Heb je enkel met Solem labels geëxperimenteerd? Heb jij (of iemand anders) het wel eens geprobeerd met Vusion labels?

Het grote nadeel aan Solem is dat het op 2.4GHz werkt. Vusion is tot hiertoe de enige die ik vind die met 868MHz kunnen werken. Of weet iemand een ander merk label dat ook op deze frequentie werkt?

Door met 868MHz te werken heb je een lager energie verbruik. Plus de signalen komen ook veel verder, dringen beter door obstakels etc.

Heeft iemand hier wel eens een Vusion label in handen gehad? Erin gekeken wat voor microcontroller en tranceiver er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

estrange schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:20:
@Corn Heb je enkel met Solem labels geëxperimenteerd? Heb jij (of iemand anders) het wel eens geprobeerd met Vusion labels?

Het grote nadeel aan Solem is dat het op 2.4GHz werkt. Vusion is tot hiertoe de enige die ik vind die met 868MHz kunnen werken. Of weet iemand een ander merk label dat ook op deze frequentie werkt?

Door met 868MHz te werken heb je een lager energie verbruik. Plus de signalen komen ook veel verder, dringen beter door obstakels etc.

Heeft iemand hier wel eens een Vusion label in handen gehad? Erin gekeken wat voor microcontroller en tranceiver er in zit?
Vusions gebruiken in de regel ook 2.4Ghz, met behulp van een CC2510. Deze zijn buiten scope van OpenEPaperLink. Er zijn ook SubGHz tags van Solum, de tags die ik gezien heb draaien op een CC1310.

Ik mis even de logica dat op 868Mhz het energieverbruik minder zou zijn, waar baseer je dat op? Ik weet namelijk niet zoveel over het vermogen, verschil in bitrate (waardoor de receiver langer moet luisteren voor packets met gelijke lengte. Beter door muren heen gaan kan ik in theorie in mee gaan, maar zonder meer informatie over het protocol, implementatie, vermogen, bitrate, modulatie, is het nogal appels met peren vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estrange
Ik had op de site van een reseller zien staan dat 868 ook kon voor de Vusion tags, maar misschien hebben ze dat verkeerd geadverteerd.
Zijn de Vusions buiten de scope, het gebruik van een SubGHz tag, of beide?

Ik had het ergens in een paper gelezen. Ik heb hem alleen niet goed opgeslagen en kon hem niet zo snel terug vinden. Ik had wel een andere gevonden, maar die heeft het vooral over 915MHz in plaats van 868MHz.
Het gekke in dit artikel vind ik wel dat ze zeggen dat 868MHz maar 1 channel heeft en 915MHz 10.. maar 868 heeft ook gewoon 8 channels..
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5298649/

Ik zie dat de CC1310 met veel verschillende licentie vrije banden kan werken. Dat is fijn dat het allemaal met dezelfde microcontroller kan.
Als het aankomt op wireless communication heb ik enkel voorkennis van hoe LoRa werkt. Dat kan je enkel met Semtech chips en die zitten zover ik weet in geen enkele ESL. Ik probeer me nu een beetje in te lezen in hoe het anders ook kan werken.

Als ik het goed begrijp is OpenEPaperLink een zelf ontworpen protocol? Dus zolang de tags en de gateways de firmware van OpenEPaperLink draaien kunnen ze met elkaar communiceren. Maar zodra je ook andere IoT sensors of iets dergelijks wil plaatsen heb je een andere gateway nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Alle Imagotag prijskaartjes vallen buiten scope :)

Er is nog geen SubGHz versie van het protocol, ben er wel zo nu en dan mee bezig, maar weinig concreet nog. Het is inderdaad een zelf ontworpen protocol, door yours truly.

OpenEPaperLink draait op 802.15.4, de laag onder Zigbee. Tags met een SoC die 802.15.4 support, zijn in ieder geval in theorie compatible te maken met OpenEPaperLink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estrange
Ok, duidelijk! :)

Knap dat je zelf bezig bent met het ontwerpen van het protocol!
Ik probeer mezelf nog wat meer te verdiepen in de materie. Als je toevallig wat goede bronnen hebt of tips om meer te leren, houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1aZeMx1SlJqim6FTEA-Ivi2iAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WzUVcWkW2ALEIDtq4sakWtc.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist een nieuwe versie van de OpenEpaperLink firmware (de esp32-kant) online gezet. Je kunt over the air updaten naar versie 2.05 via de webinterface van je AP: config tab -> update knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Nic schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:25:

Zojuist een nieuwe versie van de OpenEpaperLink firmware (de esp32-kant) online gezet. Je kunt over the air updaten naar versie 2.05 via de webinterface van je AP: config tab -> update knop.
Hallo @Nic
Compliment, update ging helemaal goed
Heb je nog een lijst van wat verbeterd is tov de versie 2.03b (zou leuk zijn)
Zeker als er meer funktie bij komen zouden we het kunnen testen in het gebruik.

Hoe zouden we ook meer vast "content" aan kunnen bieden zoals nu al mogelijk is in de config van een scherm.
Teletekst pagina 100
NS vertragingen
NL files

Wellicht zijn daar al reeds RSS feeds voor die we zouden kunnen gebruiken.
Wellicht hebben meerdere gebruikers leuke RSS feed's die men gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Dank voor de feedback! De release notes staan op https://github.com/jjwbru...perLink/releases/tag/2.05

Teletekst, NS en files zijn leuk om toe te voegen inderdaad. Misschien ga ik dat nog doen. Ze zijn alleen niet zo internationaal, dus het aantal gebruikers is wat kleiner. Ideeen voor nieuwe content zijn zeker welkom, vooral als ze voor veel gebruikers nuttig zijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 13:20
Wat een leuk project! Ik heb op basis van het OpenEPaperlink AP een Homey integratie gemaakt. Voor nu alleen maar support voor 2 modellen e-tags (1.54" en 2.9"). Mocht iemand interesse hebben; je kunt hem hier vinden:
https://homey.app/nl-nl/a...Link/OpenEPaperLink/test/

Feedback welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFzJCQZawSdHSPfuC9noE0ttakE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmM0ecxs2wJuLmx1gx5AK3cE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNcUTOn6189nKZAiGJkKaPKKow4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGRyLCAOuBnevCPP4LLKhn4Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNketjtvf0nrDdwL3rxuMt4ERnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0jAwUYPFkqxudJTHLP3otPz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Wiggert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:30:
Wat een leuk project! Ik heb op basis van het OpenEPaperlink AP een Homey integratie gemaakt. Voor nu alleen maar support voor 2 modellen e-tags (1.54" en 2.9"). Mocht iemand interesse hebben; je kunt hem hier vinden:
https://homey.app/nl-nl/a...Link/OpenEPaperLink/test/

Feedback welkom!
He @Wiggert
Werkt super, heb het gelijk als een testje geinstaleerd op m'n HP 2016
Zelf heb ik de 1,54 en 2,9 labels Maar ook 4,2 e 7,4 labels.

Zou leuk zijn als je een plaatje zou kunnen displayen en dat je met X,Y labels er bij zou kunnen plaatsen.
Ik zag al de option "Display parced version" is dat met X,Y?
binnen HA is het gegeven per pixcel Lijkt het met de veld-waarde (bv een sensor)

Maar zeker een goedkoper alternatief dan de SMPL schermpjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiggert
psdata schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Zou leuk zijn als je een plaatje zou kunnen displayen en dat je met X,Y labels er bij zou kunnen plaatsen.
Ik zag al de option "Display parced version" is dat met X,Y?
binnen HA is het gegeven per pixcel Lijkt het met de veld-waarde (bv een sensor)
Zodra Nic weer open is op Tindie zal ik een 4,2" bestellen en die ook toevoegen ;-)

De Homey App biedt de mogelijkheid om de JSON te parsen zoals beschreven in dit document:
https://github.com/jjwbru...erLink/wiki/Json-template

Als je een beetje handig bent kan je dus een heel eind komen. Een overlay op een plaatje en dan een label met x,y positie heb ik niet gezien, maar zou een mooie feature zijn inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiggert
psdata schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:22:
[...]

He @Wiggert
Werkt super, heb het gelijk als een testje geinstaleerd op m'n HP 2016
De laatste versie
https://homey.app/a/nl.wiggert.OpenEPaperLink/test/

heeft ook support voor de Solum 4.2" en de Newton M3 2.9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:52

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ha leuk dit topic! Nav een post op Reddit heb ik een paar maanden terug een OpenEPaperLink Mini-AP v3 met een paar Tags gekocht bij Nic. Op zich ben ik er tevreden over, maar ik heb toch een minpuntje, wellicht dat iemand het herkend en/of weet hoe ik het kan fixen/voorkomen.

Eens in de zoveel tijd stopt de AP met functioneren. Het schermpje gaat op zwart en de vaak doet de multicolour-LED het niet meer dan. Ik zie nog wel af en toe het activiteits ledje van de ESP32-C6 knipperen, maar de tags worden niet meer geupdate.
Het gekke is, dat gewoon het unpluggen en weer inpluggen van de USB-C kabel het probleem eigenlijk nooit oplost. Ook gewoon de reset button van de S3 en/of die van de C6 indrukken helpt niet. Wat dan wel, daar ben ik niet helemaal zeker van, meestal is het een beetje rommelen aan de kabel, wat knopjes indrukken en 2 pinnetjes van de U4-pad verbinden (ik meen dat daarmee IO0 van de S3 met GND verbonden worden) in willekeurige volgorde wat de AP weer tot leven brengt. De afgelopen maand heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad, maar de laatste dagen weer wel. Ik heb het ongefundeerde vermoedde dat wellicht het geheugen van de S3 volloopt door een memory-leak oid. Maar ik kan dat niet hard maken met test resultaten, omdat ik het niet structureel kan reproduceren.

Wellicht weet iemand hier iets?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Wiggert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:54:
[...]

De laatste versie
https://homey.app/a/nl.wiggert.OpenEPaperLink/test/

heeft ook support voor de Solum 4.2" en de Newton M3 2.9"
@Wiggert Supper , ook deze 4.2 paneltjes werken nu vanuit Homey
Nu spelen met het vullen van velden vanuit JSON

Many thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Zag afgelopen week ook de een update verschijnen nl 2.0.7 met een snelle b versie daarop.

Heb nu thuis deze versie (2.0.7b) draaien, draait goed upgrade ging smooth.
Dus nu een 3 tal AP thuis geupdate en al m'n schermpjes werken nog steeds :)
Thanks to @Nic en team er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Yukkie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:31:
Ha leuk dit topic! Nav een post op Reddit heb ik een paar maanden terug een OpenEPaperLink Mini-AP v3 met een paar Tags gekocht bij Nic. Op zich ben ik er tevreden over, maar ik heb toch een minpuntje, wellicht dat iemand het herkend en/of weet hoe ik het kan fixen/voorkomen.

Eens in de zoveel tijd stopt de AP met functioneren. Het schermpje gaat op zwart en de vaak doet de multicolour-LED het niet meer dan. Ik zie nog wel af en toe het activiteits ledje van de ESP32-C6 knipperen, maar de tags worden niet meer geupdate.
Het gekke is, dat gewoon het unpluggen en weer inpluggen van de USB-C kabel het probleem eigenlijk nooit oplost. Ook gewoon de reset button van de S3 en/of die van de C6 indrukken helpt niet. Wat dan wel, daar ben ik niet helemaal zeker van, meestal is het een beetje rommelen aan de kabel, wat knopjes indrukken en 2 pinnetjes van de U4-pad verbinden (ik meen dat daarmee IO0 van de S3 met GND verbonden worden) in willekeurige volgorde wat de AP weer tot leven brengt. De afgelopen maand heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad, maar de laatste dagen weer wel. Ik heb het ongefundeerde vermoedde dat wellicht het geheugen van de S3 volloopt door een memory-leak oid. Maar ik kan dat niet hard maken met test resultaten, omdat ik het niet structureel kan reproduceren.

Wellicht weet iemand hier iets?
Ik heb nog de oude variant die op een segment tag icm een ESP32S2 gebaseerd is en ik heb nagenoeg dagelijks crashes. Ik heb het ‘opgelost’ door bij beide APs een smart plug er tussen te zetten die door Home Assistant 10 seconden van de stroom gehaald worden als 1 specifieke tag 35 minuten niet meer geüpdate is. Enige minpunt is dat dan af en toe de tagDB.json corrumpeert waardoor ik of ineens een niet te verwijderen extra tag heb of alle aliassen kwijt ben. Ik heb dus van beide APs een backup tagdb.json die ik op zo’n moment dan maar terug zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Ik heb nog de oude variant die op een segment tag icm een ESP32S2 gebaseerd is en ik heb nagenoeg dagelijks crashes. Ik heb het ‘opgelost’ door bij beide APs een smart plug er tussen te zetten die door Home Assistant 10 seconden van de stroom gehaald worden als 1 specifieke tag 35 minuten niet meer geüpdate is. Enige minpunt is dat dan af en toe de tagDB.json corrumpeert waardoor ik of ineens een niet te verwijderen extra tag heb of alle aliassen kwijt ben. Ik heb dus van beide APs een backup tagdb.json die ik op zo’n moment dan maar terug zet.
Wifi power teruggeschroefd naar 8.5 dBm? Kan even niet vinden waar dat aangeraden werd, maar sindsdien heb ik geen crashes meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pietb schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:33:
[...]

Wifi power teruggeschroefd naar 8.5 dBm? Kan even niet vinden waar dat aangeraden werd, maar sindsdien heb ik geen crashes meer...
Jazeker, vanaf t begin al. Wel uitstekende tip idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Tomba ik heb de USB kabel van de AP in mijn Home-Assistant Yellow geplugged zitten, dus tenzij er ook een smart USB-plug bestaat, is dat geen optie. Overigens heb ik uitgesloten dat het daaraan zou kunnen liggen. Als ik de AP via een (1A) USB lader van stroom voorzie, loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Het probleem werd minder toen ik de tags via de Openepaperlink integratie in HA aanstuurde. Daarvoor had ik op de AP de tags zo geconfigureerd dat ze buienradar data lieten zien. Ik kreeg het gevoel dat het ophalen van die data er soms voor zorgde dat de AP vast liep. Vandaar mijn vermoedde van een memory leak of een time-out waar de AP niet goed mee om gaat. Zoals gezegd, gaat het nu beter, maar het is nog niet perfect helaas.

De wifi power staat overigens standaard al op 8.5dBm. Ik zal hem nog eens wat lager zetten, wellicht dat het helpt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nic
Voor een access point op basis van de ESP32-S3/ESP32-C6 maakt de wifi power niet uit, dat was vooral een probleem op de ESP32-S2.
Ik kan me, als een AP niet opkomt na power cyclen, geen andere oorzaak voorstellen als een kapotte kabel, slechte voeding, of een echt probleem in de spanningsregelaar op de print. Memory leaks zijn opgelost na een power cycle, en het display moet na een power cycle echt iets tonen. Neem even rechtstreeks contact met me op als je denkt dat het de hardware is.

De panic reboots komen vooral voor bij parallelle uploads van plaatjes. De webserver van de esp32 is enorm gevoelig daarvoor, en ik heb nog geen oplossing. Dus dat is een heel ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Yukkie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:12:
[…]
dus tenzij er ook een smart USB-plug bestaat, is dat geen optie.
[…]
offtopic:
Via Reddit leerde ik onlangs van het bestaan van de “XY-WFUSB:D _O_

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Nic Dank voor het aanbod. Als het daadwerkelijk hardware problemen zouden zijn, dan kan dat natuurlijk ook voortkomen uit mijn soldeerskills (we hebben al eens contact gehad over het LCD'tje, wat ik zorgvuldig gefrituurd had ;) ). Ik wil daarom voorzichtig zijn met het aanwijzen van een oorzaak.
Voorlopig doet de AP het alweer een paar dagen zonder problemen. Als ik toch weer problemen heb, laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ander vraagje, heeft iemand wellicht al eens een houder/desk stand voor een Solum 2.9" tag getekend/3D-print? Ik heb ze nu eigenlijk overal los liggen, maar zou ze wat netter willen neerzetten. Zelf tekenen kan natuurlijk altijd nog, maar als iemand al iets heeft en dat wil delen dan maak ik daar graag gebruik van! Op Thingiverse en Printables vond ik alleen een standaard voor 6 tags, zoveel heb ik er niet eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Yukkie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
Ander vraagje, heeft iemand wellicht al eens een houder/desk stand voor een Solum 2.9" tag getekend/3D-print? Ik heb ze nu eigenlijk overal los liggen, maar zou ze wat netter willen neerzetten. Zelf tekenen kan natuurlijk altijd nog, maar als iemand al iets heeft en dat wil delen dan maak ik daar graag gebruik van! Op Thingiverse en Printables vond ik alleen een standaard voor 6 tags, zoveel heb ik er niet eens :+
As name tag : https://www.thingiverse.com/thing:6322738
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/e7/12/1c/e9/9a/large_display_22ece0dc-62ed-4da4-b02c-5fcb9cb28b62.jpg
Wellicht vervang de "hook" haak door een Stand.

[ Voor 9% gewijzigd door psdata op 19-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietb
  • Niet online
Yukkie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
In de GitHub repo staan meerdere varianten: https://github.com/jjwbru...ter/Hardware%2F3D-Printed

[ Voor 6% gewijzigd door Pietb op 19-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@psdata Ja, die had ik ook gevonden, maar das een clip om hem aan je kleding te monteren. die hook verbouwen kan misschien wel ja. Maar ik vind het altijd jammer dat men vaak niet ook de STEP-files of whatever er bij publiceert. Ik kan redelijk overweg met Fusion360, maar een STL importeren en aanpassen is mij nooit gelukt. Dus dat wordt dan sowieso hannesen. Dan kan ik net zo goed van scratch af aan iets nieuws tekenen.

@Pietb Welke Github repo bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietb
  • Niet online
Zie hierboven, had mijn bericht tegelijkertijd met jouw vraag aangepast 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Yukkie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:12:
@Tomba ik heb de USB kabel van de AP in mijn Home-Assistant Yellow geplugged zitten, dus tenzij er ook een smart USB-plug bestaat, is dat geen optie. Overigens heb ik uitgesloten dat het daaraan zou kunnen liggen. Als ik de AP via een (1A) USB lader van stroom voorzie, loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Het probleem werd minder toen ik de tags via de Openepaperlink integratie in HA aanstuurde. Daarvoor had ik op de AP de tags zo geconfigureerd dat ze buienradar data lieten zien. Ik kreeg het gevoel dat het ophalen van die data er soms voor zorgde dat de AP vast liep. Vandaar mijn vermoedde van een memory leak of een time-out waar de AP niet goed mee om gaat. Zoals gezegd, gaat het nu beter, maar het is nog niet perfect helaas.

De wifi power staat overigens standaard al op 8.5dBm. Ik zal hem nog eens wat lager zetten, wellicht dat het helpt?
Mijn AP's zitten allebei op 2.5A adapters en ik stuur ze ook alleen aan vanuit HA (daar zit namelijk alle relevante data ;) )
Desondanks dagelijks wel een crash (ik kan het nu ik eea automatiseer ook goed zien). Ook heb ik sinds HA 2024.1 erop staat er last van dat de plugin zelf stopt met werken. Alles lijkt goed te gaan kijkende naar de traces maar er komt niets meer door op de schermpjes en dan moet ik heel HA een keer herstarten om t weer vlot te trekken.

heb trouwens met een SonOff SV geflasht met Tasmota zo'n 'smart USB' plug gemaakt. (USB verlengkabel doorgeknipt en eraan gesoldeerd)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 19-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

Vandaag mijn AP en displaytjes binnengekregen, dank @Nic !
Als ik de webpagina van het AP erbij pak, zie ik een helemboel displays met daarbij 'via ext AP'.
als ik die verwijder, zijn ze na reboot van het AP weer terug. iemand een idee hoe ik deze kan verwijderen ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Tomba Welke mode gebruik je in je automation? ik heb hem op restart gezet. als ik het goed begrijp, wordt de automation gewoon herstart als de vorige execution niet gelukt is (wanneer de service is blijven hangen), daarmee heb ik geen hangers meer gehad in mijn automation. (maar heeft verder niets te maken met het zo nu en dan "bevriezen" van de AP).

voorbeeldje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: eTag - 🚅 Kitchen tag
mode: restart
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.ypenburg_den_haag_centraal
condition: []
action:
  - service: open_epaper_link.lines4
    target:
      entity_id:
        - open_epaper_link.top_secret
    data:
      mac: top_secret
      line1: " Temp: {{ states('sensor.outside_temperature') | string }} C "
      line2: " Ypb-Gvc: {{states('sensor.ypenburg_den_haag_centraal') | string }} - {{ state_attr('sensor.ypenburg_den_haag_centraal','next') | string }} "
      line3: " {{states('sensor.buienradar_full_condition')}} "
      line4: " Last Refreshed: {{ states('sensor.time') | string }} "
      border: r
      format1: mwwb
      format2: mwbr
      format3: mwbb
      format4: mwrb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Yukkie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:04:
@Tomba Welke mode gebruik je in je automation? ik heb hem op restart gezet. als ik het goed begrijp, wordt de automation gewoon herstart als de vorige execution niet gelukt is (wanneer de service is blijven hangen), daarmee heb ik geen hangers meer gehad in mijn automation. (maar heeft verder niets te maken met het zo nu en dan "bevriezen" van de AP).

voorbeeldje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: eTag - 🚅 Kitchen tag
mode: restart
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.ypenburg_den_haag_centraal
condition: []
action:
  - service: open_epaper_link.lines4
    target:
      entity_id:
        - open_epaper_link.top_secret
    data:
      mac: top_secret
      line1: " Temp: {{ states('sensor.outside_temperature') | string }} C "
      line2: " Ypb-Gvc: {{states('sensor.ypenburg_den_haag_centraal') | string }} - {{ state_attr('sensor.ypenburg_den_haag_centraal','next') | string }} "
      line3: " {{states('sensor.buienradar_full_condition')}} "
      line4: " Last Refreshed: {{ states('sensor.time') | string }} "
      border: r
      format1: mwwb
      format2: mwbr
      format3: mwbb
      format4: mwrb
Staat bij mij niet geset dus impliciet Single. Ik heb meerdere automations, een tweetal zijn tijdsgebonden (iedere x minuten); specifiek de 'kamer info schermpjes' die bv de temperatuur weergeven en mijn ePaper kalender die uit Office 365 komt. De rest is trigger based (dus als een bepaalde waarde veranderd, bv airco aan)

Hier een voorbeeldje, de bovenste tag wordt getriggerd door een aanpassing in de airco, de onderste wordt iedere 10 minuten gerefresht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5CeK9hv5Kbsgo7yuc2f2VN_QRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTScOxNOtvWvm8k0PDfAsxhF.jpg?f=fotoalbum_large

op het moment dat het stopt met werken werkt geen enkele van mijn ePaper automations meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik zou zeggen, probeer het eens met mode: restart in je automations. Wellicht helpt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
theezeefje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:01:
Vandaag mijn AP en displaytjes binnengekregen, dank @Nic !
Als ik de webpagina van het AP erbij pak, zie ik een helemboel displays met daarbij 'via ext AP'.
als ik die verwijder, zijn ze na reboot van het AP weer terug. iemand een idee hoe ik deze kan verwijderen ?
Als ze vanzelf terugkomen dan zijn ze ofwel 1) daadwerkelijk actief of 2) je hebt na het verwijderen de AP te snel gepowercycled, waardoor die zijn database niet heeft weg kunnen schrijven (dat gebeurt maar eens in 5 minuten). De rebootknop in het settings-scherm schrijft de database wel weg.
Als je ze nog steeds niet wegkrijgt, post dan even een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Het valt mij op dat (volgens mij?) Sinds de laatste firmware update van het AP, firmware update pagina helemaal leeg is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddu5zycaDJHN6R_SOsEl-5XoTeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5yTMEag6PuJe9yZegOVUHQ6.png?f=fotoalbum_large

Is dat bij anderen ook zo? Als het goed is, zit ik nu op 2.07b (Dat had ik volgens mij op deze pagina moeten kunnen zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Yukkie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:21:
Het valt mij op dat (volgens mij?) Sinds de laatste firmware update van het AP, firmware update pagina helemaal leeg is: [Afbeelding]

Is dat bij anderen ook zo? Als het goed is, zit ik nu op 2.07b (Dat had ik volgens mij op deze pagina moeten kunnen zien).
Bij mij gewoon alles zichtbaar wellicht effe de update selectie vullen "jjwbruijn/OpenEPaperLink"
En daarna de juiste variant selecteren.
Save en een reboot vanuit menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Yukkie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:21:
Het valt mij op dat (volgens mij?) Sinds de laatste firmware update van het AP, firmware update pagina helemaal leeg is
Dat hoort niet... Kijk even in developer tools (ctrl-shift-J) of je foutmeldingen ziet in de console en of alle calls in 'network' goed gaan. En of je geen dingen geblokkeerd hebt ergens in je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Tomba schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Hier een voorbeeldje, de bovenste tag wordt getriggerd door een aanpassing in de airco, de onderste wordt iedere 10 minuten gerefresht:
[Afbeelding]
Kun je de code hiervan laten zien ?
Ben net begonnen met deze displaytjes en moet nog veel leren geloof ik :P

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Nic Ik heb 1 Error op het console van de dev-tools:

code:
1
2
Uncaught TypeError: Cannot set properties of null (setting 'onclick')
    at main.js:569:29

De settings van deze pagina zie ik overigens wel terug in de appconfig.json, dus ze zijn wel opgeslagen:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
  "channel": 0,
  "alias": "",
  "led": 15,
  "tft": 20,
  "language": 0,
  "maxsleep": 10,
  "stopsleep": 1,
  "preview": 1,
  "wifipower": 34,
  "timezone": "CET-1CEST-2,M3.5.0/02:00:00,M10.5.0/03:00:00",
  "sleeptime1": 23,
  "sleeptime2": 6,
  "repo": "jjwbruijn/OpenEPaperLink",
  "env": "ESP32_S3_16_8_YELLOW_AP"
}

Ik zoe in de repo naar de files die in /www staan, zodat ik mijn main.js kan vergelijken met die daar staat, maar kan ze zo snel nog even niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
De bron van de gzipped files staat hier:
https://github.com/jjwbru.../ESP32_AP-Flasher/wwwroot
en de gzipped files zelf (gegenereerd via een python script) hier https://github.com/jjwbru...ESP32_AP-Flasher/data/www

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thanks. daar zit denk ik wel het probleem. In de source vond ik de regel die een fout geeft op een andere regel terug dan dat de devtools aangaven. Ik heb main.js.gz even als test vervangen. Ik krijg nu nog steeds dezelfde fout, maar nu op een andere regel. Misschien dat bij het updaten de WWW-files niet goed doorgekomen zijn? Ik ga in iedergeval even mijn www-folder syncen met die in de repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

hmmm... Blijkbaar is met de update naar 2.07b iets mis gegaan. Na het syncen van de www folder en een herstart van de AP, doet de update pagina het weer. Alleen gaf die daarna aan dat ik nog op FW versie 2.05 zat. Dus nog een keer een update gedaan. Nu gaat-ie wel goed. Ook alle settings worden weer geladen :)
Thanks Nic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

theezeefje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Kun je de code hiervan laten zien ?
Ben net begonnen met deze displaytjes en moet nog veel leren geloof ik :P
Tuurlijk! Heeft me echt dagen gekost m t een beetje te krijgen zoals ik wil hahah!

Dit is de service call voor de AC info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
service: open_epaper_link.drawcustom
target:
  entity_id:
    - open_epaper_link.xxxxxxxx
data:
  background: white
  rotate: 270
  payload:
    - type: rectangle
      x_start: 0
      x_end: 127
      y_start: 0
      y_end: 296
      fill: white
      outline: black
      width: 2
      x_start: 2
      x_end: 126
      y_start: 2
      y_end: 31
      fill: red
      outline: red
      width: 1
      y_start: 32
      y_end: 32
      y_start: 61
      y_end: 61
      y_start: 89
      y_end: 89
      y_start: 117
      y_end: 117
      y_start: 145
      y_end: 145
      y_start: 173
      y_end: 173
      y_start: 201
      y_end: 201
      y_start: 229
      y_end: 229
      y_start: 257
      y_end: 257
    - type: text
      value: AC Overloop
      font: ppb.ttf
      x: 64
      "y": 8
      size: 18
      anchor: mt
      color: white
      y_padding: 25
      value: "{{ states('sensor.airco_zolder_power_usage_w')| string }} Watt"
      "y": 37
      size: 16
      color: black
      value: Temp:{{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_troom')| string }}°C
      "y": 66
      value: Set:{{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_tsetpoint')| string }}°C
      "y": 95
      value: >-
        Out:{{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_outdoor')|
        string }}°C
      "y": 124
        {{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_power')| string }}/{{
        states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode')| string }}
      "y": 153
        Fan spd:{{
        states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_iu_fanspeed')| string
        }}
      "y": 182
      value: "{{ states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_comp')| string }}Hz"
      "y": 211
        RT: {{
        states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_total_comp_run')|
        string }} hours
      "y": 240
    - type: icon
        {{'power' if states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_power')=='on' else
        'power-off'}}
      x: 10
      "y": 258
      size: 24
      color: >-
        {{'red' if states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_power') == 'on' else
        'black' }}
      value: "{{states('sensor.ac_zolder_stateicon')}}"
      x: 40
        {{'red' if states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_power') == 'on' else
        'black' }}
        {{'snowflake' if
        states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_defrost')=='on' else
        'snowflake-off'}}
      x: 70
        {{'red' if states('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_operating_data_defrost') ==
        'on' else 'black' }}
      x_start: 92
      x_end: 128
      y_start: 284
      y_end: 297
      fill: black
      value: "{{(now()).strftime('%H:%M') }}"
      x: 124
      "y": 294
      size: 10
      anchor: rb
alias: Update ePaper AC Overloop

De sensor.ac_zolder_stateicon is een template zodat het juiste icoon weergegegen wordt naar gelang de mode van de airco:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - platform: template
    sensors:
      ac_zolder_stateicon:
        friendly_name: 'Airco Zolder Overloop State Icon'
        value_template: >
          {% if is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'auto') %}
            auto-fix
          {% elif is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'heat') %}
            fire
            {% elif is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'dry') %}
            waves-arrow-up
          {% elif is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'cool') %}
            snowflake-variant
          {% elif is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'fan') %}
            fan
          {% elif is_state('sensor.mhi_ac_ctrl_zolder_mode', 'Unknown') %}
            help
          {% else %}
            fan-off
          {% endif %}

En deze is voor het schermpje eronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
service: open_epaper_link.drawcustom
target:
  entity_id: open_epaper_link.xxxxxxxx
data:
  background: white
  rotate: 0
  payload:
      x_start: 1
      x_end: 152
      y_start: 1
      y_end: 152
      width: 2
      x_end: 150
      y_end: 28
      y_start: 29
      y_end: 29
      y_start: 59
      y_end: 59
      y_start: 89
      y_end: 89
      y_start: 119
      y_end: 119
      x_start: 117
      x_end: 152
      y_start: 142
      y_end: 152
      y_end: 32
      value: Zolder
      x: 76
      "y": 4
      size: 25
      value: "{{ states('sensor.aqaratemp_zolder_temperature')| string }}°C"
      "y": 35
      value: "{{ states('sensor.aqaratemp_zolder_humidity')| string }}%"
      "y": 65
      value: "{{ states('sensor.operame_zolder')| string }} ppm"
      "y": 95
      value: "{{ states('sensor.pow_r2_zolder_energy_today')| string }} kWh"
      "y": 122
      "y": 151
      value: "{{(now()).strftime('%H:%M') }}"
      x: 151
      size: 10
      anchor: rb
alias: Update ePaper Zolder 1.54

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 20-01-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

tnx!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Ik begin het door te krijgen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-2Emyj9OR8sKWTs1KwsEJqScAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4sBAuvs9a3YBgYXIgujop3z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

@Nic , er blijven displays terugkomen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y47zYMSngwtXOJI8LkkXOuGYOPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TvwdKoPyUgJNyU0pBbumsHFs.png?f=fotoalbum_large

nog suggesties hoe ik hier vanaf kom ?
AP is een keer middels de reboot knop gereboot, toen bleven ze ogenschijnlijk weg,
maar nu na een paar uur draaien komen er weer een paar terug.
Bij de AP info zie ik ook Tag count: 6/10, terwijl ik maar 5 displays en één AP heb.

Ik heb tevens 1 schermpje even buiten bereik van het AP gehad, ik zie de oude data er nog op staan, maar nu met een klein rood kruisje in de hoek, deze lijkt zich niet opnieuw te verversen. is hier de enige oplossing batterijen verwijderen en ff shorten ? of zijn er nog andere truukjes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

theezeefje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:38:
[Afbeelding]

nog suggesties hoe ik hier vanaf kom ?
AP is een keer middels de reboot knop gereboot, toen bleven ze ogenschijnlijk weg,
maar nu na een paar uur draaien komen er weer een paar terug.
Bij de AP info zie ik ook Tag count: 6/10, terwijl ik maar 5 displays en één AP heb.

Ik heb tevens 1 schermpje even buiten bereik van het AP gehad, ik zie de oude data er nog op staan, maar nu met een klein rood kruisje in de hoek, deze lijkt zich niet opnieuw te verversen. is hier de enige oplossing batterijen verwijderen en ff shorten ? of zijn er nog andere truukjes ?
Herkenbaar dit, 1x in de zoveel tijd komt er een 26e niet bestaande niet verwijderbare tag bij. Ik zet dan altijd de tagdb.json terug en haal de stroom even van de AP af en dan ben ik er weer voor een tijdje vanaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Dit spul is echt leuk :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Iv_piDxP5Jmfk8dpcUpuGFLXjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OgLVZtLYZZBFFnI0T1c08v7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
theezeefje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:38:

Als een tag een tijd buiten bereik van het AP is, dan gaat 'ie minder vaak inchecken, eerst ieder half uur, later ieder uur of als het lang duurt wordt 'ie uiteindelijk nog maar 1x per dag wakker, om batterijen te sparen. Zodra je weer binnen bereik komt, dan kan het dus even duren voordat de tag weer zichtbaar is. Na maximaal een dag komt 'ie vanzelf weer terug. Als je niet zo lang kunt wachten, dan kun je inderdaad de tag rebooten.

Die tags die vanzelf terugkomen: als je de tag rechtsklikt en 'delete tag from list' kiest (en verder niks, dus niet rebooten of zo) dan kan 'ie eigenlijk niet terug komen... Het zijn zo te zien inderdaad tags van mij, die er snel tussendoor schoten bij het testen van het access point nadat ik de database had geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Nic schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Die tags die vanzelf terugkomen: als je de tag rechtsklikt en 'delete tag from list' kiest (en verder niks, dus niet rebooten of zo) dan kan 'ie eigenlijk niet terug komen... Het zijn zo te zien inderdaad tags van mij, die er snel tussendoor schoten bij het testen van het access point nadat ik de database had geleegd.
Als ik ze weggooi, dan verdwijnen ze inderdaad, op zich dus geen ramp.
maar op de een of andere manier komen ze toch weer boven water als het AP gereboot is, ondanks dat de DB gesaved is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
De mogelijke plekken waar de tagDB bewaard wordt:

- de RAM van de esp32 (dat is de versie die tijdens runtime gebruikt wordt)
- /current/tagDB.json (wordt tijdens het opstarten ingelezen, en iedere paar minuten geschreven vanuit RAM)
- /current/tagDB.bak.json (voorlaaste versie van tagDB.json, wordt ingelezen door het AP als tagDB.json niet bestaat)
- localstorage van je browser (wordt bewaard als je instellingen van een tag wijzigt, en in de settings kun je die versie terugzetten bij 'restore tagDB from file')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

ik zie ze terugkomen in de /current/tagDB.json,
en als ik die uit mn local storage haal, staan ze dr ook in.

Kan ik de hele database niet leeggooien ?

[ Voor 17% gewijzigd door theezeefje op 20-01-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
ja, je kunt alles gewoon weggooien. De tags die zich melden worden vanzelf weer toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

local storage clearen is gewoon cache leeggooien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
je kunt 'm selectief verwijderen: in Chrome: developer tools (ctrl-shift-J), tab 'application', en dan ergens onder het kopje local storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

kijk! dat was hem.

uit de local storage gehaald, daarna in de /current de DB weggemikt.

nu zie ik ze niet meer.
dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Zo, even een mount gemaakt zodat ie naast een Itho Spider te monteren is. Indien wenselijk kan ik de stl online zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wqMKrh2edhXVEaMLOpRfzbjzIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZysgTJoSc8xh1mcwMZ24Z6I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
theezeefje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:28:
Zo, even een mount gemaakt zodat ie naast een Itho Spider te monteren is. Indien wenselijk kan ik de stl online zetten.

[Afbeelding]
Ik zou die stl graag hebben ja!

Edit: met dank aan @Toppe voor de basis, heb ik een van de tags gebruikt als infodisplay in de badkamer. De code staat in het HA-topic: sOid in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mNRyKUTSHIW77-fTPX3o6z_UfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKESW5DhYLwD7PlGYpYbueqa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door sOid op 20-01-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Nic Ik zag ergens dat je PM niet handig vindt, dus ff in de groep: ik zie dat je op Tindie door de access points heen bent, ik hoop dat dat tijdelijk is? Enig idee wanneer je weer voorraad krijgt? En qua schermpjes, alleen de 2.9 en de 4.2 beschikbaar?
Tnx! :)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Bra-Jo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:11:
@Nic Ik zag ergens dat je PM niet handig vindt, dus ff in de groep: ik zie dat je op Tindie door de access points heen bent, ik hoop dat dat tijdelijk is? Enig idee wanneer je weer voorraad krijgt? En qua schermpjes, alleen de 2.9 en de 4.2 beschikbaar?
Tnx! :)
Een PM vind ik geen probleem, maar vragen die algemeen zijn, zoals deze, kunnen beter op het forum. Ik wil ook voorkomen dat ik een soort persoonlijke helpdesk word. ;-)
Maar voor antwoorden op je vragen: RTFM ;-) Ik heb de status en vermoedelijke data dat dingen weer op voorraad komen netjes bij de producten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

paQ

Ik zal wel heel kippig zijn, maar kan ik nergens via een API communiceren met het access point bijv?
voorbeeld: 2 / 30 labels zijn leeg

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

not really.

iets specifieker
Het zou bijvoorbeeld al helpen als ik wist hoe ik rechtstreeks bij de files achter /edit/ kon komen.

Ik heb een hele trits labels die al dan niet van informatie voorzien zijn.
net zoals de AP aangeeft hoeveel labels er geregistreerd zijn bijv, wil ik dan verder kunnen specificeren hoeveel er van gevuld (dan wel leeg) zijn.

het zal de AP verder worst zijn wat "leeg" is, dus zodoende dacht ik, ik graaf gewoon in de /current/*.json, of regel x een bepaalde rij aan tekens heeft. Zo niet, dan issie "leeg" (voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik geloof niet dat ik helemaal snap wat je bedoeling is. Maar ik geloof niet dat er directe toegang tot files in het filesysteem in de firmware zit (als dat is wat je zoekt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

De webserver serveert zonder problemen files als je die opvraagt met een http request.

Iets als http://<ip>/current/0000000000000014.raw bijvoorbeeld, helpt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Je kunt alle calls die de webinterface maakt, gebruiken als API.

Dus bv: /edit?list=%2Fcurrent , om een lijst te krijgen (als json) van alle bestanden in /current
of bv. /get_db?mac=000002393D413B1A, om de instellingen van één enkele tag op te halen

In chrome, developer tools (ctrl-shift-J), tab 'network' zie je alles voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nic schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:08:

Dus bv: /edit?list=%2Fcurrent , om een lijst te krijgen (als json) van alle bestanden in /current
of bv. /get_db?mac=000002393D413B1A, om de instellingen van één enkele tag op te halen

In chrome, developer tools (ctrl-shift-J), tab 'network' zie je alles voorbij komen.
oe daar kan ik denk ik wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nic schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:08:

ah nee toch niet... dat is letterlijk alleen een list...
Zo kan ik nog steeds niet bij de contents van de listed files

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

als ik http://<AP-IP>/edit?edit=%2Fcurrent%2FtagDB.json doe, krijg ik de JSON te zien met daarin al mijn tags & parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Laatst online: 15-08 14:20
Nic schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Een PM vind ik geen probleem, maar vragen die algemeen zijn, zoals deze, kunnen beter op het forum. Ik wil ook voorkomen dat ik een soort persoonlijke helpdesk word. ;-)
Maar voor antwoorden op je vragen: RTFM ;-) Ik heb de status en vermoedelijke data dat dingen weer op voorraad komen netjes bij de producten staan.
@Nic

Uit de opmerkingen op tindie begrijp ik dat:
- de 1.54" nooit meer komt ("retired")
- de 2.9" "witte ST-GR2900" ook "retired" zijn
- de 4.2" alleen nog leverbaar is met een quality issue.

Blijft alleen nog over de 2.9" met knopjes.
Zijn deze nog nieuw leverbaar vanaf fabrikant, m.a.w. is het de verwachting dat deze voorlopig nog gewoon leverbaar is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yukkie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:45:
als ik http://<AP-IP>/edit?edit=%2Fcurrent%2FtagDB.json doe, krijg ik de JSON te zien met daarin al mijn tags & parameters.
thanks _/-\o_

Nu heb ik in elk geval het aantal geregistreerde tags:
Number of unique "mac" values (excluding "Access Point" alias): 26

edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmT5IvReig9PVbcgToHfgQEp6wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VffzRkZfMHEUMEHdaDKkuXep.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 22-01-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Alle credits voor @Nic. Ik heb alleen maar zijn instructies/tip gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Voor de volledigheid, de tagDB uit het filesystem is niet altijd current. Wordt af en toe weggeschreven, om de flash een beetje te sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Corn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:08:
Voor de volledigheid, de tagDB uit het filesystem is niet altijd current. Wordt af en toe weggeschreven, om de flash een beetje te sparen
aha.. dat ga ik even testen
* paQ voegt label toe aan AP

edit:
idd... :/
@Corn Wat is 'af en toe'?

edit edit:
oh.. naja (kan toeval zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVtHRA1qZvBShxlNJtyq27nGTe8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DTN97kYhfYUzPf3ZTxG9GDsh.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 22-01-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Iedere 5 minuten.
Als je een actuele versie wilt:
/backup_db (maar die bewaart 'm eerst in de flash, dus die moet je niet al te frequent aanroepen)
of:
/get_db?pos=0
die laatste geeft de eerste paar records van de database. De json eindigt met iets als 'continu": 9'
Je kunt daarna die url nog een keer aanroepen met /get_db?pos=9 voor het vervolg, daar staat dan bv 'continu: 19' in, dan roep je die aan, net zolang als veld 'continu' niet meer in je result staat.
Ik zie nu de spelfout, het moet eigenlijk continue zijn... In een van de volgende versies wordt dat gefixed.

En verder kun je ook de websocket stream volgen, dan krijg je alle wijzigingen in realtime

[ Voor 8% gewijzigd door Nic op 22-01-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nic schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:48:
Iedere 5 minuten.
Als je een actuele versie wilt:
/backup_db (maar die bewaart 'm eerst in de flash, dus die moet je niet al te frequent aanroepen)
of:
/get_db?pos=0
die laatste geeft de eerste paar records van de database. De json eindigt met iets als 'continu": 9'
Je kunt daarna die url nog een keer aanroepen met /get_db?pos=9 voor het vervolg, daar staat dan bv 'continu: 19' in, dan roep je die aan, net zolang als veld 'continu' niet meer in je result staat.
Ik zie nu de spelfout, het moet eigenlijk continue zijn... In een van de volgende versies wordt dat gefixed.

En verder kun je ook de websocket stream volgen, dan krijg je alle wijzigingen in realtime
ah thanks, eens in de 5 min is meer dan vaak zat :)
Het gaat er meer om dat ik het totale aantal tags niet als absolute waarde hoef op te geven.

<ip>/edit?edit=%2Fcurrent%2FtagDB.json
Ik roep hem nu zo aan, en dat wordt regelmatig gedaan wel. Kan ik beter die uit de /backup_db aanroepen? of juist zo laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
paQ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:56:
[...]
<ip>/edit?edit=%2Fcurrent%2FtagDB.json
Ik roep hem nu zo aan, en dat wordt regelmatig gedaan wel. Kan ik beter die uit de /backup_db aanroepen? of juist zo laten?
Zo laten is prima, deze is het meest lichtgewicht. Mits je het dus niet erg vindt om 5 minuten achter te lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Zo! Leuk speelgoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHT1MEa3u1EcnO9HwNpivTO3gJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRKXui3hiwYABK3LlGaPkTC1.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste