Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ashantar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 15:37
Er staan weer wat partijen van 50 stuks op ebay
https://ebay.us/m/zfXr9K chris6684 geen idee of dit betrouwbaar is. Heb wat besteld maar moet nog binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met oplaadbare LIR2450 batterijtjes in plaats van de reguliere CR2450? Ik word een beetje verdrietig van al die batterijtjes die ik weg moet gooien, dus ik liever oplaadbaar.

De oplaadbare zijn 3.6v, terwijl de gewone 3V zijn,vdus daar zit mijn twijfel.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

KabouterSuper schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:39:
Iemand ervaring met oplaadbare LIR2450 batterijtjes in plaats van de reguliere CR2450? Ik word een beetje verdrietig van al die batterijtjes die ik weg moet gooien, dus ik liever oplaadbaar.

De oplaadbare zijn 3.6v, terwijl de gewone 3V zijn,vdus daar zit mijn twijfel.
@KabouterSuper The proofmof the pudding is in the eating. Zoals meestal. Je zult het er dus op moeten wagen.

Hoe is het spanningsverloop van die LIR2450-dingetjes tussen ‘vol’ en ‘leeg’?

Ik vind dat trouwens wel een heel goed idee! d:)b

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:55:
[...]

@KabouterSuper The proofmof the pudding is in the eating. Zoals meestal. Je zult het er dus op moeten wagen.

Hoe is het spanningsverloop van die LIR2450-dingetjes tussen ‘vol’ en ‘leeg’?

Ik vind dat trouwens wel een heel goed idee! d:)b
Spanning zit tussen de 4V (100% opgeladen) en 3V (10% opgeladen), dus de curve is plat genoeg. De openepaper firmware zal een lege batterij niet goed detecteren, omdat 3V nog hoog genoeg is, maar dat is bijzaak. Punt is vooral of de schermpjes die 4V aankunnen. Ik ga eens snuffelen in de specs.

Update: lastig om specs te vinden. De adafruit displays hebben in elk geval een spanningsregelaar en kunnen 3-5V input aan, zie bijv https://learn.adafruit.co...-and-featherwings/pinouts

Ik denk dat ik maar eens pudding ga kopen en kijken of de smaak meevalt.

[ Voor 18% gewijzigd door KabouterSuper op 23-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkara
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
3.6V Is the maximum for the SoC

[ Voor 34% gewijzigd door tinkara op 23-06-2025 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
tinkara schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:07:
3.6V Is the maximum for the SoC
Had ik inderdaad gezien, alle componenten hebben max 3.6V. Maar als er een spanningsregelaar (voltage regulator) voor zit die 3-5V omzet naar 3V, dan is het geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Het duurde even, maar ik heb acht LIR2450 oplaadbare batterijtjes en een lader. Uit de verpakking leverden ze tussen de 3.8V en 3.98V. ik heb er eentje direct in een tag gedaan en twee in de lader. Aandachtspunt is dat het verschil tussen gewone en oplaadbare batterijtjes lastig te zien is (er staat wel netjes LiR en rechargeable op, maar dat is alleen met goed licht te lezen).

Mochten deze batterijtjes goed werken, dan lijkt me dit een mooie manier om de berg oude batterijtjes te verminderen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@KabouterSuper
Geen storingen gehad met die batterijtjes?
En ook geen display opgeblazen door de hogere spanning?

Mooie actie van je d:)b

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:22:
@KabouterSuper
Geen storingen gehad met die batterijtjes?
En ook geen display opgeblazen door de hogere spanning?

Mooie actie van je d:)b
Ik ben nog aan het testen. Met 3.88V gaat het goed. De twee opgeladen batterijen zitten op 4.2V, dus dat is de volgende test. Ik wil ook testen hoe lang ze meegaan, want deze LiR batterijen bestaan in verschillende capaciteiten (en het is altijd de vraag wat je krijgt van tante Ali).

Update: die van 4.2V doen het ook.... In elk geval nog geen rokende schermen. Ik heb even gezocht naar verschillende batterijen: knoopbatterijen bestaan met een capaciteit van 40 tot 200 mAh. Je moet dus even alert zijn wat je koopt. Ik heb LiR2450H wat 200mAh zou moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door KabouterSuper op 21-07-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Nieuwe update: de twee batterijtjes van 4.2V waren binnen een paar dagen leeg (0.2V). Ik denk dat ik de oorzaak weet: ik had de tag kortgesloten met de batterijtjes om een verse opstartactie af te dwingen (dus de ene op z'n kop erin). Ik vermoed namelijk dat je dat met Li batterijen niet mag doen. Anyway, de tag leeft gelukkig nog. Ik ga de bewuste batterijen weer opladen in de hoop dat deze het ook nog doen.
De kleine tag met de enkele battterij doet het nog goed. Spanning is ook niet naar beneden gegaan, dus dat geeft hoop.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste