Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ashantar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 15:37
Er staan weer wat partijen van 50 stuks op ebay
https://ebay.us/m/zfXr9K chris6684 geen idee of dit betrouwbaar is. Heb wat besteld maar moet nog binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met oplaadbare LIR2450 batterijtjes in plaats van de reguliere CR2450? Ik word een beetje verdrietig van al die batterijtjes die ik weg moet gooien, dus ik liever oplaadbaar.

De oplaadbare zijn 3.6v, terwijl de gewone 3V zijn,vdus daar zit mijn twijfel.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

KabouterSuper schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:39:
Iemand ervaring met oplaadbare LIR2450 batterijtjes in plaats van de reguliere CR2450? Ik word een beetje verdrietig van al die batterijtjes die ik weg moet gooien, dus ik liever oplaadbaar.

De oplaadbare zijn 3.6v, terwijl de gewone 3V zijn,vdus daar zit mijn twijfel.
@KabouterSuper The proofmof the pudding is in the eating. Zoals meestal. Je zult het er dus op moeten wagen.

Hoe is het spanningsverloop van die LIR2450-dingetjes tussen ‘vol’ en ‘leeg’?

Ik vind dat trouwens wel een heel goed idee! d:)b

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:55:
[...]

@KabouterSuper The proofmof the pudding is in the eating. Zoals meestal. Je zult het er dus op moeten wagen.

Hoe is het spanningsverloop van die LIR2450-dingetjes tussen ‘vol’ en ‘leeg’?

Ik vind dat trouwens wel een heel goed idee! d:)b
Spanning zit tussen de 4V (100% opgeladen) en 3V (10% opgeladen), dus de curve is plat genoeg. De openepaper firmware zal een lege batterij niet goed detecteren, omdat 3V nog hoog genoeg is, maar dat is bijzaak. Punt is vooral of de schermpjes die 4V aankunnen. Ik ga eens snuffelen in de specs.

Update: lastig om specs te vinden. De adafruit displays hebben in elk geval een spanningsregelaar en kunnen 3-5V input aan, zie bijv https://learn.adafruit.co...-and-featherwings/pinouts

Ik denk dat ik maar eens pudding ga kopen en kijken of de smaak meevalt.

[ Voor 18% gewijzigd door KabouterSuper op 23-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkara
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:21
3.6V Is the maximum for the SoC

[ Voor 34% gewijzigd door tinkara op 23-06-2025 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
tinkara schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:07:
3.6V Is the maximum for the SoC
Had ik inderdaad gezien, alle componenten hebben max 3.6V. Maar als er een spanningsregelaar (voltage regulator) voor zit die 3-5V omzet naar 3V, dan is het geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Het duurde even, maar ik heb acht LIR2450 oplaadbare batterijtjes en een lader. Uit de verpakking leverden ze tussen de 3.8V en 3.98V. ik heb er eentje direct in een tag gedaan en twee in de lader. Aandachtspunt is dat het verschil tussen gewone en oplaadbare batterijtjes lastig te zien is (er staat wel netjes LiR en rechargeable op, maar dat is alleen met goed licht te lezen).

Mochten deze batterijtjes goed werken, dan lijkt me dit een mooie manier om de berg oude batterijtjes te verminderen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@KabouterSuper
Geen storingen gehad met die batterijtjes?
En ook geen display opgeblazen door de hogere spanning?

Mooie actie van je d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:22:
@KabouterSuper
Geen storingen gehad met die batterijtjes?
En ook geen display opgeblazen door de hogere spanning?

Mooie actie van je d:)b
Ik ben nog aan het testen. Met 3.88V gaat het goed. De twee opgeladen batterijen zitten op 4.2V, dus dat is de volgende test. Ik wil ook testen hoe lang ze meegaan, want deze LiR batterijen bestaan in verschillende capaciteiten (en het is altijd de vraag wat je krijgt van tante Ali).

Update: die van 4.2V doen het ook.... In elk geval nog geen rokende schermen. Ik heb even gezocht naar verschillende batterijen: knoopbatterijen bestaan met een capaciteit van 40 tot 200 mAh. Je moet dus even alert zijn wat je koopt. Ik heb LiR2450H wat 200mAh zou moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door KabouterSuper op 21-07-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Nieuwe update: de twee batterijtjes van 4.2V waren binnen een paar dagen leeg (0.2V). Ik denk dat ik de oorzaak weet: ik had de tag kortgesloten met de batterijtjes om een verse opstartactie af te dwingen (dus de ene op z'n kop erin). Ik vermoed namelijk dat je dat met Li batterijen niet mag doen. Anyway, de tag leeft gelukkig nog. Ik ga de bewuste batterijen weer opladen in de hoop dat deze het ook nog doen.
De kleine tag met de enkele battterij doet het nog goed. Spanning is ook niet naar beneden gegaan, dus dat geeft hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Hoi allemaal,

Inmiddels 2 jaar geleden heb ik een EPaperLink AP en 5 tags aangeschaft, dat heb ik geintegreerd in HA, oa om het stroomverbruik van het appartement omlaag te krijgen. Bewuster bezig zijn met stroom zegmaar. Vervolgens kwam er een klushuis voorbij en heeft alles een poos in mijn smart home doos gelegen. Afgelopen weekend heb ik het weer uit die doos gehaald. De AP starte vrijwel direct op. Ik heb een boel nieuwe Varta CR2450 batterijen gehaald en dacht ik start de eerste tag op door er nieuwe batterijen in te doen. Doet niks, 2e ook niet, 3e, 4e ook niet. De 5e deed het wel gek genoeg.

Ik heb er 1 aan mijn labvoeding gedaan, die geeft aan dat 1 tag ongeveer 4mA verbruikt. Is er nog iets wat ik kan doen om ze "op te starten"?

Hieronder een screenshot van de werkende tag. Ze hebben allemaal het zelfde typenummer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyyyNPOz8iV7Z3jkocpn99zFrdA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j6lK5keBbTwZproyIC0UbAoX.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
jctjepkema schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:31:
Hoi allemaal,

Inmiddels 2 jaar geleden heb ik een EPaperLink AP en 5 tags aangeschaft, dat heb ik geintegreerd in HA, oa om het stroomverbruik van het appartement omlaag te krijgen. Bewuster bezig zijn met stroom zegmaar. Vervolgens kwam er een klushuis voorbij en heeft alles een poos in mijn smart home doos gelegen. Afgelopen weekend heb ik het weer uit die doos gehaald. De AP starte vrijwel direct op. Ik heb een boel nieuwe Varta CR2450 batterijen gehaald en dacht ik start de eerste tag op door er nieuwe batterijen in te doen. Doet niks, 2e ook niet, 3e, 4e ook niet. De 5e deed het wel gek genoeg.

Ik heb er 1 aan mijn labvoeding gedaan, die geeft aan dat 1 tag ongeveer 4mA verbruikt. Is er nog iets wat ik kan doen om ze "op te starten"?

Hieronder een screenshot van de werkende tag. Ze hebben allemaal het zelfde typenummer.
[Afbeelding]
Batterij even andersom in de tag gedaan om restjes stroom te vermijden? En de batterij in een soepele beweging met het dekseltje erin gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Naar mijn idee wel, maar ik ga nog even wat meer proberen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Check even natdat je de batterijen er in hebt gedaan hij echt even reboot (moet je zien op het display)
En dat ze even later je AP vinden, daarna zie je ook weer online in je webgui van je AP verschijnen.
Succes

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgZ_HLKygoVx3vDXGCM3kXhJYz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVCjJ5CHF7LfOIsN0cre1sz8.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand opzoek zijn naar een setje; ik ben opzoek naar iets nieuws om mee te knutselen. :)

Hiervoor is naturlijk V&A

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 04-10-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Icey Ik heb wel interesse in een deel.
Zie PB.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

jctjepkema schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:12:
Naar mijn idee wel, maar ik ga nog even wat meer proberen. Dank!
Is het gelukt? Ben ook wel benieuwd hoe je een label weer aan de praat krijgt (al heb ik een nebular die leeg is)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jctjepkema
Ik had vorige week ook een paar displays waar ik een half jaar nix mee gedaan had en die ik niet aan de praat kreeg. Het basisstation (BS) zag ze wel, maar ze reageerden niet meer op de aansturing vanuit HA.

Wat uiteindelijk hielp: eerst batterijen eruit en de aansluitingen in het display kortsluiten om hem echt ‘leeg’ te krijgen. Dan instellen als datumdisplay en een geforceerde restart geven vanuit het BS.
Daarop reageerde het display wel en kwam met de datum. Daarna weer vanuit HA aangestuurd en de boel werkte weer.

Je weet hoe je de batterijen er weer in doet? Klaarleggen op het dekseltje en in één beweging het display erop zodat ze samen en zonder haperingen erin gaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
Hoi! Bedankt voor de hulp tot dusver!

Met de batterij truuk, het kortsluiten van de pinnen in de epaper, en ze daarna klaar leggen op de achterkant en de display er in een soepele beweging up duwen kreeg ik in eerste instantie bij 3 displays weer leven. 1 daarvan blijft het ook doen en wordt weer wakker om de minuut. De andere twee nemen 1x een update van de AP op, maar worden niet meer wakker. Alsof de timer interrupt die hem wakker maakt niet werkt.
Omdat die andere twee wel communiceerde met het AP nadat ik de bat.pinnen had kortgesloten, heb ik dat een aantal keer gedaan tot de wachtrij leeg was. Daarna heb ik een update op die TAGs gedaan via de AP. Inmiddels worden die 3 de tags weer wakker en werken ze perfecto!

Van die andere twee die niks meer doen heb ik er een helemaal open gemaakt om te kijken of ik wellicht optische schade zag. Ik zag bij de MCU iets wat leek op een kortsluiting (lijkt me raar, want ze werkten allemaal toen ik ze in de doos deed). Ik heb die PCB iig even op mijn hot-plate gelegd, in de hoop dat ik er nog iets van leven in kon krijgen. Dat heeft helaas niet geholpen. Processor is er af geweest en opnieuw gesoldeerd met wat flux :)

Nu had ik een vraag. Ik zag dat de soc gebasseerd is op een 8051. Ik zou zeggen dat ik daar wel nieuwe software in moet kunnen krijgen toch? Kan dat met een USB UART dongle? Ik googlede net, en kon zo snel niks vinden.

Heeft iemand nog andere ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Goedenavond,

ik kwam op dit topic en vroeg mij af of jullie nog succes hebben gehad in het vinden van e-ink schermen? Ik zoek een partij die niet uit china komt, maar gewoon tweedehands uit een winkel? op vraag en aanbod kon ik niks vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

jopie282 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:58:
Goedenavond,

ik kwam op dit topic en vroeg mij af of jullie nog succes hebben gehad in het vinden van e-ink schermen? Ik zoek een partij die niet uit china komt, maar gewoon tweedehands uit een winkel? op vraag en aanbod kon ik niks vinden, vandaar dat ik het hier vraag.
Kleinanzeigen komt nog wel eens wat voorbij, verder is in het discord channel van openepaper ook ergens een plekje.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
Toch even een compliment voor de mensen achter deze software, onlangs zag ik de update weer staan naar 2.8.2 staan. Deze thuis maar eens gezet en het werkt nog steeds voortreffelijk. Mijn kudo's hier voor 👍

Tevens zag ik dat er voor verscheidene schermpjes ook nog "firmware" updates stonden (ja auto update heb ik niet aan staan" Toch maar eens alle schermpjes voor zien van deze "laatste" firmware update.
Dit ging eigenlijk heel goed van alle schermpjes die ik in huis heb van M2 1,54 (kleine vierkantjes), M2 2,9 (de standaard supermarkt), de M2 4.2 (de vierkante mediamarkt) en de grote Mediamark M2 7.4.
Ze gingen allemaal goed dit gaf mij zo'n goed gevoel, met updaten dat ik ook het plan op pakte om alle schermpjes te doen in het kantoor verzamelgebouw van een vriend me,

Dit projectje heb ik in het verleden ooit eens gebouwd voor hem, als experiment met deze schermpjes, de basis ligt in een gesharde Google agenda.
Hier hangen er een veel voud van alle schermpjes tbv kantoor ruimte's en vergaderzaaltjes en gemeenschapelijke ruimtes. Met daar op Welk bedrijfje de ruimte heeft geboekt voor die dag (2,9), wat reservering is van de vergaderruimtes (4,2) en bij de koffie ruimte's, reseptie ect de 7,4 met een RSS-Feed (aankondigen, nieuws, ect). in totaal ruim 55 schempjes.
Projectje werd gestart incl een batterij wissel van 3/4 van de schermen.
Welgeteld twee uitvallers welke niet meer online kwamen naar de update, maar gelukkig we hadden nog reserve materiaal (schermpjes).

Dit bewijst maar een dat een OSS oplossing (OpenEPaperLink en HA) icm iets betaald (google) toch heel goed kan werken, in het begin veel contact met Aron (atc1441) om een en ander af te stemmen.
En nu later alle kudo's naar het team achter de huidige versie van OpenEPaperLink voor het nodige onderhoud en uitbreidingen.

Het is jammer dat er niet meer grote partijen van deze schermpjes beschikbaar komen voor de markt, en ja je moet er ook maar vinden of tegenaan lopen. (Troostwijk, ebay.de en andere sites)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
Oja, hier zijn er nog wat te koop:

2.13 https://www.ebay.de/itm/315718946917
1.54 https://www.ebay.de/itm/315718914879

Geflashed en wel

[ Voor 28% gewijzigd door psdata op 06-10-2025 11:18 ]