Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@theezeefje Leuk dit. Ik ontvang binnenkort mijn eerste 3D-printer en ben van plan om dan zoiets te maken voor m'n Nest thermostaat.

Nu nog even handig worden met 3D-ontwerpprogramma's :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

sOid schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:41:
@theezeefje Leuk dit. Ik ontvang binnenkort mijn eerste 3D-printer en ben van plan om dan zoiets te maken voor m'n Nest thermostaat.

Nu nog even handig worden met 3D-ontwerpprogramma's :+
ga eens spelen met tinkercad.com
volledig webbased, extreem simpel.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39

eagle00789

Est. November 2005

Nu weet ik even niet of ik het hier mag stellen, maar ik ben dus op zoek naar dit soort labels om zelf te kunnen gaan gebruiken (eventueel omgeprogrammeerd naar de firmware die hier veel besproken wordt) echter kan ik zo geen goede labels meer vinden op internet om te kopen. Iemand een suggestie op dit moment om zer snel in huis te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@theezeefje Ik koest even opzoeken wat Avalex is, maar het is dus je afval kalender, leuke toepassing!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

franssie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:24:
@theezeefje Ik koest even opzoeken wat Avalex is, maar het is dus je afval kalender, leuke toepassing!
Correct :)
We moeten hier onze Kliko naar verzamelpunt brengen en dat vergeten we nog wel eens :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Is het trouwens mogelijk om via het AP de images die naar de tags gepushed worden op een iets groter formaat te bekijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:41
theezeefje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:03:
Is het trouwens mogelijk om via het AP de images die naar de tags gepushed worden op een iets groter formaat te bekijken ?
In de file browser. In folder /current/ kun je de .raw en .pending files aanklikken, dan heb je ze 1:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Nic schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:49:
[...]

In de file browser. In folder /current/ kun je de .raw en .pending files aanklikken, dan heb je ze 1:!.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Wat een supergaaf project. Heb net alle posts doorgelezen, maar heb nog wat vragen:
- Heb zelf al enige tijd een paar e-ink price tags liggen van LG Innotek; o.a. model REBE-TZ21A. Nu lees ik dat die eigenlijk met een eigen gateway werken, of zouden die ook functioneren met de het AP van Nic?
- Indien die niet direct werken, zou ik die e-ink displays dan los kunnen koppelen van de printplaat (is me gelukt na wat proberen) en de platte connector dan aan iets anders aansluiten? Heb helaas veel te weinig soldeerskills om dit zelf te doen, dus als het te omslachtig is dan belanden ze op mijn to-do-domotica-stapel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjanssen95
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-08 21:20
Hai, "long time lurker" hier. Ik heb de afgelopen dagen alle pagina's in dit topic door gespit en ook de open e-paper wiki en andere sites geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Home Assistant intergratie de losse tags te laten vinden.

De tags lopen vloeiend via de open e-paper firmware en de UI in de browser. Ook kan ik de AP vinden door in de HA intergratie het IP (192.168.86.37) of simpelweg de naam van de AP in te voeren. De tags worden echter niet gevonden. Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb trouwens de Solum tags en AP van Nic. De tutorial om de AP in elkaar te zetten was echt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
jjanssen95 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:53:
Hai, "long time lurker" hier. Ik heb de afgelopen dagen alle pagina's in dit topic door gespit en ook de open e-paper wiki en andere sites geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Home Assistant intergratie de losse tags te laten vinden.

De tags lopen vloeiend via de open e-paper firmware en de UI in de browser. Ook kan ik de AP vinden door in de HA intergratie het IP (192.168.86.37) of simpelweg de naam van de AP in te voeren. De tags worden echter niet gevonden. Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb trouwens de Solum tags en AP van Nic. De tutorial om de AP in elkaar te zetten was echt uitstekend!
dus je ziet al je tags wel als je met je webbrowser naar je AP gaat. (ip adres)

En heb je dit wel aangezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUitNWg-XTEmjOe7Ec1T_j89Qm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hJyi988GAv5pPgoKCNIv6j29.png?f=user_large

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Leuk topic; waar zijn deze displaytjes nu leuk te koop? De V&A uit de TS lijkt te zijn uitgeput. (Andere vraag, worden deze dingen niet massaal uit de supermarkten gejat eigenlijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

superduper schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:28:
<> (Andere vraag, worden deze dingen niet massaal uit de supermarkten gejat eigenlijk?)
Dat vroeg ik me ook wel eens af.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen95
psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:12:
[...]

dus je ziet al je tags wel ajs met webbrowser naar je AP gaat.

En heb je dit wel aangezet?
[Afbeelding]
Zeker! De tags zijn zichtbaar en aanstuurbaar via de AP in de browser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVLwK8iai6_hY9H77M5CBDdqNgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOz5dhFi5FNpvhlrVSKeTP5G.png?f=fotoalbum_large

In Home Assistant staat alles hoeverre ik weet goed. Hij vindt dus echter alleen de AP met bijbehorende entiteiten. Ik zag op het Home Assistant forum wel iets voorbij komen over Host .local of Host .localdomain, maar ik kan hier in de wiki niks over vinden. ( https://community.home-as...no-tags-showing-up/650446 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcKLPvQDjLhASH8z1vdSkvAEdR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PeaTyyFIIYbJp6h63n5Fc3Ne.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Strange, je ziet maar 1 apparaat, daar hoor je AP + Tag's te vinden in aantal.

AP reboot gedaan, draait deze op de laatste firmware 2.07b?
HA, al een reload(herstart) laten doen?
wat is je ip adres van je HA server?

Blijft vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen95
psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:49:
Strange, je ziet maar 1 apparaat, daar hoor je AP + Tag's te vinden in aantal.

AP reboot gedaan, draait deze op de laatste firmware 2.07b?
HA, al een reload(herstart) laten doen?
wat is je ip adres van je HA server?

Blijft vreemd
Okay, beginners fout... 8)7 ik ging er van uit toen ik de AP en tags een paar dagen terug installeerde dat deze de meest recente firmware draaiden... Niet dus! Bedankt voor de reactie, want ik was hier waarschijnlijk uit me zelf pas veel later achter gekomen.

De tags zijn na de update gelijk zichtbaar. :)

Nu er nog achter zien te komen hoe ik ze daadwerkelijk kan gaan gebruiken icm. HAOS. Al wat toffe voorbeelden gezien, maar ben nog op zoek naar de eerste stappen om dit te verwezenlijken. Tips zijn zeker welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Belsj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:29:
- Heb zelf al enige tijd een paar e-ink price tags liggen van LG Innotek; o.a. model REBE-TZ21A. Nu lees ik dat die eigenlijk met een eigen gateway werken, of zouden die ook functioneren met de het AP van Nic?
- Indien die niet direct werken, zou ik die e-ink displays dan los kunnen koppelen van de printplaat (is me gelukt na wat proberen) en de platte connector dan aan iets anders aansluiten? Heb helaas veel te weinig soldeerskills om dit zelf te doen, dus als het te omslachtig is dan belanden ze op mijn to-do-domotica-stapel...
Zo te zien aan de interne foto's in de FCC-certificering werkt die met de CC2530. Dat betekent dat ze in theorie wel compatible te maken zijn. Dat is alleen de moeite waard als je er er heel veel van hebt of ergens een grote voorraad weet, want het kost dagen werk om een hele nieuwe firmware te schrijven.

Je kunt de display panels ook los gebruiken. De 24 pins bandkabel en spi interface is standaard, maar de preciese commando's niet, al zijn er maar een beperkt aantal smaken. En je moet zelf aan het knutselen. Dit is bijvoorbeeld een driver-bordje: https://www.tindie.com/pr...d-for-epaper-shelf-label/
superduper schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:28:
Leuk topic; waar zijn deze displaytjes nu leuk te koop? De V&A uit de TS lijkt te zijn uitgeput. (Andere vraag, worden deze dingen niet massaal uit de supermarkten gejat eigenlijk?)
Ze komen binnenkort weer terug in m'n Tindie shop. Waarschijnlijk over een week of twee.

En nee, het is niet de bedoeling dat ze uit de winkel gejat worden. De tags die in Nederland bij de grote supermarkten gebruikt worden zijn (nog) niet compatible, en hardwarematig ook minder interessant vanwege niet-verwisselbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Nic schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Zo te zien aan de interne foto's in de FCC-certificering werkt die met de CC2530. Dat betekent dat ze in theorie wel compatible te maken zijn. Dat is alleen de moeite waard als je er er heel veel van hebt of ergens een grote voorraad weet, want het kost dagen werk om een hele nieuwe firmware te schrijven.

Je kunt de display panels ook los gebruiken. De 24 pins bandkabel en spi interface is standaard, maar de preciese commando's niet, al zijn er maar een beperkt aantal smaken. En je moet zelf aan het knutselen. Dit is bijvoorbeeld een driver-bordje: https://www.tindie.com/pr...d-for-epaper-shelf-label/

[...]

Ze komen binnenkort weer terug in m'n Tindie shop. Waarschijnlijk over een week of twee.

En nee, het is niet de bedoeling dat ze uit de winkel gejat worden. De tags die in Nederland bij de grote supermarkten gebruikt worden zijn (nog) niet compatible, en hardwarematig ook minder interessant vanwege niet-verwisselbare batterijen.
Nee, zoveel heb ik er niet en ik mis de technische kennis om het te doen helaas. Mocht je interesse hebben mag je er wel een paar hebben. Dan wacht ik wel een paar weken en ga ik voor jouw accespoint en labels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Gisteren heb ik twee m3 newton 2.9 schermpjes ontvangen. Er wordt niets getoond op de displays. Ik neem aan dat - volgens de gebruikelijke procedure - de battterijen er dus uitgehaald moeten worden om ze opnieuw te starten. Het openen lijkt echter een stuk moeilijker te gaan als de witte modellen. Voordat ik wat kapot maak, de vraag hoe is de batterij cover van deze te openen? De handleiding beschrijft helaas ook niet meer dan "open de cover"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nic
ArieL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:11:
Gisteren heb ik twee m3 newton 2.9 schermpjes ontvangen. Er wordt niets getoond op de displays. Ik neem aan dat - volgens de gebruikelijke procedure - de battterijen er dus uitgehaald moeten worden om ze opnieuw te starten. Het openen lijkt echter een stuk moeilijker te gaan als de witte modellen. Voordat ik wat kapot maak, de vraag hoe is de batterij cover van deze te openen? De handleiding beschrijft helaas ook niet meer dan "open de cover"
Citaat uit de email die je na verzending gekregen hebt:
In case you ordered the M3 2.9" tag with buttons: the tag is in deep sleep. To activate it, power cycle it by removing and placing back the batteries. Here is a short video how to do that: YouTube: How to activate the M3 2.9" tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Dank je ! Weer een mooie rtfm.. in dit geval niet de manual maar de mail. Gezien de notificaties van postnl had ik natuurlijk helemaal niet in de mail gekeken. Wel op de wiki gekeken en op google gezocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Het is niet mijn beste video ever, maar ik had al zo'n vermoeden dat er wat uitleg nodig was bij het openen.
Ik zal de link naar de video aan de wiki op de OpenEpaperLink github repo toevoegen. :-)
Veel plezier met de tags!

[ Voor 6% gewijzigd door Nic op 27-01-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

ik probeer om wat weerdata op mn display te krijgen vanuit Home Assistant,
Temperatuur is geen probleem,
maar hoe kan ik zaken zoals forecast en een icoontje met het huidige weer bijv. erin krijgen ?
moet ik daar heel veel if statements gaan maken, en verwijzingen naar mdi:weather-* ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 19:59
theezeefje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:41:
maar hoe kan ik zaken zoals forecast en een icoontje met het huidige weer bijv. erin krijgen ?
moet ik daar heel veel if statements gaan maken, en verwijzingen naar mdi:weather-* ?
Je zou even hier kunnen gluren dan hoef je het niet helemaal zelf te maken; https://github.com/chunkysteveo/OpenEPaperLink-HA-Weatherman, als ik zo de source YAML bekijk (https://github.com/chunky...blob/main/automation.yaml voor de 2.9" tag) dan zie je dat deze persoon weer een aantal custom sensoren/entities aan HA toegevoegd heeft via https://github.com/chunky...ain/ha-configuration.yaml met daarin wat if else statements... Misschien heb je daar wat aan als je toch zelf aan de slag wil. Ik zou verwachten dat bepaalde weerservices gewoon handige namen/strings teruggeven voor de weertypes die direct op icoontjes mappen?

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Of gewoon in de webinterface van je OpenEpaperLink access point kiezen voor ‘weather forecast’. 😊 Voldoet die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 19:59
Nic schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:22:
Of gewoon in de webinterface van je OpenEpaperLink access point kiezen voor ‘weather forecast’. 😊 Voldoet die niet?
Dat is:
a) Te makkelijk O-)
b) Ergens is het wel elegant om alles uit HA te laten komen van alle tags, dan kan je bijv op een 2.9" half weather en half opwekking ofzo doen, of afhankelijk van het moment van de dag wat anders laten zien.

Maar verder voldoen de defaults uit de webinterface!

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Nic schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:22:
ik wil exact die interface, alleen dan met mijn eigen sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 20:36
theezeefje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:41:
Ik ben zelf bezig met zoiets https://github.com/Madelena/esphome-weatherman-dashboard, waar ik mn data van buienradar haal. Buienradar kan je direct toevoegen als integration. Dan voeg je dit toe aan je configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
# Bundle up all the data to send over to Weatherman (ESPHome device).

- trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: "/1"

sensor:
      - name: Weatherman Data
        state: "OK"
        attributes:
          weather_condition_now: >
            {% set cond_now = states('weather.buienradar') %}
            {% if states('sun.sun') == 'below_horizon' %}
                {% if cond_now == 'sunny' %} clear-night {% elif cond_now == 'partlycloudy' %} night-partly-cloudy {% else %} {{ cond_now }} {% endif %}
            {% else %}
                {{ cond_now }}
            {% endif %}
          weather_temp_now: >
            {{ state_attr('weather.buienradar', 'temperature') | round }}

weather_condition_0: >
            {{ state_attr('weather.buienradar', 'forecast')[0].condition }}
          weather_timestamp_0: >
            {{ as_timestamp(state_attr('weather.buienradar', 'forecast')[0].datetime) | timestamp_custom('%a')}}

weather_condition_1: >
            {{ state_attr('weather.buienradar', 'forecast')[1].condition }}
          weather_timestamp_1: >
            {{ as_timestamp(state_attr('weather.buienradar', 'forecast')[1].datetime) | timestamp_custom('%a')}}

etc.

En dan kan je die entities/attributes aanroepen. Ik probeer zelf nog een mooie grafiek van buienradar te laten zien, hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
Toch maar even een post hier maken. Heb een tijdje geleden ook de kit aangeschaft, maar had toen helaas weinig tijd. Helaas heb ik wat moeite met het verbinden van de tags nadat ze een tijdje inactief zijn geweest.

Ze worden wel zichtbaar in de interface, maar ik kan geen content selecteren wanneer ik erop klik. Wellicht kan hier iemand mij verder helpen? Zag dat er een Homey app beschikbaar is, uiteindelijk wil ik via mn Homey content etc. naar de kaartjes pushen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KQwnbkSHEzMG6sFhq7Qg0Xpgio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wPe2N3PNGh6FXJc5n1QIMcNf.png?f=fotoalbum_large

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
CyberJohn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:57:
Zie worden wel zichtbaar in de interface, maar ik kan geen content selecteren wanneer ik erop klik.
Waarschijnlijk heb je het AP net geupdate, klopt dat? Leeg je browser-cache (of makkelijker, schakel even de cache uit in Chrome developer tools -> network, om een verse versie op te halen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
Nic schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Waarschijnlijk heb je het AP net geupdate, klopt dat? Leeg je browser-cache (of makkelijker, schakel even de cache uit in Chrome developer tools -> network, om een verse versie op te halen)
Soms zijn de dingen zo eenvoudig, ik zit hier al 2u mijn hoofd over te breken.

Nieuwe browser-sessie en het werkt weer! Bedankt voor je support en de ontwikkeling van dit project _/-\o_

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

@Nic mijn niet verwijderbare spooktag is weer terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7iH7baDwIoU1eWAhDT1KYvuduI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4rTwQkg74SxLuooEAJuvUEyi.png?f=user_large
Tag type 143 zegt ie in de log:
code:
1
12:33:24 No definition found for tag type 143

Ding claimt op een kanaal te draaien (52) dat ik niet gebruik en is ook niet verwijderbaar. Ik draai 2.07b maar zie dat al vanaf het moment dat ik een 2e AP heb toegevoegd eigenlijk. Ik los dit op door de tagdb.json terug te zetten maar na een tijdje komt ie toch weer terug. Kan ik nog iets voor je doen om dit te troubleshooten?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:06:
@Nic mijn niet verwijderbare spooktag is weer terug:
[Afbeelding]
Tag type 143 zegt ie in de log:
code:
1
12:33:24 No definition found for tag type 143

Ding claimt op een kanaal te draaien (52) dat ik niet gebruik en is ook niet verwijderbaar. Ik draai 2.07b maar zie dat al vanaf het moment dat ik een 2e AP heb toegevoegd eigenlijk. Ik los dit op door de tagdb.json terug te zetten maar na een tijdje komt ie toch weer terug. Kan ik nog iets voor je doen om dit te troubleshooten?
21.33V? Dat is geen e-paper lijkt me. Een ledstrip met een identiteitscrisis misschien?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
@Tomba
Heb jij een Zwave thermostaat of overige spullen in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

psdata schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:41:
@Tomba
Heb jij een Zwave thermostaat of overige spullen in huis?
Ik heb geen Zwave in huis nee (wel enorm veel Zigbee spul)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Ja, dat moet ruis zijn in het zigbee protocol. Het OEPL protocol is niet zo selectief...
Je hoeft trouwens niet je tagDB terug te zetten. Gewoon rechts klikken en 'delete' moet volstaan.
Waarschijnlijk is het voorbij als je je AP op een ander kanaal zet (en daarna moet je wel je tags weer rebooten, of een halve dag of zo wachten totdat ze vanzelf het AP opnieuw vinden).
Je kunt, zolang je zelf geen nieuwe tags hebt, in de settings ook kiezen voor 'Lock tag inventory', dan voegt 'ie geen nieuwe toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Nic schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:23:
Ja, dat moet ruis zijn in het zigbee protocol. Het OEPL protocol is niet zo selectief...
Je hoeft trouwens niet je tagDB terug te zetten. Gewoon rechts klikken en 'delete' moet volstaan.
Waarschijnlijk is het voorbij als je je AP op een ander kanaal zet (en daarna moet je wel je tags weer rebooten, of een halve dag of zo wachten totdat ze vanzelf het AP opnieuw vinden).
Je kunt, zolang je zelf geen nieuwe tags hebt, in de settings ook kiezen voor 'Lock tag inventory', dan voegt 'ie geen nieuwe toe.
Ah rechtermuis delete werkt idd wel.
Wel raar toch dat ie een tag op kanaal 52 vindt terwijl mijn AP's op 11 en 15 staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Batino schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:52:
[...]

En dan kan je die entities/attributes aanroepen. Ik probeer zelf nog een mooie grafiek van buienradar te laten zien, hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?
in het kader van 'Beter laat dan nooit', hier mijn suggestie:

Je kan met de home assistant integratie plots tekenen, waarbij je sensoren uit HA als source gebruikt.
Als je bijv. de hoeveelheid regen wil plotten, zorg dat je de buienradar integratie hebt draaien,
en rag de juiste sensor in een plot.

ik heb bijv. mijn opbrengst van mijn inverters in een grafiekje gemikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    - type: plot
      x_start: 1
      y_start: 32
      x_end: 293
      y_end: 125
      duration: 86400
      ylegend:
        position: null
        color: red
      yaxis:
        tick_width: 0
        grid: null
      data:
        - entity: sensor.inverter_current_power_production
          color: black
          width: 1
        - entity: sensor.enphase_current_power_production_in_watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@Nic , is er een (andere) methode om the RAW image preview te gebruiken?
ergo: de preview is een gegenereerd canvas zo te zien?
De RAW file kan ik echter met geen enkele (online) converter omzetten? Idealiter on-the-fly met imagick.

Zie ik iets over het hoofd, of is er gewoon geen methode om de gegenereerde preview buiten de AP om te tonen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
paQ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:06:
Zie ik iets over het hoofd, of is er gewoon geen methode om de gegenereerde preview buiten de AP om te tonen?
We hebben een speciaal apparaatje ontwikkeld om de previews te tonen. Het is klein, werkt op batterijen, en heeft een epaper display. ;-)

Maar ff serieus: wat is je doel ermee? De previews zijn hooguit een leuk extratje. Ze bevatten de exacte data die naar de tag wordt gestuurd. Voor de 'standaard' tags eerst een pixelbuffer voor 'zwart' en meteen erachteraan een pixelbuffer voor 'rood'. Geen metadata verder. En heel binnenkort kunnen bepaalde tags een compressed formaat aan (diezelfde pixelbuffer, maar dan met zlib compressie en een paar extra bytes aan metadata) dus dan wordt het nog iets ingewikkelder om te decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Nic schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
[...]

We hebben een speciaal apparaatje ontwikkeld om de previews te tonen. Het is klein, werkt op batterijen, en heeft een epaper display. ;-)
:D
Maar ff serieus: wat is je doel ermee? De previews zijn hooguit een leuk extratje.
dat, leuk extraatje... dacht vouw ik die in mijn inmiddels wat complex wordende API 8)7
grappig om in de modal te tonen

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Je stuurt er je eigen ontwerp heen via de json template. Waarschijnlijk is het het eenvoudigste om die zelf te parsen om de preview te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
paQ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:06:
@Nic , is er een (andere) methode om the RAW image preview te gebruiken?
ergo: de preview is een gegenereerd canvas zo te zien?
De RAW file kan ik echter met geen enkele (online) converter omzetten? Idealiter on-the-fly met imagick.

De raw file is vrij gemakkelijk om te zetten naar een jpg oid. Op het ap kan je de javascript zien die het raw-bestand uitleest en omzet naar pixels. Ik heb wel eens in python gerommeld om een jpg uit een raw-bestand te maken....Ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

KabouterSuper schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:58:
[...]

De raw file is vrij gemakkelijk om te zetten naar een jpg oid. Op het ap kan je de javascript zien die het raw-bestand uitleest en omzet naar pixels. Ik heb wel eens in python gerommeld om een jpg uit een raw-bestand te maken....Ik zal eens kijken.
oe echt?

Ik ga nog eens kijken dan....
Was al zover dat ik de binaire raw data tot ene plaatje kreeg :D

en, @Nic weet niet of ik goed zit, lijkt het canvas in de raw data twee keer zo hoog.
Onderste helft voor de rode bytes, bovenste helft voor de zwarte bytes... zit ik in de juiste richting? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
paQ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:56:
[...]

oe echt?

Ik ga nog eens kijken dan....
Was al zover dat ik de binaire raw data tot ene plaatje kreeg :D

en, @Nic weet niet of ik goed zit, lijkt het canvas in de raw data twee keer zo hoog.
Onderste helft voor de rode bytes, bovenste helft voor de zwarte bytes... zit ik in de juiste richting? :P
Ik kon zo snel dit even vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
def convertRawImagetoPng(inFile, outFile):

c=numpy.fromfile(inFile,  dtype=numpy.uint8)
    print(len(c),c)
    offsetRed=0
    if len(c)*8==8*16:
        w=8
        h=16
    elif len(c)*8==8*16*2:
        w=8
        h=16
        offsetRed=w*h // 8
    elif len(c)*8==296*128:
        w=296
        h=128
    elif len(c)*8==296*128*2:
        w=296
        h=128
        offsetRed=w*h // 8
    elif len(c)*8==152*152:
        w=152
        h=152
    elif len(c)*8==152*152*2:
        w=152
        h=152
        offsetRed=w*h // 8
    elif len(c)*8==400*300:
        w=400
        h=300
    elif len(c)*8==400*300*2:
        w=400
        h=300
        offsetRed=w*h // 8
    im=numpy.zeros(shape=(w,h,3),dtype=numpy.uint8)

col=0
    row=0
    for r in range(w*h//8):
        for j in range(8):
            v=int((c[r] & (1 << (7 - j)))>0)
            if offsetRed>0:
                v+=2*int(c[r+offsetRed]& ((1 << (7 - j)))>0)
            if v==0:
                im[col,row]=[235,235,235]
            elif v==1:
                im[col,row]=[0,0,0]
            elif v==2:
                im[col,row]=[255,0,0]
            row+=1
        if row==h:
            col+=1
            row=0

# Create a new paletted image with indexed colors
    image = Image.new('P', (w, h))

# Define the color palette (white, black, red)
    palette = [
        255, 255, 255,  # white
        0, 0, 0,        # black
        255, 0, 0       # red
    ]

# Assign the color palette to the image
    image.putpalette(palette)

# Initialize the drawing context
    image=Image.fromarray(im)
    image=image.transpose(Image.ROTATE_270)

rgb_image = image.convert('RGB')

# Save the image as JPEG with maximum quality
    rgb_image.save(outFile, 'JPEG', quality="maximum")

image = im
    fig, ax = plt.subplots()
    ax.imshow(image)
    ax.axis('off')
    #plt.savefig(outFile)
    plt.close(fig)

print("done converting raw file",inFile,'to',outFile)
    return 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ik ga er eens mee stoeien (vooral GPT4.0 dan )

Zo is het me na veel prutsen iig gelukt van de RAW data weer een preview te maken 8)7
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
from PIL import Image
from io import BytesIO

import numpy as np
import requests

def overlay_halves_with_red(lower_half, upper_half, width, height):
    for y in range(height):
        for x in range(width):
            if (lower_half[y, x] == [255, 0, 0]).all():
                upper_half[y, x] = lower_half[y, x]
            elif (lower_half[y, x] == [0, 0, 0]).all():
                upper_half[y, x] = lower_half[y, x]
    return upper_half

def process_image(url, width, full_height):
    half_height = full_height // 2
    response = requests.get(url)
    data = response.content

image_data = np.zeros((half_height, width, 3), dtype=np.uint8)

actual_data_size = len(data)
    expected_half_data_size = width * half_height // 8

if actual_data_size >= expected_half_data_size:
        # Process the upper half
        for i in range(width * half_height):
            byte_index = i // 8
            bit_offset = 7 - (i % 8)
            pixel_value = (data[byte_index] >> bit_offset) & 0b1
            color = (255, 255, 255) if pixel_value == 0 else (0, 0, 0)
            x = i % width
            y = i // width
            image_data[y, x] = color

# Check if the lower half is present in the data
        if actual_data_size == 2 * expected_half_data_size:
            # Overlay the lower half on the upper half
            for i in range(width * half_height, width * full_height):
                byte_index = (i - (width * half_height)) // 8
                bit_offset = 7 - ((i - (width * half_height)) % 8)
                pixel_value = (data[byte_index + expected_half_data_size] >> bit_offset) & 0b1
                if pixel_value == 1:  # Overlay red pixels
                    x = i % width
                    y = (i // width) - half_height  # Adjust y to be within the upper half
                    image_data[y, x] = (255, 0, 0)

image = Image.fromarray(image_data, 'RGB')
        img_io = BytesIO()
        image.save(img_io, 'PNG')
        img_io.seek(0)
        return img_io.getvalue()
    else:
        raise ValueError(f"Data size ({actual_data_size}) does not match the expected image size ({expected_half_data_size}).")

if __name__ == "__main__":
    url = 'http://82.170.211.80/current/00000238F9693B19.raw'
    width = 128
    full_height = 592

try:
        image_data = process_image(url, width, full_height)
        with open('output_overlayed_halves.png', 'wb') as image_file:
            image_file.write(image_data)
        print("Image saved as 'output_overlayed_halves.png'.")
    except Exception as e:
        print(e)

Eerst het hele plaatje maken (592 hoog)
Dan de inhoud van de onderste helft rood maken, en over de bovenste helft leggen en de totale hoogte halveren (296)

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 06-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

@KabouterSuper ik heb de java niet meer gevonden, maar met m'n py scriptje gaat het ook, al is het wat omslachtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Tip voor mensen waarbij de AP met enige regelmaat vastloopt: check je soldeerwerk nog eens. Na een post hier heb ik van Nic wat tips gekregen en (voornamelijk) de ESP32-S3 nagelopen met de soldeerbout. Ik ben van bijna iedere dag vastlopen naar 0 vastlopers in twee weken gegaan!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Yukkie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:20:
Tip voor mensen waarbij de AP met enige regelmaat vastloopt: check je soldeerwerk nog eens. Na een post hier heb ik van Nic wat tips gekregen en (voornamelijk) de ESP32-S3 nagelopen met de soldeerbout. Ik ben van bijna iedere dag vastlopen naar 0 vastlopers in twee weken gegaan!
Die van mij is door @Nic zelf gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

het lijkt me cool om een dashboard te maken met een groot eink display, het liefst op dezelfde manier zoals ik nu mijn kleine schermpjes aanstuur.
zijn die 7.4" schermen uberhaupt nog ergens te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
theezeefje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:44:
[...]

in het kader van 'Beter laat dan nooit', hier mijn suggestie:

Je kan met de home assistant integratie plots tekenen, waarbij je sensoren uit HA als source gebruikt.
Als je bijv. de hoeveelheid regen wil plotten, zorg dat je de buienradar integratie hebt draaien,
en rag de juiste sensor in een plot.

ik heb bijv. mijn opbrengst van mijn inverters in een grafiekje gemikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    - type: plot
      x_start: 1
      y_start: 32
      x_end: 293
      y_end: 125
      duration: 86400
      ylegend:
        position: null
      yaxis:
        tick_width: 0
        grid: null
      data:
        - entity: sensor.inverter_current_power_production
        - entity: sensor.enphase_current_power_production_in_watt
Off-topic:
Thanks! Ik heb het probleem dat ik een add-on heb die een grafiek bouwt van een sensor waar de data vaag van is. Ga ik eens naar kijken. Wbt grotere schermen kan je direct via Waveshare bestellen (https://www.waveshare.com...-e-paper-hat.htm?___SID=U)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Batino schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Off-topic:
Thanks! Ik heb het probleem dat ik een add-on heb die een grafiek bouwt van een sensor waar de data vaag van is. Ga ik eens naar kijken. Wbt grotere schermen kan je direct via Waveshare bestellen (https://www.waveshare.com...-e-paper-hat.htm?___SID=U)
ow vet! dankje.

Deze moet ik zeker aan een pi ofzo hangen ?
is het dan nog met batterijen te voorzien van power ? of is dat onbegonnen werk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
theezeefje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:12:
[...]

ow vet! dankje.

Deze moet ik zeker aan een pi ofzo hangen ?
is het dan nog met batterijen te voorzien van power ? of is dat onbegonnen werk ?
Heb hem zelf aan een ESP32 gehangen, hoor berichten dat het een aantal maand kan duren voor je weer moet laden met 10 000mAh, prima dus. Wil de grote aan een powerbank hangen maar de minimale stroom die deze verbruikt is te laag is, waardoor ik de powerbank telkens in een 'low current mode' moet zetten welke na 2 uur weer uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wat is een/de methode (python) om een 1D barcode te JSON-en, in een layout zodat het AP de data slikt?
Moet dat mijn line elementen achter elkaar, of kan het eenvoudiger?

[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 07-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb er een plaatje van gemaakt en die geupload, maar die kan ik dan niet scannen... crappy barcodescanner :S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:28
Plaatje wel in de native resolutie van het schermpje gemaakt? Dat is niet gaat schalen? En past de barcode wel in de resolutie? Anders lijkt een barcode wel goed, maar dan is ie niet te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Kreeg een berichtje dat er weer een voorraad is (Tindie shop van Nic), dus heb maar meteen een bestelling geplaatst :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:44
Ik verkoop mijn tags en AP, mocht er iemand interesse hebben: <knip> and it's gone :)

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen95
Is er iemand die mij de juiste richting kan wijzen?

Al een tijdje heb ik de tags en AP van Nic hier liggen. De installatie van- en het aansturen via Open ePaper Link werkt top. De volgende stap voor mij is om Home Assistant content naar de tags te pushen.

De HA intergratie werkt en laat alle entiteiten correct zien, ook is het me gelukt om via dev -> services het "Hello world" voorbeeld naar de "Camera entity" van een tag te pushen.

Moet ik in Open ePaper hier nog wat voor instellen? Moet ik eerst een automation maken? Kortweg: Hoe zorg ik er nu voor dat ik de Hello world content naar de tag zelf push?

Hierna hoop ik met de vele mooie voorbeelden in dit Topic echte data uit Home Assistant te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een automation maken die bijvoorbeeld triggert op een state change van de entiteit die je wilt tonen en vervolgens de juiste service aanroepen met de juiste content. Hier hoef je in het access point niets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jjanssen95 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:34:
Is er iemand die mij de juiste richting kan wijzen?

Al een tijdje heb ik de tags en AP van Nic hier liggen. De installatie van- en het aansturen via Open ePaper Link werkt top. De volgende stap voor mij is om Home Assistant content naar de tags te pushen.

De HA intergratie werkt en laat alle entiteiten correct zien, ook is het me gelukt om via dev -> services het "Hello world" voorbeeld naar de "Camera entity" van een tag te pushen.

Moet ik in Open ePaper hier nog wat voor instellen? Moet ik eerst een automation maken? Kortweg: Hoe zorg ik er nu voor dat ik de Hello world content naar de tag zelf push?

Hierna hoop ik met de vele mooie voorbeelden in dit Topic echte data uit Home Assistant te gaan gebruiken.
Hier wat voorbeelden van service calls mij:
Tomba in "Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik"

Die kan je dan met een automation ‘on change’ of getimed laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 13-02-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjanssen95
Beide bedankt,

Ik heb de service calls in dit topic allemaal al tig keer doorgenomen, echter miste ik gewoonweg de kennis dat dit in een automation gezet dient te worden. Wat nu heel erg logisch klinkt...

Onderhand al een half jaartje met Home Assistant bezig, maar soms heb ik net even dat puzzelstukje nodig om de boel werkende te krijgen.

Ik krijg via de automation het zelfde resultaat als via de Services in de dev opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XtlTyAYj5eMeRax5NcKfQdL8p4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZJS2c1XHrf3qn5n9vkkMohS.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
service: open_epaper_link.drawcustom
target:
  entity_id:
    - open_epaper_link.0000021ecba53b1c
data:
  background: white
  rotate: 270
  ttl: 300
  payload:
    - type: icon
      value: home-import-outline
      x: 0
      "y": 20
      size: 100
    - type: text
      y_padding: 25
      value: >-
        {{states('sensor.vindstyrka_luchtkwaliteit_meter_temperature')| string
        }}
      x: 100
      "y": 20
      size: 60
      value: temperature-celsius
      x: 300
      "y": 5
      size: 80
      value: "{{states('sensor.vindstyrka_luchtkwaliteit_meter_humidity')| string }}"
      "y": 95
      value: cloud-percent-outline
      "y": 75
    - type: line
      fill: red
      width: 5
      x_start: 0
      y_start: 150
      x_end: 384
      y_end: 150
      value: home-export-outline
      "y": 175
      size: 100
      value: "{{states('sensor.knmi_thuis_gevoelstemperatuur')| string }}"
      "y": 175
      value: temperature-celsius
      "y": 155
      value: "{{states('sensor.knmi_thuis_relatieve_luchtvochtigheid')| string }}"
      "y": 245
      value: cloud-percent-outline
      "y": 225
      y_start: 300
      y_end: 300
      value: weather-sunset-up
      "y": 300
        {{ as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_rising')) |
        timestamp_custom('%H:%M', true ) }}
      "y": 320
      value: weather-sunset-down
      "y": 380
        {{ as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_setting')) |
        timestamp_custom('%H:%M', true ) }}
      "y": 390
      value: Uhr
      x: 270
      "y": 320
      value: Uhr
      x: 270
      "y": 390
      y_start: 455
      y_end: 455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Maar wat is nou je concrete vraag?
Hoewel ik denk dat vragen over Home-Assistant automations beter gesteld kunnen worden in het Home-Assistant topic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen95
Ah, excuses wellicht is dat inderdaad een betere plek. Het leek me echter ook wel vrij specifiek Open ePaper gerelateerd.

Ik zie dat ik ook totaal mijn vraag ben vergeten hierboven:

Hoe push ik de content uit de HA naar de tag. Virtueel (in HA) lijkt alles te werken en lijkt de tag de content te ontvangen. Echter zie ik in Open ePaper (en de tag) niks gebeuren.

Oh wow, na 10x herstarten werkt het nu wel. Nogmaals dank voor de eerdere reacties :)

[ Voor 11% gewijzigd door jjanssen95 op 13-02-2024 10:36 ]

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:05
Deze 'tag' verscheen vannacht op mijn access point (op kanaal 75?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR0Jq1CnAug-gQdHtuuAezV3RBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dXRjKfTFRJVqrYwx4j4NRThp.png?f=user_large

Ben benieuwd wat het was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Een ander zigbee apparaat dat toevallig een packet stuurde dat een beetje leek op het OEPL protocol. Het protocol is erg eenvoudig en niet echt selectief, dus dat komt wel eens voor. Gewoon rechts klikken en 'delete'. (dat kanaalnummer is gewoon de inhoud van byte x in het packet, niet echt een bestaand kanaal)

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zou een simpele check die kijkt of een tag hetzelfde kanaal heeft als het access point dit niet kunnen voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Pietb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:13:
Zou een simpele check die kijkt of een tag hetzelfde kanaal heeft als het access point dit niet kunnen voorkomen?
Jazeker, dat kan. Pull requests op de github repo worden zeer gewaardeerd! ;-)

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Sinds een tijd is mijn AP niet meer bereikbaar via wifi. De updates van de AP zelf, bijvoorbeeld Buienradar en het weer werken nog wel goed, maar vanuit HomeAssistant / browser kan ik niet meer bij het AP.

Ook is dit nog steeds niet gelukt... :O
Ik heb alle tips opgevolgd, maar de tag blijft weigeren weer op te starten... Ook meerdere batterijen geprobeerd enzo.
Enig idee nog?
Luther schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:56:
Ik heb een tag liggen die niet meer reageert op een nieuwe batterij. Het beeld blijft staan. Ik heb nieuwe batterijen erin gestopt, ik heb de batterijen (één of twee) er andersom in gedaan, maar de tag weigert opnieuw te starten.
Is er nog een andere mogelijkheid?
De batterijen zijn nieuw, en ik heb er een aantal geprobeerd, dus ik neem aan dat ze goed genoeg zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Luther schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:28:
Sinds een tijd is mijn AP niet meer bereikbaar via wifi. De updates van de AP zelf, bijvoorbeeld Buienradar en het weer werken nog wel goed, maar vanuit HomeAssistant / browser kan ik niet meer bij het AP.
[...]
Heeft je AP wellicht een ander IP adress gekregen na een reboot van je router/of AP zelf
Advies gewoon je AP een keer een reboot geven en kijken in je Router of dmv een netscan tooltje het IP address van je AP weer vinden.

Is dit anders dan binnen HA de huidige verwijderen en weer opnieuw toevoegen aan HA op het nieuwe IP address.

• psdata
Ook is dit nog steeds niet gelukt... :O
Ik heb alle tips opgevolgd, maar de tag blijft weigeren weer op te starten... Ook meerdere batterijen geprobeerd enzo.
Enig idee nog?

[...]
Wellicht nogmaals alle baterijen er uit
1 batterij op z'n kop er in (of de beide contacten met een tang/schaar verbinden)
Dan de batterijen er weer in plaatsen (op de juiste wijze)
Je moet dan op een geven moment op het scherm dat weer geheel wit wordt het woord "Starten/Starting" krijgen
En daarna dat hij weer een AP zoekt

Soms niet gelijk maar na een paar keer moet het toch wel lukken
Iedereen geeft het zelfde advies

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 15-02-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Ik zag zojuist dat ze bij de Ikea in Delft nu ook ESLs gebruiken, mooie grote displays! daar maar eens leuren of ze 'defecte' schermpjes hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Gisteren eindelijk tijd gehad om aan de hub en displays te integreren. Standalone draaien ze al prima op basis van de standaard templates (was echt een prima ervaring, alles werkte zoals verwacht!). Tevens de integratie in Home Assistant al opgenomen. Nu nog kijken hoe ik zelf iets kan ontwerpen vanuit HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Is het de bedoeling om ieder access point als hub op te nemen in de integratie in Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nic
AP’s communiceren met elkaar, ze zien allemaal alle tags. Je hoeft er maar eentje te verbinden, de andere dient dan alleen om het bereik te vergroten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

'kleine' upgrade gedaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc1RlRXXQzsIBMTaL_NwRUVo620=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEvkBpXWuciQIwkbDawHUtl6.jpg?f=fotoalbum_large

mn ESL units heb ik nu op de zolder aan mn Skadis bord gehangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FtGY_c-b140WWmMh4b5I9xlakI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpwnBAuFL6J6VKNxFiqD8HRA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door theezeefje op 19-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:28
Nice! Welk scherm is die grote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

kvandt schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Nice! Welk scherm is die grote?
Inkplate10 van soldered.com

Als er iemand belangstelling heeft in iets van hun site, ik heb nog een 20% korting voucher liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door theezeefje op 19-02-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

[...]
Zelfde soort issues, werkt 2 dagen en dan kan home assistant niet meer het AP bereiken.

Ik ben voor de botte bijl oplossing gegaan, mijn AP hangt aan een schakelbaar stopcontact en 15 minuten (Zodat de tags zich weer even gemeld hebben) voor een update zet ik hem ff uit en weer aan.

Bijkomend voordeel is dat er dan ook meteen een zigbee repeater op zolder is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Zelfde soort issues, werkt 2 dagen en dan kan home assistant niet meer het AP bereiken.

Ik ben voor de botte bijl oplossing gegaan, mijn AP hangt aan een schakelbaar stopcontact en 15 minuten (Zodat de tags zich weer even gemeld hebben) voor een update zet ik hem ff uit en weer aan.

Staat er iets in de log? Als ik problemen heb, dan zie ik vrijwel altijd een "low on memory" melding op het ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Rmg schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Mijn oplossing is een automation in HA die checkt of de checkin time van 1 van mijn schermpjes > 35 minuten is op basis van een helper value die de tijd sinds last checkin berekent:
code:
1
{{as_timestamp(now())- as_timestamp(states('sensor.0000022212873418_last_seen')) | round(0) }}

Dit is de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: ePaper Check AP crash
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.openepaper_time_since_last_checkin
    above: 2100
condition:
  - condition: time
    after: "05:15:00"
    before: "23:35:00"
action:
  - service: notify.telegram_tomba
    data:
        📋 ePaper not seen for over 35 minutes, resetting AP's. 

Last seen: {{as_timestamp(states('sensor.0000022212873418_last_seen')) |
        timestamp_custom('%d-%m-%Y, %-H:%M')}}
  - service: switch.turn_off
    target:
      entity_id:
        - switch.lidlplug_epaperap2
        - switch.tasmota_epaperap1
    data: {}
    alias: Turn off both ePaper AP's
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.tasmota_epaperap1
    alias: Turn on AP1
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.lidlplug_epaperap2
    alias: Turn on AP2
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

KabouterSuper schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Staat er iets in de log? Als ik problemen heb, dan zie ik vrijwel altijd een "low on memory" melding op het ap.
Welke log bedoel je? Ik heb in de log in de web interface nog nooit iets nuttigs gezien tbh. Ping reply blijven ze geven, maar data wordt niet meer verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Welke log bedoel je? Ik heb in de log in de web interface nog nooit iets nuttigs gezien tbh. Ping reply blijven ze geven, maar data wordt niet meer verwerkt.
Ik zie in onderstaand log nog wel eens foutmeldingen (maar natuurlijk niet als je er een screenshot van wil maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtbdNwRN13Ok0FfmeZ8iC33wt-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xzuh2j2iL1zDKO3SrY5EUTr9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Nou, ik ben wat verder met de ongeflashde tags. Ik heb de laatste firmware erop gezet, en na een reboot geven ze "No MAC address".

Dat heb ik kunnen 'repareren' door met de tools in de OpenEpaperLink repo weer een MAC-adres erin te proppen (hoewel sommige tags een ander MAC-adres krijgen dan ik opgegeven heb).

Als ik er nu een batterij (nieuw) in stop, starten ze niet op, ook niet na kortsluiten van de batterijpinnen. Leg ik de tags weer in mijn programmeer-jig, dan starten ze wel op... Ik heb meerdere batterijen geprobeerd...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jjanssen95
Na wat opstartproblemen en wat goede aanwijzingen vanuit dit topic beginnen mijn eerste tags een smoel te krijgen. Sensors vanuit HA werken top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DBl24HGwSf8Dpv1054qAfrdaVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ThzlEQ71NCa9Db4QktLrx5i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik heb nu met de laatste Home Assistant integratie en met firmware 2.5-beta dat de tags niet meer geupdate worden. Ik zie de preview wel in de webinterface van het accesspoint, maar de tags updaten niet.

Heb het gemeld op Github, dus het komt vast goed :)

Dus als het nu werkt, niet updaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Polyphemus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:04:
Ik heb nu met de laatste Home Assistant integratie en met firmware 2.5-beta dat de tags niet meer geupdate worden. Ik zie de preview wel in de webinterface van het accesspoint, maar de tags updaten niet.

Heb het gemeld op Github, dus het komt vast goed :)

Dus als het nu werkt, niet updaten :P
Oh, ik heb hetzelfde met een aantal tags waar ik vandaag nieuwe batterijen ingestopt heb. En ik zit nog op de oude 2.07b firmware. Welke versie van de HA integratie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Yukkie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Oh, ik heb hetzelfde met een aantal tags waar ik vandaag nieuwe batterijen ingestopt heb. En ik zit nog op de oude 2.07b firmware. Welke versie van de HA integratie gebruik je?
0.4.7.3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bij mij deden ze het pas weer met 0.4.6 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Na de beta update van 2.5.0
Is bij de grotere display's de RSS feed optie niet meer beschikbaar
Staat ook niet in de change log dat dit verwijderd zou zijn.
Zou dit weer terug kunnen gezet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
psdata schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:37:
Na de beta update van 2.5.0
Is bij de grotere display's de RSS feed optie niet meer beschikbaar
Staat ook niet in de change log dat dit verwijderd zou zijn.
Zou dit weer terug kunnen gezet worden
Oei, die is inderdaad ontsnapt aan de changelog, ik ga'm toevoegen.
Waarschijnlijk heb je een AP gebaseerd op de ESP32-S2. Die heeft extreem weinig opslagruimte (op dit moment 99,7% gebruikt). De afgelopen maanden heb ik enorm zitten knijpen en besparen, maar uiteindelijk bleek het niet meer houdbaar om alles er in te houden. Bepaalde contenttypes (RSS, QR, Grote weekkalender, NFC/LUT functies, Dayahead energieprijzen, Timestamp content) heeft daardoor helaas moeten wijken, omdat die ofwel bijna niet gebruikt lijken te worden, ofwel er een alternatief is dat geen opslagruimte kost. AP's gebaseerd op de ESP32-S3 hebben ruim voldoende ruimte (op dit moment rond de 30% gebruikt), dus daar zit alles nog wel in.

In het geval van RSS: die kun je ook maken met Google Apps Script, zie: https://github.com/jjwbru...le-Apps-Scripts#rss-feeds

Als je echt de RSS terug wilt, dan kun je je eigen fork maken op Github, en 'm weer aanzetten (maar de kans is groot dat je dan eerst wat anders moet weghalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Nadat diverse tags enige dagen niet online kwamen en er rechtsboven in de website van de mini-ap v3 'failed' stond met een rood bolletje, heb ik een update doorgevoerd.
Sinds die actie ben ik eigenlijk steeds verder in de problemen gekomen.
Gisteren heb ik volgens de beschrijving via install.openepaperlink.de mijn mini-ap v3 proberen te herinstalleren. Diverse pogingen mislukten (seriele poort ging open en dicht en install faalde). Na een aantal pogingen werkte het wel en is mijn AP weer te benaderen. Het AP blijft echter nog steeds op failed staan en ook het display van de AP blijft zwart, het AP knippert 2x groen en 1x rood.
Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Bij ‘failed’ kan de S3 niet met de C6 communiceren. Probeer knopje ‘update C6’ in het update-scherm.
En: op de com-poort (usb) komt een hoop info langs. Daar kun je via een terminal-programma (bv Putty, of zelfs in install.openepaperlink.de als je ‘logs&console’ kiest) naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Nic schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Aei, die is inderdaad ontsnapt aan de changelog, ik ga'm toevoegen.
Waarschijnlijk heb je een AP gebaseerd op de ESP32-S2. Die heeft extreem weinig opslagruimte (op dit moment 99,7% gebruikt). De afgelopen maanden heb ik enorm zitten knijpen en besparen, maar uiteindelijk bleek het niet meer houdbaar om alles er in te houden. Bepaalde contenttypes (RSS, QR, Grote weekkalender, NFC/LUT functies, Dayahead energieprijzen, Timestamp content) heeft daardoor helaas moeten wijken, omdat die ofwel bijna niet gebruikt lijken te worden, ofwel er een alternatief is dat geen opslagruimte kost. AP's gebaseerd op de ESP32-S3 hebben ruim voldoende ruimte (op dit moment rond de 30% gebruikt), dus daar zit alles nog wel in.

In het geval van RSS: die kun je ook maken met Google Apps Script, zie: https://github.com/jjwbru...le-Apps-Scripts#rss-feeds

Als je echt de RSS terug wilt, dan kun je je eigen fork maken op Github, en 'm weer aanzetten (maar de kans is groot dat je dan eerst wat anders moet weghalen).
He @Nic
Bedankt voor je bericht, heb maar gelijk een nieuw AP gebouwd (voor thuis gebruik)
Ja, je hebt inderdaad gelijk, het weegt niet op tegen het programeren om vast te houden aan kleine (geheugen) boards.

Gelukkig is de software compatible :) van oud (kleine geheugen) naar nieuwre (meer geheugen en speed)

Groet
Johan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Top! En je kunt je oude AP nog steeds gebruiken om het bereik te vergroten binnen je huis. De access points werken samen als ze in hetzelfde netwerk zitten. Je laat de plaatjes dan door je 'grote' accesspoint genereren, en je 'kleine' accesspoint relayt alles zonodig.
https://github.com/jjwbru...ki/Multiple-Access-Points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Nic schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:12:
Bij ‘failed’ kan de S3 niet met de C6 communiceren. Probeer knopje ‘update C6’ in het update-scherm.
En: op de com-poort (usb) komt een hoop info langs. Daar kun je via een terminal-programma (bv Putty, of zelfs in install.openepaperlink.de als je ‘logs&console’ kiest) naar kijken.
Geprobeerd. Het scherm aan de rechterkant geeft de volgende foutmelding:

Flashing ESP32-C6...
Stopping AP service
C6 flash starting
downloading /firmware.json
downloading /bootloader.bin
downloading /partition-table.bin
downloading /OpenEPaperLink_esp32_C6.bin
Download failed, 102400 bytes
Retry 0
Connection to the C6 failed
C6 flash end
Flashing failed. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Zorg dat je eerst update naar de laatste versie (2.5 beta2), die lost wat van die C6-flash problemen op.
En anders: seriele terminal koppelen, en kijken wat 'ie precies zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nic schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:02:
Zorg dat je eerst update naar de laatste versie (2.5 beta2), die lost wat van die C6-flash problemen op.
En anders: seriele terminal koppelen, en kijken wat 'ie precies zegt.
Nic, ik heb een gelijkaardig probleem. Eerst viel scherm AP (v4) uit, maar de AP werkte nog wel. Daarna stopte de AP helemaal. Is nog bereikbaar via ingesteld IP adres, maar de tags kunnen niet communiceren met het AP en tonen een icoontje in de rechter bovenhoek.

Status: Failed
Heb de AP via de interface wel kunnen updaten naar 2.5 beta 2.
Update ESP32-C6 werkt niet, met melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
env:                OpenEPaperLink_Mini_AP_v4
build date:         2024-02-26 21:13
esp32 version:      2.5-beta2
filesystem version: 2.5-beta2
psram size:         0
flash size:         16777216
--------------------------
Flashing ESP32-C6...
Stopping AP service
C6 flash starting
downloading /firmware.json
downloading /bootloader.bin
downloading /partition-table.bin
Connection to the C6 failed
C6 flash end
Flashing failed. :-(

Ik heb jammer genoeg weinig tot geen kennis van zelf programmeren en/of flashed van het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
"psram size: 0", dat hoort niet...
Als je met de soldeerbout overweg kunt, dan zou je de verbindingen op de twee esp32-modules even kunnen aantippen. Zo niet, of als dat niet helpt, dan zul je'm moeten terugsturen, en dan krijg je een nieuwe van me (beste even via een mailtje of anders via DM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Was al geupdate naar 2.5 beta2 (ESP en filesystem). Heb die van mij zojuist opnieuw geinstalleerd via de website. Als ik dan op Logs&Console klik dan krijg ik (en hoor ik ook soms het AP connecten en disconnecten door het geluidje in Windows):
Terminal disconnected: NetworkError: The device has been lost.

Na een paar pogingen lukt de installatie wel en daarna klikken op Logs&Console geeft:
Terminal disconnected: TypeError: Cannot read properties of null (reading 'pipeThrough')

Heb wel Putty geinstalleerd en wel eens mee gewerkt, heb ip-adres ingegeven en poort 80 (?), maar werkt niet. Waar kan ik ergens lezen hoe ik evt via deze weg iets meer zou kunnen aflezen?
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste