steefweer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:54:
Hallo,
Hulp gevraagd/gedeelde ervaringen gevraagd...
Ik ben actief geweest op dit forum sinds mijn oriëntatie voor een WP, medio 2023 en heb sinds 11-2023 een Aurora 2. Ik heb 100 tweaker pagina's meegelezen, maar op een bepaald moment afgehaakt.
Situatie: Meeste simpele installatie, alleen verwarmen op 110 m2 vloerverwarming. Zit rechtstreeks op verdeler aangesloten.
Situatie optimaal, staat beschut, maar buiten. Leidingwerk groot uitgevoerd (WP ready) en de verdeler zit vlakbij de pomp.
De warmtepomp heeft veel goeds gebracht. Ik kan mijn 1955 half vrijstaande woning van 150m2 woonruimte er heel goed mee verwarmen met minimale aanvoertemperatuur (27-31 graden, afhankelijk buiten temperatuur) en ook koelen.
Zowel in het aankoopproces als in de installatie wat hobbels moeten nemen met Adlar, het voelde altijd alsof ik het leuk vond om een frisse wind in de markt, jonge startup een kans te geven.
Ik heb weinig waardes veranderd, hooguit een keer aan de P116 en P29 (of iets wat erop lijkt) gewijzigd, na raadplegen van dit forum.
Mijn probleem was (voor installatie Jan): de lage aanvoer temperatuur zorgt voor efficiënte stookgedrag, maar de pomp sloeg of te laat aan, of draaide te lang door. Bijv:
- thermostaat 20 graden, binnentemperatuur 18 graden en niet aan gaan, of
- Thermostaat 20 graden, binnentemperatuur 21,5 en niet uitgaan.
Tijdelijke dit ondervangen met een hele reeks aan scenes in de smartlife app. Dit was een halve oplossing, maar ergens werkte het wel.
Na jaartje aankijken en toch ook wel achter komend dat Adlar mij niet echt ging helpen (tickets aanmaken, na 3 weken gebeld worden, waarde aanpassen en ticker sluiten) en het ook niet kon (werkt weinig vakkundig personeel, alles wat ik heb gezien zijn ZZP'ers die absoluut geen expert zijn), kwam de lang beloofde JAN. Heel kort:
- werkte niet, aanvoer ging snel naar 40 graden, hoge verbruikscijfers, veel te warm
- nieuwe thermostaat
- niks verbeterd
- Nieuwe thermostaat
- Daarna wordt ticket afgesloten en zal niemand vragen of het beter is.
Daarna werd het zomer, dus testen ging niet.
daarna kwamen de onderhoud facturen, die kreeg ik ergens halverwege dit jaar. Ik wil dit niet betalen, want het onderhoud van jaar 1 sloeg nergens op. Gebeurde daadwerkelijk niets, mijn probleem kon hij niks mee. Daarnaast: ik heb al duizenden euro s betaald en mijn installatie functioneert niet.
Nu heb ik 2 weken geleden weer een ticket gemaakt. De warmtepomp pas een keer aangezet en op LT7 (zonder Jan) functioneert mijn installatie nog het accuraatst. Want zeer lage temperatuur, heeft de lengte van runs iets minder impact. Dit ging nog zoals afgelopen winter, dus goede backup.
Na indienen van de ticket met de vraag of we nog eens kunnen optimaliseren, waar ik erg behoefte aan heb, kreeg ik alleen de factuur in mijn mail.
Verder geen reactie. De Jan werkt in zijn geheel niet, gaat gelijk weer aanvoer 40 graden ook als het binnen 21 is en ik 19 vraag.
Echterrrr: ik zet de pomp net aan op LT7 en de steltemp wordt 27 graden aangeven. Ik zie 2u later in de Home wizard app dat de warmtepomp structureel 1.200w gebruikt en dat is alleen als het -5 is zo ongeveer (LT7 is steltemp ca 31 gr).
Ik zie dat er aanvoer 25 graden staat en retourtemperatuur 33 graden. Hoe kan dat??? Mijn vermoeden is dat ze op de achtergrond bezig zijn geweest en mijn instellingen hebben gewijzigd.
Nu wil ik heel graag breken met adlar en niets meer met hun te maken hebben. Daarom wil ik Jan ontkoppelen en terug naar mijn basisinstellingen. Dan is het verre van optimaal maar werkbaar en ben ik niet afhankelijk van adlar die op afstand aan mijn systeem kan.sleutelen, maar te beroerd zijn een klant gewoon goed te helpen.
Ik heb de volgende vragen:
- Mensen met vergelijkbare situatie qua ervaring Adlar of qua woning/warmtebehoefte
- Hoe kan ik de Jan ontkoppelen en de rest van bet systeem in werking houden?
- Heeft er al iemand wat gehoord van een bedrijf die evt. deze adlar pompen in onderhoud wil nemen?
- Zijn er al andere (eenvoudig software oplossingen) waarmee de pomp zelfstandig is aan te sturen?. HA vindt ik een beetje te veel van het caliber 'weer een hobby erbij '
Nog een toevoeging: ik ben echt Adlar moe, heb tig tickets aangemaakt, aan tientallen mensen mijn probleem verteld en wordt altijd met een kluitje het riet ingestuurd. Ze passen een waarde aan, sluiten de ticket en je kan een nieuwe aanmaken en weer 3 weken wachten.
Ik ben nooit onaardig geweest richting hen. Hier wel eens wat geventileerd, maar al die tickets, tig keer verhaal vertellen, al die onbekwame mensen en alle uren in de wacht staan... Ik vind het een waardeloze toko