Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hwennink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
De settemp in de adlar web omgeving wijkt af van de werkelijke settemp in bv Home assistent omgeving:
Adlar web 55 graden en HomeAssistent 35 graden.\
Heeft iemand hier een verklaring voor?[Afbeelding]

[Afbeelding]
@WimVeendam & @hwennink
De settemp in de adlar-app is de settemp van de dynamische stooklijn van dat moment ( de parameter L29 geeft deze waarde; het betreft de beoogde watertemperatuur bij -15 graden, maar zoals de naam dynamische stooklijn'' al aangeeft,: dat verandert voortdurend) . Die waarde komt (dus) niet overeen met de settemp die de warmtepomp zelf geeft.
Bij navraag indertijd is dit issue bekend. Wellicht lukt het een keer de settemp van de dynamische stooklijn te vertalen naar die van de warmtepomp en kijk je dan naar de realtime warmtepomp-settemp.

Zie ook deze post van mij : fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

[ Voor 19% gewijzigd door fvanderstege op 26-01-2026 14:21 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:11
Is die "Set Water Temperatuur" die in de Adlar app wordt weergegeven niet de temperatuur van het (warme) tapwater? Deze staat bij mij namelijk altijd op "50" in Home Assistant omdat die niet aanpasbaar is door m'n hybride opstelling. (M'n CV die levert nog het warme water uit de kraan)

Het kan zijn dat Adlar perongeluk die entiteit heeft gepakt dan de "Set temp" waarde van het verwarmingswater.

Ik heb helaas nog steeds geen toegang tot de app, ook al zat deze toegang wel in de originele zilver onderhoudscontract... (nog iets wat er uit is gesloopt bij de nieuwe contracten...)

[ Voor 21% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-01-2026 14:25 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• fvanderstege
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:24:
Is die "Set Water Temperatuur" die in de Adlar app wordt weergegeven niet de temperatuur van het (warme) tapwater? Deze staat bij mij namelijk altijd op "50" in Home Assistant omdat die niet aanpasbaar is door m'n hybride opstelling. (M'n CV die levert nog het warme water uit de kraan)

Het kan zijn dat Adlar perongeluk die entiteit heeft gepakt dan de "Set temp" waarde van het verwarmingswater.

Ik heb helaas nog steeds geen toegang tot de app, ook al zat deze toegang wel in de originele zilver onderhoudscontract... (nog iets wat er uit is gesloopt bij de nieuwe contracten...)
Als die altijd op 50 staat en je werkt/verwarmt middels de hl8 dan heb je een probleem: je verwarmt dan altijd op hoog vermogen. Maar ik denk dat je de hl8 uit hebt staan? Dan kan het heel goed zijn dat in de app deze altijd op 50 staat . maar het is zeker de settemp van de warmtepomp voor het cv-water voor verwarming, dus niet de warmwatervoorziening.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJRKmmqTqiOUK5KuNGo29Rf2ZMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVFrPGdhPJ5yHXOjRkH0SHNV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het zeker weten de "warmwater temperatuur" (tapwater) en niet m'n CV/verwarming water.
Ik kan namelijk de instelling helemaal niet aanpassen, zowel niet in HA (als ik hem aanpas, springt die terug naar 50) als in de App (in de app ontbreekt deze helemaal).

Als ik namelijk HL8 aanzet/gebruik, dan past die meteen de "temp set" (dus het CV/verwarmingswater) aan en blijft die andere (warmwater) op 50 staan, ongeacht instellingen. Dus ik gok dat dit volledig met de hybride opstelling te maken heeft.

M'n CV voor tapwater staat op 65 ingesteld en m'n CV voor verwarming staat op 45 ingesteld. Ik heb geen idee of de JAN deze beide temperaturen ook kan aanpassen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
HeHoe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Wat ik doe is op moment dat ik support nodig heb doe ik de steker van de JAN in het stopcontact. de wiffi werkt via de bedienunit. Van uit Adlar is er nooit een opmerking hierover geweest. Mijn conclusie is dan ook dat ze de WP niet monitoren. En pas kijken bij klachten/storing
Maar ben nu nog wel benieuwd hoe de thermostaat was aangesloten voordat Adlar met JAN module ging werken.

Stekkertje uit de JAN is idd het meest logisch.
Ik zie 2 kabels in de JAN gaan;
Eentje van mijn thermostaat , en een dikkere grijze kabel.
Daarmee kan Adlar denk ik data uitlezen en op afstand parameters aanpassen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Maar ben nu nog wel benieuwd hoe de thermostaat was aangesloten voordat Adlar met JAN module ging werken.

twee aders uit de grijze kabel wordt gebruikt door de jan om te communiceren met de WP

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• HeHoe
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:20:
[Afbeelding]

Volgens mij is het zeker weten de "warmwater temperatuur" (tapwater) en niet m'n CV/verwarming water.
Ik kan namelijk de instelling helemaal niet aanpassen, zowel niet in HA (als ik hem aanpas, springt die terug naar 50) als in de App (in de app ontbreekt deze helemaal).

Als ik namelijk HL8 aanzet/gebruik, dan past die meteen de "temp set" (dus het CV/verwarmingswater) aan en blijft die andere (warmwater) op 50 staan, ongeacht instellingen. Dus ik gok dat dit volledig met de hybride opstelling te maken heeft.

M'n CV voor tapwater staat op 65 ingesteld en m'n CV voor verwarming staat op 45 ingesteld. Ik heb geen idee of de JAN deze beide temperaturen ook kan aanpassen.
LongTimeAgo schreef
Nee dat kan de JAN niet!

[ Voor 7% gewijzigd door HeHoe op 26-01-2026 17:00 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:50
Ik zie zojuist in m'n orderbevestiging dat er een buffetvat in zit. Wij hebben zo'n 120 m2 vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Alles zonder zoneregeling. Ook komt er een 200 liter Intuis Edel EAU warmtepompboiler.
Wat is nu raadzaam, wel of geen buffetvat installeren? (en waarom)

[ Voor 13% gewijzigd door GlitchBug op 26-01-2026 22:12 ]

• pentaw1nz
Bij deze oppervlaktes is een buffervat overbodig. Er zit voldoende buffer in je CV systeem en dat vloeroppervlak koelt echt niet af bij een defrost van 10 minuten.
Ik heb zelf alleen beneden vvw en dat gaat om 70m2. Boven een paar radiatoren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:20

reiker

dan jij!

GlitchBug schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:08:
Ik zie zojuist in m'n orderbevestiging dat er een buffetvat in zit. Wij hebben zo'n 120 m2 vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Alles zonder zoneregeling. Ook komt er een 200 liter Intuis Edel EAU warmtepompboiler.
Ik heb hier ik denk zo’n 80 vierkante meter aan vloerverwarming, geen buffervat. Drie (kleine) radiatoren die altijd open staan, en drie iets grotere radiatoren (die dicht gaat bij defrosts, dus tellen niet mee).
Zie hier de inlaat (retour) temperatuur rondom defrosts. Die zakt hooguit een graad of drie, dat is qua comfort niet merkbaar. De warmtepomp is na een defrost wel een kwartier ofzo bezig om de gewenste retour temperatuur (hier 29 graden) weer te halen. Maar met een grotere vloer inhoud zul je er nog minder van merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZdks8gYRRzpSxn4R-VaH6boDYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubIMg4YKj5BC5XrHIAyNcLI8.jpg?f=fotoalbum_large

De radiatoren in de slaapkamers laat ik bij een defrost wel automatisch sluiten en daarna weer openen, anders merk ik daar wel echt dat de temperatuur wat zakt. Maar hiermee dus opgelost :)

[ Voor 14% gewijzigd door reiker op 26-01-2026 22:36 . Reden: Oeps verkeerde quote, sorry :) ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:19
Ik zie zojuist in m'n orderbevestiging dat er een buffetvat in zit. Wij hebben zo'n 120 m2 vloerverwarmingen 1 radiator in de badkamer. Alles zonder zoneregeling. Ook komt er een 200 liter Intuis Edel EAU warmtepompboiler.
Het buffervat bij mij is een grijs vat van ca 10 liter in de retourleiding, ter grote van een expansievat.
Ik heb 55 m2 wandverwarming, 30 m2 vloerverwarming, één middel grote radiator en een handdoekradiator altijd open, alles zonder zone regeling.
Ben blij dat ik het vat heb op de dagen zoals afgelopen week met gemiddeld 15 defrosts in een etmaal.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
reiker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb hier ik denk zo’n 80 vierkante meter aan vloerverwarming, geen buffervat. Drie (kleine) radiatoren die altijd open staan, en drie iets grotere radiatoren (die dicht gaat bij defrosts, dus tellen niet mee).
Zie hier de inlaat (retour) temperatuur rondom defrosts. Die zakt hooguit een graad of drie, dat is qua comfort niet merkbaar. De warmtepomp is na een defrost wel een kwartier ofzo bezig om de gewenste retour temperatuur (hier 29 graden) weer te halen. Maar met een grotere vloer inhoud zul je er nog minder van merken.
Welk temperatuurverloop heeft het water dat de vloer ingaat bij defrost ? Die zakt dieper,..
[Afbeelding]

De radiatoren in de slaapkamers laat ik bij een defrost wel automatisch sluiten en daarna weer openen, anders merk ik daar wel echt dat de temperatuur wat zakt. Maar hiermee dus opgelost :)

• reiker

reiker

dan jij!

Klopt! Het verschil is een stuk groter. Zie hieronder. De temperatuur zakt tot ongeveer de helft van wat de inlet was :)
Je kunt een defrost ook van tevoren al zien aankomen, de outlet temperatuur zakt al een aantal graden voor het zo ver is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpsxhgbqYvdhr1rG_L87ZrWdH80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lu2GzMMz7OYNlaC6O290VV5c.jpg?f=fotoalbum_large

Het opgenomen (elektrisch) vermogen zakt ook behoorlijk in aanloop naar een defrost, net als het geleverde thermisch vermogen (berekend met cop uit de sensoren van de unit zelf, voor wat het waard is):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JnIOfbz85s4pzdrpWly0CmJFa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGRFQ9FhzUWKgZ4DptvtBaa3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door reiker op 27-01-2026 06:56 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• pentaw1nz
Ahum..... schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Het buffervat bij mij is een grijs vat van ca 10 liter in de retourleiding, ter grote van een expansievat.
Ik heb 55 m2 wandverwarming, 30 m2 vloerverwarming, één middel grote radiator en een handdoekradiator altijd open, alles zonder zone regeling.
Ben blij dat ik het vat heb op de dagen zoals afgelopen week met gemiddeld 15 defrosts in een etmaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yco9-yefyXnEg10me5I0eWNm8aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihiXFwdxLyaAmYuQJXDW1IU5.jpg?f=fotoalbum_large

Een expansievat heb ik ook. Maar geen buffervat met grotere capaciteit.

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:48
Adlar wil nu vaker het kleine buffervaatje weglaten bij installaties heb ik gemerkt, ook bij installaties met alleen radiatoren. Toch heeft dit kleine buffervat het voordeel het effect van de defrost te dempen. Zeker in combinatie met een Auer Edel Eau is deze aan te raden.

@pentaw1nz Dat grijze ding in je foto is inderdaad een klein buffervat, geen expansievat.

• GlitchBug
alexed schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:48:
Adlar wil nu vaker het kleine buffervaatje weglaten bij installaties heb ik gemerkt, ook bij installaties met alleen radiatoren. Toch heeft dit kleine buffervat het voordeel het effect van de defrost te dempen. Zeker in combinatie met een Auer Edel Eau is deze aan te raden.

@pentaw1nz Dat grijze ding in je foto is inderdaad een klein buffervat, geen expansievat.
"Zeker in combinatie met een Auer Edel Eau is deze aan te raden." Waarom is het in combinatie met een Auer Edel Eau aan te raden?

• HeHoe
  • Niet online
[quote]pentaw1nz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:26:
[...]

[/quote
pentaw1nz schreef
oorspronkelijke aansluiting warmtepomp, denk als je geen dynamische stooklijn gebruikt de thermostaat weer rechtstreeks op het relais in warmtepomp moet aansluiten. juiste aders opzoeken. anders de JAN aan laten!

• HeHoe
  • Niet online
HeHoe in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

• belmonde
Ahum..... schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Mijn vraag is of radiatoren ook verschillende 'standaard' openingen/diameters hebben.. Ik heb wel eens gelezen dat onze eco-radiotoren vooringesteld zijn/waren. Dus als ik daar een gewone open staande knop op heb.. is die dan volledig open ??

• belmonde
reiker schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:50:
[...]

Klopt! Het verschil is een stuk groter. Zie hieronder. De temperatuur zakt tot ongeveer de helft van wat de inlet was :)
Je kunt een defrost ook van tevoren al zien aankomen, de outlet temperatuur zakt al een aantal graden voor het zo ver is.

[Afbeelding]
Okay, mooi te zien in de grafiek.
Ik vroeg dit omdat ik las over een aantal wp's waarbij de warmtewisselaar bij mensen geknapt was.. Werd ook wel gesproken over misschien net bij of tijdens defrost... Werd niet helemaal duidelijk en uitgekristaliseerd Maar bij die mensen liep de druk in de cv leiding eneorm op door het gas wat er in over liep. Leidingen die enerm rammelden..
Ik las dat het wellicht gekomen was door aanvriezing van water in de wamtewisselaar tijdens de defrost. Dat koudemiddel heeft een heel lage min temperatuur. En als het retour water al koud is dat aankomt zou dat niet goed zijn. Ik geloof dat een wp ook geen defrost zou moeten/kunnen doen als retour niet warm genoeg is.
Ik zie in jouw grafiek dat het outlet water maar kort een lage temperatuur heeft/denk ik.. De vraag is... Hoe snel rouleert het cv water door de warmtewisselaar tijdens defrost. Debiet is vrij hoog. Hoeveel water doet er totaal mee.. Gaat, en hoe vaak gaat al het cv water door de wp tijdens de actieve fase van defrost. Ik zie dat het retourwater niet zo koud wordt.. Dat zegt dan alles.. ??

Het opgenomen (elektrisch) vermogen zakt ook behoorlijk in aanloop naar een defrost, net als het geleverde thermisch vermogen (berekend met cop uit de sensoren van de unit zelf, voor wat het waard is):

[Afbeelding]

• reiker

reiker

dan jij!

belmonde schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Mijn vraag is of radiatoren ook verschillende 'standaard' openingen/diameters hebben.. Ik heb wel eens gelezen dat onze eco-radiotoren vooringesteld zijn/waren. Dus als ik daar een gewone open staande knop op heb.. is die dan volledig open ??
Met een (voor)ingestelde radiatorknop is de aan/afvoer van het water waarschijnlijk beperkt, zodat de radiator z'n optimale afgifte kan halen. De vraag is dan, optimaal in welke situatie. Dat kan je installateur je (hopelijk...) vertellen.
Er zijn mogelijk tabellen voor je radiator, ventiel en radiatorkraan waaruit je kunt bepalen hoe je die moet instellen om een bepaalde flow en vermogen te halen.
Wanneer dit geen actief regelende thermostaatkraan is (zoals bijvoorbeeld van tado) maar een wat dommere normale thermostaatkraan, dan blijft deze tijdens een defrost gewoon open staan en gaat er een plons koud water doorheen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• belmonde
#reiker op de website van Henrad staat : Vooringesteld thermostatisch ventiel bespaart tot 6 %

In de video van het product,.. zie je 8:48 muut dat ze het ventiel instellen via de cijfers,.. op een stand die optimaal zou zijn voor de radiator.. Dus.. Het schijnt niet een 1 bepaald ventiel te zijn passend bij de radiator. Maar een instelbaar ventiel dat ze voor het type/maar radiator instellen op een "passend" debiet. Mijn vraag is dan.. Voor welke situaties is dit dan de ideale grote van opening ?? Voor hoge temperaturen.. lage temperaturen.. Welke druk.. ??
https://www.henrad.eu/nl/radiatoren/softline-eco

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 20:32
belmonde schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:24:
#reiker op de website van Henrad staat : Vooringesteld thermostatisch ventiel bespaart tot 6 %

In de video van het product,.. zie je 8:48 muut dat ze het ventiel instellen via de cijfers,.. op een stand die optimaal zou zijn voor de radiator.. Dus.. Het schijnt niet een 1 bepaald ventiel te zijn passend bij de radiator. Maar een instelbaar ventiel dat ze voor het type/maar radiator instellen op een "passend" debiet. Mijn vraag is dan.. Voor welke situaties is dit dan de ideale grote van opening ?? Voor hoge temperaturen.. lage temperaturen.. Welke druk.. ??
https://www.henrad.eu/nl/radiatoren/softline-eco
passend debiet is afhankelijk van de radiator, heb je een 500watt radiator dan heeft deze een kleiner debiet nodig dan een 2000watt radiator, debiet is meestal de flow. grote verschil met deze eco radiator met een standaard is dat de panelen war water doorstoomt in serie staat en dat bij de standaard parallel. Het debiet moet je rekenen met je systeemtemperatuur (set temp) en de delta t over de radiator. in het kort is het zo dat de totale afgifte systeem (radiatoren) minimaal het opwek vermogen moet hebben op de set temp. ideaal is een vaste set temp met een flow regeling zodat je heel stabiel stookt. op de site die je poste heb je ook een reken tool, excel bestand. daar kan dus de afgifte vermogen berekenen van hun radiatoren. als je het afgegeven vermogen weet kan je dan de flow berekenen voor dia radiator. op deze pagina kan je verschillende berekeningen doen dus ook van vermogen delta T naar liters per uur. : https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

• belmonde
Master_duck schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:50:
[...]

passend debiet is afhankelijk van de radiator, heb je een 500watt radiator dan heeft deze een kleiner debiet nodig dan een 2000watt radiator, debiet is meestal de flow. grote verschil met deze eco radiator met een standaard is dat de panelen war water doorstoomt in serie staat en dat bij de standaard parallel. Het debiet moet je rekenen met je systeemtemperatuur (set temp) en de delta t over de radiator. in het kort is het zo dat de totale afgifte systeem (radiatoren) minimaal het opwek vermogen moet hebben op de set temp. ideaal is een vaste set temp met een flow regeling zodat je heel stabiel stookt. op de site die je poste heb je ook een reken tool, excel bestand. daar kan dus de afgifte vermogen berekenen van hun radiatoren. als je het afgegeven vermogen weet kan je dan de flow berekenen voor dia radiator. op deze pagina kan je verschillende berekeningen doen dus ook van vermogen delta T naar liters per uur. : https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
Dan even kort.. Wat is een 500 watt radiator.. Dat is dan bij welke aanvoertemperatuur, deltat t/debiet.. afhankelijk weer van afmeting/type..

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 20:32
500 watt radiator wordt meestal afgegeven bij 70/50/20 invoer/uitvoer/omgeving temperatuur

de zelfde radiator, voorbeeld geeft bij 50/30/20 maar 250watt en bij 35/30/20 maar 80watt
dit zijn voorbeelden geen echte berekeningen maar geven wel weer dat hoe lager de aanvoer en delta T hoe lager de afgifte vermogen wordt van een radiator.

radiatoren hebben verschillende afmetingen hoe meer oppervlak hoe hoger de afgegeven vermogen. je hebt ook nog om het makkelijker te maken verschillende types radiatoren, maar hoe hoger de type deze te meer ag gegeven vermogen ze hebben.
type 33 is het hoogste en dat zijn 3 panelen met 3 vinnen op elke paneel. nadeel van type 33 dat ze heel dik zijn.

en om het nog moeilijker te maken heb je dus ook een warmte verlies berekening nodig van je huis / kamer / ruimte. zodat je dus de juiste radiator kiest. in Principe kan je nooit een te grootte radiator hebben, maar 1 grootte radiator is niet de juiste oplossing. een maatje groter kan geen kwaad.

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-01 20:54
@belmonde
[/quote]

Antwoord
Of de voorinstelling volledig open staat is te zien aan de cijferstand tegenover de kleine inkeping, in de foto is dat volledig open op stand 8. Dus knop eraf, daaronder zit de voorinstelling.
De vraag is dan op welk debiet? De eenvoudigste manier zonder meten is de voorinstelling naar een laag cijfer draaien zodat de radiator koud wordt. Dan bij de gebruikelijke delta T van de warmtepomp de voorstelling stuk je bij beetje opendraaien tot de aanvoerkant op temperatuur is en de afvoerkant op gevoel een aantal graden lager. De radiator komt dan in de buurt van zijn grootste afgifte. Als je de delta T temperatuur goed kunt meten dan kun je uitgaan van de delta T van de pomp minus het verlies van de aanvoerleiding. Meestal heb je op de aanvoer naar de verste radiator een beduidend lagere aanvoer dan de aanvoer uit de pomp. Daarom staan de verste radiatoren die als hoofdverwarming dienen vaak geheel open (wat voor een thermostaat regeling ook wel nodig is en uiteraard zonder thermostaat knoppen). Dit instellen heet dan “waterzijdig afregelen”, maar daar komt nog wel veel meer bij kijken, zo simpel als hier beschreven is het in werkelijkheid niet. Verschillende merken hebben daar uitgebreide video’s over.

Voorbeeld voorinstelling radiatorknop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbpE8Ja7rZHKe2bNko2oCSUDNWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc6vxdFSHQXzAjnflknb0xvd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Mr Black op 27-01-2026 17:41 . Reden: Naam invoegen ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• HeHoe
  • Niet online
Mr Black schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:39:
@belmonde
[/quote]

Antwoord
Of de voorinstelling volledig open staat is te zien aan de cijferstand tegenover de kleine inkeping, in de foto is dat volledig open op stand 8. Dus knop eraf, daaronder zit de voorinstelling.
De vraag is dan op welk debiet? De eenvoudigste manier zonder meten is de voorinstelling naar een laag cijfer draaien zodat de radiator koud wordt. Dan bij de gebruikelijke delta T van de warmtepomp de voorstelling stuk je bij beetje opendraaien tot de aanvoerkant op temperatuur is en de afvoerkant op gevoel een aantal graden lager. De radiator komt dan in de buurt van zijn grootste afgifte. Als je de delta T temperatuur goed kunt meten dan kun je uitgaan van de delta T van de pomp minus het verlies van de aanvoerleiding. Meestal heb je op de aanvoer naar de verste radiator een beduidend lagere aanvoer dan de aanvoer uit de pomp. Daarom staan de verste radiatoren die als hoofdverwarming dienen vaak geheel open (wat voor een thermostaat regeling ook wel nodig is en uiteraard zonder thermostaat knoppen). Dit instellen heet dan “waterzijdig afregelen”, maar daar komt nog wel veel meer bij kijken, zo simpel als hier beschreven is het in werkelijkheid niet. Verschillende merken hebben daar uitgebreide video’s over.

Voorbeeld voorinstelling radiatorknop.
[Afbeelding]
vervangen van de ventielen is ook een mogelijkheid
bijv door Eclipse 300 IMI HeiMeier , deze is geschikt voor lage temperatuur verwarming https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/eclipse-300 Deze zijn eenvoudig zelf waterzijdig in te regelen. https://assets.imi-hydron...ow/Eclipse_300_NL_low.pdf

• SimonDijkstra
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:18
pentaw1nz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:19:
Bij deze oppervlaktes is een buffervat overbodig. Er zit voldoende buffer in je CV systeem en dat vloeroppervlak koelt echt niet af bij een defrost van 10 minuten.
Ik heb zelf alleen beneden vvw en dat gaat om 70m2. Boven een paar radiatoren.
Vraagje. Heb jij door de radiatoren boven dezelfde temperatuur lopen als door je vloer? Doen die dan wel wat?

Hier hebben we het op dezelfde ‘lus’ zitten met als gevolg dat de jaga strada’s boven maar 100 watt leveren. Temperatuur boven 15 graden en ook met speedcomforts niet te verhogen vanwege het lage afgegeven vermogen.

• pentaw1nz
SimonDijkstra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Vraagje. Heb jij door de radiatoren boven dezelfde temperatuur lopen als door je vloer? Doen die dan wel wat?

Hier hebben we het op dezelfde ‘lus’ zitten met als gevolg dat de jaga strada’s boven maar 100 watt leveren. Temperatuur boven 15 graden en ook met speedcomforts niet te verhogen vanwege het lage afgegeven vermogen.
Ja. Overal diezelfde +/- 30 graden.
Het lijkt me een lastig verhaal om dat te verhogen. Bij een CV ketel stook je standaard te hoog, en beperk je de temperatuur van het water dat je vloer in gaat.
Bij een WP stroomt alles rechtstreeks je vloer in en datzelfde water ook rechtstreeks door je radiatoren.

Deze zijn vaak lauwwarm. Niet heet zoals je gewend bent. Ik heb dat echter ook niet nodig op een slaapkamer. En het is voldoende om de handdoeken in de badkamer te drogen.

Als je dat echt anders wil ga je naar een suboptimale situatie waarin je weer een thermostaatknop voor je vloerverwarming plaatst (niet wenselijk) en deze knijpt op 40 graden. Je radiatoren zet je open. Je warmtepomp laat je >40 graden stoken.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 27-01-2026 20:31 ]

• SimonDijkstra
pentaw1nz schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Ja. Overal diezelfde +/- 30 graden.
Het lijkt me een lastig verhaal om dat te verhogen. Bij een CV ketel stook je standaard te hoog, en beperk je de temperatuur van het water dat je vloer in gaat.
Bij een WP stroomt alles rechtstreeks je vloer in en datzelfde water ook rechtstreeks door je radiatoren.

Deze zijn vaak lauwwarm. Niet heet zoals je gewend bent. Ik heb dat echter ook niet nodig op een slaapkamer. En het is voldoende om de handdoeken in de badkamer te drogen.

Als je dat echt anders wil ga je naar een suboptimale situatie waarin je weer een thermostaatknop voor je vloerverwarming plaatst (niet wenselijk) en deze knijpt op 40 graden. Je radiatoren zet je open. Je warmtepomp laat je >40 graden stoken.
Ja precies, ik overweeg nu de strada’s eruit te halen en boven elektrisch te verwarmen met mill wifi paneel radiatoren. Beter per zone te regelen ook al zijn de stroomkosten hoger.

Wel zonde van de dure aanschaf van de strada’s die niet renderen in deze situatie.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
SimonDijkstra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Ja precies, ik overweeg nu de strada’s eruit te halen en boven elektrisch te verwarmen met mill wifi paneel radiatoren. Beter per zone te regelen ook al zijn de stroomkosten hoger.

Wel zonde van de dure aanschaf van de strada’s die niet renderen in deze situatie.
Beneden hebben wij vloerverwarming, boven alle oude radiatoren en leidingen verwijderd en alleen in alle slaapkamers electrische radiatoren , maar worden nagenoeg nooit gebruikt

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• marnie
  • Laatst online: 23:38
[...]

Zijn het Strada's met DBE ventilatoren? Als deze geen ventilatoren hebben dan heb je ook geen warmte opstijging (convectie) en omdat bij lagere cv watertemperaturen ook warmtstraling afwezig is heb je dus weinig warmte afgifte. Ik heb de originele DBE ventilatoren maar deze zijn (te) duur. Overweeg de aanschaf van ventilatoren, lees LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen voor meer info.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:47

Jerra

Beunhaas in wording

[...]
Laat ze eerst maar even hangen, er komt bij mij ook voldoende warmte van de enkelplaat radiatoren af.
Er stroomt natuurlijk wel 24 uur lang 30 graden doorheen.

Je hebt ook nog opties om het afgifte te "boosten" zoals anderen al melden, zowel vanuit JAGA als andere oplossingen,

Even aanzien :)

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 01:09:
[...]

Zijn het Strada's met DBE ventilatoren? Als deze geen ventilatoren hebben dan heb je ook geen warmte opstijging (convectie) en omdat bij lagere cv watertemperaturen ook warmtstraling afwezig is heb je dus weinig warmte afgifte. Ik heb de originele DBE ventilatoren maar deze zijn (te) duur. Overweeg de aanschaf van ventilatoren, lees LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen voor meer info.
kijk maar eens hier. deze zelfbouw m.b.v. de heatmeister heb ik nu 2 jaar erop liggen. werkt fantastisch:
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• Ramon_1984
  • Laatst online: 21:07
SimonDijkstra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Belangrijkste is dat je de installatie waterzijdig in (laat) regelt en dat je het liefst de thermostaatknop van de radiatoren verwijderd.

• SimonDijkstra
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Belangrijkste is dat je de installatie waterzijdig in (laat) regelt en dat je het liefst de thermostaatknop van de radiatoren verwijderd.
We hebben de warmtecamera erbij gehad, de doorstroming is goed. Alleen de warmte op de lamellen is maar 27 graden.

Ik heb een week speedcomforts (1 set met 3 ventilatoren) erop gehad, maar deze verhoogden de temperatuur misschien met een halve graad. Niet echt toereikend.

Of schelen dbe’s zoveel tov speedcomforts.

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik heb hier een zelfbouw oplossing met veel fans (10x 120mm) op een klassieke radiator. Dat werkt als een trein.
De standaard oplossingen zijn volgens mij vrij beperkt in de hoeveelheid fans.

De watertemperatuur aan de aanvoer kant is maar 27-28 graden.

• Ramon_1984
SimonDijkstra schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:24:
[...]

We hebben de warmtecamera erbij gehad, de doorstroming is goed. Alleen de warmte op de lamellen is maar 27 graden.

Ik heb een week speedcomforts (1 set met 3 ventilatoren) erop gehad, maar deze verhoogden de temperatuur misschien met een halve graad. Niet echt toereikend.

Of schelen dbe’s zoveel tov speedcomforts.
Over welk strada type / afmeting heb je hangen?
En welke aanvoer / retour en debiet heeft de radiator ?

• SimonDijkstra
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Over welk strada type / afmeting heb je hangen?
En welke aanvoer / retour en debiet heeft de radiator ?
2x een 80x65x11 op 12m2
1x een 90x65x11 op 24m2

Aanvoer vanuit de wp met het testen op 35 gehad. Retour was toen 31.

Debiet vanuit warmtepomp is 20l per min. Vanuit de radiatoren weet ik niet.

• reiker

reiker

dan jij!

Ik heb zelfbouw (HeatMeister met 8x80mm Arctic P8 fans) op een standaard type 22 radiator van 80cm breed en 70 hoog. Dus niet eens een speciale convector of iets dat geschikt is voor lage temperatuur. Maar het werkt fantastisch. Zonder de fans krijgt zo'n radiator weinig voor elkaar met een aanvoertemperatuur van 30-35 graden, en met de HeatFans (SpeedComfort kloon) ook niet. Dat was veel herrie, weinig luchtverplaatsing.
Het is wel echt de moeite van het proberen waard!

Zo gezegd, zo gedaan.

• Ramon_1984
SimonDijkstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:43:
[...]

2x een 80x65x11 op 12m2
1x een 90x65x11 op 24m2

Aanvoer vanuit de wp met het testen op 35 gehad. Retour was toen 31.

Debiet vanuit warmtepomp is 20l per min. Vanuit de radiatoren weet ik niet.
Adlar plaats altijd een bypass, als die doorlaat dan haal je wel 20 liter, alleen komt dan de flow niet bij het afgifte systeem terecht.

35/30
80x65x11 met ventilatoren op max omgeving temperatuur van 18 heating output 543w en benodigd debiet van 93 liter per uur.

35/30
90x65x11 met ventilatoren op max omgeving temperatuur van 18 heating output 631W en benodigd debiet van 108 liter per uur.

Zonder ventilatoren blijft er voor beide modellen ruim 200W over en gaat de flow per radiator drastisch omlaag

• GlitchBug
Hoe voorkomen mensen hier dat hun warmtepomp verzakt die staat op een grindbak?

Zelf zat ik er aan te denken om een soort fundering te maken waarop de 2 poten van de warmtepomp rusten en tussen de poten een grindbak...

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:

Zelf zat ik er aan te denken om een soort fundering te maken waarop de 2 poten van de warmtepomp rusten en tussen de poten een grindbak...
Door de warmtepomp niet los op een grindbak te zetten maar eerst fundatie te maken met bv extra dikke betonbandjes vlak in de grond. Vergelijkbaar als wat ze met bloembakken doen. Het grind komt er omheen.

• marnie
GlitchBug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:

De techniek die ook bij woningen wordt gebruikt maar dan kleiner: heipalen.
Bv 4 betonpalen van voldoende lengte onder de steunpunten van de wp. Met voldoende lengte in de vaste grond onder het grind slaan en daarop de liggers (trillingdempers) voor de warmtepomp.
Betonpalen voor schuttingen of palisades zijn hiervoor prima te gebruiken.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• HeHoe
  • Niet online
marnie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:12:
[...]

De techniek die ook bij woningen wordt gebruikt maar dan kleiner: heipalen.
Bv 4 betonpalen van voldoende lengte onder de steunpunten van de wp. Met voldoende lengte in de vaste grond onder het grind slaan en daarop de liggers (trillingdempers) voor de warmtepomp.
Betonpalen voor schuttingen of palisades zijn hiervoor prima te gebruiken.
https://www.support.adlar...ng-grindbak-aurora-14-kw/

• reiker

reiker

dan jij!

Ik heb een gat gegraven, twee dikke betonpoeren op hun kant in de grond gelegd, zodat ze net boven het maaiveld uitsteken. Grind eromheen. Randen afwerken met betonbandjes zodat het er enigszins netjes uitziet.
Twee van zulke dingen: https://www.hornbach.nl/p...iet-15x15x60-cm/10632766/

Zo gezegd, zo gedaan.

• marboe123
  • Laatst online: 19:39
Goedemorgen,

Deze week is onze Adlar warmtepomp volledig vervangen (oude had defecte 4-wegklep). Sindsdien blijft de aanvoertemperatuur hangen rond 30–34°C, terwijl er continue warmtevraag is (Tado/OpenTherm) en de settemp ~45°C staat.
Alles lijkt verder in orde: goede flow, vloerverwarming ontlucht en alle groepen zijn open.

Hebben meer mensen deze ervaring?

• pentaw1nz
marboe123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:07:
Goedemorgen,

Deze week is onze Adlar warmtepomp volledig vervangen (oude had defecte 4-wegklep). Sindsdien blijft de aanvoertemperatuur hangen rond 30–34°C, terwijl er continue warmtevraag is (Tado/OpenTherm) en de settemp ~45°C staat.
Alles lijkt verder in orde: goede flow, vloerverwarming ontlucht en alle groepen zijn open.

Hebben meer mensen deze ervaring?
Dan zul je nog wat meer details moeten delen.
Heb je daadwerkelijk 45 graden nodig om je huis warm te houden? Dat is erg hoog voor een warmtepomp.
Op dit moment zit je dus in de kou?

Wat is je warmte afgiftesysteem?

Wat details over je huis en isolatie?

Hoeveel kw warmtepomp?

Welke parameters zie je in de app op het moment dat de WP vol draait, maar eigenlijk dus nog hoger zou moeten?

• marboe123
We hebben alleen vloerverwarming (3 verdiepingen, open verdelers) als afgiftesysteem.
Voor de vervanging warmde het huis prima.

Huis is goed geïsoleerd en normaal gesproken geen probleem om warm te krijgen.
Warmtepomp is een Adlar Aurora 6kw.

Wat ik nu zie tijdens continue warmtevraag:
• inlet ~26°C / outlet max ~30–34°C
• flow ~20 L/min
• alles ontlucht, alle groepen open
• huis blijft rond 19°C hangen

Mijn verwachting is dat de aanvoer temperatuur (tijdelijk) hoger zou moeten om het huis richting de 20 graden te krijgen. Om een voorbeeld te geven: vorige nacht is de temperatuur over 9 uur niet verhoogd ondanks (was 19 graden om 22:00 om 07:00 nog steeds) terwijl de thermostaat op 20,5 stond. Het lijkt er op alsof hij ergens begrensd wordt.

• pentaw1nz
En de set temp staat daadwerkelijk op 45?
Dat is extreem hoog voor een goed geïsoleerd huis.

Wat gebeurt er als je deze handmatig op bijv 35 zet? Of even op een hoge stooklijn.

Stuur ook eens een screenshot mee van de andere waarden die je un de smartlife app kunt zien.

[ Voor 74% gewijzigd door pentaw1nz op 31-01-2026 10:06 ]

• marnie
marboe123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:23:
Het lijkt er op alsof hij ergens begrensd wordt.
Staat de wp mischien op eco mode? Of te weinig flow?

• pentaw1nz
marnie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Staat de wp mischien op eco mode? Of te weinig flow?
Flow van 20l/min lijkt me perfect.
En de delta T ook.

Als de gewenste temperatuur te laag is, set temp hoger, en hij die niet haalt, dan is een eco stand idd waarschijnlijker.

Daarom ook de vraag om even andere parameters mee te sturen

• marboe123
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Flow van 20l/min lijkt me perfect.
En de delta T ook.

Als de gewenste temperatuur te laag is, set temp hoger, en hij die niet haalt, dan is een eco stand idd waarschijnlijker.

Daarom ook de vraag om even andere parameters mee te sturen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzpi-cYTD4Oc__-6Fuq_qH6vfNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrLA3EfM8jpgphagBhmb4i6l.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de hulp tot dusver!
Hierbij een screenshot van de smartlife app. Hij draait op de dynamische stooklijn 8

• marboe123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTSlUixDNguSHT9Av1y73byxr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYMO7JAIL4gW3WykC1Me0LFl.jpg?f=fotoalbum_large

Ecomodus lijkt het ook niet te zijn, tenzij er nog een andere plek is waar deze aan te passen is.

• pentaw1nz
marboe123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor de hulp tot dusver!
Hierbij een screenshot van de smartlife app. Hij draait op de dynamische stooklijn 8
Ik bedoel de extra parameters onder tandwieltje ('opgericht'). Daar is meer van af te leiden

Je set temp staat inderdaad flink hoog, dus er is warmtevraag.

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:04
Waarschijnlijk blijft hij de settemp steeds opplussen omdat de thermostaat continu warmtevraag heeft.
Inlet/outlet temperaturen vindt ik opzich niet gek. Hier doe ik het met buitentemperaturen rond het vriespunt met een outlet van 32/inlet 28, in een voor 1998 begrippen vrij goed geïsoleerde woning.

Delta T van 4 is ook prima met volledig vloerverwarming. Ben wel benieuwd hoe 'hard' de compressor hiervoor draait, dus zoals hierboven gezegd even een screenshotje van de parameters.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• marboe123
marboe123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:30:
[Afbeelding]

Ecomodus lijkt het ook niet te zijn, tenzij er nog een andere plek is waar deze aan te passen is.
Dit is het scherm achter ‘opgericht’ ik krijg geen extra parameters te zien. Alleen het energieverbruik

• pentaw1nz
marboe123 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Dit is het scherm achter ‘opgericht’ ik krijg geen extra parameters te zien. Alleen het energieverbruik
De meesten hebben daar nog een opties knop. Jij niet... vreemd.
Daar zie je namelijk heel veel 'in bedrijf paramaters'Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zru5ZRdIKn6Q1XaonbqTXSP-Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8tcSV02o7xNEYfAiJlUjqrB.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
gehaktstaaf schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:05:
Waarschijnlijk blijft hij de settemp steeds opplussen omdat de thermostaat continu warmtevraag heeft.
Inlet/outlet temperaturen vindt ik opzich niet gek. Hier doe ik het met buitentemperaturen rond het vriespunt met een outlet van 32/inlet 28, in een voor 1998 begrippen vrij goed geïsoleerde woning.

Delta T van 4 is ook prima met volledig vloerverwarming. Ben wel benieuwd hoe 'hard' de compressor hiervoor draait, dus zoals hierboven gezegd even een screenshotje van de parameters.
Hij geeft aan dat het een prima geispleerd huis is. En 19 graden in huis, thermostaat op 20.5. Set temp 40+
De outlet zou dan echt wel een keer omhoog moeten. Maar om in te kunnen schatten waar het aan ligt is er een beeld van de parameters nodig (op hoeveel hz draait de compressor bijv... etc.)

• GlitchBug
Net iemand uit de straat verderop gesproken die een 6kw heeft staan. Hij gaf aan dat z’n woning niet warm word en als oplossing nu een backup heater geïnstalleerd zal worden.

Waarschijnlijk moet dat dan bij ons ook gebeuren :(

Weet iemand of je deze backup heaters ook uit kunt schakelen ? (Voor als wij in de toekomst een beter backup systeem hebben; airco’s)

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:07:
Net iemand uit de straat verderop gesproken die een 6kw heeft staan. Hij gaf aan dat z’n woning niet warm word en als oplossing nu een backup heater geïnstalleerd zal worden.

Waarschijnlijk moet dat dan bij ons ook gebeuren :(

Weet iemand of je deze backup heaters ook uit kunt schakelen ? (Voor als wij in de toekomst een beter backup systeem hebben; airco’s)
Of dat moet gebeuren hangt er helemaal vanaf of je warmtepomp daadwerkelijk alles er uit haalt en er geen beperkende factoren of parameters zijn.
Als hij onderbemeten is kan dat, maar dan heb je eigenlijk een te kleine unit besteld. Toch de 10kw nodig?....

Er is vaak in te stellen in welke omstandigheden zon BUH bijschakelt.

• marnie
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Hij geeft aan dat het een prima geispleerd huis is. En 19 graden in huis, thermostaat op 20.5. Set temp 40+
De outlet zou dan echt wel een keer omhoog moeten. Maar om in te kunnen schatten waar het aan ligt is er een beeld van de parameters nodig (op hoeveel hz draait de compressor bijv... etc.)
Misschien een LT8 JAN probleem, hebben meer mensen last van.
Te testen door de LT8 setup om te zetten naar een 'gewone' verwarmingcurve of door curve op ' sluiting' te zetten en de bijbehorende watertemperatuur met de hand op bv 35grC. De in- of outlet (afhankelijk van de adlar setup) temp moet dan naar deze waarde oplopen.

• pentaw1nz
Dat kan ook nog. Altijd handig om even het kastje spanningloos te maken.

En ben benieuwd naar de andere parameters. Als je die te zien krijgt....

Misschien dat iemand weet waarom je de 'opties' knop mist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf8lgSYTskyJGQhD0Uml1dC387c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGha3C4NVng6fxRAliRV7Uop.jpg?f=fotoalbum_large

• marnie
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Of dat moet gebeuren hangt er helemaal vanaf of je warmtepomp daadwerkelijk alles er uit haalt en er geen beperkende factoren of parameters zijn.
Als hij onderbemeten is kan dat, maar dan heb je eigenlijk een te kleine unit besteld. Toch de 10kw nodig?....

@GlitchBug
Bij welke buitentemperatuur wordt de woning niet warm en is het warmteafgifte systeem wel goed? Met alleen old school plaatradiatoren is de kans heel groot dat je de woning niet warm krijgt en dan help een BUH ook niet en is dan ook vrij duur in gebruik met een COP van 1, daarvoor heb je geen warmtepomp..
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:25:

Misschien dat iemand weet waarom je de 'opties' knop mist.

[Afbeelding]
Zou een verbindingsdingetje kunnen zijn met Tuya...

• GlitchBug
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Wij wonen in een atypisch huis op een atypische locatie (aan het water met veel wind). Ik vermoed dat hier onvoldoende rekening mee is gehouden tijdens de verkoop in het gegeven advies.

• GlitchBug
marnie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:31:
[...]

@GlitchBug
Bij welke buitentemperatuur wordt de woning niet warm en is het warmteafgifte systeem wel goed? Met alleen old school plaatradiatoren is de kans heel groot dat je de woning niet warm krijgt en dan help een BUH ook niet en is dan ook vrij duur in gebruik met een COP van 1, daarvoor heb je geen warmtepomp..
[...]

Zou een verbindingsdingetje kunnen zijn met Tuya...
Op een dag zoals gister werd het niet warmer dan 18 graden en vandaag niet warmer dan 19 werd mij verteld. Aanvoer temperatuur vanuit de WP is zo’n 35 graden hoewel hoger ingesteld. Afgiftesyteem betreft vloerverwarming en laag temperatuur radiatoren.

• marnie
@GlitchBug Heb je dit al aan Adlar voorgelegd, wat zeggen zij hiervan?

Het zou handig zijn de data in de smartlife app te kunnen uitlezen, kan het zijn dat de Tuya connectie niet is aangemaakt of niet aanwezig is. Voor zover ik weet leest de app de data uit de cloud van Tuya. Ik zou adviseren dit eerst goed te krijgen, want je bent nu blind aan het zoek zonder deze data. Misschien opnieuw installeren.

Je geeft aan dat de wp in een winderige vochtige omgeving staat, misschien heb je door het vocht in de lucht extreem veel last bevriezing van de verdamper en daardoor extreem veel defrosts. Het is een extreme gedachte, Defrost kunnen worden uitgelezen in de smartlife app, als deze goed werkt.

Wat @pentaw1nz al aangaf: zorg dat je smartife app de data weergeeft.

• GlitchBug
marnie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:59:

Het zou handig zijn de data in de smartlife app te kunnen uitlezen, kan het zijn dat de Tuya connectie niet is aangemaakt of niet aanwezig is. Voor zover ik weet leest de app de data uit de cloud van Tuya. Ik zou adviseren dit eerst goed te krijgen, want je bent nu blind aan het zoek zonder deze data. Misschien opnieuw installeren.

Je geeft aan dat de wp in een winderige vochtige omgeving staat, misschien heb je door het vocht in de lucht extreem veel last bevriezing van de verdamper en daardoor extreem veel defrosts. Het is een extreme gedachte, Defrost kunnen worden uitgelezen in de smartlife app, als deze goed werkt.

Wat ik hier deelde zijn de bevinden en ervaringen van een buurt bewoner met eenzelfde warmtepomp (Aurora 2 6kw) als die bij ons aanstaande dinsdag wordt geïnstalleerd.

Ik heb maandag terug al meermaals gevraagd bij Adlar of de aangeraden 6kw toereikend is in onze situatie en dat zou zo moeten zijn volgens hun. Toch heeft de buurtbewoner anders aan. Hij heeft ookal meermaals contact gehad met Adlar.

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een vraag over radiatoren. Bij ons draait al een maand of 8 een 10kw Adlår pomp in hybride opstelling met cv ketel. We hebben een oud huis uit 1905. We gaan binnenkort de benedenverdieping isoleren met voorzetwanden, weg hebben geen spouwmuur. Ik wil dan meteen de radiatoren laten vervangen. Welke kan ik het beste nemen?

Overigens hier ook een extra elektrische kachel in de woonkamer om het warm genoeg te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door conradh op 31-01-2026 18:23 ]

• pentaw1nz
conradh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:21:
Ik heb een vraag over radiatoren. Bij ons draait al een maand of 8 een 10kw Adlår pomp in hybride opstelling met cv ketel. We hebben een oud huis uit 1905. We gaan binnenkort de benedenverdieping isoleren met voorzetwanden, weg hebben geen spouwmuur. Ik wil dan meteen de radiatoren laten vervangen. Welke kan ik het beste nemen?

Overigens hier ook een extra elektrische kachel in de woonkamer om het warm genoeg te krijgen.
Ik denk dat je dit het best in het algemene WP topic kunt vragen. Heeft niet echt iets met Adlar te maken.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:12
marnie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:59:

Ik zie ook alleen maar basis zaken in de Samrt alife app. Iet heel vreemd aangezien ik nog firmware 2.0.0 draqi.
Maar defrosts kan je prima zichtbaar maken.
Even een scene aanmaken die in de n bericht afvuurt als er een defrost is.
En als je een energievretend huis hebt (heb ik ook), dan heb je geheid veel defrosts. Zeker bij een buitentemp van rond het vriespunt en lekker veel vocht in de lucht.
Dan heb ik elke 50 minuten een defrost.
Zonder cv wordt het hier dan ook niet lekker.

Hier hangt een 10 KW.

Overigens. Stel dat je pomp idd te klein is, overweeg dan een 2e pomp erbij n niet en grotere.
Ik gok dat dat per slado gunstiger werkt.
Want in voor en naseizoen, kan je op veel lager vermogen draaien.

• marnie
macfocus schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Ik zie ook alleen maar basis zaken in de Samrt alife app. Iet heel vreemd aangezien ik nog firmware 2.0.0 draqi.
Maar defrosts kan je prima zichtbaar maken.
Even een scene aanmaken die in de n bericht afvuurt als er een defrost is.
En als je een energievretend huis hebt (heb ik ook), dan heb je geheid veel defrosts. Zeker bij een buitentemp van rond het vriespunt en lekker veel vocht in de lucht.
Dan heb ik elke 50 minuten een defrost.
Zonder cv wordt het hier dan ook niet lekker.

Hier hangt een 10 KW.

Overigens. Stel dat je pomp idd te klein is, overweeg dan een 2e pomp erbij n niet en grotere.
Ik gok dat dat per slado gunstiger werkt.
Want in voor en naseizoen, kan je op veel lager vermogen draaien.
Mijn advies: heb je een energievretend huis en je hebt de mogelijkheid: isoleer (ventileer) en pas je warmteafgifte systeem aan naar een lagere temperatuur als je voor een warmtepomp gaat. Kan dat niet dan heb je inderdaad meer vermogen nodig, En om dan bij minder lage temperaturen minder 'pendellen' te krijgen ben ik het met je eens: 2 pompen kunnen dan de oplossing zijn, wel iets duurder in aanschaf.

• marnie
GlitchBug schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Wat ik hier deelde zijn de bevinden en ervaringen van een buurt bewoner met eenzelfde warmtepomp (Aurora 2 6kw) als die bij ons aanstaande dinsdag wordt geïnstalleerd.

Ik heb maandag terug al meermaals gevraagd bij Adlar of de aangeraden 6kw toereikend is in onze situatie en dat zou zo moeten zijn volgens hun. Toch heeft de buurtbewoner anders aan. Hij heeft ookal meermaals contact gehad met Adlar.
Als ik het goed herinner heeft een mede tweaker in dit forum een topic geplaatst waarbij hij aangaf dat zijn warmtepomp door Adlar is omgeruild voor een hoger vermogen wp. Als Adlar het vermogen heeft bepaald in de offerte lijkt me dat ook normaal, maar ik weet niet hoe dit is afgehandeld. Misschien leest deze mede tweaker mee en kan daar iets over zeggen.

Wil je meer weten over de keuze van de grootte van de wp, Op Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 vind je veel info, lees vooral de start topic, paragraaf ' grootte vd warmtepomp. Je kan daar ook je algemene vragen kwijt mbt de warmtepomp. Dit forum is meer gericht op de Adlar.

Het plaatsen van een backup heater om het vermogen op te krikken lijkt me zelf niet een goede oplossing, ik zie een backup heater meer als een oplossing om bij defrosts de outlet temperatuur niet te laag te laten worden, bij een LTV verwarming voel je dat in de woonkamer, geen groot probleem maar soms onbehagelijk.

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:34
Ik heb zelf de 6kw in een hoekhuis. Redelijk geïsoleerd en draai op LT8. Volgens homewizard heb ik in januari 916kwh gebruikt en 19.8 opgewekt. Dit is uiteraard alle stroom in huis niet enkel de wp. Vind het vooralsnog best netjes maar vergeleken met vorig jaar (toen ik alleen cv had) scheelt het 2 tientjes 🤣. Maar dat komt voornamelijk doordat ik veel defrosts heb gehad waarbij de cv aan gaat (circa 75€) inclusief douchen etc. Ben benieuwd wat de rest in januari had. Totaal volgens homewizard kom ik op €315 uit en vorig jaar op €310. Het enige verschil is dat verbruik nu op stroom zit en niet meer zoveel op gas.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online

Info over de nieuwe Homey Adlar App

Naast de diverse fixes, is er behoorlijk wat functionaliteit aan de App toegevoegd
Binnenkort live als publieke test-install. Meer info volgt nog...
Nieuw geavanceerd Action Flow kaartje
ADLAR CUSTOM STOOKLIJN CALCULATOR (L28/L29)
Berekent de aanvoertemperatuur direct uit de Adlar Custom stooklijn parameters:
- Gebruikt dezelfde L28/L29 waarden als je warmtepomp display
- Geen handmatige curve definitie nodig
- Mathematisch exact volgens Adlar specificatie
Nieuwe Features
ADAPTIEVE TEMPERATUURREGELING
Automatische regeling van de doeltemperatuur op basis van externe binnentemperatuur sensor:
- PI (Proportioneel-Integraal) regelaar voor stabiele binnentemperatuur
- Vereist: Externe temperatuursensor via flow kaart
ADAPTIEVE REGELING WEGINGSFACTOREN
Vier prioriteiten die samen bepalen hoe het systeem beslissingen maakt:
- Comfort Prioriteit (standaard 50%): Gewicht voor PI temperatuurregeling
- Efficiëntie Prioriteit (standaard 15%): Gewicht voor COP optimalisatie
- Kosten Prioriteit (standaard 15%): Gewicht voor prijsoptimalisatie
- Thermische Warmte Prioriteit (standaard 20%): Gewicht voor meeweging thermische eigenschappen woning
- Waarden worden automatisch genormaliseerd naar totaal 100%
COP OPTIMALISATIE
Automatische optimalisatie van aanvoertemperatuur voor maximale efficiëntie:
- Leert optimale aanvoertemperatuur per buitentemperatuur
- Strategieën: Conservatief/Gebalanceerd/Agressief
ENERGIEPRIJS OPTIMALISATIE
Automatische optimalisatie op basis van day-ahead energieprijzen:
- Prijsdrempels: Zeer Laag/Laag/Normaal/Hoog gebaseerd op 2024 percentielen
- Prijsberekening modus: Marktprijs/Markt+/All-in prijs
- Configureerbare leveranciersopslag en energiebelasting
- Prijsblok detectie voor goedkoopste/duurste periodes
GEBOUWMODEL LEREN
Machine learning algoritme dat de thermische eigenschappen van je woning leert:
- Leert via 4 thermische parameters (C, UA, g, P_int)
- Leertijd: 24-72 uur voor basismodel, 2-4 weken voor nauwkeurig model
- Gebouwtype selectie: Licht/Gemiddeld/Zwaar/Passief
GEBOUW INZICHTEN & AANBEVELINGEN
Geautomatiseerde analyse van het thermische gebouwmodel:
- Energie-besparende aanbevelingen met ROI-schattingen
- Inzichten verschijnen na 24-48 uur leren (70% betrouwbaarheid)
WIND & ZONNE-INTEGRATIE
Verbeter de nauwkeurigheid van het thermische gebouwmodel met externe zon/weerdata:

1) PV-vermogen Tracking:
- Real-time monitoring van zonnepaneel opbrengst
- Flow card: "Stel extern PV-vermogen in" (W)

2) Windsnelheid Correctie:
- Automatische aanpassing van warmteverlies op basis van windchill effect
- Flow card: "Stel externe windsnelheid in" (km/h)
- Compatibel met KNMI Weer app en andere wind sensoren

3) Zonnestraling Integratie:
- Nauwkeurige berekening van zonnewinsten via gebouwoppervlak
- Flow card: "Stel externe zonnestraling in" (W/m²)
- Ondersteunt KNMI zonnestraling data

• marnie
azaden schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:48:

Info over de nieuwe Homey Adlar App

Naast de diverse fixes, is er behoorlijk wat functionaliteit aan de App toegevoegd
Binnenkort live als publieke test-install. Meer info volgt nog...
Nieuw geavanceerd Action Flow kaartje
ADLAR CUSTOM STOOKLIJN CALCULATOR (L28/L29)
Berekent de aanvoertemperatuur direct uit de Adlar Custom stooklijn parameters:
- Gebruikt dezelfde L28/L29 waarden als je warmtepomp display
- Geen handmatige curve definitie nodig
- Mathematisch exact volgens Adlar specificatie
Nieuwe Features
ADAPTIEVE TEMPERATUURREGELING
Automatische regeling van de doeltemperatuur op basis van externe binnentemperatuur sensor:
- PI (Proportioneel-Integraal) regelaar voor stabiele binnentemperatuur
- Vereist: Externe temperatuursensor via flow kaart
ADAPTIEVE REGELING WEGINGSFACTOREN
Vier prioriteiten die samen bepalen hoe het systeem beslissingen maakt:
- Comfort Prioriteit (standaard 50%): Gewicht voor PI temperatuurregeling
- Efficiëntie Prioriteit (standaard 15%): Gewicht voor COP optimalisatie
- Kosten Prioriteit (standaard 15%): Gewicht voor prijsoptimalisatie
- Thermische Warmte Prioriteit (standaard 20%): Gewicht voor meeweging thermische eigenschappen woning
- Waarden worden automatisch genormaliseerd naar totaal 100%
COP OPTIMALISATIE
Automatische optimalisatie van aanvoertemperatuur voor maximale efficiëntie:
- Leert optimale aanvoertemperatuur per buitentemperatuur
- Strategieën: Conservatief/Gebalanceerd/Agressief
ENERGIEPRIJS OPTIMALISATIE
Automatische optimalisatie op basis van day-ahead energieprijzen:
- Prijsdrempels: Zeer Laag/Laag/Normaal/Hoog gebaseerd op 2024 percentielen
- Prijsberekening modus: Marktprijs/Markt+/All-in prijs
- Configureerbare leveranciersopslag en energiebelasting
- Prijsblok detectie voor goedkoopste/duurste periodes
GEBOUWMODEL LEREN
Machine learning algoritme dat de thermische eigenschappen van je woning leert:
- Leert via 4 thermische parameters (C, UA, g, P_int)
- Leertijd: 24-72 uur voor basismodel, 2-4 weken voor nauwkeurig model
- Gebouwtype selectie: Licht/Gemiddeld/Zwaar/Passief
GEBOUW INZICHTEN & AANBEVELINGEN
Geautomatiseerde analyse van het thermische gebouwmodel:
- Energie-besparende aanbevelingen met ROI-schattingen
- Inzichten verschijnen na 24-48 uur leren (70% betrouwbaarheid)
WIND & ZONNE-INTEGRATIE
Verbeter de nauwkeurigheid van het thermische gebouwmodel met externe zon/weerdata:

1) PV-vermogen Tracking:
- Real-time monitoring van zonnepaneel opbrengst
- Flow card: "Stel extern PV-vermogen in" (W)

2) Windsnelheid Correctie:
- Automatische aanpassing van warmteverlies op basis van windchill effect
- Flow card: "Stel externe windsnelheid in" (km/h)
- Compatibel met KNMI Weer app en andere wind sensoren

3) Zonnestraling Integratie:
- Nauwkeurige berekening van zonnewinsten via gebouwoppervlak
- Flow card: "Stel externe zonnestraling in" (W/m²)
- Ondersteunt KNMI zonnestraling data
Zijn er gebruikers van de Homey Adlar App die een review van deze app willen/kunnen geven?

Ik heb zelf Homeassistant als smart home app, al jaren in gebruik. Een tweede smart home app, die hetzelfde doet als Homeassistant, met alleen de Adlar App is niet zo zinvol, tenzij de voordelen groter zijn dan de kosten (minimaal 149 euro voor de self hosted server). Een goede review kan helpen om dit te beoordelen.

• Ramon_1984
conradh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:21:

Je mag mijn een berichtje sturen. Ik heb veel ervaring met steensmuur en verwarming in oude woningen .

• Ramon_1984
GlitchBug schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Wij wonen in een atypisch huis op een atypische locatie (aan het water met veel wind). Ik vermoed dat hier onvoldoende rekening mee is gehouden tijdens de verkoop in het gegeven advies.
Mijn eerste woning grensde aan een weiland met veel wind en water en dat had heel weinig effect op de warmtepomp.

• azaden
  • Nu online
marnie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Zijn er gebruikers van de Homey Adlar App die een review van deze app willen/kunnen geven?

Ik heb zelf Homeassistant als smart home app, al jaren in gebruik. Een tweede smart home app, die hetzelfde doet als Homeassistant, met alleen de Adlar App is niet zo zinvol, tenzij de voordelen groter zijn dan de kosten (minimaal 149 euro voor de self hosted server). Een goede review kan helpen om dit te beoordelen.
Als auteur van de App geen review, maar mijn motivatie waarom ik uiteindelijk tot deze app gekomen ben.

Ik heb zowel Home Assistant (Raspberry PI-5 incl SSD-HD) als Homey Pro's (2024 en de SHS) in gebruik, echter ik kan me voorstellen dat voor diegenen die starten de keuze tussen HA en Homey aanvoelt als soortgelijk een Apple iPhone en een Samsung/Google Android toestel. Beide keuzes zijn prima en beide voldoen.

Nadat ik de DPS parameters voor mezelf had uitgezocht, zo rond eind 2023, en de boel aan de praat kreeg via HACS etc. leverde dat een euforisch moment op. Echter er kwamen ook best wel veel reacties terug van de wat minder IT geschoolde Adlar warmtepomp gebruikers. De reden daarnaast om tevens een Homey aan te schaffen was dat ik best wel gecharmeerd ben in de eenvoud van dit ecosysteem en dat iedereen met flows daardoor gemakkkelijk zijn eigen gewenste inrichting kan automatiseren.

Met een nieuwe versie van de Homey Adlar App is dat ik nu vooral wil sturen op andere aspecten zoals dynamische uurtarieven, de thermische eigenschappen van mijn woning, comfort binnentemperatuur en de diverse andere mogelijkheden zoals in de aankondiging bescrhreven.

• SimonDijkstra
Ik twijfel tussen home assistent en een homey pro. Is dit voor een startende tweaker makkelijk te installeren op een homey pro? Functionaliteiten zien er top uit!

• Ramon_1984
GlitchBug schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Op een dag zoals gister werd het niet warmer dan 18 graden en vandaag niet warmer dan 19 werd mij verteld. Aanvoer temperatuur vanuit de WP is zo’n 35 graden hoewel hoger ingesteld. Afgiftesyteem betreft vloerverwarming en laag temperatuur radiatoren.
Is het afgifte systeem wel waterzeidig ingeregeld?

• pentaw1nz
marnie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Gebruik dit nu al een tijd en heb in dit topic al meermaals aangegeven hoe tevreden ik ben en dat de warmtepomp nooit zo stabiel heeft gedraaid als nu.

Zie ook mijn post van aantal dagen geleden waarbij je in een grafiekje ziet hoe stabiel de binnentemperatuur is.

Dit is voor het eerst dat ik niks meer hoef te doen (als in; binnen kijken of het wel warm genoeg is, of juist te warm, set temp checken, set temp of stooklijn aanpassen...)

En het werkt via deze app voor iedereen zonder programmeerkennis. Enkel een basisbegrip van "if this then that" is voldoende.

• pentaw1nz
SimonDijkstra schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:46:
Ik twijfel tussen home assistent en een homey pro. Is dit voor een startende tweaker makkelijk te installeren op een homey pro? Functionaliteiten zien er top uit!
Ik heb homey pro gekozen omdat het zo gebruiksvriendelijk werkt. Een app zoals deze voor de Adlar maakt het nog veel makkelijker.
En er zijn veel mooie voorbeelden gedeeld op het aparte forumpje achter de app.

HA was voor mij een stap te ver.

• LongTimeAgo
marnie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:01:
[...]

Als ik het goed herinner heeft een mede tweaker in dit forum een topic geplaatst waarbij hij aangaf dat zijn warmtepomp door Adlar is omgeruild voor een hoger vermogen wp. Als Adlar het vermogen heeft bepaald in de offerte lijkt me dat ook normaal, maar ik weet niet hoe dit is afgehandeld. Misschien leest deze mede tweaker mee en kan daar iets over zeggen.
Yes, dat ben ik.
We hadden een 4kw bemeten gekregen, op de dag van plaatsing was deze DOA (dead on arrival).
Vervolgens heb ik met de monteur gesproken en die zei dat de 6kw in onze situatie waarschijnlijk beter was. Tevens waren er meer 6kw's op voorraad en sneller te leveren. Dus een snel belletje naar het hoofdkantoor en hij had dit voor ons geregeld. Was echter wel een bijbetaling nodig uiteraard.

De situatie was wel dus iets anders als deze, maar je zou verwachten dat als Adlar een fout maakt in de berekening (dus onderbemeten van het kw van de warmtepomp) met een mogelijke vervanging-tegenover-kleine-bijbetaling zou moeten komen.

Ook nog een tip wat ik mee wil geven: De "Tuya" app is in feite hetzelfde als de "Smartlife" app. Maar kan soms net iets meer informatie laten zien. Is ook nog een poging waard om de achterliggende gegevens tevoorschijn te krijgen. (Opnieuw koppelen aan de app is wel een vereiste natuurlijk)

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
SimonDijkstra schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:46:
Homey is ontwikkeld voor niet techneuten , is relatief simpel in gebruik . Maar je kan het zo complex maken als je wilt.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• marnie
Reshadf schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:19:
Ik heb zelf de 6kw in een hoekhuis. Redelijk geïsoleerd en draai op LT8. Volgens homewizard heb ik in januari 916kwh gebruikt en 19.8 opgewekt. Dit is uiteraard alle stroom in huis niet enkel de wp. Vind het vooralsnog best netjes maar vergeleken met vorig jaar (toen ik alleen cv had) scheelt het 2 tientjes 🤣. Maar dat komt voornamelijk doordat ik veel defrosts heb gehad waarbij de cv aan gaat (circa 75€) inclusief douchen etc. Ben benieuwd wat de rest in januari had. Totaal volgens homewizard kom ik op €315 uit en vorig jaar op €310. Het enige verschil is dat verbruik nu op stroom zit en niet meer zoveel op gas.
Even een ander kijk op deze materie:

Je hebt totaal 916kWh verbruikt, trek daar je verbruik af die je had voordat de warmtepomp in gebruik werd genomen en je hebt een schatting van je wp verbruik, Stel dat dat voor je wp uitkomt op 700kWh.

Met een COP van 4 heb je een warmtevermogen van 4x700=2800kWh wat je in je huis hebt gestopt.

De calerorische waarde van gas is in Nederland ongeveer 10. Dat betekend dat in Nederland 1m3 gas ongeveer 10kWh aan vermogen heeft.
Als je je warmtevermogen met gas had moeten opbrengen was je dus 2800/10=280m3 aan gas kwijt geweest.

Stel je betaald 1,35 euro/m3 aan gas dan waren je verwarmingskosten 280x1.35= 378 euro

Daar moet je dan nog je electrakosten bij optellen. Dat is 916-700= 216kWh.
Stel je betaald 0,25 euro per kWh, dat is 216x0,25 = 54 euro

Je totale kosten zouden met gasverwarming 378+54=432 euro zijn geweest.
Je betaald nu 315 euro, je voordeel met de wp is dus 117 euro.

Pas de waardes aan naar je eigen werkelijke waardes en bedragen. Pas eventueel de COP aan. Ik heb het vermoeden dat de wp echt wel voordeliger is dan je in eerste instantie aangeeft.

Corrigeer mij als mijn berekening een foutje bevat.

• marnie
Reshadf schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:19:
<knip>
Maar dat komt voornamelijk doordat ik veel defrosts heb gehad waarbij de cv aan gaat (circa 75€) inclusief douchen etc.
<knip>
Voor zover ik weet spring de CV bij afhankelijk van de P22 waarde, dat is de 'instelling voor de buitentemperatuur grenswaarde voor inschakelen externe bijverwarming'. Bij een defrost verandert normaal gesproken de buitentemperatuur niet.

De default waarde van P22 is +/+5grC. De afgelopen maand is de buitentemperatuur vaak onder de +/+5grC gebleven. Ik vemoed dat je P22 op +/+5 staat en de CV daardoor vaak en langdurig is bijgesprongen afgelopen periode.

Het kan de moeite waard zijn om te spelen met deze P22 om te zoeken naar de waarde die bij jouw huis past.
Zet P22 eens op 0grC en kijk of je huis nog steeds goed wordt opgewarmt door de WP als de buitentemperatuur even boven de 0 grC is.
Je kan zelfs lager gaan. Bij mij staat P22 op -/-10 en dat ging deze winter prima, temperatuur binnen was prima, ik verwarm 's avonds tot 21grC, CV is nergens bijgesprongen. Nu nog een wpboiler en daarna van het gas af.

• azaden
  • Nu online

Nieuwe Homey Adlar App

In een eerdere posting heb ik een aankondiging gedaan van de nieuwe Homey Adlar App. Deze is vanaf nu als publieke test te installeren.
Als je de v2 applicatie geinstalleerd hebt moet je nog een aantal handelingen uitvoeren om de Adaptieve Regeling te activeren.
Setup
1. Beschikbaarheid externe Apps
In mijn geval heb ik gebruik gemaakt van de externe Applicaties van het KNMI, de Netatmo temperatuur sensoren, de Homewizard kWh meter achter mijn WP, Power By The Hour app voor EPEX Spot stroomtarieven en SolarEdge modbus voor de zonnepaneel aansturing.
In jullie geval zal dat zeker verschillend zijn, zoals Shelly devices of de app van je eigen panelen.
Vermogen, binnentemperatuur en buitentemperatuur (via KNMI) zijn bepalend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slARK3SeZNg2iNopLs0dD98-ozU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xB1OzTbQqbRqYOP6sRlla2A.png?f=fotoalbum_large
2. Flow kaartjes aanmaken
Opbouw:
• KNMI – Stralingsintensiteit, (als alternatief bij het ontbreken van zonnepanelen);
• KNMI – Windsnelheid, (handig bij correctie harde wind, bij lage termperaturen);
• PV – Actueel vermogen, (mits je over zonnepanelen beschikt, alternatief is KNMI stralingsintensiteit);
• Externe binnentemperatuur, (voorwaardelijk voor de Adaptieve regeling);
• KNMI - Externe buitentemperatuur, (aanbeveling: beter dan buitentemp van Adlar zelf, tenzij eigen buitensensor);
• PBTH - Externe energietarieven, (altijd handig, zet prio op nul als je geenszins wilt sturen op kosten);
• (Externe) Stroommeting, (voor COP bepaling en adaptieve regeling voorwaardelijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZWBZC_qomcc8qqipn_LkgfHDMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IR6uE2FfXNbpS9Ctp6gp0cFI.png?f=fotoalbum_large
3. Advanced Settings
Na opzetten van de externe bronnen actiever je de Adaptieve Regeling door de volgende onderdelen op AAN te zetten. Minimaal verplicht is de Adaptieve regeling zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMxjd7TUofLBm2c1-csSjTxxCDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IZzpwWvDtrEBb9OvhigHt7zq.png?f=user_large

Loop alle settings even bij langs, zoals Wp (WattPiek) over het totaal aantal aan zonnepanelen in te vullen. Gebouwtype van je woning (standaard op "gemiddeld"), De inkoopvergoeding van je energie-aanbieder en de gewenste wegingsfacturen tussen gewenste comfort, efficiency, kosten en het benutten van de thermische eigenschappen van je woning voor de tijd tussen instellen temperatuur en daadwerkelijk bereiken ervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGwgjHyTeXcqUyj7bhLOCbdEO_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LyFcbUNmgd8DBRHBEd4X3AqL.png?f=fotoalbum_large

Vergeet niet de applicatie na het wijzingen van de settings te herstarten, inclusief het afsluiten van de viewer (de app op je mobiel of een browser refresh), zodat de nieuwe sensoren beschikbaar komen!
4. Nieuwe sensoren (en insights)
De hieronder zichtbare sensoren zijn afhankelijk van de bij de advanced settings geactiveerde bovengenoemde features
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0_tsvr4v5Ls4T8H9oq7g5RiKeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/saF640KWUFcQzIIKwuWTi3NX.png?f=fotoalbum_large

Nieuw is het vermelden van de MCU Firmware versie.
Wanneer de compressor actief is meet de App het actief vermogen tijdens de ontdooistand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olyUzPY53np99-ejRIHKvGqzFuM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nquYnMHcDCWnswyY7Kq13ft0.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWW8G2vEHl_u8MN9iLE_yDJPkhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GR1wqF5aIAoHykZIJKALZ6w2.png?f=user_large

Hier een voorbeeld Insight over een periode bezien, waarbij eveneens eenvoudig het aantal defrosts valt af te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aBiwduuWuUS7b6IFHY-tsLfD8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1ZhtsIm3GbJDPt63585SIvK.png?f=fotoalbum_large

Tot slot een overzichtje van de nieuwe sensoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef3ehVhd10ICd77elhARMWZqvBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SP2u3bXrPa0AJGw0ECT0nHB6.png?f=fotoalbum_large
Advanced flow uitbreiding
Het volgende actie kaartje maakt het eenvoudig om -soortgelijk de werking van de custom stooklijn- bij een bepaalde buitentemperatuur een berekende aanvoertemperatuur (lees stel temperatuur) te bepalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7FnGDUeMme0ROXnDHpZvUcDgqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ha3pZPMQwUBPkgpAb1AVFcr5.png?f=fotoalbum_large
Ingebruikname Adaptieve Regeling
Bepaal de wenselijk (in te stellen) temperatuur binnenshuis van (default) 21.0 graden, ten opzichte van de actueel gemeten aangeven binnentemperatuur van 22.1 graden Celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_WatgHbxA67WAG0vNUdVTy2bl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ngU2fYHhP4RYe9hFhXAckYeX.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fizFF4XPrMpwd8lTcaB6P8d1oMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oIlvXvHO23eyFJnruisI5j98.png?f=user_large
De Adaptieve Regeling berekent telkens een gesimuleerde aanvoertemperatuur die volstaat om de gewenste binnentemperatuur te bereiken.

Wanneer de Adaptieve Regeling een afdoende confidentie niveau heeft bereikt, actualiseer je de setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5DTViE2k0HQK-kO4KuIfoL5j_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Krw0b7aONJ88BAXf82pLoTpV.png?f=fotoalbum_large

Tot slot een simulatie-run van de door de Adaptieve Regeling aanbevolen steltemperatuur ten opzichte van de daadwerkelijke steltemperatuur, om inzicht te verkrijgen van het continue bijstellen op basis van de gewenste binnentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRp8eefrj7W33S_DMSG8ENNhkJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F473X536ZJwuwgcHiQw055b7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door azaden op 01-02-2026 23:41 ]

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste