Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ga er ook een plaatsen, omdat de WP het eigenlijk net niet red bij behoorlijke mistige weken.
Als ik had doorgehad dat de defrost zoveel verwarmingscapaciteit zouden kosten had ik me niet door Adlar van 10kW offerteaanvraag naar de 6kW laten ompraten...

Maar achteraf is mooi wonen, ik vond de offerte van Adlar echter wel te hoog voor zo'n backup heater, zeker gezien ze mijn all-electric huishouden zelf actief hebben naar beneden gepraat en we nu meermaals in de kou hebben gezeten.

600 euro, mits er een stopcontact aanwezig is in de buurt van de waterleiding.
Voor optimaal resultaat plaats je de doorstroomverwarmer op de retour, zo heb je "zo snel mogelijk hulp" bij een defrost en kan de warmtepomp weer lekker efficient verwarmen zonder de heater.

Mocht je WP het niet redden bij -10 dan ozu je ook de backup heater aan kunnen laten springen, maar dat worden wel een paar dure winterdagen dan ;)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:19
FotoMania schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:11:
Heb antwoord ontvangen van Adlar support:
"We hebben gekeken naar de koudste dagen van het jaar en wat de warmtepomp toen heeft gedaan. De conclusie op basis van die data is dat de cv-ketel nog incidenteel is bijgesprongen.
Als we de cv-ketel volledig verwijderen, bestaat de kans dat u tijdens zeer koude dagen onvoldoende capaciteit heeft. Gasloos is mogelijk, mits er een back-upelement aan het circuit wordt toegevoegd. Dit is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding of evt warm water leiding plaatst"
En dat is zo'n ding: [Afbeelding]
Hoeveel gas heb je verbruikt voor verwarmen?
Dat de ketel incidenteel is bijgesprongen betekent niet dat je deze daadwerkelijk nodig hebt en als alternatief een back-up heater moet installeren. Het kan heel goed een kwestie van (combinatie van) instellingen zijn waardoor het systeem de keuze maakt de CV ketel aan te spreken, terwijl 24/7 alleen een warmtepomp voor een hele andere situatie zou hebben gezorgd waarbij we woning wellicht ook prima op temperatuur zou blijven.

Wees dus kritisch op dit advies, baseer je op de waarden van je eigen huis (isolatie, warmtevraag, gasverbruik).

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• FotoMania
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-04 22:31
In januari heb ik 56m3 gas verbruikt, waarvan gemiddeld 1m3 per dag voor bad/douche; ik vermoed dat er dus zo'n 25m3 is gebruikt voor de ontdooistand en ik heb gezien dat de WP een paar keer de CV erbij aan heeft gezet gedurende een uurtje toen het erg vroor. (kan ik in homewizard app terug zien). Maar dat is het dan ook wel. Ik denk ook dat het systeem nog beter in te regelen valt; want de vloerpomp/mengverdelers laten volgens mij een te hoge retourwater temperatuur door. Overigens meldde Adlar mij nog dat ' Een doorstroomboiler is een boiler die het tapwater opwarmt op het moment dat je om warm water vraagt, net als hoe het werkt met een cv ketel eigenlijk. Een back up heater is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding plaatst'. Volgens hen zijn dit dus 2 verschillende apparaten..

Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• pentaw1nz
FotoMania schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:54:
In januari heb ik 56m3 gas verbruikt, waarvan gemiddeld 1m3 per dag voor bad/douche; ik vermoed dat er dus zo'n 25m3 is gebruikt voor de ontdooistand en ik heb gezien dat de WP een paar keer de CV erbij aan heeft gezet gedurende een uurtje toen het erg vroor. (kan ik in homewizard app terug zien). Maar dat is het dan ook wel. Ik denk ook dat het systeem nog beter in te regelen valt; want de vloerpomp/mengverdelers laten volgens mij een te hoge retourwater temperatuur door. Overigens meldde Adlar mij nog dat ' Een doorstroomboiler is een boiler die het tapwater opwarmt op het moment dat je om warm water vraagt, net als hoe het werkt met een cv ketel eigenlijk. Een back up heater is een elektrische naverwarmer die je op de verwarmingsleiding plaatst'. Volgens hen zijn dit dus 2 verschillende apparaten..
Ik vraag me ernstig af of jij dit nodig hebt. Met dit lage gasverbruik, grote oppervlakte vloerverwarming (flinke buffer dus) , opties om je verdelers nog te vervangen, etc.

Zolang je een hybride setup hebt zal het systeem de cv ketel aanspreken, bijv bij defrosts zoals je zelf zegt, of wanneer hij net even iets verder is gezakt in temperatuur.
Ben je all electric, dan draait het gewoon soepel door. Ik zou als ik jou was gewoon cv ketel afkoppelen, voorziening sww regelen, verdelers vervangen, en dan ff de boel goed instellen (met hulp van hier) en eens aankijken.

Je kunt er later altijd nog iets tussen laten plaatsen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@FotoMania gezien mijn opmerking en anderen hierboven heb je wellicht helemaal geen doorstroomverwarmer nodig. Zeker ook omdat je diverse zaken nog beter kunt regelen ( is ook door anderen hier opgemerkt).
Cv afkoppelen is meteen wel rigoureus. Je kunt volgens mij het beste eerst nu een tussenfase kiezen waarbij de cv niet meewerkt met de warmtepomp: zet in de instellingen van de cv ketel bij de juiste parameter de cv -functie uit. Dan blijft de verwarmfunctie voor het tapwater ( oa douche) nog aan. Op die manier test je in de volgende koude periode ( volgende winter wellicht) of de warmtepomp het alleen af kan.
De wp zal soms wel ondersteuning vragen maar kan die niet krijgen omdat de cv functie in de cv ketel is uitgezet.
Een andere manier om hetzelfde te bereiken is: koppel het 2 polige verbindingskabeltje dat tussen de cv ketel en de jan-module zit los ( cv eerst helemaal van de stroom af!) . Ook dan kan de cv niet meer bijspringen.

Op deze manier kun je altijd nog even terug naar wel cv ondersteuning , mocht de warmtepomp het niet redden.
Na de testfase beslis je of je nog cv ondersteuning nodig hebt en hoe je dat gaat regelen: bestaande situatie handhaven mbv cv ketel of toch cv ketel loskoppelen en een Backup heater plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 25-03-2026 13:06 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
fvanderstege schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
@FotoMania gezien mijn opmerking en anderen hierboven heb je wellicht helemaal geen doorstroomverwarmer nodig. Zeker ook omdat je diverse zaken nog beter kunt regelen ( is ook door anderen hier opgemerkt).
Cv afkoppelen is meteen wel rigoureus. Je kunt volgens mij het beste eerst nu een tussenfase kiezen waarbij de cv niet meewerkt met de warmtepomp: zet in de instellingen van de cv ketel bij de juiste parameter de cv -functie uit. Dan blijft de verwarmfunctie voor het tapwater ( oa douche) nog aan. Op die manier test je in de volgende koude periode ( volgende winter wellicht) of de warmtepomp het alleen af kan.
De wp zal soms wel ondersteuning vragen maar kan die niet krijgen omdat de cv functie in de cv ketel is uitgezet.
Een andere manier om hetzelfde te bereiken is: koppel het 2 polige verbindingskabeltje dat tussen de cv ketel en de jan-module zit los ( cv eerst helemaal van de stroom af!) . Ook dan kan de cv niet meer bijspringen.

Op deze manier kun je altijd nog even terug naar wel cv ondersteuning , mocht de warmtepomp het niet redden.
Na de testfase beslis je of je nog cv ondersteuning nodig hebt en hoe je dat gaat regelen: bestaande situatie handhaven mbv cv ketel of toch cv ketel loskoppelen en een Backup heater plaatsen.
Ik heb gewoon P139 op 1 gezet, op aanwijzing van gebruiker h3rj4n, die hier al eerder over geschreven heeft en werkt prima. Zie: h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-04 12:46
Ådlar vandaag langs gehad voor onderhoud.
Zouden eigenlijk morgen komen, monteur uitgevallen maar kon vandaag nog wel. Prima.

Ze hebben buiten het nodige gedaan, geen idee wat, ik was aan het werk.
Op mijn verzoek ook de firmware aangepast. Zat nog op 3.x
Nadeel, omdat de pomp uit is geweest of vanwege de firmware is de Tuya app de pomp kwijt en mag ik alle scenes overnieuw maken…

Tevens nog eens een paar vragen gesteld.
- kan je de CV zo instellen dat ie allen bijspring bij lage temp en iet bij defrost?
Ant.: Nee
- als de ketel (vrijwel) altijd bijspringt bij defrosts, waarom heb ik dan een 120ltr buffervat? (Naast de 100m2 vloerverwarming èn een stapel radiatoren?
Ant. Ja, dat is een goede vraag, is idd niet heel logisch

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
nlfva1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Ik heb gewoon P139 op 1 gezet, op aanwijzing van gebruiker h3rj4n, die hier al eerder over geschreven heeft en werkt prima. Zie: h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Maar dan werkt de defrostondersteuning nog wel, daarom ontkoppelen van Jan module en cv ketel of cv verwarmfunctie uitzetten.
Ik heb nu een slimme schakelaar verbonden met een relais en deze gekoppeld met het snoertje dat de cv in gaat naar de plek voor de evt cv ondersteuning . Daarmee kan ik heel, specifiek aansturen op omstandigheden en dus zelf de momenten bepalen wanneer de cv moet bijspringen ( binnen home Assistant) Ook een volledig handmatige inschakeling is mogelijk ( gedaan op basis van tip van @Johan H

[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 26-03-2026 13:13 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• bauke1984
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-04 07:35
Mijn vragen gaan primair over de combinatie en systeemkeuze rond de Adlår Aurora, niet zozeer over de Edel EAU als product op zich.

Ik ben mij aan het oriënteren op een Adlår Aurora lucht/water warmtepomp (± 7 kW). Daarbij werd door de leverancier een Auer / Intuis Edel EAU warmtepompboiler voorgesteld, die warmte onttrekt aan de retour van de vloerverwarming.
Mijn situatie
  • Rijtjeshuis uit de jaren ’70
  • Beneden vloerverwarming ± 40 m², boven radiatoren
  • Goed geïsoleerd
  • Gasverbruik recent ~750 m³ (eerder rond de 1000 m³)
  • Wens: all‑electric
Twijfel / technische vraag
In de installatiehandleiding van de Edel EAU staat dat deze pas echt efficiënt werkt bij ± 90–100 m² vloerverwarming. Onder dat oppervlak schakelt hij relatief vaker elektrisch bij.

Dat roept bij mij de vraag op:
werken deze systemen elkaar dan niet deels tegen? (wat zijn jullie ervaringen?)

De verkoper gaf aan dat:
  • de boiler “alleen bijspringt als het moeilijk wordt”, zodat je zekerheid hebt als de warmtepomp het even niet trekt
  • en dat hij in de zomer ook “licht koelend” werkt via de vloer
Maar met slechts ± 40 m² vloerverwarming vraag ik mij af:
  • hoe vaak dat “bijspringen” in de praktijk gebeurt
  • of dit niet leidt tot hoger totaal stroomverbruik
  • en of tapwater via de hoofd‑warmtepomp met een indirect vat niet logischer en eenvoudiger is in zo’n situatie
Concrete vragen
  • Zijn er mensen met ervaring met Edel EAU bij beperkt vloerverwarmingsoppervlak?
  • Is dit ontwerp in de praktijk echt zinvol, of vooral theoretisch aantrekkelijk?
  • Zijn er mensen met Adlår + indirect boilervat (dus géén water/water warmtepompboiler)?
  • In dit topic werd ook de Honeywell Lyric T6 genoemd als soms “spookachtig” gedrag vertonend — is dat nog steeds zo?
  • Klopt het dat Adlår alleen bij het liggende boilermodel een indirect vat toepast en anders een aparte warmtepompboiler adviseert?
Financieel lijkt Adlår voor mij erg interessant,
maar ik betaal liever iets meer voor een logisch en robuust systeem dan een theoretisch mooie oplossing.

Alle praktijkervaringen of technische inzichten zijn welkom.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 11:46
  • Zijn er mensen met ervaring met Edel EAU bij beperkt vloerverwarmingsoppervlak?
  • Is dit ontwerp in de praktijk echt zinvol, of vooral theoretisch aantrekkelijk?
  • Zijn er mensen met Adlår + indirect boilervat (dus géén water/water warmtepompboiler)?
  • In dit topic werd ook de Honeywell Lyric T6 genoemd als soms “spookachtig” gedrag vertonend — is dat nog steeds zo?
  • Klopt het dat Adlår alleen bij het liggende boilermodel een indirect vat toepast en anders een aparte warmtepompboiler adviseert?
Financieel lijkt Adlår voor mij erg interessant,
maar ik betaal liever iets meer voor een logisch en robuust systeem dan een theoretisch mooie oplossing.

Alle praktijkervaringen of technische inzichten zijn welkom.
waarom wil je zo oplossing, in de zomer heb je eigenlijk 0m2 vloerverwarming omdat je geen verwarming gebruikt. waarom geen andere op zig zelfstaan de WP boiler?

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-04 16:15
Ik gebruik de dynamische stooklijn HL8 met een aanpassing van de settemp per 15 minuten en activatie van het aanpassen van de settemp indien de thermostaat gewenste temperatuur met + en - 0,2 graden afwijkt.
Mijn kamerthermostaat is de bedrade Tado X

Ik heb binnen Home Assistent nu een automatisering draaien, die de settemp met grotere sprongen verhoogd/verlaagd, dan de default van 1 graad per 15 minuten, dit omdat het nogal lang duurt, voordat de settemp op de gewenste hoogte of laagte komt, met gevolg te hoge of lage kamertemperatuur.
Hieronder de yaml code om dit te realiseren:

===================================================================================
alias: Tado slimme temperatuurregeling compleet
description: ""
triggers:
- entity_id:
- climate.smart_thermostat_x
- sensor.wp_compressor_frequency
trigger: state
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: climate.smart_thermostat_x
attribute: current_temperature
above: 20.2
entity_id: sensor.wp_compressor_frequency
above: 0
sequence:
- condition: template
value_template: |
{{ state_attr('climate.smart_thermostat_x','temperature') != 18 }}
- target:
data:
temperature: 18
hvac_mode: heat
action: climate.set_temperature
- conditions:
above: 19.7
below: 20.2
sequence:
{{ state_attr('climate.smart_thermostat_x','temperature') != 20 }}
- target:
data:
temperature: 20
- conditions:
below: 19.8
enabled: true
entity_id: sensor.wp_compressor_frequency
below: 0.1
enabled: false
sequence:
{{ state_attr('climate.smart_thermostat_x','temperature') != 22 }}
- target:
data:
mode: single
==========================================================================

| Situatie | Actie |
| ------------------------------- | ------ |
| 🔴 > 20.2°C + compressor actief | → 18°C |
| 🟡 19.9–20.1°C | → 20°C |
| 🔵 < 19.8°C | → 22°C |

[ Voor 8% gewijzigd door hwennink op 27-03-2026 14:29 ]

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• FotoMania
fvanderstege schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Maar dan werkt de defrostondersteuning nog wel, daarom ontkoppelen van Jan module en cv ketel of cv verwarmfunctie uitzetten.
Ik heb nu een slimme schakelaar verbonden met een relais en deze gekoppeld met het snoertje dat de cv in gaat naar de plek voor de evt cv ondersteuning . Daarmee kan ik heel, specifiek aansturen op omstandigheden en dus zelf de momenten bepalen wanneer de cv moet bijspringen ( binnen home Assistant) Ook een volledig handmatige inschakeling is mogelijk ( gedaan op basis van tip van @Johan H
Bedankt voor de tips om te de CV los te koppelen van de WP; Dat kan dus met die instelling van P139; (P139 0 = met CV ondersteuning; 1 = uit). Vraag me wel af wat er gebeurt als de WP extra warmte nodig heeft en dat dan niet krijgt van de CVketel; bevriest de WP dan en gaat die kapot hiervan. Dan maar niet zover laten komen lijkt me? En de defrost via cv-ketel schakel je hier blijkbaar niet mee uit, dan moet je dat kabeltje tussen de CV en Jan module er tussen uit gehaald worden, als ik @fvanderstege goed begrijp. Of slim schakelen dus. Check. Ik ga me maar eens verdiepen in hoe die Params makkelijk aan te passen zijn met Home Assistent; zover ben ik nog lang niet.

Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• FotoMania
hwennink schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:25:
Ik heb binnen Home Assistent nu een automatisering draaien, die de settemp met grotere sprongen verhoogd/verlaagd, dan de default van 1 graad per 15 minuten, dit omdat het nogal lang duurt, voordat de settemp op de gewenste hoogte of laagte komt, met gevolg te hoge of lage kamertemperatuur.
Hieronder de yaml code om dit te realiseren:
Ziet er indrukwekkend uit. Knap gemaakt! Ik wil hier ook wel mee aan slag; Als iemand de moeite zou willen nemen om een verwijzing te geven naar een stappenplan (op hoofdlijnen) hoe deze warmtepomp in Home Assistent te bereiken is / configureren is, dan zou ik dat erg op prijs stellen.

• pentaw1nz
FotoMania schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Bedankt voor de tips om te de CV los te koppelen van de WP; Dat kan dus met die instelling van P139; (P139 0 = met CV ondersteuning; 1 = uit). Vraag me wel af wat er gebeurt als de WP extra warmte nodig heeft en dat dan niet krijgt van de CVketel; bevriest de WP dan en gaat die kapot hiervan. Dan maar niet zover laten komen lijkt me? En de defrost via cv-ketel schakel je hier blijkbaar niet mee uit, dan moet je dat kabeltje tussen de CV en Jan module er tussen uit gehaald worden, als ik @fvanderstege goed begrijp. Of slim schakelen dus. Check. Ik ga me maar eens verdiepen in hoe die Params makkelijk aan te passen zijn met Home Assistent; zover ben ik nog lang niet.
Vriest de WP kapot?!?!?!
Tuurlijk niet. De Gewenste aanvoertemperatuur zal hooguit niet gehaald worden.
Maar waarschijnlijk merk jij er niks van en kun je gewoon gasloos.

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:26
FotoMania schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Met P139 op 1 schakel je de hele cv ondersteuning uit. Je merkt dan snel genoeg of de wp het trekt.
Op 0 doet de cv elke defrost mee en helpt indien nodig vanaf waarde P22 (buitentemperatuur).

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• bauke1984
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-04 07:35
Master_duck schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:24:
[...]

waarom wil je zo oplossing, in de zomer heb je eigenlijk 0m2 vloerverwarming omdat je geen verwarming gebruikt. waarom geen andere op zig zelfstaan de WP boiler?
Willen… dit is wat de Adlar verkoper aangeeft. Een desillusie voor mij. Ik krijg hier echt een error van.

Bij andere merken installeren ze er een boilervatbij… met een binnenunit/controller die de boel regelt.

Want ik dacht de lucht/water warmtepomp staat buiten, WP boiler vraagt om hogere temperatuur water voor verwarming boilervat neemt warmte op.. tada 🎉 klaar.

• FotoMania
FotoMania schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Ziet er indrukwekkend uit. Knap gemaakt! Ik wil hier ook wel mee aan slag; Als iemand de moeite zou willen nemen om een verwijzing te geven naar een stappenplan (op hoofdlijnen) hoe deze warmtepomp in Home Assistent te bereiken is / configureren is, dan zou ik dat erg op prijs stellen.
ik ga deze thread dit weekend eens proberen:-)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80418584

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:12
Ik heb bij mijn Adlar een Intuis boiler van 200 liter gekregen, maar ben vreselijk ontevreden over het ding. Zijn er meer mensen waarbij deze echt enorme herrie maakt? De compressor maakt een laag dreunend geluid wat je door het hele huis hoort. Net een oude vriezer die moeite heeft de boel koud te houden.
Adlar is al geweest en hun oplossing was een rubber tegel op de grond tegen de trillingen. Maar dat helpt maar deels natuurlijk. Hij staat op zolder, maar een verdieping lager heb je er nog steeds last van.

Hoe is dat met andere Intuis boilers?

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
cupra4 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:40:
Ik heb bij mijn Adlar een Intuis boiler van 200 liter gekregen, maar ben vreselijk ontevreden over het ding. Zijn er meer mensen waarbij deze echt enorme herrie maakt? De compressor maakt een laag dreunend geluid wat je door het hele huis hoort. Net een oude vriezer die moeite heeft de boel koud te houden.
Adlar is al geweest en hun oplossing was een rubber tegel op de grond tegen de trillingen. Maar dat helpt maar deels natuurlijk. Hij staat op zolder, maar een verdieping lager heb je er nog steeds last van.

Hoe is dat met andere Intuis boilers?
Wat kan helpen is de borgpennen die de compressor vasthouden eruit te halen. Deze moet je dan wel terug stoppen wanneer je de boiler gaat verplaatsen.

• cupra4
alexed schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Wat kan helpen is de borgpennen die de compressor vasthouden eruit te halen. Deze moet je dan wel terug stoppen wanneer je de boiler gaat verplaatsen.
Daar ga ik gelijk naar kijken. Moeten ze die eruit halen dan na de installatie?

• pentaw1nz
cupra4 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Daar ga ik gelijk naar kijken. Moeten ze die eruit halen dan na de installatie?
Een warmtepomp boiler maakt altijd een brommen geluid. Bij ons ook.hoorbaar in slaapkamer (houten vloer). Gelukkig wel minimaal.

Of het problematisch af hangt af van hoe hard het is... of dat het is wat het is.

Verder werkt hij wel? Omdat je ontzettend ontevreden lijkt te zijn over een normale producteigenschap

• cupra4
pentaw1nz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Een warmtepomp boiler maakt altijd een brommen geluid. Bij ons ook.hoorbaar in slaapkamer (houten vloer). Gelukkig wel minimaal.

Of het problematisch af hangt af van hoe hard het is... of dat het is wat het is.

Verder werkt hij wel? Omdat je ontzettend ontevreden lijkt te zijn over een normale producteigenschap
Ja hij werkt wel. Het is meer de frustratie bij Adlar denk ik. Heeft 2 maanden geduurd voor er iemand kwam. Dan sturen ze een rubber tegel op die hij dan even onder de boiler mag plaatsen. Dat het ding 200+ kg weegt, vergeten ze dan maar even en dat dat voor 1 persoon niet te doen is. Dus dan sta je met z'n 2-en te klooien om dat voor elkaar te krijgen.
Maar goed, hij mag wel wat herrie maken, maar had niet verwacht dat het zoveel was. Ik bouw er wel een geluidsdichte kast omheen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Ik vind het ook wel wat om er meteen van uit te gaan dat het een normaal niveau brommen is, waar het dan ook door komt (resonantie, vergeten transportbescherming, gewoon een luid exemplaar) het kan ontzettend rauw op je dak vallen dat die "teveel" geluid maakt.
Als je buiten een enorme unit hebt staan die niet hoorbaar bromt en je dan een veel kleiner warmtepompje in huis haalt haalt boven een bakje water, en je hier van wakker blijkt te liggen ;)

Overdreven hoor, maar toch ter enige nuance O+

[ Voor 3% gewijzigd door Jerra op 30-03-2026 15:03 . Reden: typo ]

• macfocus
Vorige week Adlar voor reguliere onderhoud over d vloer gehad.
Naast onderhoud ook de firmware gevraagd om te updaten.
Allemaal gedaan naar zeggen.

Onderhoudscontract gedoe heb ik bewust nooit op gereageerd.
Dus mijn oude support contract zou nog moeten gelden (mits ik een factuur gehad heb en die ook betaald heb). Dat laatste weet ik zo even niet.

Overigens dat de factuur en vervaldatum allebei op 30 Maart (= vandaag) staan...

Maar: zojuist een factuur voor 75,- voorrijkosten gehad.

Ik moet nog even gaan bekijken wat ik daarvan vind.

• pentaw1nz
macfocus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:27:
Vorige week Adlar voor reguliere onderhoud over d vloer gehad.
Naast onderhoud ook de firmware gevraagd om te updaten.
Allemaal gedaan naar zeggen.

Onderhoudscontract gedoe heb ik bewust nooit op gereageerd.
Dus mijn oude support contract zou nog moeten gelden (mits ik een factuur gehad heb en die ook betaald heb). Dat laatste weet ik zo even niet.

Overigens dat de factuur en vervaldatum allebei op 30 Maart (= vandaag) staan...

Maar: zojuist een factuur voor 75,- voorrijkosten gehad.

Ik moet nog even gaan bekijken wat ik daarvan vind.
75 eu voorrij kosten worden berekend bij onderhoud, waarvoor je al een onderhoudscontract hebt afgesloten? Hebben andere Tweakers dat ook zo ontvangen? Of is hier ook sprake van willekeur en tussentijds aanpassen van voorwaarden (als de voorwaarden al bekend waren).

Of dit mag hangt volledig af van 'de kleine lettertjes', maar die heeft Adlar mij nooit laten zien mbt de onderhoudscontracten. Enkel de fancy tabelletjes/plaatjes.

Voorrijkosten voor periodiek onderhoud binnen je contract zou ik zelf niet betalen. Zou Adlar vragen waar dat op gebaseerd is, in het voor jou geldende (oude) onderhoudscontract en of zij kunnen aangeven dat jij ook met bepaalde voorwaarden akkoord bent gegaan.
Bedankt voor het uitvoeren van het onderhoud aan mijn warmtepomp op [datum].

Op de factuur zie ik echter dat er € 75,- aan voorrijkosten in rekening is gebracht. Ik maak hier bezwaar tegen. In de omschrijving van mijn onderhoudscontract (zie bijlage) staat niets vermeld over extra voorrijkosten voor de (twee)jaarlijkse beurt. Ook heb ik nooit een aanvullend productblad ontvangen en dus ook niet ondertekend met eventueel geldende voorwaarden.

Omdat het onderhoud contractueel 'op locatie' is afgesproken, ga ik ervan uit dat de reiskosten inbegrepen zijn in het vaste tarief dat hiervoor is betaald aan u. Ik verzoek u dan ook om de factuur hierop aan te passen en mij een gecorrigeerde versie te sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 30-03-2026 16:10 ]

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:04
Ik kreeg net ook zo'n factuur voor een onderhoudsbeurt van vorige week en heb gereageerd dat de onderhoudsbeurt bij het onderhoudscontract in zit waar ik voor betaald heb en ik daarom geen voorrijkosten ga betalen.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:31
Die vragen over onderhouds contract en de oa de voorrijd kosten heb ik al gesteld samen met meerdere vragen.

Geen enkele reactie op de mail of support case

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• macfocus
Ik zie net dat we in Mei 25 nog een renewal factuur voor een Gold contract hebben gehad van 199,-.
En die is op 22 Mei betaalt.
Nou weet ik natuurlijk niet meer wat er exact in dat contract stond, maar die factuur gaan we dus even betwisten.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52
Voorrijkosten waren bij de oude onderhoudscontracten alleen voor "additioneel onderhoud", niet de standaard (destijds jaarlijkse, die nu dus om het jaar zijn) onderhoudsbeurten.

https://tweakers.net/i/VD...IHmsHnwb.png?f=user_large

Dit heb ik mij in ieder geval ook laten vertellen door de verkoper. Moeten ze buiten de reguliere onderhoudsintervallen langskomen voor iets dan krijg je wél voorrijkosten (wat op zich logisch is).
Dus dat is inderdaad wel vreemd dat je een rekening er van krijgt.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:31
Dat is 1 van de vragen die ik toen ook aan adlar gesteld heb.

2 klanten , zelfde moment gekocht
Zelfde onderhouds contracten bij de 1 wel voorrijkosten en bij de andere niet bij onderhoud.

Je kan het al raden , geen antwoord op gekregen 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• pentaw1nz
macfocus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:29:
Ik zie net dat we in Mei 25 nog een renewal factuur voor een Gold contract hebben gehad van 199,-.
En die is op 22 Mei betaalt.
Nou weet ik natuurlijk niet meer wat er exact in dat contract stond, maar die factuur gaan we dus even betwisten.
Er zou ergens verwezen moeten worden naar bepaalde voorwaarden, die ook inzichtelijk moeten zijn.

• pentaw1nz
mversluis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:35:
Dat is 1 van de vragen die ik toen ook aan adlar gesteld heb.

2 klanten , zelfde moment gekocht
Zelfde onderhouds contracten bij de 1 wel voorrijkosten en bij de andere niet bij onderhoud.

Je kan het al raden , geen antwoord op gekregen 😉
En dus ook niet betalen

• cupra4
Jerra schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ik vind het ook wel wat om er meteen van uit te gaan dat het een normaal niveau brommen is, waar het dan ook door komt (resonantie, vergeten transportbescherming, gewoon een luid exemplaar) het kan ontzettend rauw op je dak vallen dat die "teveel" geluid maakt.
Als je buiten een enorme unit hebt staan die niet hoorbaar bromt en je dan een veel kleiner warmtepompje in huis haalt haalt boven een bakje water, en je hier van wakker blijkt te liggen ;)

Overdreven hoor, maar toch ter enige nuance O+
Nou dat dus. Ik slaap redelijk licht, dus als dat ding bedenkt dat ie om 03:00 een uur lang gaat staan brommen omdat er wel om 06:00 warm water moet zijn, dan word ik daar wel eens wakker van en dan krijgt die boiler wel de schuld. Maar goed, ik ga naar die transportbeveiliging kijken en bouw er een geluidsdichte kast omheen. Heb al het materiaal al klaar liggen. Van Adlar hoef ik verder niks te verwachten.

Kunnen er misschien wat mensen met een decibel appje wat metingen doen met de kap erop? Misschien heb ik wel gewoon een slechte getroffen en is het gewoon garantie.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:45

reiker

dan jij!

cupra4 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Nou dat dus. Ik slaap redelijk licht, dus als dat ding bedenkt dat ie om 03:00 een uur lang gaat staan brommen omdat er wel om 06:00 warm water moet zijn, dan word ik daar wel eens wakker van en dan krijgt die boiler wel de schuld. Maar goed, ik ga naar die transportbeveiliging kijken en bouw er een geluidsdichte kast omheen. Heb al het materiaal al klaar liggen. Van Adlar hoef ik verder niks te verwachten.

Kunnen er misschien wat mensen met een decibel appje wat metingen doen met de kap erop? Misschien heb ik wel gewoon een slechte getroffen en is het gewoon garantie.
Niet het meest energievriendelijk, maar je zou kunnen overwegen om het apparaat overdag wat verder te laten opwarmen, en dan 's nachts niet; ja, je hebt wat stilstandverlies, maar het apparaat gaat in de nacht tenminste niet aan. Zo heb ik het zelf ook geregeld met mijn Explorer v4: om 10u start verwarmen, dan is het water meestal rond 15u wel tussen de 56 en 60 graden. Dat is hier genoeg voor alle (korte) bad- en douchesessies in de avond, en nog voldoende over voor douchen de volgende ochtend.
Het stilstandverlies is aardig beperkt, vind ik; bij helemaal geen gebruik koelt het in de nacht een graad af in ongeveer 3-5 uur afhankelijk van het seizoen.

Heel af en toe komt het eens voor dat het water vroeg in de ochtend te koud is om comfortabel te douchen, bijvoorbeeld omdat er in de avond teveel is gebruikt (of in de winter minder koud water bijgemengd door gewoon kouder koud water), dan laat ik 'm even tot 40 graden opwarmen op z'n elektrisch element, dus geen lawaai. Maar dan zit je aan iets meer geklus met de aansturing.

[ Voor 12% gewijzigd door reiker op 31-03-2026 11:11 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:09
ohno_nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
Ik ben ook in bezit van een Aurora Pro III en heb een HA integratie voor elkaar met ModBus, een andere manier is er niet. Hiervoor heb ik een waveshare modbus gateway gebruikt en deze parallel aan de JAN-module gekoppeld. Daarna heb ik een HA package gemaakt met daarin de modbus adressen voor de WP en wat custom sensoren. Met de sensoren heb ik dit dashboard gemaakt en kan ik de WP vanuit HA bedienen. Ben er zelf erg tevreden over maar feedback is altijd welkom,

[Afbeelding]
Kun je hiermee de maximale compressor frequentie en de gewenste temperatuur instellen?
Zou je uitleg kunnen geven of een foto kunnen maken van hoe je de waveshare hebt gekoppeld aan de pomp?
Welke HA integratie gebruik je om de waveshare uit te lezen?

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 15:52
Ik heb een offerte liggen van Adlar voor een Aurora III Pro 7 kW warmtepomp (op platte dak), incl. boiler en backup heater en installatie en afvoer voor netto € 9.800.

Daarmee zou ik volledig van het gas (1100 m3 per jaar) af zijn. Het gaat om een twee onder één kap woning van ongeveer 150m2 met 20 zonnepanelen. Boiler past helaas niet in het hokje van de cv-ketel, maar komt dan in de naastgelegen (grote) slaapkamer.

Waar moet ik nog op letten? Dank!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 14:58
zeeg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:45:
Ik heb een offerte liggen van Adlar voor een Aurora III Pro 7 kW warmtepomp (op platte dak), incl. boiler en backup heater en installatie en afvoer voor netto € 9.800.

Daarmee zou ik volledig van het gas (1100 m3 per jaar) af zijn. Het gaat om een twee onder één kap woning van ongeveer 150m2 met 20 zonnepanelen. Boiler past helaas niet in het hokje van de cv-ketel, maar komt dan in de naastgelegen (grote) slaapkamer.

Als de boiler een warmtepompboiler is met de compressor in die ruimte, dan zou ik die niet in een slaapkamer zetten. Past die echt niet als de CV weg is? Je kunt 'm in principe ook op een andere willekeurige plek waar de huidige koud&warm-waterleidingen lopen, zetten.
EDIT: Is het zo'n Auer / Intuis Edel EAU die ook eerder genoemd werd? Geen idee hoe dat zit en die zou moeten werken, maar ik neem aan dat deze ook geluid maakt?

Backup heater lijkt mij niet echt nodig, tenzij je huis slecht geïsoleerd is. Deze is alleen nuttig tijdens defrosts, of als de WP je huis echt niet warm krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door TiBoD op 01-04-2026 19:19 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 11:46
zeeg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:45:

WP boiler in de slaapkamer is echt niet wat je wil. dan is het geen slaapkamer meer maar een technische ruimte. en is je huis dus minder waard. als het echt niet ergens anders past dan zou ik een gewone elektrische boiler toepassen die een beetje slim werkt met je zonnepanelen. ja dat verbruikt meer maar met zonne panelen is het waarschijnlijk wel te managen.

nadeel van een elechtirsche boiiler. is het verbruik.

voordelen:
vaak compacter. zijn modelen niet veel groter dan een CV ketel. meestal 80L
ook makelijker aansturing voor opwarmen met zonnepannelen.
ook stiller

kijk je niet raar op bij een 80L boiler is ongeveer 110L WP inhoud. WP boiler word meestal niet warmer dan 60 graden een normale word zo 80 graden warm. je kan dus een compactere formaat nemen, en als het allemaal niet past zou ik het in de badkamer plaatsen. (de normale boiler dan)

uiterste redmidel kan een doorstrom boiler zijn. al dan niet met een combinatie met een kleine boiler. zodat het toch alle maal in je CV kast past. ja WP boiler is de meest zuinige oplossing, maar is niet altijd de gewenste oplossing

• pentaw1nz
Elektrische boiler zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Een WPB in een slaapkamer al helemaal niet. Slaapkamer maak je daarmee onbruikbaar voor het doel slapen.

Zijn er geen andere opstellingen mogelijk als je creatief bent?
Bij mij paste hij niet in het CV hokje. Wel andere plek op zolder en met koof is alles netjes afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faqApAJ10JIdwi5gBVRH-X3D_7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCa22nXpsONJ0NstzIgh2YUZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LER3BIY56dne9baw5WpQPiyrw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMGorx9bfGXeaHXY8Frn9k2K.jpg?f=fotoalbum_tile
De prijs lijkt me overigens OK, maar je hebt hem ook uitgesplitst gekregen neem ik aan? Dan kun je eens vergelijken met de offertes die hier door anderen zijn geplaatst.

[ Voor 53% gewijzigd door pentaw1nz op 02-04-2026 08:42 ]

• zeeg
TiBoD schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:16:

Als de boiler een warmtepompboiler is met de compressor in die ruimte, dan zou ik die niet in een slaapkamer zetten. Past die echt niet als de CV weg is? Je kunt 'm in principe ook op een andere willekeurige plek waar de huidige koud&warm-waterleidingen lopen, zetten.
EDIT: Is het zo'n Auer / Intuis Edel EAU die ook eerder genoemd werd? Geen idee hoe dat zit en die zou moeten werken, maar ik neem aan dat deze ook geluid maakt?

Backup heater lijkt mij niet echt nodig, tenzij je huis slecht geïsoleerd is. Deze is alleen nuttig tijdens defrosts, of als de WP je huis echt niet warm krijgt.
Het is inderdaad een Intuis Edel EAU 200l boiler. Volgens de verkoper maakt zo'n ding vrijwel geen geluid. Heeft iemand hier deze boiler al staan? Ik hoor het graag!
Master_duck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:53:

WP boiler in de slaapkamer is echt niet wat je wil. dan is het geen slaapkamer meer maar een technische ruimte. en is je huis dus minder waard.
Huis minder waard vind ik niet zo'n probleem. Het gaat me om het geluid en eventuele andere overlast in die slaapkamer. De kamer is ruim genoeg, dat is niet het probleem. Qua looks maak ik een ombouw.
pentaw1nz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:40:
Elektrische boiler zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Een WPB in een slaapkamer al helemaal niet. Slaapkamer maak je daarmee onbruikbaar voor het doel slapen.

Zijn er geen andere opstellingen mogelijk als je creatief bent?
Bij mij paste hij niet in het CV hokje. Wel andere plek op zolder en met koof is alles netjes afgewerkt.
Waarom kun je niet slapen in een kamer met een WPB?

Andere opstellingen bleken heel lastig, vooral omdat er allerlei leidingen omgelegd moeten worden.
Een liggende boiler achter de knieschotten was geen optie omdat daar geen subsidie op wordt gegeven. Klopt dat? En hoeveel subsidie hebben we het dan over? Ik zie op de offerte € 2.575 (warmtepomp) en € 725 staan. Dus ik neem aan de € 725 voor de boiler...

Dank voor het meedenken!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:48

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Twanroy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:24:
[...]

Kun je hiermee de maximale compressor frequentie en de gewenste temperatuur instellen?
Zou je uitleg kunnen geven of een foto kunnen maken van hoe je de waveshare hebt gekoppeld aan de pomp?
Welke HA integratie gebruik je om de waveshare uit te lezen?
Je kan de gewenste watertemperatuur en de stille modus instellen. De rest moet via de installateursparameters in het bediningspaneel.
De waveshare is een modbus-gateway die ik parallel aan de JAN-module gekoppeld heb (kan nu even geen foto maken). Je verbindt A van de JAN met A van de waveshare en B van de JAN met B van de waveshare. Ik heb hier een UTP-kabeltje voor gebruikt.

Voor de configuratie van de warmtepomp in HA heb ik een package en een daskboard aangemaakt en die kan je hier vinden.

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

zeeg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:40:
[...]

Het is inderdaad een Intuis Edel EAU 200l boiler. Volgens de verkoper maakt zo'n ding vrijwel geen geluid. Heeft iemand hier deze boiler al staan? Ik hoor het graag!

[...]

Huis minder waard vind ik niet zo'n probleem. Het gaat me om het geluid en eventuele andere overlast in die slaapkamer. De kamer is ruim genoeg, dat is niet het probleem. Qua looks maak ik een ombouw.

[...]

Andere opstellingen bleken heel lastig, vooral omdat er allerlei leidingen omgelegd moeten worden.
Een liggende boiler achter de knieschotten was geen optie omdat daar geen subsidie op wordt gegeven. Klopt dat? En hoeveel subsidie hebben we het dan over? Ik zie op de offerte € 2.575 (warmtepomp) en € 725 staan. Dus ik neem aan de € 725 voor de boiler...

Dank voor het meedenken!
Ik heb ook zo'n boiler en ik zou dat ding voor geen goud in mijn slaapkamer willen (staat nu in een technische ruimte). En ja, hij maakt het geluid van een koelkast maar dan wel een paar uur lang. Houdt er ook rekening mee op wat voor vloer je de WPB zet. Een houten vloer is verre van ideaal omdat trillingen worden doorgegeven en de vloer een klankkast wordt en het geluid dus harder - Adlar adviseert hier niet goed in. Ik ga deze zomer een constructie onder de WPB bouwen om deze te ontkoppelen van de vloer en het oppervlak waarop de WPB staat te verstevigen met dwarsbalken. Ik heb er nu een paar van deze onder en dat scheelt al flink.

• pentaw1nz
zeeg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:40:
[...]

[...]

[...]

Dank voor het meedenken!
Wij hebben dus de Atlantic explorer. Die is het grootste deel van de dag stil, tot hij moet verwarmen. Een compressor bromt altijd wat, er wordt lucht aangezogen, en lucht afgevoerd. Daarnaast wordt er soms condenswater weggepompt. Kortom: geluid!

Wanneer douche je? Vaak s avonds...
Wanneer staat hij dus aan... inderdaad Wanneer je wilt gaan slapen.

Zo'n apparaat wil je gewoon niet in een slaapkamer hebben waar je daadwerkelijk ook slaapt.
Los van het feit dat het lelijk is en ongebruikelijk.

Daarnaast is stil een heel relatief begrip. Je ziet verschillende mensen klagen, waar de ander z'n best moet doen om iets te horen. Uiteraard ook weer afhankelijk van opstelling.

Die van ons staat op zolder, en hoor ik in de verdieping daaronder.
Niet storend, maar hoef er niet naast te liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 02-04-2026 12:21 ]

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:09
ohno_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:03:
[...]

Je kan de gewenste watertemperatuur en de stille modus instellen. De rest moet via de installateursparameters in het bediningspaneel.
De waveshare is een modbus-gateway die ik parallel aan de JAN-module gekoppeld heb (kan nu even geen foto maken). Je verbindt A van de JAN met A van de waveshare en B van de JAN met B van de waveshare. Ik heb hier een UTP-kabeltje voor gebruikt.

Voor de configuratie van de warmtepomp in HA heb ik een package en een daskboard aangemaakt en die kan je hier vinden.
Bedankt voor je hulp, ik ga maar eens zo'n modbus gateway aanschaffen.
Zou je ook de configuratie parameters van de Waveshare kunnen delen?

Ik heb een dynamisch energiecontract, en wil de pomp via HA in de dure uren naar stille modus (mute 2) sturen. Ook wil ik in de goedkope uren de pomp extra laten verwarmen, dus met jou oplossing zou dat dmv een automatisering in HA kunnen.

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik heb de waveshare settings in de readme van de github-link opgenomen.

[ Voor 35% gewijzigd door ohno_nl op 03-04-2026 08:56 . Reden: link toegevoegd ]

• zeeg
ohno_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb ook zo'n boiler en ik zou dat ding voor geen goud in mijn slaapkamer willen (staat nu in een technische ruimte). En ja, hij maakt het geluid van een koelkast maar dan wel een paar uur lang. Houdt er ook rekening mee op wat voor vloer je de WPB zet. Een houten vloer is verre van ideaal omdat trillingen worden doorgegeven en de vloer een klankkast wordt en het geluid dus harder - Adlar adviseert hier niet goed in. Ik ga deze zomer een constructie onder de WPB bouwen om deze te ontkoppelen van de vloer en het oppervlak waarop de WPB staat te verstevigen met dwarsbalken. Ik heb er nu een paar van deze onder en dat scheelt al flink.
Waarom moet er eigenlijk een warmtepomp boiler in? Kan ik niet beter een liggende gewone boiler (zonder subsidie) achter het knieschot doen?
Overigens is de vloer van beton.

• LongTimeAgo
Ook bij beton worden 'veerpoten' aangeraden voor apparaten die brommen/trillen. Want anders gaat het door je hele huis heen trillen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• FotoMania
nlfva1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Inmiddels kan ik de warmtepomp bekijken in Home Asisstant via die local-tuya config zoals aan het begin van dit forum is uitgelegd. Ik had de hoop dat hiermee alle Params uit te lezen en te zetten zijn, maar dat is niet zo. Het zijn een stuk of 30 sensoren. Hoe pas ik dan die P139 param aan, zodat de CV ketel niet meer aangesproken wordt voor het ontdooien? Via die JAN module?

• LongTimeAgo
FotoMania schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:05:
[...]
Via die JAN module? Via die JAN module?
Yep! Beschreven op pagina 1 bij "Parameters" met hoe je bij die P nummers komt :)

• FotoMania
LongTimeAgo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:08:
[...]

Yep! Beschreven op pagina 1 bij "Parameters" met hoe je bij die P nummers komt :)
OK bedankt! Het is gelukt; zojuist via die JAN module aangepast en P139 op 1 gezet; Dat had ik al veel eerder moeten doen. Hiermee helpt de CV ketel dan ook niet meer bij het ontdooien?
En die P140 hoeft niet aangepast te worden?
P139 Air conditioner heating option 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
P140 Hot water heating options 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:26
FotoMania schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:53:
[...]

OK bedankt! Het is gelukt; zojuist via die JAN module aangepast en P139 op 1 gezet; Dat had ik al veel eerder moeten doen. Hiermee helpt de CV ketel dan ook niet meer bij het ontdooien?
En die P140 hoeft niet aangepast te worden?
P139 Air conditioner heating option 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
P140 Hot water heating options 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
CV ketel zal nu in geen geval meer bijspringen.
Even in de gaten houden dus als we in juni nog een koude periode krijgen;)

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste