Ik heb zojuist de Elfin bedraad, gekoppeld met A+B op JAN, en e.e.a. ingesteld.
Alle instellingen zoals in de
README heb ik overgenomen en de Elfin is verbonden met een 2.4g netwerk en heeft een statisch IP.
Daarna de Homey Test install gedaan en apparaat toegevoegd met dat statische ip + port 502, en Modbus Unit ID 1. In Homey zag ik eerst geen waarden staan zoals ik dat gewend ben met de Tuya variant.
Ik ben toen eerst weer gaan verbinden met wifi van de Elfin en ben naar het dashboard gegaan volgens instructies. Dat werkte!
Daarna zag ik ook in Homey de waarden verschijnen. Geen idee of dat toeval was, of dat deze volgorde noodzakelijk is.
Hij leek nog even iets geks te doen en liet 2 seconden 'Verwarmen naar 50 graden' zien, maar dat was opeens weer weg... gelukkig

Volgens mij komt dat omdat de Tapwater Setpoint op 50 staat, maar ik krijg geen tapwater via de Adlar.
Wel kreeg ik een uitgebreid foutregister... Moet ik hier iets mee doen @
azaden ?
Elfin werkt, en koppeling met de Adlar WP + de Homey Adlar Modbus app werkt dus ook!
De dashboard zijn ook allemaal benaderbaar:
Verder dan 'Testen of het werkt' ben ik niet gegaan. Ik heb immers allemaal flows ingesteld op de andere versie van de Homey app.
Is er nog een manier om dat om te zetten, zodat je uiteindelijk alles via modbus kunt doen en ik het Tuya verhaal er af kan gooien?
Tot nu toe was het prima te doen voor iemand die nog nooit iets met Modbus aansturing heeft gedaan
Heldere instructies!;
En een prettig idee om alles lokaal in de hand te hebben, en niet afhankelijk te zijn van Adlar noch Tuya.
[
Voor 16% gewijzigd door
pentaw1nz op 21-05-2026 15:29
]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride