Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:07
Ik zag heel wat scriptjes voorbij komen voor het berekenen van de actuele COP van de WP. Zijn er inmiddels al mensen die wat gegevens hebben met de gemiddelde waarde over een hele dag bijv en wat is de maximale COP die gehaald is? De reden dat ik het vraag is dat bij mij de COP op dit moment tussen de 6 en de 8 schommelt en dat vind ik zelf nogal hoog, dus vroeg me af of ik de enige ben en dus misschien ergens een foutje in de berekening maak. Andere ervaringen?

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

reiker

dan jij!

nlfva1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:58:
Ik zag heel wat scriptjes voorbij komen voor het berekenen van de actuele COP van de WP. Zijn er inmiddels al mensen die wat gegevens hebben met de gemiddelde waarde over een hele dag bijv en wat is de maximale COP die gehaald is? De reden dat ik het vraag is dat bij mij de COP op dit moment tussen de 6 en de 8 schommelt en dat vind ik zelf nogal hoog, dus vroeg me af of ik de enige ben en dus misschien ergens een foutje in de berekening maak. Andere ervaringen?
Ik zie ook zulke getallen, en niet gehinderd door al teveel kennis over het onderwerp zou ik zeggen dat het voor deze tijd van het jaar niet heel raar is. De temperatuur is nog relatief hoog, dus het kost niet zoveel energie om er energie uit te onttrekken en aan het watersysteem af te geven. Mijn unit (de 10kW zelfs...) heeft dan ook meestal runs van ongeveer een uur. De koudere nachten tot nu draait 'ie wel eens twee of drie uur, richting het eind van de nacht.
Over een maand of twee zullen we vast niet meer zo vaak een COP van 8 zien uit die berekening, denk ik.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk.bok10
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-10 14:32
Beste, hoe moet ik mijn t6 aanmelden. Adlar België reageerd
nergens op. Telefonisch zijn ze al een week niet te bereiken. Iedereen is druk bezig blijkbaar. Geloof ik niet. Denk dat ze falliet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:41
Met de Homey App wordt COP automatische berekend en die staat iets hoger dan 6 op dit moment.

Niet helemaal eerlijk aangezien stuckadoor vandaag hele dag buiten deur had open staan:-)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Dirk.bok10 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:17:
Beste, hoe moet ik mijn t6 aanmelden. Adlar België reageerd
nergens op. Telefonisch zijn ze al een week niet te bereiken. Iedereen is druk bezig blijkbaar. Geloof ik niet. Denk dat ze falliet zijn.
Aparte conclusie die getrokken wordt als een bedrijf niet reageert dat ze failliet zijn.....

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-10 22:23
steefweer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Dat is vriendelijk, bedankt. Vooralsnog zou ik het liever zonder HA doen, maar als laatste redmiddel overweeg ik het.
Vandaag heben ze mij gebeld.
Ik heb het volgende aangeven'
-1. Idee dat er zonder te vragen op afstand is gerommeld met instellingen
- 2. Ik ontevreden ben, 2 jaar over de werking, niet over het product
- 3. Eerst vaak heb aangeven dat de stooklijnen zonder sturing op thermostaat geen accurate optie zijn. Dit werd eerst en jaar ontkent, toen toch was daar Jan. Helaas heeft Jan bij mij nooit gewerkt. Vooral: ik wil nu graag echt geholpen worden.

Antwoord:
1. Klopt. Met nieuwe software zijn veel klanten teruggezet in instellingen. Ze hadden nu meer dan 100 klacht verzoeken. Hij was een ZZP installateur die werd ingehuurd klachten af te handelen omdat er zon enorm berg ligt. Uitgangspunt is ook dat na dit telefoontje ticket werd gesloten. Ik heb aangeven dat ik dit juist niet wil en tijdelijk wil beoordelen en indien nodig kort communiceren om wat parameters te veranderen.

2. Werd begrepen

3. Hij zei: Stooklijnen zijn het meest accuraat en het zuinigst. Door met 7-laag te stoken heb je allerlaagste temperatuur. Er wordt gestuurd zonder thermostaat geheel op buitentemperatuur. Hij zei: dit is ook het meest accuraat.
Ik was het eens met zuinigheid, want HL8 heeft veel hogere aanvoertemperatuur.
Oneens met sturen op buitentemperatuur, want windbelasting woning, meer tocht, warmtepomp in de zon en woning in de schaduw of andersom, lagere of hogere RV binnen zorgt voor andere warmtebehoefte, veel ventilatie of weinig ventilatie of balansventilatie zorgt voor hele andere warmteverliezen.

Ik zei: ik wil stooklijn HL6 of 7, die bevallen mij uitstekend, alleen slaat de pomp soms niet aan als het 18gr is en gaat hij soms een lange run maken terwijl het 21gr is binnen. Dus in en afschakelen moet op basis van thermostaat (vraag).
Nou; dan moest ik dus naar HL8. Ik vroeg of de maximale aanvoertemperatuur misschien terug kon naar 30 graden, maar dat mocht hij niet doen. De aanvoer temperatuur mag niet lager dan de maximale bovengrens van 40gr. En de rest regelt Jan.

Hij heeft alles weer gereset op afstand, nieuwe software geïnstalleerd op JAN en ik moet het nu een tijdje testen. Hij heeft mij een mail gestuurd waarop ik gewoon man reply 'en en de ticket blijft open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:00
steefweer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:21:
[...]

Vandaag heben ze mij gebeld.
Ik heb het volgende aangeven'
-1. Idee dat er zonder te vragen op afstand is gerommeld met instellingen
- 2. Ik ontevreden ben, 2 jaar over de werking, niet over het product
- 3. Eerst vaak heb aangeven dat de stooklijnen zonder sturing op thermostaat geen accurate optie zijn. Dit werd eerst en jaar ontkent, toen toch was daar Jan. Helaas heeft Jan bij mij nooit gewerkt. Vooral: ik wil nu graag echt geholpen worden.

Antwoord:
1. Klopt. Met nieuwe software zijn veel klanten teruggezet in instellingen. Ze hadden nu meer dan 100 klacht verzoeken. Hij was een ZZP installateur die werd ingehuurd klachten af te handelen omdat er zon enorm berg ligt. Uitgangspunt is ook dat na dit telefoontje ticket werd gesloten. Ik heb aangeven dat ik dit juist niet wil en tijdelijk wil beoordelen en indien nodig kort communiceren om wat parameters te veranderen.

2. Werd begrepen

3. Hij zei: Stooklijnen zijn het meest accuraat en het zuinigst. Door met 7-laag te stoken heb je allerlaagste temperatuur. Er wordt gestuurd zonder thermostaat geheel op buitentemperatuur. Hij zei: dit is ook het meest accuraat.
Ik was het eens met zuinigheid, want HL8 heeft veel hogere aanvoertemperatuur.
Oneens met sturen op buitentemperatuur, want windbelasting woning, meer tocht, warmtepomp in de zon en woning in de schaduw of andersom, lagere of hogere RV binnen zorgt voor andere warmtebehoefte, veel ventilatie of weinig ventilatie of balansventilatie zorgt voor hele andere warmteverliezen.

Ik zei: ik wil stooklijn HL6 of 7, die bevallen mij uitstekend, alleen slaat de pomp soms niet aan als het 18gr is en gaat hij soms een lange run maken terwijl het 21gr is binnen. Dus in en afschakelen moet op basis van thermostaat (vraag).
Nou; dan moest ik dus naar HL8. Ik vroeg of de maximale aanvoertemperatuur misschien terug kon naar 30 graden, maar dat mocht hij niet doen. De aanvoer temperatuur mag niet lager dan de maximale bovengrens van 40gr. En de rest regelt Jan.

Hij heeft alles weer gereset op afstand, nieuwe software geïnstalleerd op JAN en ik moet het nu een tijdje testen. Hij heeft mij een mail gestuurd waarop ik gewoon man reply 'en en de ticket blijft open.
Denk ook eens aan een extra wifi thermostaatje die je in de smartlife app zet.
Dan kun je zowel met stooklijnen stoken, als bijsturen obv binnentemperatuur.
Of dus zelf iets instellen mij bijplussen/afschalen set temp obv binnentemperatuur.

Dat hard instellen van max aanvoer 30 kan ook nog wel een uitkomst zijn om toch hl8 te gebruiken. Bij mij gaat hij op hl8 ook gewoon idioot hard stoken.
Kun je dat zelf niet aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 08-10-2025 08:56 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ik zou deze info willen doorgeven die ik gekregen heb van een Adlar- medeontwikkelaar ( zoals ik die maar even noem) op basis van een paar vragen van mij:
3 toelichtingen van hem:

'' Dat is ook precies waarom we die nieuwe sturing aan het ontwikkelen zijn. de temperatuur schiet nu door of het duurt heel lang voordat de set-temperatuur behaald wordt, afhankelijk van hoelang het interval ingesteld staat.
Een lagere flow kan helpen, want met een lagere flow wordt er meer warmte afgegeven, je delta T gaat dus omhoog. Daarnaast kun je de hysterese natuurlijk verhogen, maar dat heb je ondertussen gedaan. De ventilatoren onder je radiators zorgen ook al voor een hoge delta T.
In het voor- en najaar is er ook gewoon niet zoveel te verwarmen.
Met de nieuwe sturing willen we ervoor zorgen dat de set-temp niet meer zo doorschiet''

''De warmtepomp regelt puur op de set-temperatuur. Als de set-temperatuur niet is behaald gaat de warmtepomp aan ongeacht of de temperatuur in huis is behaald of niet
Het enige wat er gebeurt op basis van de buiten- en binnentemperatuur is dat de set-temperatuur wordt verhoogd of verlaagd.
Dat zijn dus 2 verschillende dingen. Dit is bij een warmtepomp fundamenteel anders dan bij een ketel, omdat we met zo'n laag mogelijke temperatuur willen werken''

En:
'' Een ketel schakelt aan of uit op basis van warmtevraag. Een warmtepomp wil op zo laag mogelijke set-temperatuur de warmte in de woning behouden. In het meest ideale scenario schakelt de warmtepomp nooit uit wanneer er verwarming nodig is. Dit is echter niet mogelijk omdat een warmtepomp altijd een minimaal vermogen heeft waarop die kan draaien.
Die thermostaat heeft wel zin, want die zorgt er uiteindelijk voor dat de set-temperatuur wordt verhoogd of verlaagd. De grootste moeilijkheid van het voor- en najaar is dat er gewoon heel weinig vermogen nodig is. Elke keer dat de warmtepomp aanslaat, levert die dus eigenlijk meer vermogen dan nodig. We gaan met de nieuwe sturing de set-temperatuur dus al minder hard verhogen of zelfs laten zakken als we dichter bij de kamertemperatuur komen''.

Conclusie: de warmtepomp werkt niet als een cv in combinatie met de thermostaat. En ik heb het vermoeden dat dat (voorlopig?) ook niet gaat beuren.

Als je wel direct wilt sturen op de thermostaat zul je dat moeten oplossen:
- Met bijv een tuya thermostaat , de stooklijnenregeling uitzetten (sluiting in de app) en scenes maken in de app basis van de waarde die tuya-thermostaat aangeeft in combinatie met een settemp, zoals ik dat al eens eerder beschreven heb.
- of een sturing met behulp van home-assistant o.i.d. zoals diversen daarover ook al communiceren in dit forum

Tot slot: Binnenkort komt de testversie van de nieuwe regeling dan toch (eindelijk) vrij voor enkele 'gelukkigen' en we zullen dan zien hoe het gaat uitpakken.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 15:47
Ik ben in de markt voor een all-electric warmtepomp. Kwam o.a. op Adlar Aurora 2 of 3 uit. Heb een woning uit 2005, goed geisoleerd, ruimte voor de warmtepomp op garagedak en vlakbij de groepenkast (3 fase) in de garage. Heb nu een hybride gasketel, maar als ik zie dat ik al 1000 euro per jaar af mag tikken om uberhaupt gas geleverd te krijgen, lijkt me de overstap naar all-electric het wel waard. Heb ook nog 13 panelen op het dak, goed voor 4000 Wp. De Aurora lijkt me een mooi product, maar ik zie ook 257 pagina's waarbij een hoop mensen ontevreden over de service van het bedrijf, niet over het product. Met de kennis die je nu hebt, zou je dezelfde aankoop weer doen of is het serviceniveau van introductie tot nu echt zoveel gedaald? Het is natuurlijk overal wel wat, maar als je zulke bedragen neertelt verwacht je ook wat. Ik vind de site erg ondoorzichtig, overal linkjes naar brochures en afspraken, je krijgt fastlane korting, installatiekorting, gratis thuisbatterij enz. Is dit ding dan gewoon te duur? Want een warmtepomp van 6700 euro met 1500 euro fastlane korting, 3000 euro subsidie en tot 2974 euro korting is dan toch zo'n beetje gratis?

[ Voor 6% gewijzigd door cupra4 op 08-10-2025 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Nog een nieuwtje van Adlar:
Binnen afzienbare tijd komen buffervaten beschikbaar waar een extra verwarmingselement ( 1,5kw) aan toegevoegd kan worden.
Dat zou bijvoorbeeld in mijn situatie ideaal zijn: in voor en najaar een buffertje om de wp minder aan te laten slaan ( minder pendelen) en in de winter een buffer met verwarmer die een 6kw warmtepomp kan bijstaan bij (strenge) vorst.
De afmetingen van het vat zelf zijn diameter van 47cm en een hoogte van 62cm en heeft een inhoud van 50L. het vat kan opgehangen of neergezet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door fvanderstege op 08-10-2025 10:56 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:13
cupra4 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:43:
Ik ben in de markt voor een all-electric warmtepomp. Kwam o.a. op Adlar Aurora 2 of 3 uit. Heb een woning uit 2005, goed geisoleerd, ruimte voor de warmtepomp op garagedak en vlakbij de groepenkast (3 fase) in de garage. Heb nu een hybride gasketel, maar als ik zie dat ik al 1000 euro per jaar af mag tikken om uberhaupt gas geleverd te krijgen, lijkt me de overstap naar all-electric het wel waard. Heb ook nog 13 panelen op het dak, goed voor 4000 Wp. De Aurora lijkt me een mooi product, maar ik zie ook 257 pagina's waarbij een hoop mensen ontevreden over de service van het bedrijf, niet over het product. Met de kennis die je nu hebt, zou je dezelfde aankoop weer doen of is het serviceniveau van introductie tot nu echt zoveel gedaald? Het is natuurlijk overal wel wat, maar als je zulke bedragen neertelt verwacht je ook wat. Ik vind de site erg ondoorzichtig, overal linkjes naar brochures en afspraken, je krijgt fastlane korting, installatiekorting, gratis thuisbatterij enz. Is dit ding dan gewoon te duur? Want een warmtepomp van 6700 euro met 1500 euro fastlane korting, 3000 euro subsidie en tot 2974 euro korting is dan toch zo'n beetje gratis?
Ik persoonlijk zou het direct weer doen. Moet ik er wel bij vermelden dat ik hem heb draaien via Home Assistant omdat de stooklijnen en de manier van draaien met thermostaat vanuit Adlar bij mij thuis niet goed werkt.

Zou ik hem voor mijn ouders aanraden? Dat denk ik niet, is toch wel wat getweak geweest om hem te hebben draaien zoals ik het nu heb.

Over de service deel ik de ervaring niet met anderen, direct na installatie had ik een probleem met de circulatie maar binnen een dag kwam er een monteur die het heeft opgelost. Ook voor verdere vragen die ik heb gehad heb ik altijd response gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
fvanderstege schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:52:
Nog een nieuwtje van Adlar:
Binnen afzienbare tijd komen buffervaten beschikbaar waar een extra verwarmingselement ( 1,5kw) aan toegevoegd kan worden.
Dat zou bijvoorbeeld in mijn situatie ideaal zijn: in voor en najaar een buffertje om de wp minder aan te laten slaan ( minder pendelen) en in de winter een buffer met verwarmer die een 6kw warmtepomp kan bijstaan bij (strenge) vorst.
De afmetingen van het vat zelf zijn diameter van 47cm en een hoogte van 62cm en heeft een inhoud van 50L. het vat kan opgehangen of neergezet worden.
Definieer pendelen? Hoeveel start/stop per dag heb je dan? Heb je ook vloer verwarming en/of radiatoren? En wat is je stooklijn?

Mijn ervaring is dat radiatoren bij lage temperaturen eigenlijk bypasses zijn (want geen afgifte), en daarmee je retour temperatuur sterk beïnvloeden.

Daarom zit ik in het proces om mijn radiators te vervangen voor Jaga's + fans. Minder water in het systeem, maar wel meer afgifte en comfort.

Ik heb in mijn systeem een 120L buffer vat, i.v.m. zonesysteem VV, LTV radiatoren, en nu radiatoren. Deze dagen heb ik runs van 1 uur, en dan 3/4 uur rust. Het warme water wordt na een run door het systeem gecirculeerd, en daarmee ook een beetje naverwarmt. Dus raak je dat niet kwijt aan stilstandverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
reiker schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Ik zie ook zulke getallen, en niet gehinderd door al teveel kennis over het onderwerp zou ik zeggen dat het voor deze tijd van het jaar niet heel raar is. De temperatuur is nog relatief hoog, dus het kost niet zoveel energie om er energie uit te onttrekken en aan het watersysteem af te geven. Mijn unit (de 10kW zelfs...) heeft dan ook meestal runs van ongeveer een uur. De koudere nachten tot nu draait 'ie wel eens twee of drie uur, richting het eind van de nacht.
Over een maand of twee zullen we vast niet meer zo vaak een COP van 8 zien uit die berekening, denk ik.
Bij mij gaat er nu 1.22 kWh aan stroom in, en 9.491 kWh aan Thermische energie uit. Dus COP van 8 kan wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 15:47
PietFace schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Ik persoonlijk zou het direct weer doen. Moet ik er wel bij vermelden dat ik hem heb draaien via Home Assistant omdat de stooklijnen en de manier van draaien met thermostaat vanuit Adlar bij mij thuis niet goed werkt.

Zou ik hem voor mijn ouders aanraden? Dat denk ik niet, is toch wel wat getweak geweest om hem te hebben draaien zoals ik het nu heb.

Over de service deel ik de ervaring niet met anderen, direct na installatie had ik een probleem met de circulatie maar binnen een dag kwam er een monteur die het heeft opgelost. Ook voor verdere vragen die ik heb gehad heb ik altijd response gehad.
Dat scheelt wel. Heb zelf ook HA draaien en heb het niet zo op modules van anderen die ongevraagd in mijn installatie zitten. Ik ga me nog even verder inlezen. Heb natuurlijk meer nodig dan alleen een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:28
Ik ga nu de derde winter in met mijn Aurora II 6 Kw.
Weliswaar hybride aangesloten, maar laat de cv niet bijspringen (met parameter in cv uit gezet) Ben zeer tevreden, al 2 jaar een laag stroomverbruik van gemiddeld 1650 KWh zonder extra gasverbruik (voorheen was het gasverbruik zeker 1100 m3 voor alleen verwarmen).
Comfort is ook uitstekend in combinatie met de vloerverwarming.
Als je in de winter een echt koude periode hebt van meerdere dagen onder nul, kom ik net aan het punt wel of niet een doorstroomverwarmer toevoegen.
Ik ervaar zelf een goede service, problemen heb ik ook niet gehad.
Je panelen heb je niet echt veel meer aan als straks de saldering er af is, maar zoals vermeld ben je met je stroom veel goedkoper uit als met gas, dus ook zonder panelen.
Panelen zou ik een tweede keer dan ook nog wel over nadenken, de warmtepomp niet.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
fvanderstege schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:04:

Conclusie: de warmtepomp werkt niet als een cv in combinatie met de thermostaat. En ik heb het vermoeden dat dat (voorlopig?) ook niet gaat beuren.
(veel weggeknipt)

Ik denk dat daar het grootste verschil zit. Je wil niet dat een WP als een CV + thermostaat werkt (althans dat wil ik niet). Want je retour temperatuur is eigenlijk de thermostaat!

Bij vloerverwarming is het makkelijkst uit te leggen, stel de vloer is 18 graden. En de ruimte ook, stel er gaat 22 graden water in (dT =4), en op een gegeven moment is de ruimte ook 22 graden. Dan is de retour ook 22 graden. En daarmee moet het systeem uitgaan. In = uit (dT = 0) dus daarmee afgifte want geen temp verschil. Nu stopt de WP eerder vanwege het minimum vermogen.

Als het in de ruimte niet warm genoeg is, moet je de stooklijn aanpassen (of afgifte verhogen). En wat een WP doet is een zo klein mogelijke verhoging van de aanvoertemperatuur realiseren zodat je retour op stooklijn uitkomt. Wat de mensen van Adlar ook uitleggen. Want kleine deltaT heeft een hogere rendement als een hogere deltaT, dus 3 graden over 24 uur is goedkoper van 6 over 12 uur. Zelfde output, minder input.

Daarom heb ik moeite met een thermostaat bij een WP, en daarom is hij bij mij niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 14:38
ik kan niet geloven dat de adlar WP een COP van 8 of hoger kan hebben de spec bladen is ongeveer 6 bij 15 graden buiten temperatuur @ 30/35

dan zou je 20/22 moeten draaien , een flow van 22L en een verbruik moeten heb van ongeveer de 350 watt.
zit je daar boven dan is je COP rond de 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
cupra4 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Dat scheelt wel. Heb zelf ook HA draaien en heb het niet zo op modules van anderen die ongevraagd in mijn installatie zitten. Ik ga me nog even verder inlezen. Heb natuurlijk meer nodig dan alleen een warmtepomp.
Adlar was voor mij veruit de goedkoopste. Ik heb alle lokale installateurs gehad en daar was ik duizenden euro's meer kwijt. Als je alle pagina's doorleest zal je conclusie zijn dat het product zeer degelijk is, de sturing via stooklijnen of HA werkt perfect, de themorstaat sturing (waar men mee adverteert richting leken) laat te wensen over.

Verder is de bereikbaarheid en afhandeling van tickets vaak niet optimaal. Echter heeft Adlar het bij mij tot nu toe altijd goed opgelost. Soms moet je er wel wat vaker achteraan.
Ik vraag me af of het bij een lokale installateur anders zou zijn. Mijn schoonouders hebben een Daikin, via lokale partij. Ding is absoluut niet goed ingeregeld en daar ben ik zelf een hele tijd druk mee geweest. Veel oudewertse loodgieters missen expertise. Een beetje gechargeerd, maar er zijn er niet veel die zich laten bijscholen of die net als wij uren op een forum rondhangen.
Adlar heeft de expertise wel, maar de echt goede experts krijg je niet zomaar te spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 08-10-2025 13:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]Forain schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Definieer pendelen? Hoeveel start/stop per dag heb je dan? Heb je ook vloer verwarming en/of radiatoren? En wat is je stooklijn?
Ik heb de wp sinds januari 2023 veel van je vragen zijn al in berichten in dit forum te vinden.
de belangrijkste specs :
Woonkamer Jaga convectoren met dynamisch aangestuurde p14 pwm-pst Ventilatoren aangestuurd middels "Heatmeister" ( zie ook elders op dit forum)
Tot nu toe in de winter stooklijn uit en sturen op settemp middels tuya thermostaat in de kamer.
Nu op Hl8 , binnenkort de testversies van de ",nieuwe Hl8"

Daarom zit ik in het proces om mijn radiators te vervangen voor Jaga's + fans. Minder water in het systeem, maar wel meer afgifte en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 16:39
fvanderstege schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb de wp sinds januari 2023 veel van je vragen zijn al in berichten in dit forum te vinden.
de belangrijkste specs :
Woonkamer Jaga convectoren met dynamisch aangestuurde p14 pwm-pst Ventilatoren aangestuurd middels "Heatmeister" ( zie ook elders op dit forum)
Tot nu toe in de winter stooklijn uit en sturen op settemp middels tuya thermostaat in de kamer.

volgens Adlar
https://www.support.adlar...sbank/warmtepomp-pendelt/
Als de warmtepomp pendelt wil dit zeggen dat de warmtepomp minimaal 6 start en stops per uur maakt. Dat is dus elke 10 minuten.
En wat de oorzaak volgens Adlar kan zijn.

Ik zou zeggen, warmtepomp pendelt als deze meer dan 6 start en stop per uur maakt

[ Voor 4% gewijzigd door HeHoe op 09-10-2025 15:39 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:37
fvanderstege schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

de belangrijkste specs :

Heb je al geprobeerd om L24 " hysteresis of replenishment water temperature " te verkleinen van 5 naar 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Heb je al geprobeerd om L24 " hysteresis of replenishment water temperature " te verkleinen van 5 naar 3?
Dacht dat de L* parameter voor de DHW Tank zijn. :?
DHW (domestic hot water - warm water voor thuisgebruik, zoals voor douchen en afwassen )

[ Voor 13% gewijzigd door HeHoe op 08-10-2025 13:38 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
HeHoe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Hmm dat zou jammer zijn :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:47
Mijn ervaring met de verkoper en het "pushen" van de sale is hetzelfde. Tevens had de verkoper die hier langs kwam weinig kaas gegeten van de mogeijke opties qua installatie, want het hele plan werd aangepast tijdens de daarwerkelijke installatie. Je kan hier mijn ervaring daarover lezen.

Verder erg tevreden over de Castra 2 6 kW. Hele winter met zo'n 32 graden outlet temperatuur doorgekomen. Verbruikt tussen de 500W en 900W, uitgezonderd defrosts. Totaal voor de hele winter zo'n 1500 kWh stroom verbruikt voor het op 21 graden houden van onzer rijtjeswoning (136 m2, 1979, geen naisolatie behalve HR++ en kunststof kozijnen). Wel gebruik ik de HL7 stooklijn, die werkt voor ons huis het beste. De dynamische stooklijn van Adlar had ik vorig najaar op gegeven, misschien dat ik het dit jaar weer ga proberen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
[...]

DHW (domestic hot water - warm water voor thuisgebruik, zoals voor douchen en afwassen )
Er staat mij bij dat jij recentelijk een nieuwbouwwoning opgeleved hebt gekregen. Welke warmtepomp heb jij uiteindelijk voor gekozen?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Je zoek P26
Parameter P26/P27 is factory set to 0℃, so the temperature difference of the unit is calculated according to
the inlet water temperature.

P27 wordt gebruikt als de WP op vloerverwarming in gesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Destynx schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Er staat mij bij dat jij recentelijk een nieuwbouwwoning opgeleved hebt gekregen. Welke warmtepomp heb jij uiteindelijk voor gekozen?
Neen, mij woning is van 1998.
Maar hoe ik de Aurora II aanstuur is niet standaard Adlar.
Zelf gebruik ik de aan/uit regelaar van Honeywell Evohome. met bijbehorende parameters en aangepast bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
HeHoe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Neen, mij woning is van 1998.
Maar hoe ik de Aurora II aanstuur is niet standaard Adlar.
Zelf gebruik ik de aan/uit regelaar van Honeywell Evohome. met bijbehorende parameters en aangepast bedrading.
Excuus, verkeerde Tweaker gequote 8)7
JIj hebt toch wél recentelijk een nieuwbouwoning betrokken? Welke WP heb je gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Destynx schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Excuus, verkeerde Tweaker gequote 8)7

[...]

JIj hebt toch wél recentelijk een nieuwbouwoning betrokken? Welke WP heb je gekozen?
Binnenkort hopen we de sleutel te krijgen. Welk merk / type warmtepomp weet ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
welke settings zouden gereset zijn volgens Adlar waardoor zij het nu zo druk hebben? En bij wie? Iedereen?

Ik heb het nog niet gemerkt. De paar parameters die ik zelf heb aangepast lijken nog zo te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Weet iemand zo 123 met welke parameter je er voor kan zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen als het buiten 16 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:03:
Weet iemand zo 123 met welke parameter je er voor kan zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen als het buiten 16 graden is
Mooie vraag voor AI, hier een (niet gevalideerd) antwoord:

De parameter waarmee je kunt zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen als het buiten 16 graden is, betreft een instelling voor de buitentemperatuurlimiet waarin de warmtepomp aan- of uitgeschakeld mag worden. Uit de SolarEast Heat Pump handleiding blijkt dat de relevante parameter hiervoor is:
- P21: De lage temperatuur waarde waarbij de warmtepomp wordt verboden te starten (host low temperature value). Dit is de temperatuur waaronder de warmtepomp niet mag starten met verwarmen.
- P22: Starttemperatuur voor elektrische verwarming (electric heating start ambient temperature).

In de documentatie wordt genoemd dat instellingen als P21 en P22 kunnen bepalen bij welke buitentemperatuur de warmtepomp start of stopt met verwarmen. Als je wilt dat de warmtepomp stopt met verwarmen zodra het buiten 16°C is, moet je de juiste parameter instellen die het start/stop gedrag bij die temperatuur regelt. Het specifieke instelbare bereik voor P21 lijkt -40 tot 10 graden te zijn, maar sommige parameters zoals P158 (heating limited outlet water temperature, starting ambient temperature) en gerelateerde instellingen kunnen ook relevant zijn.

Samenvattend is de parameter P21 de belangrijkste parameter om te zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen bij een bepaalde buitentemperatuur. Deze moet je instellen op 16 graden Celsius (indien de parameter dit toelaat, anders de dichtstbijzijnde waarde).De exacte parameter voor het stopzetten bij een buitentemperatuur van 16 graden is dus:
- P21: low temperature value for unit prohibited from starting (buitentemperatuur waaronder de warmtepomp niet mag starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
azaden schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

De parameter waarmee je kunt zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen als het buiten 16 graden is, betreft een instelling voor de buitentemperatuurlimiet waarin de warmtepomp aan- of uitgeschakeld mag worden. Uit de SolarEast Heat Pump handleiding blijkt dat de relevante parameter hiervoor is:
- P21: De lage temperatuur waarde waarbij de warmtepomp wordt verboden te starten (host low temperature value). Dit is de temperatuur waaronder de warmtepomp niet mag starten met verwarmen.
- P22: Starttemperatuur voor elektrische verwarming (electric heating start ambient temperature).

In de documentatie wordt genoemd dat instellingen als P21 en P22 kunnen bepalen bij welke buitentemperatuur de warmtepomp start of stopt met verwarmen. Als je wilt dat de warmtepomp stopt met verwarmen zodra het buiten 16°C is, moet je de juiste parameter instellen die het start/stop gedrag bij die temperatuur regelt. Het specifieke instelbare bereik voor P21 lijkt -40 tot 10 graden te zijn, maar sommige parameters zoals P158 (heating limited outlet water temperature, starting ambient temperature) en gerelateerde instellingen kunnen ook relevant zijn.

Samenvattend is de parameter P21 de belangrijkste parameter om te zorgen dat de warmtepomp stopt met verwarmen bij een bepaalde buitentemperatuur. Deze moet je instellen op 16 graden Celsius (indien de parameter dit toelaat, anders de dichtstbijzijnde waarde).De exacte parameter voor het stopzetten bij een buitentemperatuur van 16 graden is dus:
- P21: low temperature value for unit prohibited from starting (buitentemperatuur waaronder de warmtepomp niet mag starten)
Dit is volgens mij niet het antwoord op de vraag…. Want met p21 op 16, gaat hij pas boven de 16 aan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Als we hier op tweakers letterlijk AI teksten gaan plakken kunnen we wel ophouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
pentaw1nz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:21:
Als we hier op tweakers letterlijk AI teksten gaan plakken kunnen we wel ophouden
Je hebt gelijk!

A fool with a tool is still a fool, daarom uit naïviteit mijn redenatie dat het wellicht diegene zou kunnen helpen om juist niet de gehele SolarEast handleiding door te hoeven spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Forain schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

(veel weggeknipt)

Ik denk dat daar het grootste verschil zit. Je wil niet dat een WP als een CV + thermostaat werkt (althans dat wil ik niet). Want je retour temperatuur is eigenlijk de thermostaat!

Bij vloerverwarming is het makkelijkst uit te leggen, stel de vloer is 18 graden. En de ruimte ook, stel er gaat 22 graden water in (dT =4), en op een gegeven moment is de ruimte ook 22 graden. Dan is de retour ook 22 graden. En daarmee moet het systeem uitgaan. In = uit (dT = 0) dus daarmee afgifte want geen temp verschil. Nu stopt de WP eerder vanwege het minimum vermogen.

Als het in de ruimte niet warm genoeg is, moet je de stooklijn aanpassen (of afgifte verhogen). En wat een WP doet is een zo klein mogelijke verhoging van de aanvoertemperatuur realiseren zodat je retour op stooklijn uitkomt. Wat de mensen van Adlar ook uitleggen. Want kleine deltaT heeft een hogere rendement als een hogere deltaT, dus 3 graden over 24 uur is goedkoper van 6 over 12 uur. Zelfde output, minder input.

Daarom heb ik moeite met een thermostaat bij een WP, en daarom is hij bij mij niet aangesloten.
Ik begrijp je redenatie, maar ik vind het niet geheel kloppend.
Er zijn zoveel meer factoren die ervoor zorgen dat je retourtemperatuur zomaar 1-2 graden kan afwijken.

Bijvoorbeeld:
- slecht tochtdichte woning (lees winddicht, los van isolatie). Bij hoge windlast zal de ruimte sneller koelen
- Slangen liggen dieper, meer betonkernvloerverwarming. Dan duurt het langer voordat de ingetrokken koude de slangen en vloer bereiken
- Je hebt een matig geïsoleerde kruipruimte. Kou komt van onderaf, koelt je vloer naar 18 graden, betekent niet dat je huis gelijk 18 graden is daar gaat langer tijd overheen.
- Lengte slangen buiten
- bij mij hangt de VV verdeler in de kelder, is het net paar graden kouder.

Dus waarom niet met lage temperatuur en aan/uit. Als je 27gr aanvoer hebt, je vraagt 20 op de thermostaat, en hij bereikt deze temperatuur, zal de vloer nog kort warmte afgeven. Dit is echter zo laag dat het echt geen 22gr wordt. Zakt de boel weer terug naar 19,5, kan die weer aan.
Dit is alleen nodig bij half lauwe temperatuur, want als het koud is kan hij gewoon op laag of medium vermogen 24/7 draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Ik niet. Ik zou uitwijken naar een A-merk (Vaillant , Remeha, Panasonic) of WeHeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
pentaw1nz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Adlar was voor mij veruit de goedkoopste. Ik heb alle lokale installateurs gehad en daar was ik duizenden euro's meer kwijt. Als je alle pagina's doorleest zal je conclusie zijn dat het product zeer degelijk is, de sturing via stooklijnen of HA werkt perfect, de themorstaat sturing (waar men mee adverteert richting leken) laat te wensen over.

Verder is de bereikbaarheid en afhandeling van tickets vaak niet optimaal. Echter heeft Adlar het bij mij tot nu toe altijd goed opgelost. Soms moet je er wel wat vaker achteraan.
Ik vraag me af of het bij een lokale installateur anders zou zijn. Mijn schoonouders hebben een Daikin, via lokale partij. Ding is absoluut niet goed ingeregeld en daar ben ik zelf een hele tijd druk mee geweest. Veel oudewertse loodgieters missen expertise. Een beetje gechargeerd, maar er zijn er niet veel die zich laten bijscholen of die net als wij uren op een forum rondhangen.
Adlar heeft de expertise wel, maar de echt goede experts krijg je niet zomaar te spreken.
Ook waar. De inhoudelijke kennis van de installateurs is met regelmaat ondermaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
pentaw1nz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:05:
welke settings zouden gereset zijn volgens Adlar waardoor zij het nu zo druk hebben? En bij wie? Iedereen?

Ik heb het nog niet gemerkt. De paar parameters die ik zelf heb aangepast lijken nog zo te staan.
Is mij niet duidelijk gemaakt. "Bij veel mensen is dit onlangs gebeurd" werd mij gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:16
@steefweer "Ik niet. Ik zou uitwijken naar een A-merk (Vaillant , Remeha, Panasonic) of WeHeat"; opmerkelijk om dat te lezen, ik zie jou toch als een 'actieve Adlar gebruiker'. Is het vanwege de kwaliteit of de service? Of is er een andere reden?
Ik heb zelf ook getwijfeld aan het begin (2 jaar geleden), omdat de "reclameteksten" echt niet klopten. Maar het ding kon niet meer terug en een nieuwe zou betekenen dat ik ongeveer 6500 euro zou weggooien (nooit meer terug te verdienen). Ik zou achteraf ook een A-merk kiezen, maar ja dat is helaas achteraf.

[ Voor 7% gewijzigd door John6871 op 09-10-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
Bij een volgende warmtepomp zou ik ook twijfelen of ik het wel weer bij Adlar zou afnemen. De warmtepomp zelf is prima. Maar de service en het grote verschil in kennis bij de medewerkers over het product zorgen voor veel ergenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:40

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zou daar niet over twijfelen, ik zou zelf geen Adlar meer nemen.
Heb niets tegen een solareast pomp, of andere no-brand warmtepompen.

Maar als je geen service kunt verwachten hoef je ook niet zoveel extra te betalen.
Plak dan zelf wel zo'n pomp weer op de huidige installatieplaats.

Overigens zou ik waarschijnlijk voor een vaillant gaan nu vanwege de goede WAR mét thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
azaden schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

Dankje wel, ik had zelf ook aan chatgp kunnen vragen, echter zit dit soort zoek oplossingen nog niet in mijn systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

P99 is degene die ik zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Weet iemand of het mogelijk is om SWW tap water te bereiden met de adlar 6kw.
De parameters voor sww zijn aanwezig, werken die nog of heeft adlar dit op afstand uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
wat is de functie van deze p99 in de Aurora II warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
HeHoe schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:42:
[...]

wat is de functie van deze p99 in de Aurora II warmtepomp?
Water pump speed regulation temperature
difference

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
John6871 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:43:
@steefweer "Ik niet. Ik zou uitwijken naar een A-merk (Vaillant , Remeha, Panasonic) of WeHeat"; opmerkelijk om dat te lezen, ik zie jou toch als een 'actieve Adlar gebruiker'. Is het vanwege de kwaliteit of de service? Of is er een andere reden?
Ik heb zelf ook getwijfeld aan het begin (2 jaar geleden), omdat de "reclameteksten" echt niet klopten. Maar het ding kon niet meer terug en een nieuwe zou betekenen dat ik ongeveer 6500 euro zou weggooien (nooit meer terug te verdienen). Ik zou achteraf ook een A-merk kiezen, maar ja dat is helaas achteraf.
Ja, klopt ook. Ik begon als pro Adlar en vond het 'leuk' dat ze de markt beetje opschudding gaven met iets alternatiefs.

Uiteindelijk is er niets Zweeds aan, is het heel erg gericht op plain verkoop en massa, heb je adviseurs over de vloer die de week daarvoor nog krentenbollen aan het bakken waren.. De techniek is by far niet op orde ten tijde van uitrollen en ook 2 jaar later niet.

Een alternatieve monoblock kost misschien 2-3k meer, maar dan heb je een bewezen producten.

Desondanks de keuze gemaakt en we maken er het beste van... Wat ik wel kan doen is lessons learned hier delen, zodat iemand die 2j later aan het oriënteren is het eerlijke verhaal kan lezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door steefweer op 09-10-2025 18:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Toch is het eerlijke verhaal ook dat er zeer veel gebruikers ( de milde meerderheid?) zijn die niet de ervaringen hebben van een 6-8tal (?) forumgebruikers die voortdurend dezelfde kritiek over de wp en de service op verschillende momenten met verschillende bewoordingen ventileren.
ik ben een tevreden gebruiker sinds januari 2023.
En jazeker : ik heb ook ervaren dat de dynamische stooklijn nog niet goed werkt, maar ik weet dat er een nieuwe versie op komst is en ben gestopt met tweaken op grote schaal. Sterker nog op dit moment draait de hl8 weer en eigenlijk doet hij het best goed na enkele 'kleinere' firmware verbeteringen . Gaat nog een klein beetje te ver, maar de idiote pieken zijn er zeker uit, mede door enkele parameter wijzigingen waar ik nu niet meer aan kom.
Geef het de tijd. Je wist bij de koop dat het bedrijf een startup is ( 2022) .En als je niet met de hl8 door wilt: zet hem uit en ga verder met of zonder de andere stooklijnen en/of gebruik scenes en eventueel ook home-assistant (voor de hard-die-tweakers).(overigens bijzonder dat er op het punt van tweaken zoveel mogelijkheden zijn met deze warmtepomp. Dat lukt niet met de eerder zo genoemde A-merken volgens mij.
Er zijn genoeg gebruikers die mooie oplossingen hebben geboden om het beste uit de pomp te halen.
De verbetering van de hl8-dynamische stooklijn komt eraan Ik kijk ernaar uit. En als het lukt heb je een, dacht ik, een unieke manier van aansturen in warmtepompland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mversluis
fvanderstege schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:20:
Toch is het eerlijke verhaal ook dat er zeer veel gebruikers ( de milde meerderheid?) zijn die niet de ervaringen hebben van een 6-8tal (?) forumgebruikers die voortdurend dezelfde kritiek over de wp en de service op verschillende momenten met verschillende bewoordingen ventileren.
En jazeker : ik heb ook ervaren dat de dynamische stooklijn nog niet goed werkt, maar ik weet dat er een nieuwe versie op komst is en ben gestopt met tweaken op grote schaal. Sterker nog op dit moment draait de hl8 weer en eigenlijk doet hij het best goed na enkele 'kleinere' firmware verbeteringen . Gaat nog een klein beetje te ver, maar de idiote pieken zijn er zeker uit, mede door enkele parameter wijzigingen waar ik nu niet meer aan kom.
Geef het de tijd. Je wist bij de koop dat het bedrijf een startup is ( 2022) .En als je niet met de hl8 door wilt: zet hem uit en ga verder met of zonder de andere stooklijnen en/of gebruik scenes en eventueel ook home-assistant (voor de hard-die-tweakers).(overigens bijzonder dat er op het punt van tweaken zoveel mogelijkheden zijn met deze warmtepomp. Dat lukt niet met de eerder zo genoemde A-merken volgens mij.
Er zijn genoeg gebruikers die mooie oplossingen hebben geboden om het beste uit de pomp te halen.
De verbetering van de hl8-dynamische stooklijn komt eraan Ik kijk ernaar uit. En als het lukt heb je een, dacht ik, een unieke manier van aansturen in warmtepompland.
Je was me net voor 😉 , idd gaat het om een heel klein percentage wat problemen heeft. Dit is compleet verwaarloosbaar ( wil niet zeggen dat deze personen geen issues hebben ).

Daarnaast is en blijft de communicatie onder de maat , maar nogmaals ter vergelijk. Ik heb meerdere aanvragen gedaan bij verschillende A en B leveranciers zoals ze hier genoemd worden. Maar communicatie en afspraken maken (nakomen) waren zowel de hele grote merken ook erg slecht of niet.

Ben bang dat dit niet specifiek met Adlar te maken heeft , maar een beetje de norm is geworden.

Just my 2 cents

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Vandaag is de nieuwe hl8 voor een test bij mij geïnstalleerd in de jan-module. Alle persoonlijke instellingen blijven gewoon staan. Ik heb mijn eigen "stootblok" uitgezet ( scène waarbij de wp afslaat bij 19,6 graden ). Dit om de test volledig te kunnen laten verlopen.

Ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:20:
Gelukkig dat er ook wat mensen tevreden zijn. Dat geeft de burger moed. Ik heb wel het idee dat de verhoudingen iets anders liggen, maar prima. Daarnaast heeft u een soort voorkeurspositie en privileges, voelt u zich gehoord en wordt naar andere klanten zoals mij nauwelijks omgekeken.

Vooralsnog staat m'n thermostaat op 21,5, is het binnen 20 en slaat die al 2 dagen niet aan op HL8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Gelukkig dat er ook wat mensen tevreden zijn. Dat geeft de burger moed. Ik heb wel het idee dat de verhoudingen iets anders liggen, maar prima. Daarnaast heeft u een soort voorkeurspositie en privileges, voelt u zich gehoord en wordt naar andere klanten zoals mij nauwelijks omgekeken.

Vooralsnog staat m'n thermostaat op 21,5, is het binnen 20 en slaat die al 2 dagen niet aan op HL8.
Hallo @steefweer,
Niet vergeten, dat het geen reguliere thermostaatsturing zoals bij een CV is.
Het is en blijft een stooklijn die opgeschroefd wordt als de gewenste binnntemperatuur niet gehaald wordt.
Afhankelijk van een aantal parameters zal hij nu dus wel of niet aanslaan.
Begin eens te kijken of je L27 wel op nul hebt staan, daar ben ik ook al eens de mist mee in gegaan.

0=thermostaat stooklijn
1=custom stooklijn

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Dat is natuurlijk erg vervelend, zo te horen een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming die redelijk diep in de vloer ligt.
Wat heb je zoal geprobeerd kwa parameters om dit op te lossen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
[...]

En het getal op de thermostaat is een bijzondere afronding. 20.1 kan 20.5 zijn of 20.0 afhankelijk of de temp stijgt of daalt.
De HL8 is niet anders dan een custom stook lijn, waarbij zij dat automatisch proberen aan te passen.
Mag ik vragen wat je precies wil bereiken met je thermostaat? En heb je de overige stooklijnen zonder thermostaat geprobeerd?

Zelf ben ik bezig mijne te kalibreren. Bij huidige temperaturen heb ik 25/26 graden nodig, om geen kou klachten te krijgen. En hij gaat een paar keer per nacht aan. Als het kouder buiten wordt, en binnen ook, dan til ik de achterkant omhoog. Ik zit tussen een HL6 en HL7 in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
steefweer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:51:
Nog een vraag. Gebruikt iedereen nog de smartlife app? Zag hier ook een alternatieve app voorbij komen (Homey?) en een webversie van Adlar waar je inloggegevens voor nodig hebt.
Klopt, inmiddels is er is een Homey app testversie beschikbaar die al in gebruik is bij een aantal gebruikers van dit forum. De app is aangeboden ter certificering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
[...]

Hoe de HL8 curve verloopt kun je zelf bepalen.
Kijk naar een eerder bericht hoe je interactief kunt bepalen welke instellingen ideaal voor jou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
azaden schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:44:
Voor de liefhebbers die willen spelen wat het effect van de HL8 custom stooklijn wordt met betrekking tot de mogelijke instellingen. Zie mijn interactieve visualisatie.

Als voorbeeld mijn huidige instellingen:
[Afbeelding]
Je bent geweldig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Hallo @steefweer,
Niet vergeten, dat het geen reguliere thermostaatsturing zoals bij een CV is.
Het is en blijft een stooklijn die opgeschroefd wordt als de gewenste binnntemperatuur niet gehaald wordt.
Afhankelijk van een aantal parameters zal hij nu dus wel of niet aanslaan.
Begin eens te kijken of je L27 wel op nul hebt staan, daar ben ik ook al eens de mist mee in gegaan.

0=thermostaat stooklijn
1=custom stooklijn
Zal het checken. Vind overigens nog steeds dar Adlar dat mij moet vertellen en elke 3 dagen even kan bellen met de vraag of het al verbeterd is

Gisteravond voor ik naar bed ben gegaan thermostaat op 20 gezet. Hij sloeg niet aan.

Resultaat bij wakker worden (zweten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-idsiTCpWndi3FRGfh4pEiWNChs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y2cNTn6wqYLeyNIdxg7zVJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PSIDGvbYPy1CP0H6pZ-ACvnsHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdECGcNlJLkzI4mF07nbtkyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf0QavDZ0a29zZtIQTdGqTRurxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDhAYrN8xVvPZhALzEuwXsuE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Forain schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

En het getal op de thermostaat is een bijzondere afronding. 20.1 kan 20.5 zijn of 20.0 afhankelijk of de temp stijgt of daalt.
De HL8 is niet anders dan een custom stook lijn, waarbij zij dat automatisch proberen aan te passen.
Mag ik vragen wat je precies wil bereiken met je thermostaat? En heb je de overige stooklijnen zonder thermostaat geprobeerd?

Zelf ben ik bezig mijne te kalibreren. Bij huidige temperaturen heb ik 25/26 graden nodig, om geen kou klachten te krijgen. En hij gaat een paar keer per nacht aan. Als het kouder buiten wordt, en binnen ook, dan til ik de achterkant omhoog. Ik zit tussen een HL6 en HL7 in.
Yes, als je terugleest (snap dat je dat niet helemaal doet ;) ), kan je lezen dat ik met HL7 beste in de buurt kom. Alleen sloeg of te laat aan of draait te lang door.

Goed geïsoleerde woning, VV ligt hoog in een zeer goed warmte accumulerende vloer (anhydriet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
azaden schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Klopt, inmiddels is er is een Homey app testversie beschikbaar die al in gebruik is bij een aantal gebruikers van dit forum. De app is aangeboden ter certificering.
Dank! Ga ik mij zeker in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:18:
[...]

Zal het checken. Vind overigens nog steeds dar Adlar dat mij moet vertellen en elke 3 dagen even kan bellen met de vraag of het al verbeterd is

Gisteravond voor ik naar bed ben gegaan thermostaat op 20 gezet. Hij sloeg niet aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij mis ik een stap, je had de thermostaat op 21,5 en het bleef binnen 20 graden.
Gisteren heb je de thermostaat naar 20 gedraaid (dus lager gezet?) en daarop is die wel aangesprongen?
Heb je nog iets anders gedaan dan?

* hij springt inderdaad niet meteen aan als je de thermostaat opdraait, daar eerst de regeling aan het werk gaat die de settemp op gaat voeren, totdat die aanslaat. Als dan de gewenste temperatuur binnen bereikt is en te hoog wordt, loopt de settemp weer terug, waardoor je uiteindelijk rond de gewenste temperatuur schommelt.
Instellingen van o.a. P26 en P116 kunnen hierop (behoorlijk) invloed hebben. Zelf heb ik die met vloerverwarming beiden op 1 staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Johan H op 11-10-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Volgens mij mis ik een stap, je had de thermostaat op 21,5 en het bleef binnen 20 graden.
Gisteren heb je de thermostaat naar 20 gedraaid (dus lager gezet?) en daarop is die wel aangesprongen?
Heb je nog iets anders gedaan dan?
Nope, gewoon HL8 laten staan zoals advies Adlar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Nope, gewoon HL8 laten staan zoals advies Adlar
Ik had de tekst hierboven alweer wat aangevuld ;)

P110 op 40, zodat settemp niet te ver doorschiet
P111 op 23, zodat settemp niet teveel zakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Johan H op 11-10-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:20:
[...]

Yes, als je terugleest (snap dat je dat niet helemaal doet ;) ), kan je lezen dat ik met HL7 beste in de buurt kom. Alleen sloeg of te laat aan of draait te lang door.

Goed geïsoleerde woning, VV ligt hoog in een zeer goed warmte accumulerende vloer (anhydriet)
We hebben een beetje eenzelfde gedrag, daarom heb ik het uit gedrag bij lagere temperaturen de p26 parameter lager gezet (op 3) als je naar sensor waarden kijkt, geven deze 2 graden teveel aan. Met p26 op 3 gaat ie eigenlijk pas aan met stooklijn op 25 met een retour (25-3-2) = 20. Dus je woning moet kouder worden dan 20 voordat hij aan kan springen.

Eigenlijk is het zo dat je met p26 kunt beïnvloeden hoe vaak hij aan/uit gaat, en daarmee samen met de stooklijn je huis temperatuur bepaal.

Wanneer het maar 15 graden is, is het inregelen van een warmte installatie met lage temperatuur verwarming en goede isolatie het moeilijkst. Want de warmtevraag is gewoon super laag, afgifte is laag, invloed van personen is relatief hoog, zon heeft grote invloed. De marges zijn klein.

Ik zou kijken of je zelf de stooklijn kan instellen, met die tool erboven. Want jij kan beter bepalen of het goed is dan iemand in Zwolle.

Zelf doe ik dat in Home assistant, op basis van een forecast, waarbij ik kijk naar een gemiddelde temperatuur 6 uur in voren. Dus verlagen van de stooklijn voordat het warmer wordt, of juist verhogen ervan richting de nacht. Daarmee denk ik de schommelingen in huis voor de kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Forain op 11-10-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Forain schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

We hebben een beetje eenzelfde gedrag, daarom heb ik het uit gedrag bij lagere temperaturen de p26 parameter lager gezet (op 3) als je naar sensor waarden kijkt, geven deze 2 graden teveel aan. Met p26 op 3 gaat ie eigenlijk pas aan met stooklijn op 25 met een retour (25-3-2) = 20. Dus je woning moet kouder worden dan 20 voordat hij aan kan springen.

Eigenlijk is het zo dat je met p26 kunt beïnvloeden hoe vaak hij aan/uit gaat, en daarmee samen met de stooklijn je huis temperatuur bepaal.

Wanneer het maar 15 graden is, is het inregelen van een warmte installatie met lage temperatuur verwarming en goede isolatie het moeilijkst. Want de warmtevraag is gewoon super laag, afgifte is laag, invloed van personen is relatief hoog, zon heeft grote invloed. De marges zijn klein.

Ik zou kijken of je zelf de stooklijn kan instellen, met die tool erboven. Want jij kan beter bepalen of het goed is dan iemand in Zwolle.

Zelf doe ik dat in Home assistant, op basis van een forecast, waarbij ik kijk naar een gemiddelde temperatuur 6 uur in voren. Dus verlagen van de stooklijn voordat het warmer wordt, of juist verhogen ervan richting de nacht. Daarmee denk ik de schommelingen in huis voor de kunnen zijn.
Ja, klopt helemaal en is exact het probleem. Onder de 5 graden gaat het vrij goed.
Zoals jij het hebt ingeregeld is top. Bijvoorbeeld: Als de WP gezien temperatuur buiten maar een x aantal uur hoeft te draaien op de woning behaaglijk te houden, wil je dit niet om 5.00u in de ochtend doen wanneer de temperaturen het laatst zijn, want dat is namelijk het minst efficiënte moment. Dat zijn nog de kleinigheidjes ;).

Ik heb een woning uit 1955, half vrijstaand. er werd mij met klem een 10kw versie te nemen (koos voor 6). Totale oppervlakte die direct wordt verwarmd is 110m2, maar ik houd er ook nog ca 50m2 indirect mee warm. En dat allemaal op HL7. Dan vraag ik me echt af hoeveel overcapaciteit je hebt bij nieuwbouw, luchtdicht, tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Ik had de tekst hierboven alweer wat aangevuld ;)

P110 op 40, zodat settemp niet te ver doorschiet
P111 op 23, zodat settemp niet teveel zakt.
Dank, ga ik ook checken!
Bedankt voor de input iedereen. Nogmaals ik ben geen ouwe zeiksnor, maar wil gewoon mijn tijd aan andere dingen besteden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Dank, ga ik ook checken!
Bedankt voor de input iedereen. Nogmaals ik ben geen ouwe zeiksnor, maar wil gewoon mijn tijd aan andere dingen besteden ;)
Deze tijd van het jaar is lastig, bij mij begon het de vorige 2 winters pas half oktober te draaien.

Meest red ik het met LT6/7 en als het heel koud wordt wat opschalen.

Bij mij zit nu ook de nieuwe versie voor de thermostaat sturing er in en ben erg benieuwd wat dat brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 18:35
Ik herken de verhalen van beide kanten wel. Heb de Adlar nu een goed jaar. Ben in principe tevreden over de warmtepomp zelf, de enige problemen die ik met de werking heb gehad waren mijn eigen fouten door er mee om te gaan als een CV-ketel. Maar daar inmiddels wel van geleerd. Ik gebruik overigens gewoon LT6 en LT7 stooklijnen. LT7 werkt altijd wel prima, LT6 als het echt koud wordt of veel defrost.

Qua service herken ik de klachten ook wel. Op het begin duurde het ook even tot ik de juiste persoon via de mail had die de warmtepomp goed heeft ingeregeld. Als je belt dan vind je altijd welwillende mensen maar intern dan de ticket opvolgen of naar de juiste mensen zetten laat echt te wensen over. Het duurt lang, ze komen niet bij je terug en je bent vaak zelf aan het terugbellen. Conclusie, prima warmtepomp voor goede prijs en het werkt ja maar zou Adlar zelf niet aanbevelen. Ben geen 'Promotor' ;)

Recent voorbeeldje, heb de zomeractie voor onderhoud geaccepteerd, vage berichten met facturen die meteen betaald moesten worden zonder afspraak te maken, via mail verkeerde antwoorden gekregen, na weer bellen meteen excuses en afspraak gemaakt. Vervolgens geen bevestiging, maar de monteur stond netje op die dag op de stoep. Onderhoud was ook prima gedaan. Bij dit onderhoud is ook de software of de firmware geüpdatet, maar daarna was de werking van de WP dus ruk. Constant korte runs die elkaar bijna direct opvolgde. Ticket ingelegd, maar dit duurde een paar dagen dus zelf maar door de parameters gegaan want het verbruik was hoog en de temperatuur binnen inmiddels bijna 22 graden. Heb P26 van 0 naar 5 gezet na mijn e-mails teruglezen en hier wat zaken teruggelezen. Nu lijkt het weer ok te zijn. Heb de vraag wel nog bij Adlar uitstaan of ze een 'parameterlijst' bijhouden per installatie ofzo. En wil dit zelf ook maar ergens gaan opslaan voor toekomstige problemen.. Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Markies! schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
Ik herken de verhalen van beide kanten wel. Heb de Adlar nu een goed jaar. Ben in principe tevreden over de warmtepomp zelf, de enige problemen die ik met de werking heb gehad waren mijn eigen fouten door er mee om te gaan als een CV-ketel. Maar daar inmiddels wel van geleerd. Ik gebruik overigens gewoon LT6 en LT7 stooklijnen. LT7 werkt altijd wel prima, LT6 als het echt koud wordt of veel defrost.

Qua service herken ik de klachten ook wel. Op het begin duurde het ook even tot ik de juiste persoon via de mail had die de warmtepomp goed heeft ingeregeld. Als je belt dan vind je altijd welwillende mensen maar intern dan de ticket opvolgen of naar de juiste mensen zetten laat echt te wensen over. Het duurt lang, ze komen niet bij je terug en je bent vaak zelf aan het terugbellen. Conclusie, prima warmtepomp voor goede prijs en het werkt ja maar zou Adlar zelf niet aanbevelen. Ben geen 'Promotor' ;)

Recent voorbeeldje, heb de zomeractie voor onderhoud geaccepteerd, vage berichten met facturen die meteen betaald moesten worden zonder afspraak te maken, via mail verkeerde antwoorden gekregen, na weer bellen meteen excuses en afspraak gemaakt. Vervolgens geen bevestiging, maar de monteur stond netje op die dag op de stoep. Onderhoud was ook prima gedaan. Bij dit onderhoud is ook de software of de firmware geüpdatet, maar daarna was de werking van de WP dus ruk. Constant korte runs die elkaar bijna direct opvolgde. Ticket ingelegd, maar dit duurde een paar dagen dus zelf maar door de parameters gegaan want het verbruik was hoog en de temperatuur binnen inmiddels bijna 22 graden. Heb P26 van 0 naar 5 gezet na mijn e-mails teruglezen en hier wat zaken teruggelezen. Nu lijkt het weer ok te zijn. Heb de vraag wel nog bij Adlar uitstaan of ze een 'parameterlijst' bijhouden per installatie ofzo. En wil dit zelf ook maar ergens gaan opslaan voor toekomstige problemen.. Iemand ervaringen mee?
Je zou in een excel kunnen bijhouden, wat je wanneer aanpast en waarom. Resultaat er naast, eventueel de weersomstandigheden en dan bouw je een mooie historie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
[quote]steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:18:
[...]

[Afbeelding]

Stomme vraag misschien, maar je hebt toch niet hoge temperatuur lijn 8 aktief, het gaat om LT8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkhZFanRDaOBS_UYwNtmOI9dLxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfhcgE59Ynmlyr5NpnwuiCPf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Johan H op 11-10-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:12:
[quote]steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:18:
[...]

[Afbeelding]

Stomme vraag misschien, maar je hebt toch niet hoge temperatuur lijn 8 aktief, het gaat om LT8

[Afbeelding]
Nee LT8 indd. Nu weer even LT7, want met 23 graden binnen en deze buitentemperatuur kan die weer ten minste een week uitblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
steefweer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Nee LT8 indd. Nu weer even LT7, want met 23 graden binnen en deze buitentemperatuur kan die weer ten minste een week uitblijven.
Welke thermostaat gebruik je ?
Waar staat parameter p05 en L27 op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ramon_1984 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Welke thermostaat gebruik je ?
Waar staat parameter p05 en L27 op ?
De thermostaat doet feitelijk niets, WP leest er alleen maar de temperatuur van uit om wel of niet de stooklijn bij te sturen op basis van een tijdsinterval.
Wat doe Je met P05?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59
P05 = 0 : dan werkt de WP alleen als de aansluitingen 19 en 20 doorverbonden zijn door een aan/uit thermostaat.
p05 = 1 : WP werkt altijd, onafhankelijk of 19-20 open of gesloten is.

De aansluitingen 19 en 20 zitten op de WP zelf, achter de zijdeksel. Soms bedraad Adlar deze en zitten deze ook op de JAn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BerndGaykema schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

P05 = 0 : dan werkt de WP alleen als de aansluitingen 19 en 20 doorverbonden zijn door een aan/uit thermostaat.

De aansluitingen 19 en 20 zitten op de WP zelf, achter de zijdeksel. Soms bedraad Adlar deze en zitten deze ook op de JAn.
Je bent me net voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
BerndGaykema schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Nou dat moet je niet willen toch?
Eerder had je 15/19 als boost over de stooklijn als de thermostaat vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Als je met een aan/uit thermostaat gaat werken dan kun je P05 op 0 zetten. Standaard zit er een verbinding tussen 19-20, deze moet je dan ook verwijderen. Kan dus niet met een OpenTherm-protocol thermostaat.
De Jan regelt de stooklijn dan niet meer.
Voorbeeld van aansturing van de warmtepomp met een aan/uit thermostaat. Bevalt mij uitstekend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We_-99FZsMpDlVe2qXm7Rj0Ojls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0IrpAdBY5sZ9xQHUWjk48j4.png?f=fotoalbum_large
Weet wat je doet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HeHoe op 11-10-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HeHoe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:55:
Als je met een aan/uit thermostaat gaat werken dan kun je P05 op 0 zetten. Standaard zit er een verbinding tussen 19-20, deze moet je dan ook verwijderen. Kan dus niet met een OpenTherm-protocol thermostaat.
De Jan regelt de stooklijn dan niet meer.
Voorbeeld van aansturing van de warmtepomp met een aan/uit thermostaat. Bevalt mij uitstekend. [Afbeelding]
Weet wat je doet ;)
De kamertemperatuur zul je zo wel beter onder controle hebben?
Maar hij draait dan telkens op behoorlijk vermogen?
Heb je dan altijd een gelijke settemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

De kamertemperatuur zul je zo wel beter onder controle hebben?
Maar hij draait dan telkens op behoorlijk vermogen?
Heb je dan altijd een gelijke settemp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK7dpzxGEFbZypcvtc3KCKgsuHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJDo90F3kEcQfx3wGV8FsQc2.png?f=user_large
Zoals je ziet met deze temperaturen 706 Watt opgenomen vermogen en 4500 Watt een warmte afgifte, let wel het zijn moment metingen. Over de dag van gisteren 3,7 kWh
Ik kan zien of een radiator of de vloerverwarming een warmtevraag doet. Set temp, vloerverwarming 35°C en radiator eigen stooklijn. En natuurlijk ook een buffervat van minimaal 60 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HeHoe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

[Afbeelding]
Zoals je ziet met deze temperaturen 706 Watt opgenomen vermogen en 4500 Watt een warmte afgifte. Over de dag van gisteren 3,7 kWh
Ik kan zien of een radiator of de vloerverwarming een warmtevraag doet. Set temp, vloerverwarming 35°C en radiator eigen stooklijn. En natuurlijk ook een buffervat van minimaal 60 liter.

Je hebt er wel een heel circus van gemaakt.
Meer dan 700W nu al is best veel, maar als je comfort en gemak voor elkaar is, dat is ook wat waard.
Hoeveel verbruik je nou in een hele winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
dacht te zien 1675,21 kWh over het hele jaar 2024

[ Voor 12% gewijzigd door HeHoe op 11-10-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:54:
Nou dat moet je niet willen toch?
Eerder had je 15/19 als boost over de stooklijn als de thermostaat vroeg.
15/20 gesloten = forceer koeling (geen parameter nodig)
17/20 gesloten = forceer verwarmen (geen parameter nodig)
20 = gnd - aarde - common

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Ik gebruik de aan/uit thermometer (een Honeywell Evohome BDR91T) als een "vrijgave" signaal.
De Adlar verwarmt alleen als de Honeywell dat toelaat doordat de temperatuurvraag JA is.
Is de temperatuur vraag JA dan werkt de Adlar volgens een eigen stooklijn (deze komt uit mijn Homey-oplossing).

De Honeywell staat bij mij standaard op 22 graden maar dat wordt het alleen met instralende zon. Dan schakelt de Adlar dus uit. De echte temperatuur schommelt tussen de 20,0 en 20,5 graden, geregeld door een goed geprogrammeerde Homey Pro 2023.

@HeHoe verdient alle credits: ik heb zijn aansluitschema 100% overgenomen en het werkt uitstekend in mijn situatie (enkel vloerverwarming, geen radiatoren, geen DHW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
BerndGaykema schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:48:
Ik gebruik de aan/uit thermometer (een Honeywell Evohome BDR91T) als een "vrijgave" signaal.
De Adlar verwarmt alleen als de Honeywell dat toelaat doordat de temperatuurvraag JA is.
Is de temperatuur vraag JA dan werkt de Adlar volgens een eigen stooklijn (deze komt uit mijn Homey-oplossing).

De Honeywell staat bij mij standaard op 22 graden maar dat wordt het alleen met instralende zon. Dan schakelt de Adlar dus uit. De echte temperatuur schommelt tussen de 20,0 en 20,5 graden, geregeld door een goed geprogrammeerde Homey Pro 2023.

@HeHoe verdient alle credits: ik heb zijn aansluitschema 100% overgenomen en het werkt uitstekend in mijn situatie (enkel vloerverwarming, geen radiatoren, geen DHW).
Ook interessant, dus je kan dat ook met de standaard stooklijnen doen?
Maar gaat hij dan echt hard uit? Bouwt de compressor niet af voordat hij uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Johan H schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:05:
Ook interessant, dus je kan dat ook met de standaard stooklijnen doen?
Maar gaat hij dan echt hard uit? Bouwt de compressor niet af voordat hij uit gaat?
De WP gaat niet hard uit. Blijft gewoon op spanning staan.
Het verwarmingsproces wordt langzaam afgebouwd. Ik zie het opgenomen vermogen in stapjes teruggaan naar 15 watt (rustvermogen) en de pomp gaat ook in stapjes terug van rond de 60 Hz naar 0.
Je kunt ook gewoon de ingebouwde stooklijnen gebruiken maar zelfs LT7 is te warm voor mijn huis.

Met het huidige weer staat mijn Setpoint meestal op 22 graden, dus draait amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
BerndGaykema schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:55:
[...]
De WP gaat niet hard uit. Blijft gewoon op spanning staan.
Het verwarmingsproces wordt langzaam afgebouwd. Ik zie het opgenomen vermogen in stapjes teruggaan naar 15 watt (rustvermogen) en de pomp gaat ook in stapjes terug van rond de 60 Hz naar 0.
Je kunt ook gewoon de ingebouwde stooklijnen gebruiken maar zelfs LT7 is te warm voor mijn huis.

Met het huidige weer staat mijn Setpoint meestal op 22 graden, dus draait amper.
En dan heb je iets doorverbonden of juist weg genomen en iets met P5?

Dan kun je feitelijk een stooklijn pakken waarvan je zeker weet dat die wel aanslaat en telkens gecontroleerd laten stoppen op basis van je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Voor de gene welke (Honeywell) Resideo EvoHome besturing systeem gebruikt, en dit systeem wil blijven gebruiken. Hierbij mijn aansluit schema voor de Aurora II versie V2.0.
Note: EvoHome bedieningspaneel moet wel worden ingesteld voor warmtepomp. Ook is het nodig om een buffervat bij te plaatsen zie www.resideo.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44AT9hFcxQiSMdCBVAzKwdRikDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBxLs8SRUqcQ5IHQIzz3N6lP.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste