Reshadf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
Het is in huis netjes 20 graden. Hij draait (vooral savonds/snachts lang door achter elkaar) De temperatuur is gewoon stabiel. gemiddeld 19kwh is inderdaad voor het hele huis maar als ik vergelijk met een maand eerder toen de wp niks hoefde te doen zat ik rond de 6.5 graden. Wat is het verschil tussen normaal verwarmings modus en vloerverwarming? Ik ging vanuit dat ik vloerverwarming moest doen aangezien ik geen radiatoren heb.
Ik zit momenteel op LT8 omdat ik begreep uit eerdere posts hier dat dat het beste was maar ik zou dan naar LT6 ofzo moeten gaan en dan de temperatuur in de app op 20 zetten? Het klopt dat ik in de app iets over energieverbruik zie maar het is allemaal heel onduidelijk weergegeven. Gisteren heeft hij dus vanaf 19:00 tot ongeveer 01:00 gedraaid op rond de 0.7kwh Temperatuur had ik op 20 staan op de thermostaat en in de app LT8
Overigens ben ik benieuwd hoe men de warmtepomp via Home assistant aanstuurt. Is daar een goede handleiding voor die jullie gebruikt hebben?
Op de vloerverwarmingsmodus verbruikt die gewoon meer, weet niet meer precies hoe dat zit.
Omdat het ‘s nacht meer afkoelt, springt die dan ook vaker en met meer vermogen aan, de thermostaat stuurt feitelijk niet aan, slechts de temperatuur wordt uitgelezen en hierop wordt de stooklijn aangepast indien nodig om zodoende de pomp te triggeren om aan te slaan.
Om deze reden, kan hij met een wat hoger vermogen draaien als dat je bijvoorbeeld in een reguliere stooklijn kan verwachten. Dat is alleen even testen welke stooklijn het beste bij jou situatie past. Als je de best passende hebt gevonden, kun je vaak nog wel finetunen met een aantal parameters, maar onthou een stooklijn staat niet garant voor een bepaalde binnentemperatuur, die kan afhankelijk van de situatie (iets) variëren.
Als je LT8, thermostaatsturing wilt blijven gebruiken, is het verstandig eerst even te kijken of je L27 (display) wel op 0 staat en niet op 1.
Ook hiermee kun je wat zaken afstemmen die op dit forum wel besproken zijn (L28 L29 bijvoorbeeld).
Hoop dat je hier weer even mee vooruit kan 🧐
*Zie hier wat verhalen dat je op modus vloerverwarming met een vaste settemperatuur werkt, ik zou denken dat je die dan hoger hebt staan dan nodig. Zou hem lekker op verwarmen zetten.
[
Voor 4% gewijzigd door
Johan H op 29-10-2025 18:18
]
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!