Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:09

Jerra

Beunhaas in wording

ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:00:
Is er überhaupt een draadloze thermostaat die wel goed werkt bij de Adlar? Ik gebruik nu al 2 jaar de timing en dat bevalt me prima met stooklijn 6.
De honeywell round modulation lijkt niet vast te lopen zoals de DT6 dat deed, ik kan dag ook terugzien als ik een paar weken de OTGW eraan hang.
Daarmee overigens uberhaupt aan adlar moeten bewijzen dat de dt6 elke 48uur vastloopt en dezelfde binnentemperatuur blijft doorgeven

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
MrBas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:02:
Sorry hoor, maar zeer slecht advies. Enkelpolige schakelaars zijn in nederland niet toegestaan, enkel in Openbare verlichtingsopstellingen of stuurstroominstallaties. De Nul dient ten aller tijde meegeschakeld te worden bij eindgroepen.
Klopt. Maar kijk even terug naar de tekst waarop ik reageerde. Daar werd niet gevraagd of het mag of niet. Adlar kwam blijkbaar met de keuze van 1- of 2-polig. Legaliteit is aan Adlar.

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-11 08:44
Welke thermostaat gebruiken jullie met de Adlar? Ze raden 2 stuks van Honeywell aan die zeer slecht beoordeeld worden, een Tado die bijna alles achter een betaalmuur heeft en een Toon waar je volgens mij ook niet zoveel aan hebt.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:01
ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:00:
Is er überhaupt een draadloze thermostaat die wel goed werkt bij de Adlar? Ik gebruik nu al 2 jaar de timing en dat bevalt me prima met stooklijn 6.
Stooklijn 6 is niet de dynamische stooklijn, dus je thermostaat doet hierbij eigenlijk niets. Bewaakt hooguit een ondergrens, als dat al werkt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
BerndGaykema schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Klopt. Maar kijk even terug naar de tekst waarop ik reageerde. Daar werd niet gevraagd of het mag of niet. Adlar kwam blijkbaar met de keuze van 1- of 2-polig. Legaliteit is aan Adlar.
Je geeft zelf aan, beiden zijn goed wat dus pertinent niet juist is. Enkelpolige schakelaars zijn niet toegestaan dus ook niet een goed voorstel vanuit Adlar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
ohno_nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Maar als ik een aardlekautomaat koop (deze) zit ik goed. Want die schakelt ook de nul, toch?
Klopt, mijn voorkeur zou echter meer voor een andere merk automaat zijn, zoals:

https://www.elektrototaal...jwjHgmuyU3GRoCj7MQAvD_BwE

Top kwaliteit voor een lage prijs.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-11 17:03
pentaw1nz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Stooklijn 6 is niet de dynamische stooklijn, dus je thermostaat doet hierbij eigenlijk niets. Bewaakt hooguit een ondergrens, als dat al werkt
weet ik. LH8 is de dynamische. Vorig jaar de LH7 nog. Als ik P27 op 0 zet en de thermostaat gebruik, een round modulation, op 22 graden, gebeurt er niets, nada. Settemperatuur is 18C! En wp slaat ook niet aan. Adlar zou het bekijken maar komen er niet weer op terug. Dus daarom gebruik ik de customline stokerij op LH6.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
cupra4 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
Welke thermostaat gebruiken jullie met de Adlar? Ze raden 2 stuks van Honeywell aan die zeer slecht beoordeeld worden, een Tado die bijna alles achter een betaalmuur heeft en een Toon waar je volgens mij ook niet zoveel aan hebt.
Adlar gebruikt alleen de meting van de ingestelde en werkelijke kamertemperatuur. Communiceert via opentherm.
Ik gebruik tado v3+ . Dat werkt prima. Van tado x is bekend dat alleen de bedradeversie werkt met de jan module.
Alle toeters en bellen die in de tado zitten heb je dus niet nodig. Enkel de registratievan de kamertemperatuur.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:21
ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:09:
[...]
weet ik. LH8 is de dynamische. Vorig jaar de LH7 nog. Als ik P27 op 0 zet en de thermostaat gebruik, een round modulation, op 22 graden, gebeurt er niets, nada. Settemperatuur is 18C! En wp slaat ook niet aan. Adlar zou het bekijken maar komen er niet weer op terug. Dus daarom gebruik ik de customline stokerij op LH6.
Voor de dynamische stooklijn LT8 moet je L27 op ‘0’ hebben staan.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-11 21:27
cupra4 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
Hier ook een draadloze Tado V3. Het enige wat ik gebruik is de thermostaat. Ik heb wel Radiatorknoppen en draadloze thermostaten in alle kamers maar deze worden behalve voor temperatuur uitlezen niet gebruikt. Waterzijdig inregelen was genoeg om een goede balans in huis te vinden.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• pentaw1nz
Weet iemand of je kunt antwoorden op een update opnje ticket via supportadlar@adlar.com ? Dat is waarvan je het antwoord ontvangt.

Ik had een ticket aangemaakt mbt onderhoud (nooit iets over gehoord, wel pakket afgenomen) en thermostaat sturing.

Wil graag antwoorden, maar weet niet of ze dit lezen? Of moet het steeds weer via ticket systeem?
Leuk detail: de ticket nummers die in hun mails staan, zijn totaal anders dan het nummer dat ik zelf ontvang bij aanmaken ticket.

Kreeg ook 2 reacties door elkaar.
Graag zouden we telefonisch contact hebben over deze vraag zodat we het e.e.a. aan kunnen passen. En een datum afstemmen voor onderhoud.

Daarnaast hebben we een nieuwe update voor de thermostaat sturing die we graag bij u zouden willen installeren. Waardoor u wel de thermostaat goed kunt gebruiken.
En
Beste ,

Ik heb de custom stooklijn ingesteld zoals u wilt, hij zou nu ook moeten blijven staan.

Warmte groet,

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:53
pentaw1nz schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:41:
Weet iemand of je kunt antwoorden op een update opnje ticket via supportadlar@adlar.com ? Dat is waarvan je het antwoord ontvangt.

Ik had een ticket aangemaakt mbt onderhoud (nooit iets over gehoord, wel pakket afgenomen) en thermostaat sturing.

Wil graag antwoorden, maar weet niet of ze dit lezen? Of moet het steeds weer via ticket systeem?
Leuk detail: de ticket nummers die in hun mails staan, zijn totaal anders dan het nummer dat ik zelf ontvang bij aanmaken ticket.

Kreeg ook 2 reacties door elkaar.

[...]

En

[...]
Kunnen ze die nieuwe thermostaat sturing niet op afstand in de warmtepomp zetten?

• pentaw1nz
Ramon_1984 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Kunnen ze die nieuwe thermostaat sturing niet op afstand in de warmtepomp zetten?
Wellicht wel. Ze zeggen ook niet dat dit alleen op locatie kan. Maar dat was ook mijn vraag niet.

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-11 17:03
Ik weet niet hoelang jullie moeten wachten op die update( en verhelpen storing). Deze week belde de secretaresse: 16 Jan. 2026! Eerder kan echt niet.

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:
Ik weet niet hoelang jullie moeten wachten op die update( en verhelpen storing). Deze week belde de secretaresse: 16 Jan. 2026! Eerder kan echt niet.
Ik heb nog nooit een storing gehad gelukkig.

• BerndGaykema
ijtsehummel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:
Snelheid van hulp voor storing hangt af van het onderhoudscontract welke je hebt afgesloten.
Bij een storing die niet ernstig is, alleen vervelend, zul je langer moeten wachten dan bij bijvoorbeeld een uitval van de wp.

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-11 11:10
Vorige week hier een adviseur/verkoper van Adlar over de voer gehad. Hij gaf aan dat de Aurora 2 zou moeten werken met de Anna thermostaat. Ik lees hier dat mensen juist hiermee problemen ondervinden, of werkt het inmiddels wel goed samen met deze thermostaat?

• BerndGaykema
BerndGaykema schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Nee, de OpenTherm-module voor de EvoHome R8810A werkt niet samen met de JAN.
De Honeywell T6R (Lyric) wel.
@fvanderstege @Ramon_1984 @HeHoe
Ik wil even terugkomen op bovengemelde opmerking.
De Honeywell Evohome Evotouch is er sinds een paar weken in een nieuwe versie met een nieuwe stuurmodule (R9H911RF). Deze stuurmodule heeft OpenTherm (en 2 schakel-relais voor aan/uit of omschakelen verwarmen/koelen of zoneklep...).
De OpenTherm van de R9H werkt nu WEL met de Adlar !

Gelukkig werkt deze vernieuwde Evotouch control center (ATC938....) ook nog met de "oude" stuurmodule BDR91T zodat deze niet vervangen hoeft te worden (zit bij mij ingebouwd in de WP als omschakelaar verwarmen/koelen).

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-11 22:02
Zijn er mensen waarbij de wp nu draait sinds het weer kouder begint te worden? Ik heb mijn wp sinds dit jaar dus de eerste keer dat deze “verwarmd”. Gebruik vind ik nog best hoog rond de 19 kwh per dag. (Totaal in huis volgens homewizard) normaal zit ik gemiddeld op 6,5 kwh.

Dit zijn mijn specs
Honeywell lyric t6 op 20 graden
Wp op HL8 (vloerverwarming modus)
Heb geen radiatoren alleen vloerverwarming op de eerste en begane grond. (Zolder momenteel niks )
2 vloerverwarming verdelers met pomp.
Triple glas en hier en daar wat andere maatregelen voor een beter geïsoleerd (hoek)huis

Delta temp zit rond de 3/4 graden (31 uit 28 in )
Kan iemand mij vertellen of dit goed is?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-11 21:27
Reshadf schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:59:
Zijn er mensen waarbij de wp nu draait sinds het weer kouder begint te worden? Ik heb mijn wp sinds dit jaar dus de eerste keer dat deze “verwarmd”. Gebruik vind ik nog best hoog rond de 19 kwh per dag. (Totaal in huis volgens homewizard) normaal zit ik gemiddeld op 6,5 kwh.

Ik heb tot nu toe maximaal 6,5 kWh verbruikt op een dag voor de warmtepomp. Jaren 70 rijtjewoning zonder na-isolatie, 135m2 met vvw beneden en radiatoren boven. Binnen rond de 21 graden beneden en 20 boven.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• marnie
  • Laatst online: 16:16

Dit zijn mijn specs
Heb geen radiatoren alleen vloerverwarming op de eerste en begane grond. (Zolder momenteel niks )
Triple glas en hier en daar wat andere maatregelen voor een beter geïsoleerd (hoek)huis

Ik heb Jaga LTV's, geen vloerverwarming, en een goed nageisoleerde twee onder éénkapper uit 1988. De afgelopen 2 dagen een verbruik (alleen de Adlar warmtepomp) die niet hoger is dan 7 kWh per dag.

Ik stuur de Adlar aan met Homeassistant en een Tado x thermostaat die 's nachts op 19.5, overdag op 20.5 en s' avonds op 21grC staat. Homeassistant stuurt de Adlar direct op de Inlet aan via stand 'sluiting'. De inlet set temperatuur, gestuurd door HA, varieerd tussen 28 en ca 30grC. Ik gebruik geen warmtecurves. Mijn woonkamertemperatuur varieerd maximaal 0.4grC tov de ingestelde termostaat temperatuur.

Verbruik van 19.5kWh lijkt me inderdaad wat veel, zitten er meerdere afnemers op de kWh meting of is het alleen de Adler?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-11 23:01

Dit zijn mijn specs

Lijkt mij te veel, dan heeft die waarschijnlijk een 16-24u gedraaid met 1 kw pu en dat klinkt met deze aanvoertemperatuur en je type woning buitensporig. Niet erg warm geworden?

• Ramon_1984

Dit zijn mijn specs

31/28 is helemaal prima, vervang alleen de verdelers voor pomplozeuitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 29-10-2025 08:09 ]

• MrBas

Dit zijn mijn specs

Is HL8 niet de hoge temperatuurcurve? Of is dit HH? Kan anders wel je hoge verbruik verklaren?
Waarom draai je niet op de standaard stooklijnen? Dit vindt ik eerlijk gezegd veel beter werken dan een thermostaatfunctie (veel rustiger stoken).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Johan H

Dit zijn mijn specs

In elk geval eerst op gewone verwarming modus zetten.
En heb je de lage temperatuur curve 8 in de app geselecteerd?
Blijft de temperatuur wel netjes rond de 20 graden?
Je zou ook eens met een gewone stooklijn, bijvoorbeeld lage temperatuur 6 (LT6) kunnen kijken hoe die het bij je doet. Geef het wel even een paar dagen de tijd.
Volgens mij kunnen mensen met een nieuwere versie het verbruik ook in de app monitoren?
In elk geval heb ik zelf, zoals velen een aparte kwh voor de wp zitten om het precies te monitoren, dit geeft veel inzicht en kun je ook mooi door bijsturen met diverse parameters.

Je kan natuurlijk ook eens bin Adlar zelf vragen of ze kunnen zien, waarom het verbruik zo hoog zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM46pq3YI2ui2ZptbpXVQ80lGnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGlxb87rB0qrp6BYehEVeFEc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Johan H op 29-10-2025 10:54 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vind het wel meevallen, hij noemt dat het zijn totale huishouden verbruik is, zo gek is dat toch niet dan?
Het is wel wat aan de hoge kant hoor, met zijn normale dagelijkse verbruik kom je dus uit op zo'n 12 kWh, dat verbruik ik nu ook per 24 uur.
Zijn verbruik zou iets lager mogen zijn met vloerverwarming, maar ik vind het simpelweg niet zo schokkend als ik hier verder teruglees.

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Is HL8 niet de hoge temperatuurcurve? Of is dit HH? Kan anders wel je hoge verbruik verklaren?
Waarom draai je niet op de standaard stooklijnen? Dit vindt ik eerlijk gezegd veel beter werken dan een thermostaatfunctie (veel rustiger stoken).
HL8 ( L=Low) is een lage watertemperatuur-curve ( soms wordt ook de aanduiding LT8 ( low temp 8 ) gebruikt). HH8 (H=high) is een stooklijn van de hogere watertemperatuur-curves.
De huidige werkende ( dynamische)HL8 ( die aangestuurd wordt via de Jan-module heeft het in zich om veel energie te verbruiken tov het gebruik van de andere/reguliere stooklijnen vanaf HL7 t/m HL1 . Daar zijn genoeg verhalen over geschreven op dit forum. Daarom ook is Adlar een nieuwe (HL8-) regeling aan het ontwerpen die nu in de testfase is. Deze testversie zit er ook in bij mij. Vooralsnog werkt deze veelbelovend met een veel regelmatiger verloop ( zowel temperatuurverloop, energieverbuik e.d). Het is een ingewikkelde klus die leidt naar 2 soorten hHL8: eentje voor vloerverwarming en eentje voor huizen die middels radiatoren/convectoren verwarmd worden.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:38
Om het rendement te bepalen wil je de COP weten. Hoe kom je er aan bij de Adlar Castra ?
Mijn dagelijkse stroomverbruik is momenteel tussen 5 en 6,5 kWh per dag. Woning 12-1 kap, 1999, HR+++ en vloerverwarming benden en zolder.

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-11 22:02
Johan H schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

In elk geval eerst op gewone verwarming modus zetten.
En heb je de lage temperatuur curve 8 in de app geselecteerd?
Blijft de temperatuur wel netjes rond de 20 graden?
Je zou ook eens met een gewone stooklijn, bijvoorbeeld lage temperatuur 6 (LT6) kunnen kijken hoe die het bij je doet. Geef het wel even een paar dagen de tijd.
Volgens mij kunnen mensen met een nieuwere versie het verbruik ook in de app monitoren?
In elk geval heb ik zelf, zoals velen een aparte kwh voor de wp zitten om het precies te monitoren, dit geeft veel inzicht en kun je ook mooi door bijsturen met diverse parameters.

Je kan natuurlijk ook eens bin Adlar zelf vragen of ze kunnen zien, waarom het verbruik zo hoog zit.
[Afbeelding]
Het is in huis netjes 20 graden. Hij draait (vooral savonds/snachts lang door achter elkaar) De temperatuur is gewoon stabiel. gemiddeld 19kwh is inderdaad voor het hele huis maar als ik vergelijk met een maand eerder toen de wp niks hoefde te doen zat ik rond de 6.5 graden. Wat is het verschil tussen normaal verwarmings modus en vloerverwarming? Ik ging vanuit dat ik vloerverwarming moest doen aangezien ik geen radiatoren heb.

Ik zit momenteel op LT8 omdat ik begreep uit eerdere posts hier dat dat het beste was maar ik zou dan naar LT6 ofzo moeten gaan en dan de temperatuur in de app op 20 zetten? Het klopt dat ik in de app iets over energieverbruik zie maar het is allemaal heel onduidelijk weergegeven. Gisteren heeft hij dus vanaf 19:00 tot ongeveer 01:00 gedraaid op rond de 0.7kwh Temperatuur had ik op 20 staan op de thermostaat en in de app LT8

Overigens ben ik benieuwd hoe men de warmtepomp via Home assistant aanstuurt. Is daar een goede handleiding voor die jullie gebruikt hebben?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 12:12
edelf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:35:
Om het rendement te bepalen wil je de COP weten. Hoe kom je er aan bij de Adlar Castra ?
Mijn dagelijkse stroomverbruik is momenteel tussen 5 en 6,5 kWh per dag. Woning 12-1 kap, 1999, HR+++ en vloerverwarming benden en zolder.
Ik heb deze template in home assistant:

{% set wattHoursPerLiterPerDegree = 1.162222 %}

{% set tInput = states.sensor.heat_pump_inlet_temperature.state | float %}
{% set tOutput = states.sensor.heat_pump_outlet_temperature.state | float %}
{% set tDelta = tOutput - tInput %}
{% set litersPerHour = 60 * (states.sensor.heat_pump_volume_flow_rate.state | float) %}

{% set pOut = tDelta * litersPerHour * wattHoursPerLiterPerDegree %}
{% set pConsumed = states.sensor.heat_pump_power.state | float %}
{% set cop = pOut / pConsumed %}

{{ cop | round(3) }}

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Johan H
Reshadf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Het is in huis netjes 20 graden. Hij draait (vooral savonds/snachts lang door achter elkaar) De temperatuur is gewoon stabiel. gemiddeld 19kwh is inderdaad voor het hele huis maar als ik vergelijk met een maand eerder toen de wp niks hoefde te doen zat ik rond de 6.5 graden. Wat is het verschil tussen normaal verwarmings modus en vloerverwarming? Ik ging vanuit dat ik vloerverwarming moest doen aangezien ik geen radiatoren heb.

Ik zit momenteel op LT8 omdat ik begreep uit eerdere posts hier dat dat het beste was maar ik zou dan naar LT6 ofzo moeten gaan en dan de temperatuur in de app op 20 zetten? Het klopt dat ik in de app iets over energieverbruik zie maar het is allemaal heel onduidelijk weergegeven. Gisteren heeft hij dus vanaf 19:00 tot ongeveer 01:00 gedraaid op rond de 0.7kwh Temperatuur had ik op 20 staan op de thermostaat en in de app LT8

Overigens ben ik benieuwd hoe men de warmtepomp via Home assistant aanstuurt. Is daar een goede handleiding voor die jullie gebruikt hebben?
Op de vloerverwarmingsmodus verbruikt die gewoon meer, weet niet meer precies hoe dat zit.

Omdat het ‘s nacht meer afkoelt, springt die dan ook vaker en met meer vermogen aan, de thermostaat stuurt feitelijk niet aan, slechts de temperatuur wordt uitgelezen en hierop wordt de stooklijn aangepast indien nodig om zodoende de pomp te triggeren om aan te slaan.

Om deze reden, kan hij met een wat hoger vermogen draaien als dat je bijvoorbeeld in een reguliere stooklijn kan verwachten. Dat is alleen even testen welke stooklijn het beste bij jou situatie past. Als je de best passende hebt gevonden, kun je vaak nog wel finetunen met een aantal parameters, maar onthou een stooklijn staat niet garant voor een bepaalde binnentemperatuur, die kan afhankelijk van de situatie (iets) variëren.

Als je LT8, thermostaatsturing wilt blijven gebruiken, is het verstandig eerst even te kijken of je L27 (display) wel op 0 staat en niet op 1.

Ook hiermee kun je wat zaken afstemmen die op dit forum wel besproken zijn (L28 L29 bijvoorbeeld).

Hoop dat je hier weer even mee vooruit kan 🧐

*Zie hier wat verhalen dat je op modus vloerverwarming met een vaste settemperatuur werkt, ik zou denken dat je die dan hoger hebt staan dan nodig. Zou hem lekker op verwarmen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 29-10-2025 18:18 ]

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11 23:22

Dit zijn mijn specs

Beste Reshadf
Er zijn al behoorlijk veel reacties op jouw vraag binnengekomen. Ook heel verschillende oplossingen en adviezen. Toch vind ik het beter voor de echte beoordeling van je vraag eerst jouw gegevens te completeren.

Allereerst, je geeft een gemiddeld verbruik en dan één thermische waarde zoals 28 gr met delta T 3 á 4 gr.
Als je pomp 20 liter p/min. draait dan levert deze ca. 4,2 kW thermisch vermogen. Als dat op een dag is met 9 tot 14 graden zoals deze week dan moet het toch wel flink warm worden in huis. Heeft die dat gedraaid bij 6 graden en veel regen en wind (zoals de week ervoor) dan is het prima gesteld met je isolatie en met je verbruik. De wp zal dan immers meer uren hebben gedraaid en is je genoemde verbruik van 12,5 kWh helemaal niet zo vreemd.

Mijn vragen: over welke dagen heb je het? Wat voor weer was het? Over welke tijd loopt je gemiddelde waarde? Hoeveel uur heeft de wp echt gedraaid? Heb je een grafiek voorbeeld van een meetdag uit Home Wizard? Ook nog, heb je toevallig zonnepanelen?
Eén advies is al gegeven, zet van Home Wizard een kWh meter tussen je wp. Maakt een hoop duidelijk want dan kun je een grafiek laten zien met draaiuren en daadwerkelijk verbruik maar ook hoe het regelgedrag is van je wp.

We wachten je toelichting graag af,
Groet _/-\o_

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• pentaw1nz
Weet iemand de setting waarmee je HL8 qls vaste stooklijn gebruikt (die je zelf kunt instellen met L28 en L29) en thernostaat buiten werking stelt?
L27 is standaard 0 als ik me niet vergis, en maakt de stooklijn dynamisch.

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 09:23
Bij mij is vorige maand de monteur langs geweest en heeft een software update gedaan. Daarbij gaf hij aan dat hij dacht dat het nu ook met de Tado X draadloos goed werkt. Heb de warmtepomp sinds een maand dan ook weer op HL8 staan. Tevens sinds afgelopen week toegang tot het thuis.adlar.com portaal.
Op het eerste oog lijkt het inderdaad te werken. Op het portaal zie ik in ieder geval de temperatuur die de Tado thermostaat aangeeft.
Via de tuya app zie ik de volgende versies.
Main module V2.5.2
MCU module V4.3.6

• Mr Black
BulMi schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:11:
Bij mij is vorige maand de monteur langs geweest en heeft een software update gedaan. Daarbij gaf hij aan dat hij dacht dat het nu ook met de Tado X draadloos goed werkt. Heb de warmtepomp sinds een maand dan ook weer op HL8 staan. Tevens sinds afgelopen week toegang tot het thuis.adlar.com portaal.
Op het eerste oog lijkt het inderdaad te werken. Op het portaal zie ik in ieder geval de temperatuur die de Tado thermostaat aangeeft.
Via de tuya app zie ik de volgende versies.
Main module V2.5.2
MCU module V4.3.6
Main is bij onze wp hetzelfde. Wp van midden 2024 maar is op de wp door Adlår hard- en softwarematig gewijzigd naar modulerende ventilator. Na die update een perfecte regeling, geen behoefte aan “onbekende” updates. Dat voorkomt misschien het weer moeten aanpassen van de zelf gemaakte temperatuur regeling.
MCU IS V 4.33
Grote vraag is nu: wat stelt de update MCU voor?
Mooi zou zijn dat ze wat beter communiceren.
:X

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Black op 30-10-2025 12:51 . Reden: Aanvulling over moduleren update ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:30
Ik ben ook wel benieuwd wat de update inhoudt.
Hier werkt de draadloze Tado X in elk geval niet, met:
Main: 2.7.7
MCU 4.3.2

Hoe kom je aan de toegang tot de thuis.adlar portal? Krijg je hier een uitnodiging voor?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 09:23
gehaktstaaf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:

Hoe kom je aan de toegang tot de thuis.adlar portal? Krijg je hier een uitnodiging voor?
Ik zag de portal hier voorbij komen en heb zelf met adlar contact opgenomen om er toegang toe te krijgen. Daarna ook nog een keer contact op moeten nemen om de gegevens van mijn warmtepomp te kunnen zien. In eerste instantie kon ik op het portaal alleen een onderhouds contract kiezen. Bij de aanschaf van de warmtepomp 1 jaar geleden heb ik echter meteen het gold abonnement afgesloten. Dit lijkt niet goed geregistreerd bij Adlar waardoor ik al bij meerdere gesprekken opnieuw heb moeten aangeven dat ik dat gold abonnement heb (bijv. ook voordat ze een afspraak inplanden voor onderhoud en eerder dit jaar bij het oplossen van een storing)

• Mr Black
pentaw1nz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:51:
Weet iemand de setting waarmee je HL8 qls vaste stooklijn gebruikt (die je zelf kunt instellen met L28 en L29) en thernostaat buiten werking stelt?
@pentaw1nz
Mijn ervaring is dat als je de thermostaat even uitzet dat de custom HL8 met L27 op 0 prima werkt op de instellingen met L28 L29.

• pentaw1nz
Mr Black schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

@pentaw1nz
Mijn ervaring is dat als je de thermostaat even uitzet dat de custom HL8 met L27 op 0 prima werkt op de instellingen met L28 L29.
Adlar heeft bij mij iets gewijzigd, n.a.v. een vraag van mij over aanpassen L28 en L29.
Nu reageert de HL8 helemaal niet meer op de thermostaat.

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Adlar heeft bij mij iets gewijzigd, n.a.v. een vraag van mij over aanpassen L28 en L29.
Nu reageert de HL8 helemaal niet meer op de thermostaat.
Hebben ze l27 aangepast ?

• pentaw1nz
Ik heb niet te horen gekregen wat er is aangepast, maar l28 en l29 staan nu vast.
L27 staat op 0, maar dat is volgens mij de standaardwaarde?

Wp reageert nu helemaal niet meer op thernostaat

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Ik heb niet te horen gekregen wat er is aangepast, maar l28 en l29 staan nu vast.
L27 staat op 0, maar dat is volgens mij de standaardwaarde?

Wp reageert nu helemaal niet meer op thernostaat
Moet je de thermostaat even echt hoger zetten en volgen of vervolgens de settemperatuur elk kwartier (of langer tot wel een uur afhankelijk van instelling) met 1 graad op plust, net zo lang totdat de settemp hoog genoeg is om de wp te triggeren op te starten, dan weet je zeker of de thermostaat regeling actief is.

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Moet je de thermostaat even echt hoger zetten en volgen of vervolgens de settemperatuur elk kwartier (of langer tot wel een uur afhankelijk van instelling) met 1 graad op plust, net zo lang totdat de settemp hoog genoeg is om de wp te triggeren op te starten, dan weet je zeker of de thermostaat regeling actief is.
Geloof me , alles geprobeerd. Ik weet hoe de thermostaat sturing normaliter werkt.
Zou terug worden gebeld, maar zal zelf wel weer even bellen.

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Geloof me , alles geprobeerd. Ik weet hoe de thermostaat sturing normaliter werkt.
Zou terug worden gebeld, maar zal zelf wel weer even bellen.
Ok, je hebt vast van de Jån de stekker er ook al wel een keer even uit gehad en de hele WP een keer van de stroom gehad?
Anders gewoon bellen idd, ze kunnen zo zien of alles goed staat.

• wegaanervoor
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 31-10 14:03
Sorry. Foutje

[ Voor 76% gewijzigd door wegaanervoor op 31-10-2025 14:02 . Reden: Fout ]

• BerndGaykema
Nu toch iets gek meegemaakt....

De wp schakelde steeds uit doordat de kamertemperatuur boven de 24 graden zou zijn, gemeten met de Evotouch van Honeywell Evohome. Dat is mijn veiligheidsgrens (dan wordt de vrijgave van de Adlar uitgezet). Maar mijn eigen kamerthermostaat, gekoppeld aan de automatisering, gaf gewoon 20,3 aan, zakkende naar 20 en daaronder.

Wat bleek: de beide oplaadbare batterijen van de Honeywell Evohome Evotouch ATC938 waren heel warm, het laadsymbool gaf aan dat er geladen werd. Even van de lader loskoppelen en weer aankoppelen deed het laden stoppen. Vandaag werkt het weer gewoon.

Het (foutief) opladen van de batterijen vernaggelt de meetwaarde behoorlijk.

• HeHoe
  • Laatst online: 16:35
BerndGaykema schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:36:
Nu toch iets gek meegemaakt....

De wp schakelde steeds uit doordat de kamertemperatuur boven de 24 graden zou zijn, gemeten met de Evotouch van Honeywell Evohome. Dat is mijn veiligheidsgrens (dan wordt de vrijgave van de Adlar uitgezet). Maar mijn eigen kamerthermostaat, gekoppeld aan de automatisering, gaf gewoon 20,3 aan, zakkende naar 20 en daaronder.

Wat bleek: de beide oplaadbare batterijen van de Honeywell Evohome Evotouch ATC938 waren heel warm, het laadsymbool gaf aan dat er geladen werd. Even van de lader loskoppelen en weer aankoppelen deed het laden stoppen. Vandaag werkt het weer gewoon.

Het (foutief) opladen van de batterijen vernaggelt de meetwaarde behoorlijk.
Of topic, Je meet blijkbaar de kamertemperatuur met bedieningsinterface van EvoHome, deze produceert ook zelf warmte. Als je nauwkeurig wilt meten kun je hiervoor beter de Round wireles T87RF2025 gebruiken. :)

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• HeHoe
BerndGaykema schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:42:
[...]
@fvanderstege @Ramon_1984 @HeHoe
Ik wil even terugkomen op bovengemelde opmerking.
De Honeywell Evohome Evotouch is er sinds een paar weken in een nieuwe versie met een nieuwe stuurmodule (R9H911RF). Deze stuurmodule heeft OpenTherm (en 2 schakel-relais voor aan/uit of omschakelen verwarmen/koelen of zoneklep...).
De OpenTherm van de R9H werkt nu WEL met de Adlar !

Gelukkig werkt deze vernieuwde Evotouch control center (ATC938....) ook nog met de "oude" stuurmodule BDR91T zodat deze niet vervangen hoeft te worden (zit bij mij ingebouwd in de WP als omschakelaar verwarmen/koelen).
FYI. Uit "evohome versie R3-protocol NL Installatie-instructie", over de R9H.
UITSLUITEND de OpenTherm
aansluiting van de cv-ketel gebruiken.
Klem OT-OT niet verbinden met andere
merkgebonden protocolen of een aanuit
aansluiting.
In hoeverre heeft de JAN een niet merkgebonden protocol? Vraag het mij af gezien de problemen met de verschillende thermostaten.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• BerndGaykema
HeHoe schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:49:
In hoeverre heeft de JAN een niet merkgebonden protocol? Vraag het mij af gezien de problemen met de verschillende thermostaten.
Werkt hier al een week prima. De ingestelde en actuele temperatuur wordt netjes doorgegeven via OT.
De JAN ondersteunt de light-versie van OT. De stuurmodule R9H voor de Evotouch, net als de stuurmodule voor de T6R, werken samen met deze versie. Dat de regeling brak is met de originele firmware in de Aurora staat hier los van. We wachten op de versie die @fvanderstege nu aan het testen is.

De opmerking "light version" komt niet van mij maar heb ik ergens gelezen. Kan het even niet meer terugvinden, komt nog.

[ Voor 10% gewijzigd door BerndGaykema op 01-11-2025 21:24 ]

• HeHoe
BerndGaykema schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:21:
[...]
Werkt hier al een week prima. De ingestelde en actuele temperatuur wordt netjes doorgegeven via OT.
De JAN ondersteunt de light-versie van OT. De stuurmodule R9H voor de Evotouch, net als de stuurmodule voor de T6R, werken samen met deze versie. Dat de regeling brak is met de originele firmware in de Aurora staat hier los van. We wachten op de versie die @fvanderstege nu aan het testen is.

De opmerking "light version" komt niet van mij maar heb ik ergens gelezen. Kan het even niet meer terugvinden, komt nog.
"OpenTherm/light" is simpler version of the OpenTherm protocol, known as OpenTherm/light or OT/-, which offers fewer functions compared to the full OpenTherm/plus (OT/+)

• pentaw1nz
pentaw1nz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:51:
Niemand die dit weet? Sinds adlar zelf iets heeft aangepast reageert mijn Hl8 niet meer op de thermostaat en gedraagt zich als vaste stooklijn
L27 staat op 0. L28 is -4 en L29 is 37

4x bellen met adlar heeft nog niets uitgehaald. Alles stond goed dus ik moest nog maar een keer de thermostaat op 21 zetten en dan zou die echt wel de set temp moeten verhogen. Niet dus.... en voor een echte techneut kunnen ze alleen tickets aanmaken. Dat ticket is er inmiddels sinds 18 oktober..

Blijft wel.erg frustrerend hoe Adlar op een vraag zomaar settings aanpast, zonder aan te geven welke, en zonder dat personeel bij een fout dit ook direct terug kan draaien.

Eigenlijk gaat het bij mij al anderhalf jaar perfect, behalve in twee situaties;
- als je adlar een vraag stelt die misschien net wat te ingewikkeld is en ze zomaar wat aanpassen
- als je de thermostaat sturing wilt gebruiken.

• Johan H
pentaw1nz schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:44:
[...]

Niemand die dit weet? Sinds adlar zelf iets heeft aangepast reageert mijn Hl8 niet meer op de thermostaat en gedraagt zich als vaste stooklijn

4x bellen met adlar heeft nog niets uitgehaald. Alles stond goed dus ik moest nog maar een keer de thermostaat op 21 zetten en dan zou die echt wel de set temp moeten verhogen. Niet dus.... en voor een echte techneut kunnen ze alleen tickets aanmaken. Dat ticket is er inmiddels sinds 18 oktober..

Blijft wel.erg frustrerend hoe Adlar op een vraag zomaar settings aanpast, zonder aan te geven welke, en zonder dat personeel bij een fout dit ook direct terug kan draaien.

Eigenlijk gaat het bij mij al anderhalf jaar perfect, behalve in twee situaties;
- als je adlar een vraag stelt die misschien net wat te ingewikkeld is en ze zomaar wat aanpassen
- als je de thermostaat sturing wilt gebruiken.
🙃

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 02-11-2025 15:49 ]

• Johan H
BerndGaykema schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:21:
[...]

@fvanderstege test met radiatoren (met fans) en hier met vloerverwarming.
Frank is al erg tevreden, temperatuur en stookgedrag blijft mooi binnen de lijntjes, hij kan er veel over vertellen.

Hier met vloerverwarming gaat het ook al super!
Zodra de kamertemperatuur 0,1 onder de ingestelde temperatuur komt gaat hij al op plussen en als de settemp van ver moet komen, maakt hij een mooi hazesprongetjes de goeie kant op, verder heb ik de interval nu op een half uur, zodat hij stapje voor stapje ‘aftast’ voor hij aanslaat zonder volle bak te draaien. Zodra de je 0,1 boven de ingestelde temperatuur komt, zakt de settemp weer mooi met een sprongetje, waarop de wp verder rustig afbouwt.
Echt super al!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:37
Klinkt goed
Wanneer gaan ze beta over zetten naar productie ( zijn er iets van tijdlijnen bekend ) ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:20
Is weer even geleden dat ik hier een update geplaatst heb, bij deze:
> WP werkt nog steeds goed. Geen rare fratsen.
> Nee, HL8 gebruik ik nog steeds niet, want ik heb nog steeds de brakke firmware versie met de "om 23:00 gaat die onnodig hard zitten stoken voor 30 minuten".
> Het weer is niet koud genoeg om de woning substantieel koud te laten worden. Ik kan de gehele woning weer naar 19 a 20 graden krijgen door de warmtepomp handmatig even naar 35-40 set temp te zetten voor 1, 2 of 3 uur en dan weer de set temp naar 20-25 te brengen. Dit werkt bijzonder goed. Maar is wellicht niet heel erg optimaal voor het verbruik. (Wellicht omdat die nu langer 'uit' staat compenseert dat het mogelijke verbruik wel weer)
> Ze zouden mij bellen voor een onderhoudsafspraak in Oktober, maar is helaas niet gebeurt. Dus een ticket ingeschoten om hen even een herinnering te sturen. Een afspraak in November vind ik ook prima. Aangegeven dat ook de firmware geüpdate moest worden ivm de "stook fout" in HL8.

Dus na het onderhoudsmoment ga ik ook weer proberen te testen met de dynamische HL8 lijn op basis van de thermostaat (Tado X - bedraad). :)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-11 14:14
LongTimeAgo schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:45:
I
> Ze zouden mij bellen voor een onderhoudsafspraak in Oktober, maar is helaas niet gebeurt. Dus een ticket ingeschoten om hen even een herinnering te sturen. Een afspraak in November vind ik ook prima. Aangegeven dat ook de firmware geüpdate moest worden ivm de "stook fout" in HL8.

Dus na het onderhoudsmoment ga ik ook weer proberen te testen met de dynamische HL8 lijn op basis van de thermostaat (Tado X - bedraad). :)
zou even bellen met adlar, soms gaat er iets mis in het computer systeem. en blijft de order hangen. met een belletje zou je binnen een week een afspraak bevestiging moeten ontvangen.

Adlar wil is er wel maar de communicatie is een beetje slecht, maar kan je vertellen dat dit bij veel van dit soort bedrijven zo is. je moet vaak zelf erachteraan gaan. en vragen naar bevestiging in je aanvraag.

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:44:
Wat is de waarde van de gewenste kamertemperatuur in jouw Adlar dashboard? Komt die overeen met de ingestelde waarde?

• pentaw1nz
BerndGaykema schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:59:
[...]

Wat is de waarde van de gewenste kamertemperatuur in jouw Adlar dashboard? Komt die overeen met de ingestelde waarde?
Geen idee, gebruik ik niet.

Inmiddels heeft Adlar het gefixt. Daarbij gaven ze aan "dat ik niet van stooklijn hl8 moet afwijken anders werkt de thermostaat sturing niet".

Ja, hèhè, dat wist ik ook wel. Ze hebben zelf hl8 gesloopt door bij mij een setting aan te passen.

Inmiddels werkt het dus weer. Helaas niet efficiënter, waar mijn oorspronkelijke vraag over ging, dus ik ga gewoon weer over op mijn eigen scenes.

[ Voor 42% gewijzigd door pentaw1nz op 03-11-2025 15:11 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Mocht het enige troost zijn voor je @pentaw1nz, we slaken een gezamenlijke zucht in de herkenbaarheid van jouw ervaring ;)
In ieder geval fijn dat het weer werkt bij je!

• BerndGaykema
Dan had je kunnen zien of de ingestelde temperatuur-waarde zichtbaar was voor de Aurora.

Maar goed dat het opgelost is. Jammer dat ze niet vertellen wat voor doms ze gedaan hebben.

• pentaw1nz
BerndGaykema schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:57:
[...]
Dan had je kunnen zien of de ingestelde temperatuur-waarde zichtbaar was voor de Aurora.

Maar goed dat het opgelost is. Jammer dat ze niet vertellen wat voor doms ze gedaan hebben.
Daar blijf ik me over verbazen. Er wordt altijd op hoofdlijnen terug gekoppeld. Nooit inzicht in wat er is aangepast. Dit keer had ik het nog bewust gevraagd in.mijn ticket. Maar goed, de meeste klanten zitten waarschijnlijk ook helemaal niet te wachten op parameters

• Mr Black
pentaw1nz schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:38:
[...]
Daar blijf ik me over verbazen. Er wordt altijd op hoofdlijnen terug gekoppeld. Nooit inzicht in wat er is aangepast. Dit keer had ik het nog bewust gevraagd in.mijn ticket. Maar goed, de meeste klanten zitten waarschijnlijk ook helemaal niet te wachten op parameters
@pentaw1nz ik vind het wel grappig dat je als starter van dit forum nog steeds verbaasd bent over de handelswijze van Adlår maar ik begrijp het wel. Het zijn eigenlijk heel eenvoudig te verbeteren bedrijfsprocessen waarmee je heel veel kunt winnen. Dat ze dat niet lukt vind ik ook verbazend!
Tegelijkertijd kun je vaststellen dat de wp een betrouwbaar en goed werkende machine is. Tenslotte zit het manco alleen in de zelfbedachte thermostaat en de administratieve afhandeling. Vele hebben van die thermostaat al afscheid van genomen en zelf iets bedacht. Zelf heb ik nog nooit een apparaat gehad waar ik zo veel tijd in heb moeten steken om het aan de gang te houden. Daarbij kun je vastellen dat de samengestelde kennis om de wp regeling goed aan de gang te krijgen op dit forum waarschijnlijk groter is dan die bij Adlãr.

Maar goed: een advies voor iedereen die zijn parameters wil behouden of beschermen.
Maak een spreadsheet met alle waarden (zie foto - met dank aan een vriend).
Koppel de JAN los als je zoals ik zelf en @pentaw1nz eigen scenes gebruikt.
Verdiep je eens in SmartLife, daar kan heel veel mee en op een niet te moeilijke wijze.

Foto parameterlijst van Adlår uit 2023 met update modulerende ventilator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHQZH6iaRv-vmt82T_5AfGusivg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BYZbXoHYgN10Xa62OSHq8IT.jpg?f=fotoalbum_large
_/-\o_

• BerndGaykema
Ik heb ook zo een overzicht gemaakt.
Alleen gaan de P-parameters niet verder dan 268 en de L niet verder dan 29.
Hoe tover je de hogere waarden uit het bedieningskastje?

• BerndGaykema
Ik zie dit in de Adlar portal. De begintijd (in de afbeelding 09:25 uur) schuift mee met de actuele tijd zodat maar 11 uur zichtbaar is.
Alleen bij mij of heeft iedereen last van dit fenomeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9Qdd5_bgIrV7ZlqfYk4pXuUl7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PdVXzCggBZJIk2GFqRDWVaLW.png?f=fotoalbum_large

• Mr Black
BerndGaykema schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:26:
Ik heb ook zo een overzicht gemaakt.
Alleen gaan de P-parameters niet verder dan 268 en de L niet verder dan 29.
Hoe tover je de hogere waarden uit het bedieningskastje?
@BerndGaykema De verder oplopende waarden zijn er ingekomen na een update in de wp zelf. Het zit dus niet verstopt in een ander menu. Maar welke en tot hoever weet ik niet. Die parameters had ik tot dan toe nooit genoteerd. Bij de wp’s hier in de buurt zijn ook verschillen geconstateerd. Dat geldt ook voor de verschillende gebruiksaanwijzingen. Boven L29 lijken geheugenplekken voor stooklijnen zoals die op L27/28/29 staan en lopen bij mij door tot L60 met soortgelijke waarden. Het zijn geen fabrieksparameters. De P waarden lopen bij mij ook door tot P300 waar in mijn geval 50 in staat. De Nederlandse handleiding R290 HouseHeating gaat niet verder dan P182. Ik heb helaas geen informatie waar die te vinden is. Ik heb hem toegestuurd gekregen. Maar misschien weten andere het te vinden. 8)7

• HeHoe
FYI, een overzicht van de voor mij relevante parameters ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/the5cT-RF03sN1ZsffJGTIPzACs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vu6BYuFczEByJmWNXfcRf0Gi.png?f=fotoalbum_large
P05, op 0 of 3 verwijder op aansluitpaneel de strop tussen 19 en 20
Disclamer, Dit is uitsluitend informatief, is verzameld uit
"aurora II geavanceerde gebruikers bedieningshandleiding", "SolarEast Engineering Manual-R290" en
"HouseHeating Engineering Manual-R290"

[ Voor 94% gewijzigd door HeHoe op 06-11-2025 13:48 ]

• marnie
Vorige week heeft Adlar hier onderhoud gepleegt, waaronder een update van de software.

Sinds die tijd heb ik last van een intermedierende waterpomp bij het opstarten. Ik heb al een ticket aangemaakt. Zijn er anderen met hetzelfde en misschien heeft iemand de/een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFwnJCrwF_aXFamcG9wkZfzn1Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpBFeCLDLVWkJVatgTwFn3DR.png?f=fotoalbum_large

Dit effect van een repeterende gedurende 1 minuut maximale waterflow zonder dat de compressor start heb ik nog nooit gezien. Lijkt op een signaal dat niet optijd doorkomt die de compressor vrijgeeft. Op het tijdstip 01:44h zet ik de warmtepomp uit.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

reiker

dan jij!

Dat heb ik hier ook, ik heb het als normaal gedrag aangenomen. Hier gebeurt dat wanneer de watertemperatuur het punt nadert dat er weer verwarmd zou moeten gaan worden, bepaald door de ingestelde temperatuur en hysterese etc. Dus ik zie het als een soort van check; watertemperatuur zakt, dan even pomp maximaal: kijken wat de watertemperatuur doet; te laag, opstarten; binnen de marge, dan wachten we nog even.

Hier beetje slecht plaatje, maar je kunt wel beetje zien hoe het hier verloopt. Setpoint staat op 25 graden watertemperatuur, gemeten op de inlet. Hysterese 2. Dus wanneer de gemeten inlet een poosje op 23 graden staat gaat de compressor starten en begint het verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW54Y7Azj3_XzWA_UlgijnqeZfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V085AXYy8szltkfasPqppVXo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door reiker op 07-11-2025 12:16 . Reden: beter plaatje ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• marnie
@reiker Ik zie hier geen relatie met de inlet watertemperatuur (wp staat hier ook op inlet en hysterese ook op 2grC) en dit intermediërend aanslaan van de waterpomp. Het effect doet zich al voor voordat de hysterese 2 graden wordt. Ik heb de overige sensoren die ik in HA heb van de Adar ook vergeleken maar kan geen relatie vinden mbt dit gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3LY02Ygbl3l_x7dN61_pMGMqsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0THA005LVmwae4CmQEvQhu03.png?f=fotoalbum_large
Ik zie het als ongewenst in- en uitschakelen van de waterpomp, onnodig en slecht voor de levensduur van de waterpomp.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

reiker

dan jij!

marnie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
@reiker Ik zie hier geen relatie met de inlet watertemperatuur (wp staat hier ook op inlet en hysterese ook op 2grC) en dit intermediërend aanslaan van de waterpomp. Het effect doet zich al voor voordat de hysterese 2 graden wordt. Ik heb de overige sensoren die ik in HA heb van de Adar ook vergeleken maar kan geen relatie vinden mbt dit gedrag.
[Afbeelding]
Ik zie het als ongewenst in- en uitschakelen van de waterpomp, onnodig en slecht voor de levensduur van de waterpomp.
Hm, ik zie wat je bedoelt. Ik kan er zo 1-2-3 niet een verklaring voor bedenken.
Ik vraag me af of het in bedrijf zijn van de waterpomp heel slecht is? Daar is 'ie tenslotte voor gemaakt... Ik geloof wel dat er een maximum aantal schakelmomenten in de levensduur van de waterpomp is, maar ik kan me niet voorstellen dat 'ie hierdoor maar 3 jaar mee gaat ipv 10, ofzoiets. Maar ik word niet gehinderd door veel inhoudelijke kennis op dit gebied, dus doe ermee wat je wilt :)

Wat me dan wel opvalt, is dat de waterpomp in rust bij jou meest op 3L/min staat, bij mij op 4; en in bedrijf is het bij jou meest 16L/min en bij mij 18. Maar goed, dat heeft vast andere oorzaken, zal wel binnen de marges vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door reiker op 07-11-2025 13:39 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:40
@marnie Welke versies firmware heb jij in je WP?

• schellie112
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:52
Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van de warmtepompen. Op aanraden van anderen gekozen voor een WP van adlar. Nu heb ik zelf al een connectie gemaakt met HA en zie ik alle parameters. Ik heb alleen een paar vragen hoe ik het beste dingen kan aanpakken met de WP.

Mijn situatie: Ik heb een pomp 6kW + buffervat + vloerverwarming. Met LT8 zit ik met het probleem dat het systeem helemaal afkoelt tot 20graden en dan weer helemaal moet opwarmen wat 1 dag duurt en de pomp springt ook volle bak aan waardoor verbruik hoog is. Nu doe ik zelf de stooklijnen aanpassen wat veel werk is om dat elke keer te doen. Ik ben opzoek naar een oplossing dat ik op meerdere plekken de temperatuur meet en op basis daarvan een set temperatuur naar de pomp kan sturen.

Hoe zou ik dit het beste kunnen maken in HA? Mijn wens is om mijn buffervat continu op een temperatuur waarvan ik weet dat het ongeveer zo warm in huis zal worden. Ik wil af van mijn Honeywell Lyric thermostaat omdat deze onnauwkeurig is

[ Voor 3% gewijzigd door schellie112 op 07-11-2025 16:48 ]

• marnie
WimVeendam schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:11:
En waar kan ik de firmware versie(s) vinden?

Ik heb toegang tot https://thuis.adlar.com/ echter ondank een mailtje naar Adlar een paar maand geleden zie ik alleen een overzicht van tickets maar geen overzicht van mijn WP data.
Dus ook geen firmware versies.

Op de Smartlife app heb ik alleen sensor data.
Op de Adlar app vind ik deze gegevens ook niet, info is identiek aan de web versie thuis.adlar.com.

En ja, ik heb een onderhoudscontract, halverwege dit jaat afgesloten via hun aanbiedingsmail.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:20
schellie112 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:29:
Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van de warmtepompen. Op aanraden van anderen gekozen voor een WP van adlar. Nu heb ik zelf al een connectie gemaakt met HA en zie ik alle parameters. Ik heb alleen een paar vragen hoe ik het beste dingen kan aanpakken met de WP.

Mijn situatie: Ik heb een pomp 6kW + buffervat + vloerverwarming. Met LT8 zit ik met het probleem dat het systeem helemaal afkoelt tot 20graden en dan weer helemaal moet opwarmen wat 1 dag duurt en de pomp springt ook volle bak aan waardoor verbruik hoog is. Nu doe ik zelf de stooklijnen aanpassen wat veel werk is om dat elke keer te doen. Ik ben opzoek naar een oplossing dat ik op meerdere plekken de temperatuur meet en op basis daarvan een set temperatuur naar de pomp kan sturen.

Hoe zou ik dit het beste kunnen maken in HA? Mijn wens is om mijn buffervat continu op een temperatuur waarvan ik weet dat het ongeveer zo warm in huis zal worden. Ik wil af van mijn Honeywell Lyric thermostaat omdat deze onnauwkeurig is
Wat ik als tip zou kunnen geven, want verder weet ik niet je huissituatie:
Kijk even of je de WP standaard op ECO/Silent modus kan laten staan en probeer dat eens uit in LT8, wellicht scheelt dat een hoop.
En dan automatiseer je in HA dat hij pas naar 'normal' springt wanneer het onder de 2 graden is buiten en dat als het 5 graden is hij weer naar ECO/Silent springt.

Ik heb dat ook gedaan en ik kan m'n huis prima verwarmen op de eco/silent modus. Ik heb normal in feite alleen nodig gehad tijdens de meest koude winterdagen (en die waren er niet veel dit/vorig jaar) en volgens mij is die eenmalig zelf naar 'boost' gesprongen toen hij 30x moest defrosten op een dag ;)

Dus het hele jaar door blijft die bij mij in Eco/silent staan tussen 20:00 en 08:00 (ook om de buren te ontzien van enige lawaai dat er af kán komen) en zodra het tussen 08:00 en 20:00 onder de 2 graden komt gaat die naar "normal" modus.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]marnie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:30:
[...]

open de smartlife of tuya app.
open warmtepomp aurora II
Ga naar instellingen
tik het potloodje rechtsboven in het scherm aan
in het geopende scherm helemaal onderaan:: zoeken naar firmware update
daar vind je de firmware van de warmtepomp:
main module ( bij mij : v2.5.2)
mcu module ( bij mij : v4.3.8)

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 07-11-2025 18:34 ]

• marnie
fvanderstege schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:32:
[quote]marnie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:30:
[...]

open de smartlife of tuya app.
open warmtepomp aurora II
Ga naar instellingen
tik het potloodje rechtsboven in het scherm aan
in het geopende scherm helemaal onderaan:: zoeken naar firmware update
daar vind je de firmware van de warmtepomp:
main module ( bij mij : v2.5.2)
mcu module ( bij mij : v4.3.8)
Ahhh, daar had ik nog niet gekeken... dank!
WimVeendam schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:11:
@WimVeendam Ik heb dezelfde firmware versies als @fvanderstege.
main module : v2.5.2
mcu module : v4.3.8

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:40
@marnie Deze heb ik afgelopen week ook gekregen. Helemaal bij dus! Nu nog de nieuwe Hl8/radiator software en dan ben ik wellicht helemaal tevreden!
Tav van de kamerthermostaten moet ik nogmaals melden dat ik zeer tevreden ben over de Tado X thermostaten, zowel bedraad als draadloos. Voorwaarde is wel dat je de juiste versies firmware er in hebt. In het verleden heb ik een keer een downgrade van Tado gekregen, maar sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad.
Met Tado draadloos draai ik nu: sensor firmware: 273.1 en ontvanger firmware 274.1
Dank voor jou info!

• BerndGaykema
De werking van mijn wp (enkel vloerverwarming, Homey Pro regeling) van afgelopen nacht (minimum temperatuur 4,5 graad, na half 5 onder de 6, dan schakelt de wp van ECO naar NORMAL):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKRfS8KEVHYEmgM96GmTm3p0RoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sw1eMAZI9MLIjdrxPOkS0mPW.png?f=fotoalbum_large

P26 = 2 (hysterese watertemp en gewenste temp)
P99 = 3 (delta T moduleren pomp)
P110 = 40 (max temp outlet water)
P111 = 20 (min temp outlet water)
P116 = 0 (regelt op temp inlet water)

Firmware:
Main module: V2.5.2
MCU Module: V4.2.3

Kreeg afgelopen woensdag een email van Adlar dat ze "volgens afspraak" maandag langskomen. Ik weet niet van een afspraak, zag de email vrijdagavond pas en ben de komende dagen met vakantie....
Hopelijk is maandagochtend bellen op tijd om te annuleren.
Ze mogen de firmware NIET updaten naar 4.3.8 (dan werkt de omschakeling verwarmen - koelen niet meer met mijn hardware). Blad verwijderen is het enige wat ze mogen doen. De Aurora werkt momenteel 100% naar mijn zin, houden zo!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:06
BerndGaykema schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:49:
De werking van mijn wp (enkel vloerverwarming, Homey Pro regeling) van afgelopen nacht (minimum temperatuur 4,5 graad, na half 5 onder de 6, dan schakelt de wp van ECO naar NORMAL):
[Afbeelding]

Firmware:

Kreeg afgelopen woensdag een email van Adlar dat ze "volgens afspraak" maandag langskomen. Ik weet niet van een afspraak, zag de email vrijdagavond pas en ben de komende dagen met vakantie....
Ze mogen de firmware NIET updaten naar 4.3.8 (dan werkt de omschakeling verwarmen - koelen niet meer met mijn hardware). Blad verwijderen is het enige wat ze mogen doen. De Aurora werkt momenteel 100% naar mijn zin, houden zo!
Kan je uitleggen waarom de omschakeling verwarmen - koelen niet meer zou werken? Dan weet ik of ik ook de firmware update moet tegenhouden.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• Johan H
marnie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
[Afbeelding]
Als het buiten kouder is dan 6 graden, gaat de circulatiepomp in anti vries protectie.

• marnie
Johan H schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Als het buiten kouder is dan 6 graden, gaat de circulatiepomp in anti vries protectie.
Zojuist even gecontroleerd in mijn HA: de Adlar ambient temperatuur sensor geeft waardes hoger dan 10grC aan op het moment dat de waterpomp intermediëerd.

De laagste waardes die zijn gemeten komen 's nachts voor, 6grC, deze maand 3 momenten.

Ik verwacht echter geen waterpomp vorstprotectie bij een warmtepomp in bedrijf, met minimum flow = ca 3l/h en met 's nachts de Temp Set Inlet op 24grC, de vorstprotectie verwacht ik als de WP uit staat en het water niet meer verwarmt naar de Temp Set waarde.

• marnie
Ik denk: de oorzaak gevonden!

De sensor 'inlet temp' is niet stabiel op het moment dat deze sensor 1gr minder aangeeft, de waarde klappert dan terug en herhaalt dat eventueel. Het lijkt op het denderen van (harde) contacten. Als de hysterse (P26) dan wordt bereikt wordt de waterpomp gestart. Na ca 60 seconden en als dan de sensor weer terug is in de oorspronkelijke waarde stopt de waterpomp weer. Het lijkt erop dat er geen 'offset' in de waarde van de inlet temp sensor zit, die de waarde vasthoud en dit 'denderen' tegenhoud.

En nu de oplossing nog vinden......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL2WjMkv4mXyhbkukmAc84BCjH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdbcALIsSmc5SgCiKpxJShCc.png?f=fotoalbum_large

• Johan H
marnie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:53:
Ik denk: de oorzaak gevonden!

De sensor 'inlet temp' is niet stabiel op het moment dat deze sensor 1gr minder aangeeft, de waarde klappert dan terug en herhaalt dat eventueel. Het lijkt op het denderen van (harde) contacten. Als de hysterse (P26) dan wordt bereikt wordt de waterpomp gestart. Na ca 60 seconden en als dan de sensor weer terug is in de oorspronkelijke waarde stopt de waterpomp weer. Het lijkt erop dat er geen 'offset' in de waarde van de inlet temp sensor zit, die de waarde vasthoud en dit 'denderen' tegenhoud.

En nu de oplossing nog vinden......

[Afbeelding]
Misschien kun je iets met P99?

• marnie
Johan H schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:21:
[...]

Misschien kun je iets met P99?
P99: de omschrijving van deze parameter "Water pump speed regulation temperature difference"
Heeft een relatie met de waterpomp controller (bron: r32-heat-pump-for-heating-cooling-dhw-new.pdf):
3.1.2. DC water pump control(PWM)
(1) When the unit is started, the water pump P_a is turned on; when the unit reaches the temperature and stops,
the control is as follows:
When the P_a water pump is fully turned on with 100% duty cycle for 2 minutes, enter the water pump speed
regulation. When the temperature difference>P99+3 or the water flow<P163, the P_a pump output is increased by
2%/40S. When the temperature difference<P99-1 and the water flow>P163, the output of the P_a water pump
decreases by 2%/40S:
P99 op 5 gezet, volgens Adlar documentatie de standaard setwaarde. De waarde stond op 7, reden onbekend.
Nu even wachten of het effect heeft.

Straks ook even P163 controleren....

• HeHoe
BerndGaykema schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:49:
[Afbeelding]

Firmware:

Misschien hebben ze in de nieuwere firmware hiermee rekening gehouden.

• HeHoe
nlfva1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Kan je uitleggen waarom de omschakeling verwarmen - koelen niet meer zou werken? Dan weet ik of ik ook de firmware update moet tegenhouden.
de harware matige omschakeling werkt niet meer naar de update, software matig wel

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste