• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er is een patch uit, met weinig noemenswaardige punten:
  • Fixed some broken textures.
  • Fixed Epic Games Store problems that prevented users from starting the game.
Ben al wel weer 2 dezelfde bugs tegen gekomen die er al sinds het begin in zitten (in ieder geval op de PS5): Items oppakken lukt soms niet, ook al zie je de prompt. Dit was vooral merkbaar toen ik de Weird Ball artifact wilde pakken...
Ook de menu bug zit er nog in; selecteer een optie en het menu blijft uit zichzelf 'doorbladeren'.
Slordig.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:44

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Wow de grafische upgrade is echt bizar nice. Vegetatie heeft veel meer kleur en gevoel, lijkt ook groter te zijn. En dan de lichtval erbij.. Super nice en voelt ineens weer meer up to date.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09

lord_fh

Môge!

Net ff gespeeld op de ps5 pro weer , vind eel bizar veel popin van gras en bomen enzo evht niet normaal

PS5 Pro + AOC U32G4U

• WhiteSnake76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:39
Verbaast me echt hoe veel mensen klagen over de game op Forums, terwijl ze Mods hebben geinstalleerd (wat ze vaak ook niet melden) en dan de game de schuld geven dat die Crashed of zelfs niet eens gestart kan worden na een update... terwijl een Mod uit eindelijk de oorzaak blijkt...

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:18
Uurtje of anderhalf gespeeld nu, tot de eerste confrontatie (tweede eigenlijk) met mensen.

Zijn alle vijanden zulke kogelsponzen? Tegenstander ging pas neer na een stuk of 10 9mm's. Voelt alsof ik met een automatische luchtbuks rondloop. Blijft dit zo, of kan ik er iets aan doen met de moeilijkheidsgraad en/of mods?

Sfeertje is verder helemaal dikke prima, draait vooralsnog ook heel soepel op 3440x1440 met een mix van medium/high en epic (Gemini suggesties). Ryzen 5700X3D/4070SUPER. Dat schuiven met je inventory vind ik juist heerlijk nostalgisch.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:22
EvaluationCopy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:48:
Uurtje of anderhalf gespeeld nu, tot de eerste confrontatie (tweede eigenlijk) met mensen.

Zijn alle vijanden zulke kogelsponzen? Tegenstander ging pas neer na een stuk of 10 9mm's. Voelt alsof ik met een automatische luchtbuks rondloop. Blijft dit zo, of kan ik er iets aan doen met de moeilijkheidsgraad en/of mods?

Sfeertje is verder helemaal dikke prima, draait vooralsnog ook heel soepel op 3440x1440 met een mix van medium/high en epic (Gemini suggesties). Ryzen 5700X3D/4070SUPER. Dat schuiven met je inventory vind ik juist heerlijk nostalgisch.
Headshots. Dat is de enige optie om met 1 shot de enemy te doden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Bartis
  • Registratie: December 2014
  • Nu online

Armour piercing bullets helpen ook

• WhiteSnake76
Shotgun ook, of Armour Piercing, of Expanding ammo.

Zou ook echt willen dat als ze geraakt zijn, ze zich gewond gedragen net als bvb in CoP

[ Voor 46% gewijzigd door WhiteSnake76 op 24-08-2026 11:25 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:55

Fanta

FordPerformance™️

Dat laatste inderdaad. Ik ben ook weer doorgegaan met spelen, ik had hem nog niet uitgespeeld maar was wel al in Pripyat. Ik ben nu bezig om alle stashes te verzamelen die nog verspreid over de map liggen. Doordat ik al redelijk ver in het verhaal zit zijn veel bases niet meer beschikbaar, dus je bent echt bezig met lopen, lopen, lopen. Bedje zoeken om te overnachten, omdat je anders gek wordt van de stemmen in je kop. Op zoek vaar NPC's waar je je loot kan slijten, selectief guns en gear verzamelen omdat het anders niet meer mee te zeulen is.. Heerlijk. Ik vermaak me er weer volop mee, en dan moet ik nog beginnen aan de DLC!

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• WhiteSnake76
Fanta schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Dat laatste inderdaad. Ik ben ook weer doorgegaan met spelen, ik had hem nog niet uitgespeeld maar was wel al in Pripyat. Ik ben nu bezig om alle stashes te verzamelen die nog verspreid over de map liggen. Doordat ik al redelijk ver in het verhaal zit zijn veel bases niet meer beschikbaar, dus je bent echt bezig met lopen, lopen, lopen. Bedje zoeken om te overnachten, omdat je anders gek wordt van de stemmen in je kop. Op zoek vaar NPC's waar je je loot kan slijten, selectief guns en gear verzamelen omdat het anders niet meer mee te zeulen is.. Heerlijk. Ik vermaak me er weer volop mee, en dan moet ik nog beginnen aan de DLC!
Ik heb een save van vlak voor het Point of No Return geladen, en van daar uit met de DLC verder gegaan, dat je niet alle bases beschikbaar hebt ligt denk ik aan jou keuzes gedurende de game.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:22
WhiteSnake76 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb een save van vlak voor het Point of No Return geladen, en van daar uit met de DLC verder gegaan, dat je niet alle bases beschikbaar hebt ligt denk ik aan jou keuzes gedurende de game.
Handige aan 2.0 is dat je aan de saves nu ziet of je voor of voorbij het Point of no return bent. (of het was we nog niet opgevallen)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

WhiteSnake76 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:48:
[...]

Klopt. Het is alleen al zo lang geleden dat ik niet meer weet welke keuzes ik precies gemaakt heb, en hoe bepaalde bases onbruikbaar zijn geworden. Volgens mij volg ik de Ward. Zalissya is sowieso al een tijdje uitgestorven, maar ook bijvoorbeeld Icarus is een grote zombiebende. Ik ben nu in het meest griezelige stuk van de map, the swamps. Met als uitvalsbasis de Sultansk/Skadovsk probeer ik nu zonder hartfalen alle stashes uit het moeras te halen.

• WhiteSnake76
Ze zijn wel druk met updates voor bugs sinds 2.0 uitkwam, nu de 4de al.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jep, maar het spel is nog doorspekt met bugs die er al sinds het begin in zitten.
Gelukkig lijkt de Burer bug wel opgelost; ik kan nu wel steeds mijn wapen van de grond rapen.

Op de PS5 is de texture pop-in wel bizar aanwezig, onbegrijpelijk. Dit doet wel afbreuk aan de grafische upgrade. Ook zijn er nog steeds zwevende items/mannetjes, of zitten en lopen ze dwars door objecten heen.
Door dekking heenschieten waar dat niet zou moeten gebeurt ook nog regelmatig (gisteren nog een dikke stalen container).
Ook zijn de tegenstanders nog steeds verassend accuraat, ook met shotguns op grote afstand. Stealth is nog steeds grotendeels nietszeggend omdat tegenstanders altijd lijken te weten waar je zit.

Voor de rest vermaak ik mij weer prima met de game. Dit keer wél op Stalker difficulty; dat was voor de grote update absoluut onmogelijk op de PS5.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Zo. Gisteren even alle stashes opgepikt in de swamps, ik had er nog een stuk of 10 op de kaart staan, vooral in de diepste krochten natuurlijk. Eerst even de nacht doorgebracht in de Sultansk basis, al mijn gear gerepareerd en daarna volle moed de moerassen in. Bewapend met een Saiga D12 shotgun en een Kharod, met in de rugzak een clusterfuck voor de lange afstand en een SOFMOD als back-up. De run zelf ging best aardig, tot ik bijna aan het eind van mijn rondje even een hachelijk moment meemaakte, ik was ineens omringd door een stuk of 8 honden, zeker 7 snorks en 2 pseudogiants. Dat was even zweten, want de Saiga begon ook te jammen. Natuurlijk niets in de buurt om op te klimmen, dus het was rennen, healen, schieten, reloaden, etc.

Maar het is gelukt, ik hoef nooit meer naar die vreselijke swamps.. :)

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09

lord_fh

Môge!

Nyarlathotep schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:09:
Jep, maar het spel is nog doorspekt met bugs die er al sinds het begin in zitten.
Gelukkig lijkt de Burer bug wel opgelost; ik kan nu wel steeds mijn wapen van de grond rapen.

Op de PS5 is de texture pop-in wel bizar aanwezig, onbegrijpelijk. Dit doet wel afbreuk aan de grafische upgrade. Ook zijn er nog steeds zwevende items/mannetjes, of zitten en lopen ze dwars door objecten heen.
Door dekking heenschieten waar dat niet zou moeten gebeurt ook nog regelmatig (gisteren nog een dikke stalen container).
Ook zijn de tegenstanders nog steeds verassend accuraat, ook met shotguns op grote afstand. Stealth is nog steeds grotendeels nietszeggend omdat tegenstanders altijd lijken te weten waar je zit.

Voor de rest vermaak ik mij weer prima met de game. Dit keer wél op Stalker difficulty; dat was voor de grote update absoluut onmogelijk op de PS5.
Valt mij dus ook erg op.

Ik speel op PS5 pro, en shadows op gebouwen poppen echt vlak voor je neus pas in, zelfde voor beplanting deels en grond texutures worden pas scherp als je echt stil staat.

Als je een ruitje kapot schiet ziet dat er heel pixelig en nep uit.

poppetjes die dood zijn onderweg, die liggen heel raar boven de grond of soort gehurkt maar dan op z'n kop.

Ik vind dit echt zo slecht, zo was het voor de update helemaal niet. verpest echt het hele spelen vind ik....

PS5 Pro + AOC U32G4U

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:23:
De run zelf ging best aardig, tot ik bijna aan het eind van mijn rondje even een hachelijk moment meemaakte, ik was ineens omringd door een stuk of 8 honden, zeker 7 snorks en 2 pseudogiants. Dat was even zweten, want de Saiga begon ook te jammen. Natuurlijk niets in de buurt om op te klimmen, dus het was rennen, healen, schieten, reloaden, etc.
Ik dacht dat ze dat soort spawn tafrelen grotendeels verbeterd hadden, maar dit klinkt toch weer anders.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

henkie196 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:13:
[...]

Ik dacht dat ze dat soort spawn tafrelen grotendeels verbeterd hadden, maar dit klinkt toch weer anders.
We hebben het over de swamps hè. Daar jeukte het altijd al van de mutants. Ik ben al lang blij dat er niet ook nog 3 bloodsuckers bij zaten.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

henkie196 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:13:
[...]

Dat is idd nog niet helemaal opgelost, maar wel stukken minder.
Gisteren stuitte ik op een groep van 12-15!! Snorks. Schieten met een controller is al veel lastiger dan pc+muis dus zo'n encounter ga ik ook uit de weg want je legt het af.

Maar over het algemeen zijn de rare random encounters een zeldzaamheid geworden.

Over de rare houdingen van dode npc's: Dat zit er al sinds het begin in. Het werkt op de lachspieren. Die ragdoll physics zijn wel slecht ja.

• pimskie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:01
Het is misschien wel mijn favoriete serie, maar ik kan gewoon niet lekker in deel 2 komen.

Alles voelt heel langzaam en quests zelfs een beetje als een last. Ik heb wat teveel spullen, ben snel uitgeput. Dan loop ik weer tot m'n enkels het water in en kan ik amper terug. Heb ik 2KM gelopen naar een trader, is het gebouw dicht.

Daarnaast word ik misselijk van het spelen, lijkt wel motion sickness door de head bob. Voor zover ik (niet) gezien heb is er nog geen oplossing voor.

• WhiteSnake76
Die Controllers probeer ik zo snel mogelijk dichtbij te komen en hem dan met de shotgun in zijn kop te knallen, is het snel afgelopen.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:18
Uurtje of wat verder gespeeld.... wat is het eigenlijk, in de basis, een matige game zeg. Lang geleden dat ik zulke domme NPC's heb gezien. Gisteren wilde ik een basis binnenvallen en verstopte me hiervoor naast de poort. Komt er een eenzame Stalker voorbij lopen, fluitend. Stom toevallig loopt hij langs die poort en wat ik verwachtte deed hij ook.... gung ho in z'n uppie valt 'ie opeens die basis aan (man of tien). Snel dood natuurlijk.

Hoe kan het toch dat het Half-Life 1 wél lukte om nadenkende militairen te programmeren? Die game is uit 1998...

De idioot snelle dag/nacht cyclus bevalt me ook niet. Vast wel een MOD voor.

Maar.... tóch vermaak ik me er best mee. Het schiet wel lekker weg, bietje spulletjes verzamelen. Ik game niet meer zoveel. Ik vind het wel gezegend zo en speel voorlopig gewoon verder.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• henkie196
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:50:
Uurtje of wat verder gespeeld.... wat is het eigenlijk, in de basis, een matige game zeg. Lang geleden dat ik zulke domme NPC's heb gezien. Gisteren wilde ik een basis binnenvallen en verstopte me hiervoor naast de poort. Komt er een eenzame Stalker voorbij lopen, fluitend. Stom toevallig loopt hij langs die poort en wat ik verwachtte deed hij ook.... gung ho in z'n uppie valt 'ie opeens die basis aan (man of tien). Snel dood natuurlijk.

Hoe kan het toch dat het Half-Life 1 wél lukte om nadenkende militairen te programmeren? Die game is uit 1998...
To be fair, Halflife was vrij zwaar gescript, wat de indruk kan geven van goede AI. En wat je omschrijft had ook in de eerdere Stalker games kunnen gebeuren. Je kan altijd hopen voor verbetering, maar AI is eigenlijk nooit echt beter geworden

• WhiteSnake76
De A.I. blijft vaak een beetje dom, hoe natuurlijk hun gedrag ook is, maar ik weet zeker als ze de A.I. wel tactisch heel slim zouden maken dat er nog meer mensen over gaan klagen omdat ze steeds worden afgemaakt door een groepje NPC's.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:10
WhiteSnake76 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:07:
De A.I. blijft vaak een beetje dom, hoe natuurlijk hun gedrag ook is, maar ik weet zeker als ze de A.I. wel tactisch heel slim zouden maken dat er nog meer mensen over gaan klagen omdat ze steeds worden afgemaakt door een groepje NPC's.
Zoals in de originele trilogie dus?

• henkie196
  • Niet online
P-Rock schreef op donderdag 10 september 2026 @ 01:49:
Dat was niet zo zeer vanwege de goede AI, maar vooral omdat een headshot een instakill was voor jou (en ook voor hun).

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:10
henkie196 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:25:
[...]

Dat was niet zo zeer vanwege de goede AI, maar vooral omdat een headshot een instakill was voor jou (en ook voor hun).
De combat AI in de originele trilogie en total conversion mods zoals Anomaly is toch een stuk beter dan in deze game. Ik vermoed dan ook dat dit vernieuwde GSC geen flauw idee heeft hoe ze de originele A-Life simulatie moeten vertalen vanuit hun eigen X-Ray Engine naar UE5.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het gedrag lijkt inderdaad gelijk aan oude trilogie: Vreemde random shootouts, soms wel erg grote groepen mutants (ik kan geen Snork meer zien), en tegenstanders die mij vaak niet opmerken, ook als ik een kamer in loop.
Grootste ergernis blijft echter het feit dat de tegenstanders altijd weten waar je zit als ze je eenmaal zien. Ook al sluip je weg naar de andere kant van een basis. Ze schieten ook altijd raak. Steek je kop om de hoek en bam. Net als met Controllers; Line of sight betekent auw.

Heel soms zie je wel dat je tegenstanders moeite doen om je te flankeren, en ook goed dekking zoeken. Het kán dus wel.

Het is dat de sfeer in de game nog altijd fantastisch is, het verhaal is zeer vermakelijk met leuke karakters.
Ik zou alleen zo graag willen dat ze al die stomme bugs eens gaan verhelpen. We hebben zeker na de uitbreiding genoeg content voor een paar playthroughs.
Dus ga lekker schaven aan de game en maak het beter!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

De AI laat inderdaad wel wat te wensen over. Gisteren wilde ik even vanuit de Chemical Plant op excursie naar Duga, om daar nog wat stashes en unieke gear op te halen, die ik tijdens de main quests heb gemist. Ik kom aan bij het checkpoint en ik word (ondanks dat ik aan kwam sluipen en nog geen schot gelost heb) belaagd door een enorm bataljon militairen. Ik had geen zin in een langdurend tactisch gevecht, dus ik ben er guns blazing in gegaan. Uiteraard overleefde ik dat niet, ook niet na 2x opnieuw laden van de savegame. Dus ik heb het anders aangepakt, en ik heb ze via de zuid oost hoek van de regio geflankeerd. Ineens was het nog maar een klein groepje, die duidelijk 'geprogrammeerd' waren om 1 richting op te verdedigen, namelijk de richting waar ik eerst vandaan kwam. Want vanaf de andere kant leken ze allemaal bugged, alsof ze geen idee hadden dat ik er was.

Gelukkig komen deze momenten niet zo vaak voor, zeker niet als je een beetje de logische route volgt.

• henkie196
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:12:
Gelukkig komen deze momenten niet zo vaak voor, zeker niet als je een beetje de logische route volgt.
Maar in een game met een open wereld is het eerste wat ik doe de achteringang opzoeken :P

• WhiteSnake76
P-Rock schreef op donderdag 10 september 2026 @ 01:49:
[...]

In de orginele games gedroegen ze zich natuurlijker, zowel NPC als Mutants, maar ze waren nog steeds best wel dom tactisch gezien, maar vond bvb weer wel dat ze beter dekking zochten, gelukkig is er sinds het uitkomen van deze game een hoop verbetert.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Weer een nieuwe patch, met meer dan 200 fixes:

Patch 2.0.5 Is Here - Over 200 Fixes

March of the Eagles

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Iemand nog tips voor PS5 controller settings?
Die Amok mutant is gewoon niet te doen omdat de reactietijd veel te laag is, en tijdig richten zowat onmogelijk. Ook na maxen sensitivity. Het heeft voor mij voor nu alle lol wel uit het spel gehaald...

• WhiteSnake76
Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:32:
Iemand nog tips voor PS5 controller settings?
Die Amok mutant is gewoon niet te doen omdat de reactietijd veel te laag is, en tijdig richten zowat onmogelijk. Ook na maxen sensitivity. Het heeft voor mij voor nu alle lol wel uit het spel gehaald...
Ook na de 2.05 update? want die Update bevat een controller fix... zo niet zou ik een Muis er bij pakken.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Discussies over bugs, performance en technische problemen kunnen in het [ZT] Performance (FPS) en Issues in games topic. Dit voorkomt dat dit topic verzandt in herhalende discussies over technische aspecten.