Jup. Er waren er altijd al 2. Jij gebruikt deze, ik deze.GorgeousMetal schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:30:
[...]
Sorry ik heb de 'SolarEdge Modus Multibus' draaien naast de nieuwe 'SolarEdge ModBus'. Jij hebt een andere versie lijkt het?
Dat is ook wat ik gedaan had en vooraf al beschreven had als "de bekende procedure". Alleen wilde ik de entity ids weer terugzetten naar de originele van de nieuwe integratie, en dan was de history (+ STS/LTS) weg. Oorzaak daarvan lag dus in wat @TheFes aangaf: de nieuwe entity ids hadden ook history (waarschijnlijk dus 1 meetpuntAls je historie wilt behouden moet je als volgt te werk gaan (maak eerst een backup!):
- Oude entity ID's herbenoemen zodat deze eventueel vrijkomen voor je nieuw integratie
- Integratie verwijderen, de historische data blijft behouden in database
- Nieuwe integratie installeren
- Wijzig entity ID's van je nieuwe integratie naar de originele namen van stap 1.
Edit:
@Septillion wijst er terecht op dat jou procedure inderdaad fout! is. Je moet niet vooraf hernoemen, want dan hernoemt die ook de history. Je moet gewoon de integratie verwijderen, en daarna de nieuwe de naampjes van de oude geven. (Daarna de nieuwe naampjes uit de history verwijderen via Tools => Statistics en dan de oude weer hernoemen naar de nieuwe).
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 10-10-2026 10:10 ]
Bedankt voor je verbetering. Weer wat geleerdSeptillion schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:06:
@GorgeousMetal Stap 1 niet doenHernoemen = LTS verplaatsen.
Goede wijn is nog geen bier.
De vraag van Scoobs gaat over deze post.scoobs schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:21:
@Kalipeen zou je wat meer kunnen delen van je fotolijstje hier, en hoe je deze hebt opengebroken? Is het gewoon een uart toegang waar je met een model als glm toegang tot hebt gekregen? Is er een git repo waar ik mijn agents naar kan pointen/zelf even kan lezen als ik ermee aan de slag wil gaan?
Nee, ik heb hem niet via UART opengebroken.
Het bleek eigenlijk veel makkelijker: de Denver draait gewoon Android 6.0.1 op Rockchip. Via ADB kon ik erop en daarna bleek er ook gewoon een werkende /system/xbin/su aanwezig te zijn. adbd zelf draait niet als root, maar via su -c krijg ik wel rootrechten. (Dus gewoon met een USB kabel)
Vanaf daar ben ik verder gaan uitpluizen:
- Frameo uitschakelen voor user 0 zonder hem te verwijderen
- WiFi-ADB persistent maken
- eigen APK als kiosk laten draaien
- silent updates via pm install -r
- rollback via pm install -r -d
- bootanimation vervangen
- zelfs de eerste Denver/Rockchip bootsplash vervangen door de resource-partitie te dumpen en logo.bmp / logo_kernel.bmp daarin te vervangen
Een AI-agent heeft vooral geholpen bij het reverse-engineeren van de Android/Rockchip-kant en het bouwen van de app/updater, maar de toegang zelf is gewoon ADB + de aanwezige root.
Ik heb de volledige procedure inmiddels gedocumenteerd, inclusief ADB/root, kioskmodus, OTA-updates, bootanimation en de Rockchip bootsplash.
Wie er zelf mee aan de slag wil, mag me een PM sturen voor de documentatie.
De broncode van de APK kan ik zelf niet delen, omdat daar nog verbindingsgegevens en secrets in staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Kalipeen op 10-10-2026 10:43 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Housewives
Satellite1
Nee, ik wil het liever niet publiek neerzetten. Voor je het weet timmert Denver de boel dicht.Impossibl3 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:46:
@Kalipeen kan je dit misschien op GitHub of iets dergelijks zetten. Ben wel benieuwd hoe zo iets werkt voordat ik er in ga duiken.
Het is op zich echt niet zo ingewikkeld. Met AI kun je vrij snel een simpele Android-app laten bouwen en Android Studio kom je met wat begeleiding ook wel doorheen. Daarna is het vooral via adb.exe de APK naar de Denver pushen en installeren.
Maar voor een eerste eigen app erop krijgen is het echt verrassend eenvoudig.
Dus AI bakt de code, jij download de zip en compiled de APK.
Met een lokale agent hoef je dit zelfs niet meer zelf te doen.
De Home Assistent Voice PE is natuurlijk nog een optie. Standalone op plekken waar geluidskwaliteit niet belangrijk is omdat je daar geen muziek gaat luisteren. Aangesloten op goede speakers waar geluidskwaliteit wel belangrijk is.-Casper schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:43: Ik heb onderstaande opties gevonden en vroeg me af: hebben mensen hier ervaring met deze speakers en/of hebben jullie nog alternatieven die mij onbekend zijn?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ohja, heb geen behoefte aan microfoons en wil liever 1 apparaat hebben dan aangesloten op een aparte speaker.Gizz schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:54:
[...]
De Home Assistent Voice PE is natuurlijk nog een optie. Standalone op plekken waar geluidskwaliteit niet belangrijk is omdat je daar geen muziek gaat luisteren. Aangesloten op goede speakers waar geluidskwaliteit wel belangrijk is.
Hier werken m’n screens nog prima.S-1-5-7 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:26:
Somfy TaHoma kampt met storing. Ondanks ik de switch via lokaal IP-adres hebt toegevoegd aan HA, werkt deze integratie ook niet meer. Hebben meer hier last van? Ik was in de veronderstelling dat dit (ook) allemaal lokaal werkte, maar dat blijk (in mijn huidige configuratie) toch niet zo te zijn...
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 50% gewijzigd door Rivanov op 10-10-2026 12:01 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dan zit het probleem toch misschien lokaal, ik ben alleen nu niet thuis dus ik kan het lastig onderzoeken.Rivanov schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:58:
[...]
Hier werken m’n screens nog prima.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord!
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/RsDF2qw0lGXGK1cYKK7mV6iq.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/qeYNtCBHJFuO7yMf1ylY35Hr.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Fbt8CWfhfuxvXggXmddE1C4e.png?f=fotoalbum_tile)