hoe integreert hij ?Danielson schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:
Ik heb een nieuwe HA Gadget en wilde het even met jullie delen:
[Afbeelding]
Deze heeft volledige HA intergratie:
[Afbeelding]
Je moet op AliExpress zoeken naar: "GeekMagic Ultra", als je een beetje zoekt, dan vindt je ze voor een euro of 6 tot 8! :)
De kwalitiet van het display is echt zwaar bovenverwachting, hij kan zelfs een videostream of annimaties weergeven!
Heb je daar een linkje van?InjecTioN schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:52:
[...]Ik heb overigens voor MusicAssistant een vierkant 4” display erbij besteld, waar ook een touch screen op zit. Ook op basis van een ESP32-S3. […]
4" vierkant display: https://nl.aliexpress.com/item/1005008214679682.html
GeekMagic: https://nl.aliexpress.com/item/1005005132140010.html
Het GeekMagic display zal ik nog even moeten beoordelen of dit echt een ESP32 variant is (ipv de ESP8266). Dan komt daar gewoon ESPhome op met wat interessante features vanuit HomeAssistant.
En ja, ik wil de firmware flashen met een zelfgebouwde ESPhome firmware, want dan weet ik zeker dat erop staat wat ik erop wil hebben. Niet een of ander Chinees stukje onbekende en ongetoetste software dat ineens op mijn netwerk zit.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Tof project! Ollama draait dan lokaal op een ander apparaat of op je HA systeem? In dat laatste geval heb je best een stevig systeem nodig ook voor de kleinere modellen.dotcode schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:26:
Hierbij het resultaat van mijn chat agent — work in progress, maar dit werkt zonder knowledge base en memory. Puur op hoe het huis was ingericht voordat ik dit ging bouwen. Alles 100% lokaal.
Elke keer als ik iets toevoeg wordt hij slimmer. 🧠
[Afbeelding: Kyber]
📦 Repo (HACS compatible)
👉 https://github.com/pgroene/kyber
📖 README / installatie
👉 https://github.com/pgroene/kyber#readme
📋 Laatste release
👉 https://github.com/pgroene/kyber/releases/latest
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Lees de readme, daar staat precies beschreven welke model werken en niet en hoe het getest is. Ik was begonnen met een llama model, maar toen ik een vergelijking had gemaakt met een ander model zag ik dat minstal-nemo de beste optie was. Voor het onderdeel verkennen van enties kwam ik op een klein model dat ik totaal niet had verwacht. Als je het niet weet kost het nu een uurtje om door te testen. Ik ben het project vrijdag begonnen ...
Dat heb ik gedaan. Het enige wat ik er uit kon halen was:dotcode schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:58:
Lees de readme, daar staat precies beschreven welke model werken en niet en hoe het getest is. Ik was begonnen met een llama model, maar toen ik een vergelijking had gemaakt met een ander model zag ik dat minstal-nemo de beste optie was. Voor het onderdeel verkennen van enties kwam ik op een klein model dat ik totaal niet had verwacht. Als je het niet weet kost het nu een uurtje om door te testen. Ik ben het project vrijdag begonnen ...
Readme.md:
100% Local — all AI inference runs on your own Ollama instance; nothing leaves your network
Installation.md:
Locally-running open-source models (e.g. Llama, Mistral). Requires Ollama running on port 11434.
Ik vond het inderdaad verrassend om te lezen dat de kleine modellen er voor bepaalde taken beter uit kwamen dan andere.
Ik heb gisteravond zitten spelen met opencode in HA. Ik gebruikte het al (met subscription) voor wat pet projects. Maar gister een zitten zoeken en een leuke plugin gevonden: https://github.com/magnusoverli/opencode
Dit installeert de opencode server en een MCP server naar je home assistant waardoor je kan chatten met je huis. Vragen die ik gesteld heb zijn en goed werken:
Wat is het huidige stroom verbruik?
Doe bedlamp van [x] aan?
Maak de vorige actie ongedaan.
Leuk om mee te spelen, en het kan denk ik nog veel meer.
Nu heb ik ook wel een gespeeld met n8n, dat is ook super leuk speelgoed voor automations. Maar dat was toch altijd een beetje lastig omdat ik geen betaald account en dus locale modellen moet draaien op hardware die daar niet voor geschikt is.
n8n heb ik ook geïnstalleerd via een add-in (app tegenwoordig): https://github.com/Rbillon59/hass-n8n en daar de community node n8n-nodes-opencode op geinstalleerd, maar nu krijg ik n8n niet gelinkt aan mijn opencode server.
Ik moet in n8n een credential toevoegen, met een base URL en een API key. De default van de base url is: http://127.0.0.1:4096 en de api key heb ik can opencode. Maar ik blijf de melding houden van "The service refused the connection - perhaps it is offline"
heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Dit installeert de opencode server en een MCP server naar je home assistant waardoor je kan chatten met je huis. Vragen die ik gesteld heb zijn en goed werken:
Doe bedlamp van [x] aan?
Nu heb ik ook wel een gespeeld met n8n, dat is ook super leuk speelgoed voor automations. Maar dat was toch altijd een beetje lastig omdat ik geen betaald account en dus locale modellen moet draaien op hardware die daar niet voor geschikt is.
n8n heb ik ook geïnstalleerd via een add-in (app tegenwoordig): https://github.com/Rbillon59/hass-n8n en daar de community node n8n-nodes-opencode op geinstalleerd, maar nu krijg ik n8n niet gelinkt aan mijn opencode server.
Ik moet in n8n een credential toevoegen, met een base URL en een API key. De default van de base url is: http://127.0.0.1:4096 en de api key heb ik can opencode. Maar ik blijf de melding houden van "The service refused the connection - perhaps it is offline"
https://f1nerd.nl
heel erg dank hiervoor. Ik heb gister mijn HA server besteld (via een eerdere tip hier over de HP ProDesk mini V&A) en deze lokale AI agent spreekt me wel aandotcode schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:58:
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Mijn Honeywell T6 schijnt niet meer te kunnen connecten via de api: melding dat een ssl-certificaat expired is. Overigens na herstart van HA zijn alle meldingen weg maar kan ik nog steeds niet de integratie herladen.
Als ik op de developerportal inlog met het goede wachtwoord mekkert ie toch dat het niet goed is. Ik weet dat het goed moet zijn omdat ik wel met dat wachtwoord in de Residio-app kan.
Nou lees ik dat je hem aan de Apple Homekit kan toevoegen maar daarvoor moet je QR-code hebben of configuratiecode die ergens in/op de verpakking staat. Tja, de thermostaat een jaar of 6 geleden gekocht en die verpakking is inmiddels lang en breed verdwenen. Is er nog een andere workaround om hem weer fatsoenlijk in HA te krijgen?
Even, paar uur later, want ik had nog niet op 'Plaats reactie' geklikt: Ik heb hem nu idd aan de Woning-app weten toe te voegen maar hoe ik hem nu weer in HA bekend krijg. Als ik een Homekit apparaat wil toevoegen zegt ie gelijk dat ie niks vindt, en probeer iets met de Bridge maar dan moet ik qr scannen en zegt ie dat een apparaat verbonden moet zijn met ethernetkabel. Hier raak ik een beetje de weg kwijt. En het is vast heel simpel.
O, de Bridge is voor het omgekeerde. Nou, als ik HomeKit-apparaten laat zoeken vindt ie wel bv de tv, maar ook al staat de thermostaat in pairing mode na reset homekit pairing, dan wil ie deze niet vinden. Kan hem dan (uiteraard) wel aan de Woning-app toe voegen.
Ik lees dat je hem dus juist NIET aan de Woning-app moet toevoegen. De boel weer verwijderd en op de thermostaat een reset homekit gedaan. Maar helaas vindt HomeKit apparaten hem niet.
Als ik op de developerportal inlog met het goede wachtwoord mekkert ie toch dat het niet goed is. Ik weet dat het goed moet zijn omdat ik wel met dat wachtwoord in de Residio-app kan.
Nou lees ik dat je hem aan de Apple Homekit kan toevoegen maar daarvoor moet je QR-code hebben of configuratiecode die ergens in/op de verpakking staat. Tja, de thermostaat een jaar of 6 geleden gekocht en die verpakking is inmiddels lang en breed verdwenen. Is er nog een andere workaround om hem weer fatsoenlijk in HA te krijgen?
Even, paar uur later, want ik had nog niet op 'Plaats reactie' geklikt: Ik heb hem nu idd aan de Woning-app weten toe te voegen maar hoe ik hem nu weer in HA bekend krijg. Als ik een Homekit apparaat wil toevoegen zegt ie gelijk dat ie niks vindt, en probeer iets met de Bridge maar dan moet ik qr scannen en zegt ie dat een apparaat verbonden moet zijn met ethernetkabel. Hier raak ik een beetje de weg kwijt. En het is vast heel simpel.
O, de Bridge is voor het omgekeerde. Nou, als ik HomeKit-apparaten laat zoeken vindt ie wel bv de tv, maar ook al staat de thermostaat in pairing mode na reset homekit pairing, dan wil ie deze niet vinden. Kan hem dan (uiteraard) wel aan de Woning-app toe voegen.
Ik lees dat je hem dus juist NIET aan de Woning-app moet toevoegen. De boel weer verwijderd en op de thermostaat een reset homekit gedaan. Maar helaas vindt HomeKit apparaten hem niet.
[ Voor 20% gewijzigd door DikkieDick op 20-05-2026 10:40 ]
aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800
Je moet wel een behoorlijke grafische kaart hebben om je locale modellen goed te kunnen draaien. Op mijn orange pi 5 plus gaat het net heel snel.hollandnick schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:17:
[...]
heel erg dank hiervoor. Ik heb gister mijn HA server besteld (via een eerdere tip hier over de HP ProDesk mini V&A) en deze lokale AI agent spreekt me wel aanVanaf dit weekend ook maar eens stoeien en kijken of ik binnenkort mijn dashboard kan showcasen
Ik laat nu mijn laptop 5060 gpu het werk doen. Maar dat is ook niet heel snel.
Ik zou daar eventueel voor kunnen kijken op mijn oude GTX970 of RTX2080 wanneer ik dit jaar ge upgraden naar AMD 9070 XT. We zien weldotcode schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:07:
[...]
Je moet wel een behoorlijke grafische kaart hebben om je locale modellen goed te kunnen draaien. Op mijn orange pi 5 plus gaat het net heel snel.
Ik laat nu mijn laptop 5060 gpu het werk doen. Maar dat is ook niet heel snel.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
sinds een aantal dagen (sinds update naar 2026.0.5?) staat mijn log vol met deze 'warnings':
2026-05-20 17:32:32.406 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] REST result could not be parsed as JSON
Elke 10s wordt er zoiets geschreven, maar wat veroorzaakt dit precies? En wat moet ik hoe fixen?
2026-05-20 17:32:32.406 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] REST result could not be parsed as JSON
Elke 10s wordt er zoiets geschreven, maar wat veroorzaakt dit precies? En wat moet ik hoe fixen?
Ik heb blijkbaar nu net de nieuwe versie van Protect gekregen en de event zit er inderdaad in, maar hij gaat ook af als Protect opnieuw opstart. De vorige keer dat dat gebeurde, waren mijn kinderen heel chagrijnig omdat de deurbel middel in de nacht ging (omdat er een update van Protect werd geinstalleerd). Ik ben daarom op zoek naar manieren om dat soort flauwekul-events uit te sluiten en loop tegen een heel raar probleem aan.tagican schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:30:
[...]
Ik zat door de changelogs van de RC heen te bladeren en het ziet er naar uit dat je rant is gehoord ;-)
[Afbeelding]
Kun je eigenlijk de logs zien van Home Assistant? Want ik ben een beetje in het duister aan het kloten. Attribuut aanpassen, naar de deurbel lopen en indrukken om te kijken of het werkt, terug naar de pc lopen omdat het nog niet werkt. Zo blijf je bezig.
Er moet toch ergens te zien zijn welke events precies langskomen met welke attributen? Ik heb wel logging gevonden in Home Assistant, maar daar komen alleen errors en warnings in, geen normale gebeurtenissen.
Bij ontwikkeltools kun je ook events bekijken.PhilipsFan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Ik heb blijkbaar nu net de nieuwe versie van Protect gekregen en de event zit er inderdaad in, maar hij gaat ook af als Protect opnieuw opstart. De vorige keer dat dat gebeurde, waren mijn kinderen heel chagrijnig omdat de deurbel middel in de nacht ging (omdat er een update van Protect werd geinstalleerd). Ik ben daarom op zoek naar manieren om dat soort flauwekul-events uit te sluiten en loop tegen een heel raar probleem aan.
Kun je eigenlijk de logs zien van Home Assistant? Want ik ben een beetje in het duister aan het kloten. Attribuut aanpassen, naar de deurbel lopen en indrukken om te kijken of het werkt, terug naar de pc lopen omdat het nog niet werkt. Zo blijf je bezig.
Er moet toch ergens te zien zijn welke events precies langskomen met welke attributen? Ik heb wel logging gevonden in Home Assistant, maar daar komen alleen errors en warnings in, geen normale gebeurtenissen.
@PhilipsFan Events zijn met de standaard triggers een beetje een pain in the ... Want bij een update zal hij gewoon unavailable worden en dat is een state change. Oplossing, checken of hij niet van of naar unavailable gaat.
Bijvoorbeeld:
Heb ik ook toevallig met een bel moeten leren. Had voor de grap knopje gemaakt waarmee de kleine een bel af kon laten gaan en die triggerde dus ook toen ze sliep en ik een Z2M update deed.
Bijvoorbeeld:
Django/Jinja:
Met nieuwe purpose specific triggers zou het ook goed moeten gaan.1
2
| {{ trigger.to_state.state != 'unavailable' and trigger.from_state.state != 'unavailable' }} |
Heb ik ook toevallig met een bel moeten leren. Had voor de grap knopje gemaakt waarmee de kleine een bel af kon laten gaan en die triggerde dus ook toen ze sliep en ik een Z2M update deed.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 20-05-2026 18:58 ]
System > Developer tools (ontwikkeltools) > Events (tab bovenin). Volgens mij moet je dan luisteren naar de "state_changed" events. Ik zou wel aanraden om te filteren op je deurbel, want anders ben je nog steeds flink aan het zoekenPhilipsFan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Ik heb blijkbaar nu net de nieuwe versie van Protect gekregen en de event zit er inderdaad in, maar hij gaat ook af als Protect opnieuw opstart. De vorige keer dat dat gebeurde, waren mijn kinderen heel chagrijnig omdat de deurbel middel in de nacht ging (omdat er een update van Protect werd geinstalleerd). Ik ben daarom op zoek naar manieren om dat soort flauwekul-events uit te sluiten en loop tegen een heel raar probleem aan.
ymoona schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:15:
Ik heb gisteravond zitten spelen met opencode in HA. Ik gebruikte het al (met subscription) voor wat pet projects. Maar gister een zitten zoeken en een leuke plugin gevonden: https://github.com/magnusoverli/opencode
Doe bedlamp van [x] aan?
offtopic:
Volledig niet HA related update. Ik zat op het juiste spoor maar de n8n community node is volledig door copilot gemaakt en werkt niet (meer?). Na een avondje stoeien met opencode heb ik nu een proxy die opencode <-> open ai doet. Dus in n8n maak ik nu een openai credential aan (naar proxy address) en dan kan ik een chat model toevoegen en er mee chatten.
Volledig niet HA related update. Ik zat op het juiste spoor maar de n8n community node is volledig door copilot gemaakt en werkt niet (meer?). Na een avondje stoeien met opencode heb ik nu een proxy die opencode <-> open ai doet. Dus in n8n maak ik nu een openai credential aan (naar proxy address) en dan kan ik een chat model toevoegen en er mee chatten.
https://f1nerd.nl
Iemand hier nog een suggestie voor? Hoe kan ik vinden welke integratie/sensor dit veroorzaakt? Mijn logs lopen enorm snel vol (nu al >16k regels)superduper schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:38:
sinds een aantal dagen (sinds update naar 2026.0.5?) staat mijn log vol met deze 'warnings':
Heb je nog meer informatie dan dat? Het enige wat we hier uit op kunnen maken is dat er ergens een rest sensor is, die JSON data verwacht maar dat niet krijgt.superduper schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:39:
[...]
Iemand hier nog een suggestie voor? Hoe kan ik vinden welke integratie/sensor dit veroorzaakt? Mijn logs lopen enorm snel vol (nu al >16k regels)
Aan de foutmelding te zien gaat het om een REST-fuil sensor misschien even kijken welke sensor(s) dat betreft.
Dat is (was) dus ook mijn probleem: nee. In mijn raw logs stonden alleen maar deze regels. Ik heb nu de logging level verhoogd naar DEBUG en nu komt ik wel iets verder en staat het reporter adres en dat komt van mijn ToonWater meter.TheFes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:43:
[...]
Heb je nog meer informatie dan dat? Het enige wat we hier uit op kunnen maken is dat er ergens een rest sensor is, die JSON data verwacht maar dat niet krijgt.
code:
2026-05-21 08:56:23.108 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] Erroneous JSON: http://XXX.XXX.XXX.XXX/water.html1
| 2026-05-21 08:56:23.108 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] REST result could not be parsed as JSON |
2026-05-21 08:56:32.912 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] Updating from https://url.de.m.mimecastprotect.com/s/QFraCRlpZ7CnNjAi9fvI1Bszi?domain=xxx.xxx.xxx.xxx
2026-05-21 08:56:33.102 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] REST response from https://url.de.m.mimecastprotect.com/s/QFraCRlpZ7CnNjAi9fvI1Bszi?domain=xxx.xxx.xxx.xxx: status=200, content-type=*/*, length=33
2026-05-21 08:56:33.103 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] Data fetched from resource: http://XXX.XXX.XXX.XXX/water.html
Er zit duidelijk een rare fout in deze integratie update, en die rare url van mimecastprotect hoort er mi niet in. Ne zijn de meldingen weg (en heb ik wel wat nieuwe overigens, maar die fix ik wel)
[ Voor 5% gewijzigd door superduper op 21-05-2026 09:05 ]
Oke, en werkt die integratie dus ook niet op dit moment? Als dat het geval is, dan zou ik daar een issue voor aanmaken.superduper schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Dat is (was) dus ook mijn probleem: nee. In mijn raw logs stonden alleen maar deze regels. Ik heb nu de logging level verhoogd naar DEBUG en nu komt ik wel iets verder en staat het reporter adres en dat komt van mijn ToonWater meter.code:2026-05-21 08:56:23.108 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] Erroneous JSON: http://XXX.XXX.XXX.XXX/water.html
1 2026-05-21 08:56:23.108 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rest.util] REST result could not be parsed as JSON
2026-05-21 08:56:32.912 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] Updating from https://url.de.m.mimecastprotect.com/s/QFraCRlpZ7CnNjAi9fvI1Bszi?domain=xxx.xxx.xxx.xxx
2026-05-21 08:56:33.102 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] REST response from https://url.de.m.mimecastprotect.com/s/QFraCRlpZ7CnNjAi9fvI1Bszi?domain=xxx.xxx.xxx.xxx: status=200, content-type=*/*, length=33
2026-05-21 08:56:33.103 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest.data] Data fetched from resource: http://XXX.XXX.XXX.XXX/water.html
Ik heb de smaak te pakken met Home Assistant. Ben nu alles wat ik in huis heb wat stroom verbruikt aan meetstekkers aan het leggen. Wil de hoeveelheid unknown vermogen minimaliseren.
Misschien op een later moment eens kijken of ik apparaten die een vast verbruik hebben een 'virtueel' verbruik kan geven. Is vast een integratie voor ergens. Een Switch die altijd aan staat en 8 watt verbruikt, hoe je niet constant met een stekker te meten bijvoorbeeld.
Nog wel ff een vraagje. Ik heb een inductiekookplaat, 3 fasen 11kWh.
Deze wil ik ook meten in HA. Als ik ga zoeken kom ik altijd weer uit op de Shelly Pro 3EM. Is dat simpelweg de beste keuze hiervoor? Het moet sowieso CT zijn (vind ik veel veiliger). Ik heb er nu een Eastron tussen zitten maar die gaat eruit. Is een RS485 ding en die heb ik uiteindelijk nooit aangesloten. Heb nooit de tijd gevonden om uit te zoeken hoe ik die moest aansluiten. Nu met HA wil ik hem er gewoon op hebben
Misschien op een later moment eens kijken of ik apparaten die een vast verbruik hebben een 'virtueel' verbruik kan geven. Is vast een integratie voor ergens. Een Switch die altijd aan staat en 8 watt verbruikt, hoe je niet constant met een stekker te meten bijvoorbeeld.
Deze wil ik ook meten in HA. Als ik ga zoeken kom ik altijd weer uit op de Shelly Pro 3EM. Is dat simpelweg de beste keuze hiervoor? Het moet sowieso CT zijn (vind ik veel veiliger). Ik heb er nu een Eastron tussen zitten maar die gaat eruit. Is een RS485 ding en die heb ik uiteindelijk nooit aangesloten. Heb nooit de tijd gevonden om uit te zoeken hoe ik die moest aansluiten. Nu met HA wil ik hem er gewoon op hebben
Dan ga jij Powercalc leuk vindenFairy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
Ik heb de smaak te pakken met Home Assistant. Ben nu alles wat ik in huis heb wat stroom verbruikt aan meetstekkers aan het leggen. Wil de hoeveelheid unknown vermogen minimaliseren.
Ik zou die eastron laten zitten en die RS485 via een ESP32 verbinden aan homeassistant.
Weet je zeker dat je 3 fase op je inductie plaat hebt? Vrienden van mij zeiden dat ook, maar die hebben een Siemens en de duurste consumenten inductiekookplaat van Siemens doet "2F", wat vaak gewoon 2 16A's op 1 Fase is.
@Kodess Veel zijn inderdaad "2-fase" ofwel 7,5kW-ish. Maar Siemens levert wel degelijk 11kW platen. Sterker nog, ze hebben nu twee 90cm platen in het assortiment en die zijn beide 11kW.
Zit er ook een S0 op die Eastron? Niet moeilijk dan een D1 mini als pulsteller eraan.Fairy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
Ik heb er nu een Eastron tussen zitten maar die gaat eruit. Is een RS485 ding en die heb ik uiteindelijk nooit aangesloten. Heb nooit de tijd gevonden om uit te zoeken hoe ik die moest aansluiten. Nu met HA wil ik hem er gewoon op hebben
Ook een optie.Kodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:49:
Ik zou die eastron laten zitten en die RS485 via een ESP32 verbinden aan homeassistant.
En ja, mijn siemens is ook een volledige 3 fase.
[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 21-05-2026 10:52 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ah, ik keek alleen naar met ingebouwde ventilatie. Ik gok dat als je zonder doet en misschien nog een 5e zone ze er nog wat power bij gooien.Septillion schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:35:
@Kodess Veel zijn inderdaad "2-fase" ofwel 7,5kW-ish. Maar Siemens levert wel degelijk 11kW platen. Sterker nog, ze hebben nu twee 90cm platen in het assortiment en die zijn beide 11kW.
Iemand trouwens een idee wat de beste methode is om bij zo'n "2 groep" inductieplaat de stroom te meten?
Stroomtang(en) om de (fase) geleider(s).Kodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Ah, ik keek alleen naar met ingebouwde ventilatie. Ik gok dat als je zonder doet en misschien nog een 5e zone ze er nog wat power bij gooien.
Iemand trouwens een idee wat de beste methode is om bij zo'n "2 groep" inductieplaat de stroom te meten?
De kookplaat is inderdaad een echte 3 fase. Speciaal op uitgekozen en ook zelf aangesloten op de 3 fasenaansluiting die ik zelf heb aangelegdKodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Dan ga jij Powercalc leuk vindenhttps://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc
Weet je zeker dat je 3 fase op je inductie plaat hebt? Vrienden van mij zeiden dat ook, maar die hebben een Siemens en de duurste consumenten inductiekookplaat van Siemens doet "2F", wat vaak gewoon 2 16A's op 1 Fase is.
De Eastron aansluiten zie ik niet meer zitten. Ik heb alle USB poorten op de raspberry al in gebruik.
De Eastron SDM630 gaat tzt wel op V&A.
Gebruik al Shelly EM's voor de 5 solar installaties. Dus dan blijf ik een beetje binnen dat systeem. Heb intussen al zoveel eraan hangen, Shelly, Zigbee INNR, Thread Matter stekkers, P1 e.d.
[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 21-05-2026 11:00 ]
Ligt een beetje aan je huisaansluiting en hoe je hem aangesloten hebt.Kodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:52:
1-fase met 2x P+N kookgroep
Zou je gewoon een enkele Shelly EM of andere module met CT kunnen pakken. Gewoon beide fasedraden door de CT en gaan. CT moet alleen 32A aankunnen.
3-fase met 3P+N (aardlek)automaat
Gewoon een standaard 3-fase meter. Bijvoorbeeld dus een Shelly 3EM-63T Gen3. Zelf heb ik op de 3e fase gewoon mijn oven, twee devices meten voor de prijs van één module
3-fase met 2x P+N kookgroep over de fases
Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Maar dan zou je een Shelly 3EM-63W Gen3 kunnen pakken. De derde fase zou je ook weer voor een andere groep kunnen gebruiken. Maar hele module moet uit enkele automaat gevoed worden. Dus die 3e meting moet of op een van de dezelfde fases van de kookplaat zitten of je moet nog een 3P+N automaat hebben waar je de module uit kan voeden. De module hoeft niet uit dezelfde groep gevoed te worden als de meting, als de fases maar kloppen.
Wat septillion zegt. Persoonlijk zou ik dan optie 1 doen als het 1 fase kookgroep is. Tenzij je wil meten hoe vaak de linker of de rechterpitten worden gebruiktKodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Ah, ik keek alleen naar met ingebouwde ventilatie. Ik gok dat als je zonder doet en misschien nog een 5e zone ze er nog wat power bij gooien.
De 63T zit er echt tussen. Zou ik persoonlijk liever niet meer doen met grote loads. CT onderbreekt de kabel niet, dus geen mogelijke overgangsweerstand. 63T is als ik het goed bekijk intern ook een CT meter, maar dan in een doosje.
Ik heb zelf mijn solar ook nog door Plugwise lopen (Stealths). Is altijd goed gegaan, maar de constructie is niet up to par met mijn eigen standaarden, ook al mag het van de NEN. Die gaan er ook ZSM uit als ik HomeAssistant helemaal goed heb ingericht. Alles is 4mm² en 6mm² en aan het eind zit er zo'n Stealth tussen (lijkt beetje op zo'n Shelly 1PM qua aansluitingen) Houden het al vele jaren vol (10+) maar het is op een gegeven moment een keer vragen om problemen.
Exact wat ik zoek, dank!Kodess schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Dan ga jij Powercalc leuk vindenhttps://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc
Dan kan ik gewoon mijn switch meten met de devices die er aan hangen in rust en maar ik er virtuele energie van
[ Voor 58% gewijzigd door Fairy op 21-05-2026 11:44 ]
@Fairy De Shelly 3EM63T/W Gen3 zijn ook gewoon CT meters dus zit niet in-line (wat jij denk ik bedoelt met ertussen). De T-variant is wel bedoelt om hem direct ook een automaat te plaatsen maar dat maakt hem juist compact.
Je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd. Zag een variant waar 3 spades uit leken te steken.Septillion schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:55:
@Fairy De Shelly 3EM63T/W Gen3 zijn ook gewoon CT meters dus zit niet in-line (wat jij denk ik bedoelt met ertussen). De T-variant is wel bedoelt om hem direct ook een automaat te plaatsen maar dat maakt hem juist compact.
https://www.hornbach.nl/p/shelly-gen-3-3em-63t-slimme-energiemeter/12405384/?wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_lia.duu.product.14481364285.166478186805.&gad_source=1&gad_campaignid=14481364285&gclid=CjwKCAjw2rrQBhBuEiwAarLWHaELwpCft0iN1El78KhrvVNCsa-oMm9aeBrsGoRMRvt2RvCe2EoX0hoCxioQAvD_BwE
Plaatje bij Hornbach als je die met een schuin ook klein bekijkt lijken het net 3 connectortjes
[ Voor 44% gewijzigd door Fairy op 21-05-2026 12:03 ]
@Fairy Dat is de T(ab) variant. Maar die dienen alleen voor de spanning. Want zonder spanningsmeting kan je geen vermogensmeting doen. Maar de belasting gaat daar niet doorheen, vandaar de openingen in de behuizing. Dat zijn gewoon 3 CT's. De belasting zit dus gewoon direct op de automaat.
Soms geeft de Marstek-integratie een melding dat de remaing battery capacity niet numeriek is. Dan is ie even niet beschikbaar of whatever. Om dat te voorkomen kan je dus met checks gaan werken. Dat ben ik aan het proberen maar het volgende stukje blijft mekkeren:
Als ik het stukje plak in de sjablooneditor van hetzelfde laken een pak.
YAML:
En dan mekkert ie dat this undefined is. Wat gaat er mis? 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - sensor: - name: 'Batterij resterend' unique_id: 202605211500 unit_of_measurement : "kWh" state: > {% if states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') not in [none, 'unknown', 'unavailable'] %} {{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') }} {% else %} {{ this.state }} {% endif %} icon: mdi:flash |
[mono]this[/] zal inderdaad niet defined zijn in Developer Tools > Template. [mono]this[/] verwijst naar het state object van de entity waarin de code staat, maar dat weet die template checker natuurlijk niet.DikkieDick schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:36:
Soms geeft de Marstek-integratie een melding dat de remaing battery capacity niet numeriek is. Dan is ie even niet beschikbaar of whatever. Om dat te voorkomen kan je dus met checks gaan werken. Dat ben ik aan het proberen maar het volgende stukje blijft mekkeren:YAML:En dan mekkert ie dat this undefined is. Wat gaat er mis?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - sensor: - name: 'Batterij resterend' unique_id: 202605211500 unit_of_measurement : "kWh" state: > {% if states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') not in [none, 'unknown', 'unavailable'] %} {{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') }} {% else %} {{ this.state }} {% endif %} icon: mdi:flash
Je zou in Developer Tools > Template het dit bovenaan kunnen zetten om dat te simuleren:
code:
Mits sensor.batterij_resterend daadwerkelijk bestaat, zou dat er voor moeten zorgen dat je template daarna werkt.1
| {% this = states.sensor.batterij_resterend %} |
Heb je de bovenstaande code overigens in iets van een template.yaml gezet? Of probeer je in de GUI een template helper aan te maken? In dat geval moet je niet al die YAML er omheen zetten, alleen het jinja gedeelte is dan nodig.
Bij een template helper in de GUI kan het de eerste keer bij aanmaken inderdaad zijn dat hij klaagt dat this niet defined is, dit is omdat de entity dan nog niet bestaat, dus dat er nog geen state object is. Na opslaan zou hij wel moeten werken.
Je template zou overigens iets simpeler kunnen door gebruik te maken van het has_value filter
code:
Het kan ook in 1 regel1
2
3
4
5
| {% if 'sensor.marstek_venus_remaining_capacity' | has_value %}
{{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') }}
{% else %}
{{ this.state }}
{% endif %} |
code:
1
| {{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') if 'sensor.marstek_venus_remaining_capacity' | has_value else this.state }} |
[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 21-05-2026 15:51 ]
Dat staat idd in mijn template.yaml. In de developertools nog ff zitten stoeien met die eerste regel. De sensor bestaat en is ook zichtbaar. Geeft nu als status onbekend. Heb ipv unknown bij de uitzonderingen ook ff onbekend toegevoegd.TheFes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:48:
[...]
[mono]this[/] zal inderdaad niet defined zijn in Developer Tools > Template. [mono]this[/] verwijst naar het state object van de entity waarin de code staat, maar dat weet die template checker natuurlijk niet.
Je zou in Developer Tools > Template het dit bovenaan kunnen zetten om dat te simuleren:code:Mits sensor.batterij_resterend daadwerkelijk bestaat, zou dat er voor moeten zorgen dat je template daarna werkt.
1{% this = states.sensor.batterij_resterend %}
Heb je de bovenstaande code overigens in iets van een template.yaml gezet? Of probeer je in de GUI een template helper aan te maken? In dat geval moet je niet al die YAML er omheen zetten, alleen het jinja gedeelte is dan nodig.
Bij een template helper in de GUI kan het de eerste keer bij aanmaken inderdaad zijn dat hij klaagt dat this niet defined is, dit is omdat de entity dan nog niet bestaat, dus dat er nog geen state object is. Na opslaan zou hij wel moeten werken.
Je template zou overigens iets simpeler kunnen door gebruik te maken van het has_value filtercode:Het kan ook in 1 regel
1 2 3 4 5{% if 'sensor.marstek_venus_remaining_capacity' | has_value %} {{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') }} {% else %} {{ this.state }} {% endif %}code:
1{{ states('sensor.marstek_venus_remaining_capacity') if 'sensor.marstek_venus_remaining_capacity' | has_value else this.state }}
En ook ff wat geprobeerd met een helper, maar haalt ook vooralsnog nog niks uit. Ook de suggestie met has value levert een soortgelijk resultaat.
SDM120M-achtig maar dan 3-fase? Heb ik hier 2 van achter de 2P2N-kookgroep, met RS485-USB stick uit te lezen. Maar ik had ze via Olimex RS485-UART-adapter en ESP32-PoE-ISO willen uitlezen, vooralsnog geen succes. Data wordt wel verstuurd, maar komt niet terug en geen flauw idee waarom.Fairy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
Ik heb er nu een Eastron tussen zitten maar die gaat eruit. Is een RS485 ding en die heb ik uiteindelijk nooit aangesloten. Heb nooit de tijd gevonden om uit te zoeken hoe ik die moest aansluiten. Nu met HA wil ik hem er gewoon op hebben
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je hebt ook de Eastron modellen van HomeWizard, die hebben ingebouwde Wi-Fi. En zijn ook volledig lokaal/offline te gebruiken in HA.Fairy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:57:
[...]
De kookplaat is inderdaad een echte 3 fase. Speciaal op uitgekozen en ook zelf aangesloten op de 3 fasenaansluiting die ik zelf heb aangelegd. Hij kan ook echt 11kWh trekken. Gebeurd alleen vrijwel nooit. Je gaat niet 5 pannen met water staan koken
![]()
De Eastron aansluiten zie ik niet meer zitten. Ik heb alle USB poorten op de raspberry al in gebruik.
De Eastron SDM630 gaat tzt wel op V&A.
Gebruik al Shelly EM's voor de 5 solar installaties. Dus dan blijf ik een beetje binnen dat systeem. Heb intussen al zoveel eraan hangen, Shelly, Zigbee INNR, Thread Matter stekkers, P1 e.d.
uitvoering: HomeWizard kWh Meter 1-Fase
uitvoering: HomeWizard kWh Meter 3-Fase
Het is zeker geen "connected" plaat? Onze Siemens plaat zit in Home Connect, en geeft daar keurig zijn energieverbruik door. En voor Home Connect is een integratie.Fairy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
Deze wil ik ook meten in HA.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hoeft niet. Onze kookplaat heeft home connect en bij uitzetten geeft hij kortstondig de gebruikte kWh weer op de plaat maar niet in de Home Connect app of HA.Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Het is zeker geen "connected" plaat? Onze Siemens plaat zit in Home Connect, en geeft daar keurig zijn energieverbruik door. En voor Home Connect is een integratie.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hier het zelfde. Net nog bekeken want ik wilde dit ook wel hebben onze Neff plaat geeft het alleen op de plaat door en niet via de app. Heb nu Home Connect en Home Connect Alt draaien maar in beide zitten ze niet.breinonline schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Hoeft niet. Onze kookplaat heeft home connect en bij uitzetten geeft hij kortstondig de gebruikte kWh weer op de plaat maar niet in de Home Connect app of HA.
Ik ben trouwens erg ontevreden over de home connect app in HA. Geen of weinig informatie en ligt er regelmatig uit. Ik wilde hiermee detecteren om de afzuigkap aan en uit te zetten maar is zeer onbetrouwbaar. Geen informatie over vermogen etc. Alleen status. Ik overweeg dan toch maar om de stroom te gaan meten om op basis daarvan iets met mijn afzuigkap te kunnen doen.
[ Voor 28% gewijzigd door dannyll op 22-05-2026 08:21 ]
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
De standaard HA integratie gaat via de cloud, mogelijk dat die daardoor zo onbetrouwbaar is? Je zou HomeConnect Local uit HACS kunnen proberen. Die werkt zoals de naam al aangeeft 100% lokaal waarmee je de apparatuur ook offline kunt halen (die optie zit zelfs in de officiële HomeConnect app, dat het apparaat niet met de cloud mag verbinden).dannyll schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:20:
Ik ben trouwens erg ontevreden over de home connect app in HA. Geen of weinig informatie en ligt er regelmatig uit. Ik wilde hiermee detecteren om de afzuigkap aan en uit te zetten maar is zeer onbetrouwbaar. Geen informatie over vermogen etc. Alleen status. Ik overweeg dan toch maar om de stroom te gaan meten om op basis daarvan iets met mijn afzuigkap te kunnen doen.
Maar geen idee of je daarmee wel toegang tot vermogen / energieverbruik krijgt. Maar ik vermoed van niet. Dat lijken ze niet te meten en/of door te geven in ieder geval voor mijn wasmachine. Er zit in de API wel iets maar dat is geen vermogen of verbruik. Maar een percentage?! op basis van???. Totaal onbruikbaar dus.
Ik heb alles van Siemens, Vaatwasser, Droger, Wasmachines en alles is Home Connect, maar de kookplaat en afzuiger niet. Kookplaat laat na een sessie wel een paar seconden de gebruikte kWh's zien, maar die mis je ook zo en je kan het niet opslaan.Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Het is zeker geen "connected" plaat? Onze Siemens plaat zit in Home Connect, en geeft daar keurig zijn energieverbruik door. En voor Home Connect is een integratie.
De Shelly heb ik gisteravond gekocht bij de Hornbach Zwolle. Stond een andere man, heb ik een heel gesprek mee aangeknoopt was ook echt een fanatiekeling en nam ook Shelly's mee, in ieder geval ook een dimmer.
Zou me niets verbazen dat hij hier in het topic zit en meeleest
Mijn vrouw was er bij en die wilde naar huis, anders had ik zo nog een uur doorgekletst met hem, want hij was al wat verder en had best veel kennis van zaken.
Als jij dit bent, laat het even weten, is toch leuk
Ik ben net begonnen met bubble card.
Nu heb ik een knop die een automation aan stuurt.
Maar ik zou graag het icon en de status (kleur) van een ander device willen weergeven, zodat ik weet of de functie aan of uit staat.
iemand die weet wat ik hiervoor moet toevoegen?
Nu heb ik een knop die een automation aan stuurt.
Maar ik zou graag het icon en de status (kleur) van een ander device willen weergeven, zodat ik weet of de functie aan of uit staat.
iemand die weet wat ik hiervoor moet toevoegen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch entity: input_button.start_regen state: null grid_options: columns: 6 rows: auto name: beregening show_icon: true show_last_changed: true card_layout: normal |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-05-2026 07:31 ]
Hoi,
Mijn Reolink Poe deurbel uit 2023 is helaas overleden. Was volgens mij het eerste model wat ze hebben uitgebracht.
Zit nu te twijfelen wat ik zal doen, weer voor Reolink gaan. Volgens mij is de laatste versie nieuwer: Reolink Video Doorbell PoE (D340P), met Chime: beste prijs - Tweakers
Of zal ik voor de Aqara G400 gaan: https://www.amazon.nl/.../B0G52B.../ref=ox_sc_act_title_1...
Ik gebruik de Reolink met Frigate sinds een paar maanden. Nog vrij basic ingericht. En ik heb hiervoor een Google Coral aangeschaft.
Frigate draait in een eigen docker omgeving. Heb een Integratie draaien in Home Assistant.
En heb in Home Assistant Scrypted draaien om mijn deurbel te krijgen op mn Apple TV, Apple watch etc. (dit zou ik niet meer nodig hebben met de Aqara G400 deurbel)
De Chime van Reolink gebruik ik niet, voorheen ging de deurbel af op mn Sonos, alleen heb ik die nu niet meer. Nu gaat de deurbel af op m'n homepod.
De integratie van Reolink is top in Home Assistant maar die van Aqara hoe is die in Home Assistant?
Heb ook de Reolink E1 Zoom in gebruik, o.a. als babyfoon
De nieuwste Reolink deurbel is alweer even uit. Die Aqara G400 is vrij recent.
Wat zou ik moeten kiezen? Of gaan voor totaal ander merk?
Mijn Reolink Poe deurbel uit 2023 is helaas overleden. Was volgens mij het eerste model wat ze hebben uitgebracht.
Zit nu te twijfelen wat ik zal doen, weer voor Reolink gaan. Volgens mij is de laatste versie nieuwer: Reolink Video Doorbell PoE (D340P), met Chime: beste prijs - Tweakers
Of zal ik voor de Aqara G400 gaan: https://www.amazon.nl/.../B0G52B.../ref=ox_sc_act_title_1...
Ik gebruik de Reolink met Frigate sinds een paar maanden. Nog vrij basic ingericht. En ik heb hiervoor een Google Coral aangeschaft.
Frigate draait in een eigen docker omgeving. Heb een Integratie draaien in Home Assistant.
En heb in Home Assistant Scrypted draaien om mijn deurbel te krijgen op mn Apple TV, Apple watch etc. (dit zou ik niet meer nodig hebben met de Aqara G400 deurbel)
De Chime van Reolink gebruik ik niet, voorheen ging de deurbel af op mn Sonos, alleen heb ik die nu niet meer. Nu gaat de deurbel af op m'n homepod.
De integratie van Reolink is top in Home Assistant maar die van Aqara hoe is die in Home Assistant?
Heb ook de Reolink E1 Zoom in gebruik, o.a. als babyfoon
De nieuwste Reolink deurbel is alweer even uit. Die Aqara G400 is vrij recent.
Wat zou ik moeten kiezen? Of gaan voor totaal ander merk?
[ Voor 8% gewijzigd door nachtwaker op 22-05-2026 17:21 ]
@DeZzLDeZzL schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:24:
[...]
Vandaar de aanpak in mijn vraag @Antonio di. De melders zijn via RF functie van de rookmelders zelf aan elkaar gekoppeld en volledig autonoom. Alleen ik kan via de gekoppelde zigbee sensor in home assistent wel zien welke rookmelder de rook als eerste heeft waargenomen.
Welke type rookmelders heb jij is gebruik?
Is een apart basisstation nodig of verbinden ze zelf onderling?
Hoe de koppeling met HA te maken?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
@Clumsy Smurf Denk door zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch entity: <entity for the state> button_action: tap_action: action: call-service service: input_button.press target: entity_id: input_button.start_regen state: null grid_options: columns: 6 rows: auto name: beregening show_icon: true show_last_changed: true card_layout: normal |
@hemertje mijn plan was zoals onderstaand:hemertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:19:
[...]
@DeZzL
Welke type rookmelders heb jij is gebruik?
Is een apart basisstation nodig of verbinden ze zelf onderling?
Hoe de koppeling met HA te maken?
Rookmelder Ei Electronics Ei146e (of Ei141RC)
- 230V voeding + batterij backup
- Bedrade interconnect (koppeling) voor relais naar aqara module
- Onderling rookmelders via RF verbinden (zonder basisstation)
- Relais tussen rookmelder en aqara module
- 230V spoel
- Potentiaalvrij contact (NO/COM)
- Zigbee ondersteuning (ZHA / Zigbee2MQTT)
- Input via S1/S2
Dank je wel,Septillion schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:20:
@Clumsy Smurf Denk door zoiets:YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch entity: <entity for the state> button_action: tap_action: action: call-service service: input_button.press target: entity_id: input_button.start_regen state: null grid_options: columns: 6 rows: auto name: beregening show_icon: true show_last_changed: true card_layout: normal
heb het werkend gekregen met onderstaande code.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch entity: switch.1_wcd_Beregening button_action: tap_action: action: perform-action target: entity_id: - automation.Beregening_in_uitschakelen perform_action: automation.trigger data: skip_condition: true state: null grid_options: columns: 12 rows: auto name: Beregening in/uitschakelen show_icon: true show_last_changed: true card_layout: normal sub_button: main: [] bottom: [] tap_action: action: toggle |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-05-2026 09:50 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@Clumsy Smurf Ja, dat kan ook inderdaad.
Zelf niet zo'n fan van extern een automation aftrappen ipv via een trigger. Dat schreeuwt in mijn optiek toch om een script te gebruiken of de button zoals je deed. Let ook op dat het ook een automation die disabled is namelijk gewoon uitvoert. En je nu ook geen conditions doet natuurlijk (maar dat is instelbaar).
Zelf niet zo'n fan van extern een automation aftrappen ipv via een trigger. Dat schreeuwt in mijn optiek toch om een script te gebruiken of de button zoals je deed. Let ook op dat het ook een automation die disabled is namelijk gewoon uitvoert. En je nu ook geen conditions doet natuurlijk (maar dat is instelbaar).
@Septillion Dank je wel voor je input.
Het ding was dat ik het anders niet werkend kreeg.
Of zou het komen omdat de helper een 'Input button' is? en mogelijk een boolean moeten zijn.
In dit geval zitten er aan de automation ook verder geen 'And if - conditions' en heb ik verder nog geen problemen er mee ondervonden.
Het ding was dat ik het anders niet werkend kreeg.
Of zou het komen omdat de helper een 'Input button' is? en mogelijk een boolean moeten zijn.
In dit geval zitten er aan de automation ook verder geen 'And if - conditions' en heb ik verder nog geen problemen er mee ondervonden.
[ Voor 30% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-05-2026 10:46 ]
@Clumsy Smurf De card roept gewoon een HA action op. En voor een input_button is er ook gewoon een action om hem "in te drukken".
Wel zie ik dat jij nu wel de nieuwe term 'action' ipv 'service' gebruikt in je yaml. Dat heeft HA +-2 jaar terug hernoemt. Maar had de documentatie van de custom:bubble-card geopend en daar stond nog 'service' Maar als dat van jouw werkt is de documentatie dus nu fout.
Waar denk ik in zit is dat de card 2 regio's kent voor de tap. De button en het icoon. Ik had dus alleen de button aangepast. En in jouw voorbeeld schakelt volgens mij een druk op het icoon dus direct de switch, zonder de automation aan te roepen.
Dan zou volgende ook moeten werken:
Wel zie ik dat jij nu wel de nieuwe term 'action' ipv 'service' gebruikt in je yaml. Dat heeft HA +-2 jaar terug hernoemt. Maar had de documentatie van de custom:bubble-card geopend en daar stond nog 'service' Maar als dat van jouw werkt is de documentatie dus nu fout.
Waar denk ik in zit is dat de card 2 regio's kent voor de tap. De button en het icoon. Ik had dus alleen de button aangepast. En in jouw voorbeeld schakelt volgens mij een druk op het icoon dus direct de switch, zonder de automation aan te roepen.
Dan zou volgende ook moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch entity: switch.1_wcd_Beregening button_action: tap_action: action: perform-action target: entity_id: - input_button.start_regen perform_action: input_button.press data: [] grid_options: columns: 12 rows: auto name: Beregening in/uitschakelen show_icon: true show_last_changed: true card_layout: normal sub_button: main: [] bottom: [] tap_action: action: perform-action target: entity_id: - input_button.start_regen perform_action: input_button.press data: [] |
@Septillion Nogmaals bedankt voor de hulp.
Het lukte jammer genoeg niet om via jouw script het werkend te krijgen, maar door dat ik via dit scripts wist hoe ik in de UI het moest instellen, is het me nu wel gelukt.
Het lukte jammer genoeg niet om via jouw script het werkend te krijgen, maar door dat ik via dit scripts wist hoe ik in de UI het moest instellen, is het me nu wel gelukt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| type: custom:bubble-card card_type: button button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] entity: switch.1_wcd_Beregening tap_action: action: perform-action perform_action: input_button.press target: entity_id: input_button.start_regen data: {} button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: input_button.press target: entity_id: input_button.start_regen data: {} |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-05-2026 12:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ik wil weten hoeveel mijn apparaten nu verbruiken, klopt dan de volgende rekensom als ik kijk na HomeAssitant?
Goodwe Intergratie zegt:
Oplevering PV panelen: 2,74 kw
DSMR smart meter zegt:
Energie productie: 2,27 kw
Dus mijn verbruik van alle apparten is 0,50 kw?
Goodwe Intergratie zegt:
Oplevering PV panelen: 2,74 kw
DSMR smart meter zegt:
Energie productie: 2,27 kw
Dus mijn verbruik van alle apparten is 0,50 kw?
Ja klopt, je eigen verbruik is
Oplevering PV panelen: 2,74 kw -
Energie productie: 2,27 kw = 0,47 kw
Oplevering PV panelen: 2,74 kw -
Energie productie: 2,27 kw = 0,47 kw
@Isane Mits je in die tijd ook 0kWh import hebt gehad.
Meeste omvormers rekenen met het vermogen dat de panelen opwekken. Verlies van de omvormer zelf en kabelverlies pakken ze niet mee.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ook dat is natuurlijk verbruikCyberpope schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:19:
Meeste omvormers rekenen met het vermogen dat de panelen opwekken. Verlies van de omvormer zelf en kabelverlies pakken ze niet mee.
En mijn SolarEdge rapporteert zowel AC als DC. Dus dan heb je ook geen verlies in de omvormer dat je niet ziet.
Heb jij ze werkend in HomeAssistant?FicoF schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:10:
[...]
Het lukt mij wel te koppelen met Google Home en de Flinq app. Deze in HA krijgen is nog niet gelukt, jou wel?
Uiteraard moest dit via Tuya, dat was nog niet helemaal duidelijk maar nu wel gelukt.
Ik heb ze wel in HA staan maar ik kan er helaas niks mee
Met de Tuya app kan ik ze wel inschakelen en de temperatuur aanpassen.
Met het warme weer probeer ik mijn screens te automatiseren. Ik heb al wat voorbeelden gevonden in dit topic en probeer dat te implementeren, maar krijg een 'Response error: 500' foutmelding als ik de automatisering probeer op te slaan. Ik bewerk hem in de YAML editor. Er wordt dan niks opgeslagen.
Iemand een idee wat er mis gaat? HA draait in een Docker op mijn synology.
Iemand een idee wat er mis gaat? HA draait in een Docker op mijn synology.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| alias: Screens boven omlaag description: Screens boven achter omlaag mode: single triggers: - trigger: template value_template: "{{ 60 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 223 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_wind_speed') | float < 25 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_precipitation_intensity') | float < 0.1 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_irradiance') | float > 200 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature') | float > 20 }}" conditions: - trigger: template value_template: "{{ 60 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 223 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_wind_speed') | float < 25 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_precipitation_intensity') | float < 0.1 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_irradiance') | float > 200 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature') | float > 20 }}" actions: - action: cover.close_cover target: entity_id: - cover.rollerblind_0003 - cover.rollerblind_0004 - cover.rollerblind_0005 |
Je hebt triggers bij je conditions staan. Je moet daar trigger vervangen door conditionSir Bacon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:30:
Met het warme weer probeer ik mijn screens te automatiseren. Ik heb al wat voorbeelden gevonden in dit topic en probeer dat te implementeren, maar krijg een 'Response error: 500' foutmelding als ik de automatisering probeer op te slaan. Ik bewerk hem in de YAML editor. Er wordt dan niks opgeslagen.
Iemand een idee wat er mis gaat? HA draait in een Docker op mijn synology.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 alias: Screens boven omlaag description: Screens boven achter omlaag mode: single triggers: - trigger: template value_template: "{{ 60 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 223 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_wind_speed') | float < 25 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_precipitation_intensity') | float < 0.1 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_irradiance') | float > 200 }}" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature') | float > 20 }}" conditions: - trigger: template value_template: "{{ 60 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 223 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_wind_speed') | float < 25 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_precipitation_intensity') | float < 0.1 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.st_00136550_irradiance') | float > 200 }}" - trigger: template value_template: "{{ states('sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature') | float > 20 }}" actions: - action: cover.close_cover target: entity_id: - cover.rollerblind_0003 - cover.rollerblind_0004 - cover.rollerblind_0005
Ah, thanks. Dat was het, nu gewoon opgeslagen. Eens kijken of ze morgen naar beneden gaan. Fingers crossed.TheFes schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Je hebt triggers bij je conditions staan. Je moet daar trigger vervangen door condition
Ik ben geen programmeur, wel een enthousiaste hobbyist. Lang leve AI in dit geval, want ik check mijn code in Gemini (Pro mode).Sir Bacon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:03:
[...]
Ah, thanks. Dat was het, nu gewoon opgeslagen. Eens kijken of ze morgen naar beneden gaan. Fingers crossed.
Heb zonneschermen die op basis van tijd, temperatuur en of de tuindeur open/dicht is, zichzelf sluiten om het huis koeler te houden. Een goedkope regensensor van Ali werkt perfect om te zorgen dat ze snel weer omhoog gaan bij een paar druppels regen. Ik had deze code nooit zelf kunnen tikken.
Waiting on the world to change
Ik heb iets vreemds en weet niet hoe ik het terug kan vinden om op te lossen.
Ik heb HA (raspbPI) aan een Osram slimme stekker zitten. Dit is als backup voor als er iets geks is als we weg zijn. De osram is dan via de Hue hub te schakelen waardoor ik dus simpel HA uit en aan kan zetten.
Nu merk ik dat 1x per maand (dus vannacht weer) net na 00:00 de osram uitgeschakeld wordt. En dus Ha plat legt.
Ik heb een automation "alles uit" , maar die runt iedere dag. Waarom gaat het dan 1x per maand fout.
Ook in HA , wanneer ik het het device zelf kijken zijn er geen automation oid aan gekoppeld. Ook bij de "alles uit" heb ik dit ID excluded.
Waar kan ik nog meer kijken om te achterhalen waardoor dit kan gebeuren en vooral voorkomen.?
Ik heb HA (raspbPI) aan een Osram slimme stekker zitten. Dit is als backup voor als er iets geks is als we weg zijn. De osram is dan via de Hue hub te schakelen waardoor ik dus simpel HA uit en aan kan zetten.
Nu merk ik dat 1x per maand (dus vannacht weer) net na 00:00 de osram uitgeschakeld wordt. En dus Ha plat legt.
Ik heb een automation "alles uit" , maar die runt iedere dag. Waarom gaat het dan 1x per maand fout.
Ook in HA , wanneer ik het het device zelf kijken zijn er geen automation oid aan gekoppeld. Ook bij de "alles uit" heb ik dit ID excluded.
Waar kan ik nog meer kijken om te achterhalen waardoor dit kan gebeuren en vooral voorkomen.?
Water-Escape
@water_escape Stap 1, is het wel HA? Dus kijk in het logbook van het device. Als er geen reden achter het uitschakelen staat was het niet door HA gedaan. Dan moet je het dus zoeken bij Hue of het device zelf. Klinkt bijna alsof de plug zich gewoon 1x per maand wil herstarten.
@Sir Bacon Is er een reden dat je per se geen native triggers/conditions wilt gebruiken? Bedoel, ja, kan met templates. Maar toch gewoon veel makkelijker door het in de UI bij elkaar te klikken?
Gezien het om de HA server gaat waarvan de plug wordt uitgeschakeld zou ik er niet vanuit gaan dat er nog logs zijn?Septillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:03:
@water_escape Stap 1, is het wel HA? Dus kijk in het logbook van het device. Als er geen reden achter het uitschakelen staat was het niet door HA gedaan. Dan moet je het dus zoeken bij Hue of het device zelf. Klinkt bijna alsof de plug zich gewoon 1x per maand wil herstarten.
@RobertMe Zou kunnen, maar gezien HA anders eerst het commando moet geven voor de boel werkelijk uit gaat zou ik verwachten dat het nog in de log staat als HA het doet.
Is dat niet het geval dan zou je dus überhaupt niet in de log zien dat de plug uit was. In dat geval de plug eens er tussenuit halen en een maand monitoren.
Is dat niet het geval dan zou je dus überhaupt niet in de log zien dat de plug uit was. In dat geval de plug eens er tussenuit halen en een maand monitoren.
Maar dan ben je wel optimistisch, en dat is HA nietSeptillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:48:
@RobertMe Zou kunnen, maar gezien HA anders eerst het commando moet geven voor de boel werkelijk uit gaat zou ik verwachten dat het nog in de log staat als HA het doet.
Mijn idee is dus dat HA de plug eerst schakelt, en als de plug aangeeft "ik ben uit gegaan" dat HA dan pas logt en (nog) weet dat hij zelf de plug heeft uitgeschakeld dus dat in de logging meeneemt. (Of op zijn minst: het commando stuurt en wacht op een reactie, al is dat maar "commando geaccepteerd", voordat die de state change intern toepast en dus logt).
@RobertMe Heb je waarschijnlijk wel een punt ja.
Aka, @water_escape, plug er tussenuit en monitoren.
Aka, @water_escape, plug er tussenuit en monitoren.
@water_escape In de Hue-app kun je de firmwareversie van de Osram bekijken (versies 1.04.12 en 1.04.90 hebben een bekende crash-bug). En deze updaten naar 1.05.09 of hoger. Een alternatieve oplossing is om de app Hue Essentials te gebruiken. De officiële Hue-app staat namelijk niet toe dat een apparaat zichzelf als 'trigger' én als 'actie' gebruikt. In Hue Essentials kun je een regel rechtstreeks op de Hue Bridge schrijven in de trend van: "Als stekker UITgaat ➔ zet direct weer AAN".
Omdat de Raspberry Pi op de stekker is aangesloten, valt de stroom direct weg en kan Home Assistant de crash zelf niet loggen. Je kunt hooguit in de HA-logs kijken net vóór het uitvallen (rond 23:59) om uit te sluiten dat Home Assistant zelf een verkeerd commando stuurde door een zware database-taak.
Omdat de Raspberry Pi op de stekker is aangesloten, valt de stroom direct weg en kan Home Assistant de crash zelf niet loggen. Je kunt hooguit in de HA-logs kijken net vóór het uitvallen (rond 23:59) om uit te sluiten dat Home Assistant zelf een verkeerd commando stuurde door een zware database-taak.
We zijn geen logs in HA voor dit device. Hij is in HA ook alleen maar zichtbaar om dat de Hue bridge eraan zit.xavier_82 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:55:
@water_escape In de Hue-app kun je de firmwareversie van de Osram bekijken (versies 1.04.12 en 1.04.90 hebben een bekende crash-bug). En deze updaten naar 1.05.09 of hoger. Een alternatieve oplossing is om de app Hue Essentials te gebruiken. De officiële Hue-app staat namelijk niet toe dat een apparaat zichzelf als 'trigger' én als 'actie' gebruikt. In Hue Essentials kun je een regel rechtstreeks op de Hue Bridge schrijven in de trend van: "Als stekker UITgaat ➔ zet direct weer AAN".
ik verdenk een “alles uit” automation, maar dan had ik het dagelijks verwacht en niet eens per maand.
goede tip van de die firmware , dat ga ik even kijken.
edit:
in hue app zegt hij “onbereikbaar” en firmware 0000. Maar ik kan hem wel aan/uit zetten via de Hue app. Dus ook best verwarrend dit
in hue app zegt hij “onbereikbaar” en firmware 0000. Maar ik kan hem wel aan/uit zetten via de Hue app. Dus ook best verwarrend dit
[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 24-05-2026 14:16 ]
Water-Escape
Ik heb een paar tretakt stekkers gehad die spontaan uit leken te vallen, bleek de standaard instelling dat hij uitgeschakeld bleef wanneer er een stroomonderbreking is geweest. Nu bij de 1 ingesteld altijd aan bij terug inschakelen, bij de ander terug in laatst bekende stand. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Misschien bij jou ook even dubbel checken of dat goed staat ingesteld?
Probeer eerst de stroomloze reset: haal de stekker 30 seconden uit het stopcontact. Steek hem er weer in en controleer of de info in de Hue-app weer laadt.water_escape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:14:
[...]
We zijn geen logs in HA voor dit device. Hij is in HA ook alleen maar zichtbaar om dat de Hue bridge eraan zit.
ik verdenk een “alles uit” automation, maar dan had ik het dagelijks verwacht en niet eens per maand.
goede tip van de die firmware , dat ga ik even kijken.edit:
Blijft de firmware op 0000 staan? Houd dan de fysieke knop op de stekker 10 tot 15 seconden ingedrukt tot het lampje knippert. Ga daarna in de Hue-app naar apparaten zoeken. Hij vindt de stekker dan opnieuw en updatet de informatie, zonder dat je je automatiseringen kwijtraakt.
Zelf heb ik ook een vraagje. Mijn kasje achter in de tuin kan soms net te heet worden, en die wil ik actief gaan ventileren. Er zit al ed dakraam in met automatische raamopener, en ik wil op basis van de temperatuur een 12v ventilator aansturen. Ik wil daar met 12v werken, om het veilig te houden en gedn kans te hebben op trippende aardlekschakelaars door vocht. Op dezelfde groep zit namelijk ook de vriezer.
Mijn eerste gedachte was slimme stekker, adapter, 6m kabel en dan de ventilator. Maar ik ben voor een wat zwaardere ventilator gegaan, en die hoeft niet altijd voluit. Ik ben anders bang dat hij teveel geluid gaat maken Wanneer het niet nodig is. Nu heb ik aan Google ai gevraagd of ik ook de 12v met zigbee kon dimmen, en die kwam met het idee van een enkelkleurige zigbee led dimmer [zoals deze] . Ik vind dat op zich een goed idee, maar kan iemand vertellen of dat ook echt werkt? Dan kan ik vanaf 32⁰ op 40% laten draaien, bij 33⁰ op 60%, bij 34⁰ op 80% en boven de 35⁰ op 100% . De adapter en dimmer komen dan in de geïsoleerde garage te hangen.
Mijn eerste gedachte was slimme stekker, adapter, 6m kabel en dan de ventilator. Maar ik ben voor een wat zwaardere ventilator gegaan, en die hoeft niet altijd voluit. Ik ben anders bang dat hij teveel geluid gaat maken Wanneer het niet nodig is. Nu heb ik aan Google ai gevraagd of ik ook de 12v met zigbee kon dimmen, en die kwam met het idee van een enkelkleurige zigbee led dimmer [zoals deze] . Ik vind dat op zich een goed idee, maar kan iemand vertellen of dat ook echt werkt? Dan kan ik vanaf 32⁰ op 40% laten draaien, bij 33⁰ op 60%, bij 34⁰ op 80% en boven de 35⁰ op 100% . De adapter en dimmer komen dan in de geïsoleerde garage te hangen.
Ligt aan de ventilator. Computer ventilatoren met 4 aders (pwm) zijn regelbaar.
Ik heb een ventilator met 2 aders besteld, deze . Misschien de volgende keer alles tot de puntjes uitwerken ipv zaken bestellen en daarna het plan wijzigen.
Denk niet dat die regelbaar is. Toverkreet is pwm. Op Ali zijn simpele controlers te vinden om de fan te regelen.
Verplaatst naar Growatt omvormer plus batterij, smart meter nodig?
[ Voor 88% gewijzigd door tomton op 25-05-2026 19:27 ]
@Geert h Waarschijnlijk kom je daar wel aardig eind mee. De 2 of 3 aderige fans PWM'en was vroeger bij een PC ook heel normaal. Is alleen de vraag of de fan de freqentie van die LED driver leuk vind maar geef het een grote kans
Geen idee hoe groot die kas van je is maar zo'n computer ventilator is gemaakt om heel lokaal iets te koelen en zal niet voor erg veel luchtverplaatsing in en kas zorgen vermoed ik.Geert h schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:06:
Ik heb een ventilator met 2 aders besteld, deze . Misschien de volgende keer alles tot de puntjes uitwerken ipv zaken bestellen en daarna het plan wijzigen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zoals gezegd is het een kleine kas, ongeveer 10m³ inhoud. Die ventilator doet ongeveer 193m³ per uur, dus dat is best wat voor deze kleine kas. Ik laat hem voor het raam hangen in de nok en naar buiten blazen, daarmee verwacht ik echt wel een verschil te maken. Door hoe de kas staat komt er weinig wind door, vandaar dat ik deze oplossing heb bedacht.
Als je het enkel gebruikt in geval van nood, dan zou je kunnen overwegen is om de entity voor de switch standaard uit te schakelen. Als je het nodig hebt, dan schakel je de entity weer in. Het voordeel is dat je dan niet per ongeluk de stekker kan schakelen vanuit de gui of een automatisering, maar er wel van afstand bij kan als het nodig is.water_escape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:14:
[...]
We zijn geen logs in HA voor dit device. Hij is in HA ook alleen maar zichtbaar om dat de Hue bridge eraan zit.
goede tip van de die firmware , dat ga ik even kijken.edit:
Dat heb ik eerst geprobeerd, maar ik kwam er niet uit vanuit de GUI. Na wat zoeken het voorbeeld script gevonden en dat werkt nu prima. Nu kan ik ook gewoon lezen wat er gebeurd. Als ik het vanuit de UI doen dan staan er alleen maar device-id's, maar dan kan ik niet in 1 oogopslag zien wat dat dan is.Septillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:04:
@Sir Bacon Is er een reden dat je per se geen native triggers/conditions wilt gebruiken? Bedoel, ja, kan met templates. Maar toch gewoon veel makkelijker door het in de UI bij elkaar te klikken?
Dit zijn je triggers omgeschreven naar numeric state triggers. Daar komt geen device id aan te pas.Sir Bacon schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:26:
[...]
Dat heb ik eerst geprobeerd, maar ik kwam er niet uit vanuit de GUI. Na wat zoeken het voorbeeld script gevonden en dat werkt nu prima. Nu kan ik ook gewoon lezen wat er gebeurd. Als ik het vanuit de UI doen dan staan er alleen maar device-id's, maar dan kan ik niet in 1 oogopslag zien wat dat dan is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sun.sun attribute: azimuth above: 60 below: 223 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_wind_speed below: 25 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_precipitation_intensity below: 0.1 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_irradiance above: 200 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature above: 20 |
Oh, top! Goede bouwblokken om mee verder te gaan. Dank je wel.TheFes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Dit zijn je triggers omgeschreven naar numeric state triggers. Daar komt geen device id aan te pas.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sun.sun attribute: azimuth above: 60 below: 223 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_wind_speed below: 25 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_precipitation_intensity below: 0.1 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.st_00136550_irradiance above: 200 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.sn_m78v_m1v7_current_room_temperature above: 20
Ik probeer Power Control te activeren in mijn SolarEdge SE5K omvormer zodat ik met Home Assistant de opbrengst kan reguleren.
Nu heb ik gevonden dat je in de omvormer RRCR moet aanzetten en in de Home Assistant core.config_entries de waarde power_control":true moet instellen.
Dat heb ik gedaan en de omvormer en HA beiden herstart, ik heb nu idd de slider Active Power Limit alleen doet die niks als ik hem op bijvoorbeeld 50% zet.
Nu las ik dat je ook Advanced Power Control in de omvormer aan moet zetten echter kan ik die optie nergens vinden...
Heeft iemand dit al voor elkaar?
Ik gebruik de SolarEdge Modbus HACS integratie (laatste versie)
Nu heb ik gevonden dat je in de omvormer RRCR moet aanzetten en in de Home Assistant core.config_entries de waarde power_control":true moet instellen.
Dat heb ik gedaan en de omvormer en HA beiden herstart, ik heb nu idd de slider Active Power Limit alleen doet die niks als ik hem op bijvoorbeeld 50% zet.
Nu las ik dat je ook Advanced Power Control in de omvormer aan moet zetten echter kan ik die optie nergens vinden...
Deze staan er dus alleen als je devices selecteert. Selecteer je entities staan er gewoon entity id'sSir Bacon schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:26:
Als ik het vanuit de UI doen dan staan er alleen maar device-id's,
Ik heb zelf ooit hier wat stappen gevolgd: Aansturen SolarEdge SE4000 omvormer Ik heb zelf een SE2200 en nadat ik de firmware had geupdate van mijn omvormer had ik Modbus over TCP. Maar ik kan me geen setting herinneren over RRCR en die code config_entities wijziging.Marsman83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:51:
Ik probeer Power Control te activeren in mijn SolarEdge SE5K omvormer zodat ik met Home Assistant de opbrengst kan reguleren.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Het uitlezen werkte al, krijg netjes de opbrengst te zien, echter om de opbrengst te kunnen reguleren moet je die config aanpassing doen zodat de slider Active Power Control beschikbaar komt.adjego schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:24:
[...]
Ik heb zelf ooit hier wat stappen gevolgd: Aansturen SolarEdge SE4000 omvormer Ik heb zelf een SE2200 en nadat ik de firmware had geupdate van mijn omvormer had ik Modbus over TCP. Maar ik kan me geen setting herinneren over RRCR en die code config_entities wijziging.
Toen ik die RRCR instellingen niet gedaan had versprong "power_control":true" steeds naar false bij een herstart van HA, hij ziet nu dus wel dat het beschikbaar is en de slider is zodoende beschikbaar gekomen, echter doet die niets
Ow, dat is wel vreemd. Ik heb naar mijn idee echt nooit iets hoeven te doen met RRCR. Maar misschien is een SE2200 net iets anders ingesteld/geconfigureerd. Even voor de duidelijkheid werkt het bij mij dus zoals verwacht. Limiteren van de power bijvoorbeeld naar 0 stopt de opbrengst.Marsman83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:29:
[...]
Het uitlezen werkte al, krijg netjes de opbrengst te zien, echter om de opbrengst te kunnen reguleren moet je die config aanpassing doen zodat de slider Active Power Control beschikbaar komt.
Toen ik die RRCR instellingen niet gedaan had versprong "power_control":true" steeds naar false bij een herstart van HA, hij ziet nu dus wel dat het beschikbaar is en de slider is zodoende beschikbaar gekomen, echter doet die niets
@Marsman83 heb je bij het toevoegen aan Home Assistant ook het vinkje aangezet dat je power control wilt hebben? Of krijg je anders al niet eens die slider te zien?
Ik heb nog even zitten kijken maar die RRCR is voor externe controle, en niet voor modbus. Lees maar eens hier:
Bron: https://knowledge-center....control_configuration.pdfRRCR Configuration
SolarEdge inverters can connect to an external device, which can control active and reactive power
according to commands sent by the grid operator (examples, RRCR – Radio Ripple Control Receiver, DRED –
Demand Response Enabling Device).
Use the RRCR Conf. menu to enable this control and to configure up to 16 control states. Each control state
is composed from the following three fields:
AC output power limit – limits the inverter’s output power to a certain percentage of its rated power
with the range of 0 to 100 (% of nominal active power).
CosPhi – sets the ratio of active to reactive power. The Reactive Power Conf. Mode must be set to
RRCR when using this control mode. The CosPhi range is from 0.8 leading to 0.8 lagging.
Enable/Disable – enables or disables control according to the specific state.
For information on RRCR connectivity, refer to the Power Reduction Control application note for details:
http://www.solaredge.com/...trol-application-note.pdf.
[ Voor 61% gewijzigd door adjego op 26-05-2026 13:43 ]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Hmm dat klinkt logisch idd, in de readme van de SolarEdge Modbus integratie staat echter dit:adjego schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:30:
[...]
Ow, dat is wel vreemd. Ik heb naar mijn idee echt nooit iets hoeven te doen met RRCR. Maar misschien is een SE2200 net iets anders ingesteld/geconfigureerd. Even voor de duidelijkheid werkt het bij mij dus zoals verwacht. Limiteren van de power bijvoorbeeld naar 0 stopt de opbrengst.
@Marsman83 heb je bij het toevoegen aan Home Assistant ook het vinkje aangezet dat je power control wilt hebben? Of krijg je anders al niet eens die slider te zien?
Ik heb nog even zitten kijken maar die RRCR is voor externe controle, en niet voor modbus. Lees maar eens hier:
[...]
Bron: https://knowledge-center....control_configuration.pdf
Enabling Power Control on SolarEdge Inverter
With default settings, the inverter will not allow power control. It can be enabled in the same way that Modbus TCP is enabled on the SolarEdge Inverter, by connecting to the inverter with a web browser.
These two settings must be applied in the Power Control menu:
- Set Advanced Power Control to Enable
- Set Reactive Power mode to RRCR
Vandaar dat ik bij die instelling uit kwam en op zoek was naar Advanced Power Control, welke ik dus niet kan vinden in de setup site van de omvormer.
Ik zal eens kijken of ik de SolarEdge Modbus Multi even naast mijn huidige kan draaien als test.
Ik vond ook nog dit document: https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/application_note_power_control_configuration.pdfMarsman83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:48:
[...]
Hmm dat klinkt logisch idd, in de readme van de SolarEdge Modbus integratie staat echter dit:
Enabling Power Control on SolarEdge Inverter
With default settings, the inverter will not allow power control. It can be enabled in the same way that Modbus TCP is enabled on the SolarEdge Inverter, by connecting to the inverter with a web browser.
These two settings must be applied in the Power Control menu:GitHub - binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus: Home assistant Component for reading data locally from Solaredge inverter through modbus TCP · GitHub
- Set Advanced Power Control to Enable
- Set Reactive Power mode to RRCR
Vandaar dat ik bij die instelling uit kwam en op zoek was naar Advanced Power Control, welke ik dus niet kan vinden in de setup site van de omvormer.
Ik zal eens kijken of ik de SolarEdge Modbus Multi even naast mijn huidige kan draaien als test.
Ik zal straks ook eens door mijn menu lopen op mijn omvormer welke instellingen er op mijn omvormer actief zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 26-05-2026 13:51 ]
OK weird, na nog een HA herstart werkt de slider wel ineens
Als ik die nu naar 20 of 50% zet zakt de opbrengst echt instant!
Bedankt voor het meedenken!
Als ik die nu naar 20 of 50% zet zakt de opbrengst echt instant!
Bedankt voor het meedenken!
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.