Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste
Acties:

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:09
@Tazzios

Ik heb het ook, ook met een input_number met een kleine stapgrootte.
Zit wel nog op de versie van februari (2026.2.3)
Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:31:
Er staat niet zoveel voor ingesteld denk dit is de code die de sensor maakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:
      - name: Elektra uurprijs
        unique_id: stroomprijs
        unit_of_measurement: EUR/kWh
        state:  >
          {% set energiebelasting = states.input_number.energiebelasting.state | float %}
          {% set opslagleverancier = states.input_number.energie_leverancier_opslag.state | float %}
          {% set kaleprijs = states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021.state | float %}
          {{ (( kaleprijs ) + opslagleverancier + energiebelasting) | round(3) }}
met een waarde van 0.168
unit_of_measurement: EUR/kWh
friendly_name: Elektra uurprijs
zoals gemeld werkte het opslaan inderdaad wel gewoon:

[...]

vond het alleen vreemd, was er niet eerder tegen aangelopen.
Hmm, bij een sensor is er in principe geen step size.

In mijn screenshot had ik een vergelijkbare sensor gebruikt (maar dan voor gas). Geen waarschuwing hier dan op 2026.3.0

Home Assistant configuratie

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

deepbass909 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:58:
Ik zit met een puzzel waar ik maar niet uit kom. Ik heb een aantal zigbee knoppen die netjes in zigbee2mqtt verschijnen en van alle knoppen zie ik ook netjes alle activiteiten verschijnen in z2m. Maar om de één of andere reden wil één knop maar niet herkend worden door Home Assistant.

Ik heb de bewuste knop al meerdere keren verwijderd in Z2M en weer toegevoegd, en ook device interviews afgedwongen, maar hij wil dus maar niet verschijnen in Home Assistant.

Ook heb ik de knop toegevoegd met een nieuwe naam, en zie in MQTT Explorer de knop ook als een nieuw device verschijnen.

Alles lijkt dus te werken, maar hoe kan ik deze toch in Home Assistant krijgen?´
Niemand? Zo uniek is het toch niet om zigbee via zigbee2mqtt te laten lopen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Zat mensen die Zigbee2MQTT gebruiken (waaronder ik) maar ik herken het probleem niet. Gok dat er dus niemand met de oplossing is.

Je zou het eens op de Zigbee2MQTT Discord server kunnen proberen (mits je een Discord account hebt natuurlijk)

Home Assistant configuratie

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:45
Zijn er meer mensen waarbij het energiedashboard een beetje loco lijkt?
De pv opbrengst op het summary scherm komt totaal niet met de werkelijkheid overeen.
En de Solaredge integratie geeft wel dezelfde waarde als de Solaredge portal.
Het is dus iets wat HA op de achtergrond anders is gaan doen.

Het probleem is er met Home Assistant 2026.3.0.
Gisteren en verder terug klopt het.
Maar vandaag laat de summary op moment van schrijven zo'n 1.3kWh teveel zien.

De Solaredge entity die ik tot op heden altijd gebruikt heb voor het energiedashboard is "solaredge Lifetime energy".

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Met MQTT Explorer kijk je naar de berichten van Mosquito? Wellicht in de logs van Mosquito kijken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Frappuccino schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:28:
Zijn er meer mensen waarbij het energiedashboard een beetje loco lijkt?
De pv opbrengst op het summary scherm komt totaal niet met de werkelijkheid overeen.
En de Solaredge integratie geeft wel dezelfde waarde als de Solaredge portal.
Het is dus iets wat HA op de achtergrond anders is gaan doen.

Het probleem is er met Home Assistant 2026.3.0.
Gisteren en verder terug klopt het.
Maar vandaag laat de summary op moment van schrijven zo'n 1.3kWh teveel zien.

De Solaredge entity die ik tot op heden altijd gebruikt heb voor het energiedashboard is "solaredge Lifetime energy".
In het energy dashboard kun je links bovenin op de 3 stipjes klikken en dan iets van configuratie ofzo. Daar kun je instellen naar welke entiteiten je energy dashboard kijkt. Misschien daar koekeloeren.

Ik heb er geen last van, maar voor de opbrengst kijken ze ook naar custom sensoren die ik heb gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 05-03-2026 16:33 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:45
JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:33:
[...]

In het energy dashboard kun je links bovenin op de 3 stipjes klikken en dan iets van configuratie ofzo. Daar kun je instellen naar welke entiteiten je energy dashboard kijkt. Misschien daar koekeloeren.

Ik heb er geen last van, maar voor de opbrengst kijken ze ook naar custom sensoren die ik heb gemaakt.
Zoals ik al aangaf, de entiteit die ik daar gebruik gebruik ik al zolang ik de integratie in gebruik heb en vandaag is pas de eerste dag dat het scheef gaat in de summary.
Het enige wat anders is is de nieuwe HA build.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

JT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Met MQTT Explorer kijk je naar de berichten van Mosquito? Wellicht in de logs van Mosquito kijken?
Ja, en daar zie ik de bewuste knop gewoon voorbij komen. In Domoticz was deze via zigbee2mqtt wel zichtbaar en werkte. Merk, type en configuratie zijn identiek aan nog een andere knop, die wel in Home Assistant verschijnt.

Omdat het in Domoticz wel werkt, neem ik aan dat de Mosquitto server en Zigbee2Mqtt correct werken.

Bij Domoticz kan ik, als iets niet goed gedetecteerd wordt, handmatig detectie van nieuwe hardware aanzetten (eigenlijk moet dat altijd als je iets wilt toevoegen), maar een dergelijke functie heb ik HA (nog) niet gevonden.

Ik wil nog testen wat er gebeurt als ik mijn Sonoff Zigbee USB Dongle direct aan HA koppel. Hij wordt namelijk ook direct ondersteund.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Sinds de update naar 2026.3.0 worden bij mij negatieve euro’s niet meer als negatief weergegeven.

Zie het screenshotje.

Herkent iemand dit? Meer mensen met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o82nd_Un8o82_aGi_S176DcectY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF2VT1vwJhEBBr7sDy6PZfG3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

TheFes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Zat mensen die Zigbee2MQTT gebruiken (waaronder ik) maar ik herken het probleem niet. Gok dat er dus niemand met de oplossing is.

Je zou het eens op de Zigbee2MQTT Discord server kunnen proberen (mits je een Discord account hebt natuurlijk)
Volgens mij heb ik ergens wel een account verstopt, maar dat is wel een goede om de vraag neer te leggen. Het lijkt me toch sterk dat ik zo uniek ben dat nog nooit iemand een zigbee apparaat heeft gehad dat niet door HA opgepikt werd ;)

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, en daar zie ik de bewuste knop gewoon voorbij komen. In Domoticz was deze via zigbee2mqtt wel zichtbaar en werkte. Merk, type en configuratie zijn identiek aan nog een andere knop, die wel in Home Assistant verschijnt.

Omdat het in Domoticz wel werkt, neem ik aan dat de Mosquitto server en Zigbee2Mqtt correct werken.

Bij Domoticz kan ik, als iets niet goed gedetecteerd wordt, handmatig detectie van nieuwe hardware aanzetten (eigenlijk moet dat altijd als je iets wilt toevoegen), maar een dergelijke functie heb ik HA (nog) niet gevonden.

Ik wil nog testen wat er gebeurt als ik mijn Sonoff Zigbee USB Dongle direct aan HA koppel. Hij wordt namelijk ook direct ondersteund.
Je bedoelt ZHA gebruiken. Maar dan moet je wel weer al je zigbee-apparaten omzetten. Gebruik je NR? Je kunt om te testen eens kijken of NR hem wel ophaalt en of je er acties mee kunt triggeren?

Ecodan warmtepomp

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Frappuccino schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Zoals ik al aangaf, de entiteit die ik daar gebruik gebruik ik al zolang ik de integratie in gebruik heb en vandaag is pas de eerste dag dat het scheef gaat in de summary.
Het enige wat anders is is de nieuwe HA build.
Ah, die had je al specifiek bij die configuratie staan. Ik begrijp dat de entiteit van SE zelf wél de juiste waarde krijgt en dat het pas sinds vannacht/vandaag is? Dan mogelijk even kijken wat het morgen doet, mogelijk een glitch doordat er vandaag is geupdatet? Of is de update eerder geweest?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.