Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 374 375 Laatste
Acties:

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:25
barrymossel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Maar als je een van de rookmelders niet hoort, hoe weet je dan dat je bij je brandmeldpaneel moet gaan kijken? En als je een melding krijgt op je telefoon, zie je toch wel welke melder het is?

Ik zie dus niet helemaal het nut van zo'n paneeltje...?
Tja daar heb je een punt, ik krijg natuurlijk ook een melding vanuit ha op mijn telefoon. En het lampje blijft branden tot ik hem reset in ha dus kan ook zien als één van de melders afgegaan is. En dan kan ik nog een uitbreiding doen dat het lampje knippert als de batterij bijna op is.

Voor de rest is het ook hobby en tijdverdrijf,

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
barrymossel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Maar als je een van de rookmelders niet hoort, hoe weet je dan dat je bij je brandmeldpaneel moet gaan kijken? En als je een melding krijgt op je telefoon, zie je toch wel welke melder het is?

Ik zie dus niet helemaal het nut van zo'n paneeltje...?
Het is een mooi project. Simpel, informatief en weer eens wat anders dan een dashboard. Goede inspiratiebron voor de lezers om hun eigen use cases op te plotten.
Dat is alle nut die dit topic nodig heeft.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:42
fredhuizinga schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Tja daar heb je een punt, ik krijg natuurlijk ook een melding vanuit ha op mijn telefoon. En het lampje blijft branden tot ik hem reset in ha dus kan ook zien als één van de melders afgegaan is. En dan kan ik nog een uitbreiding doen dat het lampje knippert als de batterij bijna op is.

Voor de rest is het ook hobby en tijdverdrijf,
Bij het paneeltje dmv 4 diodes op de ledjes/uitgangen een zoemer/piezo aansluiten.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Oeps. ik was nog niet wakker. Voor een USB serial kabel moet je inderdaad de DSMR Smart Meter integratie hebben.

Op welke DSMR versie heb je hem ingesteld? En heb je gecontroleerd welke versie je meter is?
Ik zie geen optie in de DSMR Smart Meter integratie om de DSMR versie te controleren?

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:23
Geen matches
Is iemand opgevallen dat sinds de laatste release developer tools/Ontwikkelaarshulpmiddelen uit het linkermenu zijn verdwenen?

Voor zover ik het begrijp zit er een gedachte achter en kan je het het met een beetje moeite weer terugkrijgen.

Maar...het menu blijft toch nog nodig? Bij iedere aanpassing in een automation ga ik naar dat menu toe en kies ik voor het opnieuw laden van de automations. Vrij essentieel lijkt me...

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak wat op iets van 10m van de grond is.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

[Afbeelding]

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.
Vanmiddag gekalibreerd en is eens stuk beter geworden, af en toe nu 0 en windrichting is veel stabieler geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97_7aFRdAOk7guZB9BgmRo-JQww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHsmA2PGvQsPcWQx8j4srNnd.jpg?f=fotoalbum_large

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:19
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:30:
Is iemand opgevallen dat sinds de laatste release developer tools/Ontwikkelaarshulpmiddelen uit het linkermenu zijn verdwenen?

Voor zover ik het begrijp zit er een gedachte achter en kan je het het met een beetje moeite weer terugkrijgen.

Maar...het menu blijft toch nog nodig? Bij iedere aanpassing in een automation ga ik naar dat menu toe en kies ik voor het opnieuw laden van de automations. Vrij essentieel lijkt me...
Staat nu onder "Instellingen" en dan bijna helemaal onderaan.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:30:

Het staat in de Release Notes. Er worden weleens keuzes gemaakt door de Developers waar niet iedereen achter staat. Nu is dit weer zoiets waar een paar gebruikers heel fel aan het reageren zijn op de originele Community.

Wanneer ik zelf actief bezig met dingen testen en mijn blueprints ontwikkelen, dan heb ik gewoon meerdere tabjes open in de browser, zodat ik snel heen/weer kan om specifieke delen te reloaden.

Of dit nog gaat veranderen is de vraag, maar technisch kan alles veranderen met toekomstige versies.

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2026 19:35 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• badkuip
Tarax schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Staat nu onder "Instellingen" en dan bijna helemaal onderaan.
Had ik gezien. Maar waarom? Als je er zo vaak bij moet is het toch niet handig? Of heb ik een afslag gemist en hoef ik niet meer iedere keer een automation te herladen?

• BiG-GuY

BiG-GuY

badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Had ik gezien. Maar waarom? Als je er zo vaak bij moet is het toch niet handig? Of heb ik een afslag gemist en hoef ik niet meer iedere keer een automation te herladen?
Je hoeft een Automation alleen te herladen als je hem buiten HA bewerkt. Als je hem binnen HA bewerkt, hoef je de Automations niet te herladen.

Op de eigen Community en in de Release Notes staat wat de gedachte erachter is. Heeft met name te maken om nieuwe gebruikers te helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2026 19:38 ]

• badkuip
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Je hoeft een Automation alleen te herladen als je hem buiten HA bewerkt. Als je hem binnen HA bewerkt, hoef je de Automations niet te herladen.
Wat is het verschil tussen binnen en buiten HA bewerken?
Ik werk met automation GUI en als ik YAML schrijf dan is het altijd vanuit die GUI waarin ik naar YAML schakel.

[ Voor 14% gewijzigd door badkuip op 07-02-2026 19:40 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Wat is het verschil tussen binnen en buiten HA bewerken?
Buiten HA is de automations.yaml openen via een texteditor of iets zoals VS Code om de inhoud van automations.yaml te bewerken. Als je het simpelweg via de ingebouwde Automation Editor doet, wordt het instant bijgewerkt.

HA laad de automations.yaml in bij het opstarten en als je het bestand dus buiten HA om bewerkt, kan hij het pas laden als je hem dat verteld.

• badkuip
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Buiten HA is de automations.yaml openen via een texteditor of iets zoals VS Code om de inhoud van automations.yaml te bewerken. Als je het simpelweg via de Automation Editor die binnen HA zelf is doet, wordt het instant bijgewerkt.

HA laad de automations.yaml in bij het opstarten en als je het bestand dus buiten HA om bewerkt, kan hij het pas laden als je hem dat verteld.
Ah zo... Goh, dat wist ik niet. Ik drukte iedere keer braaf op dat knopje.

• BiG-GuY

BiG-GuY

TheMystery schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Vanmiddag gekalibreerd en is eens stuk beter geworden, af en toe nu 0 en windrichting is veel stabieler geworden:
[Afbeelding]
Hoe kan je hem kalibreren? Of gebeurd dat in de hub? Aangezien de mijne geen hub meer heeft zou dat in de WS90 zelf moeten. Heb hem laatst opnieuw gepaird, omdat ik ben overgestapt van de ZBT-1 naar ZBT-2. Ook om te testen of mijn aanpassingen in Z2M nog werkte.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:00
Altijd bijzonder dat mensen gewoon blind updaten zonder de release notes te lezen. En dan ook nog eens naar een .0 versie.

Dan lees je ook wat en waarom er bepaalde dingen veranderen en uiteraard de breaking changes.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Dit heb ik in mijn configuration.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
panel_custom:
  - name: ha_serverlog_con
    sidebar_title: ServerLog
    sidebar_icon: mdi:server
    js_url: /api/hassio/app/entrypoint.js
    url_path: 'config/logs'
    embed_iframe: true
    require_admin: true
    config:
      ingress: core_configurator   
  - name: ha_integ
    sidebar_title: Integraties
    sidebar_icon: mdi:puzzle
    url_path: 'config/integrations'
    config:
  - name: ha_auto
    sidebar_title: Automatiseringen
    sidebar_icon: mdi:robot
    url_path: 'config/automation'
    config:
  - name: config/developer-tools
    sidebar_title: Tools
    sidebar_icon: mdi:hammer-wrench
    module_url: 'config/developer-tools'
    config:
      ingress: Tools
Hierdoor zijn de dingen die ik belangrijk vind direct aan te klikken (naar eigen wens aan te passen uiteraard). Staat er al aardig lang (op de laatste entry na) dus kan best zijn dat sommige opties niet meer nodig zijn.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Hoe kan je hem kalibreren? Of gebeurd dat in de hub? Aangezien de mijne geen hub meer heeft zou dat in de WS90 zelf moeten. Heb hem laatst opnieuw gepaird, omdat ik ben overgestapt van de ZBT-1 naar ZBT-2. Ook om te testen of mijn aanpassingen in Z2M nog werkte.
Via de app. Daar stel je wind stilte in. Weet niet hoe dat met de zigbee versie werkt. Maar ik gok dat je ook geen 20+ sensoren hebt maar "slechts" 9 waarvan twee de batterij en condensator zijn.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BiG-GuY

BiG-GuY

Impossibl3 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Via de app. Daar stel je wind stilte in. Weet niet hoe dat met de zigbee versie werkt. Maar ik gok dat je ook geen 20+ sensoren hebt maar "slechts" 9 waarvan twee de batterij en condensator zijn.
Oh, de app heb ik sowieso nooit gebruikt. Had hem alleen via de browser en dan direct gekoppeld aan HA. De eigen interface gebruikte ik niet toen ik de GW2000 had.

Heb dus extra sensoren toegevoegd in Z2M, wacht nu op de volgende Zigbee Herdsman Converter update zodat mijn laatste wijzigingen erin zitten. Wind Chill zou dan weer moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5rX7lwMS0q3U0yrqjUGFR3qgeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caFiUk2GMqfNhYnl07BBK6rc.jpg?f=fotoalbum_large

• TheMystery
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Voor de 0 kalibratie van wind zit er langs de reset knop een cal knop, deze 3 sec inhouden met een handdoek over de ws90, maar bij jou was de wind al prima.

• TheMystery
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:14:
[...]

Oh, de app heb ik sowieso nooit gebruikt. Had hem alleen via de browser en dan direct gekoppeld aan HA. De eigen interface gebruikte ik niet toen ik de GW2000 had.

Heb dus extra sensoren toegevoegd in Z2M, wacht nu op de volgende Zigbee Herdsman Converter update zodat mijn laatste wijzigingen erin zitten. Wind Chill zou dan weer moeten werken.

[Afbeelding]
Windchill werkt in de originele ha ecowitt integratie ook niet lekker vaak unknown, zie dat dit al enkele jaren zo is als ik wat GitHub issues bekijk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:16

Septillion

Topicstarter
Mm, de Dev tools vind ik nog niet heel erg. Vond het altijd een beetje een rare eend. Maar was mooier geweest als het een optie geworden was.

Wat ik vervelender vind aan deze release is dat ze het quick bar hebben aangepast zonder goed na te denken. Op zich vind ik het wel mooi dat er nu meer categorien zijn. Het is ook meer in lijn met de rest. Er is nu alleen geen hotkey meer 'all' en voor 'navigate' :|

Ook is er 0 documentatie uitrol gedaan met de upgraden... Al vaker gezegd, dat zou imho gewoon een eis moeten zijn een zo'n wijziging te mergen.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 07-02-2026 20:35 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Septillion schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:34:
Mm, de Dev tools vind ik nog niet heel erg. Vond het altijd een beetje een rare eend. Maar was mooier geweest als het een optie geworden was.

Wat ik vervelender vind aan deze release is dat ze het quick bar hebben aangepast zonder goed na te denken. Op zich vind ik het wel mooi dat er nu meer categorien zijn. Het is ook meer in lijn met de rest. Er is nu alleen geen hotkey meer 'all' en voor 'navigate' :|

Ook is er 0 documentatie uitrol gedaan met de upgraden... Al vaker gezegd, dat zou imho gewoon een eis moeten zijn een zo'n wijziging te mergen.
Ctrl + K is wat ze noemen de omnisearch. Die zoekt in alles

Home Assistant configuratie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
TheFes schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Ctrl + K is wat ze noemen de omnisearch. Die zoekt in alles
Die is zo'n omnisearch dat die "niet vind" wat je zoekt :X Vroeger (opa verteld :+) kon ik het ene (slimme) rolluik dat ik heb gewoon vinden op "roller" (/roller shutter). Als ik nu zoek op "roller" dan staat de daadwerkelijke cover entity (die ik uiteraard zoek) niet eens bij de eerste "pagina" aan resultaten. Maar, super belangrijk, de update entity is wel het derde resultaat, want uiteraard wil ik regelmatig de update status inzien :? De eerste twee resultaten zijn vervolgens scripts met "roller" in de naam, maar die scripts hebben inputs dus lijken mij nu niet heel logisch om met de hand uit te voeren maar eerder voor hergebruik in automations waar de inputs dus "automatisch" gevuld zijn.
Of als ik zoek op "trv slaapkamer" dan vind ik: de batterij status van de Sonoff TRV, De ingestelde "boost" temperatuur (instelling, number entity) van Versatile Thermostat, de child lock status van de Sonoff, de closing steps van de Sonoff, de comfort en eco instellingen (zie boost), de "EMA temperature" van Versatile Thermostat, het energieverbruik uit Versatile thermostat, de "follow underlyling temperature" switch, ..., en resultaat 28! is dan de Sonoff TRV climate entity en 30! de Versatile Thermostat climate entity. Terwijl de kans enorm groot is dat als ik zoek op de naam van een TRV, dat ik ook de climate entity wil hebben (of de temperatuur ervan). En niet allemaal configuration / diagnostics entities binnen hetzelfde device (/dezelfde devices) met de matchende naam.
Pagina: 1 ... 374 375 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.