Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
TheMystery schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb idd via de gateway van ecowitt een 30 entiteiten, al komen die denk ik via de home assistent integratie bij aangezien je in de gateway ook maar een 12 waardes ziet en 4 voor de indoor sensor.

Ziet bij jou windsnelheid er ook zo uit?
[Afbeelding]

Vind hem vaak naar 0 gaan, dus vraag me af of er wat mis mee is of dat ik misschien toch nog een 0 kalibratie moet doen. Verder nog een reden dat je van de RF versie afgestapt bent?
Bij mijn WS90 (volgens mij is dat de Wittboy) ziet het er ook zo uit (ook via de hub). Als die even geen vlaagje wind meet dan gaat die naar 0. Je kan beter kijken naar de 10 minuten waarde. Dan is er al gemiddeld.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Oh dit is ideaal! Ik ben zelf ook aan het proberen geweest om kleuren te gebruiken die al voor standaard componenten worden gebruikt. Zoals de oranje kleur die gebruikt wordt voor de 'climate'-entiteit bij verwarmen:
code:
1
var(--state-climate-heat-color)
.

Dit werkt goed en volgens mij iets dynamischer dan kleurnamen fixed in te vullen. Ik ben nog niet heel ver hiermee en heb hier ook nog niet zo'n zelfde overzicht gevonden met al deze kleurverwijzingen maar als het goed is kan je deze kleurverwijzingen ook aanpassen middels thema's.

Edit: even zoeken en gevonden waar de totaallijst is: https://github.com/home-a...me/color/color.globals.ts

[ Voor 8% gewijzigd door karsb23 op 03-02-2026 22:59 . Reden: Toevoeging ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:59

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheMystery schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb idd via de gateway van ecowitt een 30 entiteiten, al komen die denk ik via de home assistent integratie bij aangezien je in de gateway ook maar een 12 waardes ziet en 4 voor de indoor sensor.

Ziet bij jou windsnelheid er ook zo uit?
[Afbeelding]

Vind hem vaak naar 0 gaan, dus vraag me af of er wat mis mee is of dat ik misschien toch nog een 0 kalibratie moet doen. Verder nog een reden dat je van de RF versie afgestapt bent?
Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak wat op iets van 10m van de grond is.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMFs2NzBP-G1SxjaTQLOx43ff0M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d68Z0oVDRfTsw9WhRqCkL1ui.jpg?f=user_large

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2026 09:28 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:57

Och ja, je moet toch wat he.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:36

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:05:
Zijn er nog meer van hier aanwezig vanavond bij de meetup in Utrecht? @TheFes en ik zijn er in ieder geval!
ja ik was er ook, veel mensen gesproken :) het was best druk.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

[Afbeelding]

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.
Ik heb hem op een paal bevestigd bij mijn heg aan de zijkant van mijn tuin op een hoogte van een 3.5 meter wat boven mijn overkapping en garage uitkomt maar niet mijn woning dat gaat wat moeilijk worden, woning is een 9 meter hoog met pyramide dak en een overstek van een meter dus aan een regenpijp kan ik hem niet bevestigen en ik kom ook niet zomaar aan de top van mijn dak
De meter staat een kleine 10m van mijn woning en aan 1 zijde zijn nog akkers en dus geen woningen.
De wind komt op moment wel van het zuid oosten wat de kant van mijn woning is waardoor deze wel gebroken zal worden en misschien af en toe 0 kan aangeven, de meter meet ook niet beneden de 1,8, maar met de windrose card klopt de richting wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiyQ8aV5K-uz4bDhPv-GDetBemA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZqyGcOhZBqdPrkDpfWuAqmum.png?f=user_large

Dus nog maar even afwachten op wind uit de richting van de akkers komt en dan eventueel toch maar een 0 kalibratie doen als ik nog hetzelfde zie.
Impossibl3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Bij mijn WS90 (volgens mij is dat de Wittboy) ziet het er ook zo uit (ook via de hub). Als die even geen vlaagje wind meet dan gaat die naar 0. Je kan beter kijken naar de 10 minuten waarde. Dan is er al gemiddeld.
Ja ik heb al een 10min average sensor gemaakt in ha, standaard was die 10min er alleen voor direction nog niet voor de snelheid.
Hoe hoog heb jij hem hangen, ook niet boven je woning uit?

• Impossibl3
  • Nu online
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
De Ecowitt producten zijn goed gedocumenteerd via een 868 ontvanger kan je ze zo uitlezen met https://docs.openmqttgateway.com/#using-openmqttgateway.

Ook leuk als je buren er een hebben staan. Hoef je alleen een boardje te kopen en je hebt de gegevens binnen. Ben je ook direct van de Chinezen af in je netwerk ;).

De Ecowitt is een rebrand van FineOffset zelfde geldt voor Acurite, Ambient en Froggit. Werken allemaal het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 04-02-2026 08:56 ]

• Impossibl3
  • Nu online
TheMystery schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik heb hem op een paal bevestigd bij mijn heg aan de zijkant van mijn tuin op een hoogte van een 3.5 meter wat boven mijn overkapping en garage uitkomt maar niet mijn woning dat gaat wat moeilijk worden, woning is een 9 meter hoog met pyramide dak en een overstek van een meter dus aan een regenpijp kan ik hem niet bevestigen en ik kom ook niet zomaar aan de top van mijn dak
De meter staat een kleine 10m van mijn woning en aan 1 zijde zijn nog akkers en dus geen woningen.
De wind komt op moment wel van het zuid oosten wat de kant van mijn woning is waardoor deze wel gebroken zal worden en misschien af en toe 0 kan aangeven, de meter meet ook niet beneden de 1,8, maar met de windrose card klopt de richting wel:
[Afbeelding]

Dus nog maar even afwachten op wind uit de richting van de akkers komt en dan eventueel toch maar een 0 kalibratie doen als ik nog hetzelfde zie.

[...]

Ja ik heb al een 10min average sensor gemaakt in ha, standaard was die 10min er alleen voor direction nog niet voor de snelheid.
Fancy plaatje heb je daar de yaml voor? Ik heb hem aan mijn dakkapel hangen ca 50 cm boven de nok van het dak. Hoger werd instabiel met de lange aluminium mast die ik dan nodig had.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Ah right, did not see that one coming. Ik heb HAOS dus nooit gedraaid en nooit naar de instructies gekeken. Ziet er IMO wel (over) compex uit voor iets dat ze juist zo simpel mogelijk willen maken.
In de categorie: als je dan een OS maakt zorg dan ook voor een installer. I.p.v. gebruikers (vaak semi leek*) eerst een Ubuntu live image te laten maken om van daaruit weer HAOS te installeren.

* De "gevordere" gebruiker zal vaak zijn eigen OS regelen en draait "HA Container" via het Docker image.
Het is imho niet zo complex. Het is een procedure die is opgebouwd met als basis voor ieder platform, zoals ARM, x86 en x64. Zo wordt een Raspberry Pi (of andere SBC) in veel gevallen ook op exact dezelfde manier voorzien van het besturingssysteem. Als je met Home Assistant aan de gang gaat, is het voor veel mensen de kleinste drempel om ‘t te installeren. De grotere drempel komt pas om de hoek kijken wanneer je installatie achter de rug is. :+

Het is best een prima idee om het laagdrempelig te houden, maar deze “drempel” is mogelijk precies de drempel die laat zien of Home Assistant op dat moment überhaupt wel iets voor jou is. Ofwel: Doorloop je de procedure en lukt het; geen probleem. Anders toch even verder inlezen tot het lukt.

Ik heb ondertussen allerlei smaken van installatie geprobeerd. Wat vooralsnog de simpelste procedure is om te doorlopen:
  1. Proxmox installeren (kale installatie, zonder extra dingen, duurt 10 minuten)
  2. SSH verbinding naar de nieuwe installatie en de curl command van deze pagina ( https://community-scripts...tegory=IoT+%26+Smart+Home ) in de ssh terminal plakken.
  3. Default wizard doorlopen en je hebt HAOS draaiende.
Anderzijds kan je ook kiezen voor een Linux distro naar keuze en daar dan Podman/Docker (voor een gui gebruik je Portainer) op draaien. Je hebt dan geen extra’s die je onder HAOS wel hebt, maar dat maakt voor velen ook niet zoveel uit. Je kan zelfs een container (LXC) van Home Assistant draaien onder Proxmox.

Het is echt ontzettend recht-toe-recht-aan wanneer je bovenstaande route volgt.

Mijn configuratie is overigens tamelijk geavanceerd te noemen:
  • 3x proxmox node (HP Prodesk 405 G4 met Ryzen 5 2400GE, 2x 8GB RAM, 1x 256GB boot SSD m.2, 1x 480GB Intel Enterprise SSD voor VM’s en LXC’s, extra 2.5Gbe i226 netwerkkaartje in m.2 slot)
  • 1x Open Media Vault zelfbouw-NAS (met een AMD A4-5000 ITX bordje, 2x8GB RAM (overkill), 2x 8TB Seagate Exos Enterprise 7200rpm disks in RAID1 met Linux mdadm, 16GB boot SSD - noname)
  • Unify 2.5Flex Mini managed 2.5Gbit/s switch
  • Zyxel GS-1900-8HP 1Gbit/s PoE switch
  • Google Coral USB-TPU (Frigate)
  • CEPH (shared mirror -ish) high-availability storage met de enterprise SSD’s (1 node mag wegvallen, waarbij alles blijft werken). Dit gaat over het netwerk via het Storage VLAN, dus meer dan 1gigabit is wenselijk. Daarom:
  • Meerdere VLAN’s, waaronder een voor management (en diensten), Storage, IOT, trusted LAN, Guest, Kids en Speeltuin)
  • Beide netwerk adapters van iedere node zijn in een active-passive bond gezet, en gekoppeld aan de bridge adapter, zodat er altijd een van de twee switches uit mag vallen
  • Pihole dubbel uitgevoerd
  • HAOS VM opgezet via helper script
  • Docker LXC opgezet met nginx proxy manager voor certificaten die geldig zijn met mijn domeinnaam.
  • Proxmox Backup Server die dagelijks naar mijn NAS wegschrijft. Tevens een andere locatie aan de andere kant van mijn huis.
  • Diverse andere LXC’s (HAOS is de enige VM, de rest zijn vooralsnog allemaal LXC’s)
  • Update scripts die ik wekelijks draai.
Een beetje datacenter achtige perikelen hier thuis. Het is een hobby zullen we maar zeggen. Mijn vrouw en kinderen zijn daar nog niet zo van overtuigd… :+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

TheMystery schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dit is wel erg vet!

Ik ben er ook al een tijdje over na aan het denken om een weerstation buiten neer te zetten. Nadeel is nu echter: ik heb een nogal hoog huis (drive-in), dus dat is voor windrichtingbepaling suboptimaal. Het feit dat er ook vogels op kunnen gaan zitten, biedt mij geen rust.

Hoe pakken jullie dat aan? Ik zou er graag een willen, maar home assistant compatibiliteit is wel een must. Daarbij is bovenstaande toch wel iets dat mij zorg baart. Ware het niet dat zo’n ding ook nogal aan de prijs kan zijn.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:59

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Impossibl3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:55:
[...]

De Ecowitt producten zijn goed gedocumenteerd via een 868 ontvanger kan je ze zo uitlezen met https://docs.openmqttgateway.com/#using-openmqttgateway.

Ook leuk als je buren er een hebben staan. Hoef je alleen een boardje te kopen en je hebt de gegevens binnen. Ben je ook direct van de Chinezen af in je netwerk ;).

De Ecowitt is een rebrand van FineOffset zelfde geldt voor Acurite, Ambient en Froggit. Werken allemaal het zelfde.
Ja, wilde niet met dat soort oplossingen werken. In het verleden soortgelijke geprobeerd voor Somfy RTS op 433Mhz en dat was niet stabiel, dus gebruik gewoon de Tahoma Switch met Lokale API in HA daarvoor.

Zigbee via Z2M is gewoon stabiel, heb toch overal Hue lampen, incl. buiten op 3m van de Ecowitt WS90 Shelly.

Ecowitt = SHENZHEN FINE OFFSET ELECTRONICS CO. Zij maken praktisch alle andere White Label weersensoren voor die merken. Al die andere worden ook herkend door hun hub. Ik ving een van de buren ook, dat was een van Allecto die ook hetzelfde is dus.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2026 09:59 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
dit is eigenlijk een vrij korte vraag maar na een zoekopdracht kreeg ik er eigenlijk niet echt concreet antwoord op dus:

hoe staan jullie je HA_OS en frigate data op: ik overweeg namelijk om een nieuwe HA machine te bouwen op basis van een intel p5000 silver itx bordje (4x sata) en een coral TPU (die ik dan wil gaan aanschaffen)

het belangrijkste punt waar ik dan tegenaan loop is opslag. HA_OS heeft geen features op opslag te beheren of mountpoints te maken en na een beetje google'n lijkt het erop dat je zowaar ssh moet aanzwengelen om het ding te rooten zodat je iets met fstab kunt proberen.

voor deze setup dacht ik aan een simpel sata ssdtje van een paar gig dat ik nog wel heb liggen en 1x of 2x 4tb nas-hdd's voor het opslaan van (voornamelijk frigate data).

zijn er mensen die hier al werkende oplossingen / configs voor hebben bedacht, of zijn er redenen om het helemaal achterwege te laten.

een allternatieve oplossing zou zijn om een 2bay synology nas te kopen en survailance station te proberen. maar ik heb zo het vermoeden dat je met de frigate addon een stuk verder komt?

• Impossibl3
  • Nu online
@InjecTioN Zo staat het er bij mij bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2yvUKUiI-4O6bNJOjPzgPqhqoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8Zm9tEer8xfe7WyAbJtJVzM.jpg?f=fotoalbum_large

@BiG-GuY ik zie nu dat de Shelly variant eigenlijk net zo duur is als de 868 variant + hub. Als ik dat had geweten 😬.

Nou ja het internet blokkeren van de hub werkt ook.

Ik heb sinds de sneeuw wel last van een lege batterij en condensator. De condensator wordt niet voldoende opgeladen met het gebrek aan zon om 24h door te komen en de batterij zijn redelijk leeg getrokken toen er sneeuw op de WS90 lag. Maar de voeding kan ik ook niet lekker kwijt ivm de dakgoot.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:57
Geen matches
Ik heb het issue dat er iets niet lekker werkt met Zones. Inmiddels heb ik dus de telefoon van mijn vrouw up & running.

Ik heb toen een X aantal locaties aangemaakt, die allemaal niet lijken te werken. Ik zie dus de zones wel degelijk op de map in HA, maar de status van mijn vrouw is 'afwezig'. Dat klopt wel, ze is niet thuis, maar waar ze nu is is wel een gedefinieerde zone in HA. Ik zou verwachten dat die getoond wordt als haar locatie, maar dat is dus niet zo.

Dat is met 2 andere zones ook het geval. Haar werklocatie werkt wel, maar die heb ik al jaren geleden toegevoegd. Die wordt getoond. Maar alles wat ik eergisteren nieuw heb toegevoegd, dat wordt allemaal niet getoond. Ik snap niet waarom niet.

Ik heb de map al weg gegooid en een nieuwe map aanmaakt, waarop de zones die er al waren dan ook weer direct getoond worden, maar dat was geen oplossing.

Ik zie ook dat de meest recente update van haar in Home Assistant een straat is over welke ze gereden is om naar de locatie te gaan waar ze nu is. Dus HA denkt dat dát is waar ze is, maar in realiteit is ze al lang op haar bestemming aangekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Just_A_User op 04-02-2026 10:41 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:51

CWH

Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:47:
Qua resources is Proxmox vrij licht. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

Maar het is wel gewoon een hele extra technische laag om te snappen. Het maakt de leercurve om te beginnen wel heel veel steiler. Dus zou het niet aanraden om mee te beginnen als je niet eerder met zoiets gewerkt hebt.

Maar als je nu gewoon direct HA OS installeert is het later een fluitje om de overstap te maken naar Proxmox qua HA. Je kan dan gewoon backup terug uitrollen en gaan.
Helemaal waar! Ik heb HA en Plex in Proxmox nu draaien, maar het ging idd niet vanzelf!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Wij hebben een SMA 5000TL-21 omvormer met webconnect. productiedatum 2016

Vanuit de omvormer gaat er een ethernet kabel naar de meterkast die ik in een TP-link deco heb zitten. Via de deco app kan ik de omvormer ook zien. Daarbij staat ook een ip adres.

Als ik dit invul + wachtwoord waarmee ik nog op Sunny Portal dan krijg ik de volgende melding.
Het IP adres is in dezelfde range als HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7S5MujGooWtFVDe7ddvHDjM5Z8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NuNcmkmRqHawXdNUUaz6jmUF.jpg?f=user_large

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Wij hebben een SMA 5000TL-21 omvormer met webconnect. productiedatum 2016

Vanuit de omvormer gaat er een ethernet kabel naar de meterkast die ik in een TP-link deco heb zitten. Via de deco app kan ik de omvormer ook zien. Daarbij staat ook een ip adres.

Als ik dit invul + wachtwoord waarmee ik nog op Sunny Portal dan krijg ik de volgende melding.
Het IP adres is in dezelfde range als HA.

[Afbeelding]
Gebruikt hij wel ssl? Vink dat eens uit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen matches
@i-chat als je richting werken met meerdere schijven (eventueel mirrored) gaat en andere homelab-achtige toepassingen zou ik HAOS niet bare metal op je nieuwe server draaien, maar als VM binnen proxmox. Dan kun je helemaal los gaan met ZFS-storage pools en de back-up mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider. Ook is het dan veel eenvoudiger om op termijn met andere pakketten te werken die niet als add-on app beschikbaar zijn voor HA.

HAOS als basis pakken en dat proberen om te bouwen naar een uitgebreide homelab/nas-oplossing lijkt me geen effectieve route.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 04-02-2026 11:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
loyske schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Gebruikt hij wel ssl? Vink dat eens uit.
Beide uitgevinkt, maar zelfde melding.

Ook wel goed om op te merken, als ik de netwerkkabel niet in de deco heb, dan heb ik ook geen contact met de omvormer (dus geen wifi bijv)

[ Voor 31% gewijzigd door Pakhaas op 04-02-2026 11:23 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Impossibl3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Fancy plaatje heb je daar de yaml voor? Ik heb hem aan mijn dakkapel hangen ca 50 cm boven de nok van het dak. Hoger werd instabiel met de lange aluminium mast die ik dan nodig had.
plaatje gemaakt met deze card:
https://github.com/aukedejong/lovelace-windrose-card
Code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
type: custom:windrose-card
title: Wind richting
data_period:
  period_selector:
    active_color: red
    buttons:
      - hours: 1
        title: 1 uur
        active: true
      - hours: 4
        title: 4 uur
      - hours: 8
        title: 8 uur
      - hours: 24
        title: 1 dag
refresh_interval: 60
windspeed_bar_location: right
wind_direction_entity:
  entity: sensor.gw3000a_wind_direction
  use_statistics: false
  direction_compensation: 0
windspeed_entities:
  - entity: sensor.gw3000a_wind_speed
    name: Snelheid
    speed_unit: auto
    windspeed_bar_full: false
    output_speed_unit: kph
    speed_range_beaufort: true
    current_speed_arrow: true
  - entity: sensor.gw3000a_wind_gust
    name: Windvlaag
    speed_unit: auto
    windspeed_bar_full: false
    output_speed_unit: kph
    speed_range_beaufort: false
    current_speed_arrow: true
direction_labels:
  cardinal_direction_letters: NOZW
  show_cardinal_directions: true
  show_intercardinal_directions: true
  show_secondary_intercardinal_directions: true
windrose_draw_north_offset: 0
current_direction:
  show_arrow: true
  arrow_size: 50
  center_circle_size: 30
cardinal_direction_letters: N,E,S,W
matching_strategy: direction-first
center_calm_percentage: true
corner_info:
  top_left:
    label: Windvlaag
    unit: " km/h"
    entity: sensor.gw3000a_wind_gust
    label_text_size: 40
    value_text_size: 30
    input_unit: kph
    output_unit: kph
    precision: 2
  top_right:
    label: Wind richting
    unit: °
    color: red
    entity: sensor.gw3000a_wind_direction_10m_avg
    input_unit: degrees
    output_unit: letters
    direction_letters: NOZW
En ik heb hem nu zo staan met bird spikes erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9_eybp0-NDma6cjmZbrYZ6vHpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZoumBVa3VErm3q9ha0gXw8g7.png?f=fotoalbum_large

Staat aan 1 kant dus volledig vrij en komt boven overkapping en garage uit maar boven nok van het dak gaat helaas niet lukken, kan met deze paal nog wel een 20 of 30cm hoger maar zo kan ik er nog met de ladder bij voor de batterijen te vervangen dus nog even testen het zit nog vast met tyraps.
aangezien jij hem wel boven de nok hebt en ook 0 waardes hebt wat Big-Guy weer niet heeft kan misschien een kallibratie nog wat oplossen, of shelly filtert het eruit.

Ik heb verder de gw3000 gateway in mijn IoT vlan dus dat vind ik veilig genoeg, heb eens met een rfxcom op 434 een regenmeter gehad wat ik niet goed werkend kreeg, terwijl mijn somfy rts wel prima werkt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
i-chat schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:13:
dit is eigenlijk een vrij korte vraag maar na een zoekopdracht kreeg ik er eigenlijk niet echt concreet antwoord op dus:

hoe staan jullie je HA_OS en frigate data op: ik overweeg namelijk om een nieuwe HA machine te bouwen op basis van een intel p5000 silver itx bordje (4x sata) en een coral TPU (die ik dan wil gaan aanschaffen)

het belangrijkste punt waar ik dan tegenaan loop is opslag. HA_OS heeft geen features op opslag te beheren of mountpoints te maken en na een beetje google'n lijkt het erop dat je zowaar ssh moet aanzwengelen om het ding te rooten zodat je iets met fstab kunt proberen.

voor deze setup dacht ik aan een simpel sata ssdtje van een paar gig dat ik nog wel heb liggen en 1x of 2x 4tb nas-hdd's voor het opslaan van (voornamelijk frigate data).

zijn er mensen die hier al werkende oplossingen / configs voor hebben bedacht, of zijn er redenen om het helemaal achterwege te laten.

een allternatieve oplossing zou zijn om een 2bay synology nas te kopen en survailance station te proberen. maar ik heb zo het vermoeden dat je met de frigate addon een stuk verder komt?
Netwerk storage kan wel, misschien makkelijker? De 2 werelden combined.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZwyP4tm6O6aGTdf2B-mJ6ikHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pHgSGZvOUMLEzfLnrLzk5mI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dm5ETWsldXbgQAPixG60FNgHoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCfZ3wj1AqHvbVAakodR0Y3i.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.