Heeft iemand nog een goed alternatief voor Switchbot gordijn robots? Het liefst zou ik een oplossing hebben die direct via Z2M werkt, zonder extra hubs. Natuurlijk kan ik een BT proxie gebruiken, maar dan moet ik weer een extra esp inzetten.
Ik heb IKEA smart devices met Matter gekocht. Die werken met Matter over Thread (geen verstand van verder). Ik heb echter geen zin om de IKEA Dirigera hub aan te schaffen.
Omdat ik alleen een Zigbee netwerk heb met de welbekende SLZB-06M met POE, en geen dingen zoals een Google Nest Hub of Apple TV device, moet ik iets regelen om het met Home Assistant te laten werken.
Maar wat? Een extra stick voor Matter? Een duo netwerk stick van SMLIGHT? Een oude stick met nieuwe Matter firimware? Hoe doen jullie dit? En moet ik ook, net als Zigbee, rekening houden met bereik?
Omdat ik alleen een Zigbee netwerk heb met de welbekende SLZB-06M met POE, en geen dingen zoals een Google Nest Hub of Apple TV device, moet ik iets regelen om het met Home Assistant te laten werken.
Maar wat? Een extra stick voor Matter? Een duo netwerk stick van SMLIGHT? Een oude stick met nieuwe Matter firimware? Hoe doen jullie dit? En moet ik ook, net als Zigbee, rekening houden met bereik?
Ik loop op de telefoon van mijn vrouw (iPhone, alles up to date, HA app ook) tegen het issue aan dat hij geen periodieke updates geeft.
Alle sensoren staan ingesteld op dat ze altijd updates moeten doorgeven, in de HA app en in de settings van iPhone staat alles op aan/altijd qua toegangsrechten die de HA app heeft.
Als ik op haar telefoon inlog in de app krijg ik direct een of andere VPN melding in het geel, maar ik heb geen VPN, zij heeft geen VPN, het netwerk hier heeft geen VPN. ALLE settings in de HA app op mijn telefoon zijn gelijk aan de settings in de HA app op haar telefoon, en tóch werkt het bij mij feilloos maar bij haar niet.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, alles lijkt 100% aan elkaar gelijk en toch kan dat niet want dan zou óf haar iPhone net zo prima moeten werken met HA als de mijne, of mijn telefoon zou dezelfde issues moeten hebben als haar telefoon.
Alle sensoren staan ingesteld op dat ze altijd updates moeten doorgeven, in de HA app en in de settings van iPhone staat alles op aan/altijd qua toegangsrechten die de HA app heeft.
Als ik op haar telefoon inlog in de app krijg ik direct een of andere VPN melding in het geel, maar ik heb geen VPN, zij heeft geen VPN, het netwerk hier heeft geen VPN. ALLE settings in de HA app op mijn telefoon zijn gelijk aan de settings in de HA app op haar telefoon, en tóch werkt het bij mij feilloos maar bij haar niet.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, alles lijkt 100% aan elkaar gelijk en toch kan dat niet want dan zou óf haar iPhone net zo prima moeten werken met HA als de mijne, of mijn telefoon zou dezelfde issues moeten hebben als haar telefoon.
Och ja, je moet toch wat he.
Ok als ik een dns rewrite toevoeg in adguard die mijn duckdns resolved naar local ip dan kom ik er helemaal niet meer bij.Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:54:
@Dracula Als je alleen DuckDNS draai hoef je niet bang te zijn voor CNAME. Maar DuckDNS is tegenwoordig wel aardig brak.
Maar om het thuis wat af te vangen heb ik dus een DNS rewrite in mijn AdGuard staan waarmee intern mijn DuckDNS adres naar het locale IP resolvet. Maar eigenlijk wil ik nog over op deSEC als alternatief voor DuckDNS.
Ik heb zelf een Sonoff ZBDongle-E ernaast gekocht, die draait naast mijn Sonoff ZBDongle-P stick (Zigbee). De dongel wordt standaard geleverd met Zigbee firmware als ik mij goed herinner, maar ik heb deze tutorial als leidraad gepakt voor het omflashen naar MatterThread. Daarna toegevoegd aan HomeAssistant en inmiddels draait het prima stabiel. Bereik is natuurlijk wel een dingetje, maar daar ben ik zelf enkel tegenaan gelopen toen ik een IKEA deursensor buiten probeerde op te hangen: dat ging helaas niet. Voor de rest nu een aantal dingen gekoppeld:koelkast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:02:
Ik heb IKEA smart devices met Matter gekocht. Die werken met Matter over Thread (geen verstand van verder). Ik heb echter geen zin om de IKEA Dirigera hub aan te schaffen.
- BILRESA scroll wheel (niet zo'n fantastische ondersteuning vanuit HA)
- MYGGBET door/window sensor (snel en stabiel in mijn ervaring)
- BILRESA dual button (met een beetje hacky instellingen kun je er wel wat mee, nog niet helemaal ideaal)
- MYGGSPRAY PIR-sensor (recentelijk pas in huis gehaald, nog niets aan gekoppeld. Lijkt prima waardes te geven)
- Tado X radiatorknop (één van de twee radiatorknoppen valt nog wel eens weg, dat heb ik nog niet verder onderzocht).
Het gebruik van Matter/Thread in HA is nog niet zo goed ondersteunt als dat van Zigbee: voor het inzien van de gegevens over je devices moet je nog naar de aparte Matter Server addon/app. De ontwikkeling heeft volgens mij wel een boost gekregen sinds IKEA juist Matter is gaan ondersteunen en ik zag dat voor de komende release Matter duidelijker toegankelijk moet worden.
@koelkast en @tagican ik neem aan dat jullie best vaak Thread bedoelen waar jullie Matter schrijven
De stick moet er zijn voor Thread ondersteuning, dat is het draadloze protocol door de lucht (op basis van IP). Matter is vervolgens een van de vele IP based protocollen die je over Thread (of wifi, of bedrade LAN) heen kunt sturen. Maar i.p.v. Matter over Thread heb je bv ook ESPHome "over Thread" (voor de ESP32 H2 of ESP32 C6 bv die Thread ondersteunen, die kun je dan met ESPHome flashen en babbelen dan net zoals de wifi varianten met HA alleen dan via Thread i.p.v. over wifi), en ook HomeKit kan volgens mij over Thread. In beide gevallen dan dus zonder dat het iets met Matter te maken heeft.
En anderzijds kunnen alle Thread apparaten als ze willen ook met internet babbelen gewoon via IP / "andere protocollen" buiten Matter of welke standaard dan ook om.
En anderzijds kunnen alle Thread apparaten als ze willen ook met internet babbelen gewoon via IP / "andere protocollen" buiten Matter of welke standaard dan ook om.
Klopt @RobertMe, als het goed is staat het nu wel goed.
Hierop inhakend, er is samen met €1600 aan andere spullen een Matter deursensor van Ikea onderweg. M.b.t. Matter heb ik 12 gen4 Shelly's (in elke lampen-/centraaldoos 1). Gaat het communiceren tussen de sensor en HASS straks als alles is opgezet via de Shelly's wifi naar HASS of moet ik HASS nog voorzien van een Matter-ontvanger?koelkast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:02:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Shelly doet uberhaupt geen Matter over Thread (hardware kan het wel, software niet). Dus je hebt een Thread ontvanger nodig, en dus geen Matter. Overigens kan dat ook dat Ikea ding zijn (Diri????). Dat schijnt een okay Thread Border Router (TBR) te zijn. Waarbij een TBR ook alleen maar IP pakketjes via Thread naar IP pakketjes over je LAN hoeft om te zetten (en vise versa). Dat ding hoeft in principe dus geen ondersteuning te hebben voor de apparaten die je er mee verbindt. Dus bv een Tado X thermostaat kun je prima verbinden met die Ikea TBR, en vervolgens aansturen via Home Assistant. Terwijl de Ikea "doos" zelf geen ondersteuning heeft voor het aansturen van Matter thermostaten (waarbij het dan niet uit maakt of die thermostaat verbonden is via Thread, wifi, of rooksignalen).Raven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:01:
[...]
Hierop inhakend, er is samen met €1600 aan andere spullen een Matter deursensor van Ikea onderweg. M.b.t. Matter heb ik 12 gen4 Shelly's (in elke lampen-/centraaldoos 1). Gaat het communiceren tussen de sensor en HASS straks als alles is opgezet via de Shelly's wifi naar HASS of moet ik HASS nog voorzien van een Matter-ontvanger?
Hang me er niet aan vast, want bij elke update veranderen er dingen. Maar in mijn ervaring als een Matter Hub een versie ondersteund waar dus die nieuwe Matter afspraken nog niet in zitten (google liep heel lang achter met versie 1.1 en 1.2). Dat hij ze dan ook niet kan bridgen. De Aqara Hub M3 kon een virtueel infrarood airco apparaat maken en die pakte hij pas na een tijd op bij de andere fabrikanten en dat zat volgens mij in 1.3.RobertMe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:43:
[...]
Shelly doet uberhaupt geen Matter over Thread (hardware kan het wel, software niet). Dus je hebt een Thread ontvanger nodig, en dus geen Matter. Overigens kan dat ook dat Ikea ding zijn (Diri????). Dat schijnt een okay Thread Border Router (TBR) te zijn. Waarbij een TBR ook alleen maar IP pakketjes via Thread naar IP pakketjes over je LAN hoeft om te zetten (en vise versa). Dat ding hoeft in principe dus geen ondersteuning te hebben voor de apparaten die je er mee verbindt. Dus bv een Tado X thermostaat kun je prima verbinden met die Ikea TBR, en vervolgens aansturen via Home Assistant. Terwijl de Ikea "doos" zelf geen ondersteuning heeft voor het aansturen van Matter thermostaten (waarbij het dan niet uit maakt of die thermostaat verbonden is via Thread, wifi, of rooksignalen).
Dat is mogelijk ook een limiet ingesteld door de maker van de hub. Mijn ervaring is vooral met Apple TV / Aqara / Homey.
- N1ckk
- Registratie: Februari 2007
- Laatst online: 02-02 15:10
I doubt, therefore I might be.
Geen matches
Zijn er tweakers die de Aqara Dimmer Switch H2 EU al gebruiken? Wat ik wil weten is of het echt een dimmer is of alleen een doorvoer? Mijn use case is bestaande (geïntegreerde) lampen slim maken door middel van een dimmer, wat ik nu doe met een zigbee EcoDim dimmer. Die is ok, vroeg me af of deze beter is / bevalt.

Iemand die me kan vertellen hoe ik de verdeling van het jaar 2026 over de gehele breedte van de grafiek krijg in plaats van alleen in het midden? Ik heb links en rechts nu een hoop loze ruimte, hoe kan ik de staafdiagram breder trekken?
Dat lijkt mij inderdaad merk/product specifiek. Een TBR zou niet meer moeten doen Thread naar "LAN" vertalen en de inhoud van het IP verkeer (dat over Thread / LAN gaat) moeten negeren.Jfwiet schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Hang me er niet aan vast, want bij elke update veranderen er dingen. Maar in mijn ervaring als een Matter Hub een versie ondersteund waar dus die nieuwe Matter afspraken nog niet in zitten (google liep heel lang achter met versie 1.1 en 1.2). Dat hij ze dan ook niet kan bridgen. De Aqara Hub M3 kon een virtueel infrarood airco apparaat maken en die pakte hij pas na een tijd op bij de andere fabrikanten en dat zat volgens mij in 1.3.
Dat is mogelijk ook een limiet ingesteld door de maker van de hub. Mijn ervaring is vooral met Apple TV / Aqara / Homey.
Hetzelfde als dat een wifi accres point puur ethernet over de kabel omzet naar door de lucht. En of daar vervolgens HTTP, TLS, Matter of wat dan ook overheen gaat is totaal irrelevant.
En een TBR die niet overweg kan met nieuwere Matter versies lijkt mij sowieso niet de bedoeling ook met het oog op HomeKit. Waarbij HomeKit toch ook geen "kleine jongen" is en Apple ook meewerkt aan Thread. Als vervolgens HomeKit op het merendeel van de TBRs niet zou werken zullen die ook not-amused zijn.
Dat is heel raar.Dracula schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:39:
[...]
Ok als ik een dns rewrite toevoeg in adguard die mijn duckdns resolved naar local ip dan kom ik er helemaal niet meer bij.
Is dat in de app of browser? Anders laatste zeker proberen.
En kan je op het device kijken naar wel IP de boel dan resolved?
Oeps. ik was nog niet wakker. Voor een USB serial kabel moet je inderdaad de DSMR Smart Meter integratie hebben.jenk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:41:
[...]
Ik gebruik de dsmr smart meter die 15 entiteiten ziet, is dat dan niet de goede? [Afbeelding]
Op welke DSMR versie heb je hem ingesteld? En heb je gecontroleerd welke versie je meter is?
Heeft iemand de IKEA Rodret 2021 de virtuele double click werkend? Ik krijg de blueprint goed geïmporteerd: https://epmatt.github.io/...s/controllers/ikea_e2201/
Alleen in HA zie ik in de log alleen de standaard "long press"/"short release" events terug en gebeurt er op de automatisering vanuit de blueprint helemaal niks.
@Septillion Deconz met een conbee II
Alleen in HA zie ik in de log alleen de standaard "long press"/"short release" events terug en gebeurt er op de automatisering vanuit de blueprint helemaal niks.
[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 02-02-2026 11:11 ]
@koelkast Een duo stick zou ik alleen kopen als je nog niets hebt en aan beide wilt beginnen. Of als een extra netwerkpoort echt een probleem is. Anders zou ik gewoon voor een Silicon Labs stick gaan.
Je moet dan nog wel de Thread Border Routeraddon app en Matter addon app installeren.
Je moet dan nog wel de Thread Border Routeraddon app en Matter addon app installeren.
@PnD Z2M of ZHA? [edit]Of Deconz natuurlijk
[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 02-02-2026 11:13 ]
Kan je die "een of andere VPN melding" eens echt tonen hier?Just_A_User schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:36:
Ik loop op de telefoon van mijn vrouw (iPhone, alles up to date, HA app ook) tegen het issue aan dat hij geen periodieke updates geeft.
@PnD Daar minste (geen) ervaring mee.
Maar zie dat alle triggers via event triggers lopen. Dus als je Dev tools => Events => Listen to events en dan naar deconz_event luisterd. Zie je dan wel een event voor alle acties?
Maar zie dat alle triggers via event triggers lopen. Dus als je Dev tools => Events => Listen to events en dan naar deconz_event luisterd. Zie je dan wel een event voor alle acties?
Heb deze en de Klik-aan-klik-uit variant geprobeerd. Heb op beide uiteindelijk een bypass geplaatst van FIBARO om het lekker te latne werken. In beide gevallen met een automatisering waarbij ik de dimwaarde van de draaiknop door zet naar mijn slimme lampen. Er is altijd iets van vertraging maar de WAF is tot nu toe voldoende gebleken. Maar ze werken beter met direct dimmen van lampen.N1ckk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:12:
Zijn er tweakers die de Aqara Dimmer Switch H2 EU al gebruiken? Wat ik wil weten is of het echt een dimmer is of alleen een doorvoer? Mijn use case is bestaande (geïntegreerde) lampen slim maken door middel van een dimmer, wat ik nu doe met een zigbee EcoDim dimmer. Die is ok, vroeg me af of deze beter is / bevalt.
[Afbeelding]
Uit de specs en handleiding blijkt dat het een echte dimmer is.N1ckk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:12:
[Afbeelding]
@Just_A_User Dat had ik dus ook als ik een start opgaf. Lijkt me een bug in Apex.
Ja, dat kan. Vanavond, want mijn vrouw heeft dr telefoon uiteraard mee.Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Kan je die "een of andere VPN melding" eens echt tonen hier?
Ik vraag me af of dit opgelost zou worden met nebu casa?
Kan ik start ook weg laten?Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:27:
@Just_A_User Dat had ik dus ook als ik een start opgaf. Lijkt me een bug in Apex.
@Just_A_User Start kan zeker weg, maar dan reageert het dus anders. Dan toon je grafiek afgelopen jaar (dus afgelopen 365 dagen) ipv het lopende jaar.
Ik...word er langzaam een beetje moedeloos van. Komt omdat ik hier te weinig van snap uiteraard. Ik loop tegen een aantal issues aan, los van de app op de telefoon van mijn vrouw:Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:32:
@Just_A_User Start kan zeker weg, maar dan reageert het dus anders. Dan toon je grafiek afgelopen jaar (dus afgelopen 365 dagen) ipv het lopende jaar.

Net zoals vorige week op het werk laden, heb ik nu ineens 2 streepjes. Het is vandaag 2 februari. Het 1e streepje is ineens van 1 februari, maar ik heb gisteren niet geladen, nergens.
Totaal klopt (niet, afhankelijk van hoe je het zien wil). Ik heb vandaag 5 kwh geladen, die 5 wordt correct weergegeven. Dat staafje van gisteren geeft 1,2 kWh aan, maar ik heb niet geladen gisteren dus die 1,2 kWh komt ergens vandaan, maar geen idee waar vandaan. Het totaal voor deze maand is 5 kWh. Dat wordt in een andere grafiek ook netjes correct weergegeven. Die 1,2 kWh is daar nergens te zien, want dan zou daar het totaal 6,2 moeten zijn, en dat is niet, het is 5, wat correct is.
Tweede is dus dat dat grafiekje niet de hele breedte van het scherm pakt.
Bijbehorende YAML:
YAML:
Dan heb ik dit: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| type: custom:apexcharts-card section_mode: true grid_options: rows: 7 columns: 48 header: title: Laadactiviteit laatste 30 dagen per dag per locatie show: true graph_span: 1month span: start: month apex_config: chart: height: 350 stroke: width: - 0 - 3 dataLabels: enabled: false tooltip: shared: true intersect: false yaxis: - id: kwh opposite: false - id: euro opposite: true series: - entity: sensor.tesla_kwh_dagelijks name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: max duration: 1d - entity: sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks name: Werk type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: max duration: 1d - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_dagelijks name: Publiek type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: max duration: 1d |

Wat is het probleem hier? Nou, waar is februari? Die meest rechtse staaf is januari, en dan kun je zeggen ja maar hij pakt tot een jaar geleden in het verleden, en januari is ook verleden maar februari niet, daarom zie je nu geen staafje van februari maar....dat staafje van januari stond er ook al in januari.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| type: custom:apexcharts-card section_mode: true grid_options: rows: 10 columns: 24 header: title: Totaal geladen kWh per maand show: true graph_span: 1year span: start: year offset: "-1year" stacked: true apex_config: chart: height: 350 stroke: width: - 0 - 3 dataLabels: enabled: false tooltip: shared: true intersect: false yaxis: - id: kwh opposite: false - id: euro opposite: true series: - entity: sensor.tesla_jaarlijks_laden name: Thuis type: column statistics: type: change period: month align: start yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 |
[ Voor 41% gewijzigd door Just_A_User op 02-02-2026 11:42 ]
@Just_A_User Elke keer als je hulp zoek en plaatjes post vergeet je het belangrijkste te posten, de yaml
Ik verwacht dat dit met permissies van de app te maken heeft. De eerste keer dat je het toelaat is niet voor altijd. Dan moet je in de telefoon specifiek naar de instellingen (onder iPhone settings) van de HomeAssistant app gaan en aangeven dat die altijd (op de achtergrond) deze informatie mag verwerken.Just_A_User schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:28:
[...]
Ja, dat kan. Vanavond, want mijn vrouw heeft dr telefoon uiteraard mee.overigens...geen updates ook vanaf haar telefoon. Ze staat als 'thuis' maar dat is ze niet.
Ik vraag me af of dit opgelost zou worden met nebu casa?
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Dat staat ie. 3x gecontroleerd.InjecTioN schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Ik verwacht dat dit met permissies van de app te maken heeft. De eerste keer dat je het toelaat is niet voor altijd. Dan moet je in de telefoon specifiek naar de instellingen (onder iPhone settings) van de HomeAssistant app gaan en aangeven dat die altijd (op de achtergrond) deze informatie mag verwerken.
Jij hebt gelijk, toegevoegd.Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:40:
@Just_A_User Elke keer als je hulp zoek en plaatjes post vergeet je het belangrijkste te posten, de yaml
Ik had die blueprint er inderdaad ook al bij gepakt, maar nog niet ingezet. Adopteren van smart home gaat voor mijn gezin helaas te snel en voor mij niet snel genoeg…PnD schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
Heeft iemand de IKEA Rodret 2021 de virtuele double click werkend? Ik krijg de blueprint goed geïmporteerd: https://epmatt.github.io/...s/controllers/ikea_e2201/
Ik kom er mogelijk over een tijdje nog op terug.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Hmmm, ik vraag me af de hoeveelste keer dit inmiddels is dat HA me triggert om eraan te beginnen, om vervolgens gillend weg te rennen zodra ik dit soort topics tegenkom…
@Just_A_User Als eerste, bij complexe zaken lijkt Apex nog wel eens de mist in te gaan. Zou je bugreports voor aan kunnen maken.
En ik zou de logica dus makkelijker maken als ik jouw was. En voor alles de all time sensor pakken en dan altijd om statistics change per maand of dag etc op te vragen. Als als je alleen van afgelopen week wilt, dan ook de all time sensor pakken maar type change gebruiken. De max pakken lijkt gewoon niet altijd goed te gaan maar heb geen idee hoe je zou kunnen onderzoeken hoe hij de boel ophakt.
In de onderste grafiek had ik eigenlijk januari 2026 er überhaupt niet in verwacht maar okay. Misschien dat als je align: middle doet dat hij die weg zal laten?
En ik zou de logica dus makkelijker maken als ik jouw was. En voor alles de all time sensor pakken en dan altijd om statistics change per maand of dag etc op te vragen. Als als je alleen van afgelopen week wilt, dan ook de all time sensor pakken maar type change gebruiken. De max pakken lijkt gewoon niet altijd goed te gaan maar heb geen idee hoe je zou kunnen onderzoeken hoe hij de boel ophakt.
In de onderste grafiek had ik eigenlijk januari 2026 er überhaupt niet in verwacht maar okay. Misschien dat als je align: middle doet dat hij die weg zal laten?
Anders toch eens de telefoon (en app) herstarten. Daarna nogmaals controleren. Apple heeft er een handje van om die setting opnieuw terug te zetten naar “when app is open”
@D-rez Niet te geïntimideerd worden. Zoals ik vaker heb geschreven, doordat HA je zo veel opties geeft willen mensen ook zo veel doen. Waar bij veel andere platformen het gewoon duidelijk is dat het niet kan en is de kous af. De hele kunst is dus om, zeker in het begin, niet alles tot in de puntjes te willen customizen naar je zin. Als je binnen de standaard paden van HA blijft dan kan er al veeeeeeeel meer als in simpele systemen en kan het gewoon allemaal in de UI.
Is er een alternatieve manier om dergelijke grafieken aan te maken? Met een andere card?Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:52:
@Just_A_User Als eerste, bij complexe zaken lijkt Apex nog wel eens de mist in te gaan. Zou je bugreports voor aan kunnen maken.
Hoe werkt dat, met die statistics? Want wat ik tot nu toe altijd gedaan heb is zeg maar de all-time als basis te pakken, maar dan op basis daarvan nutsmeters te maken die periodiek (dag, maand, jaar) resetten. Werkte tot nu toe uitstekend, maar blijkbaar gaat het met iets complexers als apex mis.
Hebben we gisteren gedaan. De setting staat op altijd. Vanochtend nog gecontroleerd. Hij staat simpelweg op altijd. Maar die VPN melding vind ik wel vaag. Komt in het geel te staan de eerste keer dat je inlogt in de app, tenminste, op haar telefoon.InjecTioN schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Anders toch eens de telefoon (en app) herstarten. Daarna nogmaals controleren. Apple heeft er een handje van om die setting opnieuw terug te zetten naar “when app is open”
Vandaar de vraag of Nabu Casa dit oplost, want ik maak gebruik van duckdns, maar ik wil gewoon dat het fatsoenlijk werkt, en als Nabu Casa dat verzorgd is het prima. Maar ik ga ook weer niet 7,5 euro per maand betalen als het niet de oplossing is voor dit issue.
@Just_A_User Alternatieven ken ik niet. Apex is meest customizable grafiek die er bestaat in HA. Met andere kaarten lijkt het me ook erg lastig.
En statistics doe je nu toch ook al maar dan per maand. Dat kan ook per dag.
En niet uit de LTS zou je dus kunnen doen:
En niet uit de LTS zou je dus kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| series: - entity: sensor.tesla_kwh_all_time name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: diff duration: 1d start_with_last: true |
Maar dan krijg ik dit:Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:01:
@Just_A_User Alternatieven ken ik niet. Apex is meest customizable grafiek die er bestaat in HA. Met andere kaarten lijkt het me ook erg lastig.
En niet uit de LTS zou je dus kunnen doen:YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 series: - entity: sensor.tesla_kwh_all_time name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: diff duration: 1d start_with_last: true
YAML:
En het resultaat is dan dit: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| type: custom:apexcharts-card section_mode: true grid_options: rows: 7 columns: 24 header: title: Totaal geladen kWh per maand show: true graph_span: 1year span: start: year offset: "-1year" stacked: true apex_config: chart: height: 350 stroke: width: - 0 - 3 dataLabels: enabled: false tooltip: shared: true intersect: false yaxis: - id: kwh opposite: false - id: euro opposite: true series: - entity: sensor.tesla_alltime name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: diff duration: 1d start_with_last: true |
@Just_A_User Daarom zei ik, voor afgelopen dagen. Want vorig jaar zit niet meer in de normale history. Voor vorige jaar zal je altijd statistics (LTS) moeten pakken.
Dan krijg ik iets als dit:Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:16:
@Just_A_User Daarom zei ik, voor afgelopen dagen. Want vorig jaar zit niet meer in de normale history. Voor vorige jaar zal je altijd statistics (LTS) moeten pakken.
YAML:
En dan krijg ik een belachelijke grafiek, in de zin van dat hij nog steeds het hele jaar bestrijkt, maar dan vooruit, wat ook prima 1 maand vooruit mag zijn, of de actuele maand zeg maar, dus februari, maar wat me ook opvalt is dit: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| type: custom:apexcharts-card section_mode: true grid_options: rows: 7 columns: 24 header: title: Totaal geladen kWh per maand show: true graph_span: 1year span: start: month stacked: true apex_config: chart: height: 350 stroke: width: - 0 - 3 dataLabels: enabled: false tooltip: shared: true intersect: false yaxis: - id: kwh opposite: false - id: euro opposite: true series: - entity: sensor.tesla_alltime name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: diff duration: 1d start_with_last: true |

Hij pakt nu wél de gehele breedte van de grafiek, én het streepje bij 1 februari (wat dus onterecht is omdat niet geladen gisteren) is ook weg. De 5 die er nu getoond worden is de enige 5 kWh die deze maand (februari dus) geladen is, dus dié informatie is dan wel weer correct.
@Just_A_User De grafiek toont je exact wat je nu opgegeven hebt in de instellingen
1 jaar vanaf begin van deze maand.
Wil je gewoon deze februari, dan de graph_span op 1 maand zetten.
Wil je gewoon afgelopen maand (dus 31/31 dagen), dan geen start opgeven en een span van 1 maand.
Wil je gewoon afgelopen maand (dus 31/31 dagen), dan geen start opgeven en een span van 1 maand.
Ik heb 'm, ik heb hem nu voor het gehele jaar ('26) alleen nu moet ik het weer opnieuw gaan doen, want de vorige keer had ik iets gemaakt wat me de totaal geladen kWh per locatie (thuis, werk, publiek) geeft, maar dat heb ik ook op de ouderwetse manier gedaan, dus door een nutsmeter te maken die dan elke zoveel tijd reset. Dat werkt prima in andere overzichten, maar op het moment dat ik dat in een grafiek wil doen, dan krijg ik dus rare toestanden.Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:36:
@Just_A_User De grafiek toont je exact wat je nu opgegeven hebt in de instellingen1 jaar vanaf begin van deze maand.
Wat doe ik verkeerd?Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:36:
@Just_A_User De grafiek toont je exact wat je nu opgegeven hebt in de instellingen1 jaar vanaf begin van deze maand.
YAML:
geeft me dit: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| type: custom:apexcharts-card section_mode: true grid_options: rows: 7 columns: 48 header: title: Totaal geladen kWh per maand show: true graph_span: 1year span: start: year stacked: true apex_config: chart: height: 350 stroke: width: - 0 - 3 dataLabels: enabled: false tooltip: shared: true intersect: false yaxis: - id: kwh opposite: false - id: euro opposite: true series: - entity: sensor.tesla_kwh_jaarlijks name: Thuis type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 - entity: sensor.tesla_kwh_werk_jaarlijks name: Werk type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_jaarlijks name: Publiek type: column yaxis_id: kwh unit: kWh float_precision: 1 group_by: func: diff duration: 1d start_with_last: true |

Hij laat de totalen wel correct zien in de legenda, maar laat in de grafiek niets zien. Ik doe iets fout, maar wat?
Nee, dat blijft beperkt tot totaal 6 verschillende events. Dubbel klik geeft geen ander eventSeptillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:18:
@PnD Daar minste (geen) ervaring mee.
Achja, het was een nice to have, als het niet lukt pech.
@PnD De knop doet ook geen double press. Die is virtueel in de Blueprint gebakken. Ofwel, die kijkt gewoon of er twee "singles" snel achter elkaar volgens.
Even vooraf:
Ik besef dat dit misschien een “beginner-vraag” is en dat er geen one-size-fits-all antwoord bestaat. Ik heb al wat opgezocht en nagedacht over mogelijke richtingen, maar ik zou graag even aftoetsen of mijn denkpiste logisch is, of dat ik beter eerst nog verder zelf moet uitzoeken/lezen.
Deze post in de hoop dat ik niet weer gillend weg ren van het idee Home Assistant
situatieschets:
Om te beginnen, wij hebben een 'dom' schakelbord, dus niets van KNX of zo. Nu dat zou voor HA geen issue mogen zijn gezien de sturing via Zigbee e.a.
Ik wil graag starten met een HA setup (leren, prutsen en spelen). Klein beginnen en dan steeds wat verder uitbouwen tot een soort van echt werkend systeem….
Maar mijn vriendin dus niet. Zij krijgt al jeuk als ik zeg dat ze de 'domme' wandschakelaars in onze slaapkamer en living niet persé hoeft te gebruiken. Maar ze wil ook niet op haar GSM een sfeer activeren, waar door ze mij dus aanspreekt om het in te stellen als ze een bepaalde sfeer wil als er een film gaat kijken... Of Dat ze niet de schakelaar van het zonnescherm hoeft te gebruiken, maar dat ze dat prima vanaf haar gsm kan doen…. etc.
Momenteel hebben we een heel basic Niko Homecontrol (welke niet doet wat de bouwfirma heeft belooft) en een app om manueel onze screens aan te sturen en wat IKEA meuk. Ik zou willen beginnen om te proberen alles in 1 applicatie te smijten en gewoon rudimenteer doet wat de drie apps nu afzonderlijk doen. Daarna wil ik wel met meer automatisatie werken en speilerij toevoegen.
Ik heb momenteel helaas geen hardware rondslingeren waarmee ik kan spelen, ik ken nauwelijks iets van programmeren en om te starten wil ik ook geen klein fortuin uitgeven.
Mijn ervaring met Raspberry Pi is 0, De laatste keer dat ik nog Linux geprobeerd heb is inmiddels ook al van Ubuntu Hardy Heron geleden.
Dus…
Maakt het heel veel uit hoe je er aan begint?
Ik zat er eerst aan te denken om een NUC of zo aan te schaffen, tot ik de prijzen daarvan zag
. Vervolgens leek het mij dan best om voor een NAS te gaan om dan daarop Home Assistant als VM te draaien (HAOS?) zoals o.a. TommieW van dit forum. Ik zat dan te denken aan een DS224+ of DS225+ (maar eerst nog zonder extra geheugen). Als het hele HA verhaal dan niets zou worden, heb ik tenminste nog NASje voor mijn media op te slaan. Of misschien zelfs eerst gewoon eens een cheap 2dehands thin client op de kop tikken ( + een zigbee stick)
Is dit logisch?
Is het spul dat ik eventueel op een thinclient zet, makkelijk over te zetten mocht ik wat zwaardergeschut willen inzetten?
Ik besef dat dit misschien een “beginner-vraag” is en dat er geen one-size-fits-all antwoord bestaat. Ik heb al wat opgezocht en nagedacht over mogelijke richtingen, maar ik zou graag even aftoetsen of mijn denkpiste logisch is, of dat ik beter eerst nog verder zelf moet uitzoeken/lezen.
Deze post in de hoop dat ik niet weer gillend weg ren van het idee Home Assistant
situatieschets:
Om te beginnen, wij hebben een 'dom' schakelbord, dus niets van KNX of zo. Nu dat zou voor HA geen issue mogen zijn gezien de sturing via Zigbee e.a.
Ik wil graag starten met een HA setup (leren, prutsen en spelen). Klein beginnen en dan steeds wat verder uitbouwen tot een soort van echt werkend systeem….
Maar mijn vriendin dus niet. Zij krijgt al jeuk als ik zeg dat ze de 'domme' wandschakelaars in onze slaapkamer en living niet persé hoeft te gebruiken. Maar ze wil ook niet op haar GSM een sfeer activeren, waar door ze mij dus aanspreekt om het in te stellen als ze een bepaalde sfeer wil als er een film gaat kijken... Of Dat ze niet de schakelaar van het zonnescherm hoeft te gebruiken, maar dat ze dat prima vanaf haar gsm kan doen…. etc.
Momenteel hebben we een heel basic Niko Homecontrol (welke niet doet wat de bouwfirma heeft belooft) en een app om manueel onze screens aan te sturen en wat IKEA meuk. Ik zou willen beginnen om te proberen alles in 1 applicatie te smijten en gewoon rudimenteer doet wat de drie apps nu afzonderlijk doen. Daarna wil ik wel met meer automatisatie werken en speilerij toevoegen.
Ik heb momenteel helaas geen hardware rondslingeren waarmee ik kan spelen, ik ken nauwelijks iets van programmeren en om te starten wil ik ook geen klein fortuin uitgeven.
Mijn ervaring met Raspberry Pi is 0, De laatste keer dat ik nog Linux geprobeerd heb is inmiddels ook al van Ubuntu Hardy Heron geleden.
Dus…
Maakt het heel veel uit hoe je er aan begint?
Ik zat er eerst aan te denken om een NUC of zo aan te schaffen, tot ik de prijzen daarvan zag
Is dit logisch?
Is het spul dat ik eventueel op een thinclient zet, makkelijk over te zetten mocht ik wat zwaardergeschut willen inzetten?
Start met een home assistent green. Kost niet de wereld en verbruikt weinig. Hang daar een zbt2 aan en je hebt de wereld aan keuze vwb zigbee dingen.
Neem bv een Lenovo M10 als bedienpaneel met daarop fully kiosk app en je kunt basic starten inclusief een bedienpaneeltje.
Neem bv een Lenovo M10 als bedienpaneel met daarop fully kiosk app en je kunt basic starten inclusief een bedienpaneeltje.
Dat maakt allemaal eigenlijk niks uit. Je stelt alles in via de webinterface van HA, je zit nooit in Linux te werken.D-rez schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:51:
Nee.Maakt het heel veel uit hoe je er aan begint?
Je kunt die zelfs kopen met HA er al op geïnstalleerd. Ben je voor een paar tientjes klaar.Of misschien zelfs eerst gewoon eens een cheap 2dehands thin client op de kop tikken ( + een zigbee stick)
Heel makkelijk. Op de thinclient maak je een back-up (moet je sowieso regelmatig doen). Op je nieuwe apparaat installeer je HA en bij de eerste keer opstarten zeg je dat je de backup wilt terugzetten. Klaar.Is het spul dat ik eventueel op een thinclient zet, makkelijk over te zetten mocht ik wat zwaardergeschut willen inzetten?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als je je GSM moet uithalen om basale dingen te doen, dan automatiseer je fout.D-rez schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:51:
Maar mijn vriendin dus niet. [...] Of Dat ze niet de schakelaar van het zonnescherm hoeft te gebruiken, maar dat ze dat prima vanaf haar gsm kan doen…. etc.
Dus zorg dat dingen compleet automatisch gaan en/of zorg dat je nog steeds lokaal kunt bedienen.
Reed (smart home solver) heeft een paar filmpjes gemaakt met wat mij betreft goede ideeën
https://www.youtube.com/p...masUOTu8gMLR8DSdM_HSfEsya
Raspi zou ik niet meer doen, en als je het wat spannender wilt maken is een green/yellow ook niet de beste keuze meer als je het mij vraagt. Een (antieke) intel NUC bijvoorbeeld draait rondjes rond beide platforms met ongeveer hetzelfde verbruik. (mijn nuc8 gebruikt minder dan de Pi4 die daarvoor had draaien)Ik heb momenteel helaas geen hardware rondslingeren waarmee ik kan spelen, ik ken nauwelijks iets van programmeren en om te starten wil ik ook geen klein fortuin uitgeven.
Nee, zet gewoon beetje bij beetje dingen om. Als je nu al Ikea spul hebt dan zou ik al investeren in een zigbee stick en de ikea bridge vergeten. Dat is veel makkelijker dan ikea spul aan hass proberen te knopen. En veel universeler.Maakt het heel veel uit hoe je er aan begint?
Gevisualiseerd of andere 'spannende' installatie methoden Zou ik tegenwoordig niet meer doen, gewoon direct op hardware is wel zo simpel, zeker omdat je dan '1-klik' updates hebt van alles.Ik zat er eerst aan te denken om een NUC of zo aan te schaffen, tot ik de prijzen daarvan zag. Vervolgens leek het mij dan best om voor een NAS te gaan om dan daarop Home Assistant als VM te draaien (HAOS?) zoals o.a. TommieW van dit forum.
En gezien dit: nieuws: Home Assistant stopt ondersteuning van 32bit-, Core- en Supervised-in...
En (oud) nucje hoeft ook niet veel te kosten, ik heb er laatst een aantal gen4 gekocht voor 40e/stuk. Zonder voeding, maar de meeste nuc's vreten ongeveer alles van 12 tot 24V (check datasheet)
Een thinc lient valt al onder "zwaarder geschut", maar ja, een back-up kun je direct op nieuwe hardware terugzetten.Is het spul dat ik eventueel op een thinclient zet, makkelijk over te zetten mocht ik wat zwaardergeschut willen inzetten?
[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 02-02-2026 17:07 ]
Ik draai HA op een HP T-630 thin client. T-630 kostte 10 maanden geleden 59 euro. Deze dingen zijn nog steeds rond die prijs te koop. HA draait direct op HAOS, geen VM/dockers oid. Eén keer een muis/scherm/toetsenbord er in prikken voor de installatie. Hierna is de T-630 de meterkast in verdwenen en staat daar eenzaam in het donker te werken. Is echt heel eenvoudig. Je kan zelfs T-630s kopen waar HA al op geïnstalleerd is.D-rez schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:51:
Is dit logisch?
Die van mij gebruik 11 W gemiddeld en draait op minder dan 10% processor belasting.
.... dus als we het over de Matter devices van Ikea hebben, zijn die Gen4 Shelly's dus nutteloos?RobertMe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:43:
[...]
Shelly doet uberhaupt geen Matter over Thread (hardware kan het wel, software niet). Dus je hebt een Thread ontvanger nodig, en dus geen Matter. Overigens kan dat ook dat Ikea ding zijn (Diri????). Dat schijnt een okay Thread Border Router (TBR) te zijn. Waarbij een TBR ook alleen maar IP pakketjes via Thread naar IP pakketjes over je LAN hoeft om te zetten (en vise versa). Dat ding hoeft in principe dus geen ondersteuning te hebben voor de apparaten die je er mee verbindt. Dus bv een Tado X thermostaat kun je prima verbinden met die Ikea TBR, en vervolgens aansturen via Home Assistant. Terwijl de Ikea "doos" zelf geen ondersteuning heeft voor het aansturen van Matter thermostaten (waarbij het dan niet uit maakt of die thermostaat verbonden is via Thread, wifi, of rooksignalen).
Net maar feature request ingediend, net als anderen las ik her en der: https://support.shelly.cl...features_proposal_archive
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 02-02-2026 17:46 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Shelly doet wel Matter maar geen Matter over Thread. Dus de Shellys zullen inderdaad 0,0 invloed hebben op het Thread netwerk dat de Ikea al dan niet nodig hebben (als ze dus niet rechtstreeks met de ZBT-2 zouden kunnen verbinden).Raven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:46:
[...]
.... dus als we het over de Matter devices van Ikea hebben, zijn die Gen4 Shelly's dus nutteloos?Maar kunnen ze dan ook geen mesh-netwerk vormen zodat de Ikea sensor verbinding kan maken met de dan nog aan te schaffen (bijv.) ZBT-2 die aan Home Assistant hangt i.c.m. de OpenThread Border Router add-on?
Net maar feature request ingediend, net als anderen las ik her en der: https://support.shelly.cl...features_proposal_archive
Edit:
En dat is dus hetzelfde als dat veel andere Matter apparatuur geen invloed zal hebben op het Thread netwerk. Een robot stofzuiger met Matter zal ook wifi gebruiken en dus niks met het Thread netwerk doen. En zo zal er nog vele, vele, vele wel Matter maar niet Thread hardware zijn. (Slimme wifi lampen met Matter, of ....)
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 02-02-2026 18:07 ]
Hmm ok, maar zowel de single press als de double press zorgen niet ervoor dat een actie uit de blueprint uitgevoerd wordt. Geen idee wat ik verkeerd kan doen en hoe te troubleshooten.Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:38:
@PnD De knop doet ook geen double press. Die is virtueel in de Blueprint gebakken. Ofwel, die kijkt gewoon of er twee "singles" snel achter elkaar volgens.
Iemand hier ervaring met de 17track integratie?
Ik krijg de integratie werkend, https://www.home-assistant.io/integrations/seventeentrack/
maar die geeft standaard alleen aantal pakketjes.
Er is ook een mogelijkheid om een sensor te maken die per status de details van de pakketjes op kan halen en kan tonen, maar die krijg ik niet werkend.
het is een trigger based sensor die een action aanroept en dit dan in een sensor moet verwerken.
De Action an sich werkt in de developer tools, het aanmaken van de sensor ook, alleen blijft die leeg.
Iemand ideen?
Ik krijg de integratie werkend, https://www.home-assistant.io/integrations/seventeentrack/
Er is ook een mogelijkheid om een sensor te maken die per status de details van de pakketjes op kan halen en kan tonen, maar die krijg ik niet werkend.
het is een trigger based sensor die een action aanroept en dit dan in een sensor moet verwerken.
De Action an sich werkt in de developer tools, het aanmaken van de sensor ook, alleen blijft die leeg.
YAML:
Dit is die yaml, maar die werkt dus niet. Ik snap ook niet hoe we van result naar de sensor de gegevens verwerken.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| template: - trigger: - trigger: time_pattern hours: /1 - trigger: homeassistant event: start action: - action: seventeentrack.get_packages data: config_entry_id: YOUR_CONFIG_ENTRY_ID package_state: - in_transit response_variable: result sensor: - name: "Packages in transit" unique_id: packages_in_transit state: "" attributes: packages: "" |
Iemand ideen?
Tijd van werken, tijd van rusten
Die sensor doet inderdaad helemaal niets, er staat immers niets bij het state template of het template voor het packages attribute.Driek schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:02:
Iemand hier ervaring met de 17track integratie?
De Action an sich werkt in de developer tools, het aanmaken van de sensor ook, alleen blijft die leeg.YAML:Dit is die yaml, maar die werkt dus niet. Ik snap ook niet hoe we van result naar de sensor de gegevens verwerken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 template: - trigger: - trigger: time_pattern hours: /1 - trigger: homeassistant event: start action: - action: seventeentrack.get_packages data: config_entry_id: YOUR_CONFIG_ENTRY_ID package_state: - in_transit response_variable: result sensor: - name: "Packages in transit" unique_id: packages_in_transit state: "" attributes: packages: ""
Iemand ideen?
Net als een automation kan je in de trace kijken.PnD schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:32:
[...]
Hmm ok, maar zowel de single press als de double press zorgen niet ervoor dat een actie uit de blueprint uitgevoerd wordt. Geen idee wat ik verkeerd kan doen en hoe te troubleshooten.
En voor hier kan je de yaml van de blueprint implementatie posten en ook de trace (3-dots => Download trace)
Maar als je los kijkt zie je dus wel een deconz_event met event: '2002'?
@D-rez De boel "smart" maken kent geen eenduidige uitvoering. Dat is wat je zelf zal moeten schetsen. Voor de één is dat alles alleen via de mobiel te doen is en de ander wil dat alles automagisch gaat en alles ertussen.
Zelf ben ik vooral dat het wat toe moet voegen maar in de basis voor een leek te begrijpen. Voorbeelden:
- Licht in de gang gaat vanzelf maar er is gewoon een schakelaar die je mag gebruiken.
- Meeste andere ruimtes kennen gewoon een lichtschakelaar alleen schakelt deze alle lampen in de ruimte naar een standaard niveau.
- Andere scenes kunnen via extra knop of mobiel.
- (in de maak
) Screens gaan vanzelf dicht maar er is ook gewoon een knop
- Volume van de versterker kan ook in dezelfde app maar de knop op de versterker of afstandsbediening zijn er ook nog.
- Etc
En het is zoeken wat je zelf wilt. Zou vooral klein beginnen (Wc, je eigen kantoor etc). En qua verlichting, als je een ruimte doet kan ik alleen aanraden alles te doen, mix tussen smart en dom is juist vervelend.
Zelf ben ik vooral dat het wat toe moet voegen maar in de basis voor een leek te begrijpen. Voorbeelden:
- Licht in de gang gaat vanzelf maar er is gewoon een schakelaar die je mag gebruiken.
- Meeste andere ruimtes kennen gewoon een lichtschakelaar alleen schakelt deze alle lampen in de ruimte naar een standaard niveau.
- Andere scenes kunnen via extra knop of mobiel.
- (in de maak
- Volume van de versterker kan ook in dezelfde app maar de knop op de versterker of afstandsbediening zijn er ook nog.
- Etc
En het is zoeken wat je zelf wilt. Zou vooral klein beginnen (Wc, je eigen kantoor etc). En qua verlichting, als je een ruimte doet kan ik alleen aanraden alles te doen, mix tussen smart en dom is juist vervelend.
Deze template had als nadeel dat hij niet persisteerde bij een restart. Dit kwam omdat het variables blok op de verkeerde plek stond. De iets aangepaste template heeft daar geen last van:HuismAndré schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:57:
[...]
Of je maakt een luchtvochtigheidstemplate aan met running average (hou je alles in "eigen beheer").YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - templates: - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/10" - platform: state entity_id: sensor.badkamer_rh_r sensor: - name: Douche Rel Vocht variables: source: sensor.badkamer_rh_r current: "{{ states(source) | float(50) }}" avg: "{{ state_attr('sensor.douche_rh_r','avg') or 50 }}" delta: "{{ iif((current - avg)|abs < 5, 0.05, 0.01) }}" unique_id: douche_rh_r unit_of_measurement: "%" availability: "{{ has_value(source) }}" state: "{{ (current - avg) | round(0) }}" attributes: avg: >- {{ iif(trigger.platform != 'time_pattern', avg, (avg*(1-delta) + current*delta)) | round(1) }}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - templates: - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/10" - platform: state entity_id: sensor.badkamer_rh_r variables: current: "{{ states('sensor.badkamer_rh_r') | float(50) }}" avg: "{{ state_attr('sensor.douche_rh_r','avg') | float(current) }}" delta: "{{ iif((current - avg) | abs < 5, 0.05, 0.01) }}" sensor: - name: Douche Rel Vocht unique_id: douche_rh_r unit_of_measurement: "%" availability: "{{ has_value('sensor.badkamer_rh_r') }}" state: "{{ (current - avg) | round(0) }}" attributes: avg: >- {{ iif(trigger.platform != 'time_pattern', avg, (avg*(1-delta) + current*delta)) | round(1) }} |
André Huisman (www.new-line.nl)
Jij had achteraf toch gelijk, sort of. Dat wil zeggen, ik heb vanavond de settings nog een keer nagelopen, en alles stond weer uit? De sensoren stonden ook niet aan, en toen ik ze aanzette was het elke 20 minuten ofzo. Dat heb ik nu verandert naar elke 20 sec. Alles staat opnieuw aan, en nu zie ik ook recente activiteit als ik de telefoon opzoek, want nu viel me op dat dat gisteren totaal niet het geval was nadat ik de app had weg geklikt op de iPhone.InjecTioN schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Ik verwacht dat dit met permissies van de app te maken heeft. De eerste keer dat je het toelaat is niet voor altijd. Dan moet je in de telefoon specifiek naar de instellingen (onder iPhone settings) van de HomeAssistant app gaan en aangeven dat die altijd (op de achtergrond) deze informatie mag verwerken.
Nu zie ik af en toe activiteit voorbij komen, dat lijkt me zoals het hoort.
Bedankt voor de tips. De trace blijft leeg, maar ik zie inderdaad wel deconz events.Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:27:
[...]
Net als een automation kan je in de trace kijken.
En voor hier kan je de yaml van de blueprint implementatie posten en ook de trace (3-dots => Download trace)
Maar als je los kijkt zie je dus wel een deconz_event met event: '2002'?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Ikea schakelaar 2 description: "" use_blueprint: path: EPMatt/ikea_e2201.yaml input: controller_device: 6dddd254d8ff7af5f11f2af3deb4100b button_up_double_press_exposed: true button_down_double_press_exposed: true action_button_down_long: - device_id: 037e6306f5546bd7858e51c4c93059f7 domain: light entity_id: af5bc5392be129c20c618019d8252761 type: brightness_decrease action_button_up_double: [] action_button_up_long: - device_id: 037e6306f5546bd7858e51c4c93059f7 domain: light entity_id: af5bc5392be129c20c618019d8252761 type: brightness_increase action_button_up_short: - type: toggle device_id: 037e6306f5546bd7858e51c4c93059f7 entity_id: af5bc5392be129c20c618019d8252761 domain: light action_button_up_release: - type: toggle device_id: 037e6306f5546bd7858e51c4c93059f7 entity_id: af5bc5392be129c20c618019d8252761 domain: light |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-02-2026 21:10 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@PnD Lege trace is wel raar, de trigger zou toch op zijn minst moeten gebeuren.
Kan je eens posten wat je ziet via Dev tools => Events als je daar naar deconz_event luistert en op de Up of down drukt?
Kan je eens posten wat je ziet via Dev tools => Events als je daar naar deconz_event luistert en op de Up of down drukt?
Toevallig heb ik afgelopen weekend een Shelly 2PM Gen4 aangesloten, met eigenlijk hetzelfde idee als jij had: via Matter-over-Thread aansluiten. De adoptie van van het apparaatje gaat heel snel, maar later zag ik in de integratie onder 'Device Info' inderdaad dat deze via Wifi geleerd is. Mijn gedachtegang initieel was dat de chip die Shelly hierin gebruikt (ESP-C6) zowel Zigbee als Thread ondersteunt, dus dat Shelly ook wel zo straight-forward zou zijn door Matter-over-Thread aan te bieden, maar helaas. Op de verpakking staat ook enkel het Matter-logo weergegeven, nergens staat het Thread-logo erbij, dus ik had het ook wel kunnen weten.Raven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:46:
[...]
.... dus als we het over de Matter devices van Ikea hebben, zijn die Gen4 Shelly's dus nutteloos?Maar kunnen ze dan ook geen mesh-netwerk vormen zodat de Ikea sensor verbinding kan maken met de dan nog aan te schaffen (bijv.) ZBT-2 die aan Home Assistant hangt i.c.m. de OpenThread Border Router add-on?
Voor mijn use-case (bediening van rolluiken) maakt het niet heel veel uit of het via Wifi of Thread gaat, maar ik kwam er daarnaast ook tegenaan dat mijn rolluiken via Matter niet goed herkend werden. Na de kalibratie voltooid te hebben, zou het apparaat meer entities moeten laten zien, maar ik kwam niet verder dan 3 entities. De enige entity die iets met de stand van het luik te maken had, was de 'gewenste stand' die je verder ook niet in kon stellen. Ik ben uiteindelijk gewisseld naar de Zigbee-firmware, en daarmee was het snel gefixt. Nu nog netjes wegwerken...
De nieuwe Shelly Gen 4 producten hebben inderdaad momenteel enkel Matter over WiFi. De chip erin kan ook Bluetooth, Zigbee en Thread. Maar zelfs de Zigbee implementatie is beperkt. Zo kan je geen updates via Zigbee installeren.
Heb zelf de uitvoering: Shelly Flood Gen4 die heb ik aan Wifi gekoppeld voor de updates en aan Zigbee voor de normale aansturing. Nu geeft de Wifi ook de sensoren, maar die negeer ik dan.
Heb ook de https://www.shelly.com/products/ecowitt-ws90-7-in-1-weather-station waar ik erg tevreden over ben. Deze heeft enkel Zigbee en Bluetooth. Die werkt perfect via Zigbee2MQTT. Heb daar recent ook extra gecalculeerde sensoren aan toegevoegd, die met de volgende Z2M update erbij komen.
Heb zelf de uitvoering: Shelly Flood Gen4 die heb ik aan Wifi gekoppeld voor de updates en aan Zigbee voor de normale aansturing. Nu geeft de Wifi ook de sensoren, maar die negeer ik dan.
Heb ook de https://www.shelly.com/products/ecowitt-ws90-7-in-1-weather-station waar ik erg tevreden over ben. Deze heeft enkel Zigbee en Bluetooth. Die werkt perfect via Zigbee2MQTT. Heb daar recent ook extra gecalculeerde sensoren aan toegevoegd, die met de volgende Z2M update erbij komen.
Ik heb een automation die wordt getriggerd als mijn proximity boven of onder een bepaalde waarde komt. Echter, als de waarde door een hickup even unknown/unavailable wordt en daarna weer een numerieke waarde bevat, wordt deze automation ook getriggerd. Ik zag her en der wat oplossingen, en dit is ook al eens besproken in een 'WTH', maar voor zover ik kan vinden is er nog geen nette oplossing hiervoor, zoals dat eigenlijk bij een state_trigger wel is (je kunt daar immers from als onderdeel van de trigger gebruiken).
Heeft iemand hier nog andere ideeën over, anders dan de oplossing die ik nu heb? Een helper zou ook kunnen, maar is naar mijn mening ook slechts een work-around.
Heeft iemand hier nog andere ideeën over, anders dan de oplossing die ik nu heb? Een helper zou ook kunnen, maar is naar mijn mening ook slechts een work-around.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.proximity_afstand below: 1000 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.proximity_afstand above: 1000 conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}" |
If it ain't broken don't fix it. Zo'n ramp zou ik het niet vinden als dat de enige beperking was.BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
Maar zelfs de Zigbee implementatie is beperkt. Zo kan je geen updates via Zigbee installeren.
Het leuke is toch dat je wifi kunt provisionen via Zigbee. Dus gewoon wifi lekker uit zetten en dan periodiek even aan zetten om op updates te controleren. Of je doet out-of-band op updates controleren (gewoon de Shelly website checken bv). En die updates kun je vast ook wel doen via de Shelly web UI. Ik zou de apparaten dus niet eens via wifi aan HA toevoegen.Heb zelf de uitvoering: Shelly Flood Gen4 die heb ik aan Wifi gekoppeld voor de updates en aan Zigbee voor de normale aansturing. Nu geeft de Wifi ook de sensoren, maar die negeer ik dan.
Met de volgende? Toevallig dan iets dat de afgelopen ~36 uur is toegevoegd? Zo oud is de nieuwste Z2M release immersHeb daar recent ook extra gecalculeerde sensoren aan toegevoegd, die met de volgende Z2M update erbij komen.
Ja, op papier kan dat. Heb het alleen nog niet werkend gekregen. Zodra ik de wifi uitzet, krijg ik de wifi pas weer aan als ik hem reset. De commando's via Z2M lijken niks te doen. Nu kan ik ze ook elke keer resetten bij een update, want er zijn niet vaak updates, sinds ik ze heb nog geen nieuwe updates gezien behalve direct na eerste keer koppelen.RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:53:
[...]
If it ain't broken don't fix it. Zo'n ramp zou ik het niet vinden als dat de enige beperking was.
[...]
Het leuke is toch dat je wifi kunt provisionen via Zigbee. Dus gewoon wifi lekker uit zetten en dan periodiek even aan zetten om op updates te controleren. Of je doet out-of-band op updates controleren (gewoon de Shelly website checken bv). En die updates kun je vast ook wel doen via de Shelly web UI. Ik zou de apparaten dus niet eens via wifi aan HA toevoegen.
[...]
Met de volgende? Toevallig dan iets dat de afgelopen ~36 uur is toegevoegd? Zo oud is de nieuwste Z2M release immers
Over de aanpassing in Z2M, was helaas net te laat. Hij zal wel in de Edge build eerder komen.
https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman-converters/pull/11437
Ronker32 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:48:
Ik heb een automation die wordt getriggerd als mijn proximity boven of onder een bepaalde waarde komt. Echter, als de waarde door een hickup even unknown/unavailable wordt en daarna weer een numerieke waarde bevat, wordt deze automation ook getriggerd. Ik zag her en der wat oplossingen, en dit is ook al eens besproken in een 'WTH', maar voor zover ik kan vinden is er nog geen nette oplossing hiervoor, zoals dat eigenlijk bij een state_trigger wel is (je kunt daar immers from als onderdeel van de trigger gebruiken).
Heeft iemand hier nog andere ideeën over, anders dan de oplossing die ik nu heb? Een helper zou ook kunnen, maar is naar mijn mening ook slechts een work-around.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.proximity_afstand below: 1000 - trigger: numeric_state entity_id: sensor.proximity_afstand above: 1000 conditions: - condition: template value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"

een alternatief is nog
YAML:
1 2 - condition: template value_template: "{{ trigger.from_state.state | is_number }}"
Ik heb van de week de gewone ecowitt WS90 gekocht die via RF werkt aangezien die wat verder weg in de tuin staat en ik niet verwachte dat het bluetooth / zigbee signaal zover zou komen. En ik kan er een keer wat bodem sensoren aan koppelen dat kan volgens mij niet met de shelly versie.BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
Wat voor sensoren heb jij nog toegevoegd?
En heb jij ook dat de windsnelheid toch redelijk vaak 0 aangeeft, had al gelezen dat regen en wind niet zo naukeurig waren maar denk wel prima voor een trend om de sproeiers/sprinklers aan te kunnen zetten van de zomer als het wind stiller is.
Er zitten 7 fysieke sensoren in de Wittboy zelf. De originele via RF 868Mhz, rapporteert via de hub al extra sensoren, die berekend worden aan de hand van de ruwe sensor data.TheMystery schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ik heb van de week de gewone ecowitt WS90 gekocht die via RF werkt aangezien die wat verder weg in de tuin staat en ik niet verwachte dat het bluetooth / zigbee signaal zover zou komen. En ik kan er een keer wat bodem sensoren aan koppelen dat kan volgens mij niet met de shelly versie.
Wat voor sensoren heb jij nog toegevoegd?
En heb jij ook dat de windsnelheid toch redelijk vaak 0 aangeeft, had al gelezen dat regen en wind niet zo naukeurig waren maar denk wel prima voor een trend om de sproeiers/sprinklers aan te kunnen zetten van de zomer als het wind stiller is.
De bestaande Z2M implementatie liet alleen de ruwe sensoren zien. Daar kwam ik achter toen ik overstapte van de RF versie naar de Zigbee versie. De exacte sensoren kan je in de Github link zien, niet alle zijn in de originele aanwezig.
Hoi allen, ik gebruik al een jaar HA op de RPi5, en sinds zaterdag heb ik problemen met de Solaredge integratie. Zijn er meer mensen met problemen? Data is niet beschikbaar, en het lijkt erop dat de API niet goed werkt? Dan komt er wel data door en dan weer niet.
[ Voor 9% gewijzigd door dorenberg op 03-02-2026 14:03 ]
Zijn er nog meer van hier aanwezig vanavond bij de meetup in Utrecht? @TheFes en ik zijn er in ieder geval!
@dorenberg Solaredge integratie is cloud polling dus grote kans dat daar het probleem zit.
Het was me eerlijk gezegd nog niet zo opgevallen. Misschien omdat ik altijd Dark Mode aan heb staan en het contrast dan toch al minder is.Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:22:
Qua beta, ik mis het blauw wel enorm eigenlijk. Voelt erg kaal zo
De SolarEdge cloud wil nog wel eens problemen hebben, mogelijk dat het dus daar aan ligt. Log evt dus eens op hun portal in om te kijken of daar wel alles up-to-date is. En check evt of de PV nig werkt. Bij familie wel eens klacht gehoord dat in de app niks meer te zien was en vervolgens bleek de alamat uit te zijndorenberg schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:02:
Hoi allen, ik gebruik al een jaar HA op de RPi5, en sinds zaterdag heb ik problemen met de Solaredge integratie. Zijn er meer mensen met problemen? Data is niet beschikbaar, en het lijkt erop dat de API niet goed werkt? Dan komt er wel data door en dan weer niet.
Zelf gebruik ik nu al een jaar of 3 naar volle tevredenheid een 3th party modbus integratie voor HA. Dat werkt lokaal en prima. Incl elke 5 seconden dat die doet pollen dus altijd actuele data
Ik heb afgelopen weekend zitten vloeken bij het leven maar nog steeds wil het niet lukken.Gizz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Dit is verwarrend, heb je nu in de Arduino IDE iets geprogrammeerd en op je ESP gezet, of staat er ESPHome als firmware op je ESP? Ik neem aan dat laatste, maar wat je dan met Arduino erop zetten bedoelt?
Ik zou niet te veel op chatgpt vertrouwen, die komt regelmatig met onzin. Qua ESPHome kun je deze wizard doorlopen om een bluetooth-proxy te maken. Flashen van firmware gaat gewoon via je browser, daar komt geen Arduino IDE of firmware bij kijken.
Binnenkort komt er iemand die bekender is met home assistant als ik dus die gaat even kijken en hopelijk oplossen.
iig bedankt voor het helpen
Enkel BT lukt niet? Of ESP helemaal niet?
Dat laatste zou vreemd zijn. Dat is allemaal redelijk plug and play tegenwoordig.
Dat laatste zou vreemd zijn. Dat is allemaal redelijk plug and play tegenwoordig.
[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 03-02-2026 15:29 ]
Ik ben sinds kort overgestapt naar een dynamisch energiecontract bij Essent, en hoewel er veel geschreven wordt over Nordpool, Tibber, et cetera kon ik weinig vinden over Essent. Ze hebben een publiek toegankelijke API, en die data kun je met een REST-sensor naar Home Assistant halen. Ik gebruik daarvoor onderstaande code:
YAML:
Gebaseerd op deze allesomvattende sensor kun je met een template-sensor de stroom- en/of gasprijzen voor vandaag en/of morgen ophalen, bijvoorbeeld zo:1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sensor: - platform: rest name: Essent dynamische prijzen resource: https://www.essent.nl/api/public/tariffmanagement/dynamic-prices/v1/ scan_interval: 900 value_template: "{{ value_json.prices[0].date }}" timeout: 30 json_attributes: - prices |
YAML:
Wellicht is hier iemand mee geholpen, met behulp van ChatGPT was dit vrij eenvoudig te realiseren! En mocht iemand nog wat optimalisaties/verbeteringen hebben, laat het graag weten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| - template: - name: "Essent stroomprijzen vandaag" icon: mdi:flash unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {{ state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices')[0].electricity.averageAmount }} attributes: prices: > {% set today = now().date().isoformat() %} {% set days = state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices') %} {% set today_data = days | selectattr('date','eq',today) | list %} {% if today_data %} {{ today_data[0].electricity.tariffs | map(attribute='totalAmount') | list }} {% else %} [] {% endif %} timestamps: > {% set today = now().date().isoformat() %} {% set days = state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices') %} {% set today_data = days | selectattr('date','eq',today) | list %} {% if today_data %} {{ today_data[0].electricity.tariffs | map(attribute='startDateTime') | list }} {% else %} [] {% endif %} |
Ik zou de prijzen en timestamps combineren zodat het zoiets wordt:Ronker32 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:56:
Ik ben sinds kort overgestapt naar een dynamisch energiecontract bij Essent, en hoewel er veel geschreven wordt over Nordpool, Tibber, et cetera kon ik weinig vinden over Essent. Ze hebben een publiek toegankelijke API, en die data kun je met een REST-sensor naar Home Assistant halen. Ik gebruik daarvoor onderstaande code:YAML:Gebaseerd op deze allesomvattende sensor kun je met een template-sensor de stroom- en/of gasprijzen voor vandaag en/of morgen ophalen, bijvoorbeeld zo:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 sensor: - platform: rest name: Essent dynamische prijzen resource: https://www.essent.nl/api/public/tariffmanagement/dynamic-prices/v1/ scan_interval: 900 value_template: "{{ value_json.prices[0].date }}" timeout: 30 json_attributes: - pricesYAML:Wellicht is hier iemand mee geholpen, met behulp van ChatGPT was dit vrij eenvoudig te realiseren! En mocht iemand nog wat optimalisaties/verbeteringen hebben, laat het graag weten.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 - template: - name: "Essent stroomprijzen vandaag" icon: mdi:flash unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {{ state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices')[0].electricity.averageAmount }} attributes: prices: > {% set today = now().date().isoformat() %} {% set days = state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices') %} {% set today_data = days | selectattr('date','eq',today) | list %} {% if today_data %} {{ today_data[0].electricity.tariffs | map(attribute='totalAmount') | list }} {% else %} [] {% endif %} timestamps: > {% set today = now().date().isoformat() %} {% set days = state_attr('sensor.essent_dynamische_prijzen', 'prices') %} {% set today_data = days | selectattr('date','eq',today) | list %} {% if today_data %} {{ today_data[0].electricity.tariffs | map(attribute='startDateTime') | list }} {% else %} [] {% endif %}
YAML:
Zo doen de meeste custom integrations het ook, en zo kun je het ook het makkelijkst gebruiken in mijn Cheapest Energy Hours macro.
1
2
3
4
| - timestamp: 20260203T00:00:00+01:00 price: 0.25 - timestamp: 20260203T01:00:00+01:00 price: 0.27 |
ok er is nu via V&A een HP T620+ naar mij onderweg, ik heb een zigbee stick besteld en nog wat schakel dingetjes.
Vanavond eens in mijn grabbelbak kijken of ik nog een usb van 8 GB heb om een bootable ubuntu USB te maken....
Maar, begrijp ik de website van HA nu goed, dat je sommige zaken gewoon rechtstreeks kunt installeeren in je HA door op een knop op die website te drukken?
Vanavond eens in mijn grabbelbak kijken of ik nog een usb van 8 GB heb om een bootable ubuntu USB te maken....
Maar, begrijp ik de website van HA nu goed, dat je sommige zaken gewoon rechtstreeks kunt installeeren in je HA door op een knop op die website te drukken?
Waarom niet direct Proxmox installeren erop? kan je naast Home Assistant wellicht nog wat andere handige dingen erop installeren!D-rez schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:17:
ok er is nu via V&A een HP T620+ naar mij onderweg, ik heb een zigbee stick besteld en nog wat schakel dingetjes.
https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE/scripts
* D-rez gaat kijken wat Proxmox inhoud
@bjoran123 Ik sta juist op het punt om mijn T630 dedicated HA te laten draaien
Omdat het in een VM draait, kun je (naar mijn idee) niet de volledige potentie van de hardware gebruiken.
Maar misschien is dit iets te kort door de bocht.
[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 03-02-2026 17:12 ]
Ja, je wordt in elk geval naar de pagina van je lokale installatie gebracht. Hoe dat werkt? Je moet 1x op de pagina de URL van jouw HomeAssistant aangeven en dat wordt in een cookie opgeslagen. De volgende keer dat je weer via My HomeAssistant naar een integratie wordt verwezen, kun je de integratie direct openen in je eigen systeem.D-rez schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:17:
Proxmox is een open source hypervisor, waarop je virtuele machines kan draaien. Ik zou aanraden om eerst gewoon de HAOS installatie op je Thin Client te installeren en eerst met HomeAssistant te testen. Als je genoeg getest hebt, kun je altijd besluiten om "opnieuw te beginnen" en Proxmox te gebruiken. Als je alles in 1x wilt doen, dan maak je het jezelf onnodig ingewikkeld.
[ Voor 23% gewijzigd door tagican op 03-02-2026 17:15 ]
Qua resources is Proxmox vrij licht. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
Maar het is wel gewoon een hele extra technische laag om te snappen. Het maakt de leercurve om te beginnen wel heel veel steiler. Dus zou het niet aanraden om mee te beginnen als je niet eerder met zoiets gewerkt hebt.
Maar als je nu gewoon direct HA OS installeert is het later een fluitje om de overstap te maken naar Proxmox qua HA. Je kan dan gewoon backup terug uitrollen en gaan.
Maar het is wel gewoon een hele extra technische laag om te snappen. Het maakt de leercurve om te beginnen wel heel veel steiler. Dus zou het niet aanraden om mee te beginnen als je niet eerder met zoiets gewerkt hebt.
Maar als je nu gewoon direct HA OS installeert is het later een fluitje om de overstap te maken naar Proxmox qua HA. Je kan dan gewoon backup terug uitrollen en gaan.
Als ex-Proxmox gebruiker en nooit HAOS gebruiker zou ik je aanraden om gewoon HAOS te installeren. Dan heb je een volledig besturingssysteem dat je puur beheert via de web UI van Home Assistant. En als je andere software er naast wilt draaien kan dat via "apps" (voorheen "add-ons"). Waarbij je het zo gek kan verzinnen of er is een "app" voor.
Serieus, waarom zijn er mensen die bv de Ubiquiti UniFi network controller in HAOS willen draaien?
Nah. Proxmox doet vrij veel logging en dergelijke die best wel weer wat invloed heeft op resource gebruik (als in: elke X seconden CPU, memory, disk, netwerk, ... verbruik vastleggen). Als je er nooit naar kijkt (en dat was bij mij het geval) voegt dat niks toe.Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:47:
Qua resources is Proxmox vrij licht. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
En zaken als snapshots etc heb je AFAIK ook niet nodig doordat de hele opzet van HAOS dat overbodig maakt. Docker containers waarbij ze terug kunnen. En gebruikt HAOS niet ook btrfs waarmee snapshots gemaakt kunnen worden vooraf aan OS updates? En/of twee installaties naast elkaar met automatische wissel naar de oude install als de nieuwe niet start?
Vanuit oogpunt van energiebesparing snap ik dat mensen functies willen combineren en dat een hypervisor dan handig is. Ik ben daar zelf deels van terug gekomen zodat bijvoorbeeld mijn pfSense firewall weer op eigen hardware draait. En ook mijn pihole en cloudbackup zitten samen op een pi en voor de rest gebruik ik inderdaad een kleine Proxmox server met een N100 waarbij het niet zo'n probleem is als de host gerebooted moet worden.
Merci mensen,
Ik was er inmiddels ook achter dat ik Proxmox nog even links ging laten liggen.
To be clear: Ubuntu kun je dus ook links laten liggenD-rez schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:17:
Merci mensen,
Ik heb ubuntu toch nodig om HAOS geinstalleerd te krijgen op de client.RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:12:
[...]
To be clear: Ubuntu kun je dus ook links laten liggenMet HAOS heb je een volledig, purpose build, OS dat maar één taak heeft en dat is Home Assistant draaien. (En als "optie" krijg je er ondersteuning voor "apps" bij zodat je ook andere software er naast kunt draaien).
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Goed advies had ik graag eerder gehad, om gewoon met HAOS te beginnen. Heb zelf ook eerst de fout gemaakt om gelijk met Proxmox te beginnen terwijl ik nog nauwelijks wist hoe HA werkte. Uiteindelijk alles gewoon op HAOS gezet en nooit meer omgekeken.RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:12:
[...]
To be clear: Ubuntu kun je dus ook links laten liggenMet HAOS heb je een volledig, purpose build, OS dat maar één taak heeft en dat is Home Assistant draaien. (En als "optie" krijg je er ondersteuning voor "apps" bij zodat je ook andere software er naast kunt draaien).
Ah right, did not see that one coming. Ik heb HAOS dus nooit gedraaid en nooit naar de instructies gekeken. Ziet er IMO wel (over) compex uit voor iets dat ze juist zo simpel mogelijk willen maken.D-rez schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:24:
[...]
Ik heb ubuntu toch nodig om HAOS geinstalleerd te krijgen op de client.
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
In de categorie: als je dan een OS maakt zorg dan ook voor een installer. I.p.v. gebruikers (vaak semi leek*) eerst een Ubuntu live image te laten maken om van daaruit weer HAOS te installeren.
* De "gevordere" gebruiker zal vaak zijn eigen OS regelen en draait "HA Container" via het Docker image.
Ik zou gewoon een bootable USB stick maken met Balena Etcher via je gewone laptop of PC. Dan heb je geen Ubuntu nodigRobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:36:
[...]
Ah right, did not see that one coming. Ik heb HAOS dus nooit gedraaid en nooit naar de instructies gekeken. Ziet er IMO wel (over) compex uit voor iets dat ze juist zo simpel mogelijk willen maken.
In de categorie: als je dan een OS maakt zorg dan ook voor een installer. I.p.v. gebruikers (vaak semi leek*) eerst een Ubuntu live image te laten maken om van daaruit weer HAOS te installeren.
* De "gevordere" gebruiker zal vaak zijn eigen OS regelen en draait "HA Container" via het Docker image.
Och, het kan allemaal.
Maar vaak is het inderdaad veel sneller om even de SSD uit het doosje te halen en het image via balena oid rechtstreeks er op te gooien.
Maar voor mensen die niet met hardware willen stunten (of geen USB naar m2 of sata converter hebben) is een boot stick een optie.
Maar vaak is het inderdaad veel sneller om even de SSD uit het doosje te halen en het image via balena oid rechtstreeks er op te gooien.
Maar voor mensen die niet met hardware willen stunten (of geen USB naar m2 of sata converter hebben) is een boot stick een optie.
[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 03-02-2026 19:55 ]
Ik heb idd via de gateway van ecowitt een 30 entiteiten, al komen die denk ik via de home assistent integratie bij aangezien je in de gateway ook maar een 12 waardes ziet en 4 voor de indoor sensor.BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Er zitten 7 fysieke sensoren in de Wittboy zelf. De originele via RF 868Mhz, rapporteert via de hub al extra sensoren, die berekend worden aan de hand van de ruwe sensor data.
De bestaande Z2M implementatie liet alleen de ruwe sensoren zien. Daar kwam ik achter toen ik overstapte van de RF versie naar de Zigbee versie. De exacte sensoren kan je in de Github link zien, niet alle zijn in de originele aanwezig.
Ziet bij jou windsnelheid er ook zo uit?
:strip_exif()/f/image/RoRqLZ7hXn8BZRtIyoXTdbBH.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind hem vaak naar 0 gaan, dus vraag me af of er wat mis mee is of dat ik misschien toch nog een 0 kalibratie moet doen. Verder nog een reden dat je van de RF versie afgestapt bent?
Ik heb een donut-apexchart-grafiek gemaakt, en dat werkt prima, maar is er ergens een lijst van beschikbare kleuren? Ik weet wel dat kleuren allemaal een kleurcode hebben, maar in dit geval werkt hij met kleurnamen.
Midnightblue is dus een ander blauw dan 'blue'.
Is er ergens een lijst van beschikbare kleurnamen die werken?
Heb je hier iets aan?Just_A_User schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:00:
Ik heb een donut-apexchart-grafiek gemaakt, en dat werkt prima, maar is er ergens een lijst van beschikbare kleuren? Ik weet wel dat kleuren allemaal een kleurcode hebben, maar in dit geval werkt hij met kleurnamen.
https://github.com/home-a...meassistant/util/color.py
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.