Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 372 373 Laatste
Acties:

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Geen matches
Heeft iemand nog een goed alternatief voor Switchbot gordijn robots? Het liefst zou ik een oplossing hebben die direct via Z2M werkt, zonder extra hubs. Natuurlijk kan ik een BT proxie gebruiken, maar dan moet ik weer een extra esp inzetten.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geen matches
Ik heb IKEA smart devices met Matter gekocht. Die werken met Matter over Thread (geen verstand van verder). Ik heb echter geen zin om de IKEA Dirigera hub aan te schaffen.

Omdat ik alleen een Zigbee netwerk heb met de welbekende SLZB-06M met POE, en geen dingen zoals een Google Nest Hub of Apple TV device, moet ik iets regelen om het met Home Assistant te laten werken.

Maar wat? Een extra stick voor Matter? Een duo netwerk stick van SMLIGHT? Een oude stick met nieuwe Matter firimware? Hoe doen jullie dit? En moet ik ook, net als Zigbee, rekening houden met bereik?

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:15
Geen matches
Ik loop op de telefoon van mijn vrouw (iPhone, alles up to date, HA app ook) tegen het issue aan dat hij geen periodieke updates geeft.

Alle sensoren staan ingesteld op dat ze altijd updates moeten doorgeven, in de HA app en in de settings van iPhone staat alles op aan/altijd qua toegangsrechten die de HA app heeft.

Als ik op haar telefoon inlog in de app krijg ik direct een of andere VPN melding in het geel, maar ik heb geen VPN, zij heeft geen VPN, het netwerk hier heeft geen VPN. ALLE settings in de HA app op mijn telefoon zijn gelijk aan de settings in de HA app op haar telefoon, en tóch werkt het bij mij feilloos maar bij haar niet.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, alles lijkt 100% aan elkaar gelijk en toch kan dat niet want dan zou óf haar iPhone net zo prima moeten werken met HA als de mijne, of mijn telefoon zou dezelfde issues moeten hebben als haar telefoon.

Och ja, je moet toch wat he.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
Geen matches
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:54:
@Dracula Als je alleen DuckDNS draai hoef je niet bang te zijn voor CNAME. Maar DuckDNS is tegenwoordig wel aardig brak.

Maar om het thuis wat af te vangen heb ik dus een DNS rewrite in mijn AdGuard staan waarmee intern mijn DuckDNS adres naar het locale IP resolvet. Maar eigenlijk wil ik nog over op deSEC als alternatief voor DuckDNS.
Ok als ik een dns rewrite toevoeg in adguard die mijn duckdns resolved naar local ip dan kom ik er helemaal niet meer bij.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:59
Geen matches
koelkast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:02:
Ik heb IKEA smart devices met Matter gekocht. Die werken met Matter over Thread (geen verstand van verder). Ik heb echter geen zin om de IKEA Dirigera hub aan te schaffen.

Omdat ik alleen een Zigbee netwerk heb met de welbekende SLZB-06M met POE, en geen dingen zoals een Google Nest Hub of Apple TV device, moet ik iets regelen om het met Home Assistant te laten werken.

Maar wat? Een extra stick voor Matter? Een duo netwerk stick van SMLIGHT? Een oude stick met nieuwe Matter firimware? Hoe doen jullie dit? En moet ik ook, net als Zigbee, rekening houden met bereik?
Ik heb zelf een Sonoff ZBDongle-E ernaast gekocht, die draait naast mijn Sonoff ZBDongle-P stick (Zigbee). De dongel wordt standaard geleverd met Zigbee firmware als ik mij goed herinner, maar ik heb deze tutorial als leidraad gepakt voor het omflashen naar MatterThread. Daarna toegevoegd aan HomeAssistant en inmiddels draait het prima stabiel. Bereik is natuurlijk wel een dingetje, maar daar ben ik zelf enkel tegenaan gelopen toen ik een IKEA deursensor buiten probeerde op te hangen: dat ging helaas niet. Voor de rest nu een aantal dingen gekoppeld:
- BILRESA scroll wheel (niet zo'n fantastische ondersteuning vanuit HA)
- MYGGBET door/window sensor (snel en stabiel in mijn ervaring)
- BILRESA dual button (met een beetje hacky instellingen kun je er wel wat mee, nog niet helemaal ideaal)
- MYGGSPRAY PIR-sensor (recentelijk pas in huis gehaald, nog niets aan gekoppeld. Lijkt prima waardes te geven)
- Tado X radiatorknop (één van de twee radiatorknoppen valt nog wel eens weg, dat heb ik nog niet verder onderzocht).

Het gebruik van Matter/Thread in HA is nog niet zo goed ondersteunt als dat van Zigbee: voor het inzien van de gegevens over je devices moet je nog naar de aparte Matter Server addon/app. De ontwikkeling heeft volgens mij wel een boost gekregen sinds IKEA juist Matter is gaan ondersteunen en ik zag dat voor de komende release Matter duidelijker toegankelijk moet worden.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47
Geen matches
@koelkast en @tagican ik neem aan dat jullie best vaak Thread bedoelen waar jullie Matter schrijven :) De stick moet er zijn voor Thread ondersteuning, dat is het draadloze protocol door de lucht (op basis van IP). Matter is vervolgens een van de vele IP based protocollen die je over Thread (of wifi, of bedrade LAN) heen kunt sturen. Maar i.p.v. Matter over Thread heb je bv ook ESPHome "over Thread" (voor de ESP32 H2 of ESP32 C6 bv die Thread ondersteunen, die kun je dan met ESPHome flashen en babbelen dan net zoals de wifi varianten met HA alleen dan via Thread i.p.v. over wifi), en ook HomeKit kan volgens mij over Thread. In beide gevallen dan dus zonder dat het iets met Matter te maken heeft.

En anderzijds kunnen alle Thread apparaten als ze willen ook met internet babbelen gewoon via IP / "andere protocollen" buiten Matter of welke standaard dan ook om.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:59
Geen matches
Klopt @RobertMe, als het goed is staat het nu wel goed. ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
koelkast schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:02:

Hierop inhakend, er is samen met €1600 aan andere spullen een Matter deursensor van Ikea onderweg. M.b.t. Matter heb ik 12 gen4 Shelly's (in elke lampen-/centraaldoos 1). Gaat het communiceren tussen de sensor en HASS straks als alles is opgezet via de Shelly's wifi naar HASS of moet ik HASS nog voorzien van een Matter-ontvanger?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47
Geen matches
Raven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:01:
[...]

Hierop inhakend, er is samen met €1600 aan andere spullen een Matter deursensor van Ikea onderweg. M.b.t. Matter heb ik 12 gen4 Shelly's (in elke lampen-/centraaldoos 1). Gaat het communiceren tussen de sensor en HASS straks als alles is opgezet via de Shelly's wifi naar HASS of moet ik HASS nog voorzien van een Matter-ontvanger?
Shelly doet uberhaupt geen Matter over Thread (hardware kan het wel, software niet). Dus je hebt een Thread ontvanger nodig, en dus geen Matter. Overigens kan dat ook dat Ikea ding zijn (Diri????). Dat schijnt een okay Thread Border Router (TBR) te zijn. Waarbij een TBR ook alleen maar IP pakketjes via Thread naar IP pakketjes over je LAN hoeft om te zetten (en vise versa). Dat ding hoeft in principe dus geen ondersteuning te hebben voor de apparaten die je er mee verbindt. Dus bv een Tado X thermostaat kun je prima verbinden met die Ikea TBR, en vervolgens aansturen via Home Assistant. Terwijl de Ikea "doos" zelf geen ondersteuning heeft voor het aansturen van Matter thermostaten (waarbij het dan niet uit maakt of die thermostaat verbonden is via Thread, wifi, of rooksignalen).
Pagina: 1 ... 372 373 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.