Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 370 ... 374 Laatste
Acties:

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02 16:27
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Heb er nu van gemaakt:
[Afbeelding]

en het lijkt erop dat er nu een negatief stukje inkomt:
[Afbeelding]

Kloppen de instellingen en wat ik zie dan zo?
Je bent nog steeds met je "Energy" entiteit bezig. Dat is totaal de verkeerde.
Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voX6P4bhewLX66D_2jHJnN1BDI0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TnoCtxKU8uZvWcrJJ28AmbJL.png?f=user_large

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:26
Geen matches
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.

[ Voor 92% gewijzigd door Nenoki op 22-01-2026 11:45 . Reden: zag net de vorige reactie ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-02 09:49

Sharky

Skamn Dippy!

Nenoki schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:39:
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.
Je selecteert eerste de ene, die sla je op en dan klik je opnieuw op het plusje en dan voeg je nog eentje toe?

This too shall pass

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
Voor de SolarEdge bezitters, de SolarEdge Modbus Multi heeft specifiek voor de SolarEdge Inline meter een AC Power Inverted gemaakt in de release van december om de energy dashboard Vermogen te vullen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 16:23
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

[Afbeelding]
Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02 16:27
Ben(V) schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}
Oe dat is akelig idd. Dan heb ik niks gezegd O-) Excuus @sahinasappelsap

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:52
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_kIxMJm47QmqdNYRsDT9yrxGzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IKThleXrOFL4BIogGmx9QhZ1.png?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Geen matches
@sahinasappelsap Het is om het even of je productie/export en consumptie/import als twee entities toevoegt of een gecombineerde. Zolang export naar het net maar negatief is.

Voor energie dashboard ook om het even of deze in Watt of kW is, zolang de waarde met eenheid maar klopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 22-01-2026 12:30 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@adjego Vandaar dat ik opmerkte dat integraties / devices zo lekker aan het haspelen zijn met grootheden. Energieproductie is gewoon geen grootheid, het verwijst alleen naar het proces.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 15:17
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
[Afbeelding]
een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIFqNZt5Sle4hO3fe3lk-KnGE5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eCpXaXzfxCXZjbr0gHAf4PqG.jpg?f=user_large

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}

[ Voor 6% gewijzigd door MAdD op 22-01-2026 13:21 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
MAdD schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:20:
[...]

een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

[Afbeelding]

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}
Heb je bij solar ook een power sensor toegevoegd? Die zit in hetzelfde scherm als de energy sensor, dus even op het potloodje van de energy sensor drukken en dan toevoegen.

Home Assistant configuratie

• MAdD
  • Laatst online: 04-02 15:17
TheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Heb je bij solar ook een power sensor toegevoegd? Die zit in hetzelfde scherm als de energy sensor, dus even op het potloodje van de energy sensor drukken en dan toevoegen.
thanks @TheFes .. moet dus de "Test" sensor toevoegen en daarmee is het probleem opgelost!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0seZoMLEWLkgLlJHte_Jd48zdM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QoX6TfnToaRdSS4mdw95A8i5.jpg?f=user_large

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-02 13:45
Geen matches
Kun je een template sensor (in YAML) ook linken aan een Device?
Ik heb een aantal template sensors aangemaakt (zoals de Netto sensor zoals hierboven) en deze zou ik graag terugzien onder de DSMR-integratie.

• TheFes
CappieL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:02:
Kun je een template sensor (in YAML) ook linken aan een Device?
Ik heb een aantal template sensors aangemaakt (zoals de Netto sensor zoals hierboven) en deze zou ik graag terugzien onder de DSMR-integratie.
Nope, dat kan (nog) niet. Staat wel op het lijstje van de code-owner van de template integration (petro) maar dat vereist nog wel wat conceptuele wijzigingen in HA core voordat het zover is. Zal dus niet op korte termijn mogelijk zijn.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:31

Pierre

Van nature lui!

Sinds black friday heb ik een HA Green leuk om mee te spelen, zijn er ook mensen hier die de laadstatus van de EV zien.
Ik heb een Jeep Avenger en je verzint het niet maar de https://github.com/Blueion76/FCAUconnect-HA voor HA werkt als een speer, zelfs beter dan de Jeep App op mijn toestel.
Wat ik eigenlijk zou willen bewerkstellen is dat ik een berichtje krijg op mijn mobiel zodra hij 100% geladen is kan dat?
En als het kan hoe kan ik dat voor elkaar krijgen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 08:09
Geen matches
Mijn forecast wijkt nogal af van de echte opbrengst. Ik heb zoveel mogelijk data iangevoerd in de configuratie van de forecast plugin; zie hieronder. Zoals je kunt zien is de forecast alles behalve waarheidsgetrouw. Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

De forecast grafiek + daadwerkelijke opbrengst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-HN6xUaPi0jZkO0Y7L-MdirRc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAzv0PoO9FMBlB2BQd5fBqvm.png?f=fotoalbum_large

Configuratie van de forecast integratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zl7dsC3K3s4rHxQUXpX1kE45Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WoFJhl40xM4CUNdgIDdL8Acu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 22-01-2026 15:20 ]

• 8ballvin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-01 09:58
Geen matches
Hoi,
Al een tijdje bezig met Home assistant draaiend op mijn Synology Nas (VM).
Ik heb een gedeelde media map aangemaakt op de Nas voor de plaatjes, om te gebruiken in bv de custom button card.
Ik zie de map en de inhoud in HA media, maar ik weet niet welk path ik moet gebruiken in Yaml om mijn plaatjes te zien te krijgen in bv de custom button card. Ik heb van alles geprobeerd.
Ik zie steeds voorbeelden dan doen ze dit:
backgroundimage: url("/local/***.png")
Maar ik krijg het niet voor elkaar om het goede path te vinden naar mijn gedeelde map op de Synology.
Wat doe ik verkeerd?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:11

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Pierre schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:24:
Sinds black friday heb ik een HA Green leuk om mee te spelen, zijn er ook mensen hier die de laadstatus van de EV zien.
Ik heb een Jeep Avenger en je verzint het niet maar de https://github.com/Blueion76/FCAUconnect-HA voor HA werkt als een speer, zelfs beter dan de Jeep App op mijn toestel.
Wat ik eigenlijk zou willen bewerkstellen is dat ik een berichtje krijg op mijn mobiel zodra hij 100% geladen is kan dat?
Ja, dat kan en het is heel simpel.
Je maakt een automatisering, die zodra de EV vol, is een bericht naar je mobiel stuurt.

Voorwaarde, je moet in HA zien hoe ver de EV opgeladen is (een percentage Opgeladen EV)
en je mobiel moet bekend zijn in HA als integratie. Toen je HA green hebt aangezet, heb je je mobiel waarschijnlijk al als integratie ingesteld.
Automatisering maken (settings / automations) , met bijvoorbeeld als trigger het percentage (boven 99%) en als actie een bericht (notificatie) naar je mobiel.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30
Geen matches
Ik probeer even te troubleshooten waarom mijn Safari web sessies continu verbroken met onderin de melding: Connection lost. Reconnecting....

Ik moed dan control-f5 verversen om hem weer tot leven te wekken.
Meer mensen dit sinds de laatste update?
Het lijkt op Firefox wel goed te blijven, ik ben daarom even op zoek of ik in de home assistant (apache) logs wellicht wat kan vinden want de system logs laten niets zien.
Ik kan echter op de console nog geen logs vinden van een httpd service ?

Edit: reverse search op het probleem geeft een oplossing.
Het blijkt in Safari te zitten, de tracker-blocking is agressiever geworden blijkbaar. Ik benaderde HA nog op het IP maar als je hier een hostname voor gebruikt dan blijft de connectie wel werken.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2026 21:50 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:49
Geen matches
@GeeMoney

Dat lijkt me een batterij-optimalisatie door de websocket-connectie te sluiten ofzo.
Denk niet dat er zoiets is als een aparte webservice (apache/nginx), ik denk dat Home Assistant core dit zelf regelt (aiohttp)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

smeerbartje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:20:
Mijn forecast wijkt nogal af van de echte opbrengst. Ik heb zoveel mogelijk data iangevoerd in de configuratie van de forecast plugin; zie hieronder. Zoals je kunt zien is de forecast alles behalve waarheidsgetrouw. Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

De forecast grafiek + daadwerkelijke opbrengst

[Afbeelding]

Configuratie van de forecast integratie

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Theorie en praktijk komen niet bij elkaar in de buurt... :-(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Geen matches
@smeerbartje @Hippe Lip kijk eens naar Solcast.

Lijkt bij mij een stuk dichter bij de waarheid te komen dan de standaard Solar forecast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NlLIVNqPU3g0QAyUNaG2Jq7fGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8TmksCl0KFUNMc5anHfRuXB.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil zit hem in dat deze tijd de helft van mijn systeem in de schaduw van mijn huis blijft.

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 23-01-2026 06:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:49
Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.

Maar om flackyness van DuckDNS en hairpin NAT in je eigen netwerk uit te sluiten zou een eigen DNS rewrite naar je locale IP al veel moeten doen. Alleen Windows kan wat koppig zijn doordat deze zelf DNS cache doet.

Ik gebruik de rewrite dus puur omdat DuckDNS bokt.

Als je deSec wilt gebruiken zal je op iets anders dan HA de DDNS/dynDNS service moeten draaien. Ik draai het op mijn router. Daarna kan je met de Let's Encrypt addon app ook voor een deSec domein een certificaat aanvragen.
Via windows werkt via het domein dan idd nog niet, maar daar pak ik dan wel het IP adres. Want dat is niet anders op te lossen met een DNS rewrite of wel?

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:47
Hebben meer mensen sinds een dag of 2 problemen met de gasmeterstanden te uploaden naar mindergas.nl?
Stopped because an error was encountered at January 21, 2026 at 23:53:01 (runtime: 1.31 seconds)

Client error occurred when calling resource "https://www.mindergas.nl/api/meter_readings"
Handmatig starten van de automation werkt wel, dus ik verwacht een overbelasting van de website en niet een update die ik geïnstalleerd heb. Heb hierdoor de tijd van de automation al aangepast, maar was toch benieuwd of meer mensen plotseling problemen ervaren.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WxvzLSOQzSGGuFMbI7Cz-VMew4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TPPThv39MSsaOr4LQ878Dex.png?f=fotoalbum_large

Vraag over template sensoren. Ik snap niet waarom die twee entries met rode pijl de 'name' gebruiken en alle andere sensoren uit m'n template een entity_id gebaseerd op de unique_id (zoals de groene pijl) :?

Ik wil alles op basis van de unique_id, want 'indoor fan speed' is mij niet uniek genoeg.

Ik heb ze in de UI nu maar hernoemd zoals ze in de unique_id staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2026 13:51 ]

• TheFes
ThinkPad schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:36:
[Afbeelding]

Vraag over template sensoren. Ik snap niet waarom die twee entries met rode pijl de 'name' gebruiken en alle andere sensoren uit m'n template een entity_id gebaseerd op de unique_id (zoals de groene pijl) :?

Ik wil alles op basis van de unique_id, want 'indoor fan speed' is mij niet uniek genoeg.

Ik heb ze in de UI nu maar hernoemd zoals ze in de unique_id staan.
unique_id doet alleen maar iets met het enitty_id van je entity als je geen name opvoert. Als je wel een name opvoert bepaald die het entity_id. Tenzij je een default_entity_id opvoert, dan is die leidend.

Ik gebruik zelf altijd een UUID als unique_id, en ik zou niet willen dan mijn template entities een entity_id als sensor.1e1caa3d_6a93_40fa_834b_c0b23c4110d8 krijgen ;)

Bij de voorbeelden uit je screenshots heb je ofwel nadat de entity aangemaakt is, de name in je YAML gewijzgid, ofwel het entity_id is later in de GUI aangepast. Het kan ook zijn dat je legacy syntax omgezet hebt naar moderne syntax en daarbij hetzelfde unique_id gebruikt hebt.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:18
Pierre schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:24:
1) In Github link staat dat die versie obsolete is en is vervangen door https://github.com/hass-uconnect/hass-uconnect.
Laatstgenoemde heb ik zelf in gebruik voor onze Alfa Romeo en werkt super.

2) Berichten pushen naar je telefoon kan via de ingebouwde mobile_app integration

Je zou een simpele automation kunnen maken waarbij de trigger 100% batterij is, en je bij de action een push notificatie naar je mobiel triggered:
code:
1
2
3
4
action: notify.mobile_app_iphone_16_pro_xxx
metadata: {}
data:

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:31

Pierre

Van nature lui!

paul-s83 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:07:
[...]

1) In Github link staat dat die versie obsolete is en is vervangen door https://github.com/hass-uconnect/hass-uconnect.
Laatstgenoemde heb ik zelf in gebruik voor onze Alfa Romeo en werkt super.

2) Berichten pushen naar je telefoon kan via de ingebouwde mobile_app integration

Je zou een simpele automation kunnen maken waarbij de trigger 100% batterij is, en je bij de action een push notificatie naar je mobiel triggered:
code:
1
2
3
4
action: notify.mobile_app_iphone_16_pro_xxx
data:
Hey bedankt voor de info moet ik dan eerst de oude versie verwijderen en dan die nieuwe installeren, dan moet ik alles weer opnieuw aanmaken, of kan ik een backup van de huidige integration maken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:18
Geen matches
@Pierre ik zou die oude integration idd verwijderen, denk niet dat je veel met de backup kan want kan mij voorstellen dat de entiteiten ook weer andere id's etc hebben gekregen en dus niks hebt aan de historie.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 17:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

paul-s83 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:34:
@Pierre ik zou die oude integration idd verwijderen, denk niet dat je veel met de backup kan want kan mij voorstellen dat de entiteiten ook weer andere id's etc hebben gekregen en dus niks hebt aan de historie.
History kun je weer aan elkaar knopen door de nieuwe entity_id te hernoemen naar de oude entity_id. Uiteraard moet de oude entity_id dan verwijderd zijn én moet de onderliggende LTS data niet verwijderd zijn. Je houdt dan wel een gat (vanaf het moment dat de oude stopte tot het moment dat je de nieuwer hernoemde naar de oude).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2026 17:00 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• sahinasappelsap
Ik zit met iets geks. Het lijkt erop dat ik meer teruglever dan dat de panelen vandaag hebben opgewerkt. Hoe kan dat, want volgens de Solar Edge app heb ik vandaag 3,95kwh opgewekt. Ben benieuwd waarom ha dan 0,55 registreert in het Energy dashboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4SrzSkAfUsRaUoSbO19zD1Vv5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2h7ggvwrz87KjBPo0KZcMCQw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih1uWf4jh95BM2nv_7smhJV3MBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KeBZknkEAbCkU3KipAkgi43U.png?f=fotoalbum_large

Edit: na reloaden van de SolarEdge integratie laat het dashboard wel de juiste waarden zien....maar waarom?

[ Voor 13% gewijzigd door sahinasappelsap op 23-01-2026 17:04 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
@sahinasappelsap het lijkt me dat de registratie van je zonnepanelen niet klopt, 0,55 kWh is wel heel weinig. Daarnaast zie je ook dat je meer geïmporteerd hebt dan verbruikt in huis, kan ook niet. Ik gok een factor 10 mismatch in je zonnepanelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Knielen op 23-01-2026 17:05 ]

• sahinasappelsap
Knielen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:03:
@sahinasappelsap het lijkt me dat de registratie van je zonnepanelen niet klopt, 0,55 kWh is wel heel weinig.
Moest 3,96 zijn, na een reload in de integratie laat ie wel de juiste waarde zien, maar waarom?

• RobertMe
  • Laatst online: 23:08
sahinasappelsap schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Moest 3,96 zijn, na een reload in de integratie laat ie wel de juiste waarde zien, maar waarom?
Gebruik je de cloud based integratie? Die pulled periodiek de data van de server. Mogelijk dat door een storing dat mis liep?

Je zou dus bv gewoon eens de grafiek van de sensor zelf er bij kunnen pakken. Waarschijnlijk dat die dan ineens een sprong omhoog maakt.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:17

Vos

AFCA

Matched: 168, 192, 0
Ik heb vandaag mijn router een factory reset gegeven. Nu werkte HA een paar uur goed, maar nu vallen er allerlei integraties om zoals Roborock, Home wizard, Reolink, Awair, Intergas.

Allemaal apparaten op mijn netwerk.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb HA een static ip (192.168.50.21) gegeven in de router.

Ipv6 staat uit.
Bij ipv4 heb ik gateway en dns op 192.168.50.1. Dat is het ip van de router. Klopt dat?

Hoe kan ik integratie specifieke logs inzien?

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 23-01-2026 20:19 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:58

MJV

Geen matches
Na 5 jaar met een plankje met een gat erin en wat tie-wraps toch maar een keer een mount ge-3d-print voor mijn zelfbouw esp32 watermetersensor :). Maakt het ook net wat makkelijker om de watermeter nog af te kunnen lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKvuHnM2Oxeq2RQA92rotpMbZKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmQSphwy706LwEatz9MACHsl.jpg?f=fotoalbum_large

• Vos

Vos

AFCA

Matched: 168, 192, 0
Vos schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:17:
Ik heb vandaag mijn router een factory reset gegeven. Nu werkte HA een paar uur goed, maar nu vallen er allerlei integraties om zoals Roborock, Home wizard, Reolink, Awair, Intergas.

Allemaal apparaten op mijn netwerk.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb HA een static ip (192.168.50.21) gegeven in de router.

Ipv6 staat uit.
Bij ipv4 heb ik gateway en dns op 192.168.50.1. Dat is het ip van de router. Klopt dat?

Hoe kan ik integratie specifieke logs inzien?
Heb het issue gevonden. Ik had een gasten network aangemaakt op de router.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:18
Vos schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:18:
[...]

Heb het issue gevonden. Ik had een gasten network aangemaakt op de router.
Ik zou alles waar ha mee samen werkt (stofzuiger, maairobot, Shelly schakelaars, BT proxies enz) een binded ip adres geven om problemen te voorkomen.

• DikkieDick
  • Laatst online: 04-02 12:18
Geen matches
Ik heb in mijn werkkamer een bewegingssensor die er voor zorgt dat het licht uit en aan gaat als ik binnenkom danwel het licht genoeg is buiten of te donker wordt etc.
Sinds een dag of 3,4 werkt ie niet meer. Sensors zijn Zigbee en in de Smartlife app worden ze netjes geupdate qua status maar in HA dus niet meer. Nou schijnt dit probleem zich in het verleden bij anderen te hebben voorgedaan en de workaround is om een automatisering te maken die hem hardhandig uit zet na verloop van tijd. Echter zou je daarvoor in HACS ooit een instelling moeten hebben aangezet mbt Python-scripts. Dan lees ik dat ik de HACS-integratie moet verwijderen en opnieuw moet installeren, maar dan raak ik ook gelijk alles wart via HACS is geïnstalleerd kwijt en dat willen we uiteraard niet. Weet iemand een andere wat minder ingrijpende oplossing?

aka pluim003

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DikkieDick schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:42:
Ik heb in mijn werkkamer een bewegingssensor die er voor zorgt dat het licht uit en aan gaat als ik binnenkom danwel het licht genoeg is buiten of te donker wordt etc.
Sinds een dag of 3,4 werkt ie niet meer. Sensors zijn Zigbee en in de Smartlife app worden ze netjes geupdate qua status maar in HA dus niet meer. Nou schijnt dit probleem zich in het verleden bij anderen te hebben voorgedaan en de workaround is om een automatisering te maken die hem hardhandig uit zet na verloop van tijd. Echter zou je daarvoor in HACS ooit een instelling moeten hebben aangezet mbt Python-scripts. Dan lees ik dat ik de HACS-integratie moet verwijderen en opnieuw moet installeren, maar dan raak ik ook gelijk alles wart via HACS is geïnstalleerd kwijt en dat willen we uiteraard niet. Weet iemand een andere wat minder ingrijpende oplossing?
Wat is de code van die automation voor je sensor dan?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• TheFes
DikkieDick schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:42:
Als je HACS zelf verwijderd gebeurt er niets met de door HACS gedownloade integraties, die blijven gewoon op je systeem

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 16:23
Geen matches
@DikkieDick
Waar heb je HACS voor gebruikt bij zo'n simpele automatisering?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vos

Vos

AFCA

edwin2021 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Ik zou alles waar ha mee samen werkt (stofzuiger, maairobot, Shelly schakelaars, BT proxies enz) een binded ip adres geven om problemen te voorkomen.
Dat heb al gedaan. Maar blijkbaar zorgt de gastnetwerk bij Asus voor dat er het één en ander geblokkeerd wordt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DikkieDick Het zijn dus Zigbee devices maar je gebruikt er Tuya cloud voor? En niet ZHA of Zigbee2MQTT?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
Ik ben bezig om een volledig nieuwe HA in te richten. Ik wil een slimme stekker gebruiken waar de opladers van de ebikes mee kunnen worden geschakeld. Neemt ca 300 w, niet heel veel dus. Ik wil kunnen schakelen en energie meten en had daarvoor een Nous A1Z stekker, maar die plofte gelijk toen ie de eerste keer inschakelde en de aardlekschakelaar vloog eruit. Zal wel een slecht exemplaar zijn geweest. Wil wel graag een Zigbee variant, een slanke. Iemand tips?

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
BGFG schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:56:
Ik ben bezig om een volledig nieuwe HA in te richten. Ik wil een slimme stekker gebruiken waar de opladers van de ebikes mee kunnen worden geschakeld. Neemt ca 300 w, niet heel veel dus. Ik wil kunnen schakelen en energie meten en had daarvoor een Nous A1Z stekker, maar die plofte gelijk toen ie de eerste keer inschakelde en de aardlekschakelaar vloog eruit. Zal wel een slecht exemplaar zijn geweest. Wil wel graag een Zigbee variant, een slanke. Iemand tips?
Bij de Ikea. 8 euro voor die met stroommeting. 5 euro zonder

• RudolfR
Geen matches
@BGFG

Ikea inspelning is wel goed, maar niet heel compact. Ik meen dat Third Reality kleinere maakt.

• Just_A_User
  • Laatst online: 22:20
nou, ik heb de hele middag weg gegooid aan het proberen voor elkaar te krijgen van het kunnen opdelen van het laden van de auto tussen 'thuis', 'werk' en 'publiek', maar het lukt niet. De auto betreft een Tesla, dus die heeft sensoren voor thuis en werk.

Die kun je dus mooi gebruiken. Dus ik had booleans gemaakt voor thuis en werk, met het idee van ALS opladen = Ja EN thuis (of werk) = AAN, DAN kwh teller die oploopt.

Voor publiek laden wilde ik dan iets maken ALS opladen = ja EN thuis = Nee EN werk = Nee, dan een andere kwh teller laten oplopen. Het probleem is echter dat die boolean op een gegeven moment ook weer Nee wordt, en op het moment dat ie dat wordt, dan gaat de waarde terug naar 0.

Die kun je dan wel weer opslaan in een andere variabele waarbij er bij de volgende keer weer bij wordt geteld, maar ik kreeg het niet voor elkaar, toen deed ik het met chatgpt maar die zegt soms gwoon dingen die niet waar zijn, en op een gegeven moment was ik er zo zat van dat aik alles maar weer heb weg gegooid.

Och ja, je moet toch wat he.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Klinkt als een goede voor een utility meter met 3 tarrifs :)

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:01:
@Just_A_User Klinkt als een goede voor een utility meter met 3 tarrifs :)
Ik...heb geen idee wat dat is? ja, een utility meter wel, maar met 3 tariffs? Maar wacht even, ik wil geen daadwerkelijke tarieven he. Het enige waar ik qua geld in geinteresseerd ben is het thuis laden, en dat rekensommetje heb ik wel.

De reden dat ik dit wilde is omdat met AC laden álles geregistreerd wordt in HA. Dus ik heb deze maand al bijna 500 kWh geladen, maar dat is niet allemaal thuis, en dus wilde ik een teller die alleen het thuis laden registreert, en als je dat dan hebt dan wil je de rest ook uitgesplitst hebben, dus hoe kan ik dat precies doen met 3 tariffs? Want publiek laden weet ik de tarieven niet en kijk ik ook niet naar, net als op het werk niet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User De tarrifs geeft je geen tarief, het geeft je telwerken waar er steeds maar één van kan oplopen. Naam komt denk ik van de verschillende tariefmeters van de elektra. Maar is dus puur dat er steeds maar één loopt "per tarief" maar tikt dus gewoon dezelfde grootheid als de bron.

Je maakt hem gewoon in de UI met drie tariffs "Werk", "Thuis" en "Publiek". Daarna krijg je 3 sensor entities met de traiffs als suffix en een select entity om tussen de drie "tariffs" ("Werk", "Thuis" en "Publiek") te wisselen. Laatste kan je dus aansturen met een automation.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 24-01-2026 22:12 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:10:
@Just_A_User De tarrifs geeft je geen tarief, het geeft je telwerken waar er steeds maar één van kan oplopen. Naam komt denk ik van de verschillende tariefmeters van de elektra. Maar is dus puur dat er steeds maar één loopt "per tarief" maar tikt dus gewoon dezelfde grootheid als de bron.

Je maakt hem gewoon in de UI met drie tariffs "Werk", "Thuis" en "Publiek". Daarna krijg je 3 sensor entities met de traiffs als suffix en een select entity om tussen de drie "tariffs" ("Werk", "Thuis" en "Publiek") te wisselen. Laatste kan je dus aansturen met een automation.
Hm. Klinkt een stuk minder gecompliceerd dan wat ik aan het doen was, maar de vraag is of de waarde dan bewaard blijft op het moment dat 'thuis' niet meer actief is? Want daar kwam ik eerder vanavond dus op het laatst achter, want die boolean voor elk van de locaties is op een gegeven niet meer true, en dan verloor ik de waarden.

Misschien morgen eens met jouw idee gaan spelen, want vanvaond zit dat er niet meer in. Ik ben er sinds vanmiddag half 2 mee bezig geweest en ik kreeg het niet voor elkaar. Goed, ik ben dan ook alles behalve goed in programmeren, maar kwam met ChatGPT wel een eind, alleen niet ales wat die zegt klopt. dus dan bouwt de frustratie op en toen was ik er ook wel klaar mee.

• RobertMe
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een Tado thermostaatknop verwijderd bij Tado. Maar ik krijg deze niet verwijderd in HA. In eerste instantie (na verwijderen in Tado zelf) had ik noch bij de Tado integratie noch bij de HomeKit integratie een verwijder optie bij noch het device noch de entities. Na een HA herstart kon ik bij Tado wel de entities verwijderen, maar het device nog steeds niet. En bij HomeKit blijft verwijderen in elke vorm dan ook onmogelijk. Met als verschil dat bij de Tado integratie na de herstart de entities als "bestaan niet meer" werden aangemerkt en daardoor verwijderd konden worden. De HK entities zijn in limbo, unavailable (state) maar geen melding "dat ze niet meer worden aangeleverd door de integratie".

Iemand nog suggesties hoe ik de boel dus verwijderd kan krijgen? En dat zonder zelf in de config files in de .storage mag gaan te zitten rommelen.

Edit:
Overigens intussen ook al de Tado Bridge een trap gegeven. In HA krijg ik met een HK reload dan natuurlijk wel een error, totdat de Bridge weer "online" is. Maar het device, en alle entities, blijven daarna ook nog steeds bestaan.
En bij HK is er wel een "Remove device" optie, maar die faalt vervolgens "Failed to remove device entry, rejected by integration". Terwijl bij de Tado integratie die hele optie niet beschikbaar is. Ook nogal gek dus dat bij HK de error is "integratie staat het niet toe" terwijl bij de Tado integratie het blijkbaar prima mogelijk is dat verwijderen niet beschikbaar is in de UI.

Edit2:
Uit de debug logging (van de HK integratie) blijkt dat de bridge zelf gewoon het verwijderde apparaat over de lijn blijft gooien :X Dus niet zo gek dat HA die blijft weergeven / herkennen. "Oplossing" volgens het internet (vast in combinatie met HK zelf) is een "reset" van de bridge te doen, eerst verwijderen in HomeKit (of in dit geval dan HA) en daarna op de Bridge de "Factory reset" knop 10 sec indrukken (die geen daadwerkelijke factory reset van de bridge doet maar alleen HK reset :X, paired devices blijven gewoon gekoppeld, aldus "het internet" en de Tado documentatie).

[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 24-01-2026 23:01 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User De verschillende sensor entities blijven gewoon altijd beschikbaar ongeacht welke "tariff" je op het moment geselecteerd hebt.

Je moet dus alleen je logica voor het juiste tariff selecteren gewoon juist hebben. Waar komt die locatiedata vandaan?

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:24:
@Just_A_User De verschillende sensor entities blijven gewoon altijd beschikbaar ongeacht welke "tariff" je op het moment geselecteerd hebt.

Je moet dus alleen je logica voor het juiste tariff selecteren gewoon juist hebben. Waar komt die locatiedata vandaan?
Locatie data komt van de auto. Sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen. Publiek laden wilde ik dan doen door sensor.charging = opladen EN werk en thuis zijn beiden Uit.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Dus sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen komen direct uit de integratie? Beetje vreemd dat het een sensor is ipv een binary_sensor. Dus wat zijn de waardes van de sensor als deze "actief" en "niet actief" zijn?

Maar in de basis is daar natuurlijk makkelijk een automation op maken. sensor.charging heb je helemaal niet nodig om het juiste telwerk (tariff) te selecteren.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:36:
@Just_A_User Dus sensor.gelegen_op_werk en sensor.thuis_gelegen komen direct uit de integratie? Beetje vreemd dat het een sensor is ipv een binary_sensor. Dus wat zijn de waardes van de sensor als deze "actief" en "niet actief" zijn?

Maar in de basis is daar natuurlijk makkelijk een automation op maken. sensor.charging heb je helemaal niet nodig om het juiste telwerk (tariff) te selecteren.
Ja, beiden komen direct uit de integratie. Die kunnen beiden de waarden Aan of Uit hebben. Nou, dat zeg ik, zo goed ben ik hier niet in.

Ik wilde dus doen dat de trigger sensor.charging = Opladen zou zijn, en dat dus icm thuis of werk óf beiden niet dus de juiste counter zou oplopen. Maar ik volgde daarbij AI en die deed het wellicht veel te gecompliceerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Echte waardes zal je echt moeten checken, want zoals gezegd is "aan" en "uit" voor een sensor heel raar.

Maar even uitgaande dat het wel zo is krijg je gewoon iets van
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.gelegen_op_werk
      - sensor.thuis_gelegen
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.thuis_gelegen
            state:
              - Aan
        sequence:
          - action: select.select_option
            target:
              entity_id: select.utility_meter_tariff
            data:
              option: Thuis
      - conditions:
            entity_id: sensor.gelegen_op_werk
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
              option: Werk
    default:
        target:
        data:
          option: Publiek
De utility meter doet de rest.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:47:
@Just_A_User Echte waardes zal je echt moeten checken, want zoals gezegd is "aan" en "uit" voor een sensor heel raar.

Maar even uitgaande dat het wel zo is krijg je gewoon iets van
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - sensor.gelegen_op_werk
      - sensor.thuis_gelegen
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.thuis_gelegen
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: sensor.gelegen_op_werk
            state:
              - Aan
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
De utility meter doet de rest.
Dank.

Ik gebruik de teslemetry integratie omdat de officiële tesla integratie me te lastig is met fleet api en allemaal lastig gedoe om dat aan de praat te krijgen. Dus teslemetry en die geeft me die sensoren.

Ik zal morgen naar de rest kijken want nogmaals, als het niet kan via de gui haak ik al bijna af omdat ik yaml erg lastig te doorgronden vind.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Kan allemaal in de UI

• peterpijpelink
  • Laatst online: 17:14

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Just_A_User schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:04:
[...]
De reden dat ik dit wilde is omdat met AC laden álles geregistreerd wordt in HA. Dus ik heb deze maand al bijna 500 kWh geladen, maar dat is niet allemaal thuis, en dus wilde ik een teller die alleen het thuis laden registreert, en als je dat dan hebt dan wil je de rest ook uitgesplitst hebben, dus hoe kan ik dat precies doen met 3 tariffs? Want publiek laden weet ik de tarieven niet en kijk ik ook niet naar, net als op het werk niet.
je wilt dus dit nabouwen, wat in de Tesla app zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe0gu_f7FckoYNFPVUJCTCyq7aY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CZlTKmGFyHWcvn2PIhqvYGEh.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• DikkieDick
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:38:
@DikkieDick Het zijn dus Zigbee devices maar je gebruikt er Tuya cloud voor? En niet ZHA of Zigbee2MQTT?
Dat klopt. Hangt ook een rookmelder en CO-melder aan. Gaat allemaal prima, tot voor kort dus. In het hele Zigbee-gebeuren, want dat waren de eerste devices, heb ik niet zo in verdiept nog. En die apparaten zijn toch zeker al een paar jaar actief.
Ik ga eens duiken in ZHA en/of Zigbee2MQTT. Hmm... Even kijken hoe ik bij ZHA mijn Alecto ZIgbee bridge er in krijg die via wifi is te benaderen. O, even later: heb dus iets van een USB-dongle nodig. Wellicht dat ik dat destijds ook wel gelezen heb en dat de weg om hem aan Smartlife cq Tuya toe te voegen handiger/sneller was.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 25-01-2026 10:51 ]

aka pluim003

• DikkieDick
TheFes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Als je HACS zelf verwijderd gebeurt er niets met de door HACS gedownloade integraties, die blijven gewoon op je systeem
O ok. Want hij mekkerde als ik HACS wilde verwijderen dat ie 'alles' ging verwijderen wat via HACS was geïnstalleerd. En dat vond ik 'te eng'.

aka pluim003

• DikkieDick
Oogje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Wat is de code van die automation voor je sensor dan?
Ik heb diverse automations voor die bewegingssensor. Die werkten ook altijd naar behoren. Het is dat de status van de bewegingssensor niet meer verandert. Welke code bedoel je in deze?

aka pluim003

• TheFes
DikkieDick schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:38:
[...]

O ok. Want hij mekkerde als ik HACS wilde verwijderen dat ie 'alles' ging verwijderen wat via HACS was geïnstalleerd. En dat vond ik 'te eng'.
Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8jY3rUhdpABQFm0Ys_4cdVzDKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d74lfkj7is2XaOyrRGFV5Qee.png?f=fotoalbum_large

Dat gaat over de devices en entities van de HACS integration zelf, en is een standaard melding bij elke integratie die je verwijdert. In dit geval gaat het dus om de update entities die je helpen om je custom components up to date te houden en de optionele switches om beta releases van een custom component ook te gebruiken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.

• DikkieDick
TheFes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Bedoel je dit?
[Afbeelding]

Dat gaat over de devices en entities van de HACS integration zelf, en is een standaard melding bij elke integratie die je verwijdert. In dit geval gaat het dus om de update entities die je helpen om je custom components up to date te houden en de optionele switches om beta releases van een custom component ook te gebruiken.
Yup.

aka pluim003

• DikkieDick
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:04:
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.
Dat is ook weer waar maar de Local Tuya-integratie had ook regelmatig problemen en was er op een gegeven moment helemaal klaar mee. Dan weten ze in China maar wanneer ik een lamp uit of aan doe. :-)
Maar misschien is de lokale integratie nu weer wat stabieler. De remote Tuya werkt al een paar jaar zo goed als vlekkenloos. Zal eens naar zo'n zigbee-stick gaan kijken.

aka pluim003

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DikkieDick Ook met Local Tuya weet China dat nog :+

Maar inderdaad vooral de stabiliteit. Het überhaupt niet afhankelijk zijn van een "gratis" clouddienst.

• Just_A_User
peterpijpelink schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:20:
[...]

je wilt dus dit nabouwen, wat in de Tesla app zit?
[Afbeelding]
In principe wil ik die informatie inderdaad nabouwen, want ik probeer zo veel mogelijk samen te brengen in HA, in plaats van daarvoor naar een andere app te moeten gaan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Matched: 119, 0
Al een tijdje ervaar ik wat vreemds. Ik gebruik de integratie Google Sheets om informatie weg te schrijven. Dat werkt over het algemeen prima. Voor verschillende toepassingen schrijf ik naar verschillende tabbladen. Die werken allemaal prima, op één tabblad na. Daar schrijf ik data weg van het gebruik van mijn laadpaal.

Om de een of andere reden springt de weggeschreven data opeens een aantal kolommen naar rechts in. Dan blijft-ie daar een tijdje hangen om dan een tijd later wéér (nog eens) zoveel kolommen naar rechts op te schuiven.
In de automation van het wegschrijven zit nix dat dit opschuiven kan veroorzaken; ik begin gewoon vooraan de regel te schrijven. Een regelmaat in dat opschuiven heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Nogmaals: de andere tabbladen werken prima en hebben dit probleem niet.

Heeft iemand suggesties waar ik dat moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jFhUVfUzLbMqMCfsT-HZ0wJPCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvgFz7qItfzwUPp1UgrAOitd.jpg?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
alias: Zappi statuswijziging - notitie in Google Sheets.
description: Wijziging van de status van Zappi
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.myenergi_zappi_plug_status
    trigger: state
    entity_id:
      - select.myenergi_zappi_charge_mode
actions:
  - if:
        entity_id: sensor.myenergi_zappi_plug_status
        state: Waiting for EV
        entity_id: binary_sensor.kia_e_niro_ev_plugged_in
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.maaike
    then:
      - target:
          entity_id:
            - input_boolean.maaike
        data: {}
        action: input_boolean.turn_on
      - metadata: {}
        data:
          title: Auto Maaike
        action: notify.mobile_app_iph5vph
        data:
          skip_condition: true
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_start_laadsessie_maaike
        enabled: false
        action: automation.trigger
    data:
      config_entry: a06adbb0d507b96bf064656ae81a56d7
      worksheet: Laadpaal
      data:
        Datum: "{{ now().date() }}"
        Tijd: "{{ states('sensor.time') }}"
        Meterstand: "{{states('sensor.laadpaal_displaywaarde')|float(3)}}"
        Plug: "{{states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') }}"
        Status: "{{states('sensor.myenergi_zappi_status') }}"
        Charge Mode: "{{states('select.myenergi_zappi_charge_mode') }}"
        Zappi: "{{states('sensor.myenergi_zappi_charge_added_session') }}"
        Accu: "{{states('sensor.ioniq_5_ev_battery_level') }}"
        km-stand: "{{states('sensor.ioniq_5_odometer') }}"
        Geladen: >
          =ALS((indirect(ADRES(RIJ();5))="EV Disconnected");
          (indirect(ADRES(RIJ();4)))   - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):E$1; 0;   -1);4))); "-" )
        Maaike: "{{states('input_boolean.maaike') }}"
        Kost_(€): >
          =ALS( EN (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected" ;
          indirect(ADRES(RIJ();12)) = "on") ;
          ((indirect(ADRES(RIJ();11))*0,35)+1 ) ;  "-" )
        Geladen (%): >
          =ALS((EN(indirect(ADRES(RIJ();5))="EV
          Disconnected";indirect(ADRES(RIJ();12))="off"));
          (indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV Disconnected";
          indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))); "-" )
        kWh erbij: >
          ((indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))))*0,64;
          "-" )
        Aantekeningen: >
          {{'Deze + volgende rij verwijderen' if
          states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string ==
          'unavailable'}}
    action: google_sheets.append_sheet
  - if:
        state: EV Disconnected
    then:
      - action: google_sheets.append_sheet
        data:
          worksheet: EV-laden
          data:
            Datum: "-"
            Accu%: "{{states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') }}"
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 3
          milliseconds: 0
        data:
          data:
        enabled: true
  - delay:
      seconds: 2
  - if:
        state: "on"
    then:
        target:
        action: input_boolean.turn_off
        data:
          title: Maaike klaar
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_test_1

<John O`Mill>

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Matched: 119, 0
Hippe Lip schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:15:
Al een tijdje ervaar ik wat vreemds. Ik gebruik de integratie Google Sheets om informatie weg te schrijven. Dat werkt over het algemeen prima. Voor verschillende toepassingen schrijf ik naar verschillende tabbladen. Die werken allemaal prima, op één tabblad na. Daar schrijf ik data weg van het gebruik van mijn laadpaal.

Om de een of andere reden springt de weggeschreven data opeens een aantal kolommen naar rechts in. Dan blijft-ie daar een tijdje hangen om dan een tijd later wéér (nog eens) zoveel kolommen naar rechts op te schuiven.
In de automation van het wegschrijven zit nix dat dit opschuiven kan veroorzaken; ik begin gewoon vooraan de regel te schrijven. Een regelmaat in dat opschuiven heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Nogmaals: de andere tabbladen werken prima en hebben dit probleem niet.

Heeft iemand suggesties waar ik dat moet zoeken?

[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
alias: Zappi statuswijziging - notitie in Google Sheets.
description: Wijziging van de status van Zappi
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.myenergi_zappi_plug_status
    trigger: state
    entity_id:
      - select.myenergi_zappi_charge_mode
actions:
  - if:
        state: Waiting for EV
        entity_id: binary_sensor.kia_e_niro_ev_plugged_in
    then:
      - target:
          entity_id:
            - input_boolean.maaike
        action: input_boolean.turn_on
        data:
          title: Auto Maaike
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_start_laadsessie_maaike
    data:
      data:
        Datum: "{{ now().date() }}"
        Tijd: "{{ states('sensor.time') }}"
        Meterstand: "{{states('sensor.laadpaal_displaywaarde')|float(3)}}"
        Plug: "{{states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') }}"
        Status: "{{states('sensor.myenergi_zappi_status') }}"
        Charge Mode: "{{states('select.myenergi_zappi_charge_mode') }}"
        Zappi: "{{states('sensor.myenergi_zappi_charge_added_session') }}"
        Accu: "{{states('sensor.ioniq_5_ev_battery_level') }}"
        km-stand: "{{states('sensor.ioniq_5_odometer') }}"
        Geladen: >
          =ALS((indirect(ADRES(RIJ();5))="EV Disconnected");
          (indirect(ADRES(RIJ();4)))   - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):E$1; 0;   -1);4))); "-" )
        Maaike: "{{states('input_boolean.maaike') }}"
        Kost_(€): >
          =ALS( EN (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected" ;
          indirect(ADRES(RIJ();12)) = "on") ;
          ((indirect(ADRES(RIJ();11))*0,35)+1 ) ;  "-" )
        Geladen (%): >
          (indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV Disconnected";
          indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))); "-" )
        kWh erbij: >
          ((indirect(ADRES(RIJ();9))) - (indirect(ADRES(xmatch("EV
          Disconnected"; indirect(ADRES(RIJ()-1;5)):$E$1; 0; -1)+1;9))))*0,64;
          "-" )
        Aantekeningen: >
          {{'Deze + volgende rij verwijderen' if
          states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string ==
          'unavailable'}}
    action: google_sheets.append_sheet
  - if:
    then:
        data:
          worksheet: EV-laden
          data:
            Accu%: "{{states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') }}"
      - delay:
          seconds: 3
        data:
          data:
        enabled: true
  - delay:
      seconds: 2
  - if:
        state: "on"
    then:
        target:
        action: input_boolean.turn_off
        data:
          title: Maaike klaar
        data:
        target:
          entity_id: automation.whatsapp_test_1
Ik ben niet zo goed in het lezen van automatiseringen maar wat ik wel zie is dat hij gewoon op de volgende regel verder gaat na "Deze regel + volgende rij verwijderen". Wat op zich logisch is behalve dat als hij geen regels te verwijderen heeft hij niet terugspringt naar kolom A.

• Just_A_User
Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:36:

Excuus, het is inderdaad een binary sensor, te weten binary_sensor.gelegen_op_het_werk met als mogelijke waarden Aan/Uit, en hetzelfde geldt voor binary_sensor.thuis_gelegen.

Kun (en vooral wíl) je mij uitleggen wat die automation doet die je geeft? want ik zie de tekst staan maar het zegt me niks, en zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Ik weet wel hoe ik een nutsmeter kan maken via de GUI. Daar staat ook bij 'Ondersteunde tarieven', maar als ik daar op klik dan kan ik alleen zoeken, maar geen idee wáár ik dan zo'n tariff aan kan maken, hoe ik dat kan doen, en wat ik er in moet zetten?

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 21:49
Matched: 119, 168, 192, 0
UPDATE:
Ik moest

OT_WEB_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
OT_WEB_LISTEN_PORT: 8780

toevoegen aan de environments, dan start de otbr-web wel goed op!
---

Ik probeer openthread/border-router aan de gang te krijgen met docker, maar bij het opstarten start/stopt de otbr-web de hele tijd.
/dev/thread is een symlink naar Sonoff ZBDongle-E met thread firmware.

docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
services:
  otbr:
    image: openthread/border-router
    container_name: otbr
    network_mode: host
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    devices:
      - /dev/thread:/dev/thread
      - /dev/net/tun:/dev/net/tun
    volumes:
      - /opt/otbr:/data
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/thread?uart-baudrate=460800"
      OT_INFRA_IF: "enp2s0"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8781"
      OT_LOG_LEVEL: 7
    restart: unless-stopped
De log zit er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
otbr  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
otbr  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
otbr  | s6-rc: info: service fix-attrs: starting
otbr  | s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
otbr  | s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
otbr  | s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
otbr  | s6-rc: info: service otbr-agent: starting
otbr  | Configuring OpenThread firewall...
otbr  | ip6tables: Chain already exists.
otbr  | Configuring OpenThread NAT64...
otbr  | Starting otbr-agent...
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Thread version: 1.4.0
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Thread interface: wpan0
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Radio URL: spinel+hdlc+uart:///dev/thread?uart-baudrate=460800
otbr  | [NOTE]-AGENT---: Radio URL: trel://enp2s0
otbr  | [NOTE]-ILS-----: Infra link selected: enp2s0
otbr  | [INFO]-RCP_HOS-: OpenThread log level changed to 5
otbr  | 49d.18:48:32.789 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:RESET
otbr  | 49d.18:48:32.789 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=0
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:RESET_POWER_ON
otbr  | 49d.18:48:32.791 [I] P-SpinelDrive-: co-processor reset: RESET_POWER_ON
otbr  | 49d.18:48:32.791 [C] P-SpinelDrive-: Software reset co-processor successfully
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.791 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PROTOCOL_VERSION, major:4, minor:3
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:NCP_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.794 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=2
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:NCP_VERSION, version:SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4; EFR32
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:CAPS
otbr  | 49d.18:48:32.798 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=5
otbr  | 49d.18:48:32.801 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:CAPS, caps:COUNTERS UNSOL_UPDATE_FILTER 802_15_4_2450MHZ_OQPSK CONFIG_RADIO MAC_RAW RCP_API_VERSION RCP_MIN_HOST_API_VERSION RCP_RESET_TO_BOOTLOADER OPENTHREAD_LOG_METADATA 
otbr  | 49d.18:48:32.803 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:HWADDR
otbr  | 49d.18:48:32.803 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=1 key=8
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_IS, key:HWADDR, eui64:00be44fffe714526
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:2, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RCP_API_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.806 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=2 key=176
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:2, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RCP_API_VERSION, version:9
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:3, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RCP_MIN_HOST_API_VERSION
otbr  | 49d.18:48:32.808 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=3 key=177
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:3, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RCP_MIN_HOST_API_VERSION, min-host-version:4
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:4, cmd:PROP_VALUE_GET, key:RADIO_CAPS
otbr  | 49d.18:48:32.811 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=4 key=4619
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:4, cmd:PROP_VALUE_IS, key:RADIO_CAPS, caps:255
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-Trel--------: platformTrelInit(aTrelUrl:"trel://enp2s0")
otbr  | 49d.18:48:32.814 [D] P-Trel--------: otSysTrelInit(aInterfaceName:"enp2s0")
otbr  | 49d.18:48:32.814 [I] P-Netif-------: Sent request#1 to set addr_gen_mode to 1
otbr  | 49d.18:48:32.814 [I] P-Resolver----: Got nameserver #0: 172.17.0.1
otbr  | 00:00:00.000 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:5, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PHY_CHAN_SUPPORTED
otbr  | 00:00:00.000 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=5 key=34
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:5, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_CHAN_SUPPORTED, channelMask:0x07fff800
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:6, cmd:PROP_VALUE_SET, key:PHY_ENABLED, enabled:1
otbr  | 00:00:00.003 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=6 key=32
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:6, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_ENABLED, enabled:1
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:7, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_PANID, panid:0xffff
otbr  | 00:00:00.005 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=7 key=54
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:7, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_PANID, panid:0xffff
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:8, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0x0000
otbr  | 00:00:00.008 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=8 key=53
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:8, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0x0000
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:9, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PHY_RX_SENSITIVITY
otbr  | 00:00:00.011 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=9 key=39
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:9, cmd:PROP_VALUE_IS, key:PHY_RX_SENSITIVITY, sensitivity:-100
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:10, cmd:PROP_VALUE_SET, key:RCP_MAC_KEY, keyIdMode:8, keyId:1, prevKey:***, currKey:***, nextKey:***
otbr  | 00:00:00.014 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=10 key=2048
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:10, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:11, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_LADDR, laddr:2e1c89c2543dce42
otbr  | 00:00:00.018 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=11 key=52
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:11, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_LADDR, laddr:2e1c89c2543dce42
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:12, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0xfffe
otbr  | 00:00:00.021 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=12 key=53
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:12, cmd:PROP_VALUE_IS, key:MAC_15_4_SADDR, saddr:0xfffe
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:13, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_SRC_MATCH_SHORT_ADDRESSES, saddr:none
otbr  | 00:00:00.024 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=13 key=4868
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:13, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:14, cmd:PROP_VALUE_SET, key:MAC_SRC_MATCH_EXTENDED_ADDRESSES, extaddr:none
otbr  | 00:00:00.027 [D] P-RadioSpinel-: Wait response: tid=14 key=4869
otbr  | 00:00:00.029 [D] P-SpinelDrive-: Received spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:14, cmd:PROP_VALUE_IS, key:LAST_STATUS, status:OK
otbr  | 00:00:00.029 [I] CslTxScheduler: Set frame request ahead: 7605 usec
otbr  | 00:00:00.029 [I] ChildSupervsn-: Timeout: 0 -> 190
otbr  | 00:00:00.030 [D] P-Trel--------: PrepareSocket()
otbr  | 00:00:00.030 [I] TrelInterface-: Enabled interface, local port:58761
otbr  | 00:00:00.030 [I] InfraIf-------: Init infra netif 2
otbr  | 00:00:00.030 [I] Settings------: Read BrUlaPrefix fd03:6c71:4d4f::/48
otbr  | 00:00:00.030 [N] BorderRouting-: BR ULA prefix: fd03:6c71:4d4f::/48 (loaded)
otbr  | 00:00:00.030 [I] BorderRouting-: Generated local OMR prefix: fd03:6c71:4d4f:1::/64
otbr  | 00:00:00.030 [I] BorderRouting-: Generated local NAT64 prefix: fd03:6c71:4d4f:2:0:0::/96
otbr  | 00:00:00.030 [N] BorderRouting-: Local on-link prefix: fdde:ad00:beef:cafe::/64
otbr  | 00:00:00.030 [I] InfraIf-------: State changed: NOT RUNNING -> RUNNING
otbr  | 00:00:00.030 [I] P-MdnsSocket--: Successfully opened IPv4 socket
otbr  | 00:00:00.030 [I] P-MdnsSocket--: Successfully opened IPv6 socket
otbr  | 00:00:00.031 [I] P-MdnsSocket--: Enabled
otbr  | 00:00:00.031 [I] MulticastDns--: Auto-enabling on infra-if-index 2
otbr  | 00:00:00.031 [I] Settings------: Read BorderAgentId {id:b6c061a182bc2da862d5ea66f5f2b335}
otbr  | 00:00:00.031 [I] BorderRouting-: Enabling
otbr  | 00:00:00.031 [I] Nat64---------: IPv4 CIDR for NAT64: 192.168.255.0/24 (254 addresses)
otbr  | [INFO]-HELPER--: Set state callback: OK
otbr  | 00:00:00.031 [I] Nat64---------: State: Disabled -> NotRunning
otbr  | 00:00:00.031 [I] BbrLocal------: Add Domain Prefix: ::/0, NotFound
otbr  | 00:00:00.031 [I] BbrLocal------: Add BBR Service: seqno (39), delay (5s), timeout (3600s), InvalidState
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/network_diag_handler.cpp:1300 lacking some attributes for deviceId 2e1c89c2543dce42
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/network_diag_handler.cpp:1244 cannot get LeaderData while detached
otbr  | [WARN]-UTILS---: /usr/src/ot-br-posix/src/rest/rest_devices_coll.cpp:232 - AddItem - 2e1c89c2543dce42
otbr  | [INFO]-APP-----: Radio Co-processor version: SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4; EFR32
otbr  | 00:00:00.032 [I] Notifier------: StateChanged (0x42038210) [MLAddr NetData PanId NetName ExtPanId BbrState Nat64]
otbr  | 00:00:00.032 [I] BbrLeader-----: PBBR state: None
otbr  | [INFO]-REST----: RestWebServer listening on 0.0.0.0:8781
otbr  | 00:00:00.032 [I] Bbr-----------: Start listening on port 61631
otbr  | 00:00:00.032 [I] Bbr-----------: Backbone TMF subscribes ff32:40:fdde:ad00:beef:0:0:3: OK
otbr  | 00:00:00.032 [I] BbrManager----: Start Backbone TMF agent: OK
otbr  | 00:00:00.035 [I] Platform------: Execute command `ipset flush otbr-ingress-allow-dst-swap` = 0
otbr  | 00:00:00.037 [I] Platform------: Execute command `ipset flush otbr-ingress-deny-src-swap` = 0
otbr  | 00:00:00.040 [I] Platform------: Execute command `ipset add otbr-ingress-deny-src-swap fdde:ad00:beef:0::/64 -exist` = 0
otbr  | 00:00:00.042 [I] Platform------: Execute command `ipset swap otbr-ingress-deny-src-swap otbr-ingress-deny-src` = 0
otbr  | 00:00:00.044 [I] Platform------: Execute command `ipset swap otbr-ingress-allow-dst-swap otbr-ingress-allow-dst` = 0
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: NAT64 CIDR updated to 192.168.255.0/24.
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Sent request#2 to delete route 192.168.255.0/24
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Deleting route for NAT64
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-McastRtMgr--: Disable: OK
otbr  | [DEBG]-BBA-----: BackboneAgent: HandleBackboneRouterState: state=1, mBackboneRouterState=0
otbr  | 00:00:00.044 [I] RouterTable---: Route table
otbr  | 00:00:00.044 [I] TrelDiscoverer: Registering service otTREL2e1c89c2543dce42._trel._udp
otbr  | 00:00:00.044 [I] TrelDiscoverer:     port:58761, ext-addr:2e1c89c2543dce42, ext-panid:dead00beef00cafe
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address 10.0.0.1
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address fe80:0:0:0:8647:9ff:fe0f:fd94
otbr  | 00:00:00.044 [I] MulticastDns--: Adding host address fd9d:5374:2940:fcd9:8647:9ff:fe0f:fd94
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Host netif is down
otbr  | 00:00:00.044 [I] P-Netif-------: Succeeded to process request#1
otbr  | 00:00:00.045 [W] P-Netif-------: Failed to process request#2: No such process
otbr  | s6-rc: info: service otbr-agent successfully started
otbr  | s6-rc: info: service otbr-web: starting
otbr  | s6-rc: info: service otbr-web successfully started
otbr  | s6-rc: info: service legacy-services: starting
otbr  | Starting otbr-web...
otbr  | [INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
otbr  | 00:00:00.285 [I] P-Daemon------: Session socket is ready
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Input: state
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Output: disabled
otbr  | 00:00:00.285 [D] Cli-----------: Output: Done
otbr  | s6-rc: info: service legacy-services successfully started
otbr  | otbr-web ended with exit code 0 (signal 0).
otbr  | 00:00:00.916 [I] TrelDiscoverer: DNS-SD service registered successfully
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelPeerTable-: Added peer otTREL2e1c89c2543dce42, dnssd-state:resolving
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelDiscoverer: Peer otTREL2e1c89c2543dce42 is this device itself
otbr  | 00:00:00.917 [I] TrelPeerTable-: Deleted peer otTREL2e1c89c2543dce42, dnssd-state:resolving
otbr  | [INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-ceffb2f
otbr  | [INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
otbr  | 00:00:01.300 [I] P-Daemon------: Session socket is ready
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Input: state
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Output: disabled
otbr  | 00:00:01.300 [D] Cli-----------: Output: Done
otbr  | otbr-web ended with exit code 0 (signal 0).
Die otbr-web blijft dus de hele tijd stoppen/starten.

Iemand een idee?

[ Voor 101% gewijzigd door Theswitch op 25-01-2026 15:22 . Reden: oplossing gevonden ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Ah, ja, een binary_sensor is logischer voor aan/uit :)

Als eerste dus een utility meter aanmaken. Bij tariffs / 'Ondersteunde tarieven' kan je niet zoeken, je kan daar vrij wat invoeren. Daar dus intypen "Thuis" [enter], "Werk" [enter] en "Publiek" [enter]. Rest invullen voor de energy sensor van de auto en "Sensor always available" zou ik aanzetten.

Dan de automation, neem aan dat je weet dat je in de UI kunt wisselen tussen "visual editor" en "yaml editor"?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.thuis_gelegen
      - binary_sensor.gelegen_op_het_werk
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.thuis_gelegen
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.gelegen_op_het_werk
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Je zal alleen select.utility_meter_tariff de correcte moeten opzoeken. Dat is een select entity die je krijgt na het aanmaken van de utility meter met tariffs. En ik ga dus uit van exact de namen "Thuis", "Werk" en "Publiek". Als je iets andere namen wilt, prima, maar moet je dus wel de juist ook in de automation gebruiken.

En enige wat de automation doet is zodra een van die twee binary_sensors wijzigt triggeren. Is dan "binary_sensor.thuis_gelegen" actief, dan wordt als huidig tariff "Thuis" geselecteerd. Hierdoor zal de utility meter de energie bijhouden in het "Thuis telwerk". Is "binary_sensor.thuis_gelegen" niet actief maar "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" is actief, dan zal "Werk" als tariff geselecteerd worden waardoor het "Werk telwerk" oploopt. Is zowel "binary_sensor.thuis_gelegen" als "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" niet actief, dan wordt het "Publiek telwerk" actief.

De telwerken zijn dus drie losse sensor's die de utility meter aanmaakt. En maar steeds één loopt op als de bron van de ultility meter oploopt. En die kan je dus gebruiken zoals je wilt.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-02 22:34
Iemand enig idee waarom de trigger 'wait for trigger ' niet werkt? De 'choose' optie werkt heel goed, hij werkt alleen niet de hele riedel af... In het verleden liet ik een half uur ventileren na het douchen, maar ik maak het graag adaptief.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- condition: trigger
            id:
              - Delta_rh
        sequence:
          - target:
              entity_id: fan.esp_ventilatie_buva_ventilator
            data:
              percentage: 100
            action: fan.turn_on
            data:
              stop_actions: true
            action: automation.turn_off
            target:
              entity_id: automation.co2_regeling
          - wait_for_trigger:
              - trigger: numeric_state
                entity_id:
                  - sensor.delta_humidity
                below: 7
            data:
            action: automation.turn_on
            target:
          - target:
            data:
              percentage: 20

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Hippe Lip Valt mij ook op dat het altijd na de "'Deze + volgende rij verwijderen'" regel is. Bestaat de kolom "Aantekeningen" wel? En anders valt mij op dat als hij niet unavailable is, je de key echt leeg laat. Probeer anders eens
Django/Jinja:
1
2
3
4
{{ 'Deze + volgende rij verwijderen' 
    if states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string == 'unavailable'
    else '-' 
}}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Thomox Waarom doet je dat zeggen? Nu ben ik groot voorstander om buiten de automation te wachten, maar het werkt wel gewoon.

Al in je trace gekeken?

En als je echt hulp wilt, even hele automation posten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:29:
@Hippe Lip Valt mij ook op dat het altijd na de "'Deze + volgende rij verwijderen'" regel is. Bestaat de kolom "Aantekeningen" wel? En anders valt mij op dat als hij niet unavailable is, je de key echt leeg laat. Probeer anders eens
Django/Jinja:
1
2
3
4
{{ 'Deze + volgende rij verwijderen' 
    if states('sensor.myenergi_zappi_plug_status') | string == 'unavailable'
    else '-' 
}}
@synoniem en @Septillion
Dank voor die eerste aanwijzing. Die regelmaat had ik nog niet door. Dat is een eerste stap.

@Septillion Het aanvullen met een streepje volgens jouw suggestie resulteert er nu in dat er wéér een keer ingesprongen wordt, maar dit keer na het streepje.

Wat me nu opvalt is dat er, wanneer er Deze + volgende rij verwijderen weggeschreven wordt, een cel overgeslagen wordt; een cel die leeg blijft. Ik zal die cel ook eens vullen om te zien of het dan wel goed gaat.

Hoe dan ook blijft het een fout in die Google Sheets integratie lijkt me, want die schrijft de gegevens niet weg in de kolom met de naam waarheen het geschreven moet worden volgens de opdracht.

<John O`Mill>

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Hippe Lip Dus hij springt nu dus elke keer in? Vandaar dat ik me afvroeg, klopt de kolomnaam.

Probeer anders eens Aantekeningen: >- om yaml multiline zonder nieuwe regel te doen.

En anders, wat gebeurd er als je even een vaste tekst in de kolom zet?

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-02 16:16
Geen matches
Goededag,
Ik heb een vraagje over esp32.
Ik heb alles goed geinstaleerd ( zegt ook de logbook ) alleen ik kan niets toevoegen via bluetooth. Moet ik nog iets extra’s doen om de bluetooth te activeren oid?
Of waar kan ik mijn bluetooth apparaten vinden in home assistant ?
Ik had framework eerst via esp-idf nu via arduino maar ik zie beide nergens bluetooth of de bluetooth apparaten. Wie kan me helpen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:13:
@Hippe Lip Dus hij springt nu dus elke keer in? Vandaar dat ik me afvroeg, klopt de kolomnaam.
@Septillion
De kolomnaam klopt, want als hij die tekst Deze + volgende rij verwijderen moet schrijven, dan doet-ie dat wel in de juiste kolom Aantekeningen. Daarbij wordt een kolom (die sinds een tijdje niet meer gebruikt wordt) overgeslagen. Tot dat moment gaat alles goed.
Maar alleen in de gevallen dat die tekst in de kolom aantekeningen geschreven wordt, dan wordt er daarna ingespsrongen. Die inspringing blijft constant, tot het moment dat er wéér in de kolom Aantekeningen geschreven wordt. Dan wordt er opnieuw ingesprongen.

En omdat de volgorde van de data wel blijft kloppen en ook die ongebruikte cel overgeslagen wordt, concludeer ik dat er een fout zit in de integratie Google Sheets. De data wordt goed weggeschreven, maar correspondeert niet meer met de kolomnamen in de eerste regel.
Bovendien: als ik data wegschrijf naar een kolom ABC die nog niet bestaat, dan wordt die kolomnaam onmiddellijk bovenaan aangemaakt, is mijn ervaring. En dat gebeurt niet bij die inspringingen. Dan worden er geen nieuwe kolomnamen bijgemaakt die overeenkomen met de inspringingen.
De fout lijkt me dus echt in die integratie te zitten.
Probeer anders eens Aantekeningen: >- om yaml multiline zonder nieuwe regel te doen.

En anders, wat gebeurd er als je even een vaste tekst in de kolom zet?
Ik heb nu ook een schrijfactie gemaakt in de kolom die overgeslagen werd. En de ingesprongen tekst weer naar voren gehaald zodat het netjes onder elkaar staat.
Ik zal HA eens opnieuw opstarten, want dat leek die extra tekst te genereren.

<John O`Mill>

• TheFes
Thomox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:22:
Iemand enig idee waarom de trigger 'wait for trigger ' niet werkt? De 'choose' optie werkt heel goed, hij werkt alleen niet de hele riedel af... In het verleden liet ik een half uur ventileren na het douchen, maar ik maak het graag adaptief.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- condition: trigger
            id:
              - Delta_rh
        sequence:
          - target:
            data:
              percentage: 100
            data:
            action: automation.turn_off
            target:
          - wait_for_trigger:
              - trigger: numeric_state
                entity_id:
                  - sensor.delta_humidity
                below: 7
            data:
            action: automation.turn_on
            target:
          - target:
            data:
              percentage: 20
Zou het kunnen dat de sensorwaarde al onder de 7 is als hij bij de wait for trigger komt? Dan zal hij immers niet meer triggeren.
Als dat het geval is zou je een wait_template kunnen gebruiken

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-02 22:34
Geen matches
@Septillion @TheFes

Ik had zelf een foutje gemaakt bij de automatisering terug aanzetten... Er stond nog iets in van 'stop current runs' op true ofzoiets, dat was een copy paste foutje van de stop automatisering

• Just_A_User
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:21:
@Just_A_User Ah, ja, een binary_sensor is logischer voor aan/uit :)

Als eerste dus een utility meter aanmaken. Bij tariffs / 'Ondersteunde tarieven' kan je niet zoeken, je kan daar vrij wat invoeren. Daar dus intypen "Thuis" [enter], "Werk" [enter] en "Publiek" [enter]. Rest invullen voor de energy sensor van de auto en "Sensor always available" zou ik aanzetten.

Dan de automation, neem aan dat je weet dat je in de UI kunt wisselen tussen "visual editor" en "yaml editor"?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.thuis_gelegen
      - binary_sensor.gelegen_op_het_werk
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.thuis_gelegen
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.gelegen_op_het_werk
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Je zal alleen select.utility_meter_tariff de correcte moeten opzoeken. Dat is een select entity die je krijgt na het aanmaken van de utility meter met tariffs. En ik ga dus uit van exact de namen "Thuis", "Werk" en "Publiek". Als je iets andere namen wilt, prima, maar moet je dus wel de juist ook in de automation gebruiken.

En enige wat de automation doet is zodra een van die twee binary_sensors wijzigt triggeren. Is dan "binary_sensor.thuis_gelegen" actief, dan wordt als huidig tariff "Thuis" geselecteerd. Hierdoor zal de utility meter de energie bijhouden in het "Thuis telwerk". Is "binary_sensor.thuis_gelegen" niet actief maar "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" is actief, dan zal "Werk" als tariff geselecteerd worden waardoor het "Werk telwerk" oploopt. Is zowel "binary_sensor.thuis_gelegen" als "binary_sensor.gelegen_op_het_werk" niet actief, dan wordt het "Publiek telwerk" actief.

De telwerken zijn dus drie losse sensor's die de utility meter aanmaakt. En maar steeds één loopt op als de bron van de ultility meter oploopt. En die kan je dus gebruiken zoals je wilt.
Oke, dus ik heb deze utility meter aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ohlRUGI.png

De Tesla_alltime die ik heb geselecteerd is gewoon het ding wat het totaal aantal geladen kWh's weergeeft sinds het begin. Dat ding loopt dus altijd op bij laden.

Dat opslaan leidt tot inderdaad de door jou genoemde 3 sensoren, én de select entity waar je aan refereert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IutSvrY.png

Nu ga ik kijken wat ik met de YAML aan moet.

Edit: oke dus ik heb de automation voor zo ver, en ik heb daar inderdaad 3 opties. Dat ding heet bij mij dus select.tesla_laadinfo, dus in de yaml die jij net hebt gegeven moet ik dus de door jou gebruikte select.utility_meter_tariff vervangen door select.tesla_laadinfo?

Nou, dat heb ik nu gedaan, en die hele automatisering heeft de naam "Selecteer laadlocatie". Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jSrnwSN.png

Alleen, er wordt gesproken over 3 opties, maar ik zie er maar 2...?

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 25-01-2026 18:58 ]

• Just_A_User
Oke, of ik maak een denkfout of ik ben gewoon een stuk minder snugger dan ik zelf graag denk. Dus, ik heb nu die dingen aangemaakt. De 3 sensoren thuis, werk en publiek zijn 3 nutsmeters die als basis de tesla_alltime gebruiken.

Wat ik nu momenteel (dus ik gebruik de met hulp van jou/jullie hier aangemaakte dingen nog niet) is dat ik momenteel op mijn dashboard in HA voor de auto iets heb wat zeg maar de geladen km's per dag, maand, en jaar bijhoudt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8b4Zuo.png

Wat ik hier dus nu zie is dat ik vandaag nog niks geladen heb, dus 'Dagelijks' staat op 0,00 kWh. Als ik nu de auto zou gaan opladen, dan zou die teller gaan oplopen, en tegelijkertijd de € teller daar onder ook.

Het 'issue' van deze situatie is dat dit oploopt, of ik nou thuis, op het werk, of publiek laad, én hij rekent daar ook met mijn stroomtarief. Dus het totaal van € 86,92 voor 326,28 kWh klopt rekentechnisch wel, maar niet alles van die 326,28 kWh heb ik hier thuis geladen, dus dat overzicht klopt helemaal niet.

Dat is waarom ik dit dus wil maken, Ik ben niet geinteresseerd in wat publiek laden kost en ik ben ook niet geinteresseerd in wat op het werk laden kost, ik ben alleen maar geinteresseerd in wat hier thuis laden per dag/maand/jaar kost. Daartoe wil ik dus alleen het hier thuis geladen aantal kWh's inzichtelijk hebben.

Maar autistisch als ik dan ben wil ik de rest (totaal - thuis geladen) dan ook weer uitgesplitst hebben in werk en publiek, gewoon om geen andere reden dan dat het kan.

Maar nu zit ik vast, want ik heb weliswaar die 3 nieuwe sensoren aangemaakt, maar de sensoren die ik nu momenteel nog gebruik, die telt gewoon eindeloos door, dus die geven me het totaal van het laden op elk van de 3 locaties. <- dit is een aanname, klopt die aanname?

Moet ik dan vervolgens op die 3 sensoren weer utility sensors gaan maken die zeg maar resetten na 1 dag, 1 maand, en 1 jaar, en dié sensoren vervolgens in mijn dashboard gebruiken?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:49:
Dat ding heet bij mij dus select.tesla_laadinfo, dus in de yaml die jij net hebt gegeven moet ik dus de door jou gebruikte select.utility_meter_tariff vervangen door select.tesla_laadinfo?
Correct! Op drie locaties in de automation dus.
Alleen, er wordt gesproken over 3 opties, maar ik zie er maar 2...?
Optie 1, optie 2 of default (= geen van bovenstaande).

Optie 1: dan staat de binary_sensor dat je thuis bent aan
Optie 2: dan staat de binary_sensor dat je op het werk bent aan
Default: Dan staat dus zowel de binary_sensor voor thuis als werk uit
Dat is waarom ik dit dus wil maken, Ik ben niet geinteresseerd in wat publiek laden kost en ik ben ook niet geinteresseerd in wat op het werk laden kost, ik ben alleen maar geinteresseerd in wat hier thuis laden per dag/maand/jaar kost. Daartoe wil ik dus alleen het hier thuis geladen aantal kWh's inzichtelijk hebben.
Je zou zelf een utility meter kunnen maken op de kosten als je zou willen.
Maar nu zit ik vast, want ik heb weliswaar die 3 nieuwe sensoren aangemaakt, maar de sensoren die ik nu momenteel nog gebruik, die telt gewoon eindeloos door, dus die geven me het totaal van het laden op elk van de 3 locaties. <- dit is een aanname, klopt die aanname?
De bron blijft inderdaad gewoon doorlopen en gebruik je alleen als je daarin geïnteresseerd bent.
Moet ik dan vervolgens op die 3 sensoren weer utility sensors gaan maken die zeg maar resetten na 1 dag, 1 maand, en 1 jaar, en dié sensoren vervolgens in mijn dashboard gebruiken?
Dat kan, maar het is eigenlijk makkelijker om dan een alltime, 1 jaar, 1 maand en 1 dag utility meter aan te maken op de "Tesla - Alltime" die je nu al gebruikt en die ook dezelfde tariffs te geven maar dan ook de gewenste periode. Die laat je dan ook schakelen in dezelfde automation. Feitelijk heb je nu al de "alltime" variant aangemaakt.

Voordeel hiervan is dat je dus maar in totaal 4 utility meters aan hoeft te maken en je 12 sensor entities (4 reset cycles * 3 tariffs) er voor terug krijgt.

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 11:25
Geen matches
Ik ben opzoek om met een ESP8266 een remote schakelaar te maken welke ook autonoom kan werken indien HA niet beschikbaar zou zijn.

Deze autonoom variant vond ik erg prettig echter is deze niet te signalen vanuit HA wat opzich wel een handige feature zou zijn mits ze elkaar niet negatief overrulen.

https://github.com/ElToberino/Tobers_Timeswitch/

Iemand een idee ?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Tivoler Shelly? Of een wifi Sonoff met Tasmota of ESPhome?

Of als je toch DIY gaat zijn Tasmota en ESPhome ook makkelijke opties.

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 11:25
Geen matches
@Septillion ik doe het battery/solar powered. ESPhome ben ik momenteel aan het bekijken maar standalone wordt denk ik lastig dan of ik moet flink gaan coden ? Tasmota heb ik gezien maar nog niet in verdiept.

Sonoff verhaal heb ik langs zien komen maar leek me nog niet de beste oplossing, eerder ESPhome. Shelly lijkt me overdone, heb je aandelen ?? :P

• Just_A_User
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Correct! Op drie locaties in de automation dus.

[...]

Optie 1, optie 2 of default (= geen van bovenstaande).

Optie 1: dan staat de binary_sensor dat je thuis bent aan
Optie 2: dan staat de binary_sensor dat je op het werk bent aan
Default: Dan staat dus zowel de binary_sensor voor thuis als werk uit

[...]

Je zou zelf een utility meter kunnen maken op de kosten als je zou willen.

[...]

De bron blijft inderdaad gewoon doorlopen en gebruik je alleen als je daarin geïnteresseerd bent.

[...]

Dat kan, maar het is eigenlijk makkelijker om dan een alltime, 1 jaar, 1 maand en 1 dag utility meter aan te maken op de "Tesla - Alltime" die je nu al gebruikt en die ook dezelfde tariffs te geven maar dan ook de gewenste periode. Die laat je dan ook schakelen in dezelfde automation. Feitelijk heb je nu al de "alltime" variant aangemaakt.

Voordeel hiervan is dat je dus maar in totaal 4 utility meters aan hoeft te maken en je 12 sensor entities (4 reset cycles * 3 tariffs) er voor terug krijgt.
Het werkt ook nog :P

Thanks!

Maar, dan heb ik direct de volgende vraag. De manier waar op ik een dashboard maak is gewoon wat dingen er op gooien en klaar. Maar dan zit je dus vast aan een bepaalde breedte. Dus als ik bijvoorbeeld een grafiekje neerzet, dan heeft het 'vak' waar dat grafiekje in staat een vaste breedte en hoogte.

Het gevolg daarvan is dat als ik een staafdiagram maak van zeg 7 dagen, dan is dat nog wel leesbaar, maar zeg ik dat die staafdiagram 30 dagen moet laten zien, dan is dat nog steeds op dezelfde breedte, en dat is dan niet meer leesbaar.

Is er een mogelijkheid om die breedte...breder...te maken? Geen idee of ik dit goed uitleg, maar als je me snapt én het kan, kun je me dan ook vertellen hoé ik dat voor elkaar krijg?

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Het werkt ook nog :P

Thanks!

Maar, dan heb ik direct de volgende vraag. De manier waar op ik een dashboard maak is gewoon wat dingen er op gooien en klaar. Maar dan zit je dus vast aan een bepaalde breedte. Dus als ik bijvoorbeeld een grafiekje neerzet, dan heeft het 'vak' waar dat grafiekje in staat een vaste breedte en hoogte.

Het gevolg daarvan is dat als ik een staafdiagram maak van zeg 7 dagen, dan is dat nog wel leesbaar, maar zeg ik dat die staafdiagram 30 dagen moet laten zien, dan is dat nog steeds op dezelfde breedte, en dat is dan niet meer leesbaar.

Is er een mogelijkheid om die breedte...breder...te maken? Geen idee of ik dit goed uitleg, maar als je me snapt én het kan, kun je me dan ook vertellen hoé ik dat voor elkaar krijg?
Dat kan als je de sections layout gebruikt.

• Just_A_User
TheFes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Dat kan als je de sections layout gebruikt.
Oke, ik heb nu 1 'tab' die ik als sections layout heb. Ik heb een section 2 breed gemaakt, en heb daar een grafiek in toegevoegd, maar die grafiek is nog steeds maar 1 breed, oftewel, in die sectie van 2 breed kan ik 2 grafieken naast elkaar zetten zoals het nu is, maar dan zijn ze net zo breed als in de niet-section-view.

Hoe kan ik die ene grafiek oprekken zodat ie de hele breedte van die sectie beslaat?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Oke, ik heb nu 1 'tab' die ik als sections layout heb. Ik heb een section 2 breed gemaakt, en heb daar een grafiek in toegevoegd, maar die grafiek is nog steeds maar 1 breed, oftewel, in die sectie van 2 breed kan ik 2 grafieken naast elkaar zetten zoals het nu is, maar dan zijn ze net zo breed als in de niet-section-view.

Hoe kan ik die ene grafiek oprekken zodat ie de hele breedte van die sectie beslaat?
Uhhh, volle breedte nemen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Geen matches
Ik heb in home assistant geregeld dat de Bimmerline integratie eruit ligt. Als ik Home Assistant soft restart, werkt het weer. Zijn er nog andere manieren om dit op te lossen?

• RudolfR
Geen matches
@Ferra

Mogelijk met:
YAML:
1
2
3
action: homeassistant.reload_config_entry
data:
  entry_id: 8955375327824e14ba89e4b29cc3ec9a
ConfigEntry ID staat in de adresbalk als je de integratie opzoekt via de frontend.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-01-2026 10:28 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
Just_A_User schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Je moet de layout van de grafiek card aanpassen, en daarin inderdaad instellen dat hij de volle breedte neemt

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rusl84 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:21:
Goededag,
Ik heb een vraagje over esp32.
Ik heb alles goed geinstaleerd ( zegt ook de logbook ) alleen ik kan niets toevoegen via bluetooth. Moet ik nog iets extra’s doen om de bluetooth te activeren oid?
Of waar kan ik mijn bluetooth apparaten vinden in home assistant ?
Ik had framework eerst via esp-idf nu via arduino maar ik zie beide nergens bluetooth of de bluetooth apparaten. Wie kan me helpen?
Je bent beetje schaars met de details. Wat heb je exact op de ESP draaien nu?

En denk dat je dan nog de Bluetooth integratie moet toevoegen aan HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Mooi dat het werkt!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Ferra Als aanvulling op @RudolfR, je kan de actie ook gewoon via de UI toevoegen, dan zie je gewoon een dropdown met de integraties.
Pagina: 1 ... 370 ... 374 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.