Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 ... 374 Laatste
Acties:

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:25
Geen matches
Aangezien ik HA graag in docker draai - ja daar heb ik redenen voor - zijn addons niet mogelijk om te installeren simpelweg omdat HA geen DIND ondersteunt.

Dus, dan maar zelf docker containers starten want dat zou opzich prima moeten werken; mits deze beslissing niet gemaakt is destijds: https://github.com/home-a...configuration.md#decision

Ik probeer momenteel een MQTT broker via the configuraion.yaml te integreren maar dat kan dus niet meer; bewuste (nare) keuze van HA mijns inziens maar ook wel iets voor te zeggen. Omdat ik de hoop niet direct op wil geven en hierdoor naar een ander alternatief wil kijken vraag ik me af of er mensen zijn die dit nog wel (hebben) kunnen configureren of dat iedereen gewoon locked out is.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Geen matches
@Tivoler Je kunt in HA MQTT toevoegen als integratie en die verwijzen naar je broker die in een losse docker container draait. Integraties heb je wel in HA die je in docker draait, add-ons inderdaad niet.

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 26-01-2026 12:20 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tivoler wat @JBS zegt. Dus gewoon de MQTT-integration aanslingeren en instellen met het adres en credentials van je losse MQTT-broker.

Waarom je over een nare beslissing uit 2020 spreekt begrijp ik niet. Daar staat (kort door de bocht) dat besloten is dat je dit soort dingen via de GUI instelt en je niet in configuration.yaml hoeft te klooien. Waarom is het zo nadelig (of zelfs naar) dat je de MQTT integration toevoegt en instelt via de GUI? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tivoler
JBS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:19:
@Tivoler Je kunt in HA MQTT toevoegen als integratie en die verwijzen naar je broker die in een losse docker container draait. Integraties heb je wel in HA die je in docker draait, add-ons inderdaad niet.
Die grote blauwe knop rechts onderin... Tja 8)

Merci!

• Tivoler
Gizz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:31:
@Tivoler wat @JBS zegt. Dus gewoon de MQTT-integration aanslingeren en instellen met het adres en credentials van je losse MQTT-broker.

Waarom je over een nare beslissing uit 2020 spreekt begrijp ik niet. Daar staat (kort door de bocht) dat besloten is dat je dit soort dingen via de GUI instelt en je niet in configuration.yaml hoeft te klooien. Waarom is het zo nadelig (of zelfs naar) dat je de MQTT integration toevoegt en instelt via de GUI? :)
Omdat ze meer naar de app-store wilden; dat was eigenlijk snel wel duidelijk.

Maar integratie is verder OK; je bent iemand die vanuit de basics dingen wil kunnen doen en daar bovenop is Automation... ik leef op de commandline voor veel zaken.

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:16
Septillion schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Je bent beetje schaars met de details. Wat heb je exact op de ESP draaien nu?

En denk dat je dan nog de Bluetooth integratie moet toevoegen aan HA.
Ja ik ben ook niet helemaal handig in zulke dingen maar ik kom met chatgpt een aardig eind maar nu loop ik dus vast. Vandaar dat ik ook niet helemaal handig heel veel erover kan vertellen.

Ik heb nu arduino erop staan , gedownload via de computer en met usb erop gezet.
Al ik in de logs kijk bij de esphome add on ( waar mijn esp32 heb geinstaleerd staat er wel, ble activ etc. dus dat zou ook moeten werken.
Als ik bij home assistant->instellingen->apparaten en diensten->bluetooth kijk, staat mijn esp32 er ook bij.
Als ik dan een ble lamp oid wil toevoegen moet di dan toch automatisch bij de bluetooh terecht komen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rusl84 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:41:
Ik heb nu arduino erop staan , gedownload via de computer en met usb erop gezet.
Al ik in de logs kijk bij de esphome add on ( waar mijn esp32 heb geinstaleerd staat er wel, ble activ etc. dus dat zou ook moeten werken.
Dit is verwarrend, heb je nu in de Arduino IDE iets geprogrammeerd en op je ESP gezet, of staat er ESPHome als firmware op je ESP? Ik neem aan dat laatste, maar wat je dan met Arduino erop zetten bedoelt? :P

Ik zou niet te veel op chatgpt vertrouwen, die komt regelmatig met onzin. Qua ESPHome kun je deze wizard doorlopen om een bluetooth-proxy te maken. Flashen van firmware gaat gewoon via je browser, daar komt geen Arduino IDE of firmware bij kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 26-01-2026 12:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Geen matches
@Rusl84 Zowel Arduino als ESPhome zijn frameworks. Zonder code of configuratie is het niets concreets. Dus wat heb je exact draaien?

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mCZlA4v.png

Dit is een foto die ik van internet heb geplukt. Hoe hebben ze dat gedaan dat ze informatie van sensoren 'over' de foto van de auto heen krijgen'? Ik heb de Ultra vehicle card geinstalleerd, en die kan ik ook gebruiken, maar als ik daar een foto upload en ik ga entiteiten toevoegen, dan komen die of boven of onder de foto te staan, maar niet over de foto heen.

Hoe doe ik dat?

Och ja, je moet toch wat he.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 19:28
Just_A_User schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]

Dit is een foto die ik van internet heb geplukt. Hoe hebben ze dat gedaan dat ze informatie van sensoren 'over' de foto van de auto heen krijgen'? Ik heb de Ultra vehicle card geinstalleerd, en die kan ik ook gebruiken, maar als ik daar een foto upload en ik ga entiteiten toevoegen, dan komen die of boven of onder de foto te staan, maar niet over de foto heen.

Hoe doe ik dat?
Kijk eens in dit topic https://community.home-as...ric-vehicle-card/397844/5
Het is grotendeels een kaart met afbeeldingselementen waarop transparante afbeeldingen worden weergegeven, afhankelijk van de status van de deuren, motorkap, kofferbak en sloten.
Met Figma kun je de afbeeldingen bewerken/exporteren.

Je krijgt dan zoiets als onderstaand, waarbij je kunt laten zien of een deur, motorkap of slot open of gesloten is ,houd wil je achterhoofd dat dit heel werk is om te maken maar het resultaat is echt fantastisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnevJKs7dP4_NqbUVK7tffIqbio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDAC8R2viASXnBufryQ5fba9.jpg?f=fotoalbum_large

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:16
Gizz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Dit is verwarrend, heb je nu in de Arduino IDE iets geprogrammeerd en op je ESP gezet, of staat er ESPHome als firmware op je ESP? Ik neem aan dat laatste, maar wat je dan met Arduino erop zetten bedoelt? :P

Ik zou niet te veel op chatgpt vertrouwen, die komt regelmatig met onzin. Qua ESPHome kun je deze wizard doorlopen om een bluetooth-proxy te maken. Flashen van firmware gaat gewoon via je browser, daar komt geen Arduino IDE of firmware bij kijken.
ik heb idd esphome erop staan en dat werkt naar mijn weten goed. Nogmaals ik snap er zelf niet veel van , maar vind het wel leuk om het voor mekaar te krijgen en vooral te doen ( en als het dan lukt 🥳 ben ik happy )
Ik ga van het weekend even kijken naar je url ( bedankt voor het delen. Ik hoop dat dat het antwoord is.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:15:
@Ferra

Mogelijk met:
YAML:
1
2
3
action: homeassistant.reload_config_entry
data:
  entry_id: 8955375327824e14ba89e4b29cc3ec9a
ConfigEntry ID staat in de adresbalk als je de integratie opzoekt via de frontend.
en welke pak ik dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LZi8JoSBfhBtxWPzu9s2W1_xDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2Omj8iouFowK2bICwkW1TVd.png?f=fotoalbum_large

• Just_A_User
  • Nu online
Geen matches
Klopt het dat de Apex Chart-card niet op een breed stuk is weer te geven? Andere kaarten kun je aangeven tot hoe ver ze in een sectie weergegeven moeten worden, maar bij deze kaart lijkt dat niet mogelijk?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:52
Just_A_User schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:40:
Klopt het dat de Apex Chart-card niet op een breed stuk is weer te geven? Andere kaarten kun je aangeven tot hoe ver ze in een sectie weergegeven moeten worden, maar bij deze kaart lijkt dat niet mogelijk?
YAML:
1
section_mode: true
toevoegen.
Zie https://github.com/RomRid...me-ov-file#sections-views

• Tivoler
Geen matches
Wow, ik heb een ESP8266MOD als Tasmota ESP switch ingesteld met MQTT en het werkt echt fantastisch en ik heb direct 4 schakelaars waar ik mee kan wat ik moet; eventueel met relais!

Ik moet eens kijken hoe die al die template dingen werken want het is echt eindeloos. Tips voor simpele tuts zijn welkom want ik zie even door de bomen het bos niet maar ik KISS het wel :D

• Just_A_User
  • Nu online
Dit deed 't 'm. Dank.

• Just_A_User
  • Nu online
Hmm, er gaat iets niet goed met de ApexChart-card die ik heb gebruikt om overzichtelijk mijn laadhoeveelheden thuis/werk/publiek inzichtelijk te maken.

ik heb vanochtend op het werk geladen. Dat wordt netjes geregistreerd etc, en toen ik op mijn telefoon naar de app keek zag ik ook netjes een staafje in het diagrammetje verschijnen. Maar toen heb ik op het potloodje geklikt, en schijnbaar heb ik toen iets gedaan, geen idee wat, maar ik heb nu 2 lijnen voor vandaag qua laden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hETXNDb.png

Je ziet dus 2 blauwe lijnen, beiden voor dezelfde dag (vandaag). De langste lijn is wat ik vandaag heb geladen, dat is 41,1 kWh, maar is de 2e lijn die dus erbij verscheen nadat ik schijnbaar iéts heb gedaan. De eerste lijn is hij mee begonnen, maar de 2e lijn is de lijn die hij nu gebruikt zeg maar.

De code in die card is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
type: custom:apexcharts-card
section_mode: true
grid_options:
  rows: 7
  columns: 24
header:
  title: EV laden – maandoverzicht
  show: true
graph_span: 1month
span:
  start: month
apex_config:
  chart:
    height: 350
  stroke:
    width:
      - 0
      - 3
  dataLabels:
    enabled: false
  tooltip:
    shared: true
    intersect: false
yaxis:
  - id: kwh
    opposite: false
  - id: euro
    opposite: true
series:
  - entity: sensor.tesla_kwh_dagelijks
    name: Thuis
    type: column
    yaxis_id: kwh
    unit: kWh
    float_precision: 1
    group_by:
      func: max
      duration: 1d
  - entity: sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks
    name: Werk
    group_by:
  - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_dagelijks
    name: Publiek
    group_by:
Wat zit hier in wat die 2e lijn veroorzaakt? Ik kan hier niet op de laptop bij mijn home assistant, dus deze code is gekopieerd uit de app naar whatsapp en daarna hier naartoe, dus de opmaak is volgens mij niet helemaal lekker.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:03
edwin2021 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Gaaf! Maarre regel 1 sensor aanpassen.... Waar haal ik die vandaan dan?
Waarschijnlijk hier vandaan:
https://www.home-assistant.io/integrations/meteoalarm/

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Geen matches
@Just_A_User
Opvallend is ook dat je thuisgebruik onderaan op nul staat, maar er wel een staaf/ lijn bij geeft in de grafiek van meer dan 8 kWh…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Just_A_User
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:40:
@Just_A_User
Opvallend is ook dat je thuisgebruik onderaan op nul staat, maar er wel een staaf/ lijn bij geeft in de grafiek van meer dan 8 kWh…
Ja, maar die gele staaf is van de 25e, en toen heb ik daadwerkelijk thuis geladen. Maar inderdaad, het grafiekje is een beetje raar, want hij laat de staafjes per dag zien (tenminste, dat is de bedoeling) maar de legenda beneden is alleen voor <vandaag>.

Dus het getal van 41,1 kWh voor vandaag op het werk klopt, en ik heb vandaag niet thuis geladen, dus 0 klopt ook, en ik heb ook niet publiek geladen, dus die 0 klopt ook.

Brengt dat me toch weer terug tot het staafdiagrammetje van vandaag, waarom er voor werk 2 staafjes staan.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
Just_A_User schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ja, maar die gele staaf is van de 25e, en toen heb ik daadwerkelijk thuis geladen. Maar inderdaad, het grafiekje is een beetje raar, want hij laat de staafjes per dag zien (tenminste, dat is de bedoeling) maar de legenda beneden is alleen voor <vandaag>.

Dus het getal van 41,1 kWh voor vandaag op het werk klopt, en ik heb vandaag niet thuis geladen, dus 0 klopt ook, en ik heb ook niet publiek geladen, dus die 0 klopt ook.

Brengt dat me toch weer terug tot het staafdiagrammetje van vandaag, waarom er voor werk 2 staafjes staan.
Is dat niet een staafje van gisteren of eergisteren?

Home Assistant configuratie

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40

BCC

Geen matches
Voor wie home assistant vanaf z’n psp wil besturen - https://www.reddit.com/r/PSP/s/VgfYzMG4dj 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:13:
@Hippe Lip Dus hij springt nu dus elke keer in? Vandaar dat ik me afvroeg, klopt de kolomnaam.

Probeer anders eens Aantekeningen: >- om yaml multiline zonder nieuwe regel te doen.

En anders, wat gebeurd er als je even een vaste tekst in de kolom zet?
@Septillion
Het draait na de wijzigingen die ik heb gemaakt tot nu toe goed, maar ik heb nog geen ‘regel verwijderen’ commentaar gehad.

Ik zal je op de hoogte houden als die er wel weer een keer komt en zien of het inspringen zich dan nog voordoet.

Aan wie kan ik deze hickup melden? Want ik heb de sterke indruk dat er ergens een bug in die integratie zit.

<John O`Mill>

• TheFes
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:34:
[...]

@Septillion
Het draait na de wijzigingen die ik heb gemaakt tot nu toe goed, maar ik heb nog geen ‘regel verwijderen’ commentaar gehad.

Ik zal je op de hoogte houden als die er wel weer een keer komt en zien of het inspringen zich dan nog voordoet.

Aan wie kan ik deze hickup melden? Want ik heb de sterke indruk dat er ergens een bug in die integratie zit.
Bugmeldingen gaan via Github issues.

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-01 15:10
Troetelbeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:05:
Ik vond mijn vorige dashboard toch iets te druk, dus een nieuwe gemaakt met wat inspiratie uit voorbeelden op internet. Heb er voor gekozen om echt enkel nog het noodzakelijke/handige/meest gebruikte weer te geven. En ja, ik moet nog een mini uitlijningsdingetje doen. 8)7

[Afbeelding]
Wat een mooi dashboard. Is de tijd bij de hond toevallig de laatste keer uitgelaten? Ik heb dit onlangs namelijk zelf ook toegevoegd aan mijn dashboard. Hierbij gebruik ik de Tractive tracker en de thuis en energiebesparende zones bij vrienden en familie. Heb ook nog een notificatie ingesteld als het langer dan 6 uur geleden is die verstuurd wordt naar mijn iPhone.

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Is dat niet een staafje van gisteren of eergisteren?
Maar ik heb gisteren en eergisteren óók niet op het werk geladen. Als ik naar de sensor kijk die in de YAML zit voor dat diagrammetje, dan zegt dat me dat dat sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks is. Maar als ik de geschiedenis van die sensor bekijk, dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n68jZwd.png

Daarnaast was het gisteren maandag, en ik ben gisteren niet op de werklocatie geweest, er ís gisteren simpelweg niet geladen op het werk, wat ook ondersteund wordt door de historie van die sensor. Tóch maakt ie daar een staafje.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:50
MennodR schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:27:
Na hier op het forum heel wat dashboards te hebben bekeken en na een half jaartje aanklooien met mijn eigen Home Assistant-dashboard ook wel tijd om hier iets te delen.

Mijn filosofie voor Home Assistant is eigenlijk dat alles zo automatisch mogelijk moet werken, zonder dat je zelf nog veel knoppen in moet drukken. Zo schakelen bij ons de tv en speakers automatisch in (op de juiste ingang en met het juiste volume) zodra we beginnen met casten vanaf de telefoon. Dingen die om een actie vragen worden omgeroepen, zoals: “de wasmachine is klaar” of “morgen wordt het GFT opgehaald” of in de zomer “het is buiten koeler dan binnen, overweeg de ramen open te zetten om het huis af te laten koelen”.

Maargoed niet alles kan natuurlijk geautomatiseerd worden, dus is een dashboard waarop je het een en ander kunt bedienden toch wel handig Ik heb er eentje gemaakt die we zowel op de telefoon gebruiken als op een scherm aan de muur hangt. Een grote tablet vond ik te dominant in het interieur, daarom heb ik gekozen voor een kleinere variant: de Sonoff NSPanel Pro. Qua layout heb ik geprobeerd het zo minimalistisch mogelijk te houden, met de focus op de knoppen en informatie die we het meest gebruiken.

Op het startscherm zie je direct de temperatuur binnen, buiten en in de serre in de tuin.
Linksboven staat de vertrektijd van de eerstvolgende twee metro’s richting het centrum, rechtsboven het actuele stroomverbruik. Door daarop te klikken open je een tab met het stroomverbruik per apparaat, waarbij alleen de apparaten worden getoond die op dat moment aan staan.

Het schermpje hangt op de oude plek van de thermostaat:
[Afbeelding]

Homescreen:
[Afbeelding]

Verder toont het homescreen het percentage van de compressor van de warmtepomp. Het icoon geeft de huidige status aan (verwarmen, koelen, defrost of tapwater). Door hierop te klikken opent een popup met meer gedetailleerde informatie (zie ook het filmpje).

[YouTube: Home Assistant Dashboard]

Via de menubalk onderin (navbar card) zijn verschillende popups te openen, waaronder Spotify (Spotify Web Player Card) en de verlichting. Ook kan ik hiermee het volume van de verschillende speakers bedienen.

Het scherm hangt er nog niet zo lang, maar we merken nu al dat zowel mijn vriendin als ik het verrassend vaak gebruiken. Vooral voor muziek afspelen en het aanpassen van het volume van de speakers.

[...]
Vraagje m.b.t. die Sonoff display. De interactie lijkt op het filmpje niet zo 'snappy'/snel. Komt dat door de display zelf, of heeft dat een andere reden (bijvoobeeld de server waar je HAOS op draait)?

• Just_A_User
  • Nu online
Geen matches
Grafiek helemaal weg gehaald, opnieuw gedaan, weer 2 balkjes. Section mode: true toegevoegd, maar ik krijg nu met geen mogelijkheid die grafiek dezelfde breedte (2) als de sectie breed is.

• Toppe
  • Laatst online: 16:44
Geen matches
Wellicht snap ik de "Year of the voice" niet helemaal maar wat ik wil lijkt me niet heel ingewikkeld. Ik wil dat hij de auto voorverwarmt:
YAML:
1
{% set action_response = {"response":{"speech":{"plain":{"speech":"Ik heb de temperatuur van climate.electric_climatisation op 23 graden ingesteld en aangezet.","extra_data":null}},"card":{},"language":"nl","response_type":"action_done","data":{"targets":[],"success":[{"name":"Electric Climatisation","type":"entity","id":"climate.electric_climatisation"}],"failed":[]}},"conversation_id":"","continue_conversation":false} %}
Dit werkt alleen niet, iemand enig idee wat ik nu weer fout doe? Lijkt me niet heel ingewikkeld?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:31:
Wellicht snap ik de "Year of the voice" niet helemaal maar wat ik wil lijkt me niet heel ingewikkeld. Ik wil dat hij de auto voorverwarmt:
YAML:
1
{% set action_response = {"response":{"speech":{"plain":{"speech":"Ik heb de temperatuur van climate.electric_climatisation op 23 graden ingesteld en aangezet.","extra_data":null}},"card":{},"language":"nl","response_type":"action_done","data":{"targets":[],"success":[{"name":"Electric Climatisation","type":"entity","id":"climate.electric_climatisation"}],"failed":[]}},"conversation_id":"","continue_conversation":false} %}
Dit werkt alleen niet, iemand enig idee wat ik nu weer fout doe? Lijkt me niet heel ingewikkeld?
Ik heb vrij veel ervaring met voice, maar ik kan deze snippet niet plaatsen.. Waar komt dit vandaan?

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Ik heb vrij veel ervaring met voice, maar ik kan deze snippet niet plaatsen.. Waar komt dit vandaan?
action: conversation.process

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:59:
[...]

action: conversation.process
Oke, dus je hebt een conversation process actie uitgevoerd, en je plaatst nu de action response..
Volgens deze action response heeft hij het netjes uitgevoerd.

Wat is precies je probleem?

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Oke, dus je hebt een conversation process actie uitgevoerd, en je plaatst nu de action response..
Volgens deze action response heeft hij het netjes uitgevoerd.

Wat is precies je probleem?
De temperatuur heeft hij ingesteld maar hij zet hem niet ‘aan’

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 22:18

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
{% set sensor = 'binary_sensor.meteoalarm' %}
  {% set headline = state_attr(sensor, 'headline') %}
  {% set onset_attr = state_attr(sensor, 'onset') %}
  {% if headline is none or onset_attr is none %}
  ## 🟢 Geen waarschuwing
  Er zijn momenteel geen actuele of toekomstige weerwaarschuwingen bekend voor de regio.
  {% else %}
  {% set onset = as_datetime(onset_attr) %}
  {% set expires = as_datetime(state_attr(sensor, 'expires')) %}
  {% set now_ts = as_timestamp(now()) %}
  {% set today = now_ts | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set tomorrow = (now_ts + 86400) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set day_after = (now_ts + 172800) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') %}
  {% set onset_date = onset.strftime('%Y-%m-%d') %}
  {% set onset_time = onset.strftime('%H:%M') %}
  {% set exp_date = expires.strftime('%Y-%m-%d') %}
  {% set exp_time = expires.strftime('%H:%M') %}

{# Vertaalfunctie voor datums #}
  {% set onset_f = 'Vandaag om ' ~ onset_time if onset_date == today else ('Morgen om ' ~ onset_time if onset_date == tomorrow else ('Overmorgen om ' ~ onset_time if onset_date == day_after else onset.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M'))) %}
  {% set expires_f = 'Vandaag om ' ~ exp_time if exp_date == today else ('Morgen om ' ~ exp_time if exp_date == tomorrow else ('Overmorgen om ' ~ exp_time if exp_date == day_after else expires.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M'))) %}

{% set awareness_raw = state_attr(sensor, 'awareness_type').split("; ")[0] %}
  {% set level_raw = state_attr(sensor, 'awareness_level').split("; ")[1] | lower | trim if state_attr(sensor, 'awareness_level') else 'onbekend' %}
  {% set color_map = {'yellow': 'Geel', 'orange': 'Oranje', 'red': 'Rood'} %}
  {% set kleur_nl = color_map.get(level_raw, level_raw | capitalize) %}

{% if now() < onset %}
  {% set status_icon = '🟡' %}
  {% set status_text = 'Actief vanaf ' ~ (onset_time if onset_date == today else onset_f | lower) %}
  {% else %}
  {% if 'red' in level_raw %} {% set status_icon = '🔴' %}
  {% elif 'orange' in level_raw %} {% set status_icon = '🟠' %}
  {% else %} {% set status_icon = '🟡' %}
  {% endif %}
  {% set status_text = 'NU ACTIEF' %}
  {% endif %}

{% set types = {"1": ["Wind", "mdi:weather-windy"], "2": ["Sneeuw/IJzel", "mdi:weather-snowy-heavy"], "3": ["Onweer", "mdi:weather-lightning"], "4": ["Mist", "mdi:weather-fog"], "5": ["Extreme Hitte", "mdi:sun-thermometer-outline"], "6": ["Extreme Kou", "mdi:snowflake-thermometer"], "7": ["Kustfenomeen", "mdi:shore"], "8": ["Bosbrand", "mdi:pine-tree-fire"], "9": ["Lawines", "mdi:landslide"], "10": ["Regen", "mdi:weather-pouring"], "12": ["Overstroming", "mdi:home-flood"], "13": ["Regen/Overstroming", "mdi:waves-arrow-up"]} %}
  {% set type_info = types.get(awareness_raw, ["Onbekend", "mdi:shield-sun-outline"]) %}
  {% set sev_map = {'Minor': 'Licht', 'Moderate': 'Matig', 'Severe': 'Ernstig', 'Extreme': 'Extreem'} %}
  {% set cert_map = {'Observed': 'Waargenomen', 'Likely': 'Waarschijnlijk', 'Possible': 'Mogelijk'} %}

## <ha-icon icon="{{ type_info[1] }}"></ha-icon> {{ headline }}
  ### {{ status_icon }} {{ status_text }}

---

**Tijdlijn:**
  * 🕒 **Ingang:** {{ onset_f }}
  * 🏁 **Einde:** {{ expires_f }}

---

<table width="100%">
    <tr>
      <td align="left"><b>Gevaar</b></td>
      <td align="right">{{ type_info[0] }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Waarschuwingsniveau</b></td>
      <td align="right">{{ kleur_nl }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Ernst / Impact</b></td>
      <td align="right">{{ sev_map.get(state_attr(sensor, 'severity'), state_attr(sensor, 'severity')) }}</td>
    </tr>
    <tr>
      <td align="left"><b>Zekerheid</b></td>
      <td align="right">{{ cert_map.get(state_attr(sensor, 'certainty'), state_attr(sensor, 'certainty')) }}</td>
    </tr>
  </table>

---

**Omschrijving:**
  {{ state_attr(sensor, 'description') }}

---
  <ha-icon icon="mdi:external-link"></ha-icon> [Bekijk op KNMI.nl](https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/groningen)
  {% endif %}
Op regel 1 even je sensor aanpassen en op regel 80 de provincie :+
Heb je deze yaml als manual card met value template ofzo? Ben nooit echt bezig geweest met custom dashboards / card.

Edit: oh dit kan als markdown kaart

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Maar we leven vandaag op de 27e. Dus gele staat bij 25e, dan een blauwe op de 26e en dan nog een blauwe van vandaag op de 27e.

Je zou ook kunnen besluiten om een gestapelde staafdiagram te maken. Dan heb je een enkele staaf per dag met verschillende kleuren. Makkelijker per dag af te lezen, makkelijker totale charge per dag af te lezen, makkelijker visueel te zien percentueel hoeveel waar. Alleen iets lastiger per deel af te lezen maar dat kan met een hoover.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 27-01-2026 19:59 ]

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Maar we leven vandaag op de 27e. Dus gele staat bij 25e, dan een blauwe op de 26e en dan nog een blauwe van vandaag op de 27e.

Je zou ook kunnen besluiten om een gestapelde staafdiagram te maken. Dan heb je een enkele staaf per dag met verschillende kleuren. Makkelijker per dag af te lezen, makkelijker totale charge per dag af te lezen, makkelijker visueel te zien percentueel hoeveel waar. Alleen iets lastiger per deel af te lezen maar dat kan met een hoover.
Maar die blauwe op de 26e is dus onterecht, dat is het hele ding. :P

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Kan je dan eens de (normale history) grafiek van sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks laten zien?

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:46:
@Just_A_User Kan je dan eens de (normale history) grafiek van sensor.tesla_kwh_werk_dagelijks laten zien?
Natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4y9ZTGz.png

Dat is vanaf de 26e om 0.00u. Dit is een van de sensoren die ik met behulp van jou heb gemaakt als ik het goed heb. Die bestaat dus ook niet heel veel langer. De 26e was gisteren, gisteren was het maandag, ik was gisteren niet op kantoor en heb sowieso gisteren helemaal niet geladen, dus ook niet ergens anders.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Dat lijkt goed.

Enige dat ik me dan kan bedenken is dat Apex de bucket dus niet correct op de dag zet. En dus een stukje van vandaag in de "gisteren" bucket wordt gestopt. Maar zie wel gewoon dat je span start op month staat dus dat lijkt me 1 januari 0:00 vanaf waar de buckets dan gemaakt worden. Ik weet alleen niet welke tijd Apex pakt, server of browser. Tijd(zone) in HA staat wel correct?

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:08:
@Just_A_User Dat lijkt goed.

Enige dat ik me dan kan bedenken is dat Apex de bucket dus niet correct op de dag zet. En dus een stukje van vandaag in de "gisteren" bucket wordt gestopt. Maar zie wel gewoon dat je span start op month staat dus dat lijkt me 1 januari 0:00 vanaf waar de buckets dan gemaakt worden. Ik weet alleen niet welke tijd Apex pakt, server of browser. Tijd(zone) in HA staat wel correct?
Ja, de tijden kloppen. Ik heb ook geen idee wat dit is. Het gebeurde ook pas ná dat ik op mijn iphone op het potloodje had geklikt, dus ik zal iéts gedaan hebben, maar ik weet niet wat ik dan gedaan zou moeten hebben waardoor hij dit als resultaat geeft.

Die 41,1 van vandaag kloppen ook. Toen ik weg ging heb ik nog extra op de laadpaal gekeken, en daar stond inderdaad ook dat. Ja, was iets anders, maar niet 13 kWh verschil, was eerder iets van 41,22 ofzo.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Maar nu opnieuw aangemaakt ofzo? En nu wel correct op je computer?

Want weet nog steeds niet helemaal welk potloodje...

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:18:
@Just_A_User Maar nu opnieuw aangemaakt ofzo? En nu wel correct op je computer?

Want weet nog steeds niet helemaal welk potloodje...
Nee, op computer zie ik ook die 2 balkjes. Oh, het potloodje om iets te editen. Dus ik ging op mn iPhone naar de HA app, vervolgens naar het betreffende tabblad, dan wijzigingsmodus, en op dit betreffende tabblad heb ik dus secties, en die individuele secties kun je aanpassen door wederom op een potloodje te klikken.

Dat potloodje bedoel ik.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kiwi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:25:
Zijn er hier toevallig ook wat EV gebruikers die afhankelijk zijn van openbare laadpalen?
Inmiddels wel en loop ook tegen het probleem aan dat de paal vanuit huis niet te zien is. Nu kan ik natuurlijk even de deur uit en buiten kijken maar een HA integratie heeft écht de voorkeur. Dus deze er net in gezet. Ik hoef alleen maar een 0, 1 of 2 te zien. 0 betekent dat er geen plaats is, 1 en 2 betekent dat ik er in theorie zou kunnen laden. Deze integratie scheelt weer van de bank komen voor niets.

Wat ik me wel afvraag is hoe vaak de status van de laadpaal wordt bijgewerkt. Buurman had de auto er af maar er veranderde niets in de status, welke status dan ook van de 4 entiteiten.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 27-01-2026 23:10 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Okay, zolang er niets bij de yaml van de kaart is aangepast :)

Dan ben ik even uit ideeën. Eigenlijk ook nooit zo een grafiek gemaakt met max :+

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:39:
@Just_A_User Okay, zolang er niets bij de yaml van de kaart is aangepast :)

Dan ben ik even uit ideeën. Eigenlijk ook nooit zo een grafiek gemaakt met max :+
Nee ik ben erg zoekende naar wat een mooie manier is om relevante data weer te geven, ik wil dus een tab hebben die voor de auto gewoon data grafisch weergeeft, dus erg aan het zoeken. :P

• Just_A_User
  • Nu online
Geen matches
Wel een andere vraag; ik heb dus vandaag op het werk geladen. Dat gaat daar met 22 kW. Ik heb gezien dat ik ook een DC_in sensor heb. Die loopt op als ik bij een TSuC laad. Dat is niet vaak, maar ik dacht, nou, dan heb ik dus thuis, werk, publiek en SuC.

Dus ik heb op die DC_in nutsmeters gemaakt per dag maand en jaar, maar wat ik dus vandaag zag is dat die opliep toen ik op het werk aan het laden was. Dus ik trek daaruit de conclusie dat op het werk dus ook DC laden is. Ik dacht dat DC laden = superchargen, maar langzemer dan bij een SuC laden wordt dus ook als DC laden gezien, dus ik heb vooralsnog nog niets gevonden waarmee ik SuCh kan bijhouden.

Ja, in de Tesla app, maar ik wil het in HA.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-02 23:00

Kiwi

Gadgetfreak

sypie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Wat ik me wel afvraag is hoe vaak de status van de laadpaal wordt bijgewerkt. Buurman had de auto er af maar er veranderde niets in de status, welke status dan ook van de 4 entiteiten.
Ik ben dit momenteel ook nog aan het uitzoeken, de data van het NDW lijkt voor ontzettend veel palen niet up-to-date terwijl dat wel de bedoeling is volgensmij.
Mijn server haalt in ieder geval elke minuut de data van het NDW op, en de Home Assistant sensoren verversen elke 5 minuten, dus uiteindelijk zou de data niet ouder dan 5 minuten mogen zijn, alleen ben ik daar op dit moment nog even afhankelijk voor van het NDW.

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:38
Hi all,
Wat 'code' die ik wil delen.
Probleem: Na upgrades valt er heel af en toe wat om en zijn entities unavailable (mijn HA staat in het Engels).
Natuurlijk kun je in de entitiylijst filteren op unavailable maar bij mij zijn er ook een aantal bedoeld unavailable. De radio, TV, persoon, muziekspeler of lampen in de tuin die we alleen in de zomer gebruiken, etc.

Met hulp van code die ik een HA forum vond maar niet meer met de huidige versie werkte het volgende gemaakt (beetje van mij, beetje van AI)
  • De code staat 100% in een Markdown card.
  • De code is 100% generiek voor elke installatie met één uitzondering.
  • De uitzondering is een lijst van entities die je niet wilt zien in de lijst (zoals die radio, tv, etc).
De unavailable (en unknown, none) entities zie je gesorteerd per integratie: State - Entity name - Entity ID

Gebruiken:
  • Maak een Dashboard (pagina) aan. Ik heb voor Panel (Single card) gekozen omdat de teksten lang kunnen zijn en is het venster breder (op een laptop).
  • Add Card - zoek naar Markdown.
  • Klik op Show code editor (Dus NIET plakken in het scherm dat je ziet vóór het klikken op Show code editor).
  • Save en hopelijk heb je de lijst. Zie je markdown code in de lijst dan heb je het waarschijnlijk in het verkeerde venster geplakt.
  • Helemaal bovenaan definieer je de uitzonderingen die je niet wilt zien. Een * aan het eind van de tekst is een semi-wildcard. Het werkt alleen aan het einde van de tekst, voor mij voldoende.
Ik wist niet dat er zoveel met markdown kon!

Code=plain gebruikt omdat het geen yaml is, kon geen speciekere vinden
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
type: markdown
title: Unavailable Entities by Integration
content: >
  {# Entity exclusions (prefix wildcard supported: prefix*) #} {% set 
  exclude_entities = [
    'media_player*',
    'remote.philips_tv*',
    'person*'
  ] %}

{% set exclude_devices = [] %}

<small><em>Last updated: {{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M') }}</em></small>

{% set items = states
    | selectattr('state', 'in', ['unavailable', 'unknown', 'none'])
    | list
  %}

{% set ns = namespace(list=[]) %}

{% for e in items %}

{# --- SAFE INTEGRATION LOOKUP --- #}
    {% set dev_id = device_id(e.entity_id) %}
    {% if dev_id %}
      {% set ids = device_attr(dev_id, 'identifiers') %}
      {% if ids %}
        {% set first = ids | list | first %}
        {% set integ = first[0] %}
      {% else %}
        {% set integ = 'no_identifiers' %}
      {% endif %}
    {% else %}
      {% set integ = 'no_device' %}
    {% endif %}
    {# -------------------------------- #}

{% set excl = namespace(entity=false) %}

{% for pattern in exclude_entities %}
      {% if pattern[-1] == '*' %}
        {% set prefix = pattern[:-1] %}
        {% if e.entity_id[0:prefix|length] == prefix %}
          {% set excl.entity = true %}
        {% endif %}
      {% else %}
        {% if e.entity_id == pattern %}
        {% endif %}
      {% endif %}
    {% endfor %}

{% if excl.entity or dev_id in exclude_devices %}
      {% continue %}
    {% endif %}

{% set ns.list = ns.list + [{
      'entity_id': e.entity_id,
      'name': e.name,
      'integration': integ,
      'state': e.state
    }] %}
  {% endfor %}

{% set integrations = ns.list
    | map(attribute='integration')
    | unique
    | list
    | sort
  %}

{% if integrations | length == 0 %} No unavailable entities 🎉 {% else %} <br>
  <strong>Total entities shown: {{ ns.list | length }}</strong> {% for integ in
  integrations %} <h3>{{ integ }}</h3>

<table width="100%">
    {% for item in ns.list if item.integration == integ %}
    <tr>
      <td>
        <strong>{{ item.integration }} – {{ item.state }} – {{ item.name }} [{{ item.entity_id }}]</strong>
      </td>
    </tr>
    {% endfor %} 
  </table> {% endfor %}

{% endif %}
Herstel naar alles yaml

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 28-01-2026 19:45 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:52
oeps schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:58:
Hi all,
Probleem: Na upgrades valt er heel af en toe wat om en zijn entities unavailable (mijn HA staat in het Engels).
Natuurlijk kun je in de entitiylijst filteren op unavailable maar bij mij zijn er ook een aantal bedoeld unavailable. De radio, TV, persoon, muziekspeler of lampen in de tuin die we alleen in de zomer gebruiken, etc.

Met hulp van code die ik een HA forum vond maar niet meer met de huidige versie werkte het volgende gemaakt (beetje van mij, beetje van AI)
  • De uitzondering is een lijst van entities die je niet wilt zien in de lijst (zoals die radio, tv, etc).
De unavailable (en unknown, none) entities zie je gesorteerd per integratie: State - Entity name - Entity ID

Gebruiken:
  • Maak een Dashboard (pagina) aan. Ik heb voor Panel (Single card) gekozen omdat de teksten lang kunnen zijn en is het venster breder (op een laptop).
  • Klik op Show code editor (Dus NIET plakken in het scherm dat je ziet vóór het klikken op Show code editor).
  • Save en hopelijk heb je de lijst. Zie je markdown code in de lijst dan heb je het waarschijnlijk in het verkeerde venster geplakt.
  • Helemaal bovenaan definieer je de uitzonderingen die je niet wilt zien. Een * aan het eind van de tekst is een semi-wildcard. Het werkt alleen aan het einde van de tekst, voor mij voldoende.

[...]
Handig! Ik zou er zelf voor kiezen om de logica niet in een markdown card te zetten maar een aparte template sensor te maken.
Die kan je dan zowel in de GUI gebruiken in een markdown card, maar ook bijvoorbeeld om een notificatie te sturen als er nieuwe entieiten unavailable worden.

bijvoorbeeld deze, met als state het aantal unavailable entities en de complete lijst als attribuut:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
- sensor:
    - name: Unavailable Entities
      state_class: measurement
      unique_id: unavailable_entities_counter
      icon: mdi:eye-off-outline
      unit_of_measurement: entities
      state: >
        {# ---------- CONFIGURATION ---------- #}
        {% set exclude_entities = [
             'media_player*',
             'remote.philips_tv*',
             'person*',
             'remote.android*'
           ] %}
        {# ------------------------------------ #}

{% set items = states
             | selectattr('state','in',['unavailable','unknown','none'])
             | list %}

{% set ns = namespace(found=[]) %}

{% for e in items %}

{# --- integration lookup ----------- #}
          {% if dev_id %}
            {% set ids = device_attr(dev_id,'identifiers') %}
            {% set integ = ids|list|first|first if ids else 'no_identifiers' %}
          {% else %}
          {% endif %}
          {# ---------------------------------- #}

{# --- entity exclusion ------------- #}
          {% set skip = namespace(yes=false) %}
          {% for pat in exclude_entities %}
            {% if pat[-1]=='*' %}
              {% if e.entity_id.startswith(pat[:-1]) %}
                {% set skip.yes = true %}
              {% endif %}
            {% else %}
              {% if e.entity_id == pat %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {% if skip.yes or dev_id in exclude_devices %}
            {% continue %}
          {% endif %}
          {# ---------------------------------- #}

{% set ns.found = ns.found + [{
                'device': device_attr(dev_id,'name') if dev_id else None
              }] %}
        {% endfor %}

{{ ns.found | length }}
      attributes:
        unavailable_entities: >
          {# same logic block as above, just returning the list instead of its length #}
          {% set exclude_entities = [
               'media_player*',
               'remote.philips_tv*',
               'person*',
               'remote.android*'
             ] %}

{% set items = states
               | selectattr('state','in',['unavailable','unknown','none'])
               | list %}
          {% set ns = namespace(found=[]) %}

{% for e in items %}
            {% if dev_id %}
              {% set ids = device_attr(dev_id,'identifiers') %}
              {% set integ = ids|list|first|first if ids else 'no_identifiers' %}
            {% else %}
            {% endif %}

{% set skip = namespace(yes=false) %}
            {% for pat in exclude_entities %}
              {% if pat[-1]=='*' %}
                {% if e.entity_id.startswith(pat[:-1]) %}
                {% endif %}
              {% else %}
                {% if e.entity_id == pat %}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endfor %}
            {% if skip.yes or dev_id in exclude_devices %}
              {% continue %}
            {% endif %}

{% set ns.found = ns.found + [{
                  'device': device_attr(dev_id,'name') if dev_id else None
                }] %}
          {% endfor %}
          {{ ns.found }}

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Matched: 119, 168, 192, 0
Ik gebruik de volgende YAML code voor mijn Bambu Lab PS1 met AMS 2 Pro om de filament rollen te tonen. Echter, het is de bedoeling dat het filament icoon meekleurt, met de daadwerkelijke kleur van het filament. Dit werkt helaas niet in mijn YAML. Kan iemand mij hierin helpen?

De kleur wordt wel goed doorgegeven aan HomeAssistant als ik naar Developer > States ga.
Voorbeeld voor AMS Tray 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwVFWhcRW-N5HRDKesHpQaYK9UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQ7bOKNjeQ9kNaHrAvOo0D02.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaOU-JPdLz_6aI1VHRL9ylXFnDY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vwqp1MEGwfbNiC0ZksEynqzH.png?f=user_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
type: picture-elements
elements:
  - type: conditional
    conditions:
      - condition: state
        state_not: unavailable
        entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_id
      - condition: state
        state_not: unknown
    elements:
      - type: state-label
        tap_action:
          action: none
        style:
          top: 77%
          left: 9.6%
          text-align: center
          font-size: 0.8em
          background-color: rgba(0,0,0,0)
          box-shadow: 0 0 3px 3px rgba(0, 0, 0, 0)
          border-radius: 10px
          pointer-events: none
          color: "#FFFFFF"
  - type: custom:config-template-card
    entities:
      - sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1
    element:
      type: state-icon
      entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1
      icon: >-
        ${states['sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1'].state.toLowerCase()
        != 'empty' ? 'phu:3d-filament' : 'mdi:tray' }
    style:
      top: 28%
      left: 21.4%
      "--paper-item-icon-color": var(--tray_1_color)
      color: var(--tray_1_color)
      background-color: rgba(0,0,0,0.5)
      box-shadow: 0 0 5px 5px var(--tray_1_bg)
      border-radius: 50px
      "--mdc-icon-size": 2.4em
    entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1
    attribute: type
    tap_action:
    style:
      left: 21%
      font-size: 1em
      background-color: rgba(0,0,0,0.4)
      box-shadow: 0 0 5px 5px rgba(0, 0, 0, 0.4)
    entities:
      - sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2
    element:
      entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2
        ${states['sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2'].state.toLowerCase()
    style:
      left: 39.7%
      "--paper-item-icon-color": var(--tray_2_color)
      box-shadow: 0 0 5px 5px var(--tray_2_bg)
    entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2
    tap_action:
    style:
      left: 40%
    entities:
      - sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3
    element:
      entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3
        ${states['sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3'].state.toLowerCase()
    style:
      left: 59.7%
      "--paper-item-icon-color": var(--tray_3_color)
      box-shadow: 0 0 5px 5px var(--tray_3_bg)
    entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3
    tap_action:
    style:
      left: 60%
    entities:
      - sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4
    element:
      entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4
        ${states['sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4'].state.toLowerCase()
    style:
      left: 79.6%
      "--paper-item-icon-color": var(--tray_4_color)
      box-shadow: 0 0 5px 5px var(--tray_4_bg)
    entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4
    tap_action:
    style:
      left: 79.6%
    conditions:
      - entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_printstatus
        state_not: offline
    elements:
        conditions:
          - entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_temperatuur
            state_not:
              - unavailable
              - unknown
        elements:
          - entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_temperatuur
            type: state-badge
            style:
              top: 50.75%
              left: 8%
              font-size: 0.75em
              color: rgba(0,0,0,0)
        entities:
          - sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex
        element:
          entity: sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex
            ${'mdi:water-percent' +
            states['sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex'].state
            + '#FFFFFF'}
        style:
          top: 38.5%
          left: 92.5%
          background-color: "#1c1c1c"
          border: 0.12em solid var(--humidity-border-color)
          "--mdc-icon-size": 2.05em
image: /local/media/AMS_2.png
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      background: none !important;
      border: none !important;
      box-shadow: none !important;
      --humidity-border-color: {% if states('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex')  != 'unavailable' and states('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex') | int > 3 %} rgba(255, 255, 126, 0.5); {% elif states('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex')  != 'unavailable' and states('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_luchtvochtigheidsindex') | int > 1 %} rgba(228,127,97,1.0); {% else %} rgba(194,74,72,1.0); {% endif %}
      --tray_1_color: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1', 'color', '#00000000') %} rgb(255, 255, 255); {% else %} {{state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1', 'color') }}; {% endif %}
      --tray_2_color: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2', 'color', '#00000000') %} rgb(255, 255, 255); {% else %} {{state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2', 'color') }}; {% endif %}
      --tray_3_color: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3', 'color', '#00000000') %} rgb(255, 255, 255); {% else %} {{state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3', 'color') }}; {% endif %}
      --tray_4_color: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4', 'color', '#00000000') %} rgb(255, 255, 255); {% else %} {{state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4', 'color') }}; {% endif %}
      --tray_1_bg: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_1', 'active', true) %} rgba(255, 255, 126, 0.5); {% else %} rgba(0,0,0,0.5); {% endif %}
      --tray_2_bg: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_2', 'active', true) %} rgba(255, 255, 126, 0.5); {% else %} rgba(0,0,0,0.5); {% endif %}
      --tray_3_bg: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_3', 'active', true) %} rgba(255, 255, 126, 0.5); {% else %} rgba(0,0,0,0.5); {% endif %}
      --tray_4_bg: {% if is_state_attr('sensor.p1s_01p00c5b2502053_ams_1_tray_4', 'active', true) %} rgba(255, 255, 126, 0.5); {% else %} rgba(0,0,0,0.5); {% endif %}
    }

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:58:
Hi all,

Gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
type: markdown
title: Unavailable Entities by Integration
content: >
  {# zie hieronder #}
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
{# Entity exclusions (prefix wildcard supported: prefix*) #} {% set 
  exclude_entities = [
    'media_player*',
    'remote.philips_tv*',
    'person*'
  ] %}

<small><em>Last updated: {{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M') }}</em></small>

{% set items = states
    | selectattr('state', 'in', ['unavailable', 'unknown', 'none'])
    | list
  %}

{% set ns = namespace(list=[]) %}

{% for e in items %}

{# --- SAFE INTEGRATION LOOKUP --- #}
    {% if dev_id %}
      {% set ids = device_attr(dev_id, 'identifiers') %}
      {% if ids %}
        {% set first = ids | list | first %}
        {% set integ = first[0] %}
      {% else %}
        {% set integ = 'no_identifiers' %}
      {% endif %}
    {% else %}
    {% endif %}
    {# -------------------------------- #}

{% set excl = namespace(entity=false) %}

{% for pattern in exclude_entities %}
      {% if pattern[-1] == '*' %}
        {% set prefix = pattern[:-1] %}
        {% if e.entity_id[0:prefix|length] == prefix %}
        {% endif %}
      {% else %}
        {% if e.entity_id == pattern %}
        {% endif %}
      {% endif %}
    {% endfor %}

{% if excl.entity or dev_id in exclude_devices %}
      {% continue %}
    {% endif %}

{% set ns.list = ns.list + [{
      'state': e.state
    }] %}
  {% endfor %}

{% set integrations = ns.list
    | map(attribute='integration')
    | unique
    | list
    | sort
  %}

{% if integrations | length == 0 %} No unavailable entities 🎉 {% else %} <br>
  <strong>Total entities shown: {{ ns.list | length }}</strong> {% for integ in
  integrations %} <h3>{{ integ }}</h3>

<table width="100%">
    {% for item in ns.list if item.integration == integ %}
    <tr>
      <td>
        <strong>{{ item.integration }}{{ item.state }}{{ item.name }} [{{ item.entity_id }}]</strong>
      </td>
    </tr>
    {% endfor %} 
  </table> {% endfor %}

{% endif %}
[mbr]De yaml en Jinja uit elkaar getrokken geeft denk ik beter beeld[/]
@oeps
Kannie bewaren, want er schijnt een fout in te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFjpa2Pnwk_ZPql53bQ8HOoP9v0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WXv6nfo8z1CI02cnxOkVIHPi.png?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:38
Hippe Lip schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:12:
[...]

@oeps
Kannie bewaren, want er schijnt een fout in te zitten?

[Afbeelding]
Mij originele post had 1 stuk code. Dat is door de mod gewijzigd in twee voor de leesbaarheid. Beide stukken moeten in hetzelfde vak geplakt worden.
Leesbaarheid is nu beter, knip/plak onhandiger.
(Net ff zelf ook gestest en werkt idd met 2x plakken)

[ Voor 4% gewijzigd door oeps op 28-01-2026 18:25 . Reden: Gestest ]

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:15
Zo ik heb ondertussen home assistant leuk in elkaar geknutseld qua ui, alles wat ik tot nu toe kan integreren qua hardware geïntegreerd. Zal als ik klaar ben in het andere topic nog showen wat er ingericht is.

Maar toch heb ik nog een paar vragen m.b.t .de volgende stappen:
- Ik wil heel graag (bewegings)sensoren hebben (een stuk of 6-8) om die in HA te gebruiken voor automatiseringen met licht. (Heb nu hue bridge gekoppeld met +/- 20 lampen. De hue sensoren zijn (vind ik) verschrikkeljk duur.
Wat raden jullie aan qua budgetsensoren om bijvoorbeeld beweging, temperatuur, humidity e.d. te kunnen automatiseren.
En ik heb welgeteld 1 plant in huis waar ik zuinig op ben en zou het wel tof vinden als HA aan kan geven
wanneer er water gegeven moet worden b.v.

- Verder lees ik dat de automatiseringen van HA best complex zijn en dat mensen daarom node-red gebruiken. Weet niet zo goed waar ik nu precies moet beginnen met de automatiseringen, notificaties, etc.

Adviezen, tips & tricks zijn welkom!

• Hippe Lip

Hippe Lip

oeps schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Mij originele post had 1 stuk code. Dat is door de mod gewijzigd in twee voor de leesbaarheid. Beide stukken moeten in hetzelfde vak geplakt worden.
Leesbaarheid is nu beter, knip/plak onhandiger.
(Net ff zelf ook gestest en werkt idd met 2x plakken)
@oeps
Precies dat gedaan, beide delen gekopieerd en onder elkaar gezet. Daarom begint het ook niet bij regel 1 bovenaan mijn screenshot.

Wat kan die foutmelding betekenen? Waar gaat het mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKytwNk5E2plyh5PlL8ZdxMThB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIjpPQHR4dHqmJLu73Y7UnTg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 28-01-2026 18:33 ]

<John O`Mill>

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
sahinasappelsap schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:22:
Zo ik heb ondertussen home assistant leuk in elkaar geknutseld qua ui, alles wat ik tot nu toe kan integreren qua hardware geïntegreerd. Zal als ik klaar ben in het andere topic nog showen wat er ingericht is.

- Ik wil heel graag (bewegings)sensoren hebben (een stuk of 6-8) om die in HA te gebruiken voor automatiseringen met licht. (Heb nu hue bridge gekoppeld met +/- 20 lampen. De hue sensoren zijn (vind ik) verschrikkeljk duur.
Wat raden jullie aan qua budgetsensoren om bijvoorbeeld beweging, temperatuur, humidity e.d. te kunnen automatiseren.
En ik heb welgeteld 1 plant in huis waar ik zuinig op ben en zou het wel tof vinden als HA aan kan geven

- Verder lees ik dat de automatiseringen van HA best complex zijn en dat mensen daarom node-red gebruiken. Weet niet zo goed waar ik nu precies moet beginnen met de automatiseringen, notificaties, etc.

Die hue motion sensoren zijn inderdaad aan de prijs maar ik zou ze wel serieus overwegen want ze zijn wel erg goed, lopen op gewone AAA penlites en gaan echt lekker lang mee. Heb diverse dingen in gebruik maar grijp voor motiondetectie toch telkens weer terug op Hue, die ik dan gebruik binnen Z2M.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37

Ik ben in elk geval gestopt met de aqara sensoren. Zijn me iets teveel hit or miss met vanuit het niets niet meer werken of niet meer verbonden. Voor goedkope sensoren zou ik naar de ikea reeks kijken.

• sahinasappelsap
kwet schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Ik ben in elk geval gestopt met de aqara sensoren. Zijn me iets teveel hit or miss met vanuit het niets niet meer werken of niet meer verbonden. Voor goedkope sensoren zou ik naar de ikea reeks kijken.
Ik lees dat de ikea sensoren ook niet je van het zijn en volgens mij kan je die ook niet aan de bridge koppelen en zou je de automatisering echt vanuit HA moeten doen (wat ik overigens prima vind)

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:10
sahinasappelsap schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Ik lees dat de ikea sensoren ook niet je van het zijn en volgens mij kan je die ook niet aan de bridge koppelen en zou je de automatisering echt vanuit HA moeten doen (wat ik overigens prima vind)
Als de voorwaarde is dat je ze aan de Hue bridge moet kunnen koppelen heb je weinig keuze buiten hue zelf en IKEA.

• sahinasappelsap
-Casper schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Als de voorwaarde is dat je ze aan de Hue bridge moet kunnen koppelen heb je weinig keuze buiten hue zelf en IKEA.
Zoals ik al zei, dat zou het mooiste zijn, maar als er goedkopere alternatieven zijn die ook acceptabel werken, dan kan ik het ook vanuit HA doen natuurlijk. Moet ik alleen een zigbee stickje op de kop tikken (tips?)

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
sahinasappelsap schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Zoals ik al zei, dat zou het mooiste zijn, maar als er goedkopere alternatieven zijn die ook acceptabel werken, dan kan ik het ook vanuit HA doen natuurlijk. Moet ik alleen een zigbee stickje op de kop tikken (tips?)
Ik gebruik de ikea bewegingssensoren, zowel oude model (zigbee) als nieuwe model (matter). Werken echt prima binnen home assistant en reageren altijd goed. Voordeel van nieuwe model is dat ze op aaa batterijen werken ipv knoopcel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roiG5f9TY9xCtGgj0D-P_w2xWxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/424a8BYk02Hyewpo5yZrrMhU.jpg?f=fotoalbum_large
Binnen home assistant zijn die eenvoudig te koppelen met een motion activated light automatisering. Sensor selecteren, voorwaarden selecteren, lampen selecteren en klaar. 2 minuten werk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjE1wKWG-ith84ee18guN79rr4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkVsWDGbDxoJll7FbokAhvGW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-01-2026 19:36 . Reden: Plaatje wat kleiner voor de desktopgebruikers ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Hippe Lip Twee Spaties voor {# want voor multi-line yaml moet je inspringen.

@oeps Sorry, gepoogd het leesbaarder te maken maar het blijft gekke mix van yaml, jinja en html. Misschien toch handiger als gewoon yaml (dat is immer taal van hoogste opmaak) de volgende keer.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 28-01-2026 19:35 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Rivanov Al met de inspect element van de browser gekeken of de CSS variabele goed doorkomen?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@sahinasappelsap Qua NodeRed of native HA zou ik niet zeggen dat NodeRed makkelijker is. Maar zeg ook niet persé dat HA makkelijker is. Het is gewoon anders. NR zijn meer flowdiagrammen waar HA logische boomstructuren zijn. Maar zeker met de stappen die HA gemaakt heeft en die nog in de pijplijn zitten zou ik vooral eerst HA automations aanraden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:34:
@Hippe Lip Twee Spaties voor {# want voor multi-line yaml moet je inspringen.

@oeps Sorry, gepoogd het leesbaarder te maken maar het blijft gekke mix van yaml, jinja en html. Misschien toch handiger als gewoon yaml (dat is immer taal van hoogste opmaak) de volgende keer.
@Septillion
Dat was ‘m. Thnx!

Dan mss je eigen splitsing nog met die twee spaties aanvullen?

<John O`Mill>

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Ik had heel veel in Node-Red omdat jaren geleden de automations vooral yaml waren maar heb onlangs alles naar automations in de GUI omgezet. Die is zoveel beter geworden en omdat ons huis er zo langzamerhand zo afhankelijk van is geworden probeer ik zo veel mogelijk native HA te doen en zo weinig mogelijk met Add-On’s (Apps).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• sahinasappelsap
Septillion schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:42:
@sahinasappelsap Qua NodeRed of native HA zou ik niet zeggen dat NodeRed makkelijker is. Maar zeg ook niet persé dat HA makkelijker is. Het is gewoon anders. NR zijn meer flowdiagrammen waar HA logische boomstructuren zijn. Maar zeker met de stappen die HA gemaakt heeft en die nog in de pijplijn zitten zou ik vooral eerst HA automations aanraden.
Ga ik daar van de week eens induiken, moet immers ergens beginnen. Zijn er manieren waarop je je automation ook kan testen zonder dat het b.v. donker/avond hoeft te zijn? :+

• sahinasappelsap
Himalaya schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Ik had heel veel in Node-Red omdat jaren geleden de automations vooral yaml waren maar heb onlangs alles naar automations in de GUI omgezet. Die is zoveel beter geworden en omdat ons huis er zo langzamerhand zo afhankelijk van is geworden probeer ik zo veel mogelijk native HA te doen en zo weinig mogelijk met Add-On’s (Apps).
Makes sense, thanks!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37
Geen matches
Je kunt oa door set states (developer states > states) een entity van waarde wisselen, zodat die voldoet aan hetgeen in je automation. Daarmee kun je lekker spelen.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:14

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Geen matches
Vraag, meer mensen last van Bluetooth esp proxy die steeds uitvalt sinds de laatste update? Opnieuw flashen lost dat iets op? Als ik stroomloos maak dan werkt weer paar uur...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
sahinasappelsap schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Ga ik daar van de week eens induiken, moet immers ergens beginnen. Zijn er manieren waarop je je automation ook kan testen zonder dat het b.v. donker/avond hoeft te zijn? :+
Je kunt onder Developer tools onder het tabblad 'State' de state van een entity aanpassen. Dan kun je simuleren in welke staat hij moet geraken om een automation te testen ;-) Let op: je past daadwerkelijk de state aan van de entity. Zorg dat je de oude staat kopieert, zodat je die weer terug kan zetten.

• sahinasappelsap
tagican schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Je kunt onder Developer tools onder het tabblad 'State' de state van een entity aanpassen. Dan kun je simuleren in welke staat hij moet geraken om een automation te testen ;-) Let op: je past daadwerkelijk de state aan van de entity. Zorg dat je de oude staat kopieert, zodat je die weer terug kan zetten.
Thanks, ga ik mee experimenteren. En om dat te kunnen doen heb ik maar via Ali Express maar eerst 2 goedkope Tuya sensoren besteld voor beweging, Lux, temp, etc (https://a.aliexpress.com/_EJJpqWo), een sensor voor de plant (https://a.aliexpress.com/_EInK1q8) en een Zigbee dongle (https://a.aliexpress.com/_EwY7DWc)

Wellicht zijn de sensoren perse de beste op de markt of spannend, maar voor een paar euro kan ik er mee te spelen in de automatiseringen.
Ik had nog geen Zigbee dongle vanwege de Hue dus als ik meer met HA wil doen is dat wel handig.
Hopelijk doet dit apparaatje zijn werk en kan ik binnen 2 weken weer wat verder pielen met HA. 😊

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:04:
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.
Ik zie even door de zigbee-bomen de goede zigbee-sticks niet meer. Wat is een goede aanrader? Conbee III of toch wat anders? Heb HA in een Dockercontainer draaien op mijn NAS. Voorheen op een RPi4 maar sinds kort gemigreerd. Wellicht dat ik, als ik wat meer tijd heb, een VM maak op het NAS voor HA.

aka pluim003

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:14

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

DikkieDick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Ik zie even door de zigbee-bomen de goede zigbee-sticks niet meer. Wat is een goede aanrader? Conbee III of toch wat anders? Heb HA in een Dockercontainer draaien op mijn NAS. Voorheen op een RPi4 maar sinds kort gemigreerd. Wellicht dat ik, als ik wat meer tijd heb, een VM maak op het NAS voor HA.
Goed is relatief, bereik is alles. Zelf heb ik een Sonoff zigbee stick met een 8db extra grote antenne en met een goede usb verlengkabel. Bereik is overal goed. Deze stick draait ZHA. En dan heb ik een SLZB-MR3 om mee te experimenteren en omdat bepaalde zigbee gewoon niet wilde op zha. Op deze stick draai ik Z2M. Kan je goed naast elkaar draaien, zorg wel voor voldoende " routers" in je netwerk, dus powerplugs (ook die van IKEA) werken samen en versterken je netwerk. Zigbee is anders dan bijvoorbeeld Wifi waar je van 1 punt werkt, zigbee is een soort mesh waarbij alle componenten signaal kunnen doorgeven. Mijn advies: begin met een Sonoff stick en bestel bij Ali een sterkere antenne. succes!

PS: Sonoff is set en forget, SLZB van smlight is meer experimenteren en meer opletten met firmwares en flashes etc...

[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 29-01-2026 08:29 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Geen matches
Sonoff-E (of oudere P) stickje inderdaad, vergeet niet om er ook een USB2 (ja, specifiek USB2) verlengsnoertje bij te halen. :)

Scheelt je potentieel een hoop hoofdpijn. :P

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 29-01-2026 08:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Of natuurlijk de Nabu Casa ZBT-2

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Of natuurlijk de Nabu Casa ZBT-2
Ik heb mn Skyconnect vervangen door deze en geen seconde spijt gehad. Ik had wat problemen met sonoff devices aan de rand van mn mesh maar dat is nu compleet over.
Mag ook wel als de antenne 4x groter is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:23
Geen matches
Even een kanttekening met betrekking tot bereik en grote antennes.
Ook Zigbee is een twee weg protocol en je kunt wel met heel veel vermogen uitzenden vanuit de Dongle maar als een device met z'n mini antenne niet de Dongle kan bereiken heb je nog steeds niks.

De enige goed oplossing voor slecht bereik is gebruik maken van de mesh functionaliteit zodat er via een ander device (dat ZigBee router is) verbinding gemaakt kan worden.

PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het pairen hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw pairen als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst/toevoegt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:33:
PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het paren hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw paren als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst.
Dit is inderdaad een goed punt. Het helpt hierbij om eerst alle apparaten te koppelen welke ook als router functioneren, zodat die alvast een goede mesh op kunnen bouwen voordat je end-devices introduceert.

99/100 Zigbee apparaten welke een stopcontact of lampfitting in gaan functioneren ook als router. :)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-01-2026 09:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DikkieDick
Ook Zigbee is een twee weg protocol en je kunt wel met heel veel vermogen uitzenden vanuit de Dongle maar als een device met z'n mini antenne niet de Dongle kan bereiken heb je nog steeds niks.

De enige goed oplossing voor slecht bereik is gebruik maken van de mesh functionaliteit zodat er via een ander device (dat ZigBee router is) verbinding gemaakt kan worden.

PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het pairen hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw pairen als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst/toevoegt.
Aha. Ik heb een paar Alecto-apparaten en Silvercrest (van de Lidl).

aka pluim003

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Uiteraard, maar de dongles met grotere antennes hebben over het algemeen dus ook betere oren en niet alleen een grotere mond.

Op Reddit kwam laatst iemand voorbij die na het vervangen van de Zigbee dongle (door de ZBT-2 meen ik) van dagen/weken op een acculading van een Ikea apparaat naar maanden ging. Simpelweg doordat de dongle de Ikea weer "hoorde" en de Ikea dus niet continu zijn berichten hoefde te herhalen "om gehoord te worden". (En dat was al met een prima mesh maar de Ikea die toch moeilijk deed).

• Ben(V)
Geen matches
Zelf perfecte oren horen niets als het geluid niet aankomt, als je grote antennes nodig hebt om werkbaar te worden is je mesh netwerk gewoon niet op orde en eventueel ergens halverwege een Zigbee router bijplaatsen.
En zo'n vaag voorbeeld van Reddit zegt erg weinig.

Iedereen denkt aan wifi en access points, maar je moet in mesh denken.
Het is dus zinloos om naar het bereik van de Dongle te kijken, je moet naar de dichtbij zijnde Zigbee router kijken en eventueel opnieuw Pairen via dat device.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik draai HA baremetal op een Pi4, voor Thread heb ik een Sonoff MG24 dongle.
Daarnaast een Dirigera.
Ik heb 21 stuks Kajplats G60 clear gekoppeld aan HA, Dirigera en Apple woning op de iPhone/iPad (geen hardware hub van Apple)

Gister kreeg notificatie dat er een update was van OpenThread border router add-on naar 2.16. Dus backup en klik.

En daarna vielen 14 van mijn 21 Kajplats lampen uit het netwerk... Offline in alle 3 de gekoppelde systemen.
De 7 die online bleven waren 2 sets bediend door elk een Rodret en alleen in HA is er een light group voor.

OTBR ook geprobeerd in Beta (Thread 1.4) mode en dat was nog erger... daarmee viel het netwerk weg uit de Thread integration...

Heel blij met de backup, OTBR terug naar 2.15.3 en alles werkt weer.

Iemand die iets kan zeggen wat er mogelijk mis ging?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:51

CWH

Geen matches
Ik moet twee regels/blokken uit core.entity_registry verwijderen. Hoe doe ik dat het veiligste?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:49
Oogje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb mn Skyconnect vervangen door deze en geen seconde spijt gehad. Ik had wat problemen met sonoff devices aan de rand van mn mesh maar dat is nu compleet over.
Alleen zo jammer dat deze nog niet via PoE / ethernet aan te sluiten is. Draai ha in proxmox vm en wil daar geen usb spul aan hebben hangen. Los daarvan, server in betonnen kelder is niet de plek voor een zigbee coördinator als ik gehele huis door moet.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
edwin2021 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Alleen zo jammer dat deze nog niet via PoE / ethernet aan te sluiten is. Draai ha in proxmox vm en wil daar geen usb spul aan hebben hangen. Los daarvan, server in betonnen kelder is niet de plek voor een zigbee coördinator als ik gehele huis door moet.
Ja maar het is een mesh dus die kelder boeit niet /s

Zelf vind ik netwerk connected een beetje 50/50. Als mijn netwerk er uit zou liggen kan HA nog prima draaien en zullen vele essentiële zaken nog werken. Want Zigbee en ZWave via USB aangesloten.
Maar via het netwerk heeft dan wel weer voordelen zoals mogelijkheid tot een high availability software opzet (als server A uitvalt kan server B het overnemen en met hetzelfde IP van de stick connecten, met een USB stick moet je zelf om prikken) en je kunt ze eenvoudiger centraal plaatsen.

Maar 1. Heb ik niet (een server(tje) en als die uitvalt heb ik een probleem). 2. Heb ik opgelost met een lange USB verlengkabel. Servertje staat onder de keldertrap. Maar met een ~3m USB verlengkabel liggen beide dongles boven de keldertrapdeur (op de begane grond) en direct onder de (houten) trap naar de verdieping. Zo heb ik beide dongles meteen op een plek waar die vrij eenvoudig op beide verdiepingen kan komen. En een UTP variant zou ik waarschijnlijk nog steeds daar plaatsen. Want op een andere plek zit er alsnog een betonnen verdiepingsvloer tussen de begane grond en verdieping.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 17:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Grote antenne is altijd goed want ook de ontvangende kant van de dongle heeft daar wat aan. Zendvermogen... Ach. Wat is precies het probleem als het end device rechtstreeks kan luisteren naar de coördinator maar een andere route nodig heeft voor het antwoord?

Gelukkig is dit iets dat iedereen prima voor zichzelf kan testen. Zet het vermogen van de coördinator op normaal/laag en kijk een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Herhaal dat nogmaals met de coördinator op stevig vermogen en kijk dan nog eens een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Bij mij werden de Aqara sensoren een stuk stabieler (als in 100% betrouwbaar) toen ik de coördinator op standje stevig zette. En ja, ze waren keurig aangemeld vanaf de plek waar ze gebruikt gingen worden (die valkuil was ik een jaar of 2-3 geleden al achter gekomen).

[ Voor 30% gewijzigd door HuismAndré op 29-01-2026 11:24 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• raven22
  • Laatst online: 08:21
Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:15:
Zelf perfecte oren horen niets als het geluid niet aankomt, als je grote antennes nodig hebt om werkbaar te worden is je mesh netwerk gewoon niet op orde en eventueel ergens halverwege een Zigbee router bijplaatsen.
En zo'n vaag voorbeeld van Reddit zegt erg weinig.

Iedereen denkt aan wifi en access points, maar je moet in mesh denken.
Het is dus zinloos om naar het bereik van de Dongle te kijken, je moet naar de dichtbij zijnde Zigbee router kijken en eventueel opnieuw Pairen via dat device.
Er zijn best situaties waarbij een goed bereik van de dongle fijn is. Bv in mijn geval met een ledstrip buiten. Die had geen/slechte ontvangst, maar nu met de Sonoff max geen enkel probleem meer.

• Just_A_User
  • Nu online
Nou, het volgende. Vanaf het moment dat mijn nieuwe contract in zal gaan, zal ik kunnen 'slim laden'. Dat komt neer op alle uren behalve tijdens de 'spitsuren' in de ochtend en middag/avond.

Wat ik dus nu wil maken is dat wanneer er NIET tussen die spitsuren geladen wordt ,hij 3ct per geladen kWh optelt in een sensor.

Dus als voorbeeld; ik heb vandaag 4 uur lang geladen tijdens niet-spits-uren, en in die 4 uur heb ik 18 kWh geladen, dan is dat 18 x 3ct = € 0,54. Hoe maak ik dat? Ik heb al een sensor die aangeeft hoeveel er geladen wordt, en x3 ct doen is ook niet lastig, maar het stukje dat dat alleen geldt tussen de niet-spits-uren krijg ik niet voor elkaar.

• Ben(V)
HuismAndré schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Grote antenne is altijd goed want ook de ontvangende kant van de dongle heeft daar wat aan. Zendvermogen... Ach. Wat is precies het probleem als het end device rechtstreeks kan luisteren naar de coördinator maar een andere route nodig heeft voor het antwoord?

Gelukkig is dit iets dat iedereen prima voor zichzelf kan testen. Zet het vermogen van de coördinator op normaal/laag en kijk een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Herhaal dat nogmaals met de coördinator op stevig vermogen en kijk dan nog eens een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Bij mij werden de Aqara sensoren een stuk stabieler (als in 100% betrouwbaar) toen ik de coördinator op standje stevig zette. En ja, ze waren keurig aangemeld vanaf de plek waar ze gebruikt gingen worden (die valkuil was ik een jaar of 2-3 geleden al achter gekomen).
Dit kan alleen als die aqara devices rechtstreeks met de coordinator gekoppeld zijn anders zou het geen verschil maken.
Ofwel je mesh is niet dekkend.

Te veel vermogen van de coordinator maakt je mesh netwerk gewoon minder betrouwbaar, omdat je devices dan de neiging hebben met die coordinator te verbinden want die zien ze sterker dan een dichterbij zijnde router.
Maar zelf hebben ze dat vermogen niet, dus wordt die verbinding instabiel.

Ik had eerst mijn Sonoff dongle met een kabeltje buiten de meterkast opgehangen met als effect dat bijna alle devices rechtstreeks met die dongle verbonden waren.
Toen ik die dongle in de meterkast plaatste, werd het ineens een mesh netwerk (in plaats van een ster netwerk) en verbonden heel veel devices met elkaar in plaats van allemaal met de dongle.
Het effect was dat alles vele malen stabieler werd.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:49

Sharky

Skamn Dippy!

Oogje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb een skyconnect die op zich goed werkt, maar niet alles reageert even snel. Merk je daar ook vooruitgang? En hoe makkelijk is de migratie?

This too shall pass

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Dit kan alleen als die aqara devices rechtstreeks met de coordinator gekoppeld zijn anders zou het geen verschil maken.
Ofwel je mesh is niet dekkend.
In een woonhuis waar 68 van de 103 devices router zijn kan ik me bijna niet voorstellen dat het mesh niet dekkend zou zijn. De laagste LQI is 40 (nota bene van een Hue lamp in de keuken waarvan de broertjes allemaal ruim boven de 100 liggen) dus volgens mij is met de dekking niet veel mis. Het is dan ook sporadisch (als in 1-2 x per maand) dat ik een (meestal battery powered) device heb dat wat langzamer reageert dan verwacht. Wegvallende devices heb ik, op lege batterijen van Aqara sensoren na, niet gehad de afgelopen 1-2 jaar.
Te veel vermogen van de coordinator maakt je mesh netwerk gewoon minder betrouwbaar, omdat je devices dan de neiging hebben met die coordinator te verbinden want die zien ze sterker dan een dichterbij zijnde router.
En, zoals ik al eerder aanhaalde: Wat is het probleem als de route van de coördinator naar het device een andere is dan de route van het device naar de coördinator?

• DikkieDick
Dank voor de tips mbt de Zigbee-stick. Qua Sonoff E zou ik https://www.amazon.nl/-/e...igbee2MQTT/dp/B0G2LTBM1M/ moeten hebben als ik het goed heb. Ik zie dat er ook al een extensiekabel bij zit maar daar wordt niet gemeld of ie usb2 of 3 is (of ik moet het over het hoofd zien).

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 29-01-2026 15:05 . Reden: Link cleanup ]

aka pluim003

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DikkieDick Veel prima keuzes aan sticks tegenwoordig :)

En neem aan dat ze er een USB2 kabel bijleveren. Want een USB3 heeft geen zin en is ook duurder :+

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Ik zou weer zeggen, maar een utility meter aan met twee tariffs :) Met "spitsuren" en "daluren" ofzo en een automation die ze wisselt op basis van tijd.

• Just_A_User
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:20:
@Just_A_User Ik zou weer zeggen, maar een utility meter aan met twee tariffs :) Met "spitsuren" en "daluren" ofzo en een automation die ze wisselt op basis van tijd.
Dit ga ik proberen, maar die automation om op basis van tijd te wisselen moet ik nog even over nadenken.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Just_A_User Wat zijn de tijden?

• Just_A_User
  • Nu online
Als ik de netbeheerder mag geloven, dan is dat 's ochtends (07:00-10:00) en 's avonds (16:00-21:00).

Dus zeg maar de momenten waarop iedereen stroom gaat verbruiken, zijn de momenten waarop die 3ct per kWh niét gelden.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:45
Geen matches
@Just_A_User Je kunt een scheduler-helper aanmaken waarin je de spitsuren opneemt.
Die helper geeft je dan een status "True" indien spits en een "False" indien geen-spits.

Hoe je automation er dan verder uitziet, moet ik even over nadenken ;)

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:17:
@DikkieDick Veel prima keuzes aan sticks tegenwoordig :)

En neem aan dat ze er een USB2 kabel bijleveren. Want een USB3 heeft geen zin en is ook duurder :+
Op de foto is een USB3 kabel te zien (blauwe binnenkant van de stekker(s)).

Pagina: 1 ... 371 ... 374 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.