PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.
[ Voor 191% gewijzigd door blatenja op 19-01-2026 11:48 ]
[ Voor 191% gewijzigd door blatenja op 19-01-2026 11:48 ]
Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Bedoel je de occupied in de sensor naam? Want dat is gewoon een statische naam van de sensor. De sensoren die je laat zien in de screenshot geven de volgende situatie aan:
- Laadpaal: laadpunt(en) beschikbaar (want laadpunt 1 is beschikbaar)
- Laadpunt 1: beschikbaar
- Laadpunt 2: bezet
[...]
Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.
[ Voor 4% gewijzigd door Kiwi op 19-01-2026 11:58 ]
@blatenja Oh? Ik zie nix hier…blatenja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:42:
PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb het opgelost door knmi == 'unavailable' toe te voegen in {% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %}. In de tekst eronder laat ik het wel staan:sypie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest. Ik gebruik de KNMI via de Scrape integratie. Er worden 2 waarden geschraapt: de weercode en de beschrijving daarbij. Zoals nu: "Code geel In het noordwesten plaatselijk dichte mist " De code is "geel" de omschrijving is wat er achter staat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| {% set knmi = states('sensor.knmi_alert_heading') %} {% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %} <ha-alert alert-type="success">**GROEN**</ha-alert> {% elif knmi == 'Code geel' %} <ha-alert alert-type="warning">**GEEL**</ha-alert> {% elif knmi == 'Code oranje' %} <ha-alert alert-type="warning">**ORANJE**</ha-alert> {% else %} <ha-alert alert-type="error">**ROOD**</ha-alert> {% endif %} De huidige code is **{{ states('sensor.knmi_alert_heading') }}**{{ states('sensor.knmi_alert_description') }} |
Ben je hier al verder mee?Toppe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:00:
Hier al mensen die het Seeed Studio E-Ink display al binnen hebben (nieuws: Seeed Studio brengt bèta van e-inkscherm met Home Assistant-ondersteu...)?
[Afbeelding]
Lag vandaag opeens op de mat, wist niet eens meer dat ik hem besteld had. Nu nog kijken welke leuke dingen je er mee kan doen

[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 19-01-2026 12:25 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
[ Voor 42% gewijzigd door gielie op 19-01-2026 12:32 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@Toppe en @S0epkipToppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:40:
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...
[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2026 14:50 ]
<John O`Mill>
Die ik heb is de voorloper, was een ‘beta’ in een door hun geprinte behuizingHippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]
@Toppe en @S0epkip
Gaat dit verhaal hier op GoT niet over hetzelfde ding?
Na het lezen van dat artikel denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Moet dan wel weten dat ik ‘m vanuit HA aan kan sturen. Dat doe ik nu al met van die kleine e-ink winkeldisplays.
@RudolfRRudolfR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:39:
@Hippe Lip
Genoemd Plus-punt is aansturing met ESPhome, in de comments staan guides om er complete screenshots van een Home Assistant dashboard naartoe te sturen (als je niet zelf een dashboard wil ontwerpen)
<John O`Mill>
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:49:
[...]
@RudolfR
Nou, een screenshot heen sturen lijkt me een vreemde manier om info op dat scherm te krijgen. Liever zou ik er zelf een indeling naartoe sturen zoals dat ook kan met van die winkeldisplays (2.9”), die ik nu ook al gebruik.
Maar voordat ik dit grote display aanschaf wil ik wel zeker weten dat ik ‘m net zo aan kan sturen. Dan is het eenmalig uitvogelen hoe ik de indeling maak en daarna kan die dynamisch met allerlei info gevuld worden.
[Afbeelding]
@ToppeToppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:03:
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.
Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig.Maar wat doe je precies met het scherm? Moet je weer ergens ophangen/neer zetten
<John O`Mill>

[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 19-01-2026 16:23 ]
Gewoon de HomeWizard gebruiken om nutsmeter aan te maken in Home Assistant. Werkt prima. Af en toe even opnieuw gelijk zetten via utility_meter.calibrate (bij mij mist hij zo'n honderd liter per jaar (op 150 kuub)).Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
Ik wil graag de stand van mijn analoge watermeter uitlezen. Homewizard watermeter pakt alleen het huidige verbruik, lees water wat door de leiding loopt. Wat is een handige manier? Webcam in de meterkast, snapshot maken en snapshot laten uitlezen door een LLM model?
[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 19-01-2026 16:32 . Reden: Afwijking was toch groter dan verwacht. ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Het is altijd vrij in te stellen maar zeker als je aan de slag gaat dan push je soms ‘te hard’ waardoor het scherm het niet kan bijhouden.Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:50:
[...]
@Toppe
Tja, ik lees net meer over die screenshots. Zou makkelijk kunnen zijn
Refreshen van dat auto-display dat ik hierboven liet zien is maar eens per uur plus bij wijziging van de status van een essentieel onderdeel (niet bij elke % toe- of afname van de accu).
Ik hoop dat de refresh van dat grote display ook helemaal vrij in te stellen is?
[...]
Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig.
ik had dus WG werkend op mijn telefoon, maar als ik nu adguard home aanzet en de dns in de fritz op mijn HA zet dan werkt WG niet meer.Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:51:
[...]
@Driek
Precies wat ik ook doe, maar ik probeer alles wel zo simpel mogelijke te houden.
Eenvoud is kenmerk van het ware.
[...]
Gosh, ik heb dat verhaal bekeken, maar dat is verre van simpel.
Is het niet veel eenvoudiger alle andere hulpmiddelen weg te gooien en de instructie in de Fritzbox te volgen om een verbinding met Wireguard op te zetten? Je bent in 10 minuten klaar en je hebt een veilige tunnel naar huis.
En geen poorten die je open moet zetten op je FB. Die zouden me een onrustig gevoel geven.
Mijn HA is nooit bereikbaar geweest van buitenaf en met WG kon dat in één keer, zonder ook maar iets aan HA te hoeven wijzigen.
Tijd van werken, tijd van rusten
Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.
EDIT: Shell geeft dit ook in hun eigen app aan.
Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
@Ferra Volgens de integratie documentatie geeft de HW gewoon ook totaal. Niet dat andere oplossingen niet goed hoeven te zijn, maar HW afschieten is dus niet terecht.
Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
[...]
Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.
! van de plekken door mijn auto. Denk ook te weten wat er mis gaat. Als het laden stopt omdat de accu vol is dan geeft de integratie hem aan als available terwijl de kabel er nog wel in zit.
Jammer, idee is goedKiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:49:
[...]
Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.
@DriekDriek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...] en de dns in de fritz op mijn HA zet […]
<John O`Mill>
@RudolfRRudolfR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:18:
@Tommiiee
Misschien kan DAO helpen:
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
<John O`Mill>
Ben je bang liters te missen? Of heb je de stand nodig?Ferra schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-01-2026 10:20 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
<John O`Mill>
/f/image/MKzBLIpVI56YEHK31eM7GF1S.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/5axeDbOWSIyU3a9iFzFfgY45.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 20-01-2026 13:17 ]
Ik zou beginnen met de echte bron te controleren. Kijk dus "bij Samsung / SmartThings" of het daar wel klopt of ook fout gaat. Nu weet je niet eens of het in HA of in de apparaten / ... fout gaat. En Samsung levert vast ook een eigen app met dit soort informatie er in. Dus eerst controleren of het daar wel correct is.WoBBeL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:57:
Hoe begin ik met het debuggen van zoiets? Deze data komt uit de Samsung cloud.
Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgenMarve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
Vraagje, ik ben helemaal nieuw met Home Assistant. Maar ik heb net een woning gerenoveerd dus het leek me leuk hier eens mee te beginnen.
Maar nu zie ik de prijzen van sommige zaken en oef, toch best duur. Ik heb bijv 26 spotjes door heel mijn benedenverdieping. Hier zou ik graag Hue GU10's color gebruiken maarja, een 3-pack kost al 110 euro dus reken maar uit.
Nu zie ik ook goedkopere alternatieven, van 5 tot 20 euro. De vraag is of je toch beter de Philips kunt kopen omdat je toch het verschil wel gaat zien, of dat de goedkopere net zo goed zijn?
ik had die al gezien idd, maar schijnbaar kunnen die Hue's dimmen tot 0.1% en die Innrs maar tot 5%. Zelfde met die van Ikea.raven22 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 15:24 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).Gizz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:
@Marve79 heb je écht op alle plekken RGB nodig? Op plekken waar wit licht voldoende is kun je veel besparen door 'domme' dimbare ledspotjes (bijvoorbeeld WarmGlow van Philips met een hoge CRI) van een paar euro per stuk achter een slimme zigbee dimmer te hangen.
De hoeveelheid spots dicteert niet dat ze RGB moeten zijn, toch?Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 16:15 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De oplossing die ik hierboven noemde heeft het niet opgelost.Rik. schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Nee geen fritsbox
Via browser werkt met IP wel, maar met certificaat error uiteraard want die zit op DuckDNS
In app werkt dat niet
Lijkt nu te werken door lokaal netwerk in HA settings ook op DuckDNS url te zetten, maar weet dit nog niet zeker
Hierdoor kan ik via browser alleen niet meer via IP verbinden, enkel via DuckDNS URL
Ik zie Hue een beetje als de Apple onder de verlichting. Iets wat overpriced ten opzichte van de concurrenten, maar het werkt wel perfect (Persoonlijke mening)Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).
En dan in de badkamer nog 6.
Dus ja ik heb ze maar besteld, was nu toch een aanbieding. Ik heb geen zin om straks weer te zeggen ah shit had ik nu daar ook maar Hue genomen.
Sensoren zijn gisteren “gewoon” online gekomen. Vermoed toch een fout in de kabelverbinding te hebben gehad.. Thanks voor je antwoord, laten we hopen dat het vanaf nu goed blijft gaanSeptillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:37:
@fissa Gedurende de eerste dag updaten de sensoren wel netjes?
Want zo ver ik weet zou de boel weer vanzelf available moeten komen zodra er wel gelezen kan worden. Op de achtergrond zou HA gewoon elk scan interval weer een poging moeten doen en zodra die lukt de sensor weer available maken.
Kan je anders de volgende dag, als hij unavailable is en je zeker weet dat je omvormer weer wakker is, eens via Dev tools => Actions de homeassistant.update_entity uit willen voeren op een van de entities. Komt hij dan wel weer available?
Het kan dus niet aan de instellingen liggen? Het is echt puur het probleem op wifi. Daar verbind deze soms gewoon random niet met Home Assistant via de app.Septillion schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:51:
@Rik. Nogmaals, ik zet ik op DuckDNS. Dus overstappen maar deSec zou dan een oplossing kunnen zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Rik. op 21-01-2026 15:24 ]
Daarvoor maakt het niet uit welke route je kiest. Elke route geeft de informatie door die je meter via P1 doorstuurt.Wie kan me een beetje op weg helpen? Uiteindelijk wil ik graag dat energygrid kunnen zien in HA (verbruik, teruglevering en was kost alles nou per dag/maand/jaar qua verbruik).
Dat is toch ook standaard functionaliteit in het Energy Dashboard in HA?Waah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:54:
DSMR heeft wel meer mogelijkheden. Ik gebruik het zelf ook, en je kan bijvoorbeeld ook je contracten er in zetten met de kosten per kWh enzo.
Volgens mij praten we nu niet over hetzelfde? @sahinasappelsap twijfelt tussen data binnenhalen met de DSMR-integration of een andere route in HA. Maar of je nou de DSMR-integration of een andere pakt, de data die je in HA krijgt en hoe je die toont in een grafiek (Energy Dashboard, of zelf ingestelde cards); dat ziet er toch hetzelfde uit?Ook vind ik de grafieken en info in DSMR beter dan wat je in HA kan krijgen. Maar dat is persoonlijk.
Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste route een USB P1-kabel is (kost je een keer een tientje) die je rechtstreeks op je hardware aansluit. Zorg er wel voor dat je een kabel kiest die compatibel is met jouw P1-protocol. Dan ga ik er vanuit dat de hardware waar HA op draait in je meterkast staat en je geen kabel door het hele huis hoeft te trekken. Vervolgens kun je met de DSMR-integratie in HA de data uitlezen en verwerken in dashboards.
This too shall pass
Maar ik begrijp dus niet helemaal wat het verschil is tussen de DSMR-API of ESPHome en hoe dat zich binnen HA verhoudt?Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:17:
@sahinasappelsap dat ding wordt kant-en-klaar verkocht met software voor de DSMR-API of ESPHome. Ik zou dan zelf ESPHome kiezen, omdat ik dat toch al voor tig apparaten gebruik. Scheelt t.o.v. DSMR weer een extra (custom) integration. En de onboarding van een ESPHome-apparaat is ook lekker simpel.
Met rest en MQTT heb je niks te maken als je het via ESPHome doet. Lijkt erop alsof de handleidingspagina niet overeenkomt met hun webshop, want ESPhome ontbreekt volledig in die handleiding.
Homewizard zou ik niet doen, want dan gebruik je een integration van een bedrijf dat die integration specifiek voor hun eigen hardware ontwikkelt. Leuk dat deze smart-stuff winkel het zo in elkaar gehackt heeft dat hun P1-dongle blijkbaar ook met de HW-integration kan praten, maar HomeWizard hoeft maar iets te veranderen aan hun integration en deze custom oplossing is stuk en je moet dan eerst wachten tot smart-stuff het weer repareert.
[...]
Daarvoor maakt het niet uit welke route je kiest. Elke route geeft de informatie door die je meter via P1 doorstuurt.
Begrijp ik het goed dat jij zelf met je dongle ook de DSMR Netbeheer integratie gebruikt in combinatie met je dongle? Dus die heeft "mooiere" grafieken, maar zit er ook nog een nadeel aan tov mqtt of rest? Kan die integratie ook met het uitlezen van je gasverbruik omgaan?Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Dat is toch ook standaard functionaliteit in het Energy Dashboard in HA?
[...]
Volgens mij praten we nu niet over hetzelfde? @sahinasappelsap twijfelt tussen data binnenhalen met de DSMR-integration of een andere route in HA. Maar of je nou de DSMR-integration of een andere pakt, de data die je in HA krijgt en hoe je die toont in een grafiek (Energy Dashboard, of zelf ingestelde cards); dat ziet er toch hetzelfde uit?
Jij hebt het nu over grafieken die er in DSMR beter uitzien dan in HA. Heb je het over een heel ander, stand-alone, programma?
Ik heb die P1 dongle gekocht, dus een USB P1-kabeltje is niet aan de orde. Reden hiervoor is dat de mini pc in het kantoor staat en niet in de meterkast.Sharky schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste route een USB P1-kabel is (kost je een keer een tientje) die je rechtstreeks op je hardware aansluit. Zorg er wel voor dat je een kabel kiest die compatibel is met jouw P1-protocol. Dan ga ik er vanuit dat de hardware waar HA op draait in je meterkast staat en je geen kabel door het hele huis hoeft te trekken. Vervolgens kun je met de DSMR-integratie in HA de data uitlezen en verwerken in dashboards.
Dan lekker DSMR gebruiken, scheelt je opnieuw flashen.sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Maar ik begrijp dus niet helemaal wat het verschil is tussen de DSMR-API of ESPHome en hoe dat zich binnen HA verhoudt?
Ik heb overigens de DSMR-API geflashte variant besteld en gisteren binnengekregen.
Omdat je dat zelf zo instelt. Zie de handleiding waarnaar je eerder linkte waarin wordt uitgelegd hoe je de DSMR Netbeheer nederland integration instelt binnen HA.Hoe weet HA dan of ik DSMR Netbeheer nederland integratie gebruik voor het ophalen en inlezen van de data, REST of MQTT?
Nee, er zit geen verschil in grafieken tussen data die binnenkomt via X/Y of Z. Via elke route krijg je dezelfde data binnen en worden in HA dezelfde grafieken gegenereert. Daarom snap ik de opmerking van @Waah niet.Begrijp ik het goed dat jij zelf met je dongle ook de DSMR Netbeheer integratie gebruikt in combinatie met je dongle? Dus die heeft "mooiere" grafieken
Nogmaals, welke route je ook kiest: je komt bij alle data die je P1-meter doorgeeft.zit er ook nog een nadeel aan tov mqtt of rest? Kan die integratie ook met het uitlezen van je gasverbruik omgaan?
[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 21-01-2026 11:56 ]
Thanks voor de uitgebreide uitleg, dan ga ik vanavond eens proberen of ik het met DSMR Netbeheer nederland voor elkaar kan krijgen!Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Dan lekker DSMR gebruiken, scheelt je opnieuw flashen.
DMSR/ESPHome/MQTT/Rest zijn alleen maar deurtjes waardoor de data binnenkomt in HA. Als de data eenmaal binnen is maakt het in HA verder niet uit hoe dat binnengekomen is. Je meterstand is 12345kWh, ongeacht of dat nou via ESPHome, MQTT, whatever in HA gekomen is.
[...]
Omdat je dat zelf zo instelt. Zie de handleiding waarnaar je eerder linkte waarin wordt uitgelegd hoe je de DSMR Netbeheer nederland integration instelt binnen HA.
[...]
Nee, er zit geen verschil in grafieken tussen data die binnenkomt via X/Y of Z. Via elke route krijg je dezelfde data binnen en worden in HA dezelfde grafieken gegenereert. Daarom snap ik de opmerking van @Waah niet.
[...]
Nogmaals, welke route je ook kiest: je komt bij alle data die je P1-meter doorgeeft.
[ Voor 12% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 12:01 ]
je doelt op deze:loyske schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:43:
Iemand de Home Assistant Operating System update naar 17.0 al gedaan en daarna de docker storage driver upgrade? Goed gegaan?
Docker Containerd Snapshotter
Starting with this release, new installations use the Docker containerd snapshotter by default, which provides improved performance and stability. Existing users can migrate to the new storage driver using the following command:
ha docker migrate-storage-driver
Before migrating, please note:
Create a full Home Assistant backup before proceeding
Internet connectivity is required for re-downloading all container images, this make take some time, especially with many installed add-ons or with slow internet connection
At least 50% free storage space is recommended before starting the migration (note that the new snapshotter has slightly higher storage requirements)
The migration will be applied on the next system reboot
After the migration completes, another Supervisor or system restart may be needed to clear any add-on warnings
Note: This migration is optional and not required for your system to function properly after the update. It is recommended to perform an attended migration yet not immediately after updating, but once you have verified the system works correctly before the migration. Additionally, ensure you have reliable access (such as physical device access or access to a VM console) in case recovery is needed.
In het kader van YOLO, deze zojuist doorlopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 21-01-2026 14:24 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| type: custom:auto-entities card: type: entities filter: include: - entity_id: sensor.afvalwijzer* options: type: custom:template-entity-row state: {{ relative_time_plus(states('sensor.afvalwijzer_papier'), parts=1, not_use=['week'], time=false, language='nl') }} sort: method: state reverse: false numeric: false exclude: - options: {} name: "*next_date" - options: {} name: "*takken" - options: {} name: "*next_in_days" - options: {} name: "*day_after_tomorrow" - options: {} name: "*tomorrow" - options: {} name: "*today" - options: {} name: "*next_type" - options: {} name: "*notifi*" |
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 21-01-2026 17:27 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Je mist quotes om je templateleejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:28:
Kan iemand mij de goede kant ophelpen? Ik heb een aantal entiteiten voor de afvalophaling.
Deze wil ik met auto-entities gesorteerd in een entities card zetten. Echter, ik wil de template-entity-row gebruiken om zo de relative_time_plus van @TheFes te kunnen gebruiken.
Ik heb nu dit:code:Maar nu krijg ik de melding Fout bij het parsen van YAML: missed comma between flow collection entries (regel: 9, kolom: 92).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30type: custom:auto-entities card: type: entities filter: include: - entity_id: sensor.afvalwijzer* options: type: custom:template-entity-row state: {{ relative_time_plus(states('sensor.afvalwijzer_papier'), parts=1, not_use=['week'], time=false, language='nl') }} sort: method: state reverse: false numeric: false exclude: - options: {} name: "*next_date" - options: {} name: "*takken" - options: {} name: "*next_in_days" - options: {} name: "*day_after_tomorrow" - options: {} name: "*tomorrow" - options: {} name: "*today" - options: {} name: "*next_type" - options: {} name: "*notifi*"
Iemand een idee wat ik moet aanpassen om het werkend te krijgen (en of dit sowieso kan)?
OMG, niet te geloven hoe lang ik hier mee bezig was
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Heb je op de link in mijn signature gedrukt? Dan even naar beneden scrollenleejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
[...]
OMG, niet te geloven hoe lang ik hier mee bezig was![]()
Je zou een Buy me a coffee linkje moeten hebben
Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.Rik. schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Het kan dus niet aan de instellingen liggen? Het is echt puur het probleem op wifi. Daar verbind deze soms gewoon random niet met Home Assistant via de app.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
- In Home Assistant -> Instellingen -> Systeem -> Netwerk bij Home Assistant URL bij lokaal netwerk: https://naam.duckdns.org instellen?
- In AdGuard DNS rewrite instellen van naam.duckdns.org -> 192.168.178.5
- In router instellen dat AdGuard de DNS server is
Dit zou ervoor moeten zorgen dat er geen NAT loopback gebeurt volgens mij?
En anders:
Hoe koppel ik deSec dan aan Home Assistant?
Nou na wat pielen is het prima gelukt met die DSMR smart meter integratie. Heb met het handje de variabele tarieven van energiek ingevuld (en ben benieuwd of ik die niet automagisch ergens vandaan kan toveren natuurlijk, dus tips zijn welkom).Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Dan lekker DSMR gebruiken, scheelt je opnieuw flashen.
DMSR/ESPHome/MQTT/Rest zijn alleen maar deurtjes waardoor de data binnenkomt in HA. Als de data eenmaal binnen is maakt het in HA verder niet uit hoe dat binnengekomen is. Je meterstand is 12345kWh, ongeacht of dat nou via ESPHome, MQTT, whatever in HA gekomen is.
[...]
Omdat je dat zelf zo instelt. Zie de handleiding waarnaar je eerder linkte waarin wordt uitgelegd hoe je de DSMR Netbeheer nederland integration instelt binnen HA.
[...]
Nee, er zit geen verschil in grafieken tussen data die binnenkomt via X/Y of Z. Via elke route krijg je dezelfde data binnen en worden in HA dezelfde grafieken gegenereert. Daarom snap ik de opmerking van @Waah niet.
[...]
Nogmaals, welke route je ook kiest: je komt bij alle data die je P1-meter doorgeeft.
/f/image/iVD3pcNa7JIyTjdMN3cxIPZh.png?f=fotoalbum_large)
Als duckdns zo veel issues geeft (heb ergens gelezen dat die nog wel eens down is), wel eens aan gedacht om naar dynu.com (dynudns) over te stappen? Ondersteunt wildcards voor graties en heb er tot nu toe echt 0 problemen mee.Rik. schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Het kan dus niet aan de instellingen liggen? Het is echt puur het probleem op wifi. Daar verbind deze soms gewoon random niet met Home Assistant via de app.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
- In Home Assistant -> Instellingen -> Systeem -> Netwerk bij Home Assistant URL bij lokaal netwerk: https://naam.duckdns.org instellen?
- In AdGuard DNS rewrite instellen van naam.duckdns.org -> 192.168.178.5
- In router instellen dat AdGuard de DNS server is
Dit zou ervoor moeten zorgen dat er geen NAT loopback gebeurt volgens mij?
En anders:
Hoe koppel ik deSec dan aan Home Assistant?
[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 19:17 ]
Ummm, om wat te laten werken? Ik zie van die prachtige bolletjes lopen in de Energy distribution 🫣Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:25:
@sahinasappelsap Als ik zo naar je "Power souces" grafiek kijk heb ik het idee dat je return to grid power / teruglever-vermogen (Electricity Meter Energieproductie) niet een negatieve waarde is. Dat moet wel om het te laten werken.
[ Voor 35% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 20:03 ]
Als je naar je staafdiagram voor de energy kijkt, zou je bij de lijndiagram voor power ook een puntje naar beneden verwachten voor je teruglevering.sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Ummm, om wat te laten werken? Ik zie van die prachtige bolletjes lopen in de Energy distribution 🫣
Kan dat komen omdat de SolarEdge panelen al in het HA dashboard zitten en ik eind vd middag de p1 dongle pas heb aangesloten wellicht? Of moet ik iets aanpassen om dat getal negatief te maken?
Dit is wat er tot nu toe uit de p1 komt.
[Afbeelding]
Just to be sure, ik heb vlak voor 4 en na 4 uur toch teruggeleverd (roze balkje negatief)? Ik heb dus de P1 dongle pas rond die tijd gekoppeld in HA.TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Als je naar je staafdiagram voor de energy kijkt, zou je bij de lijndiagram voor power ook ene puntje naar beneden verwachten voor je teruglevering.
De DSMR integratie levert een sensor die positieve waardes levert bij teruglevering, voor juiste weergave in het energy dashboard moet die negatief zijn. De bolletjes zijn wel correct, want die zijn Energy en geen Power.
Deze klopt ja, maar je grafiek voor power niet, daar zie je die teruglevering niet.sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Just to be sure, ik heb vlak voor 4 en na 4 uur toch teruggeleverd (roze balkje negatief)? Ik heb dus de P1 dongle pas rond die tijd gekoppeld in HA.
Dan klopt het toch, of ben ik nou abuis?
[Afbeelding]
Juist, wellicht is dat omdat het dusdanig weinig is (0,066kWh) dat hij em daar niet laat zien. Ik hou het morgen even in de gaten. Enig idee waar ik dat zou aan kunnen passen nog mocht het nou niet kloppen?TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:10:
[...]
Deze klopt ja, maar je grafiek voor power niet, daar zie je die teruglevering niet.
De tabel met de titel "Power sources" dus
Eh, stap b. Welk commando?Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:17:
[...]
In het kader van YOLO, deze zojuist doorlopen.
a) backup/snapshot in Proxmox van de VM
b) console (via proxmox webui) geopend en commando erin
c) restart
d) in proxmox webui de console opnieuw geopend om voortgang te zien en dan is het wachten tot ready. HA CLI was weer actief op t eind. Gewoon uitzitten dus.
e) mijn Tailscale add-on vond t niet zo grappig eerst, dus de externe toegang was dood via de ts.net url, kwam in een soort repair loop terecht van max 20 minuten. Log werd gedisplayed met voortgang van de checks. Tot dat hier de verbinding van verbrak en de logs stil bleven. Was even lang wachten.
f) na inlog op de local ip adres en check, lijkt alles prima te werken. tailscale daarna ook weer werkend trouwens.
g) omdat handleiding zei dat na de eerste reboot het proces werd gestart en dat pas na de volgende restart alles weer goed zou staan, nogmaals gerestart.
h) check of alles draait: ja, logboeken gecheckt: normale foutmeldingen, verder niets bijzonders.
i) snapshot weer weggegooid (en leun nu dus weer op de normale backuproutine).
(dikke warning op de Advanced SSH & Web Terminal add-on omdat die nog met Beschermingsmodus uit stond..)
Nee, dat is omdat de power sensor voor production (teruglevering) positieve waardes heeft, en Energy Dashboard daarvoor negative waardes verwacht. Daarvoor zul je een template sensor moeten maken die de waardes negatief maakt.sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Juist, wellicht is dat omdat het dusdanig weinig is (0,066kWh) dat hij em daar niet laat zien. Ik hou het morgen even in de gaten. Enig idee waar ik dat zou aan kunnen passen nog mocht het nou niet kloppen?
Ga even kijken of ik in de helpers een sensor kan maken die het negatief maakt.TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:53:
[...]
Nee, dat is omdat de power sensor voor production (teruglevering) positieve waardes heeft, en Energy Dashboard daarvoor negative waardes verwacht. Daarvoor zul je een template sensor moeten maken die de waardes negatief maakt.
Die DNS rewrite lijkt idd te werken. Gisteren op mijn laptop (Windows met Google Chrome) nog niet helemaal, maar via de app werkt het gewoon soepel.Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.
Maar om flackyness van DuckDNS en hairpin NAT in je eigen netwerk uit te sluiten zou een eigen DNS rewrite naar je locale IP al veel moeten doen. Alleen Windows kan wat koppig zijn doordat deze zelf DNS cache doet.
Ik gebruik de rewrite dus puur omdat DuckDNS bokt.
Als je deSec wilt gebruiken zal je op iets anders dan HA de DDNS/dynDNS service moeten draaien. Ik draai het op mijn router. Daarna kan je met de Let's Encrypt addon app ook voor een deSec domein een certificaat aanvragen.
Beide reacties bedankt. Glad overheen gelezen, wel gezien van de 50% extra diskspace voor start.
Ok.Septillion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:22:
@sahinasappelsap Qua huis power:
Huis in = positief
Huis uit = negatief
Dus PV moet positief zijn. In jouw geval alleen het terugleveren aan het net dat negatief moet zijn.
/f/image/CyH2cvNtfKRIkIT6EFuvGiyw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ep3TzjRIMP2Gp6YjklFrYIQ5.png?f=fotoalbum_large)
Niet zonder dat je laat zien wat je bij template options ingesteld hebt.sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Ok.
Ik heb een template sensor aangemaakt, zoals onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
Maar die kan ik vervolgens helemaal niet selecteren
[Afbeelding]
Enig idee?
Komt ie :-)TheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Niet zonder dat je laat zien wat je bij template options ingesteld hebt.
:strip_exif()/f/image/mXNWMeIN9ZeDbP76AnDKIVkS.png?f=user_large)
/f/image/E75mbcuD2008V9zDVey1eUaK.png?f=fotoalbum_large)
1
| {{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float(0) * -1 }} |
Grid power moet in (k)W zijn, niet in kWh. Je bronsensor zou dus als eenheid al (k)W moeten hebben, je template sensor ook.sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Ok.
Ik heb een template sensor aangemaakt, zoals onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
Maar die kan ik vervolgens helemaal niet selecteren
[Afbeelding]
Enig idee?
Als eerste zou ik adviseren een availabilty template toe te voegen in plaats van je default waarde op je float filter. Voor een power sensor maakt het nog niet zo heel veel uit, maar bij een energy sensor gaat dit voor fouten zorgen in het energy dashboard.sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:46:
[...]
Komt ie :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]code:
1{{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float(0) * -1 }}
1
| {{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float(0) * -1 }} |
1
| {{ 'sensor.electricity_meter_energieproductie' | has_value }} |
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 22-01-2026 11:15 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Nuclears op 22-01-2026 10:04 ]
Heb er nu van gemaakt:dixet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:49:
[...]
Grid power moet in (k)W zijn, niet in kWh. Je bronsensor zou dus als eenheid al (k)W moeten hebben, je template sensor ook.
/f/image/vKH5hdC4BvBvOBLCI0xwJ3Jx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iBxifHg8TMM4DwLTVFE8rMoE.png?f=fotoalbum_large)
Availability template toegevoegd :-) Er valt verschikkelijk veel in te stellen zeg, ik leer er een hoop van zoTheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Als eerste zou ik adviseren een availabilty template toe te voegen in plaats van je default waarde op je float filter. Voor een power sensor maakt het nog niet zo heel veel uit, maar bij een energy sensor gaat dit voor fouten zorgen in het energy dashboard.
Je kunt onder de advanced options een availability template toevoegen. Je state template kan dan dit zijn:code:En als availability sensor kun je dan dit gebruiken
1{{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float(0) * -1 }}code:Verder maak je een power sensor, geen energy sensor, maar alle opties die je nu gebruikt hebt zijn dus wel voor een energy sensor.
1{{ 'sensor.electricity_meter_energieproductie' | has_value }}
Unit of measurement moet W of kW zijn (hetzelfde als de bronsensor)
State class: measurement
Device class: power
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq