Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 369 ... 374 Laatste
Acties:

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-02 14:09
Geen matches
PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.

[ Voor 191% gewijzigd door blatenja op 19-01-2026 11:48 ]

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Bedoel je de occupied in de sensor naam? Want dat is gewoon een statische naam van de sensor. De sensoren die je laat zien in de screenshot geven de volgende situatie aan:
- Laadpaal: laadpunt(en) beschikbaar (want laadpunt 1 is beschikbaar)
- Laadpunt 1: beschikbaar
- Laadpunt 2: bezet
[...]
Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32

Kiwi

Gadgetfreak

richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.
Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.
EDIT: Shell geeft dit ook in hun eigen app aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kiwi op 19-01-2026 11:58 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

blatenja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:42:
PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.
@blatenja Oh? Ik zie nix hier… :X

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-02 10:03
sypie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest. Ik gebruik de KNMI via de Scrape integratie. Er worden 2 waarden geschraapt: de weercode en de beschrijving daarbij. Zoals nu: "Code geel In het noordwesten plaatselijk dichte mist " De code is "geel" de omschrijving is wat er achter staat.
Ik heb het opgelost door knmi == 'unavailable' toe te voegen in {% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %}. In de tekst eronder laat ik het wel staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set knmi = states('sensor.knmi_alert_heading') %}

{% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %}
  <ha-alert alert-type="success">**GROEN**</ha-alert>
{% elif knmi == 'Code geel' %}
  <ha-alert alert-type="warning">**GEEL**</ha-alert>
{% elif knmi == 'Code oranje' %}
  <ha-alert alert-type="warning">**ORANJE**</ha-alert>
{% else %}
  <ha-alert alert-type="error">**ROOD**</ha-alert>
{% endif %}

De huidige code is **{{ states('sensor.knmi_alert_heading') }}**{{ states('sensor.knmi_alert_description') }} 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGJnVf3EBcZTvs8oH1NKX2Jdnqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ALpxWXfhaUoBzQnvrrxK30EJ.png?f=user_large

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
Toppe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:00:
Hier al mensen die het Seeed Studio E-Ink display al binnen hebben (nieuws: Seeed Studio brengt bèta van e-inkscherm met Home Assistant-ondersteu...)?

[Afbeelding]

Lag vandaag opeens op de mat, wist niet eens meer dat ik hem besteld had. Nu nog kijken welke leuke dingen je er mee kan doen
Ben je hier al verder mee?

PVO

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 16:17
Ik loop er tegen aan dat de waarden van 'temperatuur morgen' vanuit de KNMI integratie zo 'raar' zijn. Waar ligt dit aan? Het gaat met name om 'Temp morgen minimum'. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-ubYLHYALMK/pasted-2026-01-19T111052.277Z.png

In de KNMI app staat minimum morgen voor morgen op 0 graden.
Edit: op weerlive.nl (daar haalt de integratie de waarden vandaan) staat het ook goed voor Wageningen (morgen minimum -1):
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-vcqmpjphfJ/pasted-2026-01-19T112152.173Z.png

In HomeAssistant staat mijn locatie gewoon goed, op Wageningen.

De waarde 'minimum morgen' wordt ook gewoon ververst:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-uThPZ9QZrx/pasted-2026-01-19T112342.308Z.png

[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 19-01-2026 12:25 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Geen matches
Zijn er mensen die bekend zijn met lego lights controller via bluetooth. Ik zou dit wel in mijn HA willen integreren.
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tX7Ql1YLtYWgPdu5cUPAcuIKeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETbrRbB0vhvgDgCxlJnykNt5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door gielie op 19-01-2026 12:32 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:23
S0epkip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Ben je hier al verder mee?
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Toppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:40:
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...
@Toppe en @S0epkip
Gaat dit verhaal hier op GoT niet over hetzelfde ding?
Na het lezen van dat artikel denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Moet dan wel weten dat ik ‘m vanuit HA aan kan sturen. Dat doe ik nu al met van die kleine e-ink winkeldisplays.

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2026 14:50 ]

<John O`Mill>

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:49
Geen matches
@Hippe Lip

Genoemd Plus-punt is aansturing met ESPhome, in de comments staan guides om er complete screenshots van een Home Assistant dashboard naartoe te sturen (als je niet zelf een dashboard wil ontwerpen)

• Toppe
Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]

@Toppe en @S0epkip
Gaat dit verhaal hier op GoT niet over hetzelfde ding?
Na het lezen van dat artikel denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Moet dan wel weten dat ik ‘m vanuit HA aan kan sturen. Dat doe ik nu al met van die kleine e-ink winkeldisplays.
Die ik heb is de voorloper, was een ‘beta’ in een door hun geprinte behuizing :9

• Hippe Lip

Hippe Lip

RudolfR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:39:
@Hippe Lip
Genoemd Plus-punt is aansturing met ESPhome, in de comments staan guides om er complete screenshots van een Home Assistant dashboard naartoe te sturen (als je niet zelf een dashboard wil ontwerpen)
@RudolfR
Nou, een screenshot heen sturen lijkt me een vreemde manier om info op dat scherm te krijgen. Liever zou ik er zelf een indeling naartoe sturen zoals dat ook kan met van die winkeldisplays (2.9”), die ik nu ook al gebruik.

Maar voordat ik dit grote display aanschaf wil ik wel zeker weten dat ik ‘m net zo aan kan sturen. Dan is het eenmalig uitvogelen hoe ik de indeling maak en daarna kan die dynamisch met allerlei info gevuld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pcua129ULfzYZ9ILwECU3XbrcSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlZH1Yr3sNq1gBimTlJYEpGX.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Toppe
Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:49:
[...]

@RudolfR
Nou, een screenshot heen sturen lijkt me een vreemde manier om info op dat scherm te krijgen. Liever zou ik er zelf een indeling naartoe sturen zoals dat ook kan met van die winkeldisplays (2.9”), die ik nu ook al gebruik.

Maar voordat ik dit grote display aanschaf wil ik wel zeker weten dat ik ‘m net zo aan kan sturen. Dan is het eenmalig uitvogelen hoe ik de indeling maak en daarna kan die dynamisch met allerlei info gevuld worden.

[Afbeelding]
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.

Maar wat doe je precies met het scherm? Moet je weer ergens ophangen/neer zetten :9

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-02 09:49

Sharky

Skamn Dippy!

Geen matches
Weet iemand wat de naam van de card is in het energiedashboard (samenvatting) waar je verbruik staat? Dus deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0izPmKR5wMu3e1F15PwRlHYKupU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kuJ8PpQka9ciEUGq7uVNM35M.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik nu
code:
1
type: energy-sources-table

Maar die laat meer zien dan nodig.

This too shall pass

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:41
@Driek @Hippe Lip Ik gebruik qmcgaw/ddns-updater onder Docker voor DynDNS en forward alle exctern verkeer naar Nginx Reverse Proxy. ddns-updater werkt al mijn DNS providers (DuckDNS, Cloudflare, etc) automatisch bij als het IP nummer wisselt.

In de Fritzbox heb ik DynDNS wel enabled (volgens mij voor Wireguard, weet ik niet precies meer) en heb daar staan:
Update URL: http://httpstat.us/200 (een dummy die alleen maar resultaat 200 terug geeft maar niks doet)
Domain name: <mijndomeinnam>.duckdns.org
Usernaam: Prut (boeit niet want is voor httpstat.us die niks doet)
Password: Ook zoiets (boeit dus ook niet)

Op deze manier zit het bijwerken van alle dynDNS op 1 plek namelijk in Docker. Alle niet DuckDNS loopt via Cloudflare tunnels (websites die publiek benaderbaar zijn en in Joomla onder Docker draaien).

• Hippe Lip

Hippe Lip

Toppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:03:
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.
@Toppe
Tja, ik lees net meer over die screenshots. Zou makkelijk kunnen zijn

Refreshen van dat auto-display dat ik hierboven liet zien is maar eens per uur plus bij wijziging van de status van een essentieel onderdeel (niet bij elke % toe- of afname van de accu).

Ik hoop dat de refresh van dat grote display ook helemaal vrij in te stellen is?
Maar wat doe je precies met het scherm? Moet je weer ergens ophangen/neer zetten :9
Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig. _/-\o_

<John O`Mill>

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 14:04

Zorian

What the fox?

Ik heb net de update naar HAOS 17.0 gedaan en daarna die driver migrate. Alles werkt, systeem draait prima en alle addons/plugins zijn draaiend. Wat me nu wel opvalt is dat hij het docker commando niet meer als een geldig commando herkent in de terminal? Als ik even spiek bij de system info is Docker wel true, dus present.

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/firefox_QBBporbVJ6.png

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/firefox_m1Suqkaf0V.png

//Edit: Never mind, er moet nog "ha" voor. :') Ik heb nog wat koffie nodig denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 19-01-2026 16:23 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 17:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
Ik wil graag de stand van mijn analoge watermeter uitlezen. Homewizard watermeter pakt alleen het huidige verbruik, lees water wat door de leiding loopt. Wat is een handige manier? Webcam in de meterkast, snapshot maken en snapshot laten uitlezen door een LLM model?
Gewoon de HomeWizard gebruiken om nutsmeter aan te maken in Home Assistant. Werkt prima. Af en toe even opnieuw gelijk zetten via utility_meter.calibrate (bij mij mist hij zo'n honderd liter per jaar (op 150 kuub)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0f3yAg3sbDzQ7rfe0Rsbly7yKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcqjlvtyZGNShQyaCC6ZQzim.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 19-01-2026 16:32 . Reden: Afwijking was toch groter dan verwacht. ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Hallo allemaal,

Ook ik ben sinds kort met HA begonnen en daar nu het e.e.a. in aan het automatiseren. Zo ben ik begonnen met de afzuiging m.b.v. de Open-AIR elders op het forum.

Wat ik nu wil doen is op basis van automation mijn ATAG warmtepomp aansturen in de goedkope uren van mijn dynamisch contract. Ik heb al diverse tests gedaan voor het aansturen van de warmtepomp en dat werkt goed. Ik loop echter vast in het combineren met de goedkope uren.

Ik was bezig met de EPEX Spot integratie met Tibber connectie, waarmee je ook makkelijk een sensor kunt maken. Maar deze sensor heeft verplicht een 'duration' nodig en dat is voor de warmtepomp niet heel handig. Deze moeten eigenlijk altijd aanstaan, maar bij de dure uren 'uitschakelen'.

Zoals ik het nu functioneel in mijn hoofd heb is dat de thermostaat altijd op 21.5 moet staan en bij de duren uren op 20.5. De verwarming schakelt dan vanzelf uit. In de goedkope uren gaat de thermostaat weer naar 21.5 en als de ruimtetemperatuur lager is, schakelt de verwarming weer vanzelf in. Maarja, wat is dan de definitie van dure en goedkope uren, want dat verschilt natuurlijk ook weer per dag?

Ik kan me zomaar voorstellen dat hier mensen rondlopen die dit raadsel al hebben opgelost, hoe hebben jullie dit aangevlogen of hoe zouden jullie het aanvliegen? Alvast bedankt voor de hulp! Ik ga me nu verdiepen in PriceAnalyzer.

• Toppe
Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:50:
[...]

@Toppe
Tja, ik lees net meer over die screenshots. Zou makkelijk kunnen zijn

Refreshen van dat auto-display dat ik hierboven liet zien is maar eens per uur plus bij wijziging van de status van een essentieel onderdeel (niet bij elke % toe- of afname van de accu).

Ik hoop dat de refresh van dat grote display ook helemaal vrij in te stellen is?

[...]

Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig. _/-\o_
Het is altijd vrij in te stellen maar zeker als je aan de slag gaat dan push je soms ‘te hard’ waardoor het scherm het niet kan bijhouden.

• RudolfR
Geen matches

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:51:
[...]

@Driek
Precies wat ik ook doe, maar ik probeer alles wel zo simpel mogelijke te houden.
Eenvoud is kenmerk van het ware.

[...]

Gosh, ik heb dat verhaal bekeken, maar dat is verre van simpel.
Is het niet veel eenvoudiger alle andere hulpmiddelen weg te gooien en de instructie in de Fritzbox te volgen om een verbinding met Wireguard op te zetten? Je bent in 10 minuten klaar en je hebt een veilige tunnel naar huis.
En geen poorten die je open moet zetten op je FB. Die zouden me een onrustig gevoel geven.

Mijn HA is nooit bereikbaar geweest van buitenaf en met WG kon dat in één keer, zonder ook maar iets aan HA te hoeven wijzigen.
ik had dus WG werkend op mijn telefoon, maar als ik nu adguard home aanzet en de dns in de fritz op mijn HA zet dan werkt WG niet meer.
iemand een idee of dit met de juiste settings is op te lossen, en zo ja, welke

Tijd van werken, tijd van rusten

• richards3
  • Niet online
Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.
EDIT: Shell geeft dit ook in hun eigen app aan.
Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.
! van de plekken door mijn auto. Denk ook te weten wat er mis gaat. Als het laden stopt omdat de accu vol is dan geeft de integratie hem aan als available terwijl de kabel er nog wel in zit.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
@Ferra Volgens de integratie documentatie geeft de HW gewoon ook totaal. Niet dat andere oplossingen niet goed hoeven te zijn, maar HW afschieten is dus niet terecht.
Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32

Kiwi

Gadgetfreak

richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.
! van de plekken door mijn auto. Denk ook te weten wat er mis gaat. Als het laden stopt omdat de accu vol is dan geeft de integratie hem aan als available terwijl de kabel er nog wel in zit.
Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.

• richards3
  • Niet online
Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:49:
[...]

Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.
Jammer, idee is goed

• Hippe Lip

Hippe Lip

Driek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...] en de dns in de fritz op mijn HA zet […]
@Driek
Ik weet niet zeker of ik helemaal snap wat je hier zegt. Bedoel je dat je in je Fritz zegt dat HA je DNS is?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@RudolfR
Ik zit in een vergelijkbare situatie als @Tommiiee en ben nu binnen HA aan het spelen met Nordpool en Dynamisch.

DAO was ik nog niet tegengekomen. Ik heb er net even naar gekeken en krijg de indruk dat die net name is voor als je een thuisaccu hebt (en die heb ik niet). Zonder dat kan DAO nix of heeft het niet veel nut?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

<John O`Mill>

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ferra schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.
Ben je bang liters te missen? Of heb je de stand nodig?

In het laatste geval kan je de beginstand er bij op tellen.

Anders zou je met machine vision aan de slag moeten als je geen digitale meter met P1 hebt. Volgens mij wel een een projectje mee gezien.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen matches
Ik krijg hier binnenkort 2 Anker thuisbatterijen en ben benieuwd of er al een project is voor Home Assistant welke het beheer hier over kan doen. Ik weet dat er voor Homey ook zoiets is. Mensen ervaring hiermee?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een Goodwe omvormer en die werkte prima met HA. Ik gebruikte de PV limiter automatisering.
Gisteren zag ik dat er geen verbinding meer was. Volgens google moest ik de goodwe integratie verwijderen en weer opnieuw instellen. Geeft geen verbetering. Ik heb het IP adres via de app solargo gecontroleerd en die klopt, ook is de omvormer via die app te bedienen. Als ik echter het IP in de goodwe integratie invoer krijg ik de melding "kan geen verbinding maken". Ik heb home assistant ook al opnieuw opgestart na het verwijderen van de goodwe integratie.

/edit ik heb overigens een KPN glasvezel modem.

De omvormer had een eigen vast IP adres, en in de modem was een ander vast IP adres..... geen idee wat en waar fout gegaan is omdat het tot 1 of 2 dagen geleden gewoon goed gewerkt heeft.

Maar goed, het werkt weer.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-01-2026 10:20 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• RudolfR
Geen matches
@Hippe Lip

Volgens mij maakt DAO een energie-plan voor diverse apparaten, wasmachines, warmtepompen en auto's.
Denk dat het ook zou moeten werken zonder accu, maar dat weet ik niet zeker. Gebruik het zelf niet.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
Geen matches
@RudolfR Ja DAO plant alles in wat in te plannen is als het een elektrische apparaat is. Je hebt geen accu nodig om DAO te gebruiken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Hippe Lip

Hippe Lip

Geen matches
Dank @RudolfR en @Impossibl3. bij nader inzien laat ik DAO toch vallen. Het is een nogal complex geheel en vereist veel neveninstallaties/ integraties. Bovendien moet je daarna nog automations maken om iets te doen met de signalen die DAO afgeeft. Ik ben bang dat ik het overzicht ga verliezen.

Bovendien zag ik dat het na installatie een eigen interface heeft en moest meteen denken aan EVCC, die ik ook even geïnstalleerd had. Uiteindelijk weer verwijderd omdat dit ook nogal complex is en lastig te koppelen is aan mijn apparaten.

Ik ga het nu proberen op te lossen met Dynamisch. een stuk eenvoudiger, maar daarmee voor mij ook overzichtelijker. Ook dan moet ik automations maken om te reageren op de output van Dynamisch, maar het totaal is een stuk overzichtelijker. En een thuisaccu heb ik niet, dus dat maakt het ook eenvoudiger.
Het zal misschien een fractie minder besparen dan DAO, maar de grote lijnen moeten hiermee haalbaar zijn. dan mis ik die laatste 1% besparing maar...

<John O`Mill>

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 14:06

WoBBeL

*zwaai*

Geen matches
Zijn er hier mensen die de Samsung SmartThings integratie gebruiken? Ik heb een wasmachine en droger maar de eindtijd is altijd een mysterie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLOY7B6DAx4yfWOf0XtBS0U6yRU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MKzBLIpVI56YEHK31eM7GF1S.png?f=fotoalbum_medium

Mijn wasmachine is klaar, en dan ineens verspringt de eindtijd naar de toekomst 8)7

Programma van de wasmachine loopt. De eindtijd is dan 11:39:19. Wasmachine stopt om 11:39:32 (status wordt dan ook Gestopt). Vanaf dat moment wordt de eindtijd ineens 14:17 |:(

Hoe kan ik dit verklaren? Of moet dit gewoon een bug zijn? Mijn wasdroger (ook Samsung via SmartThings) heeft hetzelfde.

Ook op dagen dat ik de wasmachine niet gebruik verandert de eindtijd ook zomaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LKXQoLpe386s-4TB7EiF_FfmZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5axeDbOWSIyU3a9iFzFfgY45.png?f=fotoalbum_medium

Hoe begin ik met het debuggen van zoiets? Deze data komt uit de Samsung cloud.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@WoBBeL Blijft hij toevallig nadat hij klaar is nog af en toe de was draaien? En dat hij dit tot 14:17 doet? Of dan volledig uitschakelt ofzo?

Kan je de tijden ook in de cloud of Samsung app zien?

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Geen matches
@Septillion nee, hij doet het altijd (wasmachine is écht klaar). Ook op dagen dat er niks aan staat. Ik gok dat dit hetzelfde issue is.

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 20-01-2026 13:17 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:20
WoBBeL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:57:
Hoe begin ik met het debuggen van zoiets? Deze data komt uit de Samsung cloud.
Ik zou beginnen met de echte bron te controleren. Kijk dus "bij Samsung / SmartThings" of het daar wel klopt of ook fout gaat. Nu weet je niet eens of het in HA of in de apparaten / ... fout gaat. En Samsung levert vast ook een eigen app met dit soort informatie er in. Dus eerst controleren of het daar wel correct is.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Geen matches
@RobertMe in de app van Samsung SmartThings zie je geen eindtijd zodra de wasmachine klaar is of ik weet het niet te vinden

[ Voor 19% gewijzigd door WoBBeL op 20-01-2026 13:20 ]

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-02 22:09
Vraagje, ik ben helemaal nieuw met Home Assistant. Maar ik heb net een woning gerenoveerd dus het leek me leuk hier eens mee te beginnen.

Maar nu zie ik de prijzen van sommige zaken en oef, toch best duur. Ik heb bijv 26 spotjes door heel mijn benedenverdieping. Hier zou ik graag Hue GU10's color gebruiken maarja, een 3-pack kost al 110 euro dus reken maar uit.

Nu zie ik ook goedkopere alternatieven, van 5 tot 20 euro. De vraag is of je toch beter de Philips kunt kopen omdat je toch het verschil wel gaat zien, of dat de goedkopere net zo goed zijn?

• RudolfR
Geen matches
@Marve79
Dat ligt helemaal aan je eigen eisen en wensen. Hue kan volgens mij verder dimmen en mooiere kleuren weergeven.
Er zijn wel video's op youtube die het verschil uitlichten (pun intended), en vergelijking maken met bijv. IKEA.
Of dat voor jou het prijsverschil rechtvaardigt moet je zelf bepalen.

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:42
Ik ben momenteel bezig met het vervangen van de thermostaat in een nieuwbouwwoning. De wens is om de nieuwe thermostaat te kunnen integreren met Home Assistant.

Het gaat om vloerverwarming en -koeling via stadsverwarming. Bij het openmaken van de bestaande thermostaat tref ik vier draden aan. Ondanks uitgebreid onderzoek is het mij nog steeds niet duidelijk welke functie elke draad heeft en vooral welke slimme thermostaten überhaupt geschikt zijn voor deze installatie.

Omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van cloud/API-diensten, kwam ik in eerste instantie uit bij de Aqara W500. Deze blijkt echter op 230v te werken, terwijl mijn huidige thermostaat vermoedelijk op 24V werkt.

Vervolgens heb ik de Honeywell T6 aangeschaft, omdat deze zowel OpenTherm- als aan/uit-systemen ondersteunt. Helaas blijkt ook deze thermostaat niet de juiste aansluitmogelijkheden te hebben voor mijn situatie.

Ik stel mijn vraag daarom hier, omdat verschillende AI-tools mij tot nu toe steeds tegenstrijdig of onjuist advies geven.

Hieronder een foto van de huidige aansluiting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI7HMx1jotD5psby81pHpt0-AqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu6OOipnWw0Oe5kuhrffOyxi.jpg?f=fotoalbum_large

• raven22
  • Laatst online: 04-02 08:21
Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
Vraagje, ik ben helemaal nieuw met Home Assistant. Maar ik heb net een woning gerenoveerd dus het leek me leuk hier eens mee te beginnen.

Maar nu zie ik de prijzen van sommige zaken en oef, toch best duur. Ik heb bijv 26 spotjes door heel mijn benedenverdieping. Hier zou ik graag Hue GU10's color gebruiken maarja, een 3-pack kost al 110 euro dus reken maar uit.

Nu zie ik ook goedkopere alternatieven, van 5 tot 20 euro. De vraag is of je toch beter de Philips kunt kopen omdat je toch het verschil wel gaat zien, of dat de goedkopere net zo goed zijn?
Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgen

• Marve79
raven22 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgen
ik had die al gezien idd, maar schijnbaar kunnen die Hue's dimmen tot 0.1% en die Innrs maar tot 5%. Zelfde met die van Ikea.

Ik ga misschien later spijt hebben dat ik niet voor de Hues ben gegaan maar het is veel geld natuurlijk, maar als het dat waard is ach, spotjes moet ik toch hebben :P

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen matches
@Marve79 heb je écht op alle plekken RGB nodig? Op plekken waar wit licht voldoende is kun je veel besparen door 'domme' dimbare ledspotjes (bijvoorbeeld WarmGlow van Philips met een hoge CRI) van een paar euro per stuk achter een slimme zigbee dimmer te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 15:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Marve79
Gizz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:
@Marve79 heb je écht op alle plekken RGB nodig? Op plekken waar wit licht voldoende is kun je veel besparen door 'domme' dimbare ledspotjes (bijvoorbeeld WarmGlow van Philips met een hoge CRI) van een paar euro per stuk achter een slimme zigbee dimmer te hangen.
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).

En dan in de badkamer nog 6.

Dus ja ik heb ze maar besteld, was nu toch een aanbieding. Ik heb geen zin om straks weer te zeggen ah shit had ik nu daar ook maar Hue genomen. >:)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:39:
[...]

De hoeveelheid spots dicteert niet dat ze RGB moeten zijn, toch? :)

Meestal wil je wit licht met een hoge CRI-waarde waar je eet, zodat je eten er smakelijk uitziet, en juist geen vrolijke RGB-kleurtjes. Maar als jij overal met kleur wil spelen, vooral doen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 16:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:49
Rik. schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Nee geen fritsbox
Via browser werkt met IP wel, maar met certificaat error uiteraard want die zit op DuckDNS
In app werkt dat niet

Lijkt nu te werken door lokaal netwerk in HA settings ook op DuckDNS url te zetten, maar weet dit nog niet zeker
Hierdoor kan ik via browser alleen niet meer via IP verbinden, enkel via DuckDNS URL
De oplossing die ik hierboven noemde heeft het niet opgelost.

Iemand enig idee hoe je dit fixt? Kan regelmatig via wifi via de app niet verbinden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@Rik. Nogmaals, ik zet ik op DuckDNS. Dus overstappen maar deSec zou dan een oplossing kunnen zijn.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-02 21:27
Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:39:
[...]

En dan in de badkamer nog 6.

Dus ja ik heb ze maar besteld, was nu toch een aanbieding. Ik heb geen zin om straks weer te zeggen ah shit had ik nu daar ook maar Hue genomen. >:)
Ik zie Hue een beetje als de Apple onder de verlichting. Iets wat overpriced ten opzichte van de concurrenten, maar het werkt wel perfect (Persoonlijke mening)

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-02 21:27
Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:37:
@fissa Gedurende de eerste dag updaten de sensoren wel netjes?

Want zo ver ik weet zou de boel weer vanzelf available moeten komen zodra er wel gelezen kan worden. Op de achtergrond zou HA gewoon elk scan interval weer een poging moeten doen en zodra die lukt de sensor weer available maken.

Kan je anders de volgende dag, als hij unavailable is en je zeker weet dat je omvormer weer wakker is, eens via Dev tools => Actions de homeassistant.update_entity uit willen voeren op een van de entities. Komt hij dan wel weer available?
Sensoren zijn gisteren “gewoon” online gekomen. Vermoed toch een fout in de kabelverbinding te hebben gehad.. Thanks voor je antwoord, laten we hopen dat het vanaf nu goed blijft gaan :)

• Rik.
Matched: 168, 192, 0
Septillion schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:51:
@Rik. Nogmaals, ik zet ik op DuckDNS. Dus overstappen maar deSec zou dan een oplossing kunnen zijn.
Het kan dus niet aan de instellingen liggen? Het is echt puur het probleem op wifi. Daar verbind deze soms gewoon random niet met Home Assistant via de app.

Zou dit een oplossing kunnen zijn?
- In Home Assistant -> Instellingen -> Systeem -> Netwerk bij Home Assistant URL bij lokaal netwerk: https://naam.duckdns.org instellen?
- In AdGuard DNS rewrite instellen van naam.duckdns.org -> 192.168.178.5
- In router instellen dat AdGuard de DNS server is

Dit zou ervoor moeten zorgen dat er geen NAT loopback gebeurt volgens mij?

En anders:
Hoe koppel ik deSec dan aan Home Assistant?

[ Voor 32% gewijzigd door Rik. op 21-01-2026 15:24 ]

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik heb nu enige tijd home assistant in een container draaien op een n100 pctje, met daarbij mqtt, frigate, etc als container en dat werkt verders prima.

Nu wilde ik graag inzicht krijgen in mijn verbruik, ik heb voor mijn slimme meter deze p1 wifi dongle gekocht, de p1 dongle pro+ van smart-stuff.
https://smart-stuff.nl/product/p1-dongle-watermeter/

Ik heb verder de ballen verstand van P1, en lees in de handleiding dat je op v erschillende manieren kan connecten met de P1 meter in home assistant. Dat staat o.a. hier: https://docs.smart-stuff....ystemen/home-assistant-ha

Welke optie moet ik nu kiezen en hoe gaat dat dan in zijn werk in HA? En wat zijn de verschillen tussen de opties om P1 aan te sluiten? Hoe snapt HA wat ie moet gebruiken en wat je data source is?
- Er is een HACS integratie kennelijk DSMR Netbeheer nederland. Site zegt dat dit de makkelijkste manier is. En dat zou voor gas en elektra moeten werken.
- Rest koppeling. Kennelijk kan ik wat yaml files toevoegen aan de dongle en dan komen er REST endpoints beschikbaar. Harstikke leuk, maar hoe consumeert HA dit dan?
- MQTT. Heb ik al draaien, moet ik dan wel even instellen voor HA. Wat is het voordeel van push t.o.v. pull van de data in HA en hoe weet HA dat er een dongle is die over mqtt data aanlevert. Wat moet hiervoor geconfigureerd worden?
- Homewizard. Wel van gehoord, geen idee wat het is en hoe het zich verhoudt t.o.v. andere opties in HA.

Wie kan me een beetje op weg helpen? Uiteindelijk wil ik graag dat energygrid kunnen zien in HA (verbruik, teruglevering en was kost alles nou per dag/maand/jaar qua verbruik).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen matches
@sahinasappelsap dat ding wordt kant-en-klaar verkocht met software voor de DSMR-API of ESPHome. Ik zou dan zelf ESPHome kiezen, omdat ik dat toch al voor tig apparaten gebruik. Scheelt t.o.v. DSMR weer een extra (custom) integration. En de onboarding van een ESPHome-apparaat is ook lekker simpel.

Met rest en MQTT heb je niks te maken als je het via ESPHome doet. Lijkt erop alsof de handleidingspagina niet overeenkomt met hun webshop, want ESPhome ontbreekt volledig in die handleiding.

Homewizard zou ik niet doen, want dan gebruik je een integration van een bedrijf dat die integration specifiek voor hun eigen hardware ontwikkelt. Leuk dat deze smart-stuff winkel het zo in elkaar gehackt heeft dat hun P1-dongle blijkbaar ook met de HW-integration kan praten, maar HomeWizard hoeft maar iets te veranderen aan hun integration en deze custom oplossing is stuk en je moet dan eerst wachten tot smart-stuff het weer repareert.
Wie kan me een beetje op weg helpen? Uiteindelijk wil ik graag dat energygrid kunnen zien in HA (verbruik, teruglevering en was kost alles nou per dag/maand/jaar qua verbruik).
Daarvoor maakt het niet uit welke route je kiest. Elke route geeft de informatie door die je meter via P1 doorstuurt.

• Waah
  • Laatst online: 23:48
Geen matches
DSMR heeft wel meer mogelijkheden. Ik gebruik het zelf ook, en je kan bijvoorbeeld ook je contracten er in zetten met de kosten per kWh enzo. Ook vind ik de grafieken en info in DSMR beter dan wat je in HA kan krijgen. Maar dat is persoonlijk.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:54:
DSMR heeft wel meer mogelijkheden. Ik gebruik het zelf ook, en je kan bijvoorbeeld ook je contracten er in zetten met de kosten per kWh enzo.
Dat is toch ook standaard functionaliteit in het Energy Dashboard in HA?
Ook vind ik de grafieken en info in DSMR beter dan wat je in HA kan krijgen. Maar dat is persoonlijk.
Volgens mij praten we nu niet over hetzelfde? @sahinasappelsap twijfelt tussen data binnenhalen met de DSMR-integration of een andere route in HA. Maar of je nou de DSMR-integration of een andere pakt, de data die je in HA krijgt en hoe je die toont in een grafiek (Energy Dashboard, of zelf ingestelde cards); dat ziet er toch hetzelfde uit?

Jij hebt het nu over grafieken die er in DSMR beter uitzien dan in HA. Heb je het over een heel ander, stand-alone, programma?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-02 09:49

Sharky

Skamn Dippy!

Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste route een USB P1-kabel is (kost je een keer een tientje) die je rechtstreeks op je hardware aansluit. Zorg er wel voor dat je een kabel kiest die compatibel is met jouw P1-protocol. Dan ga ik er vanuit dat de hardware waar HA op draait in je meterkast staat en je geen kabel door het hele huis hoeft te trekken. Vervolgens kun je met de DSMR-integratie in HA de data uitlezen en verwerken in dashboards.

This too shall pass

• sahinasappelsap
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:17:
@sahinasappelsap dat ding wordt kant-en-klaar verkocht met software voor de DSMR-API of ESPHome. Ik zou dan zelf ESPHome kiezen, omdat ik dat toch al voor tig apparaten gebruik. Scheelt t.o.v. DSMR weer een extra (custom) integration. En de onboarding van een ESPHome-apparaat is ook lekker simpel.

Met rest en MQTT heb je niks te maken als je het via ESPHome doet. Lijkt erop alsof de handleidingspagina niet overeenkomt met hun webshop, want ESPhome ontbreekt volledig in die handleiding.

Homewizard zou ik niet doen, want dan gebruik je een integration van een bedrijf dat die integration specifiek voor hun eigen hardware ontwikkelt. Leuk dat deze smart-stuff winkel het zo in elkaar gehackt heeft dat hun P1-dongle blijkbaar ook met de HW-integration kan praten, maar HomeWizard hoeft maar iets te veranderen aan hun integration en deze custom oplossing is stuk en je moet dan eerst wachten tot smart-stuff het weer repareert.

[...]

Daarvoor maakt het niet uit welke route je kiest. Elke route geeft de informatie door die je meter via P1 doorstuurt.
Maar ik begrijp dus niet helemaal wat het verschil is tussen de DSMR-API of ESPHome en hoe dat zich binnen HA verhoudt?
Ik heb overigens de DSMR-API geflashte variant besteld en gisteren binnengekregen.

Als ik het goed begrijp kan ik de HomeWizard integratie dus van de lijst afstrepen omdat het me een extra afhankelijkheid geeft die ik niet wil.

Omdat de p1 dongle niet ESPHome geflashed is valt die optie denk ik ook af.

Hoe weet HA dan of ik DSMR Netbeheer nederland integratie gebruik voor het ophalen en inlezen van de data, REST of MQTT? En ik kwam ook nog een DSMR reader tegen als integratie. Waarom zou je die dan wel/niet moeten hebben?

• sahinasappelsap
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Dat is toch ook standaard functionaliteit in het Energy Dashboard in HA?

[...]

Volgens mij praten we nu niet over hetzelfde? @sahinasappelsap twijfelt tussen data binnenhalen met de DSMR-integration of een andere route in HA. Maar of je nou de DSMR-integration of een andere pakt, de data die je in HA krijgt en hoe je die toont in een grafiek (Energy Dashboard, of zelf ingestelde cards); dat ziet er toch hetzelfde uit?

Jij hebt het nu over grafieken die er in DSMR beter uitzien dan in HA. Heb je het over een heel ander, stand-alone, programma?
Begrijp ik het goed dat jij zelf met je dongle ook de DSMR Netbeheer integratie gebruikt in combinatie met je dongle? Dus die heeft "mooiere" grafieken, maar zit er ook nog een nadeel aan tov mqtt of rest? Kan die integratie ook met het uitlezen van je gasverbruik omgaan?

• sahinasappelsap
  • Nu online
Sharky schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste route een USB P1-kabel is (kost je een keer een tientje) die je rechtstreeks op je hardware aansluit. Zorg er wel voor dat je een kabel kiest die compatibel is met jouw P1-protocol. Dan ga ik er vanuit dat de hardware waar HA op draait in je meterkast staat en je geen kabel door het hele huis hoeft te trekken. Vervolgens kun je met de DSMR-integratie in HA de data uitlezen en verwerken in dashboards.
Ik heb die P1 dongle gekocht, dus een USB P1-kabeltje is niet aan de orde. Reden hiervoor is dat de mini pc in het kantoor staat en niet in de meterkast.

De enige vraag die eigenlijk ontbeantwoord blijft voor mij is:
- Hoe weet HA zelf welke variant je nou gebruikt? Rest, MQTT, DMSR netbeheer?

MQTT wordt volgens mij door HA zelf gediscovered las ik ergens, maar hoe gebruik je REST dan?

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 19:57
Geen matches
Hallo,

Om de een of andere reden wordt mijn focus status iPhone niet meer herkend. Dit is heel vervelend aangezien dit best wel belangrijk is voor mijn automations. Alle instellingen en toegang lijkt goed te staan. Ook na herstart geen succes. Wat kan ik doen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Maar ik begrijp dus niet helemaal wat het verschil is tussen de DSMR-API of ESPHome en hoe dat zich binnen HA verhoudt?
Ik heb overigens de DSMR-API geflashte variant besteld en gisteren binnengekregen.
Dan lekker DSMR gebruiken, scheelt je opnieuw flashen.

DMSR/ESPHome/MQTT/Rest zijn alleen maar deurtjes waardoor de data binnenkomt in HA. Als de data eenmaal binnen is maakt het in HA verder niet uit hoe dat binnengekomen is. Je meterstand is 12345kWh, ongeacht of dat nou via ESPHome, MQTT, whatever in HA gekomen is.
Hoe weet HA dan of ik DSMR Netbeheer nederland integratie gebruik voor het ophalen en inlezen van de data, REST of MQTT?
Omdat je dat zelf zo instelt. Zie de handleiding waarnaar je eerder linkte waarin wordt uitgelegd hoe je de DSMR Netbeheer nederland integration instelt binnen HA.
Begrijp ik het goed dat jij zelf met je dongle ook de DSMR Netbeheer integratie gebruikt in combinatie met je dongle? Dus die heeft "mooiere" grafieken
Nee, er zit geen verschil in grafieken tussen data die binnenkomt via X/Y of Z. Via elke route krijg je dezelfde data binnen en worden in HA dezelfde grafieken gegenereert. Daarom snap ik de opmerking van @Waah niet.
zit er ook nog een nadeel aan tov mqtt of rest? Kan die integratie ook met het uitlezen van je gasverbruik omgaan?
Nogmaals, welke route je ook kiest: je komt bij alle data die je P1-meter doorgeeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 21-01-2026 11:56 ]

• sahinasappelsap
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:53:
[...]

DMSR/ESPHome/MQTT/Rest zijn alleen maar deurtjes waardoor de data binnenkomt in HA. Als de data eenmaal binnen is maakt het in HA verder niet uit hoe dat binnengekomen is. Je meterstand is 12345kWh, ongeacht of dat nou via ESPHome, MQTT, whatever in HA gekomen is.

[...]

Omdat je dat zelf zo instelt. Zie de handleiding waarnaar je eerder linkte waarin wordt uitgelegd hoe je de DSMR Netbeheer nederland integration instelt binnen HA.

[...]

Nee, er zit geen verschil in grafieken tussen data die binnenkomt via X/Y of Z. Via elke route krijg je dezelfde data binnen en worden in HA dezelfde grafieken gegenereert. Daarom snap ik de opmerking van @Waah niet.

[...]

Nogmaals, welke route je ook kiest: je komt bij alle data die je P1-meter doorgeeft.
Thanks voor de uitgebreide uitleg, dan ga ik vanavond eens proberen of ik het met DSMR Netbeheer nederland voor elkaar kan krijgen!

[ Voor 12% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 12:01 ]

• Waah
  • Laatst online: 23:48
Geen matches
De integratie in HA van DSMR Reader heeft een eigen ui, grafieken en instellingen zoals energiecontracten etc.

Wat in HA komt is natuurlijk hetzelfde. Dus excuses voor de onduidelijkheid. Ik had het puur over de DSMR Reader add-on

• loyske
  • Laatst online: 04-02 13:50
Iemand de Home Assistant Operating System update naar 17.0 al gedaan en daarna de docker storage driver upgrade? Goed gegaan? :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

loyske schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:43:
Iemand de Home Assistant Operating System update naar 17.0 al gedaan en daarna de docker storage driver upgrade? Goed gegaan? :)
je doelt op deze:
Docker Containerd Snapshotter
Starting with this release, new installations use the Docker containerd snapshotter by default, which provides improved performance and stability. Existing users can migrate to the new storage driver using the following command:

ha docker migrate-storage-driver
Before migrating, please note:

Create a full Home Assistant backup before proceeding
Internet connectivity is required for re-downloading all container images, this make take some time, especially with many installed add-ons or with slow internet connection
At least 50% free storage space is recommended before starting the migration (note that the new snapshotter has slightly higher storage requirements)
The migration will be applied on the next system reboot
After the migration completes, another Supervisor or system restart may be needed to clear any add-on warnings
Note: This migration is optional and not required for your system to function properly after the update. It is recommended to perform an attended migration yet not immediately after updating, but once you have verified the system works correctly before the migration. Additionally, ensure you have reliable access (such as physical device access or access to a VM console) in case recovery is needed.

• loyske
  • Laatst online: 04-02 13:50
Geen matches
@Get!em correct!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In het kader van YOLO, deze zojuist doorlopen.

a) backup/snapshot in Proxmox van de VM
b) console (via proxmox webui) geopend en commando erin
c) restart
d) in proxmox webui de console opnieuw geopend om voortgang te zien en dan is het wachten tot ready. HA CLI was weer actief op t eind. Gewoon uitzitten dus.
e) mijn Tailscale add-on vond t niet zo grappig eerst, dus de externe toegang was dood via de ts.net url, kwam in een soort repair loop terecht van max 20 minuten. Log werd gedisplayed met voortgang van de checks. Tot dat hier de verbinding van verbrak en de logs stil bleven. Was even lang wachten.
f) na inlog op de local ip adres en check, lijkt alles prima te werken. tailscale daarna ook weer werkend trouwens.
g) omdat handleiding zei dat na de eerste reboot het proces werd gestart en dat pas na de volgende restart alles weer goed zou staan, nogmaals gerestart.
h) check of alles draait: ja, logboeken gecheckt: normale foutmeldingen, verder niets bijzonders.
i) snapshot weer weggegooid (en leun nu dus weer op de normale backuproutine).

(dikke warning op de Advanced SSH & Web Terminal add-on omdat die nog met Beschermingsmodus uit stond..)

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 21-01-2026 14:24 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Kan iemand mij de goede kant ophelpen? Ik heb een aantal entiteiten voor de afvalophaling.

Deze wil ik met auto-entities gesorteerd in een entities card zetten. Echter, ik wil de template-entity-row gebruiken om zo de relative_time_plus van @TheFes te kunnen gebruiken.

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.afvalwijzer*
      options:
        type: custom:template-entity-row
        state: {{ relative_time_plus(states('sensor.afvalwijzer_papier'), parts=1, not_use=['week'], time=false, language='nl') }}
      sort:
        method: state
        reverse: false
        numeric: false
  exclude:
    - options: {}
      name: "*next_date"
      name: "*takken"
      name: "*next_in_days"
      name: "*day_after_tomorrow"
      name: "*tomorrow"
      name: "*today"
      name: "*next_type"
      name: "*notifi*"
Maar nu krijg ik de melding Fout bij het parsen van YAML: missed comma between flow collection entries (regel: 9, kolom: 92).
Iemand een idee wat ik moet aanpassen om het werkend te krijgen (en of dit sowieso kan)?

Je zou ondertussen moeten weten hoe de code-tags hier werken

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 21-01-2026 17:27 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:28:
Kan iemand mij de goede kant ophelpen? Ik heb een aantal entiteiten voor de afvalophaling.

Deze wil ik met auto-entities gesorteerd in een entities card zetten. Echter, ik wil de template-entity-row gebruiken om zo de relative_time_plus van @TheFes te kunnen gebruiken.

Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.afvalwijzer*
      options:
        type: custom:template-entity-row
        state: {{ relative_time_plus(states('sensor.afvalwijzer_papier'), parts=1, not_use=['week'], time=false, language='nl') }}
      sort:
        method: state
        reverse: false
        numeric: false
  exclude:
      name: "*next_date"
      name: "*takken"
      name: "*next_in_days"
      name: "*day_after_tomorrow"
      name: "*tomorrow"
      name: "*today"
      name: "*next_type"
      name: "*notifi*"
Maar nu krijg ik de melding Fout bij het parsen van YAML: missed comma between flow collection entries (regel: 9, kolom: 92).
Iemand een idee wat ik moet aanpassen om het werkend te krijgen (en of dit sowieso kan)?
Je mist quotes om je template

Home Assistant configuratie

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Je mist quotes om je template
OMG, niet te geloven hoe lang ik hier mee bezig was :P
Je zou een Buy me a coffee linkje moeten hebben :*)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TheFes
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
[...]

OMG, niet te geloven hoe lang ik hier mee bezig was :P
Je zou een Buy me a coffee linkje moeten hebben :*)
Heb je op de link in mijn signature gedrukt? Dan even naar beneden scrollen ;)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

BiG-GuY

Geen matches
Voor degenen die gebruik maken van de DucoBox Communication Print heb ik een Custom Component gemaakt: https://github.com/danielpetrovic/ha-ducobox

Deze is ook beschikbaar via HACS.

Home Assistant Configuratie V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rik. schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Het kan dus niet aan de instellingen liggen? Het is echt puur het probleem op wifi. Daar verbind deze soms gewoon random niet met Home Assistant via de app.

- In Home Assistant -> Instellingen -> Systeem -> Netwerk bij Home Assistant URL bij lokaal netwerk: https://naam.duckdns.org instellen?

En anders:
Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.

Maar om flackyness van DuckDNS en hairpin NAT in je eigen netwerk uit te sluiten zou een eigen DNS rewrite naar je locale IP al veel moeten doen. Alleen Windows kan wat koppig zijn doordat deze zelf DNS cache doet.

Ik gebruik de rewrite dus puur omdat DuckDNS bokt.

Als je deSec wilt gebruiken zal je op iets anders dan HA de DDNS/dynDNS service moeten draaien. Ik draai het op mijn router. Daarna kan je met de Let's Encrypt addon app ook voor een deSec domein een certificaat aanvragen.

• sahinasappelsap
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:53:
[...]

[...]

[...]

[...]

Nou na wat pielen is het prima gelukt met die DSMR smart meter integratie. Heb met het handje de variabele tarieven van energiek ingevuld (en ben benieuwd of ik die niet automagisch ergens vandaan kan toveren natuurlijk, dus tips zijn welkom).

Kan nu de zonnepanelen, gas en elektra zien, ben alleen erg benieuwd of de getallen ook kloppen. Dat zal de komende dagen blijken denk ik. Misschien om te valideren of alles wat ik ingesteld zo klopt de afbeeldingen van het dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvUxLxM19kgQCNFSdRcnIAyJJn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVD3pcNa7JIyTjdMN3cxIPZh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjW0bAyhuU8-ObPjUe6V8ZrSCtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8GLVZReXyD0aeqBkHN1VL6q.png?f=fotoalbum_large

• sahinasappelsap
  • Nu online
Rik. schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:06:
[...]

En anders:
Als duckdns zo veel issues geeft (heb ergens gelezen dat die nog wel eens down is), wel eens aan gedacht om naar dynu.com (dynudns) over te stappen? Ondersteunt wildcards voor graties en heb er tot nu toe echt 0 problemen mee.

...Of hebben we het dan niet over hetzelfde?

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 19:17 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@sahinasappelsap Als ik zo naar je "Power souces" grafiek kijk heb ik het idee dat je return to grid power / teruglever-vermogen (Electricity Meter Energieproductie) niet een negatieve waarde is. Dat moet wel om het te laten werken.

• sahinasappelsap
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:25:
@sahinasappelsap Als ik zo naar je "Power souces" grafiek kijk heb ik het idee dat je return to grid power / teruglever-vermogen (Electricity Meter Energieproductie) niet een negatieve waarde is. Dat moet wel om het te laten werken.
Ummm, om wat te laten werken? Ik zie van die prachtige bolletjes lopen in de Energy distribution 🫣

Kan dat komen omdat de SolarEdge panelen al in het HA dashboard zitten en ik eind vd middag de p1 dongle pas heb aangesloten wellicht? Of moet ik iets aanpassen om dat getal negatief te maken?

Dit is wat er tot nu toe uit de p1 komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNYMRFBVpqq-TodqH4wpszdNrIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rN0hfjNe7Ey3xDCOPmIdRgT5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-01-2026 20:03 ]

• TheFes
sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Ummm, om wat te laten werken? Ik zie van die prachtige bolletjes lopen in de Energy distribution 🫣

Kan dat komen omdat de SolarEdge panelen al in het HA dashboard zitten en ik eind vd middag de p1 dongle pas heb aangesloten wellicht? Of moet ik iets aanpassen om dat getal negatief te maken?

Dit is wat er tot nu toe uit de p1 komt.
[Afbeelding]
Als je naar je staafdiagram voor de energy kijkt, zou je bij de lijndiagram voor power ook een puntje naar beneden verwachten voor je teruglevering.
De DSMR integratie levert een sensor die positieve waardes levert bij teruglevering, voor juiste weergave in het energy dashboard moet die negatief zijn. De bolletjes zijn wel correct, want die zijn Energy en geen Power.

• sahinasappelsap
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Als je naar je staafdiagram voor de energy kijkt, zou je bij de lijndiagram voor power ook ene puntje naar beneden verwachten voor je teruglevering.
De DSMR integratie levert een sensor die positieve waardes levert bij teruglevering, voor juiste weergave in het energy dashboard moet die negatief zijn. De bolletjes zijn wel correct, want die zijn Energy en geen Power.
Just to be sure, ik heb vlak voor 4 en na 4 uur toch teruggeleverd (roze balkje negatief)? Ik heb dus de P1 dongle pas rond die tijd gekoppeld in HA.

Dan klopt het toch, of ben ik nou abuis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpJUG1wIrGj_ASx3sxXmXoydtEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qB1fISaWDXUk635fUVq5zkgm.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Just to be sure, ik heb vlak voor 4 en na 4 uur toch teruggeleverd (roze balkje negatief)? Ik heb dus de P1 dongle pas rond die tijd gekoppeld in HA.

Dan klopt het toch, of ben ik nou abuis?
[Afbeelding]
Deze klopt ja, maar je grafiek voor power niet, daar zie je die teruglevering niet.
De tabel met de titel "Power sources" dus

• sahinasappelsap
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Deze klopt ja, maar je grafiek voor power niet, daar zie je die teruglevering niet.
De tabel met de titel "Power sources" dus
Juist, wellicht is dat omdat het dusdanig weinig is (0,066kWh) dat hij em daar niet laat zien. Ik hou het morgen even in de gaten. Enig idee waar ik dat zou aan kunnen passen nog mocht het nou niet kloppen?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:18
Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:17:
[...]

In het kader van YOLO, deze zojuist doorlopen.

a) backup/snapshot in Proxmox van de VM
b) console (via proxmox webui) geopend en commando erin
c) restart
d) in proxmox webui de console opnieuw geopend om voortgang te zien en dan is het wachten tot ready. HA CLI was weer actief op t eind. Gewoon uitzitten dus.
e) mijn Tailscale add-on vond t niet zo grappig eerst, dus de externe toegang was dood via de ts.net url, kwam in een soort repair loop terecht van max 20 minuten. Log werd gedisplayed met voortgang van de checks. Tot dat hier de verbinding van verbrak en de logs stil bleven. Was even lang wachten.
f) na inlog op de local ip adres en check, lijkt alles prima te werken. tailscale daarna ook weer werkend trouwens.
g) omdat handleiding zei dat na de eerste reboot het proces werd gestart en dat pas na de volgende restart alles weer goed zou staan, nogmaals gerestart.
h) check of alles draait: ja, logboeken gecheckt: normale foutmeldingen, verder niets bijzonders.
i) snapshot weer weggegooid (en leun nu dus weer op de normale backuproutine).

(dikke warning op de Advanced SSH & Web Terminal add-on omdat die nog met Beschermingsmodus uit stond..)
Eh, stap b. Welk commando?

• TheFes
sahinasappelsap schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Juist, wellicht is dat omdat het dusdanig weinig is (0,066kWh) dat hij em daar niet laat zien. Ik hou het morgen even in de gaten. Enig idee waar ik dat zou aan kunnen passen nog mocht het nou niet kloppen?
Nee, dat is omdat de power sensor voor production (teruglevering) positieve waardes heeft, en Energy Dashboard daarvoor negative waardes verwacht. Daarvoor zul je een template sensor moeten maken die de waardes negatief maakt.

• TheFes
ha docker migrate-storage-driver

• sahinasappelsap
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Nee, dat is omdat de power sensor voor production (teruglevering) positieve waardes heeft, en Energy Dashboard daarvoor negative waardes verwacht. Daarvoor zul je een template sensor moeten maken die de waardes negatief maakt.
Ga even kijken of ik in de helpers een sensor kan maken die het negatief maakt.
Moet dit dan alleen voor de teruglevering van de meter of ook voor de opwek van zonne energie uit de Solar Edge?

• Rik.
Septillion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Als je native https draait (dus je certificaten in je configuration.yaml hebt staat) dan moet lokaal ook altijd op je domein staan. Alleen als je een reverse proxy gebruikt kunnen die verschillen.

Maar om flackyness van DuckDNS en hairpin NAT in je eigen netwerk uit te sluiten zou een eigen DNS rewrite naar je locale IP al veel moeten doen. Alleen Windows kan wat koppig zijn doordat deze zelf DNS cache doet.

Ik gebruik de rewrite dus puur omdat DuckDNS bokt.

Als je deSec wilt gebruiken zal je op iets anders dan HA de DDNS/dynDNS service moeten draaien. Ik draai het op mijn router. Daarna kan je met de Let's Encrypt addon app ook voor een deSec domein een certificaat aanvragen.
Die DNS rewrite lijkt idd te werken. Gisteren op mijn laptop (Windows met Google Chrome) nog niet helemaal, maar via de app werkt het gewoon soepel.

Wie weet stap ik toch nog een keer over naar deSec maar voor nu is DuckDNS prima voor mij, in al die tijd 1x een storing meegemaakt die ik dan maar even voor lief neem. Als er een keer veel tijd is ga ik een betere oplossing zoeken.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:18
Beide reacties bedankt. Glad overheen gelezen, wel gezien van de 50% extra diskspace voor start.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@sahinasappelsap Qua huis power:
Huis in = positief
Huis uit = negatief

Dus PV moet positief zijn. In jouw geval alleen het terugleveren aan het net dat negatief moet zijn.

• sahinasappelsap
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:22:
@sahinasappelsap Qua huis power:
Huis in = positief
Huis uit = negatief

Dus PV moet positief zijn. In jouw geval alleen het terugleveren aan het net dat negatief moet zijn.
Ok.
Ik heb een template sensor aangemaakt, zoals onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCehgg20LIZnlc9H-v6FbCRlHcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CyH2cvNtfKRIkIT6EFuvGiyw.png?f=fotoalbum_large

Maar die kan ik vervolgens helemaal niet selecteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvQSYSS4X0dx7QMiErbJ1FfkkY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep3TzjRIMP2Gp6YjklFrYIQ5.png?f=fotoalbum_large

Enig idee?

• TheFes
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ok.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enig idee?
Niet zonder dat je laat zien wat je bij template options ingesteld hebt.

• sahinasappelsap
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Niet zonder dat je laat zien wat je bij template options ingesteld hebt.
Komt ie :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IamyYjdtRE7XM4YUv1qFxmh-1iA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXNWMeIN9ZeDbP76AnDKIVkS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd_oppM3EbDFhJrnyKyon1f8k3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E75mbcuD2008V9zDVey1eUaK.png?f=fotoalbum_large
code:
1
{{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float(0) * -1 }}

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:11
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ok.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enig idee?
Grid power moet in (k)W zijn, niet in kWh. Je bronsensor zou dus als eenheid al (k)W moeten hebben, je template sensor ook.

• TheFes
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Komt ie :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
code:
1
Als eerste zou ik adviseren een availabilty template toe te voegen in plaats van je default waarde op je float filter. Voor een power sensor maakt het nog niet zo heel veel uit, maar bij een energy sensor gaat dit voor fouten zorgen in het energy dashboard.
Je kunt onder de advanced options een availability template toevoegen. Je state template kan dan dit zijn:
code:
1
En als availability sensor kun je dan dit gebruiken
code:
1
{{ 'sensor.electricity_meter_energieproductie' | has_value }}
Verder maak je een power sensor, geen energy sensor, maar alle opties die je nu gebruikt hebt zijn dus wel voor een energy sensor.

Unit of measurement moet W of kW zijn (hetzelfde als de bronsensor)
State class: measurement
Device class: power

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@sahinasappelsap Leuk he, dat allerlei devices verwarrende naamgeving gebruiken qua energie en vermogen? Want het gaat hier om vermogen, niet energie.

Verder dus zoals @TheFes aangeeft. Belangrijk om dus dezelfde unit te gebruiken als de bron.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 22-01-2026 11:15 ]

• Nuclears
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:44
Geen matches
Je voegt nu ook het vermogen van je zonnepanelen toe onder het kopje van het elektriciteitsnet.
Ik heb de power productie van de zonnepanelen toegevoegd onder het kopje van de zonnepanelen.

Dan zie ik in de grafiek dat als de power van de zonnepanelen positief is, maar dat de som bij teruglevering negatief wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Nuclears op 22-01-2026 10:04 ]

• sahinasappelsap
  • Nu online
dixet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Grid power moet in (k)W zijn, niet in kWh. Je bronsensor zou dus als eenheid al (k)W moeten hebben, je template sensor ook.
Heb er nu van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf6YKnHJYsPuCz-ZArg4DNpjBUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vKH5hdC4BvBvOBLCI0xwJ3Jx.png?f=fotoalbum_large

en het lijkt erop dat er nu een negatief stukje inkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T9DiTV32VYGiuxHvu73VM8SiA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iBxifHg8TMM4DwLTVFE8rMoE.png?f=fotoalbum_large

Kloppen de instellingen en wat ik zie dan zo?

• sahinasappelsap
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Als eerste zou ik adviseren een availabilty template toe te voegen in plaats van je default waarde op je float filter. Voor een power sensor maakt het nog niet zo heel veel uit, maar bij een energy sensor gaat dit voor fouten zorgen in het energy dashboard.
Je kunt onder de advanced options een availability template toevoegen. Je state template kan dan dit zijn:
code:
1
En als availability sensor kun je dan dit gebruiken
code:
1
{{ 'sensor.electricity_meter_energieproductie' | has_value }}
Verder maak je een power sensor, geen energy sensor, maar alle opties die je nu gebruikt hebt zijn dus wel voor een energy sensor.

Unit of measurement moet W of kW zijn (hetzelfde als de bronsensor)
State class: measurement
Device class: power
Availability template toegevoegd :-) Er valt verschikkelijk veel in te stellen zeg, ik leer er een hoop van zo _/-\o_

en de tarieven stonden op kWh dus die heb ik weer naar energy / kwh gezet. De productie zelf staat nu op kW
Pagina: 1 ... 369 ... 374 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.