Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 367 Laatste
Acties:

• Acrobat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 00:24
B-Force schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Welk menuutje is dat aan de rechterkant? Ik gebruik zelf nu een sidebar, maar dit is ook wel netjes!
Als je met rechts de lijst van kamers bedoelt, feitelijk is dat een grid met twee vertical stacks van custom button cards. Een button card voor elke kamer. Mocht je de paarse ‘selector’ daar net boven (‘alle kamers’) bedoelen, dat is een heading card met een badge. Die badge toggle’t bij aantikken alleen een input-boolean die door de visibility condition op de button cards wordt uitgelezen. Zo kun je eenvoudig bepaalde kamers dus button-cards ‘verbergen’.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:58
NeoFoX schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:44:
Iemand hier nog een idee voor een nieuwe / andere oplossing voor:
- Temp sensor
- Humidity sensor
- Met readable-screen
- Stroom / USB powered

Ik heb nu een jaar 2x een Sonoff met screen, maar die batterijen gaat leeg waar je bij staat en daar wil ik dus vanaf.

Idee was dus om deze te vervangen voor die van IKEA: VINDSTYRKA Maar deze is én niet meer beschikbaar én levert geen decimalen achter de komma, wat ik wel graag wil voor wat meer details.
- De nieuwe van de IKEA: ALPSTUGA moet je klikken om de verschillende waardes te zien en dat wil ik niet

Vraag:
- Welke oplossing hebben jullie hiervoor staan / in gebruik?

Mag via WiFi of Zigbee, heb beiden...
Ik heb gisteren nog 2 x Vindstryka bij IKEA Amersfoort gehaald. Ik gebruik deze in combinatie Timmerflotte. Die is alleen geen USB, maar 2 x AAA

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:27
Septillion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:07:
@Koepert Kijk je in Proxmox of in Glances?

Hier geeft Proxmox namelijk 93% van de 4GB aan en Glances maar 42%.

Glances zegt 1.2GB voor Core en 900MB voor Supervisor.
Both. Deze proxmox-host heeft 1 VM draaien, Home Assistant:

Host:
code:
1
RAM usage 92.39% (7.09 GiB of 7.68 GiB)

TOP in de Host-shell draaien geeft overigens::

code:
1
MiB Mem :   7860.6 total,    328.6 free,   7290.8 used,    553.0 buff/cache

VM:
code:
1
Memory usage 88.96% (7.12 GiB of 8.00 GiB)

Heb studio code server add-on uitgezet, dat scheelt best.

Maar ik zie nu opeens dat de Host 7,68 GiB heeft en de VM 8.00 GiB.. Zou dat oorzaak zijn?

Glances in Home Assistant is inderdaad een stuk milder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MEM 23%
total:  7.75G
used:   1.8G
free:   5.97G
active: 3.14G
inactive:   3.38G
buffers:    210M
cached: 4.61G

Grootste verbruikers:
code:
1
2
3
hassio_supervisor                  1.16G    
homeassistant                           1.13G   
addon_a0d7b954_influxdb 1.01G

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 12-01-2026 13:57 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
Koepert schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Both. Deze proxmox-host heeft 1 VM draaien, Home Assistant:

Host: RAM usage 92.39% (7.09 GiB of 7.68 GiB)
TOP in de Host-shell draaien geeft overigens::

MiB Mem : 7860.6 total, 328.6 free, 7290.8 used, 553.0 buff/cache

VM: Memory usage 88.96% (7.12 GiB of 8.00 GiB) Heb studio code server add-on uitgezet, dat scheelt best.

Maar ik zie nu opeens dat de Host 7,68 GiB heeft en de VM 8.00 GiB.. Zou dat oorzaak zijn?

MEM 23%
total: 7.75G
used: 1.8G
free: 5.97G
inactive: 3.38G
buffers: 210M

hassio_supervisor 1.16G
homeassistant 1.13G
addon_a0d7b954_influxdb 1.01G
Weet je zeker dat je niet 7.68 GiB met 8.00 GB vergelijkt? (alhoewel 8 GB overeenkomt met 7.45 GiB)

Home Assistant configuratie

• Koepert
TheFes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Weet je zeker dat je niet 7.68 GiB met 8.00 GB vergelijkt? (alhoewel 8 GB overeenkomt met 7.45 GiB)
Hoe bedoel je dat? Alles dat ik hier geplakt heb is zoals het in de interface staat (voor de verduidelijking dat ff in codeblocks gezet in mn vorige post.

• TheFes
Koepert schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Hoe bedoel je dat? Alles dat ik hier geplakt heb is zoals het in de interface staat (voor de verduidelijking dat ff in codeblocks gezet in mn vorige post.
Dat er een verschil zit in GiB en GB
8 GB (gigabyte) is 8 * 109 bytes = 8.000.000.000 bytes
8 GiB (gibibyte) is 8 * 230 bytes = 8.589.934.592 bytes

Dus als bij de ene waarde je unit GB is, en bij de andere GiB, dan kun je die niet met elkaar vergelijken.
8,00 gigabyte komt overeen met 7,45 gibibyte.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:30

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

- Temp sensor
- Humidity sensor
- Met readable-screen
- Stroom / USB powered

Ik heb nu een jaar 2x een Sonoff met screen, maar die batterijen gaat leeg waar je bij staat en daar wil ik dus vanaf.

Idee was dus om deze te vervangen voor die van IKEA: VINDSTYRKA Maar deze is én niet meer beschikbaar én levert geen decimalen achter de komma, wat ik wel graag wil voor wat meer details.
- De nieuwe van de IKEA: ALPSTUGA moet je klikken om de verschillende waardes te zien en dat wil ik niet

Vraag:

Ik wilde een Shelly aanschaffen, deze zou een USB aansluiting hebben, maar is wel duur. Ik twijfel nog.
uitvoering: Shelly H&T Gen3 Wit

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Koepert Meet RAM aan de VM geven dan de host heeft is natuurlijk wel vreemd. Maar neem aan de Proxmox dat dan wel in de gaten houdt.

Maar volgens mij rekent Proxmox alle eventuele cache ook mee en vult daarmee het geheugen altijd wel hard vs wat het OS zelf werkelijk doet (en laat zien via Glances). Dus volgens mij zolang Glances geen enorm vol geheugen laat zien is er volgens mij niets aan de hand.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 12-01-2026 14:08 ]

• Koepert
TheFes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Dat er een verschil zit in GiB en GB
8 GB (gigabyte) is 8 * 109 bytes = 8.000.000.000 bytes
8 GiB (gibibyte) is * * 230 bytes = 8.589.934.592 bytes

Dus als bij de ene waarde je unit GB is, en bij de andere GiB, dan kun je die niet met elkaar vergelijken.
8,00 gigabyte komt overeen met 7,45 gibibyte.
Oh ja zo

Host is 7.68 GiB
VM is 8.00 GiB

Beide dus Gibibyte. Aldus de interface althans.

• Koepert
Septillion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:07:
@Koepert Meet RAM aan de VM geven dan de host heeft is natuurlijk wel vreemd. Maar neem aan de Proxmox dat dan wel in de gaten houdt.

Maar volgens mij rekent Proxmox alle eventuele cache ook mee en vult daarmee het geheugen altijd wel hard vs wat het OS zelf werkelijk doet (en laat zien via Glances).
Ja misschien voor de zekerheid aanpassen, maar komt wellicht ook omdat je het weer toekent in MiB (Dus 8192) ipv GiB, dus die omrekenfactor speelt ook mee. HA werkt verder prima overigens.

Mbt dat meerekenen, dat zou kunnen. Op zich is t ook prima, maar voor mn gevoel trok HA opeens "meer RAM" want die VMsetting staat al weetikhoelang zo. Dus t zal wel goed blijven gaan. Maar wellicht dat updaten van de host (naar Proxmox v9) er wat mee van doen heeft.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Koepert schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:47:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MEM 23%
total:  7.75G
used:   1.8G
free:   5.97G
inactive:   3.38G
buffers:    210M
Dat is allemaal redelijk vergelijkbaar met mijn HA-installatie in Proxmox met 8GB voor de HA VM. En ook bij mij zegt Proxmox dat de VM heel veel van z'n geheugen gebruikt. Dat is normaal en Proxmox pakt het vrije ram terug van de HA VM als het ergens anders wél nodig is, dat heet ballooning. Dat betreft dan het stuk dat nu door HAOS als cached wordt ingezet. Linux houdt niet van geheugen onbenut laten als het ook als cache gebruikt kan worden.

Proxmox laat in het overzicht bij de VM alleen zien hoeveel ram door HAOS 'aangeraakt' (touched) is. Niet hoeveel daarvan echt noodzakelijk is en welk deel als cache wordt ingezet.

edit: zie dat ik nu hetzelfde zeg als @Septillion :P

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 12-01-2026 14:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Koepert Ik weet niet anders dan dat Proxmox 90%+ aangeeft na een tijdje. Na een start is het lager maar loopt dus gewoon op omdat de VM dus meer geheugen "aanraakt".

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 15:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

doerakje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Een mogelijke oplossing met een andere invalshoek:
Maak een automation die start zodra er wordt gebeld. Laat die automation het belsignaal geven na 9 seconden. Evt nog verder uitwerken met voorwaarden, zoals geen actie als de deur na het 1e belsignaal is opengegaan o.i.d.
Dat vind ik wel een mooie oplossing, zo kan je eigenlijk alle kanten op. Je kunt ook naast een "geluid" een licht laten knipperen of iets anders doen zodat de deurbel op valt. Foto pop-up op je TV bv.
skank schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:57:
[...]
Kijk eens naar reolink ;)
Zelf ook aantal deurbellen gehad, en enorm tevreden van reolink
Zijn best prima deurbellen, ken mensen die ze hebben inderdaad. Ik ben echter ooit begonnen aan Unify, en dan ben je toch een beetje verslaafd ;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een klein probleem waar ik zelfs met Mistral AI (wat me doorgaans erg goed helpt) niet uikom.

Ik heb een Renault Twizy, en daarin een kastje die via MQTT allerlei meetwaarden naar mijn HA stuurt. Eén van die meetwaarden is de batterij-temperatuur. Werkt helemaal goed, behalve dat de ecu van het voertuig deze waarde alleen meestuurt als hij aan is ("gestart"). Als hij uit is of aan het laden, is het betreffende veld in de json leeg. Dat is jammer, maar het is niet anders. De MQTT sensor in HA echter, houdt dan de laatst geleverde waarde, maar die heeft dan niet meer te maken met de realiteit, tot het voertuig gestart wordt en weer meetwaarden begint te leveren. Ik wil de sensor op iets van unavailable of unknown hebben als er voor een x tijd (zeg 15 minuten) geen waarde is gearriveerd.

De sensor ziet er als volgt uit in de configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  sensor:
    - name: "Twizy battery temperature"
      state_topic: "ToM/TopicJson"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json['B-T'] }}"

En dit werkt dus op zich goed.

De AI had het idee voor een extra sensor die na 15 minuten op "unknown" gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - name: "Twizy battery temperature (Filtered)"
    state: >
      {% if (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.twizy_battery_temperature_2.last_updated)) < 900 %}
        {{ states.sensor.twizy_battery_temperature_2.state }}
      {% else %}
        unknown
      {% endif %}

Deze sensor volgt de waarde van de oorspronkelijke sensor als er een waarde is, maar gaat niet na 15 minuten op " unknown".

Nog een automation opgezet die deze extra sensor elke minuut update of activeert of zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Update Twizy Battery Temperature Filtered
description: ""
triggers:
  - minutes: /1
    trigger: time_pattern
actions:
  - target:
      entity_id: sensor.twizy_battery_temperature_filtered
    action: homeassistant.update_entity

Maar dat heeft geen effect. Ik zie die automation wel elke minuut triggeren.

Nog wat andere ideeën verkend met helpers en automations maar dit begint qua complexiteit uit te hand te lopen. Dit zou voor mijn gevoel toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Heeft iemand een idee hoe dat het beste aan te pakken is?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TheFes
JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:05:
Ik heb een klein probleem waar ik zelfs met Mistral AI (wat me doorgaans erg goed helpt) niet uikom.

Ik heb een Renault Twizy, en daarin een kastje die via MQTT allerlei meetwaarden naar mijn HA stuurt. Eén van die meetwaarden is de batterij-temperatuur. Werkt helemaal goed, behalve dat de ecu van het voertuig deze waarde alleen meestuurt als hij aan is ("gestart"). Als hij uit is of aan het laden, is het betreffende veld in de json leeg. Dat is jammer, maar het is niet anders. De MQTT sensor in HA echter, houdt dan de laatst geleverde waarde, maar die heeft dan niet meer te maken met de realiteit, tot het voertuig gestart wordt en weer meetwaarden begint te leveren. Ik wil de sensor op iets van unavailable of unknown hebben als er voor een x tijd (zeg 15 minuten) geen waarde is gearriveerd.

De sensor ziet er als volgt uit in de configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  sensor:
    - name: "Twizy battery temperature"
      state_topic: "ToM/TopicJson"
      value_template: "{{ value_json['B-T'] }}"

En dit werkt dus op zich goed.

De AI had het idee voor een extra sensor die na 15 minuten op "unknown" gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
      {% if (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.twizy_battery_temperature_2.last_updated)) < 900 %}
        {{ states.sensor.twizy_battery_temperature_2.state }}
      {% else %}
        unknown
      {% endif %}

Deze sensor volgt de waarde van de oorspronkelijke sensor als er een waarde is, maar gaat niet na 15 minuten op " unknown".

Nog een automation opgezet die deze extra sensor elke minuut update of activeert of zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Update Twizy Battery Temperature Filtered
description: ""
triggers:
  - minutes: /1
    trigger: time_pattern
actions:
  - target:
      entity_id: sensor.twizy_battery_temperature_filtered
    action: homeassistant.update_entity

Maar dat heeft geen effect. Ik zie die automation wel elke minuut triggeren.

Nog wat andere ideeën verkend met helpers en automations maar dit begint qua complexiteit uit te hand te lopen. Dit zou voor mijn gevoel toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Heeft iemand een idee hoe dat het beste aan te pakken is?
Je kunt beter een trigger based template sensor aanmaken op basis van die MQTT sensor, die zijn state allen aanpast als de MQTT sensor ook een valide state heeft

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.twizy_battery_temperature_2
    to: ~
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state | is_number }}"
sensor:
  - unique_id: 1b4da1b3-bd0f-4cf2-b86d-70991ff217ef
    name: "Twizy battery temperature (Filtered)"
    state: "{{ trigger.to_state.state }}"
    device_class: temperature
    state_class: measurement

Oh wacht, ik begrijp nu het probleem pas..

Je template rendert vanzelf al elke minuut opnieuw omdat je now() gebruikt.. Je automation doet verder niets.
Verder mag je geen string als state opgeven als je ook een unit of measurement opgeeft, none mag wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
      {% set sensor  = 'sensor.twizy_battery_temperature_2' %}
      {% set current = states(sensor) %}
      {{ current if current | is_number and now() - states[sensor].last_updated < timedelta(minutes=15) else none }}

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 12-01-2026 16:23 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

- Temp sensor
- Humidity sensor
- Met readable-screen
- Stroom / USB powered

Vraag:

@NeoFoX Dit behoeft geen frequente update? 2x per uur is voldoende?

Kijk dan eens naar het Electronic Shelf Labels Topic.
Ik gebruik die dingen voor buitenthermometers en voor de status van mijn auto (EV).
Is er in allerlei formaten, werkt draadloos en op batterijen en als je niet al te vaak update, dan gaan die wel een jaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJZ3VFSCWqDFWm_iSyfH84Wdj_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJXuIWMxRDKXFm4N2BupLazv.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• JeroenH
TheFes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:14:
Verder mag je geen string als state opgeven als je ook een unit of measurement opgeeft, none mag wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
      {% set sensor  = 'sensor.twizy_battery_temperature_2' %}
      {% set current = states(sensor) %}
      {{ current if current | is_number and now() - states[sensor].last_updated < timedelta(minutes=15) else none }}
OK, ik ga het proberen, dank!

-edit-

Uhm, het werkt niet...

Ik heb de Twizy net even aangezet, en de oorspronkelijk sensor update dan. Maar de filtered sensor verandert niet mee. Dus hij krijgt sowieso de actuele meetwaarde niet mee. Hij gaat ook niet naar "none", want hij wordt dus niet geüpdate (staat nu op 2 uur geleden...).

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2026 17:10 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:40:
[...]

OK, ik ga het proberen, dank!

-edit-

Uhm, het werkt niet...

Ik heb de Twizy net even aangezet, en de oorspronkelijk sensor update dan. Maar de filtered sensor verandert niet mee. Dus hij krijgt sowieso de actuele meetwaarde niet mee. Hij gaat ook niet naar "none", want hij wordt dus niet geüpdate (staat nu op 2 uur geleden...).
Dit soort trucjes werken vaak niet omdat de template niet update als de sensor niet update. Een oplossing is dan om een trigger te maken die bijvoorbeeld 20 minuten na een wijziging van de sensor triggert ALS het een sensor is die normaliter elke 15 minuten bijwerkt. Die trigger vuurt dan alleen maar als de onderliggende sensor niet meer bijgewerkt wordt. Je maakt dus een template dat én op de sensor zelf triggert (zodat de output bijgewerkt wordt zodra de sensor bijwerkt) én triggert als de sensor 20 minuten geleden gewijzigd is (waardoor je dus weet dat de sensor "stale" is en je zelf via de template een andere waarde door gaat geven). Als het wellicht wat abstract voor je is, hier een voorbeeld van een template die 5:20 na de laatste wijziging van een sensor de extra trigger vuurt (van een sensor die dus normaliter elke 5 minuten bijwerkt). Deze plaats je dus in templates.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.gas_consumed
    for: "00:05:20"
  sensor:
  - name: "Gas/Minuut"
    unique_id: gas_per_minuut
    unit_of_measurement: "L/min"
    device_class: volume_flow_rate
    availability: "{{ has_value('sensor.gas_consumed') }}"
    state: >-
      {% set previous = trigger.from_state.state | float(0) %}
      {% set current = trigger.to_state.state | float(0) %}
      {% set verbruik = iif(trigger.for, 0, (current - previous) * 200) %}
      {{ (verbruik | round(2)) if 50 > verbruik > 0 else 0 }}

[ Voor 28% gewijzigd door HuismAndré op 12-01-2026 17:21 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• JeroenH
Dank voor de uitgebreide uitleg, maar ik ben bang dat dit met mijn kennisniveau van HA en yaml te hoog gegrepen is.

Ik denk dat ik het maar opgeef en gewoon zelf moet opletten of de waarde niet stale is als ik er op een dashboard naar kijk.

• HuismAndré

HuismAndré

JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg, maar ik ben bang dat dit met mijn kennisniveau van HA en yaml te hoog gegrepen is.

Ik denk dat ik het maar opgeef en gewoon zelf moet opletten of de waarde niet stale is als ik er op een dashboard naar kijk.
Wat is de naam van de originele sensor?

• JeroenH
HuismAndré schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:21:
Wat is de naam van de originele sensor?
sensor.twizy_battery_temperature_2

• HuismAndré

HuismAndré

JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:23:
[...]

sensor.twizy_battery_temperature_2
Probeer deze eens:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- trigger:
    id: update
    for: "00:20:00"
    id: stale
  sensor:
  - name: "Twizy Battery Temp_NoStale"
    unique_id: twizy_battery_temp
    availability: "{{ has_value('sensor.twizy_battery_temperature_2') }}"
      {% if trigger.id == 'stale' %}
        none
      {% else %}
        {{ trigger.to_state.state }}
      {% endif %}

Komt in templates.yaml

• JeroenH
Betekent dat, in de configuration.yaml onder het kopje "template:", of moet ik daarvoor een nieuw bestand aanmaken genaamd "templates.yaml"?

• HuismAndré

HuismAndré

JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Betekent dat, in de configuration.yaml onder het kopje "template:", of moet ik daarvoor een nieuw bestand aanmaken genaamd "templates.yaml"?
Als je nog geen templates.yaml hebt dan kun je het ook gewoon in configuration.yaml zetten MAAR dat wordt de opmaak wel een beetje anders:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - trigger:
    sensor:
          none
        {% else %}
        {% endif %}

• TheFes
HuismAndré schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Dit soort trucjes werken vaak niet omdat de template niet update als de sensor niet update. Een oplossing is dan om een trigger te maken die bijvoorbeeld 20 minuten na een wijziging van de sensor triggert ALS het een sensor is die normaliter elke 15 minuten bijwerkt. Die trigger vuurt dan alleen maar als de onderliggende sensor niet meer bijgewerkt wordt. Je maakt dus een template dat én op de sensor zelf triggert (zodat de output bijgewerkt wordt zodra de sensor bijwerkt) én triggert als de sensor 20 minuten geleden gewijzigd is (waardoor je dus weet dat de sensor "stale" is en je zelf via de template een andere waarde door gaat geven). Als het wellicht wat abstract voor je is, hier een voorbeeld van een template die 5:20 na de laatste wijziging van een sensor de extra trigger vuurt (van een sensor die dus normaliter elke 5 minuten bijwerkt). Deze plaats je dus in templates.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- trigger:
    for: "00:05:20"
  sensor:
  - name: "Gas/Minuut"
    unique_id: gas_per_minuut
    unit_of_measurement: "L/min"
    device_class: volume_flow_rate
    availability: "{{ has_value('sensor.gas_consumed') }}"
      {% set previous = trigger.from_state.state | float(0) %}
      {% set current = trigger.to_state.state | float(0) %}
      {% set verbruik = iif(trigger.for, 0, (current - previous) * 200) %}
      {{ (verbruik | round(2)) if 50 > verbruik > 0 else 0 }}
De sensor update, dat geeft hij juist aan, dus zou de template sensor ook moeten updaten.

@JeroenH waar heb jij deze code nu staan, want ik vermoed dat er daar iets mis gaat? Zet je dit in een template helper config in de GUI?

• JeroenH
TheFes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:00:
@JeroenH waar heb jij deze code nu staan, want ik vermoed dat er daar iets mis gaat? Zet je dit in een template helper config in de GUI?
Nee, zowel de oorspronkelijke sensor (als MQTT sensor) en deze afgeleide sensor (als template sensor) staan in de configuration.yaml.

• TheFes
JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Nee, zowel de oorspronkelijke sensor (als MQTT sensor) en deze afgeleide sensor (als template sensor) staan in de configuration.yaml.
Staat het onder de template key dan? Kun je het volledige blok waaronder de template sensor config staat eens plaatsten?

• JeroenH
HuismAndré schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Als je nog geen templates.yaml hebt dan kun je het ook gewoon in configuration.yaml zetten MAAR dat wordt de opmaak wel een beetje anders:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - trigger:
    sensor:
          none
        {% else %}
        {% endif %}
Dit werkt PERFECT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m8j2_ePoA6TBHzeP1wKzEBplQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ksRVe0XyGdC5lQjimjGDEBDo.png?f=user_large

Zeer bedankt hiervoor! Ik heb nog een paar sensoren waar hetzelfde mee moet gebeuren, maar dat zal me zelf wel lukken.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:53
C.A.F.E. Integratie is net nieuw en een soort Node Red lite.
Ziet er tof uit.
[Project Release] C.A.F.E. – A “Third Way” for automations. Visual flows like Node-RED, but 100% native YAML/Storage. No extra engines.

Youtube mini tutorial.
Github

[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 13-01-2026 13:12 ]

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik heb een sections dashboard gemaakt die ik in het sidebar menu kan benaderen.
Nu is het in de praktijk toch makkelijker om deze als een tab op een ander (main) dashboard te laten zien.
Ik kan alleen niet het dashboard verplaatsen, of de yaml bekijken, waardoor ik hem niet makkelijk kan kopieren naar een tabblad.

Zijn er makkelijke opties dan opnieuw aanmaken?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13
Driek schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:17:
Ik heb een sections dashboard gemaakt die ik in het sidebar menu kan benaderen.
Nu is het in de praktijk toch makkelijker om deze als een tab op een ander (main) dashboard te laten zien.
Ik kan alleen niet het dashboard verplaatsen, of de yaml bekijken, waardoor ik hem niet makkelijk kan kopieren naar een tabblad.

Zijn er makkelijke opties dan opnieuw aanmaken?
Die kun je wel als YAML bekijken hoor.
In het dashboard, potloodje, 3 puntjes, raw configuration editor.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• SonOfSam
  • Laatst online: 15:08
- Temp sensor
- Humidity sensor
- Met readable-screen
- Stroom / USB powered

Vraag:

Mijn zwager heeft deze hangen, heb ze zelf ook op m'n lijstje gezet, maar nog geen ervaringen mee. Hij is er blij mee. Wel duurder, want ook co2 sensor. Maar dat is voor mij een musthave om m'n ventilatie mee aan te sturen: https://www.switch-bot.co...bot-meter-pro-co2-monitor

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Ora et Labora schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Die kun je wel als YAML bekijken hoor.
In het dashboard, potloodje, 3 puntjes, raw configuration editor.
ja, maar dat geeft een code die ik niet zomaar in kan passen in het andere dashboard.
Het lijkt op een te "hoog" niveau.

Edit:
Toch gevonden, zit in de 3 puntjes van de tab verstopt, daar kon ik edit in yaml kiezen, en vervolgens copy pasten.

[ Voor 15% gewijzigd door Driek op 13-01-2026 14:38 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13
Driek schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:36:
[...]

ja, maar dat geeft een code die ik niet zomaar in kan passen in het andere dashboard.
Het lijkt op een te "hoog" niveau.

Edit:
Toch gevonden, zit in de 3 puntjes van de tab verstopt, daar kon ik edit in yaml kiezen, en vervolgens copy pasten.
Je kunt op je main een tabblad maken, bijvoorbeeld X.
Dan open je een ander dashboard aan de zijkant, de RAW editor, kopieren.
Daar zoek je op iets als "title X" in de raw editor van je main.
En daar plak je het gedeelte in van het andere dashboard. Het kan zijn dat je wat moet spelen met spaties/tabs en iets moet verwijderen wat ervoor staat maar dit zou gewoon moeten kunnen, heb ik ook wel eens gedaan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:58
SonOfSam schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Mijn zwager heeft deze hangen, heb ze zelf ook op m'n lijstje gezet, maar nog geen ervaringen mee. Hij is er blij mee. Wel duurder, want ook co2 sensor. Maar dat is voor mij een musthave om m'n ventilatie mee aan te sturen: https://www.switch-bot.co...bot-meter-pro-co2-monitor
Lijkt een supergoed alternatief, is wel BLE.. daar ben ik dan weer wat minder fan van. Maar ik neem het mee in overweging.

- The Neo and Only -

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:34
NeoFoX schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Lijkt een supergoed alternatief, is wel BLE.. daar ben ik dan weer wat minder fan van. Maar ik neem het mee in overweging.
Als batterij/BLE dan toch in overweging wordt genomen: Xiaomi LYWSD03MMC, €4-5/stuk en als je pvvx firmware flashed en advertising frequentie aanpast kan de CR2032 2 jaar mee. Kun je ook naar Zigbee flashen als je perse wilt.

Als je liever geen BT in HA gebruikt kun je de ESPHome BLE tracker route nemen, BLE via Wifi 8)

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22

PnD

like in Pinda ^_^

Heb een Nspanel pro 120 in gebruik en er een Dashboard voor gemaakt. Krijg alleen die knoppen van de tabbladen niet groter. Kan wel tekst doen dan wordt het breder, maar zou het liever ook wat hoger hebben. Iemand een idee hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxKkAgJQew5TcEnqzfkDiI8JvWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NDn5J21heFaiL55IHTdf8AI.jpg?f=fotoalbum_large

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, ik ben vast niet de eerste die dit wil, maar wat ik tot nu toe tegen kwam was vooral de agenda functie. Maar ik zoek eigenlijk meer een planner binnen home assistant
Dus snel een datum/tijd selecteren, waarop ik een knop omzet of actie oproep.
Ik heb natuurlijk heel veel automations, maar die zijn vooral makkelijk als iets elke dag moet en er niet vaak aanpassingen nodig zijn.

Iets specifieker: ik zie dat morgen de stroom duur is over een langere periode. Dan wil ik eigenlijk gewoon voor morgen om 15:00 de batterij op NOM zetten, en om een uur of 20:00 weer uit.
De standaard automation die ik gebruik kijkt namelijk naar het duurste uur van die dag, maar in dit geval wil ik 5 uur lang NOM draaien.
Wat ik tegenkwam was dat je dan in de agenda je agenda item een specifieke naam moet geven, en dan je automation weer de agenda laten checken. Maar IMHO is dat een beetje de omgekeerde wereld, ik wil een agenda die een automation start. Veel makkelijker.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:29
@_ferry_ ik heb een aparte agenda phev laden. Daar zet ik de uren in en zodra het moment actief wordt gaat mijn laadpaal laden. Volgens mij wil je dit. Hij kijkt dus niet naar een specifieke naam maar naar een event in een specifieke agenda.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Easee laadlimiet - Cheapest hours start
description: Zet dynamisch laden aan
triggers:
  - event: start
    offset: "0:0:0"
    entity_id: calendar.stroomprijs_phev
    trigger: calendar
conditions: []
actions:
  - action: input_boolean.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.laadpaal_dynamische_prijzen_laden
mode: single

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Impossibl3 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:21:
@_ferry_ ik heb een aparte agenda phev laden. Daar zet ik de uren in en zodra het moment actief wordt gaat mijn laadpaal laden. Volgens mij wil je dit. Hij kijkt dus niet naar een specifieke naam maar naar een event in een specifieke agenda.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Easee laadlimiet - Cheapest hours start
description: Zet dynamisch laden aan
triggers:
  - event: start
    offset: "0:0:0"
    entity_id: calendar.stroomprijs_phev
    trigger: calendar
conditions: []
actions:
  - action: input_boolean.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.laadpaal_dynamische_prijzen_laden
mode: single
Ah das ook een optie, en logisch eigenlijk. Niet naar de benaming kijken van het event maar gewoon de agenda zelf :)

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                    type: 'custom:mushroom-template-card',
                    entity: eid,
                    primary: name,
                    secondary: badgetekst,
                    layout: 'horizontal',
                    fill_container: true,
                    tap_action: { action: 'toggle' },
                    icon: iconTpl,
                    icon_color: iconColorTpl,
                    card_mod: { }

Met welke card_mod kan ik de secondary tekst rood maken? Ik vind het juiste element niet.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
                    ha-card * {
                      color: var(--disabled-color) !important;
                      opacity: 0.8 !important;                  
                    }

maakt de hele tekst in die stijl. Maar ik wil specifiek de secondary tekst stijlen.
Pagina: 1 ... 366 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.