Let wel, de formulering van deze toespraak is uiterst zorgvuldig.
Hier kun je niet om de historische feiten heen. Tot 1814 werden ruim 600.000 tot slaaf gemaakte Afrikaanse vrouwen, mannen en kinderen onder erbarmelijke omstandigheden naar het Amerikaanse continent verscheept door Nederlandse slavenhandelaren.
Tot 1814, oftewel, tot voor onze staat werd gevormd.
Bijvoorbeeld uit de enorme administratie die is opgezet rond de afschaffing van de slavernij in 1863 en die hier ingezien kan worden.
Kijk eens hoeveel werk wij als staat hebben verzet om hier vanaf te geraken.
Niet alleen 1863 en 1873. Maar bijvoorbeeld ook 1860, de wettelijke afschaffing van de slavernij in toenmalig Nederlands Indië.1814, het jaar dat ook Nederland de trans-Atlantische slavenhandel afschafte. 1848, toen op Sint Maarten de slavernij de facto voorbij was.
Wederom diverse jaartallen, binnen onze huidige staat, waarin enkel goede daden zijn verricht.
Het klopt dat niemand die nu leeft persoonlijk schuld draagt voor de slavernij.
Oftewel, wij als huidige maatschappij in bredere zin, en huidige zittende politiek heeft geen schuld (uiteraard ook meer dan logisch).
Maar het klopt ook dat de Nederlandse Staat in al zijn historische verschijningsvormen verantwoordelijkheid draagt voor het grote leed dat tot slaaf gemaakten en hun nazaten is aangedaan.
Verantwoordelijkheid draagt voor het
leed, er staat dus
niet voor de slavernij op zich.
*knip*, dergelijke stellingen moeten beter onderbouwd te worden.De 3 kernwoorden zijn: erkenning, excuses, herstel.
Kernwoorden, maar hoe definieert men dit dus verder?
En dat gesprek begint met erkenning. Erkenning van het afschuwelijke leed dat generaties tot slaaf gemaakten is aangedaan. Erkenning van en eerherstel voor al die mensen die in verzet kwamen, zoals de dappere Marrons van Suriname.
Er staat dus niets over financieel herstel, het wordt omschreven als eerherstel.
Oftewel, er hoeft helemaal geen cent naar een enkel individu te gaan. De staat impliceert dit ook niet, de huidige Nederlandse staat heeft zelf al aangegeven dit ook helemaal niet voornemens de zijn. En naar mijn mening dan ook gewoon meer dan begrijpelijk.
eric.1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:25:
Iedere reactie omtrent geld en een of andere betaling lijdt hiervan af, in mijn optiek. Het verschuift de aandacht van iets wat broodnodig is, naar frustratie, naar iets waar echt wel vele Nederlanders hun bedenkingen bij hebben.
In zekere zin heeft degene (of groep) die dit de wereld in heeft geslingerd zichzelf in de voet geschoten, iedereen een schop gegeven die anders gewoon al aan hun kant stond.
Zeker, eens. Mensen die uit zijn op financieel gewin helpen hun eigen zaak niet.
Sterker nog, het is je natuurlijk überhaupt af te vragen of deze mensen hetzelfde leed ervaren,
dan wel niet gewoonweg trachten te profiteren van de situatie in de hoop hier persoonlijk gewin uit te halen. Het ontvangen van geld gaat tenslotte maatschappelijk gezien geen voordeel leveren, sterker nog, potentieel enkel nadelig werken aangezien het in lijn is met verscheidene vooroordelen.
Helaas zien we dit soort gedrag natuurlijk vaker, is het doorgaans/ in algemene zin een best uitgesproken groep (ongeacht wat de motivatie ook is) en lijdt dit inderdaad dan ook af van wat belangrijk is. Het maakt daarin ook verder helemaal niet uit welk onderwerp iets betreft, er zijn altijd wel mensen welk geld willen zien. Waarbij zuivere motieven op zijn zachtst gezegd dubieus te noemen zijn.
eric.1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:25:
Hierover, in mijn optiek.
Als ik me niet vergis was de aandacht voor dit stuk van de geschiedenis in onze basis-scholing minimaal. Eigenlijk zou dit dan meer aandacht behoeven. Alles van wat we toen deden (niet alleen positief), waarom, wanneer dit veranderd is en met welke achterliggende druk, hoe we toen verder zijn gegaan, waar we tot op de dag van vandaag nog resten hiervan terug zien en hoe we nu -onder andere- de kansengelijkheid kunnen verbeteren en bepaalde vormen van discriminatie (al dan niet bewust) op zijn minst beter kunnen herkennen.
Kwaliteit van scholing in Nederland kent natuurlijk nogal enige variatie. Ook leerling participatie kent natuurlijk nogal enige variatie, niet dat ik je wil betichten van een niet-oplettende leerling te zijn geweest

.
Op de middelbare school is binnen de geschiedenis les bij mij ons koloniale verleden en wat wij hierin uitgevreten hebben redelijk uitgebreid besproken. Niet alleen als zelfverheerlijking, maar ook met name van hetgeen wat volgens huidige perceptie (of in ieder geval de perceptie van inmiddels alweer zo'n ruime 20 jaar geleden... wordt oud) niet kon.
De insteek van de geschiedenislessen was dan ook eigenlijk overwegend het leren van het verleden om gelijke fouten in de toekomst te voorkomen.
[
Voor 2% gewijzigd door
NMH op 02-01-2023 11:49
]