Hoe teveel opgewekte stroom zelf gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.270 views

Vraag

• Montagne
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Beste mensen,

Ik krijg binnenkort 19 400wp panelen, en verwacht hier jaarlijks 5600kwh uit te halen. Mijn verbruik is 3500kwh, dus ik hou 2100kwh over. Ik wilde dit overschot eerst gebruiken voor een warmtepomp, maar dit gaan 10K plus een kleine verbouwing kosten, mij te duur en ik hoop dat de technologie beter wordt. Ik wil het overschot nu gaan gebruiken voor elektrische verwarming of warm water, en over een jaar of 3 misschien voor een plugin hybride (dan weet ik zeker dat iedere kwh wordt gebruikt, ongeacht tijdstip en seizoen).

Mijn vraag is: kan ik beter
- elektrische radiatoren nemen om bij te verwarmen, om minder gas te gebruiken voor de CV (waarbij ik alleen de overtollige elektriciteit hiervoor gebruik waarna ze uit gaan), denk aan 2-3 radiatoren, of
- een elektrische boiler van 120 liter nemen om minder gas te gebruiken voor tapwater?

Ik neig naar de boiler omdat een boiler het hele jaar door stroom verbruikt, dus ook in de zomer als de stroomproductie het hoogst is (handig wanneer het salderen wordt afgebouwd). Bovendien vrees ik voor teveel temperatuurverschillen in huis omdat ik niet in ieder kamer radiatoren wil plaatsen (anders ben ik zo door mijn kwh heen).

Wat aanvullende gegevens:
Huis is 130m2, uit 1993 dus redelijk geïsoleerd
3 woonlagen, beneden vloerverwarming
Gasverbruik voor water/koken 500m2 per jaar
Totaal gasverbruik 1200m2 (was 1600 voor energiecrisis, het was ook een uitzonderlijk warm jaar), ofwel 700-1100m2 voor de verwarming.

Ik vind het vooral lastig in te schatten wat het meeste gas bespaart, is een boiler of een elektrische radiator efficiënter?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, alvast bedankt!

Edit: Ja, het moest "Hoe teveel opgewekte stroom zelf gebruiken" maar ik kan de topic niet meer aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Montagne op 22-12-2022 20:29 ]

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:42
Een elektrische boiler komt als eerste in aanmerking. Je hebt het hele jaar door warm water nodig. En het fungeert ook nog een beetje als buffer voor een dagje zonder zon. Alleen is, afhankelijk van het aantal bewoners, 120 l wel wat klein.
Verwarming heb je niet nodig in de zomer, terwijl de opbrengst van de panelen dan het hoogst is.
Zal in voor- en najaar het meeste rendement hebben: niet al te grote warmtevraag en nog wel redelijk wat zon. Maar verwarming heb je vooral 's ochtends en in de avonduren nodig en dan is er geen zon.
In combinatie met de elektrische boiler kan je de CV ketel een paar maanden per jaar langer uit laten.

Of op zoek gaan naar een energieleverancier met de gunstigste saldering.

Soms ben ik bijna gelukkig

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Kan je een warmtepompboiler kwijt? Ten opzichte van een nieuwe boiler zal de meerprijs mee vallen en is qua stroomverbruik voor de toekomst een stuk interessanter.

19400 Wp aan panelen en een verwachte jaaropbrengst van 5600 kWh, woon je in een bos?

Verder zou je naar infrarood panelen kunnen kijken en deze plaatsen in ruimtes waar je kortdurend verblijft.

[ Voor 18% gewijzigd door fenrir op 22-12-2022 21:52 . Reden: Over een spatie heen gelezen ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:19
fenrir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:23:
19400 Wp aan panelen en een verwachte jaaropbrengst van 5600 kWh, woon je in een bos?
19 x 400wp...

Dus 7600wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepompboiler is een goed idee, maar slurpt maar 1 a 2 kWh op een dag.
Een goedkopere elektrische boiler om af te fakkelen is zonde van je stroom:
Geld verdienen met de energierekening

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boiler lijkt me het eerste idd, daarnaast kun je ook nog elektrisch gaan koken, bv inductie.

En een airco voor de hete zomers / bijverwarmen in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
COP 1 elektrische boiler is een schandalig idee.

We hebben nog geen seconde de fossiele centrales uit kunnen zetten, dus elke kWh die jij inefficiënt weg stookt veroorzaakt 2kWh (of meer) aan gas verstookt in een centrale.

Dus dan draag je bij aan een verergering van het energie probleem...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:42
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:02:
COP 1 elektrische boiler is een schandalig idee.

We hebben nog geen seconde de fossiele centrales uit kunnen zetten, dus elke kWh die jij inefficiënt weg stookt veroorzaakt 2kWh (of meer) aan gas verstookt in een centrale.

Dus dan draag je bij aan een verergering van het energie probleem...
Dat is nogal kort door de bocht.
Je kan een elektrische boiler met wat domotica zo instellen dat deze alleen opwarmt als er voldoende eigen opwek beschikbaar is.
Ik heb geen zonnepanelen, maar ik heb mijn elektrische boiler m.b.v. Home Aassistant zo ingesteld dat hij alleen verwarmt bij voldoende wind- of zonne-energie. Ook al heb ik daar geen enkel financieel voordeel van. Alleen maar om een kleine bijdrage te leveren aan het verminderen van de milieubelasting.
Tot dusverre gaat dat uitstekend, behalve als er langdurig geen zon of windkracht beschikbaar is.
Daarom was mijn opmerking in mijn vorige posting ook dat het volume van de boiler moet worden afgestemd op de gezinsgrootte c.q. warmwaterbehoefte.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

Op dit moment kan je beter overschot verkopen en die winst gaan investeren in warmtepomp. Met elekta verwarmen is niet verstandig als je daarnaast nog gas hebt.

Een elektricische boiler is een optie, maar dat zou ik ook alleen overwegen zonder gas. Als laatst stap als je een warmtepomp hebt

Ter vergelijking ik heb 5000kWh overschot en ruim 3k teruggekregen vorig jaar. Volgend jaar heb ik een nog hogere terugleververgoeding van 91 cent, dus reken maar uit. Dan komt warmtepomp qua kosten dichterbij.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 23-12-2022 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:13:
Een warmtepompboiler is een goed idee, maar slurpt maar 1 a 2 kWh op een dag.
Een goedkopere elektrische boiler om af te fakkelen is zonde van je stroom:
Geld verdienen met de energierekening
WPB is ook zonde, dat is net zoals elektrische boiler de laatste stap naar all-electric. In mijn geval is een 30L boiler kopere goedkoper (125 via MP) dan een WPB, want heb niet zoveel warm water nodig en wil geen onderhoud. Met kleinr WPB zit je toch vaak met stalen vat en anodes, kost je meer water, meer installatiewerk en meer herrie.

30L met DWTW kan je 20min douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
JukeboxBill schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:31:
[...]

Dat is nogal kort door de bocht.
Geen millimeter te kort door de bocht.

De stroom die je niet terugkeert door de inefficiënte manier van verwarmen kan niet door een ander nuttiger gebruikt worden, terwijl de vraag er wel is. Nogmaals : dat komt dus uit fossiel in plaats van jouw PV.

Het gaat niet om wat jij verbruikt, het gaat om het effect wat jouw domme gedrag veroorzaakt..

Ikke ikke en de rest gedrag dus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Modbreak:Ik sluit overigens dit topic, bij nader inzien blijkt er al een soortgelijk topic te zijn waarin je inspiratie op kunt doen: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Zoek daarnaast ook eens op de term 'overschot' in dit subforum voor nog veel meer informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.