Tijd van werken, tijd van rusten
Ja, zodra hij stopt blijft hij op de actuele COP waarde staan.Driek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:16:
@Toppe
Klopt het dat de COP berekniong stopt als de warmtepomp niks te doen heeft:
[Afbeelding]
Zie het plaatje, na 1:44 stopt de grafiek, en is de operation mode ook fan only.
Tweede vraag, wat is het verschil tussen de oranje COP en de blauwe COP in het plaatje?
De blauwe = dag gemiddeld.
Ik gebruik thresholds om de waarde een kleurtje mee te geven, in jou screenshot is hij beetje ongelukkig omdat in dat geval de blauwe COP de oranje lijn is.
Als je dat niet wil dan zou je van onderstaande code (die in je Lovelace) de regels 38 tot 47 moeten verwijderen, dan is die lijn altijd blauw:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true brush: true graph_span: 24h brush: selection_span: 24h apex_config: chart: height: 250px header: show: true title: COP show_states: true colorize_states: true series: - entity: sensor.working_cop name: Actueel show: in_brush: true fill_raw: last stroke_width: 1 color_threshold: - value: -20 color: purple - value: -10 color: red - value: 3 color: '#ff9900' - value: 4 color: '#03a034' - entity: sensor.working_cop name: Dag gemiddelde show: in_brush: true fill_raw: last stroke_width: 1 color_threshold: - value: -20 color: purple - value: -10 color: red - value: 3 color: '#ff9900' - value: 4 color: '#03a034' group_by: func: avg duration: 1d |
[ Voor 49% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 19:20 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
dank je, ik zal eens naar de kleurtjes kijken.Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:17:toon volledige bericht
[...]
Ja, zodra hij stopt blijft hij op de actuele COP waarde staan.
De blauwe = dag gemiddeld.
Ik gebruik thresholds om de waarde een kleurtje mee te geven, in jou screenshot is hij beetje ongelukkig omdat in dat geval de blauwe COP de oranje lijn is.
Als je dat niet wil dan zou je van onderstaande code (die in je Lovelace) de regels 38 tot 47 moeten verwijderen, dan is die lijn altijd blauw:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true brush: true graph_span: 24h brush: selection_span: 24h apex_config: chart: height: 250px header: show: true title: COP show_states: true colorize_states: true series: - entity: sensor.working_cop name: Actueel show: in_brush: true fill_raw: last stroke_width: 1 color_threshold: - value: -20 color: purple - value: -10 color: red - value: 3 color: '#ff9900' - value: 4 color: '#03a034' - entity: sensor.working_cop name: Dag gemiddelde show: in_brush: true fill_raw: last stroke_width: 1 color_threshold: - value: -20 color: purple - value: -10 color: red - value: 3 color: '#ff9900' - value: 4 color: '#03a034' group_by: func: avg duration: 1d
Andere vraagje, om het totaal verbruik van mijn warmtepomp te kunnen zien moet ik deze 2 als inout gebruiken toch:
INV primary current (A): 0
INV secondary current (A): 0
De eerste wordt ook gebruikt voor de COP, maar dan alleen als de warmtepomp op ON staat, als ik de code goed lees.
Maar voor echt gebruik moet ik dus gewoon beide optellen. (na omzetten naar Wat, en dan via Riemann naar kWh)
Nog een vraagje wat is de heat yield precies?
Via die Riemann is absoluut niet betrouwbaar:Driek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:28:
[...]
dank je, ik zal eens naar de kleurtjes kijken.
Andere vraagje, om het totaal verbruik van mijn warmtepomp te kunnen zien moet ik deze 2 als inout gebruiken toch:
INV primary current (A): 0
INV secondary current (A): 0
De eerste wordt ook gebruikt voor de COP, maar dan alleen als de warmtepomp op ON staat, als ik de code goed lees.
Maar voor echt gebruik moet ik dus gewoon beide optellen. (na omzetten naar Wat, en dan via Riemann naar kWh)
Nog een vraagje wat is de heat yield precies?
/f/image/sIqmzNWmmKq7hpe493JFSFQa.png?f=fotoalbum_large)
En zo te zien is de secondary usage enkel de BUH.
Ja, dat het niet betrouwbaar zal zijn dat snap ik, ik heb op dit moment echter geen andere mogelijkheid om verbruik te meten. Zit verder niet aan een gateway. Dus het is of dit, of een losse kWh meter ertussen.Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:32:
[...]
Via die Riemann is absoluut niet betrouwbaar:
[Afbeelding]
En zo te zien is de secondary usage enkel de BUH.
Wat is een BUH?
Backup heater.Driek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:37:
[...]
Ja, dat het niet betrouwbaar zal zijn dat snap ik, ik heb op dit moment echter geen andere mogelijkheid om verbruik te meten. Zit verder niet aan een gateway. Dus het is of dit, of een losse kWh meter ertussen.
Wat is een BUH?
Die Riemann sensor zit er maar 10 kWh naast, en zo werkt het toch ook??
Je kan ze nog bij elkaar op tellen, maar verder zou ik er niet zoveel aan doen. Heeft wat voeten in de aarde gehad om tot deze berekening te komen
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 19:39 ]
Jij haalt de kWh uit de gateway toch?Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:38:
[...]
Backup heater.
Die Riemann sensor zit er maar 10 kWh naast, en zo werkt het toch ook??
Je kan ze nog bij elkaar op tellen, maar verder zou ik er niet zoveel aan doen. Heeft wat voeten in de aarde gehad om tot deze berekening te komen
Of bedoel je iets anders?
Ik weet niet wat jij bedoeld, wat ik gebruik staat in de codeDriek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:42:
[...]
Jij haalt de kWh uit de gateway toch?
Of bedoel je iets anders?
Het actuele verbruik kan je gewoon uit ESPAltherma halen door amperage * voltage te doen. Daar is usage ook op gebaseerd.
[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 19:44 ]
Nee, dit is eigenlijk een HT pomp! die kan tot 70 graden ofzo? maar 55 volstaat eigenlijk!( bij -8) en binnenkort komen er nieuwe ramen en dan kan de boel nog wat lagerToppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:52:toon volledige bericht
[...]
Heb je wel LT verwarming?
Voor het berekenen van je COP is het essentieel dat je wel de aanvoer en retour temperaturen weet/meet namelijk.
De code van de laatste desinfectie:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %}
ik wil het totaal aan kWh per dag van mijn warmtepomp weten.Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:43:
[...]
Ik weet niet wat jij bedoeld, wat ik gebruik staat in de code
Het actuele verbruik kan je gewoon uit ESPAltherma halen door amperage * voltage te doen. Daar is usage ook op gebaseerd.
Voor het Wattage hebben we de "Inverter usage". Die is geabseerd op "sensor.inverter_current')|float * 230"
En om van de wattage naar kWh te gaan heb ik Rieman nodig toch?
Zet hem niet te laag, z’n radiator is afgestemd op de afmeting en de invoer temperatuur.blinded schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:51:
[...]
Nee, dit is eigenlijk een HT pomp! die kan tot 70 graden ofzo? maar 55 volstaat eigenlijk!( bij -8) en binnenkort komen er nieuwe ramen en dan kan de boel nog wat lager
Ja, maar die schat de waardes. In die screenshot die ik poste zit er een verschil van 10 kWh tussen de Riemann en de daadwerkelijke waarde van de Altherma data zelfDriek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:53:
[...]
ik wil het totaal aan kWh per dag van mijn warmtepomp weten.
Voor het Wattage hebben we de "Inverter usage". Die is geabseerd op "sensor.inverter_current')|float * 230"
En om van de wattage naar kWh te gaan heb ik Rieman nodig toch?
die radiators hangen hier al sinds 1968. ondertussen is het minder koud dan toen alsook zijn de spouwen en het dak geisoleerd. Er is nu dus wel overschotToppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:54:
[...]
Zet hem niet te laag, z’n radiator is afgestemd op de afmeting en de invoer temperatuur.
Ja, dat snap ik, maar op dit moment heb ik dus even niks betersToppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:55:
[...]
Ja, maar die schat de waardes. In die screenshot die ik poste zit er een verschil van 10 kWh tussen de Riemann en de daadwerkelijke waarde van de Altherma data zelf
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %}
Maar wat heb je aan een sensor die totaal niet betrouwbaar is? Je kan er echt helemaal niets mee.Driek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:56:
[...]
Ja, dat snap ik, maar op dit moment heb ik dus even niks beters
Beter maak je dan een sensor die elk uur totaal willekeurige nummers uitspuugt.
Echt, beter niets dan dit.
Ja, zolang hij onder template: staat wel
ok, ja tja, ik zal eens nadenken of er dan toch een echte kWh meter moet komenToppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:59:
[...]
Maar wat heb je aan een sensor die totaal niet betrouwbaar is? Je kan er echt helemaal niets mee.
Beter maak je dan een sensor die elk uur totaal willekeurige nummers uitspuugt.
Echt, beter niets dan dit.
Dat zou ik wel doenDriek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:40:
[...]
ok, ja tja, ik zal eens nadenken of er dan toch een echte kWh meter moet komen
Is ongeveer het zelfde als aan een willekeurige voorbijganger vragen ‘hoe laat is het?’ En dan als antwoord ‘mijn auto rijdt 1:25’

maar waarom zou het voor de COP berekeing dan wel bruikbaar zijnToppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:49:
[...]
Dat zou ik wel doenje hebt echt helemaal niets aan die informatie.
Is ongeveer het zelfde als aan een willekeurige voorbijganger vragen ‘hoe laat is het?’ En dan als antwoord ‘mijn auto rijdt 1:25’
Het gaat hier specifiek om die Riemann helper die er een potje van maakt. En voor de COP heb je die Riemann niet nodigDriek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:04:
[...]
maar waarom zou het voor de COP berekeing dan wel bruikbaar zijn
Hebben jullie de stick op 2.4 GHz verbonden? Mijn standaard SSIS van de Deco doet zowel 2.4 als 5 (tegelijk). Wellicht dat daar de stick niet goed mee over kan? Ik kan 2.4 GHz met de Deco M5 alleen afdwingen als ik de stick verbind met het gastnetwerk, daar heb ik namelijk alleen 2.4 GHz actief.
Als ik dat wil doen, moet ik ESPAlterma opnieuw pushen (met aangepaste SSID) naar de stick: kan ik de laptop met USB-C koppelen aan de stick terwijl de stick aan de WP hangt? Als ik de stick afkoppel is dat makkelijker voor mij, maar kan afkoppelen en na update van ESPAltherma weer aankoppelen terwijl de WP aan staat?
Bij mij zit hij gewoon achter de 2 deuren, kennelijk geluk dat ik daar nog goede WiFi heb.blinded schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:26:
Hoe heeft iedereen die stick langs buiten hangen draad door de lucht gaatjes of wat?
Een Esp32 die als MCU in de stick zit, ondersteund alleen maar 2.4Ghz WiFi.BanRay schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:54:
Ik heb de M5StickC Plus verbonden met een Deco M5 (mesh). Het lijkt alsof de stick om de haverklap de wifi connectie verliest.
Hebben jullie de stick op 2.4 GHz verbonden? Mijn standaard SSIS van de Deco doet zowel 2.4 als 5 (tegelijk). Wellicht dat daar de stick niet goed mee over kan? Ik kan 2.4 GHz met de Deco M5 alleen afdwingen als ik de stick verbind met het gastnetwerk, daar heb ik namelijk alleen 2.4 GHz actief.
Als ik dat wil doen, moet ik ESPAlterma opnieuw pushen (met aangepaste SSID) naar de stick: kan ik de laptop met USB-C koppelen aan de stick terwijl de stick aan de WP hangt? Als ik de stick afkoppel is dat makkelijker voor mij, maar kan afkoppelen en na update van ESPAltherma weer aankoppelen terwijl de WP aan staat?
Als je ESPAltherma eenmaal actief hebt, kun je hem met Arduino IDE als Platform IO opnieuw via OTA flashen. Dit is flashen via WiFi, zodat je dit op afstand kan doen. Dit kan terwijl je de stick op de WP aangesloten hebt, dus gewoon online. Na de OTA flash gaat de stick zich rebooten en daarna is de nieuwe firmware actief. Mits er geen code fouten in zitten natuurlijk.
En er lekker warmpjes bij zitten.
Via de draad doorvoeringen aan de onderkant middels een kabel in een aparte behuizing op de kast van de wp gelegd. Ik heb een DOIT ESP32 gebruikt en niet de M5 stick. Heel af en toe hangt hij zich op. Een keer in de paar maanden. Ik moet nog een reset knop in de behuizing monteren of een extra Attiny watchdog chip.Driek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:30:
[...]
Bij mij zit hij gewoon achter de 2 deuren, kennelijk geluk dat ik daar nog goede WiFi heb.
Haha zat er net beetje naar te kijken (met de kids op de bank
Nog een weekje werken en daarna 2 weken vrij. Ik verwacht dan grote stappen te kunnen maken
/f/image/Um3an165bwHtiFoo0b5k1AoY.png?f=fotoalbum_large)
Ik had dit patroon:
/f/image/8BrVJ1KVoTGZnQ7GHaQPLedr.png?f=fotoalbum_large)
Toen ik in de Deco zat, zag ik dat er een firmware update klaar stond. Na reboot van de Deco set lijkt de connectie stabiel te zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6EX5qAq41YNQNGsBrv9Ivbz8.png?f=user_large)
Zo'n aaneengesloten stuk (zie rechterkant staafdiagram) heb ik volgens mij niet eerder gehad, haha. Nu al ruim 40 minuten achter elkaar connected
Iets anders, sensor.espaltherma_last_update loopt een uur achter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lRLBJ4XMCR50p1eOtV4s0DZ6.png?f=user_large)
Niet heel erg, maar kan ik dat simpel fixen?
Dat achterlopen komt door een verkeerde tijdzoneBanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:25:toon volledige bericht
De stick hangt buiten de kast en ik zie in de Deco app dat de stick via 2.4 GHz verbonden is:
[Afbeelding]
Ik had dit patroon:
[Afbeelding]
Toen ik in de Deco zat, zag ik dat er een firmware update klaar stond. Na reboot van de Deco set lijkt de connectie stabiel te zijn:
[Afbeelding]
Zo'n aaneengesloten stuk (zie rechterkant staafdiagram) heb ik volgens mij niet eerder gehad, haha. Nu al ruim 40 minuten achter elkaar connected. Even in de gaten houden, maar het ziet er nu goed uit.
Iets anders, sensor.espaltherma_last_update loopt een uur achter:
[Afbeelding]
Niet heel erg, maar kan ik dat simpel fixen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/3jT2SwQKrVsRJEn98BpedxVS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RbE5ke6pyIMBQj2WgUnDBiBI.png?f=user_large)
Heeft iemand daar de bijbehorende yaml van?
En over die Desinfectie gesproken die erboven staat: heeft steeds (?) de waarde Unknown. Kan daar de op de WP ingestelde waarde getoond worden? De bijbehorende yaml kijkt naar wat tijdstippen op de dag?!
Je moet een afgeleide helper maken van de tank temperatuur.BanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:55:
Dan heb ik nog 1 onbeschikbare entiteit, water_tank_afgeleide:
[Afbeelding]
Heeft iemand daar de bijbehorende yaml van?
En over die Desinfectie gesproken die erboven staat: heeft steeds (?) de waarde Unknown. Kan daar de op de WP ingestelde waarde getoond worden? De bijbehorende yaml kijkt naar wat tijdstippen op de dag?!
En die desinfectie blijft op Unknown staat net zolang tot hij z’n eerste desinfectie programma heeft gedaan. Die sensor laat namelijk zien wanneer hij z’n programma heeft gedaan.
Aha, de desinfectie run was afgelopen woensdagnacht (ingesteld door installateur). Ik denk dat ik sensor.desinfectie na die tijd heb gevuld (de yaml dan). Ik zal het volgende week donderdag eens bekijken op het dashboardToppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:03:
[...]
Je moet een afgeleide helper maken van de tank temperatuur.
En die desinfectie blijft op Unknown staat net zolang tot hij z’n eerste desinfectie programma heeft gedaan. Die sensor laat namelijk zien wanneer hij z’n programma heeft gedaan.
Over die "afgeleide helper": heeft iemand dat al gedaan die de correcte yaml kan delen? Me = HA n00b

Hoef je geen yaml voor te hebben.BanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:08:
[...]
Aha, de desinfectie run was afgelopen woensdagnacht (ingesteld door installateur). Ik denk dat ik sensor.desinfectie na die tijd heb gevuld (de yaml dan). Ik zal het volgende week donderdag eens bekijken op het dashboard![]()
Over die "afgeleide helper": heeft iemand dat al gedaan die de correcte yaml kan delen? Me = HA n00b
Instellingen, apparaten en diensten, helpers en dan rechts onder een nieuwe helper
En dan? Een "Derivative sensor"? Iets anders? En hoe in te stellen?Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:10:
[...]
Hoef je geen yaml voor te hebben.
Instellingen, apparaten en diensten, helpers en dan rechts onder een nieuwe helper
Alleen even de juiste naam mee geven.BanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:14:
[...]
En dan? Een "Derivative sensor"? Iets anders? En hoe in te stellen?
/f/image/nXk6KcOWl5U8MTO3XH4O0DAk.png?f=fotoalbum_large)
Ik deel hier de info alleen die ik heb en wat jullie er verder mee doen is aan jullie zelf.
ik heb de sensoren in een aparte template.yaml staan, en dan voeg ik hem zo toe:
De ∆T werkt, die andere niet.toon volledige berichtcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - name: "∆T" unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement state: >- {{ (states('sensor.water_leaving_temperature')|float - states('sensor.water_inlet_temperature') | float)|round(1) }} - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %}
Klopt de plaats, en de spaties, staat hij bij jullie ook bij al deze sensoren?
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n helper? I.p.v. gelijk die sensor watertanktemperature op het dashboard zetten?Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:25:
[...]
Alleen even de juiste naam mee geven.
[Afbeelding]
https://www.home-assistant.io/integrations/derivative/BanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:23:
[...]
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n helper? I.p.v. gelijk die sensor watertanktemperature op het dashboard zetten?
Hier staat exact wat het doel van die sensor is.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 10:27 ]
Ik heb de afgeleide sensor toegevoegd. In de helper gebeurt niet veel (geen berekening of zo), het lijkt een "kopie" te zijn van sensor watertanktemperature. Deze sensor staat 2 plekken hoger op het dashboard. Waarom zie ik dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lI055PwRFExXtzHlSC6hGrhS.png?f=user_large)
Ik zou dezelfde waarde verwachten bij de afgeleide. En dan vraag ik me (nog steeds) af wat de afgeleide toevoegt aan het dashboard.
Idee van de afgeleide is dat je kan zien hoe snel de tank afkoelt, maar werkt nog niet helemaal zoals geplandBanRay schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:47:
@Toppe Thx!
Ik heb de afgeleide sensor toegevoegd. In de helper gebeurt niet veel (geen berekening of zo), het lijkt een "kopie" te zijn van sensor watertanktemperature. Deze sensor staat 2 plekken hoger op het dashboard. Waarom zie ik dan:
[Afbeelding]
Ik zou dezelfde waarde verwachten bij de afgeleide. En dan vraag ik me (nog steeds) af wat de afgeleide toevoegt aan het dashboard.
Deze is niet zo goedkoop maar als je moeilijk aan de connector kan geraken kan je deze eventueel gebruiken. Of geen maand wil wachten op een connector van AliExpress =D
Part No. 5006207 Program Cable
Deze week heb ik de m5stickc binnen gekregen en vandaag ook de raspberry pi, hier heb ik inmiddels home assistant op staan. Nu heb ik de m5stickc met een usb kabel op de laptop aangesloten en lees de handleiding van espaltherma.
onder tussen heb ik visual studio code op de pc staan en hier heb ik platformIO opstaan. en toen liep ik vast
waar kan ik de "Download de repositorymap" downloaden ?
(ben geen computer genie vind het al knap dat ik ha heb geinstalleerd

Van github, dat is ESPAltherma zelfrterhofte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:37:
Goede avond,
Deze week heb ik de m5stickc binnen gekregen en vandaag ook de raspberry pi, hier heb ik inmiddels home assistant op staan. Nu heb ik de m5stickc met een usb kabel op de laptop aangesloten en lees de handleiding van espaltherma.
onder tussen heb ik visual studio code op de pc staan en hier heb ik platformIO opstaan. en toen liep ik vast
waar kan ik de "Download de repositorymap" downloaden ?
(ben geen computer genie vind het al knap dat ik ha heb geinstalleerd)
Ik gebruik gewoon 4 male-female Dupont kabeltjesOnk_the_Monk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:51:
Technieker hier gehad van Daikin. Zij gebruiken ook dezelfde connector om de WP uit te lezen als ESPAltherma. Ze hebben hiervoor een connector met kabel.
Deze is niet zo goedkoop maar als je moeilijk aan de connector kan geraken kan je deze eventueel gebruiken. Of geen maand wil wachten op een connector van AliExpress =D
Part No. 5006207 Program Cable
Het is die hele folderrterhofte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik zie die folder nergens staan![]()
[Afbeelding]
@blinded hoe deed jij dit?
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 21:42 ]
Op GitHub gewoon de zip gedownload en uitgepakt.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:42:
[...]
Het is die hele folder
@blinded hoe deed jij dit?
Download ZIP
https://github.com/raomin...chive/refs/heads/main.zip
In vscode platform Io geïnstalleerd en dan kan je de hele folder gewoon openen.
Of wat bedoel je juist?
[ Voor 11% gewijzigd door blinded op 17-12-2022 22:02 ]
Ik ook momenteel. Maar vind dat de connectie toch maar zwak is. Ik heb nu de juiste connector besteld voor betere connectie.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:12:
[...]
Ik gebruik gewoon 4 male-female Dupont kabeltjes
stapje voor stapje kom ik steeds verder, ik heb alles in de code aangepast en wil het nu uploaden naar de m5stickc. maar krijg de volgende error, Ik heb de stick met usb kabel verbonden met de laptop.blinded schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:01:
[...]
Op GitHub gewoon de zip gedownload en uitgepakt.
Download ZIP
https://github.com/raomin...chive/refs/heads/main.zip
In vscode platform Io geïnstalleerd en dan kan je de hele folder gewoon openen.
Of wat bedoel je juist?
/f/image/2PSt5B0GXabZEDnn62RfRmgh.png?f=fotoalbum_large)
Eens, maar bij mij is het zwakke punt juist bij de M5 zelf ipv warmtepomp.Onk_the_Monk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:13:
[...]
Ik ook momenteel. Maar vind dat de connectie toch maar zwak is. Ik heb nu de juiste connector besteld voor betere connectie.
https://shop.m5stack.com/products/m5stickc-proto-hat Zoiets kan ook nog wel werken, helemaal als je een kabel hebt die beide kanten een stekker heeft. Op dit bordje solderen klaar. Ook nog eens super eenvoudig met software updates
Wellicht handig om te delen welke kabel je exact hebt besteld?
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 22:57 ]
Juiste board geselecteerd?rterhofte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:41:
[...]
stapje voor stapje kom ik steeds verder, ik heb alles in de code aangepast en wil het nu uploaden naar de m5stickc. maar krijg de volgende error, Ik heb de stick met usb kabel verbonden met de laptop.
[Afbeelding]
wat bedoel je daar precies mee ?
als ik bij devices kijk zie ik wel:
COM1 Communicatiepoort (COM1) ACPI\PNP0501\5&26FCEEC&0
Voor de goede orde, als je hem los koppelt zie je die niet meer?rterhofte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:59:
[...]
wat bedoel je daar precies mee ?
als ik bij devices kijk zie ik wel:
COM1 Communicatiepoort (COM1) ACPI\PNP0501\5&26FCEEC&0
Edit: je volgt niet de juiste stappen. Open je het wel in PlatformIO?
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 23:03 ]
nu heb ik alles geupload
tot zover bedankt voor jullie hulp
Ik heb er al verschillende besteld telkens niet juist. Deze denk ik wel. Ik heb ze deels geleverd gekregen. Ze lijken goed te zijn. Maar de vrouwelijke pinnetjes waren er niet bij. Ik wacht nu tot ze die naleveren.Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:45:
[...]
Eens, maar bij mij is het zwakke punt juist bij de M5 zelf ipv warmtepomp.
https://shop.m5stack.com/products/m5stickc-proto-hat Zoiets kan ook nog wel werken, helemaal als je een kabel hebt die beide kanten een stekker heeft. Op dit bordje solderen klaar. Ook nog eens super eenvoudig met software updates
Wellicht handig om te delen welke kabel je exact hebt besteld?
Die hat is wel een goed idee. Ik ga proberen zelfs zo iets te printen in combinatie met dupont kabels. Moet wel te doen zijn.
https://m.nl.aliexpress.c...5VTd&gatewayAdapt=glo2nld
Als je HA op een SD kaart draait op een RPI4 dan gaat de SD kaart niet lang mee. HA schrijft veel en een SD kaart kan maar beperkt beschreven worden. Binnen een paar weken/maanden zal je SD kaart door de schrijf cicly heen zijn en defect raken. Advies is een een USB-HDD of SSD schijf te gebruiken als storage devices voor je RPI.rterhofte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:30:
had idd geen board geselecteerd.
nu heb ik alles geupload, morgen ff groter sd card halen voor de raspberry ha er op zetten en dan ga ik de stick aan de wp hangen fingers crossed.
tot zover bedankt voor jullie hulp
In januari destijds de volgende kabel gekocht:Onk_the_Monk schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:06:
[...]
Ik heb er al verschillende besteld telkens niet juist. Deze denk ik wel. Ik heb ze deels geleverd gekregen. Ze lijken goed te zijn. Maar de vrouwelijke pinnetjes waren er niet bij. Ik wacht nu tot ze die naleveren.
Die hat is wel een goed idee. Ik ga proberen zelfs zo iets te printen in combinatie met dupont kabels. Moet wel te doen zijn.
https://m.nl.aliexpress.c...5VTd&gatewayAdapt=glo2nld
https://www.ebay.nl/itm/3...G&var=&widget_ver=artemis
Koste destijds iets van €5,- en werkt perfect. Zie nu dat ook in China de inflatie heeft toegeslagen. Maar dat deze kabel mogelijk bij een andere verkoper goedkoper uit te halen is.
Amai dat is eens stevig prijs(stijging) dan valt de prijs van daikin program kabel nog mee. Daar zitten twee connectoren op. Eentje heb je uiteraard wel niet nodig.edautz schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:17:
[...]
In januari destijds de volgende kabel gekocht:
Koste destijds iets van €5,- en werkt perfect. Zie nu dat ook in China de inflatie heeft toegeslagen. Maar dat deze kabel mogelijk bij een andere verkoper goedkoper uit te halen is.
Ik betaalde ex verzendkosten 0,82 cent voor 10 male en 10 female connectoren. Dan nog 3 of 4 euro verzending erbij.
Phoe, 30cm is voor mij te kort. Heb toch wel echt wel 50cm nodig.edautz schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:17:
[...]
In januari destijds de volgende kabel gekocht:
Ik heb deze verlengd met een multi aderige kabel. Al met al een 2 meter lange kabel zodat ik het ESPAltherma doosje bovenop de kast van de binnenuit kan leggen.Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:32:
[...]
Phoe, 30cm is voor mij te kort. Heb toch wel echt wel 50cm nodig.
Als je een beetje handig met een soldeerbout moet dit geen probleem zijn.
Dat lukt nog prima maar dan vindt ik het een hoop geld voor een JST stekker die je ongetwijfeld op Ali goedkoper kan krijgenedautz schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:29:
[...]
Ik heb deze verlengd met een multi aderige kabel. Al met al een 2 meter lange kabel zodat ik het ESPAltherma doosje bovenop de kast van de binnenuit kan leggen.
Als je een beetje handig met een soldeerbout moet dit geen probleem zijn.
Defrost counter
Zelf te lui om bij te houden hoevaak hij in een defrost programma schiet? Maak een helper:met als type "Counter" of "Teller"
Maak daarna een automation:
Gebruik deze code. Mijn helper heet gewoon "defrost"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: "Warmtepomp: Defrost counter" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.defrost_operation to: "ON" condition: [] action: - service: counter.increment data: {} target: entity_id: counter.defrost mode: single |
En maak nog een automation die elke nacht de teller weer op 0 zet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: Nacht reset description: Reset 's nachts alle sensoren naar hun standaard waarde. trigger: - platform: time at: "00:00:10" condition: [] action: - service: counter.reset data: {} target: entity_id: - counter.defrost mode: single |
Nu heb ik op de m5stickc geen beeld meer, het lijkt wel of er geen leven meer in zit. Als ik op één van de 3 knoppen gebeurd er niks als ik hem verbind met de pc zie ik wel dat de laptop aangeeft dat er een m5stack in een usb poort zit maar dan komt er ook geen leven in.
waar gaat het mis ?
ESPAltherma draait op M5StickC plus en is zichtbaar in het netwerk. Home Assistent draait op de NAS in Docker en is ook benaderbaar. Alleen: HA ziet de M5 niet; iPAd en Home Kit wordt wel gezien. M5 status: " connecting to MTTQ Server ...."
setup.h heeft juiste adres van NAS en port 8123. Is het correct dat dezelfde poort wordt gebruikt voor remote access to HA en voor MTTQ ?
Frans
HA communiceert niet rechtstreeks met de stick. Daarvoor is een MQTT server nodig. In Docker kun je een container hiervoor gebruiken, zoek maar eens op Mosquitto. Die moet je daarna in HA configureren.FransHe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:43:
Heb een vraagje om hulp.
ESPAltherma draait op M5StickC plus en is zichtbaar in het netwerk. Home Assistent draait op de NAS in Docker en is ook benaderbaar. Alleen: HA ziet de M5 niet; iPAd en Home Kit wordt wel gezien. M5 status: " connecting to MTTQ Server ...."
setup.h heeft juiste adres van NAS en port 8123. Is het correct dat dezelfde poort wordt gebruikt voor remote access to HA en voor MTTQ ?
Frans
Alleen de aan/uit knop doet wat, verder gebeurt er hier ook niets als je op een knop drukt.rterhofte schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:09:
heb ha op de nieuwe sd card gezet en dat gedeelte werkt.
Nu heb ik op de m5stickc geen beeld meer, het lijkt wel of er geen leven meer in zit. Als ik op één van de 3 knoppen gebeurd er niks als ik hem verbind met de pc zie ik wel dat de laptop aangeeft dat er een m5stack in een usb poort zit maar dan komt er ook geen leven in.
waar gaat het mis ?
Je haalt wel de kabels met je WP los voordat je hem op de USB aansluit hoop ik?
Wat bedoel je? Denk je dat je gemiddelde niet klopt?blinded schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:10:
[Afbeelding]
dat gemiddelde is niet zo goed precies? hoe werkt dit juist?
Ik kan die grafiek ook niet helemaal duiden. Vooral die enorme uitschieters naar beneden (-303,6??), maar ook enkele naar boven:Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:26:
[...]
Wat bedoel je? Denk je dat je gemiddelde niet klopt?
:strip_exif()/f/image/t7V88dsBgunWAO1Yfmf8S0Ft.jpg?f=fotoalbum_large)
Het beeldscherm blijft dus uit, brand er nog ergens een lampje als die aan de wp zit?
Nee. Wat gebeurt er als je 't knopje aan de zijkant 6 seconde indrukt?rterhofte schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:03:
Heb de stick idd eerst weer van de wp gehaald voordat ik hem weer aansloot op de pc.
Het beeldscherm blijft dus uit, brand er nog ergens een lampje als die aan de wp zit?
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 17:35 ]
Dat is dus je Coëfficiënt Of PerformanceBanRay schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:02:
[...]
Ik kan die grafiek ook niet helemaal duiden. Vooral die enorme uitschieters naar beneden (-303,6??), maar ook enkele naar boven:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 17:34 ]
Ik weet wat de afkorting COP betekent. En ik zie dat de grafiek over COP gaat. Dat staat er meerdere keren boven, onder, links, rechts
Maar zoals ik schreef, zo'n negatieve waarde als -303,6 snap ik niet. En ik reageerde op blinded, die linksboven een negatieve waarde heeft staan.
Heb je überhaupt een keer het opstartlogo van ESPAltherma gezien? Gevolgd door groene lettertjes op het scherm?rterhofte schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:03:
Heb de stick idd eerst weer van de wp gehaald voordat ik hem weer aansloot op de pc.
Wat snap je aan een negatieve waarde niet? Er wordt meer energie gebruikt dan dat het oplevert dus ga je de negatieve getallen in, grote kans dat dat gebeurt vanwege defrost.BanRay schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:45:
[...]
Ik weet wat de afkorting COP betekent. En ik zie dat de grafiek over COP gaat. Dat staat er meerdere keren boven, onder, links, rechts![]()
Maar zoals ik schreef, zo'n negatieve waarde als -303,6 snap ik niet. En ik reageerde op blinded, die linksboven een negatieve waarde heeft staan.
Dat klopt, maar -303 is wel extreem.Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:11:
[...]
Wat snap je aan een negatieve waarde niet? Er wordt meer energie gebruikt dan dat het oplevert dus ga je de negatieve getallen in, grote kans dat dat gebeurt vanwege defrost.
@BanRay hoe bereken je je COP nu? Ik zelf laat die berekening alleen lopen als de compressor daadwerkelijk draait, scheelt een hoop rare waardes.
Dit komt uit het dashboard van @Toppe:MBgek schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:25:
[...]
Dat klopt, maar -303 is wel extreem.
@BanRay hoe bereken je je COP nu? Ik zelf laat die berekening alleen lopen als de compressor daadwerkelijk draait, scheelt een hoop rare waardes.
toon volledige berichtcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 - name: "Working COP" unit_of_measurement: "COP" state_class: measurement state: >- {% if states('sensor.thermostat') == 'OFF' %} {% set cop = 0.0 | float %} {% elif states('sensor.thermostat') == 'ON' or states('sensor.inverter_usage') |float >90 %} {% set t1 = states('sensor.water_leaving_temperature') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temperature') | float %} {% set f = states('sensor.flowpump') | float %} {% set pw = states('sensor.inverter_usage') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {% if cop != 0.0 %} {{ cop | float | round(1) }} {% else %} {% endif %}
dan gebeurt er helaas helemaal niks heb alle 3 de knoppen een tijdje ingehouden.Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:33:
[...]
Nee. Wat gebeurt er als je 't knopje aan de zijkant 6 seconde indrukt?
gisteren toen ik hem voor het eerst aansloot heb ik wel iets gezien vooral een vierkant met 3 gekleurde lijnen erin.BanRay schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:47:
[...]
Heb je überhaupt een keer het opstartlogo van ESPAltherma gezien? Gevolgd door groene lettertjes op het scherm?
Dat is volgens mij de standaard applicatie van de stick. Het lijkt erop dat je vanuit VS Code de applicatie ESPAltherma niet hebt geüpload naar de stick. Zie https://docs.platformio.o...tegration/ide/vscode.htmlrterhofte schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:50:
[...]
dan gebeurt er helaas helemaal niks heb alle 3 de knoppen een tijdje ingehouden.
[...]
gisteren toen ik hem voor het eerst aansloot heb ik wel iets gezien vooral een vierkant met 3 gekleurde lijnen erin.
Extreem of niet, het is wel hoe het is.MBgek schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:25:
[...]
Dat klopt, maar -303 is wel extreem.
Als je hem niet aankrijgt zou Ike ven contact opnemen met je verkoper.rterhofte schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:50:
[...]
dan gebeurt er helaas helemaal niks heb alle 3 de knoppen een tijdje ingehouden.
[...]
gisteren toen ik hem voor het eerst aansloot heb ik wel iets gezien vooral een vierkant met 3 gekleurde lijnen erin.
is dat realistisch?
Ja, anders staat het er niet… of je het bruikbaar vind is een tweedeblinded schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:04:
die heat yield gaat tijdens defrost tot - 100.000
is dat realistisch?
Als er iemand anders ook problemen zou hebben met af en toe uitvallen en je hebt een babyfoon (of andere dect toestel) in de buurt staan, kan deze de boosdoener zijn.
Ik geef het maar mee
De ESP32 die in je stick zit, heeft een ingebouwde WiFi antenne, die maar een beperkt bereik heeft. De metalen kast van de WP verzwakt het WiFi signaal. Als je deze buiten de metalen kast van de WP plaatst, zal de kwaliteit van het signaal duidelijk verbeteren en mogelijk je uitval probleem oplossen.ShaneV schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:51:
Mijn M5StickC Plus zit in de metalenbehuizing samen bij de printplaat en iedere keer onze babycamera van Alecto aanstaat (cam + display) valt de stick uit. De interferentie is te hoog waardoor het signaal er niet meer door geraakt.
Als er iemand anders ook problemen zou hebben met af en toe uitvallen en je hebt een babyfoon in de buurt staan, kan deze de boosdoener zijn.
Ik geef het maar mee
Klopt, daarom had ik al langere dupont kabels besteldedautz schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:00:
[...]
De ESP32 die in je stick zit, heeft een ingebouwde WiFi antenne, die maar een beperkt bereik heeft. De metalen kast van de WP verzwakt het WiFi signaal. Als je deze buiten de metalen kast van de WP plaatst, zal de kwaliteit van het signaal duidelijk verbeteren en mogelijk je uitval probleem oplossen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %} |
Staat deze bij jullie gewoon onder te sensoren?
Dank, was de juiste tip. Liep nog tegen een paar andere dingen aan die handig zijn om te weten. Op de NAS kun je alleen de HA Core versie draaien in Docker; voor de HA OS versie die je nodig hebt wegens de Add In's, is een BTRFS file systeem nodig op de harde schijven. Dus als je denkt dat je er bent loop je tegen de volgende muur aan. Heb het nu draaien op een Pi; heb geen zin om de NAS te herinstalleren.BanRay schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:20:
[...]
HA communiceert niet rechtstreeks met de stick. Daarvoor is een MQTT server nodig. In Docker kun je een container hiervoor gebruiken, zoek maar eens op Mosquitto. Die moet je daarna in HA configureren.
Nee, onder template: in configuration.yamlDriek schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:29:toon volledige bericht
ik krijg het nog niet voor elkaar om de laatste desinfectie in de yaml te krijgen:
code:
Staat deze bij jullie gewoon onder te sensoren?
Daarom moet je hem ook niet in de warmtepomp stoppenShaneV schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:51:
Mijn M5StickC Plus zit in de metalenbehuizing samen bij de printplaat en iedere keer onze babycamera van Alecto aanstaat (cam + display) valt de stick uit. De interferentie is te hoog waardoor het signaal er niet meer door geraakt.
Als er iemand anders ook problemen zou hebben met af en toe uitvallen en je hebt een babyfoon (of andere dect toestel) in de buurt staan, kan deze de boosdoener zijn.
Ik geef het maar mee
dus dan zou hij bij jou er zo uitzien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| template: - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %} |
Ja.Driek schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:33:toon volledige bericht
[...]
dus dan zou hij bij jou er zo uitzien:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 template: - trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.watertanktemperature above: 55 sensor: - name: "Desinfectie" state: > {% if today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %} {{ this.state }} {% else %} {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }} {% endif %}