Weet iemand wat de minimale leidinglengte is van een MHI SCM-45-ZS-W i.c.m. 2x MHI SRK-25-ZS-W op 2 slaapkamers?
Niet uit mn hoofd, maar staat in de technical manual. De aangesloten combinatie maar daarin niet uit.Rsport40 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:43:
Weet iemand wat de minimale leidinglengte is van een MHI SCM-45-ZS-W i.c.m. 2x MHI SRK-25-ZS-W op 2 slaapkamers?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik kan het niet vinden in de manuel en ook niet online. Buitenunit hangt buiten laag aan de muur en aan de binnenkant hangt deze hoog aan de muur. Denk dat de leiding iets van 1m30 is.
Valt me op dat het verbruik vrij hoog is als hij rustig draait en in de nacht hoor ik op fanspeed 1 (iets van stromen of gorgelen) in de binnenunit. (leidingwerk in de binnenunit en niet de fan).
Valt me op dat het verbruik vrij hoog is als hij rustig draait en in de nacht hoor ik op fanspeed 1 (iets van stromen of gorgelen) in de binnenunit. (leidingwerk in de binnenunit en niet de fan).
Het staat er niet in. Ik dacht gelezen te hebben minimaal 1 meter.Rsport40 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:32:
Ik kan het niet vinden in de manuel en ook niet online. Buitenunit hangt buiten laag aan de muur en aan de binnenkant hangt deze hoog aan de muur. Denk dat de leiding iets van 1m30 is.
https://www.coolmark.nl/m...ZS-W)%2019-SCM-DB-267.pdf
---
Wel grappig dat ik hier eerder had gelezen dat je hem moet afpersen met stikstof voor lekkage controle maar dit in de handleiding helemaal niet staat.
Ik heb zelf een MHI 35ZSX en gebruik sinds kort een externe sensor. In de handleiding lees ik niets over het kunnen uitschakelen van die offset.Chimsie78 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:44:
[...]
Net doorgevoerd op een ZSX en ZS binnenunit, werkt perfect!
Hierdoor de offset van 2 graden uit de YAML kunnen halen.
Ik lees hier dat het ingedrukt houden van de on/off knop op de binnenunit die offset uit zou moeten schakelen.
Maar in mijn handleiding lees ik dat als je de on/off knop langer dan 5 sec ingedrukt houdt, er iets anders gebeurt ('geforceerde koelingsbewerking ingesteld tijdens onderhoud of bij verplaatsen van de airco')
Wie weet wat..?
Ja het staat wel in de handleiding maar niet helemaal lekker. Ik kreeg het antwoord van een mede tweaker. Ik zal hem eens opzoeken.AlexanderJR schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Ik heb zelf een MHI 35ZSX en gebruik sinds kort een externe sensor. In de handleiding lees ik niets over het kunnen uitschakelen van die offset.
Ik lees hier dat het ingedrukt houden van de on/off knop op de binnenunit die offset uit zou moeten schakelen.
Maar in mijn handleiding lees ik dat als je de on/off knop langer dan 5 sec ingedrukt houdt, er iets anders gebeurt ('geforceerde koelingsbewerking ingesteld tijdens onderhoud of bij verplaatsen van de airco')
Wie weet wat..?
Graag, ben benieuwd!
Update:
Ik heb ook geinformeerd bij de importeur hoe dit nu zit. Eerder al heb ik het gevraagd aan mijn installateur maar afhankelijk aan wie ik het vroeg, varieerden de antwoorden van 'is niet mogelijk' tot 'ik weet het niet'..
Om de offset op de SRK-35ZSX te resetten moet je inderdaad de ON/OFF knop meer dan 30 seconden ingedrukt houden (de ON/OFF knop op de binnenunit wel te verstaan)
Nu het hier ietsjes koeler is, heb ik het even kunnen testen.
Inderdaad hoor je na die 30 seconden een snelle beep-beep.
Ik heb de airco op 25 graden verwarmen gezet en nu schommelt de temperatuur nu ook rond die 25 graden. De MHI app geeft deze binnentemperatuur aan en elders in de woonkamer staat de CV thermostaat ook op 25 graden. Ideaal in mijn geval, waar een externe sensor wordt gebruikt.
Voorheen 'bulderde' de airco door tot ruim 27 graden maar dat doet ie niet meer.
Ben er heel tevreden mee nu :-)
Update:
Ik heb ook geinformeerd bij de importeur hoe dit nu zit. Eerder al heb ik het gevraagd aan mijn installateur maar afhankelijk aan wie ik het vroeg, varieerden de antwoorden van 'is niet mogelijk' tot 'ik weet het niet'..
Om de offset op de SRK-35ZSX te resetten moet je inderdaad de ON/OFF knop meer dan 30 seconden ingedrukt houden (de ON/OFF knop op de binnenunit wel te verstaan)
Nu het hier ietsjes koeler is, heb ik het even kunnen testen.
Inderdaad hoor je na die 30 seconden een snelle beep-beep.
Ik heb de airco op 25 graden verwarmen gezet en nu schommelt de temperatuur nu ook rond die 25 graden. De MHI app geeft deze binnentemperatuur aan en elders in de woonkamer staat de CV thermostaat ook op 25 graden. Ideaal in mijn geval, waar een externe sensor wordt gebruikt.
Voorheen 'bulderde' de airco door tot ruim 27 graden maar dat doet ie niet meer.
Ben er heel tevreden mee nu :-)
[ Voor 95% gewijzigd door AlexanderJR op 21-06-2023 20:08 ]
Welke sensor gebruik je?AlexanderJR schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Ik heb zelf een MHI 35ZSX en gebruik sinds kort een externe sensor. In de handleiding lees ik niets over het kunnen uitschakelen van die offset.
Wie weet wat..?
Deze:
:strip_exif()/f/image/UPBGpnMP3SOmyxpOsnUCBI1M.jpg?f=fotoalbum_large)
SC-THB-E3
[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2024 16:38 . Reden: Typenummer als tekst erbij gezet voor betere vindbaarheid ]
Heeft er iemand een goede instructie hoe je de front cover kunt verwijderen van een srk unit. Ik zie dat mijn lekbak vol water blijft staan dus ik moet even op onderzoek.
Ik heb ergens demontage instructies met plaatjes liggen. Kan ik vanavond posten.
@Master-T
https://github.com/DYLaKo...n%20Up%20instructions.pdf
vergeet de 4 schroefjes niet te verwijderen (niet te zien in de video)
YouTube: Wat gebeurd er tijdens het onderhoud van een aircosysteem?
Bij het terugplaatsen van de kap even (heel) goed opletten op de uitlijning bij de gele markering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgJt39dy16opGbaEf4SpwXbB.jpg?f=user_large)
Edit:
Bij nader inzien is de SRK toch ff net wat anders
https://www.coolmark.nl/m...k-src2025355060zsxwbt.pdf
https://github.com/DYLaKo...n%20Up%20instructions.pdf
vergeet de 4 schroefjes niet te verwijderen (niet te zien in de video)
YouTube: Wat gebeurd er tijdens het onderhoud van een aircosysteem?
Bij het terugplaatsen van de kap even (heel) goed opletten op de uitlijning bij de gele markering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgJt39dy16opGbaEf4SpwXbB.jpg?f=user_large)
Edit:
Bij nader inzien is de SRK toch ff net wat anders
https://www.coolmark.nl/m...k-src2025355060zsxwbt.pdf
[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2023 18:53 ]
iemand ervaring met de mhi-ac-ctrl? wifi module.
Sinds gisteravond kan ik geen temp meer instellen. op beide controllers., en nog iemand heeft hetzelfde.
Sinds gisteravond kan ik geen temp meer instellen. op beide controllers., en nog iemand heeft hetzelfde.
Nope geen issues, werkt prima … laatst HA of ESPHome geupdate misschien?
@roT-
Toevallig geupdate naar esphome 2023.6.0 of 2023.6.1 ? Of gebruik je de mqtt versie?
Ik zie in de webserver geen temperatuur instelmogelijkheid meer, maar onder home assistant nog wel.
Ook diverse foutmeldingen tijdens compileren ivm breaking changes
Toevallig geupdate naar esphome 2023.6.0 of 2023.6.1 ? Of gebruik je de mqtt versie?
Ik zie in de webserver geen temperatuur instelmogelijkheid meer, maar onder home assistant nog wel.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 12:39 ]
Deze foutmeldingen?AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:33:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/52
@Theetjuh
Nee dat is al van langer geleden.
Deze:
Ik wacht nog wel ff....
Nee dat is al van langer geleden.
Deze:
Edit: volledige HA backup terug gezet en zit weer op esphome V2023.5.5code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/src/esphome/components/time/real_time_clock.cpp.o Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/src/esphome/components/total_daily_energy/total_daily_energy.cpp.o In file included from src/esphome/components/time/automation.h:5, from src/esphome/components/time/automation.cpp:1: src/esphome/core/time.h:11:13: warning: 'bool esphome::is_leap_year(uint32_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 11 | static bool is_leap_year(uint32_t year); | ^~~~~~~~~~~~ src/esphome/core/time.h:13:16: warning: 'uint8_t esphome::days_in_month(uint8_t, uint16_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 13 | static uint8_t days_in_month(uint8_t month, uint16_t year); | ^~~~~~~~~~~~~ Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/src/esphome/components/uptime/uptime_sensor.cpp.o Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/src/esphome/components/version/version_text_sensor.cpp.o In file included from src/esphome/components/time/real_time_clock.h:8, from src/esphome/components/time/real_time_clock.cpp:1: src/esphome/core/time.h:11:13: warning: 'bool esphome::is_leap_year(uint32_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 11 | static bool is_leap_year(uint32_t year); | ^~~~~~~~~~~~ src/esphome/core/time.h:13:16: warning: 'uint8_t esphome::days_in_month(uint8_t, uint16_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 13 | static uint8_t days_in_month(uint8_t month, uint16_t year); | ^~~~~~~~~~~~~ Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/src/esphome/components/web_server/list_entities.cpp.o In file included from src/esphome/components/time/real_time_clock.h:8, from src/esphome/components/total_daily_energy/total_daily_energy.h:7, from src/esphome/components/total_daily_energy/total_daily_energy.cpp:1: src/esphome/core/time.h:11:13: warning: 'bool esphome::is_leap_year(uint32_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 11 | static bool is_leap_year(uint32_t year); | ^~~~~~~~~~~~ src/esphome/core/time.h:13:16: warning: 'uint8_t esphome::days_in_month(uint8_t, uint16_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 13 | static uint8_t days_in_month(uint8_t month, uint16_t year); | ^~~~~~~~~~~~~ Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/lib67b/ESP8266WiFi/ESP8266WiFi.cpp.o In file included from src/esphome/components/time/real_time_clock.h:8, from src/esphome/components/sntp/sntp_component.h:4, from src/esphome.h:48, from src/main.cpp:3: src/esphome/core/time.h:11:13: warning: 'bool esphome::is_leap_year(uint32_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 11 | static bool is_leap_year(uint32_t year); | ^~~~~~~~~~~~ src/esphome/core/time.h:13:16: warning: 'uint8_t esphome::days_in_month(uint8_t, uint16_t)' declared 'static' but never defined [-Wunused-function] 13 | static uint8_t days_in_month(uint8_t month, uint16_t year); | ^~~~~~~~~~~~~ Compiling /data/mhi-woonkamer/.pioenvs/mhi-woonkamer/lib67b/ESP8266WiFi/ESP8266WiFiAP.cpp.o
Ik wacht nog wel ff....
Heb je toevallig ook ‘time’ gedefinieerd?
Misschien dat het misschien helpt deze anders te zetten.
Ik heb deze gedefinieerd, maar nog niet geupdate naar versie 2023.6, zit nog op versie 2023.5.5
Helaas nog geen tijd om te updaten.
Misschien dat het misschien helpt deze anders te zetten.
YAML:
1
2
3
4
| time: - platform: sntp id: sntp_time timezone: “Europe/Amsterdam” |
Ik heb deze gedefinieerd, maar nog niet geupdate naar versie 2023.6, zit nog op versie 2023.5.5
Helaas nog geen tijd om te updaten.
[ Voor 24% gewijzigd door Theetjuh op 23-06-2023 14:31 ]
@Theetjuh
Die stond al zo:
Ik zou nog ff wachten met 2023.6.1 zie mijn edit
Ik probeer het straks nog wel eens op een "reserve" odroid met HA
Die stond al zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # Sync time time: - platform: sntp id: sntp_time timezone: "Europe/Amsterdam" on_time_sync: then: - logger.log: "Synchronized sntp clock" |
Ik zou nog ff wachten met 2023.6.1 zie mijn edit
Ik probeer het straks nog wel eens op een "reserve" odroid met HA
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 14:34 ]
Als het goed is, zou het in 2023.6.2 opgelost moeten zijn, welke inmiddels al uit is.AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:19:
Ik wacht nog wel ff....
https://github.com/esphome/issues/issues/4581
[ Voor 5% gewijzigd door Theetjuh op 23-06-2023 14:41 ]
@Theetjuh
Krijgen we nu al elk half uur updates?
Straks ff proberen
Edit: 2023.6.2 gaat nu wel goed.
Maar nog wel issues met de webserver en de stand/temperatuur, maar dat was al sinds een paar versies hiervoor schijnbaar en ligt niet aan deze versie.
Krijgen we nu al elk half uur updates?
Straks ff proberen
Edit: 2023.6.2 gaat nu wel goed.
Maar nog wel issues met de webserver en de stand/temperatuur, maar dat was al sinds een paar versies hiervoor schijnbaar en ligt niet aan deze versie.
[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 15:18 ]
Ik lees veel dat je bij verwarmen de unit op 45 graden stand moet zetten, maar welke stand is dat precies?
Op de afstand bediening heb ik (zsx) keuzes uit 5 standen en via de App maar 4 standen.
Op de afstand bediening heb ik (zsx) keuzes uit 5 standen en via de App maar 4 standen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FZ0EfpGSa19pxgsFsWIfHRbH.jpg?f=user_large)
Dat is het em juist. ik heb helemaal niks geupdate. dus ik vraag me zwaar af hoe dit zo maar kan.AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:33:
@roT-
Ik geloof niet dat het precies 45 graden hoeft te zijn..Rsport40 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:36:
Ik lees veel dat je bij verwarmen de unit op 45 graden stand moet zetten, maar welke stand is dat precies?
[Afbeelding]
Van belang is dat je airco de warme lucht schuin naar beneden blaast en niet richting plafond laat blazen...
Standje 2 of 3 zou ik zeggen.. Zelf heb ik deze airco sinds maart en op de koude dagen had ik hem op de op een na hoogste stand staan. Niet teveel naar beneden zodat ie de warme lucht verder de kamer in kan blazen.. Het zal een kwestie zijn van uitproberen om te kijken wat het beste is in jouw geval...
Inderdaad wel apart dat op de remote control 1 stand meer zit dan in de app. Wellicht wordt dat nog eens rechtgetrokken bij een nieuwe update van die app..
Vraag over de aansluiting in de meterkast (airco wordt binnenkort geplaatst):
Model: MHI SCM71ZS-W
In de specificatie staat:
Power source 1Phase, 220 - 240V, 50Hz
Max. running current A 20
Ik heb bij Liander de aansluiting 3 x 25A
Wat is nu de juiste wijze om af te zekeren (er zit nu een aparte groep voor met: Hager MHN 516 B16 4500 3) :
16A traag C karakteristiek (zoals: Hager MJS 516 C16 4500 3)
of
20A
Groet Arthur
Wat is nu de juiste wijze om af te zekeren (er zit nu een aparte groep voor met: Hager MHN 516 B16 4500 3) :
of
20A
Groet Arthur
Ja die 45 graden zit alleen op de RC. Dus dan 1 er boven of eronder. Ik gebruik die dan 1 eronder.Rsport40 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:36:
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 24-06-2023 19:58 ]
Zullen ze eerst een update van de software van de AC moeten doorvoeren.AlexanderJR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:00:
Inderdaad wel apart dat op de remote control 1 stand meer zit dan in de app. Wellicht wordt dat nog eens rechtgetrokken bij een nieuwe update van die app..
B20Tuurtje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:30:
Vraag over de aansluiting in de meterkast (airco wordt binnenkort geplaatst):
of
20A
Groet Arthur
Dan verlies je echter wel je selectiviteit. Heb zelf mijn SCM80ZS gewoon op een 16A groep hangen, gaat vooralsnog prima
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat is een non issue met moderne automaten, is gebaseerd op smeltzekeringen, is al heel wat over geschreven op het forum.MiBe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:36:
[...]
Dan verlies je echter wel je selectiviteit. Heb zelf mijn SCM80ZS gewoon op een 16A groep hangen, gaat vooralsnog prima
Zal idd prima werken op 16, om een of andere reden worden de vermogens in de specsheet van aircos altijd behoorlijk overdreven.
[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 24-06-2023 22:40 ]
Dank heren ik heb wel al bij Hager de trage variant gevonden (leg hem wel op de plank voor nood)
Hager 16A C-kar MJN516
@Navi ik heb geen smeltzekering maar een moderne aardlekautomaat ?
@MiBi ga gewoon lekker beginnen met wat er nu in zit.
Groet Arthur
Hager 16A C-kar MJN516
@Navi ik heb geen smeltzekering maar een moderne aardlekautomaat ?
@MiBi ga gewoon lekker beginnen met wat er nu in zit.
Groet Arthur
[ Voor 41% gewijzigd door Tuurtje op 24-06-2023 23:00 ]
Wat stom, het is mij nooit opgevallen dat de RC 6(5 + schommelen) standen kan en de app maar 5 (4 + schommelen).Rsport40 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:36:
[Afbeelding]
Gebruik de RC eigenlijk niet omdat deze niet synchroon is met de app/huidige programma.
Hierbij uit de manual:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9w2XK7EutyLdkt6T0fjIURDT.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 26-06-2023 09:43 ]
Welke (stand) bedoel je dan met 1 er boven of eronder?jobr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Ja die 45 graden zit alleen op de RC. Dus dan 1 er boven of eronder. Ik gebruik die dan 1 eronder.
Als je in het plaatje boven je post kijkt en dan de bovenste rij icoontjes dan is de 4de van links de 45 graden stand. Dus 1 daarvoor of daarna. Dat is dan op de remote.Rsport40 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:46:
Welke (stand) bedoel je dan met 1 er boven of eronder?
In de app is dat bij up/down de 2 middelste standen (van de 4)
Pas maar eens aan 1 voor 1 met de RC dan zie je in de app (an even wachten) wel het bijbehorende stand.
[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 26-06-2023 20:01 ]
Kleine tip.
Onze MHI op zolder begin na 1 a 2 uur een tikkend geluid te maken (heel irritant op de slaapkamer), ik heb de kap eraf gehaald en de as van de ventilator rol aan de linker kant ongespoten met WD40.
Probleem opgelost
Draai nu de helemaal maand in de dry modus, wát een verschil met pendelen, de ruimte temperatuur fluctueert wel wat meer doordat de airco minder agressief bijregeld maar ik heb géén gependel meer en 24/7een draaiende compressor op een laagpitje
Onze MHI op zolder begin na 1 a 2 uur een tikkend geluid te maken (heel irritant op de slaapkamer), ik heb de kap eraf gehaald en de as van de ventilator rol aan de linker kant ongespoten met WD40.
Probleem opgelost

Draai nu de helemaal maand in de dry modus, wát een verschil met pendelen, de ruimte temperatuur fluctueert wel wat meer doordat de airco minder agressief bijregeld maar ik heb géén gependel meer en 24/7een draaiende compressor op een laagpitje
[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2023 20:07 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat merkte je van het pendelen? Voordeel van koelen, is dat de fan blijft draaien en je er niets van merkt, in tegenstelling bij verwarmen, de binnen unit dan stopt met blazen.revolution-nl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:05:
Ik zie in mijn Homewizzard dat mijn MHI ook de hele nacht aan het pendelen is. In het begin van de avond blijft hij ongeveer stabiel op continue 230w. Nu lijkt het verbruik meer in de nacht als hij telkens ruim 450w vraagt, maar als ik uitreken wat het verbruik is, dan kom ik maar op iets van 165w uit.
/f/image/TVEXxeo5f2jZO2Dx9BW0PBYr.png?f=fotoalbum_large)
Op de slaapkamer hoor je bij starten het gas door de leidingen, daarnaast is pendelen altijd slechter voor de efficiëntie, geluid op straat en de levensduur van de compressorRsport40 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:33:
[...]
Wat merkte je van het pendelen? Voordeel van koelen, is dat de fan blijft draaien en je er niets van merkt, in tegenstelling bij verwarmen, de binnen unit dan stopt met blazen.
Ik zie in mijn Homewizzard dat mijn MHI ook de hele nacht aan het pendelen is. In het begin van de avond blijft hij ongeveer stabiel op continue 230w. Nu lijkt het verbruik meer in de nacht als hij telkens ruim 450w vraagt, maar als ik uitreken wat het verbruik is, dan kom ik maar op iets van 165w uit.
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daar heb je wel een punt dat je regelmatig het gas hoort bij het starten. Maar wat zou je eraan kunnen doen? Als hij de kamer op temperatuur heeft gaat ie op een gegeven moment toch pendelen, of ik moet de temperatuur zo laag zetten dat er koude vraag blijft maar dan wordt de slaapkamer een vrieskast.revolution-nl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:20:
[...]
Op de slaapkamer hoor je bij starten het gas door de leidingen, daarnaast is pendelen altijd slechter voor de efficiëntie, geluid op straat en de levensduur van de compressor
Er is in het lucht/lucht topic onlangs door iemand die er verstand van zou hebben aangegeven dat pendelen geen overmatige slijtage geeft. Verder zijn er verschillende vormen van pendelen. Hier gebruiken we wanneer de unit pendelt aanzienlijk minder dan we op basis van minimaal opgenomen vermogen in de tabellen zouden mogen verwachten. Wij zien het meer als terugmoduleren dan als pendelen.revolution-nl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:20:
[...]
Op de slaapkamer hoor je bij starten het gas door de leidingen, daarnaast is pendelen altijd slechter voor de efficiëntie, geluid op straat en de levensduur van de compressor
Hier pendelt ons systeem bij koelen meestal. Dat geeft hier niet meer geluid in de buitenunit, en het verbruik halveert ongeveer.
De temperatuur binnen blijft stabiel.
Dit hebben we met verwarmen alleen wanneer het buiten meer dan 15 graden is. Maar dus ook geen problemen.
Ik zie deze vorm van pendelen dus niet als iets negatiefs.
Je koelkast pendelt ook de hele dag, idem voor vriezers. En zeker de vrieskist modellen (die praktisch enkel een thermostaat en compressor zijn) zijn onverwoestbaar en gaan nooit stuk.
En aangezien een airco gewoon een krachtige koelkast is, die omkeerbaar is maak ik me ook weinig druk om pendelen. Zeker na de discussie destijds met iemand die daadwerkelijk in het wereldje zit en er verstand van heeft.
Continu op dry, krijg je dan geen hele droge lucht?
En aangezien een airco gewoon een krachtige koelkast is, die omkeerbaar is maak ik me ook weinig druk om pendelen. Zeker na de discussie destijds met iemand die daadwerkelijk in het wereldje zit en er verstand van heeft.
Continu op dry, krijg je dan geen hele droge lucht?

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 27-06-2023 22:14 ]
Bij pendelen gaat de installatie gedeeltelijk uit, zodra deze weer aan springt zal deze meer vermogen verbruiken een korte periode dan wanneer deze niet zou hebben hoeven pendelen.Sjamo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:00:
[...]
Er is in het lucht/lucht topic onlangs door iemand die er verstand van zou hebben aangegeven dat pendelen geen overmatige slijtage geeft. Verder zijn er verschillende vormen van pendelen. Hier gebruiken we wanneer de unit pendelt aanzienlijk minder dan we op basis van minimaal opgenomen vermogen in de tabellen zouden mogen verwachten. Wij zien het meer als terugmoduleren dan als pendelen.
Hier pendelt ons systeem bij koelen meestal. Dat geeft hier niet meer geluid in de buitenunit, en het verbruik halveert ongeveer.
De temperatuur binnen blijft stabiel.
Dit hebben we met verwarmen alleen wanneer het buiten meer dan 15 graden is. Maar dus ook geen problemen.
Ik zie deze vorm van pendelen dus niet als iets negatiefs.
Dit omdat het starten zelf vermogen kost en alles weer op temperatuur krijgen ook.
Zie het als een auto op de snelweg, als deze een afstand moet afleggen en telkens moet optrekken en afremmen gedurende de hele rit dan kost dat meer energie dan wanneer je met een lagere snelheid constant zou hebben kunnen doorrijden.
Daarnaast is het ook qua geluid/fanspeed/beweging van de unit meer comfort als deze gewoon op een laag pitje blijft door koelen of verwarmen.
Dat is een leuk technisch verhaal, maar in de praktijk werkt het (hier) zo niet.Frag1le schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:54:
[...]
Bij pendelen gaat de installatie gedeeltelijk uit, zodra deze weer aan springt zal deze meer vermogen verbruiken een korte periode dan wanneer deze niet zou hebben hoeven pendelen.
Dit omdat het starten zelf vermogen kost en alles weer op temperatuur krijgen ook.
Zie het als een auto op de snelweg, als deze een afstand moet afleggen en telkens moet optrekken en afremmen gedurende de hele rit dan kost dat meer energie dan wanneer je met een lagere snelheid constant zou hebben kunnen doorrijden.
Daarnaast is het ook qua geluid/fanspeed/beweging van de unit meer comfort als deze gewoon op een laag pitje blijft door koelen of verwarmen.
Wanneer onze installatie pendelt, verbruikt het aanzienlijk minder stroom dan wanneer hij op zijn minimaal opgenomen vermogen zit. Hij stopt ook niet volledig, hij moduleert terug.
We krijgen dan de bekende kam in de verbruiksgrafiek.
Dat geldt hier voor zowel koelen als verwarmen, alhoewel hij zelden pendelt bij verwarmen.
Beste mede-tweakers, ik heb een vraag over de wifi-module en connectie met Apple Homekit
Ik sta voor de aanschaf van de volgende multi-split airco:
- Buitenunit: SCM50ZS-W 5,0kW
- Wandunit woonkamer: SRK35ZS-WF 3,5kW
- Wandunit studeerkamer: SRK20ZS-WF 2,0kW
Nu heb ik van de verkoper begrepen dat dit nieuwe modellen betreft met een ingebouwde Wifi controller. Met de brochure van MHI gok ik er op dat dit de Smart M-Air wifi-module betreft.
Mijn vraag is nu: kan ik met deze wifi-module de airco's in Apple Homekit zetten via Home Assistant/Homebridge?
En hoor het graag als ik in dit topic iets over het hoofd heb gezien. Ik word er namelijk niet helemaal wegwijs uit ook icm andere topics en wat er op github vermeld staat.
Nu heb ik van de verkoper begrepen dat dit nieuwe modellen betreft met een ingebouwde Wifi controller. Met de brochure van MHI gok ik er op dat dit de Smart M-Air wifi-module betreft.
Mijn vraag is nu: kan ik met deze wifi-module de airco's in Apple Homekit zetten via Home Assistant/Homebridge?
En hoor het graag als ik in dit topic iets over het hoofd heb gezien. Ik word er namelijk niet helemaal wegwijs uit ook icm andere topics en wat er op github vermeld staat.
[ Voor 13% gewijzigd door vdiermen op 14-07-2023 09:16 ]
Ik heb zelf geen ervaring met alles waar een appel op staat, maar zou je überhaupt niet overwegen om de WiFi-modules te vervangen door MHI-AC-Ctrl? Zeker als je ze in HA wil draaien, dan kun je dat compleet cloud-onafhankelijk doen namelijk (dat is met de standaard WiFi-modules niet het geval, daarmee ben je altijd afhankelijk van de MHI cloud). Vermoedelijk houd je er zelfs nog geld aan over als je de originele WiFi-modules verkoopt, dat zou een overstap in mijn optiek nog aantrekkelijker maken.vdiermen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:14:
Beste mede-tweakers, ik heb een vraag over de wifi-module en connectie met Apple Homekit
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
dank, die optie heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar lijkt voor mij toch net iets teveel tweaken. Zeker voor een product wat dan net nieuw is. Ook aangezien ik een offerte heb incl. binneunits met wifi.MiBe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Ik heb zelf geen ervaring met alles waar een appel op staat, maar zou je überhaupt niet overwegen om de WiFi-modules te vervangen door MHI-AC-Ctrl? Zeker als je ze in HA wil draaien, dan kun je dat compleet cloud-onafhankelijk doen namelijk (dat is met de standaard WiFi-modules niet het geval, daarmee ben je altijd afhankelijk van de MHI cloud). Vermoedelijk houd je er zelfs nog geld aan over als je de originele WiFi-modules verkoopt, dat zou een overstap in mijn optiek nog aantrekkelijker maken.
Bedoel je hardwarematig? Want dat is echt veel minder spannend dan het misschien lijkt. Het is (naast het verwijderen van de kappen uiteraard) niets meer dan de standaard module uit de header halen en de MHI-AC-Ctrl erop prikkenvdiermen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:55:
[...]
dank, die optie heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar lijkt voor mij toch net iets teveel tweaken. Zeker voor een product wat dan net nieuw is. Ook aangezien ik een offerte heb incl. binneunits met wifi.
Mijn installateur heeft de MHI-AC-Ctrl inderdaad netjes voor me geinstalleerdMiBe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Bedoel je hardwarematig? Want dat is echt veel minder spannend dan het misschien lijkt. Het is (naast het verwijderen van de kappen uiteraard) niets meer dan de standaard module uit de header halen en de MHI-AC-Ctrl erop prikkenIk weet niet hoe moeilijk je installateur is t.o.v. aftermarket oplossingen, maar je zou die zelfs even lief aan kunnen kijken of ze dat gelijk voor je kunnen doen (aangezien ze vroeger zonder WiFi-modules geleverd werden hebben die er waarschijnlijk al enkele honderden op die header geprikt).
aah ik zie het al, dus eigenlijk is het dan de wifi module er uit halen en bijv. deze voorgesoldeerde erin prikken? Zag het namelijk niet zo zitten om zelf met de soldeerbout aan de slag te gaan, laatste keer is de middelbare school geweestMiBe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Bedoel je hardwarematig? Want dat is echt veel minder spannend dan het misschien lijkt. Het is (naast het verwijderen van de kappen uiteraard) niets meer dan de standaard module uit de header halen en de MHI-AC-Ctrl erop prikkenIk weet niet hoe moeilijk je installateur is t.o.v. aftermarket oplossingen, maar je zou die zelfs even lief aan kunnen kijken of ze dat gelijk voor je kunnen doen (aangezien ze vroeger zonder WiFi-modules geleverd werden hebben die er waarschijnlijk al enkele honderden op die header geprikt).
v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller MHI-A...
[ Voor 5% gewijzigd door vdiermen op 14-07-2023 11:06 ]
Ik heb de versie met kabel. Dan kan je er nog gemakkelijk bij onder hem uit elkaar te halen.vdiermen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05:
[...]
aah ik zie het al, dus eigenlijk is het dan de wifi module er uit halen en bijv. deze voorgesoldeerde erin prikken? Zag het namelijk niet zo zitten om zelf met de soldeerbout aan de slag te gaan, laatste keer is de middelbare school geweest![]()
v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller MHI-A...
Hij zit het het witte kasje.
:strip_exif()/f/image/nC4MJJFBsSP4dYiMTjx0huDh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Willempie27 op 14-07-2023 11:11 ]
Ik overweeg het kopen van MHI Airco en ben aan het kijken of ik de ZS of ZSX binnen unit neem.
Door het betere rendement dacht ik voor de 25ZSX te gaan. SEER 8.5 vs 10.3 COP 4.7 vs 5.2
En door Motion Sensor /Auto off en ECO mode zou je ook meer energie besparen
Maar nu viel op in het databook MHI dat de ZSX meer geluid maakt dan de ZS
Hieronder de 2.5kW maar zelfde geld voor de 2 en 3,5kW
SRK25ZSX-W Sound pressure level dB(A)
Cooling Hi: 39 Me: 33 Lo: 25 ULo: 19
Heating Hi: 40 Me: 34 Lo: 27 ULo: 19
SRK25ZS-W Sound pressure level dB(A)
Cooling Hi: 36 Me: 28 Lo: 23 ULo: 19
Heating Hi: 39 Me: 30 Lo: 24 ULo: 19
Dit geluid kom denk ik door de hogere airflows uit de ZSX units.
SRK25ZSX-W Air flow m3/min
Cooling Hi: 12.2 Me: 10.0 Lo: 6.7 ULo: 5.0
Heating Hi: 12.8 Me: 11.0 Lo: 7.8 ULo: 5.4
SRK25ZS-W Air flow m3/min
Cooling Hi: 9.9 Me: 8.0 Lo: 5.9 ULo: 5.0
Heating Hi: 11.3 Me: 8.7 Lo: 6.7 ULo: 5.9
De units komen in de slaapkamer en werkkamers te hangen.
Iemand die in de praktijk een ZS en ZSX heeft hoor je dit geluids verschil goed ?
Iemand die een voor mij niet zo voor de hand liggende reden heeft te kiezen voor de ZSX in plaats van de ZS. Mischien de bouw kwaliteit ?
Door het betere rendement dacht ik voor de 25ZSX te gaan. SEER 8.5 vs 10.3 COP 4.7 vs 5.2
Iemand die in de praktijk een ZS en ZSX heeft hoor je dit geluids verschil goed ?
Iemand die een voor mij niet zo voor de hand liggende reden heeft te kiezen voor de ZSX in plaats van de ZS. Mischien de bouw kwaliteit ?
De ZSX ziet er op plaatjes mooi uit, maar heeft wel in het midden vrij aanwezig de merknaam van MHI. Weet iemand of dit te verwijderen zou zijn, of is het echt ingebrand in het materiaal?
Kijk vooral ook naar wat videos als hij in bedrijf is. De marketing fotos en videos ontwijken heel bewust dat het ding een best lompe klep heeft die open gaat.Mokum80 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:49:
De ZSX ziet er op plaatjes mooi uit, maar heeft wel in het midden vrij aanwezig de merknaam van MHI. Weet iemand of dit te verwijderen zou zijn, of is het echt ingebrand in het materiaal?
Doet me denken aan het ruimtevaartuig in You Only Live Twice dat een ander ruimteding opslokt
Ik heb de SRK50ZSX-WT (Titanium kleur versie) en je kunt de Mitsubishi Heavy Industries tekst helaas niet verwijderen (zit er dus in).Mokum80 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:49:
De hele binnenunit is vrij aanwezig maar nou moet ik zeggen dat mij dit na verloop van tijd niet meer opvalt, laat staan de merknaam.Mokum80 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:49:
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Top, soms is er geen touw aan vast te knopen met die modelnamen, maar dit verhelderd het weerrenzo4000 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:11:
De wf versie heeft mitsubishi klein in de hoek staan.
[Afbeelding]
De WF-versie is de WAF-versie?Mokum80 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:58:
Top, soms is er geen touw aan vast te knopen met die modelnamen
Is het enige verschil tussen het SRK35ZS-WF en het SRK35ZS-W model dat de één standaard WiFi heeft en dit bij de ander nog ingebouwd moet worden? Ik probeer een prijsverschil van 400 euro te verklaren in 2 offertes maar lijkt me niet dat enkel wifi die meerprijs heeft.
@Janpietertje89
Dat lijkt er wel op (en het logo op het deksel)
https://www.coolmark.nl/n...tsubishi-heavy-industries
Wifimodule (icm HA) heb je al voor 32,50 in huis.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2023 15:34 ]
Ik heb op de slaapkamer een 25ZS-W en in de woonkamer een 35ZSX-W.
De binnenuint van de ZSX-W maakt inderdaad meer geluid, (inderdaad) vanwege de hogere luchtsroom. (Ben blij dat ik de ZS-W op de slaapkamer heb, die is best wel wat stiller in de laagste fan stand lijkt het. Al doen de specs anders vermoeden om een of ander reden.... )
Buiten units is het weer exact omgedraaid. De ZSX-W buitenunit is veel stiller. Maar ook gigantisch veel groter (en zwaarder)
Ik heb de ZSX-W genomen voor de woonkamer omdat die, vooral bij verwarmen, behoorlijk effiecenter is (en vanwege stillere buitenuint).
De binnenuint van de ZSX-W maakt inderdaad meer geluid, (inderdaad) vanwege de hogere luchtsroom. (Ben blij dat ik de ZS-W op de slaapkamer heb, die is best wel wat stiller in de laagste fan stand lijkt het. Al doen de specs anders vermoeden om een of ander reden.... )
Buiten units is het weer exact omgedraaid. De ZSX-W buitenunit is veel stiller. Maar ook gigantisch veel groter (en zwaarder)
Ik heb de ZSX-W genomen voor de woonkamer omdat die, vooral bij verwarmen, behoorlijk effiecenter is (en vanwege stillere buitenuint).
stunter schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:53:
Ik overweeg het kopen van MHI Airco en ben aan het kijken of ik de ZS of ZSX binnen unit neem.
Ik ben niet thuis in HA maar begrijp dat ik hiervoor een locale server moet hebben? Beetje onzinnig om dit voor een airco op te zetten. Liever een simpele app.AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:31:
@Janpietertje89
@Janpietertje89 Je brengt niet alleen de airco onder HA, maar ook je l/w warmtepomp, solar opbrengst en batterij opslag, je wtw ventilatie, alle verbruik van apparaten monitoren, weer, afvalwijzer en ik kan nog ff doorgaan.
1 app voor alles dus. En onafhankelijk van een clouddienst want het draait lokaal.
1 app voor alles dus. En onafhankelijk van een clouddienst want het draait lokaal.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2023 12:01 ]
De originele WiFi modules kunnen ook in HA. En die kun je natuurlijk ook via een app bedienen. Op onze offerte stonden de modules voor 150 euro p/s. Een prijsverschil van 400 euro kijk ik niet van op. Onze offertes liepen van EUR 4000 tot ruim 6000 voor installatie van twee MHI’s.Janpietertje89 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:01:
[...]
Ik ben niet thuis in HA maar begrijp dat ik hiervoor een locale server moet hebben? Beetje onzinnig om dit voor een airco op te zetten. Liever een simpele app.
Wij hebben 2 units hangen van MHI waar wij super tevreden over zijn. De App Smart M-Air is echter een hopeloos drama. Niet kunnen inloggen, terwijl het wachtwoord 100% juist is, mailtjes met verificatiecodes komen niet aan om een nieuw wachtwoord in te stellen, airco's zijn niet zichbaar in de app....
Hebben jullie ook zulke slechte ervaringen met de app?
Hebben jullie ook zulke slechte ervaringen met de app?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
De Smart M-air app is een drama w.m.b. Werkt eigenlijk wel altijd, maar is ontzettend traag.
Heb alle units ook werkend via zowel Home Assistant als Homey en dat werkt beduidend beter. De HA integratie is een stuk uitgebreider met wat meer mogelijkheden, maar beide werken. En ook lokaal wat een groot pluspunt is.
Heb alle units ook werkend via zowel Home Assistant als Homey en dat werkt beduidend beter. De HA integratie is een stuk uitgebreider met wat meer mogelijkheden, maar beide werken. En ook lokaal wat een groot pluspunt is.
Ik heb dit interresante draadje volledig doorgenomen maar kan geen antwoord vinden op mijn probleem.
Gister is bij mij de Mitsubishi airco geplaatst met de volgende binnen unit: SRK35ZS-WF. Deze wil ik graag met de smart M app gaan bedienen maar hier kom ik niet uit en elke keer loop ik vast op het zelfde punt. Wat ik doe is het volgende:
- Ik heb via de smart m app een account aangemaakt (lijkt allemaal goed te gaan en krijg een mail met een link, na deze aangeklikt te hebben staat er "het aanmaken van het account is voltooid)
- Vervolgens zet ik de binnen unit via menu -> sL in de E2 modus het smart m wifi netwerk is zichtbaar op mijn telefoon. Met dit netwerk verbind ik.
- Dan ga ik in de app op zoek naar "unregistered airco" en komt mijn airco te voorschijn.
- Deze selecteer ik en klik op settings. ik krijg dan een lijst met alle beschikbare wifi netwerken . ik selecteer mijn wifi netwerk geef het juiste wifi password mee.
- Mijn telefoon wordt gedisconnect van smart m wifi en connect weer naar mijn eigen netwerk
- Als ik vervolgens in de smart m app de airco unit selecteer om de "details" te wijzigen. krijg ik een melding dat de airconditioning niet kan worden bediende omdat de status niet kon worden verkregen. Dit blijft zich herhalen (ik heb ook een ander account aangemaakt maar resultaat het zelfde)
- ik heb via het menu gecontrolleerd of de wifi aan staat van de binnenunit en deze staat op aan. Ik zie op mijn router ook het mac adress van de unit online staan.
- als ik overigens uitlog in de app en weer opnieuw connect krijg ik ook een melding dat user id en wachtwoord niet kloppen (ik weet zeker dat ik de juiste in type) na een reset WW kan ik er dan weer in tot de volgende keer dat ik uitlog.
Een heel verhaal maar hopelijk weet iemand hoe dit op te lossen.
Gister is bij mij de Mitsubishi airco geplaatst met de volgende binnen unit: SRK35ZS-WF. Deze wil ik graag met de smart M app gaan bedienen maar hier kom ik niet uit en elke keer loop ik vast op het zelfde punt. Wat ik doe is het volgende:
- Ik heb via de smart m app een account aangemaakt (lijkt allemaal goed te gaan en krijg een mail met een link, na deze aangeklikt te hebben staat er "het aanmaken van het account is voltooid)
- Vervolgens zet ik de binnen unit via menu -> sL in de E2 modus het smart m wifi netwerk is zichtbaar op mijn telefoon. Met dit netwerk verbind ik.
- Dan ga ik in de app op zoek naar "unregistered airco" en komt mijn airco te voorschijn.
- Deze selecteer ik en klik op settings. ik krijg dan een lijst met alle beschikbare wifi netwerken . ik selecteer mijn wifi netwerk geef het juiste wifi password mee.
- Mijn telefoon wordt gedisconnect van smart m wifi en connect weer naar mijn eigen netwerk
- Als ik vervolgens in de smart m app de airco unit selecteer om de "details" te wijzigen. krijg ik een melding dat de airconditioning niet kan worden bediende omdat de status niet kon worden verkregen. Dit blijft zich herhalen (ik heb ook een ander account aangemaakt maar resultaat het zelfde)
- ik heb via het menu gecontrolleerd of de wifi aan staat van de binnenunit en deze staat op aan. Ik zie op mijn router ook het mac adress van de unit online staan.
- als ik overigens uitlog in de app en weer opnieuw connect krijg ik ook een melding dat user id en wachtwoord niet kloppen (ik weet zeker dat ik de juiste in type) na een reset WW kan ik er dan weer in tot de volgende keer dat ik uitlog.
Een heel verhaal maar hopelijk weet iemand hoe dit op te lossen.
Helaas werkt de Smart M-Air dan weer niet over verschillende VLANs (denk bijvoorbeeld aan verschillende WiFi SSID's). Vanuit Home Assistant is dit een koud kunstje en heb ik ook het idee dat dit veel sneller reageert.Farmerwood schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:27:
De Smart M-air app is een drama w.m.b. Werkt eigenlijk wel altijd, maar is ontzettend traag.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Heb (nog) geen VLAN's bij mij thuis, dus geen ervaring mee.Step schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
Helaas werkt de Smart M-Air dan weer niet over verschillende VLANs (denk bijvoorbeeld aan verschillende WiFi SSID's). Vanuit Home Assistant is dit een koud kunstje en heb ik ook het idee dat dit veel sneller reageert.
Kan inderdaad wel bevestigen dat de lokale bediening veel sneller werkt dan via de app.
Gebruik de Smart M-Air app eigenlijk nooit meer. Alles gaat via dashboard van HA aan de muur en soms via de losse (IR) afstandsbediening als er iemand in huis is die HA niet kent.
Vorige week 5 wifi modules binnen gekregen van @AUijtdehaag en vandaag worden er wat binnenunits geïnstalleerd. Ik had al 1 unit liggen die nog geïnstalleerd moest worden en de andere 4 units zijn recenter (SRK35ZS-WF). Nu zijn die 4 units de zogenaamde WF units en hebben dus al een wifi-module, daar wil ik ook een ESP aan koppelen, gaat dat gewoon samen?
De oudere unit is een SRK35ZSP-W met deze printplaat:
:strip_exif()/f/image/rcrtmQrSTbWUq9xFp1Od0VMp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie daar alleen geen connector voor het 5-voudige stekkertje, is deze unit dus ook niet geschikt?
:strip_exif()/f/image/rcrtmQrSTbWUq9xFp1Od0VMp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie daar alleen geen connector voor het 5-voudige stekkertje, is deze unit dus ook niet geschikt?
[ Voor 0% gewijzigd door beumer op 02-08-2023 10:13 . Reden: typenummer toegevoegd ]
Nee, de connector die je nodig hebt is al in gebruik voor de reeds aanwezige WIFI-module. Je kunt die er wel afhalen en dan je ESP koppelen. De module kan verder gewoon blijven zitten.beumer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:12:
Vorige week 5 wifi modules binnen gekregen van @AUijtdehaag en vandaag worden er wat binnenunits geïnstalleerd. Ik had al 1 unit liggen die nog geïnstalleerd moest worden en de andere 4 units zijn recenter (SRK35ZS-WF). Nu zijn die 4 units de zogenaamde WF units en hebben dus al een wifi-module, daar wil ik ook een ESP aan koppelen, gaat dat gewoon samen?
De SRK xx ZSPR-S staat iig in de lijst van niet-ondersteunde modellen: https://github.com/absalo...trl/blob/master/README.mdbeumer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:12:
[Afbeelding]
Ah, was er even vanuit gegaan dat ZSPR-W een totaal ander model was, dan gaat dat boardje weer in de verkoop.dennistd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
De SRK xx ZSPR-S staat iig in de lijst van niet-ondersteunde modellen: https://github.com/absalo...trl/blob/master/README.md
Gaan we dat doen, begreep dat de originele wifi-modules wat schaars waren bij MHI dus als daar een goede prijs voor te krijgen is dan gaan die ook in de verkoop.woutertje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:01:
[...]
Nee, de connector die je nodig hebt is al in gebruik voor de reeds aanwezige WIFI-module. Je kunt die er wel afhalen en dan je ESP koppelen. De module kan verder gewoon blijven zitten.
Ik heb de ZSX-WFs hier sinds gisteren liggen en het viel op er een 5-aderige kabel is gebruikt terwijl de handleiding 4-aders voorschrijft. Toen maar even de kabeldikte gecheckt en dat is slechts 0.75mm2, ipv de voorgeschreven 1.5mm2.
Op de kabel staat:
JXBK-kabel VDE-REG 7014 GLOBALFLEX JZ 300/500V 5G0.75 EAC
Volgens mij staat dat laatste voor 5 kernen van 0.75mm2:
https://www.xbk-kabel.de/...FLEX-JZ_GLOBALFLEX-OZ.pdf
Kabel zit al aan de unit, maar er zijn er geen kabelschoenen gemonteerd.
Zolderunit hangt al wel, maar dat gat is niet 'sealed with putty'. Is dat iets om op te letten?
Is het ook normaal om de knelfittingen eraf te snijden en in plaats daarvan te solderen?
Mag toch verwachten dat men dat installeert conform de voorschriften?
Op de kabel staat:
JXBK-kabel VDE-REG 7014 GLOBALFLEX JZ 300/500V 5G0.75 EAC
Volgens mij staat dat laatste voor 5 kernen van 0.75mm2:
https://www.xbk-kabel.de/...FLEX-JZ_GLOBALFLEX-OZ.pdf
Kabel zit al aan de unit, maar er zijn er geen kabelschoenen gemonteerd.
Zolderunit hangt al wel, maar dat gat is niet 'sealed with putty'. Is dat iets om op te letten?
Is het ook normaal om de knelfittingen eraf te snijden en in plaats daarvan te solderen?
Mag toch verwachten dat men dat installeert conform de voorschriften?
Hier ook sinds kort werkende MHI's en voorlopig nog even met de bestaande module en koppeling met HA via de WF-RAC integratie uit HACS.
Lijkt goed te werken. Ook leuk om een programma te maken met de scheduler-integration en de bijbehorende scheduler-card.
Binnenkort kijken of ik het aandurf om de ESPs te plaatsen.
Lijkt goed te werken. Ook leuk om een programma te maken met de scheduler-integration en de bijbehorende scheduler-card.
Binnenkort kijken of ik het aandurf om de ESPs te plaatsen.
Hoi, de esphome werkt goed, zoek alleen nog mogelijkheden om het vermogen goed uit te lezen en als een gezamenlijke optelsom van de drie units op te tellen voor het jaarverbuik… ook wil ik kijken of ik net als mijn warmtepomp een COP kan bepalen voor het rendement met de uitleesmogelijkheden.
:strip_exif()/f/image/MgZbvck0dTQvulXwI5tmBq91.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Betreffende de zsx-wf en zsx-w modellen met de extra wifi-module:
Zijn er verschillen in de wifi-modules c.q. hun aansluiting op het moederboard?
Kan de MHI Airco ESP WiFi controller met de complete functionaliteit op de zsx-w gebruikt worden?
Heeft iemand een externe temperatuursensor (DALLAS?) op de esp-wifi controller aangesloten?
Als ik de prijs van deze hier genoemde opzoek moet ik bijna overgeven.
Zijn er verschillen in de wifi-modules c.q. hun aansluiting op het moederboard?
Kan de MHI Airco ESP WiFi controller met de complete functionaliteit op de zsx-w gebruikt worden?
Heeft iemand een externe temperatuursensor (DALLAS?) op de esp-wifi controller aangesloten?
Als ik de prijs van deze hier genoemde opzoek moet ik bijna overgeven.
[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 02-09-2023 19:14 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Op het esp bordje zit wel een mogelijkheid een ds18b20 aan te sluiten.
Echter kiest men er vaker voor (denk ik) gewoon een (willekeurige) ruimtetemperatuur te sturen naar de module via home assistant service aanroep.
De module neemt die temperatuur dan over. (totdat hij niet meer verstuurd wordt, dan vervalt hij in de oude modus)
Ik zou de actuele link ff nemen.
Echter kiest men er vaker voor (denk ik) gewoon een (willekeurige) ruimtetemperatuur te sturen naar de module via home assistant service aanroep.
De module neemt die temperatuur dan over. (totdat hij niet meer verstuurd wordt, dan vervalt hij in de oude modus)
Ik zou de actuele link ff nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2023 19:20 ]
@AUijtdehaag Dus de zsx-w modellen zijn "compatibel" met jouw esp-controllerboardje?
Ik dacht al advertentie "vervallen"? te lezen,
maar ik kan zo snel inhoudelijk geen verschil tussen beide advertenties ontdekken.
Wat is er veranderd?
Ik dacht al advertentie "vervallen"? te lezen,
maar ik kan zo snel inhoudelijk geen verschil tussen beide advertenties ontdekken.
Wat is er veranderd?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@AUijtdehaag De "twijfel" kwam uit het vroege datum van het compatibiliteitsbericht op github - iets van 2020 -
en dat hier en in het L/L-topic tot nu toe (nog) niet zoveel over de zsx-w (en ook zsx-wf) modellen te lezen valt.
Ik heb hier nu een offerte voor de zsx-wf modellen (had wel aangevraagd zonder de wifi),
maar ik zet deze dan om in de zsx-w modellen. Dat scheelt ook nog weer behoorlijk in prijs
en de Mitsubsidie smart M-Air app heeft geen toegevoegde waarde (in tegendeel als ik de reviews zo lees).
en dat hier en in het L/L-topic tot nu toe (nog) niet zoveel over de zsx-w (en ook zsx-wf) modellen te lezen valt.
Ik heb hier nu een offerte voor de zsx-wf modellen (had wel aangevraagd zonder de wifi),
maar ik zet deze dan om in de zsx-w modellen. Dat scheelt ook nog weer behoorlijk in prijs
en de Mitsubsidie smart M-Air app heeft geen toegevoegde waarde (in tegendeel als ik de reviews zo lees).
Kort en kondig; werkt uitstekend icm ZSXdunklefaser schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:04:
@AUijtdehaag De "twijfel" kwam uit het vroege datum van het compatibiliteitsbericht op github - iets van 2020 -
Ja met 10m kabel, werkt prima.dunklefaser schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:10:
@dunklefaser
Ik heb ook geinformeerd naar de versie zonder wifi, maar ik kreeg te horen dat het logo daar meer aanwezig opstaat.
(In het midden, of zelfs ook rood)
Ik heb nu met de originele module ook lokale controle via Home Assistant. Die esps gaan er misschien later nog in.
Ik heb ook geinformeerd naar de versie zonder wifi, maar ik kreeg te horen dat het logo daar meer aanwezig opstaat.
Ik heb nu met de originele module ook lokale controle via Home Assistant. Die esps gaan er misschien later nog in.
Wat is eigenlijk de kortst mogelijke koelleidinglengte?
Bij mij zou ik bij de 3,5 kW unit eerder rond de 1,5 - 2 m uitkomen.
@RudolfR Bedankt voor de info - ik had al zo'n vermoeden nadat ik diverse webshops bekeken had.
De uiterlijke verschillen met de logo zijn mij geen € 125,- waard (en het stoort mij eigenlijk niet).
Ik ben eerder aan de technische specs en mogelijkheden geïnteresseerd.
Bij mij zou ik bij de 3,5 kW unit eerder rond de 1,5 - 2 m uitkomen.
@RudolfR Bedankt voor de info - ik had al zo'n vermoeden nadat ik diverse webshops bekeken had.
De uiterlijke verschillen met de logo zijn mij geen € 125,- waard (en het stoort mij eigenlijk niet).
Ik ben eerder aan de technische specs en mogelijkheden geïnteresseerd.
Bij mijn weten is het enige verschil tussen de W en WF dat de F de WiFi al ingebouwd heeft.RudolfR schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:37:
@dunklefaser
Logo ziet er zo uit op mijn VSX:
:strip_exif()/f/image/EMSyVCJHgxebKXmzeR5D6nGM.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel groot, niet rood
Nope, de ZSX-W heeft nog een relatief groot logo in het midden:Tomba schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:00:
[...]
Bij mijn weten is het enige verschil tussen de W en WF dat de F de WiFi al ingebouwd heeft.
Logo ziet er zo uit op mijn VSX:
[Afbeelding]
Wel groot, niet rood
:fill(white):strip_exif()/f/image/YChdiXcczVTFce2cKlhl8v5K.png?f=user_large)
En de ZSX-WF subtieler klein linksonder in het zwart/grijs:
/f/image/jvc4baVYSkUykC6sdyr5K7Rf.png?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Das wel bizar zeg, is het intern niet exact hetzelfde apparaat?renzo4000 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:08:
[...]
Nope, de ZSX-W heeft nog een relatief groot logi in het midden:
[Afbeelding]
En de ZSX-WF subtieler klein linksonder in het zwart/grijs:
[Afbeelding]
(NB ik zou voor geen goud mijn MHI-AC-CTRL willen missen dus logo groot in het midden; dikke prima)
Ik moet ook zeggen dat het logo bijna niet opvalt, we hebben beneden ook nog een antraciet kleurige ... idem
Eens. Op de foto's is het logo veel meer aanwezig dan in het echt.Theetjuh schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:02:
Ik moet ook zeggen dat het logo bijna niet opvalt, we hebben beneden ook nog een antraciet kleurige ... idem
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Inderdaad, valt nauwelijks op. Voor deze foto ben ik nog zo gaan staan dat het licht erin valtGermanPivo schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:46:
[...]
Eens. Op de foto's is het logo veel meer aanwezig dan in het echt.
Anders valt het helemaal weg.
:strip_exif()/f/image/SymNxwaYkZiwejnOs6GrMRVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zvUvlCtGHtnrfIasbsg5SIJs.jpg?f=fotoalbum_large)
@rlat52, zo een SRK60ZSX-W, die heeft flink wat vermogen. Hoe groot is de ruimte die je ermee koelt/verwarmd?
Een redelijk grote woonkamer en open keuken. Heb de maten niet paraat hier.
Indertijd zat het tussen 3,5 en 5 kW in. Toen voor de 5 kW gegaan alleen was de 5 kW binnenunit niet op voorraad vandaar dat men de 6 kW versie heeft aangeboden met een 5 kW buitenunit voor dezelfde prijs.
Draait zonder problemen sinds 2019 heb niet te indruk dat het meer energie verbruikt.
(wel een afgebroken onderdeel van de klep die uitklapt. Geen garantie, dat was minder 🤬)
Indertijd zat het tussen 3,5 en 5 kW in. Toen voor de 5 kW gegaan alleen was de 5 kW binnenunit niet op voorraad vandaar dat men de 6 kW versie heeft aangeboden met een 5 kW buitenunit voor dezelfde prijs.
Draait zonder problemen sinds 2019 heb niet te indruk dat het meer energie verbruikt.
(wel een afgebroken onderdeel van de klep die uitklapt. Geen garantie, dat was minder 🤬)
Volgens mij kun je bij de WF ook gewoon de wifi-module vervangen door een MHI-AC-Ctrl.Tomba schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:27:
[...]
Das wel bizar zeg, is het intern niet exact hetzelfde apparaat?
(NB ik zou voor geen goud mijn MHI-AC-CTRL willen missen dus logo groot in het midden; dikke prima)
Beetje zonde om meer te betalen voor een WF tochdennistd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:11:
[...]
Volgens mij kun je bij de WF ook gewoon de wifi-module vervangen door een MHI-AC-Ctrl.
Ginkage heeft wat commits gedaan aan zijn repo op: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
Zo zijn er een aantal nieuwe temp sensoren bij gekomen.
Dit zijn:
Nu heb ik de andere al vertaald naar het NL maar hier kom ik niet uit. HE staat volgens mij voor Heat Expanser of warmtewisselaar. Maar wat is of waar zit dan de U-bocht etc? Heb al diverse schema's en afbeeldingen bekeken maar krijg het niet helemaal duidelijk.
Zou het graag hebben in de trend van: Warmtewisselaar in, warmtewisselaar uit, compressor etc.
Hopelijk kan iemand (monteur) me hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Zo zijn er een aantal nieuwe temp sensoren bij gekomen.
Dit zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - name: ${devicename} Indoor (U-bend) HE temp 1 (thi_r1) - name: ${devicename} Indoor (capillary) HE temp 2 (thi_r2) - name: ${devicename} Indoor (suction header) HE temp 3 (thi_r1) - name: ${devicename} Outdoor HE temp - name: ${devicename} Outdoor unit exp. valve - name: ${devicename} Outdoor unit discharge pipe - name: ${devicename} Outdoor unit discharge pipe super heat - name: ${devicename} Protection error state |
Nu heb ik de andere al vertaald naar het NL maar hier kom ik niet uit. HE staat volgens mij voor Heat Expanser of warmtewisselaar. Maar wat is of waar zit dan de U-bocht etc? Heb al diverse schema's en afbeeldingen bekeken maar krijg het niet helemaal duidelijk.
Zou het graag hebben in de trend van: Warmtewisselaar in, warmtewisselaar uit, compressor etc.
Hopelijk kan iemand (monteur) me hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Zouden jullie mij van feedback willen voorzien qua berekening en plaatsing van mijn airco plan?
_Uploader_ in "Warmtepomp advies Uploader"
_Uploader_ in "Warmtepomp advies Uploader"
Bij mijn laatste offerte scheelt het € 150,- voor 2 wifi modules (2 x zsx-w vs. 2 x zsx-wf)Tomba schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:03:
[...]
Beetje zonde om meer te betalen voor een WF toch(scheelt al gauw een 100+ euro)
Maar ik heb ook ergens in een webshop € 272,- verschil gezien (zelfde configuratie).
Sommige webshops vragen zelfs € 190,- voor een enkele module, dus x 2 = € 380,-!!
De voorlopig laatste stand:
3,5 kW zsx-wf + 2,5 kW zsx-wf incl. montage binnen 3 m op b.g. en 1 ste verdieping (muurbeugels met trillingsdempers en speciale muurpluggen), incl. elektra ca. 10 m tot meterkast - op aanwezige alamat -
plus 2 x werkschakelaars = € 4950 - zsx-w uitvoering (zonder wifi) € 4800,-
[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 05-09-2023 15:49 ]
Ging het om een plastic lipje die zich klemt achter het zwart frame?rlat52 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:51:
Een redelijk grote woonkamer en open keuken. Heb de maten niet paraat hier.
Heb je toen een hele nieuwe klep moeten kopen? En was die duur?
Dit palletje was afgebroken, hier haakt de bewegende klep achter. De 2de foto is waar het palletje was afgebroken, de derde foto is de andere kant die nog heel was.Rsport40 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:02:
[...]
Ging het om een plastic lipje die zich klemt achter het zwart frame?
Heb je toen een hele nieuwe klep moeten kopen? En was die duur?
An sich werkte de klep nog wel als ie er eenmaal inzat.
Dit voorjaar heb ik de buitenunit laten verplaatsen en tegelijk de voorkant laten vervangen. Was iets van 100 euro meerprijs.
:strip_exif()/f/image/EfyjA44IAbhWuF0z1mMjq8XI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zM9SU5Bn20PKWxp3a6f5QB3E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jTzs2dgh7L1xfzdZBf5O2T0W.jpg?f=fotoalbum_large)