Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:40
Ik was in eerste instantie van plan om het onderdeel gewoon bij Coolmark proberen te bestellen, maar aangezien hij toch kwam scheelde het me gepuzzel.

https://www.coolmark.nl/n...-w/heat-exch./cc+ct+cm+cl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-04 13:05
hi, ik ben inmiddels in het bezit van een 2tal MHI-ZS-WF en heel tevreden. Enige punt is dat de temperatuursensor toch wel een aantal graden afwijkt. Is er een manier om deze aan te passen dat die standaard 2-3 graden minder warm aangeeft?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
vdiermen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:33:
hi, ik ben inmiddels in het bezit van een 2tal MHI-ZS-WF en heel tevreden. Enige punt is dat de temperatuursensor toch wel een aantal graden afwijkt. Is er een manier om deze aan te passen dat die standaard 2-3 graden minder warm aangeeft?
Nee dat kan niet, dat hebben veel airco's.

Je kan wel de setpoint offset van 2 graden uitschakelen.
Simpel gezegd: als je nu het setpoint op 20 graden zet dan blijft de airco bijv verwarmen tot 22 graden (van je temp sensor). Zoek maar in dit topic op offset dan kom je het wel tegen (en anders dat andere L/L topic).
Maar misschien heb je dit niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 07-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 18:31
Wel vreemd dat dat zo erg afwijkt. De offset van 2 graden zorgt er inderdaad voor dat de temp sensor gecompenseerd wordt omdat deze zowat tegen het plafond zit.

Ik moet wel zeggen dat ik de Wifi module ingebouwd heb, en dat deze temperatuur weergave niet klopt. (deze heeft geen offset, omdat deze normaal laag met een kabel opgehangen moet worden). Maar als ik de airco set op 20 graden, dan meet ik met mijn oude cv thermostaat ook 20 graden, terwijl de wifi module (Smart M-Air app) dan 22 graden aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:53
Rsport40 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:28:
Wel vreemd dat dat zo erg afwijkt. De offset van 2 graden zorgt er inderdaad voor dat de temp sensor gecompenseerd wordt omdat deze zowat tegen het plafond zit.

Ik moet wel zeggen dat ik de Wifi module ingebouwd heb, en dat deze temperatuur weergave niet klopt. (deze heeft geen offset, omdat deze normaal laag met een kabel opgehangen moet worden). Maar als ik de airco set op 20 graden, dan meet ik met mijn oude cv thermostaat ook 20 graden, terwijl de wifi module (Smart M-Air app) dan 22 graden aangeeft.
Hier hetzelfde. Bij de wandunit ca 2 graden verschil (gemeten temp. te hoog, werkelijke temperatuur is goed).
Bij een vloerunit met dezelfde wifi module, klopt de temperatuur wel altijd. De ingestelde temp. komt dan ongeveer overeen met de weergegeven gemeten temp. in de Smart M-Air app.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:35
Okay, na een jaar verwarmen met de airco wil ik voor komende winter de bediening verbeteren. Afgelopen jaar allen met afstandsbediening gedaan. Ik zou heel graag een externe temperatuursensor aansluiten en die gebruiken in mijn ZSX airco. Iemand daar ervaring mee?

Kan er wel wat over vinden, maar zie door de bomen het bos even niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Zowel gisteren als vandaag is de target temperatuur mijn ZSX airco plots naar 33 geschoten. Ik heb de AC-Ctrl-ESPHome module waardoor ik precies kan aflezen wat en wanneer, maar helaas niet hoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMNxTioZMVv6Wgv9BL1kX-ar3KQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz4EvSHw69dT2FIQwysZSu67.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gebeurt zonder dat we iets qua instellingen veranderen. Ik heb ook geen automations runnen die de target temperatuur aanpassen, dus daar zou het ook niet door kunnen komen. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 12:19
TheCory schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:27:
Zowel gisteren als vandaag is de target temperatuur mijn ZSX airco plots naar 33 geschoten. Ik heb de AC-Ctrl-ESPHome module waardoor ik precies kan aflezen wat en wanneer, maar helaas niet hoe.

[Afbeelding]

Dit gebeurt zonder dat we iets qua instellingen veranderen. Ik heb ook geen automations runnen die de target temperatuur aanpassen, dus daar zou het ook niet door kunnen komen. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?
Gebruik je een externe temperatuursensor die hem manipuleert? Bij een update geeft die dan de echte temperatuur aan van de unit in plaats van de externe.
Het gaat om de ingestelde temperatuur. In het logbestand daarvan zou dat zichbaar moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 09-09-2023 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Willempie27 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:49:
Het gaat om de ingestelde temperatuur. In het logbestand daarvan zou dat zichbaar moeten zijn.
Als ik via Integrations -> ESPHome naar de airco kijk is het logbestand gevuld met updates over de uptime, maar worden temperatuur wijzigingen daar niet in genoemd.
Als ik bij de History van het apparaat kijk (waar ik ook de screenshot vandaan heb) staan er enkel wijzigingen van de modus (uit/cool/etc.) maar ook niets over de temperatuur.

Is er nog een andere log waar ik dit zou kunnen vinden?

Het gebeurde gisteravond na het posten trouwens nog een keer :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:44
TheCory schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:27:

[Afbeelding]

Ik heb geen verstand van alle software die je gebruikt, maar kan het zijn dat je je binnenunit op eco gebruikt? Het doet me namelijk hier aan denken (uit de manual).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqWTgxIp01ezQZd2f2z3bGotdCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tioCzAL8mUsSyJGgs0ebCnv6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
Sjamo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:30:
Ik heb geen verstand van alle software die je gebruikt, maar kan het zijn dat je je binnenunit op eco gebruikt? Het doet me namelijk hier aan denken (uit de manual).
7(8)7 Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Dankjewel! Gelukkig een simpele oplossing, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mijn airco's bedien ik alleen via de MHI AC CTRL printen die ik erin heb gedaan.
De afstandsbediening heb ik nauwelijks gebruikt.

Nu valt mij de laatste tijd op dat de horizontale vanes elke keer precies in het midden staan, terwijl ik deze met de afstandsbediening volledig naar rechts had gezet.
Soms start hij wel met de vorige instelling (de vanes naar rechts), maar vaker staan ze in het midden.

Iemand een idee waarom hij deze instelling niet onthoudt?

Ik moet ze met de afstandsbediening dan weer naar rechts zetten, aangezien via de MHI AC CTRL deze optie er niet is (alleen de verticale vanes).

Het geldt voor beide binnenunits.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-05 20:04
Ik heb sinds dit weekend 6 binnen units voorzien van een AC-Ctrl-ESPHome en dat werkt prima met HA.
Voor zover ik dat als HA noob kan overzien nu.
Nu heb ik 1 unit waarbij de timer functie via de AB nog wel werkt, en bij de ander 5 werkt dit niet meer.
De unit die wel werkt is dit jaar bijgeplaatst en heeft type SRK20ZS-W, service code SRK20ZS-W/B.
De unit waarvan de timer functie niet meer werkt is in 2019 geïnstalleerd en heeft type SRK35ZSX-W, service code SRKZSX-W/A.

- Herkennen jullie dit gedrag qua timer functie via de AB?
- Hoe maak ik eventueel een automation aan om bijvoorbeeld om 02.00 alle units te controleren of ze nog aan staan en dan uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
henkNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:01:
Mijn airco's bedien ik alleen via de MHI AC CTRL printen die ik erin heb gedaan.

Nu valt mij de laatste tijd op dat de horizontale vanes elke keer precies in het midden staan, terwijl ik deze met de afstandsbediening volledig naar rechts had gezet.
Soms start hij wel met de vorige instelling (de vanes naar rechts), maar vaker staan ze in het midden.

Ik moet ze met de afstandsbediening dan weer naar rechts zetten, aangezien via de MHI AC CTRL deze optie er niet is (alleen de verticale vanes).

Bij mij start die altijd in dezelde richting ingestelde richting. Zit er misschien iemand anders aan de afstandsbediening? Gaat de stroom van de unit af. Wellicht start die dan als een reset op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:09:
[...]

Bij mij start die altijd in dezelde richting ingestelde richting. Zit er misschien iemand anders aan de afstandsbediening? Gaat de stroom van de unit af. Wellicht start die dan als een reset op.
Bedankt voor je reactie.
De ene afstandsbediening ligt op zolder zonder batterijen, de andere ligt in de lade, daar komt niemand aan.... Maar ik zal voor de test eens de batterijen verwijderen, wie weet ;)

Hij blijft ook onder spanning staan, maar dat gezegd hebbende, ik zal hem juist eens van spanning halen om te resetten (eigen groep).

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
henkNL schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:14:
[...]

Bedankt voor je reactie.
De ene afstandsbediening ligt op zolder zonder batterijen, de andere ligt in de lade, daar komt niemand aan.... Maar ik zal voor de test eens de batterijen verwijderen, wie weet ;)

Hij blijft ook onder spanning staan, maar dat gezegd hebbende, ik zal hem juist eens van spanning halen om te resetten (eigen groep).
Schiet me ineens te binnen. Volgens mij als jij die vanes gebruikt om in te stellen in MHI control gaat die rechtuit blazen. Daarom gebruik ik hem niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
henkNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:01:

Als jij hem aanzet via de app en hem daarna nog bijstelt met je ab en je start de volgende keer weer via de app dan zal hij de instellingen van de app weer overnemen (hij neemt dus niet je laatste wijziging van je ab mee). Sws vind ik het vervelend dat bepaalde opties missen in de app die je wel op de ab hebt. Zo heb ik standaard het droogblazen bij uitzetten aanstaan om schimmels e.d. te voorkomen. Dit werkt alleen als je dat hebt ingesteld in je ab en zal dus niet worden geactiveerd met het uitschakelen via de app.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
MHI-AC-CTRL heeft geen instelling om van links naar rechts te blazen. Daarom gaat die in de rechtuit stand omdat die geen gevens door krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
renzo4000 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:58:
[...]

Als jij hem aanzet via de app en hem daarna nog bijstelt met je ab en je start de volgende keer weer via de app dan zal hij de instellingen van de app weer overnemen (hij neemt dus niet je laatste wijziging van je ab mee). Sws vind ik het vervelend dat bepaalde opties missen in de app die je wel op de ab hebt. Zo heb ik standaard het droogblazen bij uitzetten aanstaan om schimmels e.d. te voorkomen. Dit werkt alleen als je dat hebt ingesteld in je ab en zal dus niet worden geactiveerd met het uitschakelen via de app.
Ik bestuur hem via Node-Red, en laat bij het uitschakelen eerst nog 15 minuten ventileren (FAN) voordat hij dicht gaat.
Maar idd wel jammer dat bepaalde functies missen.
Willempie27 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:
MHI-AC-CTRL heeft geen instelling om van links naar rechts te blazen. Daarom gaat die in de rechtuit stand omdat die geen gevens door krijgt.
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kareltje71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:40:
Ik heb sinds dit weekend 6 binnen units voorzien van een AC-Ctrl-ESPHome en dat werkt prima met HA.
Nu heb ik 1 unit waarbij de timer functie via de AB nog wel werkt, en bij de ander 5 werkt dit niet meer.
De unit die wel werkt is dit jaar bijgeplaatst en heeft type SRK20ZS-W, service code SRK20ZS-W/B.
De unit waarvan de timer functie niet meer werkt is in 2019 geïnstalleerd en heeft type SRK35ZSX-W, service code SRKZSX-W/A.

- Hoe maak ik eventueel een automation aan om bijvoorbeeld om 02.00 alle units te controleren of ze nog aan staan en dan uit te zetten?
Als je esp module plaats (maar ook bij de wifi module) werken de timer functies niet meer. Dat is normaal.
Dat die ene nog werkt is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
Die ene waarbij de time nog wel werkt via de AB heeft bouwjaar 2022 zag, verder zie ik geen enkel verschil.
Zoek alleen nog naar bruikbare tips om automations te maken in HA.
ben al wel aan het stoeien geweest, echter nog zonder succes.

[ Voor 38% gewijzigd door Kareltje71 op 11-09-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 14:05
Kareltje71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:40:

Ik los dit op door in HA veschillende knoppen te hebben voor AC op slaapkamer, '1h aan', '2h aan', '4h aan', of gewoon aan en niet uit natuurlijk. Zit erover te denken om nog iets toe te voegen die de AC aan laat tot buitentemp ver genoeg gedaald is, of iets die hem weer aan zet indien de temp toch weer oploopt. Anderzijds, de AC gebruikt voor koelen relatief weinig energie, niet de moeite waard van het schakelen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
Hoe heb je zo'n knop aangemaakt binnen HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 14:05
Kareltje71 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 06:35:
Hoe heb je zo'n knop aangemaakt binnen HA?
feitelijk gewoon een link naar automation

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Iemand gemeten hoeveel het werkelijke verbruik afwijkt van wat zo'n MHI-AC-CTRL aan kan geven?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:00
TereZz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:20:
Iemand gemeten hoeveel het werkelijke verbruik afwijkt van wat zo'n MHI-AC-CTRL aan kan geven?
Een paar watt. Ik heb er wel eens een stekker tussen gehad, en de MHI-AC-CTRL meet het standby-vermogen niet (of geeft dat niet door). Ik dacht dat het een verschil was van 4 watt continu bij uit.

Dus op jaarbasis kost het je maximaal 35kWh extra. Maar ik dácht dat tijdens gebruik dit verschil er niet echt was....
EDIT: Ja wel verschil en dat kwam inderdaad door wat hieronder staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 13-09-2023 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
Het verschil komt door het voltage. De MHI-AC-CTRL gaat uit van 230V. Dit kan lager zijn maar meestal is het hoger. Stel voor de unit trek 3A dan zegt de module 3 x 230v = 660W maar als de spanning 240 is dan is het werkelijk verbruik 3 x 240 = 720W.

Je zou dus een nutsmeter kunnen maken met de Ampere van de unit en de spanning van bijv de zonnepaneel omvormer, P1 meter, slimme stekker etc. Dan zou die wel moeten kloppen.

• TereZz
Willempie27 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:23:
[...]

Het verschil komt door het voltage. De MHI-AC-CTRL gaat uit van 230V. Dit kan lager zijn maar meestal is het hoger. Stel voor de unit trek 3A dan zegt de module 3 x 230v = 660W maar als de spanning 240 is dan is het werkelijk verbruik 3 x 240 = 720W.

Je zou dus een nutsmeter kunnen maken met de Ampere van de unit en de spanning van bijv de zonnepaneel omvormer, P1 meter, slimme stekker etc. Dan zou die wel moeten kloppen.
Dit is top info, dank je! Dit klinkt inderdaad prima corrigeerbaar.

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-02 08:45
Hallo allen, ik heb sinds kort een SRK50ZS-WF unit in de woonkamer hangen en wil deze winter ermee verwarmen. Ik wens de nacht temperatuur op 15.5 graden in te stellen. Dat kan door met de AB de eco stand in te stellen en de temp op 18 graden. Door de eco stand houdt de airco na 2 uur een offset van -2.5 graden aan en probeert de temp dan op 15.5 graden te houden (dat is de theorie althans).

1. Ik gebruik de m-air app met een weekprogramma en het lijkt erop dat als de unit door de m-air app wordt aangestuurd, dat de eco stand wordt genegeerd. Airco verwarmt tot ingestelde temperatuur (heb getest met verwarmen naar 25 graden ivm het nog warme weer buiten) ipv 2.5 gr koeler. Via de AB zakt de temp aansturing wel met 2.5 graden. Is het op te lossen dat eco stand wel enabled blijft bij werken met de app?

2. Evenzo heb ik self clean ingesteld met de AB. Als ik na koelen de airco uitschakel met de AB gaat ie inderdaad in self clean modus. Wordt de airco met de smart m-air app uitgeschakeld (door mijzelf via de app of via het weekprogramma in de app) dan doet de unit geen self clean maar gaat geheel uit. Is dat op te lossen, anders dan de app niet te gebruiken?
3. Ik meen gelezen te hebben dat weekprogramma programmeren via de AB niet meer kan (met behoud van eco stand) als de unit via wifi verbonden is. Klopt dat en komt het erop neer dat ik de eco stand met verwarmen alleen kan gebruiken als ik elke dag de unit handmatig met de AB aan en uitzet?

Dank vast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Tazzmann schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:26:
Hallo allen, ik heb sinds kort een SRK50ZS-WF unit in de woonkamer hangen en wil deze winter ermee verwarmen. Ik wens de nacht temperatuur op 15.5 graden in te stellen. Dat kan door met de AB de eco stand in te stellen en de temp op 18 graden. Door de eco stand houdt de airco na 2 uur een offset van -2.5 graden aan en probeert de temp dan op 15.5 graden te houden (dat is de theorie althans).

1. Ik gebruik de m-air app met een weekprogramma en het lijkt erop dat als de unit door de m-air app wordt aangestuurd, dat de eco stand wordt genegeerd. Airco verwarmt tot ingestelde temperatuur (heb getest met verwarmen naar 25 graden ivm het nog warme weer buiten) ipv 2.5 gr koeler. Via de AB zakt de temp aansturing wel met 2.5 graden. Is het op te lossen dat eco stand wel enabled blijft bij werken met de app?

2. Evenzo heb ik self clean ingesteld met de AB. Als ik na koelen de airco uitschakel met de AB gaat ie inderdaad in self clean modus. Wordt de airco met de smart m-air app uitgeschakeld (door mijzelf via de app of via het weekprogramma in de app) dan doet de unit geen self clean maar gaat geheel uit. Is dat op te lossen, anders dan de app niet te gebruiken?
3. Ik meen gelezen te hebben dat weekprogramma programmeren via de AB niet meer kan (met behoud van eco stand) als de unit via wifi verbonden is. Klopt dat en komt het erop neer dat ik de eco stand met verwarmen alleen kan gebruiken als ik elke dag de unit handmatig met de AB aan en uitzet?

Dank vast!
Check even mijn berichten in dit topic: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Het komt erop neer dat je met de ab meer opties hebt dan in de app. Stel je iets in via de ab en vervolgens daarna weer een actie met de app dan vervallen de instellingen van je ab helaas. Dit is wel een irritant verschijnsel van de mhi. Hopelijk komen ze ooit nog met een update van de app die alle instellingen ondersteunt gelijk aan die van de ab...ik.ben er alleen bang voor dat dit niet gaat gebeuren.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
Waah schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:17:
[...]

Een paar watt. Ik heb er wel eens een stekker tussen gehad, en de MHI-AC-CTRL meet het standby-vermogen niet (of geeft dat niet door). Ik dacht dat het een verschil was van 4 watt continu bij uit.

Dus op jaarbasis kost het je maximaal 35kWh extra. Maar ik dácht dat tijdens gebruik dit verschil er niet echt was....
EDIT: Ja wel verschil en dat kwam inderdaad door wat hieronder staat.
Bij mij wijkt het doorgaans fors meer af. Om maar een voorbeeldje te noemen, mijn netspanning is momenteel 248,2V. Als dat ding bijvoorbeeld 2,5A trekt zit er al (230x2=575W | 248,2x2=620,5W) 45,5W verschil in, dat is toch een flinke afwijking. Zelf laat ik de meting van de MHI-AC-Ctrl om die reden compleet links liggen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
renzo4000 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:08:
Stel je iets in via de ab en vervolgens daarna weer een actie met de app dan vervallen de instellingen van je ab helaas. Dit is wel een irritant verschijnsel van de mhi.
Dat klopt niet helemaal. Als je bijv het setpoint instelt met de RC dan neemt de app dat over. Dat geldt voor meer instellingen. Stel je dus daarna de vanes in met de app dan blijven alle andere instellingen gehandhaafd.

Anders om is het wel het geval. Dus instellingen in de app gemaakt verlies je zodra je de RC gebruikt.
Komt omdat de RC altijd alle instellingen stuurt die hij zelf heeft. Er is geen terugkoppeling van AC naar RC (AC naar app is dat er wel).
Dit is niet specifiek MHI. De meeste RC van airco's werken zo.

• jobr
Tazzmann schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:26:

Dank vast!
1. nee niet op te lossen
2. nee niet op te lossen
3. ja en dan moet je de app niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
Mocht iemand interesse hebben in 2 stuks originele wifi module voor de MHI airco, laat het even weten.
Ik zal ze nog aan vraag en aanbod toevoegen vandaag. Type IS-ACX-WIFI-1

[ Voor 9% gewijzigd door Kareltje71 op 17-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
jobr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:56:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Als je bijv het setpoint instelt met de RC dan neemt de app dat over. Dat geldt voor meer instellingen. Stel je dus daarna de vanes in met de app dan blijven alle andere instellingen gehandhaafd.

Anders om is het wel het geval. Dus instellingen in de app gemaakt verlies je zodra je de RC gebruikt.
Komt omdat de RC altijd alle instellingen stuurt die hij zelf heeft. Er is geen terugkoppeling van AC naar RC (AC naar app is dat er wel).
Dit is niet specifiek MHI. De meeste RC van airco's werken zo.
Dank, zo werkt het inderdaad. Ik heb nu via de AB een time schedule geprogrammeerd om te testen, 18 gr setpoint aan zonder eco in de ochtend en in de avond 18 gr setpoint aan met eco. De app niet meer gebruiken om aanpassingen te sturen (kijken mag wel hopelijk naar de gemeten temp) en zien of dit resulteert in 18 gr overdag en in de nacht 15.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tazzmann schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:55:
Ik heb nu via de AB een time schedule geprogrammeerd om te testen,
Dat gaat niet werken. Als je de WF-RAC wifi module hebt aangesloten werken de timers vanuit de AB niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
jobr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:36:
[...]

Dat gaat niet werken. Als je de WF-RAC wifi module hebt aangesloten werken de timers vanuit de AB niet meer.
Dat gaan we meemaken, ik heb geen aparte wifi module, maar de wf met ingebouwde wifi. In handleiding staat dat je met AB kan programmeren. Niet iedereen werkt met een app of connect zn airco aan de wifi. Ik ga het eens uit testen.

• jobr
Tazzmann schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:23:
Dat gaan we meemaken, ik heb geen aparte wifi module, maar de wf met ingebouwde wifi. In handleiding staat dat je met AB kan programmeren. Niet iedereen werkt met een app of connect zn airco aan de wifi. Ik ga het eens uit testen.
De ingebouwde wifi is ook een module die op dezelfde connector is aangesloten als de aparte wifi module. Zelfde verhaal dus.
In de handleiding staat dat er inderdaad niet bij dat het niet werkt met een wifi module. Maar je merkt het snel genoeg.

• Tazzmann
jobr schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:47:
[...]

De ingebouwde wifi is ook een module die op dezelfde connector is aangesloten als de aparte wifi module. Zelfde verhaal dus.
In de handleiding staat dat er inderdaad niet bij dat het niet werkt met een wifi module. Maar je merkt het snel genoeg.
Inderdaad, de airco reageert niet op een programma dat via de AB wordt aangemaakt. De hoop is nu gevestigd op het optimaliseren van de App zodat de eco optie in de app te selecteren is.

• jobr
Als je het over het de Opdata/KWH hebt:

Deze gaat in stapjes van 0,25 kWh. Als je de AC uitzet dan begint deze weer vanaf 0 te tellen. Op dat moment kun je dus 0 - 0,25kWh missen.
Deze wordt ook gebruikt om in de app de kWh aan te geven.
Ik heb het wel eens vergeleken met mijn kWh meter die ik op de AC heb zitten en het kwam behoorlijk goed overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 18:31
Tazzmann schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, de airco reageert niet op een programma dat via de AB wordt aangemaakt. De hoop is nu gevestigd op het optimaliseren van de App zodat de eco optie in de app te selecteren is.
Zou je dan niet via de App het week programma kunnen instellen , en als je bijvoorbeeld naar bed gaat via de AB de airco op ECO zet (zodat hij naar 15.5c gaat). En dat het week programma het dan weer verder oppikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
Rsport40 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:24:
[...]

Zou je dan niet via de App het week programma kunnen instellen , en als je bijvoorbeeld naar bed gaat via de AB de airco op ECO zet (zodat hij naar 15.5c gaat). En dat het week programma het dan weer verder oppikt?
Dat zou een optie kunnen zijn. Wel even mezelf programmeren dat ik t niet vergeet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 15:48
Is er ergens een overzicht van de COP per temperatuur van de SRK serie? Enige wat bij mij nu bekend is, is de SCOP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:04
Grutte Pier schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:00:
Is er ergens een overzicht van de COP per temperatuur van de SRK serie? Enige wat bij mij nu bekend is, is de SCOP
ja hoor die kun je hier wel opzoeken, https://www.eurovent-cert...=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=

niet in een mooi grafiek maar wel middels een aantal meetpunten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:
MHI-AC-CTRL heeft geen instelling om van links naar rechts te blazen.
Er is een kans dat dit binnenkort wel beschikbaar komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:55

heho

Ommen, Overijssel

Ik heb vanaf maart 2021 een MHI airco op de zolder hangen. Dit naar volle tevredenheid.
Bij de installatie werd aangeraden om 1 x per jaar / 1 x per anderhalf jaar onderhoud te plegen. Aangezien de installateur die de boel aangelegd heeft 50 km verderop zit, heeft het een tijdje geduurd voordat hij weer eens in de buurt was om het onderhoud te doen.
Maar goed, 15 september was het zover en had hij een klus op 6 kilometer van mijn woonplaats.
Gezellig bakkie gedaan, daarna schoonmaken en na een half uurtje werk was meneer weer onderweg.
Heb nu de factuur gekregen: €217 incl btw. :F
Dom van mij, heb vooraf niet gevraagd wat de kosten zouden zijn, we kennen elkaar en ik ben uitgegaan van uurloon, evt voorrij kosten en materiaal dat gebruikt is.
Gebeld dat ik het een exorbitant bedrag vindt, en dat ik een gespecificeerde factuur wil. (ga ik krijgen als het goed is).
Wat zijn jullie ervaringen met schoonmaken van de unit ? Zelf doen, kan het goedkoper, kan het minder vaak ?
Als dit de prijs is, dan is het voordeel van verwarmen met je airco snel weg lijkt me ... 8)7

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
heho schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:24:
Ik heb vanaf maart 2021 een MHI airco op de zolder hangen. Dit naar volle tevredenheid.
Bij de installatie werd aangeraden om 1 x per jaar / 1 x per anderhalf jaar onderhoud te plegen. Aangezien de installateur die de boel aangelegd heeft 50 km verderop zit, heeft het een tijdje geduurd voordat hij weer eens in de buurt was om het onderhoud te doen.
Maar goed, 15 september was het zover en had hij een klus op 6 kilometer van mijn woonplaats.
Gezellig bakkie gedaan, daarna schoonmaken en na een half uurtje werk was meneer weer onderweg.
Heb nu de factuur gekregen: €217 incl btw. :F
Dom van mij, heb vooraf niet gevraagd wat de kosten zouden zijn, we kennen elkaar en ik ben uitgegaan van uurloon, evt voorrij kosten en materiaal dat gebruikt is.
Gebeld dat ik het een exorbitant bedrag vindt, en dat ik een gespecificeerde factuur wil. (ga ik krijgen als het goed is).
Wat zijn jullie ervaringen met schoonmaken van de unit ? Zelf doen, kan het goedkoper, kan het minder vaak ?
Als dit de prijs is, dan is het voordeel van verwarmen met je airco snel weg lijkt me ... 8)7
Ze hebben het volgens mij gigantisch druk. Ze rekenen flink want met een installatie kunnen ze meer verdienen. Dus als jij het zelf doet vinden ze dat prima.
Hetzelfde met in bedrijf stellen. Als je op een forum zegt het zelf te doen wordt je afgeschoten maar als je een installateur vraagt willen ze niet of ze rekenen 300+ voor een halfuur werk.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:55

heho

Ommen, Overijssel

Dus een kwestie van: we kunnen vragen wat we willen druk ?
Ik vroeg hem wat hij normaal als uurloon schrijft, en dat was €65. Hij heeft geprobeerd de prijs recht te lullen, maar dat is maar zeer matig gelukt wat mij betreft ... 8)

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jobr
Ik heb een software aanpassing gemaakt in de MHI-AC-CTRL module. Je kan nu ook 3D auto en vanes LR gebruiken. Zie hier: https://github.com/absalo...7#issuecomment-1739347904

Het zou fijn zijn als een paar mensen dit ook willen proberen. Resultaat mag je ook hier of op die link terugmelden.

Oh ja, als je de esp-home software gebruikt gaat het niet (zo maar) werken.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:41
Dan moet je hem waarschijnlijk los halen, aan de pc koppelen en opnieuw flashen? Dat is inderdaad best wel gedoe dan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40
heho schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:24:

Schoonmaken van binnen- en buitenunit is echt een fluitje van een cent. Eerste keer ben je wat langer bezig, maar daarna heb je de handigheid te pakken. Gewoon lekker zelf doen.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 28-09-2023 18:58 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44
GermanPivo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:57:
[...]
Schoonmaken van binnen- en buitenunit is echt een fluitje van een cent. Eerste keer ben je wat langer bezig, maar daarna heb je de handigheid te pakken. Gewoon lekker zelf doen.
Wat doe je precies met de buitenunit? Doorblazen met lucht of haal je nog iets uit elkaar?

• dt_swiss
jobr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:34:
Ik heb een software aanpassing gemaakt in de MHI-AC-CTRL module. Je kan nu ook 3D auto en vanes LR gebruiken. Zie hier: https://github.com/absalo...7#issuecomment-1739347904

Het zou fijn zijn als een paar mensen dit ook willen proberen. Resultaat mag je ook hier of op die link terugmelden.

Vet! Beginners vraag, waarom is het niet zomaar te doen met ESP home? Ik draai via esp home in home assistant, deze functie mis ik echt nog!

• Willempie27
Waarom is het lastig om de module eruit te halen. Bij mij hangt hij direct achter het zwarte kapje met schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40
BigSurf schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:43:
[...]

Wat doe je precies met de buitenunit? Doorblazen met lucht of haal je nog iets uit elkaar?
Voorzichtig doorblazen om blaadjes/viezigheid uit te krijgen, lamellen insprayen met dasty indien vervuild zijn, afspoelen met zachte straal en doekje over de behuizing zelf.

De behuizing schoonmaken en viezigheid eruit halen doe ik jaarlijks en de rest als het nodig is. Maar hier hangt alles redelijk goed beschut.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 29-09-2023 07:42 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 08:39
Rijo038 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:46:
[...]

Dan moet je hem waarschijnlijk los halen, aan de pc koppelen en opnieuw flashen? Dat is inderdaad best wel gedoe dan…
Willempie27 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:40:
Waarom is het lastig om de module eruit te halen. Bij mij hangt hij direct achter het zwarte kapje met schroef.
ESPHome kan je over the air updaten hoor.
Alleen die moet ook worden geupdate om de nieuwe features door te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 29-09-2023 09:37 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Kodess schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:36:
[...]

[...]

Ergens een beschrijving? Was er gisteren even mee bezig geweest maar kon het zo snel niet vinden. Op de github van ginkage staat die er nog niet bij (zag wel dat er andere sensors waren bijgekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Kodess schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:36:
[...]

[...]

dat klopt natuurlijk helemaal. ik mis alleen de skills om hier een goede nieuwe YAML-file van te maken die ik OTA naar de module kan sturen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat @jobr aangeeft dat het voor ESPHome gebruikers (bijna) niet werkt, vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Rijo038 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:15:
[...]

dat klopt natuurlijk helemaal. ik mis alleen de skills om hier een goede nieuwe YAML-file van te maken die ik OTA naar de module kan sturen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat @jobr aangeeft dat het voor ESPHome gebruikers (bijna) niet werkt, vermoed ik
Ja klopt. De sensors moeten ook in een bepaalde volgorde. Er is wel een update geweest die de gas/vloeistof temp aan geeft. Er staat nu ook swingmode horizontaal - verticaal maar die werkt dus nog niet. Wellicht wel met de nieuwe files. Ik eens een poging wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rijo038 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:46:
Nee, loshalen hoeft niet. Je kunt er ook een usb kabel aankoppelen terwijl die aangesloten zit op de AC.

Maar een update via OTA is veel gemakkelijker. Neem aan dat je arduino ide gebruikt.
Open de sketch en wacht even een paar minuten. Nu zie je bij de port selectie als het goed is de espmodule staan. Die gebruiken als port en uploaden maar.
Zie evt stap#2 in https://randomnerdtutoria...arduino-ide-over-the-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
dt_swiss schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:39:
Vet! Beginners vraag, waarom is het niet zomaar te doen met ESP home? Ik draai via esp home in home assistant, deze functie mis ik echt nog!
Omdat die ginkage esphome variant eerst moet worden aangepast wil het gaan werken c.q. beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:40:
Hoeft helemaal niet. Je kunt OTA updates doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rijo038 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:15:
[...]

Het is niet alleen de yaml file maar ook de mhi_ac_ctrl.h moet worden aangepast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jobr
Willempie27 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:49:
Ergens een beschrijving? Was er gisteren even mee bezig geweest maar kon het zo snel niet vinden. Op de github van ginkage staat die er nog niet bij (zag wel dat er andere sensors waren bijgekomen).
Nee dat kan ook niet want ik heb het gisteren pas geplaatst en met moet nog officieel gemerged worden in de mhi-ac-ctrl software. Dat doe ik pas als een paar mensen het gestest hebben.
Daarna kun je bij Ginkage een issue aanmaken en vragen om integratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
lekker bezig @jobr _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
jobr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:24:
[...]

Omdat die ginkage esphome variant eerst moet worden aangepast wil het gaan werken c.q. beschikbaar komen.
Working on it :) https://github.com/RobertJansen1/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

so far werkt LR zoals ik wil, en zet auto nu 3D auto aan. ik wil nog een losse knop maken voor 3D auto voordat ik een pull request doe, daarna wil ik kijken of ik wat extra modes kan gaan pushen naar ESPhome maar dat zal nog wel een paar weken duren aangezien ik daar iets meer due diligence verwacht op de code.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD_KUvhIW868FBXzGesFMRNm5Pg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJoaomg1v89EBOqUDimMhsdm.png?f=user_large

Done :)

[ Voor 14% gewijzigd door LinuZZ op 01-10-2023 12:20 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Ook hier werkend, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Laatst online: 22:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

LinuZZ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:22:
[...]

Working on it :) https://github.com/RobertJansen1/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

so far werkt LR zoals ik wil, en zet auto nu 3D auto aan. ik wil nog een losse knop maken voor 3D auto voordat ik een pull request doe, daarna wil ik kijken of ik wat extra modes kan gaan pushen naar ESPhome maar dat zal nog wel een paar weken duren aangezien ik daar iets meer due diligence verwacht op de code.

[Afbeelding]

Done :)
Ik heb je op GitHub wat feedback gegeven. Mijn staande airco werkt niet met de nieuwe code (en ik weet niet echt hoe ik 2 versies van de source moet introduceren) en de web-interface is foetsie na de update.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
JoepW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb je op GitHub wat feedback gegeven. Mijn staande airco werkt niet met de nieuwe code (en ik weet niet echt hoe ik 2 versies van de source moet introduceren) en de web-interface is foetsie na de update.
Mijn eerste keer lukt te ook niet, daarna alle bestanden verwijderd en de nieuw gedownload. De nieuwe yaml gebruikt en manueel gedownload. Als je de webserver hebt geïnstalleerd kan je hem zo updaten. Werkt prima nu. Vergeet niet je key te kopiëren anders kan je niet meer OTA updaten.
Webserver inschakelen doe je door
YAML:
1
2
web_server
  port: 80

[ Voor 23% gewijzigd door Willempie27 op 04-10-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is om een mhi-ac-ctrl te gebruiken ipv een generieke IR zender (ik gebruik nu die van Broadlink om via HA de MHI's aan te sturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
Mogelijkheid tot externe temperatuursensor!

En natuurlijk een heleboel data over de airco:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
dt_swiss schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:57:
Mogelijkheid tot externe temperatuursensor!

En natuurlijk een heleboel data over de airco:)
aha, weet ik alweer hoe het weekend te gaan spenderen :)
/mz, zijn die dingen kant en klaar te krijgen, solderen etc is voor mij wel heel lang geleden

[ Voor 15% gewijzigd door mvrhrln op 04-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Willempie27 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Mijn eerste keer lukt te ook niet, daarna alle bestanden verwijderd en de nieuw gedownload. De nieuwe yaml gebruikt en manueel gedownload. Als je de webserver hebt geïnstalleerd kan je hem zo updaten. Werkt prima nu. Vergeet niet je key te kopiëren anders kan je niet meer OTA updaten.
Webserver inschakelen doe je door
YAML:
1
2
web_server
  port: 80
Bedoel je nou dat jij een staande airco wel werkend heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
JoepW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Bedoel je nou dat jij een staande airco wel werkend heb gekregen?
Met staande bedoel je een vloermodel? Ik heb dus een normale split wandmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Willempie27 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Met staande bedoel je een vloermodel? Ik heb dus een normale split wandmodel.
Aha. Dus jouw antwoord ging enkel over de webinterface. Dat was niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mvrhrln schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

aha, weet ik alweer hoe het weekend te gaan spenderen :)
/mz, zijn die dingen kant en klaar te krijgen, solderen etc is voor mij wel heel lang geleden
Heb er nog wel liggen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:09
Vele hebben em bij @AUijtdehaag vandaan via de V/A en werken top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
JoepW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Werkt het helemaal niet meer, of werken alleen de swing modus niet? Je zou kunnen kijken welke vanes standen er aan home assistant worden teruggegeven als je met de remote aanpassingen doet.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

LinuZZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Werkt het helemaal niet meer, of werken alleen de swing modus niet? Je zou kunnen kijken welke vanes standen er aan home assistant worden teruggegeven als je met de remote aanpassingen doet.
Toen ik de eerste keer testte reageerde de airco in het geheel niet meer.
Morgen ga ik verder testen.
Wil je hier feedback of op github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
FredXP schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:43:
Ginkage heeft wat commits gedaan aan zijn repo op: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
Zo zijn er een aantal nieuwe temp sensoren bij gekomen.

Dit zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - name: ${devicename} Indoor (U-bend) HE temp 1 (thi_r1)
      - name: ${devicename} Indoor (capillary) HE temp 2 (thi_r2)
      - name: ${devicename} Indoor (suction header) HE temp 3 (thi_r1)
      - name: ${devicename} Outdoor HE temp 
      - name: ${devicename} Outdoor unit exp. valve
      - name: ${devicename} Outdoor unit discharge pipe
      - name: ${devicename} Outdoor unit discharge pipe super heat
      - name: ${devicename} Protection error state

Nu heb ik de andere al vertaald naar het NL maar hier kom ik niet uit. HE staat volgens mij voor Heat Expanser of warmtewisselaar. Maar wat is of waar zit dan de U-bocht etc? Heb al diverse schema's en afbeeldingen bekeken maar krijg het niet helemaal duidelijk.
Zou het graag hebben in de trend van: Warmtewisselaar in, warmtewisselaar uit, compressor etc.
Hopelijk kan iemand (monteur) me hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy7XTXU_yR1nUTT4lSG48DIevQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9EOxz47fSgg91bpqsCXDhbx.png?f=fotoalbum_large

met de originele namen kom je denk ik een aardig eind:
error_code_, | ${devicename} error code
outdoor_temperature_, | ${devicename} outdoor temperature
return_air_temperature_, | ${devicename} return air temperature
outdoor_unit_fan_speed_, | ${devicename} outdoor unit fan speed
indoor_unit_fan_speed_, | ${devicename} indoor unit fan speed
current_power_, | ${devicename} current power
compressor_frequency_, | ${devicename} compressor frequency
indoor_unit_total_run_time_, | ${devicename} indoor unit total run time
compressor_total_run_time_, | ${devicename} compressor total run time
vanes_pos_, | ${devicename} vanes
energy_used_, | ${devicename} energy used
indoor_unit_thi_r1_, | ${devicename} Indoor (U-bend) HE temp 1
indoor_unit_thi_r2_, | ${devicename} Indoor (capillary) HE temp 2
indoor_unit_thi_r3_, | ${devicename} Indoor (suction header) HE temp 3
outdoor_unit_tho_r1_, | ${devicename} Outdoor HE temp
outdoor_unit_expansion_valve_, | ${devicename} Outdoor unit exp. valve
outdoor_unit_discharge_pipe_, | ${devicename} Outdoor unit discharge pipe
outdoor_unit_discharge_pipe_super_heat_, | ${devicename} Outdoor unit discharge pipe super heat
protection_state_number_, | ${devicename} Protection error state
vanesLR_pos_, | ${devicename} Vanes Left Right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
JoepW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Toen ik de eerste keer testte reageerde de airco in het geheel niet meer.
Morgen ga ik verder testen.
Wil je hier feedback of op github?
maakt niet uit, feedback is feedback, ik lees beide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
Theetjuh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:50:
Vele hebben em bij @AUijtdehaag vandaan via de V/A en werken top :)
ah ga gelijk ff kijken11

gereageerd daar.

nog ff een vraagje, heeft iemand een linkje naar eventueel iets van ene omhulsel/behuizing voor de controller?
(evt via 3d printer)

[ Voor 17% gewijzigd door mvrhrln op 04-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

mvrhrln schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

[...]

…..

nog ff een vraagje, heeft iemand een linkje naar eventueel iets van ene omhulsel/behuizing voor de controller?
(evt via 3d printer)
Ik zou er geen case omheen doen. Ten eerste wordt het boardje wat warm en ten tweede is het zonder casing wel ergens weg te stoppen zonder gevaar op het raken van metaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 23:39
@mvrhrln Als ik het me goed herinner heeft die ergens op de github repo (of een van de vele forks) gestaan.

@JoepW Onzin, zo warm worden die bordjes niet. Draait hier al anderhalf jaar zonder problemen in een behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

@Chatslet Misschien ben ik te voorzichtig. Maar als jij het zegt zal het wel loslopen.

@LinuZZ Ik heb vandaag de nieuwe FW nogmaals geprobeerd op mijn SRF25ZS-W en de webinterface verschijnt wel, maar de airco reageert totaal niet op input in de webinterface en ook niet op commando's vanuit HA. Wel wordt er 10x per seconde !! een error getoond:

[mhi_ac_ctrl:139] mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2"

Als ik terug ga naar de 'oude' FW wordt onderstaande vergelijkbare error ook wel eens getoond, maar echt veel minder frequent. (ca. 1x per minuut hooguit):

[mhi_ac_ctrl:145] mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2

PS. Ik heb de oplossing geïmplementeerd voor de SRF25ZS-W unit om de source voor deze unit in een subdir te zetten en daarmee 'update all' in ESPHome gewoon te kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

@LinuZZ Daarnaast valt mij op dat de Switch- and Select-entities geen unieke 'Name' krijgen (wel een uniek Entity ID natuurlijk), maar hierdoor is het wel even zoeken in een script/automation welke ik moet gebruiken. Zie screenprints hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9Wd82hTqs8XSsZfWFHCj2zqRJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjMqOrWwNXPAlSrd8BfaAYnJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS1g3updcV0daavXLgDIRPoyMkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvuJkGDpGVqpLlaNlYh3anGu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
JoepW schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:01:
@Chatslet Misschien ben ik te voorzichtig. Maar als jij het zegt zal het wel loslopen.

@LinuZZ Ik heb vandaag de nieuwe FW nogmaals geprobeerd op mijn SRF25ZS-W en de webinterface verschijnt wel, maar de airco reageert totaal niet op input in de webinterface en ook niet op commando's vanuit HA. Wel wordt er 10x per seconde !! een error getoond:

Als ik terug ga naar de 'oude' FW wordt onderstaande vergelijkbare error ook wel eens getoond, maar echt veel minder frequent. (ca. 1x per minuut hooguit):

[mhi_ac_ctrl:145] mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2

PS. Ik heb de oplossing geïmplementeerd voor de SRF25ZS-W unit om de source voor deze unit in een subdir te zetten en daarmee 'update all' in ESPHome gewoon te kunnen blijven gebruiken.
dan loop je vast in het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    void loop() override
    {
        if(millis() - room_temp_api_timeout_ms >= id(room_temp_api_timeout)*1000) {
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(0xff);  // use IU temperature sensor
            room_temp_api_timeout_ms = millis();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor");
        }

int ret = mhi_ac_ctrl_core.loop(100);
        if (ret < 0)
            ESP_LOGW("mhi_ac_ctrl", "mhi_ac_ctrl_core.loop error: %i", ret);
    }

ik heb geen floor model dus ik weet niet wat hier de oplossing voor is, en kan het ook niet testen, ik heb deze melding zelf nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
JoepW schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:26:
@LinuZZ Daarnaast valt mij op dat de Switch- and Select-entities geen unieke 'Name' krijgen (wel een uniek Entity ID natuurlijk), maar hierdoor is het wel even zoeken in een script/automation welke ik moet gebruiken. Zie screenprints hieronder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die was me ook al opgevallen, fixed in https://github.com/ginkag...d2c75215ec97bfd5fad22344e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
@LinuZZ
Is het ook mogelijk om een "mode" in te bouwen die lagere temps aan kan dmv de eco mode.
(dus dat de controller dit regelt) . Kunnen dan ook met halve graden werken etc.
Dus dat ik via HA etc gewoon 15,5 als setpoint naar de MHI kan sturen, en de controller het dan wel regelt dat dat 18 in eco mode (-2,5graad) is (in verwarm mode dan).

[ Voor 31% gewijzigd door mvrhrln op 05-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

@LinuZZ Ik heb de boel draaien en alles functioneert (na wat aanpassingen aan dashboards, automations en scripts) helemaal top!
Dank voor de inspanningen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
mvrhrln schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
(evt via 3d printer)
Ik heb wel een stl file voor een omhulsel.
https://drive.google.com/...Ac7239ct/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...VmFtRSyh/view?usp=sharing
edit 13-10: aangepast

[ Voor 36% gewijzigd door jobr op 13-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JoepW schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:01:
Wel wordt er 10x per seconde !! een error getoond:

Dat betekent dat de checksum niet klopt van het ontvangen bericht van de AC.
Eigenlijk hoort dat nooit voor te komen, ook niet met de vorige FW.
Heb je misschien een lange kabel tussen de module en de AC ?
Misschien pikt het straling op.

En in je yaml file heb je toch wel staan: board_build.f_cpu: 160000000L

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 05-10-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
mvrhrln schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:10:
@LinuZZ
Is het ook mogelijk om een "mode" in te bouwen die lagere temps aan kan dmv de eco mode.
(dus dat de controller dit regelt) . Kunnen dan ook met halve graden werken etc.
Dus dat ik via HA etc gewoon 15,5 als setpoint naar de MHI kan sturen, en de controller het dan wel regelt dat dat 18 in eco mode (-2,5graad) is (in verwarm mode dan).
ECO mode kan niet met de module ingeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
jobr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

ECO mode kan niet met de module ingeschakeld worden.
ah, oei. Wordt dus een combinatie dan module/IR blaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

jobr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:45:
Heb je misschien een lange kabel tussen de module en de AC ?
Gewoon hetzelfde kabeltje als bij alle 3 de andere units.
Ik heb de module al vervangen, de module op allerlei plekken gemonteerd, etc.
jobr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:45:
En in je yaml file heb je toch wel staan: board_build.f_cpu: 160000000L
Jazeker, staat er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
mvrhrln schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

ah, oei. Wordt dus een combinatie dan module/IR blaster
In plaats van eco mode kun je hem bij het verwarmen ook gewoon 2 graden lager zetten of bij het koelen 2 graden hoger. Doet exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Chatslet schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:11:
[...]

In plaats van eco mode kun je hem bij het verwarmen ook gewoon 2 graden lager zetten of bij het koelen 2 graden hoger. Doet exact hetzelfde.
De minimale temperatuur is iets van 17 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
JoepW schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
Gewoon hetzelfde kabeltje als bij alle 3 de andere units.
Ik heb de module al vervangen, de module op allerlei plekken gemonteerd, etc.

[...]
Jazeker, staat er in.
Zijn alle binnenunits van hetzelfde type? Bij sommige binnen units moet je onderstaande waarde iets ophogen:

#define NoFramesPerOpDataCycle 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Rukapul Als je 17 graden gaat verwarmen werkt de eco mode ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Chatslet schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:43:
@Rukapul Als je 17 graden gaat verwarmen werkt de eco mode ook niet.
De eco mode haalt na een uur of twee twee graden van de setpoint af. Dus 18 -> 16
Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste