brecht_vb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:22:
Iets anders - eventueel moet dat naar een andere thread.
Publiek laden (in BE?) is toch redelijk duur? Bij mij in de buurt:
11kW laden aan 63 cent/kWh
320kW laadpunt met 4 stekkers: 85 cent/kWh - hier haalde ik een 60kWh
Als je via werkgever een laadpaal thuis hebt, krijg je een vergoeding van 37cent/kWh - het punt is dat je lichtjes verdient aan de laadpaal, anders is er weinig incentive om hem te hebben.
Publiek laden is gewoon dubbel dat bedrag - en dat voor 11kWh.
Publiek laden BE: 0.69 cent bij fastned aan 130kWh voor even en dan dropt hij meestal lineair om te eindigen bij 55kWh bij 80%. Let nu niet zo heel veel op de prijzen aangezien laadkaart van de werkgever maar als ik er naar kijk zitten die toch allemaal rond hetzelfde tarief.
Heb ook laadpaal thuis via de werkgever, krijg 29cent /kWh, prijs berekend via afrekening luminus (stroom prijs 0,12 cent + heffingen + btw + piektarief (1 fase max 7kW maar zet hem nooit hoger dan 2 a 3kW zodat ik nooit over een piekverbruik ga van 4 kW), kom ik voor bij mij thuis aan 25,27 cent.
Dus voorlopig omdat ze er geen belasting op heffen is het licht in je voordeel maar de fiscus heeft dit ook door en wil er belastingen op heffen. De minister heeft dit even afgehouden maar ze willen het zeker invoeren.
Wat is de incentive dan, laadpaal thuis (installatie kosten en abbo kosten) zijn betaald door werkgever dus handig heeft mij niets gekost, na 2 jaar is hij mijn eigendom en niet meer van het bedrijf. Dus gratis laadpaal aan mijn gevel dan voor mij (buiten dan de stroomkosten). En is gewoon gemakkelijk nu: thuiskomen, insteken wanneer het past , bmw app openen limiet aanpassen zodat hij 's morgens vol zit tegen dat ik vertrek.