Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 45 ... 70 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:22
r2504 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:10:
[...]

BMW heeft voor alle modellen normaal een 22 kW kabel (dus 3 x 32A) ook al is je wagen maar 11 kW.
Dat verklaart waarom dat een ontzettend onhandig stugge kabel is.
Eerste accessoire die ik heb gekocht is een 2 meter lange oplaadkabel die naast korter ook minder stug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 16:31
JP1980 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Dat verklaart waarom dat een ontzettend onhandig stugge kabel is.
Eerste accessoire die ik heb gekocht is een 2 meter lange oplaadkabel die naast korter ook minder stug is.
Daar zat ik ook over te denken. Ik zie soms ook weleens krulsnoeren :Y Welke heb jij gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga4U
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 21:40
brecht_vb schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Toen ik nog een EV6 wou werd dat als een fabrieks af eigenschap van de auto gequalifceerd. (Ix1 is in bestelling)

Zou dat te verhelpen zijn door sporadisch 15 km verkeer te doen zonder enige regen?
Dat zal zeker helpen, dat doe ik ook wel eens als alternatief op doorremmen. Maar het komt alsnog uiteindelijk wel terug. Dus het is denk ik vooral wat je voorkeur heeft om het "tijdelijk" weg te krijgen.
ribbe82 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Daar zat ik ook over te denken. Ik zie soms ook weleens krulsnoeren :Y Welke heb jij gekocht?
Ik heb ook een andere kabel aangeschaft, in dit geval een krulsnoer. Kan ik zeker aanraden, de kabel is nooit te lang of te kort. Daarnaast hangt hij niet op de grond waardoor hij ook veel schoner blijft. Het opberg gemak die een krulsnoer biedt is ook erg fijn, zit namelijk nooit in de knoop, hoe je hem ook opbergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordys19
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-10 08:34
RonnyH schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:21:
BMW X1 Xdrive 25e : 100% geladen, rijbereik 93km......al netjes hé :)

[Afbeelding]
Ik geraak totaal niet boven de 73km (bij goed weer dan nog) enige tips die je mij nog kan geven? De rit naar mijn werk is in totaal 80km dus vind het spijtig om die laatste 6 - 7 km altijd op benzine te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
ribbe82 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Weet niet of de reclame ok is, maar deze.
https://voldt.nl/products/type-2-type-2-mode-3-16a-11kw

Hij is er ook voor 32a, maar die zal ongetwijfeld weer stugger zijn.
Als je in Nederland zakelijk least kan je werkgever het bonnetje opvoeren als zijnde kosten waardoor je bijtelling verlaagd en je effectief 60 euro betaald aannemende dat je in de hoogste belastingschijf zit.

Wat ik mij ook ineens afvraag, in Engeland heb ik wel op 1 fase 7kw geladen. Dan heb je denk ik ook een 32a kabel nodig, of niet?

[ Voor 16% gewijzigd door JP1980 op 24-06-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-09 20:21
JP1980 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:21:
[...]
(...)

Wat ik mij ook ineens afvraag, in Engeland heb ik wel op 1 fase 7kw geladen. Dan heb je denk ik ook een 32a kabel nodig, of niet?
Inderdaad, dan heb je een 32A kabel nodig.
7kW met 230V op 1 fase is 7000W/230V = 30.4A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
woutur schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:32:
Ik probeerde met mijn Alfa Giulia altijd om tot een schokloze stop te komen. Bij het allerlaatste beetje begonnen de remmen dan altijd te 'kreunen'. Bij de BMW precies hetzelfde, tenzij ik in 'B' tot stilstand kom en dus zelf niet rem.
Inderdaad, volledig schokvrij tot stilstand komen in D is blijkbaar onmogelijk.
Met een klassieke motor is dat makkelijk. Net voor hij helemaal tot stilstand komt licht je de rem langzaam en klaar.
Dat kreunen bij tot stilstand komen of bij trage maneuvers doet mijn iX1 ook. Ik stoor me er niet aan. Hoort erbij, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:33
Hier heb je meteen alle info...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRdLGbv7ZCLW9m2YxabcA6Fv4wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6yodB8FbSWoadxQmM9aR39t8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Begin '23 in volle postcovidtekortenperiode blind een X1 'moeten' kiezen, louter op basis van de buitenafmetingen gegokt dat het plaatsverlies binnenin tov in de intussen ingeruilde VW Touran nog zou meevallen maar dat valt toch tegen. Kofferruimte was ik mentaal al voorbereid om toegevingen te moeten doen maar vooral de achterbank is een shocker. Van drie volwaardige kinderstoelen (met Isofix) heb ik van twee de rugleuningen afgehaald en worden nu gebruikt als zitverhoging voor de twee jongsten en oudste zit in het midden.

Met een autoreis voor de boeg vind ik het verminderde comfort best sneu voor hen, maar vooral: ik heb er echt geen veilig gevoel bij. Zijn er nog mensen die 3 kinderen (< 8j) in deze auto kwijt moeten, en welke set-up gebruiken jullie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SergeHo
  • Laatst online: 21-07 15:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQatJLpZJGgeeYfLLguFWMcFhOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ql3Qk9wgwB5M7Sq7O5EpRwFv.jpg?f=fotoalbum_large

Besteld op 4 januari 24, geleverd op 17 juni 24. Tot dusver alleen maar wauw :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

L.Fields schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:
Begin '23 in volle postcovidtekortenperiode blind een X1 'moeten' kiezen, louter op basis van de buitenafmetingen gegokt dat het plaatsverlies binnenin tov in de intussen ingeruilde VW Touran nog zou meevallen maar dat valt toch tegen. Kofferruimte was ik mentaal al voorbereid om toegevingen te moeten doen maar vooral de achterbank is een shocker. Van drie volwaardige kinderstoelen (met Isofix) heb ik van twee de rugleuningen afgehaald en worden nu gebruikt als zitverhoging voor de twee jongsten en oudste zit in het midden.

Met een autoreis voor de boeg vind ik het verminderde comfort best sneu voor hen, maar vooral: ik heb er echt geen veilig gevoel bij. Zijn er nog mensen die 3 kinderen (< 8j) in deze auto kwijt moeten, en welke set-up gebruiken jullie?
Bij ons zijn de oudste twee 10 en de jongste is 7, en dat gaat net iets makkelijker als er niet drie volwaardige stoelen zijn. Toen ze kleiner waren hadden we een c4 grand Picasso en die mis ik nog met regelmaat…

Mogelijk - maar het is wel extreem duur vind ik - is dit iets: https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in lang vervlogen tijden toen ik een nieuwe leaser moest met drie jonge kinderen ben ik hier wel eens tegenaan gegoogeld. Mogelijk is dit iets? Anders blijft het roeien met de riemen die je hebt (en ach, hoe sneu kan het zijn als je in een nieuwe auto met je ouders op vakantie gaat?)

(Zie net dat er een superclub3 op marktplaats staat, dus ook lokaler te krijgen blijkbaar…)

[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 25-06-2024 21:22 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 13:32
Jordys19 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Ik geraak totaal niet boven de 73km (bij goed weer dan nog) enige tips die je mij nog kan geven? De rit naar mijn werk is in totaal 80km dus vind het spijtig om die laatste 6 - 7 km altijd op benzine te rijden.
Mijn max is 82km range volgens mij, maar dat was vooral toen het wat warmer was. Wat apart is omdat laatste dagen het (nog) warmer is en de range rond de 72km blijft hangen. Misschien ben ik ook weer wat harder gaan rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-10 21:34
cd2013 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:41:
[...]

Mijn max is 82km range volgens mij, maar dat was vooral toen het wat warmer was. Wat apart is omdat laatste dagen het (nog) warmer is en de range rond de 72km blijft hangen. Misschien ben ik ook weer wat harder gaan rijden...
mijne 30e blijft steken rond de 65 km. Ik denk echt dat de range door de zware rechtervoet wordt bepaald :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyH
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-07 15:11
Mijn range zit, met dit warmere weer, ergens tss 80 & 85km, die 93km was blijkbaar echt wel een uitschieter.... De rechtervoet zal idd. wel mee bepalen hoe je range is.
Ik vind wel dat hij elektrisch iets trager uit de startblokken komt en dat hij pas vanaf 80 à 90km/u echt in gang schiet. Ik heb er al een gewoonte van gemaakt om, bij een inhaalmanoeuver, even naar stand "S" te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YumaDjango
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-04 21:01
cd2013 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:41:
[...]

Airconditioning verbruik zal wel hoger liggen met (nog) warmer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 16:20
RonnyH schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:50:
Mijn range zit, met dit warmere weer, ergens tss 80 & 85km, die 93km was blijkbaar echt wel een uitschieter.... De rechtervoet zal idd. wel mee bepalen hoe je range is.
Ik vind wel dat hij elektrisch iets trager uit de startblokken komt en dat hij pas vanaf 80 à 90km/u echt in gang schiet. Ik heb er al een gewoonte van gemaakt om, bij een inhaalmanoeuver, even naar stand "S" te gaan.
Kickdown, duurt wel 1second ofzo tegen je dan volle power hebt maar dat kan je op zich wel timen, dan moet je niet naar de S stand schakelen en heb je direct ook volle boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudeness
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 20:58
RonnyH schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:50:
Heb jij de 25e? S stand zet toch altijd de ICE aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyH
Ik heb idd. de 25e. In de "S"stand schakelt hij kortstondig over op ICE maar vind ik niet zo'n probleem. Overgang is naadloos en qua verbruik zal het niet zo'n vaart nemen op die korte afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudeness
Snap ik, was meer dat ik met mijn 30e in EV die behoefte nooit heb. Vandaar even de check. Overigens kom ik niet boven de 79km range met mijn 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordys19
ik rij gewoon op cruise control wat ik mag (naargelang de banen) en autosnelweg 100 km/h. Ik laat eigenlijk de auto zelf versnellen met de cruisecontrol. Is er trouwens een manier om altijd 4 wiel aandrijving te hebben of gaat dit alleen als je optrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
L.Fields schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:

Hier ook drie kinderen, 7,7 en 5, en ga van een zevenzitter (5008) naar de ix1. Wel bewust na de vakantie in Italië getimed want ruimte zal idd even wennen worden. Had alleen geen zin om per maand enorm bij te gaan betalen voor een Ix3, ev9 of i5 puur voor die paar keer dat we met de auto op vakantie gaan.

Met minder ruimte kan het nu wel af, er hoeven geen kinderwagens en halve verhuizingen meer mee als we even een dagje naar opa en oma gaan.

Mijn geteste opstelling was 1 kinderzitje in de isofix, 1 stoelverhoger in de isofix en dan een losse zit verhogen er tussen “proppen”. Dat ging net maar hield idd niet over. Gelukkig zijn mijn kinderen best lang dus groeien ze ook redelijk snel uit de zitverhoger. De ruimte bij elektrische auto’s is achterin wel beperkter valt me op. Drie gelijkwaardige stoelen op de tweede rij vind je eigenlijk nergens meer. Dan zit je al snel aan 2 normale stoelen en een derde extra rij alla ev9 of e-5008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHGroentje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-02 08:56
ribbe82 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:56:
In de laatste software upgrade is een interessante toevoeging meegekomen, automatisch stoppen bij verkeerslichten.

Nu reed ik laatst 's avonds over bijna lege Zeeuwse N-wegen, met voldoende stoplichten onderweg, dus alle ruimte om de functie eens te testen.
Heb 3x de ideale situatie gehad dat ik op rood licht aanreed, echter de auto denderde gewoon door. Ik remde dan maar zelf op het laatste moment.

Iemand dit wel werkend getest?

[Afbeelding]
Ik kwam tot de ontdekking dat het alleen wilde werken in combinatie met een in de navigatie ingestelde route. de camera aan de voorzijde wordt dan geactiveerd, bij het naderen van de kruispunten.
met alleen mijn cruise control aan en geen ingestelde route werd er niet bij de verkeerslichten gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomvd5
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-02 19:56
MHGroentje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:02:
[...]

Ik kwam tot de ontdekking dat het alleen wilde werken in combinatie met een in de navigatie ingestelde route. de camera aan de voorzijde wordt dan geactiveerd, bij het naderen van de kruispunten.
met alleen mijn cruise control aan en geen ingestelde route werd er niet bij de verkeerslichten gereageerd.
Welk pakket heb jij? Plus of Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Jordys19 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:10:
Is er trouwens een manier om altijd 4 wiel aandrijving te hebben of gaat dit alleen als je optrekt?
Als ik me niet vergis is dit niet mogelijk.
De hybride bepaald zelf wanneer hij voor (brandstof) / achter (elektrisch) rijd en soms de combo van de 2 (sport modus / optrekken / ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHGroentje
  • Laatst online: 13-02 08:56
Tomvd5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Welk pakket heb jij? Plus of Pro?
Ik heb de Pro bij aanschaf van de auto gelijk meegekocht.
Je kon ook het systeem er gereed voor laten maken en dan later activeren, maar de pro was toen ook nog een aanbieding.
Koopdatum was febr. 2023 en afleveren in juni 2023. Toen waren veel accessoires en condities, waaronder de leveringen vielen een stuk sympathieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strietboy
  • Laatst online: 30-09 13:24
Weet iemand dat hier toevallig.
Ik heb in mijn bestelling zitten:

Spiegelkappen in hoogglans zwart (S03BE)

lijkt nu alleen een optie te zijn die vanaf 1-7 niet meer in de prijslijst staat. Of kijk ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Jordys19 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:10:
ik rij gewoon op cruise control wat ik mag (naargelang de banen) en autosnelweg 100 km/h. Ik laat eigenlijk de auto zelf versnellen met de cruisecontrol. Is er trouwens een manier om altijd 4 wiel aandrijving te hebben of gaat dit alleen als je optrekt?
Sowieso in de S-schakelstand of sport-modus zetten, want je hebt voor 4x4 beide ICE en EV aandrijving nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 01:34
M sport pakket Pro tijdelijk voor 995,-. Iemand die weet wat de reguliere prijs van dit pakket is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
tanh92 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:31:
M sport pakket Pro tijdelijk voor 995,-. Iemand die weet wat de reguliere prijs van dit pakket is?
In de BMW configurator kun je het vergelijken (daar staat de normale prijs), ik denk dus rond de 3500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugles1984
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-08 13:47

Bugles1984

Budget Builder

Even een vraag betreft het gevoel met rijden van het stuur.

Ik heb reeds de Bmw nu een kleine week.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBtgKHk3UEbecc_gcRzM8qJonYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8YwmnbynIBsHPQ49XrltrAY.jpg?f=fotoalbum_large

Top auto moet ik zeggen.
Maar er zit regelmatig trillingen in het stuur. In verschillende situatie is dat de auto dat doet voor de feedback of zit er iets niet goed?

Vroeg het mij gewoon even af namelijk.

Bugles Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09

woutur

Klauwtjes uit!

Bugles1984 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:18:
Even een vraag betreft het gevoel met rijden van het stuur.

Ik heb reeds de Bmw nu een kleine week.[Afbeelding]

Top auto moet ik zeggen.
Maar er zit regelmatig trillingen in het stuur. In verschillende situatie is dat de auto dat doet voor de feedback of zit er iets niet goed?

Vroeg het mij gewoon even af namelijk.
Kijk maar of de lichtjes in je stuur ook oplichten. Dan is het namelijk lane-assist of een andere assistent.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Als die trillingen niet gebonden zijn aan een bepaalde snelheid dan zal het wellicht de lane assistant zijn.
Die is nogal aan de overijverige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07
Het kan ook aan de banden liggen. Daar heb ik al meerdere meldingen over voorbij zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugles1984

Bugles1984

Budget Builder

woutur schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Kijk maar of de lichtjes in je stuur ook oplichten. Dan is het namelijk lane-assist of een andere assistent.
Lichtjes in stuur branden wel maar ook niet altijd.
Soms is er ook feedback zonder de lichtjes. Merk wel dat het stuurtje op display soms niet brand dan wel groen en sommige situaties orange, bij Oranje geeft hij de lampjes weer op het stuur.

Het is wennen zo al die nieuwe technieken. 😅

Bugles Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugles1984

Bugles1984

Budget Builder

PeterCC schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:58:
Als die trillingen niet gebonden zijn aan een bepaalde snelheid dan zal het wellicht de lane assistant zijn.
Die is nogal aan de overijverige kant.
Ja dit klopt wel. Even kijken of deze af te stellen is.

Bugles Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Bugles1984 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Ja dit klopt wel. Even kijken of deze af te stellen is.
Ik denk niet dat je die kan afstellen.
Je kan de lane assistant wel uitschakelen, maar dat moet je dan elke keer bij een herstart weer doen.

Ik laat hem gewoon aanstaan op mijn iX1.
Ik ben er ondertussen aan gewend dat die nu en dan lijnen ziet die er niet zijn, of met sommige lijnen problemen heeft, bijvoorbeeld bij redelijk smalle wegen met lijnen die een denkbeeldig fietspad afbakenen waar je met de wagen natuurlijk niet tussen past. Nu en dan moet ik hem met het stuur tot de orde roepen. Houdt je attent zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
Bugles1984 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Het is wennen zo al die nieuwe technieken. 😅
De lane assist is veel agressiever dan in mijn vorige auto, en kan je soms echt verrassen (afhankelijk op wat voor wegen je rijdt). Ik heb geprobeerd eraan te wennen, maar ik schrik er toch vaak van op momenten dat dat juist niet uitkomt; daardoor zet ik 'm de laatste tijd vaak direct maar uit bij wegrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
pyther schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:58:
[...]

De lane assist is veel agressiever dan in mijn vorige auto, en kan je soms echt verrassen (afhankelijk op wat voor wegen je rijdt). Ik heb geprobeerd eraan te wennen, maar ik schrik er toch vaak van op momenten dat dat juist niet uitkomt; daardoor zet ik 'm de laatste tijd vaak direct maar uit bij wegrijden.
Vervelend voor je dat je dat zo ervaart. Stap eens voor de grap in een Mercedes A of CLA dan zal je zien dat het altijd nog veel erger kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwekkieSwekson
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
28 juni mijn X1 30e Phev mogen ophalen (besteld op 22 maart 2024). Super tevreden met de snelle levering en service.

Eerste indruk is zeer positief. Ik las op dit forum diverse klachten over het besturingssysteem (zou heel traag en buggy zijn), dat heb ik zelf nog niet kunnen opmerken. Auto is zeer vlot, de sportstoelen zitten echt fantastisch en het is zeer leuk rijden ondanks het gewicht van de auto.

De enige (lichte) tegenvaller die ik tot nu toe heb kunnen opmerken is het HK soundsysteem. Hier had ik voor de prijs toch iets meer punch en diepte verwacht (ter vergelijking, ik reed hiervoor in de laatste generatie mazda 3 met een Bose-systeem en die klinkt wel echt een stuk beter). Verder is het voor mij ook nog een beetje wennen aan de airco, die onlangs de ''auto'' stand (en ingesteld op 21 graden) altijd op hetzelfde niveau lijkt te blijven blazen.

Volgens de dealer komt er binnenkort wel weer een nieuwe iDrive 9 remote software update aan, wellicht dat dit een aantal van de problemen oplost die anderen ervaren.

weet iemand of het wellicht mogelijk is om alle sensoren met 1 druk op de knop uit te schakelen op het moment dat je bijvoorbeeld de wasstraat ingaat?

[ Voor 6% gewijzigd door SwekkieSwekson op 02-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
GilbertvH schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Vervelend voor je dat je dat zo ervaart. Stap eens voor de grap in een Mercedes A of CLA dan zal je zien dat het altijd nog veel erger kan...
Oh, dat is interessant, want ik kom van een C-klasse uit 2018, die dus veel gematigder was dan de iX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 23:03
pliesie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:34:
Ik ben een trouwe volger van dit topic... En post niet veel maar hierbij.

Inmiddels is mijn order ook doorgevoerd bij de leaseclub.
Het is een IX1 EDrive20 geworden.

Buitenkant
Kleur: Cape York Green Metallic
Wielen: 19 inch lichtmetalen BMW Individual wielen V-Spaak (styling 867) in BicolorFrozen Midnight Grau (S01EE)
Levering zonder typeaanduiding (S0320)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (S03AC)
Dakdraagsysteem, aluminium zijdeglans (twee langsdragers) (S03AT)

Binnenkant
Bekleding: Veganza geperforeerd (Coral Rood) (FKUKP)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (S045A)
Actieve bestuurdersstoel (S0451)
Bekleding Veganza geperforeerd Koralrot (JATOKUKP)
Interieurlijsten Aluminium 'Mesheffect' (S04KL)
Stuurwielrand verwarmd (S0248)
Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier (S0481)
Elektrisch verwarmde voorstoelen (S0494)
Automatisch dimmende binnenspiegel (S0431)
M Hemelbekleiding in Anthrazit (S0775)

Paketten & Overig.
xLine (S07HW)
Comfort Pack (S07LG)
Travel Pack (S07LK)
Driving Assistant Plus (S05AT)

Nu meld de dealer waar deze auto besteld is mij dat het niet meer mogelijk is om de M hemelbekleding in anthrazit bij de X-Line te bestellen.

Nu maar kijken hoe ze dat gaan oplossen. Witte hemelbekleding bij coral rood met zwarte stoelen gaat hem niet worden. (Iemand ervaring met hemelbekleding vervangen? :) )
Besteld 24 mei 2024.
Zojuist bericht dat hij week 32 in NL zal zijn. Productie week 28.

Er loopt nog een case over het niet meer kunnen leveren van de zwarte hemel.
Kijken wat we daar mee kunnen doen achteraf inbouw oid..

Vol verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Ik lees hier weleens mensen die hun auto kunnen 'volgen' in de BMW app? Vanaf welk moment is dat? Vanaf productie in fabriek start? Moet je dan de dealer vragen voor gegevens om het te volgen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

MHGroentje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:02:
[...]

Gisteren met Plus geprobeerd en BMW Maps, Waze en Maps. Rood licht werkt écht niet. Wel werkte (bij BMW Maps) het vertragen voor een scherpe bocht.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
pyther schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Oh, dat is interessant, want ik kom van een C-klasse uit 2018, die dus veel gematigder was dan de iX1.
Die heeft volgens mij een ander systeem dan de A en CLA uit 2020. Ik heb hiervoor een CLA (2020) gereden en dat kreng greep zo hard in dat het leek of je een klapband kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyH
Mijn vrouw heeft een A-klasse uit 2020 en vindt de lane-assist zelfs beangstigend. Wagen remt te pas en te onpas veel te bruut. Met als gevolg dat ook zij lane-assist uitschakelt bij elke rit. Dit kan niet de bedoeling zijn van het systeem he.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnyH op 02-07-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Martinusz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:24:
Ik lees hier weleens mensen die hun auto kunnen 'volgen' in de BMW app? Vanaf welk moment is dat? Vanaf productie in fabriek start? Moet je dan de dealer vragen voor gegevens om het te volgen?
Zodra de auto in productie gaat krijgt deze een VIN. De dealer kan jouw je VIN geven zodat je die in de app toe kan voegen. Daarnaast zijn er wat websites waar je extra gegevens op kan vragen adhv je VIN.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudeness
SwekkieSwekson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:49:
28 juni mijn X1 30e Phev mogen ophalen (besteld op 22 maart 2024). Super tevreden met de snelle levering en service.

Eerste indruk is zeer positief. Ik las op dit forum diverse klachten over het besturingssysteem (zou heel traag en buggy zijn), dat heb ik zelf nog niet kunnen opmerken. Auto is zeer vlot, de sportstoelen zitten echt fantastisch en het is zeer leuk rijden ondanks het gewicht van de auto.

De enige (lichte) tegenvaller die ik tot nu toe heb kunnen opmerken is het HK soundsysteem. Hier had ik voor de prijs toch iets meer punch en diepte verwacht (ter vergelijking, ik reed hiervoor in de laatste generatie mazda 3 met een Bose-systeem en die klinkt wel echt een stuk beter). Verder is het voor mij ook nog een beetje wennen aan de airco, die onlangs de ''auto'' stand (en ingesteld op 21 graden) altijd op hetzelfde niveau lijkt te blijven blazen.

Volgens de dealer komt er binnenkort wel weer een nieuwe iDrive 9 remote software update aan, wellicht dat dit een aantal van de problemen oplost die anderen ervaren.

weet iemand of het wellicht mogelijk is om alle sensoren met 1 druk op de knop uit te schakelen op het moment dat je bijvoorbeeld de wasstraat ingaat?
Leuk gefeliciteerd. Welke banden heb jij gekregen? En welke maat wielen heb je? Als ik een ding mag noemen van mijn X1 xdrive30e dat tegenvalt dan is het de grip van de 18 inch 225 wielen met de Bridgestone Turanza banden. Ze glijden echt wel snel in de bochten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwekkieSwekson
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Dudeness schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:35:
[...]

Leuk gefeliciteerd. Welke banden heb jij gekregen? En welke maat wielen heb je? Als ik een ding mag noemen van mijn X1 xdrive30e dat tegenvalt dan is het de grip van de 18 inch 225 wielen met de Bridgestone Turanza banden. Ze glijden echt wel snel in de bochten vind ik.
Ik heb de 20 inch continental ecocontact6

Overigens heb ik jouw kritiek wel vaker gelezen op diverse fora. Het glijden schijnt nog erger te zijn met de pirelli's, dus maybe een geluk bij een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckie_rr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-04 15:42
Sinds maandag m'n ix1 in ontvangst genomen. Top auto!

Ik ben nog enkele zaken aan het uitzoeken:
  • De diamant knop op de afstandbediening lijkt niets te doen. Zou de coming home lights moeten activeren.
  • De my trips in de app geven niets weer. Initieel dacht ik dat het gewoon even wachten was, maar na 2 dagen nog steeds niets. De privacy settings staan correct (my trips actief) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strietboy
  • Laatst online: 30-09 13:24
Royz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Zodra de auto in productie gaat krijgt deze een VIN. De dealer kan jouw je VIN geven zodat je die in de app toe kan voegen. Daarnaast zijn er wat websites waar je extra gegevens op kan vragen adhv je VIN.
Morning.
Welke sites kan je daarvoor het beste gebruiken? En VIN geeft de dealer over het algemeen door zodra die beschikbaar is? moet je denk ik wel om vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GilbertvH
duckie_rr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:03:
Sinds maandag m'n ix1 in ontvangst genomen. Top auto!

Ik ben nog enkele zaken aan het uitzoeken:
  • De diamant knop op de afstandbediening lijkt niets te doen. Zou de coming home lights moeten activeren.
Dit moet je wel instellen: menu Apps > Voertuig > Portieren en ramen > Voertuigsleutel > Coming Home verlichting. Niet te vergeten dat je de knop ca. 1 seconde moet indrukken. Je kan ook de standklimaatregeling instellen op deze knop i.p.v. coming home verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
strietboy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:05:
[...]

Morning.
Welke sites kan je daarvoor het beste gebruiken? En VIN geeft de dealer over het algemeen door zodra die beschikbaar is? moet je denk ik wel om vragen?
Het VIN nummer moet je inderdaad opvragen bij de dealer die je auto in bestelling heeft staan.
Daarna kun je deze opnemen in de my BMW app. En al wat dingen zien.
Verder heb ik vernomen dat deze site ook een goede instructie geeft en op basis van productie nummer wat kan laten zien. Zelf niet getest. https://www.newcountrybmw.com/track-your-bmw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jim_dhondt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37
Na een kleine 6 maand te rijden toch al wat positiever over de IX1 20, een paar software updates hebben een hele resem software issues opgelost wat het toch wat aangenamer maakt.

Dingen die ik verder heb opgemerkt: Bij vol "gas" geven is het moeilijk om de auto in een rechte lijn te houden, dan zwalp je meestal van links naar rechts over de weg. Terwijl als ik het stuur los laat en vol "gas" de auto wel perfect in een rechte lijn blijft. Iemand anders hier last van (lijkt wel alsof de minste druk op het stuur de auto de indruk geeft dat hij moet sturen terwijl dit ongewenst is). Ik kan de auto wel in sport zetten en dan de besturing wat aanpassen (comfort of sport) maar nogal onhandig?

Vering is snoeihard? Wat liggen spelen met de sport settings, comfort ophanging, sport , .. maar blijft echt een harde ophanging die verre van comfortabel is bij oneffenheden in de weg (al zeker bij het rijden over betonplaten die niet altijd 100% gelijk liggen door de uitzet voegen).

Negatieve camber op de achterwielen? Ofwel is er iets mis met de wagen, maar valt mij op dat het rechter achterwiel bij mijn wagen als je een paar meter achter de wagen staat een paar graden uit de haak staat (verklaart mogelijks het zwalpen over de weg?) iemand anders hier last van of best eens langsgaan bij de dealer om eens te laten nakijken?

negative camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
jim_dhondt schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:53:
Na een kleine 6 maand te rijden toch al wat positiever over de IX1 20, een paar software updates hebben een hele resem software issues opgelost wat het toch wat aangenamer maakt.

Dingen die ik verder heb opgemerkt: Bij vol "gas" geven is het moeilijk om de auto in een rechte lijn te houden, dan zwalp je meestal van links naar rechts over de weg. Terwijl als ik het stuur los laat en vol "gas" de auto wel perfect in een rechte lijn blijft. Iemand anders hier last van (lijkt wel alsof de minste druk op het stuur de auto de indruk geeft dat hij moet sturen terwijl dit ongewenst is). Ik kan de auto wel in sport zetten en dan de besturing wat aanpassen (comfort of sport) maar nogal onhandig?

Vering is snoeihard? Wat liggen spelen met de sport settings, comfort ophanging, sport , .. maar blijft echt een harde ophanging die verre van comfortabel is bij oneffenheden in de weg (al zeker bij het rijden over betonplaten die niet altijd 100% gelijk liggen door de uitzet voegen).

Negatieve camber op de achterwielen? Ofwel is er iets mis met de wagen, maar valt mij op dat het rechter achterwiel bij mijn wagen als je een paar meter achter de wagen staat een paar graden uit de haak staat (verklaart mogelijks het zwalpen over de weg?) iemand anders hier last van of best eens langsgaan bij de dealer om eens te laten nakijken?

negative camber
Als je het met het oog kan zien zou ik inderdaad even langs de dealer gaan. Altijd goed om te melden. Meerdere keren gereden in diverse versies van de ix1 maar niet deze ervaring gehad. (nu nog wachten op mijn eigen...)
Voor wat betreft de vering. Wat voor velgen maat heb je er onder zitten? Mogelijk heb je minder band wang? en dus minder demping?
Zoals hierboven aangegeven in meerdere versies gereden. Zelf ook bewust niet het M-Sport onderstel gekozen. 1 omdat ik het verschil minimaal vondt 2 omdat hij echt al heel strak en sportief is met standaard onderstel. 3 omdat het onderstel minimaal ingesteld kan worden tov andere bmw modellen met M onderstel. 4... Voor mij de extra bijtelling niet waard. :) Alles is natuurlijk smaak en persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
pliesie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Zelf ook bewust niet het M-Sport onderstel gekozen
Op m'n iX3 heb ik het wel gekozen gewoon omdat de leaseprijs daalde (grotere restwaarde blijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jim_dhondt schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:53:

negative camber
Ja ik heb ook ontzettend veel problemen met de wegligging. Eerder al eens iets over geschreven. Eerste reparatie was vervanging van een (gloednieuwe) band die niet helemaal rond meer was. Tijdens vakantie weer opnieuw laten balanceren (230 gram lood toegevoegd). Allemaal een verbetering geweest maar het is nog steeds niet goed of weer slechter geworden. Volgende week gaan ze weer kijken. Heb het m onderstel met de 17" banden. Op de winterbanden reed hij erg strak, maar de standaard zomerbanden tot nu toe zeer slechte ervaring.

Overigens gas geven gaat wel prima, maar waarschijnlijk is dat het voordeel van de 4-wiel aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim_dhondt
pliesie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Als je het met het oog kan zien zou ik inderdaad even langs de dealer gaan. Altijd goed om te melden. Meerdere keren gereden in diverse versies van de ix1 maar niet deze ervaring gehad. (nu nog wachten op mijn eigen...)
Voor wat betreft de vering. Wat voor velgen maat heb je er onder zitten? Mogelijk heb je minder band wang? en dus minder demping?
Zoals hierboven aangegeven in meerdere versies gereden. Zelf ook bewust niet het M-Sport onderstel gekozen. 1 omdat ik het verschil minimaal vondt 2 omdat hij echt al heel strak en sportief is met standaard onderstel. 3 omdat het onderstel minimaal ingesteld kan worden tov andere bmw modellen met M onderstel. 4... Voor mij de extra bijtelling niet waard. :) Alles is natuurlijk smaak en persoonlijk.
18" velgen staan erop met Zomer Nexen banden die standaard geleverd werden. Zal eens horen bij de dealer of ze alles eens willen nakijken en of eventueel een ander merk aan te raden is bij de bandenwissel voor winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim_dhondt
JP1980 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Ja ik heb ook ontzettend veel problemen met de wegligging. Eerder al eens iets over geschreven. Eerste reparatie was vervanging van een (gloednieuwe) band die niet helemaal rond meer was. Tijdens vakantie weer opnieuw laten balanceren (230 gram lood toegevoegd). Allemaal een verbetering geweest maar het is nog steeds niet goed of weer slechter geworden. Volgende week gaan ze weer kijken. Heb het m onderstel met de 17" banden. Op de winterbanden reed hij erg strak, maar de standaard zomerbanden tot nu toe zeer slechte ervaring.

Overigens gas geven gaat wel prima, maar waarschijnlijk is dat het voordeel van de 4-wiel aandrijving.
Die problemen heb ik met mijn vorige wagen ook gehad tot ik in de bandencentrale de hele uitlijning had laten controleren. Nogal onzacht in aanraking gekomen toen met een stoeprand met als gevolg twee klapbanden en twee gebarsten velgen. 4 nieuwe banden, 2 nieuwe velgen. Een stuk of zes bezoekjes gebracht aan de dealer nadien omdat de auto niet reageerde zoals voorheen, centreren van de banden/velgen verschillende keren maar probleem bleef.

Na de uitlijning te laten controleren reed de auto weer als een zonnetje (opmerking bij de dealer toen, ah dat checken we nooit de uitlijning dat is voor de bandencentrale). Hadden ze dan ook de eerste keer kunnen vermelden. Maar goed het was een bedrijfswagen dus de kosten waren niet voor mij.

Maar bij de IX1 voelt het niet aan alsof er iets mis zou zijn met de uitlijning of centreren banden (voel niets van trillingen of zie niets van onregelmatig slijten aan de banden).

Mogelijks zoals in de post hierboven van mij is het gewoon het merk banden (Nexen) die zorgen voor een slechtere ervaring bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
jim_dhondt schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Die problemen heb ik met mijn vorige wagen ook gehad tot ik in de bandencentrale de hele uitlijning had laten controleren. Nogal onzacht in aanraking gekomen toen met een stoeprand met als gevolg twee klapbanden en twee gebarsten velgen. 4 nieuwe banden, 2 nieuwe velgen. Een stuk of zes bezoekjes gebracht aan de dealer nadien omdat de auto niet reageerde zoals voorheen, centreren van de banden/velgen verschillende keren maar probleem bleef.

Na de uitlijning te laten controleren reed de auto weer als een zonnetje (opmerking bij de dealer toen, ah dat checken we nooit de uitlijning dat is voor de bandencentrale). Hadden ze dan ook de eerste keer kunnen vermelden. Maar goed het was een bedrijfswagen dus de kosten waren niet voor mij.

Maar bij de IX1 voelt het niet aan alsof er iets mis zou zijn met de uitlijning of centreren banden (voel niets van trillingen of zie niets van onregelmatig slijten aan de banden).

Mogelijks zoals in de post hierboven van mij is het gewoon het merk banden (Nexen) die zorgen voor een slechtere ervaring bij mij
Dat zou dus goed kunnen. Ik heb 17" en ook Nexus. En ik heb ook bedenkingen bij de kwaliteit van de banden. Maar weet zeker dat ik niks heb geraakt. Wel veel gereden over slecht wegdek. En zoals ik eerder zei de winterbanden waren bij mij perfect. Bij mij trilt de auto overigens wel soms voelt het ook alsof de achterkant een klein beetje slingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balupi63
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-08 12:48
Vraag over de stoelen: Heb de Ix1 M uitvoering met Sensaties sportspoelen en massagefuncitie. Ik kan de lentesteun instellen wat erg prettig is. Wat ik mis is de instelling van de zijdelingse steun. In mijn vorige BMW's kon ik de wangen van de stoelen opblazen. Is dit eenoptie die in de Ix1 niet meer wordt geleverd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merkor
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-10 18:53
JP1980 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Dat zou dus goed kunnen. Ik heb 17" en ook Nexus. En ik heb ook bedenkingen bij de kwaliteit van de banden. Maar weet zeker dat ik niks heb geraakt. Wel veel gereden over slecht wegdek. En zoals ik eerder zei de winterbanden waren bij mij perfect. Bij mij trilt de auto overigens wel soms voelt het ook alsof de achterkant een klein beetje slingert.
I am still in contact with my BMW dealer regarding the steering wheel vibration at around 80 kph (60-100) and shuttering of the car. Their own test drive vehicle is affected from the problem. The technical delegate from BMW Munich had a look at the car and tried to measure the frequency of the vibrations. He said, they are related to the wheels. They "huntered" the wheels with static balancing. I drove it after that and it is worse than mine. There are a lot of drivers affected by this problem and I can't understand, why people are not complaining more.

So it is obviously not related to the wheels. One user got feedback from his dealer saying, that the CCU (combined charging unit) is responsible for the vibrations. It is located in the middle of the front trunk and possibly connected to components with fasten the steering wheel as well. However, I don't know what is happening with the CCU when driving specific speeds. But I guess its own vibration get into resonance with other sources and vibrations may overlap and emphasize each other.

The technical delegate is now about to come back to the dealer after his vacation, but I contacted BMW customer service as well, which I recommend to anyone having this failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:21
Mijn bestelling gaat 1e week van oktober op de productieband, heeft iemand een idee hoe lang het duurt om een ix1 te produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
brecht_vb schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:55:
Mijn bestelling gaat 1e week van oktober op de productieband, heeft iemand een idee hoe lang het duurt om een ix1 te produceren?
Volgens mij 4 weken later staat ie bij de dealer. Tenminste bij mij augustus start fabriek, half september bij de dealer.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
Balupi63 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:21:
Vraag over de stoelen: Heb de Ix1 M uitvoering met Sensaties sportspoelen en massagefuncitie. Ik kan de lentesteun instellen wat erg prettig is. Wat ik mis is de instelling van de zijdelingse steun. In mijn vorige BMW's kon ik de wangen van de stoelen opblazen. Is dit eenoptie die in de Ix1 niet meer wordt geleverd?
Klopt. Dat heb ik de dealer uit laten zoeken. Dit is niet mogelijk in de poor men bmw. De site was daar niet heel duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Merkor schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:01:
[...]

I am still in contact with my BMW dealer regarding the steering wheel vibration at around 80 kph (60-100) and shuttering of the car. Their own test drive vehicle is affected from the problem. The technical delegate from BMW Munich had a look at the car and tried to measure the frequency of the vibrations. He said, they are related to the wheels. They "huntered" the wheels with static balancing. I drove it after that and it is worse than mine. There are a lot of drivers affected by this problem and I can't understand, why people are not complaining more.

So it is obviously not related to the wheels.
(...)
Wielen van een auto van dit formaat moeten dynamisch worden gebalanceerd, niet enkel statisch. Trillingen in het stuur bij hogere snelheden komen meestal van links rechts onbalans op het wiel, en die onbalans kan je alleen met dynamisch balanceren wegwerken.
Aan de andere kant is 80kph een lage snelheid om dat soort onbalans te voelen. Zou ergens rond 120-130kph moeten zijn. Heeft met het formaat van de wielen te maken.

Lijkt dus inderdaad wellicht niet gerelateerd aan de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balupi63
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-08 12:48
PeterCC schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Wielen van een auto van dit formaat moeten dynamisch worden gebalanceerd, niet enkel statisch. Trillingen in het stuur bij hogere snelheden komen meestal van links rechts onbalans op het wiel, en die onbalans kan je alleen met dynamisch balanceren wegwerken.
Aan de andere kant is 80kph een lage snelheid om dat soort onbalans te voelen. Zou ergens rond 120-130kph moeten zijn. Heeft met het formaat van de wielen te maken.

Lijkt dus inderdaad wellicht niet gerelateerd aan de wielen.
Mijn Ix1 heeft ook last van vibraties in het stuur en de auto bij snelheden tussen de 100 en 105. Heb de auto aangeboden bij mijn dealer en deze erkende de trillingen. Ze hebben het eerst in de wielen en velgen gezocht waar het dus niet aan lag. Vervolgens zijn in overleg met BMW Nederland de aandrijfassen vervangen Hierdoor zijn de trillingen wel minder geworden. Toch voel ik nog steeds vibraties in het stuur en de auto bij de genoemde snelheden. Het moet haast wel dat er meer IX1 rijders die hier last van hebben. Dit gezien de vele reacties over dit onderwerp op Engelse en Duitse IX1 forums. Wat mij zorgen baart is dat daar geen melding wordt gemaakt van oplossingen. Ik ben nu vooral teleurgesteld en maak mij zorgen over een eventuele oplossing. van dit probleem Mocht je dit herkennen laat dit dan weten maar liever hoor ik hoe het is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat dit een bekend probleem is bij de BMW IX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merkor
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-10 18:53
Balupi63 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:07:
[...]

Mijn Ix1 heeft ook last van vibraties in het stuur en de auto bij snelheden tussen de 100 en 105. Heb de auto aangeboden bij mijn dealer en deze erkende de trillingen. Ze hebben het eerst in de wielen en velgen gezocht waar het dus niet aan lag. Vervolgens zijn in overleg met BMW Nederland de aandrijfassen vervangen Hierdoor zijn de trillingen wel minder geworden. Toch voel ik nog steeds vibraties in het stuur en de auto bij de genoemde snelheden. Het moet haast wel dat er meer IX1 rijders die hier last van hebben. Dit gezien de vele reacties over dit onderwerp op Engelse en Duitse IX1 forums. Wat mij zorgen baart is dat daar geen melding wordt gemaakt van oplossingen. Ik ben nu vooral teleurgesteld en maak mij zorgen over een eventuele oplossing. van dit probleem Mocht je dit herkennen laat dit dan weten maar liever hoor ik hoe het is opgelost.
From my investigation, there are two different sources of vibrations: steering wheel vibrations from 60-100 kph (peak at 80) and the shudder around 105. I am in contact with an Australian driver, who got the drive shafts replaced, which did not help. After that, BMW agreed to replace the drive shafts again but TOGETHER with the drive units / motors. The shudder around 105 went away, but she still recognises the steering wheel vibration around 80. Her car was produced in July 2023. Mine is from December 2023. When has your car been built?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliesie
Vwb de trillingen. Zijn dat allemaal mensen met een m sport onderstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny1978
  • Laatst online: 17:12
En zijn er ook mensen die geen last hebben van trillingen bij hun iX1?

[ Voor 12% gewijzigd door Benny1978 op 07-07-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
Benny1978 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:23:
En zijn er ook mensen die geen last hebben van die trillingen?
Zeker. Ik heb een X1 PHEV 30E uit maart 24 en helemaal geen last van trillingen van stuur/onderstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordys19
En zijn er ook mensen die geen last hebben van die trillingen?
Ik heb een x1 phev 25e van april 24 en heb ook geen last van trillingen van het stuur of onderstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterCC
Ik heb een iX1 xdrive30 van december 2023. Standaard onderstel. 17" velgen.
Geen last van trillingen, tenzij misschien een heel lichte, nauwelijks voelbare trilling rond 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Merkor schreef op zondag 7 juli 2024 @ 06:25:
[...]

From my investigation, there are two different sources of vibrations: steering wheel vibrations from 60-100 kph (peak at 80) and the shudder around 105. I am in contact with an Australian driver, who got the drive shafts replaced, which did not help. After that, BMW agreed to replace the drive shafts again but TOGETHER with the drive units / motors. The shudder around 105 went away, but she still recognises the steering wheel vibration around 80. Her car was produced in July 2023. Mine is from December 2023. When has your car been built?
Well that gives some valuable insight. And for my case it might get a bit complicated here. Initially I had severe fibrations where root cause was a tire not being round and this got replaced. These fibrations were a lot worse then what I experience now. But at the same time they replaced the front engine and inverter. And maybe the driveshaft as well, I don't know.

And the symptomps you are describing I think they are exactly the same. Also at arround 90km/h the car makes a sound that looks like when you would drive a manual gear ICE, then you would shift down a gear. The sound of an engine barely being able to maintain current speed.

While i'm absolutely sure my car was fine when it got delivered on winter tires your story makes me suspect that the replacement of the motor could have caused what I'm experiencing now.

I also suspect that my garage kind of knows what is going on because they wanted the car in for 2 days to 'investigate' the problems.

My solution now is just to keep breaking the speed limit. That eliminates the high pitch sound I still have and the fibrations. It is sad thet the car performs the worst at the speed of the prevailing speed limit here in the Netherlands (100km/h).

Overall the car is becoming a disappointment. Whenever people ask me how I feel about the car I fail to deliver a positive story. BMW is supposed to be fun to drive, but currently it isn't. And yes you do have the performance but you get that from almost any EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAABcabrio
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:09
En zijn er ook mensen die geen last hebben van trillingen bij hun iX1?
Ik heb een iX1 xDrive30 met xLINE en totaal geen last van hinderlijke trillingen. Nu ruim 55.000 km mee gereden.
Wel heb ik uit hoofde van een terugroepactie een nieuwe aandrijfas gekregen en is een wiellager achter vervangen.
Ik rij zowel in de zomer als in de winter op 20”-wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv789
  • Laatst online: 23-12-2024
Hebben jullie ook problemen met Apple Carplay? Dat het systeem traag is en wel is vast loopt? Nu heb ik ook al één keer gehad dat het scherm helemaal op zwart bleef. Pas na een half uur rijden en opnieuw aan/uit kwam die weer tot leven.. Auto is van 04-2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyther
iX1 xDrive30 hier (dus 4wd versie), op 18 " wielen, M onderstel 12500 km: geen last van trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
jv789 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:09:
Hebben jullie ook problemen met Apple Carplay? Dat het systeem traag is en wel is vast loopt? Nu heb ik ook al één keer gehad dat het scherm helemaal op zwart bleef. Pas na een half uur rijden en opnieuw aan/uit kwam die weer tot leven.. Auto is van 04-2024.
Misschien 2 of 3 keer meegemaakt tot nu toe. Lang op de volumeknop gedrukt, dan herstart het systeem en werkte alles weer. Ook op de snelweg meegemaakt, maar ik kon dus wel blijven rijden terwijl het systeem herstartte.

CarPlay lijkt (ik spreek louter uit eigen ervaring hier; heb geen idee van de technische implementatie van CarPlay) soms ook afhankelijk van de app die je gebruikt: met ABRP werkte het van geen kanten (werd trager en trager tot het helemaal niet meer te bedienen was). Google Maps, Spotify, Podcasts gebruik ik regelmatig op CarPlay zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv789
  • Laatst online: 23-12-2024
pyther schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Misschien 2 of 3 keer meegemaakt tot nu toe. Lang op de volumeknop gedrukt, dan herstart het systeem en werkte alles weer. Ook op de snelweg meegemaakt, maar ik kon dus wel blijven rijden terwijl het systeem herstartte.

CarPlay lijkt (ik spreek louter uit eigen ervaring hier; heb geen idee van de technische implementatie van CarPlay) soms ook afhankelijk van de app die je gebruikt: met ABRP werkte het van geen kanten (werd trager en trager tot het helemaal niet meer te bedienen was). Google Maps, Spotify, Podcasts gebruik ik regelmatig op CarPlay zonder enig probleem.
Ik heb het voornamelijk met Flitsmeister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

jv789 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Ik heb het voornamelijk met Flitsmeister.
Volgens mij is Flitsmeister berucht om z'n brakke Android Auto en blijkbaar ook CarPlay implementatie. Velen waren ook verbaasd toen FM overstapte op een betaalversie om van AA gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
jv789 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:09:
Ik ben momenteel op vakantie en onderweg viel dit mij ook op. Voorheen nooit last van gehad. Na lezen van posts op het franstalige BMW forum vermoed ik dat het in mijn geval te maken heeft met de tolpoortjes. Die schijnen het signaal weg te drukken om het tolkastje te kunnen detecteren. Met als resultaat dat de Carplay verbinding ook wegvalt.

Misschien eens op letten en wellicht heb je het probleem gevonden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Laatst online: 04-10 13:32
Vandaag op het werk de auto helemaal opgeladen, naar huis gereden, toen ik bijna thuis was had ik nog 95% batterij, niets bijzonders. Alleen gaf de auto aan dat ik met 98% batterij aan zou komen, lijkt me een flinke bug in de software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPI83
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-07-2024
Vandaag weer bericht van de dealer.

Dinsdag levering van de auto.

24 februari besteld en toen werd de verwachte levering (week 29-30) en productie (week 27) al afgegeven. Ondanks dat de leasemaatschappij er ondertussen een verwachte leverdatum in december van heeft gemaakt komt de dealer tot nu toe iedere afspraak na.

Reclame mag vast niet, maar Ekris in Heerenveen heeft de zaken goed op orde.

Dat wordt op vakantie in de nieuwe auto.

[ Voor 4% gewijzigd door KPI83 op 09-07-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
De auto maakt die berekening op basis van een gemiddelde van je gebruik van de auto.
Die kan niet voorspellen wat en hoe jij gaat rijden in de toekomst.

Enkele weken geleden naar zee gereden.
Volgens de auto bij de start thuis met 100% zou heen en terug zonder onderweg bijladen geen probleem mogen zijn. 340km heen en terug terwijl ik in theorie volgens de auto zonder probleem zeker 400 moest kunnen halen.

Niet dus.
Bij aankomst aan zee had ik nog 43%.
OK, redelijk flink doorgereden en heel de tijd tegenwind.

Mijn gemiddeld gebruik van de auto is voornamelijk gewone wegen en op die wegen haal je met moeite gemiddeld 50 km/h. Maar naar zee en terug is voornamelijk autoweg en dan haal ik gemiddeld zeker wel 100 km/h. Snelheid maakt bij een EV een groot verschil op je verbruik, veel groter dan bij een klassieke auto.

Nu op dit eigenste moment zegt de app:
Batterij: 75% - 354km.
Dus bij 100% lading zou dat 472km zijn.

Dat haalt die nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
KPI83 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:22:
(...)
Wij gaan ook op vakantie met de iX1 dit jaar, naar midden Italië.
Voor het eerst met een EV.
Ondanks al de geruststellende berichten voor mij toch een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 13:49
KPI83 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:22:

Hier is op vakantie met mijn iX1 nog geen zekerheidje. De auto staat al 2 weken bij de dealer met een storing in de aandrijving. Oorzaak is een isolatie fout ergens in het hoog voltage systeem. Gevolg auto viel uit en klaar en afslepen maar.
Ze moeten überhaupt nog beginnen aan het zoeken naar de oorzaak want het is blijkbaar razend druk.
Dan moeten ze nog weten hoe te fixen, dan nog onderdelen zien te krijgen en tijd om het eea weer in elkaar te knutselen. Eerste inschatting was een meer daags project volgens de dealer.
Er staat ook nog een terugroep actie voor de remmen open van een dikke dag werk.

Al met al ben ik benieuwd of ik m’n auto weer heb voordat ik op vakantie ga. Heb wel een trekhaak nodig want achter de leen auto van de dealer kan geen vouwwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPI83
Lager schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Hier is op vakantie met mijn iX1 nog geen zekerheidje. De auto staat al 2 weken bij de dealer met een storing in de aandrijving. Oorzaak is een isolatie fout ergens in het hoog voltage systeem. Gevolg auto viel uit en klaar en afslepen maar.
Ze moeten überhaupt nog beginnen aan het zoeken naar de oorzaak want het is blijkbaar razend druk.
Dan moeten ze nog weten hoe te fixen, dan nog onderdelen zien te krijgen en tijd om het eea weer in elkaar te knutselen. Eerste inschatting was een meer daags project volgens de dealer.
Er staat ook nog een terugroep actie voor de remmen open van een dikke dag werk.

Al met al ben ik benieuwd of ik m’n auto weer heb voordat ik op vakantie ga. Heb wel een trekhaak nodig want achter de leen auto van de dealer kan geen vouwwagen.
Wow. Das een pittige. Dan is het plezier van een nieuwe auto rap verdwenen.

Hoe werkt het prioraten van zaken bij een dealer? Kan mij voorstellen dat dergelijke “mankementen” bij een nieuwe auto voorrang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 15:39

w00Dy

Make soap, not war

Ik laad vooral thuis via het stroomnet/zonnepanelen. Nu ben ik al enkele keren gaan bijladen aan een DC snellader, ik gebruik dan de optie "batterij voorbereiden voor snelladen", maar is dat wel nodig in de 'zomer' of koelt hij dan ook? En is de ideale duur ook 20 min bij de iX1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 13:49
w00Dy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:10:
Ik laad vooral thuis via het stroomnet/zonnepanelen. Nu ben ik al enkele keren gaan bijladen aan een DC snellader, ik gebruik dan de optie "batterij voorbereiden voor snelladen", maar is dat wel nodig in de 'zomer' of koelt hij dan ook? En is de ideale duur ook 20 min bij de iX1?
Voorbereiden is niet nodig in de zomer.
En wat bedoel je met ideale duur? Ik laad aan een snellader zolang ik nodig heb om de batterij weer nagenoeg vol te krijgen. Hoe leger de batterij bij start laden hoe sneller er wordt geladen. Dan krijg je met 20 minuten dus veel energie. Met een halfvolle batterij gaat het snelladen al veel minder snel en krijg je met 20 minuten minder stroom in je batterij. Van 10-80% is ongeveer een half uurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Lager schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Troost je... dat had ik na 2 dagen... auto (wel een iX3) heeft toen een maand in de garage gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 15:39

w00Dy

Make soap, not war

Lager schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:24:
[...]

Voorbereiden is niet nodig in de zomer.
En wat bedoel je met ideale duur? Ik laad aan een snellader zolang ik nodig heb om de batterij weer nagenoeg vol te krijgen. Hoe leger de batterij bij start laden hoe sneller er wordt geladen. Dan krijg je met 20 minuten dus veel energie. Met een halfvolle batterij gaat het snelladen al veel minder snel en krijg je met 20 minuten minder stroom in je batterij. Van 10-80% is ongeveer een half uurtje
Duur van de batterij voorbereiding :)
Dat wordt niet echt aangegeven in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
KPI83 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 06:20:
[...]

Wow. Das een pittige. Dan is het plezier van een nieuwe auto rap verdwenen.

Hoe werkt het prioraten van zaken bij een dealer? Kan mij voorstellen dat dergelijke “mankementen” bij een nieuwe auto voorrang krijgen.
Was dat maar waar. Mijn dealer heeft een planning van 5 weken. Je komt elke keer onderaan de planning. Elke vervolgafspraak ook weer onderaan de planning. Hierdoor kunnen reparaties zich ontzettend lang uitstrekken. Een ander irritatiepuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert Mo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-10 13:38
PeterCC schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Wij gaan ook op vakantie met de iX1 dit jaar, naar midden Italië.
Voor het eerst met een EV.
Ondanks al de geruststellende berichten voor mij toch een uitdaging.
Hier zelfde verhaal.
Sinds Oktober met de IX1 30 op pad en heerlijke wagen.
Echter voor trip naar het zuiden van Frankrijk toch ook nog een beetje laadstress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
JP1980 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Was dat maar waar. Mijn dealer heeft een planning van 5 weken. Je komt elke keer onderaan de planning. Elke vervolgafspraak ook weer onderaan de planning. Hierdoor kunnen reparaties zich ontzettend lang uitstrekken. Een ander irritatiepuntje.
puntJE??

Ik had hetzelfde met mijn X1 (nieuw afgeleverd met defecten waar ik thuis pas achter kwam). En had 'gelukkig' wat voorrang en daardoor 2.5 week wachttijd. Maar 5 weken zou ik toch wel behoorlijk pissing van worden (was ik met 2.5 week al).

Het valt me wel op hoeveel mensen op dit forum serieuze problemen hebben met de nieuwe X1 helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
koentjuh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Even quote op mijzelf. Inmiddels lijkt de productie opgeschroefd, van eind december, naar begin november en nu medio september. Ben benieuwd wat het wordt. De laadpaal komt in juni dus dat is nog ruim optijd :-)
Wederom even een quote op mijzelf. De wagen gaat in productie, tweede helft augustus zou die op mijn oprit moeten staan. Gaat stuk sneller dan verwacht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 15:45
Mja, die aangegeven km's die je nog kan rijden, zijn op basis van de laatste x-aantal gereden km.

De bij ev-database opgegeven afstand van 355km bij mild weer, met een constante 110km/u zal wel ongeveer kloppen.
Ik heb net als jou een totaalrit van 340km gedaan waarvan ik dacht niet te moeten bijladen en bij aankomst had ik slechts 47% over. In België een bijna constante 120 km/u, in Frankrijk afwisselend 90, 110 en 130 km/u afhankelijk van de zone. Weinig en vlot verkeer.

Aan een constante 110km/u zou heen en terug misschien gelukt zijn, maar moeten thuiskomen met 15km bereik resterend is ook best spannend.
PeterCC schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:34:
De auto maakt die berekening op basis van een gemiddelde van je gebruik van de auto.
Die kan niet voorspellen wat en hoe jij gaat rijden in de toekomst.

Enkele weken geleden naar zee gereden.
Volgens de auto bij de start thuis met 100% zou heen en terug zonder onderweg bijladen geen probleem mogen zijn. 340km heen en terug terwijl ik in theorie volgens de auto zonder probleem zeker 400 moest kunnen halen.

Niet dus.
Bij aankomst aan zee had ik nog 43%.
OK, redelijk flink doorgereden en heel de tijd tegenwind.

Mijn gemiddeld gebruik van de auto is voornamelijk gewone wegen en op die wegen haal je met moeite gemiddeld 50 km/h. Maar naar zee en terug is voornamelijk autoweg en dan haal ik gemiddeld zeker wel 100 km/h. Snelheid maakt bij een EV een groot verschil op je verbruik, veel groter dan bij een klassieke auto.

Nu op dit eigenste moment zegt de app:
Batterij: 75% - 354km.
Dus bij 100% lading zou dat 472km zijn.

Dat haalt die nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Laatst online: 04-10 13:32
Ivm de aanstaande vakantie probeer ik in de ix1 voorkeur voor laadstation providers op te geven via de Android app, echter wordt mijn selectie niet opgeslagen. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPI83
JP1980 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Dat is gerust een teleurstelling te noemen. Bij een andere dealer hetzelfde laken een pak? Als het via een leasemaatschappij gaat kan deze misschien iets betekenen?

Je zult vast eea al wel geprobeerd hebben. Ben wel benieuwd hoe het afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
Geert Mo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Hier zelfde verhaal.
Sinds Oktober met de IX1 30 op pad en heerlijke wagen.
Echter voor trip naar het zuiden van Frankrijk toch ook nog een beetje laadstress :)
Sinds Januari op pad met de iX1 30 en inderdaad: rijdt uitstekend.

Iemand hier op het forum zat vorige week in Italië met zijn iX1, op reis in de Marche.
De Marche is een eerder dunbevolkte regio in Italië en weinig toeristisch.
Hij meldde geen enkel probleem met laden te ondervinden.

Wij gaan naar Lazio, de regio rond Rome. Dan zal het daar best meevallen, verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterCC
w00Dy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Duur van de batterij voorbereiding :)
Dat wordt niet echt aangegeven in de auto
De batterij voorbereiding brengt de temperatuur van de batterij tot boven 20°C.
Hoe kouder, hoe langer dat duurt. Logisch.

In deze link van Autoweek: https://www.autoweek.nl/e...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
wordt een 20-tal minuten vooropgesteld.

Natuurlijk, als de omgevingstemperatuur al boven 20°C is dan hoef je dat niet te doen.
Pagina: 1 ... 45 ... 70 Laatste