Hier ook dat probleem. De beloofde levertermijn van 9-12 maanden gaat intussen vlotjes richting 1,5 jaar. Dat wordt ook pas door de dealer gecommuniceerd nadat ik om een update vraag.Pannekoek81 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:18:
[...]
Ga ik de dealer ook maar eens benaderen. Besteld in maart. Levering januari 2025Tijdens de proefrit zeiden ze nog. Ja max 3 maanden
Ik was benieuwd, als het alarm van een (i)X1 afgaat, krijgen we hiervan melding via de app (notification)?
Iemand hiermee al ervaring?
[ Voor 13% gewijzigd door querex op 28-05-2024 11:38 ]
Beste tweakers,
Auto opladen tot 100%: range 377….
Ik doe een boodschapje rij een km of 5
Parkeer auto: range 398 en batterijpercentage 99
Wie weet hoe dit kan ?
Wie weet hoe dit kan ?
De auto berekent uit het verbruik van recente ritten de geprognotiseerde actieradius.Dutchfoxx schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:44:
Beste tweakers,
Wie weet hoe dit kan ?
Vandaag vernomen dat mijn IX1 in status 150 staat. Volgens dealer produktie in week 23 (= volgende week). Besteld begin januari, M Pro frozen Grey. Kijk er zooooo naar uit
Dat klopt. En daardoor kan je zowel onverwacht km's winnen als km's verliezen.wfvanputten schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:18:
[...]
De auto berekent uit het verbruik van recente ritten de gepronostikeerde actieradius.
Ik wist niet dat ik alarm op de wagen had totdat ik wat ging halen bij het tankstation en mijn zoontje in de auto bleef zitten. Had de deur wel op slot gedaan. Binnen in het tankstation hoorde ik een alarm meerdere keren afgaan, maar had niet het idee dat het mijn wagen was totdat ik terug liep naar de wagen.querex schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:36:
Ik was benieuwd, als het alarm van een (i)X1 afgaat, krijgen we hiervan melding via de app (notification)?
ik kreeg geen melding op mijn app.
Gemiste kans, een alarm melding had wel als notification mogen doorkomen
99% van de tijd ben je dan wel verwijdert van de wagen

Naar aanleiding van alle klachten hier op het forum over de klimaatcontrole ben ik er eens wat meer op gaan letten in mijn iX1. Ik heb het volgende geconstateerd:
- In het klimaatmenu is er een 'toggle' knop rechtsboven, waar je kunt kiezen tussen manueel en automatisch. Kies je manueel, dan kun je vervolgens de ventilatorsnelheid direct, in stappen, kiezen (met een getal aangeduid). Kies je automatisch, dan verandert de ventilatieknop naar tekstuele beschrijvingen.
- Wanneer de klimaatcontrole op automatisch staat, wordt de ventilatorsnelheid wel degelijk automatisch geregeld (ofwel, gaat harder en kouder blazen als het in de cabine warmer is dan de gewenste temperatuur).
Het lijkt me dus dat BMW voor de automatische klimaatcontrole een instelling heeft willen geven voor hoe agressief de controle moet ingrijpen. Dit wordt misschien door sommigen geïnterpreteerd als een eenvoudige manuele airco.
Bij mij werkt de automatische klimaatcontrole prima, al lijkt deze wel energiezuinig te zijn waardoor ik ook bij nat weer weleens beslagen ruiten heb gehad (zoals anderen al gezegd hebben, dat is snel verholpen met de fysieke 'max' knop).
- In het klimaatmenu is er een 'toggle' knop rechtsboven, waar je kunt kiezen tussen manueel en automatisch. Kies je manueel, dan kun je vervolgens de ventilatorsnelheid direct, in stappen, kiezen (met een getal aangeduid). Kies je automatisch, dan verandert de ventilatieknop naar tekstuele beschrijvingen.
- Wanneer de klimaatcontrole op automatisch staat, wordt de ventilatorsnelheid wel degelijk automatisch geregeld (ofwel, gaat harder en kouder blazen als het in de cabine warmer is dan de gewenste temperatuur).
Het lijkt me dus dat BMW voor de automatische klimaatcontrole een instelling heeft willen geven voor hoe agressief de controle moet ingrijpen. Dit wordt misschien door sommigen geïnterpreteerd als een eenvoudige manuele airco.
Bij mij werkt de automatische klimaatcontrole prima, al lijkt deze wel energiezuinig te zijn waardoor ik ook bij nat weer weleens beslagen ruiten heb gehad (zoals anderen al gezegd hebben, dat is snel verholpen met de fysieke 'max' knop).
Het blijft altijd beetje blackbox dat bestellen, ik neem aan dat het een hybride is? Of is de full electric opeens ook zo slecht leverbaar?DelRey schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:08:
[...]
Hier ook dat probleem. De beloofde levertermijn van 9-12 maanden gaat intussen vlotjes richting 1,5 jaar. Dat wordt ook pas door de dealer gecommuniceerd nadat ik om een update vraag.
Ook bijzonder is de pricing bij onze leasemaatschappij, krap 1,5 maand na mijn bestelling is die opeens 40 euro in de maand goedkoper geworden. Toch jammer :-)
Dat is misschien wel de verklaring.pyther schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:38:
(...)
Kan je van een airco spreken op standje 22 graden?PeterCC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:24:
[...]
Ik vind dat de airco in mijn iX1 prima werkt. Staat altijd op 22° en op automatisch. Werkt netjes, en absoluut niet luidruchtig.
Het enige dat ik wel al ervaren heb, zoals hier al eerder gemeld, is dat soms, niet altijd, als je met een natte jas instapt de ramen de neiging hebben om aan te dampen, alsof de sensoren te laat detecteren dat de luchtvochtigheid aan het stijgen is. Maar met de max ontwaseming knop lost dat probleem zich snel op.
In de meeste auto's heb ik hem altijd op 19 of 20, maar in de bmw moet ik hem bij warm weer altijd op LOW zetten anders gebeurd er helemaal niks. Doeltemperatuur (van <22 graden) wordt toch nooit gehaald dus dan beter op LOW en handmatig de fanspeed beperken ivm geluidsoverlast.
poeh 22... tsja iedereen ervaart de dingen natuurlijk anders, maar ik heb bij mij huidige auto Peugeot 3008 (IX1 komt pas begin volgend jaar) altijd tussen de 19 en 20 staan .....cd2013 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:52:
[...]
Kan je van een airco spreken op standje 22 graden?![]()
In de meeste auto's heb ik hem altijd op 19 of 20, maar in de bmw moet ik hem bij warm weer altijd op LOW zetten anders gebeurd er helemaal niks. Doeltemperatuur (van <22 graden) wordt toch nooit gehaald dus dan beter op LOW en handmatig de fanspeed beperken ivm geluidsoverlast.
ik hoop echt dat hij onder de 22 gaat komen....
Uiteindelijk wél...pinotgrigio1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:55:
[...]
ik hoop echt dat hij onder de 22 gaat komen....
Voor de mensen die hier nog meer tegenaan lopen heb ik de oplossing:GilbertvH schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:05:
Ik loop tegen een ergernis puntje aan. Ik heb mijn USB stick met muziek voor de dag gehaald en in de auto aangesloten. Alles wordt herkend, maar het plaatje van de eerste track wordt voor bijna iedere track gebruikt, ook al is dat een compleet andere artiest. Heeft iemand anders dit ook?
Download het programma MP3tag. In dit programma kan je je USB stick met tracks selecteren en de metadata aanpassen. Onder deze metadata valt onder andere de album naam en covers. De albumnaam moet ingevuld staan anders kiest de BMW een willekeurige cover (de eerste track). Kies bij Album Artist voor <keep> en je hebt de juiste album/track covers op je BMW display!
Neen, het gaat om een BMW X1 - benzinekoentjuh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:05:
[...]
Het blijft altijd beetje blackbox dat bestellen, ik neem aan dat het een hybride is? Of is de full electric opeens ook zo slecht leverbaar?
Na lang wachten zal ik volgende week eindelijk mijn BMW X1 xDrive25e PHEV in ontvangst mogen nemen.
Hier nog eens een timeline voor de geïnteresseerden:
12/22 - bestelling geplaatst
03/24 - status 111
04/24 - status 182
06/24 - afhalen
Nu staat ie al 2 weken bij de dealer te wachten omdat de leasingmaatschappij niet kan volgen. 🙃
Er zijn maar liefst 6 maanden extra bij gekomen, maar het einde is eindelijk in zicht en ik kijk er enorm naar uit! 😎
03/24 - status 111
04/24 - status 182
06/24 - afhalen
Nu staat ie al 2 weken bij de dealer te wachten omdat de leasingmaatschappij niet kan volgen. 🙃
Er zijn maar liefst 6 maanden extra bij gekomen, maar het einde is eindelijk in zicht en ik kijk er enorm naar uit! 😎
Gelukkig dat er een einde aan het wachten komtrobinator002 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:50:
Na lang wachten zal ik volgende week eindelijk mijn BMW X1 xDrive25e PHEV in ontvangst mogen nemen.
03/24 - status 111
04/24 - status 182
06/24 - afhalen
Wie kan mij helpen met het volgende mysterie?
Sinds een maandje rijd ik na tevredenheid een 25e. Alleen…. af en toe staat er een raam een stukje open of zelfs helemaal 🤯 En nee, de kinderen kunnen dit niet zijn, want dat heb ik geblokkeerd. Best wel lullig met dit weer van de afgelopen weken 😤 Heeft iemand een idee?
Sinds een maandje rijd ik na tevredenheid een 25e. Alleen…. af en toe staat er een raam een stukje open of zelfs helemaal 🤯 En nee, de kinderen kunnen dit niet zijn, want dat heb ik geblokkeerd. Best wel lullig met dit weer van de afgelopen weken 😤 Heeft iemand een idee?
Ik denk dat je per ongeluk zelf een knop in de deur bedient. Is mij tenminste al wel eens overkomen.BMW newbie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:20:
Ik heb mijn iX1 ook al eens aangetroffen met ramen die een stukje openstonden.BMW newbie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:20:
Iemand hier op het forum wees me erop dat ik waarschijnlijk, wellicht onbewust te lang de ontgrendelknop op de afstandsbediening ingedrukt hield.
Je kan dat testen. Druk de ontgrendelknop in en na enkele seconden zal je de ramen naar beneden zien gaan.
Precies grote kans dat je afstandsbediening het veroorzaakt, bijvoorbeeld in je broekzak
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb dit ook een paar keer gehad, en ik gebruik uitsluitend mijn telefoon en nooit de bmw sleutel. Ging er zelf vanuit dat ik soms per ongeluk de bediening in de deur aanraak. Raam staat dan een klein stukje open, nieet helemaal.
[ Voor 13% gewijzigd door JP1980 op 31-05-2024 22:48 ]
Net even getest, maar als je de knop van het ontgrendelen inhoud, gaan de ramen synchroon open. Bij mij gebeurd het dus ook weleens dat er 1 raam openstaat 😦
Dat doet de gemiddelde volkswagen toch al bijna 20 jaar schat ik?BMW newbie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:49:
Net even getest, maar als je de knop van het ontgrendelen inhoud, gaan de ramen synchroon open. Bij mij gebeurd het dus ook weleens dat er 1 raam openstaat 😦
Bij mij gaat het niet mooi synchroon. Eerst begint het raam vooraan rechts, dan achteraan rechts en dan pas links.BMW newbie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:49:
Maar 1 raam helemaal open en de andere dicht zal zo niet lukken.
Wellicht voor veel bestellers/samenstellers/configurators al bekend maar mogelijk toch voor een aantal mensen nog een tip:
Mocht je gaan kiezen voor het Premium Pack (wat mij betreft een must ivm de adapatieve LED) en daarnaast Driving Assistent Plus kiezen (ook een must ivm de adaptieve Cruise Control), samen in de prijslijst voor € 2349.
Kies in dat geval beter voor het Innovation Pack (€2995) waar Driving Assistent Plus al standaard in zit, in dat geval krijg je dus voor € 646 extra Parking Assistent Plus (met 360c camera), BMW Live Cockpit Professional en BMW Head-up Display. Lijkt mij een prima deal.
Mocht je gaan kiezen voor het Premium Pack (wat mij betreft een must ivm de adapatieve LED) en daarnaast Driving Assistent Plus kiezen (ook een must ivm de adaptieve Cruise Control), samen in de prijslijst voor € 2349.
Kies in dat geval beter voor het Innovation Pack (€2995) waar Driving Assistent Plus al standaard in zit, in dat geval krijg je dus voor € 646 extra Parking Assistent Plus (met 360c camera), BMW Live Cockpit Professional en BMW Head-up Display. Lijkt mij een prima deal.
Ik ben een ix1 in elkaar aan het klikken in mijn leaseportal (alphabet) en ik zie de volgende optie staan: S0ZUN Zonder Service Inclusive. Ik bel maandag Alphabet even, maar heeft iemand een idee wat het verwijderen van deze optie doet?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Aan vinken!! Levert je meer budget opUgchel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:01:
Ik ben een ix1 in elkaar aan het klikken in mijn leaseportal (alphabet) en ik zie de volgende optie staan: S0ZUN Zonder Service Inclusive. Ik bel maandag Alphabet even, maar heeft iemand een idee wat het verwijderen van deze optie doet?
(Hier besteld via Alphabet met deze optie eruit dus
Zonder service werd ik ook op geattendeerd door de dealer, in geval van lease heb je daar niks aan. Ik werd ook niet verplicht door de leasemaatschappij voor een alarm, heb ik ook weggelaten. Scheelt allemaal.
Gekke is dat ik eerder de phev samenstelde, daar werd alarm automatisch verplicht, bij de ix1 niet, waren ze denk ik vergeten in de configuratieKW1980 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:09:
Zonder service werd ik ook op geattendeerd door de dealer, in geval van lease heb je daar niks aan. Ik werd ook niet verplicht door de leasemaatschappij voor een alarm, heb ik ook weggelaten. Scheelt allemaal.
Heeft er iemand een goede link of liefst youtube video over wat de capaciteiten zijn van:
driving assistant plus
driving assitant professional
Ik heb een wagen met plus besteld - maar veel youtubes halen die benaming door elkaar en het is moeilijk te achterhalen wat wat is.
driving assistant plus
Ik heb een wagen met plus besteld - maar veel youtubes halen die benaming door elkaar en het is moeilijk te achterhalen wat wat is.
Al gekeken op de BMW website? In de configurator bijvoorbeeld? Of hier in dit topic ook al aantal keer voorbij gekomen.brecht_vb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:00:
Heeft er iemand een goede link of liefst youtube video over wat de capaciteiten zijn van:
driving assistant plus
Wel overal staat wel wat anders.Martinusz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:14:
[...]
Al gekeken op de BMW website? In de configurator bijvoorbeeld? Of hier in dit topic ook al aantal keer voorbij gekomen.
(1) in de connected drive store spreekt men over *deels* level 2 rijden
(2) in de configurator spreekt men niet over deels level 2 - maar wel bochten nemen in functie van kaartinformatie.
/f/image/RLrYxQIbNULZzGVCYujvyUwC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/70OEh1mtnVNSO3N8zJ1hzdNC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door brecht_vb op 02-06-2024 17:23 ]
Is een nieuwe prijslijst.
Aantal zaken iets goedkoper andere dingen iets duurder maar bepaalde dingen dan onderdeel van pakket.
https://www.bmw.nl/conten...f.asset.1717060221146.pdf
Vraag me af wat voor fiscale waarde de auto’s krijgen die al in bestelling zijn en na 1-7 bij de dealer komen.
Aantal zaken iets goedkoper andere dingen iets duurder maar bepaalde dingen dan onderdeel van pakket.
Vraag me af wat voor fiscale waarde de auto’s krijgen die al in bestelling zijn en na 1-7 bij de dealer komen.
Inmiddels heb ik de X1 XDrive25e twee maanden in bezit en is er inmiddels ruim 11.000 kilometer mee gereden. Zojuist het topic doorgelezen en helaas herken ik veel van de onderwerpen die voorbij komen.
BMW heeft mijns inziens een auto afgeleverd die simpelweg niet af of ver genoeg ontwikkeld is qua interface & software. Mijn verwachting was wellicht te hoog, het blijft tenslotte het instapmodel en is niet te vergelijken met de 3 of 5 serie.
Onderstaand de 7 grootste ergernissen tot nu toe;
1. Klimaatbeheersing: Airco blaast of nauwelijks of veel te hard, er is geen tussenweg (ook op auto stand)
2. Achteruitrijcamera: Matige resolutie en bij nat weer vaak een druppel aan de camera waardoor er vrijwel geen bruikbaar beeld te zien is, ook vervuilt de lens erg snel
3. Lane assist blijft maar gongen door telefoongesprekken heen zelf na wegklikken of de-activeren
4. Menustructuur is een regelrechte chaos. Simpele opties zijn ver verstopt in de instellingen
5. Auto ontgrendeld op ongewenste momenten en op steeds verschillende afstanden
6. Zeer matige audio (standaard)
7. Spraakassistent begrijpt niets en is onbruikbaar
Wat de auto wel heel goed doet is rijden!
Maar dat mag je ook verwachten van een BMW
De acceleratie, het stuurgedrag en de wegligging zijn fantastisch (M-onderstel)
Ook is de auto in de praktijk sneller in de 0-100 sprint dan de opgegeven 6,8 seconden
De boost functie en launch control geven je i.c.m. het (fake) geluid een sportief gevoel.
Mijn conclusie is dat de auto overpriced is en je meer waar voor je geld mag verwachten van een merk als BMW in 2024. Zeker voor een bedrag van > 60K
BMW heeft mijns inziens een auto afgeleverd die simpelweg niet af of ver genoeg ontwikkeld is qua interface & software. Mijn verwachting was wellicht te hoog, het blijft tenslotte het instapmodel en is niet te vergelijken met de 3 of 5 serie.
Onderstaand de 7 grootste ergernissen tot nu toe;
1. Klimaatbeheersing: Airco blaast of nauwelijks of veel te hard, er is geen tussenweg (ook op auto stand)
2. Achteruitrijcamera: Matige resolutie en bij nat weer vaak een druppel aan de camera waardoor er vrijwel geen bruikbaar beeld te zien is, ook vervuilt de lens erg snel
3. Lane assist blijft maar gongen door telefoongesprekken heen zelf na wegklikken of de-activeren
4. Menustructuur is een regelrechte chaos. Simpele opties zijn ver verstopt in de instellingen
5. Auto ontgrendeld op ongewenste momenten en op steeds verschillende afstanden
6. Zeer matige audio (standaard)
7. Spraakassistent begrijpt niets en is onbruikbaar
Wat de auto wel heel goed doet is rijden!
Maar dat mag je ook verwachten van een BMW
De acceleratie, het stuurgedrag en de wegligging zijn fantastisch (M-onderstel)
Ook is de auto in de praktijk sneller in de 0-100 sprint dan de opgegeven 6,8 seconden
De boost functie en launch control geven je i.c.m. het (fake) geluid een sportief gevoel.
Mijn conclusie is dat de auto overpriced is en je meer waar voor je geld mag verwachten van een merk als BMW in 2024. Zeker voor een bedrag van > 60K
Toch redelijk vaag rondom die stop en go functies, en de assisted driving (bochten nemen). Redelijk ongepast voor zo'n duur merk.strietboy schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:29:
Is een nieuwe prijslijst.
Klopt, het lijkt wel of ze bewust de driving assistance plus wat vager beschrijven zodat met prof kiest. Ik heb proefgereden in een versie met plus en die stopte automatisch op 80km weg bij verkeerslichten (reed wel auto voor me, dus waar die exact op reageerde weet ik niet). Ben benieuwd wat mijn auto straks kan (en niet kan). Valt we wel op dat de driving assistance plus nu gratis is in innovation pack, terwijl het toen nog 854 euro extra kostte. Al met al lijkt de Ix1 wat goedkoper te zijn geworden, dus dat is positief voor de nieuwe kopers (Y).brecht_vb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:14:
[...]
Toch redelijk vaag rondom die stop en go functies, en de assisted driving (bochten nemen). Redelijk ongepast voor zo'n duur merk.
Ik denk ook dat veel mensen genoegen (zouden) nemen met driving assistance plus.koentjuh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Klopt, het lijkt wel of ze bewust de driving assistance plus wat vager beschrijven zodat met prof kiest. Ik heb proefgereden in een versie met plus en die stopte automatisch op 80km weg bij verkeerslichten (reed wel auto voor me, dus waar die exact op reageerde weet ik niet). Ben benieuwd wat mijn auto straks kan (en niet kan). Valt we wel op dat de driving assistance plus nu gratis is in innovation pack, terwijl het toen nog 854 euro extra kostte. Al met al lijkt de Ix1 wat goedkoper te zijn geworden, dus dat is positief voor de nieuwe kopers (Y).
In BE:
- als 360 graden camera wil: driving assistance prof + parking assistant prof + premium pack pro - dit is een dure zaak
Ook de standaard 17 inch donker grijze velgen zijn (imho) aftands, redelijk ongepast voor BMW.
Ik mag via het werk een nieuwe lease auto keuze (ter vervanging van de teleurstellende en vooral erg buggy Volvo EX30, alle 18 auto's worden teruggedaan naar de leasing)
In de nieuwe lijst zit er ook een iX xDrive30 in. Alleen zonder enige optie (enkel metaalkleur) of pack.
Ik kan eventueel ook een downgrade doen naar iX eDrive20 (ook zonder opties of pack) en een netto compensatie van ongeveer 1800€ per jaar krijgen. Configureren naar eigen zin kan dus niet.
Mis ik ergens een bepaalde courante optie die de pure basis iX niet heeft ? Als ik het hier lees wordt hij vaak uitgebreid met talrijke packts en opties. Maar parkeerhulp, camera, gescheiden AC, carplay, warmtepomp, Cruise Control , ... het zit er allemaal al toch standaard op ? of ben ik ergens iets aan het missen wat ik wel ga missen de komende 4 jaar ?
In de Volvo heb ik trouwens wel beseft dat zaken als Lane Assist, of Automatic CC meer ergenis geven dan dat ik er tevreden van ben. Dus die zaken ga ik niet snel missen.
En is de upgrade naar de xdrive30 het waard ? want je levert wel range op natuurlijk voor die 4wd en kracht.
Kracht is leuk om af en toe een sprintje te trekken maar in dagelijks gebruik mss ook niet nodig.
Dus doe ik mss beter gewoon wat andere leukere dingen voor 1800€ ?
In de nieuwe lijst zit er ook een iX xDrive30 in. Alleen zonder enige optie (enkel metaalkleur) of pack.
Ik kan eventueel ook een downgrade doen naar iX eDrive20 (ook zonder opties of pack) en een netto compensatie van ongeveer 1800€ per jaar krijgen. Configureren naar eigen zin kan dus niet.
Mis ik ergens een bepaalde courante optie die de pure basis iX niet heeft ? Als ik het hier lees wordt hij vaak uitgebreid met talrijke packts en opties. Maar parkeerhulp, camera, gescheiden AC, carplay, warmtepomp, Cruise Control , ... het zit er allemaal al toch standaard op ? of ben ik ergens iets aan het missen wat ik wel ga missen de komende 4 jaar ?
In de Volvo heb ik trouwens wel beseft dat zaken als Lane Assist, of Automatic CC meer ergenis geven dan dat ik er tevreden van ben. Dus die zaken ga ik niet snel missen.
En is de upgrade naar de xdrive30 het waard ? want je levert wel range op natuurlijk voor die 4wd en kracht.
Kracht is leuk om af en toe een sprintje te trekken maar in dagelijks gebruik mss ook niet nodig.
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
Dat is wel heel dunnetjes, als niets kan zou ik voor de xdrive30 gaan.Jimster21 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
Als je toch opties kan forceren opties nemen, daar heb je altijd plezier van.
Sommige packs verhogen de herverkoopwaarde en dus doorgaans lagere TCO.
Dit is echt kleingeestig van de leasingaanbieder.
Ik kom van een redelijk vlotte Alfa (6.8 secs naar 100) naar de eDrive20. In theorie zou dit een relatief (voor een EV) slome bak moeten zijn. In de praktijk vind ik em vlot. Ik heb de xDrive30 niet gereden dus dat vergelijkingsmateriaal heb ik niet.Jimster21 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
Ik mag via het werk een nieuwe lease auto keuze (ter vervanging van de teleurstellende en vooral erg buggy Volvo EX30, alle 18 auto's worden teruggedaan naar de leasing)
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
@sebi had dit eerder gepost maar lukt me niet om te linken naar zijn post.koentjuh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Klopt, het lijkt wel of ze bewust de driving assistance plus wat vager beschrijven zodat met prof kiest. Ik heb proefgereden in een versie met plus en die stopte automatisch op 80km weg bij verkeerslichten (reed wel auto voor me, dus waar die exact op reageerde weet ik niet). Ben benieuwd wat mijn auto straks kan (en niet kan). Valt we wel op dat de driving assistance plus nu gratis is in innovation pack, terwijl het toen nog 854 euro extra kostte. Al met al lijkt de Ix1 wat goedkoper te zijn geworden, dus dat is positief voor de nieuwe kopers (Y).
Dit geeft de verschillen duidelijk weer:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s5IfaNp4s5y6wXqg4k4sACJB.jpg?f=user_large)
Ik vind het vooral gek dat de DA plus niet de features omvat van de 'basis' DA (ondanks dat het specifiek vermeld staat). Normaalgesproken plus je extra features op de basis, maar hier moet je dan de DA professional nemen
Iemand ervaring met zonneschermen 100% op maat van de (i)X1 U11 ramen?
Het gaat bij mij vooral om de achterste ramen (kinderen).
https://www.aliexpress.com/item/1005007047807089.html
Foto ter voorbeeld, is geen (i)X1 deur...
Het gaat bij mij vooral om de achterste ramen (kinderen).
https://www.aliexpress.com/item/1005007047807089.html
Foto ter voorbeeld, is geen (i)X1 deur...
:fill(white):strip_exif()/f/image/xzNnUUvzSbBpKLOqHlOyr3km.png?f=user_large)
Ik was gisteren wat aan het spelen met de iX1 configurator en blijkbaar kan je nu geen standaard of Xline meer krijgen met de xDrive 30. Die is enkel nog met M-sportpakket.Jimster21 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
(...)
(...)
Ik heb wel nog een standaard xDrive 30 met enkel metaalkleur en lederen zetels als optie. De eDrive20 was er toen nog niet.
Daar zit inderdaad parkeerhulp, camera, gescheiden AC, carplay, warmtepomp, Cruise Control op. De camera is wel enkel de achteruitrijcamera, de rest rondom de wagen werkt met sensoren en geeft wel een beeld van de afstand tot hindernissen rondom de wagen maar geen 360° videobeeld.
Lane assist zit er ook standaard op. Kan je makkelijk uitschakelen maar staat telkens terug aan als je de wagen opstart.
Inderdaad. Dat zou wel een mooie extra zijn, al is de auto dan natuurlijk weer een pak duurder en kans is groot dat ze hem dan helemaal uit de lease opties halen.PeterCC schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:51:
[...]
Ik was gisteren wat aan het spelen met de iX1 configurator en blijkbaar kan je nu geen standaard of Xline meer krijgen met de xDrive 30. Die is enkel nog met M-sportpakket.
In de configurator van BMW Nederland is de BMW iX1 xDrive30 door mij gewoon samen te stellen. Zowel in Basis-trim, X-line als M-sport.
Als ik switch naar xDrive30 en dan als uitvoering basis-trim, dan switcht hij altijd de motorisatie terug naar eDrive20 (belgische configurator)
Ik ben een trouwe volger van dit topic... En post niet veel maar hierbij.
Inmiddels is mijn order ook doorgevoerd bij de leaseclub.
Het is een IX1 EDrive20 geworden.
Buitenkant
Kleur: Cape York Green Metallic
Wielen: 19 inch lichtmetalen BMW Individual wielen V-Spaak (styling 867) in BicolorFrozen Midnight Grau (S01EE)
Levering zonder typeaanduiding (S0320)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (S03AC)
Dakdraagsysteem, aluminium zijdeglans (twee langsdragers) (S03AT)
Binnenkant
Bekleding: Veganza geperforeerd (Coral Rood) (FKUKP)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (S045A)
Actieve bestuurdersstoel (S0451)
Bekleding Veganza geperforeerd Koralrot (JATOKUKP)
Interieurlijsten Aluminium 'Mesheffect' (S04KL)
Stuurwielrand verwarmd (S0248)
Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier (S0481)
Elektrisch verwarmde voorstoelen (S0494)
Automatisch dimmende binnenspiegel (S0431)
M Hemelbekleiding in Anthrazit (S0775)
Paketten & Overig.
xLine (S07HW)
Comfort Pack (S07LG)
Travel Pack (S07LK)
Driving Assistant Plus (S05AT)
Nu meld de dealer waar deze auto besteld is mij dat het niet meer mogelijk is om de M hemelbekleding in anthrazit bij de X-Line te bestellen.
Nu maar kijken hoe ze dat gaan oplossen. Witte hemelbekleding bij coral rood met zwarte stoelen gaat hem niet worden. (Iemand ervaring met hemelbekleding vervangen?
)
Inmiddels is mijn order ook doorgevoerd bij de leaseclub.
Het is een IX1 EDrive20 geworden.
Buitenkant
Kleur: Cape York Green Metallic
Wielen: 19 inch lichtmetalen BMW Individual wielen V-Spaak (styling 867) in BicolorFrozen Midnight Grau (S01EE)
Levering zonder typeaanduiding (S0320)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (S03AC)
Dakdraagsysteem, aluminium zijdeglans (twee langsdragers) (S03AT)
Binnenkant
Bekleding: Veganza geperforeerd (Coral Rood) (FKUKP)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (S045A)
Actieve bestuurdersstoel (S0451)
Bekleding Veganza geperforeerd Koralrot (JATOKUKP)
Interieurlijsten Aluminium 'Mesheffect' (S04KL)
Stuurwielrand verwarmd (S0248)
Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier (S0481)
Elektrisch verwarmde voorstoelen (S0494)
Automatisch dimmende binnenspiegel (S0431)
M Hemelbekleiding in Anthrazit (S0775)
Paketten & Overig.
xLine (S07HW)
Comfort Pack (S07LG)
Travel Pack (S07LK)
Driving Assistant Plus (S05AT)
Nu meld de dealer waar deze auto besteld is mij dat het niet meer mogelijk is om de M hemelbekleding in anthrazit bij de X-Line te bestellen.
Nu maar kijken hoe ze dat gaan oplossen. Witte hemelbekleding bij coral rood met zwarte stoelen gaat hem niet worden. (Iemand ervaring met hemelbekleding vervangen?
Gefeliciteerd met jouw keuze. Zelf heb ik ook een X-line alleen in spacezilver met 20” wielen.pliesie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:34:
Ik ben een trouwe volger van dit topic... En post niet veel maar hierbij.
Nu maar kijken hoe ze dat gaan oplossen. Witte hemelbekleding bij coral rood met zwarte stoelen gaat hem niet worden. (Iemand ervaring met hemelbekleding vervangen?)
Wat betreft die donkere hemelbekleding. Hiervoor had ik een Audi S-line en voor het eerst in mijn leven was dit een auto met een donkere hemelbekleding.
Als ik voor de keuze stond, zou ik dit nooit meer willen. Altijd heb ik bij die Audi het gevoel gehad onder een donkere rand door te moeten kijken. Iets waar ik met een lichte bekleding geen last van heb. Om die reden zou ik me niet al te druk maken om die lichte hemelbekleding. Hoe lichter hoe ruimtelijker het gevoel in de auto.
Je hebt een glazen dak, als er lichtinval is ga je weinig merken van die hemelbekleding denk ik.
Grappig, ik heb de afgelopen 6 jaar alleen maar in auto’s gereden met zwarte hemelbekleding en zou niet meer terug willen.SAABcabrio schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:37:
[...]
Gefeliciteerd met jouw keuze. Zelf heb ik ook een X-line alleen in spacezilver met 20” wielen.
Wat betreft die donkere hemelbekleding. Hiervoor had ik een Audi S-line en voor het eerst in mijn leven was dit een auto met een donkere hemelbekleding.
Als ik voor de keuze stond, zou ik dit nooit meer willen. Altijd heb ik bij die Audi het gevoel gehad onder een donkere rand door te moeten kijken. Iets waar ik met een lichte bekleding geen last van heb. Om die reden zou ik me niet al te druk maken om die lichte hemelbekleding. Hoe lichter hoe ruimtelijker het gevoel in de auto.
@pliesie Heb geen ervaring met after sales, maar zou je dan niet beter het m sport pakket kunnen kiezen? Of past dat niet meer in budget ?
Dat kan in Nederland best anders zijn. Wellicht beslist de lokale invoerder er over welke modellen wel of niet gevoerd worden. Die keuze zal aangepast zijn aan de lokale markt. Dat kan om allerlei redenen zijn.SAABcabrio schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:41:
In de configurator van BMW Nederland is de BMW iX1 xDrive30 door mij gewoon samen te stellen. Zowel in Basis-trim, X-line als M-sport.
Ja die zwarte hemel bekleding is echt fijn.koentjuh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:42:
[...]
Grappig, ik heb de afgelopen 6 jaar alleen maar in auto’s gereden met zwarte hemelbekleding en zou niet meer terug willen.
@pliesie Heb geen ervaring met after sales, maar zou je dan niet beter het m sport pakket kunnen kiezen? Of past dat niet meer in budget ?
Ik wil juist een X met een X-line vindt ik persoonlijk mooier. Dus het M pakket dat gaat hem niet worden.
Jammer. Hoewel ik dacht alles goed gecontroleerd te hebben, heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan? Ik kan me namelijk moeilijk herinneren dat het op de BMW site of bij de dealer zo duidelijk vermeld staat als nu. Heb enkel Driving Assistant Plus gekozen maar wist niet dat het los stond van 5AS. Levering is verwacht voor eind september.brecht_vb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:09:
[...]
Wel overal staat wel wat anders.
(1) in de connected drive store spreekt men over *deels* level 2 rijden
(2) in de configurator spreekt men niet over deels level 2 - maar wel bochten nemen in functie van kaartinformatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Lager Had jij Premium Pack Pro/spiegelpakket destijds ook geselecteerd? Gezien je wel dode hoek hebt gekregen zonder de optie aangevinkt te hebben.
Weet iemand of je 5AS achteraf via abo toegevoegd kan worden? Heb de dealer ook de vraag gesteld dus hopelijk weet ik snel of ik dat er nog bij kan pakken of achteraf kan toevoegen.
EDIT: Ik zie wel dat Professional enkel werkt met 6U3 en 430 (beide aangevinkt bij mij) ? Als ik dit achteraf zou kunnen activeren dan zou het slechts een software ding moeten zijn. pff, zal het nog wel zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Elazz op 05-06-2024 10:55 ]
In dit topic is deze klacht ook in het begin wel voorgekomen. Persoonlijk ook zelf niet de basis Driving Assist geselecteerd op basis van deze aanname. Ook de verkoper had dit niet in de gaten. Ik denk dat BMW n.a.v. veel klachten dit heeft verduidelijkt. Je kan niet via de app deze toevoegen, daarvoor mist de hardware. Zo zit er simpelweg geen dodehoek lampje in de spiegel.Elazz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Jammer. Hoewel ik dacht alles goed gecontroleerd te hebben, heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan? Ik kan me namelijk moeilijk herinneren dat het op de BMW site of bij de dealer zo duidelijk vermeld staat als nu. Heb enkel Driving Assistant Plus gekozen maar wist niet dat het los stond van 5AS. Levering is verwacht voor eind september.
@Lager Had jij Premium Pack Pro/spiegelpakket destijds ook geselecteerd? Gezien je wel dode hoek hebt gekregen zonder de optie aangevinkt te hebben.
Weet iemand of je 5AS achteraf via abo toegevoegd kan worden? Heb de dealer ook de vraag gesteld dus hopelijk weet ik snel of ik dat er nog bij kan pakken of achteraf kan toevoegen.
Je zult de offerte moeten aanpassen bij de dealer. Ik denk wel dat je productieslot behouden kan blijven.
Persoonlijk mis ik dit pakket overigens niet heel erg ik kijk ondanks dode hoek indicator toch nog wel over m'n schouder.
Via Waybackmachine de prijslijst pdf van juni 2023 kunnen inzien. En inderdaad, het staat niet expliciet gemeld dat je 5AS niet krijgt als je 5AT neemt. In die van maart 2024 staat dit wel duidelijk beschreven.JP1980 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:54:
[...]
In dit topic is deze klacht ook in het begin wel voorgekomen. Persoonlijk ook zelf niet de basis Driving Assist geselecteerd op basis van deze aanname. Ook de verkoper had dit niet in de gaten. Ik denk dat BMW n.a.v. veel klachten dit heeft verduidelijkt. Je kan niet via de app deze toevoegen, daarvoor mist de hardware. Zo zit er simpelweg geen dodehoek lampje in de spiegel.
Je zult de offerte moeten aanpassen bij de dealer. Ik denk wel dat je productieslot behouden kan blijven.
Persoonlijk mis ik dit pakket overigens niet heel erg ik kijk ondanks dode hoek indicator toch nog wel over m'n schouder.
Zal misschien daarmee eens proberen.
Een halfuur geleden heb ik met de leasingmaatschappij gebeld & gemaild met een geupdate offerte van BMW om Driving Assistant Pack toe te voegen.JP1980 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Het zou mogelijk moeten zijn, inclusief behouden productieslot, maar administratieve winkel moet weer afgewandeld worden).
Ik heb wel graag die pedestrian detection, ik ben absoluut geen aggressieve hardrijder, maar toch heb ik dit graag.
BMW gaat hier wel de rats in mijn zijn configuratie mogelijkheden: elk land wat anders maar het dan niet deftig afficheren.
Een beetje terug heb ik een post of 2 gemaakt omtrent de vage beschrijvingen van die packs op de website van BMW (2 keer verschillende uitleg over DA Plus). Verkoper heeft hier ook nooit een punt van gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door brecht_vb op 05-06-2024 11:35 ]
iX1 edrive20 met M Sportpakket en héél wat opties besteld op 15/01/24
10/05/24 is hij geproduceerd en nu dinsdag 11/06/24 mag ik hem gaan ophalen. 😁🥳
Nope, ik heb het innovationpack. Maar ik heb wel die 5AS erbij gekregen. Gekker nog, ik heb ook gewoon pedestrian detection…want als er ergens een voetganger of een fietser vandaan komt dan meld hij dat.Elazz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Raar.Lager schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
[...]
Nope, ik heb het innovationpack. Maar ik heb wel die 5AS erbij gekregen. Gekker nog, ik heb ook gewoon pedestrian detection…want als er ergens een voetganger of een fietser vandaan komt dan meld hij dat.
Ik heb zowel DA plus en innovation maar geen dode hoek waarschuwing of voetganger waarschuwing.
Wagen is ergens in juli 2023 gebouwd.
Dat is een heel nette levertermijn.Tom.wuyts schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:54:
iX1 edrive20 met M Sportpakket en héél wat opties besteld op 15/01/24
iX1 edrive20 in december ‘23 besteld. Mag hem volgende week afhalen. De nieren wel laten vervangen door zwarte. Vind de nieuwe absoluut niet mooi. Ben benieuwd naar de wagen…
-Saphirschwarz
-Binnenbekleding kunstleder Veganza
-Decoratieve lijsten Schwarz hochglänzend
-M Sportpakket
-Zonnewerend glas achteraan.
-Verwarmde voorzetels
-Driving Assistant Pack
-Premium Pack Pro
-Comfort Pack
-M Shadow Line hochglänzend met bijkomende elementen
Hoop een paar jaar gelukkig te zijn. 😉
-Saphirschwarz
-M Sportpakket
-Verwarmde voorzetels
-Driving Assistant Pack
-Premium Pack Pro
-Comfort Pack
Wat kost het vervangen van de nieren?Wekke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:06:
iX1 edrive20 in december ‘23 besteld. Mag hem volgende week afhalen. De nieren wel laten vervangen door zwarte. Vind de nieuwe absoluut niet mooi. Ben benieuwd naar de wagen…
-Saphirschwarz
-M Sportpakket
-Verwarmde voorzetels
-Driving Assistant Pack
-Premium Pack Pro
-Comfort Pack
Heb exact dezelfde mening.

Groetjes van G
Nieren laten vervangen door zwarte? Ik ben niet helemaal mee.Garrettvr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Wat kost het vervangen van de nieren?
Die nieuwe 'electro' grill vind ik niet mooi - zou graag ook spijlen hebben.
Wat is iedereen hier toch eensgezind over de nieuwe grill? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de oude spijlen grill zo'n 500 euro kost. Ook daar kan je niet op barbequen echter...Garrettvr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Ik vind persoonlijk de nieuwe 'electro' grill zelfs een stuk mooier, maar ja, ik neem ook geen M-pakketten zoals de meesten hier zo lijkt. Smaken verschillen.
Ik geef mijn geld het liefst uit aan functionele opties, en niet aan uiterlijkheden die ik vanuit mijn positie als berijder niet kan zien. Voor mij gewoon unilak wit in combinatie met de lullige standaard velgen aldus. Ik heb wel het houtlook dashboard randje gekozen (voor dat geld heb je ook de spijlen grill) en het beige lederen interieur.
Nog wel even wachten tot Oktober/November. Hopelijk eerder!
online is deze te koop voor zon 440 euro..Garrettvr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:24:
[...]
online bmw parts ik vermoed onderdeel nummer 51139880301
Ik snap dat sommige mensen geen belang hechten aan het uiterlijk, maar meestal kiezen die een ander merk dan BMW waarbij ze gewoon full option kunnen gaan.
"If you don't look back at your car after you park it, you've bought the wrong car!"
"If you don't look back at your car after you park it, you've bought the wrong car!"
wfvanputten schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:10:
[...]
Wat is iedereen hier toch eensgezind over de nieuwe grill? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de oude spijlen grill zo'n 500 euro kost. Ook daar kan je niet op barbequen echter...![]()
Ik vind persoonlijk de nieuwe 'electro' grill zelfs een stuk mooier, maar ja, ik neem ook geen M-pakketten zoals de meesten hier zo lijkt. Smaken verschillen.![]()
Ik geef mijn geld het liefst uit aan functionele opties, en niet aan uiterlijkheden die ik vanuit mijn positie als berijder niet kan zien. Voor mij gewoon unilak wit in combinatie met de lullige standaard velgen aldus. Ik heb wel het houtlook dashboard randje gekozen (voor dat geld heb je ook de spijlen grill) en het beige lederen interieur.
Nog wel even wachten tot Oktober/November. Hopelijk eerder!
Ik kreeg ook een telefoontje dat m'n half januari bestelde edrive20 kan afhalen vanaf 2 juli. Ga half juli nog dikke drie weken naar Italië en pak daarvoor nog m'n benzine wagen. Na de vakantie wisselen!
600€. Hangt ook af van welke opties je hebt denk ik.Garrettvr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Je kan dat aftersale laten doen. Zijn dan dezelfde als bij de gewone X1 modellen.brecht_vb schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:38:
[...]
Nieren laten vervangen door zwarte? Ik ben niet helemaal mee.
Die nieuwe 'electro' grill vind ik niet mooi - zou graag ook spijlen hebben.
Voor de liefhebber, ik heb nog een iX1 grill in de schuur liggen met de in grijze variant, dus met zilveren omlijsting en spijlen
Probleem is dat ik met leasing auto zitWekke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:59:
[...]
Je kan dat aftersale laten doen. Zijn dan dezelfde als bij de gewone X1 modellen.
Ik ook. Toestemming vragen aan Leasemaatschappij.
Ik ook, maar ik heb geen toestemming gevraagd. Heb het gewoon zelf direct geregeld bij aflevering met de dealer waar ik hm had laten bestellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Lager op 07-06-2024 07:20 ]
X1 hybrid van een week oud, moest even wachten tot m’n laadpasje arriveerde maar nu ik wil laden krijg ik de flap niet open. Paar keer auto geopend en gesloten, in de instellingen ook de optie aangevinkt om altijd te kunnen openen maar er is geen beweging in te krijgen…
Iemand nog een tip?
EDIT: intussen open, met één sleutel lukt het wel, met de andere niet 🤷♂️
Iemand nog een tip?
[ Voor 13% gewijzigd door L.Fields op 07-06-2024 09:19 ]
Bij mij is de laadklep een ramp. Ging uberhaupt nooit open direct bij aflevering, heeft na 2 weken nieuw klepsysteem gemonteerd gekregen. De klep ging daarna wel open, maar heel vaak ook niet. Het lijkt alsof het slot-mechanisme niet goed werkt (qua aansturing). Ze hebben het bij mij iig opgegeven om er verder nog iets mee te doen 'er zit immers als een nieuwe klep in'.L.Fields schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:14:
X1 hybrid van een week oud, moest even wachten tot m’n laadpasje arriveerde maar nu ik wil laden krijg ik de flap niet open. Paar keer auto geopend en gesloten, in de instellingen ook de optie aangevinkt om altijd te kunnen openen maar er is geen beweging in te krijgen…
Iemand nog een tip?
Ik heb nu de klep permanent op unlocked staan (bij Laad-instellingen te wijzigen), het was gewoon te vaak dat die niet open ging anders.
Tevens merkte ik dat wat meestal werkt is met de sleutel de auto op eerst op slot doen en daarna weer open en dan hoor je het slotje open schuiven van de klep. Op de een of andere manier geeft het centrale vergrendelings-systeem via de deur (of andere) te vaak niet thuis bij de klep.
I am so sorry to post in Englisch, but I am really lost right now and I am not allowed to send private messages. I found your post about the vibration in the steering wheel. Very few other drivers I met on FB and other forums experience the same. Mine starts at about 60 kph up until 100 kph. The peak is at around 80 kph. It feels like a pulsating vibration. I got the same vibration with two sets of tires (summer and winter), but both share the same rim (18" M Sport). A car from the dealer's fleet has the same issue.JP1980 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:14:
Deze week IX1 xdrive30 bij garage gehad vanwege nog 2 klachten:
1. trilling in het stuur. Dit schijnt opgelost te zijn 1 van de (fabrieks) zomerbanden lijkt niet te balanceren te zijn. (probleem kwam aan het licht na zomerbandenwissel).
Can you elaborate if the vibration described is the same as yours, how the diagnosis with BMW went (how did they find this specific rim) and if the problem is 100% solved?
It would be greatly appreciated to receive your contact (mail) by private message (not sure that I will be allowed to answer) to not disturb the others with an English conversation.
Thank you for your support and again, apologies to the others.
Ik heb een vraag aan bmw x1xdrive 30e rijders hoever komen jullie gemiddeld uit met elektrisch rijden.
Ik kom uit op 68 km en ben rustige rijder. ben benieuwd naar jullie bereik.
Ik kom uit op 68 km en ben rustige rijder. ben benieuwd naar jullie bereik.
Range elektrisch Is redelijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Met temperatuur tussen 15 en 20 graden heb ik een maximale range van 86 km gehad. Met het huidige herfstachtige weer geeft-ie 74 km weer.
English is fine over here, it happens a lot. As long as it is on topic.Merkor schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:30:
[...]
I am so sorry to post in Englisch, but I am really lost right now and I am not allowed to send private messages. I found your post about the vibration in the steering wheel. Very few other drivers I met on FB and other forums experience the same. Mine starts at about 60 kph up until 100 kph. The peak is at around 80 kph. It feels like a pulsating vibration. I got the same vibration with two sets of tires (summer and winter), but both share the same rim (18" M Sport). A car from the dealer's fleet has the same issue.
Can you elaborate if the vibration described is the same as yours, how the diagnosis with BMW went (how did they find this specific rim) and if the problem is 100% solved?
It would be greatly appreciated to receive your contact (mail) by private message (not sure that I will be allowed to answer) to not disturb the others with an English conversation.
Thank you for your support and again, apologies to the others.
Short timeline:
- December 2023 my car was delivered on summer tires. Drove for about a week on summer tires, and no problem at all.
- December 2023 - end of March 2024. Drove the car on winter tires. No problems.
- April 2024 as soon as my car was put back on summer tires and at that moment problems immediatly started.
The seats fibrated mostly at 70km/h, but also at 120km/h. Sometimes steering wheel vibrated a bit as well.
A BMW engineer did a test drive and immediatly noticed there was something wrong. Initially thinking the prbolem was wheel allignment (which is strange after a tire change). But back in the garage they noticed 1 tire wasn't round anymore and they replaced that tire.
That was a big improvement.
Immediatly after that I went on holiday. After extensive driving i still felt that in my opinion the car was a lot better on winter tires. So abroad I visited a tire center and I asked them to rebalance the tires. They put an additional 240 grams of lead on it and that made the car feel smooth (although because of bad road condition on my holiday destination it is hard to tell).
Now back in the Netherlands I still feel the drive was better before, but maybe it needs new balancing because I have used the car in bad conditions.
I suspect the cause of my problems has been improper storage of the summer tires. Because they were brand new. In general the car is really nice on good road conditions, although I didn't really enjoy the drive in bad road conditions. I think the suspension is too firm, and also the sound is too loud.
Since you have the same problem with 2 sets of tires i doubt that we have had the same problem. Also the vibrations I had were more gentle vibrations instead of pulsating. Where do you have the pulsating fibration? In the steering wheel?
If English wasn't enough see this thread on a German ForumJP1980 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
[...]
English is fine over here, it happens a lot. As long as it is on topic.
Short timeline:
- December 2023 my car was delivered on summer tires. Drove for about a week on summer tires, and no problem at all.
- December 2023 - end of March 2024. Drove the car on winter tires. No problems.
- April 2024 as soon as my car was put back on summer tires and at that moment problems immediatly started.
The seats fibrated mostly at 70km/h, but also at 120km/h. Sometimes steering wheel vibrated a bit as well.
A BMW engineer did a test drive and immediatly noticed there was something wrong. Initially thinking the prbolem was wheel allignment (which is strange after a tire change). But back in the garage they noticed 1 tire wasn't round anymore and they replaced that tire.
That was a big improvement.
Immediatly after that I went on holiday. After extensive driving i still felt that in my opinion the car was a lot better on winter tires. So abroad I visited a tire center and I asked them to rebalance the tires. They put an additional 240 grams of lead on it and that made the car feel smooth (although because of bad road condition on my holiday destination it is hard to tell).
Now back in the Netherlands I still feel the drive was better before, but maybe it needs new balancing because I have used the car in bad conditions.
I suspect the cause of my problems has been improper storage of the summer tires. Because they were brand new. In general the car is really nice on good road conditions, although I didn't really enjoy the drive in bad road conditions. I think the suspension is too firm, and also the sound is too loud.
Since you have the same problem with 2 sets of tires i doubt that we have had the same problem. Also the vibrations I had were more gentle vibrations instead of pulsating. Where do you have the pulsating fibration? In the steering wheel?
https://www.motor-talk.de...-um-80-km-h-t7616853.html
Thank you for your detailed answer!JP1980 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
[...]
I received my car (also December 2023 built) with winter tires on the 18" M Sport 838 M alloys (same as for the summer tires). Car's steering wheel vibrated right from the start from 60-100 kph (peak at 80). I thought this was due to unbalanced winter rims/tires. After changing to summer tires on the same alloy model, the vibration in the steering wheel persisted. It can be described as a micro vibration with 20-30 % of the intensity of the lane warning assistant. I may also notice it in the arm rest. It's worst on perfect road conditions. Bad roads would mask the vibration.
I found one driver in Australia. She had the car shuddering at about 105-110 kph. That included the seat. She got the drive shafts and motors exchanged and the problem went away. However, she still experiences the micro vibration in the steering wheel at around 80 kph.
I am in contact with one user with the exact same steering wheel vibration with both tire sets. Case at BMW Munich opened (like me). Another one got his car in today for diagnosis. He received an iX1 loaner, which has the same problem.
I am quiet sure, it's not the tires. I think it could be the heat pump and/or the fan transferring vibrations to the car because of bad dampening. This overlaps with another vibration source which is then causing some kind of pulsating micro vibration in the steering wheel.
Actually, I opened that thread and there are more mates having the same problem. ;-)Balupi63 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:37:
[...]
If English wasn't enough see this thread on a German Forum
https://www.motor-talk.de...-um-80-km-h-t7616853.html
Ik rijd ondertussen 3 maanden met een edrive20, over het algemeen ben ik gematigd postief.
Wat me stoort:
De range: als je tweemaal per week 160km rijdt, kan je dat na een volledige laadbeurt met moeite twee dagen achter elkaar. Als je in deze rotkou 's morgens vertrekt en 80km aan 1 stuk autosnelweg rijdt stuikt de range gewoon in elkaar: dit neemt nl. al 25% van de lading in beslag, ik rijd 121 km/u op de limiter.
Het blijft een stuiter auto, de banden stonden knoerhard fabriek-af. Ik heb al gemilderd naar 2.5 bar vooraan en 2.3 achteraan maar zonder echt resultaat.
Verder mis ik een echte 'kick-down', is dat in te stellen? Ik rijd vaak op de limiter, maar bij deze auto (of is dat BMW?) kan je niet gewoon het hele gas-pedaal indrukken en indien nodig voorbij de grens drukken.
Ik ben wel tevreden over de kwaliteit van de stoelen en binnenafwerking, toch een verschil tegenover de concurrentie. Harman Kardon geluidssysteem is gewoon goed. Ook zijn er niet teveel piepjes en belletjes bij overschrijden van de limieten (snelheid, rijvak,... ). Sturen doet hij gewoon strak. Zicht naar achter is goed ook al is het een relatief kleine achterruit.
De beste feature/optie vind ik de HUD, dat wil ik nooit weer kwijt
Ik denk eraan met mijn vrouw gewoon af te wisselen van auto, om een meer gemengd verbruik te krijgen. Zij moet maar 28 km enkel rijden en dan nog in stadsverkeer. Onze andere auto is een Seat Leon ST Hybrid.
Wat ik nog wel ga proberen is de auto laten voorklimatiseren op netstroom, dat scheelt misschien aan de range 's morgens.
Wat me stoort:
De range: als je tweemaal per week 160km rijdt, kan je dat na een volledige laadbeurt met moeite twee dagen achter elkaar. Als je in deze rotkou 's morgens vertrekt en 80km aan 1 stuk autosnelweg rijdt stuikt de range gewoon in elkaar: dit neemt nl. al 25% van de lading in beslag, ik rijd 121 km/u op de limiter.
Het blijft een stuiter auto, de banden stonden knoerhard fabriek-af. Ik heb al gemilderd naar 2.5 bar vooraan en 2.3 achteraan maar zonder echt resultaat.
Verder mis ik een echte 'kick-down', is dat in te stellen? Ik rijd vaak op de limiter, maar bij deze auto (of is dat BMW?) kan je niet gewoon het hele gas-pedaal indrukken en indien nodig voorbij de grens drukken.
Ik ben wel tevreden over de kwaliteit van de stoelen en binnenafwerking, toch een verschil tegenover de concurrentie. Harman Kardon geluidssysteem is gewoon goed. Ook zijn er niet teveel piepjes en belletjes bij overschrijden van de limieten (snelheid, rijvak,... ). Sturen doet hij gewoon strak. Zicht naar achter is goed ook al is het een relatief kleine achterruit.
Ik denk eraan met mijn vrouw gewoon af te wisselen van auto, om een meer gemengd verbruik te krijgen. Zij moet maar 28 km enkel rijden en dan nog in stadsverkeer. Onze andere auto is een Seat Leon ST Hybrid.
Wat ik nog wel ga proberen is de auto laten voorklimatiseren op netstroom, dat scheelt misschien aan de range 's morgens.
[ Voor 4% gewijzigd door w00Dy op 11-06-2024 09:18 ]
Ik heb nu al twee keer gehad dat als ik 's ochtends in de auto stap, de stoelverwarming en stuurverwarming even aan gaan. Niet heel lang, maar even. Da's best comfortabel en aangenaam. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ingesteld heb.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Volgens mij is er een 'automatisch' instelling, dat die bij bepaalde (lagere) temperaturen zelf aangaat.woutur schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:33:
Ik heb nu al twee keer gehad dat als ik 's ochtends in de auto stap, de stoelverwarming en stuurverwarming even aan gaan. Niet heel lang, maar even. Da's best comfortabel en aangenaam. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ingesteld heb.
Heb dat zelf ooit uitgezet kan ik me herinneren. (stond standaard inderdaad aan)
[ Voor 3% gewijzigd door cd2013 op 11-06-2024 13:07 ]
Dat stuiteren, wat bedoel je daar precies mee?w00Dy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:16:
Ik rijd ondertussen 3 maanden met een edrive20, over het algemeen ben ik gematigd postief.
Wat me stoort:
Te stug of te zwak afgesteld? Aangezien je de bandenspanning hebt verlaagd ga ik ervanuit dat je het te stug vind?
Als ik het met de Q3 vanmezelf vergelijk vind ik deze veel stugger en sportiever afgesteld dan de iX1 (met m pakket) van m’n vrouw. Rijden beide op 19 inch en vind de bmw wat meer comfortabel rijden en de Audi iets meer sportief.
Grappig is dat we onder beide auto’s dezelfde maat en merk banden hebben liggen dus daar kan het ook niet aan liggen.
Welk merk banden heb je als ik vragen mag?
Hier ook, X1 25eRoki schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:17:
Nieuwe terugroepactie op mijn iX1 xDrive30
Continental Ecocontact, wat trouwens een zachte band is (compound), net twee weken met vakantie geweest en het grind kleefde gewoon aan de band bij het wegrijden (auto had dus twee weken stilgestaan)YumaDjango schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:31:
[...]
Dat stuiteren, wat bedoel je daar precies mee?
Te stug of te zwak afgesteld? Aangezien je de bandenspanning hebt verlaagd ga ik ervanuit dat je het te stug vind?
Als ik het met de Q3 vanmezelf vergelijk vind ik deze veel stugger en sportiever afgesteld dan de iX1 (met m pakket) van m’n vrouw. Rijden beide op 19 inch en vind de bmw wat meer comfortabel rijden en de Audi iets meer sportief.
Grappig is dat we onder beide auto’s dezelfde maat en merk banden hebben liggen dus daar kan het ook niet aan liggen.
Welk merk banden heb je als ik vragen mag?
Ik vind de iX1 te stug voor de duidelijkheid, mijn vorige lease was een Mercedes GLC, dan voel je het verschil wel
Ik bedacht me daarstraks ook, ik heb met de xdrive 30 proefgereden, die heeft ook achteraan een motor. Ik kan me niet herinneren dat ik de rit toen stug vond. Maarja, je krijgt zoveel input op een ritje van 30min.
Ik rijd ook de iX1 eDrive20, maar dan met 20". Ik dacht dat het stuiteren bij mij daardoor kwam...w00Dy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:59:
[...]
Continental Ecocontact, wat trouwens een zachte band is (compound), net twee weken met vakantie geweest en het grind kleefde gewoon aan de band bij het wegrijden (auto had dus twee weken stilgestaan)
Ik vind de iX1 te stug voor de duidelijkheid, mijn vorige lease was een Mercedes GLC, dan voel je het verschil wel
Ik bedacht me daarstraks ook, ik heb met de xdrive 30 proefgereden, die heeft ook achteraan een motor. Ik kan me niet herinneren dat ik de rit toen stug vond. Maarja, je krijgt zoveel input op een ritje van 30min.
Klopt dit dat de Hemelbekleiding in Anthrazit nu enkel uitsluitend verkrijgbaar is met een M pakket?
Enkele dagen - weken geleden was dit niet het geval en kon ik dit apart verkrijgen voor +- 280 euro?
Ik zie ook dat de basisprijs een klein beetje gestegen is?
Enkele dagen - weken geleden was dit niet het geval en kon ik dit apart verkrijgen voor +- 280 euro?
Ja dat van de hemel is recent aangepast.SebastienD56 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:29:
Klopt dit dat de Hemelbekleiding in Anthrazit nu enkel uitsluitend verkrijgbaar is met een M pakket?
Dealer melde mij dat mijn bestaande order ook aangepast zou worden.
Ik zag dat je bepaalde abonnementen af kunt sluiten in de bmw store voor functionaliteit in de auto. Is er ergens een overzicht van welke hardware/optie nodig is voor welke functie? Stel ik kies voor een basisuitvoering zonder opties, wat is dan nog achteraf af te sluiten/bij te kopen?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Op autoweg en bij lagere temperaturen haal je inderdaad met moeite een 300km met een volle lading, dus die 80km = 25% is normaal. Dat is een realiteit met een batterij die een nuttige 60kWh heeft.w00Dy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:16:
(...)
Wat me stoort:
(...)
Je kan het verbruik van een EV in kWh/100km eenvoudig omrekenen naar l/100km diesel.
1 liter diesel = 10kWh
Rendement van de dieselmotor is ongeveer 30% gemiddeld.
Dus 10kWh netto aan de wielen is 3l diesel.
Ik zit nu na een kleine 10000km op gemiddeld 18.4kWh/100km. Toepassen van de regel van 3 levert een vergelijkbaar verbruik op van 5.5l/diesel per 100km. En dat is precies mijn gemiddeld verbruik van mijn vorige X1 sDrive18d gemeten over 140000km.
Op veel minder dan een 18kWh gemiddeld gemeten over duizenden km moet je niet rekenen. Dat is gewoon wat een wagen van dat formaat aan energie nodig heeft.
De grootte van de velgen doet er zeker toe. Dat lees je in zowat alle testrapporten ongeacht of dat over EV's of klassieke wagens gaat. Het is niet zozeer de velg als wel de band die erop ligt die verantwoordelijk is.GilbertvH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:17:
[...]
Ik rijd ook de iX1 eDrive20, maar dan met 20". Ik dacht dat het stuiteren bij mij daardoor kwam...
Het is vrij logisch.
De diameter van de velg kan je wel groter kiezen maar de diameter van het wiel moet wel gelijk blijven. Anders past het wiel niet meer in de wielkast en bij de transmissie.
Een grotere velg vereist dus een band met een lagere hoogte. Maar die band moet wel in staat zijn om de schokken op te vangen zonder dat het loopvlak van de band tegen de velg slaat. Er is minder ruimte dus moet de bandflank harder zijn, en dat laat zich dan voelen in een stugger veergedrag.
Ik heb een iX1 xDrive30 op standaard 17inch velgen, en dus met vrij hoge banden maat 65. De auto is niet de meest comfortabele auto qua vering vergeleken met mijn vorige Renaults, maar vergeleken met mijn vorige X1 sDrive18d kan ik niet zeggen dat ik veel verschil merk.
Dit is een echte uitzoeker. Sommige opties hebben namelijk hardware nodig die de software dan aan kan sturen. Andere weer niet. Soms zie je bij pakketten "Voorbereiding voor XXXX" staan, dan is dat hetgeen wat achteraf geactiveerd kan worden via een abonnement. Een overzicht ben ik nog nergens tegengekomen. Maar ik heb er dan ook niet naar gezocht.Ugchel schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:39:
Ik zag dat je bepaalde abonnementen af kunt sluiten in de bmw store voor functionaliteit in de auto. Is er ergens een overzicht van welke hardware/optie nodig is voor welke functie? Stel ik kies voor een basisuitvoering zonder opties, wat is dan nog achteraf af te sluiten/bij te kopen?
Net een testrit gaan doen met een iX1 en die beviel me echt wel. Nu zou ik die adaptive cruise control en lane assist packs erbij willen maar dat is best duur. Een collega vertelt me hier net dat je bijv OBDeleven dongles hebt waar je de hele boordcomputer kan uitlezen en mits wat geprul ook kan schrijven. Hij was vrij zeker dat je die functie gewoon ging kunnen activeren met zo'n dongle, ook al koop je die packs er niet bij. Ik zocht even in dit betreffende topic hier op obd maar vond er niet zoveel informatie over.
Ik wil gerust zelf wat opzoekingswerk doen, maar heeft iemand betere zoektermen? Ik vermoed dat dit wel ergens besproken geweest gaat zijn maar weet niet meteen hoe te zoeken buiten obd of obdeleven.
Los daarvan, klinkt het aannemelijk dat je dat idd gaat kunnen activeren? Bijv ook zetelverwarming?
Ik wil gerust zelf wat opzoekingswerk doen, maar heeft iemand betere zoektermen? Ik vermoed dat dit wel ergens besproken geweest gaat zijn maar weet niet meteen hoe te zoeken buiten obd of obdeleven.
Los daarvan, klinkt het aannemelijk dat je dat idd gaat kunnen activeren? Bijv ook zetelverwarming?