Ik heb eindelijk vorige week ook mijn iX1 in ontvangst mogen nemen. Ik zal een paar foto's posten als ik er een paar mooie geschoten heb.
Ondertussen wat ervaring opgedaan met de auto en zijn rijhulpsystemen. Nog niet echt overtuigd.
1. Systeem start me te langzaam op. Je moet eerst een halve minuut of langer wachten voor je iets aan kan tikken op het scherm. Zet dat ding in standby, en niet uit elke keer. Tis niet dat er geen grote accu in een ev zit.
2. Snelheidswaarschuwingsgeluiden (scrabble!) kan ik niet standaard uitzetten. Ik heb er een shortcut van gemaakt zodat ik dat bij elk ritje kan doen maar tot nu toe hoef ik niet elke rit betutteld te worden. Ik had al wel de limiet van snelheidswaarschuwingen op +167 kmpu gezet.
3. De app structuur voor instellingen vind ik inefficient en onoverzichtelijk. Ik zou gewoon een lijstje/menu willen hebben.
4. BMW augmented navigatie is best handig maar soms niet goed genoeg. Ik verwacht dat het systeem rijstroken herkent en de volgpijl op de juiste rijstrook zet. Net zoals in de HUD.
5. Inparkeren is een leuke gadget maar gebeurt vaak erg inefficient met een heleboel ge-heen-en-weer. Waarbij ook heel veel gestuurd wordt als de auto stilstaat. Daar gaan je bandjes...
6. De BWM assistent heb ik uitgezet. Mijn FIAT uit 2008 verstond me beter. Dat vind ik anno 2024 echt een aanfluiting. Hele simpele dingen als 'Bel persoon a b' of 'Zet de airco op 20 graden' waren al te moeilijk.
7. Harman Kardon geluid is zo-zo. Sub-woofers zijn er wel maar vlak boven dat bereik lijkt een heel gat te zitten. EDM gaat dus lekker maar muziek met een basgitaar komt heel vlak en slecht over (Daft Punk - Doin't Right gaat fantastisch, Chiq - Good Times helemaal niet).
8. Instellingen voor multimediageluid zijn bijna onvindbaar. En als je ze gevonden hebt, heb je maar keuze uit bass en treble en een surround geluid (faders en balance daargelaten). Heb maar een shortcut naar Media gemaakt waar het daar (soms) dan een knop eronder is.
Er zijn nog wel meer dingen maar dan wordt het helemaal een zeiklijst. De auto doet namelijk ook echt een heleboel goed
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.