IX1 e20 XLine
saffier zwart metallic
spiegelkappen zwart
M hemelbekleding anthraciet
18" bicolor velgen
HK surround sound
verwarmde voorzetels
premium pack pro
driving assistant pack
driving assistant pack plus
zonnewerend glas achteraan
trekhaak
zonder monogram
September 2023 besteld , half maart 2024 geleverd bij de concessiehouder (collega's die ook besteld hadden in september maar met minder opties, die waren al bij de concessiehouder voor eind december).
twee weken in bezit, 1200 km mee gereden en wel wat goede punten en slechte punten
- rijd vlotjes, meer dan pk's genoeg om vlotjes te rijden (toch al rijdend en optrekken, vanaf stilstand houdt de tractiecontrole toch wel heel veel pk's tegen heb ik de indruk).
- Zicht door de vooruit absoluut voldoende, spiegels groot genoeg
- HK geluid is goed en speakers kunnen echt luid met bas volle bak zonder ook maar een rammelend of krakend geluid te horen.
- stuurwiel heel licht (al lijkt het wel hoe sneller je rijd hoe stroever het stuurt ), bij niet snelweg rijden is het stuur wel heel licht, kan je letterlijk met 1 vinger sturen wat dus soms ook wel de nodige slingeren veroorzaakt op de weg aangezien het stuur heel gevoelig is dan.
- adaptive cruise control: gaat soms wel de mist in waar je dan vol op de rem moet duwen om niet vanachter op iemand te rijden (wil bv tegen 100% vertrekken terwjil jij en het verkeer voor je stil staat en je geen enkele knop of pedaal aanraakt). Wordt ook veel plek tussen gelaten op je voorligger (past met gemak 1.5 tot 2 auto's tussen, ook al staat de slider van "pas de afstand aan de snelheid aan" uit.
- assisted drive : wil soms echt heel dicht tegen de witte volle streep gaan rijden waardoor je met je spiegel tegenliggers zou raken. Wringt ook tegen langs alle kanten dus nog niet al te veel met de setting aan gereden.
issue die ik ermee heb:
- Je opent je deur om iets uit de wagen te halen, er wordt geen profiel geselecteerd -> dus valt hij terug op het default profiel en begint de radio te spelen -> niet zo aangenaam voor de buren en irritant. Zolang ik niet full power vraag (analogie de auto start, hoeft er niets aan te springen/ auto af te spelen)
- Echt traag om te vertrekken: Je opent je deur, je stapt in (wachten tot het splash screen weg is, je profiel selecten, 'even geduld', wachten tot android auto verbonden is, dan waze opstarten -> ben ik toch al meer dan een dikke minuut tot anderhalve minuut in de auto , en durf hem niet in achteruit te zetten want dan blijft de parking camera irritant lang aan. En terwijl dit alles loopt is de interface hopeloos traag en reageert niet vlotjes
- Vering is soms echt hard (kleine oneffenheden op de weg die mekaar snel opvolgen voelt hetzelfde aan als geen vering te hebben op de wagen) echt hobbelen over de weg en niet echt comfy
- Enkele keren al tijdens de rit: android auto die er gewoon mee stop (kan ook aan mijn telefoon liggen), maar dan ook met geen stokken meer aan de praat te krijgen (apparaat niet compatibel, bluetooth niet verbonden (al is wel verbonden), resetten, .... helpt allemaal niet. Opgeven, auto parkeren. Uurtje later vertrekken, niets doen: verbind zonder problemen ineens.
- Al paar keer gehad (per ongeluk , bmw assistant oproepen via knop op stuur) -> radio /android auto/ bluetooth whatever kan je niet meer volume aanpassen -> blijft elke keer op het scherm tonen dat je het geluid van de spraak assistent aanpast . Hetgene dat voorlopig helpt is dan gewoon nog eens op de knop van spraak assistent te drukken en gewoon te annuleren door er nog eens op te drukken -> nu kan je wel weer gewoon volume radio,... aanpassen
- Nog niet gevonden (of mss niet mogelijk) , nogal gevoelige ogen voor licht -> interieur lampjes hoeven van mij niet aan te springen bij openen wagen / uitstappen) nog niet gevonden hoe ze altijd uit te krijgen.
- lane assistant (intelligent of waarschuwing bij gevaar) -> soms gevoelig, soms ook gewoon niet en kan je letterlijk 1.5 meter over de volle witte lijn rijden voor er feedback komt dus niet echt consistent te noemen. Ook de eventuele stuurhulp reageert net iets te laat indien ik toch wil 'overriden' omwille van gevaar op de weg
- auto parkeren : Enkel als er andere voertujgen of obstakels zijn waar de auto zich op kan baseren, al de rest wordt genegeerd (dus belijningen). Dus maw staat je collega autobestuurder geparkeerd zonder de lijnen te respecteren zet de auto zich er mooi scheef naast over alle lijnen heen. Voorwaarts parkeren , achteruit parkeren, parallel parkeren: neemt soms echt de meest bizarre plek om te parkeren: loodrecht tussen de haag en een geparkeerde auto (plek zowiezo te klein om parallel te parkeren), in het midden van de weg een parkeerplek aanduiden (twee baans vak), en je hebt ook totaal geen idee welke plek hij nu zal nemen , behalve als je het start, dan kan je ongeveer zien welke plek hij neemt. Soms negeer je een plek (je hoort de beep)maar je ziet het volgende : is een uitrit dus nee die plek niet, je rijd verder hoort opnieuw een beep en duid aan ok parkeer maar, rijd letterlijk 30 meter achteruit en wil zich voor de oprit parkeren. Ik kan dan door een lijst van 4 mogelijke parkeer plekken scrollen maar zoals hierboven heb je totaal geen idee welke plek nu wat is. Dus voorlopig parkeer ik hem manueel zonder issues.
Misschien is het even wennen aan alle snufjes maar voorlopig lijkt het toch net niet 'klaar' te zijn.