Ik heb de Pro, maar ik vind dat er niet écht heftige verschillen zijn met Plus...
Beide ondersteunen Adaptive Cruise Control met een start/stop functie, enige verschil is dat die van de Pro tot 210 gaat, en de Plus tot 180. En... Fun fact... de iX1 gaat maar 180. Dus die kun je feitelijk negeren.
Beide ondersteunen Lane Assist.... met het verschil dat lane assist in de Pro je "in de rijbaan houdt", en óók zou werken bij filerijden, en de Plus je "in het midden van de rijstrook houdt door je te corrigeren". Ik zei tegen m'n dealer "ik wil geen ping-pong lane assist die me continu van links naar rechts op en neer laat gaan", waarop het antwoord was "dan wil je zonder twijfel de Pro versie van driving assist". In hoeverre de Plus versie je ping-pongt kan ik niet beoordelen, maar ik kan wel zeggen dat de Pro me goed in de rijbaan houdt, óók bij bochten, en ook wat vaker links/rechts op de strook trekt als de auto in een andere rijbaan strak op de middenstrook rijdt.
Wat ik wel fijn vind is de Cross-traffic voren warning, zeker als je vaker op plekken komt waarbij je beperkt zicht "om de hoek" hebt en mensen niet netjes rijden... daar kan het iets toevoegen. Heb zelf al een keer op de parkeerplaats bij de Appie er voordeel van gehad omdat ik niet door een Poolse werkbus heen kon kijken, en degene op de parkeerplaats alles behalve stapvoets voorbij vloog
Evasion Assistent heb ik nog niet mogen ervaren, en hoop ik eigenlijk nooit te ervaren, maar het zou werken als zijnde dat de auto zelfstandig kan uitwijken voor grote obstakels op de weg, en ook als je buurman van rijstrook wisselt zonder te zien dat jij in z'n dode hoek zit, dan zou de Pro daar ook op acteren door middel van een uitwijkende beweging.
Lane change assistant... geen idee waar dat bij precies zit, dat staat namelijk nérgens in de prijslijst, maar bij de Pro kan de auto zelf van rijstrook wisselen als je het knipperlicht activeert. Leuke gimmick, zeker relaxed bij lange stukken rijden, maar "nodig", zeker niet.
Heb je voldoende info om zo je besluit te kunnen vormen?