Ngrum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:41:
Ik sta op het punt om een nieuwe bedrijfswagen te bestellen en ik twijfel tussen de iX1 en de i4 GC.
...
Daarnaast heb ik ook nog opties voor een polestar 2, Volvo C40, Mercedes EQA of Audi Q4 e-tron.
Hier even mijn mening, aangezien in mijn shortlist ook een groot aantal van deze voorkwam.
Polestar 2, zou een serieuze optie zijn geweest, ik vind de Polestar 2 gewoon echt een gave bak om te zien qua styling. Maar... voor mij was de beperkte kofferbak en ruimte met twee achterwaartse kijkende kinderzitjes de grote dealbreaker.
C40, ook een serieuze optie, maar met levertijden van 12-15 maanden (op het moment van mijn besteldatum, en ervaring van diverse collega's), viel die heel snel af. Ik wilde niet meer dan een jaar wachten op een auto

Nog los van dat ik de kofferruimte érg mager vind in de C40. Die 2 opties hebben me wél doen kijken naar een XC40 als alternatief die beide problemen oploste, maar die helemaal niet interessant was financieel t.o.v. de iX1.
De EQA.... tsja, smaken verschillen, maar als ik die van een afstandje zie rijden, dan vind ik het net een anonieme chinese EV met de achterlichten. Zal van binnen vast hele prettige auto zijn, maar van buiten ziet het er inspiratieloos uit.
Q4, een hele mooie auto... maar wat wordt die snel onevenredig asociaal duur. Vooral als je bedenkt dat de accupacks hetzelfde is in de 40/45/50 linie, en er enkel een verschil zit in één of twee motoren... en het dus tussen de 45 en de 50 een kwestie is van software die je prestaties beperkt. Pure hebberige geldklopperij. En dat in combinatie met dat de snelste Q4 het qua prestaties aflegt tegen een iX1.... met een prijsverschil van 10K+... ik ben niet eens naar de showroom geweest kan ik zeggen.
Verder sluit ik me aan bij wat al gezegd is, vooral de keuze maken in wat
jij belangrijk vindt. Comfort, gadgets, looks, opbergruimte... allemaal persoonlijke voorkeuren.