In de categorie wist-je-dat.... wist je dat als je de parkeerknop op je middenconsole een paar seconden (ik dacht 3) vasthoudt dat hij direct begint op te nemen, en daarbij ook de tijd vóór het indrukken van de knop meeneemt? Ik heb het ingesteld op 30 sec voor, en 30 sec na.
Ongevallen neemt ie al op (al hoop ik dat nooit mee te maken).
En... als je Alarm klasse 3 hebt, dan neemt ie ook rondom de auto op als ie opvallend gedrag detecteert (incl. notificatie via de MyBMW app!). Zelf niet voor klasse 3 gekozen, dus dat kan ik niet testen.
Ik wil binnenkort nog eens naar een USB-C stick opnemen, kijken of het dan langer kan dan max 1 minuut, en dan miss eens overwegen om een goeie mini stick aan te schaffen.
Wat me wel opvalt is dat de interne opslag er vrij snel van volloopt, ik heb nu een stuk of 6 filmpjes erop staan (testjes tijdens proefritten met vrienden), maar kreeg de melding dat het geheugen bijna vol was.
• Lane assist werkt super Ook hier werkt dit veel fijner dan bij VAG. Trillen van het stuur is veel subtieler, eerst lampjes in het stuur die knipperen ipv de volle paniekstand met geluid als je je handen iets te lang van het stuur hebt.
Grappig, ik vind de implementatie van VAG juist vele malen ontlastender voor mij als bestuurder! M'n VW hiervoor kon ik veel meer blind vertrouwen, deze ben ik veel actiever aan het rijden. De BMW trilt met het stuur, knippert met de lampjes, geeft een melding op het scherm "Blijf op de rijstrook", én stuurt me bij.... m'n VW hiervoor stuurde gewoon subtiel naar het midden van de baan (met adaptief mijn voorkeur van links/midden/rechts hangen op een baan), geen piepjes, trillingen, niks... dat vond ik rustiger rijden iig. Ik merk dat ik juist nu veel vaker Assisted Driving aanzet om het maar "relaxed" te maken op de autoweg, terwijl ik bij m'n VW veel vaker gewoon op het systeem vertrouwde.
• Kofferbak 'opentrappen' staat nergens aangegeven maar zit er wel op. Ook hier een grote verrassing. Geen idee dat ik dit had maar werkt best aardig. Maar je moet wel geduld hebben.
Het werkt beter dan verwacht, als je eenmaal weet wáár en hoe je moet schoppen. Ik heb een M pakket en een trekhaak, en bij mij zit de sensor merkbaar naar rechts uit het midden onder een vin in de bumper. En, je moet ook daadwerkelijk onder de auto schoppen, tot +/- 10cm van de bumper af. Het heeft me een aantal keer oefenen gekost, maar het werkt inmiddels 95/100x meteen.
M'n dochter van 2 heeft goed opgelet hoe ik het doe... want die heeft me al een paar keer de klep dicht geschopt terwijl ik nog spul stond in te laden. • Audiobegeleiding stem is echt dom. Dit is wat mij betreft een misser en zal ik nooit gaan gebruiken.
Eens, al moet ik zeggen dat nu ik een beetje eraan gewend ben dat ik al wat meer commando's ken. Maar "Hallo BMW, ik wil naar huis rijden" is het enige commando dat me daadwerkelijk naar huis brengt. Veel andere commando's "navigeer naar huis" of "ik wil naar huis" navigeren me naar Huizen
Ik zoek nog naar een goede lijst met voice commando's voor iDrive 8, want de helft van commando's voor iDrive 7 werkt niet...
• Spiegels klappen niet in bij op slot maken van de auto. Klein detail, nog niet gevonden hoe ik dit aan moet zetten.
Kun je configureren in je instellingen. Merk wel op dat je daardoor waarschijnlijk je iPhone's "Passieve toegang" wil uitzetten qua digital key... ik had dat iedere keer als ik in de buurt kwam dat de spiegels in-en-uitklapten. Daar werd ik zelf gestoord van. Ligt ook wel aan de layout van je huis vs oprit... bij m'n ouders had ik er geen last van, bij m'n eigen huis wel.
• Blokjes in de achterruit zijn niet zo mooi. Als ik met mijn zonnebril door de achterruit kijk zie ik allemaal blokjes. Het zal waarschijnlijk de verduisterende folie zijn, dat is niet zo mooi.
Dat is vreemd, met 2 gepolariseerde zonnebrillen geen last van hier, met de standaard af-fabriek blindering, dus geen folie o.i.d. Enige wat ik van een gepolariseerde zonnebril merk is dat de HUD donkerder wordt, maar geen blokjes in de ruit.
• Minder opslagruimte in de cockpit dan verwacht Het mantra "Out of sight, out of mind." gaat niet op in deze auto, Ik heb voor mijn gevoel te veel losslingerende zooi in de auto. Dat maakt mij onrustig dus ik ga opbergvakjes kopen zodat ik de parkeerkaart, pennen, kauwgom etc niet in het zicht heb liggen.
True story! Ik vind de zwevende middenconsole echt een gemiste kans qua opslag. Vooral omdat het zwevende deel ook niet bepaald makkelijk toegankelijk is als er 2 mensen voren in de auto zitten. Leuk voor de looks, maar van mij had het ook dicht gemogen (en als er ooit een aftermarket optie komt, dan zet ik die nog wel erin ook

)
Gister ook nog een bijzonder iets.... ik navigeer naar huis, wist dat ik thuis makkelijk kon redden, maar de navigatie bleef me steevast langs een snellader onderweg sturen omdat het bij aankomst maar 7% zou zijn. Ik zou eigenlijk nog wel m'n thuislader willen invoeren op een of andere manier zodat als ik het red tot thuis, hij me niet langs een snellader stuurt. Of simpelweg de optie "niet opladen" als alternatieve route kunnen kiezen. Ik snap dat bij reguliere ritten hij er meer rekening mee houdt, maar als ik "Thuis" selecteer, dan zou ik hopen dat ie slimmer was en gewoon een route uitstippelde zonder laadpunten onderweg.