Lokale, slimme, bekabelde wandthermostaat gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een wand-thermostaat die aan de volgende wensen voldoet;
  • Lokaal bruikbaar zonder internetverbinding
  • Bekabeld, zonder 'receiver' of gateway in de CV ketel
  • Zonder eigen hardware bridge die in de router moet
  • Voorkeur voor ZigBee Dit blijkt lastig
  • Compatibel met Home Assistant
  • Zonder Google- of ander account
Mijn voornaamste doel is om de temperatuur van de thermostaat op basis van (Aqara) sensoren te verhogen of verlagen. Bijvoorbeeld als ik eerst niet thuis ben en dan gaat de voordeur open, de verwarming aanzetten, of de verwarming uitzetten als Home Assistant weet dat ik naar bed ga. Zone-regeling is (nog) niet nodig maar ik zou natuurlijk wel een future-proof systeem willen.

Relevante hardware en software die ik gebruik
Ik gebruik de volgende CV- en smarthome hardware en software:
  • Intergas HRE 2418 CV Ketel met OpenTherm
  • Honeywell Chronotherm Touch Thermostaat
  • Radiatoren (geen vloerverwarming)
  • Eurotronic Spirit ZigBee Thermostaatknop*
  • *als test, nog niet gemonteerd
  • Home Assistant Container
  • ODROID-N2+ NUC
  • Zigbee antenne (Conbee II)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn hardware-modellen uitgezocht, alle topics met Zigbee-tag bekeken, ook die over Zigbee thermostaten, en ook Ervaringen met goedkope slimme thermostaten, Welke thermostaat moet ik kiezen? en Lokale slimme thermostaat voor bij moeders thuis.

Ik heb ook de volgende merken/modellen bekeken;

[ Voor 7% gewijzigd door Siparti op 19-11-2022 12:04 . Reden: Nefit Easycontrol toevegoegd, Tado/HomeMatic hardware bridges toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47
Toevallig ben ik ook aan het kijken voor mijn Intergas Kompakt HRE, ik zit nog te twijfelen of ik eerst alleen een 'slimme' thermostaat neem of direct iets met zones. Ik heb als eis dat ik het makkelijk kan instellen en ik het via bv. Home Assistant kan uitlezen/instellen.

Nu kwam ik deze pagina tegen op de Plugwise site:
https://www.plugwise.com/compare-the-zone-control/

Als je naar beneden scrolled kom je 'Other details' tegen en daar hebben ze voor de Plugwise zone control, de Honeywell Evohome en de Tado regels voor 'Installation without internet' en 'No usage data upload'.

Ik kom dit linkje tegen in een ander draadje over Tado alleen lokaal te gebruiken:
https://community.tado.co...istant-tado-local-control
Met wat caveats:
https://community.home-as...-no-hvac-mode-auto/252623

Mijn vermoeden is dat de Plugwise oplossing wellicht het beste past bij in ieder geval mijn wensen, de phone app werkt niet zonder internet, maar wel via de webapp. Ik vraag me echter af of je die app wel wil gebruiken als je alles wil aansturen via Home Assistant. Er is een Home Assistant app, die je kan gebruik met een zelf draaiende server.

Ik moet gaan kijken wat voor aansluitingen er hier op de radiatoren zitten en of dat gaat werken met het aanbod. If not, ga ik dan een loodgieter inhuren om dat te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is een domme thermostaat met een OTGW een optie? [OTGW] OpenTherm gateway

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX