Ervaringen met goedkope slimme thermostaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik moet momenteel het hele huis, 140m2, verwarmen om overdag warme kantoren, 30m2, te hebben. Ik ben op zoek naar een manier om dit slimmer te doen. Ik moet een manier bedenken om mijn vloerverwarming en twee hulpradiatoren in de huiskamer los van de radiatoren in mijn kantoor te kunnen bedienen. Ik heb in elk geval een ‘radiatorknop’ of schakelaar nodig voor de vloerverwarming, minimaal 4 slimme thermostaatknoppen en misschien ook een huiskamerthermostaat om de ketel zelf aan te sturen. Ik doe al vrij veel met Zigbee, geofencing, camera’s, bewegingssensoren, deur/raamsensoren en verlichting. Hier past mijn verwarming ook goed tussen.

Nu heb ik gekeken naar Tado, Honeywell, Nest, Anna en vele andere gangbare merken, en hun reviews zijn niet goed en de prijzen zijn erg hoog. Voor 4 thermostaatknoppen en een muurthermostaat ben je zo 300 euro verder.

Maar op AliExpress zie ik vergelijkbare apparaten voor een fractie van de prijs. Dan kan ik voor 150 euro klaar zijn. Dit bijvoorbeeld:

20 euro: Tuya Smart ZigBee Radiator Actuator TRV Programmable Thermostatic Radiator Valve App Remote Temperature Controller Support Alexa
https://a.aliexpress.com/_vF5KLq

25 euro: AVATTO Tuya WiFi Smart Thermostat, Electric Floor Heating Water/Gas Boiler Temperature Remote Controller for Google Home, Alexa
https://a.aliexpress.com/_uIy7P2

Maar ik heb wat vragen en twijfels. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit soort goedkope thermostaten? Mijn beeld is dat deze apparaten hetzelfde kunnen als hun broertjes met een Europees merkje erop.

Ook vraag ik me af welk type ik moet kopen. Het lijkt erop dat de Chinese versies allemaal 230V nodig hebben. Dat kan ik natuurlijk regelen (er is een stopcontact in de buurt van de thermostaat), maar zou liever gebruik maken van de 24V OpenTherm connectie vanuit mijn Remeha Avanta 35C. De enige keuze die ik zie echter is 3A en 12A?!

Daarnaast heb ik geen idee hoe ik zoek op Modulerend. Ik weet dat mijn ketel dit ondersteund en ik dus geen aan/uit thermostaat moet gebruiken. Maar hoe heet dit in het Engels?

Thanks voor de input alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ik heb de radiatorknop besteld. Een zien of die doet wat ie beloofd. Ik zal mijn ervaringen hier delen.

De thermostaat wacht ik nog even mee tot ik er één vind die gebruik kan maken van de 24V van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je moet er dan rekening mee houden dat er zeker twee niet slimme radiatoren open staan omdat die radiator nu niet communiceert met je cv. Anders kan die zijn warmte niet kwijt als die slimme thermostaat de temperatuur voldoende vind.

Dus het is minder foolproof, maar zal verder wel werken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HenkEisDS Je hebt al besteld, maar ik zie je topic nu pas. Ik heb in ieder geval goede ervaring met de nieuwere versie van de radiatorknop die jij hebt besteld. Omdat hij nieuwer is kost hij ook wat meer.

Als ik een nadeel moet noemen is het de bevestiging. Ik vind het niet echt duidelijk aangegeven wat de positie is om de radiatorknop op de adapter te plaatsen en te draaien voor een lock. Dat was in mijn geval wat trial-and-error, zeker bij de knop die een beetje verstopt zat achter een bureau :P

De techniek is vrij simpel en zal hetzelfde zijn als bij duurdere knoppen: er zit een motortje in dat een staafje beweegt. Dat staatje drukt vervolgens je thermostaatventiel in.
Zelf gebruik ik de radiatorknoppen via Zigbee2MQTT in combinatie met Home Assistant.

Voor de thermostaat kun je ook een reguliere OT thermostaat nemen (of houden) en tussen de ketel en de thermostaat een OpenTherm gateway stoppen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 30-11-2021 10:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Hey @Gizz

Ik was ook van plan eerst Tado te kopen, maar zoals aangegeven, vind je meer negatief dan positief van tegenwoordig.
Dus die kranen van Ali, hoe laat je die zeggen aan je CV dat die moet aanspringen? Ik heb nu een Honeywell Lyric maar indien nodig kan ik die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
@SiXke De slimme thermostaatknop kan straks alleen een kamer kouder kan maken, niet warmer, omdat hij totaal niet communiceert met de ketel. :) Opzich niet erg voor nu, als ik hiermee al kan voorkomen dat mijn slaapkamer overdag opwarmt terwijl dit niet nodig is heb ik al enige winst behaald. Straks als ik ook een geschikte thermostaat voor aan de muur heb wil ik wel de ketel laten aansturen door een radiatorknop.

@Gizz Fijn om te horen dat jij goede ervaringen hebt met een radiatorknop uit dezelfde serie. Ik had niet eens gezien dat er ook nieuwere bestonden. Aangezien ik er nog 3 of 4 nodig heb zal ik daarvoor de nieuwere kopen. Ik heb geen hub erbij besteld omdat ik vermoed dat ik deze gewoon aan mijn Silvercrest (Lidl) hub kan hangen en de aansturing dan via de Tuya app doe. Het lijkt me fantastisch om de verwarming ergens uit te zetten als er een raam open gaat bijvoorbeeld.

OpenTherm gateway klinkt interessant, maar gebruik denk ik liever off-the-shelf producten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door HenkEisDS op 30-11-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexzhou
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-12-2021
Waarom gebruik je in plaats daarvan geen 4G-gestuurde schakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 10:41
Ik heb inmiddels een thermostaat van dit type gekocht en aangesloten op onze electrische vloerverwarming in de badkamer. Vervolgens gekoppeld aan de Tuya app en ik ben er tot nu toe positief over. De bouwkwaliteit is goed en via de Tuya app eenvoudig op wifi aangesloten.

https://nl.aliexpress.com/item/32905181466.html

Helaas is de API van Tuya niet helemaal goed, waardoor de temperaturen nog niet goed in Home Assistant terugkomen, maar daar wordt volgens mij aan gewerkt.

• superjulian
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:20
@born2tweak Hoe verliep de installatie van de thermostaat? Was het eenvoudig te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 10:41
@superjulian ja zeker. Het aansluiten met schroefterminals op je huidige bedrading. Ook de aansluiting met NTC weerstand klopt volgens mij qua weergave. Verder is het gewoon Tuya en ik heb hem via wifi aangesloten, dus dat verloopt ook zonder issues. Enige dus dat de api van Tuya nog niet goed werkt met Home Assistant.

Ik denk dat ik er al met al 10 minuten mee bezig was. Tip: het frontje kun je er af schuiven, dat had ik eerst niet door. Daardoor kun je hem in de wand doos vastschroeven en daarna er weer op schuiven :)

[ Voor 24% gewijzigd door born2tweak op 23-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 12:31

Nark0tiX

Software Engineer

born2tweak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:58:
@superjulian ja zeker. Het aansluiten met schroefterminals op je huidige bedrading. Ook de aansluiting met NTC weerstand klopt volgens mij qua weergave. Verder is het gewoon Tuya en ik heb hem via wifi aangesloten, dus dat verloopt ook zonder issues. Enige dus dat de api van Tuya nog niet goed werkt met Home Assistant.

Ik denk dat ik er al met al 10 minuten mee bezig was. Tip: het frontje kun je er af schuiven, dat had ik eerst niet door. Daardoor kun je hem in de wand doos vastschroeven en daarna er weer op schuiven :)
Ondersteund die tuya thermostaat ook opentherm? Zit ook al een hele tijd naar de knoppen te kijken. Maar zoek nog een thermostaat om de ketel aan te sturen.

Anders krijg ik de zolder nooit warm als de woonkamer al op temperatuur is.

Werk nu ook veel thuis en verwarm m'n hele woning als ik op kantoor (zolder) zit... Aan al die knoppen draaien ben ik zat 😂

Zoek dus een thermostaat om de ketel aan te zetten bijv via homeassistant. Als er een knop op een hogere temp staat ingesteld, dan de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin-says
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-02-2022
Ik vraag mij af hoe de Smart radiatorknop met de cv kan communiceren ?

Ik heb via Ali de Zigbee Radiator Thermostaat Valve Wifi gekocht samen met een Gateway en de Avatto Tuya Zigbee Slimme Thermostaat 3A.
Alles lijkt te werken ook via Google assistant, maar als ik op de slaapkamer een hogere temperatuur instel dan gebeurt er niks met de ketel.

Mijn vraag is dan ook : Hoe krijg ik dit wel voor elkaar ?
En mijn tweede vraag: Hij is nu via het dry contact aangesloten op de aan uit contact van de Ketel, maar ik zou hem ook graag via de open therm willen aansluiten. Hoe doe ik dit ?
Gaat om deze Thermostaat.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.6e684c4dgYpAiT

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Erwin-says ik zie OpenTherm niet in de spec staan, dus lijkt me niet dat dit werkt.
Veel (alle?) OpenTherm ketels kunnen echter ook gewoon middels aan/uit aangestuurd. Je moet zorgen dat je maar 1 ketel-regelaar hebt en meerdere radiatorknoppen die met de regelaar communiceren dat ze warmte nodig hebben. Geen idee hoe dat met dat Chinese spul voor elkaar te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Dat is ook een beetje waar ik tegenaan liep @Erwin-says. En als je zoek op Ali op OpenTherm kun je vaak wel dingen vinden, maar nergens in de specs staat dan zwart op wit dat het wordt ondersteunt.

Ik moet toegeven dat ik mijn zoektocht naar een goedkopere thermostaat heb opgegeven en dat ik een Tado heb gekocht. :$ Deze ondersteunt OpenTherm en ik merk dat dit vaak gebruikt wordt. Ik zie in de Tado app dan maar 1 of 2 streepjes ipv de volledige 3, dus hij stookt maar een beetje als het nodig is. Ik zou dus ook niet een thermostaat kopen zonder OpenTherm.

De slimme thermostaatknop die ik van Ali heb gebruik ik nu waar ik wil voorkomen dat het warm wordt tenzij aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. In mijn garage bijvoorbeeld mag het niet vriezen, dus als de knop merkt dat het te koud wordt gaat er een alarmpje af en gaat de thermostaatkraan open. Idem op zolder straks. En ik denk dat ik nog wat van die knoppen koop voor onze kantoortjes en slaapkamer, die ruimten hoeven namelijk maar een deel van de dag aan te staan en de rest van de dag mogen ze uitblijven. Denk dat ik op deze manier al wat energie kan besparen.
Pagina: 1