Toon posts:

Lokale slimme thermostaat voor bij moeders thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-03 23:09
Beste medetweakers,

Mijn vraag
Vanwege omstandigheden woon ik weer bij mijn moeder thuis. Een paar jaar geleden heb ik hier al een begin gemaakt met smarthome d.m.v. Philips Hue, waar elke dag met plezier gebruik van wordt gemaakt.

Nu ben ik op zoek naar een thermostaat met appbediening en evt. mogelijkheid tot zoneregeling. Ik kwam er echter achter dat bij alle gangbare slimme thermostaten (Tado, Plugwise, Remeha, Netatmo, Homematic) de app alleen via de server van de fabrikant lijkt te werken. Het lijkt erop dat je dus niet met de app direct via het lokale netwerk de thermostaat kan bedienen (dus zoals Philips Hue wel werkt).

Ik zag dat je Plugwise en Homematic evt. wel via Home Assistant lokaal zou kunnen bedienen. Momenteel wordt er echter geen Home Assistant gebruikt, en dit zou de zaak ook weer complexer maken. Gezien ik in de toekomst weer op mezelf wil gaan wonen moet het wel 'mom-proof' zijn :P en dus heeft Home Assistant niet mijn voorkeur.

Vandaar mijn vraag: kent iemand een thermostaat met app die NIET via een server van de fabrikant werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ketel: Remeha (Avanta? daar lijkt hij op), geplaatst door de (sociale) woningbouw
  • Thermostaat: Remeha qSense
  • Smartphones: iOS en Android
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hierboven genoemde merken thermostaten.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 14:05
nest?

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
Plugwise werkt puur lokaal.

Alleen als je van buiten je netwerk de boel wilt bedienen gaat het via hun server.

• Lrrr
Kan je die ook zonder Google-account gebruiken? Sowieso ben ik eigenlijk geen fan van Google-apparatuur ivm profilering.
tweedebas schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:56:
Plugwise werkt puur lokaal.

Alleen als je van buiten je netwerk de boel wilt bedienen gaat het via hun server.
Ook via de Plugwise app? Ik kreeg de indruk dat alleen hun webUI lokaal werkt, maar als dat ook bij de app zo is, zou dat wel kanshebber kunnen zijn.

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-03 10:58
Het is mogelijk om Tado lokaal te gebruiken in combinatie met Home Assistant: https://community.tado.co...istant-tado-local-control

Ik ben hier ook naar aan het kijken om dit ergens in de komende weken op te zetten.

[Voor 21% gewijzigd door DynaSpan op 14-01-2022 09:54]

• Lrrr
DynaSpan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:54:
Het is mogelijk om Tado lokaal te gebruiken in combinatie met Home Assistant: https://community.tado.co...istant-tado-local-control

Ik ben hier ook naar aan het kijken om dit ergens in de komende weken op te zetten.
Dit had ik ook al gezien, maar valt een beetje onder deze clausule:
Lrrr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:59:
Ik zag dat je Plugwise en Homematic evt. wel via Home Assistant lokaal zou kunnen bedienen. Momenteel wordt er echter geen Home Assistant gebruikt, en dit zou de zaak ook weer complexer maken. Gezien ik in de toekomst weer op mezelf wil gaan wonen moet het wel 'mom-proof' zijn :P en dus heeft Home Assistant niet mijn voorkeur.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:36
Nefit Easy hebben wij hier hangen en is ideaal. Gebruiksvriendelijke app, echter is de Nefit Easy niet meer vekrijgbaar maar wel de Easycontrol van Nefit.

Heb ik al op verschillende plekken gezien en wat ik er van hoor zijn het alleen maar positieve ervaringen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo heel vaak de slimme thermostaat op mijn telefoon open, wij hebben vloerverwarming en dan is het belangrijk om het zo stabiel mogelijk te houden.

https://www.nefit-bosch.nl/producten/thermostaten/nefit-easy
https://www.nefit-bosch.n.../thermostaten/easycontrol

• Lrrr
Jordyz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:59:
Nefit Easy hebben wij hier hangen en is ideaal. Gebruiksvriendelijke app, echter is de Nefit Easy niet meer vekrijgbaar maar wel de Easycontrol van Nefit.

Heb ik al op verschillende plekken gezien en wat ik er van hoor zijn het alleen maar positieve ervaringen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo heel vaak de slimme thermostaat op mijn telefoon open, wij hebben vloerverwarming en dan is het belangrijk om het zo stabiel mogelijk te houden.

https://www.nefit-bosch.nl/producten/thermostaten/nefit-easy
https://www.nefit-bosch.n.../thermostaten/easycontrol
Dit ziet er wel goed uit. 2x zo duur als de Plugwise, maar ze geven wel (in de FAQ) duidelijk aan dat het geheel lokaal werkt. Is een kanshebber, thanks voor de tip!

• tweedebas
Lrrr schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Ook via de Plugwise app? Ik kreeg de indruk dat alleen hun webUI lokaal werkt, maar als dat ook bij de app zo is, zou dat wel kanshebber kunnen zijn.
Dat zou ik eens moeten proberen als ik het internet eruit trek. Ik denk dat hij misschien wel via de app aan de server vraagt waar hij intern wezen moet omdat het grote publiek niets met ip-adressen kan.
Zal het straks eens proberen.

Maar een shortcut naar het lokale ip adres en op je home screen zal wel gaan werken voor de webgui die ongeveer identiek is aan de app. Alleen de login opslaan ik in je browser.

• Lrrr
tweedebas schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:31:
Ik denk dat hij misschien wel via de app aan de server vraagt waar hij intern wezen moet omdat het grote publiek niets met ip-adressen kan.
Zal het straks eens proberen.
Nou ja bij Philips Hue discovert hij dus gewoon de Hue bridge op je lokale netwerk. Mocht het nog lukken om dit te proberen dan hoor ik het graag :*)

• tweedebas
Lrrr schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Nou ja bij Philips Hue discovert hij dus gewoon de Hue bridge op je lokale netwerk. Mocht het nog lukken om dit te proberen dan hoor ik het graag :*)
Zonder internet verbinding kan de app geen verbinding krijgen over de wifi. De webgui blijft wel werken.

• Lrrr
tweedebas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Zonder internet verbinding kan de app geen verbinding krijgen over de wifi. De webgui blijft wel werken.
Jammer, dat dacht ik al. Misschien toch serieus naar de Bosch/Nefit kijken die @Jordyz aandroeg. Bedankt voor het testen iig! :)

• Van Rossum
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-02-2022
Ik heb ook een Bosch EasyControl thermostaat gekocht voor mijn Nefit ketel noodgedwongen in december 2021. Deze thermostaat kan je veel te veel aan instellen. Tot nu toe werkt het niet naar behoren. Al meerder mails naar Nefit gestuurd. Die blijven het probleem afwijzen naar een installateur. Dat betekend dat je er nog eens vele honderden euro's bij kan leggen. Dit is een service van niets. Het zou EASY moeten zijn.
Op de eerste plaats moest er bij deze ketel een extra interface bij oké gedaan, werkt wel goed.
Nu moet de gevraagde temperatuur naar 26° om 21,5° in de kamer te krijgen. Zet je de weersafhankelijke regeling uit gaat het beter en kan de gevraagde temperatuur naar beneden.
Ik ben in het bezit van een ketel tester maar die geeft niet weer wat het probleem is.
Kort om een waardeloze thermostaat. Niet aan beginnen. Nefit help alleen maar met dat er een installateur moet komen die ik mag betalen. Ik heb er een installateur bij gehad en kwam er ook niet uit.
Zit nu elke dag te stoeien met de instellingen en dat al maanden. De ketel heeft altijd goed gewerkt met weersafhankelijke regeling met de 400 tot de oude stuk ging.
Al veel geprobeerd met de stooklijn zonder succes. Ik wordt dagelijks in de kou wakker.
Een goede gebruiksaanwijzing wordt niet geleverd door Nefit of Bosch.
Heeft iemand en oplossing dan zie ik die graag.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:37
honeywell evohome, werkt lokaal dus gaat niet uit als je internet eruit ligt, de app maakt wel verbinding via het internet naar de lokale hub.
werkt uit de doos, niet goedkoop maar vergelijkbaar tado. Vind de interface iets minder.

Anders: ik zag dat shelly nu slimme thermostaatknoppen had, verder nog niet naar gekeken wat het kan

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02
Lochnes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:19:
honeywell evohome, werkt lokaal dus gaat niet uit als je internet eruit ligt, de app maakt wel verbinding via het internet naar de lokale hub.
werkt uit de doos, niet goedkoop maar vergelijkbaar tado. Vind de interface iets minder.

Anders: ik zag dat shelly nu slimme thermostaatknoppen had, verder nog niet naar gekeken wat het kan
Evohome werkt lokaal (via het bedieningspaneel of de radiatorknoppen), maar de API is niet lokaal aan te sturen. Als je de thermostaten wilt bedienen via een app, dan zit je toch aan de verbinding met een server vast. Ik weet niet of TS daarnaar op zoek is. Ik gebruik het wel en het bevalt zeer goed, op het ontbreken van een lokale API dus.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee