Ik heb mijn overeenkomst vergeleken met de prijslijst vanaf november 2022 en in mijn overeenkomst is de prijs € 1000,- lager. Betekent dit dat ik de prijs uit mijn overeenkomst blijf betalen of die in de prijslijst vanaf november 2022? Er is mij iig (nog) niks over verteld door de dealer.
warkiller schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:16:
in de prijslijst staat een afleverprijs voor of na 30 november, hier heeft dus de prijsverhoging plaatsgevonden. ik zelf heb de niro EV EL cityshape green besteld in november en kreeg deze week dat de auto al geproduceerd is, maar enkel nog wacht op 1 onderdeel. hopelijk wordt de auto in Februari al afgeleverd

Zolang jou niets is verteld over een prijsverhoging is je contract leading en officieel moet de prijsverhoging aan jouw bekend gemaakt worden en dan heb je 14 dagen om ervan af te zien...ik verwacht door de prijsverlaging bij Tesla dat ze erg terughoudend zullen zijn met verhogen...Morpheus2003 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:50:
Ik heb mijn overeenkomst vergeleken met de prijslijst vanaf november 2022 en in mijn overeenkomst is de prijs € 1000,- lager. Betekent dit dat ik de prijs uit mijn overeenkomst blijf betalen of die in de prijslijst vanaf november 2022? Er is mij iig (nog) niks over verteld door de dealer.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ik heb de auto prive gekocht bij de dealer, die reserveren al auto's voordat ze in de showroom verkocht zijn. Merk inderdaad dat prive aanschaf nogal wat voorrang krijgt, tov zakelijke lease. verbaast me ook niet geheel, bij prive aankopen pakken ze veel meer marge dan bij zakelijk gebruikGiem schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:57:
[...]
![]()
![]()
dit soort berichten doen mij steeds meer fronsen.. ik wacht al op deze auto vanaf Maart!! Geen datum..
Ik merk als iemand die ‘m prive aanschaft weinig van die voorrang hoor. Onze bestelling van begin maart moet nog steeds gebouwd worden…..warkiller schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Ik heb de auto prive gekocht bij de dealer, die reserveren al auto's voordat ze in de showroom verkocht zijn. Merk inderdaad dat prive aanschaf nogal wat voorrang krijgt, tov zakelijke lease. verbaast me ook niet geheel, bij prive aankopen pakken ze veel meer marge dan bij zakelijk gebruik
Precies. Lease heeft voorrang bij Kia Nederland importeur. Dat is wel duidelijk geworden de laatste maanden. Dus ben ook zeer verrast door het bericht van @warkiller . Ik heb 28 april besteld en heb de kleur Cityscape green moeten omruilen voor Interstellar grey. Dus 11 maanden wachten en ik krijg ook nog niet eens wat ik graag zou willen hebben.Eboera schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Ik merk als iemand die ‘m prive aanschaft weinig van die voorrang hoor. Onze bestelling van begin maart moet nog steeds gebouwd worden…..
Vaag allemaal. 26 april besteld. 11 oktober opgepikt.
Bij ons hetzelfde, wij zijn geswitched van Mineral Blue naar Interstellar Grey omdat blauw (en ook groen) niet leverbaar zouden zijn. En als je dan berichten kijkt hier en op andere sites dan zie je nu mensen die groen en blauw geleverd krijgen. Hoe dan?MajaMestreech schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:02:
[...]
Precies. Lease heeft voorrang bij Kia Nederland importeur. Dat is wel duidelijk geworden de laatste maanden. Dus ben ook zeer verrast door het bericht van @warkiller . Ik heb 28 april besteld en heb de kleur Cityscape green moeten omruilen voor Interstellar grey. Dus 11 maanden wachten en ik krijg ook nog niet eens wat ik graag zou willen hebben.
Ik hoop volgende week een proefrit te maken in een Niro EV.
Mocht de volgende leaseauto een Niro EV worden dan zeer waarschijnlijk een ExecutiveLine in CityScape green.
Volgens de leasemaatschappij is de levertijd 1+ jaar, maar lees hier nogal wisselende ervaringen. In November moet de huidige auto eruit.
Mocht de volgende leaseauto een Niro EV worden dan zeer waarschijnlijk een ExecutiveLine in CityScape green.
Volgens de leasemaatschappij is de levertijd 1+ jaar, maar lees hier nogal wisselende ervaringen. In November moet de huidige auto eruit.
Met de huidige levertijden en het steeds tussentijds verhogen van de prijzen, zou ik nu voor een tesla gaan. Die hebben onlangs de prijzen van de model 3 en Y flink laten zakken. En ze leveren echt binnen een paar maanden. Als je nu een Niro kiest (overigens ook bij de EV6) dat zit je vast aan de grillen van onduidelijke levertijden en prijzen. Het is dat ik een vaste prijs heb en er (hopelijk) er over 3 maanden eentje op de oprit heb staan (na al meer dan 10 maanden wachten) maar anders was ik hier niet aan begonnen.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:50:
Ik hoop volgende week een proefrit te maken in een Niro EV.
Als ik nu de kans zou krijgen om te wisselen zou ik misschien ook wel de Tesla gaan, al zou ik het verschrikkelijk vinden om EM te steunen…
Moreel dilemma wat mij betreft
Dat dilemma heb ik ook hoor. Daarom wil ook zeker geen Chinese auto. Ook al weet ik dat dat een een beetje hypocriet is om in iedere auto wel Chinese electronica zitRuudWieP8 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:06:
Als ik nu de kans zou krijgen om te wisselen zou ik misschien ook wel de Tesla gaan, al zou ik het verschrikkelijk vinden om EM te steunen…
Denk niet dat Elon daar wakker van ligt.RuudWieP8 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:06:
Gisteren mij dealer gebeld. Twee Kia niro EV DL besteld op 5 juni 2022. Zou eind Januari worden geleverd. Gisteren erachter gekomen dat ze nog niet gemaakt waren dus er absoluut nog geen leverdatum of dergelijke bekend is.
Ik snap echt letterlijk niks van hun levertijden.
Ik deel je standpunt. Voor mij zeker een overweging bij het kiezen van een auto. Maar ook mijn hele PV-installatie is "China-vrij". Maar of elk individuele component in mijn "Made in Germany"-omvormer ook echt uit Duitsland komt, is inderdaad maar de vraag.Eboera schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:36:
[...]Dat dilemma heb ik ook hoor. Daarom wil ook zeker geen Chinese auto. Ook al weet ik dat dat een een beetje hypocriet is om in iedere auto wel Chinese electronica zit
Ik denk dat het tij nog weleens kan keren voor Elon/Tesla. Als je het sentiment onder de die-hard tech pers en -lezers volgt, zie je dat Elon z'n krediet bij deze groep wel volledig verspeeld heeft. En dit is wel de groep die hem initieel gesteund heeft. Of Tesla inmiddels mainstream is, en gekocht wordt door mensen die niet weten wie Elon Musk is, gaan we zien. Ik vind dat ze de prijsverlaging heel nonchalant brachten. Te nonchalant, naar mijn idee. We gaan het zien.
Maar sowieso vind ik Tesla's ongelooflijk lelijk. Vooral die dikkerds, Model Y en X. Dat is geen serieuze car design, dat is gewoon een beetje een bestaand model oprekken in de hoogte/breedte. De nieuwe Roadster mag er dan wel weer zijn, maar ja, vaporware...
Mijn bestelling is nog ongewijzigd, besteld eind augustus, moet wachten tot week 26... let's see.
[ Voor 196% gewijzigd door Bert2000 op 19-01-2023 11:47 ]
Als je nu online een Kia Niro EV bestelt via de website van Kia Nederland, wordt als levertijd 52-56 weken aangegeven. Drie weken geleden was dit nog 22-26 weken. Ik heb de mijne begin oktober besteld via de dealer, maar ik word van dit soort levertijden niet vrolijk. Blijkbaar hebben ze te maken met een overweldigende vraag.
Vorig jaar ook al alleen toen zeiden ze geen 52-56 weken maar de praktijk blijkt wel zo te zijn.Guapo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:20:
Als je nu online een Kia Niro EV bestelt via de website van Kia Nederland, wordt als levertijd 52-56 weken aangegeven. Drie weken geleden was dit nog 22-26 weken. Ik heb de mijne begin oktober besteld via de dealer, maar ik word van dit soort levertijden niet vrolijk. Blijkbaar hebben ze te maken met een overweldigende vraag.
Toen wij de dealer spraken tijdens onze proefrit (2 weken terug) had hij het er over dat hij klanten voorbereid op 80 weken. Onze auto is via ANWB/Leaseplan besteld (reeds gereserveerde productieslots) en die zouden met 40 weken verwacht worden.Guapo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:20:
We gaan het zien.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Deze week een bestelling geplaatst voor zakelijke lease: EL Cityscape Green met trekhaak, LED opties binnen en buiten.
Bij het eerste contact gaf de dealer aan dat het +/- 12 maanden zou zijn maar nadat de order was geplaatst kreeg ik per mail binnen:
'De dealer verwacht de auto omstreeks 30-09-2023 af te kunnen leveren.'
Maargoed ik lees hier genoeg over vertragingen dus ik neem het met een flinle korrel zout. We gaan het zien, hopelijk dit jaar. Nu weer even vergeten 😑
Bij het eerste contact gaf de dealer aan dat het +/- 12 maanden zou zijn maar nadat de order was geplaatst kreeg ik per mail binnen:
'De dealer verwacht de auto omstreeks 30-09-2023 af te kunnen leveren.'
Maargoed ik lees hier genoeg over vertragingen dus ik neem het met een flinle korrel zout. We gaan het zien, hopelijk dit jaar. Nu weer even vergeten 😑
Mooi...zo gaan wij hem ook krijgen...ooit...28-4-2022 besteld.Mior schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:15:
Daar is hij dan
[Afbeelding]
DPL versie met de HUD ipv het audio systeem.
15-4-2022 besteld, 30-12-2022 op kenteken gezet, 20-01-2023 levering.
Waarom niet 2 dagen later op kenteken danMior schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:15:
Daar is hij dan
[Afbeelding]
DPL versie met de HUD ipv het audio systeem.
15-4-2022 besteld, 30-12-2022 op kenteken gezet, 20-01-2023 levering.

bijtelling?matthijst schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Waarom niet 2 dagen later op kenteken dan
Ah ja, lease, niet aan gedacht

[ Voor 44% gewijzigd door matthijst op 21-01-2023 17:47 ]
Graag noemen welke versie van de Niro EV en wanneer besteld. Bedankt.
DPL en in mei 2022 besteld.MajaMestreech schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:23:
[...]
Graag noemen welke versie van de Niro EV en wanneer besteld. Bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchVik op 23-01-2023 14:13 ]
Vandaag bericht van de leasemaatschappij/dealer.
Besteld augustus 2022, DPL snow white pearlOrigineel geplande leverweek : 13 - 2023
Nieuwe leverweek : 17 - 2023
Die leverdatums zijn echt random zeg pfffff.Serellyn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Besteld augustus 2022, DPL snow white pearl
Ga er maar vanuit dat het wel later zal gaan worden helaas.....Serellyn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Ja, zo'n donkerbruin vermoeden heb ik wel...DutchVik schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:02:
[...]
Ga er maar vanuit dat het wel later zal gaan worden helaas.....
Vandaag door wijziging in reglement op werk een verzoek gedaan om alsnog van kleur te wijzigen..
Ben benieuwd wat er mogelijk is en wat dit doet voor mijn verwachte week 29 levertijd
Ben benieuwd wat er mogelijk is en wat dit doet voor mijn verwachte week 29 levertijd
Mij werd verteld dat eventuele wijziging van kleur me weer onderaan de wachtrij zou plaatsen, wat mij idioot leek maargoed. Ben benieuwd wat ze jou vertellen.Mc_Smurf schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:30:
Vandaag door wijziging in reglement op werk een verzoek gedaan om alsnog van kleur te wijzigen..
Interessant, wij zijn juist op advies van de dealer begin oktober van kleur gewisseld. Blauw zou niet leverbaar zijn en dus omgeschakeld naar grijs. Interessant is dan wel weer dat je toch leveringen van blauw ziet….Serellyn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:49:
[...]
Mij werd verteld dat eventuele wijziging van kleur me weer onderaan de wachtrij zou plaatsen, wat mij idioot leek maargoed. Ben benieuwd wat ze jou vertellen.
Ik wilde van wit naar blauw, echter zei mijn dealer ook dat ik dan weer achteraan in de rij zou komen.Eboera schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:59:
[...]
Interessant, wij zijn juist op advies van de dealer begin oktober van kleur gewisseld. Blauw zou niet leverbaar zijn en dus omgeschakeld naar grijs. Interessant is dan wel weer dat je toch leveringen van blauw ziet….
Ben wel benieuwd wat dat reglement dan voorschrijft. Mag dan alleen nog zwart, wit en grijs?Mc_Smurf schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:30:
Het zou wel verklaren waarom onze bestelling van begin maart nog steeds geen voortgang heeft. Alleen heeft onze dealer niets gezegd toen we van kleur wisselden (op zijn advies), het zou juist de snelle levering bevorderen. Net zoals de wissel tussen HK en HUD trouwens maar dat bleek ook een wassen neus te zijn….DutchVik schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Ik wilde van wit naar blauw, echter zei mijn dealer ook dat ik dan weer achteraan in de rij zou komen.
Het was voorheen "verplicht" om de auto te beletteren met bedrijfslogo waardoor de auto dus wit van kleur diende te zijn...TCMR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Ben wel benieuwd wat dat reglement dan voorschrijft. Mag dan alleen nog zwart, wit en grijs?
Nu is voor onze functie het gewijzigd naar een "vrije keuze" zonder belettering. Dus hopelijk werkt leasemaatschappij en dealer mee aangezien auto's toch nog geen productieslot hebben.
Ik ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen...Mc_Smurf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Het was voorheen "verplicht" om de auto te beletteren met bedrijfslogo waardoor de auto dus wit van kleur diende te zijn...
Nu is voor onze functie het gewijzigd naar een "vrije keuze" zonder belettering. Dus hopelijk werkt leasemaatschappij en dealer mee aangezien auto's toch nog geen productieslot hebben.
Aha, je hebt juist meer keuze gekregen, ik dacht even dat het minder was. Dan is het jammer voor je om te weten dat Orange Delight niet meer in het assortiment zitMc_Smurf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Het was voorheen "verplicht" om de auto te beletteren met bedrijfslogo waardoor de auto dus wit van kleur diende te zijn...
Wij krijgen mogelijk de laatste (nr. 15?) Orange Delight in Nederland, als de auto ooit geleverd wordt...
Wijzing van de kleur heeft geen invloed op de levertijd zoals die nu verwacht staat mits er nog geen productieslot gereserveerd is.. (Reactie van de dealer)DutchVik schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:17:
[...]
Ik ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen...
Nu aanvraag gedaan bij LM om opdracht te geven aan dealer de kleur te wijzigen.
[ Voor 19% gewijzigd door Mc_Smurf op 25-01-2023 12:56 ]
Bijzonder, dat zou dus moeten betekenen dat er voor degene die niet van kleur meer kunnen veranderen al een productieslot gereserveerd is?Mc_Smurf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:52:
[...]
Wijzing van de kleur heeft geen invloed op de levertijd zoals die nu verwacht staat mits er nog geen productieslot gereserveerd is.. (Reactie van de dealer)
Nu aanvraag gedaan bij LM om opdracht te geven aan dealer de kleur te wijzigen.

DutchVik schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:08:
[...]
Bijzonder, dat zou dus moeten betekenen dat er voor degene die niet van kleur meer kunnen veranderen al een productieslot gereserveerd is?

Het zou overigens ook raar zijn dat het niet zo kunnen aangezien ze de auto's niet in batches van kleur maken maar per stuk..
Ik snap er echt niks meer van, want als er inderdaad een productieslot gereserveerd zou zijn dat zou de dealer ook een datum moeten weten maar die zeggen dat ze niks wetenMc_Smurf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:46:
[...]
Dat zou je wel denken ja..
Het zou overigens ook raar zijn dat het niet zo kunnen aangezien ze de auto's niet in batches van kleur maken maar per stuk..

Ik ben net zo confused als jij in deze.. Ik ben ook heel benieuwd hoe de LM hiermee omgaat en het verzoek honoreert..
Zodra ik hoor, weten jullie het uiteraard ook.
Zodra ik hoor, weten jullie het uiteraard ook.
Update:
LM heeft opdracht gegeven aan dealer om kleur te wijzigen.. Gegevens zijn ook al volledig geupdate in mijn app..
LM heeft opdracht gegeven aan dealer om kleur te wijzigen.. Gegevens zijn ook al volledig geupdate in mijn app..
:fill(white):strip_exif()/f/image/AGvoOmpXwvMtN4mS55HdLu1Y.png?f=user_large)
Ik moest zojuist weer even een traantje wegpinken, mailtje van de leasemaatschappij:
Beste heer,
De afleverdatum is verzet naar 23 augustus 2023....
Ik wordt er inmiddels wel een beetje verdrietig van dat het zolang kan duren..... en andere krijgen hun auto al uitgeleverd terwijl ze later hebben besteld. Eerste keer Kia en laatste keer voor mij.......
Beste heer,
Ik wordt er inmiddels wel een beetje verdrietig van dat het zolang kan duren..... en andere krijgen hun auto al uitgeleverd terwijl ze later hebben besteld. Eerste keer Kia en laatste keer voor mij.......
En wat was de oorspronkelijke geplande leverdatum?DutchVik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:48:
Ja, iets dat leuk had moeten zijn, begint zo langzamerhand een tikje frustrerend te worden. Vooral de willekeur, en de bizarre voorrang voor Kia-klanten in het VK (nog steeds is daar 5 maanden normaal, en ook Harman Kardonsystemen zitten er gewoon in) begint me een beetje de keel uit te hangen.DutchVik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:48:
Ik wordt er inmiddels wel een beetje verdrietig van dat het zolang kan duren..... en andere krijgen hun auto al uitgeleverd terwijl ze later hebben besteld.
Besteld eind mei,TCMR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:38:
[...]
En wat was de oorspronkelijke geplande leverdatum?
[...]
Ja, iets dat leuk had moeten zijn, begint zo langzamerhand een tikje frustrerend te worden. Vooral de willekeur, en de bizarre voorrang voor Kia-klanten in het VK (nog steeds is daar 5 maanden normaal, en ook Harman Kardonsystemen zitten er gewoon in) begint me een beetje de keel uit te hangen.
Maar ik heb contact gehad met de dealer en die dacht toch dat het wel eerder ging worden, ik hoop het zelf wel want op de kiaclub lees je dat nu eind april wordt geleverd.
Ik heb 1 april besteld, en heb ook nog geen definitieve leverdatum. Vooral de willekeur in de aflevering maakt me boos. Mensen die veel later besteld hebben rijden al rond. Dat is voor mij het meest storende.DutchVik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:45:
[...]
Besteld eind mei,
Maar ik heb contact gehad met de dealer en die dacht toch dat het wel eerder ging worden, ik hoop het zelf wel want op de kiaclub lees je dat nu eind april wordt geleverd.
Vorige week een DPL in Mineral Blue besteld (via LM). Eerste instantie gaf de verkoper in Leidschendam aan dat ik 11 maanden hier op moest wachten. Uiteindelijk in Rotterdam gekocht en deze gaf aan dat levertijd rond de 6 maanden zou zijn.
Nog geen officieel schrijven over gehad voor de rest. Order is in bestelling en geleverde weekdatum is onbekend... We zullen het zien :-)
Nog geen officieel schrijven over gehad voor de rest. Order is in bestelling en geleverde weekdatum is onbekend... We zullen het zien :-)
Gewoon niet kunnen zeggen wanneer de auto geleverd word frustreert mij enorm, telkens de datum opschuiven zonder zekerheid is gewoon echt vreselijk.
Eigenlijk zouden ze niet verkocht moeten kunnen worden als de levertijd langer is dan 6 maanden, of volledige vrijheid om ervan af te zien zonder opgaaf van redenen, nu wordt je aan het lijntje gehouden.
Daarnaast is dit probleem ook bij bv Ford, VW en Volvo aanwezig dus het is "gewoon" aan het worden.
Daarnaast is dit probleem ook bij bv Ford, VW en Volvo aanwezig dus het is "gewoon" aan het worden.
Die problemen die Volkswagen heeft kennen wij niet zei de dealer tegen mei op 26 april. De auto is er zeker voor eind van het jaar. De DPL van mij heeft geen HK meer omdat die dan zeker nog voor eind van het jaar geleverd zal worden. Allemaal praatjes van de verkopers. Maar goed ook zij weten het niet een willen met auto’s verkopen. Nu annuleren is ik geen optie want dan zit je weer achter in een wachtrij van een andere leverancier.
En inderdaad dat er mensen zijn die zomaar in eens een auto hebben die ‘vrij’ is gekomen is voor mij niet te bevatten. Als ik vandaag een witte geleverd zou kunnen krijgen zou ik ook geen nee tegen zeggen. Ik heb wel een Interstellar Grey besteld. Het is een rare tijd in de wij leven.
En inderdaad dat er mensen zijn die zomaar in eens een auto hebben die ‘vrij’ is gekomen is voor mij niet te bevatten. Als ik vandaag een witte geleverd zou kunnen krijgen zou ik ook geen nee tegen zeggen. Ik heb wel een Interstellar Grey besteld. Het is een rare tijd in de wij leven.
Dit zou toch wel heel bijzonder zijn. Ik heb eind april al een DPL snow white pearl besteld via LM, akkoord gegeven op HUD (nu spijt van). Mijn verwachte levering staat nu op midden april.Serellyn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Al bevalt de auto nog zo goed straks, Kia gaat hem niet meer worden. Alles begint met communicatie, het totale gebrek hier aan stoort mij mateloos. Dat het lang duurt is tot daar aan toe, maar enkel kunnen zeggen we weten niks gaat nergens over. Dat in combinatie met de totale willekeur aan ervaringen van leveringen in binnen- en buitenland betekent voor mij eens en nooit meer.
Ik dacht vorige week nog, laat ik eens bellen naar de importeur. Aangegeven of hun wel iets zinnigers kunnen zeggen dan de dealer met "we weten niks". Wat denk je? "Nee meneer, de LM moet u alle details kunnen geven." ... Werkelijk waar, maar niet eens geprobeerd om daar over in discussie te gaan..

Geplande leverdatum; week 44.Arebij schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:38:
Vorige week een DPL in Mineral Blue besteld (via LM). Eerste instantie gaf de verkoper in Leidschendam aan dat ik 11 maanden hier op moest wachten. Uiteindelijk in Rotterdam gekocht en deze gaf aan dat levertijd rond de 6 maanden zou zijn.
9 maanden levertijd dus
Het maakt in principe geen ruk uit waar je de auto besteld, de order wordt in het ordersysteem van Kia NL geplaatst en die besteld vervolgens mij Kia Korea. Alleen als je een voorbestelde hebt van de dealer kan je hem eerder krijgen. Dealers willen je wat anders laten geloven, je gaat immers bestellen waar je de kortste levertijd doorkrijgt.
Elke dealer krijgt (2-)wekelijks een lijstje met de vermoedelijke levertijd, elke dealer kan je deze laten zien als ze eerlijk naar je willen zijn.
Elke dealer krijgt (2-)wekelijks een lijstje met de vermoedelijke levertijd, elke dealer kan je deze laten zien als ze eerlijk naar je willen zijn.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Mijn afleverdatum staat op week 5 2024!!!dedmen7 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:14:
Gisteren mij dealer gebeld. Twee Kia niro EV DL besteld op 5 juni 2022. Zou eind Januari worden geleverd. Gisteren erachter gekomen dat ze nog niet gemaakt waren dus er absoluut nog geen leverdatum of dergelijke bekend is.
Besteld in november 2022, blijkbaar niks met de bestelling gedaan, want begin 2023 moest ik nogmaals hetzelfde contract tekenen, nu met 2023 datum zo dat ik subsidie kon aanvragen.
Leuk en aardig, maar dat zorgt er dus voor dat ik nu ruim een jaar moet wachten! En ik kan niet onder dat contract uit, want er zijn geen ontbindende voorwaarden mbt levertijd....
Ik ben serieus aan het denken aan een juridische weg om een redelijke levertijd af te dwingen, of contract ontbinden.
Kia kan het aantal bestellingen niet aan, maar zet er geen rem op. Heel teleurstellend.
Kia Niro-EV 2024
Is het niet handiger om er eerst over in gesprek te gaan voordat je juridische stappen gaat ondernemen? Of heb je dat al gedaan?
[ Voor 24% gewijzigd door monica66 op 01-02-2023 15:10 ]
Ik heb mijn Kia Niro EV wel kunnen annuleren, helaas met een boete van 1k. Wacht nu op mijn Tesla die eind februari wordt geleverd. Dit jaar welteverstaan.Freak187 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:39:
[...]
Mijn afleverdatum staat op week 5 2024!!!
Besteld in november 2022, blijkbaar niks met de bestelling gedaan, want begin 2023 moest ik nogmaals hetzelfde contract tekenen, nu met 2023 datum zo dat ik subsidie kon aanvragen.
Leuk en aardig, maar dat zorgt er dus voor dat ik nu ruim een jaar moet wachten! En ik kan niet onder dat contract uit, want er zijn geen ontbindende voorwaarden mbt levertijd....
Ik ben serieus aan het denken aan een juridische weg om een redelijke levertijd af te dwingen, of contract ontbinden.
Kia kan het aantal bestellingen niet aan, maar zet er geen rem op. Heel teleurstellend.
Ben al in gesprek. Maar zit weinig verbetering in en durven geen harde uitspraak te doen mbt levertijd.monica66 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:52:
Is het niet handiger om er eerst over in gesprek te gaan voordat je juridische stappen gaat ondernemen? Of heb je dat al gedaan?
Ik had op zich vrede met mei/juni 2023, maar februari 2024 icm met m'n huidige auto (dure diesel met een paar ton op de teller) vind ik het heel moeilijk te verkroppen.
Ik krijg het gevoel dat Kia het absoluut niet onder controle heeft.
Kia Niro-EV 2024
Had jij de lease via Kia Lease? Ik moet even exact mijn contract nalopen of ik (desnoods) met een penalty het contract kan ontbinden.Morpheus2003 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Ik heb mijn Kia Niro EV wel kunnen annuleren, helaas met een boete van 1k. Wacht nu op mijn Tesla die eind februari wordt geleverd. Dit jaar welteverstaan.
Kia Niro-EV 2024
Kia heeft hun zaakjes totaal niet voor elkaar..... en laten andere mensen ook in de val lopen.
Sorento, Proceed, Niro , EV6 allemaal absurde levertijden en ook nog zo random als wat.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik inmiddels met de manager van mijn dealer contact heb en dat bevalt wel erg goed.
Sorento, Proceed, Niro , EV6 allemaal absurde levertijden en ook nog zo random als wat.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik inmiddels met de manager van mijn dealer contact heb en dat bevalt wel erg goed.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchVik op 01-02-2023 16:50 ]
Geen lease, zelf aangeschaft.Freak187 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Had jij de lease via Kia Lease? Ik moet even exact mijn contract nalopen of ik (desnoods) met een penalty het contract kan ontbinden.
Lees de andere topics maar eens na van Skoda, Ford, etc. Allemaal dezelfde ellende. Alleen Tesla kan redelijk op tijd en nauwkeurig leveren mits het een standaard auto is, anders heb je daar ook veel meer onzekerheid.DutchVik schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:47:
Kia heeft hun zaakjes totaal niet voor elkaar..... en laten andere mensen ook in de val lopen.
Ook Tesla is niet perfect, collega van mij heeft ook al 2 keer een uitstel gehad (Model Y) terwijl een andere collega deze gewoon wel geleverd kreeg... maw, geen touw aan vast te knopen.The Wizard schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:54:
[...]
Alleen Tesla kan redelijk op tijd en nauwkeurig leveren mits het een standaard auto is, anders heb je daar ook veel meer onzekerheid.
Zoals ik zei, als het een standaard bak is kan ie snel en accuraat geleverd worden, heb je een afwijkende kleur/interieur dan heb je idd kans op uitstel.Griffin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:30:
[...]
Ook Tesla is niet perfect, collega van mij heeft ook al 2 keer een uitstel gehad (Model Y) terwijl een andere collega deze gewoon wel geleverd kreeg... maw, geen touw aan vast te knopen.
Ik heb in Juni 2022 twee KIA NIRO EV DL besteld, deze zouden afgelopen Januari worden geleverd.
Echter gaf de dealer aan de dat ze nog niets kunnen zien en hij nog niet eens in productie is. Ik ga er van uit dat het minimaal nog 10 a 15 weken duurt. Al zegt de dealer dat het februari, maart wordt. Wat denken jullie?
Ik heb tevens ook aangevraagd hoe het annuleren werkt voor een auto omdat Tesla de model 3 flink verlaagt is en deze wel netjes op tijd leveren. Is er nog iemand die al geannuleerd heeft en voor de Tesla heeft gekozen?
Echter gaf de dealer aan de dat ze nog niets kunnen zien en hij nog niet eens in productie is. Ik ga er van uit dat het minimaal nog 10 a 15 weken duurt. Al zegt de dealer dat het februari, maart wordt. Wat denken jullie?
Ik heb tevens ook aangevraagd hoe het annuleren werkt voor een auto omdat Tesla de model 3 flink verlaagt is en deze wel netjes op tijd leveren. Is er nog iemand die al geannuleerd heeft en voor de Tesla heeft gekozen?
Het is gewoon niet te voorspellen, het lijkt bijna wel een soort van kansspel. Dat is ook het frustrerende, als er een realistische planning gegeven zou kunnen worden dan kun je er nog mee leven maar dat is dus niet zo. Wij hebben begin maart besteld en deze is ook nog niet in productie maar tegelijkertijd zie je mensen die in juni hebben besteld en er al in rijden. Ik weet niet hoe lang ik nog bereid ben te wachten maar mijn geduld is wel langzaam aan het opraken.dedmen7 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:08:
Ik heb in Juni 2022 twee KIA NIRO EV DL besteld, deze zouden afgelopen Januari worden geleverd.
Wij. Half januari hebben we bij Kia het verzoek tot annulering gedaan. Die werd toegekend. Nu rijden we sinds afgelopen vrijdag in een nieuwe Model 3. Het gaat hierbij wel om een privé aankoop en geen lease.dedmen7 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:08:
Dat klopt maar het gaat vooral om de communicatie, dat bestaat niet bij Kia helaas.The Wizard schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:54:
[...]
Lees de andere topics maar eens na van Skoda, Ford, etc. Allemaal dezelfde ellende. Alleen Tesla kan redelijk op tijd en nauwkeurig leveren mits het een standaard auto is, anders heb je daar ook veel meer onzekerheid.
Bij PON kunnen ze hun auto volgen wij moeten bijna op onze knieën gaan om wat informatie te krijgen en dan krijg je nog steeds een kut antwoord.
Wat?! Een boete van 1K? En die heb je betaald? Ik zou daar minstens 10K juridische kosten tegenaan gooien als ze me dit zouden proberen te flikken. Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter in Nederland is die een leverancier in het gelijk stelt als deze niet in staat is om te leveren, zelfs niet in staat is om een redelijke indicatie te geven van de levertijd, en tegelijkertijd de prijzen meerdere malen heeft verhoogd.Morpheus2003 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:03:
[...]Ik heb mijn Kia Niro EV wel kunnen annuleren, helaas met een boete van 1k.
Is het trouwens sowieso niet wettelijk vastgelegd dat je je overeenkomst mag opzeggen zodra er een prijsverhoging is, ongeacht hoe ze deze clausule hebben proberen te omschrijven in hun contract? Ik heb al meerdere keren gelezen dat je na een prijsverhoging van Kia 14 dagen de tijd krijgt om te besluiten het contract te verscheuren. Maar dan moet je dealer wel laten weten dat er een prijsverhoging is. Zelf sinds mei vorig jaar nog niet één keer iets van de dealer gehoord. Lijkt me een vrij kansloze zaak voor de dealer om hier een boete uit te slepen.
Misschien dat de prijsverhoging pas aan je vertelt wordt als de aflevering aanstaande is (de kans dat je dan afhaakt is kleiner), ik heb ook niets gehoord, of de dealer neemt de prijsverhoging voor zijn rekening?TCMR schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Wat?! Een boete van 1K? En die heb je betaald? Ik zou daar minstens 10K juridische kosten tegenaan gooien als ze me dit zouden proberen te flikken. Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter in Nederland is die een leverancier in het gelijk stelt als deze niet in staat is om te leveren, zelfs niet in staat is om een redelijke indicatie te geven van de levertijd, en tegelijkertijd de prijzen meerdere malen heeft verhoogd.
Is het trouwens sowieso niet wettelijk vastgelegd dat je je overeenkomst mag opzeggen zodra er een prijsverhoging is, ongeacht hoe ze deze clausule hebben proberen te omschrijven in hun contract? Ik heb al meerdere keren gelezen dat je na een prijsverhoging van Kia 14 dagen de tijd krijgt om te besluiten het contract te verscheuren. Maar dan moet je dealer wel laten weten dat er een prijsverhoging is. Zelf sinds mei vorig jaar nog niet één keer iets van de dealer gehoord. Lijkt me een vrij kansloze zaak voor de dealer om hier een boete uit te slepen.
Er was geen prijsverhoging voor mij. Eenzijdig annuleren is normaal gesproken 20% (BOVAG voorwaarden).TCMR schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Wat?! Een boete van 1K? En die heb je betaald? Ik zou daar minstens 10K juridische kosten tegenaan gooien als ze me dit zouden proberen te flikken. Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter in Nederland is die een leverancier in het gelijk stelt als deze niet in staat is om te leveren, zelfs niet in staat is om een redelijke indicatie te geven van de levertijd, en tegelijkertijd de prijzen meerdere malen heeft verhoogd.
Das lekker binnenlopen voor de dealer. Naast die 1k van jou kan hij de auto ook voor 3k meer verkopen aan iemand anders (prijzen zijn immer met 3k gestegen),Morpheus2003 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:55:
[...]
Er was geen prijsverhoging voor mij. Eenzijdig annuleren is normaal gesproken 20% (BOVAG voorwaarden).
Bij ons stond er 15% in de kleine lettertjes. Nog steeds heel veel geld natuurlijk. In ons geval konden we kosteloos annuleren. Ze vroegen wel om een schriftelijke aanvraag met een uitleg erbij waarom we wilden annuleren.
[ Voor 6% gewijzigd door monica66 op 03-02-2023 21:18 ]
Nou.. vandaag mail ontvangen van de dealer dat de kleur niet meer gewijzigd kan worden..Mc_Smurf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:50:
Update:
[Afbeelding]
Na aardig wat gefrustreerde telefoontjes naar de dealer en Kia NL uiteindelijk de situatie duidelijk proberen te krijgen bij de dealer zelf.
Verzoek tot wijzigen was afgelopen maandag ingediend maar KIA heeft deze wijziging afgekeurd. (Onduidelijk was nog waarom)
Inmiddels te horen gekregen dat auto al geproduceerd word en levering voor April staat..
KIA zou namelijk alle orders die niet op naam staan (lees auto’s zonder bekende eigenaar) hebben gecanceld en de overige orders bij elkaar gepakt waardoor er een helehoop verschoven is..
Kan alsnog kiezen voor andere kleur maar dan word levering Q4
Nu er “stront aan de knikker” is, is er op wonderbaarlijke manier blijkbaar een mogelijkheid om te te achterhalen in welke fase de auto zit..
We gaan afwachten want vertrouwen in april heb ik zeer zeker nog niet…
[ Voor 10% gewijzigd door Mc_Smurf op 03-02-2023 21:22 ]
27-07-22 Niro EV EL cityscape green besteld (privé), met trekhaak. Levertijd zou ca. 6 mnd. zijn.
Afgelopen maandag gebeld door dealer, morgen ophalen.
geen tussentijds contact gehad met dealer(wederzijds).
geen prijsverhoging.
Kan dus wel
geen prijsverhoging.
Kan dus wel
Dat belooft hopelijk wat voor de blauwe EL die ik eind augustus heb besteld, ook privé (via tussenpersoon) bij Van Mossel Zwolle. Waar had jij hem besteld?
Ik kreeg van mijn tussenpersoon te horen zomer 2023 als levertijd, terwijl van Mossel Zwolle (waar we proefreden) april aangaf. Maar ik vermoed dat van Mossel Zwolle optimistische levertijden vertelt en mijn tussen persoon doet liever realistisch, met kans op vroegtijdig goed nieuws :-)
Ik kreeg van mijn tussenpersoon te horen zomer 2023 als levertijd, terwijl van Mossel Zwolle (waar we proefreden) april aangaf. Maar ik vermoed dat van Mossel Zwolle optimistische levertijden vertelt en mijn tussen persoon doet liever realistisch, met kans op vroegtijdig goed nieuws :-)
De verzoeken, je moet een andere kleur kiezen van de dealers was dus ook maar een wilde gok. Want alles wat geleverd lijkt te worden is blauw of groen..boelie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:27:
27-07-22 Niro EV EL cityscape green besteld (privé), met trekhaak. Levertijd zou ca. 6 mnd. zijn.
geen prijsverhoging.
Kan dus wel
Baal nog steeds van mijn kleurwissel
[ Voor 4% gewijzigd door Giem op 08-02-2023 23:14 ]
* Griffin is gister gebeld dat ik volgende week vrijdag de auto op kan halen
Gaat om een DL Cityscape Green (met afneembare trekhaak). Auto is door de LM in september, maar de auto zelf is al eerder in 2022 besteld door de dealer (Kooijman Tiel) voor eigen verkoop, echte data heb ik dus niet.
Gaat om een DL Cityscape Green (met afneembare trekhaak). Auto is door de LM in september, maar de auto zelf is al eerder in 2022 besteld door de dealer (Kooijman Tiel) voor eigen verkoop, echte data heb ik dus niet.
Wij bestelde op 6 april 2022 een Kia Niro EV dynamic plus.
Verwacht werd dat de auto in september geleverd ging worden.
Dit ging niet lukken en een nieuwe te verwachte leveringsdatum werd gestel op begin november.
Dit bleek niet haalbaar en werd verwacht dat het de tweede week van het nieuwe jaar ging worden.
In de tweede helft van december werd duidelijk dat ook dit niet haalbaar was en werd gezegd dat het weleens maart zou worden dat de auto geleverd ging worden.
Helaas, ook dit gaat niet gebeuren en nu wordt gezegd dat de auto in week 19 geleverd wordt. Dit is dus ook nog niet zeker want de auto is nog niet geproduceerd.
Als het wel gaat lukken hebben we dan maar liefst 13 maanden gewacht.
Verwacht werd dat de auto in september geleverd ging worden.
Dit ging niet lukken en een nieuwe te verwachte leveringsdatum werd gestel op begin november.
Dit bleek niet haalbaar en werd verwacht dat het de tweede week van het nieuwe jaar ging worden.
In de tweede helft van december werd duidelijk dat ook dit niet haalbaar was en werd gezegd dat het weleens maart zou worden dat de auto geleverd ging worden.
Helaas, ook dit gaat niet gebeuren en nu wordt gezegd dat de auto in week 19 geleverd wordt. Dit is dus ook nog niet zeker want de auto is nog niet geproduceerd.
Als het wel gaat lukken hebben we dan maar liefst 13 maanden gewacht.
Het is nu week 8, het duurt ongeveer 6 weken (vertelde de dealer mij) van het moment van bouwen tot aflevering in NL. Dus dat de auto nu nog niet gemaakt is, wil niet zeggen dat week 19 niet haalbaar is.Wimkiel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:55:
Dat klopt maar als de auto nog niet gebouwd is dan moet je alle planningen met een hele emmer zout nemen. Pas als de auto gebouwd is kunnen ze redelijk zeker zeggen wanneer de auto geleverd gaat worden. Wij zitten in hetzelfde schuitje trouwens, begin maart besteld maar nog geen enkel zicht op levering. En steeds maar uitstel en uitstel.Griffin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:10:
[...]
Het is nu week 8, het duurt ongeveer 6 weken (vertelde de dealer mij) van het moment van bouwen tot aflevering in NL. Dus dat de auto nu nog niet gemaakt is, wil niet zeggen dat week 19 niet haalbaar is.
Ik kreeg vorige maand te horen dat mijn auto EL cityshape green 11-2022 besteld, alwel geproduceerd is maar nog wacht op onderdelen, maar niks kunnen zeggen over de levertijden. Nu wacht die dus al een maand op onderdelen, zijn er anderen die ook dergelijke berichten hebben ontvangen?
Ik heb hem week 4/2023 besteld en leverdatum staat geschat op week 44. Lang maar zeker niet het langst als ik zo hier en daar lees. Betreft DPL in Mineral blue. Wat hebben ze bij jou in maand 11 gezegd mbt levertijd ?warkiller schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:36:
Ik kreeg vorige maand te horen dat mijn auto EL cityshape green 11-2022 besteld, alwel geproduceerd is maar nog wacht op onderdelen, maar niks kunnen zeggen over de levertijden. Nu wacht die dus al een maand op onderdelen, zijn er anderen die ook dergelijke berichten hebben ontvangen?
Ik wilde annuleren i.v.m. de maandelijkse mailtjes over het uitstel van de levering. Daarnaast ben ik aan het investeren in banden en onderhoud aan mijn huidige auto. Dan maar een 2de hands elektrische auto kopen. Op de dag na de mail wordt ik gebeld dat hij goed nieuws heeft en eindelijk een chassisnummer bekend is. Ik ging ervan uit dat als een chassisnummer bekend is de auto op de volgende boot zou gaan. Bij een vraag of de auto op de boot staat die gisteren vertrokken is krijg ik te horen dat de auto wel klaar zou staan in de haven maar nog niet op de boot staat. Ik vind het allemaal wel heel vreemd. Ik kreeg wel het VIN nummer maar twijfel echt of die wel klopt.
Verwachte levertijd maart 2023, wat later bijgesteld is naar februari, de auto is nu wel geproduceerd maar mist nog onderdelen. Ik vind het vreemd dat een auto een maand laag geproduceerd in de fabriek kan staan wachten op onderdelen🤔Arebij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:14:
[...]
Ik heb hem week 4/2023 besteld en leverdatum staat geschat op week 44. Lang maar zeker niet het langst als ik zo hier en daar lees. Betreft DPL in Mineral blue. Wat hebben ze bij jou in maand 11 gezegd mbt levertijd ?
Ik heb de auto privé gekocht bij de dealer, dat Maakt ook nog wel verschil
Meestal als ze een VIN weten, dan kunnen ze ook wel een voorlopige datum geven (tenminste bij mij). Toen ik belde zeiden ze ook we hebben een VIN en hij staat op de kade om de boot op te gaan. Maar daarna kan het snel gaan want er gaan vaak meerdere boten per week richting Antwerpen/Rotterdam (boottocht en met de vrachtwagen naar de dealer duurt meestal iets van 6 weken)... fingers crossed .Planet X schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:35:
Ik wilde annuleren i.v.m. de maandelijkse mailtjes over het uitstel van de levering. Daarnaast ben ik aan het investeren in banden en onderhoud aan mijn huidige auto. Dan maar een 2de hands elektrische auto kopen. Op de dag na de mail wordt ik gebeld dat hij goed nieuws heeft en eindelijk een chassisnummer bekend is. Ik ging ervan uit dat als een chassisnummer bekend is de auto op de volgende boot zou gaan. Bij een vraag of de auto op de boot staat die gisteren vertrokken is krijg ik te horen dat de auto wel klaar zou staan in de haven maar nog niet op de boot staat. Ik vind het allemaal wel heel vreemd. Ik kreeg wel het VIN nummer maar twijfel echt of die wel klopt.
Zojuist afspraak gemaakt om mijn Niro ev DPL clear white maandag op te halen. Besteld op 23-5-2022.
[ Voor 12% gewijzigd door IMusteat50 op 22-02-2023 13:33 ]
Net ook bevestigd, zelfde kleur en uitvoering besteld op 1-6-2022 en kan hem volgende week vrijdag ophalen.IMusteat50 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:32:
Zojuist afspraak gemaakt om mijn Niro ev DPL clear white maandag op te halen. Besteld op 23-5-2022.
Ben reuze benieuwd
Ik ben erg benieuwd.... Mijn auto is nog steeds niet gebouwd volgens de dealer ook clearwhite
Nice! Zondag krijg ik mijn eassee laadpaal gemonteerd. Ben echt benieuwd of het mij gaat bevallen het elektrisch rijden. Testrijden hebben we gedaan in een oud e-Niro model dat was een genot.smurf_nl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Net ook bevestigd, zelfde kleur en uitvoering besteld op 1-6-2022 en kan hem volgende week vrijdag ophalen.
Ben reuze benieuwd
Zelfde hier, begin maart een DPL besteld maar aan de bouw zijn ze nog niet eens begonnen.DutchVik schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:47:
Ik ben erg benieuwd.... Mijn auto is nog steeds niet gebouwd volgens de dealer ook clearwhite