Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sNielz123 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:15:
Wat een gedoe eigenlijk.
Ik ben best voor het scheiden van politiek en voetbal, of sport in het algemeen.
Zelfde als de boycot van Russische sporters. Dat zijn mensen die ook geen oorlog willen.

Voor je het weet kun je nergens meer gaan voetballen want waar leg je de grens? Het argument dat het ook hier in Nederland niet allemaal goed is vind ik best legitiem. Natuurlijk is het in Qatar waarschijnlijk erger (ben er niet geweest maar aannemelijk), maar als je ziet hoe wij arbeidsmigranten met veel te veel in kleine hokken stoppen worden daar ook mensenrechten geschonden.
De wereld is zo verrot als wat.
Wauw, dat je dat überhaupt durft te vergelijken met je leven niet zeker zijn als je jezelf wilt zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

sNielz123 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:15:
...Het argument dat het ook hier in Nederland niet allemaal goed is vind ik best legitiem. Natuurlijk is het in Qatar waarschijnlijk erger (ben er niet geweest maar aannemelijk), maar als je ziet hoe wij arbeidsmigranten met veel te veel in kleine hokken stoppen worden daar ook mensenrechten geschonden.
...
Ik kan me niet voorstellen dat je dit echt meent 8)7

Hier zijn geen tienduizenden arbeidsmigranten gestorven tijdens hun werk, worden homo's niet in de gevangenis gegooid en wordt je niet opgepakt voor buitenechtelijke seks terwijl je verkracht bent.
https://nos.nl/artikel/24...ch-aan-onze-regels-houden
https://nos.nl/artikel/21...voor-seks-buiten-huwelijk

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:41
@toolkist @Ruzor
Don't feed the troll

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:43
@tommerd_
Ik heb gisteren alle 4 de afleveringen van “FIFA Uncovered” gezien. Deze serie maakt het hele verhaal wel duidelijk. Mooi dat 1 van de geïnterviewde personen ook nog eens aangeeft dat in zijn ogen de FIFA niet zonder corruptie kan ;w

Ѫа$тёя чѳця аят

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 10:09
Mosin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:59:
@tommerd_
Ik heb gisteren alle 4 de afleveringen van “FIFA Uncovered” gezien. Deze serie maakt het hele verhaal wel duidelijk. Mooi dat 1 van de geïnterviewde personen ook nog eens aangeeft dat in zijn ogen de FIFA niet zonder corruptie kan ;w
Ja het was best een eye-opener. Overigens wel mooi dat ze mensen als Blatter himself hebben weten te strikken voor de serie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 06:49
DeKever schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:56:
[...]

Dat gedoe over de OneLove armband komt me nu wel de strot uit. Niet iedere voetballer kan zich identificeren met die band of heeft de behoefte voor een karretje gespannen te worden. Hoeven we niet iedere keer de zaak op de spits te drijven en roepen om consequenties. Het hele verhaal is nu een beetje wie niet voor is, is tegen. Dat begint een beetje ongezond te worden.

Persoonlijk vind ik het wel teleurstellend dat voetballers niet zich niet wat geëngageerder uitlaten. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat een voetballer hiervoor past, hij heeft er niet om gevraagd.
In de basis heb je natuurlijk gelijk dat voetballers zelf moeten kunnen kiezen of ze daar aan mee willen werken. Maar dat die voetballers er niet aan willen meewerken is natuurlijk wel een sterk signaal dat de voetbalwereld nog hartstikke homofoob is. Die voetballers willen er niet aan meewerken, omdat het van hun geloof niet zou kunnen. Het duidt op een enorme intolerantie. Gezien deze voetballers voor velen een voorbeeld zijn, vind ik dat toch wel zorgwekkend.

• tommerd_
Privacywaakhond: verplichte apps Qatar verzamelen data gebruikers

Valt misschien niet helemaal onder mensenrechten zoals die hier bedoeld wordt, maar laat wel weer wat misstanden zien. Wat doen ze met die informatie? Komen ze je opsporen als je een datingapp gebruikt? Wat gebeurt er als die datingapp (iets wat me dus sowieso al verboden lijkt daar) ook nog eens is om op zoek te gaan naar iemand van hetzelfde geslacht?

Je hoopt toch wel steeds meer dat het toernooi snel voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 01-05 19:15
durian schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:28:
[...]

De hele manier waarop Qatar gesegregeerd is, de rechteloze delen van de gemeenschap, de niet vrije pers, de niet vrije verkiezingen, de niet-bestaande rechten voor vrouwen. Ja, wij behandelen arbeidsmigranten niet altijd best, en dat moet beter. Maar er word over geschreven in de krant (zal in Qatrar niet gebeuren), er worden discussies over gevoerd in de regering, in gemeentes, in media. Zoiets mag niet eens in Qatar. We willen het verbteren, we zien onze fouten in... niet in Qatar.
Toch is het wel ironisch dat de meeste Nederlanders dit alleen maar weten doordat er een WK wordt georganiseerd in Qatar. Die misstanden waren er al voor de toewijzing door FIFA, en ze zijn zeker niet voorbehouden aan Qatar. De lijst de je noemt geldt voor zo'n beetje alle golfstaten. Voortaan dus alleen nog maar met een one-love-band om de arm naar de Q8 / Tango.

Regeren is vooruitschuiven

• Mosin
tommerd_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:32:
[...]

Ja het was best een eye-opener. Overigens wel mooi dat ze mensen als Blatter himself hebben weten te strikken voor de serie
Absoluut, maar eerlijk gezegd doet Blatter alsof zijn neus bloed. Jij hebt de leiding en je voelt je niet verantwoordelijk voor de corruptie die onder jou leiding gebeurd :+

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommerd_
Mosin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:35:
[...]

Absoluut, maar eerlijk gezegd doet Blatter alsof zijn neus bloed. Jij hebt de leiding en je voelt je niet verantwoordelijk voor de corruptie die onder jou leiding gebeurd :+
Nee uiteraard, maar hij had ook nog steeds kunnen ontkennen natuurlijk, in plaats van vertellen en deelnemen aan deze docu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
tommerd_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:36:
[...]

Nee uiteraard, maar hij had ook nog steeds kunnen ontkennen natuurlijk, in plaats van vertellen en deelnemen aan deze docu.
In principe zegt hij wel dat alles verkloot is, daar zit zeker iets in.
Dat deze dingen al vanaf 1978 gebeuren, is dus wel even iets anders voor me. Heb wel al eens begrepen dat Beckenbauer fraude pleegde voor het WK in Duitsland, want die konden o.a. daardoor nieuwe stadions (ook die van Bayern..) bouwen. Die heeft laterna ook nog eens in het Exco gezeten heeft. Allemaal doorgestoken kaart dus..

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 16:29
Ik ben hier echt niet om te trollen. Tuurlijk is het erg wat daar allemaal gebeurt, ik zeg echt niet dat het een goed land is of dat de dingen zo horen te zijn. Ik vind alleen dat we ook wel eens naar ons zelf mogen kijken. Westerse landen die zichzelf verheffen boven elk ander land en dan andere landen willen verbeteren. Alsof we in het westen de wijsheid in pacht hebben. We hebben al veel landen proberen te veranderen maar zodra de westerse legers daar vertrekken is het vooral doorgaan waar ze gebleven waren.

Nog niet zo lang geleden was het hier niet anders dan daar. Dat soort landen lopen gewoon achter en die kun je niet van de ene op de andere dag veranderen en onze gebruiken opdringen. Die moeten die leerperiode ook gewoon door. En om dan een voetballer daarover een statement op te dringen is al helemaal van de zotte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
sNielz123 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:25:
[...]

Ik ben hier echt niet om te trollen. Tuurlijk is het erg wat daar allemaal gebeurt, ik zeg echt niet dat het een goed land is of dat de dingen zo horen te zijn. Ik vind alleen dat we ook wel eens naar ons zelf mogen kijken. Westerse landen die zichzelf verheffen boven elk ander land en dan andere landen willen verbeteren. Alsof we in het westen de wijsheid in pacht hebben. We hebben al veel landen proberen te veranderen maar zodra de westerse legers daar vertrekken is het vooral doorgaan waar ze gebleven waren.

Nog niet zo lang geleden was het hier niet anders dan daar. Dat soort landen lopen gewoon achter en die kun je niet van de ene op de andere dag veranderen en onze gebruiken opdringen. Die moeten die leerperiode ook gewoon door. En om dan een voetballer daarover een statement op te dringen is al helemaal van de zotte.
Met alle respect, die voetballers moeten gewoon hun muil houden.

Lopen wel mee te schreeuwen over Black Lives Matter en Derksen z’n uitspraken maar vervolgens willen ze niet hun mond open trekken over Qatar.

Slappe figuren die alleen vanwege hun portemonnee hun mond dichthouden, want misschien kunnen ze wel in pre pensioen in Qatar of China. Lekker dubbele moraal van die voetballers, bah.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09
De_Bastaard schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:34:
[...]

Lopen wel mee te schreeuwen over Black Lives Matter en Derksen z’n uitspraken maar vervolgens willen ze niet hun mond open trekken over Qatar.

Slappe figuren die alleen vanwege hun portemonnee hun mond dichthouden, want misschien kunnen ze wel in pre pensioen in Qatar of China. Lekker dubbele moraal van die voetballers, bah.
Het lijkt mij best ingewikkeld als je echt topsporter bent. Ik kan me zo voorstellen dat je je het liefst zoveel mogelijk wilt afsluiten en wilt focussen op het leveren van een zo goed mogelijke sportieve prestatie. Uiteindelijk hebben de voetballers zelf geen stem gehad in de keuze voor Qatar en het lijkt mij voornamelijk aan (voetbal)bestuurders en politici om een statement te maken. Als je als voetballer geen statement maakt betekent dat misschien niet dat je vindt dat Qatar mensenrechten goed voor elkaar heeft of dat de ophef over corruptie bij de FIFA maar gezeur is. Misschien betekent het wel dat je je zoveel mogelijk wilt kunnen richten op je grote droom: Zo goed mogelijk presteren op misschien wel het hoogste voetbalniveau dat je kunt bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
bszz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:43:
[...]

Het lijkt mij best ingewikkeld als je echt topsporter bent. Ik kan me zo voorstellen dat je je het liefst zoveel mogelijk wilt afsluiten en wilt focussen op het leveren van een zo goed mogelijke sportieve prestatie. Uiteindelijk hebben de voetballers zelf geen stem gehad in de keuze voor Qatar en het lijkt mij voornamelijk aan (voetbal)bestuurders en politici om een statement te maken. Als je als voetballer geen statement maakt betekent dat misschien niet dat je vindt dat Qatar mensenrechten goed voor elkaar heeft of dat de ophef over corruptie bij de FIFA maar gezeur is. Misschien betekent het wel dat je je zoveel mogelijk wilt kunnen richten op je grote droom: Zo goed mogelijk presteren op misschien wel het hoogste voetbalniveau dat je kunt bereiken.
Dat laat zien dat het vooral om hen als individu gaat en niet om een groter geheel. Wat interesseert hen al die corruptie en al die doden? Zolang zij maar kunnen 'shinen'.

Hoe groot is het gebaar (en als voorbeeld ook de impact) als je als (groot) voetballer zegt: ik ga niet, want principes. Helaas hebben ze die niet. Eigenlijk niet verrassend, want er heerst sowieso een cultuur die zeer ondermijnend is. Zie rap van Memphis Depay met Quincy Promes; en dit staat niet op zichzelf. Om van te kotsen...

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:02
tommerd_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:08:
Privacywaakhond: verplichte apps Qatar verzamelen data gebruikers

Valt misschien niet helemaal onder mensenrechten zoals die hier bedoeld wordt, maar laat wel weer wat misstanden zien. Wat doen ze met die informatie? Komen ze je opsporen als je een datingapp gebruikt? Wat gebeurt er als die datingapp (iets wat me dus sowieso al verboden lijkt daar) ook nog eens is om op zoek te gaan naar iemand van hetzelfde geslacht?

Je hoopt toch wel steeds meer dat het toernooi snel voorbij is.
Onzin van de eerste plank. Ehteraz is sinds begin deze maand afgeschaft. Hayya klopt maar doet verder niets dan je kaarten voor de wedstrijden en je entry permit voor het land zijn.

• bszz
Flavius schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:35:
[...]
Dat laat zien dat het vooral om hen als individu gaat en niet om een groter geheel. Wat interesseert hen al die corruptie en al die doden? Zolang zij maar kunnen 'shinen'.

Hoe groot is het gebaar (en als voorbeeld ook de impact) als je als (groot) voetballer zegt: ik ga niet, want principes. Helaas hebben ze die niet. Eigenlijk niet verrassend, want er heerst sowieso een cultuur die zeer ondermijnend is. Zie rap van Memphis Depay met Quincy Promes; en dit staat niet op zichzelf. Om van te kotsen...
Nee, dat is jouw invulling. het is iets complexer dan dit en verrassend dat nu het WK op het punt van beginnen staat iedereen er plotseling de mond van volheeft. En met een verwijzing naar Promes kun je niet de hele voetbalcultuur onderuit schoffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Boinkie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:44:
[...]

Onzin van de eerste plank. Ehteraz is sinds begin deze maand afgeschaft. Hayya klopt maar doet verder niets dan je kaarten voor de wedstrijden en je entry permit voor het land zijn.
Oh, jij weet het beter?

www.politico.eu/article/qatar-world-cup-app-data-warning/

[This is what you get when you mess with us]

• Flavius
bszz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:49:
[...]

Nee, dat is jouw invulling. het is iets complexer dan dit
Nee hoor, het is een gevolgtrekking op basis van hun gedrag. En wat is er precies complexer aan? Het is heel simpel hoor: niet meedoen, niet gaan. Dan pas maak je een statement. De rest is gewoon voor de buhne.
en verrassend dat nu het WK op het punt van beginnen staat iedereen er plotseling de mond van volheeft.
Kan zijn, maar ik verkondig het al wat langer dan dit WK. En dan nog, als dit WK nodig was voor velen om het inzicht te krijgen dat voetbal door en door verrot is, is dat prima. Alsof je er dan plots niets van vinden mag. 8)7
En met een verwijzing naar Promes kun je niet de hele voetbalcultuur onderuit schoffelen.
Als je denkt dat dit het enige is, heb je geen idee wat er allemaal speelt (en/of ben je er blind voor). Begin anders met dit artikel, dan zou je al wat meer moeten gaan zien.

• bszz
Flavius schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:27:
[...]
Nee hoor, het is een gevolgtrekking op basis van hun gedrag. En wat is er precies complexer aan? Het is heel simpel hoor: niet meedoen, niet gaan. Dan pas maak je een statement. De rest is gewoon voor de buhne.

[...]
Kan zijn, maar ik verkondig het al wat langer dan dit WK. En dan nog, als dit WK nodig was voor velen om het inzicht te krijgen dat voetbal door en door verrot is, is dat prima. Alsof je er dan plots niets van vinden mag. 8)7

[...]
Als je denkt dat dit het enige is, heb je geen idee wat er allemaal speelt (en/of ben je er blind voor). Begin anders met dit artikel, dan zou je al wat meer moeten gaan zien.
Niemand ontkent dat er misstanden zijn, of het in het voetbal is of in Qatar maar je generaliseert behoorlijk. Ik denk dt de meerderheid van de voetballers nog steeds te goeder trouw is en ik vind ook dat dit soort zaken aan de orde moet worden gesteld. Ik zeg ook niet dat je er niks van mag vinden maar ik denk dat het niet zozeer een morele verplichting is van de sporters die in essentie zo goed mogelijk willen presteren op een belangrijk voetbaltoernooi. Richt je pijlen op voetbalbestuurders en politici. Die hebben boter op hun hoofd en die hebben de verantwoordelijkheid en middelen om dit echt aan de orde te stellen. Het is te makkelijk om dit te verwachten van degenen die toevallig het meest zichtbaar zijn (de voetballers) maar die de minste invloed hebben gehad op de besluitvorming rond het huidige WK

Het gebruik van termen als 'om te kotsen' en smiley's om je betoog kracht bij te zetten helpt je betoog overigens niet

• Flavius
bszz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:45:
[...]

Het is te makkelijk om dit te verwachten van degenen die toevallig het meest zichtbaar zijn (de voetballers) maar die de minste invloed hebben gehad op de besluitvorming rond het huidige WK
Als er nu mensen zijn die invloed kunnen uitoefenen, zijn het de voetballers wel...niet met betrekking tot de besluitvorming, maar wel met betrekking tot de uitvoering. Maar dat weigeren ze...dan was op het knietje gaan laaghangend fruit en een stuk veiliger...

[ Voor 4% gewijzigd door Flavius op 17-11-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
sNielz123 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:25:
[...]

Wikipedia: Whataboutism

[ Voor 17% gewijzigd door ChojinZ op 17-11-2022 22:58 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:13
Is het kopen van kleding van de Primark / H&M / Zara whataboutism? Of onze Apple telefoon die in een Chinese fabriek onder erbarmelijke omstandigheden in elkaar gezet whataboutism? Onze zonnepanelen? De batterij van onze o zo groene EV?

Niemand is heilig in deze wereld. Met vinger wijzen naar een ander is heel makkelijk.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:02
Dit artikel klopt inderdaad. Het Nederlandse artikel is gewoon fout. Zoals gezegd is Ehteraz niet meer nodig. Hayya wel maar dat is je entry permit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 27-04 16:29
Misschien begrijp je me niet helemaal. Ik zeg nergens dat wat er in Qatar gebeurt niet erg is.

*knip* laat communicatie per afbeelding achterwege

Het zou goed zijn als de mensenrechten in Qatar zouden verbeteren, maar ik vind dat je er sporters niet mee moet opzadelen omdat dan het einde zoek is.
Iedere 4 seconden sterft er iemand van de honger terwijl er voldoende voedsel is voor iedereen. De 10 rijkste landen samen zouden dat probleem kunnen oplossen maar iedereen kijkt de andere kant op. Het zal snel voorbij zijn met sporten als we die weg inslaan.

[ Voor 44% gewijzigd door polthemol op 18-11-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:34:
[...]

Die voetballers zijn niet de enige met dubbele moraal. Beetje afgeven op hen terwijl wij met z’n allen flink consumeren uit landen waar ze het niet nauw nemen met de mensenrechten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
baba420 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:09:
Is het kopen van kleding van de Primark / H&M / Zara whataboutism? Of onze Apple telefoon die in een Chinese fabriek onder erbarmelijke omstandigheden in elkaar gezet whataboutism? Onze zonnepanelen? De batterij van onze o zo groene EV?

Niemand is heilig in deze wereld. Met vinger wijzen naar een ander is heel makkelijk.
Nou, dan begin je daar toch lekker een draadje over?

Maar je kunt allerhande andere misstanden niet gaan gebruiken om misstanden zoals aangekaard in dit draadje te bagatelliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
sNielz123 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:01:
[...]
Iedere 4 seconden sterft er iemand van de honger terwijl er voldoende voedsel is voor iedereen. De 10 rijkste landen samen zouden dat probleem kunnen oplossen maar iedereen kijkt de andere kant op. Het zal snel voorbij zijn met sporten als we die weg inslaan.
Dus zolang dat niet is opgelost mogen we geen enkel ander probleem in de wereld meer bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
’Acht spelers Ecuador omgekocht om openingsduel van Qatar te verliezen’

Zou het verbazen? Niet echt.

Wilde voor mijn argumentatie de Fifa rankings van Ecuador en Qatar hier naast elkaar zetten, maar tot mijn verbazing heeft Qatar een ranking van 50 terwijl Ecuador nummer 44 is. Niet eens zo'n heel groot verschil dus.

Dat is totdat je kijkt naar de voorgeschiedenis van Qatar: https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/qat

Tot een paar jaar geleden bivakkeerden ze vrij constant rond plek 100, maar sinds ze het WK toegewezen hebben gekregen lijken er wel betere voetballers te komen daar. Vanaf 2019 is hun ranking plotseling een stuk verbeterd (van nr 93 naar 55 in een jaar tijd, in 2021 zelfs nr 48 terwijl er volgens mij amper gespeeld is in die periode).

Die cijfers zijn toch enkel objectief gebaseerd op behaalde prestaties? Of heeft de Fifa daar ook een vinger in de pap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

sNielz123 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:01:
Misschien begrijp je me niet helemaal. Ik zeg nergens dat wat er in Qatar gebeurt niet erg is.

Deze is meer van toepassing:
offtopic:
Sja. Als de verhoudingen er niet toe doen dan geldt dat evenzoveel voor jouw post (en de mijne). We zijn beide direct verantwoordelijk voor een ziek kind door niet de tijd te nemen deze post te plaatsen maar te werken en dat geld te doneren. We verzuimden drie kinderen (en milieu) te redden door niet de PC te verkopen.

Dan nog. Als de 10 rijksten al hun geld doneren aan arme landen gebeuren er drie dingen: een paar duizend machtige locals worden heel rijk, massale inflatie die de huidige doet verbleken, wat token projecten voor de pers.

Maar dat alles is niet relevant voor de hele directe misstanden hier. Puur whataboutisme. Start (als dat ergens past) een name and shame topic over wat rijke mensen doen. Ga niet dit proberen goed te praten door te relativeren.

Profvoetbal op zulke toernooien -is- politiek. Dat is het pas niet als we niet weten waar het wordt gehost en als er geen ads zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 18-11-2022 08:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:28
Ik vind t nogal wat:
- One of the apps collects data on whether and with which number a telephone call is made
- The other app actively prevents the device on which it is installed from going into sleep mode
- the data used by the apps not only remain locally on the device, but are also transmitted to a central server

Dan maar extra telefoontje mee:
"if it is “absolutely necessary” to download the apps, then do so on another, blank phone"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:02

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Het onderwerp gaat over de misstanden bij het WK in Qatar. Hou de gesprekken ook bij dat onderwerp en ga er niet totaal andere problematiek bij betrekken om zo een 'whataboutism' te maken, dit helpt op geen enkele wijze voor een goede discussie

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Niet echt een misstand, maar wel tekenend voor de corrupte façade die daar wordt voorgespiegeld:

‘Qatar wil bierverkoop rond WK-wedstrijden alsnog aan banden leggen’

Zoiets besluit je dus niet op de dag voordat het toernooi begint, dat geeft teveel organisatorische problemen. Bij de Fifa zal dit dus altijd al bekend zijn geweest.

Leuk voor hoofdsponsor Budweiser die dit toch wel pijn zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:59
alexbl69 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:56:
Heb je alle 'fans' uit Pakistan gezien?
Denk niet dat die veel bier drinken, het wordt een stille bedoening daar...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:52
Niet echt een misstand, maar wel tekenend voor de corrupte façade die daar wordt voorgespiegeld:

Zoiets besluit je dus niet op de dag voordat het toernooi begint, dat geeft teveel organisatorische problemen. Bij de Fifa zal dit dus altijd al bekend zijn geweest.

maar, het is geen volledig verbod hè, de FIFA-bobo-skyboxen, daar mag wel alcohol geschonken worden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
alexbl69 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:54:
[...]
Maar je kunt allerhande andere misstanden niet gaan gebruiken om misstanden zoals aangekaard in dit draadje te bagatelliseren.
De kern van het argument is natuurlijk niet het whataboutisme. Waar het om gaat is of je van sporters kunt verlangen of ze de boel boycotten of zich anderszins inzetten om dit onrecht te bevechten. Je hoeft daarvoor ook niet naar kleding of andere landen te verwijzen. De 6500 doden die de Guardian noemt zijn immers geen doden door alleen de bouw aan de stadions, het zijn alle gestorven migranten sinds de toewijzing door de FIFA. Dus inclusief migranten die gestorven zijn tijdens de bouw van - ik noem maar wat - LNG-terminals. Ik ga zelf ook niet principieel kou zitten lijden deze winter (ik moet zelfs bekennen dat ik nog nooit aan arme Nepali heb gedacht terwijl ik aan de thermostaat draaide). Dus waarom zou ik van een sporter verlangen dat hij op principiele gronden een unieke kans laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

T-MOB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:01:
[...]

De kern van het argument is natuurlijk niet het whataboutisme. Waar het om gaat is of je van sporters kunt verlangen of ze de boel boycotten of zich anderszins inzetten om dit onrecht te bevechten. Je hoeft daarvoor ook niet naar kleding of andere landen te verwijzen. De 6500 doden die de Guardian noemt zijn immers geen doden door alleen de bouw aan de stadions, het zijn alle gestorven migranten sinds de toewijzing door de FIFA. Dus inclusief migranten die gestorven zijn tijdens de bouw van - ik noem maar wat - LNG-terminals. Ik ga zelf ook niet principieel kou zitten lijden deze winter (ik moet zelfs bekennen dat ik nog nooit aan arme Nepali heb gedacht terwijl ik aan de thermostaat draaide). Dus waarom zou ik van een sporter verlangen dat hij op principiele gronden een unieke kans laat lopen.
Boycotten is al (veel) te laat, ik vind dat je de spelers niks kunt aanrekenen. Overheden of de bonden hadden dat moeten doen. Afgezien daarvan had het wk natuurlijk nooit in Qatar gehouden mogen worden. Maar er is een heleboel geld mee gemoeid en dat is uiteindelijk waar het om draait.
Dit wordt het meest sfeerloze en besmeurde wk ooit in de geschiedenis. (Zal je zien dat we deze gaan winnen)
Ik ben een voetbal liefhebber, maar nog nooit heb ik zo weinig uitgekeken naar een kampioenschap. Sterker nog, hoe dichterbij het komt, hoe meer ik er naar neig om helemaal niet te gaan kijken.
Tenzij we in de finale komen natuurlijk, dan sta ik vooraan met mijn oranje rommel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05 19:58
Zo, nog 2 dagen te gaan tot dit WK, en er is al bijna 1 hele pagina over volgeschreven.
Zo te zien hebben we er allemaal heel erg veel zin in.. -O-

https://nos.nl/artikel/24...dions-budweiser-begripvol
Daar ter plekke zal de sfeer er met bovenstaand bericht ook wel goed in komen. :9B

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:45
En de alcohol verkoop is, niet geheel onverwacht, stevig aan banden gelegd. Eerst hebben ze in Qatar weer mooi weer gespeeld en net gedaan alsof er uitzonderingen gemaakt zouden worden, maar 2 dagen voor het van start gaat laten ze hun ware gezicht weer zien.

Nu is dat voor alcohol verkoop niet zo'n probleem wat mij betreft, hoge prijzen en het had sowieso maar beperkt beschikbaar. Ik vind het veel zorgelijker voor de LHBTQ+ gemeenschap die afgereisd is, welke garantie hebben die mensen dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn?

Ik ben het met het gros van de mensen eens dat de voetballers hier niets aan kunnen doen, zij kiezen er niet voor om naar zo'n land te moeten afreizen. De meeste spelers waren amper hun regionale club ontgroeit toen deze beslissing genomen werd 12 jaar geleden. Ik vind het wel heel triest dat er mensen zijn, in de hele wereld, die als supporter afreizen naar Qatar. Dan heb je de boel echt niet op een rijtje in mijn ogen. Ik snap dat je als directe familie van de spelers gaat, daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar voor de rest, blijf lekker thuis.

Zelf ga ik wel kijken, maar in tegenstelling tot normaal zeer ingetogen. Ik kijk de wedstrijden van het NL elftal en de finale (ook als dat zonder het NL elftal is). Thuis op de bank. De normale uitingen die ik heb blijven op zolder liggen. En hoewel ik begrijp dat hiermee de 6500 verloren levens niet ongedaan gemaakt worden en ik ook begrijp dat ze er in Qatar geen zandkorrel minder om hebben, het voelt voor mij goed om enerzijds wel onze spelers op afstand te steunen en anderzijds zo ingetogen als mogelijk zijn. Ook als we de finale halen, al zou het kunnen dat ik dan wel met wat meer mensen zal kijken. Maar een kroeg of ander feestje, daar vind je mij dit keer niet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43

Budweiser was al weken op de hoogte, er hangen al tijden alleen maar vlaggen etc van budweiser 0.0

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 15:59

Nou ben ik het op zich volledig eens met een verbod op Budweiser, maar voor de rest is het gewoon weer hetzelfde liedje. Dat jij als moslimland geen alcohol wil verkopen vind ik an sich nog prima, maar zeg dat dan gewoon vanaf het begin en speel niet mooi weer tot vlak voor het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:03

Eigenlijk stiekem wel fijn, zouden ze in NL ook moeten doen dan is er misschien wat minder ME nodig na sommige wedstrijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Bartske schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:22:
[...]

Eigenlijk stiekem wel fijn, zouden ze in NL ook moeten doen dan is er misschien wat minder ME nodig na sommige wedstrijden...
Dan kan je beter cocaïne verbieden.

Oh wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:19:
[...]

Budweiser was al weken op de hoogte, er hangen al tijden alleen maar vlaggen etc van budweiser 0.0
Dat ze voor het ene kiezen (reclame voor 0.0) houdt niet in dat ze niet de intentie hadden om ook alcolhoudend bier zouden willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Henkie_NtA schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:20:
[...]

Nou ben ik het op zich volledig eens met een verbod op Budweiser, maar voor de rest is het gewoon weer hetzelfde liedje. Dat jij als moslimland geen alcohol wil verkopen vind ik an sich nog prima, maar zeg dat dan gewoon vanaf het begin en speel niet mooi weer tot vlak voor het begin.
Ik heb er ook geen moeite mee dat het niet beschikbaar zou zijn, de normen en waarden van het gastland hoeven van mij niet aan de kant geschoven te worden (dan heb ik het even over normale normen en waarden en niet de overleden arbeiders, maar dat snap je wel denk ik).

Maar dat moet zoals je zegt gewoon vanaf dag 1 duidelijk zijn zodat iedereen weet hoe de vlag er bij hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:10:
Zelf ga ik wel kijken, maar in tegenstelling tot normaal zeer ingetogen. Ik kijk de wedstrijden van het NL elftal en de finale (ook als dat zonder het NL elftal is). Thuis op de bank. De normale uitingen die ik heb blijven op zolder liggen. En hoewel ik begrijp dat hiermee de 6500 verloren levens niet ongedaan gemaakt worden en ik ook begrijp dat ze er in Qatar geen zandkorrel minder om hebben, het voelt voor mij goed om enerzijds wel onze spelers op afstand te steunen en anderzijds zo ingetogen als mogelijk zijn. Ook als we de finale halen, al zou het kunnen dat ik dan wel met wat meer mensen zal kijken. Maar een kroeg of ander feestje, daar vind je mij dit keer niet.
Dit kan ik dan weer niet begrijpen.

Die spelers zullen er namelijk ook weinig van voelen als je wel of niet ingetogen of überhaupt kijkt, maar de adverteerders hebben er wel weer een view bij.

Als je principes hebt, voer ze dan ook helemaal door of pak gewoon je oranje kleding van zolder. In beide situaties help je met het financieren van dit WK en alles eromheen.

Of doe zoals de mensen die sowieso geen voetbal kijken ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stukfruit schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:28:
[...]

Dit kan ik dan weer niet begrijpen.

Die spelers zullen er namelijk ook weinig van voelen als je wel of niet ingetogen of überhaupt kijkt, maar de adverteerders hebben er wel weer een view bij.

Als je principes hebt, voer ze dan ook helemaal door of pak gewoon je oranje kleding van zolder. In beide situaties help je met het financieren van dit WK en alles eromheen.

Of doe zoals de mensen die sowieso geen voetbal kijken ;)
Er is geen andere optie in mijn ogen. Ik denk dat de meeste adverteerders ook niet heel blij zijn met de hele situatie. Die kunnen er ook weinig aan doen en worden ook al behoorlijk geraakt door alle commotie. Veel van de contracten lopen al jaren of zijn afgesloten in de tijd dat we dachten dat het nog wel mee zou vallen in Qatar.

Geen voetbal kijken is geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:37:
Geen voetbal kijken is geen optie voor mij.
Omdat die 6500 levens dat nou ook weer niet waard zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 15:59
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb er ook geen moeite mee dat het niet beschikbaar zou zijn, de normen en waarden van het gastland hoeven van mij niet aan de kant geschoven te worden (dan heb ik het even over normale normen en waarden en niet de overleden arbeiders, maar dat snap je wel denk ik).

Maar dat moet zoals je zegt gewoon vanaf dag 1 duidelijk zijn zodat iedereen weet hoe de vlag er bij hangt.
Ja helemaal eens. Zei het net in een app groep ook al, je aanpassen aan de normen en waarden van een land dat je bezoekt vind ik niet meer dan logisch. Geen alcohol willen verkopen valt daar wat mij betreft onder. Maar als de normen en waarden van een land ingaan tegen universele rechten van de mens en gepaard gaan met geinstitutionaliseerd rascisme, houdt het wat mij betreft snel op.
Dan is het cirkeltje ook weer mooi rond, want dan kom je vrij snel weer op het punt dat je je afvraagt waarom het WK in vredesnaam in zo'n land georganiseerd wordt., oh wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:39:
[...]

Omdat die 6500 levens dat nou ook weer niet waard zijn?
Jij ziet liever dat er 6500 mensen voor niks zijn doodgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:41:
[...]

Dus je kijkt voor die arme slaven die zijn gestorven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:42:
[...]

Dus je kijkt voor die arme slaven die zijn gestorven?
Nee.

Als ik niet kijk, komen deze mensen dan weer tot leven trouwens?

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 18-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:44:
[...]

Nee.

Als ik niet kijk, komen deze mensen dan weer tot leven trouwens?
Dus terug naar mijn eerste vraag, die 6500 mensenlevens waren niet belangrijk genoeg om het voetbal aan je voorbij te laten gaan. :O
Dat mag je gewoon zeggen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:10:

Ik vind het veel zorgelijker voor de LHBTQ+ gemeenschap die afgereisd is, welke garantie hebben die mensen dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn?
Nu zal ik wel makkelijk praten hebben, maar wie reist naar een land waarvan bekend is dat daar het 'zijn' van zichzelf normaliter verboden is - maar door een commercieel-corrupt evenement dit tijdelijk niet wordt gehandhaafd? Daar blijf je toch, uitzondering of niet, ver van vandaan?

Deze alcohol-draai vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het was niet voor niets al zo beperkt. Het commentaar van Conny Helder vond ik eigenlijk nog wel interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:45:
[...]

Dus terug naar mijn eerste vraag, die 6500 mensenlevens waren niet belangrijk genoeg om het voetbal aan je voorbij te laten gaan. :O
Rijd je geen auto? Maak je geen gebruik van services en diensten waarvoor auto’s nodig zijn? Gebruik je geen accu’s? Nog nooit merkkleding gedragen?

Knap van je!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:45:
[...]

Het is een argument wat met name door niet voetbalkijkers wordt gebruikt om zo als een echte deuger over te komen.

Voor mij zijn die 6500 levens zeer belangrijk en ik betreur het ten zeerste dat ze overleden zijn. Maar dit is niet de schuld van de voetballers of de voetbalkijkers. Dit is 100% de schuld van de FIFA én Qatar. Nu we enkele dagen voor het WK staan is het een voldongen feit dat het doorgaat, we kunnen er niets meer aan veranderen. Dat veranderen had jaren geleden moeten gebeuren, en we zijn het er ook allemaal mee eens dat het hele WK nooit aan Qatar had mogen worden gegeven onder deze omstandigheden.

Maar we kunnen wel allemaal Roomser dan de Paus gaan zitten zijn. Heb je echt de illusie dat er in alle voorgaande WK's en EK's geen misstanden zijn geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Deruxian schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:49:
[...]

Rijd je geen auto? Maak je geen gebruik van services en diensten waarvoor auto’s nodig zijn? Gebruik je geen accu’s? Nog nooit merkkleding gedragen?

Geen van deze dingen is relevant, behalve merkkleding dan wellicht.
Iets niet kijken en nooit auto kunnen rijden is niet hetzelfde.
Maar wat nou als ik alleen ingetogen auto rijdt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:53:
Maar we kunnen wel allemaal Roomser dan de Paus gaan zitten zijn. Heb je echt de illusie dat er in alle voorgaande WK's en EK's geen misstanden zijn geweest?
Bij mijn weten is de FIFA sinds mensenheugenis al corrupt. Het lijkt er gewoon op dat niemand het interessant genoeg vind om te stoppen met het sponseren.
Tevens het "niet de schuld van de voetballers". Die kunnen gewoon kiezen om daar niet te gaan spelen, maar die vinden het geld belangrijker.

[ Voor 14% gewijzigd door hexta op 18-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:47:
[...]

Nu zal ik wel makkelijk praten hebben, maar wie reist naar een land waarvan bekend is dat daar het 'zijn' van zichzelf normaliter verboden is - maar door een commercieel-corrupt evenement dit tijdelijk niet wordt gehandhaafd? Daar blijf je toch, uitzondering of niet, ver van vandaan?

Deze alcohol-draai vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het was niet voor niets al zo beperkt. Het commentaar van Conny Helder vond ik eigenlijk nog wel interessanter.
Dat is een hele lastige discussie. Want ik snap wat je bedoeld. Aan de andere kant zijn er natuurlijk wereldwijd fans die stad en land afreizen om hun club of land te steunen. En deze mensen zijn uiteraard allemaal verschillend.

Het is natuurlijk de wereld op zijn kop dat je niet gaat omdat je ergens niet gerespecteerd wordt.

Maar ja, ik zou als ik in een dergelijke situatie zat ook niet gaan. Los van het feit dat ik sowieso niet ga en naar Qatar al helemaal niet zou gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:10

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Er zijn heel veel gebruiken in het westen, van producten tot diensten, die mede tot stand gekomen zijn door misstanden in minder welvarende en arme landen. Het verschil met de punten die jij noemt, van kleding tot auto's, is ondere andere
(a) dat de misstanden bij lange na niet zo 'in your face' zijn als in Qatar. Er is veel ophef sinds moment van toekenning en de misstanden voor al langer gedocumenteerd en gerapporteerd. Het is heel zichtbaar. Bij het kopen van het shirtje heb je niet of veel minder.
(b) Het WK als fenomeen is meer homogeen dan een kledingmarkt of een automarkt. Wat het WK geschikt maakt als een statement, is dat heel veel ogen nu gericht zijn op hetzelfde.

In jouw voorbeeld zou je dat per dienst, per automerk, per kledingsstuk per kledingwinkel moeten doen. Dat besef is er dan veel minder omdat het je dagelijks leven in. Het WK is een evenement wat zich eens in de vier jaar voor doet. Ik vind de vergelijking dus niet geheel opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:55:
[...]

Bij mijn weten is de FIFA sinds mensenheugenis al corrupt. Het lijkt er gewoon op dat niemand het interessant genoeg vind om te stoppen met het sponseren.
Noem iets wat niet corrupt is op dat niveau. De FIA geeft het F1 kampioenschap in 2021 en 2022 ook niet 2x zomaar aan een Belgische jongeman.

Hoewel een (groot) deel van het sponsorgeld helaas in verkeerde zakken verdwijnt is het ook zo dat een deel van het geld ten goede komt aan bijvoorbeeld de jeugd. Is het niet direct financieel dan is het wel omdat jonge kinderen willen sporten omdat ze net zo goed willen zijn als hun helden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

En ondertussen is er ook een F1 circus in Abu Dhabi? Daar hoor ik weinig over.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:53:
[...]

Geen van deze dingen is relevant, behalve merkkleding dan wellicht.
Iets niet kijken en nooit auto kunnen rijden is niet hetzelfde.
Maar wat nou als ik alleen ingetogen auto rijdt? ;)
Jouw leven hangt, net als dat van mij en de rest in dit topic, af van diensten en producten die bestaan dankzij misstanden. Of het nu je trui is die in India door kinderen is gemaakt of de accu in je telefoon waarvoor het kobalt met de hand uitgegraven is. Of je economische voorspoed die mede mogelijk is gemaakt door het verhandelen van slaven. Je zit er tot je nek toe in, net als iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

[...]

Dat is het allemaal wel maar ik snap zowel jouw punt als het degene die je quote.

Loop maar eens je productieketen langs van alles wat je in je handjes hebt. Waarschijnlijk weet je het wel maar wil je er geen moreel beraad van maken. Doe ik ook niet. Doet de rest van dit land ook niet. Doet de rest van de Westerse wereld ook niet.

Dus de moraalridder uithangen is bijzonder lastig omdat je exact hetzelfde doet als degene die wel naar het WK kijkt.

Maar het is natuurlijk niet zo dat als je niet zou kijken er dan geen WK meer komt. Wel als we allemaal niet zouden kijken. En zeker als de voetballers er niet zouden voetballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:59:
[...]

Noem iets wat niet corrupt is op dat niveau. De FIA geeft het F1 kampioenschap in 2021 en 2022 ook niet 2x zomaar aan een Belgische jongeman.
Hoe is dit relevant? Hunnie doen het ook? En zijn daar zo meetbaar 6500 slaven doodgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ST10©DE schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:00:
Wellicht is het F1 topic daarvoor een betere plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]

Wellicht is het F1 topic daarvoor een betere plek ;)
Dan kan je nog beter een knuppel in het hoenderhok gooien..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]

Jouw leven hangt, net als dat van mij en de rest in dit topic, af van diensten en producten die bestaan dankzij misstanden. Of het nu je trui is die in India door kinderen is gemaakt of de accu in je telefoon waarvoor het kobalt met de hand uitgegraven is. Of je economische voorspoed die mede mogelijk is gemaakt door het verhandelen van slaven. Je zit er tot je nek toe in, net als iedereen.
Ik zeg heus niet dat ik zonder zonde ben, simpelweg geboren worden in NL is dan wel genoeg.
Sommige dingen daar kan je niets aan doen. Dit daarentegen kan je heel makkelijk overslaan. Maar blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Dat is heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]

Hoe is dit relevant? Hunnie doen het ook? En zijn daar zo meetbaar 6500 slaven doodgegaan?
Het is relevant omdat het ook corrupt is, iets wat jij graag aan wilde halen eerder in dit topic.

Je aanname dat deze 6500 mensen slaven waren is overigens ook op zijn minst opmerkelijk. Volgens mij is een kenmerk van een slaaf dat hij niet vrijwillig gekozen heeft voor zijn of haar situatie. En hoewel het verschrikkelijk is hoe de mensen behandeld zijn, ze hebben er wel vrijwillig voor gekozen in dit geval. Of denk je dat er mensen uit Qatar met een lasso naar India zijn vertrokken om daar mensen te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 08:16
Haha nee dat is veel te riskant voor al het 'nieuwe talent' om daar iets over te zeggen.
Zijn ze volgend jaar hun stoeltje weer kwijt. Voetbal is al erg genoeg dat het altijd gebruikt wordt om allerlei politieke bullshit en kijk-ons-een-meegaand-zijn-initiatieven.

In de F1 is er een gigantisch groep die zich opeens 'kenner' is gaan noemen 'of liefhebber' omdat ze dondersgoed weten dat er met Max Verstappen een niche is opengegaan waarin geld te verdienen valt. Daar valt geen hond over maar bij de FIFA gebeurt dat op grote schaal bij de bobo's en iedereen loopt te stuiterballen. De meeste van die roepers hebben niet het cognitieve vermogen om daar in essentie écht over verder te denken dus ben voorzichtig met die discussies ;)

Om bovenstaande te duiden: 'hoeveel BN'ers ken je die in 2012 openlijk uitkwamen voor hun F1 liefde?'.
Dat zijn er akelig weinig hè? Inmiddels zijn hele hordes presentatices en DJ's al zogenaamd extreem begaan met F1.

@Drardollan
Technisch gezien als je het schilletje van de ui afpelt is het 1-op-1 hetzelfde hè.

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 18-11-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:03:
[...]

Het is relevant omdat het ook corrupt is, iets wat jij graag aan wilde halen eerder in dit topic.

Je aanname dat deze 6500 mensen slaven waren is overigens ook op zijn minst opmerkelijk. Volgens mij is een kenmerk van een slaaf dat hij niet vrijwillig gekozen heeft voor zijn of haar situatie. En hoewel het verschrikkelijk is hoe de mensen behandeld zijn, ze hebben er wel vrijwillig voor gekozen in dit geval. Of denk je dat er mensen uit Qatar met een lasso naar India zijn vertrokken om daar mensen te vangen?
Dat spreek ik ook niet tegen.

This summer, Nepalese workers died at a rate of almost one a day in Qatar, many of them young men who had sudden heart attacks. The investigation found evidence to suggest that thousands of Nepalese, who make up the single largest group of labourers in Qatar, face exploitation and abuses that amount to modern-day slavery, as defined by the International Labour Organisation, during a building binge paving the way for 2022.
https://www.theguardian.c...d-qatars-world-cup-slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:13

DarkUnreal

Postmaster General

Verbazingwekkend hoe iedereen de mensenrechten maar weg wuift, omdat ze toch heel graag voetbal willen kijken.

Ik zou alleen maar een bult doden voor mn tv zien.. hoe heeft dit ooit door kunnen gaan.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:03:
[...]

Ik zeg heus niet dat ik zonder zonde ben, simpelweg geboren worden in NL is dan wel genoeg.
Sommige dingen daar kan je niets aan doen. Dit daarentegen kan je heel makkelijk overslaan. Maar blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Dat is heel simpel.
Als jij denkt dat het overslaan van dit WK de oplossing is, dan moet je dat vooral doen. Er is niemand die je tegenhoudt. Maar er is ook niemand die je vraagt om over andere mensen te oordelen en met een belerend deugvingertje te zwaaien.

Als je dan toch iets wilde doen wat impact had gehad, dan heb je daar 12 jaar de tijd voor gehad. Maar jij hebt, net al eigenlijk heel NL, tot een maand of 6 geleden weggekeken en het laten gebeuren.

Misschien moeten we ook op dit gebied elkaar in hun waarde laten. Sommige mensen zullen vol gas het WK beleven met alle toeters en bellen en sommige mensen zullen het boycotten. En daartussenin zitten nog heel veel tinten grijs (of groen, rood, geel of zwart. Pick one).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
DarkUnreal schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:05:
Verbazingwekkend hoe iedereen de mensenrechten maar weg wuift, omdat ze toch heel graag voetbal willen kijken.

Ik zou alleen maar een bult doden voor mn tv zien.. hoe heeft dit ooit door kunnen gaan.
ach over twee maanden zijn we het al weer vergeten wedden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 08:16

Verbazingwekkend hoe weinig mensen hun bek opentrokken op het moment dat Qatar uit de koker kwam en toen keihard stelden dat er een goed arbeidsethos gecreëerd moest worden. Wat geroeptoeter over corruptie was er maar niemand die even zei of aangaf dat er goed gekeken moest worden naar de bouwers die de stadions (die toen niet bestonden :+ ) gingen bouwen.

Achteraf komt de hele deugmeute haten maar vooraf doodse stilte tot de laatste pakweg 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:07:
[...]

Als jij denkt dat het overslaan van dit WK de oplossing is, dan moet je dat vooral doen. Er is niemand die je tegenhoudt. Maar er is ook niemand die je vraagt om over andere mensen te oordelen en met een belerend deugvingertje te zwaaien.

Als je dan toch iets wilde doen wat impact had gehad, dan heb je daar 12 jaar de tijd voor gehad. Maar jij hebt, net al eigenlijk heel NL, tot een maand of 6 geleden weggekeken en het laten gebeuren.

Misschien moeten we ook op dit gebied elkaar in hun waarde laten. Sommige mensen zullen vol gas het WK beleven met alle toeters en bellen en sommige mensen zullen het boycotten. En daartussenin zitten nog heel veel tinten grijs (of groen, rood, geel of zwart. Pick one).
Ik zwaai niet met een belerend vingertje, ik vraag enkel waarom je het toch blijft kijken, al dan niet met een grimas en een traantje. Blijkbaar omdat je het toch niet erg genoeg vind. Prima hoor, maar daar mag je gewoon eerlijk in zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:43:
[...]

Het lijkt mij best ingewikkeld als je echt topsporter bent.
Als voetballer? Niks is makkelijker, want je hebt al miljoenen op je rekening staan. Je hoeft als bv Duitse topspeler maar even te praten met je Franse, Spaanse, Engelse en Italiaans teamgenoten/ex teamgenoten en je hebt een blok waar de FIFA niet omheen kan.
Alleen is de wil er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Dat jouw TV (mogelijk) tot stand is gekomen door allerhande misstanden, dat vergeet je voor het gemak maar al te graag neem ik aan.

Dat dit niet door had mogen gaan, dat ben ik helemaal met je eens. Het is een verdrietig gegeven dat het grootste deel van de landen in de wereld niet al 12 jaar geleden de stekker eruit getrokken hebben. Toen had het zin gehad, nu allang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
toolkist schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:09:
[...]

Als voetballer? Niks is makkelijker, want je hebt al miljoenen op je rekening staan. Je hoeft als bv Duitse topspeler maar even te praten met je Franse, Spaanse, Engelse en Italiaans teamgenoten/ex teamgenoten en je hebt een blok waar de FIFA niet omheen kan.
Alleen is de wil er niet.
Zo makkelijk is het helaas niet ben ik bang. Zonder spelers geen FIFA en zonder FIFA geen spelers. Het een kan niet zonder het ander. Nog los van hele bergen met contracten die er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 18-11-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:09:
[...]

Ik zwaai niet met een belerend vingertje, ik vraag enkel waarom je het toch blijft kijken, al dan niet met een grimas en een traantje. Blijkbaar omdat je het toch niet erg genoeg vind. Prima hoor, maar daar mag je gewoon eerlijk in zijn.
Volgens mij heb ik daar ook geen enkel oneerlijk woord over gezet. Ik heb mijn overwegingen in mijn eerste post van vandaag duidelijk uiteen gezet. Ik heb gekozen voor een middenweg die voor mij acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Deruxian schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:03:
[...]

Dan kan je nog beter een knuppel in het hoenderhok gooien..;)
Over F1 heb ik een mening, ik wil daar niet teveel over uitweiden. Maar als we het dan over een onzin "sport" hebben die bijzonder schadelijk is voor mens en milieu, dan denk ik niet aan voetbal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Malfunctions schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:09:
Zo, nog 2 dagen te gaan tot dit WK, en er is al bijna 1 hele pagina over volgeschreven.
Zo te zien hebben we er allemaal heel erg veel zin in.. -O-

https://nos.nl/artikel/24...dions-budweiser-begripvol
Daar ter plekke zal de sfeer er met bovenstaand bericht ook wel goed in komen. :9B
vreemde actie om de hele tijd te roepen dat ze het toestaan voor buitenlanders en dan twee dagen van te voren de keutel in te trekken.

Het helpt niet om er warm voor te lopen, deze extra vorm van onbetrouwbaarheid. Het is wachten op de eerste arrestaties dan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:11:
[...]

Volgens mij heb ik daar ook geen enkel oneerlijk woord over gezet. Ik heb mijn overwegingen in mijn eerste post van vandaag duidelijk uiteen gezet. Ik heb gekozen voor een middenweg die voor mij acceptabel is.
Nee, je schoot in de verdediging en toen in de aanval in plaats van te antwoorden. Je hebt er inderdaad niets oneerlijks over gezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
Zie hier toch ook best veel voorbij komen dat er niet gekeken wordt vanwege de misstanden in Qatar. Wat ik me wel afvraag (weet niet of die onderzoeken er al zijn) hoeveel mensen daarvan dit WK wel gekeken hadden als dit niet gebeurd was? En hoeveel van die mensen bijvoorbeeld de toernooien in 2016 en 2018 gezien hebben waar het Nederlands elftal niet mee deden.

Ergens heb ik namelijk soms ook het gevoel dat het als krachtig argument gebruikt wordt, maar het eigenlijk een argument is wat geen impact heeft op deze persoon. Als F1 voorbeeld gaan we natuurlijk volgend jaar ook in Qatar racen, net als in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi. Wordt er dan ook gesproken over een boycot door deze zelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
tommerd_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:19:
Ergens heb ik namelijk soms ook het gevoel dat het als krachtig argument gebruikt wordt, maar het eigenlijk een argument is wat geen impact heeft op deze persoon. Als F1 voorbeeld gaan we natuurlijk volgend jaar ook in Qatar racen, net als in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi. Wordt er dan ook gesproken over een boycot door deze zelfde groep?
Ik ken wel wat mensen die die races overslaan, maar hoe groot die groep echt is is altijd lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:03
Schijnt ook dat je bepaalde apps op je telefoon moet installeren als je Qatar bezoekt, met het risico dat die apps weer vergaande toegang tot je gegevens hebben.

https://www.politico.eu/a...rld-cup-app-data-warning/

Nou gaan er volgens mij maar heel weinig NL supporters maar toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]
Die 6500 zijn niet uitlsluitend voor de bouw van WK-stadions overleden. Het zijn alle overleden gastarbeiders sinds de toewijzing door de FIFA. En de situatie in Qatar is absoluut niet uniek, in de gehele golfregio werken straatarme gastabreiders uit Nepal, Bangladesh, etc als defacto lijfeigenen. Ook in Abu Dabi. Maar omdat daar geen WK is, zijn de aantallen niet geteld of in elke geval niet breed uitgemeten in het nieuws. Elke keer dat je je auto voltankt of de verwarming aanzet sponsor je de maatschappij waar dit normaal is.

Ik heb er alle begrip voor als je niet met plezier naar een "voetbalfeestje" in zo'n rotland kunt of wilt kijken. Maar je kunt dat niet zomaar omdraaien, dat iemand die wel kijkt het allemaal niets kan schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:10:
[...]

Zo makkelijk is het helaas niet ben ik bang. Zonder spelers geen FIFA en zonder FIFA geen spelers. Het een kan niet zonder het ander. Nog los van hele bergen met contracten die er zijn.
Kijk naar het darten, boksen, onlangs het golf nog.. Als spelers echt willen breken ze "zo" weg en vormen een nieuwe bond. en dan blijft de oude bond uiteindelijk met de leftovers zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
hexta schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:22:
[...]

Ik ken wel wat mensen die die races overslaan, maar hoe groot die groep echt is is altijd lastig te vinden.
Die cijfers zullen ook nooit 100% te achterhalen zijn, ik denk alleen dat de discussie onnodig verhit raakt vanwege dit type argument.

Ben ik tegen (moderne) slavernij, racisme, discriminatie, fraude, omkoping, een alcoholverbod :+ ? Zeker weten. Maar zit ik zondag op de bank om naar de wedstrijd te kijken? Als het goed is wel ja. Maar dat komt ook omdat mijn gevoel zegt dat een boycot geen nut heeft en ik kan deze zaken los van elkaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
T-MOB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
[...]

Die 6500 zijn niet uitlsluitend voor de bouw van WK-stadions overleden. Het zijn alle overleden gastarbeiders sinds de toewijzing door de FIFA. En de situatie in Qatar is absoluut niet uniek, in de gehele golfregio werken straatarme gastabreiders uit Nepal, Bangladesh, etc als defacto lijfeigenen. Ook in Abu Dabi. Maar omdat daar geen WK is, zijn de aantallen niet geteld of in elke geval niet breed uitgemeten in het nieuws. Elke keer dat je je auto voltankt of de verwarming aanzet sponsor je de maatschappij waar dit normaal is.

Ik heb er alle begrip voor als je niet met plezier naar een "voetbalfeestje" in zo'n rotland kunt of wilt kijken. Maar je kunt dat niet zomaar omdraaien, dat iemand die wel kijkt het allemaal niets kan schelen.
Goede punten, zeker.

"dat iemand die wel kijkt het allemaal niets kan schelen." Dit heb ik overigens nooit gezegd. Het kan de mensen die het wel kijken niet genoeg schelen. Dat is iets totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
toolkist schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
[...]

Kijk naar het darten, boksen, onlangs het golf nog.. Als spelers echt willen breken ze "zo" weg en vormen een nieuwe bond. en dan blijft de oude bond uiteindelijk met de leftovers zitten
Klopt, ik zal ook niet zeggen dat het niet mogelijk is. Maar als je aankomt met 20 voetballers, dan zet dat echt geen zoden aan de dijk. Ook moet je je afvragen over de FIFAv2 dan zoveel beter zal zijn, want uiteindelijk gaat het weer allemaal om geld, status en macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
T-MOB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
[...]

En laten we niet net doen alsof er rondom het WK in 2018 (Rusland) en 2014 (Brazilië) niet van alles mis was. Of rondom de Olympische Spelen in Rusland en China.

Hoe Qatar met veel dingen omgaat druist in tegen onze normen en waarden. Maar ook wij zijn geen heilige boontjes, ik denk dat er geen huishouden is in Nederland waar niet 1 of meerdere producten gebruikt worden waar een smet aan kleeft.

Wat ik eerlijk gezegd veel belangrijker vind is om hier lessen uit te trekken om te zorgen dat volgende WK's beter worden. Dat is ook iets wat in ons mensen zit, we hebben in Nederland tenslotte ook geen slavenhandel meer of koloniën die we kaalplukken. Dat was jaren geleden doodnormaal, maar daar hebben we gelukkig van geleerd. Laten we proberen dat dit keer ook te doen, zodat de toekomst mooier en beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Probleem met Qatar is dat het een vreselijk regime is en ook nog eens volledig geen voetbalhistorie. Een van die twee hebben we vaak genoeg gehad, nu voor het eerst allebei.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 10:30
Niet helemaal het juiste topic voor hier. Je zou eigenlijk een centraal topic moeten maken over landen die niet voldoen aan Westerse normen en waarden waar internationale evenementen georganiseerd worden en hoe we daar mee om (moeten) gaan.
  • F1 in China
  • F1 in Qatar
  • Olympische Spelen Brazilië (uberhaubt Olympische Spelen en de verkwisting van resources om stadions te bouwen die veelal eenmalig gebruikt worden)
  • WK in Qatar
Wat doe je er mee? Ik zit ook in dubio of ik het WK ga kijken. Ik vind voetbal echt geen flikker aan, domme sport, maar met meerdere mensen een EK of WK kijken als NL speelt is dan wel weer leuk.

Moeten we in de toekomst voorkomen dat landen die niet voldoen aan onze normen en waarden dit soort evenementen mogen hosten en die landen verder gewoon negeren? Het land de rug toe keren, net doen alsof onze neus bloed terwijl het onderdrukken van de vrijheid van de mens in die landen gewoon door gaat? Of moeten we juist laten zien dat (in dit geval) sport juist verbind, ongeacht ras, religie, wetten in landen, dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld hoort te worden?

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 18-11-2022 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:02
Hahahaha, dat WK gaat een gigantische flop/flater worden waar de FIFA nog lang last van gaat hebben.

Ergens prima, laat het maar gebeuren. Keihard afgestraft worden. Als zelfs Blatter het al toegeeft, dat het een grote fout is geweest.

Nu toch weer gezeik met dat bier: https://nos.nl/artikel/24...dions-budweiser-begripvol

Zal een grote sponsor als Bud lekker blij mee zijn, "begripvol" m'n reet. Die zijn bloedlink natuurlijk

En na de Denen nu ook een NL cameraman door die barbaren daar in dat nepland belaagt. https://www.ad.nl/buitenl...-beelden-wissen~a6cd97fd/

Zou me niets verbazen als na de Russen en nu Qatar de Fifa half gaat imploderen. Dit WK gaat never nooit een voetbalfeest (of goede reclame) worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
LZ86 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:41:
Hahahaha, dat WK gaat een gigantische flop/flater worden waar de FIFA nog lang last van gaat hebben.

Ergens prima, laat het maar gebeuren. Keihard afgestraft worden. Als zelfs Blatter het al toegeeft, dat het een grote fout is geweest.

Nu toch weer gezeik met dat bier: https://nos.nl/artikel/24...dions-budweiser-begripvol

Zal een grote sponsor als Bud lekker blij mee zijn, "begripvol" m'n reet. Die zijn bloedlink natuurlijk

En na de Denen nu ook een NL cameraman door die barbaren daar in dat nepland belaagt. https://www.ad.nl/buitenl...-beelden-wissen~a6cd97fd/

Zou me niets verbazen als na de Russen en nu Qatar de Fifa half gaat imploderen. Dit WK gaat never nooit een voetbalfeest (of goede reclame) worden.
Mensenrechten, omkoping is tot daaraan toe. Maar geen bier, dat gaat echt te ver.

Ik hoop dat de fifa serieuze schade gaat oplopen, maar ik vrees van niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
DeKever schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:59:
[...]

Mensenrechten, omkoping is tot daaraan toe. Maar geen bier, dat gaat echt te ver.

Ik hoop dat de fifa serieuze schade gaat oplopen, maar ik vrees van niet.
Ja, geen bier kunnen krijgen raakt de mensen die nog het lef hadden naar dat wk te gaan daadwerkelijk.
Triest, maar ergens wel fijn dat ze er last van hebben, moeten ze maar niet die bende enablen.

Net zoals al die import Indiërs die in shirts van deelnemende landen zijn gehesen: Kijk! Daar zijn de fans! (Geen enkele blanke Duitse fan in zicht tussen een massa Indiërs in Duitsland shirts + vlaggen.

Denken ze nu werkelijk dat men daar instinkt?

Ik ga helemaal niets kijken van dat WK. Fuck de FIFA en fuck Qatar. Op t werk ook geen poule, niets en de Oranje straat hier is ook nog flink kaal. Dat hele WK leeft amper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Drardollan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:41:
[...]
Het 'dan zijn ze voor niks gestorven' argument is mijns inziens niet valide.

Het wordt namelijk altijd beredeneert vanuit het standpunt van eigen vermaak. En het vermaak van jou, mezelf en de rest van de wereld vind ik geen argument hierin.

Maar wat nog erger is; als alles 'normaal' doorgaat verandert er nooit iets. Het volgende twijfelachtige regime staat dan al weer klaar met een grote zak met geld en de bereidheid om tig mensen in de ellende te storten enkel ter ere en meerdere glorie van zichzelf. Dan zijn die arbeiders in Qatar inderdaad voor niks gestorven.

Stel dat het nu eens voor één keer lukt om van zo'n toernooi een ongekende shitshow voor alle betrokkenen (Fifa, organiserend land, deelnemende bonden, sponsoren) te maken. Heel misschien verandert er dan eindelijk wel iets. En zijn die arbeiders niet voor niets gestorven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
alexbl69 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:28:
[...]

Het 'dan zijn ze voor niks gestorven' argument is mijns inziens niet valide.

Het wordt namelijk altijd beredeneert vanuit het standpunt van eigen vermaak. En het vermaak van jou, mezelf en de rest van de wereld vind ik geen argument hierin.

Maar wat nog erger is; als alles 'normaal' doorgaat verandert er nooit iets. Het volgende twijfelachtige regime staat dan al weer klaar met een grote zak met geld en de bereidheid om tig mensen in de ellende te storten enkel ter ere en meerdere glorie van zichzelf. Dan zijn die arbeiders in Qatar inderdaad voor niks gestorven.

Stel dat het nu eens voor één keer lukt om van zo'n toernooi een ongekende shitshow voor alle betrokkenen (Fifa, organiserend land, deelnemende bonden, sponsoren) te maken. Heel misschien verandert er dan eindelijk wel iets. En zijn die arbeiders niet voor niets gestorven.
Ik hoop het ook.
Qatar wilde dat toernooi om het land te promoten.

Nu, ze zijn van "Wat of waar is qatar" inmiddels aanbeland op "fuck qatar" in de publieke opinie.
Niet helemaal de bedoeling lijkt me :P

Hopelijk flopt dat toernooi keihard en zullen dit soort dwaze dingen niet snel meer gebeuren. Maar vrees inderdaad dat het bij hopen blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19

Dido

heforshe

FastFred schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:21:
Moeten we in de toekomst voorkomen dat landen die niet voldoen aan onze normen en waarden dit soort evenementen mogen hosten en die landen verder gewoon negeren? Het land de rug toe keren, net doen alsof onze neus bloed terwijl het onderdrukken van de vrijheid van de mens in die landen gewoon door gaat?
Het is geen package-deal natuurlijk. Je kunt prima zeggen dat een land dat vrouwen en homo's onderdrukt en slaven uitbuit geen spottfeestje als promotiemateriaal mag gebruiken. Dat hoeft niet te betekenen dat je verder helemaal niets doet om zo'n land te bewegen wellicht iets dichter naar moderne denkbeelden toe te bewegen.
Of moeten we juist laten zien dat (in dit geval) sport juist verbind, ongeacht ras, religie, wetten in landen, dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld hoort te worden?
Sport verbindt helemaal niet, en zeker voetbal niet. De laatste plek waar Duitsers nog als smerige moffen werden bestempeld was op en rond het voetbalgebeuren.

Bij het langebaanschaatsen is nog wel eens een volledig Nederlands stadion met Russische vlaggen op de tribune gaan zitten om een Rus aan te moedigen, maar dergelijke sportiviteit is in mijn beleving eerder uitzondering dan regel.

Die fabel over verbroedering heeft in mijn ogen al afgedaan toen men in 1936 iemand de kans gaf om de Olynmpische Spelen om te toveren in een Triomf van de Wilskracht van het Grote Germaanse Volk - wat dankzij o.a. Jesse Owens niet helemaal gelukt is, maar zo ontzettend verbroederend waren die spelen nou ook weer niet. Een FIFA kan wel sussend roepen dat het om sport en niet over politiek gaat, maar de beslissing wie het feest mag organiseren is politiek, en nog corrupte politiek ook. Dus verschuilken achter "wij doen niet aan pollitiek" is niets dan smerige hypocrisie (maar goed, dat is Infantino's cultureel relativisme en het "wij doen ook niet alles goed" van verschillende kanten net zo hard).
Wat doe je er mee? Ik zit ook in dubio of ik het WK ga kijken. Ik vind voetbal echt geen flikker aan, domme sport, maar met meerdere mensen een EK of WK kijken als NL speelt is dan wel weer leuk.
Tsja, als de afweging is
* een keer een WK overslaan uit principe, en zo een steentje (hoe klein ook) bijdragen aan minder inkomsten voor de sponsoren - en daarmee een signaal proberen af te geven
versus
* Ja, maar het is zo gezellig om met vrienden te kijken

Dan zou die afweging voor mij heel simpel zijn. Met die vrienden kan ik ookk andere gezellige dingen doen (en dan dus niet met zijn allen met Qatar Airways ergens heenvliegen om me vol te stouwen met McDonalds meuk en Coc Cola :D )

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste