Nu kijk je zelf niet goed.
1) het was niet mijn kick
2) ik gaf een link die ik niet in het topic ben tegengekomen
musiman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:02:
[...]
Zoals anderen al aangaven, heb ik uiteraard de welstandsnota van mijn gemeente erbij gepakt. De wijk waar ik in woon is vergunningsplichtig. Het betreft een mooie (en gewilde) jaren '30 wijk. De dakkapel an sich voldoet hoogstwaarschijnlijk aan de gangbare vereisten, maar dat neemt niet weg dat in de betreffende welstandsnota staat dat de gemeente ernaar streeft om zoveel mogelijk uniformiteit te behouden. Oftewel, wanneer ik een dakkapel heb die afwijkt van die van de buren, is dat geen uniform iets. Ik houd mijn hart vast!!!
De brief die mijn behandelaar van de rechtsbijstandverzekering deze week stuurt bevat alle informatie die de wederpartij kan gebruiken om te bepalen of zij ermee instemt alle kosten te vergoeden of om zich hiertegen in verweer te stellen. Wanneer dat laatste het geval is, heb ik er op dit moment nog het volste vertrouwen in dat wij gaan winnen. Dit in verband met eerdere uitspraken (jurisprudentie).
Als een voormalig jurist bij een gemeente (toevallig in het fysieke domein) wil je ten eerste zeggen:
Maak je niet te druk, illegale dakkapellen staan niet hoog op de prioriteiten lijst, daar maakt niemand zich druk om tenzij het moet (lees: als er klachten komen, of je er zelf mee aan komt)
Ten tweede: mocht het wel gebeuren krijg je ruim de tijd en meerdere kansen het in orde te maken.
Die dakkapel slopen zou voor jou, zeker gezien het verhaal, onevenredig zwaar zijn, daar zullen ze echt niet aan beginnen.
Ook al heeft de gemeente Zwolle een welstandsnota opgesteld, die zal (zoals je eerder al aanhaalde) vooral gericht zijn op uiterlijke kenmerken en bedoeld zijn om excessen zoals je buurman tegen te kunnen houden.
Uniform / gelijk ogend betekent niet identiek(!) Dat zou namelijk betekenen dat degene die als eerste een dakkapel plaatst bepaald hoe de rest van de straat het moet doen. Dat is niet realistisch. Als ik het verhaal zo lees zullen ze wellicht alleen moeilijk kunnen doen over de wangen van je dakkapel. Obv de foto’s zou ik zeggen dat jij voor de rest prima kan betogen dat jou dakkapel gelijkogend is aan de anderen. Jouw dakkapel is in dezelfde stijl als de rest en in vergelijkbare kleuren. Iets groter, maar dat is niet perse verboden.
Daarover gesproken, jouw bestaande dakkapel zal nooit en te nimmer een precedent scheppen voor je buurman om over de volle breedte een dakkapel te plaatsen. Die realisatie miste ik een beetje bij het doorlezen van dit topic. Die dingen staan totaal los van elkaar.
Hopelijk kan je hem dat uitleggen, zodat hij jou niet verder meesleurt in zijn probleem.
Vandaar dat ik je aanraad dat ding op te meten, als je zekerheid hebt dat jouw dakkapel binnen de vergunningsvrije normen valt kan je dat ook uitleggen aan die buurman en geeft dat voor jezelf misschien wat rust.