Beoordeling offerte installatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 21:05
Vandaag heb ik een offerte ontvangen van een installateur van zonnepanelen. Nu zou ik graag willen weten of de offerte marktconform is.

De installateur bied het volgende aan:

8 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mm
8 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
1 ClickfitEvo montagesysteem
1 Montage AC-aansluiting particulier
1 Montage voor 8 panelen

hiervoor vraagt hij inclusief BTW €8000,-

De te verwachten opbrengst per jaar zou 3398 kwh moeten zijn. De panelen komen op het zuiden op het dak van onze woning te liggen.

8 panelen is het maximale wat ik momenteel kwijt kan.

Voor dezelfde oplossing maar dan met 6 panelen word €6450,- inclusief btw gevraagd

De regio betreft Noord-Brabant.

Mijn huidige gebruik is ongeveer 1900 kwh op jaarbasis minus 300 kwh welke ik op wek met mijn huidige zonnedakpannen (Solinso)

ik realiseer me dat een systeem met micro omvormers duurder is dan een andere oplossing maar zou graag jullie mening willen weten m.b.t. de prijs. Ik krijg het vermoeden na wat zoekwerk via Google en links en rechts geinformeerd te hebben dat dit wat aan de hoge kant is.

[ Voor 14% gewijzigd door glas86 op 01-11-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfski56
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 00:34
Heb toevallig vandaag ook een offerte ontvangen voor dezelfde panelen, (mogelijk van dezelfde NBrabantse leverancier?):
18 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mm
18 x Enphase IQ7+
Blubase connect montagesysteem
montage AC aansluiting particulier
korting ivm prijsstijging (?)
totaal €15500 incl BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32
Beide offertes zou ik vriendelijk voor bedanken… gewoon even verder zoeken. Voor maart-april bij deze prijs mei-juni ga je echt geen baat hebben bij eerder leggen… dit is extreem belachelijk duur. Schamen moet dit bedrijf zich.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfski56
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 00:34
montagesysteem is verschillend wrs. schuin dak vs plat dak (bij ons)?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Rudolfski56 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:46:
montagesysteem is verschillend wrs. schuin dak vs plat dak (bij ons)?!
Bij ons betreft het een installatie op een schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ronald schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:46:
Beide offertes zou ik vriendelijk voor bedanken… gewoon even verder zoeken. Voor maart-april bij deze prijs mei-juni ga je echt geen baat hebben bij eerder leggen… dit is extreem belachelijk duur. Schamen moet dit bedrijf zich.
Ik begrijp je reactie niet helemaal? Ik heb niets gezegd over de periode van leggen. Maar dat zou inderdaad op zijn vroegst ergens in april zijn. Wat zou dan een gangbare prijs moeten zijn voor deze installatie?

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 31-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Minimaal de helft

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32
De helft is niet haalbaar met Enphase… Enphase doorgaans overbodig duur.

Marktconform? Mijlen ver van.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ronald schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:33:
De helft is niet haalbaar met Enphase… Enphase doorgaans overbodig duur.

Marktconform? Mijlen ver van.
Je roept een hoop maar hebt tot op heden nog geen prijs genoemd wat dan wel gangbaar zou zijn voor dit soort systemen. Ik wil dan wel weten waar ik aan toe ben. Hebben we het over enkele honderden euro`s of gaat het hier om duizenden euro`s verschil? Dat maakt voor mij wel een verschil.

Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat er ook nog prijsverschillen tussen regio's kunnen zitten. Zo te zien ben je zelf woonachtend in Friesland.

[ Voor 12% gewijzigd door glas86 op 31-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:54
glas86 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Je roept een hoop maar hebt tot op heden nog geen prijs genoemd wat dan wel gangbaar zou zijn voor dit soort systemen. Ik wil dan wel weten waar ik aan toe ben. Hebben we het over enkele honderden euro`s of gaat het hier om duizenden euro`s verschil? Dat maakt voor mij wel een verschil.

Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat er ook nog prijsverschillen tussen regio's kunnen zitten. Zo te zien ben je zelf woonachtend in Friesland.
1.4 euro per Wp is wel het maximale.. voor schuine daken.. en geen grote installatie aan laat leggen (meer panelen wordt goedkoper per Wp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
glas86 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:39:
Je roept een hoop maar hebt tot op heden nog geen prijs genoemd wat dan wel gangbaar zou zijn voor dit soort systemen.
offtopic:
Iets bescheidener zijn tegen mensen die proberen te helpen zou je sieren.

Als je wat recente topics bekijkt, zie je wat qua prijs redelijk is en wat duur.
Zonnepanelen EUR 2,00 / Wp => te duur en EUR 1,38 / Wp => redelijk
Advies zonnepanelen mansarde dak Zuid en Noord EUR 3+ / Wp => te duur
Offerte 13 x SunPower P3-370WP EUR 2,28 / Wp => te duur

Dit vat het wel mooi samen: Atomius in "Offerte 13 x SunPower P3-370WP"
Ik wil dan wel weten waar ik aan toe ben. Hebben we het over enkele honderden euro`s of gaat het hier om duizenden euro`s verschil? Dat maakt voor mij wel een verschil.
Jouw offerte zit op ~ EUR 2 / Wp wat dus erg duur is. Een klein systeem is doorgaans duurder (vaste kosten wegen zwaarder) en een micro omvormer systeem is erg prijzig. Maar dan nog zou ik mikken op ~ EUR 1,5 / Wp. Met 3240 Wp zou je dan een verschil hebben van ~ EUR 1600,- (ex BTW).

Maar goed, tussen een goede prijs willen en een goede prijs krijgen zit een groot verschil.
Daarom is het advies om rustig door te zoeken. Soms kan eerder leggen tegen een iets hogere prijs opwegen tegen een offerte met een lagere prijs, waar een langere wachttijd op zit. Dit heeft te maken met het mislopen van opbrengst en wat dat dan kost versus de (meer)prijs van de installatie.

Daarnaast is het de vraag waarom je perse micro-omvormers wilt, rechtvaardigt jouw dak deze hogere kosten? Een string omvormer systeem zou tussen de EUR 1,- (hele mooie deal, lastig te vinden) en EUR 1,30 (prijzig, maar helaas gangbaar) uit kunnen komen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ik heb van dezelfde installateur ook een offerte ontvangen voor een installatie met een "normale" omvormer. Wel met twee optimizers i.v.m. een stukje schaduw i.v.m. pijp CV en MV. Dit scheelt dan ongeveer €1500,- inclusief BTW.

De hoofd redenen dat ik voor micro omvormers zou willen gaan is omdat ik denk dat het de techniek van de toekomst is, je een iets hoger rendement hebt, dit soort systemen makkelijk uit te bereiden zijn en je geen omvormer binnen hebt. Ik vind het esthetische stuk erg belangrijk. Daarnaast heb je geen hoogspanning op je dak.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 01-11-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dat stringomvormer systeem van dezelfde installateur zit dan op EUR 1,66 / Wp excl BTW. Ook erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Gezien de reacties mag ik dus concluderen dat de offerte aan de hoge kant is en dat ik er verstandig aan doe nog even verder te kijken. Ik vind het wel lastig, ook in zonnepaneel land zijn er een hoop cowboys. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Hoe vind je een betrouwbaar en goed bedrijf welke ook nog eens een redelijke offerte aanbied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:28

de Peer

under peer review

glas86 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:37:
Hoe vind je een betrouwbaar en goed bedrijf welke ook nog eens een redelijke offerte aanbied?
Ja dat is zo'n beetje de meestgestelde vraag in dit subforum.
Ik zou rondvragen bij kennissen en dan ook zelf kijken of het netjes opgeleverd is.
Maar ook dat is geen garantie, hangt ook van de persoon af die die installatie uitvoert.

Voor mij is dit een reden om zelf te installeren, dan weet ik in ieder geval dat het goed en goedkoop gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Opvallend genoeg heb ik deze installateur juist van mond op mond reclame. Ik twijfel opzich ook niet over de installatie kwaliteit maar als ik hier op het forum lees dat de offerte aan de hoge kant is dan voel ik er ook weinig voor om met hen in zee te gaan. Ik wil dan in ieder geval vergelijkingsmateriaal hebben van andere installateurs.

Ik ben gezegend met twee linkerhanden en dan hebben ze mij geleerd dat waar je geen verstand van hebt je hier vanaf moet blijven, zeker als het te maken heeft met electriciteit. Het is vanzelfsprekend dat zelf installeren altijd de goedkopere oplossing is. Ik vraag me alleen wel af of je verzekering moeilijk gaat doen mocht er onverhoopt brand uitbreken waarbij je zonnepanelen of aanverwante zaken de oorzaak blijven te zijn. Hoe krom dit misschien ook is.

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 01-11-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
glas86 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:37:
Hoe vind je een betrouwbaar en goed bedrijf welke ook nog eens een redelijke offerte aanbied?
Zoals @de Peer terecht zegt is dat (zeker in deze tijd) erg lastig.

Ik weet niet hoeveel partijen je hebt aangeschreven, maar ik heb altijd geleerd 'een offerte is geen offerte', want je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Dus je wil sowieso een benchmark hebben van de prijs voor jouw situatie, waar je liefst appels met appels vergelijkt (dus geen enphase vergelijken met een string omvormer).

Wat je kan doen is het volgende:

- Speuren op dit forum (specifiek in DEI), met kreten als enphase en noord brabant, dan kom je misschien op vergelijkbare topics van offertes van leveranciers die wel "normale" prijzen hanteren. Je kan de TS dan vervolgens via een prive bericht benaderen om de naam van de installateur te vragen. Vaak wordt een topic bijgewerkt op het moment dat de installatie gereed is, dus is er ook evaring met de plaatsing, en weet je of de TS tevreden is.

- Lokale installateurs: je kunt via verschillende sites lokale bedrijven zoeken, zoals InstallQ en Techniek Nederland. Ik heb ook offerte.nl wel eens voorbij zien komen dat mensen daar een vraag hebben uitgezet. Ook zijn er een aantal stichtingen die garanties afgeven voor PV systemen, daar zijn ook lokale bedrijven bij aangesloten. Maar let wel op: aangesloten bij een brancheorganisatie of bij een keurmerk zegt (helaas) ook niet alles. Daarom ook goed kijken of er reviews zijn.

- Landelijke bedrijven, ook die kan je aanschrijven, al werken die vaak met een beperkt assortiment (bijv. specifieke omvormers, of specifieke systemen) en heb je niet altijd keuze. Coolblue doet bijv. Enphase, dus je zou je vraag bij hen ook neer kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Bedankt voor alle reactie. Ik denk dat ik nu wel voldoende informatie heb om hier verder mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik heb nieuwe offertes ontvangen van een andere installateur.

8x 420wp full black Tiger Neo
Goodwe 3 fase string omvormer
Complete installatie

€5000,- ex btw

Hetzelfde systeem met Enphase micro omvormers kost €6000,- ex btw.
Complete installatie

Lijkt mij wel een redelijke offerte. Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:25
glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:24:

Complete installatie

€5000,- ex btw

Complete installatie

Ik zou even de € / WP hanteren. zie link boven in dit forum.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061282

5000 / (8*420) = 1.48. (String omvormers)
6000 / (8*420) = 1.78 (Micro omvormers)

----
Om voor mezelf te spreken, ik ben er ook nog niet uit, 8 offertes naast elkaar gelegd en degene met 9 panalen met micro omvormers komt bij mij uit op 1.67 €/WP.
Geen wereld prijs, maar het lukt me ook nog niet om een betere te vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
BraX schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zou even de € / WP hanteren. zie link boven in dit forum.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061282

5000 / (8*420) = 1.48. (String omvormers)
6000 / (8*420) = 1.78 (Micro omvormers)

----
Om voor mezelf te spreken, ik ben er ook nog niet uit, 8 offertes naast elkaar gelegd en degene met 9 panalen met micro omvormers komt bij mij uit op 1.67 €/WP.
Geen wereld prijs, maar het lukt me ook nog niet om een betere te vinden :X
Op basis van de WP berekeningen dus redelijke prijzen.

Beide offertes zijn trouwens wel op basis van een 3 fase systeem in vergelijking met de andere installateur of is het Enphase standaard al 3 fase en kennen ze daar geen 1 fase oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:24:

Complete installatie

€5000,- ex btw

Complete installatie

Waarom een 3 fase omvormer voor een 3360Wp systeem. Dat maakt het onnodig duurder. Laat ze een 3000w 1 fase plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 06-12-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Uszka schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:29:
[...]

Waarom een 3 fase omvormer voor een 3360Wp systeem. Dat maakt het onnodig duurder. Laat ze een 3000w 1 fase plaatsen.
De gedachten hierachter is de nabije toekomst als het salderen (bijna) niet meer mogelijk is en we alleen de teruglever vergoeding nog hebben. Waar het toch wel naar toe gaat. Aangezien ik 3 fase heb in huis. Zou ik mezelf ernstig tekort doen als in de zomer mijn zonnepaneel installatie volle bak zou staan te werken op slechts 1 fase. In theorie zou mijn airco op een andere fase kunnen zitten of andere grootverbruikers waardoor ik duurder energie moet inkopen dan dat ik krijg voor teruglevering en mezelf financieel dus benadeel. Met drie fase dek je dat af. Zolang salderen nog bestaat maakt dit niet uit maar daarna wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:00:
[...]

De gedachten hierachter is de nabije toekomst als het salderen (bijna) niet meer mogelijk is en we alleen de teruglever vergoeding nog hebben. Waar het toch wel naar toe gaat. Aangezien ik 3 fase heb in huis. Zou ik mezelf ernstig tekort doen als in de zomer mijn zonnepaneel installatie volle bak zou staan te werken op slechts 1 fase. In theorie zou mijn airco op een andere fase kunnen zitten of andere grootverbruikers waardoor ik duurder energie moet inkopen dan dat ik krijg voor teruglevering en mezelf financieel dus benadeel. Met drie fase dek je dat af. Zolang salderen nog bestaat maakt dit niet uit maar daarna wel.
Nee zo werkt salderen niet. Ik zou gewoon voor 1 fase gaan in jouw geval.

Je mag gewoon over de fases salderen, ook als de regeling afgebouwd is.

Je airco gebruikt dus altijd de zonnestroom

Maar eigenlijk kun je de stroom beter duur verkopen en dan voor je airco stroom inkopen via een ander contract. Bijvoorbeeld met dynamische tarieven.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-12-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
de Peer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:04:
[...]

Nee zo werkt salderen niet. Ik zou gewoon voor 1 fase gaan in jouw geval.

Je mag gewoon over de fases salderen, ook als de regeling afgebouwd is.

Je airco gebruikt dus altijd de zonnestroom

Maar eigenlijk kun je de stroom beter duur verkopen en dan voor je airco stroom inkopen via een ander contract. Bijvoorbeeld met dynamische tarieven.
Klopt dit wel helemaal wat je zegt?

https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Salderen maakt je fase gebruik inderdaad niets uit. Omdat je wegstreept over het geheel
Maar bij alleen je terugleververgoeding toch wel. Ik krijg nu 16,8 cent terug van mijn leverancier en koop momenteel in voor ik meen 0,43 cent. Als ik een 1 fase systeem heb op fase 1 en laten we zeggen mijn airco zit op fase 2 en de kookplaat op fase 3. Dan moet ik toch duurder energie inkopen dan ik vergoed krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:05:
[...]

Salderen maakt je fase gebruik inderdaad niets uit. Omdat je wegstreept over het geheel
Maar bij alleen je terugleververgoeding toch wel. Ik krijg nu 16,8 cent terug van mijn leverancier en koop momenteel in voor ik meen 0,43 cent. Als ik een 1 fase systeem heb op fase 1 en laten we zeggen mijn airco zit op fase 2 en de kookplaat op fase 3. Dan moet ik toch duurder energie inkopen dan ik vergoed krijg?
Duidelijk verhaal hier van Coolblue:

https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

Voor salderen maakt het dus niets uit. Maar wat als dat er straks vanaf gaat dat begrijp ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Dan moet ik toch duurder energie inkopen dan ik vergoed krijg?
Op die manier wordt je gediscrimineerd tov 1 fase aansluitingen. Dat gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De slimme meter 3 fase saldeert zelf, dat is hoe het apparaat werkt. Het maakt daarom niet uit op welke fase je verbruikt of terug levert. Nu niet en straks ook niet.

Wat betreft inkoop hangt het totaal van je situatie af. Ik lever terug tegen 91 cent per kWh en koop in via dynamisch (10-60 cent per kWh). Ik kies er voor om niet te salderen omdat dat mij geld zou kosten. Mijn zonnestroom is te kostbaar om zelf te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
de Peer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:08:
[...]

De slimme meter 3 fase saldeert zelf, dat is hoe het apparaat werkt. Het maakt daarom niet uit op welke fase je verbruikt of terug levert. Nu niet en straks ook niet.

Wat betreft inkoop hangt het totaal van je situatie af. Ik lever terug tegen 91 cent per kWh en koop in via dynamisch (10-60 cent per kWh). Ik kies er voor om niet te salderen omdat dat mij geld zou kosten. Mijn zonnestroom is te kostbaar om zelf te verbruiken.
Wat zou een reden zijn om wel te kiezen voor een 3 fase omvormer? Kan iemand daar iets over roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
Ik krijg nu 16,8 cent terug van mijn leverancier en koop momenteel in voor ik meen 0,43 cent.
Je koopt het in voor een fractie van wat je er voor terugkrijgt. Dan zou ik alles verkopen voor die 16,6 cent en terugkopen voor 0,43 cent.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:40
glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:33:
[...]

Wat zou een reden zijn om wel te kiezen voor een 3 fase omvormer? Kan iemand daar iets over roepen?
Volgens mij zit het zo, de netbeheerder wil wel balans over de 3 fasen hebben, alles lager dan 5000 watt vinden ze niet erg en mag over 1 fase teruggeleverd worden. Als dit hoger wordt dan 5000 watt dan moet dit wel en is een 3 fase omvormer vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

glas86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
[...]

Voor salderen maakt het dus niets uit. Maar wat als dat er straks vanaf gaat dat begrijp ik nog niet.
Administratief salderen door je leverancier wordt afgeschaft (Verbruik nacht / winter 100% wegstrepen tegen het overschot van de opbrengst op de dag / in de zomer)
Salderen over de drie fases wat in je meter gebeurt wordt niet afgeschaft

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 06-12-2022 17:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Tsja simpelweg bij grotere installaties. Als je zoals ik 18000 Wp hebt dan kun je dat met een 3 fase omvormer doen of (meerdere) 1 fase omvormers.
3 fase verdeelt het mooi over de fases, dat maakt de kans kleiner dat je omvormer uitgaat door overbelasting van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
[...]

Geen. Opstartspanning is hoger de efficiëntie meestal iets lager en ze zijn twee keer zo duur dan een 1 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
blackd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:05:
[...]

offtopic:
Iets bescheidener zijn tegen mensen die proberen te helpen zou je sieren.

Als je wat recente topics bekijkt, zie je wat qua prijs redelijk is en wat duur.
Zonnepanelen EUR 2,00 / Wp => te duur en EUR 1,38 / Wp => redelijk
Advies zonnepanelen mansarde dak Zuid en Noord EUR 3+ / Wp => te duur
Offerte 13 x SunPower P3-370WP EUR 2,28 / Wp => te duur

Dit vat het wel mooi samen: Atomius in "Offerte 13 x SunPower P3-370WP"

[...]

Jouw offerte zit op ~ EUR 2 / Wp wat dus erg duur is. Een klein systeem is doorgaans duurder (vaste kosten wegen zwaarder) en een micro omvormer systeem is erg prijzig. Maar dan nog zou ik mikken op ~ EUR 1,5 / Wp. Met 3240 Wp zou je dan een verschil hebben van ~ EUR 1600,- (ex BTW).

Maar goed, tussen een goede prijs willen en een goede prijs krijgen zit een groot verschil.
Daarom is het advies om rustig door te zoeken. Soms kan eerder leggen tegen een iets hogere prijs opwegen tegen een offerte met een lagere prijs, waar een langere wachttijd op zit. Dit heeft te maken met het mislopen van opbrengst en wat dat dan kost versus de (meer)prijs van de installatie.

Daarnaast is het de vraag waarom je perse micro-omvormers wilt, rechtvaardigt jouw dak deze hogere kosten? Een string omvormer systeem zou tussen de EUR 1,- (hele mooie deal, lastig te vinden) en EUR 1,30 (prijzig, maar helaas gangbaar) uit kunnen komen.
Die prijs per wp is dat in of exclusief in jouw voorbeelden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:28:
Die prijs per wp is dat in of exclusief in jouw voorbeelden.
Exclusief, de btw kun je meestal terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
@glas86 offerte toevallig ook van Solar Concept?

Ik had van mij getekend begin augustus voor het volgende:
11x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower

voor 7935 incl. btw

Precies hetzelfde als die van jou, maar betere merk. Ik kreeg trouwens een mail om free upgrade te doen voor TW solar 405. Heb ik overigens geweigerd!

Had je toevallig al een keuze gemaakt en hoe zijn de wachttijden nu?
Pagina: 1