Net als velen ben ik ook aan het orienteren voor zonnepanelen op huize Isengrim 
Mijn grote vraag is of het panelen aan de achterkant van het huis wat op noord-west staat handig is.
In de zomer pak ik daar nog best wat zon. In de winter zal het niet veel doen.
Aangezien er aan de voorkant van het huis bomen staan zijn alle offertes op basis van micro omvormers.
Legplan eerste twee offertes:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kGG0Zwfi2AABvAsUZ9E42IyO.png?f=user_large)
Legplan derde offerte:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1xlhH8Kz3HjlVdsE5NBvqPlx.png?f=user_large)
Hier werd aangegeven dat panelen aan de achterkant niet rendabel zijn. Aangezien de nok vast gemetseld is zou het ook niet mogelijk zijn om panelen boven de dakramen kwijt te kunnen.
Mijn grote vraag is of het panelen aan de achterkant van het huis wat op noord-west staat handig is.
In de zomer pak ik daar nog best wat zon. In de winter zal het niet veel doen.
Aangezien er aan de voorkant van het huis bomen staan zijn alle offertes op basis van micro omvormers.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Schaduw
Ja, aan de voorkant van het huis staan bomen.Jaarverbruik
~3500 kwHuidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, loopt een aanvraag voor verzwaring naar 3x25ABudget en doel
Zoveel mogelijk panelenWie gaat het project uitvoeren
De leverancierBijhouden van data
Yes, via HomeAssistant zou mooi zijnReeds verkregen offertes
Panelen en omvormer | Prijs ex btw | Prijs incl btw |
13x AEG shingled ultra black 405Wp zonnepanelen Enphase IQ7A 1F incl. Envoy Standard | 10.042,21 | 12.151,08 |
13x Dmegc 400 full black Enphase Micro Inverter IQ7 PLUS Enphase Envoy-S Standaard | 7205,12 | 8718,20 |
6x Exiom 375 6x APS DS3-L (1 microinverter for 2 panels) | 4891 | 5918 |
Legplan eerste twee offertes:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kGG0Zwfi2AABvAsUZ9E42IyO.png?f=user_large)
Legplan derde offerte:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1xlhH8Kz3HjlVdsE5NBvqPlx.png?f=user_large)
Hier werd aangegeven dat panelen aan de achterkant niet rendabel zijn. Aangezien de nok vast gemetseld is zou het ook niet mogelijk zijn om panelen boven de dakramen kwijt te kunnen.