Advies zonnepanelen mansarde dak Zuid en Noord

Pagina: 1
Acties:

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdRvRfXF4ZoK9_XYYNwcrgTKt5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3hGnOoz68VTx5czeQplEkfL.jpg?f=fotoalbum_large
Luchtfoto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpR68wRlv_zytUcHSudP7ZbNePU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olWBwu79IAqrCGhxytgSrC6Q.jpg?f=fotoalbum_large
Voorzijde woning (noorden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBcafeZ5n1uLTjPyv-Vn0GJR1mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9YlNq6nRScQT9r8fMX90OYw.jpg?f=user_large
Achterzijde woning (zuiden)
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTUO6rROZ8sS0pF7wUNvxstO5sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXYM7yPX17vMQYim4MNyNCsa.jpg?f=fotoalbum_large

Maten zijn indicatief, geschat o.b.v. de aantallen dakpannen. Dakvlakken noord en zuid zijn op het vlakke deel identiek.
Ingetekende panelen zijn een poging tot inpassing van maximaal aantal panelen mijnerzijds.
Dakdoorvoer van CV (zwarte pijp) ontbreekt op de tekening.

Dakhelling: Steile deel ca. 63 graden, vlakke deel ca. 29 graden.

Obstakels: Schoorstenen bovenop aan beide zijden. Dakdoorvoer van CV ketel (vervalt wanneer we over gaan naar een warmtepomp).
Schaduw
Op zuiden: Beperkt.
Op noorden wat meer last van de schoorstenen die een lange schaduw trekken over het dak. Zie luchtfoto.
Jaarverbruik
Verbruik is momenteel 3200 kWh/jaar, maar we verwarmen. douchen en koken nog op gas.
Gasverbruik 720 m3/jaar (doen heel zuinig aan). Met warmtepomp en inductiekookplaat komt daar wel 720 m3 * 10 kWh/m3 / 2,5 (COP) = 2880 kWh bij?
-> totaal 6080 kWh/jaar.

We hebben geen eigen parkeerplaats, zelden een plek voor de deur vanwege drukte, dus geen mogelijkheid om met eigen stroom te laden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25 A met ferrarismeter. Verwaring naar 3x25A is reeds aangevraagd.
Budget en doel
Doel is maximaal opwekken, budget is ong. max 14k EUR.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur (ben zelf handig, maar heb wel hoogtevrees ;))
Bijhouden van data
Zeker, op z'n minst om zeker te stellen dat de installatie goed functioneert.
Reeds verkregen offertes
1. Milieubeheer Nederland.
EUROPA Ultra Black | Aantal: 21 (totaal 8295 Wp)
Micro omvormer IQ7 Enphase | Aantal: 21
27,617 EUR ex BTW. incl. installatiewerkzaamheden -> 3,33 EUR/Wp
Installatie in 2022.
Met die prijs gaat het hem niet worden. 8)7

2. Svea Solar
20 x 390Wp Full Black (Trina, Risen of vergelijkbaar)
1 x SolarEdge SE7K 3-fase omvormer
20 x SolarEdge optimiser
9729,85 ex BTW. incl. installatiewerkzaamheden -> 1,25 EUR/Wp
Lijkt schappelijk, hoewel panelen vermoedelijk glas/folie zijn.
Tevens is het hun policy om geen panelen op steilere daken dan 60 graden te leggen.
Hierdoor loop ik wel 3 panelen mis.
Installatie in 2023. Wel binnen 30 dagen reageren vanwege stijgende prijzen.

Verder veel andere offertes aangevraagd, maar vanwege drukte krijg ik ofwel geen reactie, of de reactie dat ik op de wachtlijst sta.
Ik ben dus geneigd voor Svea Solar te gaan. Hoe eerder het geïnstalleerd is, des te beter met de huidige energieprijzen.
Die 3 panelen minder neem ik dan maar voor lief. :/
Regio
Gouda, Zuid Holland
Vragen aan de GoT'ers
1. Wat vinden jullie van de Svea Solar offerte?
2. Wat vinden jullie van de indeling van de panelen?
3. Wat vinden jullie van het plaatsen van panelen op het noorden?
4. Zijn er verder aandachtspunten m.b.t. bovenstaande?
5. Weten jullie een fijne en gunstige installateur (mag ook per pm)?

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Prijstechnisch geen moeite met de Svea offerte.

Welke optimizers werden gebruikt? Hoeveel panelen op welk dakvlak? Heb je een SolarEdge rapport met opbrengst verlies diagram?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tobias
Type optimizers worden in de offerte van Svea niet genoemd.
Het gaat om 10 panelen per vlak dakvlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-NV-Q75qxKVE6YK7U8WOEwMDY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haTfyooTdin5HJixAfLg64tp.jpg?f=fotoalbum_large

Er is geen SolarEdge rapport toegevoegd, maar ze geven wel een verwachte opbrengst in het eerste jaar aan van 6.186 kWh. Daar kan ik nog wel naar vragen. De 10 panelen op de noordzijde vallen bij Svea buiten de opbrengstgarantie, omdat ze schijnbaar niet voldoende opbrengst leveren.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:43
1. en 5. geen idee :) heb voor mezelf nooit één paneel gekocht.
2. Als je er evenveel kwijt kunt zou ik de noordzijde in portret leggen als ik die langgerekte schaduwen zo zie. In lengterichting heb je minder verliezen dan wanneer de schaduw dwars over het paneel valt. Tegenwoordig zijn vaak intern de rijtjes cellen in het paneel met losse diodes parallel gezet (ff checken). Zuidzijde maakt niet veel uit, daar valt geen schaduw.
3. Ik vind die panelen aan de noordzijde 59% zo tof als die aan de zuidzijde. En als je toch gaat voor dat steile stukje, die panelen vind ik elk 95% zo tof als die op het plattere stuk.
4. Geen idee hoeveel strings er in gedachten zijn, maar aan de zuidzijde hoef je in principe geen optimizer te zetten. Piekvermogen lijkt verder netjes aan te sluiten bij de omvormer.

Heb je adres even in PVGIS geplakt en wat getallen opgepikt voor je installatie. Die tool houdt geen rekening met schaduw van obstakels, en hanteert standaard 14% verlies vanaf de klemmen van de panelen. Dat heb ik zo even gelaten want het levert best ok resultaten. Kom ik op het volgende:

Noordzijde: 2312 kWh per jaar, 1825W piek in juni.
Zuidzijde: 3888 kWh per jaar, 3286W piek in mei.
Samen: 6200 kWh per jaar, 4931W piek in mei (of zonder die correctie van 14%: 5621W)

En dat steile stukje is eventueel nog goed voor een extra 1106kWh per jaar maar zo te zien niet nodig om
"0-op-de-meter" te krijgen.

• Tobias
@Triggy Dank voor de reactie. Ik zou toch graag elk paneel met optimizer willen uitvoeren zodat ik zeker kan zijn dat alles naar behoren werkt.

Hoewel ik akkoord heb gegeven voor Svea Solar's offerte, heb ik ook na navraag geen solar edge ontwerp mogen ontvangen. Wel heeft Svea Solar doorgegeven dat ik rekening dien te houden met minder panelen op het dak omdat ze ook na drone inspectie niet zeker weten of 2x10 panelen wel gaan passen.

Ik ben nu zelf in SolarEdge designer aan het ontwerpen geslagen en heb een aantal opties uitgewerkt.
Doelstelling is om Svea Solar van info te voorzien zodat ze niet zomaar wat installeren. 8)7

Optie 1 - SE7K omvormer (=conform offerte) met S440 optimizers in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv1ozYYWXgrpCd880GaJ1NFPS5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTpxJUYwSDPGklYOkOQ7VDCR.png?f=fotoalbum_large

Optie 2 - SE5K omvormer met S500B optimizers in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLBaWhsuhA_kDTFV6YRYOrc4lvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/majg96jS1qr08jI22bGC1oWo.png?f=fotoalbum_large

Optie 3 - SE5K-RWB omvormer met S500B optimizers in 2 strings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkPw8ZgspV81ax6piGdjWow6WdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BhUYqoJ9AgmVkXqbB1zSQwvG.png?f=fotoalbum_large

Multipdf naar de rapporten van de 3 opties

Verschillen tussen optie 2 en 3 zijn klein, maar beide duidelijk beter dan optie 1. Welke voorkeur hebben jullie? Is er nog een betere optie te bedenken? _/-\o_

• Ronald
  • Nu online
Optie 1 absoluut niet doen ;-) Maar dat heb je zelf al door denk ik.

Optie 3 kost een paar 100 meer dan optie 2. Maar je zit er absoluut veilig mee wat betreft goede werking - ook als er een paneeltje minder gaat passen.
Bijkomend misschien voordeel. Volgens de installateurs nieuwsbrief gaat de SE5K-RWB accu ondersteuning krijgen (firmware nog altijd in ontwikkeling)

Overigens: in 1 string uitvoeren! Dat zou moeten mogen van Designer

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 27-02-2023 00:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tobias
@Ronald Bedankt voor de input. Zeker nuttig.

Heb nu optie 4 met SE5K-RWB en 1 string in de designer ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFSpFjuD_ZBYGRLz9nvRYw0hXgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBijQQmJ5Lxbp4EPPl3kn33s.png?f=fotoalbum_large

Net even meer opbrengst 8)
Lijkt overigens ook geen verschil meer tussen S440 en S500B te zijn met deze omvormer. Dat scheelt ook weer.

Ik ga Svea Solar proberen te overtuigen de SE5K-RWB te leveren. O-)

• Ronald
  • Nu online
Met 8 per zijde heb je in principe net genoeg aan s440. Als het prijsverschil klein is zou ik toch s500b pakken… maar het kan wel eens 15€ per stuk worden…

• Tobias
Helaas geeft Svea Solar aan de SE5K-RWB niet te willen aanbieden ('niet in assortiment'), ondanks dat ik heb aangegeven dat deze gewoon verkrijgbaar is. Wel bieden ze de S500B optimizers.

Ik heb nu in principe de keuze uit SE5K en SE7K (en wellicht ook SE6K).
Welke omvormer zouden jullie adviseren gebaseerd op ergens tussen 17 en 20 panelen (exact weet ik nog niet)?

Ik kom tot de volgende resultaten in SolarEdge designer met alle panelen in 1 string:
SE5K-RWB SE5K SE6K SE7K
17 panelen 5,49MWh / 109% oversizing / 5kWac 5,41MWh / 109% oversizing / 5kWac 5,40MWh / 91% oversizing / 5,46kWac 5,38MWh / 78% oversizing / 5,46kWac
20 panelen 6,36MWh / 126% oversizing / 5kWac 6,31MWh / 126% oversizing / 5kWac 6,30MWh / 105% oversizing / 6,0kWac 6,29MWh / 90% oversizing / 6,32kWac

Hoogste jaaropbrengst na de SE5K-RWB lijkt toch de SE5K te zijn. Maar wellicht zijn er nog andere overwegingen m.b.t. het verschil in oversizing?

• Ronald
  • Nu online
Je krijgt van mij geen positief advies voor een 3 fase - 750V stringspanning SolarEdge systeem met 7-8 panelen per dak. Sorry.

Met 10x s500b per dak ... net aan... net...

Ik zie ook een Solax (string) op de Svea site?

• Tobias
N.a.v. reactie ben ik er nog verder ingedoken. Ik zie inderdaad dat ook de SolarEdge datasheet bij een standaard 3-fase omvormer uitgaat van minimaal 14 panelen in een string (link) t.o.v. minimaal 8 voor een 3-fase short string omvormer. Ik kan me voorstellen dat daarmee bedoeld wordt dat op minimaal 14 panelen zonlicht valt. Ook hieruit is duidelijk dat voor mijn situatie, met dakvlak op noorden en zuiden, de short-string omvormer benodigd is.

Ik heb bij Svea Solar aangegeven dat hun aangeboden systeem niet conform leveranciersvoorschriften is en dat ik daar dus niet mee akkoord ga. Svea Solar staat er vooralsnog op de SE5K-RWB niet aan te bieden...

Ze gaan intern overleg over mijn standpunt, maar heb er inmiddels weinig fiducie in. ;(

Op mijn aangeven hebben ze een Enphase optie aangeboden met de volgende componenten:
  • Zonnepanelen: 17 x Design Panel 405WP Black
  • 17 x Enphase IQ7+ micro-omvormers
  • Enphase Envoy S-Standard 3 fase
  • Enphase Q-relais 3 fase
Voor omgerekend 1,63 EUR/Wp Ex BTW :X
Dat is veeeel duurder dan de oorspronkelijke SolarEdge offerte waarmee ik akkoord ben gegaan (1,25 EUR/Wp). Maar, de issues met slechte opbrengst zijn hiermee wel opgelost, vermoed ik.

@Ronald : Wat zou jij doen? Kijken of ik de prijs voor de Enphase kan reduceren naar zeg 1,35 EUR/Wp, vanuitgaande dat ze fatsoenlijke Risen/Trina panelen aanbieden (die info ontbreekt nu)? Anders proberen er vanaf te komen en verder te zoeken naar een partij met normale prijzen?

Jouw eerder voorstel met Solax stringomvormer ben ik niet zo'n fan van, omdat ik wel per paneel wil kunnen monitoren.

• Ronald
  • Nu online
@Tobias Ik zou eens kijken bij Solar Outlet en Solar Bouwmarkt

Als je blind vraagt bij SB krijg je Enphase... Gewoon aangeven wat je wil. Bij beide ben jij veel meer de baas.

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 06-04-2023 20:16 ]

Pagina: 1