• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-03 14:07
Ben geen Apple fan, meer een fervente Nvidia Shield Android TV gebruiker.

Echter door slechte app ervaringen met Ziggo Go en Viaplay [voor Premier League] in HD kwaliteit, ben ik me aan het orienteren over de aankoop van de 2022 Apple TV.

Tov de Nvidia zou ik vooruitgaan vanwege een snellere cpu, wifi 6 en hopelijk betere app support op Apple. Daartegenover mis ik een USB aansluiting voor een air mouse remote met toetsenbord.

Heb een Wifi 6 router en maak gebruik van wifi AC om mijn Shield te koppelen.
Ik maak gebruik van Wireguard vpn dat routeert naar een remote thuis Ziggo netwerk en haal 10 mbps snelheid op een mobiele data verbinding van 15 mbps.

Vragen:

1) wat zijn jouw ervaringen met Ziggo Go op Apple TV 2021? Die van Android TV hapert en ziet korrelig uit. Youtube, Apple TV+ en NPO daarentegen zien er vrij scherp uit en zonder haperingen.

2) wat zijn jouw ervaringen met Viaplay? Die van Android TV heeft soms moeite met het starten van een stream [zwart beeld] en van tijd tot tijd crasht de app tijdens streamen

Dank voor je reactie

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46
4myra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:38:
Ben geen Apple fan, meer een fervente Nvidia Shield Android TV gebruiker.

Echter door slechte app ervaringen met Ziggo Go en Viaplay [voor Premier League] in HD kwaliteit, ben ik me aan het orienteren over de aankoop van de 2022 Apple TV.

Tov de Nvidia zou ik vooruitgaan vanwege een snellere cpu, wifi 6 en hopelijk betere app support op Apple. Daartegenover mis ik een USB aansluiting voor een air mouse remote met toetsenbord.

Heb een Wifi 6 router en maak gebruik van wifi AC om mijn Shield te koppelen.
Ik maak gebruik van Wireguard vpn dat routeert naar een remote thuis Ziggo netwerk en haal 10 mbps snelheid op een mobiele data verbinding van 15 mbps.

Vragen:

1) wat zijn jouw ervaringen met Ziggo Go op Apple TV 2021? Die van Android TV hapert en ziet korrelig uit. Youtube, Apple TV+ en NPO daarentegen zien er vrij scherp uit en zonder haperingen.

2) wat zijn jouw ervaringen met Viaplay? Die van Android TV heeft soms moeite met het starten van een stream [zwart beeld] en van tijd tot tijd crasht de app tijdens streamen

Dank voor je reactie
Voor zover er geen wijzigingen zijn geweest is de Ziggo Go app, de versie waarbij je een Ziggo thuis aansluiting moet hebben, beperkt tot 720P @25Hz en een bitrate van 4 Mbit/s. Dus dat het er niet zo scherp uit ziet daar kan je Shield niet zoveel aan doen en daar gaat een Apple TV niet veel in verbeteren. Het blijft een opgepoetste drol.

Idem geldt dat ook voor ViaPlay. De app zelf is stabieler dan voor de meeste andere Android en smart tv oplossingen maar de kwaliteit van stream is acceptabel te noemen, niet meer niet minder.

Dat is de reden waarom jij andere diensten scherper ervaart omdat zij hogere kwaliteit streams aanleveren. Voor Nederlandse tv zou je bijvoorbeeld NLZIET kunnen proberen ipv Ziggo Go voorzover je geen buitenlandse zenders kijkt. De kwaliteit is beduidend beter.

Persoonlijk denk ik ondanks dat ik een Apple fan ben dat je er dus niet heel veel op vooruit zult gaan :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:57
Zowel de Shield als de Apple TV hebben hun pro’s en con’s. Kwestie van reviews lezen en eventueel uitproberen. Maar eens met wat @Miki hierboven typt. De app zal misschien beter zijn dan een Android versie maar de stream blijft meestal gelijk. Maar de beperking zit hem waarschijnlijk in Ziggo Go.

Oftewel uitproberen maar. Kunt ze ook allebei langs elkaar blijven gebruiken. Alhoewel dat wel erg dubbelop lijkt. :X

Weet je daarna wel welke je het beste bevalt/beste kwaliteit oplevert.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:28
Voordeel van de Apple TV boven concurrenten vind ik ook vooral hoe het werkt met andere Apple spulletjes en dan met name de iPhone. Iemand die dat niet heeft/niet boeit zou ik niet Apple TV aanraden.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24

Agent47

I always close my contracts.

Hebben jullie ook wel eens een streep onderin beeld ? Als ik de Apple TV dan herstart is het weg. Mogelijk staat hij te lang aan o.i.d.? Helemaal up-to-date btw.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:40
Frank schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:16:
De 2021 ATV4K heeft daarentegen al vanaf het begin problemen. Afgelopen jaar was er constant wel gedoe met atmos dropouts, beeld flickering en playback problemen met bepaalde type lokale bestanden.
Ik had een setup waarbij ik alle bronnen, waaronder een Apple TV 4 (full HD, uit 2015), via HDMI of anders op mijn receiver had aangesloten, en mijn tv was met een HDMI kabel aangesloten op de receiver output.

Dit werkte allemaal vlekkeloos. Altijd perfect beeld en geluid, ook toen ik 2 jaar geleden een 4K tv kocht.

Vorig jaar kocht ik een nieuwe Apple TV, de 4K 2021. Met een simpele swap de oude vervangen door de nieuwe, en alles werkte nog steeds probleemloos. Als bonus had ik Dolby Atmos geluid en 4K beeld.

Mijn receiver heeft wel Dolby Atmos (kan fantastisch geluid zijn) en 4K throughput, maar ondersteunt geen HDR. Aangezien ik HDR persoonlijk belangrijker vind dan de 4K resolutie, heb ik alles anders aangesloten.

De Apple TV 4K 2021 ging rechtstreeks op de tv, en ik heb eARC aangezet (en helaas gaat dat samen met HDMI-CEC).

Alles leek prima te werken: prachtig 4K beeld met HDR, en Dolby Atmos en ander geluid klonk ook fantastisch. Echter, een paar keer per uur was er even 2 seconden geen geluid. Het beeld liep gewoon door.

De HDMI kabels die ik gebruikte waren geen officiële HDMI 2.1 kabels. Geen idee of dat moet, maar sinds ik de HDMI kabels heb vervangen door "echte" versie 2.1 / 8K UHD HDR bla bla kabels, werkt alles weer probleemloos, als vanouds.

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:00:
[...]

Ik had een setup waarbij ik alle bronnen, waaronder een Apple TV 4 (full HD, uit 2015), via HDMI of anders op mijn receiver had aangesloten, en mijn tv was met een HDMI kabel aangesloten op de receiver output.

Dit werkte allemaal vlekkeloos. Altijd perfect beeld en geluid, ook toen ik 2 jaar geleden een 4K tv kocht.

Vorig jaar kocht ik een nieuwe Apple TV, de 4K 2021. Met een simpele swap de oude vervangen door de nieuwe, en alles werkte nog steeds probleemloos. Als bonus had ik Dolby Atmos geluid en 4K beeld.

Mijn receiver heeft wel Dolby Atmos (kan fantastisch geluid zijn) en 4K throughput, maar ondersteunt geen HDR. Aangezien ik HDR persoonlijk belangrijker vind dan de 4K resolutie, heb ik alles anders aangesloten.

De Apple TV 4K 2021 ging rechtstreeks op de tv, en ik heb eARC aangezet (en helaas gaat dat samen met HDMI-CEC).

Alles leek prima te werken: prachtig 4K beeld met HDR, en Dolby Atmos en ander geluid klonk ook fantastisch. Echter, een paar keer per uur was er even 2 seconden geen geluid. Het beeld liep gewoon door.

De HDMI kabels die ik gebruikte waren geen officiële HDMI 2.1 kabels. Geen idee of dat moet, maar sinds ik de HDMI kabels heb vervangen door "echte" versie 2.1 / 8K UHD HDR bla bla kabels, werkt alles weer probleemloos, als vanouds.
Die dropouts waren een bug in tvOS 15 al lijken sommige mensen er nog steeds last van te hebben met tvOS 16. Ik gelukkig niet. Op een gegeven moment had ik tijdens een aflevering van Stranger Things meer dan 50 dropouts in 80 minuten :').

• ikweethetbeter
Agent47 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:53:
Hebben jullie ook wel eens een streep onderin beeld ? Als ik de Apple TV dan herstart is het weg. Mogelijk staat hij te lang aan o.i.d.? Helemaal up-to-date btw.
Wat voor Apple TV? Hoe aangesloten? Wat voor HDMI kabels?

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24

Agent47

I always close my contracts.

ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:03:
[...]

Wat voor Apple TV? Hoe aangesloten? Wat voor HDMI kabels?
Apple TV 4K 64GB.
HDMI 2.1 kabel
Aangesloten via LAN.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dit bericht mag weg.

[Voor 92% gewijzigd door syltheboy op 01-11-2022 13:11]

• ikweethetbeter
Frank schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:03:
Die dropouts waren een bug in tvOS 15 al lijken sommige mensen er nog steeds last van te hebben met tvOS 16. Ik gelukkig niet. Op een gegeven moment had ik tijdens een aflevering van Stranger Things meer dan 50 dropouts in 80 minuten :').
Oei, dat is niet goed.

Stranger Things heeft Dolby Atmos geluid icm HDR (Dolby Vision als ik me niet vergis), dat stelt de hoogste eisen aan de HDMI verbindingen.

Hoe heb je alles aangesloten? Gaat het geluid via je tv naar een receiver? Is de hele keten Atmos-compatibel? Overal goede (2.1) HDMI kabels?

• Frank
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:27:
[...]

Oei, dat is niet goed.

Stranger Things heeft Dolby Atmos geluid icm HDR (Dolby Vision als ik me niet vergis), dat stelt de hoogste eisen aan de HDMI verbindingen.

Hoe heb je alles aangesloten? Gaat het geluid via je tv naar een receiver? Is de hele keten Atmos-compatibel? Overal goede (2.1) HDMI kabels?
Zoals ik al zei heb ik er gelukkig geen last meer van met tvOS 16 :P Mijn setup is al ruim een jaar onveranderd. De boel zit aangesloten als volgt:
AppleTV -> LG C9 -> Sonos Arc (eARC port). Kabels zijn Maxonar certified HDMI 2.1 bevestigd met HDMI app.

[Voor 3% gewijzigd door Frank op 01-11-2022 13:41]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36
syltheboy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Ja, anders zei ik nog niks. Ik ben benieuwd wat jij binnen krijgt.

Update: Inmiddels is het pakket weer terug bij Paradigit. De betreffende webpagina hebben ze ook aangepast, waardoor nu wel duidelijk is dat het om een KlikAanKlikUit-afstandsbediening gaat. @La1974 Hoe is het bij jou afgelopen?
Zelfde als bij jou. Heb net een mail van Paradigit ontvangen dat ze een fout artikel gestuurd hebben en dat die kostenloos retour kan. Krijg mijn geld terug.

• Frank
  • Niet online
Lijkt erop dat de 3e gen ATV4K QMS (Quick Media Switching) gaat krijgen.
The third-gen Apple TV 4K has another bit of future proofing up its sleeve: later this year, a software update will add support for what’s known as QMS VRR. This enables compatible TVs to switch between different frame rates without any black screens or noticeable picture interruptions.
https://www.theverge.com/...-gen-review-price-details

QMS was origineel een HDMI 2.1 feature maar het HDMI Forum heeft om onduidelijke redenen de certificering ervan uitgesteld. Zover ik weet is de Apple TV de eerste die het officiëel gaat ondersteunen. Tis te hopen dat LG het alsnog gaat toevoegen aan de C9 :P

[Voor 13% gewijzigd door Frank op 02-11-2022 15:33]

• Thalaron
  • Laatst online: 05:43
Sinds kort krijg ik de ene foutmelding na de andere bij de App van HBO. Nog meer mensen die hier last van hebben?

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Thalaron schreef op donderdag 3 november 2022 @ 02:36:
Sinds kort krijg ik de ene foutmelding na de andere bij de App van HBO. Nog meer mensen die hier last van hebben?
Ja echt super irritant, ‘deze video kan niet worden afgespeeld’ continu. Als je t dan nog een paar keer probeert werkt het wel. TVOS 16.1

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• syltheboy
  • Niet online
La1974 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
[...]

Zelfde als bij jou. Heb net een mail van Paradigit ontvangen dat ze een fout artikel gestuurd hebben en dat die kostenloos retour kan. Krijg mijn geld terug.
@La1974 Mijn geld net (deels teruggekregen), maar 5,95 euro te weinig.

• La1974
syltheboy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:52:
[...]

@La1974 Mijn geld net (deels teruggekregen), maar 5,95 euro te weinig.
Ik ga hem morgen terugsturen. Ben benieuwd. Maar die 5,95 krijg je terug. Denk dat het een misverstand is.

• syltheboy
  • Niet online
La1974 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:58:
[...]

Ik ga hem morgen terugsturen. Ben benieuwd. Maar die 5,95 krijg je terug. Denk dat het een misverstand is.
Klopt! Had via FB al snel antwoord terug van Paradigit.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor mij echt de slechtste app van alle streaming services die ik gebruik, maar helaas wel degene met het beste aanbod (als ik mijn eigen Plex Server niet meetel ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 17:34
Als je bij HBO even pauzeert of een ander app opent en weer terug wil kijken, is het een hele ellende om dat dingen aan de praat te krijgen. Pas na 3-4 keer proberen lukt het.

Hopelijk lossen ze het gauw op.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
Wat gek, hier met tvOS 16.1 geen problemen met de HBO app, geen enkele foutmelding. Heb de Apple tv 4k 2021.

• Tomba
  • Nu online

Tomba

musicfreak schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:09:
Wat gek, hier met tvOS 16.1 geen problemen met de HBO app, geen enkele foutmelding. Heb de Apple tv 4k 2021.
Ik heb ook de 2021 4K met 16.1 en dus wel issues ;) (en even snel getest; op mijn OG 4K boven hetzelfde geëmmer)

• bruce.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-03 12:13
Tomba schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:38:
[...]

Ja echt super irritant, ‘deze video kan niet worden afgespeeld’ continu. Als je t dan nog een paar keer probeert werkt het wel. TVOS 16.1
Even de automatische beeld aanpassing uitschakelen dat hielp bij mij.
Bij Apple heb ik dit al gemeld.

• TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-03 11:49
Weet iemand wanneer de nieuwe Apple TV te bestellen is bij de retailers?

Ryzen 3700X | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB @3600C18 | GigaByte 2070 Super | MacBook Pro 13" 2018 16GB/512GB | LG OLED 55” CX6LA | iPhone 13 Pro Max 256GB - Sierra Blue

• MilesD.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:35
TheDuJa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:19:
Weet iemand wanneer de nieuwe Apple TV te bestellen is bij de retailers?
Nu .. :+

• TheDuJa
Niet helemaal waar. Bij CoolBlue staat ‘binnenkort leverbaar’, bij de MediaMarkt is nog niet te bestellen/ophalen en bij Amac staat ook ‘product online niet op voorraad’.

Ook ALTERNATE en Belsimpel weten niet wanneer er voorraad komt.

Ryzen 3700X | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB @3600C18 | GigaByte 2070 Super | MacBook Pro 13" 2018 16GB/512GB | LG OLED 55” CX6LA | iPhone 13 Pro Max 256GB - Sierra Blue

• MilesD.
TheDuJa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:53:
[...]

Niet helemaal waar. Bij CoolBlue staat ‘binnenkort leverbaar’, bij de MediaMarkt is nog niet te bestellen/ophalen en bij Amac staat ook ‘product online niet op voorraad’.

Ook ALTERNATE en Belsimpel weten niet wanneer er voorraad komt.
Apple TV 4K 2022 nu officieel in de verkoop
Op vrijdag 4 november is het de officiële verkoopstart van de derde generatie Apple TV 4K. Dit model kon al op 18 oktober besteld worden en wordt nu voor het eerst uitgeleverd. Ben je vergeten te bestellen, dan is het bij de Apple TV vaak nog wel mogelijk om gewoon binnen te lopen bij de Apple Store en er eentje te kopen. Dit is niet een apparaat waarvoor massa’s mensen in de rij aansluiten

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier ook nog nergens te bekennen, wou vandaag even richting de grote stad om hem op te halen, maar nergens nog te vinden, mediamarkt, apple resellers allemaal nog 0 voorraad en geen indicatie wanneer het binnenkomt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Toevallig had ik dit vanochtend (1e keer, en gebruik de app dagelijks), met mijn Apple Tv 4K (2017).
Hoefde alleen opnieuw te klikken op afspelen, en hij ging weer.
Zal wel iets met de laatste update aan de hand zijn.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• Luna2017
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-03 20:23
Duitse Mediamarkt in Nordhorn had de nieuwe ook niet. Onbekend wanneer die zou komen.

• Blem
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 11:31
Ik kreeg vanmiddag mijn nieuwe Apple TV via Apple binnen.

Wat mij qua uiterlijk opviel t.o.v. de vorige editie is dat deze helemaal dicht is. Bij de oude leken onderop rondom het cirkeltje waarop deze stond wat roostertjes te zitten. Dat heeft deze niet meer. Ziet er wel fraai uit.

De Siri Remote is (out of the box?) een stuk minder gevoelig dan de vorige editie, al is dit in te stellen in het menu zag ik net. Je hebt nu drie gevoeligheden. Weet niet meer of dit al mogelijk was, anders niet echt een verrandering.

• Tomba
  • Nu online

Tomba

Blem schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:07:
Ik kreeg vanmiddag mijn nieuwe Apple TV via Apple binnen.

Wat mij qua uiterlijk opviel t.o.v. de vorige editie is dat deze helemaal dicht is. Bij de oude leken onderop rondom het cirkeltje waarop deze stond wat roostertjes te zitten. Dat heeft deze niet meer. Ziet er wel fraai uit.

[….]
Klopt, er zit geen fan meer in vandaar.

• Crazy-monkey4
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:50
Een vraag voor de nieuwe 2022 Apple Tv 4k eigenaren:

Kan de Apple tv 4K 120FPS met HDR beeld weergegeven? Gezien de Apple tv hdmi 2.1 ondersteund zou dat moeten kunnen?

Toepassing zou zijn via mijn desktop games streamen middels de Moonlight app op bovenstaande instellingen.

Alvast dank voor het reageren!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Crazy-monkey4 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:32:
Een vraag voor de nieuwe 2022 Apple Tv 4k eigenaren:

Kan de Apple tv 4K 120FPS met HDR beeld weergegeven? Gezien de Apple tv hdmi 2.1 ondersteund zou dat moeten kunnen?

Toepassing zou zijn via mijn desktop games streamen middels de Moonlight app op bovenstaande instellingen.

Alvast dank voor het reageren!
Staat letterlijk op de website:

Ondersteuning voor HDR‑video-uitvoer tot maximaal 4K met 60 bps en uitsluitend Audio Return Channel (ARC of eARC). Vereist HDCP wanneer beschermd materiaal wordt afgespeeld met een compatibele tv of ontvanger.

https://www.apple.com/nl/apple-tv-4k/specs/#footnote-3

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03 14:54
Wat vreemd dat ze hem nergens hebben. Schaarste is bij Apple normaal, maar dat er op de release geen exemplaren zijn is toch wel bijzonder, dat heb ik nog niet eerder gezien

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01 17:28
Is er een update geweest? Viaplay streams starten nu wel weer direct (zonder problemen) op de AppleTV.

[Voor 14% gewijzigd door BramViking op 06-11-2022 13:54]

• RobertoBOZ
  • Laatst online: 24-03 10:02
Ja hier ook. Bij herstarten van een serie. Tweede keer proberen werkt het wel.

• TheDuJa
De nieuwe Apple TV’s zijn nu leverbaar bij Amac! :)

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Ook in de Apple store (amsterdam) kan je ze nu afhalen.
Ben benieuwd of ze ook al zonder bestelling af te halen zijn bij de Amac vandaag.
Er zit in ieder geval beweging in ;)

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• loekf2
  • Laatst online: 26-03 10:26
456 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:58:
Ook in de Apple store (amsterdam) kan je ze nu afhalen.
Ben benieuwd of ze ook al zonder bestelling af te halen zijn bij de Amac vandaag.
Er zit in ieder geval beweging in ;)
Mijn Apple store bestelling ligt nu bij een ophaalpunt. Vanavond de 2022 editie eens aanzwengelen.

Zijn er hier mensen met een (Samsung) TV die alleen HDR10+ ondersteund ? Gaan verhalen dat de 2022 editie soms (denk alleen als er geen HDR10+ HDR is, bv Netflix) DV omzet naar HDR10+.

Nou zou dat theoretisch moeten kunnen denk ik, omdat de dynamische tone-mapping volgens dezelfde standaard gaat. Alleen DV doet meer.

(ik heb zelf een Sony TV die alleen HDR10, DV and HLG doet)

[Voor 4% gewijzigd door loekf2 op 07-11-2022 13:43]

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

• Thalaron
loekf2 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
[...]

Mijn Apple store bestelling ligt nu bij een ophaalpunt. Vanavond de 2022 editie eens aanzwengelen.

Zijn er hier mensen met een (Samsung) TV die alleen HDR10+ ondersteund ? Gaan verhalen dat de 2022 editie soms (denk alleen als er geen HDR10+ HDR is, bv Netflix) DV omzet naar HDR10+.

Nou zou dat theoretisch moeten kunnen denk ik, omdat de dynamische tone-mapping volgens dezelfde standaard gaat. Alleen DV doet meer.

Ik heb hier een Samsung… ben benieuwd naar je bevindingen of het verschil maakt want ik zie vooralsnog geen echte reden tot upgraden vanaf de OG 4K aTV.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• loekf2
  • Laatst online: 26-03 10:26
Thalaron schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:40:
[...]

Ik heb hier een Samsung… ben benieuwd naar je bevindingen of het verschil maakt want ik zie vooralsnog geen echte reden tot upgraden vanaf de OG 4K aTV.
Ik las het hier:

https://forums.macrumors....st=31708929#post-31708929

en die thread had weer te maken met een Reddit thread:

https://www.reddit.com/r/...e=embedly&utm_term=ymldc6

Kan best zijn dat mensen denken HDR10+ te krijgen, maar dat het gewoon HDR10 is.

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:16
Ter info.

Vandaag mijn Apple TV 2022 128 GB ontvangen. Dit als upgrade van mijn ATV 2021 64GB die ik geschikt via MP heb kunnen verkopen. De snelheid tov de 2021 versie is ongeëvenaard, wat laden de Apps en Streams snel in. Ziggo internet only 50/20.

[Voor 5% gewijzigd door Jeuvie op 07-11-2022 19:17]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38

rally

Deyterra Consultancy

Hier ook ontvangen.

Man, wat een enorm verschil in snelheid. Echt merkbaar (128BG versie verbonden via ethernet)

http://www.deyterra.com

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 11:33

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Hmmmm. Nu heb ik ook een upgrade ‘nodig’. 😋

www.oldskoolnl.nl

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 10:58
Net besteld bij MediaMarkt. Kan hem morgenmiddag ophalen.

Ryzen 5 5600X | Asrock B450m Steel Legend | Inno3D RTX3060ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Cordon

Zus van je buurman

Vanavond opgehaald bij de Apple Store in Amsterdam (128GB). Tijd lang de HD versie gehad, tussendoor even Chromecast met Google TV gehad en nu dit. Wat een snelheid. Wat een kwaliteit. Mooi spul.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-03 20:02
loekf2 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:49:
[...]

Kan best zijn dat mensen denken HDR10+ te krijgen, maar dat het gewoon HDR10 is.
Een HDR10+ ondersteuning zie je als beetje oplet. Het heeft een eigen aparte pop up, welke zich van de normale HDR pop up onderscheidt.

NB ook net mijn 2022 versie van de Apple TV 4K mogen ontvangen via DHL.

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 07:52
Upgrade van ATV 4K 2021 (die schuift door naar zolder TV, stond een oude HD) naar ATV 4K 2022 128GB . Zelfs daar merk je een klein verschil op: apps starten net dat sneller op, switchen tussen apps is sneller en streams starten iets sneller. Het was al snappy, nu nog snappier ;-)

Misschien is het type opslag ook anders bij de 128GB (sneller)? Wachten op de eerste teardown.

Note: Ik merk dat ik gevoeliger ben aan die dingen dan de doorsnee gebruiker. Dus andere zullen het niet waard vinden om daarvoor een nieuwe te kopen.

Note 2: In feite was een upgrade niet nodig, maar hier spelen we toch af en toe een spel via Arcade. Dan is prijs voor de snelheidsboost en 128GB tov de vorige prijs wel een schappelijke prijs.

• La1974
cwegh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:36:
Upgrade van ATV 4K 2021 (die schuift door naar zolder TV, stond een oude HD) naar ATV 4K 2022 128GB . Zelfs daar merk je een klein verschil op: apps starten net dat sneller op, switchen tussen apps is sneller en streams starten iets sneller. Het was al snappy, nu nog snappier ;-)

Misschien is het type opslag ook anders bij de 128GB (sneller)? Wachten op de eerste teardown.

Note: Ik merk dat ik gevoeliger ben aan die dingen dan de doorsnee gebruiker. Dus andere zullen het niet waard vinden om daarvoor een nieuwe te kopen.

Note 2: In feite was een upgrade niet nodig, maar hier spelen we toch af en toe een spel via Arcade. Dan is prijs voor de snelheidsboost en 128GB tov de vorige prijs wel een schappelijke prijs.
Mooi dat je het voor jezelf zo kan verantwoorden.

Ik vind het knap dat Apple dit als een upgrade kan verkopen. Ik snap niet dat ze niet gewoon een jaartje of wat hebben overgeslagen. Denk dat ze nog wat componenten hadden liggen (terwijl de ethernetpoorten op waren).

Naast alle belachelijke prijsverhogingen hadden ze nog een verlaging nodig denk.

• Frank
  • Niet online
Dat Apple zo snel alweer een refresh uitbrengt heeft vooral te maken met het feit dat ze een relatief oude SoC in de 2021 hebben gedaan denk ik. Die was ten tijde van de release al 2,5 jaar oud.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

amphora

Websites & Fotografie

Misschien was de oude SoC voorraad op. Of Apple heeft grote game plannen en maken de hardware alvast beschikbaar. Prijsverlaging komt denk ik ook door de concurrentie van Chrome cast met Google tv OS met remote.

[Voor 30% gewijzigd door amphora op 08-11-2022 10:11]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• TheKerremenke
amphora schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:09:
Misschien was de oude SoC voorraad op. Of Apple heeft grote game plannen en maken de hardware alvast beschikbaar. Prijsverlaging komt denk ik ook door de concurrentie van Chrome cast met Google tv OS met remote.
Totdat die grote plannen waarheid worden, voldoet de 2021 voor mij. Console level gaming bedoel je trouwens, denk ik.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49
Ik kan het (nog) niet vinden, en dit is ook mijn eerste Apple TV ervaring, maar weet iemand of de TV Remote hetzelfde is qua uiterlijk als de vorige versie? Afgezien van de USB-C aansluiting natuurlijk. Ik vraag dit omdat ik zeker weet dat de afstandsbediening gaat krassen met dit materiaal (ondanks het er mooi uitziet) en ik dus graag een hoesje wil.

Ik had hiervoor een Nvidia Shield en die afstandsbediening had ook ietsjes te lijden.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

TheKerremenke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:18:
[...]

Totdat die grote plannen waarheid worden, voldoet de 2021 voor mij. Console level gaming bedoel je trouwens, denk ik.
Dat bedoel ik inderdaad. Blijft speculeren natuurlijk. Maar mocht het komen dan zijn de early adopters er klaar voor en volgt de rest vanzelf. Ik heb ook geen haast maar ik heb nog de eerste 4K ATV dus overweeg het wel.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Frank
  • Niet online
rscheper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:18:
Ik kan het (nog) niet vinden, en dit is ook mijn eerste Apple TV ervaring, maar weet iemand of de TV Remote hetzelfde is qua uiterlijk als de vorige versie? Afgezien van de USB-C aansluiting natuurlijk. Ik vraag dit omdat ik zeker weet dat de afstandsbediening gaat krassen met dit materiaal (ondanks het er mooi uitziet) en ik dus graag een hoesje wil.

Ik had hiervoor een Nvidia Shield en die afstandsbediening had ook ietsjes te lijden.
Geen idee hoe je afstandsbedieningen dusdanig kan toetakelen :D Maar ze zijn idd identiek. Zie: https://www.reddit.com/r/...gen_with_usbc_vs_2nd_gen/

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

2021 model weer in de aanbieding voor 129,- uitvoering: Apple TV 4K (2e gen.) 32GB

[Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 08-11-2022 10:48]

• La1974

• Yucko
  • Laatst online: 07:00

Yucko

One clown to rule them all !

in de pricewatch stond een tijdje dat hij bij de Amac te krijgen was voor die prijs, echter als je dan de link aanklikte dan krijg je een foutmelding van die site.

. iPhone X Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Yucko schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:48:
in de pricewatch stond een tijdje dat hij bij de Amac te krijgen was voor die prijs, echter als je dan de link aanklikte dan krijg je een foutmelding van die site.
Was bij Amac, inmiddels uitverkocht.

• d.breg87
  • Laatst online: 00:32
Vanmiddag mijn nieuwe Apple TV 2022 aangesloten. Nu stuit ik alleen op 1 probleempje.

Ik heb hem aangesloten op een Lg CX met de magic remote. Alleen werkt deze remote op de 1 of andere manier nu niet meer goed wanneer de Apple TV in mijn gesloten kast staat. Hij reageert dan helemaal niet. Wanneer de Apple TV in het zicht staat, kastje open, wel prima.

Ik had de vorige editie vanuit 2021 waarbij dit wel gewoon werkte met gesloten kast, dus weet iemand toevallig hoe dit makkelijk te fixen is. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu gewijzigd is in de nieuwe Apple TV.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

d.breg87 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:47:
Vanmiddag mijn nieuwe Apple TV 2022 aangesloten. Nu stuit ik alleen op 1 probleempje.

Ik heb hem aangesloten op een Lg CX met de magic remote. Alleen werkt deze remote op de 1 of andere manier nu niet meer goed wanneer de Apple TV in mijn gesloten kast staat. Hij reageert dan helemaal niet. Wanneer de Apple TV in het zicht staat, kastje open, wel prima.

Ik had de vorige editie vanuit 2021 waarbij dit wel gewoon werkte met gesloten kast, dus weet iemand toevallig hoe dit makkelijk te fixen is. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu gewijzigd is in de nieuwe Apple TV.
Uhmm bijzonder, werkt het via je iPhone wel?

AppleTV ook al geupdate of zit hij al op het meest recente TvOS?

[Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 08-11-2022 19:51]

• d.breg87
Ja via IPhone werkt alles prima. Echt alleen de LG Magic Remote die niet werkt op het moment dat de Apple TV niet in line of sight is.

tvOS 16.0 is de huidige versie waarop mijn Apple TV draait.

Kan mij bij de vorige Apple TV ook wel iets herinneren dat hij in het begin even moeizaam werkte met de kast dicht , maar toch ineens hem gewoon pakte zonder dat ik daar iets voor moest instellen ofzo.

[Voor 50% gewijzigd door d.breg87 op 08-11-2022 20:04]

• sis3970
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 04:36
Kan er iemand een goede IPTV app voor Apple TV aanraden? Dat is namelijk de reden om niet over te schakelen van Google TV. Reden om “wel” over te schakelen is dynamic frame rate….

• Jeuvie
sis3970 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:13:
Kan er iemand een goede IPTV app voor Apple TV aanraden? Dat is namelijk de reden om niet over te schakelen van Google TV. Reden om “wel” over te schakelen is dynamic frame rate….
Ik gebruik NLziet en die is goed. Anders even kijken wat je provider aanbied.

• d.breg87
Vast wel iemand hier met Apple Tv 4k aangesloten op een LG Oled.

Lukt het jullie wel gewoon met de Magic Remote van LG de Apple TV te bedienen terwijl deze in een afgesloten kast staat, dus niet via IR.

En nog een vraag: Ik krijg op Netflix geen Dolby Atmos via de Apple TV app, terwijl ik dit wel krijg via de Netflix app van LG's eigen os. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? (JBL 9.1 soundbar aangesloten op de LG CX)

• TheKerremenke
d.breg87 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 03:14:
Vast wel iemand hier met Apple Tv 4k aangesloten op een LG Oled.

Lukt het jullie wel gewoon met de Magic Remote van LG de Apple TV te bedienen terwijl deze in een afgesloten kast staat, dus niet via IR.
Ik heb dan wel geen LG tv en gebruik Apple’s eigen afstandsbediening. Maar misschien een kwestie van instellingen?

Zie https://support.apple.com/nl-be/guide/tv/atvb0410f604/tvos

• ikweethetbeter
En nog een vraag: Ik krijg op Netflix geen Dolby Atmos via de Apple TV app, terwijl ik dit wel krijg via de Netflix app van LG's eigen os. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? (JBL 9.1 soundbar aangesloten op de LG CX)
Hoe is alles aangesloten?
Is de Apple TV aangesloten op de tv of op de soundbar?
HDMI 2.1 kabels?
Staat overal HDMI-CEC aan?

De laatste setting kan ook wel eens de truc zijn die je remote laat werken...

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 15:35
loekf2 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ik zie ook in Netflix dat Dolby Vision beschikbaar is met mijn Samsung Oled. Dus ik dacht laat ik eens een Dolby Vision test file op de Plex server zetten. Kijken of dat ook goed afspeelt. Maar nee dus. Colour Space wordt niet ondersteunt. Dus ik denk dat in NF de HDR file wordt afgespeeld en de UI denkt dat het DV is maar niet dus. Met een Shield kun je wel een DV file afspelen maar dan zien de kleuren er allemaal erg groen achtig uit.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:26
Mieske666 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:09:
[...]
Maar nee dus. Colour Space wordt niet ondersteunt. Dus ik denk dat in NF de HDR file wordt afgespeeld en de UI denkt dat het DV is maar niet dus.
Hier gaat DV prima op LG CX zowel rechtstreeks met de Netflix app of als je een testfile O-) van een Netflix serie downloadt en afspeelt via een Plex server en Infuse op de ATV.

Met DV bestanden op je Plex server hangt het af van het DV level dat de bestanden hebben. Ook is mijn ervaring dat Infuse meer afspeelt dan de Plex afspeel app.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03 16:00
sis3970 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:13:
IPTVX is by far de beste!

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 15:35
Radiodurans schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:13:
[...]

Hier gaat DV prima op LG CX zowel rechtstreeks met de Netflix app of als je een testfile O-) van een Netflix serie downloadt en afspeelt via een Plex server en Infuse op de ATV.

Met DV bestanden op je Plex server hangt het af van het DV level dat de bestanden hebben. Ook is mijn ervaring dat Infuse meer afspeelt dan de Plex afspeel app.
Tuurlijk een LG ondersteunt DV. Het gaat hier om een Samsung OLED die ondersteund geen DV. Er was/is een gerucht dat de Apple TV DV naar HDR10+ zou kunnen omzetten daar ging de test dus over en het lijkt niet te werken.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee, dat lukt me niet. Alleen met IR-signaal snapt 'ie het, niet via Bluetooth.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• d.breg87
ikweethetbeter schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:16:
[...]

Hoe is alles aangesloten?
Is de Apple TV aangesloten op de tv of op de soundbar?
HDMI 2.1 kabels?
Staat overal HDMI-CEC aan?

De laatste setting kan ook wel eens de truc zijn die je remote laat werken...
De Apple TV zit aangesloten op de Lg tv en de Lg tv weer aan de Jbl soundbar, via eARC. Alles verder aangesloten met HDMI 2.1 kabels. Settings qua HDMI-CEC ook op zowel de Apple TV als LG tv aan staan.

Vreemde blijft mij vooral dat ik hiervoor de Apple TV 4K uit 2021 op precies dezelfde wijze aangesloten had. En hier dus zowel Dolby Atmos op netflix gewoon zichtbaar was bij de icoontjes en dat mijn Magic Remote van LG gewoon werkte terwijl de Apple TV in de gesloten kast stond.

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 15:57
Mieske666 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:09:
[...]

Ik zie ook in Netflix dat Dolby Vision beschikbaar is met mijn Samsung Oled. Dus ik dacht laat ik eens een Dolby Vision test file op de Plex server zetten. Kijken of dat ook goed afspeelt. Maar nee dus. Colour Space wordt niet ondersteunt. Dus ik denk dat in NF de HDR file wordt afgespeeld en de UI denkt dat het DV is maar niet dus. Met een Shield kun je wel een DV file afspelen maar dan zien de kleuren er allemaal erg groen achtig uit.
Dat is dan de vorige versie van ShieldTV. De 2019 speelt zonder problemen DV af.

Maar speelt Apple DV, Atmos of DTS x af? Want dat is nog niet heel duidelijk… Indien wel zal dit mss wel stevige concurrentie voor ShieldTV zijn.

• MilesD.
d.breg87 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:55:
[...]

De Apple TV zit aangesloten op de Lg tv en de Lg tv weer aan de Jbl soundbar, via eARC. Alles verder aangesloten met HDMI 2.1 kabels. Settings qua HDMI-CEC ook op zowel de Apple TV als LG tv aan staan.

Vreemde blijft mij vooral dat ik hiervoor de Apple TV 4K uit 2021 op precies dezelfde wijze aangesloten had. En hier dus zowel Dolby Atmos op netflix gewoon zichtbaar was bij de icoontjes en dat mijn Magic Remote van LG gewoon werkte terwijl de Apple TV in de gesloten kast stond.
Speelt die zwarte sticker onder de apple tv nog een rol …

• TheKerremenke
MilesD. schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:04:
[...]

Speelt die zwarte sticker onder de apple tv nog een rol …
Bescherming, kan er vanaf zodat je hem gaat gebruiken.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Sphinkx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:34:
[Maar speelt Apple DV, Atmos of DTS x af? Want dat is nog niet heel duidelijk…
Met Infuse wel.

[Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 10-11-2022 10:13]

• Frank
  • Niet online
Inmiddels 2 dagen de nieuwe AppleTV in gebruik. Hij is echt merkbaar snappier dan de 2021 versie in elk opzicht. Performance in Infuse is er het meest op vooruit gegaan. Met een 50TB library wilde synchroniseren nog wel eens een minuut duren, nu is het een kwestie van 10-20 seconden oid :P Voor mij zeker de moeite waard om te upgraden.

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21
Frank schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:16:
Inmiddels 2 dagen de nieuwe AppleTV in gebruik. Hij is echt merkbaar snappier dan de 2021 versie in elk opzicht. Performance in Infuse is er het meest op vooruit gegaan. Met een 50TB library wilde synchroniseren nog wel eens een minuut duren, nu is het een kwestie van 10-20 seconden oid :P Voor mij zeker de moeite waard om te upgraden.
Idem hier, was eigenlijk niet van plan te upgraden (had ook het 2021 model) tot ik de berichten las over de performance upgrade en dit is inderdaad met alles echt flink te merken, prima upgrade!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-03 20:36
Ik maak gebruik van de ATV 4K 2017. Op zich ben ik hier wel tevreden mee, maar als ik de verhalen hier lees van de wel snappier interface t.o.v. het 2021 model en dan heb ik zelfs het 2017 model, dan gaat het bij mij wel erg kriebelen.

• sis3970
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 04:36
Ik vind het niet zo lekker werken tbh. Maar ik heb dan ook de Apple TV (HD). Misschien heeft het daar mee te maken.
Op de 4K versie, heb je daar dan Auto Refresh Rate op?

• cwegh
La1974 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:00:
[...]
Mooi dat je het voor jezelf zo kan verantwoorden.

Ik vind het knap dat Apple dit als een upgrade kan verkopen. Ik snap niet dat ze niet gewoon een jaartje of wat hebben overgeslagen. Denk dat ze nog wat componenten hadden liggen (terwijl de ethernetpoorten op waren).

Naast alle belachelijke prijsverhogingen hadden ze nog een verlaging nodig denk.
Op zich vind ik het ook raar dat Apple zo snel een upgrade van een toestel doet terwijl het daarvoor 6 jaar gewacht heeft.
  • 4K (1st generation): September 22, 2017
  • 4K (2nd generation): May 21, 2021. A12 bionic (iPhone XS 2018), 6c 2.94GHz, 4c GPU, 64GB, 3GB RAM
  • 4K (3rd generation): November 4, 2022. A15 bionic (iPhone 13 2021), 6c 3.23GHz, 5c GPU, 128GB, 4GB RAM
Geeft het vermoeden dat er plannen zijn die nu nog niet duidelijk zijn. Dat is een strategie die ze ook toepassen in de iPhone: hardware toevoegen (remember UWB) zonder meteen een duidelijke use case bij release maar wel een platform klaarhebben voor software vernieuwingen. Het wegnemen van het TV label op de box van de 2022 versie zegt ook wel wat meer over de toekomstige positionering van het platform.

Ik denk dan aan:
  • Premium game titels (natuurlijk niet de titels die op PS5 of XBSX vlotjes draaien)? De Xbox en Playstation controllers kunnen al een tijdje gebruikt worden.
  • Een samenwerking met Nintendo? De A15 is veel krachtiger dan wat er in de Nintendo switch zit en met tvOS 16 kan je nu de Nintendo Switch Pro controllers gebruiken. Past ook onder "family friendly" imago van Nintendo en Apple.
  • Audio en video (upscaling?) verbeteringen die veel rekenkracht nodig hebben?
  • Facetime camera die je op de TV kan monteren met Centerstage - gerelateerd aan de geruchten van een ATV met HomePod huwelijk?
Uiteraard is op basis daarvan een aankoop motiveren geen slim idee, dus dat zal nooit doorslaggevend zijn maar kan de balans wel overtippen.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

cwegh schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:47:
[...]
Facetime camera die je op de TV kan monteren met Centerstage - gerelateerd aan de geruchten van een ATV met HomePod huwelijk?
Je iPhone als FaceTime camera gebruiken zoals op de Macbooks kan lijkt me een leuke usecase.

• Thalaron
Ik heb ook de nieuwe aTV 4K 2022 besteld ter vervanging van de 2017 versie. Voornaamste reden; HDR10+ (Samsung QLED hier).

Ik ben benieuwd! Wellicht dat het ook even zal duren voordat die optie heel zinvol zal worden maar toch. In ieder geval de kans op de best mogelijke kwaliteit op mijn TV was me dat prima waard.

Nu de 2017 versie nog een beetje leuk proberen te verkopen :)

• weststar
Thalaron schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:30:
Ik heb ook de nieuwe aTV 4K 2022 besteld ter vervanging van de 2017 versie. Voornaamste reden; HDR10+ (Samsung QLED hier).

Ik ben benieuwd! Wellicht dat het ook even zal duren voordat die optie heel zinvol zal worden maar toch. In ieder geval de kans op de best mogelijke kwaliteit op mijn TV was me dat prima waard.

Nu de 2017 versie nog een beetje leuk proberen te verkopen :)
Zie nu al genoeg HDR10+ content voorbij komen. Wat dat betreft ben ik al erg happy met mijn upgrade van de 2017 versie naar die van 2022

Ryzen 5 5600X | Asrock B450m Steel Legend | Inno3D RTX3060ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

• Thalaron
@weststar wat mij niet geheel duidelijk is…

Mijn Q80T heeft 1 HDMI 2.1 ingang. Daar zitten nu de PS5 en XSX op middels een 2-1 splitter.

Kan ik via HDMI 2.0b (indien ik mij niet vergis) ook 4K HDR10+ of moet dat nu via de 2.1 poort…

Wellicht dat je hier het antwoord op weet?

• weststar
Thalaron schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:01:
@weststar wat mij niet geheel duidelijk is…

Mijn Q80T heeft 1 HDMI 2.1 ingang. Daar zitten nu de PS5 en XSX op middels een 2-1 splitter.

Kan ik via HDMI 2.0b (indien ik mij niet vergis) ook 4K HDR10+ of moet dat nu via de 2.1 poort…

Wellicht dat je hier het antwoord op weet?
Volgens mij kan dat gewoon via de 2.0b poort

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
weststar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:29:
[...]

Zie nu al genoeg HDR10+ content voorbij komen. Wat dat betreft ben ik al erg happy met mijn upgrade van de 2017 versie naar die van 2022
Bij welke streamingdienst behalve Prime dan?

• Tom2013
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Sinds gisteren in bezit van Apple TV 2022 4K 128 Gb
Zoals bekend zou deze uitvoering zowel met wifi als via de ethernetkabel moeten kunnen werken, maar dat laatste vertikt ie echt. Anderhalf uur met de Apple-helpdesk van alles geprobeerd maar het lukte niet. Inmiddels geretourneerd en ben nu nieuwsgierig naar het vervangende exemplaar.

• weststar
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:06:
[...]

Bij welke streamingdienst behalve Prime dan?
Prime
Appletv+
4k HDR/DV binnen iTunes
(Top Gun Maverick is bijvoorbeeld al HDR10+)

En ben heel blij dat m’n HDR10plus ‘rips’ binnen Infuse nu ook in 10+ op tv worden weergegeven.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
weststar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:16:
[...]

Prime
Appletv+
4k HDR/DV binnen iTunes
(Top Gun Maverick is bijvoorbeeld al HDR10+)

En ben heel blij dat m’n HDR10plus ‘rips’ binnen Infuse nu ook in 10+ op tv worden weergegeven.
AppleTV+ wist ik niet, maar die doen ook gewoon Dolby Vision.

• Jeuvie
Tom2013 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:43:
Zoals bekend zou deze uitvoering zowel met wifi als via de ethernetkabel moeten kunnen werken, maar dat laatste vertikt ie echt. Anderhalf uur met de Apple-helpdesk van alles geprobeerd maar het lukte niet. Inmiddels geretourneerd en ben nu nieuwsgierig naar het vervangende exemplaar.
Ook je router opnieuw opgestart?

• Thalaron
Hier zojuist de AppleTV 4K 2022 geïnstalleerd! Via HDMI 2.0b op mijn Samsung QLED 85Q80T -> 4K HDR10+ Chroma 4:2:2

Moeilijk te zeggen of het beeld nu beter of gelijk is t.o.v. De 2017 versie, maar snappier is ie alvast zeker!

Ik heb wel het idee dat de bronnen die ik kon testen er beter uitzagen maar dat kan ook placebo zijn natuurlijk. Maar goed… het ging mij voornamelijk om de zekerheid dat ik het best mogelijke beeld uit mijn TV kan halen middels streaming, en dat heb ik nu (eindelijk..)!

Ik hoop dat Vincent (HDTV Test) snel komt met een uitgebreide review/ beste instellingen video :)

[Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 12-11-2022 00:35]

• ikweethetbeter
Tom2013 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:43:
Heb je die kabel ook geprobeerd met een ander apparaat?

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-03 20:36
Vandaag de ATV 2022 128GB ontvangen en (via WiFi) aangesloten. Het is Apple, dus de installatie verliep probleemloos en erg snel. De enige vertraging was het inloggen bij alle streamingdiensten. De ene dienst heeft dit makkelijker en beter voor elkaar, maar uiteindelijk is alles weer operationeel gekomen.

Ik kwam van de 4K 2017, waarbij ik altijd sowieso al een haat-liefde-verhouding met de afstandsbediening had, maar wat is die 2022 versie vlot zeg. De commando’s worden zo snel, direct, uitgevoerd. Super.

Mijn 2017 model had ik verplaatst van naast de TV naar een afgesloten kastje onder devTV. Hierdoor haalde ik niet meer mijn maximale internetsnelheid van 350mb/s via WiFi, maar bleef ik ‘steken’ op zo’n 260mb/s. Nog altijd ruim voldoende om elk 4K/UHD materiaal te kunnen streamen vanaf mijn Syno NAS met Infuse Pro, maar nu haal ik weer, door WiFi 6?, ook in het afgesloten kastje (ruim) de 350mb/s.

Erg blij mee.

Edit: toch een puntje van kritiek wat betreft het instellen van de ATV. Alle systeeminstellingen, zoals de (navigatie)klik-geluiden en de ondertiteling, moeten weer opnieuw worden ingesteld.
Alle apps worden weer automatisch geïnstalleerd, zoals je die had, maar waarom dan de systeeminstellingen niet worden meegenomen is mij wel een raadsel.

[Voor 15% gewijzigd door RicoK op 12-11-2022 20:22]

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 11:34
Volgende vraagje:
Mijn apple tv 4k (vorige generatie) is wired aangesloten op mijn thuisnetwerk via mijn telenet modem(model ch6643e) welke gigabit poorten heeft. Ikmaak vervolgens gebruik van verschillende streaming diensten en kan perfect 4k content afspelen op mijn 2022 oled van lg. Ik heb echter ook nog een nas, een Synology DS214. Hierop heb ik ook 4k films staan. Via mijn apple tv speel ik deze af met infuse pro. Het kan soms gebeuren dat tijdens de film ik last heb van buffering wat erg irritant is. Via infuse heb ik een test gedaan op 4k films en ik haal een snelheid van 75mbit op deze bestanden. De nas is gedeeld via smb… heeft iemand een idee hoe ik deze streaming problemen oplos? Alvast bedankt

• cwegh
Rebbelx schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:17:
Volgende vraagje:
Mijn apple tv 4k (vorige generatie) is wired aangesloten op mijn thuisnetwerk via mijn telenet modem(model ch6643e) welke gigabit poorten heeft. Ikmaak vervolgens gebruik van verschillende streaming diensten en kan perfect 4k content afspelen op mijn 2022 oled van lg. Ik heb echter ook nog een nas, een Synology DS214. Hierop heb ik ook 4k films staan. Via mijn apple tv speel ik deze af met infuse pro. Het kan soms gebeuren dat tijdens de film ik last heb van buffering wat erg irritant is. Via infuse heb ik een test gedaan op 4k films en ik haal een snelheid van 75mbit op deze bestanden. De nas is gedeeld via smb… heeft iemand een idee hoe ik deze streaming problemen oplos? Alvast bedankt
Apple heeft wel wat meer problemen met SMB op het gebied van snelheid. Ik zou eens proberen ander protocollen te gebruikt. Mijn ervaring is dat FTP (daarna NFS) in Infuse het beste werkt. WebDAV is ook nog redelijk OK.

EDIT

Nog vergeten te melden dat SMB snelheid daarnaast ook nog zeer afhankelijk is van de implementatie van SMB-client e.g. zoals op iOS of tvOS maar ook wat bvb Infuse gebruikt.

Net een test gedaan met FTP en daar haal ik (wired) gemiddeld 645 Mbps op een file van 1.5GB met een piek van 850 Mbps.

[Voor 12% gewijzigd door cwegh op 13-11-2022 08:34]

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 11:34
cwegh schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:27:
[...]

Apple heeft wel wat meer problemen met SMB op het gebied van snelheid. Ik zou eens proberen ander protocollen te gebruikt. Mijn ervaring is dat FTP (daarna NFS) in Infuse het beste werkt. WebDAV is ook nog redelijk OK.
Ik veronderstel dat je ftp dan ook moet instellen op je nas?
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [Apple TV] Levertijden & Beschikbaarheid.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee