Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Begint er steeds meer op te lijken dat dit de belangrijkste aanvalsrichting wordt.
Fingers crossed dat UA vandaag door de verdediging breekt."Near Robotyne, 🇺🇦 forces conduct offensive assaults supported by tanks/armored vehicles. 🇺🇦 forces have penetrated our line of defense and are trying to develop this in-depth. Unfortunately, there are losses. Communication is difficult," Vladimir Novikov, 🇷🇺TROY unit commander. pic.twitter.com/xy5QiGw5bX
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 juni 2023
Dat kwam laatst nog aan bod bij Veldheren, de bedoeling is om de tegenstander gevangen te houden tussen de eerste en tweede linie. Benieuwd of Oekraïne nou ook vast komt te zitten tussen de linies.DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:32:
De eerste linie is dan ook niet bedoeld om lang stand te houden in dit systeem van de Russen. (WO1 stijl) Maar binnen 24 uur is alsnog snel.
Interesting developments. Yevgeny Balitsky, Russian appointed governor of the Zaporizhzia region, ordered an immediate temporarily relocation of residents living in Russian occupied Tokmak, Vasylivka and Polohy to Simferopol/Kerch (Crimea). pic.twitter.com/eGXlaBrfpf
Dit is ten westen van Orikiv.From Russian channel Two Majors:
"The enemy was able to gain a foothold in the settlement of Lobkove, fighting continues, the enemy is trying to expand the occupied bridgehead by introducing additional armored vehicles (up to 12 tanks and other armored vehicles)." pic.twitter.com/nRgUMadqj2
https://www.volkskrant.nl...eopard-2-gezien~bdcd2124/
Achter een paywall, dus even wat relevante stukken:
Militaire analisten houden er rekening mee dat er vooral langs de zuidelijke linie tussen Kamjanske (aan de Dnipro-rivier) en Voehledar flink gevochten gaat worden. Bij een doorbraak op deze linie kan het Oekraïense leger mogelijk een opmars maken richting de bezette stad Melitopol en uiteindelijk ook een aanval inzetten op de Krim.
Het offensief is begonnen, zegt oud-commandant van de Nederlandse landstrijdkrachten Mart de Kruif. ‘Sterker nog, we kunnen zeggen dat we de beginfase van het offensief al voorbij zijn. In de afgelopen weken had Oekraïne al operaties diep achter het front om logistieke knooppunten uit te schakelen. Over de hele breedte van het front begint nu de volgende fase: de gevechten op en rond loopgraven.’
Bij de aanval van Oekraïne worden naar alle waarschijnlijkheid ook de nieuw geleverde westerse tanks ingezet. Donderdag publiceerde een pro-Russisch Telegram-kanaal enkele beelden van een Leopard 2-tank. Op de dronebeelden is een kolonne van vijf voertuigen te zien, waaronder twee Leopard 2-tanks. De legervoertuigen zijn woensdag ingezet nabij het plaatsje Orichiv in de provincie Zaporizja. De locatie van de beelden is geverifieerd en er zijn geen aanwijzingen dat er met de beelden is geknoeid.
Oud-commandant De Kruif denkt een Leopard 2A4 te zien, maar durft dat niet met zekerheid te zeggen.
Blijf het toch vreemd vinden dat ze alles zo snel aankondigen.⚡️Battles for Velyka Novosilka in the Novopalivka direction are now ongoing, – Deputy Minister of Defense Hanna Maliar reports.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 8 juni 2023
"The enemy is actively on the defensive in the Orikhiv area in the Zaporizhzhia direction.
Our defenders repelled numerous attacks of the enemy in the… pic.twitter.com/rhPrhjX01a
Zou de oorlog niet allang gewonnen zijn als Oekraine gewoon niks naar buiten bracht? niks over een offensief, of wanneer ze Leopards zouden inzetten, verassen is de beste aanval?RoD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:47:
Bevestiging van UA-kant mbt de twee aanvalsrichtingen:
[Twitter] Blijf het toch vreemd vinden dat ze alles zo snel aankondigen.
als ze op twitter melden dat ze begonnen zijn zullen de Russen dat echt onderhand wel door hebben.RoD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:47:
Bevestiging van UA-kant mbt de twee aanvalsrichtingen:
[Twitter] Blijf het toch vreemd vinden dat ze alles zo snel aankondigen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
De informatieoorlog is minstens net zo belangrijk als de oorlog op de grond. UA doet dat heel goed, met een complete informatiestilte schieten ze niets op, ze moeten de oorlog 'levend' houden bij het thuisfront en de bondgenoten om de steun voor deze oorlog hoog te houden.walkstyle schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:34:
[...]
Zou de oorlog niet allang gewonnen zijn als Oekraine gewoon niks naar buiten bracht? niks over een offensief, of wanneer ze Leopards zouden inzetten, verassen is de beste aanval?
Al die geruchten over een offensief kunnen ook verwarring zaaien bij de Russen, want ze zien aanvallen op verschillende plekken maar weten niet waar en wanneer het offensief start.
Sowieso, wanneer er een roedel Leopards en Challengers door de Russische linies heen slaat weten de Russen ook wel hoe laat het is. Bovendien is het lastig om (grote) troepenverplaatsingen verborgen te houden, zeker in deze tijd. En OSINT (social media, nieuws, etc) zal vast niet de enige bron van inlichtingen zijn. Complete radiostilte zou voor UA alleen maar nadelig zijn imo.
Verassen is meestal niet goed, verrassen wel
[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 08-06-2023 18:33 ]
En eentje is geraakt.

#Ukraine: For the first time, a Ukrainian Leopard 2A4 tank was destroyed by the Russian army during the recent Ukrainian attack near Novopokrovka, #Zaporizhzhia Oblast. pic.twitter.com/AwBWbId9sw
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 8 juni 2023
Footage from Russian sources of a Ukrainian assault on Mala Tokmachka, Zaporizhzhia Oblast with Leopard 2 tanks and M113 reportedly from yesterday. https://t.co/KtPRMDd8rdhttps://t.co/34qSFA8xxv pic.twitter.com/PoRJtDGKHx
— Rob Lee (@RALee85) 8 juni 2023
Lijkt erop dat de vlammen uit de toren kwamen. Dus het munitie rek. Gelukkig is dat wel gescheiden van de bemanning. Die kunnen dus nog leven en de tank zou in theorie nog te repareren kunnen zijn. Maar voor nu is het een Leopard2A4 minder. Iets dat natuurlijk de komende uren of zelfs dagen, constant in propaganda te zien zal zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit wil ik op zich nog wel even uitlichten, want dat wordt nog wel eens vergeten, geloof ik. Een deel van het voordeel van dit nieuwere materieel is ook gewoon dat het bij een voltreffer lang niet altijd gelijk permanent gesloopt is.DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:36:
[...]
Lijkt erop dat de vlammen uit de toren kwamen. Dus het munitie rek. Gelukkig is dat wel gescheiden van de bemanning. Die kunnen dus nog leven en de tank zou in theorie nog te repareren kunnen zijn.
En misschien nog belangrijker: de overlevingskansen van de crew liggen veel hoger dan bij dat oude Soviet-spul. Dat wil zeggen dat er minder slachtoffers vallen, dus later weer inzetbaar in ander of gerepareerd materieel, minder attrition in de Navo-getrainde brigades en meer mannen en vrouwen die later weer thuis komen.
Jammer zo weinig informatie, mijn vragen die in me opkomen:DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:36:
En eentje is geraakt.![]()
[Afbeelding]
[Embed]
[Twitter]
Lijkt erop dat de vlammen uit de toren kwamen. Dus het munitie rek. Gelukkig is dat wel gescheiden van de bemanning. Die kunnen dus nog leven en de tank zou in theorie nog te repareren kunnen zijn. Maar voor nu is het een Leopard2A4 minder. Iets dat natuurlijk de komende uren of zelfs dagen, constant in propaganda te zien zal zijn.
- Heeft die hiervoor nog succes geboekt?
- Hoe hebben ze de Leopard neergehaald?
- Wat is de schade, wellicht kon die nog rijden?
Hopelijk horen we dit allemaal later nog, hoeveel Leopards heeft Oekraine nu eigenlijk? (+ wat nog komt deze/volgende maand?)
[Twitter: https://twitter.com/Roadster1978/status/1666904082458501131]
Videos en filmpjes in de tweet, de Russische logistiek wordt hard geraakt.
:strip_exif()/f/image/WIey2KHTbzp5Fdy42T3bnldX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door asing op 08-06-2023 23:38 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hoewel een westerse tank betreft blijft het "1" tank. Er zullen er echt wel meer gesloopt worden de komende maanden. Als er een t72 kaput gaat zijn deze vragen ook niet relevant. Probeer niet te focusen op ohjee leopard kapot dat is echt mega erg, Dit ga je de komende maanden nog wel meer zien.walkstyle schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Jammer zo weinig informatie, mijn vragen die in me opkomen:
- Heeft die hiervoor nog succes geboekt?
- Hoe hebben ze de Leopard neergehaald?
- Wat is de schade, wellicht kon die nog rijden?
Hopelijk horen we dit allemaal later nog, hoeveel Leopards heeft Oekraine nu eigenlijk? (+ wat nog komt deze/volgende maand?)
A summary of what happened overnight, based on 🇷🇺reports.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 juni 2023
➡️Fighting reported near Lobkove-Zhereb'yanky-P'yatykhatky axis
➡️Lobkove returned contested
➡️The AFU advanced close to Robotyne
➡️'Several positions' are taken by the AFU south of Orikhiv, WarGonzo calls it 'serious'. pic.twitter.com/m89D6m2qBZ
PSN
Wmb wel, want het is met elkaar verbonden. UA pusht op het Zapo front en probeert ondertussen aanvoerlijnen te blokkeren, en Berdyansk is daar onderdeel van.asing schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:36:
Is iets uit Berdyansk het Zaporizhzhia front?
wmb is het voornamelijk omdat Berdiansk in de 'provincie' Zaporizhzhia ligtRoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:41:
[...]
Wmb wel, want het is met elkaar verbonden. UA pusht op het Zapo front en probeert ondertussen aanvoerlijnen te blokkeren, en Berdyansk is daar onderdeel van.
PSN
Het gaat lichtelijk richting een metadiscussie, dus hierna houd ik er over op, maar wmb is het minder interessant wat de grenzen van de oblast zijn, en interessanter welke plaatsen verband houden met welk front. Ik kijk vooral naar welke plaatsen bijdragen aan de push richting het zuiden, om de landbrug met de Krim af te sluiten.YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
[...]
wmb is het voornamelijk omdat Berdiansk in de 'provincie' Zaporizhzhia ligt
Vanaf de stad Donetsk wordt dat weer een ander verhaal.
In plaatjesvorm wat ik bedoel, met in het groen de belangrijkste aanvalsroutes van UA vs de aanvoerlijnen van rusland.
:strip_exif()/f/image/ViXaXZXc1Jf74yW3Nl44zUKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn iig geolocated aan de noordzijde van het dorp.Footage allegedly from Lobkove, Zaporizhzia region. Ukrainian forces entering the small village while artillery goes back and forth. pic.twitter.com/WcNymdrN1s
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 juni 2023
Toch weer opvallend dat dit soort beelden uitkomen. Dit is of een grote fout, of het zijn al oude beelden en UA is al verder opgerukt. Er zijn geruchten dat UA het dorp al controleert, dat zou betekenen dat de russen het toch al weten, dus dan kan je deze beelden plaatsen.GeoConfirmed UKR.
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 9 juni 2023
"Ukrainian forces advancing to the north side of Lobkove."
47.531015, 35.430260
note: Footage spread by Ukrainian unit ("BRAVO Team" from 130th Recon Battalion). Also remark the use of the color Blue.
Thx to @GloOouD
GeoLocated by our team and @bobrock992 https://t.co/JpKnzQSOss
Afwachten dus maar weer.
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1667120995595845633?t=VNq--601I-57zw_anbANfg&s=19]
Als dit nou overal gebeurt, zijn we gauw klaar.GeoConfirmed UKR [CO] - Velyka Novosilka Axis
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 9 juni 2023
"50 Russians soldiers deserting their position in the face of the Ukrainian offensive. "
Note: around 05 JUN.
47.805529, 36.779731
GeoLocated by @GloOouD https://t.co/B4FrN6zT8T
Voor de duidelijkheid, dit was dus een paar dagen geleden.
https://deepstatemap.live/en#11/47.5531/35.9706
Jammer voor ons, maar wel beter als het niet overduidelijk zo op een kaartje te vinden is.
PSN
Wat ik mij afvraag, hoe zijn deze beelden in vredesnaam geschoten? De camera beweegt wel heel erg goed met de soldaat mee, alsof je een third person shooter aan het spelen bent... Deze techniek heb ik nog niet eerder gezien. het doet mij zelfs twijfelen of de beelden wel echt zijn.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:40:
[Embed] Ze zijn iig geolocated aan de noordzijde van het dorp.
Nogmaals kijkend, dat ding op zijn helm zal allicht een drone aansturen die de exacte bewegingen van de 'pointer' op zijn helm volgt ofzo? Ik doe hier een volslagen aanname.
- dank je @Orion84, dat verklaart het één en ander
[ Voor 20% gewijzigd door Freakertje op 09-06-2023 15:31 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
360° camera op zijn helm, die er automatisch zo'n beeld van maakt waarbij je de mount van de camera niet meer ziet.Freakertje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:27:
[...]
Wat ik mij afvraag, hoe zijn deze beelden in vredesnaam geschoten? De camera beweegt wel heel erg goed met de soldaat mee, alsof je een third person shooter aan het spelen bent... Deze techniek heb ik nog niet eerder gezien. het doet mij zelfs twijfelen of de beelden wel echt zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 09-06-2023 15:32 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De melding is dat het UA 10th Army Corps in beweging zou zijn gekomen richting de Robotyne-Verbove linie (ZZO van Orikhiv). Mogelijk gaan we morgen dus meer horen vanaf die plek. Mogelijk was het weer Russische 'Intelligence'. Tijd zal het leren. Ik doe het bericht nu af als 'misschien is daar nu iets gaande waar we morgen aandacht voor hebben'.
Wie meer info/bronnen heeft, vul vooral aan / sabel dit gerucht vooral neer
Totale Modjesgekte
Dat is een reservebrigade, is dat goed of slecht nieuws?Freakertje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:23:
De melding is dat het UA 10th Army Corps in beweging zou zijn gekomen richting de Robotyne-Verbove linie (ZZO van Orikhiv).
Dat is normaal. De frontlinie (ingezette) zijn al bezig, reserve troepen zijn nodig om een overwicht te creëren. Goed of slecht nieuws is afhankelijk van het resultaat van een eventuele aanval.XWB schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:43:
[...]
Dat is een reservebrigade, is dat goed of slecht nieuws?
Totale Modjesgekte
The Russian base of the Vostok unit at the Arabat Spit was hit. It comes just one day after another Russian base in Henichesk was struck.
— (((Tendar))) (@Tendar) 10 juni 2023
Source: https://t.co/05M1ArYcRA#Ukraine #Kherson #counteroffensive pic.twitter.com/Jt1AvuXP6B
UA blijft doorgaan met langeafstandsaanvallen in het achtergebied.The destroyed Russian base is at following coordinates:
— (((Tendar))) (@Tendar) 10 juni 2023
45°59'23.29"N, 34°50'58.90"E
The position is more than 136 km from the next Ukrainian Army position. #Ukraine #Kherson #ArabatSpit https://t.co/1LEN58dQc1 pic.twitter.com/e7thJTIIG0
Nie per se veel nieuws, maar ik vind dit altijd wel een prettige mapmaker.Zaporizhzhia Front Map (June 10)
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 10 juni 2023
Since the start of its offensive, Ukrainian 🇺🇦 Forces advanced in multiple areas of the front. Today, Ukrainian Forces broke through the first Russian line of defense in several areas. Their new advances are being analyzed and a map is being made pic.twitter.com/wTzoacC6qp
[Twitter: https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1667549792547885056]
Twitteraar Guido gaat zover door te stellen dat ze al bij Tokmak zijn en 25 km zijn doorgedrongen.
Zonder veel/meer details... Oekraïense eenheden vechten inmiddels rondom #Tokmak! Ze zijn al 25+ KM van het front nu.
— Guido (@cyberpionier) 10 juni 2023
Aantal eenheden zijn #Robotyne gewoon voorbij gegaan.
Gister was er al een opname van een Rus die zich ten noorden van Tokmak had overgegeven.
Geen details. pic.twitter.com/bhLmyZ0yvu
Nu is Guido niet de betrouwbaarste bron (*kuch*) maar als dit klopt dan denk ik dat we van een snel succes mogen spreken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mja, ik heb het ook voorbij zien komen, maar besloot het niet te posten. Pas als meer kanalen het posten, dan wordt het mijns inziens geloofwaardig. Het zou zogenaamd van russische Telegram-kanalen komen plus wat gesprekken met UA-soldaten. Dat laatste geloof ik sowieso niet, ivm opsec. Althans, zo'n repost-kanaal zou dan heus niet de eerste zijn die dit nieuws bracht.asing schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:29:
Het lijkt erop dat UA Robotyne al voorbij is:
[Twitter]
Twitteraar Guido gaat zover door te stellen dat ze al bij Tokmak zijn en 25 km zijn doorgedrongen.
[Twitter]
Nu is Guido niet de betrouwbaarste bron (*kuch*) maar als dit klopt dan denk ik dat we van een snel succes mogen spreken.
Desalniettemin hoop ik dat het klopt.
Helaas.No. This is not true. pic.twitter.com/4ZvhJFaq2D
— Def Mon (@DefMon3) 10 juni 2023
[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 10-06-2023 17:58 ]
erutangiS
And to think they once said that computers would take away jobs.
Deze tweet is verwijderd helaas.asing schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:29:
Het lijkt erop dat UA Robotyne al voorbij is:
[Twitter]
Dat betekent, stam + t .

Er schijnt hier wel een hoop te gebeuren, maar dat er dan ook gelijk wonderen gebeuren, dan zou ik inderdaad eerst meerdere bronnen willen hebben die hetzelfde roepen, liefst met bewijs. Tot die tijd: niet te stellig zijn, anders ben je zo je geloofwaardigheid kwijt (behalve dan bij mensen die alles voor zoete koek slikken).
[ Voor 76% gewijzigd door Freakertje op 10-06-2023 19:24 ]
Totale Modjesgekte
Guido is een zelfverklaarde voormalig AIVD agent. De AIVD zegt hem niet te kennen, en ik geloof de AIVD wel. Want iemand die ooit bij zo'n club heeft gewerkt is meestal wat voorzichtiger en subtieler, breed uitmeten dat je bij de AIVD hebt gewerkt is not done in dat wereldje, tenzij je een redelijk publieke functie had. Woordvoerder of directeur ofzo.MrOleo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:57:
(Edit: Die Guido) Klinkt als een aandachttrekker die die tweet over de 2e linie ten zuiden van tokmak heeft gelezen, wat waarschijnlijk de 2e linie in het zuiden in de richting van tokmak betekende.
Alleen al daar om zou ik zijn tweets lekker links laten liggen.
Als je goed oplet zie je dat ik de tweet van Maks 23 quote. Die schrijft over Robotyne. Als jij me kunt aanwijzen waar anderen hierboven vertellen dat die tweet onzin bevat, graag. Met “helaas” bedoel ik uiteraard dat het jammer is dat de tweet verwijderd moest worden ivm foutieve informatie. Niet dat ik het jammer vind dat tweets met foutieve informatie verwijderd worden. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.Freakertje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:03:
Nou, niks helaas, want voor zover ik (en anderen hierboven ook al) kon beoordelen, was er geen ruk van waarEr schijnt hier wel een hoop te gebeuren, maar dat er dan ook gelijk wonderen gebeuren, dan zou ik inderdaad eerst meerdere bronnen willen hebben die hetzelfde roepen, liefst met bewijs. Tot die tijd: niet te stellig zijn, anders ben je zo je geloofwaardigheid kwijt (behalve dan bij mensen die alles voor zoete koek slikken).
Dat betekent, stam + t .
The result of a successful Ukrainian artillery strike on a Russian convoy, as claimed near the village of Zapovitne, Zaporizhzhia Oblast. pic.twitter.com/adnkKw4Z1o
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 10 juni 2023
Zie thread voor meer. Flinke explosie, die hebben ze goed geraakt.
This looks like a little bit of advance for UA forces. https://t.co/OImK1wTWYm
— Def Mon (@DefMon3) 10 juni 2023
PSN
A military column consisting of vehicles from the 83rd Airborne Brigade of the Russian Federation got discovered and targeted in Zapovitne, Zaporizhzia region.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 juni 2023
Damage done is reported as: 3 artillery systems, 2 fuel tanks and 8 pieces of various equipment. pic.twitter.com/73gJrFHLuU
Additional footage. pic.twitter.com/AkNzobguar
Het waren blijkbaar versterkingen:
I think, these vehicules was coming from the NPP ?
— xillibit (@xillibit) 10 juni 2023
Enerhodar rotation, yes
[ Voor 32% gewijzigd door XWB op 11-06-2023 01:29 ]
Zaporizhzia - East
➡️Based on my latest info, the AFU controls both Neskuchne and Novodonets'ke.
➡️Storozheve and Blahodatne are contested at the moment.
➡️AFU faces stiff resistance directly west of Storozheve. pic.twitter.com/xCE6Brv2EH
To the front. Zaporizhzia - West.
➡️Based on my latest info, Lobkove under AFU control. Ukraine is dug in on the outskirts of P'yatykhatky. Zhereb'yanky is contested.
➡️Progress is made towards Robotyne. The town itself is under heavy artillery fire, contested. pic.twitter.com/pEgsRXYEm4
Blagodatne, Zaporizhzhia.
— Def Mon (@DefMon3) 11 juni 2023
Still unconfirmed geolocation, but I have never caught @Deepstate_UA being wrong. According to them Blagodatne has been liberated by 68th separate hunting brigade.https://t.co/yRvvn7LCO5 pic.twitter.com/U4M0BOr4dU

https://deepstatemap.live/en#11/47.7940/36.8231
[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 11-06-2023 12:06 ]
PSN
Bemoedigend.
Ook interessant:YakuzA schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:04:
Blahodatne hoogst waarschijnlijk bevrijd:
[Twitter][Afbeelding]
https://deepstatemap.live/en#11/47.7940/36.8231
Dit was waarschijnlijk dus gisteren al.According to @Noobieshunta_ who is a really great geolocator, the sun is in the west, which means this is in the evening. So possibly from yesterday evening. https://t.co/9yEZ5Kkmx1
Edit: en Storozheve is waarschijnlijk ook bevrijd. Als je op de map kijkt dan kunnen de russen dat sowieso niet houden, maar russische bronnen hebben het zelf ook al aangegeven:
[Twitter: https://twitter.com/Militarylandnet/status/1667813487291031552]
[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 11-06-2023 12:49 ]
Russian sources claimed that #Ukraine's armed forces have tactical advantages in conducting assaults at night due to Western-provided equipment with superior night optics systems. https://t.co/mZr7Go9rqf https://t.co/UrnbjBmz0C pic.twitter.com/P7aErTgubV
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 11 juni 2023
Video.
Looks pretty official to me. https://t.co/5r8dcgHR9s pic.twitter.com/8ab4ftrSxl
De ontwikkelingen van de afgelopen 48h geven me weer Kharkiv offensive vibes.Romanov claims that Storozheve, next to recently liberated Blahodatne is also under Ukrainian control. Furthermore there are strong signals of Levadne and Novodarivka (a bit more to the west) being under Ukrainian control, yet to be confirmed. pic.twitter.com/Rji50My54D
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 juni 2023

https://www.reddit.com/r/...ainian_gains_in_the_west/
Vermoed dat daar RU zal terugvallen naar de linies bij Vasilivka/Pidhirne.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:27:
Ten westen van de frontlinie wordt ook vooruitgang geboekt, ik vermoed dat Oekraïne langs de rivier wil oprukken om de flanken te beschermen.
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...ainian_gains_in_the_west/
PSN
It is reported that in Yakymivka, Zaporizhzia region a railway bridge was blown up by local partisans. Yakimivka a logistical hub on the railway connection between Dhzankoy (Crimea) and Melitopol. pic.twitter.com/pl6ElCXVyM
PSN
Gepost door Igor Girkin (het Twitter-account, niet de oorlogscrimineel)
Another railway incident happened, this time in Russian-occupied Crimea. According to multiple Russian sources the tracks were blown up near Kirovskoye, damaging the locomotive of a freight train.
— (((Tendar))) (@Tendar) 11 juni 2023
The tracks connect the Russian-occupied cities of Kerch and Dzhankoy.
Source:… pic.twitter.com/emIxuoXkBL
Dus, twee explosies waarschijnlijk
[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 11-06-2023 17:49 ]
Officially - “On June 10, the 7th separate battalion AREY of 129th brigade liberated the settlement of Neskuchne”https://t.co/mfSB5OLPS0 pic.twitter.com/rAC6ZqrJVF
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 11 juni 2023
Nice, but don't put too much weight on this... the 68th Jaeger Brigade isn't one of the Ukrainian Offensive brigades. https://t.co/sk5iQf1ij5
— Thomas C. Theiner (@noclador) 11 juni 2023
Wat betekent dat precies, voeren deze brigades geen offensieve acties uit dan?
Ik interpreteer dit als: deze brigade maakt geen onderdeel uit van de speciaal getrainde brigades voor het counteroffensief. Met andere woorden, die houdt Oekraïne nog achter de hand.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:55:
Ook opmerkelijk: Blahodatne (en dus wellicht ook Neskuchne) zijn bevrijd door troepen die geen onderdeel zijn van de offensieve brigades.
[Twitter]
De ‘offensieve brigades’ zijn die 9 nieuwe.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:55:
Ook opmerkelijk: Blahodatne (en dus wellicht ook Neskuchne) zijn bevrijd door troepen die geen onderdeel zijn van de offensieve brigades.
[Twitter]
Verder betekent het niet echt iets.
PSN
[Twitter: https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1667926622383620098]
UA staat dus alweer zuidelijker.
Wat ik al zei, Kharkiv vibes.
Het is ook gewoon een switch in modus van defensief naar offensief (kan ook zijn non-defensief), dus opportunity.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:55:
[Twitter]
Kan ook gewoon clean-up crew zijn, of bewegende defensieve linies achter de offensieve troepen.FlowSnake schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:16:
[...]
Het is ook gewoon een switch in modus van defensief naar offensief (kan ook zijn non-defensief), dus opportunity.
Zoiets zal het wel zijn. Ik verwacht dat het vooral wordt benoemd om aan te geven dat dit troepen zijn die dit stuk onder controle zullen houden, maar dat het geen troepen zijn die door zullen pushen naar het volgende dorp.Sir_Lion schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:39:
[...]
Kan ook gewoon clean-up crew zijn, of bewegende defensieve linies achter de offensieve troepen.
[removed]
Als een ordinaire Oekraïense brigade terrein kan winnen (tegen een snelheid dat voor de russen onvoorstelbaar is), laat staan wat er gebeurt als de speciaal getrainde brigades los gelaten worden.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:55:
[Twitter]
Niet perse, kan zijn dat de offensieve brigade al verder doorgetrokken is en (meeste) Russen dit gebied al verlaten hebben.rapture schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Als een ordinaire Oekraïense brigade terrein kan winnen (tegen een snelheid dat voor de russen onvoorstelbaar is), laat staan wat er gebeurt als de speciaal getrainde brigades los gelaten worden.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
UA claimt Makarivka te hebben ingenomen. Dat is net wat zuidelijker dan Blahodatne. Tempo zit er goed in."In the direction of Bakhmut there is success in the area of the Berkhivka reservoir. We advanced 250m. In the south, there is an advance in two directions from 300-1500 meters. The settlements of Blahodatne and Makarivka were deoccupied," Hanna Maliar Deputy Minister of Defense pic.twitter.com/gmEKlseWfd
It's interesting how no small arms fire can be heard in the background. https://t.co/CmXOTvSkcj
Nu ook met een Oekraïense vlag:
Fighters of the 7th "Arey" battalion raise the flag of Ukraine over the liberated village of Neskuchne 🇺🇦 https://t.co/FDrxaMlTiy pic.twitter.com/u5FyvyXN49
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 11 juni 2023
[ Voor 53% gewijzigd door XWB op 11-06-2023 19:59 ]
Er zijn ook beelden van een drone operator vrij gegeven die na het raken van een doelwit even zijn emoties laat gaan.
A Ukrainian FPV operator screams out of joy after successfully hitting a target. pic.twitter.com/mkIlwycd4G
Mooi om te zien hoe het counter offensief vanuit alle kanten nu opbloeit.
Al een paar uurtjes asing in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"
Velyka Novosilka axis:
➡️Neskuchne, Storozheve, Blahodatne, Makarivka and Levadne liberated. Either visually confirmed or by UA officals / multiple RU sources.
➡️Novodarivka/Rivnopil unclear, but most likely liberated. Needs confirmation.
➡️Staromaoirs'ke/Urozhaine is up next pic.twitter.com/I0KaBdS9Qa
Je moet niet in steden denken, maar in militaire doelen. Aangezien er niets in de buurt is, zou ik denken dat het alleen zorgt voor afleiding en het nog dunner spreiden van troepen zodat ergens een zwakke plek ontstaat.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:22:
Iemand een idee wat het doel van het Velyka Novosilka front zou kunnen zijn? Van daaruit gaat de AFU niet richting Tokmak neem ik aan, maar welke grote stad ligt wel op die route?
Hoe is de ligging van die regio? Als het hoog en droog ligt, dan kan het vooral voor tactische doelen dienen. Waar de Russen vooral op dorpjes en steden focussen, want dat rapporteert beter aan het hoger management, werd er van de week in Reporting from Ukraine uitgelegd dat Oekraïne liever focust op hoger gelegen grond om betere posities te veroveren.XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:22:
Iemand een idee wat het doel van het Velyka Novosilka front zou kunnen zijn? Van daaruit gaat de AFU niet richting Tokmak neem ik aan, maar welke grote stad ligt wel op die route?
Mwa, ik zou die ‘ordinaire brigade’ met 9 jaar gevechtservaring niet onderschatten.rapture schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Als een ordinaire Oekraïense brigade terrein kan winnen (tegen een snelheid dat voor de russen onvoorstelbaar is), laat staan wat er gebeurt als de speciaal getrainde brigades los gelaten worden.
Tov de nieuw gevormde brigades die ‘alleen’ een paar maanden training hebben geeft dat wel iets extra’s denk ik?
PSN
Russian lines continue to fall apart. The town Storozheve as well as Levadne have been liberated. Ukrainian forces already hammering Russian troops in Makarivka and Urozhaine.
— (((Tendar))) (@Tendar) 11 juni 2023
With this situation unfolding it is likely that there is no serious Russian presence at Novodarivka and… pic.twitter.com/Epo0cz3qEh
Russian lines continue to fall apart. The town Storozheve as well as Levadne have been liberated. Ukrainian forces already hammering Russian troops in Makarivka and Urozhaine.
With this situation unfolding it is likely that there is no serious Russian presence at Novodarivka and Rivnopil, unless they want to be encircled.
:strip_exif()/f/image/PesiqEM2xowhc8UoXmAUWkD7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door asing op 11-06-2023 21:17 ]
https://twitter.com/NOELr.../1667988523457101824?s=20RoD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:59:
[Embed] UA gaat door met aanvallen op de russische aanvoer en versterkingen.
Gaat er heftig aan toe, niet voor te stellen.
YakuzA schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Mwa, ik zou die ‘ordinaire brigade’ met 9 jaar gevechtservaring niet onderschatten.
Tov de nieuw gevormde brigades die ‘alleen’ een paar maanden training hebben geeft dat wel iets extra’s denk ik?
Opgericht op April 8, 2022 om precies te zijn. Dat is geen oude eenheid die al 9 jaren gevochten heeft.The 68th Jaeger Brigade "Oleksa Dovbush" (Ukrainian: 68-ма окрема єгерська бригада імені Олекси Довбуша) is a brigade of the Ukrainian Ground Forces formed in 2022.[2]
Wikipedia: 68th Jaeger Brigade (Ukraine)
:strip_exif()/f/image/cN2REqx69hXx7mkcLJbZurlH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deepstate map voor duiding:
/f/image/LghUvv90glAlBfu9JlY5UqZq.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet natuurlijk niet wat Wargonzo weet, maar over het algemeen zijn Russische milbloggers wel correct als het om hun verlies gaat.
An sich hoef je die nog niet eens te bereiken. Wanneer je Rozivka, Bilmak of ergens ertussen weet te geraken, dan heb je de spoorverbinding al afgesneden, samen met één van de twee directe (snel)wegen van oost naar west. Dan maak je het de Russen ook al wat lastiger mee.onkl schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:02:
En daarnaast: De steden zijn alleen maar interessant omdat het logistieke knooppunten zijn op de landbrug naar de Krim en het bezette deel van Cherson (oblast). Wanneer het lukt de zee van Azov te bereiken zonder dat soort bolwerkjes tegen te komen, dan verliezen ze hun militaire nut (want hoeveel logistiek blijft er nog over zonder verbinding met Rusland) zonder dat je er een (gevaarlijke) bestorming voor nodig hebt.
Maar misschien vonden ze het ook wel gewoon een vervelende naar het noorden uitstekende puist in het langgerekte front. Allicht komen we het wel nooit te weten waarom precies daar.
Edit - Zoals in deze post het plaatje van de Russische verdediging laat zien, kent dit gebied ook een beperkte fortificatie. Pas na Staromlynivka hebben ze één serieuze verdedigingslinie opgetuigd. En laat nu net stomtoevallig net ten zuidoosten daarvan die dam zijn opgeblazen. Toeval? Of begonnen de Russen hem te knijpen?
[ Voor 19% gewijzigd door Freakertje op 12-06-2023 00:20 ]
Totale Modjesgekte
https://twitter.com/NOELreports/status/1668133287762571264
En een video:
The whole video from the 35th marine brigade who liberated the village. pic.twitter.com/nmHIoZcYSF
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 juni 2023
Inderdaad, meeste defensive lines liggen zuidelijker Bron. Ben benieuwd of ze dat richting Bilmak gaan of wat anders. Toch maar hoogte kaartje er maar weer bijhalen, ze gebruiken dat wel echt in hun voordeel:Freakertje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Edit - Zoals in deze post het plaatje van de Russische verdediging laat zien, kent dit gebied ook een beperkte fortificatie. Pas na Staromlynivka hebben ze één serieuze verdedigingslinie opgetuigd. En laat nu net stomtoevallig net ten zuidoosten daarvan die dam zijn opgeblazen. Toeval? Of begonnen de Russen hem te knijpen?
RU milbloggers mocking the Russian command.
"A new term was introduced during the day. If the withdrawal from Kharkiv was called "regrouping" and from Kherson “taking more advantageous positions", then the surrender of today's territories was due to “being in a lowland”.
🍿 pic.twitter.com/K0oW9TmUB9
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Novodarivka is bevrijd idd.
Novodarivka 🇺🇦✅liberated by the Zaporizhia separate territorial defense brigade. pic.twitter.com/4EnWvGGB21
En dat betekent natuurlijk dat de AFU alweer zuidelijker staat. Alle ogen vandaag op Staromlynovka,waar de russen een verdedigingslinie hebben. Sommige russische bronnen melden al dat er gevochten wordt. Fingers crossed dat ze die pakken zonder veel te verliezen.XWB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:43:
Eerste beeld uit Storozheve:
[Afbeelding]
https://twitter.com/NOELreports/status/1668133287762571264
En een video:
[Twitter]
Edit, de linies lijken iets ten zuiden van het dorp te zitten volgens de kaart van Nathan Ruser. https://nrg800.users.eart...iew/russianfortifications
Mochten die worden doorbroken geeft het de optie om door te stoten naar Mariupol of Tokmak/Melitopol vanaf de flanken aan te vallen.
[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 12-06-2023 10:53 ]
Russian military blogger Sladkov reports that the AFU is advancing towards Staromlynivka. He reports fierce battles in Urozhaine. pic.twitter.com/gKB6pSEvkm
staromylnivka ligt echt een flink stuk zuidelijker:RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:57:
Mbt de gevechten, bekende russische milblogger meldt:
[Embed]
https://deepstatemap.live/en#12/47.7339/36.8184
PSN
Ja, eerst Staromaiorske, ik was even in de war met de namen. Daar wordt dus gevochten, maar russen melden al over advances naar Staromlynivka. De vraag is of het klopt, maar het is niet onmogelijk als de russen zich terugtrekken naar de verdedigingslinie bij Staromlynivka.YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:05:
[...]
staromylnivka ligt echt een flink stuk zuidelijker:
https://deepstatemap.live/en#12/47.7339/36.8184
Ik ben benieuwd, gedurende de dag zal het wel duidelijker worden.
Jup. Zullen het zien, kunnen daar natuurlijk ook gewoon Russen zijn die op elkaar schieten.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:10:
[...]
Ja, eerst Staromaiorske, ik was even in de war met de namen. Daar wordt dus gevochten, maar russen melden al over advances naar Staromlynivka. De vraag is of het klopt, maar het is niet onmogelijk als de russen zich terugtrekken naar de verdedigingslinie bij Staromlynivka.
Ik ben benieuwd, gedurende de dag zal het wel duidelijker worden.
3e linie heeft vast instructies om iedereen neer te schieten die terug trekt.
Zo te zien is Rivnopil ook een kwestie van tijd, de enige doorgaande weg daaruit is naar Staromaiorske, dat nu al onder vuur ligt.
Als ze daar niet terug trekken zijn ze defacto omsingeld als ze niet over open velden heen willen vertrekken.
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2023 11:18 ]
PSN
Vooral die laatste alinea zou weleens doorslaggevend kunnen zijn. De informatie naar de hogere legerleiding is bagger, tel daarbij op dat het hele hoofdkwartier ook is opgeblazen en de chaos is (hopelijk) compleet.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:29:
Dimitri heeft het bericht van WarGonzo vertaald. Het gaat dus om de direction, niet het dorp zelf (vooralsnog)
[Afbeelding]
Ik hoop daadwerkelijk dat niemand die lui kan en wil aansturen en dat het 1 grote chaos voor Rusland gaat worden. Dan kan RU lekker in zijn update schrijven dat alles prima verloopt totdat UA opeens aan de zee van Azov staat en heel het front oprolt (al zijn we zover nog lang niet).
Het zou wel een strak plan zijn als ze de Krim brug onder vuur nemen en zo snel mogelijk opblazen als ze zover gekomen zijn.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik ben er nog niet zo uit wat het beste is.Rene schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:35:
[...]
Het zou wel een strak plan zijn als ze de Krim brug onder vuur nemen en zo snel mogelijk opblazen als ze zover gekomen zijn.
Zolang de weg-brug beschikbaar is, kunnen ook de Russische burgers daar gewoon weg komen. Dat zal het vervolg weer 'makkelijker' maken.
Aan de andere kant geeft opblazen idd het voordeel dat er flink minder re-supply mogelijk is voor het leger.
(de rail-brug mogen ze in beide gevallen wel ASAP afschrijven, daar heb ik niet zoveel twijfel over.)
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2023 11:57 ]
PSN
Deze zijn al verouderd, want de meest recente bevrijdingen staan er niet op, maar het toont wel de aanvalsrichtingen van gisteravond.12 Velyka Novosilka - Staromlynivka axis.
— Dan (@Danspiun) 12 juni 2023
Makarivka.
Tonight (11/06) the🇺🇦Deputy MoD stated that the UAF had taken Makarivka.
Today's maps from Greyzone + Rybar only admit fighting on outskirts, whilst RVvoenkor acknowledges its loss and RuAF's evacuation of the Rivnopil salient. pic.twitter.com/aYzYDq2CB7
Met de bevrijding van Novodarivka en vermoedelijk Levadne, blijft Rivnopil niet houdbaar voor de russen.
Rivnopil heeft volgens Google maps maar 1 grote uitgaande weg:RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:54:
Nog twee russische kaarten
[Embed] Deze zijn al verouderd, want de meest recente bevrijdingen staan er niet op, maar het toont wel de aanvalsrichtingen van gisteravond.
Met de bevrijding van Novodarivka en vermoedelijk Levadne, blijft Rivnopil niet houdbaar voor de russen.
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"
Die is dus idd onhoudbaar als UA al zo ver 'zuidelijk' is.
PSN