Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wat wel opvalt is dat ik nog geen melding heb gezien van een FE kaart met gesmolten adapter.

Dat zou beteken dat AIBs zich niet aan de richtlijnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 17:43

Snippertje

Light up your life

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Ik zou eerst de standaard dingen doen. Bios update, chipset drivers, videokaart driver (en daarvoor natuurlijk DDU) en de laatste versie van GPU-Z.

Lijkt alsof je van een geheugenchip maar de helft krijgt. Je mist precies 1024MB;
Test eens met OCCT of je geheugen op je videokaart wel ok is? Test anders ook eens op een ander systeem om te zien of je daar hetzelfde probleem hebt. Daarnaast zou je altijd nog een RMA kunnen doen.

Vraag dit anders ook even in het ervaringen topic; kijken of meerdere mensen hetzelfde ervaren. zzzzzz :z
De oc bios geeft het verkeerd aan. Silent bios wel goed. Er is ook een f2 bios, maar na een flash gaf die het nog steeds verkeerd aan. Maar ben blij dat er niks kapot is.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 08:23

SgtStrider

Fractal Switchover!

TheDeeGee schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:02:
Wat wel opvalt is dat ik nog geen melding heb gezien van een FE kaart met gesmolten adapter.

Dat zou beteken dat AIBs zich niet aan de richtlijnen houden.
Vind ik iets te kort door de bocht. Deze conclusie kun je alleen trekken als je weet hoeveel FEs er verkocht/in gebruik zijn. Als ik de fotos bekijk op Reddit en hier op Tweakers zijn dat er erg weinig op het totaal wat ik voorbij heb zien komen.

Verder nog even een quote van een artikel van Toms Hardware omtrent de enige statement die ik van nVidia heb kunnen achterhalen, hier staat gewoon dat je je garantie verliest als je niet de officiele (problematische) nv adapter gebruikt. Verder geven ze ook aan (dat zie je ook opreddit) dat het allemaal nv adapters zijn die problemen geven. De FE vlieger gaat imho dus ook niet op (ook omdat het waarschijnlijk niet zoveel met de kaart zelf te maken heeft als je de bronnen nu evalueert)
The chipmaker does warn against using third-party adapters, such as the Cablemod and the upcoming Seasonic one, which will void your warranty — though note that all the cases of melted connectors so far have been with the official Nvidia adapter.
Link: https://www.tomshardware....ve-a-lot-of-rtx-4090-gpus

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08 15:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Asus heeft trouwens een vBIOS update uitgebracht voor alle RTX 4090 modellen die ze hebben, die zogenaamd compatibility moet verbeteren (ik neem aan met moederborden).

De tool die je op hun site moet downloaden geeft echter een error als je die runt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uFOuXcTCw0MyggtcX50DEJCgho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8EUguJKHLjS24KsXIZk2vrsD.png?f=user_large

Ze hebben een klein foutje gemaakt in hun executable. Als je deze uitpakt met winrar zie je dat het gewoon een versie van nvflash is, met een macrootje die bepaalt welke vBIOS geschikt is. Ze hebben echter de verkeerde versie van nvflash erbij verpakt, dus de boel werkt daarom niet. Je kan het echter alsnog handmatig doen. Stappenplan:
  • Download de meest recente nVflash
  • Pak deze uit op een geschikte locatie
  • Navigeer naar deze locatie met een commandprompt (run as administrator)
  • Typ het volgende commando:
    code:
    1

nvflash32 --save current.rom

Hiermee sla je je huidige vBIOS op.
  • Nu gaan we achterhalen welke versie je moet flashen (de Asus tool komt met 8 verschillende vBIOS versies) met het volgende commando:
    code:
    1

nvflash32 --version current.rom

Je krijgt dan een blok met informatie terug, waarbij de eerste regel aangeeft welke versie je nu hebt (i.e. AS01 t/m AS08).
  • Pak de juiste versie (AS01 t/m AS08) met winrar uit de Asus executable, en plak deze waar je nvflash hebt staan
  • Run het volgende commando (vul de juste versie in):
    code:
    1

nvflash32 -6 95.02.18.80.ASxx.rom
  • Herhaal dezelfde stappen na een reboot met je tweede vBIOS (i.e. Silent of Performance)
Hopelijk helpt dit een paar mensen hier. :)

Met de update zijn mijn 3dmark scores ~10% gestegen: https://www.3dmark.com/compare/spy/32009193/spy/31517190

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTdqT8CKFEr-BKHp7hV8uKIdNm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PISKDeMsjbv5ghhVhwnDvshv.png?f=fotoalbum_large

Zo dat is beter. Verder nog niet geoptimaliseerd puur om even te testen. Dus dat is veel belovend :)

https://www.3dmark.com/3dm/82094932?

Ter vergelijking mijn 3090 (strix) (max overclock)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o8YCTQeZkrk8ccUKQPYPJ86zLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpG7EPcYWY49CJM1hznsOw6N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Snippertje op 30-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-08 11:35
Hoe doen jullie kaarten het wat betreft coil whine? De Strix OC maakt best wat geluid vind ik. Jammer, want de fans zijn praktisch onhoorbaar op deze kaart.

De kaarten van MSI en Gigabyte hebben er ook last van lees ik hier en op andere fora. Alleen de kaarten van Inno3D en Zotac lijken er minder last van te hebben.

Zou een andere voeding verschil kunnen maken? Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DKWB schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:39:
Hoe doen jullie kaarten het wat betreft coil whine? De Strix OC maakt best wat geluid vind ik. Jammer, want de fans zijn praktisch onhoorbaar op deze kaart.

De kaarten van MSI en Gigabyte hebben er ook last van lees ik hier en op andere fora. Alleen de kaarten van Inno3D en Zotac lijken er minder last van te hebben.

Een andere voeding kan verschil maken, maar soms niet. Gedrag daarin is enorm onvoorspelbaar, en in grote mate afhankelijk van de combinatie aan hardware die je hebt. De akoestiek van je behuizing speelt ook een gigantische rol bijvoorbeeld.

Maar weet wel dat coilwhine niet volledig geëlimineerd kan worden. Power stages of drMOS chips zullen altijd een ruisend geluid afgeven onder belasting. De beste maatregel is je systeem iets verder van je hoofd zetten. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

DKWB schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:39:

Jup, met mijn 500 watt destijds had ik coil whine (andere setup). Maar die zat dicht tegen de max. Nieuwe voeding was het weg. Nu 1000watt rmx en geen coil whine. Ook elke 8 pin eigen rail niet 2 van 1 kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al jaren dezelfde kast, namelijk een Fractal R5. Deze was toen best goed qua geluidsdemping. Misschien is er inmiddels iets beters op de markt. Hij staat al onder m'n bureau trouwens.

Een andere voeding zou ik dus nog eens kunnen proberen. Die moest ik sowieso nog upgraden. Er zit nu een Corsair RM750x in met maar 2 kabels. (Wel met power limit op 350W)

Alleen dan is de vraag, wachten op de ATX 3.0 voedingen, of nu al iets kopen. De looks van het systeem zijn voor mij niet belangrijk. Die adapter vind ik prima (zolang hij niet smelt) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-07 15:17

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:35
Ik moet wel zeggen dat het hele power cable gebeuren een wrange nasmaak geeft. Je betaald een mega premium voor een RTX 4090 kaart, dan mag je ook iets goeds verwachten. Ik heb nu het idee dat er een tijdbom in mijn pc zit, die ooit eens af kan gaan.

En kennelijk kan het bij licht gebruik ook al problemen op leveren:
https://www.reddit.com/r/...ys_of_light_use_internet/

Het wordt tijd dat NVIDIA met een statement/oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:23

GTX404

Hi

Supahted schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:23:
Ik moet wel zeggen dat het hele power cable gebeuren een wrange nasmaak geeft. Je betaald een mega premium voor een RTX 4090 kaart, dan mag je ook iets goeds verwachten. Ik heb nu het idee dat er een tijdbom in mijn pc zit, die ooit eens af kan gaan.

We zien nu bijna elke 24 uur iemand met hetzelfde probleem op reddit. Gamers Nexus heeft een video gepost met de vraag of mensen met een smeltprobleem de tape weg kunnen halen om de gegevens van de adapter op te sturen per mail zodat ze een groot aantal kunnen vergelijken.

Ik koop nu echt geen 4090 meer totdat dit opgelost is; en de kans dat AMD met zware competitie komt wordt steeds groter met alle geruchten de laatste tijd. Zij gebruiken trouwens de oude connectors; bevestigd door AMD zelf.

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Supahted schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:23:

Als je er niet goed bij voeld koop je een andere voeding of kabel. Wat mij betreft word ales nog al overdreven omdat het om een enkele connector gaat over duizenden. Neemt niet weg dat de Nvidia ksbel slecht is. Net als met corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

ItalianStyle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Als je er niet goed bij voeld koop je een andere voeding of kabel. Wat mij betreft word ales nog al overdreven omdat het om een enkele connector gaat over duizenden. Neemt niet weg dat de Nvidia ksbel slecht is. Net als met corona.
Waarom zou je als consument nog meer kosten moeten betalen voor een PSU of kabel die het op de 'juiste' manier doet t.o.v. nvidia. Moet niet gekker worden.

Het is ook geen subjectief topic meer, het is niet overdreven wanneer we om de dag een nieuwe case krijgen van gesmolten adapters. Kijk maar eens op Reddit.

Het feit dat nvidia ZELF al problemen had geconstateerd met de connector VOOR launch en dat ze een potentieel brandgevaar alsnog de markt op hebben gegooid is gewoon onacceptabel. Maakt het nòg schandaliger.

Heel erg jammer voor enthusiasts die bij launch meteen de kaart hebben gekocht, ik hoop voor de mede-tweakers die een 4090 hebben gekocht dat ze niet door een of ander RMA-proces moeten. Je wilt toch je pc in rust aan kunnen laten staan; of gewoon helemaal vergeten tijdens een gamesessie.

[ Voor 14% gewijzigd door GTX404 op 30-10-2022 19:14 ]

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
GTX404 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Waarom zou je als consument nog meer kosten moeten betalen voor een PSU of kabel die het op de 'juiste' manier doet t.o.v. nvidia. Moet niet gekker worden.

Het is ook geen subjectief topic meer, het is niet overdreven wanneer we om de dag een nieuwe case krijgen van gesmolten adapters. Kijk maar eens op Reddit.

Het feit dat nvidia ZELF al problemen had geconstateerd met de connector VOOR launch en dat ze een potentieel brandgevaar alsnog de markt op hebben gegooid is gewoon onacceptabel. Maakt het nòg schandaliger.

Heel erg jammer voor enthusiasts die bij launch meteen de kaart hebben gekocht, ik hoop voor de mede-tweakers die een 4090 hebben gekocht dat ze niet door een of ander RMA-proces moeten. Je wilt toch je pc in rust aan kunnen laten staan; of gewoon helemaal vergeten tijdens een gamesessie.
toon volledige bericht
Ik ben het er mee eens maar men.word nog al overdreven bang gemaakt omdat het nog weinig voor komt dat er een verbinding door fikt. Weer dat typische internet gedrag. Ik zelf heb ook een 4090 en ik word eerder onrustig door het overdreven gedoe over de connectors dan wat mij kan overkomen met de connector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-08 22:51
Misschien dat er op basis van GN's onderzoek geconstateerd kan worden dat er een kleine slechte batch adapters is die smelten bij gebruik. Daarom willen ze gesmolten adapters ook graag hebben om dat te verifiëren.

Om nu gelijk te zeggen dat de alle 4090s met adapter tikkende tijdbommen zijn, is paniekzaaierij. Ikzelf game nu al tig sessies uren achter elkaar op 100% power limit sinds ik de 4090 heb gekocht en velen met mij. Ik heb een paar keer de adapter gechecked op smelterij. Ziet er nog net zo goed uit als dag 1.

Lijkt erop dat een klein percentage kopers pech hebben met een faulty adapter. Nvidia moet dit corrigeren en de ongelukkigen die zo'n adapter hebben gekregen moeten absoluut geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@GTX404

Ondertussen zien sommige mensen wel elke kras op hun connector aan voor smelterij, dus niet elke melding is echt een probleem.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Ludewig schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:55:
@GTX404

Ondertussen zien sommige mensen wel elke kras op hun connector aan voor smelterij, dus niet elke melding is echt een probleem.
Dat zou best kunnen, maar wat je zegt laat gewoon zien dat het mensen bang maakt omdat het serieus genoeg is. Al is het 1% kans op brandgevaar; wanneer je in de miljoenen zit is dat veel. Ik vind het merkwaardig dat dit soort 'scandals' vooral voorkomen in de gaming industrie. We worden niet serieus genoeg genomen omdat we veel laten passeren omdat we bijvoorbeeld toch wel technisch genoeg zijn om zelf dingen op te lossen of te monitoren etc.

En dan nog durven om 2k-2.5k te vragen. Ik heb sinds 2007 alleen maar NVidia gehad en ik hoop dat dat gaat veranderen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
[Streamable: 4090 Strix CW]

Coil whine op de strix. Ik ga morgen een andere voeding proberen. Dit is wel in het ergste geval bij laadschermen, maar toch. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Mijn 4090 draait op een 750 watt voeding momenteel.
Geen enkele cool whine en het is super stabiel met een lichte overklok op de MSI suprim.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:27
GTX404 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Dat zou best kunnen, maar wat je zegt laat gewoon zien dat het mensen bang maakt omdat het serieus genoeg is. Al is het 1% kans op brandgevaar; wanneer je in de miljoenen zit is dat veel. Ik vind het merkwaardig dat dit soort 'scandals' vooral voorkomen in de gaming industrie. We worden niet serieus genoeg genomen omdat we veel laten passeren omdat we bijvoorbeeld toch wel technisch genoeg zijn om zelf dingen op te lossen of te monitoren etc.

En dan nog durven om 2k-2.5k te vragen. Ik heb sinds 2007 alleen maar NVidia gehad en ik hoop dat dat gaat veranderen binnenkort.
Er is helemaal geen brandgevaar, het kan wel smelten. Is hoe dan ook niet normaal, maar brandgevaar is onzin. Vooral doordat arcing met deze voltages niet mogelijk zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-08 13:46
Koldur schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Er is helemaal geen brandgevaar, het kan wel smelten. Is hoe dan ook niet normaal, maar brandgevaar is onzin. Vooral doordat arcing met deze voltages niet mogelijk zijn.
Dat kan je niet uitsluiten. De kans dat er daadwerkelijk brand ontstaat is er altijd hoe klein dan ook.
Een vonkoverslag is daarvoor ook niet nodig trouwens. Zolang iets maar heet genoeg wordt kan het in brand vliegen (lees: roodgloeiend contact met plastic/olie dat begint te verdampen).

Vonkoverslag is met 12V trouwens wél mogelijk. Waar haal je de onzin vandaan dat het niet zo is?
Tik voor de grap maar eens de polen van een 12V accu eventjes tegen elkaar.
ItalianStyle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Ik ben het er mee eens maar men.word nog al overdreven bang gemaakt omdat het nog weinig voor komt dat er een verbinding door fikt. Weer dat typische internet gedrag. Ik zelf heb ook een 4090 en ik word eerder onrustig door het overdreven gedoe over de connectors dan wat mij kan overkomen met de connector.
Een kanttekening hierbij is wel dat men extra alert is en bij de probleemgevallen er vroeg bij is.
Het gaat ook niet zozeer om hoe vaak het voorkomt, maar dat het voor kan komen.
En wat voor jouw geldt, hoeft niet voor een ander te gelden.
Ik vind het juist goed dat men er bang voor is i.p.v. achteloos / nonchalant.

Het is inmiddels wel een lijstje geworden, dus van uitzondering is er geen sprake meer.
Als dit bij een grote PC-voeding fabrikant was voorgekomen, dan was er ook een onmiddellijke waarschuwing/recall gedaan. Ik heb van Nvidia alleen nog niets vernomen. Waarom nemen ze geen verantwoordelijkheid met zo'n serieus probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 08:23

SgtStrider

Fractal Switchover!

Zuvio schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:34:
Misschien dat er op basis van GN's onderzoek geconstateerd kan worden dat er een kleine slechte batch adapters is die smelten bij gebruik. Daarom willen ze gesmolten adapters ook graag hebben om dat te verifiëren.
Wat ik goed vind aan de GN video, is dat het soldeerverhaal besproken wordt (en onderzocht). Wat ik minder goed vind, is dat er niet gesproken wordt over de terminals met 2 openingen in het metalen deel. Ik hoop serieus toch dat Steve het buildzoid filmpje gezien heeft in de tussentijd, anders wordt het alleen maar een onderzoek naar wie welke kabel heeft.

Link naar GN video hier: YouTube: Testing Burning NVIDIA 12VHPWR Adapter Cable Theories (RTX 4090)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
CMT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 03:30:
[...]

Dat kan je niet uitsluiten. De kans dat er daadwerkelijk brand ontstaat is er altijd hoe klein dan ook.
Een vonkoverslag is daarvoor ook niet nodig trouwens. Zolang iets maar heet genoeg wordt kan het in brand vliegen (lees: roodgloeiend contact met plastic/olie dat begint te verdampen).

Vonkoverslag is met 12V trouwens wél mogelijk. Waar haal je de onzin vandaan dat het niet zo is?
Tik voor de grap maar eens de polen van een 12V accu eventjes tegen elkaar.

[...]

Een kanttekening hierbij is wel dat men extra alert is en bij de probleemgevallen er vroeg bij is.
Het gaat ook niet zozeer om hoe vaak het voorkomt, maar dat het voor kan komen.
En wat voor jouw geldt, hoeft niet voor een ander te gelden.
Ik vind het juist goed dat men er bang voor is i.p.v. achteloos / nonchalant.

Het is inmiddels wel een lijstje geworden, dus van uitzondering is er geen sprake meer.
Als dit bij een grote PC-voeding fabrikant was voorgekomen, dan was er ook een onmiddellijke waarschuwing/recall gedaan. Ik heb van Nvidia alleen nog niets vernomen. Waarom nemen ze geen verantwoordelijkheid met zo'n serieus probleem?
toon volledige bericht
Vonkoverslag is niet brandgevaarlijk en vonkoverslag is iets compleet anders dan arcing. Als je daar niet van op de boogt bent, twijfel ik aan een hoop andere aannames die je maakt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
SgtStrider schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:13:
[...]

Wat ik goed vind aan de GN video, is dat het soldeerverhaal besproken wordt (en onderzocht). Wat ik minder goed vind, is dat er niet gesproken wordt over de terminals met 2 openingen in het metalen deel. Ik hoop serieus toch dat Steve het buildzoid filmpje gezien heeft in de tussentijd, anders wordt het alleen maar een onderzoek naar wie welke kabel heeft.

Link naar GN video hier: YouTube: Testing Burning NVIDIA 12VHPWR Adapter Cable Theories (RTX 4090)
HIj heeft dat wel genoemd/plaatje laten zien maar is er niet echt verder op ingegaan.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Koldur schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Zoals de rest hierboven ook aangaf, je post is op meerdere vlakken niet correct of te kort door de bocht.
  • Of er brandgevaar is, is nog niet vastgesteld. Dit is afhankelijk van de root cause dus daar nu uitspraken over doen is voorbarig.
  • Arcing is absoluut mogelijk op 12V alleen jij denkt denk ik aan een ander soort arcing. Jij denkt aan parallel arcing (arc tussen plus en min), daar is hier inderdaad geen sprake van. We hebben het hier echter over series arcing (arc tussen contactpunten in de stroomkring).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOOKnqAVUw_1B489KAPofTOwIXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H9nqHFctvCqHOLfOKQSl5fWC.png?f=user_large
(a) series arc; (b) parallel arc; (c) ground arc
Koldur schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:22:
[...]

Vonkoverslag is niet brandgevaarlijk en vonkoverslag is iets compleet anders dan arcing. Als je daar niet van op de boogt bent, twijfel ik aan een hoop andere aannames die je maakt.
Volgens mij klopt dat ook niet. Vonkoverslag = arcing. Of het nou om parallel of series arcing gaat, beiden zijn een manifestatie van een geioniseerd gas wat een geleidend pad vormt. Als fenomeen is arcing niet direct brandgevaarlijk (door de geringe thermische capaciteit van het geioniseerde gas), TENZIJ er een brandbaar gas in de buurt van de arc zit, en laat de outgassing van sommige polymeren nou ontzettend brandbaar zijn. Of dat hier zo is, geen idee. Ik weet de chemische samenstelling van deze connectors niet. Maar ook hier heb ik het idee dat er te snel conclusies worden getrokken.

Als ik kijk naar de foto's op de subreddit, vind ik het opvallend dat het meeste gesmolten plastic aan het uiteinde van de connector zit (dus bij de pins, niet de kabel). Dat zou een hint kunnen zijn naar het feit dat daar misschien de grootste thermische dichtheid zit tijdens het smelten. Ik zou dan (als ik de middelen had) me ook concentreren op de "slecht contact" hypothese ipv de verklaring van Igor. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 31-10-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik had bij Igor of een andere ogenschijnlijke goede bron begrepen dat het op 12v geen probleem was. Ben op zoek naar de bron, maar teveel wat voorbij komt hierover om het even snel terug te vinden.

Wat meer onderzoek gedaan en er wordt bij low voltage (daarmee wordt 220v bedoeld) er gevaar kan zijn in bepaalde situaties maar het lijkt, vind het lastig met 100% zekerheid een antwoord op te vinden, dat 12v hier geen gevaar in op kan leveren met de stroom die er in deze gevallen doorheen gaat.

Ook in gevallen waarbij er met 8 pins aansluitingen kabels zijn gesmolten, heb ik nergens kunnen vinden dat dit brand tot gevolg heeft gehad. De hitte die eruit komt is niet warm genoeg om meer te doen dan smelten.

Blijft een zeer kwalijke zaak natuurlijk! Maar brand veroorzaken is meer dan twijfelachtig en zeer zeker niet bewezen.

De waarheid over arcing is in ieder geval een stuk genuanceerder dan ik eerder stelde. Excuses daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Koldur schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:11:
Ik had bij Igor of een andere ogenschijnlijke goede bron begrepen dat het op 12v geen probleem was. Ben op zoek naar de bron, maar teveel wat voorbij komt hierover om het even snel terug te vinden.

Wat meer onderzoek gedaan en er wordt bij low voltage (daarmee wordt 220v bedoeld) er gevaar kan zijn in bepaalde situaties maar het lijkt, vind het lastig met 100% zekerheid een antwoord op te vinden, dat 12v hier geen gevaar in op kan leveren met de stroom die er in deze gevallen doorheen gaat.

Ook in gevallen waarbij er met 8 pins aansluitingen kabels zijn gesmolten, heb ik nergens kunnen vinden dat dit brand tot gevolg heeft gehad. De hitte die eruit komt is niet warm genoeg om meer te doen dan smelten.

Blijft een zeer kwalijke zaak natuurlijk! Maar brand veroorzaken is meer dan twijfelachtig en zeer zeker niet bewezen.

De waarheid over arcing is in ieder geval een stuk genuanceerder dan ik eerder stelde. Excuses daarvoor.
De spanning hoeft daarin naar mijn idee niet per se de doorslag (no pun intended) te geven. Voldoende stroom (Ampere) door te weinig metaal kan altijd brand veroorzaken. De hoeveelheid vermogen die een element in een stroomkring omzet in warmte of andere zaken wordt bepaald met de volgende formule:

P = I^2 ⋅ R

Zoals je ziet komt spanning niet voor in deze vergelijking. Die kan je er wel in schrijven (R = U/I), maar dan moet je iets weten over de weerstand van de load omdat de spanningsval over je contact wordt bepaald door Rcontact/Rvideokaart, dus dan kom je automatisch terug op de vergelijking zoals hierboven.

Bonusweetje, de toevoerspanning zegt uiteindelijk dus ook niet veel over de spanningsval over je contact. Dat de toevoerspanning 12V is, is leuk, maar dat is wat de videokaart wil. Het contact heeft als het goed is een veel lagere weerstand dan de videokaart (anders zou die direct affikken), dus de spanningsval (i.e. potentiaalverschil tussen contactpunten) zou zomaar enkele millivolts kunnen zijn.

Die P, dat vermogen, is wat er aan warmte afgegeven wordt. Dat schaalt dus enorm hard met stroomdichtheid, maar ook met de weerstand van het element. Hogere weerstand = meer warmte. Er zijn iig zat video's op youtube te vinden van mensen die met een 9V batterij en wat staalwol hun kampvuurtje aansteken. Spanning is irrelevant.

Het verhaaltje wordt extra vervelend als je bedenkt dat de weerstand van een metaal temperatuurafhankelijk is. Dat wil zeggen dat de weerstand van een metaal stijgt naarmate de temperatuur stijgt. Uiteindelijk kom je in een situatie terecht wat 'thermal runaway' heet, waarbij je een zichzelf versterkend effect krijgt van hogere temperatuur -> hogere weerstand -> nog hogere temperatuur -> extreem hoge weerstand...
Het eindresultaat is smeltend metaal. Met andere woorden, brand.

Of dat punt ooit bereikt gaat worden in deze situatie is niet te voorspellen, dat hangt zoals ik eerder zei af van de root cause. Zolang die onduidelijk is, is het risico ook onduidelijk. Je kan echter op basis van de fysica helaas ook niks uitsluiten. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 31-10-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11
Even een semi-on-topic vraag :

Wat opvalt in de lijst op reddit is dat er geen Inno3D RTX 4090 tussen staan. (kudos, mag gezegd worden ;) )

Is het na te gaan welke adapter er bij de iChill X# en iChill Frostbite bijgeleverd word ?
Die met 150v bedrading of 300v bedrading ?

Wat me ook in adaptergate niet helemaal duidelijk is :
De adapters die meegeleverd worden, zijn dit adapters die door Nvidia verstrekt zijn of heeft een 3de party de specs gehad van de adapter en kan deze zelf bij een andere partij laten maken/bestellen

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Even een semi-on-topic vraag :

Wat opvalt in de lijst op reddit is dat er geen Inno3D RTX 4090 tussen staan. (kudos, mag gezegd worden ;) )

Is het na te gaan welke adapter er bij de iChill X# en iChill Frostbite bijgeleverd word ?
Die met 150v bedrading of 300v bedrading ?

Wat me ook in adaptergate niet helemaal duidelijk is :
De adapters die meegeleverd worden, zijn dit adapters die door Nvidia verstrekt zijn of heeft een 3de party de specs gehad van de adapter en kan deze zelf bij een andere partij laten maken/bestellen
Niet officieel antwoord dit. Maar INNO3D heeft wel de eerste burnt adapter al. maar deze lijkt zoals in jayz zijn filmpje precies zo te zijn door die zijwaartse bewegingen. En leveren wij, maar een 3x8 pin bij onze kaarten, dus zal er mogelijk wat meer ruimte zijn voor beweging. En kwa dongels zo ver ik weet zijn die allemaal door nvidia geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Niet officieel antwoord dit. Maar INNO3D heeft wel de eerste burnt adapter al. maar deze lijkt zoals in jayz zijn filmpje precies zo te zijn door die zijwaartse bewegingen. En leveren wij, maar een 3x8 pin bij onze kaarten, dus zal er mogelijk wat meer ruimte zijn voor beweging. En kwa dongels zo ver ik weet zijn die allemaal door nvidia geleverd.
Duidelijk thanx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Dit leveren jullie dus? Dus er is nog een connector die in omloop waar Igor zijn theorie minder zou moeten gelden omdat je drie kabels beter kan verdelen over zes pinnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2022/10/power-adapter-1.jpg

Maar als jullie helaas ook al een gesmolten adapter hebben, dan begint het helaas toch meer te lijken op de 12 pin connector zelf en niet de verbinding tussen de connector pinnen en de kabels. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Dit leveren jullie dus? Dus er is nog een connector die in omloop waar Igor zijn theorie minder zou moeten gelden omdat je drie kabels beter kan verdelen over zes pinnen.
[Afbeelding]

Maar als jullie helaas ook al een gesmolten adapter hebben, dan begint het helaas toch meer te lijken op de 12 pin connector zelf en niet de verbinding tussen de connector pinnen en de kabels. :/
Ja alleen weten wij nu natuurlijk niet hoever het end user zijn kabel heeft proberen te buigen. nu denk ik zelf dat deze 3 pin wel meer aan zou kunnen qua beweging, er zit natuurlijk aan alles een limiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Ja alleen weten wij nu natuurlijk niet hoever het end user zijn kabel heeft proberen te buigen. nu denk ik zelf dat deze 3 pin wel meer aan zou kunnen qua beweging, er zit natuurlijk aan alles een limiet.
Gezien hoeveel mensen dagelijks een gesmolten adapter posten op reddit denk ik dat het niet eens meer met buigen heeft te maken. Nvidia adapter is gewoon ruk.

Hier nog een:

https://www.reddit.com/r/...ely_burnt_connector_4090/

Deze is overigens in het midden... Het is een groot feest aan het worden

[ Voor 6% gewijzigd door GTX404 op 31-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
[...]

[Afbeelding]

Voorop gesteld dat mijn kennis van elektra minim is (of ik krijg zelf een oplazer, of de zaak gaat de lucht in : 1 van de 2 :X )
Alleen als het daadwerkelijk de 12 pin connector zou zijn, zou je toch bij aftermarket adapters hetzelfde euvel moeten zien :?
Of bij ATX 3.0 PSU die dus een "echte" 16 pin kabel gebruiken.
Lijkt me dat er specs van die connector worden verstrekt en dat fabrikanten hierop hun connectors maken...

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 31-10-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Ik begin alleen steeds grotere twijfels te plaatsen bij het buigen als probleem.
De schade lijkt namelijk steeds te ontstaan in de pinnen zelf en het zijn steeds de door Nvidia geleverde adapters die kapot gaan. We zien het niet gebeuren met PSU kabels van PSU fabrikanten. Dat de 12VHPWR connector wat fragiel was, werd al voor release duidelijk. Maar dit lijkt steeds meer richting een ontwerpfout in die connector van Nvidia te gaan. :/

En gezien de frequentie van dit probleem zie ik dit aardig richting een complete recall gaan...
Al is het maar omdat het vertrouwen in dit product eigenlijk weg is.

Eerste update:

En bij hardwareluxx.de
dierkx36 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Voorop gesteld dat mijn kennis van elektra minim is (of ik krijg zelf een oplazer, of de zaak gaat de lucht in : 1 van de 2 :X )
Alleen als het daadwerkelijk de 12 pin connector zou zijn, zou je toch bij aftermarket adapters hetzelfde euvel moeten zien :?
Of bij ATX 3.0 PSU die dus een "echte" 16 pin kabel gebruiken.
Lijkt me dat er specs van die connector worden verstrekt en dat fabrikanten hierop hun connectors maken...
Nee omdat die PSU fabrikanten een ander ontwerp pin gebruiken. Zie Buildzoid:
YouTube: rambling about the 12VHPWR failures

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Ik begin alleen steeds grotere twijfels te plaatsen bij het buigen als probleem.
De schade lijkt namelijk steeds te ontstaan in de pinnen zelf en het zijn steeds de door Nvidia geleverde adapters die kapot gaan. We zien het niet gebeuren met PSU kabels van PSU fabrikanten. Dat de 12VHPWR connector wat fragiel was, werd al voor release duidelijk. Maar dit lijkt steeds meer richting een ontwerpfout in die connector van Nvidia te gaan. :/

En gezien de frequentie van dit probleem zie ik dit aardig richting een complete recall gaan...
Al is het maar omdat het vertrouwen in dit product eigenlijk weg is.

Eerste update:
[Twitter]
En bij hardwareluxx.de
[Twitter]

[...]

Nee omdat die PSU fabrikanten een ander ontwerp pin gebruiken. Zie Buildzoid:
YouTube: rambling about the 12VHPWR failures
toon volledige bericht
Okay, die had ik gemist :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Een andere observatie die wellicht relevant is, maar vgm nog door niemand benoemd, is dat de failures "langzaam" gebeuren. Daar bedoel ik mee dat het optreedt na enkele uren/dagen gebruik.

Dat maakt de hypothese van Igor ook minder waarschijnlijk, want een afgescheurd contact als hoofdoorzaak zou eigenlijk direct problemen moeten geven, niet dagen later pas. Er moet iets gaande zijn wat langzaam op gang komt, en steeds erger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Een andere observatie die wellicht relevant is, maar vgm nog door niemand benoemd, is dat de failures "langzaam" gebeuren. Daar bedoel ik mee dat het optreedt na enkele uren/dagen gebruik.

Dat maakt de hypothese van Igor ook minder waarschijnlijk, want een afgescheurd contact als hoofdoorzaak zou eigenlijk direct problemen moeten geven, niet dagen later pas. Er moet iets gaande zijn wat langzaam op gang komt, en steeds erger wordt.
Dit is wat de meest recente reddit gebruiker aangaf bij de foto:
So a little background to what happened. I ran some games monitoring gpu temps (waiting on EK waterblock) and didn't really see it get above 40°c and Max 47°c on gpu memory.

I decided to benchtest it with 3DMark Speedway. During the 2nd benchtest (first failed due to previous nvidia control panel settings) is when it burnt. Noticed the smell and immediately shut down my pc. To find one pin has burnt.

As you can see there isn't much bend in the cable.

It was the hottest the gpu had got though, It had cracked 50°c and on the rise while the gpu memory temp was nearly at 60°c. Once I noticed the smell my attention was elsewhere so not sure on final temps. I believe the connector was the hottest part 😅

EDIT: Specs of pc ASUS maximus hero xiii i9-11900K Corsair RM850X PSU ASUS TUF 4090 OC

And as you can see, using 16pin adapter supplied with gpu

300V adapter cables
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
GTX404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Dit is wat de meest recente reddit gebruiker aangaf bij de foto:

[...]
Well there goes that theory. :P

*zucht*

Soms wou ik dat ik de middelen had om zelf te gaan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:33
Slecht contact zorgt voor vonken(die kunnen dusdanig klein zijn dat je er niets van ziet), deze vonken isoleren steeds meer het contact tussen de stekker verbinding waardoor de weerstand hoger wordt en uiteindelijk leidt tot meer warmte door toegenomen weerstand. Zoals ik het zie krijg je het effect dat je hebt met de schakelende kant van relais.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

*zucht*

Datzelfde gevoel heb ik ook. Alleen denk ik nu dat het niet eens meer gaat om de kabels of de buiging of de manier waarop de kaart gebruikt wordt.

Als het goed is heeft nvidia qua verschil in ieder geval deze twee dingen:

- De pins vormen niet 1 geheel; ze zien er zo uit: [ ] , i.p.v. []
- Elke pin heeft niet zijn eigen kabel?

En natuurlijk kan het zijn dat de connector niet goed contact heeft gemaakt. Jayztwocents gaf aan dat je een hele lichte 'klik' kan horen zodra hij erin zit, maar dat dit niet heel smooth gaat oid.

[ Voor 15% gewijzigd door GTX404 op 31-10-2022 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Daar lijkt het wel op, tenminste voor de meeste exemplaren.
Het zou het buigen ook uitsluiten omdat dit meteen mis zou moeten zijn.

Dan nog een paar:
Deze gaat naar GamersNexus omdat het soldeer van een van de 12V draden uitsteekt...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xMWCWGR.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iDLsKng.jpeg
https://www.reddit.com/r/...v_wiring_exposed_through/

Deze heeft een pin in het midden van de connector gesmolten.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ukh453g7y0x91.jpg?width=3024&format=pjpg&auto=webp&s=03a2321e86b5888abc99e97ced76e47b2177e955

Deze begon te smelten en deze kwam bij een Inno3D videokaart. Daar wil jij misschien wat mee doen @INNO3D :).
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/8j0vhjh494x91.jpg?width=1834&format=pjpg&auto=webp&s=98c1c32440f8065c5554d903e0a3c5d09f6df007
https://www.reddit.com/r/...0_inno_3d_xoc_3x_adapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
Als ik kijk naar de foto's op de subreddit, vind ik het opvallend dat het meeste gesmolten plastic aan het uiteinde van de connector zit (dus bij de pins, niet de kabel). Dat zou een hint kunnen zijn naar het feit dat daar misschien de grootste thermische dichtheid zit tijdens het smelten. Ik zou dan (als ik de middelen had) me ook concentreren op de "slecht contact" hypothese ipv de verklaring van Igor. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. :)
Ik zou gezien de schade ook eerder denken aan een connector die er net niet helemaal in zit. Ik vraag me af of het kernprobleem niet is dat deze connector te ondiep is, waardoor je relatief snel te weinig contactoppervlak hebt, als de connector er niet helemaal goed in zit. Een traditionele 8-pin is veel dieper, dus wanneer die er zover uitsteekt dat het een probleem is, is zal je plastic clip los zitten en steekt hij zo ver uit dat het veel beter zichtbaar is.

Het zou me niet verbazen als je bij de 12-pin te weinig contact kan maken, maar de plastic clip dan wel goed valt, zodat je denkt dat het goed zit.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Razkin schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:46:
Slecht contact zorgt voor vonken(die kunnen dusdanig klein zijn dat je er niets van ziet), deze vonken isoleren steeds meer het contact tussen de stekker verbinding waardoor de weerstand hoger wordt en uiteindelijk leidt tot meer warmte door toegenomen weerstand. Zoals ik het zie krijg je het effect dat je hebt met de schakelende kant van relais.
Je raakt hier een interessant punt aan. Bij relais klopt het iig zeer zeker wat je zegt. Het verschil tussen een relais en een contact is echter dat een relais geen permanent contact heeft, en een regulier contact wel. Bij een relais heeft arcing tot gevolg dat er een ruwer contactoppervlak ontstaat, en er ontstaan door corrosie verontreinigde plekken op het contact oppervlak. Daarmee wordt de contactweerstand mettertijd steeds slechter.

Wat ikzelf zie bij reguliere contacten, is dat -mits er sprake is van een mechanisme wat het contact op z'n plek duwt- bij series arcing de contacten juist aan elkaar vast smelten, met een verbetering van contactweerstand tot gevolg.

Om je verhaal te laten kloppen, zou dat betekenen dat de pins te weinig kracht op elkaar uitoefenen om de door arcing gedreven gasexpansie te compenseren. Gevolg is 'intermittent contact' en dus degradatie van je contactoppervlak.

Not bad. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

*zucht*

Misschien zit je er nog niet eens ver naast :
- Die gedeelde pin is niet de beste constructie, gevoelig voor uitlubberen.
- Omdat iedereen nou geobsedeerd is door de buiging van de kabel word er geen/weinig rekening mee gehouden dat er nog eens 3 of 4 PCI-E stroomkabels aanhangen, hebben ook nog wel iets aan gewicht
- naar mate de kabel langer hangt gaat de pin steeds verder uit mekaar.
- van de buitenkant zie je het niet en met lichte taken (lees GPU word niet zwaar belast en vraagt maar een laag wattage) valt het niet op dat de pin aan het uitzetten is.
- Vervolgens ga je de GPU dus een keer benchen of met wat anders zwaar belasten waardoor wel de 450+watt gevraagd word en dan kom je dus op het verhaal wat hierboven al gepost werd :
Slecht contact = weerstand = warmte/of vonkboog = smelten connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Daar lijkt het wel op, tenminste voor de meeste exemplaren.
Het zou het buigen ook uitsluiten omdat dit meteen mis zou moeten zijn.

Dan nog een paar:
Deze gaat naar GamersNexus omdat het soldeer van een van de 12V draden uitsteekt...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...v_wiring_exposed_through/

Deze heeft een pin in het midden van de connector gesmolten.
[Afbeelding]

Deze begon te smelten en deze kwam bij een Inno3D videokaart. Daar wil jij misschien wat mee doen @INNO3D :).
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...0_inno_3d_xoc_3x_adapter/
toon volledige bericht
Iedereen die contact zoekt, word netjes geholpen:) zo ver ik weet is onze eerste case onderweg naar nvidia want die wil deze kaarten en adapters graag onderzoeken:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het kan ook een combinatie van factoren zijn, zoals een kabel die er net niet maximaal in zit en dat er daarnaast net een beetje horizontale of diagonale kracht op de adapter wordt gezet zodat het metaal van de vrouwelijke kant ietsje uit elkaar worden geduwd en de pin er ietsje pietsje schuin in zit.

Die kracht kan inderdaad komen door de relatief zware adapter en kan ook toenemen wanneer de adapter na enige tijd zelf wat uitzakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ludewig op 31-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Om gek van te worden dit.. Maar zoals meerdere mensen hierboven aangeven denk ik ook dat het te maken heeft met het contact en de hoeveelheid energie die gepompt wordt door de pins.

En aangezien er elke dag weer nieuwe mensen posten op Reddit lijkt het me heel simpel te debuggen en op te lossen. Dan vraag ik me natuurlijk wel af wat Nvidia heeft gedaan bij QC; dit zou redelijk makkelijk op te sporen moeten zijn voor zo een bedrijf tijdens QC.

Dit is in ieder geval leuk voer voor de competitie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:33
Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Je raakt hier een interessant punt aan. Bij relais klopt het iig zeer zeker wat je zegt. Het verschil tussen een relais en een contact is echter dat een relais geen permanent contact heeft, en een regulier contact wel. Bij een relais heeft arcing tot gevolg dat er een ruwer contactoppervlak ontstaat, en er ontstaan door corrosie verontreinigde plekken op het contact oppervlak. Daarmee wordt de contactweerstand mettertijd steeds slechter.

Wat ikzelf zie bij reguliere contacten, is dat -mits er sprake is van een mechanisme wat het contact op z'n plek duwt- bij series arcing de contacten juist aan elkaar vast smelten, met een verbetering van contactweerstand tot gevolg.

Om je verhaal te laten kloppen, zou dat betekenen dat de pins te weinig kracht op elkaar uitoefenen om de door arcing gedreven gasexpansie te compenseren. Gevolg is 'intermittent contact' en dus degradatie van je contactoppervlak.

Not bad. :Y
Klopt uiteraard dat je geen schakelende contacten hebt zoals bij een relais, het is dan idd ook geen 1 op 1 situatie. Ik verwacht dat het de enorme variatie en snelheid (in toename) van stroom de boosdoener is (itt het fysiek schakelen bij een relais).

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-08 13:46
Ik heb zo ook mijn twijfels over de theorie van afgeschuurde soldeerverbindingen
Bij GN is het zo op die manier ook niet gelukt om connector te laten smelten.
Het lijkt mij aannemelijker dat het probleem in het ontwerp van de pinnen zitten en mogelijk de toleranties/kwaliteit daarvan. Uiteraard kan het wel iets zijn dat bijdraagt.

Een andere factor waar nog niet naar gekeken is, is of de belasting per pin vanuit de GPU wel goed verdeeld wordt. Naar verluid was er met een 3090Ti een grote onbalans in vermogen per connector van de splitter. Het verschil daarbij is zo groot, dat het een probleem van de videokaart zelf moet zijn en niet van de adapter kabel.
Totale belasting: 454.12W, waarvan 282.4W op 2 pinnen van de 12VHPWR getrokken werd (via één 8-pin connector). Ik hoop dat ze dit ook gaan onderzoeken.

https://wccftech.com/atx-...adapter-confirms-pci-sig/
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2022/09/PCI-SIG-PCIe-Gen-5-12VHPWR-Connector-To-8-pin-Adapter-Safety-Risk-Non-ATX-3.0-PSU-_1-scaled.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
GTX404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:01:
Om gek van te worden dit.. Maar zoals meerdere mensen hierboven aangeven denk ik ook dat het te maken heeft met het contact en de hoeveelheid energie die gepompt wordt door de pins.

En aangezien er elke dag weer nieuwe mensen posten op Reddit lijkt het me heel simpel te debuggen en op te lossen. Dan vraag ik me natuurlijk wel af wat Nvidia heeft gedaan bij QC; dit zou redelijk makkelijk op te sporen moeten zijn voor zo een bedrijf tijdens QC.

Dit is in ieder geval leuk voer voor de competitie natuurlijk.
Kijk iedereen kan roepen wat ze denken en vinden. 1 ding blijft duidelijk, het probleem is de dongle.
en ben ik gewoon erg benieuwd naar de oplossing van Nvidia. en vraag ik me af hoelang ze hier over doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Kijk iedereen kan roepen wat ze denken en vinden. 1 ding blijft duidelijk, het probleem is de dongle.
en ben ik gewoon erg benieuwd naar de oplossing van Nvidia. en vraag ik me af hoelang ze hier over doen,
Ik vraag me overigens ook af of ze een mass recall gaan doen of dat elke klant een nieuwe adapter krijgt.

Zoals @CMT hierboven aangeeft kan het ook aan de kaart liggen qua verdeling; dan hoop ik dat dat met een bios update oid op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
GTX404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Ik vraag me overigens ook af of ze een mass recall gaan doen of dat elke klant een nieuwe adapter krijgt.

Zoals @CMT hierboven aangeeft kan het ook aan de kaart liggen qua verdeling; dan hoop ik dat dat met een bios update oid op te lossen is.
Het zou slim zijn gezien er nog niet zo veel kaarten de deur uit zijn gegaan.
Hopelijk iets van een website waar je via je serie nummer gratis een (oplossing) kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
CMT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:08:

Een andere factor waar nog niet naar gekeken is, is of de belasting per pin vanuit de GPU wel goed verdeeld wordt. Naar verluid was er met een 3090Ti een grote onbalans in vermogen per connector van de splitter. Het verschil daarbij is zo groot, dat het een probleem van de videokaart zelf moet zijn en niet van de adapter kabel.
Totale belasting: 454.12W, waarvan 282.4W op 2 pinnen van de 12VHPWR getrokken werd (via één 8-pin connector). Ik hoop dat ze dit ook gaan onderzoeken.
Daar zat ik ook net aan te denken dat het toch iets dergelijks is. Zou misschien best eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn terwijl wij wat teveel op de connector/adapter focussen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Help!!!! schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Daar zat ik ook net aan te denken dat het toch iets dergelijks is. Zou misschien best eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn terwijl wij wat teveel op de connector/adapter focussen.
Maar dat is iets wat we zelf kunnen meten. Iedereen met een current clamp kan nagaan hoeveel ampere er door elke kabel gaat.

Ik ga daar even naar kijken bij mijn kaart iig. Daarvoor hoef je immers niks destructiefs te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Daar ben ik nog niet zeker van. Het kan ook zijn dat de marges voor de connector gewoon te krap zijn en er bij elke adapter of zonder adapter een onacceptabel hoog risico is.

In elk geval hebben we nog geen bewijs gezien dat er een bepaalde adapter is die wel veilig gebruikt kan worden. Het is wat dat betreft interessant om te zien of de vervangende adapters die nu net een beetje geleverd gaan worden, niet deze problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Ludewig schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Daar ben ik nog niet zeker van. Het kan ook zijn dat de marges voor de connector gewoon te krap zijn en er bij elke adapter of zonder adapter een onacceptabel hoog risico is.

In elk geval hebben we nog geen bewijs gezien dat er een bepaalde adapter is die wel veilig gebruikt kan worden. Het is wat dat betreft interessant om te zien of de vervangende adapters die nu net een beetje geleverd gaan worden, niet deze problemen hebben.
Heb je al gesmolten connectoren gezien van de nieuwe psu's? volgens mij is het alleen de dongels tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Iemand nog tips voor een kaart zonder coil whine EN stille fans?

Strix met een andere voeding helpt ook niet. Alleen een mega undervolt en terugclocken naar 2300 MHz, maar daar koop je zo'n kaart niet voor.

Ik ben geneigd om maar alles terug te sturen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

DKWB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:22:
Iemand nog tips voor een kaart zonder coil whine EN stille fans?

Strix met een andere voeding helpt ook niet. Alleen een mega undervolt en terugclocken naar 2300 MHz, maar daar koop je zo'n kaart niet voor.

Ik ben geneigd om maar alles terug te sturen. :X
Coil whine gaat vaak toch ook weg na een (lange) tijd in gebruik te zijn geweest? Of haal ik nu dingen door elkaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
GTX404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Coil whine gaat vaak toch ook weg na een (lange) tijd in gebruik te zijn geweest? Of haal ik nu dingen door elkaar :P
De coil whine waar @DKWB last van heeft wordt inderdaad vaak minder met langer gebruik. Of dat 100% van de keren zo is durf ik echter niet te zeggen, maar van iedereen om me heen hoor ik dat het na een tijdje afneemt.

Alsof de boel zich nog even moet zetten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Ik zou er mee kunnen leven als ik zeker wist dat het minder gaat worden, maar voor het bedrag wat ze durven te vragen vind ik dat zo'n kaart gewoon perfect moet zijn. Ik had gelezen dat het op te lossen is door ze vast te lijmen, maar dan vervalt je garantie. Waarom doen ze zoiets niet in de fabriek vraag ik me dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Heb je al gesmolten connectoren gezien van de nieuwe psu's? volgens mij is het alleen de dongels tot nu toe.
Ook heb ik nog geen gesmolten connectoren op de GPU's zelf gezien. De meeste tekenen wijzen in ieder geval naar de adapters die, om welke reden dan ook (nog niet 100% duidelijk), de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Koldur schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Ook heb ik nog geen gesmolten connectoren op de GPU's zelf gezien. De meeste tekenen wijzen in ieder geval naar de adapters die, om welke reden dan ook (nog niet 100% duidelijk), de oorzaak zijn.
Ze zijn er wel...
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/kb3wh8n7y0x91.jpg?width=4032&format=pjpg&auto=webp&s=2e7ce6f3077bdf70960d96bf1adf9dd3b42cbdc8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
gevolg van, zal niet begonnen zijn daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DKWB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:54:
Ik zou er mee kunnen leven als ik zeker wist dat het minder gaat worden, maar voor het bedrag wat ze durven te vragen vind ik dat zo'n kaart gewoon perfect moet zijn.
Deze argumentatie triggert mij altijd een beetje. :P

Die heb ik erg vaak gezien in de tijd dat de beste gamingschermen van Asus en Acer IPS panelen hadden. Deze hadden zonder uitzondering last van IPS glow. Het gevolg van heel erg op de bleeding edge van je technologie zitten zullen we maar zeggen. Maar in die discussie zag ik maar al te vaak het argument "voor 800,- moet een monitor perfect zijn". Tja... Dat is hetzelfde als boos worden op een vis omdat deze niet in een boom kan klimmen. IPS heeft last van IPS glow. Power stages op videokaarten hebben last van (helaas onhandig benoemde) coil whine. Als je dat onacceptabel vindt is daar niks mis mee, dat is je goedrecht, maar fabrikanten zijn niet verplicht om jou een product te leveren voor een bepaald bedrag met door jou gestelde eisen. :Y)
Ik had gelezen dat het op te lossen is door ze vast te lijmen, maar dan vervalt je garantie. Waarom doen ze zoiets niet in de fabriek vraag ik me dan af.
Ho stop! Die druppel lijm waar het hier over gaat slaat op ECHTE coil whine. Met andere woorden de snerpende piep die spoelen veroorzaken in bijvoorbeeld CRT schermen. Dat zijn fysiek zichtbare spoelen die je mechanisch kan dempen met lijm. Dat kan pertinent niet met drMOS chips of smart power stages (de oorzaak van jouw coil whine). Sterker nog, als je dat doet brandt de boel door omdat deze hun warmte dan niet meer kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Deze argumentatie triggert mij altijd een beetje. :P

Die heb ik erg vaak gezien in de tijd dat de beste gamingschermen van Asus en Acer IPS panelen hadden. Deze hadden zonder uitzondering last van IPS glow. Het gevolg van heel erg op de bleeding edge van je technologie zitten zullen we maar zeggen. Maar in die discussie zag ik maar al te vaak het argument "voor 800,- moet een monitor perfect zijn". Tja... Dat is hetzelfde als boos worden op een vis omdat deze niet in een boom kan klimmen. IPS heeft last van IPS glow. Power stages op videokaarten hebben last van (helaas onhandig benoemde) coil whine. Als je dat onacceptabel vindt is daar niks mis mee, dat is je goedrecht, maar fabrikanten zijn niet verplicht om jou een product te leveren voor een bepaald bedrag met door jou gestelde eisen. :Y)

[...]

Ho stop! Die druppel lijm waar het hier over gaat slaat op ECHTE coil whine. Met andere woorden de snerpende piep die spoelen veroorzaken in bijvoorbeeld CRT schermen. Dat zijn fysiek zichtbare spoelen die je mechanisch kan dempen met lijm. Dat kan pertinent niet met drMOS chips of smart power stages (de oorzaak van jouw coil whine). Sterker nog, als je dat doet brandt de boel door omdat deze hun warmte dan niet meer kwijt kunnen.
toon volledige bericht
Hehe Plus het feit is die kapot en je stuurt zoiets op. kun je garanderen dat op mijn afdeling direct een dikke REJECT is en krijg je hem zo weer terug:) hoop gekke dingen gezien tot nu toe:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

gevolg van, zal niet begonnen zijn daar.
Is het ook niet, maar die smelten ook. :)
Deze schijnt ook heel erg snel doorgebrand te zijn.
https://www.reddit.com/r/...s/yht5fn/comment/iufllbx/

[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Ja is het 1 kant plastic warm genoeg om te branden/smelten zal de anderenkant waar die ingeplugd zit net zo warm worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Blaat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
IPS heeft last van IPS glow. Power stages op videokaarten hebben last van (helaas onhandig benoemde) coil whine. Als je dat onacceptabel vindt is daar niks mis mee, dat is je goedrecht, maar fabrikanten zijn niet verplicht om jou een product te leveren voor een bepaald bedrag met door jou gestelde eisen. :Y)
Dat is waar, net als banding op OLED. Dat is ook een loterij en stoor ik me ook mateloos aan. Het is dan wel een gevolg van de techniek, maar met zoveel variatie voel je je toch genept als net jij diegene bent met een maandagochtend model. En het valt ook niet onder RMA, dus wachten om te kijken of het weg gaat vind ik ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Wat Inno3D al aangeeft, dit ziet er meer uit als gevolgschade en in zo goed als alle gevallen is de connector op de GPU nog netjes. De aanwijzingen zijn vrij duidelijk wat dat betreft.

Die pin is nog helemaal netjes, dat gesmolten plastic lijkt van de adapter te komen. Als het de connector zelf zou zijn moet die pin ook aangetast zijn en dat is die niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Koldur op 31-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
INNO3D schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Ook als de vrouwelijke kant zelf niet smelt, kan dat wel de oorzaak zijn (of beter gezegd het hele ontwerp, maar dan moet de kaart ook aangepast).

Als er geen enkele plug veilig is bij normaal gebruik, omdat de vrouwelijke kant geen enkele plug op een veilige manier vasthoud, dan zit het probleem in het ontwerp.

Je kunt niet concluderen dat de plug het probleem is omdat dat als eerste smelt. De plug heeft nu eenmaal het plastic het meest dichtbij de elektrische componenten, dus dit smelt normaliter het eerst, wanneer het probleem zit bij de verbinding tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Ludewig schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Ook als de vrouwelijke kant zelf niet smelt, kan dat wel de oorzaak zijn (of beter gezegd het hele ontwerp, maar dan moet de kaart ook aangepast).

Als er geen enkele plug veilig is bij normaal gebruik, omdat de vrouwelijke kant geen enkele plug op een veilige manier vasthoud, dan zit het probleem in het ontwerp.

Je kunt niet concluderen dat de plug het probleem is omdat dat als eerste smelt. De plug heeft nu eenmaal het plastic het meest dichtbij de elektrische componenten, dus dit smelt normaliter het eerst, wanneer het probleem zit bij de verbinding tussen de twee.
maar je beantwoordt de vraag niet, heb je tot nu toe gesmolten connectoren Male of female met de nieuwe kabels van de nieuwe psu,s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-08 09:31
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Viel mij trouwens op dat bij de andere foto van deze gebruiker je ook zag dat de connector niet volledig in de aansluiting op de kaart zat een mm of 4/5 aan speling.

Ben ook wel benieuwd of dat de reden is dat een pin in het midden is gesmolten, terwijl vrijwel alle andere gevallen het een pin op het uiteinde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zarkov schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Viel mij trouwens op dat bij de andere foto van deze gebruiker je ook zag dat de connector niet volledig in de aansluiting op de kaart zat een mm of 4/5 aan speling.

Ben ook wel benieuwd of dat de reden is dat een pin in het midden is gesmolten, terwijl vrijwel alle andere gevallen het een pin op het uiteinde is.
Daar lijkt wel het op. Maar dan zou je het probleem hebben dat de connector niet goed erin ging. Je hebt immers een clipje erop zitten die dat moet aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:58
[...]

Daar ben ik niet zo zeker van. Het zijn vooral de buitenste pins die het heetste worden en dat geeft mij een andere theorie maar die heb ik nog niet kunnen bevestigen of ontkrachten omdat ik niet weet hoe de pcb traces lopen.

Mijn theorie is dat de traces die naar de buitenste 2 traces meer/minder oppervlakte hebben waardoor hier meer stroom per oppervlak door deze zijde van de trace getrokken word en daardoor de pins aan de buitenkant meer te verduren krijgen en dus te heet worden worden als wanneer alle traces de stroom goed zouden verdelen.

Het zou dus in theorie ook nog aan de pcb kant van de connector kunnen liggen. Ik zou dan ook wel eens de verschillende trace layouts van de positieve kant van de power supply naar de pcb willen zien.

Kan het fout hebben ik heb immers geen elektrotechniek gestudeerd maar de hoeveelheid materiaal heeft nou eenmaal effect op de temperatuur van het geleidende materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Mijn theorie is dat de traces die naar de buitenste 2 traces meer/minder oppervlakte hebben waardoor hier meer stroom per oppervlak door deze zijde van de trace getrokken word en daardoor de pins aan de buitenkant meer te verduren krijgen en dus te heet worden worden als wanneer alle traces de stroom goed zouden verdelen.
Elk stuk van de connector heeft dezelfde pinnen en dezelfde sockets (dan heb ik het dus over het ding waar de pin in gaat), dus er zou geen verschil moeten zijn in oppervlak. Er kan wel verschil zijn in het contactoppervlak wanneer pinnen of sockets iets schuin zitten. Gezien de kleine veiligheidsmarge zou het dan fout kunnen gaan.

Ik weet niet hoe stevig het plastic is dat elke individuele socket verbind met de rest van de plug. Hier zou een verbuiging kunnen optreden en dan uiteraard eerder bij de buitenste sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:58
Ludewig schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Elk stuk van de connector heeft dezelfde pinnen en dezelfde sockets (dan heb ik het dus over het ding waar de pin in gaat), dus er zou geen verschil moeten zijn in oppervlak. Er kan wel verschil zijn in het contactoppervlak wanneer pinnen of sockets iets schuin zitten. Gezien de kleine veiligheidsmarge zou het dan fout kunnen gaan.

Ik weet niet hoe stevig het plastic is dat elke individuele socket verbind met de rest van de plug. Hier zou een verbuiging kunnen optreden en dan uiteraard eerder bij de buitenste sockets.
Ik bedoel dan ook de traces in de printplaat dus na de solder van de male stekker die op de videokaart zit. Die lijken per design te verschillen alleen al gebaseerd op hoe de PCB er uit ziet. Daar kan het dus zijn dat bepaalde modellen een probleem hebben door de manier waarop de PCB ontworpen is. De stekkers zullen allemaal wel ongeveer hetzelfde zijn aan beide zijden. Maar die traces kunnen verschillende weerstand per pin hebben ondanks dat ze uiteindelijk allemaal bij elkaar komen als 1 12 volt rail (was in ieder geval bij voorgaande kaarten zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-08 09:31
DaniëlWW2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Daar lijkt wel het op. Maar dan zou je het probleem hebben dat de connector niet goed erin ging. Je hebt immers een clipje erop zitten die dat moet aangeven.
True, maar ook deze connector heeft z'n klemmetje wat vastklikt als je de connector er goed insteekt. In dit specifieke geval twijfel of dat gebeurt is. User error blijft ook een dingetje.

Heb ik zelf ook wel eens gehad, kleine hartverzakking toen een pc totaal niet meer reageerde na een upgrade, bleek dat ik de 24 pin MB connector niet 100% had ingedrukt en na wat aanpassingen deze toch uit het MB getikt.

Gok dat dit bij veel mensen die regelmatig aan pc's sleutelen wel eens is gebeurd.

Gelukkig zijn de vermogens bij deze connecties altijd vrij minimaal, dus los van een component wat niet meer werkt niets aan de hand. Dat gaat voor deze connector dus niet meer op.

Is meer een dingetje dat zelf aan een pc knutselen met meerde relatief hoog vermogen componenten over tijd normaal is geworden. Gok dat mensen minder blasé zijn als wordt gevraagd de interne connectoren in een magnetron even goed erin te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Dit kan op meerdere plekken.

"The goal of this review is NOT to test "5800X vs 5800X3D at similar config," but "The current GPU Test System that I have right now, a decent but slightly aged config, vs 5800X3D the way you would build it today" to find out how much of a difference an upgrade can bring."

"The alternative would be a more expensive DDR5-based platform like the Ryzen 7000 Series or the Intel 13th gen, which I will be testing next: 5800X3D vs 13900K soon. "

RTX 4090 & 53 Games: Ryzen 7 5800X vs Ryzen 7 5800X3D Review

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2022 19:03 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:41
Waar ik nu wel is nieuwsgierig naar ben... Wie van de 4090 owners zitten er nu eigenlijk op 4K en wie op 1440P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
^
Wat ik eigenlijk jammer vind is dat een 1440p test 2560*1440 betekent. Ik denk dat een hoop mensen met een 4090 inmiddels wel een ultrawide 1440p monitor gebruiken en dus wat meer naar het midden tussen 1440p en 4kUHD zitten.

Met een 1440pUW monitor heeft een 4090 al een stuk meer zin want dat zijn 34% meer pixels tov 1440p.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2022 19:53 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKWB
Ik heb meteen een LG CX48 gekocht toen deze uitkwam met HDMI 2.1. 4K, 120Hz, HDR, < 1 ms pixel response tijden. Ik zou nooit anders meer willen. Inmiddels al 7500 uur erop staan zonder burn-in.

Hiervoor op een 3080 gespeeld, maar dat is het toch net niet als je 120 fps wilt halen in de meeste games. Nu sinds 4090 is het eindelijk mogelijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:07
Ik ben in dubio. Bijna kan ik mijn volledige Build bouwen, i.c.m. de FE 4090. Maak ik gebruik van de originele adapter of schaf ik een andere adapter aan? Wat is wijsheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Help!!!! schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:52:
^
Wat ik eigenlijk jammer vind is dat een 1440p test 2560*1440 betekent. Ik denk dat een hoop mensen met een 4090 inmiddels wel een ultrawide 1440p monitor gebruiken en dus wat meer naar het midden tussen 1440p en 4kUHD zitten.

Met een 1440pUW monitor heeft een 4090 al een stuk meer zin want dat zijn 34% meer pixels tov 1440p.
Idd.
Ben een aantal jaren geleden overgestapt op ultrawide en echt nooit meer wat anders :N

Over testen gesproken :
Wat ik persoonlijk ook een te kortkoming vind met de testen is dat er niet met VR getest word.
Wat je ziet is dat dit soort GPU's veel gekocht worden door VR simmers (present)
Pak een Reverb G2, dat is 2 keer 4K+ wat een GPU moet renderen, moet een GPU toch echt wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:41
Help!!!! schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:52:
^

De vraag is dan wel, waarom een tussenstap 1440pUW als een 4090 alles letterlijk aan kan op 4k 144hz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:00:
Dit kan op meerdere plekken.

"The goal of this review is NOT to test "5800X vs 5800X3D at similar config," but "The current GPU Test System that I have right now, a decent but slightly aged config, vs 5800X3D the way you would build it today" to find out how much of a difference an upgrade can bring."

"The alternative would be a more expensive DDR5-based platform like the Ryzen 7000 Series or the Intel 13th gen, which I will be testing next: 5800X3D vs 13900K soon. "

RTX 4090 & 53 Games: Ryzen 7 5800X vs Ryzen 7 5800X3D Review
Goede insteek van zo'n test. Maar wel zonde van de tijd als men het verschil in 3D V-cache aan wil tonen.. en dan geen gelijk speelveld maakt. Let op; DDR4 4000 CL20(!) (1x16GB of toch 2x8GB??) icm 5800X tegenover 3600 CL14 (2x16GB) icm 5800X3D. Ik weet het niet hoor.. 8)7

Het staat er wel dat het geen vergelijking is, maar toch eigenlijk wel met alle tabellen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 31-10-2022 21:01 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door M-spec op 31-10-2022 20:41 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-08 22:51
Lekiame schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

De vraag is dan wel, waarom een tussenstap 1440pUW als een 4090 alles letterlijk aan kan op 4k 144hz :)
Is niet echt een tussenstap, is meer smaak. 21:9 of 16:9 verhouding. Respectievelijk 5 miljoen of 8 miljoen pixels grofweg, maakt de 4090 niet meer uit. Of je moet voor de 5K UW gaan, dan kun je de 4090 nog wel even goed laten zweten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:04

ParaWM

Pro Prutser

mprkooij schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:12:
Ik ben in dubio. Bijna kan ik mijn volledige Build bouwen, i.c.m. de FE 4090. Maak ik gebruik van de originele adapter of schaf ik een andere adapter aan? Wat is wijsheid.
Waarom niet een extra kabeltje voor de zekerheid bij zo'n uitgave :)
Lekiame schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Omdat UW een unieke game beleving geeft.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:07
ParaWM schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Waarom niet een extra kabeltje voor de zekerheid bij zo'n uitgave :)
Dat is zeker waar, maar volgens mij lopen de levertijden op naar 3-4 weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:18
YouTube: RTX 3080 vs 4090: The Ultrawide Comparison
Toch prima upgrade als je op UW speelt zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:04

ParaWM

Pro Prutser

Nette review. Eén van de redenen dat ik op 3440x1440 was gebleven twee jaar terug toen de 3000 serie uitkwam. Daarop kan ik nog steeds met de 3080Ti zo goed als alles op max settings gooien en goed gamen ruim boven 60-80 fps en vaak zelfs comfortabel 100-144 fps. Met een 4K monitor was dat toen al randje en wordt dat nu steeds moeilijker. Deze generatie slaan we even over.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-08 21:39

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wel jammer dat er nog nauwelijks goede 5120x2160 UW schermen zijn; daar zijn deze kaarten ideaal voor. Bij 3440x1440 krijg ik met mijn oudere kaart al snel de neiging om de resolutie slider naar 1.5-2 te zetten (indien de fps boven de 100 blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
Mede tweakers, graag jullie advies ervaring

Ik wil mijn RTX 4090 in een Razer Core X (650 watt) stoppen, tdp = ca 450, dus zou m.i moeten kunnen.
Wat is jullie gedacht ? Zwaardere + efficiëntere voeding er in, of gewoon doen ? Let wel met aftermarket adapter.
Graag jullie reactie :)

zat te denken aan be quiet! Pure Power 11 750W FM PSU / PC voeding

met be quiet! 12VHPWR PCI-E ADAPTER CABLE

ok top dan ga ik voor de be quiet! Pure Power 11 850W PSU

[ Voor 24% gewijzigd door killer2 op 01-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
killer2 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:19:

Ik wil mijn RTX 4090 in een Razer Core X (650 watt) stoppen, tdp = ca 450, dus zou m.i moeten kunnen.
Wat is jullie gedacht ? Zwaardere + efficiëntere voeding er in, of gewoon doen ? Let wel met aftermarket adapter.
Ik zou echt niet met een 650W voeding een 4090 aansluiten, tenzij je hem flink capped op power. De voeding moet ook transient spikes op kunnen vangen. 750W schijnt vaak nog te lukken, maar ook dat is op de rand zitten.
Als je dat doet, kan het zijn dat je voeding te hoge voltages gaat geven en de boel kapot maakt, zonder recht op garantie, mits te bewijzen natuurlijk. Maar ik zou dat risico echt niet nemen. Ga voor minimaal een kwalitatieve 850W voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
killer2 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:19:

Wat Koldur zegt : NIET doen :N

Zoek een goed A-merk PSU die de 4090 aankan, koop een aftermarket adapter/PCI-E5 kabel die geschikt is voor de nieuwe PSU (Cablemod bv) of wacht met gebruiken van de 4090 totdat je een A-merk PCI-E5.0/ATX3.0 PSU te pakken kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Razer Core X is zo'n externe thunderbolt behuizing voor een GPU toch? Dan lijkt 650 watt me gewoon voldoende aangezien de kaart dan die hele 650 watt voor zichzelf heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:12
DKWB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:01:
Razer Core X is zo'n externe thunderbolt behuizing voor een GPU toch? Dan lijkt 650 watt me gewoon voldoende aangezien de kaart dan die hele 650 watt voor zichzelf heeft.
Ja 650W lijkt mij ook wel voldoende. Al helemaal als je niet gaat overklokken. Waar @killer2 misschien nog wel even onderzoek naar moet doen is of hij zijn GPU dan niet gaat bottlenecken qua PCI-e bandbreedte. GamersNexus heeft gisteren nog een filmpje uitgebracht waarbij de 4090 in sommige gevallen bij PCI-e 4.0 16x sneller is dan in een PCI-e 3.0 x16 slot.

Zelf heb ik geen idee van de thunderbolt snelheden en hoe die zich verhouden naar de PCI-e bus snelheden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKWB
Dat is een goeie vraag inderdaad qua PCI-e bus.

Ik zou hem ook gewoon undervolten. Met wat geluk heb je een chip die goed undervolt en scheelt het zomaar 100 watt. Met de Strix die ik nu heb zie ik maximaal maar zo'n 350 watt voor dezelfde prestaties. Ik moet er nog wat verder mee experimenteren, maar hij draait nu al een paar dagen stabiel op 2700 MHz bij 925 mV.
Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord