Gewoon links laten liggen, hebzucht noemt men dat.nzall schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:44:
Ik vind het eigenlijk vreemd dat bij Alternate België de GPU prijzen zo hoog zijn. Als ik ze vergelijk met de prijzen van de Pricewatch bij Nederlandse webshops zoals MeGekko of Azerty is de prijs van GPUs bij Alternate.be tussen 50 en 200 EUR meer, zelfs als ik dezelfde kaart vergelijk. Gigabyte 4070 Ti Eagle OC kost bij Alternate 120 EUR meer dan bij MeGekko, de Gaming OC is ook 110 EUR duurder, en ga zo maar verder. Ongeacht het merk, model of chipset, Alternate is duurder dan de alternatieven in Nederland.
Is dit soms door één of andere importheffing in België of belasting in Belgie of zo? Of is dit puur omdat het Alternate is en zijn er op Belgische bodem (dus niet Nederlandse of anderslandige webshops die naar BE uitvoeren) andere winkels die betere prijzen hebben voor componenten? Is niet zo duidelijk op de pricewatch. Ik weet dat ik net zo goed bij een andere webshop uit het buitenland kan kopen, maar ik vraag het mij gewoon af.
Ja, dat snap ik ook wel. Ik heb mijn PC in mei van vorig jaar bij Alternate gekocht vanwege externe druk. mijn ouders eisten dat ik hem liet bouwen in plaats van zelf bouwen omdat ze bang waren dat ik "een pinnetje ging buigen op mijn grafische kaart"... Ik ben dan wel ouder dan 30, maar omdat ik nog altijd bij hen woon wegens een beperking wilde ik erover niet in confrontatie gaan. Ik had het geluk dat de Powercolor Red Devil 6700 XT toen aan 700 EUR stond in plaats van 900, maar dat terzijde.Light21M schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Gewoon links laten liggen, hebzucht noemt men dat.
Zal mijn vraag duidelijker stellen: zijn er webshops met betere prijzen voor 4000 series GPUs die getracked worden door de Tweakers PW en hun oorsprong hebben in België? Voor zover ik kan zien zijn alle webshops van de PW van oorsprong niet Belgisch.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Gputracker.eu, hagglezon (amazon) daar kijk ik opnzall schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Ja, dat snap ik ook wel. Ik heb mijn PC in mei van vorig jaar bij Alternate gekocht vanwege externe druk. mijn ouders eisten dat ik hem liet bouwen in plaats van zelf bouwen omdat ze bang waren dat ik "een pinnetje ging buigen op mijn grafische kaart"... Ik ben dan wel ouder dan 30, maar omdat ik nog altijd bij hen woon wegens een beperking wilde ik erover niet in confrontatie gaan. Ik had het geluk dat de Powercolor Red Devil 6700 XT toen aan 700 EUR stond in plaats van 900, maar dat terzijde.
Zal mijn vraag duidelijker stellen: zijn er webshops met betere prijzen voor 4000 series GPUs die getracked worden door de Tweakers PW en hun oorsprong hebben in België? Voor zover ik kan zien zijn alle webshops van de PW van oorsprong niet Belgisch.
Bij mijn weten heb je voor losse componenten in belgie inderdaad alternate, tones (bestaan ze nog?) Of een all in one systems. Voor de rest zijn er wel veel kleine shops, maar die zijn weer niet of amper online actief.nzall schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Ja, dat snap ik ook wel. Ik heb mijn PC in mei van vorig jaar bij Alternate gekocht vanwege externe druk. mijn ouders eisten dat ik hem liet bouwen in plaats van zelf bouwen omdat ze bang waren dat ik "een pinnetje ging buigen op mijn grafische kaart"... Ik ben dan wel ouder dan 30, maar omdat ik nog altijd bij hen woon wegens een beperking wilde ik erover niet in confrontatie gaan. Ik had het geluk dat de Powercolor Red Devil 6700 XT toen aan 700 EUR stond in plaats van 900, maar dat terzijde.
Wel heel raar dat tussen bij Alternate NL/BE zoveel verschil zit.nzall schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:44:
Ik vind het eigenlijk vreemd dat bij Alternate België de GPU prijzen zo hoog zijn. Als ik ze vergelijk met de prijzen van de Pricewatch bij Nederlandse webshops zoals MeGekko of Azerty is de prijs van GPUs bij Alternate.be tussen 50 en 200 EUR meer, zelfs als ik dezelfde kaart vergelijk. Gigabyte 4070 Ti Eagle OC kost bij Alternate 120 EUR meer dan bij MeGekko, de Gaming OC is ook 110 EUR duurder, en ga zo maar verder. Ongeacht het merk, model of chipset, Alternate is duurder dan de alternatieven in Nederland.
Is dit soms door één of andere importheffing in België of belasting in Belgie of zo? Of is dit puur omdat het Alternate is en zijn er op Belgische bodem (dus niet Nederlandse of anderslandige webshops die naar BE uitvoeren) andere winkels die betere prijzen hebben voor componenten? Is niet zo duidelijk op de pricewatch. Ik weet dat ik net zo goed bij een andere webshop uit het buitenland kan kopen, maar ik vraag het mij gewoon af.
Hier een voorbeeld van de
MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO.
Alternate BE - €2049
Alternate NL - €1949
Alternate DE - €1889 (€1920 als je van 19% naar 21% btw rekent)
Ja, daarom dat ik het ook zo vreemd vond. De prijzen in BE zijn echt makkelijk 100 tot 200 EUR duurder dan in de buurlanden. Heeft België soms één of andere extra belasting of zo?Bluepanther7 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Wel heel raar dat tussen bij Alternate NL/BE zoveel verschil zit.
Hier een voorbeeld van de
MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO.
Alternate BE - €2049
Alternate NL - €1949
Alternate DE - €1889 (€1920 als je van 19% naar 21% btw rekent)
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Dingen, auto's en brandstof daargelaten, zijn in belgie vaker veel duurder en later uit.nzall schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:05:
[...]
Ja, daarom dat ik het ook zo vreemd vond. De prijzen in BE zijn echt makkelijk 100 tot 200 EUR duurder dan in de buurlanden. Heeft België soms één of andere extra belasting of zo?
Vergeet alcohol en tabak nietsikkwittet schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:00:
[...]
Dingen, auto's en brandstof daargelaten, zijn in belgie vaker veel duurder en later uit.
De belg koopt traditioneel minder online. Vandaar minder concurrentie en wat hogere prijzen.
4090FE drop bij NBB aktief! https://store.nvidia.com/...04090&manufacturer=NVIDIA
Edit:
Nog steeds aktief terwijl het de vorige keer in minuten was uitverkocht. Grote lading en/of weinig animo?
Edit:
Nog steeds aktief terwijl het de vorige keer in minuten was uitverkocht. Grote lading en/of weinig animo?
[ Voor 103% gewijzigd door CMT op 29-03-2023 18:55 ]
Ze zijn inmiddels ook al voor minder gespot, geen FE, dus dan moet je al echt een FE willen.CMT schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:36:
4090FE drop bij NBB aktief! https://store.nvidia.com/...04090&manufacturer=NVIDIA
Edit:
Was gister ergens een Palit 4090 voor 1698,- euro.
Die 4070 wordt wel interessant zeg, 599 dollar, dus zeg maar 699 euro hier. Paar maandjes sparen en hopen dat er een leuke MSI of Asus voor 599 euro weg gaat, misschien 650. Mits ik de 3060 Ti nog kwijt kan.
Heb wel zin in 12GB, vaak een out of memory crash met Stable Diffusion AI.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Mwja zo interessant ziet hij er niet uit imo. Je betaald 100 dollar msrp meer voor een kaart met evenveel cuda cores als de rtx 3070. Ik gok dat hij 25/30 procent sneller zal zijn ... voor 100 dollar meer.JDx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:08:
[...]
Ze zijn inmiddels ook al voor minder gespot, geen FE, dus dan moet je al echt een FE willen.
Die 4070 wordt wel interessant zeg, 599 dollar, dus zeg maar 699 euro hier. Paar maandjes sparen en hopen dat er een leuke MSI of Asus voor 599 euro weg gaat, misschien 650. Mits ik de 3060 Ti nog kwijt kan.
Relatief gezien lijkt het allemaal niet echt je-van-het in vergelijking met de voorganger.
Het zou een prima 4060 geweest zijn met zijn 192 bit geheugenbus, uiteraard wel met een daarbij horend prijsplaatje.FrankoNL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:56:
[...]
Mwja zo interessant ziet hij er niet uit imo. Je betaald 100 dollar msrp meer voor een kaart met evenveel cuda cores als de rtx 3070. Ik gok dat hij 25/30 procent sneller zal zijn ... voor 100 dollar meer.
Relatief gezien lijkt het allemaal niet echt je-van-het in vergelijking met de voorganger.
[ Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 30-03-2023 21:51 ]
Ik heb wel bewust voor de 4090FE gekozen i.v.m. de bouwkwaliteit en ombouw naar waterkoeling later.JDx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:08:
[...]
Ze zijn inmiddels ook al voor minder gespot, geen FE, dus dan moet je al echt een FE willen.
Het gross van de AIB modellen zijn wat minder luxe uitgevoerd (goedkopere vrm's, minder aantal vrm's, beperkte powerlimit bij de meesten, meer polymeer condensators i.p.v. solid state, vaak goedkoop uitziende shrouds, die ook ook vaak hondslelijk zijn). Het voldoet allemaal uiteraard wel, maar in principe krijg je minder waar/kwaliteit voor het geld.
De 4070 wordt trouwens wel heel duur voor wat het is. Eigenlijk net zo absurd als de hele RTX4*** reeks
Als je het vergelijkt met de 30XX is het toch een prima prijs? Prestaties van een 3080 voor wat voor kort de prijs van een 3060 Ti nog was.CMT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:03:
[...]
Ik heb wel bewust voor de 4090FE gekozen i.v.m. de bouwkwaliteit en ombouw naar waterkoeling later.
Het gross van de AIB modellen zijn wat minder luxe uitgevoerd (goedkopere vrm's, minder aantal vrm's, beperkte powerlimit bij de meesten, meer polymeer condensators i.p.v. solid state, vaak goedkoop uitziende shrouds, die ook ook vaak hondslelijk zijn). Het voldoet allemaal uiteraard wel, maar in principe krijg je minder waar/kwaliteit voor het geld.
De 4070 wordt trouwens wel heel duur voor wat het is. Eigenlijk net zo absurd als de hele RTX4*** reeks.
Dat is dus stilstand. Hij zal zo’n 20/30 procent sneller zijn dan zijn voorganger de 3070 voor 100 dollar hogere msrp.JDx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:06:
[...]
Als je het vergelijkt met de 30XX is het toch een prima prijs? Prestaties van een 3080 voor wat voor kort de prijs van een 3060 Ti nog was.
Dat betekent dus dat we in 2,5 jaar geen klap zijn opgeschoten in prijs relatief tot performance.
Een rode paprika is 30 procent gestegen in prijs met dezelfde prestatiesFrankoNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:44:
[...]
Dat is dus stilstand. Hij zal zo’n 20/30 procent sneller zijn dan zijn voorganger de 3070 voor 100 dollar hogere msrp.
Dat betekent dus dat we in 2,5 jaar geen klap zijn opgeschoten in prijs relatief tot performance.
In de zomer dalen de paprikaprijzenJDx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:51:
[...]
Een rode paprika is 30 procent gestegen in prijs met dezelfde prestaties
Videokaarten ook. Prijzen zijn wat het zijn, wat had je gehoopt?
4070 voor 499 ofzo? Daar moet ook nog een 4060 Ti onder en daaronder een 4060 en dan willen ze vast ook nog wel een budget 4050 uitbrengen.
Dan zou een 4060 iets van 299 moeten gaan kosten...
Dat is natuurlijk onzin, want bij de 3000-serie paste dat allemaal wel. Daar was de 3070 ook $499, de 3060 Ti was $399 en de 3060 was $329.JDx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 02:06:
[...]
4070 voor 499 ofzo? Daar moet ook nog een 4060 Ti onder en daaronder een 4060 en dan willen ze vast ook nog wel een budget 4050 uitbrengen.
Dan zou een 4060 iets van 299 moeten gaan kosten...
Vergeet ook niet dat de kaarten zelf ook qua chip een tier omlaag zijn gegaan qua specs. Dus je wordt dubbel gepakt, specs omlaag en prijs omhoog.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Weten jullie waar ik de RTX 4070 FE kan kopen in Nederland?
Want anders verwacht ik dat ik helaas moet kiezen uit 3rd party 4070's boven MRSP.
Want anders verwacht ik dat ik helaas moet kiezen uit 3rd party 4070's boven MRSP.
Dan moet je bij notebooksbilliger.de zijnTechkeizer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:55:
Volgens de geruchten/lekken verplicht Nvidia haar partners om modellen voor de MSRP te leveren.Techkeizer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:55:
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Er zullen ook vast weer msrp kaarten van de aib's beschikbaar komen. No worriesTechkeizer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:55:
Volgens de geruchtenmolen heeft Nvidia een tijd terug een flink hogere prijs gemeld aan de AIBs en hebben die flink geklaagd toen ze de echte prijs te horen kregen. Ze hebben nu veel modellen geproduceerd die eigenlijk te duur zijn om in grote aantallen te verkopen. Naar verluid heeft Nvidia daar een compensatie voor gegeven waardoor ze die duurdere modellen goedkoper kunnen maken en daar dus voldoende van gaan verkopen.
Dus de kans bestaat dat je kort na launch kwalitatief goede modellen voor relatief weinig kunt vinden, vanwege die compensatie. Maar wanneer dat afloopt gaan die kaarten dan weer in prijs omhoog.
Dus de kans bestaat dat je kort na launch kwalitatief goede modellen voor relatief weinig kunt vinden, vanwege die compensatie. Maar wanneer dat afloopt gaan die kaarten dan weer in prijs omhoog.
*knip* spam
[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 25-05-2023 16:58 ]
INNO3D GeForce RTX 4070 iChill X3 - Videokaart - 739 euro.......
Nog wel een pittige prijs voor die 4070 dan. Zie nu net in de PW de eerste staan. De Inno3D GeForce RTX 4070 X2 bij ProShop voor 689,90 euro.
[ Voor 49% gewijzigd door Rohem op 12-04-2023 16:13 ]
Gezien het prestatieverschil met de 4070 Ti is het wel een veel betere deal dan die kaart, maar het blijft duur. Eens kijken waar AMD mee komt voor de 7800 XT en 7700 XT.
Gewoon de 7900 xt met 150€ laten zakkenLudewig schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:19:
Gezien het prestatieverschil met de 4070 Ti is het wel een veel betere deal dan die kaart, maar het blijft duur. Eens kijken waar AMD mee komt voor de 7800 XT en 7700 XT.
https://www.coolmod.com/t...icas/appliedfilters/10263
Alvast een voorproefje van de prijzen bij een Spaanse webshop.
Mij lijken een deel van deze prijzen niet houdbaar. Zo veel meer geld voor een MSI of ASUS? Hopelijk zijn mensen zo slim om de PNY, INNO3D of Palit versies te kopen. Gezien het prijsverschil van meer dan €100 met een ASUS TUF of MSI. Dit zijn drie betrouwbare merken en hebben minder vaak een garantieclaim dan MSI, ASUS en Gigabyte. PNY maakt TITAN en QUADRO kaarten voor NVIDIA en INNO3D heeft ook een support account hier op Tweakers.TRDT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:56:
https://www.coolmod.com/t...icas/appliedfilters/10263
Deze prijzen vliegen ook snel weer omhoog of omlaag als verkopen tegenvallen of juist skyrocketen.icall5s schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:37:
[...]
Mij lijken een deel van deze prijzen niet houdbaar. Zo veel meer geld voor een MSI of ASUS? Hopelijk zijn mensen zo slim om de PNY, INNO3D of Palit versies te kopen. Gezien het prijsverschil van meer dan €100 met een ASUS TUF of MSI. Dit zijn drie betrouwbare merken en hebben minder vaak een garantieclaim dan MSI, ASUS en Gigabyte. PNY maakt TITAN en QUADRO kaarten voor NVIDIA en INNO3D heeft ook een support account hier op Tweakers.
Mijn situatie: ik zocht eind maart 2021 een nieuwe GPU. Een 3060ti deed toen 1100-1200 euro, als je die al kon vinden. Voor 100 euro meer had ik die GPU met een complete Dell XPS desktop eromheen met de op dat moment gloednieuwe i7-11700 (waren snel weg overigensicall5s schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:37:
[...]
Mij lijken een deel van deze prijzen niet houdbaar.
Een 4070 zou een goede upgrade kunnen zijn op termijn, want zelfde TGP als de 3060ti, sneller en meer VRAM (nodig voor nieuwere games op 1440p en beetje fatsoenlijke settings). Maar dan wil ik waarschijnlijk geen fancy over/hoger geklokte kaart, liever iets wat dicht tegen reference aanzit i.v.m. TGP en limiet van de Dell PSU.
Ik ga de prijzen in ieder geval in de gaten houden de komende tijd.
Zag dat de RTX 4070 morgen uitkomt, maar weet iemand misschien hoe je het snelst je bestelling bij Notebooksbilliger.de afrondt zodat je het meeste kans maakt op een Founders Edition?
Heb namelijk nog nooit iets bij Notebooksbilliger.de bestelt.
Let er wel even op dat die dell mobo's soms een beetje raar zijn met upgrades, ook als het om videokaarten gaat. Dan werken ze bijvoorbeeld alleen met een specifiek type of merk.NLxAROSA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:10:
[...]
Mijn situatie: ik zocht eind maart 2021 een nieuwe GPU. Een 3060ti deed toen 1100-1200 euro, als je die al kon vinden. Voor 100 euro meer had ik die GPU met een complete Dell XPS desktop eromheen met de op dat moment gloednieuwe i7-11700 (waren snel weg overigens). Had bij normale prijzen nooit Dell overwogen trouwens, altijd zelfbouw. Maar de Dell heeft wel een beperking: PSU is niet upgradebaar, want vage Dell maat en stekkers.
Een 4070 zou een goede upgrade kunnen zijn op termijn, want zelfde TGP als de 3060ti, sneller en meer VRAM (nodig voor nieuwere games op 1440p en beetje fatsoenlijke settings). Maar dan wil ik waarschijnlijk geen fancy over/hoger geklokte kaart, liever iets wat dicht tegen reference aanzit i.v.m. TGP en limiet van de Dell PSU.
Ik ga de prijzen in ieder geval in de gaten houden de komende tijd.
Thanks voor de tip.FrankoNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:06:
[...]
Let er wel even op dat die dell mobo's soms een beetje raar zijn met upgrades, ook als het om videokaarten gaat. Dan werken ze bijvoorbeeld alleen met een specifiek type of merk.
Dat zou met dit model (XPS 8940) op zich goed moeten gaan. Was positief verbaasd over de regelmatige BIOS updates voor zowel moederbord als grafische kaart van Dell. O.a. Resizable BAR support toegevoegd etc.
Maar Dell blijft Dell, dus een moederbord met niet-standaard formaat en aansluitingen en idem voor de PSU.
De 3060ti is wel volgens reference (mensen kochten dit systeem in 2021 om de GPU in hun eigen PC te zetten en gooiden de XPS vervolgens zonder GPU op eBay/Marktplaats/etc.). Dus heeft normale 12 pin aansluiting. PSU heeft 8 pins en zit met adapter op de 3060ti. 4070 zou dan zonder adapter moeten kunnen.
Nog wel ff nakijken of fysiek allemaal past, 4070 is zo te zien in alle dimensies net iets groter. Denk dat wel past maar meten is weten.
Account al van tevoren aanmaken, creditcard klaar hebben liggen en gaan met die banaan.4K_Ultra_HD schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:57:
Zag dat de RTX 4070 morgen uitkomt, maar weet iemand misschien hoe je het snelst je bestelling bij Notebooksbilliger.de afrondt zodat je het meeste kans maakt op een Founders Edition?
Hoelaat komen de 4070 eigenlijk beschikbaar?
15 uurFrankoNL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:40:
Hoelaat komen de 4070 eigenlijk beschikbaar?
Eerste modellen online bij Alternate, waarvan 2 op MSRP.
https://www.alternate.nl/...rafische-kaarten/RTX-4070
https://www.alternate.nl/...rafische-kaarten/RTX-4070
*knip* spam
[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 25-05-2023 16:57 ]
Besteld https://azerty.nl/product...70-12g-videokaart/5573980
[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 25-05-2023 16:58 ]
https://www.notebooksbill...wwZBU%2BKrINqXZAdNg%3D%3D
Staat op NB voor de FE editie!
Ik wacht zelf voorlopig nog even, maar vast iemand die deze variant wil hebben
Staat op NB voor de FE editie!
Ik wacht zelf voorlopig nog even, maar vast iemand die deze variant wil hebben
:strip_exif()/f/image/X0cSENYhbEvcI0alU9YSEE0e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Brutal1ty op 13-04-2023 15:09 ]
Op Amazon.nl: MSI GeForce RTX 4070 Ventus 2X 12G
750 euri.
750 euri.
Waarom heb je niet de OC versie gekocht voor hetzelfde geld?
https://azerty.nl/product...0-o12g-videokaart/5617173
Of de Ventus (met 3 fans) voor hetzelfde geld?
https://azerty.nl/product...-ventus-3x-12g-oc/5625752
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 13-04-2023 15:20 ]
Informatique gaat ook los, 3 verschillende op voorraad.
Toch opvallend hoe snel die 4070 Founders Edition weer is uitverkocht. Want er zijn genoeg modellen met vergelijkbare prijs te krijgen. Maar ik vind die wel de mooiste qua uiterlijk dus ik heb hem maar besteld. Nu nog een PC samenstellen want hij past helaas niet in mijn Mac Mini
Precies mijn gedachte. Ik was net te laatCinner schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:25:
Toch opvallend hoe snel die 4070 Founders Edition weer is uitverkocht. Want er zijn genoeg modellen met vergelijkbare prijs te krijgen. Maar ik vind die wel de mooiste qua uiterlijk dus ik heb hem maar besteld. Nu nog een PC samenstellen want hij past helaas niet in mijn Mac Mini
Andere vraag.. ik hoop dat dit mag hier. Waar zit hem nu de verschillen in met al die modellen? Is dat eenvoudig uit te leggen. Wel / geen OC spreekt voor zicht denk ik. Maar verder? Is dat zuiver snelheid en/of koelprestaties?
Bij TechPowerUp hebben ze inmiddels best een flink aantal 4070 modellen besproken. Verschil is idd overclocks, koeling, geluid en ook stroomverbruik.Rohem schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:32:
[...]
Andere vraag.. ik hoop dat dit mag hier. Waar zit hem nu de verschillen in met al die modellen? Is dat eenvoudig uit te leggen. Wel / geen OC spreekt voor zicht denk ik. Maar verder? Is dat zuiver snelheid en/of koelprestaties?
Bij Megekko 16 Verschillende RTX 4070 kaarten op voorraad.
[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 13-04-2023 21:19 ]
Nice, nu hopen dat de verkoop voor geen meter loopt.Winkiller schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:15:
Bij Megekko 16 Verschillende RTX 4070 kaarten op voorraad.
Zodat ze goedkoper worden ? forget about itfinsdefis schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:20:
[...]
Nice, nu hopen dat de verkoop voor geen meter loopt.
Het lijkt niet echt goed te verkopen tot nu toe, maar hele flinke prijsdalingen zullen we voorlopig niet zien.finsdefis schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:20:
[...]
Nice, nu hopen dat de verkoop voor geen meter loopt.
Al kan het op termijn wel gaan werken. RTX 4080 begon op circa €1550 bij webwinkels, maar was laatst te krijgen voor €1199 bij Megekko. Ik zou voor de komende weken alleen niet heel veel verwachten. Misschien in het buitenland een keer €629
Ja, ijdele hoop waarschijnlijk. De 4070 Ti blijft ook stug duur.Winkiller schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:21:
[...]
Zodat ze goedkoper worden ? forget about it
Helaas is er wel gewoon een berg inflatie over ons heen gekomen sinds de 3070 uit is gekomen in 2020.TRDT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:47:
https://www.mindfactory.d...+4070.html/listing_sort/6
In Duitsland al vanaf €639
Eigenlijk is €639 in die context bijna een acceptabele prijs. Misschien nog 'n beetje dalen en dan heb je er een goede koop aan.
Hopelijk komt vervolgens AMD met nog wat betere prijzen voor hun 7700XT/XTX producten om Nvidia wat meer het vuur aan de schenen te leggen.
[ Voor 111% gewijzigd door DLSS op 13-04-2023 21:46 ]
Beetje leuke versie zit boven de 700 euro… en dat voor 12 gig.
Dat klopt natuurlijk wel, maar niet alles stijgt in dezelfde mate. Inflatie is een gevolg, geen oorzaak. Het lijkt nu een soort vrijbrief voor bedrijven om alles maar te verhogen in prijs "want inflatie".DLSS schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:36:
[...]
Helaas is er wel gewoon een berg inflatie over ons heen gekomen sinds de 3070 uit is gekomen in 2020.
Eigenlijk is €639 in die context bijna een acceptabele prijs. Misschien nog 'n beetje dalen en dan heb je er een goede koop aan.
Hopelijk komt vervolgens AMD met nog wat betere prijzen voor hun 7700XT/XTX producten om Nvidia wat meer het vuur aan de schenen te leggen.
Maar zo werkt inflatie dus niet.
Probleem is dat uiteindelijk inflatie dus wel zo werkt.FrankoNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:14:
[...]
Dat klopt natuurlijk wel, maar niet alles stijgt in dezelfde mate. Inflatie is een gevolg, geen oorzaak. Het lijkt nu een soort vrijbrief voor bedrijven om alles maar te verhogen in prijs "want inflatie".
Maar zo werkt inflatie dus niet.
Voldoende beschikbaarheid tegen adviesprijzen op een lanceer dag heb ik nog nooit gezien sinds de 10XX serie. De vraag is of het inderdaad klopt dat de enige reden dat de AIB kaarten voor de adviesprijs te koop zijn een deal is tussen Nvidia en de AIBs die verloopt als het lanceer volume op is.
Inflatie treft alles. Zelfs simpele schroefjes zijn dubbel zo duur geworden. Het probleem is alleen dat Nvidia toch die 60% marge wil pakken. Je zou er ook voor kunnen kiezen om die marge wat te verlagen waardoor je meer producten wat lager kunt prijzen.sikkwittet schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:35:
[...]
Probleem is dat uiteindelijk inflatie dus wel zo werkt.
Wat jullie doen is alleen maar speculatie. Er zijn andere mogelijke oorzaken, zoals dat Nvidia de marges terug wil van de mining-periode, toen de vraag veel hoger was dan het aanbod. Een andere mogelijke oorzaak is dat Nvidia al voorsorteerd op de hogere prijzen van TSMC N3 en dus de prijzen zoveel probeert op te drijven als mogelijk, om zo goede marges te hebben voor de toekomst.
Wat jij doet is ook speculatie, wat is het doel van deze reactie? Is mij op dit moment een beetje onduidelijk, eerst lijk je te vinden dat speculatie onnodig is om datzelfde vervolgens zelf ook te doen.Ludewig schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:27:
Wat jullie doen is alleen maar speculatie. Er zijn andere mogelijke oorzaken, zoals dat Nvidia de marges terug wil van de mining-periode, toen de vraag veel hoger was dan het aanbod. Een andere mogelijke oorzaak is dat Nvidia al voorsorteerd op de hogere prijzen van TSMC N3 en dus de prijzen zoveel probeert op te drijven als mogelijk, om zo goede marges te hebben voor de toekomst.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
https://www.inflationtool...ar2=2023&frequency=yearlyDLSS schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:36:
[...]
Helaas is er wel gewoon een berg inflatie over ons heen gekomen sinds de 3070 uit is gekomen in 2020.
519,- (release prijs in theorie van 3070 in 2020) is dus nu 615,- in 2023. Dus 639,- is inderdaad niet verkeerd.
Maar als je hem tegenover de 3080 zet vind ik het niet perse een hele goede deal.
Edit: was prijs zonder Btw
[ Voor 76% gewijzigd door Funky22 op 14-04-2023 11:26 ]
https://discord.gg/x8uWt9
Het is ook geen pak melk zeg maar.TRDT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:24:
[...]
Het lijkt niet echt goed te verkopen tot nu toe
Het is ieder geval duidelijk dat de scalpers zich hebben terug getrokken uit de markt. Waarschijnlijk druk met festival kaartjes op het momentNLxAROSA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:27:
[...]
Het is ook geen pak melk zeg maar.En misschien wachten mensen tot volgende maand (vakantiegeld).
Eigenlijk alleen het geluid / de temperaturen. Die oc modellen zijn vaak 50 mhz hoger geklokt dus dat is lood om oud ijzer.Rohem schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:32:
[...]
Precies mijn gedachte. Ik was net te laatMaar komen vast kansen weer.
Neen want het is afhankelijk van wat er precies in waarde stijgt. Uiteindelijk stijgt natuurlijk alles in waarde maar nu doen bedrijven er gewoon 10 procent bovenop “want inflatie” terwijl ze bij lange na niet allemaal even hard worden geraakt door prijsstijgingen.sikkwittet schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:35:
[...]
Probleem is dat uiteindelijk inflatie dus wel zo werkt.
Heb er net 1 verkocht. (Nee, geen markup)stylezzz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:12:
[...]
Waarschijnlijk druk met festival kaartjes op het moment
On-topic: ik ga waarschijnlijk voor een (simpele) 4070. Gezien de beschikbaarheid/levertijden op dit moment heb ik niet echt haast, zit te denken aan volgende maand. Ik denk zelf (ook op basis van andere berichten) dat de chiptekorten terug blijven lopen de komende tijd. Iemand hier een andere (of beter beargumenteerde) mening over?
NLxAROSA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:24:
[...]
Heb er net 1 verkocht. (Nee, geen markup)
On-topic: ik ga waarschijnlijk voor een (simpele) 4070. Gezien de beschikbaarheid/levertijden op dit moment heb ik niet echt haast, zit te denken aan volgende maand. Ik denk zelf (ook op basis van andere berichten) dat de chiptekorten terug blijven lopen de komende tijd. Iemand hier een andere (of beter beargumenteerde) mening over?
offtopic:
dan ben je geen scalper
dan ben je geen scalper
De markt corrigeert zichzelf altijd. Samsung heeft al aangegeven om de productie van diverse chips terug te schroeven i.v.m. oversupply. Nu komen daar niet zozeer de Nvidia GPU's vandaan, maar het geeft wel aan dat de tijden van chiptekorten achter ons liggen....
https://businessam.be/samsung-microchips-productieafname/
[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 14-04-2023 13:36 ]
Aangezien je ook al zelf aangeeft dat dit offtopic is, heb ik dit hier beantwoord:NLxAROSA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:24:
[...]
Ik denk zelf (ook op basis van andere berichten) dat de chiptekorten terug blijven lopen de komende tijd. Iemand hier een andere (of beter beargumenteerde) mening over?
Ludewig in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Blijkbaar is 700 euro te veel voor de huidige consument. Ook waarschijnlijk omdat velen al een sterke 30 series kaart hebben van tijdens de lockdowns. Ik verwacht dat de verkoop heel traag gaat verlopen en dat mensen toch nog te veel twijfelen. Ik twijfel ook nog, maar 700 euro voor 12gb is voor mij toch te veel. AMD moet nu dus toeslaan, maar zij lopen altijd achter en blijkbaar vinden ze dat fijn.
*knip* offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 14-04-2023 23:54 ]
700 euro is niet veel voor een videokaart (vind ik). Maar dan wil ik dus wel gewoon een top kaart en geen afdankertje zoals de 4070.Techkeizer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
Blijkbaar is 700 euro te veel voor de huidige consument. Ook waarschijnlijk omdat velen al een sterke 30 series kaart hebben van tijdens de lockdowns. Ik verwacht dat de verkoop heel traag gaat verlopen en dat mensen toch nog te veel twijfelen. Ik twijfel ook nog, maar 700 euro voor 12gb is voor mij toch te veel. AMD moet nu dus toeslaan, maar zij lopen altijd achter en blijkbaar vinden ze dat fijn.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Als je kijkt naar de verbetering ten opzichte van de vorige generatie, ten opzichte van de vooruitgang die je zag in de 3000, 2000, 1000 serie, dan zou deze kaart meer het meer verdienen om een 4060 Ti genoemd te worden. En dan voor een prijs van maximaal $499. Nu is hij wat mij betreft toch zeker $100 te duur.Techkeizer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
Zeker met het reële risico dat je binnen twee generaties tegen aardig wat VRAM-problemen gaat aanlopen is deze kaart vrij duur voor wat je krijgt, al maakt de zuinigheid wel veel goed.
De vraag is natuurlijk wat AMD kan leveren. De 7900 XT(X) is niet zo heel indrukwekkend en als de 7800 (XT) ook niet zo fantastisch wordt, gaat het een vervelende generatie worden.
klopt, je merkt het ook aan de respons van de gamers. De xx70 kaarten waren altijd de oogappels van de gamers, nu staan ze nog volop in de magazijnen. 100 euro minder en het was jackpot, we wachten met smacht op de ultieme deal.Ludewig schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:48:
[...]
Als je kijkt naar de verbetering ten opzichte van de vorige generatie, ten opzichte van de vooruitgang die je zag in de 3000, 2000, 1000 serie, dan zou deze kaart meer het meer verdienen om een 4060 Ti genoemd te worden. En dan voor een prijs van maximaal $499. Nu is hij wat mij betreft toch zeker $100 te duur.
Zeker met het reële risico dat je binnen twee generaties tegen aardig wat VRAM-problemen gaat aanlopen is deze kaart vrij duur voor wat je krijgt, al maakt de zuinigheid wel veel goed.
De vraag is natuurlijk wat AMD kan leveren. De 7900 XT(X) is niet zo heel indrukwekkend en als de 7800 (XT) ook niet zo fantastisch wordt, gaat het een vervelende generatie worden.
De 7800xt moet niet meer dan de 4070 kosten, anders is het rip AMD. Ze focussen zich blijkbaar op juni, aangezien er dan een Chinees festival is blijkbaar. Beetje vage strategie, maarja doen ze wel vaker. Als de 7800 xt 500-600 dollar is bij launch, dan zie ik veel kansen voor AMD. 16gb Vram, rx 6950xt prestaties en die prijs? Dat wordt jackpot, maar dat is hopen..
Ik vind het wel apart dat er ook kaarten zijn waar ze 750,- of zelfs 800,- voor willen hebben, voor 2% meer performance.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Pak je wel dezelfde type/merk van de GTX4080 ? want meer dan 100-150 euro prijsdaling heb ik nog niet gezien, er zitten verschillen in waaronder kwaliteit ventilatoren/geluid, clockspeeds etc waardoor andere veel goedkoper zijn.TRDT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:24:
[...]
Het lijkt niet echt goed te verkopen tot nu toe, maar hele flinke prijsdalingen zullen we voorlopig niet zien.
Al kan het op termijn wel gaan werken. RTX 4080 begon op circa €1550 bij webwinkels, maar was laatst te krijgen voor €1199 bij Megekko. Ik zou voor de komende weken alleen niet heel veel verwachten. Misschien in het buitenland een keer €629
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik ben bij de 4070Ti voor de allergoedkoopste Gigabyte Eagle gegaan en heb daar geen moment spijt van gehad. Waar het vroeger veel zin had om voor kwalitatief betere kaarten te gaan met betere en vooral stillere koeling zijn nu vooral de goedkopere 4000-serie kaarten zo zuinig dat al die poespas nergens voor nodig is. En op een +50MHz model groot "OC" zetten is natuurlijk klinkklare onzin.haarbal schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:11:
Ik vind het wel apart dat er ook kaarten zijn waar ze 750,- of zelfs 800,- voor willen hebben, voor 2% meer performance.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat de 4070 zo slecht lijkt te lopen vergeleken met de 4070 Ti. De 4070 heeft een betere prijs/performance en de 12 Gb is wat mij betreft (nog) minder acceptabel wanneer de prijs hoger wordt.
Dit kun je eigenlijk alleen verklaren doordat de mensen die in deze prijsklasse shoppen veel lastiger zijn verleiden dan de mensen die shoppen boven de 900 euro.
Ik zie veel mensen dit doortrekken naar de 4060, al denk ik dat je daarmee moet oppassen. Juist als je in de lagere prijsklasses komt zie veel kopers zonder veel kennis van zaken, die blind een Nvidia kaart kopen die in hun prijsklasse past. Ik vermoed dat juist de middenklasse het lastigst is om te verleiden, want daar heb je een combinatie van een sterke prijsbewustheid, maar ook redelijk wat kennis van zaken. Bij de duurdere kaarten hebben de koper vaak wel relatief veel kennis van zaken, maar vinden ze prijs en prijs/kwaliteit minder belangrijk.
De vraag is wel wat de prijs van de 4060 gaat zijn en of die dan nog steeds in de instap-klasse valt (in de ogen van de kopers).
Dit kun je eigenlijk alleen verklaren doordat de mensen die in deze prijsklasse shoppen veel lastiger zijn verleiden dan de mensen die shoppen boven de 900 euro.
Ik zie veel mensen dit doortrekken naar de 4060, al denk ik dat je daarmee moet oppassen. Juist als je in de lagere prijsklasses komt zie veel kopers zonder veel kennis van zaken, die blind een Nvidia kaart kopen die in hun prijsklasse past. Ik vermoed dat juist de middenklasse het lastigst is om te verleiden, want daar heb je een combinatie van een sterke prijsbewustheid, maar ook redelijk wat kennis van zaken. Bij de duurdere kaarten hebben de koper vaak wel relatief veel kennis van zaken, maar vinden ze prijs en prijs/kwaliteit minder belangrijk.
De vraag is wel wat de prijs van de 4060 gaat zijn en of die dan nog steeds in de instap-klasse valt (in de ogen van de kopers).
Voor de geinteresseerden. Er is weer een 4070 FE drop bij NBB!
[ Voor 4% gewijzigd door Rohem op 20-04-2023 15:37 ]
Bedankt, zat ik op te wachten en dus een bestelling gedaan.
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Ik denk dat dat wel meevalt. Niemand koopt een videokaart als die geen kennis van zaken heeft.[b][message=75069892,noline
Ik zie veel mensen dit doortrekken naar de 4060, al denk ik dat je daarmee moet oppassen. Juist als je in de lagere prijsklasses komt zie veel kopers zonder veel kennis van zaken, die blind een Nvidia kaart kopen die in hun prijsklasse past.
Die mensen kopen wel een Xbox, PS5 of desnoods een kant en klare PC met de videokaart er al in.
Ik heb trouwens mijn 4090FE binnen uit een drop 2 weken geleden

Ik heb hem zelf uit de drop van Spanje, die moest uit Frankrijk komen van LDLC, die zitten helaas niet lokaal meer in Spanje. Duurde 2 dagen, met een beetje brakke koerier ( https://SEUR.com , echt zo'n budget flutkoerier, onderdeel van DPD.) maar gelukkig ging er niks mis. Wel vreemd, want LDLC is normaal echt een sjieke reseller, echt zo'n "PC componenten boutique". Wat me verbaast is dat ze in Spanje niet gewoon partneren met ' pccomponentes.com ' wat iedereen hier bestelt.
Ik moet ook zeggen dat de drops in Spanje echt altijd lang open staan. Als er eentje is dan is die gewoon rond een dag lang leverbaar. Ik las hier dat die in Duitsland veel sneller weglopen. Dus voor wie er steeds misgrijpt en in Spanje (of Frankrijk) pakketten kan ontvangen, wellicht wel een optie.
[ Voor 63% gewijzigd door GekkePrutser op 20-04-2023 16:09 ]
Volgens mij zijn er een hoop gekke prutsers in de wereldGekkePrutser schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat dat wel meevalt. Niemand koopt een videokaart als die geen kennis van zaken heeft.
Ik kan de veel grotere verkoop van 3050's dan 6600 moeilijk anders verklaren dan dat men niet veel verstand van zaken heeft.
Sowieso kun je ook gewoon een PC in elkaar laten zetten door een bedrijf of door iemand die je kent. En een videokaart upgraden in een prebuilt is nu ook niet echt lastig.
Denk dat het in de prijsklasse van de 4060 wel meevalt (+/- 500 euro) maar in de goedkoopste reeks zullen er idd erg veel mensen zijn die gewoon een GeForce pakken omdat ze dat nou eenmaal kennen.
Net als Intel, zeker toen ze nog pentiums verkochten.
Net als Intel, zeker toen ze nog pentiums verkochten.
Daarom ook mijn opmerking dat de 4060 door de prijsstijging mogelijk verplaatst is naar een prijstier waar ze echt geen 8 GB meer pikken, voor zo'n bedrag. De 60-tier verkoopt al 4 generaties heel goed, maar het zou me nu niet verbazen als het een gigantische flop wordt.meljor schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:13:
Denk dat het in de prijsklasse van de 4060 wel meevalt (+/- 500 euro) maar in de goedkoopste reeks zullen er idd erg veel mensen zijn die gewoon een GeForce pakken omdat ze dat nou eenmaal kennen.
Ik zou in elk geval iedereen aanraden om mensen met minder kennis stevig in te peperen hoe slecht de kaarten wel niet zijn. Eigenlijk is de 4060 (Ti) alleen enigszins geschikt voor mensen die de hele dag competitief FPS's spelen, op 1080p op lage kwaliteit.
Voor mij ook niet.. Wat ik overheb voor een videokaart schommelt al een paar generaties rond de 700-800 euro.. Ik heb nu een RTX 3080 waar ik €849 voor betaalt heb ik december 2020, dat was eigenlijk iets boven normaal, maar het begon toen al crisis te worden en toch maar toegeslagen ook omdat ik mijn monitor geupgrade heb toen.. Daarvoor had ik een RTX 2080 waar ik in mei 2019 €695 voor betaald heb, en daarvoor een GTX 980Ti die ook al €756 kostte in augustus 2015.. Die laatste was alleen wel het topmodel toen nog.. Tegenwoordig heb je voor dat geld dus slechts een **70 model helaas.. En die is de upgrade vanaf een 3080 natuurlijk niet waard.. De RTX 4080 zou mijn upgrade moeten zijn, maar ik ga daar natuurlijk niet 2x zoveel aan uitgeven als dat ik gewend was, €1369+ is echt absurd.. Ik ga nu dus net als met de 10-serie na de 980Ti gewoon weer een generatie overslaan.. De 3080 kan ook nog wel even mee.. Hopelijk is de 50-serie over 1-2 jaar weer een beetje normaal en fatsoenlijk geprijsd.. Iets hogere prijs door inflatie etc begrijp ik wel, maar een verdubbeling van prijs in 1 generatie tijd heeft niks met inflatie te maken..hubhib schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:43:
[...]
700 euro is niet veel voor een videokaart (vind ik). Maar dan wil ik dus wel gewoon een top kaart en geen afdankertje zoals de 4070.
Maar de RTX 4070 is geen afdankertje. Heeft ook meer geheugen dan de 3080 en is goedkoper. De 4070 is gewoon een goede keuze voor iemand die nu zijn eerste build maakt, ook al is het misschien voor mensen die al een kaart hebben niet interessant om te upgraden.Inflatable schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:29:
[...]
Voor mij ook niet.. Wat ik overheb voor een videokaart schommelt al een paar generaties rond de 700-800 euro.. Ik heb nu een RTX 3080 waar ik €849 voor betaalt heb ik december 2020, dat was eigenlijk iets boven normaal, maar het begon toen al crisis te worden en toch maar toegeslagen ook omdat ik mijn monitor geupgrade heb toen.. Daarvoor had ik een RTX 2080 waar ik in mei 2019 €695 voor betaald heb, en daarvoor een GTX 980Ti die ook al €756 kostte in augustus 2015.. Die laatste was alleen wel het topmodel toen nog.. Tegenwoordig heb je voor dat geld dus slechts een **70 model helaas.. En die is de upgrade vanaf een 3080 natuurlijk niet waard.. De RTX 4080 zou mijn upgrade moeten zijn, maar ik ga daar natuurlijk niet 2x zoveel aan uitgeven als dat ik gewend was, €1369+ is echt absurd.. Ik ga nu dus net als met de 10-serie na de 980Ti gewoon weer een generatie overslaan.. De 3080 kan ook nog wel even mee.. Hopelijk is de 50-serie over 1-2 jaar weer een beetje normaal en fatsoenlijk geprijsd.. Iets hogere prijs door inflatie etc begrijp ik wel, maar een verdubbeling van prijs in 1 generatie tijd heeft niks met inflatie te maken..
Het is een prima kaart, maar 100 euro te duur.icall5s schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:31:
[...]
Maar de RTX 4070 is geen afdankertje. Heeft ook meer geheugen dan de 3080 en is goedkoper. De 4070 is gewoon een goede keuze voor iemand die nu zijn eerste build maakt, ook al is het misschien voor mensen die al een kaart hebben niet interessant om te upgraden.
Vrees dat de volgende generatie nog veel duurder gaat worden als de AI hype nog groter wordt..... NV heeft mega dollartekens en ziet kaarten nog veel meer waard worden in die sector, en dan zullen game kaarten niet meer interessant zijn.
Niet mijn eerste build maar wat als je nog een GTX980 met 1080p scherm hebt ? Ik twijfel nogicall5s schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:31:
[...]
Maar de RTX 4070 is geen afdankertje. Heeft ook meer geheugen dan de 3080 en is goedkoper. De 4070 is gewoon een goede keuze voor iemand die nu zijn eerste build maakt, ook al is het misschien voor mensen die al een kaart hebben niet interessant om te upgraden.
Ik zie mijzelf nog niet upgraden naar een 1440p scherm en mijn 980 doet nu ruim 100 fps met Doom Eternal.
Ja oud spelletje maar heel leuk om te doen (afreageren) na een dag stress.
Excellente kaart voor 1080p, je zult er makkelijk jaren plezier van hebben.Winkiller schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:41:
[...]
Niet mijn eerste build maar wat als je nog een GTX980 met 1080p scherm hebt ? Ik twijfel nog![]()
Ik zie mijzelf nog niet upgraden naar een 1440p scherm en mijn 980 doet nu ruim 100 fps met Doom Eternal.
Ja oud spelletje maar heel leuk om te doen (afreageren) na een dag stress.

Ongetwijfeld maar +/- 100 fps nu met de GTX980 op mijn 144mhz monitor gaat ook heerlijk.icall5s schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:45:
[...]
Excellente kaart voor 1080p, je zult er makkelijk jaren plezier van hebben.
Ik ga nog even kijken of de prijzen gaan zakken, op YouTube dumpen ze ene na de andere vid daarover.
Als je nu lekker aan het gamen bent zou ik gewoon nog even wachten. Prijzen kunnen best gaan dalen en het is ook interessant om te zien hoe veeleisend de UE5 spellen worden waarvan er dit jaar best wat zullen uitkomen.Winkiller schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:53:
[...]
Ongetwijfeld maar +/- 100 fps nu met de GTX980 op mijn 144mhz monitor gaat ook heerlijk.![]()
Ik ga nog even kijken of de prijzen gaan zakken, op YouTube dumpen ze ene na de andere vid daarover.
Iemand in de VS heeft een tabel gemaakt met een vergelijking tussen een aantal 4070 modellen:
/f/image/y0dTXRHu8yrj0tKrdSTHZfPf.png?f=fotoalbum_large)
En een video met uitleg:
/f/image/y0dTXRHu8yrj0tKrdSTHZfPf.png?f=fotoalbum_large)
En een video met uitleg:
[ Voor 14% gewijzigd door Ludewig op 20-04-2023 23:09 ]
Dit is wel een heel overdreven standpunt. Voor >99% van de bestaande videogames zijn deze kaarten meer dan voldoende toegerust. Er zijn nu een paar spellen die om meer VRAM vragen, en dat zullen er in de komende jaren steeds meer worden. Consequentie is dat je de kwaliteitsinstellingen omlaag zal moeten gooien in die specifieke spellen, maar als je een xx60 (Ti) koopt in de verwachting dat je alles altijd op Ultra settings kan spelen heb je sowieso al de verkeerde keuze gemaakt. Dat was in vorige generaties ook al zo, dus wat dat betreft is er weinig veranderd.Ludewig schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:27:
[...]
Eigenlijk is de 4060 (Ti) alleen enigszins geschikt voor mensen die de hele dag competitief FPS's spelen, op 1080p op lage kwaliteit.
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |