Toon posts:

[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:03
Overspark schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:56:
[...]
Dit is wel een heel overdreven standpunt. Voor >99% van de bestaande videogames zijn deze kaarten meer dan voldoende toegerust.
Met 'geschikt' bedoel ik in deze context meer dat het een redelijke koop is. Een Ferrari is ook voor veel mensen bruikbaar, maar voor zeer weinig mensen echt een geschikte auto.

Het probleem is dat de prijs relatief hoog zal zijn en de GPU-chip eigenlijk te snel is voor de hoeveelheid geheugen. Je wordt geacht flink te betalen voor die chip, maar vervolgens ga je in spellen tegen slechte 1% lows aanlopen, grafische glitches of je moet de instellingen extreem verlagen, terwijl de chip op je kaart uit zijn neus zit te eten. Alleen maar vanwege de lage VRAM-hoeveelheid.

In de meeste gevallen is het dan logischer om dan minder uit te geven voor een GPU waar de videokaart meer in balans is, zodat je ook sneller weer kunt upgraden, dan wel te gaan voor een kaart met meer VRAM die weliswaar duurder is, maar veel minder problemen gaat geven.

“A time is coming when men will go mad, and when they see someone who is not mad, they will attack him, saying, ‘You are mad; you are not like us.’”

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
Ludewig schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:01:
[...]

Met 'geschikt' bedoel ik in deze context meer dat het een redelijke koop is. Een Ferrari is ook voor veel mensen bruikbaar, maar voor zeer weinig mensen echt een geschikte auto.

Het probleem is dat de prijs relatief hoog zal zijn en de GPU-chip eigenlijk te snel is voor de hoeveelheid geheugen. Je wordt geacht flink te betalen voor die chip, maar vervolgens ga je in spellen tegen slechte 1% lows aanlopen, grafische glitches of je moet de instellingen extreem verlagen, terwijl de chip op je kaart uit zijn neus zit te eten. Alleen maar vanwege de lage VRAM-hoeveelheid.

In de meeste gevallen is het dan logischer om dan minder uit te geven voor een GPU waar de videokaart meer in balans is, zodat je ook sneller weer kunt upgraden, dan wel te gaan voor een kaart met meer VRAM die weliswaar duurder is, maar veel minder problemen gaat geven.
Daar kan ik me veel beter in vinden inderdaad. Dan nog zijn er voorlopig zat situaties waarin de rekenkracht wel voldoende benut kan worden zonder dat VRAM direct een probleem is. Jouw focus lijkt heel erg te liggen op die paar spellen waar een 4060 een slechte keus voor gaat zijn, ik probeer vooral te zeggen dat je die op dit moment op 1 hand kan tellen en dat er tienduizenden spellen zijn waar een 4060 je wel heel blij gaat maken. Grootste probleem van deze kaarten blijft gewoon de prijs inderdaad, onder de ~650 euro valt er veel te kiezen en is een 4060 niet direct de meest logische keus.

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-05 02:53
Ik zie veel mensen haten op de 4070, maar als 3070 gebruiker is hij eigenlijk best aantrekkelijk.
Ik heb anderhalf jaar geleden de 3070 gekocht voor 375 euro. Het is een dual fan kaart, en maakt behoorlijk wat lawaai.

Ik kan hem nu kwijt voor 300, misschien 350 als ik geluk heb.
Als ik 300-350 bij leg, heb ik een gloed nieuwe kaart die een stuk sneller én zuiniger is.
Een 3080 is in dit geval niet interessant omdat de 4070 2gb vram meer heeft, én hij veel voordeliger is in stroomverbruik.

Iedereen zegt dat het een geflopte kaart is, maar ik denk dat het wel mee valt, zeker nu er prijsverlagingen zijn aangekondigd.

• Ludewig
Overspark schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:13:
[...]
Jouw focus lijkt heel erg te liggen op die paar spellen waar een 4060 een slechte keus voor gaat zijn, ik probeer vooral te zeggen dat je die op dit moment op 1 hand kan tellen en dat er tienduizenden spellen zijn waar een 4060 je wel heel blij gaat maken.
Het lijkt wel een vrij hoog percentage van nieuwe spellen. Volgens mij willen de meeste mensen in deze prijscategorie toch wel de nieuwere spellen kunnen spelen.

“A time is coming when men will go mad, and when they see someone who is not mad, they will attack him, saying, ‘You are mad; you are not like us.’”

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:47
joost00719 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:21:
Ik zie veel mensen haten op de 4070, maar als 3070 gebruiker is hij eigenlijk best aantrekkelijk.
Ik heb anderhalf jaar geleden de 3070 gekocht voor 375 euro. Het is een dual fan kaart, en maakt behoorlijk wat lawaai.

Ik kan hem nu kwijt voor 300, misschien 350 als ik geluk heb.
Als ik 300-350 bij leg, heb ik een gloed nieuwe kaart die een stuk sneller én zuiniger is.
Een 3080 is in dit geval niet interessant omdat de 4070 2gb vram meer heeft, én hij veel voordeliger is in stroomverbruik.

Iedereen zegt dat het een geflopte kaart is, maar ik denk dat het wel mee valt, zeker nu er prijsverlagingen zijn aangekondigd.
Waarom het gemiddeld genomen niet zo best is moet dan toch ook direct duidelijk zijn? :o

Kort door de bank genomen Jij kocht de 3070 voor €375, de goedkoopste RTX 4070 morgen in huis bij een van mijn vaste leveranciers kost op moment van schrijven €669, deze laatste is dus vergeleken met jouw aankoop 78% duurder.
Pak ik de review van Techspot / Hub erbij:

In een 13 game average scoort de 4070 in 1440P 104 (1% lows) / 126 (Max FPS)
De 3070 zit op 78 (1% lows) / 96 (Max FPS).

De 1% lows performance van de 4070 is 33% beter.
De max FPS performance van de 4070 is 31% beter

Je betaald dus in jouw geval 78% meer voor slechts 33% of 31% betere performance.

Kijk je naar de introductie prijzen, is het iets minder slecht voor de 4070, maar ook niet om in een jubelstemming van te geraken.

Je zit dan op €519 voor de RTX 3070 bij introductie, en €669 nu voor de goedkoopste kaart bij een van mijn vaste leveranciers.

Je zit dan op 29% procent duurder ten opzichte van 31 tot 33% meer performance, oftewel, de FPS per euro is in 2,5 jaar niets verbeterd.

Pas als de RTX4070 voor €519 te koop is krijg je ongeveer wat je bottom of the barrel moet verwachten qua performance per dollar verbetering gen on gen. Daar moet eigenlijk dus nog flink wat af qua prijs voordat deze kaart in principe ook maar enigszins interessant zal worden.

[Voor 8% gewijzigd door Dennism op 21-04-2023 14:03]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Ludewig
joost00719 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:21:
Hoe heb je dat geflikt? De 3070 is nieuw nooit zo goedkoop geweest en anderhalf jaar geleden zaten we nog vol in de mining-boom. Als je hem wat langer dan anderhalf jaar hebt zou het kunnen dat je hem in de 'dip' heb gekocht. Toen waren de nieuwprijzen 'slechts' ruim 50% hoger dan de MSRP ipv ruim 100%.

Overigens is het hele verhaal over hoe goed de deal is die je blijkbaar had met de 3070 eigenlijk totaal niet relevant voor hoe goed beprijst de 4070 is.
Er is niks aangekondigd. De laatste geruchten zijn dat Nvidia met terugwerkende kracht een $50 korting geeft aan de AIBs, maar dat ze weigeren om die door te berekenen, omdat ze bang zijn dat de 4060 Ti dan niet meer verkoopt.

Mijn verwachting is dat de 4060 Ti sowieso niet verkoopt en dat die in prijs omlaag moet. Maar ja, dan zijn ze ongetwijfeld bang dat de 4060 niet meer verkoopt...

Dus ik vrees dat we nog even moeten wachten tot meer kaarten uitgebracht zijn en ze concluderen dat het probleem niet zozeer ligt aan deze specifieke kaart, maar dat alle prijzen te hoog zijn/worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
De laatste geruchten zijn dat nVidia productie 4070 voor een maand stopgezet heeft.

NVIDIA Could be Reducing RTX 4070 GPU Production, Palit Card Price Cut Reported in UK

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:12
Ludewig schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:06:
[...]
Er is niks aangekondigd. De laatste geruchten zijn dat Nvidia met terugwerkende kracht een $50 korting geeft aan de AIBs, maar dat ze weigeren om die door te berekenen, omdat ze bang zijn dat de 4060 Ti dan niet meer verkoopt.
Maarja, winkeliers zitten ook nog met hun bestaande voorraad - die gaan echt niet met $50 omlaag op de voorraad die nog niet verkocht is. Waarom Nvidia dan ook niet met een aparte cashback geeft voor verkopers is ook niet helemaal duidelijk.

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-05 02:53
[b]Ludewig in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen"

Hoe heb je dat geflikt? De 3070 is nieuw nooit zo goedkoop geweest en anderhalf jaar geleden zaten we nog vol in de mining-boom. Als je hem wat langer dan anderhalf jaar hebt zou het kunnen dat je hem in de 'dip' heb gekocht. Toen waren de nieuwprijzen 'slechts' ruim 50% hoger dan de MSRP ipv ruim 100%.
Excuus, ongeveer 1 jaar.
Ook toen was het een goede deal, iedereen verkocht 'm voor 450+.
Hij had er meerdere, ik gok dat ie stopte met minen & er snel vanaf moest.
Was wel een beetje shady, eerst deed ie de deur niet open en reageerde die niet meer. Uiteindelijk toch weer contact gehad en na een middagje shoppen opgehaald 8)7

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07

Winkiller

De Mopperpot

Als dit waar is kunnen er 2 dingen gebeuren, iedereen koopt snel een 4070 omdat ze niet de hoofdprijs willen gaan betalen voor als er tekorten ontstaan of Nvidia gaat na die maand de prijs verlagen wegens overstock.

Wat zal het zijn ? >:)

Herhaling is de beste leermeester, LUID IS UIT !

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-05 13:35
field33P schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:29:
[...]

Maarja, winkeliers zitten ook nog met hun bestaande voorraad - die gaan echt niet met $50 omlaag op de voorraad die nog niet verkocht is. Waarom Nvidia dan ook niet met een aparte cashback geeft voor verkopers is ook niet helemaal duidelijk.
Zelfs met een prijsvermindering van 50 EUR gaat die kaart denk ik nog altijd niet verkopen. En de andere kaarten overigens ook niet. Ik denk dat voor de meeste mensen er zeker 25% van de huidige prijs van de 4080 en lager af moet vooraleer ze ook maar zullen overwegen om er één te kopen. Met andere woorden: 1000 EUR voor de 4080, 675 EUR voor de 4070 Ti, 500 EUR voor de 4070 en een verhoopte prijs van 400 EUR voor de 4060 Ti. En dat zal voor een deel van de mensen ook nog niet voldoende zijn, die hopen op een vermindering van 30%.

Maar de kans is klein dat Nvidia dat in één keer zal doen. De kans is groter dat het langzamerhand met schijfjes van 2-5% zal gebeuren over een periode van maanden.

• SinjiOnO
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:22
nzall schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:32:
[...]

Zelfs met een prijsvermindering van 50 EUR gaat die kaart denk ik nog altijd niet verkopen. En de andere kaarten overigens ook niet. Ik denk dat voor de meeste mensen er zeker 25% van de huidige prijs van de 4080 en lager af moet vooraleer ze ook maar zullen overwegen om er één te kopen. Met andere woorden: 1000 EUR voor de 4080, 675 EUR voor de 4070 Ti, 500 EUR voor de 4070 en een verhoopte prijs van 400 EUR voor de 4060 Ti. En dat zal voor een deel van de mensen ook nog niet voldoende zijn, die hopen op een vermindering van 30%.

Maar de kans is klein dat Nvidia dat in één keer zal doen. De kans is groter dat het langzamerhand met schijfjes van 2-5% zal gebeuren over een periode van maanden.
Het probleem is dat Nvidia hun stugge houding kunnen permitteren. Een groot gedeelte van hun inkomsten komt tegenwoordig van de AI gerelateerde markt. Het wordt een langzame afbouw zoals je zegt, maar ik verwacht niet dat de 4080 onder de 1K gaat duiken (iig niet in Nederland) binnen 6 maanden. Mindfactory, heel misschien.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:26:
[...]

Als dit waar is kunnen er 2 dingen gebeuren, iedereen koopt snel een 4070 omdat ze niet de hoofdprijs willen gaan betalen voor als er tekorten ontstaan of Nvidia gaat na die maand de prijs verlagen wegens overstock.

Wat zal het zijn ? >:)
Niks? Met een productiepauze willen ze juist voorkomen dat de markt overspoelt raakt en de prijzen autonoom gaan zakken. Als je het hele artikel leest, zie je ook dat de msrp modellen best aardig verkopen maar de custom (gaming oc, tuf etc) daarbij achterblijven.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:16:
[...]

Niks? Met een productiepauze willen ze juist voorkomen dat de markt overspoelt raakt en de prijzen autonoom gaan zakken. Als je het hele artikel leest, zie je ook dat de msrp modellen best aardig verkopen maar de custom (gaming oc, tuf etc) daarbij achterblijven.
Ik blijf sceptisch met je goedvinden, de gehele 40xx serie loopt volgens mij niet echt geweldig en het woordje "COULD BE" toont aan dat men maar aan het gissen is als je het mij vraagt. Ook op YT galmt het van de NVIDIA prijsverlagingen die maar niet komen, desinformatie lijkt mij een juist woord in deze. Ik begrijp het wel hoor dat duurdere kaarten slechter lopen, die prijzen zijn om kotsmisselijk van te worden, voor veel mensen is het een maandinkomen, vooral die modellen met 80 en 90 in het naamplaatje, gewoon asociaal. :'(

• stylezzz
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:06:
[...]

Ik blijf sceptisch met je goedvinden, de gehele 40xx serie loopt volgens mij niet echt geweldig en het woordje "COULD BE" toont aan dat men maar aan het gissen is als je het mij vraagt. Ook op YT galmt het van de NVIDIA prijsverlagingen die maar niet komen, desinformatie lijkt mij een juist woord in deze. Ik begrijp het wel hoor dat duurdere kaarten slechter lopen, die prijzen zijn om kotsmisselijk van te worden, voor veel mensen is het een maandinkomen, vooral die modellen met 80 en 90 in het naamplaatje, gewoon asociaal. :'(
De 40 serie verkoopt 'best goed' denk ik zo. Het is vooral terug wijzen naar de 30 series, en alle commotie die in die tijd was met schaarstes door de bekende oorzaken om nu te kunnen zeggen 'zie je wel, de 30 serie deed het veel beter'. We gaan langzaamaan terug naar 'normaal'..... Ja, de prijzen zijn gigantisch. En je mag er van vinden wat je wil.... Maar ik zie echt geen prijsdalingen aankomen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:14:
[...]

De 40 serie verkoopt 'best goed' denk ik zo. Het is vooral terug wijzen naar de 30 series, en alle commotie die in die tijd was met schaarstes door de bekende oorzaken om nu te kunnen zeggen 'zie je wel, de 30 serie deed het veel beter'. We gaan langzaamaan terug naar 'normaal'..... Ja, de prijzen zijn gigantisch. En je mag er van vinden wat je wil.... Maar ik zie echt geen prijsdalingen aankomen.
Nee hoor dat ben ik niet met je eens, het verkoopt gewoon waardeloos omdat ze te duur zijn. Het zal me niet verbazen dat NVIDIA alles in werking zet om de schade beperkt te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Daar geloof ik niks van omdat het proces van een wafer starten totdat Nvidia het eindproduct, dus een tray met GPUs, op substraten en gebinned, enkele maanden duurt. Ik vermoed zo dat de tijdschaal wat kort is voor een pauze van een maand. Daarnaast denk ik dat als Nvidia nu voorstelt dat ze even een maand geen wafers meer willen, TSMC ze gewoon met hun contract om de oren slaat. Het zijn namelijk best complexe machines die in Taiwan staan, waarbij ik wel durf te stellen dat je die niet even omschakelt naar een andere chip voor een maandje. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• stylezzz
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:21:
[...]

Nee hoor dat ben ik niet met je eens, het verkoopt gewoon waardeloos omdat ze te duur zijn. Het zal me niet verbazen dat NVIDIA alles in werking zet om de schade beperkt te houden.
Als je gelijk zou hebben hadden we allang forse prijscorrecties gezien.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:26:
[...]

Als je gelijk zou hebben hadden we allang forse prijscorrecties gezien.
Denk je ? volgens mij zit je er helemaal naast, NVIDIA denkt alleen aan zichzelf. ;)

• stylezzz
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:44:
[...]

Denk je ? volgens mij zit je er helemaal naast, NVIDIA denkt alleen aan zichzelf. ;)
Waarom zouden ze videokaarten (of in ieder geval de chips) op de markt brengen die niemand koopt?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

stylezzz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:48:
[...]

Waarom zouden ze videokaarten (of in ieder geval de chips) op de markt brengen die niemand koopt?
Je overreageert, ze verkopen slechter dan voorzien of gehoopt. :)

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:35

Funky22

Guild invite

Edit: Nvm vergeet altijd dat Alternate de zonder btw standaard staat bij me...

[Voor 113% gewijzigd door Funky22 op 22-04-2023 12:44]

https://discord.gg/x8uWt9

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
In de VS nu $100 steam kaart bij RTX 4070 bij Microcenter, die zien de bui al hangen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ludewig
Ik vindt de Mindfactory cijfers niet bepaald getuigen van een goede verkoop. De 4080 verkoopt minder dan de 4090. De 4070 Ti verkoopt iets meer dan de 4090. De 4070 die kakelvers is, verkoopt even goed als de oude 6600 en iets meer dan de 6700 XT. En ook maar iets meer dan twee keer zo goed als de 4090.

Aangezien de 4090 de ultra-dure kaart is die zelfs als het een gigantisch succes is, in relatief aantallen verkoopt, zou de 4070 toch echt veel beter moeten verkopen om een status als populaire mindrange te hebben.

Nu weet ik dat MF niet per se representatief en en met name AMD daar beter verkoopt, maar toch.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 04:12

JDx

Ben ik ^

Eigenlijk best raar nieuws aangezien de 4070 juist de kaart zou kunnen zijn die de verkopen kan aanwakkeren, de rest is sowieso al bijna 1000 euro of ver er boven.

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:30
JDx schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:58:
Eigenlijk best raar nieuws aangezien de 4070 juist de kaart zou kunnen zijn die de verkopen kan aanwakkeren, de rest is sowieso al bijna 1000 euro of ver er boven.
In absolute termen wel maar in prijs tot performance…. Vergelijk hem even met de 6700XT. Die kaart vind je van voor 400 euro. De 4070 is in standaard rendering zo’n 35 procent sneller maar je betaalt er 55 procent meer voor. Dit geldt in vergelijkbare mate voor de 3070.

Ding is DOA als je het zo bekijkt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

FrankoNL schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:45:
[...]

In absolute termen wel maar in prijs tot performance…. Vergelijk hem even met de 6700XT. Die kaart vind je van voor 400 euro. De 4070 is in standaard rendering zo’n 35 procent sneller maar je betaalt er 55 procent meer voor. Dit geldt in vergelijkbare mate voor de 3070.

Ding is DOA als je het zo bekijkt.
Mja, zal, maar ik heb al een 3060 Ti en wil per se naar NVidia en 12GB minimaal, dan is dit de enige optie, of een 3080/3090 maar die zie je nergens meer voor een mindere prijs.

Hoop dat rond of na de zomer de 4070 (TUF Gaming) alsnog naar 659 ofzo gaat.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hoop trouwens niet dat dit ook gevolgen heeft voor de productie van de 4060 lijn, want die zou toch wel populair kunnen worden, vooral voor mensen die nog op een 1080 of 20 serie zitten.

Van 3060 naar 4060 heeft weinig waar voor je geld, of je moet je 3060 (Ti) nog erg goed kunnen verkopen.

[Voor 22% gewijzigd door JDx op 22-04-2023 11:00]

• Ludewig
Het grote probleem met de 4060 is de 8 GB. Ik zou dan ook nooit van zijn leven overstappen van de 3060 naar de 4060, want wat je wint in de snellere chip, verlies je weer met allerlei problemen met het geheugen.

Als je nooit iets anders wil dan Nvidia zul je uiteindelijk moeten slikken wat ze aanbieden.

Ik zou zelf met een 3060 Ti deze generatie overslaan, want zo'n grote sprong is het ook weer niet en je betaald er heel veel voor. Ik verwacht ook dat Nvidia de volgende generatie de fouten die ze deze generatie maken gaat corrigeren en hopelijk overcorrigeren. Maar of je de upgrade voldoende vindt voor het geld is uiteraard een persoonlijke overweging.

• Ludewig
In Duitsland is de prijs al gezakt naar 606 euro inclusief verzenden:

https://www.galaxus.de/de...2-gb-grafikkarte-25164732

Ze leveren alleen naar Duitsland, maar aangezien de Duitse markt meestal voorloopt met prijsverlagingen zou ik sterk aanraden om lekker even af te wachten, tenzij je een FE wil hebben.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ludewig schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:50:
In Duitsland is de prijs al gezakt naar 606 euro inclusief verzenden:

https://www.galaxus.de/de...2-gb-grafikkarte-25164732

Ze leveren alleen naar Duitsland, maar aangezien de Duitse markt meestal voorloopt met prijsverlagingen zou ik sterk aanraden om lekker even af te wachten, tenzij je een FE wil hebben.
And it's gone, nu 635 euro.

Leveringtermijn is meer dan 2 weken:
Zwischen Di. 9.5. und Sa. 13.5. geliefert
Mehr als 10 Stück beim Lieferanten an Lager
Bij Alternate.de 599 euro:

https://www.alternate.de/...deidealo&utm_term=1905050

Snelle levering:
Lieferung zwischen Di. 25. und Mi. 26. April. Ihre gewählten Versand- und Zahlungsoptionen können den Liefertermin ggf. verzögern. Genauere Informationen erhalten Sie am Ende des Bestellvorgangs.

[Voor 249% gewijzigd door rapture op 23-04-2023 12:17]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cygnifick
  • Niet online
In Februari 2020 heb ik een MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X gekocht voor €590,-.

De mensen die in de crisis 2,3,4 x teveel betaalde en er veel minder commotie om was dan de prijs van een 4070 nu (wat op zich niet eens zo'n slechte kaart is) lijkt deze hetse meer uit frustratie te komen.

Alle prijzen zijn enorm gestegen de laatste jaren, dus ook de productie kosten.

Maargoed, beetje zat van dat dramatische gedoe (vooral op Youtube) maar wel pochen met je videokaart van €3000,- en iedereen papegaait een andere 'influencer' na. Meh....

Edit: En nu de gekte een beetje voorbij is en videokaarten voldoende op vooraad zijn is het weer niet goed, want dan is blijkbaar de kaart geflopt. Misschien hebben de meeste consumenten geen behoefte aan alweer een nieuwe kaart en zijn de verkoop prijzen op de 2e hands markt ook niet zo denderend.

[Voor 21% gewijzigd door Cygnifick op 23-04-2023 12:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ludewig
Cygnifick schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:40:
De mensen die in de crisis 2,3,4 x teveel betaalde en er veel minder commotie om was dan de prijs van een 4070 nu (wat op zich niet eens zo'n slechte kaart is) lijkt deze hetse meer uit frustratie te komen.
Ik denk dat de frustratie juist meer zit bij de mensen die de crisis uitgezeten hebben, en zitten te wachten op de normalisatie van de markt, die maar niet gebeurd.

Als je al een 3000-serie kaart hebt kun je wat mij betreft deze generatie eenvoudigweg overslaan, al weet ik dat een bepaalde groep elke generatie wil upgraden.

[Voor 14% gewijzigd door Ludewig op 23-04-2023 12:55]

• Cygnifick
  • Niet online
Ludewig schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat de frustratie juist meer zit bij de mensen die de crisis uitgezeten hebben, en zitten te wachten op de normalisatie van de markt, die maar niet gebeurd.
Ja, maar wat is normaal? De prijzen van voor de 'crisis' zal het i.i.g nooit meer worden. Dit jaar zal er denk ik ook niet veel veranderen. De 3000 en 4000 serie zitten elkaar een beetje in de weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DrMacabre
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 19:49
Ludewig schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:53:
[...]

Als je al een 3000-serie kaart hebt kun je wat mij betreft deze generatie eenvoudigweg overslaan, al weet ik dat een bepaalde groep elke generatie wil upgraden.
enerzijds snap ik het..
anderzijds kost een pakje beleg in de winkel nu bijna 2x zoveel als meer dan een jaar geleden..
ik vind het erger dat mijn winkelkar duurder wordt, ook al ga ik naar de goedkoopste winkel en let ik op promoties.. Want dit moet wekelijks betaalt worden, en niet 1x om de 5j 20-30% erbij.

6j geleden had ik een 1070 voor 499 op release. Ik zou heel graag nu ook maar 499 betaald hebben voor de 4070 op release, of zelfs nog minder! maar erg realistisch is dit niet. (helaas)

Ik heb nu een 4070, en het is helaas geen kaart waar iets extra uit te halen valt door te tweaken, max een paar %.
Anderzijds heb ik die extra performance niet nodig, en kan ik em undervolten waardoor hij nog zuiniger wordt, en stiller..

Het is geen generatie om mss blij van te worden: Alles is namelijk heel goed berekend qua prijs/performance. (maar is dat bij CPU's ook al niet langer zo?) Ik denk ook graag terug aan men celeron300@450, maarja.. tijdens veranderen helaas.

Ik vind het wel goed dat de mensen eindelijk met hun portefeuille lijken te stemmen, ook al heb ik toegehapt. Ik ben dan ook al 2+ jaar de kat uit de boom aan het kijken.
Ik had liever gehad dat mensen met hun portefeuille stemden op de 4090 type kaarten in de wereld..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

DrMacabre schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:04:
[...]
enerzijds snap ik het..
anderzijds kost een pakje beleg in de winkel nu bijna 2x zoveel als meer dan een jaar geleden..
ik vind het erger dat mijn winkelkar duurder wordt, ook al ga ik naar de goedkoopste winkel en let ik op promoties.. Want dit moet wekelijks betaalt worden, en niet 1x om de 5j 20-30% erbij.
Merkbare levensduurte in de supermarkt is juist goed om de disposable income te verlagen zodat de mensen niet zomaar hun geld tegen PC-hardware kunnen aansmijten.

Het kost gewoon veel tijd om prijs/koers-verandering te realiseren.

Zoals Warren Buffett zei:
The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.
Dit kan over alle markten gezegd worden. Wie te snel toehapt betaalt iemand anders z'n winst en wie geduld heeft, haalt de meeste winst eruit.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:08:
Iemand in de VS heeft een tabel gemaakt met een vergelijking tussen een aantal 4070 modellen:

[Afbeelding]

En een video met uitleg:

[YouTube: Which RTX 4070 to Buy NOW if you can't wait a month or so]
Mooi dat die TUF er weer zo goed uit komt, wil niet meer anders na diverse anderen.

Weet niet wanneer de 4060 uit gaat komen?

Dan zouden de prijzen van de budgetmerken 4070 wel onder de 599 gaan en de betere onder de 699.

• Ludewig
JDx schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:27:
[...]
De 4060 Ti zou volgens de geruchten in mei uitkomen. Dan lijkt me dat de 4060 niet voor juni komt. Sowieso opvallend weinig leaks over de 4060, dus later dan juni zou me zeker niet verbazen.

Zowel de 4060 Ti als de 4060 lijken me trouwens vrij slechte kaarten door de 8 GB geheugen.

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Ludewig schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:55:
[...]

De 4060 Ti zou volgens de geruchten in mei uitkomen. Dan lijkt me dat de 4060 niet voor juni komt. Sowieso opvallend weinig leaks over de 4060, dus later dan juni zou me zeker niet verbazen.

Zowel de 4060 Ti als de 4060 lijken me trouwens vrij slechte kaarten door de 8 GB geheugen.
8Gb is wel wat veel voor deze tijd volgens Nvidia, dus zal wel 4Gb of 6Gb worden. :+

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:55:
[...]

Ja ik vind de 4060 en Ti echt slecht dat die met 8GB komen, vanaf een 3060 Ti amper een upgrade.

Maar wel een leuke kaart als je van een 1080 of 20XX komt misschien.

Nou mei is het al bijna, dus ben benieuwd hoe dat gaat met de 4060 Ti, zou volgens mij maar $449 moeten gaan kosten (in dollars ex belastingen), dus iets van 499, maar zal wel 599 worden hier :9

Maar gezien zijn 8GB zou ik er zelf in ieder geval nooit meer dan 499 euro voor neerleggen.

[Voor 5% gewijzigd door JDx op 24-04-2023 11:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:27:
[...]

Mooi dat die TUF er weer zo goed uit komt, wil niet meer anders na diverse anderen.

Dan zouden de prijzen van de budgetmerken 4070 wel onder de 599 gaan en de betere onder de 699.
Volgens mij hebben ze een keynote op Computex, zou me niets verbazen als ze daar wat aankondigen, bijvoorbeeld de 4060.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dennism schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:29:
[...]

Volgens mij hebben ze een keynote op Computex, zou me niets verbazen als ze daar wat aankondigen, bijvoorbeeld de 4060.
Zat een stream te zoeken, maar dat is pas eind mei tot 2 juni hehe.

• Dennism
JDx schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:52:
[...]

Mja, zal, maar ik heb al een 3060 Ti en wil per se naar NVidia en 12GB minimaal, dan is dit de enige optie, of een 3080/3090 maar die zie je nergens meer voor een mindere prijs.

Waarom niet een paar generaties wachten, tenzij je er geld mee moet verdienen zijn dit soort incrementele 'upgrades' gen on gen momenteel compleet niet interessant omdat de prijzen net zo hard meebewegen omhoog, waardoor je aan performance per euro niets wint.

En als je wel je geld er mee moet verdienen, dan is eigenlijk de 4090 de enige interessante consumentenkaart die in het zakelijke segment ook echt waar voor het geld geeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ludewig
JDx schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:27:
[...]
Nou mei is het al bijna, dus ben benieuwd hoe dat gaat met de 4060 Ti, zou volgens mij maar $449 moeten gaan kosten (in dollars ex belastingen), dus iets van 499, maar zal wel 599 worden hier :9

Maar gezien zijn 8GB zou ik er zelf in ieder geval nooit meer dan 499 euro voor neerleggen.
500 euro is echt absurd veel voor een kaart waar je nu al bij diverse spellen in de problemen komt. Vermoedelijk wordt de 4060 Ti de nieuwe 3070 Ti. Een kaart met een veel te hoge prijs, die relatief snel obsolete wordt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:44:
[...]

500 euro is echt absurd veel voor een kaart waar je nu al bij diverse spellen in de problemen komt. Vermoedelijk wordt de 4060 Ti de nieuwe 3070 Ti. Een kaart met een veel te hoge prijs, die relatief snel obsolete wordt.
Als die 3070 TI 16GB nou ooit kwam, maar dat is bij een gerucht gebleven, of in ieder geval nooit gekomen.

Die andere is idd weinig interessant. Het wordt echt 4070 of hoger, of idd weer wachten op de 50 serie.

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 17:33
JDx schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:52:
[...]

Waarom wil je per se naar Nvidia?

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wat mij vandaag opviel (vorige week trouwens ook) is dat de 3070 net zo duur is als de 4070 :'(

• icall5s
Als de 4060 en 4060Ti echt 8GB krijgen, waarom zou NVIDIA/Retailers dan de prijs van de 4070 verlagen? Niet echt logisch.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05 14:16

garriej

Ik las ondertieten.

icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:34:
Als de 4060 en 4060Ti echt 8GB krijgen, waarom zou NVIDIA/Retailers dan de prijs van de 4070 verlagen? Niet echt logisch.
Retailers gaan de prijs sowieso niet verlagen, de enige die echt controle heeft over de prijs is NVIDIA. De enige reden om de prijs te verlagen is waarschijnlijk als de 7800xt een te goede marktpositie pakt en/of de 4070 niet goed genoeg verkoopt en ze niet van de voorraad afkomen.

• Ludewig
icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:34:
Omdat het heel slecht verkoopt. Ik verwacht trouwens dat met name de 4060 Ti ook heel slecht gaat verkopen. De 4060 zou mee kunnen vallen als Nvidia eindelijk de prijs binnen de perken houdt voor wat eigenlijk de 4050 zou moeten zijn.

Als je trouwens de MSRP van de 1070 omrekent naar dollars van 2023 dan zou deze tier nu $476 moeten kosten, dus $500 lijkt me dan niet onredelijk. Zeker aangezien de 4070 eigenlijk een 4060-tier kaart is.

• icall5s
Ludewig schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:13:
[...]

Omdat het heel slecht verkoopt. Ik verwacht trouwens dat met name de 4060 Ti ook heel slecht gaat verkopen. De 4060 zou mee kunnen vallen als Nvidia eindelijk de prijs binnen de perken houdt voor wat eigenlijk de 4050 zou moeten zijn.

Als je trouwens de MSRP van de 1070 omrekent naar dollars van 2023 dan zou deze tier nu $476 moeten kosten, dus $500 lijkt me dan niet onredelijk. Zeker aangezien de 4070 eigenlijk een 4060-tier kaart is.
Lage verkopen leiden niet per se tot lagere prijzen. Treinritten verkopen ook slecht, en daar is onlangs van bekend geworden dat NS de prijs van treinritten daarom gaat verhogen.

• Ludewig
icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:41:
[...]

Lage verkopen leiden niet per se tot lagere prijzen. Treinritten verkopen ook slecht, en daar is onlangs van bekend geworden dat NS de prijs van treinritten daarom gaat verhogen.
Nu noem je ook een monopolist. Bovendien lijken veel treinreizigers meer op miners dan op gamers, want ze gebruiken de trein om naar hun werk te gaan en dus geld te verdienen (of naar school/studie wat tot doel heeft om een diploma te vergaren waarmee je geld kunt verdienen), net zoals miners de videokaarten gebruikten om geld te verdienen.

Reizen is ook een niet erg elastische dienst omdat mensen steeds weer moeten reizen, terwijl je makkelijk de aankoop van een GPU kunt uitstellen of juist vervroegen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:53:
[...]

Nu noem je ook een monopolist. Bovendien lijken veel treinreizigers meer op miners dan op gamers, want ze gebruiken de trein om naar hun werk te gaan en dus geld te verdienen (of naar school/studie wat tot doel heeft om een diploma te vergaren waarmee je geld kunt verdienen), net zoals miners de videokaarten gebruikten om geld te verdienen.

Reizen is ook een niet erg elastische dienst omdat mensen steeds weer moeten reizen, terwijl je makkelijk de aankoop van een GPU kunt uitstellen of juist vervroegen.
En ze houden dezelfde kosten verdeeld over minder klanten, dus gaat de prijs omhoog, wat ze wel zouden kunnen doen is minder treinen laten rijden.

En dat is dus wat NVidia nu blijkbaar ook doet, de prijs gaat niet omlaag, de productie wel.

• Ludewig
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:31:
[...]
En ze houden dezelfde kosten verdeeld over minder klanten, dus gaat de prijs omhoog, wat ze wel zouden kunnen doen is minder treinen laten rijden.

En dat is dus wat NVidia nu blijkbaar ook doet, de prijs gaat niet omlaag, de productie wel.
Dat is dus ook een punt waarop de vergelijking mank loopt, want de NS heeft bijna alleen vaste kosten. Als ze gaan bezuinigen op het aantal ritten, dan neemt de waarde van hun product voor iedereen af.

Bij Nvidia is het grootste deel van de kosten juist variabel. Als er minder kaarten worden verkocht, dan hoeven ze die kaarten ook niet te produceren. Alleen de ontwikkelkosten, driverkosten en marketingkosten zijn min of meer vast. In zo'n situatie is het veel minder hard nodig om de prijzen te verhogen zodra de verkoopaantallen afnemen en is er ook minder ruimte om de prijzen te verlagen als de verkoop juist toeneemt.

Uiteindelijk is het vinden van een optimale prijs om zo de winst te optimaliseren een (complex) economisch vraagstuk. Naast winstoptimalisatie spelen er ook nog andere zaken mee, zoals het vasthouden van marktaandeel en het conditioneren van consumenten om meer te betalen.

Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat dit nu optimaal is voor Nvidia. Ik denk dat ze zwaar overschat hebben wat gamers willen betalen en ook nog eens zwaar onderschat hebben hoeveel VRAM spellen nodig hebben.

Van ontwikkelaars horen we dat ze vroeger bij ontwikkelaars nog vroegen wat ze nodig hadden, maar dat ze nu een arrogante monopolist zijn geworden die zegt: "dit is wat wij maken, doe het er maar mee." Dit past ook helemaal in wat Jensen zegt en uitstraalt, namelijk dat Nvidia zich niet meer ziet als leverancier van gamingkaarten, maar van een meer generiek compute-platform. Gaming lijkt steeds meer gemarginaliseerd te zijn bij Nvidia.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:54
Belachelijke prijzen nog steeds. Je zou zeggen dit is het klimaat voor een nieuwe speler. Intel anyone? de Intel hype train lijkt ook ergens te zijn gestrand. Terwijl Intel geld heeft en nu van deze markt zou moeten profiteren. Veel gamers kijken de kat nog uit de boom en willen voor een acceptabel bedrag een GPU kopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MetalSonic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:43:
Belachelijke prijzen nog steeds. Je zou zeggen dit is het klimaat voor een nieuwe speler. Intel anyone? de Intel hype train lijkt ook ergens te zijn gestrand. Terwijl Intel geld heeft en nu van deze markt zou moeten profiteren. Veel gamers kijken de kat nog uit de boom en willen voor een acceptabel bedrag een GPU kopen.
Ik denk eerder dat de meeste gamers al een kaart hebben die doet wat het moet doen en voorlopig goed genoeg is, jij hebt toch ook al een 3080? Voor mij werkt een 3060 Ti prima op CS:GO en PUBG.

Mis alleen wat geheugen.

Persoonlijk vind ik een 4070 12GB met de prestaties van een 3080 voor 600 euro niet heel belachelijk meer.

Dat betaalde ik ook ooit voor m'n 980.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludewig
MetalSonic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:43:
Belachelijke prijzen nog steeds. Je zou zeggen dit is het klimaat voor een nieuwe speler. Intel anyone? de Intel hype train lijkt ook ergens te zijn gestrand. Terwijl Intel geld heeft en nu van deze markt zou moeten profiteren.
Intel heeft vooral hoge verliezen, met een 33% omzet verlies afgelopen kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder, en een verlies van $2,8 miljard, wat een vrij groot percentage van de omzet is.

Dus het is zeker niet zo dat het geld tegen de plinten op klotst.

Er is ook niks nieuws van ze op dGPU-gebied te verwachten tot Battlemage. Volgens de geruchten is Q1 2024 de meest optimistische mogelijkheid daarvoor.

• Ludewig
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:17:
[...]
Persoonlijk vind ik een 4070 12GB met de prestaties van een 3080 voor 600 euro niet heel belachelijk meer.

De prijzen beginnen nu bij 660, dus hoe kom jij bij een prijs van 600 euro voor de 4070?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:38:
[...]

De prijzen beginnen nu bij 660, dus hoe kom jij bij een prijs van 600 euro voor de 4070?
Gisteren of eergisteren was ie al 599 ergens, wel meteen uitverkocht.

• MetalSonic
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:17:
[...]

Ik denk eerder dat de meeste gamers al een kaart hebben die doet wat het moet doen en voorlopig goed genoeg is, jij hebt toch ook al een 3080? Voor mij werkt een 3060 Ti prima op CS:GO en PUBG.

Mis alleen wat geheugen.

Ja heb een MSI 3080, prima performance mag wellicht iets stiller dus ik ben wat jaloers op de 4000 serie. Gigantische koeler maar ook heel stil. Ik ga denk ik weer kopen bij de 50xx serie. Ondertussen vind ik het leuk om de prijs ontwikkeling van de 40xx serie te volgen.

Ik ben het wel met je eens dat 600 euro niet belachelijk is als je het zo bekijkt. Vooral vergekeken met wat we hadden met 3080 kaarten voor 2500 euro op z'n dieptepunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludewig
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:52:
[...]
Gisteren of eergisteren was ie al 599 ergens, wel meteen uitverkocht.
Ik denk dat je het dan over die Duitse actie hebt. De vraag is of een Nederlander die uberhaupt had kunnen bestellen en zo ja, dan was het alsnog duurder geweest dan 600 euro na BTW-correctie.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat je het dan over die Duitse actie hebt. De vraag is of een Nederlander die uberhaupt had kunnen bestellen en zo ja, dan was het alsnog duurder geweest dan 600 euro na BTW-correctie.
Nouja 620 dan, over een paar weken is ie vast wel ergens 599 in Nederland.

Weet ook niet wat mijn 980 toen kostte, kan 620 geweest zijn, maar ook 580, kreeg ik via werk.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:42:
[...]

Nouja 620 dan, over een paar weken is ie vast wel ergens 599 in Nederland.

Weet ook niet wat mijn 980 toen kostte, kan 620 geweest zijn, maar ook 580, kreeg ik via werk.
Ik heb en gebruik hem nog steeds, de GTX980, gekocht in 2016 voor €419,=
Daarvoor een GTX280 en die koste ook ongeveer €450,=, now waiting for 40XX price drops. :)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Winkiller schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:20:
[...]

Daarvoor een GTX280 en die koste ook ongeveer €450,=, now waiting for 40XX price drops. :)
Hoe ver moeten ze droppen? Of wacht je op de 4060 of 4060 Ti?

De 30-serie zit nog steeds niet onder de originele adviesprijs, de 40-serie zit al onder de adviesprijs. Weet niet of ze nog echt wel gaan droppen hoor.

Ik ging van een 980 naar een 3060 Ti dat was echt een mega verschil.

Ik denk dat je voor die 400-450 euro wel een 4060 (Ti) kan krijgen deze zomer, ben je weer jaren zoet :)

al zou ik dan nog pak 'm beet 100 bijleggen voor een 4070

[Voor 35% gewijzigd door JDx op 28-04-2023 22:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludewig
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat je voor die 400-450 euro wel een 4060 (Ti) kan krijgen deze zomer, ben je weer jaren zoet :)
op 720p

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hoezo dat, ik speel PUBG op 2560x1440 op Ultra/High met 150-190 fps met een 3060 Ti.

In CS:GO zit ik op 500fps ofzo, maar die kan je nog spelen op een ouwe laptop :9

Als iemand nu nog steeds met een 980 zit, dan wordt een 4060 een mega upgrade!

Hij zit al 7 jaar met een 980, dan kan je het ook wel 5 jaar volhouden met een 4060.

[Voor 36% gewijzigd door JDx op 28-04-2023 23:08]

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Heb zelf overigens de 3060 Ti gekocht voor 700 nog wat, maar kreeg in de piek ook nog 200(!) voor de 980.

En toen kon je ook nog bijna je hele kaart terugverdienen met minen.

Ik zou gewoon even wachten wat de 4060 daadwerkelijk gaat kosten en als dat 3XX wordt, prima upgrade.

De 4060 Ti wordt 499 euro (450 dollar -> 407 excl -> 492 incl), dus grote kans dat de 4060 max €399 wordt.

[Voor 26% gewijzigd door JDx op 28-04-2023 23:13]

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:11:
Las de geruchten van de 4060, deze zou zeker een stuk duurder worden dan de 3060 (dan doelen ze op de oorspronkelijke 399 euro denk ik) en dan de prestaties hebben van een 3070, lijkt me het niet waard.

Maar aangezien de 4070 TI nu al te krijgen is voor 899 (wellicht 799 tegen die tijd) en de 4070 en 4060 TI er nog tussen moeten, heb ik wel hoop dat de 4060 straks te krijgen is voor 499.

1899 -> 1799 (4090)
1299 -> 1099 (4080)
899 -> 799 (4070 Ti)
699 (4070)
599 (4060 Ti)
499 (4060)

Die pijltjes zijn waar ik denk dat de prijs de komende tijd naartoe gaat.

Het moest uiteindelijk de vervanger worden voor m'n 3060 Ti, maar de 4060 lijkt me dan niet een hele dikke upgrade, behalve dat ie nieuwer is, hoger verbruik ook nog. Wel raar dat ze al die Ti's eerder uitbrengen.
Deze post nog gevonden, de prijzen zijn inmiddels

1609 (4090) - 1749 in NL
1199 (4080) - 1279 in NL
869 (4070 Ti) - 899 in NL
629 (4070) - 669 in NL

De 4090 zit er al ver onder, de 4080 gaat de goede kant op, de 4070 goedkoper dan verwacht, alleen de 4070 Ti blijft nog vrij stug hangen aan de oorspronkelijke prijs.

En zoals het er nu uit ziet worden de 4060 en de 4060 Ti ook 100 euro goedkoper dan ik dacht.

Toen wilde ik nog een 4060 en wist ik niet dat er maar 8GB in die dingen kwam.

[Voor 5% gewijzigd door JDx op 28-04-2023 23:35]

• Ludewig
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:06:
[...]

Hoezo dat, ik speel PUBG op 2560x1440 op Ultra/High met 150-190 fps met een 3060 Ti.

In CS:GO zit ik op 500fps ofzo, maar die kan je nog spelen op een ouwe laptop :9
PUBG kun je toch ook echt op een oude laptop spelen. Voor zulke spellen kun je beter een 6600 kopen. En als je de laatste spellen wilt spelen dan is de 4060 en zeker de 4060 Ti flink uit balans met maar 8 GB geheugen.

Volgens mij is de 4060 Ti alleen een goede kaart voor mensen die de hele dag competitieve spellen spelen op 1080p met de kwaliteit zo laag mogelijk, op een 360 Hz monitor.

Ik vind je enthousiasme voor de 4060 (Ti) moeilijk te begrijpen, al verklaart het een hoop als je echt alleen maar PUBG speelt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:47:
[...]

PUBG kun je toch ook echt op een oude laptop spelen. Voor zulke spellen kun je beter een 6600 kopen. En als je de laatste spellen wilt spelen dan is de 4060 en zeker de 4060 Ti flink uit balans met maar 8 GB geheugen.

Volgens mij is de 4060 Ti alleen een goede kaart voor mensen die de hele dag competitieve spellen spelen op 1080p met de kwaliteit zo laag mogelijk, op een 360 Hz monitor.

Ik vind je enthousiasme voor de 4060 (Ti) moeilijk te begrijpen, al verklaart het een hoop als je echt alleen maar PUBG speelt.
Ik ben totaal niet enthousiast over de 4060, maar wel voor die poster die nog op een 980 zit en een upgrade zoekt van 400 euro.

Ik heb de 3060, 3060 Ti en 3070 gehad en ben uiteindelijk bij de 3060 Ti gebleven wat een geweldige upgrade was vanaf de 980. De 3060 Ti kwam ook meer in de buurt van een 3070 dan de 3060 zelf.

Zelf zou ik minimaal voor de 4070 gaan, maar ik heb ook al een 3060 Ti. Die toen 770 euro kostte en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Als ik nu nog een 980 had en kon voor 399 naar een 4060 dan zou dat een enorm dikke deal zijn geweest en raad het hem dan ook zeker aan als hij per se weer een kaart wil rond die prijs wat hij ook betaalde voor zijn vorige kaarten.

Voor mezelf zou ik de 4060 links laten liggen, maar ik ga er niet van uit dat de 4070 nog ver onder de 600 gaat zakken. Dus hij zal voor de 4060 moeten gaan of iets meer betalen.

Ik verwacht ook niet dat de 4060 Ti in de buurt gaat komen van de 4070 zoals bij de 30-serie wel het geval was. Het ligt eraan wat poster wil, maar zijn post doet vermoeden dat hij weer hetzelfde wil uitgeven.
[...]
Wil je een upgrade voor hetzelfde geld, dan ga je gewoon genieten van een 4060, ga voor een leuke AIB zoals de Asus TUF Gaming, die zal je vast en zeker kunnen krijgen voor 400-450 euro.

Wil je de nieuwste games kunnen spelen, neem de hogere prijzen van videokaarten voor lief en ga niet meer langer wachten op een enorme pricedrop van de 4070 naar onder de 500, deze zit nu al onder MSRP, was heel even 599 in Duitsland.

https://www.tomshardware....w-launch-price-in-germany

Wil je net als toen de 980 weer het beste van het beste (of net eronder) en de komende jaren nog de nieuwste games spelen, dan kom je toch echt in een andere prijsklasse en kom je bij de 4070 Ti of 4080, die eerste gaat misschien nog wel naar 799, laatste verwacht ik sowieso dit jaar nog niet onder de 1000.

d:)b

[Voor 51% gewijzigd door JDx op 29-04-2023 05:19]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@JDx @Ludewig

Geen 4060 voor mij, het zal uiteindelijk wel een RTX4070 worden, ik heb er geen haast mee.
Bij de GTX980 heb ik ook een jaar gewacht, toen was hij al een stuk goedkoper.
Price drops ? geen idee wanneer ik toe ga slaan, en elk geval onder de 600 euro pas.

• Ludewig
JDx schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 04:37:
[...]
Ik ben totaal niet enthousiast over de 4060, maar wel voor die poster die nog op een 980 zit en een upgrade zoekt van 400 euro.

Ik heb de 3060, 3060 Ti en 3070 gehad en ben uiteindelijk bij de 3060 Ti gebleven wat een geweldige upgrade was vanaf de 980. De 3060 Ti kwam ook meer in de buurt van een 3070 dan de 3060 zelf.
Aangezien de 4070 op de prestaties zit van een 3080 zal de 4060 hoogstens als een 3070 presteren. Wellicht zelfs maar als een 3060 Ti, aangezien de 4060 Ti er ook nog tussen moet.

Voor 400 euro zou ik dan toch echt voor de 6700 XT gaan, want dan heb je 12 GB. Of ruim 100 euro besparen en voor de 6650 XT gaan. Dan heb je ook maar 8 GB, maar bespaar je flink wat geld, waardoor je weer eerder kunt upgraden.

Jij lijkt puur gericht op Nvidia kaarten, maar AMD is er ook nog.
Wil je net als toen de 980 weer het beste van het beste (of net eronder) en de komende jaren nog de nieuwste games spelen, dan kom je toch echt in een andere prijsklasse en kom je bij de 4070 Ti of 4080
De 4070 Ti heeft wat mij betreft ook echt te weinig VRAM voor de prijsklasse en je krijgt er vermoedelijk al snel te maken met het probleem dat de chip dingen aan kan (zoals RT), maar je vervolgens uit de VRAM loopt.

Ik zou die dan ook afraden.

• Ludewig
Winkiller schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:45:
@JDx @Ludewig
Geen 4060 voor mij, het zal uiteindelijk wel een RTX4070 worden, ik heb er geen haast mee.
Price drops ? geen idee wanneer ik toe ga slaan, en elk geval onder de 600 euro pas.
Ik heb min of meer hetzelfde. De 4070 is op zich een heel mooie kaart als hij goed beprijst is, maar boven de 600 is het sowieso geen goede prijs.

Maar afhankelijk van hoe het loopt zie ik mezelf ook nog tot de volgende generatie wachten. Ik heb ook een iets betere kaart dan een 980 en ik ga geen woekerprijzen betalen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:48:
[...]
Jij lijkt puur gericht op Nvidia kaarten, maar AMD is er ook nog.
We zitten hier toch in het NVidia topic.

En hij zegt dat ie wacht op een 40XX pricedrop.

Bij mij ging het 2 jaar geleden tussen de 3060 Ti en 6700 XT btw.
Winkiller schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:45:
@JDx @Ludewig

Same, wacht ook op sub 600 in NL en dan het liefst een Asus TUF Gaming.

[Voor 69% gewijzigd door JDx op 29-04-2023 13:09]

• Ludewig
JDx schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:03:
[...]
We zitten hier toch in het NVidia topic.
Dan kun je toch alsnog vergelijken met de concurrent? Het lijkt me erg ongezond als we een topic hebben puur voor Nvidia en een topic puur voor AMD, waardoor je nergens een vergelijking kunt maken.

Een volledig gescheiden opzet bedient puur de fanboys die slechts 1 fabrikant overwegen, maar niet de mensen die puur kijken naar wie het beste product levert voor een bepaalde use case en prijs.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ludewig schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:12:
[...]

Dan kun je toch alsnog vergelijken met de concurrent? Het lijkt me erg ongezond als we een topic hebben puur voor Nvidia en een topic puur voor AMD, waardoor je nergens een vergelijking kunt maken.

Een volledig gescheiden opzet bedient puur de fanboys die slechts 1 fabrikant overwegen, maar niet de mensen die puur kijken naar wie het beste product levert voor een bepaalde use case en prijs.
Mijn hele post was een reactie op zijn "ik wacht op een 40XX" waarom zou ik dan met AMD aankomen.

AMD zal zeker prima zijn, maar ik hoef het niet en hij blijkbaar ook niet.

Dit is het NVidia 40XX Levertijden en Prijzen topic, zie geen reden om het topic met AMD te vervuilen.

[Voor 7% gewijzigd door JDx op 29-04-2023 13:15]

• Ludewig
JDx schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:14:
[...]
Mijn hele post was een reactie op zijn "ik wacht op een 40XX" waarom zou ik dan met AMD aankomen.

AMD zal zeker prima zijn, maar ik hoef het niet en hij blijkbaar ook niet.
Dat is puur een aanname van jouw kant. Misschien is hij gewoon niet zo bekend met de alternatieven.

Zolang iemand niet aangeeft dat ze een specifieke feature van Nvidia nodig hebben, zoals CUDA, zie ik geen reden om alleen Nvidia aan te raden.
Dit is het NVidia 40XX Levertijden en Prijzen topic, zie geen reden om het topic met AMD te vervuilen.
De AMD prijzen hebben sowieso invloed op Nvidia prijzen en vice versa, dus ze zijn zeker gerelateerd. Daarnaast is de prijs/prestatie iets dat veel mensen willen vergelijken tussen fabrikanten.

Bedrijven willen juist graag dat we hun producten geïsoleerd bekijken ipv vergelijken met concurrenten, want dan hebben ze alleen prijsconcurrentie van hun eigen producten en kunnen ze hogere prijzen vragen.

[Voor 33% gewijzigd door Ludewig op 29-04-2023 13:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

NVIDIA lowers GeForce RTX 4090 FE price in Europe, now up to 9% cheaper than original MSRP
GeForce RTX 4090 Founders Edition pricing (Germany):

€1949 (original 2022 MSRP)
€1859 (-4.6%) February
€1819 (-6.7%) March
€1769 (-9.2%) May
https://videocardz.com/ne...heaper-than-original-msrp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:58
JDx schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:12:
NVIDIA lowers GeForce RTX 4090 FE price in Europe, now up to 9% cheaper than original MSRP

[...]

Pure correctie op het feit dat de euro weer sterker wordt tov de dollar.....niks nieuws.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

meljor schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Pure correctie op het feit dat de euro weer sterker wordt tov de dollar.....niks nieuws.
Met 1,10 vandaag gewoon gelijk aan 1 februari.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludewig
JDx schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Met 1,10 vandaag gewoon gelijk aan 1 februari.
Dan noem je ook precies de piek, want de prijs was in de maanden daarvoor niet zo hoog geweest en na 1 februari ging de wisselkoers ook flink omlaag. Pas op 12 april stond de koers weer op 1,10. Nvidia kijkt logischerwijs natuurlijk naar de koers over een wat langere periode en niet naar de dagkoers.

Het is ook gewoon een feit dat de prijs nu ietsje hoger is dan de MSRP omgerekend met de wisselkoers van vandaag: ($1599 / 1,10) x 1,21 =~ 1758 euro.

[Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 02-05-2023 21:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
JDx schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:12:

[...]

Allemaal leuk mits die FE versie hier überhaupt leverbaar is. Laatste update dat er een paar. Op voorraad waren was 15 maart, sindsdien is de voorraad niet meer aangevuld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oovee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 19:45

oovee

Bedrijfsaccount oovee
JDx schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:06:
[...]
Als iemand nu nog steeds met een 980 zit, dan wordt een 4060 een mega upgrade!

Hij zit al 7 jaar met een 980, dan kan je het ook wel 5 jaar volhouden met een 4060.
Ik stap deze week ook over van de GTX 980, naar een systeem met een RTX 4090.
Geen idee wat ik kan verwachten maar het moet insane zijn.

Alleen nog opzoek naar een mooie monitor maar denk dat het toch de Odyssey G9 Qled wordt.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

oovee schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:58:
[...]

Ik stap deze week ook over van de GTX 980, naar een systeem met een RTX 4090.
Geen idee wat ik kan verwachten maar het moet insane zijn.

Alleen nog opzoek naar een mooie monitor maar denk dat het toch de Odyssey G9 Qled wordt.

Ben benieuwd!
Welke heb je besteld en waar gekocht voor welke prijs?

Van het beste toen naar het beste nu (als je het tenminste gekocht had toen de 980 uit kwam).

Zal inderdaad een gekkenhuis worden, voor 3x de prijs, maar fuck it, 600 was toen ook veel haha, enjoy! 8)

[Voor 4% gewijzigd door JDx op 03-05-2023 07:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oovee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 19:45

oovee

Bedrijfsaccount oovee
JDx schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:55:
[...]

Van het beste toen naar het beste nu (als je het tenminste gekocht had toen de 980 uit kwam).

Zal inderdaad een gekkenhuis worden, voor 3x de prijs, maar fuck it, 600 was toen ook veel haha, enjoy! 8)
Ik had toen de GTX 980 nieuw gekocht in geloof 2015 voor rond de 600 euro inderdaad. Samen met een i7 2600K was dat een prima PC.

Nu heb ik bij Redux een systeem gekocht met een Asus TUF Gaming RTX 4090, en een i9 13900KF, welliswaar duurder dan zelf bouwen uiteraard, maar daar heb ik allemaal geen zin meer in, zodoende.

Unreal Engine 5 moet dan wel lekker draaien *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:12
JDx schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:55:
[...]

GeForce GTX TITAN X is dan een beter vergelijk. 999 toen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kdeboois schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:52:
[...]

GeForce GTX TITAN X is dan een beter vergelijk. 999 toen.
Oh ja, dat was het master model die eigenlijk niemand had. Nu zie je veel meer mensen ook gewoon voor thuis naar een 4090 neigen, maar dat zal ook komen omdat die qua prijs/prestaties veel beter zit dan de 4080.

Wat is het momenteel, 300 euro meer voor 24GB en ja je hebt gewoon de beste, niks te twijfelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bij NBB is de KFA2 4080 nu 1199
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu

En de 4090 kost 1699
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu

Wel iets meer dan 300 dus, maar alsnog zijn de prestaties van de 4090 veel en veel beter.

Ter aanvulling, diezelfde 4070 en 4070 Ti kosten daar momenteel 629 en 869 euro (wel met duitse BTW).

[Voor 6% gewijzigd door JDx op 03-05-2023 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GeForce RTX 4060 Ti confirmed with 8GB memory and 128-bit bus
It is not a secret that the upcoming 4060 Ti GPU from NVIDIA is to feature 8GB VRAM, it is also not a secret that such memory would require short memory bus. What has only been a domain of rumors has now seemingly been corroborated by one of the Russian retailers, the card features a 128-bit memory bus.
https://videocardz.com/ne...t-vram-listed-by-retailer

Alleen door de nieuwe Ada GPU-architectuur en de hogere clock snelheid zou deze dus toch nog beter moeten zijn dan de 3060 Ti? Gare specs wel hoor, erger me vooral ook aan die 8GB.

Maar gezien de 3060 Ti nog steeds 400+ kost, zal deze voorlopig wel niet onder de 499 komen, dat is ook slecht nieuws voor de prijs van de 4070 lijkt me.

• field33P
Ik zou het wel met een gigantische korrel zout nemen: waarom zou Nvidia of een van de AIB’s de specificaties van een product wat onder de sancties valt gaan communiceren met een Russische verkoper als het er niet legaal verkocht mag worden? Tenzij Palit aan het solliciteren is naar een vervelend gesprek met het Amerikaanse ministerie van Financiën, natuurlijk.

• JDx

JDx

Ben ik ^

field33P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:25:
Ik zou het wel met een gigantische korrel zout nemen: waarom zou Nvidia of een van de AIB’s de specificaties van een product wat onder de sancties valt gaan communiceren met een Russische verkoper als het er niet legaal verkocht mag worden? Tenzij Palit aan het solliciteren is naar een vervelend gesprek met het Amerikaanse ministerie van Financiën, natuurlijk.
Het staat ook onder LEAK en niet onder NEWS, dus inderdaad afwachten, maar hij komt sowieso ergens eind deze maand uit, dus er zullen spoedig meer volgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludewig
@field33P

Het is normaal dat AIBs de handel vertellen wat er aan gaat komen, want groothandels en winkels moeten die kaarten gaan bestellen. De beslissing wat ze gaan inkopen wordt niet pas gemaakt op het moment dat Nvidia het publiek inlicht, maar wordt al eerder genomen.

Ze moeten dan wel bestellen zonder dat ze de prijs weten, want die krijgen ze echt pas te horen op hetzelfde moment als wij.

Het is ondertussen zo'n beetje traditie dat er winkels zijn die de producten die ze hebben besteld al tonen op hun website en daarmee informatie leaken.

En ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht over de sancties. China, waar de meeste kaarten worden gemaakt, heeft geen sanctiebeleid met Rusland en drijft nu veel meer handel met Rusland. Palit is ook een leverancier die extreem populair is in Rusland, met een gigantisch marktaandeel. Hun fabrieken staan in China en als ze direct daarvandaan leveren, overtreden ze in principe geen sancties.

Volgens mij zijn ze in Azië ook niet zo betrokken met de oorlog in de Oekraïne en hebben ze dus ook geen morele problemen met het leveren van producten aan Rusland.

[Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 04-05-2023 10:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• field33P
@Ludewig
En ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht over de sancties. China, waar de meeste kaarten worden gemaakt, heeft geen sanctiebeleid met Rusland en drijft nu veel meer handel met Rusland. Palit is ook een leverancier dat extreem populair is in Rusland, met een gigantisch marktaandeel. Hun fabrieken staan in China en als ze direct daarvandaan leveren, overtreden ze in principe geen sancties.
De sancties hebben ook een extraterritoriale werking in de zin dat Amerikaanse bedrijven niet met die bedrijven mogen handelen en dat ze ook geen gebruik mogen maken van het Amerikaanse bankenstelsel. Dat betekent dus ook dat Nvidia gedwongen kan worden om geen chips meer te leveren aan Palit.
Huawei haalde dat geintje uit met Iran en sindsdien moet Huawei alles met binnenlandse leveranciers doen die niet met de VS handelen (lastiger dan je denkt) en zijn ze vrijwel niet-bestaand meer in het westen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ludewig
@field33P

Feit is gewoon dat er in Rusland volop kaarten beschikbaar zijn, van allerlei merken:

https://ru.microless.com/en/graphic_cards/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik had helemaal nooit gezien dat al die FE kaarten gewoon beschikbaar zijn bij NBB.

Tenminste, de 4070, 4080 en 4090 zijn gewoon op voorraad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:52:
@field33P

Feit is gewoon dat er in Rusland volop kaarten beschikbaar zijn, van allerlei merken:

https://ru.microless.com/en/graphic_cards/
Dat kan uiteraard, maar dat betekent natuurlijk niet dat de geldende sancties niet overtreed worden. Enkel dat er minimaal 1 partij is die mogelijk lak heeft aan de sancties.

Daarnaast lijkt de site waarnaar je linked ook geen Russisch bedrijf te zijn, maar een bedrijf met zetel in de UAE

• MetalSonic
https://azerty.nl/compone...n/nvidia/geforce-rtx-4080

En o.a hier wat aftermarket 4080, de betere / bekendere modellen gaan al snel richting de 1400 euro inclusief

• Ludewig
Dennism schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Dat kan uiteraard, maar dat betekent natuurlijk niet dat de geldende sancties niet overtreed worden. Enkel dat er minimaal 1 partij is die mogelijk lak heeft aan de sancties.

Daarnaast lijkt de site waarnaar je linked ook geen Russisch bedrijf te zijn, maar een bedrijf met zetel in de UAE
Ze leveren gewoon aan Russen hoor. En hier kunnen Russen ook 4090's kopen: https://www.dns-shop.ru/c...ater-out_of_stock&order=6

En ik heb gehoord dat de kaarten in Moskou gewoon volop te verkrijgen zijn, ook al kort na de release.

De bewering was dat het onwaarschijnlijk is dat deze winkel correcte data had vanwege de sancties, maar als de kaarten in Russische webshops liggen, dan is dat geen goed argument. Op zich maakt het dan ook niet uit hoe ze die kaarten krijgen, of dat nu gaat via een truc om de sancties te omzeilen of niet.

• icall5s
MetalSonic schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:13:
https://azerty.nl/compone...n/nvidia/geforce-rtx-4080

En o.a hier wat aftermarket 4080, de betere / bekendere modellen gaan al snel richting de 1400 euro inclusief
FE is al voor 1329 euro te krijgen, dan is er niet veel reden meer voor een STRIX tenzij je de looks/RGB wil.

• MetalSonic
icall5s schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:05:
[...]

FE is al voor 1329 euro te krijgen, dan is er niet veel reden meer voor een STRIX tenzij je de looks/RGB wil.
of stilte, ze hebben ook een Noctua ASUS 4080, helaas wel 1600
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee