Denk dat ze de 2500 euro gezien hebben die megekko vraagt en dachten: daar kan wel wat bij nog
Om eerlijk te zijn denk ik dat je het kan vergeten daar ee MSI Suprim te krijgen nog voor die prijs. Je kan naar mening dan beter kijken naar een alternatief .Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
Krijg net deze mail van Sicomputers
"06-01-2023 heb je bij ons de MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G NVIDIA 24 GB GDDR6X besteld. Helaas is dit product op dit moment uitverkocht en niet te bestellen bij onze leveranciers. Dit betekent dat de levertijd van dit product op dit moment onbekend is. Het kan nog maanden duren voordat wij deze weer kunnen bestellen, als dit tegen die tijd überhaupt weer mogelijk is. Onze excuses hiervoor. Laat het ons weten als je op dit product wilt wachten, je bestelling wilt annuleren of als je een alternatief wilt uitkiezen. "
2.026,50 voor deze: uitvoering: uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G
Ik blij dacht eindelijk de kaart voor MSRP, - wisselkoers, + 21% btw.
Hoe groot achten jullie de kans dat het inderdaad "maanden kan duren" voordat deze kaart weer leverbaar is. Ik lees veel horror verhalen, maar dit was nog ten tijde van de mining boom + covid lockdowns, met bijbehorende gekte.
Alternatieven hebben ze nu niet, heb ik ook geen ruimte voor in mijn kast btw.
edit: link naar pricewatch
Maar dat is hoe ik er over denk
[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 10-01-2023 12:58 ]
Is daarvoor geen 'Dekkingskoop'?Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
"06-01-2023 heb je bij ons de MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G NVIDIA 24 GB GDDR6X besteld. Helaas is dit product op dit moment uitverkocht en niet te bestellen bij onze leveranciers. Dit betekent dat de levertijd van dit product op dit moment onbekend is. Het kan nog maanden duren voordat wij deze weer kunnen bestellen, als dit tegen die tijd überhaupt weer mogelijk is. Onze excuses hiervoor. Laat het ons weten als je op dit product wilt wachten, je bestelling wilt annuleren of als je een alternatief wilt uitkiezen. "
2.026,50 voor deze: uitvoering: uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G
Hoe groot achten jullie de kans dat het inderdaad "maanden kan duren" voordat deze kaart weer leverbaar is. Ik lees veel horror verhalen, maar dit was nog ten tijde van de mining boom + covid lockdowns, met bijbehorende gekte.
@Rem_NL
Wettelijk gezien kun je ze in gebreke stellen en aangeven dat als ze niet binnen redelijke termijn kunnen leveren, je hem elders gaat bestellen en vervolgens de rekening naar hun stuurt. Dus dan koop je hem voor 2500 bij megekko en stuur je de rekening van 474 euro naar SI Computers.
Mogelijke consequentie is wel dat je naar de kantonrechter moet en vermoedelijk doen ze nooit meer zaken met je. Daarnaast beloon je MeGekko ook.
Anders is het een grote gok, want de MSRP-kaarten lijken in relatief kleine aantallen gemaakt te worden en je moet ook maar geloven wat ze zeggen. Het is niet ongebruikelijk in deze branche dat winkels weigeren om te leveren wanneer een product wel bij een leverancier beschikbaar is, maar voor een prijs die de winkel te hoog vind.
Bij lang wachten loop je trouwens ook meer risico dat je je geld kwijtraakt bij een eventueel faillissement van SI.
Wettelijk gezien kun je ze in gebreke stellen en aangeven dat als ze niet binnen redelijke termijn kunnen leveren, je hem elders gaat bestellen en vervolgens de rekening naar hun stuurt. Dus dan koop je hem voor 2500 bij megekko en stuur je de rekening van 474 euro naar SI Computers.
Mogelijke consequentie is wel dat je naar de kantonrechter moet en vermoedelijk doen ze nooit meer zaken met je. Daarnaast beloon je MeGekko ook.
Anders is het een grote gok, want de MSRP-kaarten lijken in relatief kleine aantallen gemaakt te worden en je moet ook maar geloven wat ze zeggen. Het is niet ongebruikelijk in deze branche dat winkels weigeren om te leveren wanneer een product wel bij een leverancier beschikbaar is, maar voor een prijs die de winkel te hoog vind.
Bij lang wachten loop je trouwens ook meer risico dat je je geld kwijtraakt bij een eventueel faillissement van SI.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
@Skyline GT-R ik ga eens een balletje opwerpen. Als ik het zo bekijk zijn de marges op deze kaarten haast astronomisch. 1750 dollar msrp...
@Ludewig Inderdaad, al deze gedachten zijn ook vrijwel gelijk nadat ik vrijdag geen bericht kreeg door mijn hoofd geschoten.
Heb een voorstel gedaan om mij het verschil te doen toekomen, zodat ik deze bij Megekko kan aanschaffen.
Heb een voorstel gedaan om mij het verschil te doen toekomen, zodat ik deze bij Megekko kan aanschaffen.
Dat is wel zonder BTW. Met een wisselkoers van 1,06 en BTW kom ik uit op 1998 euro.Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:53:
@Skyline GT-R ik ga eens een balletje opwerpen. Als ik het zo bekijk zijn de marges op deze kaarten haast astronomisch. 1750 dollar msrp...
Overigens is de MSRP ook maar een bedrag dat door de fabrikant gekozen is. Dat is uiteraard niet de prijs die de winkels betalen.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik durf wel te voorspellen dat het antwoord 'Nee' gaat zijn.Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:56:
Bij Proshop staat een MSI 4090 op voorraad, terwijl je hem niet kan bestellen. Dit begint toch wel erg vreemd te worden.
Heel lang, ik wilde hem bij Azerty bestellen voor 2199, maar is er ook niet meer en verwachten niet enige tijd een leveringRem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
doet proshop wel vaker,beetje vreemde gang van zaken daar
Die heeft zeker wel een paar dagen online gestaan en op voorraad,je had de tijd in elk gevalsacaji schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:17:
[...]
Heel lang, ik wilde hem bij Azerty bestellen voor 2199, maar is er ook niet meer en verwachten niet enige tijd een levering
Punt bij een dekkingskoop is wel dat je zorgvuldig te werk moet gaan (dus mogelijk ook moet controleren of dit geen prijsfout of iets in die strekking is geweest) en dat het 'redelijk en billijk' moet zijn (heerlijk zo'n losse definitie), het product aankopen bij een partij die veel duurder is dan de rest is mogelijk niet 'redelijk en billijk' dus onderzoek zoiets goed voordat je een eventuele dekkingskoop doet. Heb je bijvoorbeeld rechtsbijstand, raadpleeg deze eerst. Was de kaart trouwens op voorraad, of wist je dat je een product kocht dat in ieder geval op dat moment niet leverbaar was.
Je wil immers niet verzanden in juridische procedures, waarbij je ook nog eens de kans hebt nat te gaan voor een flink bedrag mocht je verliezen of slecht ten dele in gelijk gesteld worden.
Je wil immers niet verzanden in juridische procedures, waarbij je ook nog eens de kans hebt nat te gaan voor een flink bedrag mocht je verliezen of slecht ten dele in gelijk gesteld worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 10-01-2023 15:33 ]
Ondertussen is de RTX 4090 FE weer beschikbaar in Frankrijk. Met een Belgisch adres kan je er daar eentje halen.
https://store.nvidia.com/...rer=NVIDIA&gpu=RTX%204090
Daarom was ik dus ook extra zuur, 2000 + overmaken terwijl er een 4090 FE beschikbaar was bij NBB...
Antwoord van Sicomputers gehad dat ze het bedrag met spoed terug willen geven, maar niet het prijsverschil willen betalen t.o.v. megekko (472,50 Euro) Die prijs is sowieso veel te hoog voor dit product maar goed..
Heb verzocht hun leveranciers te contacteren over een nieuwe levering, als die met 2 weken binnen komt dan wacht ik er wel even op. Vind het geen mooie oplossing, beetje een algemene mail sturen dagen nadat ze al wisten dat hij niet meer leverbaar was..
Alleen al de tijd die ik investeer in het constant checken van de (belachelijke Nederlandse prijzen) maakt dit een waardeloze ervaring.
Update: Krijg mijn geld terug met een spoed boeking. Gevalletje jammer maar helaas. Ik denk niet dat ik nog snel zoiets ga doen..
Antwoord van Sicomputers gehad dat ze het bedrag met spoed terug willen geven, maar niet het prijsverschil willen betalen t.o.v. megekko (472,50 Euro) Die prijs is sowieso veel te hoog voor dit product maar goed..
Heb verzocht hun leveranciers te contacteren over een nieuwe levering, als die met 2 weken binnen komt dan wacht ik er wel even op. Vind het geen mooie oplossing, beetje een algemene mail sturen dagen nadat ze al wisten dat hij niet meer leverbaar was..
Alleen al de tijd die ik investeer in het constant checken van de (belachelijke Nederlandse prijzen) maakt dit een waardeloze ervaring.
Update: Krijg mijn geld terug met een spoed boeking. Gevalletje jammer maar helaas. Ik denk niet dat ik nog snel zoiets ga doen..
[ Voor 8% gewijzigd door Rem_NL op 10-01-2023 16:23 ]
Was geen prijsfout hoor, ze hadden beide afgeprijsd (liquid en lucht). Si computers gaf aan mij ook aan dat het scheef ging bij voorraden van leveranciers/ andere webshops e.d. En we hebben het hier over "kortingen" van 10% of minder.Dennism schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:30:
Punt bij een dekkingskoop is wel dat je zorgvuldig te werk moet gaan (dus mogelijk ook moet controleren of dit geen prijsfout of iets in die strekking is geweest) en dat het 'redelijk en billijk' moet zijn (heerlijk zo'n losse definitie), het product aankopen bij een partij die veel duurder is dan de rest is mogelijk niet 'redelijk en billijk' dus onderzoek zoiets goed voordat je een eventuele dekkingskoop doet. Heb je bijvoorbeeld rechtsbijstand, raadpleeg deze eerst. Was de kaart trouwens op voorraad, of wist je dat je een product kocht dat in ieder geval op dat moment niet leverbaar was.
Ze zijn nu ook te koop op de Nederlandse site voor €1,869.00Skyline GT-R schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:36:
Ondertussen is de RTX 4090 FE weer beschikbaar in Frankrijk. Met een Belgisch adres kan je er daar eentje halen.
edit: je wordt doorgelinkt naar NBB en daar is hij niet meer beschikbaar.... vreemd...
[ Voor 30% gewijzigd door Xatarian op 10-01-2023 16:58 ]
Die geeft gewoon de gekende NBB UUPS voor de RTX 4090 FEXatarian schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Ze zijn nu ook te koop op de Nederlandse site voor €1,869.00
https://store.nvidia.com/...03070~1,RTX%203060%20Ti~1
Tis wel slecht gesteld met de NL shops en videokaarten. Prijzen die maar wijzigen en bestellingen die niet nagekomen worden.
(regelmatig komt proshop en si langs hier met vage dingen), soms als je bij Azerty in de zoekbalk iets vind staat er bijvoorbeeld 7900xtx 1299, klik je er op staat bij het product een veel hogere prijs, beide dus op hun eigen website.
Dan hebben we megekko die de laatste lanceringen steevast een uur of langer afwacht zodat ze kunnen zien wat de concurrentie vraagt en hoe snel ze uitverkopen, dan kan de prijs nog wat omhoog...
Alternate vind ik bijna nooit nieuwe dingen op voorraad en informatique ook niet, meestal pas als de markt weer wat rustiger wordt.
Zijn er nog goede shops over?
Tis toch bijzonder dat er hier zoveel mensen uit het buitenland moeten bestellen om een redelijke prijs te krijgen?
(regelmatig komt proshop en si langs hier met vage dingen), soms als je bij Azerty in de zoekbalk iets vind staat er bijvoorbeeld 7900xtx 1299, klik je er op staat bij het product een veel hogere prijs, beide dus op hun eigen website.
Dan hebben we megekko die de laatste lanceringen steevast een uur of langer afwacht zodat ze kunnen zien wat de concurrentie vraagt en hoe snel ze uitverkopen, dan kan de prijs nog wat omhoog...
Alternate vind ik bijna nooit nieuwe dingen op voorraad en informatique ook niet, meestal pas als de markt weer wat rustiger wordt.
Zijn er nog goede shops over?
Tis toch bijzonder dat er hier zoveel mensen uit het buitenland moeten bestellen om een redelijke prijs te krijgen?
[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 10-01-2023 17:27 ]
Er word hier weer lekker gefantaseerd zie ik al. Megekko had de 4070 ti eagle oc met de launch keurig op de msrp van 909 euro tot diep in de avond staan. Nu helaas uitverkocht....
[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 10-01-2023 18:27 ]
https://www.megekko.nl/pr...90-O24G-GAMING-Videokaartstylezzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:26:
Er word hier weer lekker gefantaseerd zie ik al. Megekko had de 4070 ti eagle oc met de launch keurig op de msrp van 909 euro tot diep in de avond staan. Nu helaas uitverkocht....
dit ook msrp? 😆
Die niet. Deze wel
rog is ook geen msrp model... dat zou een tuf moeten zijn geloof ik.
uitvoering: MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC
uitvoering: MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC
[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 10-01-2023 18:37 ]
Deze prijs is overduidelijk geen 'kennelijke vergissing,' dus een prijsfout is het niet. Als ze zelf al aangeven dat ze binnen een redelijke termijn niet kunnen leveren gaan ze het ook niet winnen op het ze niet geven van voldoende tijd om te leveren, lijkt me. De hoge prijs bij Megekko is ook de enige prijs, dus ze kunnen je ook niet verwijten dat je niet de goedkoopste pakt.Dennism schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:30:
Punt bij een dekkingskoop is wel dat je zorgvuldig te werk moet gaan (dus mogelijk ook moet controleren of dit geen prijsfout of iets in die strekking is geweest) en dat het 'redelijk en billijk' moet zijn (heerlijk zo'n losse definitie), het product aankopen bij een partij die veel duurder is dan de rest is mogelijk niet 'redelijk en billijk' dus onderzoek zoiets goed voordat je een eventuele dekkingskoop doet.
Maar ik ben inderdaad geen advocaat
Ze hebben de prijs erop gegooid zonder marge erop te nemen, daarom doen ze alsof ze niet kunnen leveren, klant komt laatste bij zo webshops, gewoon links laten liggen in het vervolg!Ludewig schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Deze prijs is overduidelijk geen 'kennelijke vergissing,' dus een prijsfout is het niet. Als ze zelf al aangeven dat ze binnen een redelijke termijn niet kunnen leveren gaan ze het ook niet winnen op het ze niet geven van voldoende tijd om te leveren, lijkt me. De hoge prijs bij Megekko is ook de enige prijs, dus ze kunnen je ook niet verwijten dat je niet de goedkoopste pakt.
Balen, maar je kan ongeveer het volgende scenario verwachten in dit geval.Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
Wanneer slcomputers weer 'voorraad' krijgt dan zullen ze deze GPU duurder te koop zetten en bij jou nog steeds niet leveren. Bron? Persoonlijke ervaring met bij hen bestelde GPU. Ik denk inmiddels dat ze het niet eens 'expres' doen maar dat het gewoon een brevet van onvermogen is omdat hun inkoop/inventaris systemen achter de feiten aan lopen en data krijgen van derden. Dus ik zou je verlies nemen in dit geval.
Ik zie net dat bij LDLC deze kaart binnen 1-2 weken verwacht wordt, wel aan de 2400€..
https://www.ldlc.com/en/product/PB00520076.html
Ik heb mijn verlies inmiddels genomen idd, en er is toegezegd een spoed boeking te doen. Ik koop wel een nieuwe case en ga wel hunten voor de founders edition. De kaart van MSI is ook weer niet zo indrukwekkend dat hij meer dan 200 euro waard is.Lord_Dain schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Balen, maar je kan ongeveer het volgende scenario verwachten in dit geval.
Wanneer slcomputers weer 'voorraad' krijgt dan zullen ze deze GPU duurder te koop zetten en bij jou nog steeds niet leveren. Bron? Persoonlijke ervaring met bij hen bestelde GPU. Ik denk inmiddels dat ze het niet eens 'expres' doen maar dat het gewoon een brevet van onvermogen is omdat hun inkoop/inventaris systemen achter de feiten aan lopen en data krijgen van derden. Dus ik zou je verlies nemen in dit geval.
Ik zie net dat bij LDLC deze kaart binnen 1-2 weken verwacht wordt, wel aan de 2400€..
https://www.ldlc.com/en/product/PB00520076.html
Bovendien zijn de de msi's capped op 500w, niet zo interessant tov founders of strix voor dat geld.Rem_NL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:59:
[...]
Ik heb mijn verlies inmiddels genomen idd, en er is toegezegd een spoed boeking te doen. Ik koop wel een nieuwe case en ga wel hunten voor de founders edition. De kaart van MSI is ook weer niet zo indrukwekkend dat hij meer dan 200 euro waard is.
Klopt. Ook de rtx 4070 ti kwam veel later online dan bij anderen, en idd raakte die niet uitverkocht en verkocht zelfs erg slecht en dus dan ook ineens geen prijsverhoging bij megekko. Prima voorbeeld. En ik had het dus over kaarten die bij launch WEL verkochten en het feit dat ze dus heel bewust tegenwoordig wachten met droppen.stylezzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:26:
En ja, als er stock is (en vooral ook bij andere shops) hebben ze soms prima prijzen. Zijn kaarten populair? Dan is megekko wel weer duur tot extreem duur. Kijk ff bij de Amd xfx merc kaarten bijv.
ben je van plan om te extra te gaan overclocken n,ja dan kan heb je wat dat er geen limiet is van 500watt maar anders ga je nooit aan die 500 watt komen.Light21M schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:00:
[...]
Bovendien zijn de de msi's capped op 500w, niet zo interessant tov founders of strix voor dat geld.
limiet is overgens 520 watt als ik het goed zie
[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 10-01-2023 19:19 ]
Ik denk dat we langs elkaar praten? Die 4070 ti eagle stond gewoon vanaf 15 uur te koop vorige week. En blijkbaar zijn ze nog verkocht ook... want nu zijn ze op.meljor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:05:
[...]
Klopt. Ook de rtx 4070 ti kwam veel later online dan bij anderen, en idd raakte die niet uitverkocht en verkocht zelfs erg slecht en dus dan ook ineens geen prijsverhoging bij megekko. Prima voorbeeld. En ik had het dus over kaarten die bij launch WEL verkochten en het feit dat ze dus heel bewust tegenwoordig wachten met droppen.
En ja, als er stock is (en vooral ook bij andere shops) hebben ze soms prima prijzen. Zijn kaarten populair? Dan is megekko wel weer duur tot extreem duur. Kijk ff bij de Amd xfx merc kaarten bijv.
offtopic:
ik denk dat je deze 7900 bedoeld? Volgens mij hebben ze die niet eens liggen?
uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition
[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 10-01-2023 19:22 ]
Klopt, die bedoel ik en ook de xt versie voor 1400...stylezzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:19:
[...]
Ik denk dat we langs elkaar praten? Die 4070 ti eagle stond gewoon vanaf 15 uur te koop vorige week. En blijkbaar zijn ze nog verkocht ook... want nu zijn ze op.
offtopic:
En iedere launch van de afgelopen 2+ jaar zijn ze later geweest dan de andere shops met "prijzen nog onbekend" en dan een half uur of later online komen met hogere prijzen, geloof me.
Ik ben voorzien, dus dat is het niet. Vind het gewoon bizar en vooral jammer. Ben ook zeker niet anti: bestel er verder juist graag en ben altijd goed behandeld, ook na een retour.
Vind gewoon de videokaarten handel daar erg teleurstellend (met name highend). En dat menigeen hier uit het buitenland moet halen zegt toch ook wel wat over de webshops hier.
Dus omdat ze dat 2 jaar geleden deden doen ze dat nu ook? Nee sorry... ik heb afgelopen donderdag de launch gevolgt en het hele spul kwam keurig om 15 uur beschikbaar. Maar goed... het is nogal hype om over de hedendaagse gpu prijzen te zeuren. Dus het zal wel.meljor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:32:
[...]
Klopt, die bedoel ik en ook de xt versie voor 1400...
En iedere launch van de afgelopen 2+ jaar zijn ze later geweest dan de andere shops met "prijzen nog onbekend" en dan een half uur of later online komen met hogere prijzen, geloof me.
Ik ben voorzien, dus dat is het niet. Vind het gewoon bizar en vooral jammer. Ben ook zeker niet anti: bestel er verder juist graag en ben altijd goed behandeld, ook na een retour.
Vind gewoon de videokaarten handel daar erg teleurstellend (met name highend). En dat menigeen hier uit het buitenland moet halen zegt toch ook wel wat over de webshops hier.
Ik hou het aardig bij en bij de rx7000 en rtx 4080 was het precies zo, en bij de rx6000 ook.
En het gaat niet om het zeuren, gaat om de trend die nogal negatief is.
En trouwens, gigabyte is de enige die wat vingers getikt heeft over het prijsverhogen, waarschijnlijk mede de reden dat de Eagle goedkoper was. Logisch ook toch, bijvoorbeeld de strix kaarten van Asus die her en der 600! Euro meer moesten kosten (rtx 4090) gaat toch nergens meer over?
Nu hou ik op
En trouwens, gigabyte is de enige die wat vingers getikt heeft over het prijsverhogen, waarschijnlijk mede de reden dat de Eagle goedkoper was. Logisch ook toch, bijvoorbeeld de strix kaarten van Asus die her en der 600! Euro meer moesten kosten (rtx 4090) gaat toch nergens meer over?
Nu hou ik op
Ach, de situatie is al heel veel beter als een half jaar geleden denk ik dan. Je kunt nu voor onder de 1000 euro zat 4070 ti's vinden, die dezelfde performance bieden als een 3090 ti die na de zomer voor 1300-1400 euro over de toonbank ging. 4080 is te kust en te keur te vinden... en ook de 4090 kost je geen slapeloze nachten meer om voor +/- 2000 op de kop te tikken.meljor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:44:
Ik hou het aardig bij en bij de rx7000 en rtx 4080 was het precies zo, en bij de rx6000 ook.
Nu hou ik op
En nu ga ik gamen
Die zaken kunnen inderdaad voor TS spreken, echter dat er maar 1 andere bekende prijs is (zie ik nu ook inderdaad, ik dacht dat deze kaart wel bij meerdere shops verkrijgbaar zou zijn), en die ligt schijnbaar bijna €500 (ofwel 22%) hoger dan dat TS heeft willen betalen kan weer in zijn nadeel zijn.Ludewig schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Deze prijs is overduidelijk geen 'kennelijke vergissing,' dus een prijsfout is het niet. Als ze zelf al aangeven dat ze binnen een redelijke termijn niet kunnen leveren gaan ze het ook niet winnen op het ze niet geven van voldoende tijd om te leveren, lijkt me. De hoge prijs bij Megekko is ook de enige prijs, dus ze kunnen je ook niet verwijten dat je niet de goedkoopste pakt.
Het grootste probleem met een dekkingskoop is dat de criteria vrij vaag zijn (wat is zorgvuldig, wat is redelijk, wat is billijk en dat kan ook nog verschillen per rechter uiteraard), en wanneer de andere partij niet meewerkt je vrijwel altijd een onzekere rechtsgang moet voeren om te kijken of je gelijk had of niet.
Zeker bij dit soort bedragen kan dat voor TS een flink risico zijn, tenzij hij als het op aan komt gewoon bereid is €2500+ voor die kaart te betalen.
Ik kan je mee delen dat ik 1870 euro al veel te veel vind voor deze kaart, maar met water koeling (wat in dit geval niet echt lijdt tot veel betere prestaties of heel veel koelere onderdelen) was ik inderdaad wel bereid om er zo'n 9% meer voor te betalen (160 euro).Dennism schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:46:
[...]
Die zaken kunnen inderdaad voor TS spreken, echter dat er maar 1 andere bekende prijs is (zie ik nu ook inderdaad, ik dacht dat deze kaart wel bij meerdere shops verkrijgbaar zou zijn), en die ligt schijnbaar bijna €500 (ofwel 22%) hoger dan dat TS heeft willen betalen kan weer in zijn nadeel zijn.
Het grootste probleem met een dekkingskoop is dat de criteria vrij vaag zijn (wat is zorgvuldig, wat is redelijk, wat is billijk en dat kan ook nog verschillen per rechter uiteraard), en wanneer de andere partij niet meewerkt je vrijwel altijd een onzekere rechtsgang moet voeren om te kijken of je gelijk had of niet.
Zeker bij dit soort bedragen kan dat voor TS een flink risico zijn, tenzij hij als het op aan komt gewoon bereid is €2500+ voor die kaart te betalen.
Ik ben wel een beetje klaar met Nvidia en Nederlandse webshops. Ook wel een beetje klaar met AMD, maar die zijn niet zo regel zuchtig en dwangmatig als Nvidia, die pas op de dag van de launch de adviesprijs doorgeeft aan de partners.
Persoonlijk zie ik het niet zitten om voor 500 euro naar het gerecht te gaan om mijn gelijk te krijgen (als ik het al kan krijgen). Ik heb mijn les geleerd, alleen nog maar kleine aankopen via webshops.
Het zal me ook niets verbazen als met 2 weken sicomputers deze weer in de winkel heeft liggen en er dan 2200+ euro voor gaat vragen..
Sorry maar er wordt hier alles behalve gefantaseerd. Wat er gezegd wordt klopt gewoon, dat ze de chips die veel minder gewild zijn voor de juiste prijzen verkopen zegt niets. De 4090 is tot nu toe de beste in prijs en prestaties en Megekko vroeg een paar uur na launch al hele gekke prijzen. (Launch was even normaal en toen dachten ze dat ze beter meer winst konden pakken)stylezzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:26:
Zelf heb ik eind november mijn 4090 kunnen kopen in Frankrijk. Weet niet wat er daarna speelde maar ik weet wel dat de 4080, 4070 e.d. niet echt populair zijn door de prijzen.
Waarom zou men op dit forum uberhaupt gaan fantaseren over een webshop? De gemiddelde Tweaker is volgens mij hier om elkaar te helpen/informeren...
Was je wel bij de 4090 launch? Ik herinner me nog dat Megekko 2600+ voor een Suprim wilde en 3000 voor een Strix; en ook hele hoge prijzen voor kaarten die tegen MSRP moesten zitten..
Nu is de markt al veel stabieler qua voorraden en dus prijzen dus het maakt nu niets meer uit.
[ Voor 12% gewijzigd door GTX404 op 11-01-2023 23:27 ]
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu
Een 4070 TI (prestaties 3090 TI?) voor 919,- heerlijke prijzen als je al een tijd in dit topic zit.
Een 4070 TI (prestaties 3090 TI?) voor 919,- heerlijke prijzen als je al een tijd in dit topic zit.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
dat is precies wat ik bedoel. aan de hand van wat herinneringen uit het verleden worden nu ook allerlei beweringen gedaan.GTX404 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:24:
[...]
Sorry maar er wordt hier alles behalve gefantaseerd. Wat er gezegd wordt klopt gewoon, dat ze de chips die veel minder gewild zijn voor de juiste prijzen verkopen zegt niets. De 4090 is tot nu toe de beste in prijs en prestaties en Megekko vroeg een paar uur na launch al hele gekke prijzen. (Launch was even normaal en toen dachten ze dat ze beter meer winst konden pakken)
Zelf heb ik eind november mijn 4090 kunnen kopen in Frankrijk. Weet niet wat er daarna speelde maar ik weet wel dat de 4080, 4070 e.d. niet echt populair zijn door de prijzen.
Waarom zou men op dit forum uberhaupt gaan fantaseren over een webshop? De gemiddelde Tweaker is volgens mij hier om elkaar te helpen/informeren...
Was je wel bij de 4090 launch? Ik herinner me nog dat Megekko 2600+ voor een Suprim wilde en 3000 voor een Strix; en ook hele hoge prijzen voor kaarten die tegen MSRP moesten zitten..
Nu is de markt al veel stabieler qua voorraden en dus prijzen dus het maakt nu niets meer uit.
Je ziet het ook aan de reviews van Jayz2cents en Gamersnexus van de 4070Ti, het liefste boren ze Nvidia de grond in maar je ziet ook aan hun body language dat ze niet overtuigd lijken.. de acceptatie komt langzaam dat dit de nieuwe prijzen worden (en blijven). Denk dat er pas weer iets spannends zou gebeuren als er een andere speler de GPU markt betreedt.stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:11:
[...]
dat is precies wat ik bedoel. aan de hand van wat herinneringen uit het verleden worden nu ook allerlei beweringen gedaan.Maar goed, heel erg veel spannends is er nu niet.
Ze hebben wel een goed punt dat Nvidia heeft geprobeerd die 4070Ti in de markt te zetten als 4080 én nog eens 100USD duurder, dat dan weer wel, daar is Nvidia gelukkig op teruggekomen
Het 'verleden' wat je noemt is ook niet zo lang geleden he, we hebben het over oktober/november/december. Toen ik eind novemver rond de 28e mijn kaart in Frankrijk kocht kwam dit ook door de genoemde prijzen/problemen. Ik koop liever hier bij Megekko of Azerty, maar LDLC was liever tegen onsstylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:11:
[...]
dat is precies wat ik bedoel. aan de hand van wat herinneringen uit het verleden worden nu ook allerlei beweringen gedaan.Maar goed, heel erg veel spannends is er nu niet.
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Ondertussen kan je in Frankrijk een MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G halen voor 1990,90EUR
https://www.rueducommerce...go-msi-3419222-18279.html
https://www.rueducommerce...go-msi-3419222-18279.html
Dat zie ik vanwege de slechte verkopen toch echt niet gebeuren.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:23:
[...]
de acceptatie komt langzaam dat dit de nieuwe prijzen worden (en blijven).
Uiteindelijk betekent daadwerkelijke acceptatie van stagnerende prijs/prestatie dat de meeste consumenten zich gaan aanpassen door niet meer of veel minder te gaan upgraden, en de GPU pas te vervangen als deze kapot gaat.
Wanneer de balans tussen vraag en de productiecapaciteit van chips weer een beetje hersteld is, wat dit jaar lijkt te gebeuren, is het in niemand's belang wanneer consumenten ophouden met upgraden.
Je moet iets om klikjes en views te trekken. Momenteel is dat vooral hard roepen dat het allemaal te duur is, pure sensatie. Zelfs HWI maakt zich er schuldig aan tegenwoordigLord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:23:
[...]
Je ziet het ook aan de reviews van Jayz2cents en Gamersnexus van de 4070Ti, het liefste boren ze Nvidia de grond in maar je ziet ook aan hun body language dat ze niet overtuigd lijken.. de acceptatie komt langzaam dat dit de nieuwe prijzen worden (en blijven). Denk dat er pas weer iets spannends zou gebeuren als er een andere speler de GPU markt betreedt.
Ze hebben wel een goed punt dat Nvidia heeft geprobeerd die 4070Ti in de markt te zetten als 4080 én nog eens 100USD duurder, dat dan weer wel, daar is Nvidia gelukkig op teruggekomen
Het is toch gewoon logisch dat men aandacht besteed aan een flinke prijsverhoging?stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Je moet iets om klikjes en views te trekken. Momenteel is dat vooral hard roepen dat het allemaal te duur is, pure sensatie. Zelfs HWI maakt zich er schuldig aan tegenwoordigGewoon gedegen reviews zonder een sneer over het prijsniveau leest niemand meer denk ik
Zeker, als dat een objectieve mening is kan dat. Maar als er pek met veren word gegooid zonder dat men daadwerkelijk alle feiten meeneemt word het toch een beetje riooljournalistiek.....Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:15:
[...]
Het is toch gewoon logisch dat men aandacht besteed aan een flinke prijsverhoging?
Alle feiten kun je sowieso niet meenemen omdat Nvidia weigert om transparant te zijn. Maar aan alle kanten liegen ze of zijn er indicaties dat ze liegen, dus...
Mooie prijzen inderdaad! Vergeet alleen niet dat de 3090 Ti wel het dubbele aan VRAM aan boord heeftJDx schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:17:
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu
🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Waarom moet een bedrijf volgens jou transparant zijn @Ludewig ?
Ik ken er zelf maar weinig en ik neem er bij de meeste mijn producten/diensten af...
Dat ze alles doen om de winst te optimaliseren lijkt me duidelijk.
Waar ik echter afhaak is het eeuwige gezeur er over. Mensen die geen 1k of meer willen uitgeven aan een GPU kunnen toch ook een goedkopere GPU kopen? GPU is slechts voor een enkeling een primaire levensbehoefte voor de meesten van ons is het een luxe probleem.
Ik ken er zelf maar weinig en ik neem er bij de meeste mijn producten/diensten af...
Dat ze alles doen om de winst te optimaliseren lijkt me duidelijk.
Waar ik echter afhaak is het eeuwige gezeur er over. Mensen die geen 1k of meer willen uitgeven aan een GPU kunnen toch ook een goedkopere GPU kopen? GPU is slechts voor een enkeling een primaire levensbehoefte voor de meesten van ons is het een luxe probleem.
Ik ben het met je eens, en zeker in een vacuum heb je 100% gelijk.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Waar men denk ik moeite mee heeft echter is dat de situatie in het verleden anders was. Dat de high end videokaarten geen 650,- meer kosten betekent dat mensen er gevoelsmatig op achteruit gaan, ook al is dat absoluut gezien niet zo. En als er iets is waar de mens moeite mee heeft, is het gevoel te hebben een stap terug te moeten doen.
Videokaarten zijn een luxe artikel, en de prijs ervan wordt in grote mate bepaald door het koopgedrag van de consument. Welkom in de vrije markt!
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Die was ook niet per se bedoeld voor het gaming publiek. Zonder Ti ook al niet.p0st schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Mooie prijzen inderdaad! Vergeet alleen niet dat de 3090 Ti wel het dubbele aan VRAM aan boord heeft
Ben benieuwd naar de 4070 en vooral de 4060 prijs. Heb nu geen nieuwe kaart nodig, maar over een (half) jaartje ofzo wil er best wat dikkers in hebben, zit nu met een 3060 Ti die me nog 770,- heeft gekost.
Prima kaartje hoor, maar gaat de goede kant op zo.
Het hoeft niet, maar dan moet @stylezzz ook niet klagen dat de reviewers niet alle feiten presenteren, wanneer ze die feiten niet krijgen van de bedrijven.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:43:
Waarom moet een bedrijf volgens jou transparant zijn @Ludewig ?
Wanneer de feiten die we wel weten ook niet kloppen met de beweringen van het bedrijf en de marketing van bedrijven sowieso zwaar misleidend is, is het ook niet vreemd dat men het gevoel heeft dat men gewoon voorgelogen wordt en met pek en veren gaat gooien.
Maar als ze inderdaad alles doen voor de winst, waaronder ook allerlei immoreel gedrag, dan is het toch logisch dat er met pek en veren wordt gegooid? Wie wordt er niet boos als mensen zich als een psychopaat gedragen, ten koste van anderen?Dat ze alles doen om de winst te optimaliseren lijkt me duidelijk.
Het grote probleem is de stagnatie, waardoor je er dan ook niet of nauwelijks op vooruit gaat als je een tier (of meerdere) omlaag gaat. Ik wil gewoon net als in het verleden een redelijke stap vooruit per generatie in prijs/prestatie. Ik begrijp best dat de toename in prijs/prestatie van de productieprocessen afneemt, maar de stagnatie van de prijs/prestatie is veel erger dan dat.Waar ik echter afhaak is het eeuwige gezeur er over. Mensen die geen 1k of meer willen uitgeven aan een GPU kunnen toch ook een goedkopere GPU kopen?
Alles wijst er trouwens juist op dat het in elk geval Nvidia is gelukt om een stevige sprong te maken in prestaties per mm2 chip. We kunnen ook gewoon berekenen wat de kostprijs grofweg is per chip en dan kom je bij lange na niet aan de prijsverhogingen, tenzij Nvidia bij Ampere geld toe kreeg van Samsung per afgenomen chip. Niet bepaald waarschijnlijk.
Overigens hebben lagere tiers vaak een mindere bus en minder geheugen, waardoor ze in bepaalde opzichten ook (flink) onderdoen voor een hogere tier. Zo lijkt de 4070 Ti onder te doen voor de 3080 bij VR.
Mensen kopen ieder jaar of 2 jaar een telefoon van 1000+ maar een GPU mag dat niet kosten ? De 4090 is gewoon mega snel en als mensen het kopen waarom niet ? Als je het niet kan of wil betalen, dan koop je het toch niet ?
De 4090 is zoals de 8800 ultra destijds was, niks kwam in de buurt van die kaart, vandaar ook de prijs toen.
De 4090 is zoals de 8800 ultra destijds was, niks kwam in de buurt van die kaart, vandaar ook de prijs toen.
[ Voor 20% gewijzigd door Cyclonic op 12-01-2023 14:56 ]
Als mijn kaart nu ontploft (Gigabyte 1660 Super) en ik hem zou vervangen, dan betaal ik een absurde 50% meer voor exact hetzelfde model en ook een stuk meer voor een kaart met vrijwel dezelfde prestaties van 1 generatie nieuwer (3050).Blaat schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Dat de high end videokaarten geen 650,- meer kosten betekent dat mensen er gevoelsmatig op achteruit gaan, ook al is dat absoluut gezien niet zo.
Dus absoluut gezien is de markt er voor een Nvidia koper wel degelijk op achteruit gegaan voor iemand met een identiek budget.
Natuurlijk was er wel inflatie en is er een zwakkere euro, maar als ik dat meereken dan kom ik op z'n best op stagnatie. Gezien de toename in prijzen tot nu toe, wordt de prijs van de 4050 vermoedelijk een stuk hoger en kun je vermoedelijk niet eens meer een stap lager in dezelfde productlijn. Het is maar de vraag of Nvidia er iets onder gaat introduceren, zoals de 1660 Super al een Turing-variant was zonder bepaalde features, en zo ja, wat je dan gaat inleveren.
1660 super is nog gewoon te krijgen voor 275 euro? Lijkt me sterk dat jij hem voor 140 euro hebt kunnen kopen nieuw.... 3050 is inderdaad een stukje duurder, maar dan heb je ook de voordelen van RTX etc.Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:03:
[...]
Als mijn kaart nu ontploft (Gigabyte 1660 Super) en ik hem zou vervangen, dan betaal ik een absurde 50% meer voor exact hetzelfde model en ook een stuk meer voor een kaart met vrijwel dezelfde prestaties van 1 generatie nieuwer (3050).
Dus absoluut gezien is de markt er voor een Nvidia koper wel degelijk op achteruit gegaan voor iemand met een identiek budget.
Natuurlijk was er wel inflatie en is er een zwakkere euro, maar als ik dat meereken dan kom ik op z'n best op stagnatie. Gezien de toename in prijzen tot nu toe, wordt de prijs van de 4050 vermoedelijk een stuk hoger en kun je vermoedelijk niet eens meer een stap lager in dezelfde productlijn. Het is maar de vraag of Nvidia er iets onder gaat introduceren, zoals de 1660 Super al een Turing-variant was zonder bepaalde features, en zo ja, wat je dan gaat inleveren.
uitvoering: MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC
[ Voor 6% gewijzigd door stylezzz op 12-01-2023 15:11 ]
De meeste mensen kopen geen elke twee jaar een telefoon van meer dan duizend euro. Wanneer je de pricewatch sorteert op meest bekeken telefoons dan kost de topper 300 euro en staat er ook maar 1 telefoon van meer dan 1000 euro in de top 10. Daarnaast wijst consumentenonderzoek er op dat telefoons gemiddeld 2,5 tot 3 jaar meegaan en dus geen 2 jaar.Cyclonic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:55:
Mensen kopen ieder jaar of 2 jaar een telefoon van 1000+ maar een GPU mag dat niet kosten
Met zo'n onware generalisatie zorg je er alleen maar voor dat ik je bijdrage totaal niet serieus kan nemen.
Dat doe ik ook niet, maar jij gaat er niet over waar ik wel of niet over mag klagen.Als je het niet kan of wil betalen, dan koop je het toch niet ?
Ik zei exact hetzelfde model. De Gigabyte versie kost nu 360, wat 50% meer is dan de 230 die ik betaald heb.stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:11:
[...]
1660 super is nog gewoon te krijgen voor 275 euro?
Ik weet niet hoeverre de MSI ervan verschilt, maar hij kost sowieso meer dan ik betaald heb. Dus het is nog steeds zo dat in absolute zin, je nu meer kwijt bent voor dezelfde prestaties.
Yep... Zeker in het wat lagere segment zit ook weinig of geen ontwikkeling meer lijkt wel. Althans... na 4050/4060 denk ik niet dat er ineens een 4030 gaat komen in de nabije toekomst. Ik denk dat nvidia dat gewoon langzaam laat dooretteren met de 1650/1660 of 2060.... (zeg sub 300 euro)Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Ik zei exact hetzelfde model. De Gigabyte versie kost nu 360, wat 50% meer is dan de 230 die ik betaald heb.
Ik weet niet hoeverre de MSI ervan verschilt, maar hij kost sowieso meer dan ik betaald heb. Dus het is nog steeds zo dat in absolute zin, je nu meer kwijt bent voor dezelfde prestaties.
Denk dat het meer komt door de prijzen als je die vergelijkt met RTX3000 behalve de 4090/3090. Ik heb niet veel klachten gezien over de prijs van de 4090 t.o.v. de 3090. Het heeft meer te maken met wel/niet redelijke prijsverhoging als je het mij vraagt. Zelf heb ik gelukkig nooit moeite gehad met de aankoop van luxe producten en ik blijf ze kopen voor mijn hobby. Daarom heb ik een 4090 aangeschaft.Blaat schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Ik ben het met je eens, en zeker in een vacuum heb je 100% gelijk.
Waar men denk ik moeite mee heeft echter is dat de situatie in het verleden anders was. Dat de high end videokaarten geen 650,- meer kosten betekent dat mensen er gevoelsmatig op achteruit gaan, ook al is dat absoluut gezien niet zo. En als er iets is waar de mens moeite mee heeft, is het gevoel te hebben een stap terug te moeten doen.
Videokaarten zijn een luxe artikel, en de prijs ervan wordt in grote mate bepaald door het koopgedrag van de consument. Welkom in de vrije markt!
Maar waar ik zelf ook problemen mee heb is de manier waarop Nvidia bepaalde dingen doet, ik geloof ook niet dat de prijsverhoging van 3080->4080 en 3070 Ti -> 4070 Ti realistisch is. En vergeet niet dat ze die laatste als een XX80 kaart op de markt wilden zetten tegen een nog hogere prijs! Er zit dus behoorlijk marge in aangezien ze het nu al met $100 verlaagd hebben; en gezien de situatie moeten ze nog ruimte hebben voor eventuele 'promoties'/kortingen dus er zit nog heel wat rek in als je het mij vraagt.
Probleem is niet zo zeer specifiek het uitgeven van bepaald bedrag, maar meer het uitgeven van een bedrag aan X product wat het wel/niet waard is. De lol is er allang vanaf wanneer je als (bewuste) consument eigenlijk wel weet dat X product voor 1400 euro eigenlijk maar max 1000-1100 euro zou moeten kosten (MSRP incl. btw).
Zelf ben ik eigenlijk meteen voor de 4090 gegaan omdat de 4080 ruk was. Vorige generatie was het weer 3080 of 3090 maar voor de prijs en wat ik toen nodig had ben ik toch maar voor een 3080 gegaan terwijl ik stiekem wel een 3090 wilde en kon kopen. Nu is het juist andersom; beide kaarten doen wat ik wil; de 4090 stukken beter en zit meer rek in; maar het kleine prijsverschil was de reden dat ik niet eens heb nagedacht over een 4080.
Anders weet iedereen wel dat alles elk jaar wel duurder wordt in de tech industrie
[ Voor 3% gewijzigd door GTX404 op 12-01-2023 15:49 ]
SSD's zijn alleen maar goedkoper geworden?GTX404 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Denk dat het meer komt door de prijzen als je die vergelijkt met RTX3000 behalve de 4090/3090. Ik heb niet veel klachten gezien over de prijs van de 4090 t.o.v. de 3090. Het heeft meer te maken met wel/niet redelijke prijsverhoging als je het mij vraagt. Zelf heb ik gelukkig nooit moeite gehad met de aankoop van luxe producten en ik blijf ze kopen voor mijn hobby. Daarom heb ik een 4090 aangeschaft.
Maar waar ik zelf ook problemen mee heb is de manier waarop Nvidia bepaalde dingen doet, ik geloof ook niet dat de prijsverhoging van 3080->4080 en 3070 Ti -> 4070 Ti realistisch is. En vergeet niet dat ze die laatste als een XX80 kaart op de markt wilden zetten tegen een nog hogere prijs! Er zit dus behoorlijk marge in aangezien ze het nu al met $100 verlaagd hebben; en gezien de situatie moeten ze nog ruimte hebben voor eventuele 'promoties'/kortingen dus er zit nog heel wat rek in als je het mij vraagt.
Probleem is niet zo zeer specifiek het uitgeven van bepaald bedrag, maar meer het uitgeven van een bedrag aan X product wat het wel/niet waard is. De lol is er allang vanaf wanneer je als (bewuste) consument eigenlijk wel weet dat X product voor 1400 euro eigenlijk maar max 1000-1100 euro zou moeten kosten (MSRP incl. btw).
Zelf ben ik eigenlijk meteen voor de 4090 gegaan omdat de 4080 ruk was. Vorige generatie was het weer 3080 of 3090 maar voor de prijs en wat ik toen nodig had ben ik toch maar voor een 3080 gegaan terwijl ik stiekem wel een 3090 wilde en kon kopen. Nu is het juist andersom; beide kaarten doen wat ik wil; de 4090 stukken beter en zit meer rek in; maar het kleine prijsverschil was de reden dat ik niet eens heb nagedacht over een 4080.
Anders weet iedereen wel dat alles elk jaar wel duurder wordt in de tech industrieDe meesten hier upgraden al jaren; van prijzen van 500 euro tot 1000 dus dat is niets nieuws.
Het grootste probleem is dat veel mensen dus denken van 'ah, 3070 ti kost 750-800 euro'... en dan ineens een 4070 ti zien voor 900-1000 euro en dan denken dat ze afgezet worden. Ik zie een 4070 ti als een soort vervanger voor de 3090 ti qua performance, die zo'n beetje EOL ging na de zomer voor 1300-1400 euro.
Maar als je het zo bekijkt gaan we er ook niet op vooruit. De voornaamste reden van innovatie is dat een product in hetzelfde segment als de vorige generatie net zo goed presteert als een tier of 2 hoger in de vorige generatie voor een redelijke prijsverhoging of dezelfde prijs.stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:53:
[...]
SSD's zijn alleen maar goedkoper geworden?
Het grootste probleem is dat veel mensen dus denken van 'ah, 3070 ti kost 750-800 euro'... en dan ineens een 4070 ti zien voor 900-1000 euro en dan denken dat ze afgezet worden. Ik zie een 4070 ti als een soort vervanger voor de 3090 ti qua performance, die zo'n beetje EOL ging na de zomer voor 1300-1400 euro.
Prijzen zijn toch altijd omhoog gegaan, en dit zou eerst niet in de markt gezet worden als 4070 Ti.GTX404 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:57:
[...]
Maar als je het zo bekijkt gaan we er ook niet op vooruit. De voornaamste reden van innovatie is dat een product in hetzelfde segment als de vorige generatie net zo goed presteert als een tier of 2 hoger in de vorige generatie voor een redelijke prijsverhoging of dezelfde prijs.
Mijn 980 kostte naar ik meen 500 euro ofzo. En nieuwe Golf kost nu ook 30K, vroeger 15?
2022 € 26.760
2002 € 17.795
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 12-01-2023 16:01 ]
Dezelfde prestaties (en uiteraard meer voordelen zoals DLSS3 etc.) voor een paar honderd euro minder noem ik wel degelijk vooruitgang. De markt veranderd continu, het lage segment word langzaam gekannibaliseerd door APU's e.d.... De verkopen die daar wegvallen zullen gecompenseerd moeten worden in de hogere segmenten.GTX404 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:57:
[...]
Maar als je het zo bekijkt gaan we er ook niet op vooruit. De voornaamste reden van innovatie is dat een product in hetzelfde segment als de vorige generatie net zo goed presteert als een tier of 2 hoger in de vorige generatie voor een redelijke prijsverhoging of dezelfde prijs.
@GTX404 je ziet wel in dat je precies hebt gedaan wat nVidia wil toch? 
"Oh de 4080 is ruk qua bang/buck, naja dan geef ik maar gewoon nog meer geld aan nVidia."

@Ludewig je betoog komt op mij wel engszins cherrypicked over, aangezien je precies het segment pakt wat er het droevigst voorstaat qua bang/buck. Daarnaast zie je vaker dat de prijzen van oudere producten stijgen als de globale voorraad daarvan inzakt. Je ziet hetzelfde met de 3090Ti gebeuren bijvoorbeeld.
Dat de tijden voorbij zijn waarbij je elke nieuwe generatie 50% meer prestaties voor je geld krijgt moge duidelijk zijn, maar om nou te zeggen dat je echt een flinke stap terug doet in absolute zin klinkt voor mij nogal overdreven.
En nogmaals, deze stagnatie heeft de consument volledig zelf in de hand gewerkt. Klagen helpt niet, portemonnee dicht houden wel. En zolang voldoende mensen bereid zijn de beurs te trekken voor deze bedragen, gaan de prijzen niet dalen. Zo simpel is het gewoon.
"Oh de 4080 is ruk qua bang/buck, naja dan geef ik maar gewoon nog meer geld aan nVidia."
@Ludewig je betoog komt op mij wel engszins cherrypicked over, aangezien je precies het segment pakt wat er het droevigst voorstaat qua bang/buck. Daarnaast zie je vaker dat de prijzen van oudere producten stijgen als de globale voorraad daarvan inzakt. Je ziet hetzelfde met de 3090Ti gebeuren bijvoorbeeld.
Dat de tijden voorbij zijn waarbij je elke nieuwe generatie 50% meer prestaties voor je geld krijgt moge duidelijk zijn, maar om nou te zeggen dat je echt een flinke stap terug doet in absolute zin klinkt voor mij nogal overdreven.
En nogmaals, deze stagnatie heeft de consument volledig zelf in de hand gewerkt. Klagen helpt niet, portemonnee dicht houden wel. En zolang voldoende mensen bereid zijn de beurs te trekken voor deze bedragen, gaan de prijzen niet dalen. Zo simpel is het gewoon.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Nee, maar de prijs van de 4090 is nu ineens gerechtvaardigd omdat het immers een halo product is. Nadat we hier een kleine heksenverbranding hebben gehad tijdens de launch over hoe dat NV het in godsnaam in zijn hoofd haalde om zo'n dure videokaart te lanceren.... Die zou niemand kopen.Blaat schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:09:
Inderdaad. Koop maar eens een DDR2 of 3 geheugen voor een wat oudere pc..... Het is echt niet zo dat die voor 3 euro in de grabbelbak liggen. Er zijn jaren geweest dat je voor 100 euro al een verdomd compleet moederbordje had waarmee je nog netjes kon klokken ook. Tegenwoordig zit je met een instap Z790 al rond de 300 euro te kijken....
Dit is gewoon het segment waar ik in 2020 gekocht in heb. Dus geen cherry picken, maar gewoon mijn segment.Blaat schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:09:
@Ludewig je betoog komt op mij wel engszins cherrypicked over, aangezien je precies het segment pakt wat er het droevigst voorstaat qua bang/buck.
Ik zou nu weliswaar bereid zijn om voor een enigszins redelijke prijs een tier of twee/drie omhoog te gaan, vanwege VR, maar zonder VR zou ik in principe in dit segment willen blijven. En ik ben niet de enige, want het $200-300 segment blijkt volgens de Steam survey extreem populair.
Ik kan het net zo goed omdraaien en opmerken dat we het hier veel te veel over de top-segmenten hebben, vergeleken met de daadwerkelijke verkopen.
Ik klaag ook niet over de prijs van een Ferrari en vind het prima dat er een extreem segment is, zeker omdat het x090 segment er min of meer bijgekomen is. Maar achteruitgang/stagnatie bij de andere segmenten vind ik idd wel een probleem.stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:16:
[...]
Nee, maar de prijs van de 4090 is nu ineens gerechtvaardigd omdat het immers een halo product is.
Haha het is voor mij altijd x80 of x90 (of titan); niet omdat ik opeens voor een x90 ga. Dat je uit mijn verhaal alleen dit 'cherrypicked' is ook mooiBlaat schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:09:
Hier in de westerse wereld zitten we ook redelijk in de top-segmenten. Aan de steam survey heb je hoegenaamd helemaal niks als je dat als vergelijking wil gebruiken.... Die grote percentages 1650 en 1060 staan vooral in azie en zijn al jaren oud en vooral in gebruik in game-cafe's omdat het gemiddeld inkomen daar een stuk lager ligt en niet iedereen een game pc thuis kan veroorloven.Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:27:
[...]
Dit is gewoon het segment waar ik in 2020 gekocht in heb. Dus geen cherry picken, maar gewoon mijn segment.
Ik zou nu weliswaar bereid zijn om voor een enigszins redelijke prijs een tier of twee/drie omhoog te gaan, vanwege VR, maar zonder VR zou ik in principe in dit segment willen blijven. En ik ben niet de enige, want het $200-300 segment blijkt volgens de Steam survey extreem populair.
Ik kan het net zo goed omdraaien en opmerken dat we het hier veel te veel over de top-segmenten hebben, vergeleken met de daadwerkelijke verkopen.
Volgens mij was de wereld te klein toen de MSRP van de 4090 bekend werd. Maar goed, blijkbaar kunnen mensen hun mening wel bijstellen.Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Ik klaag ook niet over de prijs van een Ferrari en vind het prima dat er een extreem segment is, zeker omdat het x090 segment er min of meer bijgekomen is. Maar achteruitgang/stagnatie bij de andere segmenten vind ik idd wel een probleem.
Als de herinneringen uit het verleden juist zijn is er geen sprake van fantasie, en is het ook niet heel chique om anderen als fantast te labelen. Je lijkt nu alleen maar een zuurpruim in de ogen van anderen.stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Herinneringen en fantasie kunnen af en toe verrassend dicht bij elkaar liggen. Maar dat gaat wel gruwelijk offtopic worden... is er een filosofie forum?icall5s schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:31:
[...]
Als de herinneringen uit het verleden juist zijn is er geen sprake van fantasie, en is het ook niet heel chique om anderen als fantast te labelen. Je lijkt nu alleen maar een zuurpruim in de ogen van anderen.
Overigens bekijk ik de gpu markt juist op een positieve manier. Helaas strookt dat niet zozeer met wat er door velen word gepredikt alhier en door diverse reviewers. Wellicht dat men daarom graag het stempel zuurpruim wil uitdelen.... fine with me.
Verstuurd NBB wel naar normale (dus niet zakelijke) klanten buiten duitsland? Op de website staat namelijk dat ze alleen verzenden naar niet zakelijke klanten in Duitsland en OostenrijkJulian schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:26:
Net een FE gescoord op NBB!
(we are shipping within the borders of the European Community to our business customers. Private customers are only supplied in Germany and Austria.)
Of lees ik dit verkeerd?
Don't make me use myself on ya baby!
NBB is de partner voor NVIDIA voor leveringen van de FE voor Nederland, dus in dit geval wel. Heb hem gisteren binnen gekregen!e6r6i6c schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:59:
[...]
Verstuurd NBB wel naar normale (dus niet zakelijke) klanten buiten duitsland? Op de website staat namelijk dat ze alleen verzenden naar niet zakelijke klanten in Duitsland en Oostenrijk
(we are shipping within the borders of the European Community to our business customers. Private customers are only supplied in Germany and Austria.)
Of lees ik dit verkeerd?
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
4080 12GB, ik vermoed foute aanduiding.
https://azerty.nl/product...union-12gb-gddr6x/5060046
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
Ik zelf koop iedere 2 jaar de nieuwste iPhone pro met de meeste opslag huidige telefoon 13 pro Max 1tb (18xx) zoiets volgens mij gekocht. Mijn vrouw heeft een 13 pro vrienden s22 ultra en folds, op het werk meeste mensen iPhone 13 en 14 (pro) kan eigenlijk vrij weinig mensen met budget telefoons, minste is mijn pa met een pixel 7.Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:12:
[...]
De meeste mensen kopen geen elke twee jaar een telefoon van meer dan duizend euro. Wanneer je de pricewatch sorteert op meest bekeken telefoons dan kost de topper 300 euro en staat er ook maar 1 telefoon van meer dan 1000 euro in de top 10. Daarnaast wijst consumentenonderzoek er op dat telefoons gemiddeld 2,5 tot 3 jaar meegaan en dus geen 2 jaar.
Met zo'n onware generalisatie zorg je er alleen maar voor dat ik je bijdrage totaal niet serieus kan nemen.
[...]
Dat doe ik ook niet, maar jij gaat er niet over waar ik wel of niet over mag klagen.
Ik wil gewoon Halo producten zien van AMD en Nvidia en daar wil ik graag voor betalen. Het moet wel in verhouding zijn met de prestaties.
Heb ook de 8800 ultra destijds met release gekocht en ook de eerste titan kaart.
uitvoering: Gainward GeForce RTX 4070 Ti Phantom Reunion Als je op EAN nummer zoekt.Gamer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:49:
4080 12GB, ik vermoed foute aanduiding.
€17,000 in 2002JDx schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Prijzen zijn toch altijd omhoog gegaan, en dit zou eerst niet in de markt gezet worden als 4070 Ti.
Mijn 980 kostte naar ik meen 500 euro ofzo. En nieuwe Golf kost nu ook 30K, vroeger 15?
2022 € 26.760
2002 € 17.795
€26,204.22 in 2023
inflatie is een bitch
edit: bron https://www.inflationtool...ar2=2023&frequency=yearly
[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 12-01-2023 21:15 ]
Auto's kan je niet met GPU's vergelijken; bron, meerdere autodealers. Vanwege regelgeving moet tegenwoordig een Golf nl. al voorzien zijn van hele dure technologie wat de prijzen van vooral de lagere modellen heel erg opdrijft en waardoor de A/B klassen grotendeels geschrapt worden, want bijna even duur als C klasse.kneusteun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:14:
[...]
€17,000 in 2002
€26,204.22 in 2023
inflatie is een bitchDit is dus alleen inflatie correctie.
edit: bron https://www.inflationtool...ar2=2023&frequency=yearly
https://www.autoblog.nl/n...evolgen-zichtbaar-3425131
[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 12-01-2023 21:46 ]
Mooie kaart. Als ik voor een RTX 4090 ga, dan wordt het deze ASUSTjona100 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-866473.html
Witte Strix 4090 voor 2288,-
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik vergelijk auto's niet met gpu's... ik vergelijk euro's uit 2002 met euro's uit 2023.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:45:
[...]
Auto's kan je niet met GPU's vergelijken; bron, meerdere autodealers. Vanwege regelgeving moet tegenwoordig een Golf nl. al voorzien zijn van hele dure technologie wat de prijzen van vooral de lagere modellen heel erg opdrijft en waardoor de A/B klassen grotendeels geschrapt worden, want bijna even duur als C klasse.
https://www.autoblog.nl/n...evolgen-zichtbaar-3425131
LOL, je hebt gelijk, excuses, ik dacht dat het over de waarde van een Golf ging toen en nukneusteun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:42:
[...]
Ik vergelijk auto's niet met gpu's... ik vergelijk euro's uit 2002 met euro's uit 2023.
De ASUS ROG -STRIX-RTX4090-O24G-WHITE NVIDIA GeForce RTX 4090 24 GB GDDR6X besteld. Helaas is dit product op dit moment uitverkocht en niet te bestellen bij onze leveranciers. Dit betekent dat de levertijd van dit product op dit moment onbekend is. Het kan nog maanden duren voordat wij deze weer kunnen bestellen, als dit tegen die tijd überhaupt weer mogelijk is. Onze excuses hiervoor. Laat het ons weten als je op dit product wilt wachten, je bestelling wilt annuleren of als je een alternatief wilt uitkiezen.Tjona100 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-866473.html
Witte Strix 4090 voor 2288,-

Na lang wikken en wegen besloten om niet te wachten/speculeren op prijsdalingen in de GPU markt, en toch maar gewoon de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G via Megekko te kopen voor €1019,-.
...
Twee uur later is hij €979,-
...
annuleer het order en plaats een nieuw?flo12392 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:11:
Na lang wikken en wegen besloten om niet te wachten/speculeren op prijsdalingen in de GPU markt, en toch maar gewoon de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G via Megekko te kopen voor €1019,-.
...
Annuleren en opnieuw bestellen lijkt me?flo12392 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:11:
...
kunt altijd proberen te vragen of compensatie mogelijk isflo12392 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:38:
@Light21M @rachez Helaas, de verzendbevestiging was al de deur uit. Het is een bestelling met componenten voor een complete PC, dus ik laat het er maar bij zitten denk ik.
Dat is inderdaad altijd nog het proberen waard, onder het mom "niet geschoten is altijd mis."Light21M schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:40:
[...]
kunt altijd proberen te vragen of compensatie mogelijk is
Geen idee of deze hier al zijn gedeeld (en ik denk ook niet dat het exorbitant goede deals zijn), maar als iemand opzoek is, kunnen dit mooie kaarten zijn bij onze oosterburen.
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3
€1299 (excl. verzending) bij Notebooksbilliger
uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X
€899 (excl. verzending) bij quippr
€899 (excl. verzending) bij computeruniverse
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE 12G
uitvoering: Inno3D iChill GeForce RTX 4070 Ti X3
€899 (excl. verzending) bij Notebooksbilliger
Alle bovengenoemde webwinkels zijn in mijn ervaring betrouwbaar (en ze verzenden rechtstreeks naar Nederland).
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3
€1299 (excl. verzending) bij Notebooksbilliger
uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X
€899 (excl. verzending) bij quippr
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE 12G
uitvoering: Inno3D iChill GeForce RTX 4070 Ti X3
€899 (excl. verzending) bij Notebooksbilliger
Alle bovengenoemde webwinkels zijn in mijn ervaring betrouwbaar (en ze verzenden rechtstreeks naar Nederland).
[ Voor 30% gewijzigd door TRDT op 13-01-2023 21:10 ]
Ik spot in Duitsland nog nauwelijks voordelige RTX 4090 kaarten, terwijl die in andere landen wel beschikbaar zijn voor €1799 (zie bij Coolmod in Spanje).
Ik zou hem terugsturen (kost je €5,75) en dan (bijvoorbeeld) een van hierboven genoemde kaarten bestellen voor €899 + verzending. Dat scheelt je toch €100.flo12392 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:11:
...
Ik stel in ieder geval niks bij, want ik blijf gewoon van mening dat 2000 euro of meer betalen voor een videokaart, zeker als je er alleen een beetje games mee speelt, nergens op slaat.. Maar als iemand er toch duizenden euro's voor wil betalen om perse de snelste videokaart te hebben prima, moet iedereen lekker voor zichzelf weten.. Het probleem nu echter is dat de modellen daaronder die normaal gesproken een veel betere prijs/prestatie verhouding bieden dat nu dus amper tot niet doen.. Een RTX 4080 voor 1400 euro slaat ook nergens op, net zoals een 4070Ti voor 900-1000 euro ook nergens op slaat.. What's next? Een RTX 4060(Ti) voor 600-700 euro?!?stylezzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
[...]
Volgens mij was de wereld te klein toen de MSRP van de 4090 bekend werd. Maar goed, blijkbaar kunnen mensen hun mening wel bijstellen.
Gelukkig deelt de overgrote meerderheid van de potentiële kopers die mening en verkopen die modellen nu dus voor geen meter.. Overal in voorraad, zelfs een dag na launch al.. En dus zal er vanzelf een prijscorrectie moeten volgen wil Nvidia deze generatie kaarten op een gegeven moment alsnog wel gaan verkopen in redelijke aantallen.. Zo niet dan gaan hun aandeelhouders vanzelf piepen..
Ik ga zelf pas kijken naar een RTX 4080 als mogelijke opvolger van mijn RTX 3080 als die rond de 1000 euro of minder kost.. Een 4070Ti is sowieso niet interessant want biedt te weinig prestatieverbetering over de 3080.. En als die serieuze prijsdalingen niet komen dan wacht ik gewoon op de volgende generatie 50-serie waar ik dan wel een correctie van verwacht net zoals de 30-serie dat was na een eveneens te dure 20-serie.. Desnoods een stap terug naar een 5060Ti/5070 ofzo die dan hopelijk wel flink sneller zal zijn dan de 3080.. Ik hoef niet perse de snelste, omdat ik daar niet de hoofdprijs voor wil betalen.. Ik kan het makkelijk, maar heb zo mijn principes van wat ik iets waard vind.. Een bepaald niveau van prestaties voor een fatsoenlijke prijs.. Op dit moment is die totaal zoek in de Nvidia 40-series..
Tenzij je echt niet langer kan wachten zou ik doen wat TR01 hierboven zegt..flo12392 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Dat is inderdaad altijd nog het proberen waard, onder het mom "niet geschoten is altijd mis."
900 euro voor een 4070Ti vind ik trouwens nog steeds teveel geld.. Als je er een RTX 4080 voor zou kunnen kopen dan zat er ik wel meteen bovenop.. Dan waren we hier ook aan het discussiëren over welke waar misschien geleverd zou worden i.p.v. alleen prijsdiscussies..

[ Voor 8% gewijzigd door Inflatable op 14-01-2023 20:52 ]
Op dit moment vind ik alleen de mid/lagere AMD kaarten een beetje redelijke prijs hebben. Ik zou zelf adviseren om bijvoorbeeld een monitor-upgrade uit te stellen en op 1440p te blijven. En dan alleen te upgraden als je kaart overlijdt of je een hele oude kaart hebt en dus een stevige verbetering ziet van een 6600-7600 XT.
Je kunt dan heel veel spellen nog prima spelen.
Je kunt dan heel veel spellen nog prima spelen.
Wie weet worden de 4080's nog goedkoper met de tijd: https://nl.hardware.info/...0-kaarten-goedkoper-maken
Dat gaat het verschil echt niet maken. Sowieso komen deze prijzen niet door de productiekosten.sacaji schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:29:
Wie weet worden de 4080's nog goedkoper met de tijd: https://nl.hardware.info/...0-kaarten-goedkoper-maken
Wel een mooi PR excuses voor Nvidia als ze met een prijsverlaging komen..Ludewig schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Dat gaat het verschil echt niet maken. Sowieso komen deze prijzen niet door de productiekosten.
Zogenaamd vanwege goedkopere productie, natuurlijk niet omdat de verkoopcijfers enorm tegenvallen..

Ik verwacht er echter weinig van in de 1e paar maanden van dit jaar.. Als er überhaupt verlagingen komen zullen ze beginnen met hooguit iets van 50 tot 100 euro ofzo vermoed ik.. Dan betaal je dus nog steeds 1200-1300 euro voor een RTX 4080, wat nog steeds veel te duur is.. Zoals ik al zei, er moet eigenlijk minimaal 400 euro van de prijs af zodat de 4080 rond of zelfs onder de 1000 euro uitkomt en weer in de buurt komt van wat de gebruikelijke historische prijs/prestatieverhouding is van de **80-serie kaarten.. Maar dat betekent dat de GPU's eronder zoals de 4070Ti dus ook goedkoper moeten worden.. We gaan het wel zien wat Nvidia gaat doen dit jaar..
Las de geruchten van de 4060, deze zou zeker een stuk duurder worden dan de 3060 (dan doelen ze op de oorspronkelijke 399 euro denk ik) en dan de prestaties hebben van een 3070, lijkt me het niet waard.
Maar aangezien de 4070 TI nu al te krijgen is voor 899 (wellicht 799 tegen die tijd) en de 4070 en 4060 TI er nog tussen moeten, heb ik wel hoop dat de 4060 straks te krijgen is voor 499.
1899 -> 1799 (4090)
1299 -> 1099 (4080)
899 -> 799 (4070 Ti)
699 (4070)
599 (4060 Ti)
499 (4060)
Die pijltjes zijn waar ik denk dat de prijs de komende tijd naartoe gaat.
Het moest uiteindelijk de vervanger worden voor m'n 3060 Ti, maar de 4060 lijkt me dan niet een hele dikke upgrade, behalve dat ie nieuwer is, hoger verbruik ook nog. Wel raar dat ze al die Ti's eerder uitbrengen.
Maar aangezien de 4070 TI nu al te krijgen is voor 899 (wellicht 799 tegen die tijd) en de 4070 en 4060 TI er nog tussen moeten, heb ik wel hoop dat de 4060 straks te krijgen is voor 499.
1899 -> 1799 (4090)
1299 -> 1099 (4080)
899 -> 799 (4070 Ti)
699 (4070)
599 (4060 Ti)
499 (4060)
Die pijltjes zijn waar ik denk dat de prijs de komende tijd naartoe gaat.
Het moest uiteindelijk de vervanger worden voor m'n 3060 Ti, maar de 4060 lijkt me dan niet een hele dikke upgrade, behalve dat ie nieuwer is, hoger verbruik ook nog. Wel raar dat ze al die Ti's eerder uitbrengen.
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |