Ik zeg niet dat deze prijzen 'juist' of 'normaal' zijn. Ik zeg dat het de realiteit is waar we in leven. Het ZIJN de prijzen. De markt beweegt altijd mee. Dan kun je wel willen dat de prijs anders is, maar dat is de prijs niet. Er zijn nog veel meer problemen dan alleen inflatie aan de gang. Zo zijn bijvoorbeeld container prijzen ook enorm gestegen en zo kun je nog wel meer voorbeelden noemen (o.a. die ik al eerder aanhaalde in mijn post). Die prijzen worden logischerwijs aan de klant doorberekend. En natuurlijk zullen bedrijven er vast nog wel een schepje boven op doen. Mijn punt is dat je wel kunt klagen over de prijs; maar als je nu in de markt bent voor een videokaart, dan kun je niets anders dan betalen wat er voor gevraagd wordt. Of de euros in je zak houden en geen kaart kopen. Maar klagen heeft weinig zin.Ludewig schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:36:
[...]
Het is gewoon eenvoudigweg te berekenen dat de prijsstijgingen veel hoger zijn dan de inflatie. Daarnaast kunnen we ook gewoon berekenen wat de kosten van de chip en componenten grofweg zijn en blijkt daaruit ook niet dat de productiekosten nu zoveel hoger zijn.
Als je bereid bent zulke prijzen te betalen moet je dat vooral doen, maar je redenatie waarom deze prijzen normaal zijn is gewoon aantoonbaar onjuist.
Dat is ook zo leuk aan al die reviewers van die kaarten die doodleuk roepen: 'Ja ik zou dit niet betalen voor deze kaart'. Ja hallo meneer de reviewer, jij misschien niet, maar er zijn mensen die moeten wel een kaart kopen? Die hebben niet 200 review modellen op een plankje staan. Die lui zitten er totaal anders in dan iemand die wel een upgrade nodig heeft. En die upgrade is vaak ook bizar veel beter dan de voorganger. Ik kom bijvoorbeeld van een RTX 2080 en ben naar een 4080 gegaan. Dan is het alsnog veel geld ja. Maar qua performance nog steeds in mijn ogen dubbel en dwars waard. Had ik het goedkoper willen kopen? Altijd! Maar dat zit er nu niet echt in he?
Als je op launch dagen kaarten gaat willen kopen dan zijn er leveranciers die er logischerwijs nog wat boven op drukken omdat de vraag hoog is en het aanbod klein. Het verkoopt dan toch wel. Dan kun je kiezen om te klagen, of je wacht gewoon tot de vraag wat gedaald is zodat de prijzen omlaag komen.
Dat was mijn hele punt. Ik denk dat iedereen wel een goedkopere kaart wil hebben. Hoe goedkoper hoe beter. Maar het feit blijft dat jij en ik daar niets aan gaan veranderen. Ook 'ik hoop dat niemand de kaarten gaat kopen dan zal Nvidia de prijzen wel omlaag doen' helpt niet. Die kaarten worden wel gekocht. Trust.
Ik vind het gewoon bizar. 4090. Te duur. 4080 te duur. Nu een 4070 Ti die voor dat geld echt hele nette prestaties neer zet. Guess what? Te duur. Het is ook nooit goed. Prijzen van 500 euro voor zo'n kaart gaan we niet snel meer zien. Hoe vervelend dat ook is.
[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 05-01-2023 18:21 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel