[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ludewig schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Het is gewoon eenvoudigweg te berekenen dat de prijsstijgingen veel hoger zijn dan de inflatie. Daarnaast kunnen we ook gewoon berekenen wat de kosten van de chip en componenten grofweg zijn en blijkt daaruit ook niet dat de productiekosten nu zoveel hoger zijn.

Als je bereid bent zulke prijzen te betalen moet je dat vooral doen, maar je redenatie waarom deze prijzen normaal zijn is gewoon aantoonbaar onjuist.
Ik zeg niet dat deze prijzen 'juist' of 'normaal' zijn. Ik zeg dat het de realiteit is waar we in leven. Het ZIJN de prijzen. De markt beweegt altijd mee. Dan kun je wel willen dat de prijs anders is, maar dat is de prijs niet. Er zijn nog veel meer problemen dan alleen inflatie aan de gang. Zo zijn bijvoorbeeld container prijzen ook enorm gestegen en zo kun je nog wel meer voorbeelden noemen (o.a. die ik al eerder aanhaalde in mijn post). Die prijzen worden logischerwijs aan de klant doorberekend. En natuurlijk zullen bedrijven er vast nog wel een schepje boven op doen. Mijn punt is dat je wel kunt klagen over de prijs; maar als je nu in de markt bent voor een videokaart, dan kun je niets anders dan betalen wat er voor gevraagd wordt. Of de euros in je zak houden en geen kaart kopen. Maar klagen heeft weinig zin.

Dat is ook zo leuk aan al die reviewers van die kaarten die doodleuk roepen: 'Ja ik zou dit niet betalen voor deze kaart'. Ja hallo meneer de reviewer, jij misschien niet, maar er zijn mensen die moeten wel een kaart kopen? Die hebben niet 200 review modellen op een plankje staan. Die lui zitten er totaal anders in dan iemand die wel een upgrade nodig heeft. En die upgrade is vaak ook bizar veel beter dan de voorganger. Ik kom bijvoorbeeld van een RTX 2080 en ben naar een 4080 gegaan. Dan is het alsnog veel geld ja. Maar qua performance nog steeds in mijn ogen dubbel en dwars waard. Had ik het goedkoper willen kopen? Altijd! Maar dat zit er nu niet echt in he?

Als je op launch dagen kaarten gaat willen kopen dan zijn er leveranciers die er logischerwijs nog wat boven op drukken omdat de vraag hoog is en het aanbod klein. Het verkoopt dan toch wel. Dan kun je kiezen om te klagen, of je wacht gewoon tot de vraag wat gedaald is zodat de prijzen omlaag komen.

Dat was mijn hele punt. Ik denk dat iedereen wel een goedkopere kaart wil hebben. Hoe goedkoper hoe beter. Maar het feit blijft dat jij en ik daar niets aan gaan veranderen. Ook 'ik hoop dat niemand de kaarten gaat kopen dan zal Nvidia de prijzen wel omlaag doen' helpt niet. Die kaarten worden wel gekocht. Trust.

Ik vind het gewoon bizar. 4090. Te duur. 4080 te duur. Nu een 4070 Ti die voor dat geld echt hele nette prestaties neer zet. Guess what? Te duur. Het is ook nooit goed. Prijzen van 500 euro voor zo'n kaart gaan we niet snel meer zien. Hoe vervelend dat ook is.

[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 05-01-2023 18:21 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
DAMAGE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Ik zeg niet dat deze prijzen 'juist' of 'normaal' zijn. Ik zeg dat het de realiteit is waar we in leven. Het ZIJN de prijzen. De markt beweegt altijd mee. Dan kun je wel willen dat de prijs anders is, maar dat is de prijs niet. Er zijn nog veel meer problemen dan alleen inflatie aan de gang. Zo zijn bijvoorbeeld container prijzen ook enorm gestegen en zo kun je nog wel meer voorbeelden noemen (o.a. die ik al eerder aanhaalde in mijn post). Die prijzen worden logischerwijs aan de klant doorberekend. En natuurlijk zullen bedrijven er vast nog wel een schepje boven op doen. Mijn punt is dat je wel kunt klagen over de prijs; maar als je nu in de markt bent voor een videokaart, dan kun je niets anders dan betalen wat er voor gevraagd wordt. Of de euros in je zak houden en geen kaart kopen. Maar klagen heeft weinig zin.

Dat is ook zo leuk aan al die reviewers van die kaarten die doodleuk roepen: 'Ja ik zou dit niet betalen voor deze kaart'. Ja hallo meneer de reviewer, jij misschien niet, maar er zijn mensen die moeten wel een kaart kopen? Die hebben niet 200 review modellen op een plankje staan. Die lui zitten er totaal anders in dan iemand die wel een upgrade nodig heeft. En die upgrade is vaak ook bizar veel beter dan de voorganger. Ik kom bijvoorbeeld van een RTX 2080 en ben naar een 4080 gegaan. Dan is het alsnog veel geld ja. Maar qua performance nog steeds in mijn ogen dubbel en dwars waard. Had ik het goedkoper willen kopen? Altijd! Maar dat zit er nu niet echt in he?

Als je op launch dagen kaarten gaat willen kopen dan zijn er leveranciers die er logischerwijs nog wat boven op drukken omdat de vraag hoog is en het aanbod klein. Het verkoopt dan toch wel. Dan kun je kiezen om te klagen, of je wacht gewoon tot de vraag wat gedaald is zodat de prijzen omlaag komen.

Dat was mijn hele punt. Ik denk dat iedereen wel een goedkopere kaart wil hebben. Hoe goedkoper hoe beter. Maar het feit blijft dat jij en ik daar niets aan gaan veranderen. Ook 'ik hoop dat niemand de kaarten gaat kopen dan zijn Nvidia de prijzen wel omlaag doen' helpt niet. Die kaarten worden wel gekocht. Trust.

Ik vind het gewoon bizar. 4090. Te duur. 4080 te duur. Nu een 4070 Ti die voor dat geld echt hele nette prestaties neer zet. Guess what? Te duur. Het is ook nooit goed. Prijzen van 500 euro voor zo'n kaart gaan we niet snel meer zien. Hoe vervelend dat ook is.
De uitleg die jij geeft is niet juist. Containerprijzen zijn ook al weer gedaald. Dus dat klopt ook al niet. Die prijzen liggen nu rond de $2,100 waar dat eerst $10,000+ was. Prijzen zijn hier ook gewoon hoger dan elders. Bij Proshop Nederland liggen de prijzen van bepaalde 4070Ti kaarten meer dan €70 hoger dan bij Proshop Zweden terwijl daar het VAT tarief 25% is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@icall5s 'De uitleg die jij geeft is niet juist' Altijd lekker makkelijk roepen. Met een zinnetje twee hele posts onderuit halen. Dan heb je automatisch gelijk natuurlijk.

Als je goed leest zie je een aantal voorbeelden die ik aanhaal waardoor het logisch is dat de prijzen nu hoger zijn dan vroeger. Dat de containerprijzen nu lager zijn dat zal. Maar dat neemt niet weg dat er eerder in het proces waarschijnlijk wel kosten door zijn geweest die alsnog terugverdiend moeten worden.

Het zijn allemaal factoren waardoor de prijzen hoger zijn dan vroeger. Of dan elders. What ever. Wat ik wil zeggen is; je mag klagen, maar daar heb je niets aan. Dit zijn de prijzen nu eenmaal. Het gaat er niets aan veranderen helaas. Wel te verklaren, maar niet leuk.

Je mag het er niet mee eens zijn, maar dan moet je dat zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door DAMAGE op 05-01-2023 18:33 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]
Ik zeg niet dat deze prijzen 'juist' of 'normaal' zijn. Ik zeg dat het de realiteit is waar we in leven.
Je ging toch echt veel verder dan dit, door te beweren dat deze prijzen komen door de inflatie, waardoor je denkt te weten dat deze prijzen niet gaan dalen.

Als de reden echter is er extreme winsten worden gemaakt, dan is een correctie vrij logisch. Er zijn allerlei voorbeelden te geven van extreme winsten zonder goede reden die leidden tot een correctie. Zoals de befaamde tulpenmanie.
De markt beweegt altijd mee.
Ja, en als te weinig mensen kopen voor een bepaalde prijs beweegt de markt meestal mee doordat de verkopers de prijzen omlaag doen. Als je voor deze prijzen koopt verklein je dus de kans dat de prijzen (snel) omlaag gaan.
Er zijn nog veel meer problemen dan alleen inflatie aan de gang. Zo zijn bijvoorbeeld container prijzen ook enorm gestegen en zo kun je nog wel meer voorbeelden noemen.
Het ene voorbeeld dat je hier noemt is juist geen probleem meer, want de containerprijzen zijn gigantisch gedaald. En het verschil in transporttarieven is helemaal niet zo significant voor een product van deze omvang en dit prijsniveau. Juist bij grote en goedkopere producten is het een veel significanter deel van de prijs.

Veel andere problemen die in het verleden de kosten verhoogd kunnen hebben worden juist ook steeds minder een probleem, zoals grote tekorten in productiecapaciteit bij de chipbakkers, al kan het even duren voordat de bedrijven hiervan profiteren vanwege lange termijncontracten e.d.

-----

Even een reality check. AMD heeft 6900 XT's verkocht voor 700 euro en daar maakten ze echt geen verlies op. Dat is een 520 mm2 chip op TSMC 7 met 16 GB geheugen en een 265 bit bus. De 4070 Ti heeft een 294,5 mm2 chip met 12 GB en een 192 bit bus. Dus de geheugenkosten en kosten van de bus zouden lager moeten zijn. Is de chip dan duurder?

Er is gelekt dat een wafer op TSMC 7 $10k zou kosten en op TSMC 5, $16K. Dus je kunt dan berekenen dat de 4070 Ti chip even duur is als een chip op TSMC 7 met de grootte van 471 mm2 (294,5×1,6). Dus de chip van de 4070 Ti zou ook minder moeten kosten dan de 6900 XT chip.

Dus aangezien alle kosten lager lijken dan van de 6900 XT en het extreem onwaarschijnlijk is dat AMD verlies maakte bij een prijs van 700 euro, zou Nvidia bij die prijs zeker winst moeten maken. Bij 800 euro nog meer. En bij 900+ euro is het gewoon superdikke vette winst.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
DAMAGE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:27:
@icall5s 'De uitleg die jij geeft is niet juist' Altijd lekker makkelijk roepen. Met een zinnetje twee hele posts onderuit halen. Dan heb je automatisch gelijk natuurlijk.

Als je goed leest zie je een aantal voorbeelden die ik aanhaal waardoor het logisch is dat de prijzen nu hoger zijn dan vroeger. Dat de containerprijzen nu lager zijn dat zal. Maar dat neemt niet weg dat er eerder in het proces waarschijnlijk wel kosten door zijn geweest die alsnog terugverdiend moeten worden.

Het zijn allemaal factoren waardoor de prijzen hoger zijn dan vroeger. Of dan elders. What ever. Wat ik wil zeggen is; je mag klagen, maar daar heb je niets aan. Dit zijn de prijzen nu eenmaal. Het gaat er niets aan veranderen helaas. Wel te verklaren, maar niet leuk.

Je mag het er niet mee eens zijn, maar dan moet je dat zeggen.
Ja want zo simpel is het inderdaad, het klopt niet wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Ludewig Nee hoor. Ik beweerde niet dat het alleen door de inflatie omhoog zijn gegaan. Want het zijn meerdere factoren. En ja ook de leverancier en producent profiteren hier van mee. Logisch. Die drukken er wat boven op. Wat ik wilde zeggen is dat er een heleboel factoren zijn waardoor de prijzen nu hoger zijn. Daar mag je over klagen maar dat verandert niets aan het feit dat de prijzen nu hoger zijn. Prijzen van vroeger gaan we niet snel meer zien. Ook gelekte documentjes over wat een 'eerlijke' prijs zouden zijn gaan NU niets aan de prijs veranderen. Het is wat het is op dit moment. Dat was mijn hele punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30
[...]

Dat was mijn hele punt. Ik denk dat iedereen wel een goedkopere kaart wil hebben. Hoe goedkoper hoe beter. Maar het feit blijft dat jij en ik daar niets aan gaan veranderen. Ook 'ik hoop dat niemand de kaarten gaat kopen dan zal Nvidia de prijzen wel omlaag doen' helpt niet. Die kaarten worden wel gekocht. Trust.

Videokaarten worden over het algemeen via luchtvracht de wereld over gestuurd. ;) (tenzij iemand 10.000 gt 710's voor een habbekrats besteld)

Het klagen en roeptoeteren over prijzen is denk ik vooral een modeverschijnsel wat op fora voorkomt. Opgehitst door media die met hun rants over prijzen extra klikjes naar hun youtube kanaal of site weten te trekken krijg je wat je hier ziet. In werkelijkheid koopt de gamer gewoon een nieuwe kaart die binnen zijn budget past.... wel 1500 euro op de bankrekening, maar helaas geen 2k+? Dan word het toch echt een 4080.... qua prestaties nog steeds een kaart die flink zoden aan de dijk zet en niks om je voor te schamen.

Was het leuker geweest als we vandaag 4070 ti's voor 499 hadden kunnen kopen? Natuurlijk... maar dat is niet het geval. Vooralsnog is dit de situatie, en zoals zo vaak gezegd.... als niemand deze kaarten zou kopen hadden we allang een prijscorrectie gezien. Niemand gaat maandenlang videokaarten in zijn magazijn opslaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
De kaarten laten elkaar er goed uit zien: de 4080 leek ineens iets minder duur vanwege de hoge prijzen van de xtx (vooral AIB modellen).

De rtx 4070 ti is zon 10% langzamer dan de 7900xt en met "alle NV voordelen". Nadeel is dan weer de 12gb vs 20gb Vram.. en dus 10% goedkoper al te vinden nu dan de xt.

Alle kaarten zijn duur, de 4070 ti valt me dan nog het meest mee tov 3070ti prestaties en wat ze daar al die tijd voor durfden te vragen.

Bevestigd wel wat ik al langer dacht, de 60 serie zal dan ook wel een 550-600 euro zijn en de normale 4070 zon 750?

De 2ekans markt zal populair zijn voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:47
Wat ik eerder al zei, eigenlijk, is natuurlijk erg kort door de bocht maar;
We zijn van €1.20 / $1 naar €1.05 / $1 gegaan. Plus ~8% inflatie.
Dus samen zo'n 23% duurder. €650 (Oude prijs 3070) * 1.23 = €800.
€100 anti-consumer tax van nvidia en je zit op de €900 die ze ervoor vragen.

Zelf voor €909 dus de Asus TUF 4070ti kunnen bestellen. Alles wat daar nu weer bovenop komt is de gierigheid van de webwinkels die nog wat meer marges willen pakken.

Als je kijkt naar ruwe performance per dollar is het de beste bang4buck kaart van deze generatie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0l9ZGOQ.png

Wat @DAMAGE al zei, het is (helaas) de wereld waar we momenteel in leven. Dit zijn de prijzen waar we het mee moeten doen. Terug gaan naar €400-500 voor een midrange kaart gaat niet meer gebeuren vrees ik. Als je nu voor €700-750 een RTX3090ti kan meepakken zit je het best.
Volgende generatie gaan de prijzen wel omlaag omdat het nu al duidelijk is dat de 4070 slecht verkoopt, maar dat zal wel iets gaan worden als in €750 5070, €1150 5080, €1650 5090. Kan me niet voorstellen dat 't lager gaat worden.

Het is verder ook niet dat het moet, als je een 2e hands RTX3070 koopt heb je voor €400 geweldige 1080p-144hz of 1440p-60hz performance waar je echt nog wel twee jaar mee vooruit kunt.

[ Voor 54% gewijzigd door Valandin op 05-01-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:22
ASUS TUF 4070ti zonet uitverkocht bij alternate BE... Jammer, mag nu weer nog eventjes wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Valandin Exact. Gewoon kijken naar wat heb ik nodig? Ik skip meestal een generatie of als het echt niet meer gaat qua performance waar ik gelukkig van word. Ik moet nu voor mijn simrig een Triple 1440p setup poweren. Als je dan een beetje fatsoenlijke frames wilt halen dan ben je wel toe aan wat nieuws als je van een RTX 2080 komt. Dan loont het wel en ben je ondanks dat het een berg centen kost echt wel blij met de performance gains. Dat is een totaal andere uitgangspositie dan een Youtuber die roept dat het het geld niet waard is. Als je op dit moment in de markt bent voor een nieuwe GPU dan is het het gewoon waard en heb je inderdaad weinig andere keuze als je niet wilt settelen voor een tweedehands kaart of een kaart uit een oudere generatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 18:37
900+ euro voor 12gb vram

ik dacht het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Videokaarten worden over het algemeen via luchtvracht de wereld over gestuurd. ;) (tenzij iemand 10.000 gt 710's voor een habbekrats besteld)
De eerste batches van GPU's zeker, maar ik geloof er niks van dat ze vandaag de dag nog 6600's en 3060's versturen via de lucht. Er is geen enkele haast bij en het scheelt ze toch weer een pak geld.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
DAMAGE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:41:
@Valandin Exact. Gewoon kijken naar wat heb ik nodig? Ik skip meestal een generatie of als het echt niet meer gaat qua performance waar ik gelukkig van word. Ik moet nu voor mijn simrig een Triple 1440p setup poweren. Als je dan een beetje fatsoenlijke frames wilt halen dan ben je wel toe aan wat nieuws als je van een RTX 2080 komt. Dan loont het wel en ben je ondanks dat het een berg centen kost echt wel blij met de performance gains. Dat is een totaal andere uitgangspositie dan een Youtuber die roept dat het het geld niet waard is. Als je op dit moment in de markt bent voor een nieuwe GPU dan is het het gewoon waard en heb je inderdaad weinig andere keuze als je niet wilt settelen voor een tweedehands kaart of een kaart uit een oudere generatie.
Zelf upgrade ik om de 2 tot 3 generaties. Draai nu nog met een 2080 ti alles... je weet wel, die kaart die ooit 1200 euro kostte, en waarbij iedereen steen en been klaagde dat niemand dat zou betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:45:
[...]

De eerste batches van GPU's zeker, maar ik geloof er niks van dat ze vandaag de dag nog 6600's en 3060's versturen via de lucht. Er is geen enkele haast bij en het scheelt ze toch weer een pak geld.
Die wil je zeker zsm met luchtvracht hier hebben. Over 2 maanden met het bootje kun je alweer afschrijven i.v.m. 4060/4070 release.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
stylezzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Zelf upgrade ik om de 2 tot 3 generaties. Draai nu nog met een 2080 ti alles... je weet wel, die kaart die ooit 1200 euro kostte, en waarbij iedereen steen en been klaagde dat niemand dat zou betalen. ;)
Gewacht en hopend om een prijsdaling, zit nog op een 1080Ti, 2000 series overgeslagen, maar denk dat ik die 2k toch lap voor de 4090. Hoe graag ik het wil of niet, zal toch niet veel veranderen. Weet wel wereld van verschil als ik het eenmaal heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@sacaji 100% dat je blij gaat zijn met die aankoop al zal het wel even slikken zijn als je op de betaalknop drukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:55:
[...]
Die wil je zeker zsm met luchtvracht hier hebben. Over 2 maanden met het bootje kun je alweer afschrijven i.v.m. 4060/4070 release.... ;)
Ik moet nog zien dat ze dan al komen, zeker gezien Nvidia recent nog een nieuwe 3060 variant heeft geïntroduceerd.

Daarnaast weten ze natuurlijk ruim van te voren wanneer ze de nieuwe kaarten gaan uitbrengen en kunnen ze gewoon een maand van te voren ophouden met versturen (een schip doet er echt geen 2 maanden over). Dat ze op een gegeven moment een nieuwe variant introduceren is geen enkele reden om dan maar 2 jaar lang kaarten te blijven versturen per vliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
DAMAGE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:01:
@sacaji 100% dat je blij gaat zijn met die aankoop al zal het wel even slikken zijn als je op de betaalknop drukt :P
Wordt het sowieso, soortgelijke build als die van jou :) Kan ik eindelijk 1440p spelen op Ultra weer :) Speel niet al te veel games, maar 5 jaar geleden 2k, nu dan 4.5/5k.. maar als je naar verschil prestatie kijkt, achja,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Ik moet nog zien dat ze dan al komen, zeker gezien Nvidia recent nog een nieuwe 3060 variant heeft geïntroduceerd.

Daarnaast weten ze natuurlijk ruim van te voren wanneer ze de nieuwe kaarten gaan uitbrengen en kunnen ze gewoon een maand van te voren ophouden met versturen (een schip doet er echt geen 2 maanden over). Dat ze op een gegeven moment een nieuwe variant introduceren is geen enkele reden om dan maar 2 jaar lang kaarten te blijven versturen per vliegtuig.
Praktische leadtimes vanaf de fabriek tot aan de deur hier in nederland zitten momenteel op een week of 6 tot 8 via zeevracht. Er moet wel iets meer gebeuren als alleen maar een bootje wat vanuit shenzen naar rotterdam vaart. Ik wil overigens niet beweren dat alles via luchtvracht gaat hoor. Maar voor de hedendaagse retail gaat het meeste via de lucht. Maar ik kan me goed indenken dat als een of andere grote oem 5000 stuks 3070 besteld om in systemen te proppen dat deze op de boot gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
sacaji schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Gewacht en hopend om een prijsdaling, zit nog op een 1080Ti, 2000 series overgeslagen, maar denk dat ik die 2k toch lap voor de 4090. Hoe graag ik het wil of niet, zal toch niet veel veranderen. Weet wel wereld van verschil als ik het eenmaal heb.
Gewoon doen. Je gaat er geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Praktische leadtimes vanaf de fabriek tot aan de deur hier in nederland zitten momenteel op een week of 6 tot 8 via zeevracht. Er moet wel iets meer gebeuren als alleen maar een bootje wat vanuit shenzen naar rotterdam vaart.
Maar diezelfde extra tijd heb je in principe toch ook met luchtvracht? Dus ik vind het een beetje apart om dat dan mee te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 13:44
Omdat er van de oude generatie kaarten nog zulke voorraden zijn, denk ik dat we RTX4000 serie en RX7000 serie moeten plaatsen boven de oude kaarten, in plaats van als vervanging.

Ik wou dat het anders was, maar dit is de marktsituatie die nu ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
En bovendien: bedrijven gebruiken gestegen kosten graag om hogere prijzen te verantwoorden. Bij gedaalde kosten doen ze niet graag het omgekeerde (i.v.m. winstoogmerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:33
Senzubean schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:36:
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-863172.html

Heb deze net kunnen bestellen voor een prima prijs lijkt mij. Nog 3 op voorraad
Hier ook gelukt voor 2049 ex verzenden, komt als het goed is morgen binnen.

Nu nog mijn huidige 4090 gaming trio kwijtgeraken :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Vandaag heb ik een RTX 4070ti gekocht, ondanks het negatieve sentiment dat rond die kaart hangt. Mijn gedachtegang was als volgt.

Ruim zes jaar geleden heb ik een GTX 1080 gekocht. Die gebruik ik nog steeds. In 2019 heb ik een nieuwe PC samengesteld, maar zonder nieuwe GPU. De RTX2000 serie vond ik toen te duur voor wat het mij extra zou bieden. Ik bleef wel 'in de markt' voor een upgrade, want ik speel op een resolutie van 3440x1440 en daar heeft de 1080 moeite mee. Toen de RTX3080 uitkwam, had ik er graag een voor MSRP gekocht. Dat mocht helaas niet zo zijn. Zoals bekend waren die kaarten eerst stijf uitverkocht en daarna lange tijd heel duur. Inmiddels ben ik op het punt gekomen dat ik niet meer wil wachten. Ik zie onvoldoende signalen dat de prijzen binnen afzienbare termijn significant gaan dalen.

Vervolgens heb ik gekeken naar wat ik wil: een i) nieuwe kaart van ii) NVIDIA (mijn monitor ondersteunt geen FreeSync en ik vind VRR heel fijn), die iii) een flinke verbetering is ten opzichte van de 1080 en bij voorkeur in de meeste AAA-titels op 3440x1440 zo'n 100fps haalt. Het liefst zonder al te veel meer te kosten dan wat ik destijds heb betaald voor de GTX 1080 (€ 694,-, met inflatie is dat nu € 859,-.).

Ik heb er geen moeite mee om een setting te tweaken, dus eigenlijk voldoen alle kaarten vanaf de 3080 aan mijn wensen. Als ik de prestaties van deze kaarten en de huidige verkoopprijzen bekijk, dan komt de 4070ti voor mij als winnaar uit de bus. De 3080(ti) en de 3090(ti) zijn op dit moment heel ongunstig geprijsd, en vallen daardoor allemaal af. Alleen de reguliere 3080 is voor (iets) minder dan de 4070ti (ik heb er € 909,- voor betaald) te koop, maar presteert toch een stuk minder. De 3080ti, 3090 en 3090ti lijken op dit moment niet voor realistische prijzen in de winkel te liggen en zijn daarmee verhoudingsgewijs gewoon veel te duur. De 4090 is prachtig, maar de meerprijs van zo'n € 1.100,- kan ik voor mijzelf niet verantwoorden. Blijft over de 4080, die zo'n € 400,- duurder is en zo'n 20-25% beter presteert. Had ook gekund, maar ik vond het dat uiteindelijk niet waard. Ik moet het ook nog aan mijn vrouw kunnen uitleggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michownz
Ballondier schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:37:
Vandaag heb ik een RTX 4070ti gekocht, ondanks het negatieve sentiment dat rond die kaart hangt. Mijn gedachtegang was als volgt.

Ruim zes jaar geleden heb ik een GTX 1080 gekocht. Die gebruik ik nog steeds. In 2019 heb ik een nieuwe PC samengesteld, maar zonder nieuwe GPU. De RTX2000 serie vond ik toen te duur voor wat het mij extra zou bieden. Ik bleef wel 'in de markt' voor een upgrade, want ik speel op een resolutie van 3440x1440 en daar heeft de 1080 moeite mee. Toen de RTX3080 uitkwam, had ik er graag een voor MSRP gekocht. Dat mocht helaas niet zo zijn. Zoals bekend waren die kaarten eerst stijf uitverkocht en daarna lange tijd heel duur. Inmiddels ben ik op het punt gekomen dat ik niet meer wil wachten. Ik zie onvoldoende signalen dat de prijzen binnen afzienbare termijn significant gaan dalen.

Vervolgens heb ik gekeken naar wat ik wil: een i) nieuwe kaart van ii) NVIDIA (mijn monitor ondersteunt geen FreeSync en ik vind VRR heel fijn), die iii) een flinke verbetering is ten opzichte van de 1080 en bij voorkeur in de meeste AAA-titels op 3440x1440 zo'n 100fps haalt. Het liefst zonder al te veel meer te kosten dan wat ik destijds heb betaald voor de GTX 1080 (€ 694,-, met inflatie is dat nu € 859,-.).

Ik heb er geen moeite mee om een setting te tweaken, dus eigenlijk voldoen alle kaarten vanaf de 3080 aan mijn wensen. Als ik de prestaties van deze kaarten en de huidige verkoopprijzen bekijk, dan komt de 4070ti voor mij als winnaar uit de bus. De 3080(ti) en de 3090(ti) zijn op dit moment heel ongunstig geprijsd, en vallen daardoor allemaal af. Alleen de reguliere 3080 is voor (iets) minder dan de 4070ti (ik heb er € 909,- voor betaald) te koop, maar presteert toch een stuk minder. De 3080ti, 3090 en 3090ti lijken op dit moment niet voor realistische prijzen in de winkel te liggen en zijn daarmee verhoudingsgewijs gewoon veel te duur. De 4090 is prachtig, maar de meerprijs van zo'n € 1.100,- kan ik voor mijzelf niet verantwoorden. Blijft over de 4080, die zo'n € 400,- duurder is en zo'n 20-25% beter presteert. Had ook gekund, maar ik vond het dat uiteindelijk niet waard. Ik moet het ook nog aan mijn vrouw kunnen uitleggen ;).
Ik zit in exact dezelfde boot als jou. Vroeger een 1070 gekocht, niet geupgrade naar een 3070/3080 omwille van de prijzen en nu ben ik het wachten wel echt kotsbeu. 3440x1440 heeft mijn 1070 enorm veel moeite mee. De winnaar was voor mij ook de 4070ti en heb die daarnet besteld.

Verbetering zit er vgm ook niet aan te komen. Zelfs de 3XXX reeks is nog steeds niet aan zijn MSRP die 2 jaar geleden werd aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:16

Idem dito, game nog op een RX 5700 en wegens de crypto craze en de te hoge prijzen heb ik niet kunnen upgraden. 1k kan ik nog rechtvaardigen thuis, 2k is teveel van het goede.

Mag ik vragen welke 4070 en waar je deze hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48

Dat is een aardige upgrade inderdaad, en zit vrijwel in het zelfde schuitje als jou alleen heb ik de knoop nog niet door gehakt. Draai met dezelfde resolutie alleen een 1660S ipv een 1080 (die had ik toen als "tijdelijke" kaart aangeschaft.), en dat is ook geen pretje meer :+

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:47

Exact dezelfde situatie als jij. Alleen heb ik een RTX3070. Op 3440x1440 haal ik nét niet de frames die ik zou willen. Dus oude kaart voor €400 verkopen en dan heb ik voor €509 zo’n 30-35% extra performance (Veel meer % met DLSS3)

Zelfde reden als jij dat de 4080 en 4090 toch te duur zijn voor de hobby. Ook een vendor lock-in door NvEnc, Nvidia Broadcast, Nvidia Shield Pro en de cuda cores die ik nodig heb voor ArcGis Pro..

Vanaf de 1080 is het echt een onvoorstelbare sprong vooruit, veel plezier! Dat moet wel lukken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 06-01-2023 01:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 16:03
sacaji schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:59:
[...]

De prijzen gaan echt wel zakken hoor.. Ze moeten wel als de verkoopcijfers enorm (blijven) tegenvallen.. Ik zie nu overal 4070Ti op voorraad, en dat tijdens de launch week.. Dat is niet normaal en geeft dus aan dat dat ding ook niet verkoopt.. En terecht, 1000+ euro voor een *70 kaart moeten we gewoon niet accepteren.. Na de al tegenvallende RTX 4080 qua verkoopcijfers is dit alleen maar goed voor ons consumenten.. Hopelijk kunnen we in de loop van dit jaar b.v. een RTX 4080 voor onder de 1000 euro kopen.. Zodra Nvidia met een 4080Ti en 4090Ti etc komt zullen er ook wel prijscorrecties volgen..

En ja, er zijn heus wel mensen die echt niet meer kunnen wachten en toch zo'n veel te dure 40-serie op dit moment kopen.. Ook in dit forum zie je mensen bijna excuses maken en verklaren waarom ze het toch gekocht hebben.. Grappig en niet nodig, iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar dat is dus een relatieve kleine groep, want anders zie je nu echt niet al die kaarten overal op voorraad.. Een enorm goed teken dus, en hopelijk duidelijke boodschap aan Nvidia etc.. Gewoon nog even wat geduld hebben..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• michownz
12 uur geleden besteld, nu al in huis :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIx5a8MvKjy9RQoxlyS-loRh1Ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nsEF8YtwkOdSCJ7lOcwZ9u4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 15:31

Ik zat er ook aan te denken, heb gelukkig een 10 maanden oude 3080ti +bon+garantie voor E750 bij een eerste eigenaar kunnen kopen. Er zijn dus wel mogelijkheden maar dan wordt het wel een 2handse kaart.

Edit- aankoop bedrag op nota 10 maanden geleden was E2299.... 8)7

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:01
Een 4070ti is maar weinig sneller als een 3080ti, daar schiet je ook weinig mee op. Pas met een 4080 merk je verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:10:
Een 4070ti is maar weinig sneller als een 3080ti, daar schiet je ook weinig mee op. Pas met een 4080 merk je verschil.
Inderdaad en gezien de nauwelijks betere prijs-prestatie zullen de mensen die deze prijzen goed vinden, in principe meestal al een 3000-kaart hebben gekocht.

Op de Nvidia reddit wordt massaal gerapporteerd dat er overal zelfs op de eerste dag nog voorraad is, dus de verkopen lijken heel erg slecht.

Ik vermoed dat Jensen in z'n mancave vol met leren jassen boos aan het roepen is: "Waarom begrijpen ze toch niet dat deze kaart 2 keer zo snel is met DLSS 3 en deze prijs eigenlijk veel te goedkoop is!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 17:54
freaky35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:10:
Ik snap deze vergelijking niet helemaal. Bedoel je een upgrade van een 3080ti naar een 4070ti? Nee daar schiet je niet veel mee op nee. Maar waarom zou nu iemand een 2 jaar oude 3080ti (gebruikt) kopen voor gemiddeld 1000 euro voor mindere prestaties dan een 4070ti voor 900 nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Bij de msi supreme series. Moet die support stand perse aan het einde van de kaart. Mag die er niet wat dichter op de kaart. Bv in de midden van de kaart of 3/4.

YouTube: GeForce RTX™ 40 SUPRIM Series Graphics Card Support Bracket Installa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Nvm ben blijkbaar niet wakker

[ Voor 94% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Inderdaad en gezien de nauwelijks betere prijs-prestatie zullen de mensen die deze prijzen goed vinden, in principe meestal al een 3000-kaart hebben gekocht.

Op de Nvidia reddit wordt massaal gerapporteerd dat er overal zelfs op de eerste dag nog voorraad is, dus de verkopen lijken heel erg slecht.

Ik vermoed dat Jensen in z'n mancave vol met leren jassen boos aan het roepen is: "Waarom begrijpen ze toch niet dat deze kaart 2 keer zo snel is met DLSS 3 en deze prijs eigenlijk veel te goedkoop is!"
En zijn nog zo ongelooflijk veel gamers die nog op G/RTX 9/10/20 kaarten draaien. De meesten upgraden echt niet elke generatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
jaaoie17 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:35:
Bij de msi supreme series. Moet die support stand perse aan het einde van de kaart. Mag die er niet wat dichter op de kaart. Bv in de midden van de kaart of 3/4.
Op basis van kennis die ik denk te hebben van de krachten die spelen, denk ik dat het weinig uitmaakt zolang de stand rechts van de PCIe slot zit.

Overigens zijn er indicaties dat er bij deze generatie behoorlijk vaak een breuk optreed op precies dezelfde plek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jk3WGebdKQ-9iesZ8MZOvYEXttI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/33UJTQN7QmWpSZ0e9GsqENvP.png?f=fotoalbum_large

Verschillende reparatiebedrijfjes lijken aan te geven dat ze dit vrij vaak zien.

Het lijkt er ook op dat de fabrikanten weigeren om dit te RMA'en. Dus ik zou mensen adviseren om bij een zware koeler en een horizontale installatie altijd maar een stand of zoiets te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceflow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 01:27
Maand geleden uit miserie een 3080 gekocht (toen aan €799). Nu jeukt het natuurlijk om DLSS3 binnen te halen met een 4070ti, maar ik ga toch nog maar even wachten tot ik echt een spel tegenkom dat té brak draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Na een maand al jeuk. Tjezus.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je zo snel al gewend ben geraakt aan de snelheid van de 3080, dus is het gewoon geen FOMO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:50
Forceflow schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:47:
Maand geleden uit miserie een 3080 gekocht (toen aan €799). Nu jeukt het natuurlijk om DLSS3 binnen te halen met een 4070ti, maar ik ga toch nog maar even wachten tot ik echt een spel tegenkom dat té brak draait.
Als ik jou was zou ik lekker genieten van je 3080. En dan wellicht weer toeslaan bij de 5080 ofzo. /my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16

HugoBoss1985

Xenotech

Ludewig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Op basis van kennis die ik denk te hebben van de krachten die spelen, denk ik dat het weinig uitmaakt zolang de stand rechts van de PCIe slot zit.

Overigens zijn er indicaties dat er bij deze generatie behoorlijk vaak een breuk optreed op precies dezelfde plek:

[Afbeelding]

Verschillende reparatiebedrijfjes lijken aan te geven dat ze dit vrij vaak zien.

Het lijkt er ook op dat de fabrikanten weigeren om dit te RMA'en. Dus ik zou mensen adviseren om bij een zware koeler en een horizontale installatie altijd maar een stand of zoiets te gebruiken.
Lijkt mij nog wel een discussie puntje of dit CID is of niet.
Het wordt dan tijd voor een disclaimer en/of anti-sag accesoire bij de hele zware videokaarten.

Maargoed als je "lomp" met je pc om gaat (verplaatsen/vervoeren) met een zware videokaart erin dan neig ik wel weer naar het stellen dat het CID is.

Als het dus überhaupt met het gewicht te maken heeft... dit kun je wellicht ook veroorzaken door aan de kaart te trekken terwijl het mobo clipje niet los zit? :P

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Lijkt mij nog wel een discussie puntje of dit CID of niet.
Het wordt dan tijd voor een disclaimer en/of anti-sag accesoire bij de hele zware videokaarten.

Maargoed als je "lomp" met je pc om gaat (verplaatsen/vervoeren) met een zware videokaart erin dan neig ik wel weer naar het stellen dat het CID is.

Als het dus überhaupt met het gewicht te maken heeft... dit kun je wellicht ook veroorzaken door aan de kaart te trekken terwijl het mobo clipje niet los zit? :P
Die zitten er ook bij ,bij veel kaarten,maar je hebt er natuurlijk ook die dat niet willen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:00

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-863174.html

Ook de liquid variant 2k :X

[ Voor 48% gewijzigd door Lekiame op 06-01-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Lijkt mij nog wel een discussie puntje of dit CID is of niet.

De persoon in kwestie zegt dat daar hier geen sprake van was. Het probleem is natuurlijk dat als het daadwerkelijk kan optreden wanneer de kaart slechts normaal in de kast hangt, je nooit kunt bewijzen dat je de kast niet van een flatgebouw afgegooid hebt.

Gezien de prijs van deze kaarten zou ik zelf het risico op dit gezeur niet nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:16
Met veel geluk heb ik bij de 4090 FE drop van dinsdag 3 januari eentje kunnen halen bij notebooksbilliger en zal ik mijn 1050 TI met pensioen laten gaan. Ik heb de kaart 5 januari in de avond ontvangen via DHL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2j62qZW9bcXZQQPkiOHpVLAQDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJxqyRyLkHgJzoiSsu6Twb8t.png?f=fotoalbum_large

Voor toekomstige kopers een paar handige info punten:
  • De anti bot maatregelen van NBB zijn agressief en is het aan te raden om direct zonder browsers extensies via incognito een bestelling te plaatsen. Makkelijke manier om te checken of je geblokkeerd bent is als de 4090 niet in je winkelwagen terecht komt.
  • Betaling met PayPal is snel en zonder problemen verlopen. Ik merkte wel nadat de bestelling klaar was mijn telefoon nummer op NBB niet was ingevuld maar adres, naam etc wel. Mogelijk levert PayPal dat niet bij hun aan. Voor de zekerheid in mijn account mijn telefoon nummer toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 05:25:
[...]

De prijzen gaan echt wel zakken hoor.. Ze moeten wel als de verkoopcijfers enorm (blijven) tegenvallen.. Ik zie nu overal 4070Ti op voorraad, en dat tijdens de launch week.. Dat is niet normaal en geeft dus aan dat dat ding ook niet verkoopt.. En terecht, 1000+ euro voor een *70 kaart moeten we gewoon niet accepteren.. Na de al tegenvallende RTX 4080 qua verkoopcijfers is dit alleen maar goed voor ons consumenten.. Hopelijk kunnen we in de loop van dit jaar b.v. een RTX 4080 voor onder de 1000 euro kopen.. Zodra Nvidia met een 4080Ti en 4090Ti etc komt zullen er ook wel prijscorrecties volgen..

En ja, er zijn heus wel mensen die echt niet meer kunnen wachten en toch zo'n veel te dure 40-serie op dit moment kopen.. Ook in dit forum zie je mensen bijna excuses maken en verklaren waarom ze het toch gekocht hebben.. Grappig en niet nodig, iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar dat is dus een relatieve kleine groep, want anders zie je nu echt niet al die kaarten overal op voorraad.. Een enorm goed teken dus, en hopelijk duidelijke boodschap aan Nvidia etc.. Gewoon nog even wat geduld hebben..
Nu bij Azerty de MSI 4080 Gaming X TRIO voor 1222 euro. https://azerty.nl/product...x-trio-videokaart/5048886
en veel op voorraad. Ga ik een nachtje over slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:17
Iksie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Nu bij Azerty de MSI 4080 Gaming X TRIO voor 1222 euro. https://azerty.nl/product...x-trio-videokaart/5048886
1499 hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Ja inderdaad nu wel! Straks echt niet, ik zag het zelf. Wss hebben ze het toevallig net aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Stond net wel degelijk op €1222. Ik zag het ook. Ze moesten de scalpmarge er nog even bij op doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Stond net wel degelijk op €1222. Ik zag het ook. Ze moesten de scalpmarge er nog even bij op doen. :+
Of een fout van het systeem lijkt me,mrsp van de 4080 is 1399 euro,van de FE bv :

https://www.notebookcheck...rope-and-UK.673095.0.html

De msi zal wel iets duurder zijn sowieso als de FE

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
MetalSonic schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Als ik jou was zou ik lekker genieten van je 3080. En dan wellicht weer toeslaan bij de 5080 ofzo. /my 2 cents.
Dat ga ik ook doen.. Ik heb nu ook een RTX 3080 10GB, in december 2020 gekocht voor iets meer dan €800,- en blijf lekker wachten tot de 50-serie denk ik.. Zou wel iets snellers kunnen gebruiken maar de 4080 is mij gewoon veel te duur.. Ik vermoed (lees: hoop) dat we met de 50-serie over 1-2 jaar een flinke (prijs)correctie gaan zien vanuit Nvidia, beetje zoals met de 30-serie na de eveneens te dure 20-serie.. De 40-serie verkopen zijn nu vermoed ik nog een stuk slechter dan met de 20-serie toen.. Het feit dat je nu al een 4070Ti vanuit voorraad kan kopen meteen na launch is niet hoe het normaal gaat bij nieuwe videokaart launches.. Die zijn normaal gesproken de 1e paar weken soms maanden overal uitverkocht.. Dat is dus een goed teken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
[...]

je bedoelt 1.499,00? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Zie andere posts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
[...]

Zoals ik al zei, voor mij moet de RTX 4080 onder de 1000 euro zakken wil ik hem serieus gaan overwegen als upgrade voor mijn RTX 3080..

Je moet niet gaan denken dat €1200+ opeens een goede deal is voor een **80-serie videokaart omdat hij daarvoor nog duurder was.. Het blijft nog steeds veel te duur..

Het feit dat de prijzen nu al zakken is wel een goed teken.. Ze moeten alleen nog flink verder zakken..

[ Voor 8% gewijzigd door Inflatable op 06-01-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Zoals ik al zei, voor mij moet de RTX 4080 onder de 1000 euro zakken wil ik hem serieus gaan overwegen als upgrade voor mijn RTX 3080..

Je moet niet gaan denken dat €1200+ opeens een goede deal is voor een **80-serie videokaart omdat hij daarvoor nog duurder was.. Het blijft nog steeds veel te duur..
Dat kan, maar niet iedereen komt van een 3080 of heeft zelfs maar een GPU. Genoeg mensen die nog op een 1080Ti zitten bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Dat kan, maar niet iedereen komt van een 3080 of heeft zelfs maar een GPU. Genoeg mensen die nog op een 1080Ti zitten bijvoorbeeld. :)
Dat snap ik, en voor die mensen zal de beslissing om te wachten ook lastiger zijn.. Maar dat verandert helaas niks aan het feit dat een 40-serie kaart nu kopen voor deze prijzen gewoon een slechte koop is..

Je gaat er namelijk enorm op afschrijven.. Niet zo erg als de mensen die in 2021 begin 2022 een nieuwe videokaart gekocht hebben voor nog achterlijkere prijzen, maar nog steeds enorm veel.. Als je kan wachten zou ik dat zeker doen.. De kans dat de prijzen in de loop van 2023 flink gaan dalen is vrij groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Het feit dat de prijzen nu al zakken is wel een goed teken.. Ze moeten alleen nog flink verder zakken..
Foutje denk ik. Kost gewoon 1499.... er is helemaal geen prijsdaling en die komt er ook niet snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zie niet in hoe Nvidia deze prijzen nog twee jaar kan volhouden. Als het nu (wereldwijd!) al vrij dramatisch is op dag 1, dan gaat het in de loop van de tijd alleen maar erger worden.

De vraag is wat mij betreft vooral wanneer en hoeveel het omlaag gaat. Ik verwacht niet direct echt goede prijzen, of überhaupt dat de prijs echt goed gaat worden voor deze generatie. En ik verwacht ook dat ze eerst van die onzin-acties gaan doen, waar ze gratis spellen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Ludewig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

En dan stuk wat je vast draait. Wat dus tegen de kaart aan komt. Kun je die ook alle kanten op draaien? En hoe hoog is die stand trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Ludewig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:33:
Ik zie niet in hoe Nvidia deze prijzen nog twee jaar kan volhouden. Als het nu (wereldwijd!) al vrij dramatisch is op dag 1, dan gaat het in de loop van de tijd alleen maar erger worden.

De vraag is wat mij betreft vooral wanneer en hoeveel het omlaag gaat. Ik verwacht niet direct echt goede prijzen, of überhaupt dat de prijs echt goed gaat worden voor deze generatie. En ik verwacht ook dat ze eerst van die onzin-acties gaan doen, waar ze gratis spellen geven.
Van de AIBs ja. Dat is niet het probleem van Nvidia. De FE gaat er gewoon goed doorheen overal. En in de VS is de 4090 gewoon helemaal uitverkocht, ook de AIB's (met uitzondering van scalpers op Ebay en elders).

Voor Nvidia geen reden om de prijs naar beneden te gooien. AIB kan misschien wat naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55
Ludewig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:33:

Verwacht niet dat het opeens veel goedkoper wordt. Ook de wafer prices bij oa TSMC zijn stukken hoger hoe kleiner de chip. Zie oa https://www.techpowerup.c...gpus-to-be-more-expensive

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sacaji
cvs79 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Verwacht niet dat het opeens veel goedkoper wordt. Ook de wafer prices bij oa TSMC zijn stukken hoger hoe kleiner de chip. Zie oa https://www.techpowerup.c...gpus-to-be-more-expensive
Of het goedkoper wordt of niet, je koopt niet een GPU met het idee ik ga hem dan weer verkopen voor zoveel.. Ik wacht al 5 jaar, paar maanden erbij kan ik nog wel wachten als het moet, PC doet het nog maar maar me PC lijstje is van 4700 naar 4900 gegaan ipv de andere kant op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Foutje denk ik. Kost gewoon 1499.... er is helemaal geen prijsdaling en die komt er ook niet snel.
Vandaar ook 48 op voorraad nu van alleen dat ene model al.. De 4080 verkoop gaat hard, lol.. :D

Was in 2020 wel iets anders toen de 3080 net uit was.. Maar toen was de vraag vanwege Covid19 ook een stuk groter en waren de prijzen nog normaal en fatsoenlijk.. Het is nu met de 40-serie niet de vraag of er prijsdalingen komen, maar wanneer.. Als je zo snel na launch al met voorraden blijft zitten dan is dat gewoon geen goed teken.. Ik denk ook niet dat een mogelijke prijsverlaging daar veel aan gaat veranderen, of die moet wel heel drastisch zijn waardoor de markt opeens toch weer enthousiast wordt over deze generatie.. Dan moet er honderden euro's van de prijs af.. Ik vrees voor Nvidia dat deze 40-serie nog veel slechter gaat verkopen dan de 20-serie.. Ze hebben hun hand met hun prijsbeleid duidelijk nu nog meer overspeeld als in 2018, nu de Covid19 crisis en de crypto mining hype voorbij zijn maar ze kennelijk dachten dat iedereen nog wel bereid was die crisis prijzen te blijven betalen..

[ Voor 4% gewijzigd door Inflatable op 06-01-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Vandaar ook 48 op voorraad nu van alleen dat ene model al.. De 4080 verkoop gaat hard, lol.. :D

Was in 2020 wel iets anders toen de 3080 net uit was.. Maar toen was de vraag vanwege Covid19 ook een stuk groter en waren de prijzen nog normaal en fatsoenlijk.. Het is nu met de 40-serie niet de vraag of er prijsdalingen komen, maar wanneer.. Als je zo snel na launch al met voorraden blijft zitten dan is dat gewoon geen goed teken.. Ik denk ook niet dat een mogelijke prijsverlaging daar veel aan gaat veranderen, of die moet wel heel drastisch zijn waardoor de markt opeens toch weer enthousiast wordt over deze generatie.. Dan moet er honderden euro's van de prijs af.. Ik vrees voor Nvidia dat deze 40-serie nog veel slechter gaat verkopen dan de 20-serie.. Ze hebben hun hand met hun prijsbeleid duidelijk nu nog meer overspeeld als in 2018, nu de Covid19 crisis en de crypto mining hype voorbij zijn maar ze kennelijk dachten dat iedereen nog wel bereid was die crisis prijzen te blijven betalen..
Intel is onze hoop. Toch zie je bij CPU's dat concurrentie van AMD vooral leidt tot meer innovatie, niet per se lagere prijzen. Stel Intel maakt uiteindelijk een betere Arc dan de beste CPU van Nvidia. Dan zal deze ook hoog in de markt gezet worden. Niet opeens 50% lager dan de beste kaart van Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Lol... ik denk dat die lading 4080's daar vanmiddag gearriveerd is. Had je nu echt verwacht dat die nu al de deur uit waren gevlogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Lol... ik denk dat die lading 4080's daar vanmiddag gearriveerd is. Had je nu echt verwacht dat die nu al de deur uit waren gevlogen?
Dat is wel normaal ja, als een videokaart net op de markt is en een beetje populair is en dus goed verkoopt.. Dan heb je backorders.. Die er nu dus met de RTX 4080 duidelijk niet veel zijn.. In ieder geval niet meer dan de levering(en).. Het aanbod overstijgt nu dus de vraag i.p.v. andersom..

Alleen maar goed teken.. Want als het alsnog goed zou verkopen voor deze prijzen dan waren we echt voorgoed de lul geweest voor wat betreft videokaart prijzen.. Nu is er nog hoop dat je straks geen €1400+ meer hoeft te betalen voor een 80-serie Nvidia videokaart of €1000+ voor een **70-serie..

[ Voor 31% gewijzigd door Inflatable op 06-01-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Dat is wel normaal ja, als een videokaart net op de markt is en een beetje populair is en dus goed verkoopt.. Dan heb je backorders.. Die er nu dus met de RTX 4080 duidelijk niet zijn..
Haha... ik denk dat je nog een beetje in de afgelopen 2 jaar leeft ofzo. Als winkel wil je voorraad kunnen bieden.... niemand zit graag weken te wachten voor zijn bestelling binnen komt. Ze hoeven toch pas over 30 dagen de rekening te betalen bij azerty... dus als ze er tegen die tijd vanaf zijn doen ze het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Haha... ik denk dat je nog een beetje in de afgelopen 2 jaar leeft ofzo. Als winkel wil je voorraad kunnen bieden.... niemand zit graag weken te wachten voor zijn bestelling binnen komt. Ze hoeven toch pas over 30 dagen de rekening te betalen bij azerty... dus als ze er tegen die tijd vanaf zijn doen ze het best goed.
Euhm, volgens mij zeggen we hetzelfde.. De gekke tijden van de afgelopen 2 jaar zijn voorbij.. Winkels kunnen door de veel lagere vraag nu wel uit voorraad leveren.. Nu alleen nog de prijzen terug naar "normaal"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Euhm, volgens mij zeggen we hetzelfde.. De gekke tijden van de afgelopen 2 jaar zijn voorbij.. Winkels kunnen door de veel lagere vraag nu wel uit voorraad leveren.. Nu alleen nog de prijzen terug naar "normaal"..
Klopt. Alleen verschillen wij van mening wat normaal is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Klopt. Alleen verschillen wij van mening wat normaal is. ;)
Dus jij vindt de huidige prijzen normaal?!?

Werk je voor Nvidia ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Dus jij vindt de huidige prijzen normaal?!?

Werk je voor Nvidia ofzo? 8)7
Nee, daar werk ik niet voor. :) ja, ik had ook graag gezien dat we 4090's voor 800 euro hadden kunnen kopen. Dit is echter niet het geval... sterker nog, zelfs 3 maanden na de lancering zie ik ze deze weken weer wat oplopen in prijs. Of het normaal is dat een high end videokaart 2k euro kost? Blijkbaar. Als niemand ze kocht waren ze allang gezakt in prijs, de gouden wet van vraag en aanbod. uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar het is wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
stylezzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Nee, daar werk ik niet voor. :) ja, ik had ook graag gezien dat we 4090's voor 800 euro hadden kunnen kopen. Dit is echter niet het geval... sterker nog, zelfs 3 maanden na de lancering zie ik ze deze weken weer wat oplopen in prijs. Of het normaal is dat een high end videokaart 2k euro kost? Blijkbaar. Als niemand ze kocht waren ze allang gezakt in prijs, de gouden wet van vraag en aanbod. uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar het is wat het is.
De 4090 is een apart verhaal omdat dat het topmodel is en verreweg de snelste videokaart op dit moment.. Daar zijn mensen die ertoe in staat zijn eerdere geneigd veel voor te betalen ongeacht de prijs.. Maar ook die relatief kleine doelgroep die het weinig uitmaakt wat iets kost en gewoon de beste willen raakt een keer verzadigt.. Alleen op 4090 verkopen kan je als Nvidia niet draaien.. De 4080 en 4070 series, die verkopen zeer matig tot nu toe.. Zelfs bij launch al vanuit voorraad te koop, wat dus niet normaal is bij een videokaart launch, zeker niet bij modellen die normaal gesproken een veel betere prijs/prestatie verhouding bieden dan het topmodel en dus juist veel meer vraag naar zou moeten zijn.. En daar zit nu dus het probleem, die betere prijs/prestatie bieden ze nu amper tot niet.. En dus verkopen ze relatief slecht.. Datzelfde gaat straks met een RTX 4060(Ti) gebeuren als die 700+ euro gaat kosten.. Dan zal inderdaad de gouden basis economisch regel van vraag en aanbod vanzelf voor lagere prijzen moeten zorgen.. Tenzij Nvidia genoegen neemt met veel lagere verkoopcijfers (en mogelijk inleveren van marktaandeel) gecompenseerd door veel hogere marges..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
Inflatable schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:13:
[...]

De 4090 is een apart verhaal omdat dat het topmodel is en verreweg de snelste videokaart op dit moment.. Daar zijn mensen die ertoe in staat zijn eerdere geneigd veel voor te betalen ongeacht de prijs.. Maar ook die relatief kleine doelgroep die het weinig uitmaakt wat iets kost en gewoon de beste willen raakt een keer verzadigt.. Alleen op 4090 verkopen kan je als Nvidia niet draaien.. De 4080 en 4070 series, die verkopen zeer matig tot nu toe.. Zelfs bij launch al vanuit voorraad te koop, wat dus niet normaal is bij een videokaart launch, zeker niet bij modellen die normaal gesproken een veel betere prijs/prestatie verhouding bieden dan het topmodel en dus juist veel meer vraag naar zou moeten zijn.. En daar zit nu dus het probleem, die betere prijs/prestatie bieden ze nu amper tot niet.. En dus verkopen ze relatief slecht.. Datzelfde gaat straks met een RTX 4060(Ti) gebeuren als die 700+ euro gaat kosten.. Dan zal inderdaad de gouden basis economisch regel van vraag en aanbod vanzelf voor lagere prijzen moeten zorgen.. Tenzij Nvidia genoegen neemt met veel lagere verkoopcijfers (en mogelijk inleveren van marktaandeel) gecompenseerd door veel hogere marges..
Nvidia's verkoopcijfers zijn niet alleen RTX 4070, 4080 en 4090.

Ze verkopen nog steeds heel veel RTX 3060 en RTX 3070 kaarten. Ze zijn in dat opzicht zeker niet afhankelijk van de nieuwe generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
TRDT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Nvidia's verkoopcijfers zijn niet alleen RTX 4070, 4080 en 4090.

Ze verkopen nog steeds heel veel RTX 3060 en RTX 3070 kaarten. Ze zijn in dat opzicht zeker niet afhankelijk van de nieuwe generatie.
Geen idee hoeveel ze nu nog van de 30-serie produceren en verkopen.. Maar weet wel dat ze daar niet eeuwig op kunnen blijven teren.. Op een gegeven moment moet je toch verder met nieuwere generaties GPU's.. En dat wordt dus een probleem als daar de vraag veel lager voor is o.a. omdat je ze veel te duur gemaakt hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Ik vraag me wel af, wat vinden jullie dan dat een 4090 nu zou moeten kosten als MSRP 1859 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:42
sacaji schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:45:
Ik vraag me wel af, wat vinden jullie dan dat een 4090 nu zou moeten kosten als MSRP 1859 is?
1600€ was een faire prijs geweest 😔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Simpel, als je als tijdspanne de afgelopen 2-3 jr neemt om normaal te definiëren, dan zijn de prijzen normaal.

Kijk je naar de afgelopen 25jr dan is het verre van normaal. Ik zie niet hoe deze prijzen/prijsontwikkeling sustainable kan zijn over een langere periode.

Misschien als de fabrikanten relatief lage verkopen accepteren vanwege compensatie door hogere verkoopprijzen maar zelfs dan gaat dat m.i. niet werken want dan draai je de pc gaming markt de nek om. Een op den duur kleine installed base is geen basis om dure games voor te ontwikkelen.

Dan kun je nog beredeneren dat als je al al je wafers zou kunnen gebruiken voor de zakelijk markt dat dat meer oplevert maar dat is misschien ook niet zo verstandig omdat je dan grotendeels afhankelijk wordt van één marktsegment (notebooks etc daargelaten). En waarom een goede markt vernietigen.

Maar goed ik kan me vergissen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Van de AIBs ja. Dat is niet het probleem van Nvidia. De FE gaat er gewoon goed doorheen overal. En in de VS is de 4090 gewoon helemaal uitverkocht, ook de AIB's (met uitzondering van scalpers op Ebay en elders).

Voor Nvidia geen reden om de prijs naar beneden te gooien. AIB kan misschien wat naar beneden gaan.
Ik heb het niet over de 4090, maar over de rest. En juist door het gigantische marktaandeel van Nvidia kunnen ze helemaal niet om de AIB's heen. Ik denk überhaupt niet dat ze de productiecapaciteit kunnen inkopen om alles zelf te doen, laat staan dat ze alle niches eventjes snel kunnen gaan bedienen (RGB, waterkoeling, Strix, wit, etc).

En omdat ze de AIB's zo uitknijpen is er heel weinig ruimte voor de AIB's om de prijs te verlagen. Dus een slechte verkoop wordt heel snel het probleem van Nvidia, want de AIBs kunnen het zich niet veroorloven om de prijs significant te verlagen zonder hulp van Nvidia.
cvs79 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Voor deze generatie is de maat van de 4080 en 4070 chip zoveel kleiner geworden dat het onwaarschijnlijk is dat de prijs omhoog is gegaan, ook al betaald Nvidia nu een stuk meer per mm2.

Overigens is de toename van de prijs van 3N relatief kleiner dan de toename van 5N, dus laten we niet meteen doen of het superhard toeneemt. Ik vraag me ook af of de prijs van 3N uit die grafiek de prijs is van het N3B proces of van N3E, wat goedkoper zou moeten worden, en wat vermoedelijk vrijwel iedereen gaat gebruiken (behalve Apple.)

Dus ik voorzie dat als Nvidia een normale prijs rekent voor deze generatie en daar vervolgens de beperkte meerkosten van N3E bij optelt, je alsnog een stuk lagere prijzen hebt dan de huidige prijzen. Tenminste, voor de 4080 en de 4070 Ti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
sacaji schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:45:
Als het aan mij lag kostte de 4090 hooguit 1400-1500 euro ofzo.. In feite wat de 4080 nu kost.. Maar dat zal voor iedereen anders zijn wat hij voor een snelste topmodel overheeft.. Ik ben sowieso niet van het teveel betalen voor een topmodel, zeker niet nadat die dingen ruim boven de 1000 euro zijn gaan kosten..

Probleem nu echter is dat de modellen eronder die eigenlijk een veel betere prijs/prestatie verhouding zouden moeten bieden, dat niet echt doen en zelfs een 4070Ti al boven de €1000,- uitkomt.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Nvidia koopt een bepaalde capaciteit in bij TSMC en kan deze verdelen over haar diverse modellen. Als de 4090 blijft verkopen kan zij de capaciteit gewoon voor deze kaart gebruiken. Niets dwingt Nvidia ertoe om een bepaalde hoeveelheid 4060s te maken of zelfs uberhaupt een 4060 te ontwikkelen. Dit is eigenlijk niet anders dan wat de AIBs doen. Elke generatie komt er bijvoorbeeld een zeer kleine hoeveelheid ASUS TUF non OC kaarten die goedkoop zijn, en gelijk uitverkocht zijn. Daarna komt deze non OC TUF nooit tot zelden meer in voorraad, terwijl de OC die veel duurder is regelmatig nieuw binnenkomt. Azerty heeft de non OC TUF 4070Ti pagina zelfs al verwijderd. In dit geval was die €909 terwijl de OC €1059 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Nvidia koopt een bepaalde capaciteit in bij TSMC en kan deze verdelen over haar diverse modellen. Als de 4090 blijft verkopen kan zij de capaciteit gewoon voor deze kaart gebruiken. Niets dwingt Nvidia ertoe om een bepaalde hoeveelheid 4060s te maken of zelfs uberhaupt een 4060 te ontwikkelen. Dit is eigenlijk niet anders dan wat de AIBs doen. Elke generatie komt er bijvoorbeeld een zeer kleine hoeveelheid ASUS TUF non OC kaarten die goedkoop zijn, en gelijk uitverkocht zijn. Daarna komt deze non OC TUF nooit tot zelden meer in voorraad, terwijl de OC die veel duurder is regelmatig nieuw binnenkomt. Azerty heeft de non OC TUF 4070Ti pagina zelfs al verwijderd. In dit geval was die €909 terwijl de OC €1059 is.
Als dat waar is zal dat wel komen omdat de AIB's het puur van die marge op de zogenaamde OC modellen moet hebben.. Dus dan snap ik dat wel..

De RTX 3080 die ik in december 2020 nog heb kunnen kopen is trouwens wel een non-OC model.. MSI Ventus 3x.. Dat was bijna 3 maanden na launch van die GPU en met heel veel vraag.. Zat bijna 3 weken levertijd op die kaart toen.. Dus weet niet in hoeverre dat gerucht van OC en non-OC productie bij AIB's waar is.. Ik zou zelf altijd voor een non-OC versie gaan omdat die dus goedkoper zijn en je makkelijk zelf die kaarten kan overklokken indien nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Nvidia koopt een bepaalde capaciteit in bij TSMC en kan deze verdelen over haar diverse modellen. Als de 4090 blijft verkopen kan zij de capaciteit gewoon voor deze kaart gebruiken.
Volgens deze logica zouden ze natuurlijk niet eens andere kaarten hoeven uitbrengen. Gewoon alleen de 4090 verkopen en dan binnenlopen.

Zo werkt het natuurlijk niet. De aantallen die ze van die kaarten verkopen is veel lager dan van de goedkopere modellen. Vergeet trouwens niet dat de verkoop van de 4090 nu eigenlijk kunstmatig hoog is door de prijs van de 4080, maar dat is wel kannibalisatie. In elk geval op termijn zullen ze veel meer mislopen door de slechte verkopen van de 4080, dan ze extra verdienen op de 4090.

In principe gaan ze steeds meer mislopen hoe verder we in de toekomst komen, waarbij de superrijke kopers steeds meer voorzien zijn, maar ondertussen wel grote aantallen mensen afgehaakt zijn en ze dat geld dus niet binnenhalen.

Dus in principe zullen ze op een gegeven moment wel moeten corrigeren, waarbij dan de vraag naar de 4090 ook meteen weer wat afneemt. Dus moeten ze nog meer van de lagere tiers verkopen om volumes op peil te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 07-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
jaaoie17 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:36:
[...]
En dan stuk wat je vast draait. Wat dus tegen de kaart aan komt. Kun je die ook alle kanten op draaien? En hoe hoog is die stand trouwens.
Er zijn allerlei verschillende stands, dus hoe zou ik dat moeten weten? Sowieso is dit geen hulp-topic voor deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Toch maar de MSI 4090 Liquid besteld bij Azerty. Liever betere koeling en wat extra dan de Inno3D versie van 1999. Met tijd kan het duurder, of, goedkoper worden, maar dat is met alles. Zat nog te dubben om een 2e handse PC met 5950x/3090 te halen, maar voor 2k meer heb ik iets nieuwe, met 2j garantie en wat toch 40/50 meer frames pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:12
Als er al prijs verlagingen komen dan zal dat zijn voor de 4080 en 4070 Ti. De 4090 is voor het halo product redelijk normaal geprijsd. De vraag voor de andere kaarten is minder en de beschikbaarheid beter. Denk ook dat er voldoende ruimte inde marge is om daar wat vanaf te doen. Maar zal nog wel even duren denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 15:31
Net een FE gescoord op NBB!

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 14:30
4090 helaas niet meer beschikbaar :(

Hoe heb je die zo snel kunnen snipen? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Michael van S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:30:
[...]

4090 helaas niet meer beschikbaar :(

Hoe heb je die zo snel kunnen snipen? :>
Gewoon gelukje denk ik, ik zat op mijn mobieltje te kijken op de Nederlandse site van NVIDIA, kansloos natuurlijk magoed die linkte me door naar NBB en YAY, ik heb een 4080 FE!

Hard nodig want ik kan mijn 7900 XTX terugsturen naar AMD, ik heb last van oververhitting. De 4080 is wat duurder en niet echt sneller, maar in elk geval werkt hij gewoon en ik kan weer Portal RTX spelen :)

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:17
Julian schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Gewoon gelukje denk ik, ik zat op mijn mobieltje te kijken op de Nederlandse site van NVIDIA, kansloos natuurlijk magoed die linkte me door naar NBB en YAY, ik heb een 4080 FE!

Hard nodig want ik kan mijn 7900 XTX terugsturen naar AMD, ik heb last van oververhitting. De 4080 is wat duurder en niet echt sneller, maar in elk geval werkt hij gewoon en ik kan weer Portal RTX spelen :)
Haha

De 4080 FE is al weken op voorraad…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 14:30
Julian schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Nice man, gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe grafische monster en Portal RTX! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Aggressor schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Haha

De 4080 FE is al weken op voorraad…
Ah OK! Ik heb deze topic wel af en aan gevolgd maar dat was me toch nog niet helemaal duidelijk! My bad.

Als ik direct op NBB keek kon ik hem niet vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Julian op 07-01-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maikie61
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-08 15:47
Julian schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Ah OK! Ik heb deze topic wel af en aan gevolgd maar dat was me toch nog niet helemaal duidelijk! My bad.

Als ik direct op NBB keek kon ik hem niet vinden?
FE kaarten moeten altijd langs de NVIDIA-site gaan.
Die worden niet getoond bij NBB of LDLC op de site zelf. Alleen de directe URL werkt.

RTX 50xx FE tracker: https://t.me/bscfoundersedition

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ook ik heb inmiddels mijn 4090 FE in handen, binnenkort maar alles uit testen etc :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqm0MLTfFcPYR1ghHUEvyWG5jos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfBq0sMUBkBXNed2azuI5Djm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkEZbl0JneHYdQhYDlTunBd2rns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGjYKH68AibtkV0HxemPHJo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Krijg net deze mail van Sicomputers

"06-01-2023 heb je bij ons de MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G NVIDIA 24 GB GDDR6X besteld. Helaas is dit product op dit moment uitverkocht en niet te bestellen bij onze leveranciers. Dit betekent dat de levertijd van dit product op dit moment onbekend is. Het kan nog maanden duren voordat wij deze weer kunnen bestellen, als dit tegen die tijd überhaupt weer mogelijk is. Onze excuses hiervoor. Laat het ons weten als je op dit product wilt wachten, je bestelling wilt annuleren of als je een alternatief wilt uitkiezen. "

2.026,50 voor deze: uitvoering: uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G

Ik blij dacht eindelijk de kaart voor MSRP, - wisselkoers, + 21% btw.

Hoe groot achten jullie de kans dat het inderdaad "maanden kan duren" voordat deze kaart weer leverbaar is. Ik lees veel horror verhalen, maar dit was nog ten tijde van de mining boom + covid lockdowns, met bijbehorende gekte.

Alternatieven hebben ze nu niet, heb ik ook geen ruimte voor in mijn kast btw.

edit: link naar pricewatch

[ Voor 6% gewijzigd door Rem_NL op 10-01-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:27
Ik zou der niet op willen wachten,je moet op een moment kiezen tenslotte.
Voor die prijs ga je hem denk ik nooit krijgen binnenkort en zal me ook niks verbazen dat die bv over een tijdje voor een heel ander prijsje te koop is dan
Pagina: 1 ... 25 ... 45 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Geen "ik ook" berichten.
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord