• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:14
Ik heb een mail ontvangen, met als onderwerp ~[achternaam] Kennisgeving: Aanpassingen aan het lokale elektriciteitsnet. ~[postcode].
Het afkomstige e-mailadres: navsom-support@lighthouseai.com
Kennisgeving: Aanpassingen aan het lokale elektriciteitsnet

Geachte bewoner, ~[achternaam]
Status update: Projecten in voorbereiding voor uw locatie.

Door de toenemende vraag naar elektriciteit wordt het netwerk door heel Nederland verzwaard. Hiermee borgen we een veilige en toekomstbestendige energievoorziening.

Deze werkzaamheden kunnen lokale impact hebben. Denk aan beperkte toegankelijkheid van straten of een tijdelijke onderbreking van de levering. Bij ingrijpende aanpassingen zijn er soms extra regelingen beschikbaar voor omwonenden.

Wij raden u aan om te controleren of deze projecten gevolgen hebben voor uw specifieke woonsituatie.
De link in de mail leidt tot https://compensatiecheck.com/ .

Verder ben ik niet gegaan. Heeft iemand enig idee wat dat voor site is? En hoe ze aan mijn naam en postcode komen?

Ergens heb ik het vermoeden dat het van Jeroen.nl afkomt, maar dat staat nergens.
Het lijkt op aan scam, maar ik denk toch dat het dat ook niet is.

Iemand anders ook deze mail (of vergelijkbaar) gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 27-08-2026 12:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Truus01 Lijkt me gewoon scam:

Registrar: Turkticaret.net Yazılım Hizmetleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.

Nameservers verwijzen naar mijncompensatie .info, als ik die in google gooi krijg ik van AI berichten dat het een phishing website is die je data wil stelen onder belofte van een claim...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Dat ligt aan je verbruik/aansluiting. Want bv bij Enexis was het €174 voor <500m3, maar €246 voor 500-4000m3. Dan blijft er van die €270 niet heel veel meer over.
Er mankeert dan toch niets aan de stelling dat je het cadeau krijgt?

Normaliter krijg je alleen een cadeau.. nu houd je zelfs nog wat extra aan over buiten het cadeau :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:45
_JGC_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Die zijn 190 netbeheer + 80 leverancier meestal. Verschil in korting is 270 euro, dus ja die krijg je kado in dit geval.

Wat vaak vergeten wordt is dat die korting uit de lengte of uit de breedte moet komen. Hoge korting betekent vaak dat vastrecht omhoog gaat of dat het levertarief alles behalve scherp is. Soms heeft dat ook invloed op de stroomtarieven.

Al met al blij als straks de gasaansluiting weg is. Ik heb nog contract tot 31 oktober, mag daarna de aansluiting weg.
Overstappers zijn niet solidair. De kosten die Energieboeren maken met deze kortingen worden verdeeld over mensen die niet overstappen. Laten we overstappen afschaffen. :+

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:30
Cobb schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Overstappers zijn niet solidair. De kosten die Energieboeren maken met deze kortingen worden verdeeld over mensen die niet overstappen. Laten we overstappen afschaffen. :+
Ik had dit jaar een totale korting op gas van 315 euro met ~120m3 verbruik, kon dit jaar natuurlijk niet nog een keer. Zal inderdaad wel uit het potje van de niet overstappers komen.

[ Voor 7% gewijzigd door workzone op 27-08-2026 13:54 ]

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 13:23
Meer mensen die de gok voor Dynamisch aandurven? :9

Via powerpeers heb ik nu het volgende volledige dynamisch contract afgesloten (14 dagen bedenktijd) - €12,50,- vaste leveringskosten per maand bij gas en stroom.

€330,- welkomstkorting, €75 vriendenkorting (via vriendenlink) en €55 CBXL. Let op kortingen zijn per jaar maar volgens de voorwaarden worden ze naar rato verrekend bij eerder stopzetten van het contract.

Zie ik nog wat over het hoofd of is dit prima voor de korte termijn?

• Truus01
_JGC_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:03:
@Truus01 Lijkt me gewoon scam:

Registrar: Turkticaret.net Yazılım Hizmetleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.

Nameservers verwijzen naar mijncompensatie .info, als ik die in google gooi krijg ik van AI berichten dat het een phishing website is die je data wil stelen onder belofte van een claim...
:(
Maar hoe komt dan mijn achternaam en postcode (correct) het onderwerp?
@_JGC_ Bedankt voor het uitzoeken!

• Truus01
Glashelder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Er mankeert dan toch niets aan de stelling dat je het cadeau krijgt?

Normaliter krijg je alleen een cadeau.. nu houd je zelfs nog wat extra aan over buiten het cadeau :+
Een cadeau noem ik het als je iets extra's krijgt.
Nu 'krijg' je €270, maar als je zegt dat je daarmee de vaste kosten dekt, klopt dat niet, want dat is €246 + €96 (?), dus is je cadeau, omdat je gas hebt en houdt, -€72...
Dus je bespaart met gasloos wel degelijk.
(Tenzij je die €174 betaald, dan is het €0. (En dan begin ik wel te denken dat dat dus heel bewust zo is...))
En dan ook nog de (variabele) kosten van het verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 27-08-2026 14:55 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
Cobb schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Als dat je insteek is, en daar is niets mis mee, dan moet je een dynamisch contract nemen en betaal je marktprijzen zonder welkomstbonus.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Als dat je insteek is, en daar is niets mis mee, dan moet je een dynamisch contract nemen en betaal je marktprijzen zonder welkomstbonus.
Ook dynamisch kan je afsluiten met een welkomstbonus.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

:(
Maar hoe komt dan mijn achternaam en postcode (correct) het onderwerp?
@_JGC_ Bedankt voor het uitzoeken!
Er wordt momenteel zoveel gehackt en de gegeven van ons is nergens veilig. Odido speelde de volgende gegevens kwijt, naam, woonadres, telefoonnummer, geboortedatum, klantnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer (IBAN). AI vindt het ook leuk om ergens in te breken en rond te kijken en er zijn al genoeg voorbeelden dat AI uit de virtuele omheining breekt.

Ik heb daarom voor elk bedrijf of bekende een uniek e-mail adres en weet zo dan precies welk bedrijf mijn gegevens heeft gelekt, wel of niet wetende.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
esphome schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Ik heb daarom voor elk bedrijf of bekende een uniek e-mail adres en weet zo dan precies welk bedrijf mijn gegevens heeft gelekt, wel of niet wetende.
Als daar een patroon in zit dan is dat makkelijk te omzeilen. Ik heb het met gmail ook wel eens gedaan, maar dan zat er helaas dus een patroon in.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MDsvs schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:59:
Meer mensen die de gok voor Dynamisch aandurven? :9

Via powerpeers heb ik nu het volgende volledige dynamisch contract afgesloten (14 dagen bedenktijd) - €12,50,- vaste leveringskosten per maand bij gas en stroom.

€330,- welkomstkorting, €75 vriendenkorting (via vriendenlink) en €55 CBXL. Let op kortingen zijn per jaar maar volgens de voorwaarden worden ze naar rato verrekend bij eerder stopzetten van het contract.

Zie ik nog wat over het hoofd of is dit prima voor de korte termijn?
Je begrijpt dat je post vrijwel nietszeggend is als je niet deelt wat je verbruik is?

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:24

Ersus

Zuid-Limburg

True schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:38:
[...]

Je begrijpt dat je post vrijwel nietszeggend is als je niet deelt wat je verbruik is?
Maakt dat wat uit als het dynamisch is, het gaat immers om de “extra’s”?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ersus schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

Maakt dat wat uit als het dynamisch is, het gaat immers om de “extra’s”?
Krijg je welkomskorting van €330 bij bijv. 1000 kWh en 0 m3 gas?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

True schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Krijg je welkomskorting van €330 bij bijv. 1000 kWh en 0 m3 gas?
Volgens mij is het dan afhankelijk van de voorwaarden en dan pas je verbruik.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ersus schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:07:
[...]

Volgens mij is het dan afhankelijk van de voorwaarden en dan pas je verbruik.
Als ik mijn verbruik invul krijg ik maar €100 korting, dus lijkt het mij wel relevant om te delen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

True schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Als ik mijn verbruik invul krijg ik maar €100 korting, dus lijkt het mij wel relevant om te delen.
Correct, als het verbruik onderdeel is van de berekende bonus is dat verbruik binnen het opgegeven aanbod absoluut een belangrijk detail.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:45
esphome schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Er wordt momenteel zoveel gehackt en de gegeven van ons is nergens veilig. Odido speelde de volgende gegevens kwijt, naam, woonadres, telefoonnummer, geboortedatum, klantnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer (IBAN). AI vindt het ook leuk om ergens in te breken en rond te kijken en er zijn al genoeg voorbeelden dat AI uit de virtuele omheining breekt.

offtopic:
Proton mail toevallig?
Ik moet er ook maar eens aan beginnen in het kader van online veiligheid

• esphome
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:32:
[...]
offtopic:
Proton mail toevallig?
Ik moet er ook maar eens aan beginnen in het kader van online veiligheid
offtopic:
Nee, een eigen domein. Bij Proton kun 10 aliassen aanmaken of in de premium onbeperkt. Je kunt daar ook een domein koppelen

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Als daar een patroon in zit dan is dat makkelijk te omzeilen. Ik heb het met gmail ook wel eens gedaan, maar dan zat er helaas dus een patroon in.
offtopic:
Jij hebt het dan waarschijnlijk over Plus alias met een "+" erin en dat is meer voor eigen administratie als je eigen mailbox wil organiseren.

• Truus01
esphome schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
offtopic:
Nee, een eigen domein. Bij Proton kun 10 aliassen aanmaken of in de premium onbeperkt. Je kunt daar ook een domein koppelen
offtopic:
Ik wilde al net zegge, als ik voor elk bedrijf en bekende een uniek mailadres moet hebben, dan ben ik wel even zoet. Is wel een heleboel!
Maar ik heb nog nooit gewerkt met alliassen, misschien eens naar kijken.

Ik heb in het verleden wel de 'fout' gemaakt dat ik de mail die eigenlijk meer voor online aankopen en dergelijke was, toch ben gaan gebruiken voor alledag en dus ook veel belangrijke mail op krijg.
Ik heb wel nog een meer 'zakelijk' mailadres (staat bv op mijn CV), wat wel mooi 'schoon' blijft.
Eigenlijk had ik dus een derde mailadres moeten hebben voor alledag/vrienden/familie/etc.
En dat eerst dan voor online overal in te vullen.

Maar ja, in die goede oude tijd, was je al blij als je één e-mailadres kreeg. Gmail ging via uitnodiging...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:47
Truus01 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
offtopic:
Ik wilde al net zegge, als ik voor elk bedrijf en bekende een uniek mailadres moet hebben, dan ben ik wel even zoet. Is wel een heleboel!
Maar ik heb nog nooit gewerkt met alliassen, misschien eens naar kijken.

Ik heb in het verleden wel de 'fout' gemaakt dat ik de mail die eigenlijk meer voor online aankopen en dergelijke was, toch ben gaan gebruiken voor alledag en dus ook veel belangrijke mail op krijg.
Ik heb wel nog een meer 'zakelijk' mailadres (staat bv op mijn CV), wat wel mooi 'schoon' blijft.
Eigenlijk had ik dus een derde mailadres moeten hebben voor alledag/vrienden/familie/etc.
En dat eerst dan voor online overal in te vullen.

Maar ja, in die goede oude tijd, was je al blij als je één e-mailadres kreeg. Gmail ging via uitnodiging...
Ik gebruik al 20 jaar gmail en die heeft een perfect spam filter,dus het boeit me niks wie er wat lekt....

1 PVoutput . Dongen NB

• esphome
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Ik gebruik al 20 jaar gmail en die heeft een perfect spam filter,dus het boeit me niks wie er wat lekt....
:F
offtopic:
Jouw gegevens worden niet alleen gebruikt om jou e-mails te zenden. Als dat wel gedaan wordt met mijn gegevens dan zie ik de kanarie van het stokje gaan. Kan dan de diegene aanspreken van wie die gegeven gestolen zijn.

Wees geen struisvogel.....maar een havik. Voor zover de vogel vergelijkingen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:47
esphome schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

:F
offtopic:
Jouw gegevens worden niet alleen gebruikt om jou e-mails te zenden. Als dat wel gedaan wordt met mijn gegevens dan zie ik de kanarie van het stokje gaan. Kan dan de diegene aanspreken van wie die gegeven gestolen zijn.

Wees geen struisvogel.....maar een havik. Voor zover de vogel vergelijkingen.
Maar dan zijn je gegevens nog steeds gestolen. Het zal mij echt een zorg zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

• esphome
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:11:
[...]

Maar dan zijn je gegevens nog steeds gestolen. Het zal mij echt een zorg zijn.....
offtopic:
Het kan echter mij wel schelen als jouw gegevens gestolen wordt of van anderen mensen.

Hieronder somt de Autoriteit Persoonsgegevens de mogelijke gevolgen die zelfs fysieke/mentale schade kunnen leiden.

Ernst van gevolgen voor slachtoffers

Kan het datalek leiden tot financiële schade, identiteitsfraude, lichamelijk letsel, psychisch leed, vernedering of reputatieschade? Dan kan de schade voor het slachtoffer bijzonder ernstig zijn. U moet er dan rekening mee houden dat er een hoog risico is.

Schade voor het slachtoffer kan fysiek, materieel en immaterieel zijn:
Fysieke (lichamelijke) schade

Bijvoorbeeld wanneer cruciale medische gegevens zijn gewist, waardoor er een risico bestaat dat iemand (tijdelijk) niet de benodigde zorg krijgt.
Materiële (financiële) schade

Bijvoorbeeld bij een datalek met creditcardgegevens. Hierdoor bestaat de kans dat iemand online bestellingen kan plaatsen op kosten van een ander. Of andere vormen van financieel verlies, identiteitsdiefstal of identiteitsfraude.

Bijvoorbeeld bij een datalek:

met complete kopieën van identiteitsbewijzen;
met het BSN in combinatie met andere persoonsgegevens;
waarbij (cyber)criminelen persoonsgegevens hebben gestolen.

Immateriële schade

Zoals kans op:

discriminatie (bijvoorbeeld bij een datalek met gegevens over ras/etniciteit, geloof of seksuele geaardheid);
reputatieschade (bijvoorbeeld bij een datalek met gegevens over problematische schulden, verslaving of prestaties op het werk);
inbreuk op iemands persoonlijke levenssfeer.

Bron: https://www.autoriteitper...ctoren-bij-risico-datalek

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 11:27
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Via deze link heb je bij Eneco €450 korting voor stroom en gas: https://www.eneco.nl/duur.../1jaarstroomengas-qzrmvt/

Tarieven zijn wel iets hoger dan bij Greenchoice dus het hangt af van je verbruik of dat voordeliger is:

Stroom: €0,28
Gas: €1,57
Vergeet de 45,- cashback niet via CashbackXL

• bkaltijdveilig
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:35
mirod schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Vergeet de 45,- cashback niet via CashbackXL
Maar wanneer je de link aanpast via Cashback dan krijg je de cashback niet meer toch ofwel?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Gastarief bij Eneco is overigens gestegen van €1,57 naar €1,60
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden