• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Jan-tweak schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:26:
[...]

Even een heel klein verzoekje, kunnen we a.u.b. weer terug naar de energierekening, en ja de kosten van netbeheerders zijn daar een integraal deel van maar ondertussen weiden we we wel erg ver uit en heeft die discussie ( hoe interessant deze ook mag zijn ) niets meer met ons topic onderwerp te maken.
Alvast bedankt en dan hebben we het goedbedoelde werk van een mod hiermee ook al gedaan en hoeft deze niet aan het werk. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O-) d:)b
Beleefde opmerking vooraleer ik uw verzoek inwillig:

Ofwel ben je moderator ofwel ben je geen moderator, niet iets tussenin. Uit respect voor de moderator aangezien dit een functie met verantwoordelijkheid is.

Ook de eerste basisvraag die je moet stellen als er nog eens een opiniemaker langskomt in de media om iets te vertellen over energie. Heeft die persoon een eigen verantwoordelijkheid?

Informatie = Actor x Context x Substantie

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:55
dunklefaser schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:01:
[...]

Aan hoeveel kW dacht je dan bij een elektrische doorstroomverwarmer?
21kW

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
dunklefaser schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:37:
@Domba Kleinverbruik: Actueel is de belasting op stroom 49% hoger dan op gas,
€ 9,161 ct/kWh vs. € 6,15 ct/kWh
Wat zou dan met de belastingtarieven kunnen gebeuren?
E-energiebelasting verlagen of G-energiebelasting verhogen (die al hoogste is >2x van enige ander EU-land per kWh) of een middenweg.

Voorstel tarieven 2027 zelf nog niet gevonden, wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0co9EWdGeIrWpN-80qPhxOj56E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7p8iP65NBtGKAClxNaNMGPsq.png?f=user_large bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:14:
[...]

[...]

En heb je daar de terugbetaling van de EB (+628,96 €) ook in verrekend?
(Overigens een beslissing van "Den Haag").
Bij een lage netafname kan je met dat bedrag het een en ander toch al mooi compenseren?
De vermindering energiebelasting is een ondersteuning in het betalen van de energiekosten. Ondertussen zijn de kosten van een derde partij zo hoog geworden dat er niets van de bedoelde ondersteuning overblijft.

Nood breekt wet.

• esphome
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:45:
En de burger, die presenteert zichzelf als zielig slachtoffer. Woke².
Woke² zijn de marxisten en communisten, er zijn maar weinig burgers die zich daar mee identificeren.

https://eu.usatoday.com/s...e-origin-aoc/91351078007/

Nood breekt wet.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:35
DrayFIRE schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:27:
Is er op dit moment nog ergens een goedkoop gas-only contract te krijgen (via Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond of een ander alternatief)?

Mijn dynamische contract loopt door tot 1 januari voor een prijs van 1 euro 38, die ga ik niet veranderen met de huidige prijzen.

Vanaf 1 januari kan ik of volop gaan verwarmen met al onze airco's, maar liever heb ik contractrust, al is het maar wegens het vele douchen ;).
Je kunt nog steeds een gas only afsluiten kijk dan m.n. naar de bonus
Hoe meer gas je gebruikt hoe kleiner het voordeel van die bonus wordt
Independer lijkt vaak de goedkoopste
esphome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:10:
[...]

De vermindering energiebelasting is een ondersteuning in het betalen van de energiekosten. Ondertussen zijn de kosten van een derde partij zo hoog geworden dat er niets van de bedoelde ondersteuning overblijft.
Je spreekt in raadsels.
Bedoel je nu dat het in se louter een nuloperatie is?
Zo ja, wat is daar dan mis mee? Je betaalt dus netto geen EB?
Of is het de bedoeling dat je nog winst maakt op de aansluiting?
Dat mag maar is het er dan niet een beetje over om te keer te gaan tegen de "zakkenvullers in Den Haag"? Ze zorgen er dan toch ook voor dat sommige eindgebruikers hun zakken gevuld worden of minder leeggetrokken?

Wonend in Vlaanderen (BE)

• esphome
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:09:
[...]

E-energiebelasting verlagen of G-energiebelasting verhogen (die al hoogste is >2x van enige ander EU-land per kWh) of een middenweg.

[Afbeelding] bron
OK de regels om de vermindering energiebelasting zijn aangepast zodat minder adressen hier recht op hebben. Maar dan is niet gegarandeerd dat het preferente beleid dat de EB op elektra altijd lager is dan die op aardgas.

Heeft dat er mee te maken dat Nederland niet aan de eisen van EU kan voldoen?

Nood breekt wet.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

[Afbeelding] bron
Is er überhaupt ruimte om te manoeuvreren omdat de belasting op gas al relatief hoog is?
De budgetacrobaten in Den Haag hebben nog wat te doen - of ook niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:23
[...]

[Afbeelding] bron
Voorstel is om niets te veranderen in 2027, de tarieven ex btw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsryCc4cfUao7sRat_9r_B9Q8wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqA5ipFDlKco9wWvLTnc9Ts4.png?f=fotoalbum_large

https://www.rijksoverheid...fiscale-sleuteltabel-2027

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37
3 fasen × 25 Ampère × 230 Volt = 17.250 Watt (ofwel 17,25 kW). Gelukkig zijn de meeste doorstromers 11kW, anders trek je je hoofdzekering eruit. Nog los van andere gebruikers in huis.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 17:47
Las vandaag een advertentie in de Telegraaf over een Adler warmtepomp incl (gratis accu).
Iemand bekend met dit merk? De compressor is van Mitsubishi.
Kosten was 4500 euro incl. Subsidie.

[ Voor 11% gewijzigd door JJmac op 15-09-2026 21:06 ]

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:04
JJmac schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:05:
Las vandaag een advertentie in de Telegraaf over een Adler warmtepomp incl (gratis accu).
Iemand bekend met dit merk? De compressor is van Mitsubishi.
Kosten was 4500 euro incl. Subsidie.
Word best wel veel besproken, dus denk genoeg tweakers wel:
Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:55
jongetje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:04:
[...]

3 fasen × 25 Ampère × 230 Volt = 17.250 Watt (ofwel 17,25 kW). Gelukkig zijn de meeste doorstromers 11kW, anders trek je je hoofdzekering eruit. Nog los van andere gebruikers in huis.
Ah, ik had mij alleen even vluchtig in verdiept wat comfortabel is met douchen en een bad vullen. Dan wordt het in de toekomst wellicht een doorstromer van 11kW. Voorlopig zit en doet de cv ketel het nog : )

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
mar-10 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:45:
[...]

Greenchoice biedt de mogelijkheid om het gascontract kosteloos op te zeggen als je de aansluiting niet meer nodig hebt.
Dank voor de tip, toch maar toegeslagen en ik zie het ook terug in de voorwaarden bij het contract!

• Domba
esphome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:33:
[...]
Heeft dat er mee te maken dat Nederland niet aan de eisen van EU kan voldoen?
Niet direct, dat zijn oudere doelstellingen van 2014 die niet gehaald worden.
EAP (electrification action plan) scherpt dat nog eens vreselijk aan met ratio's (elektriciteit : gas) als 2,5 voor huishoudens en 2.0 voor industrie al voor 2030.
Iets wat vrij lastig is met huidige netcongestie en NL afhankelijk maakt van andere EU-landen die al verder zijn en nog wat over hebben en kunnen kiezen welk land ze daarmee helpen.
dunklefaser schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:18:
[...]
Is er überhaupt ruimte om te manoeuvreren omdat de belasting op gas al relatief hoog is?
De budgetacrobaten in Den Haag hebben nog wat te doen - of ook niet.
Die budgetacrobaten zullen zonder meer overuren draaien met een minderheidskabinet om het door beide kamers te loodsen.
Zoals CDA uit het coalitieakkoord de reservering naar voren wil halen voor verlaging energiekosten voor industrie, een dekking bij VVD niet lekker zal liggen, daar huishoudens over vertegenwoordigd zijn in schijf 1 & 2.
Nu ook nog structuur veranderingen is nog nauwelijks mogelijk voor 2027, alleen tarieven en zelfs een verschillend tarief voor schijf 1 & 2 is nog maar de vraag of dat op tijd kan geimplanteerd worden voor 1 januari ook al zijn al langer twee schijven voor gas en elektra.
Kalentum schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:37:
[...]

Voorstel is om niets te veranderen in 2027, de arieven ex btw:

https://www.rijksoverheid...fiscale-sleuteltabel-2027
De verklaring dat, ik het geen van de wetsvoorstellen kon vinden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51

copykat

Good copy isn't bad

iMode schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:17:
[...]

Ah, ik had mij alleen even vluchtig in verdiept wat comfortabel is met douchen en een bad vullen. Dan wordt het in de toekomst wellicht een doorstromer van 11kW. Voorlopig zit en doet de cv ketel het nog : )
En anders alleen douchen als de zon schijnt (vaak hogere netspanning. 243vac=> 18.2kw) én je accu's volzijn.... 16A uit je net en de rest uit je accu's en of panelen. .... dan niet te lang douchen anders roken je kernen weg, zeker je nul... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

copykat schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:54:
[...]

En anders alleen douchen als de zon schijnt (vaak hogere netspanning. 243vac=> 18.2kw) én je accu's volzijn.... 16A uit je net en de rest uit je accu's en of panelen. .... dan niet te lang douchen anders roken je kernen weg, zeker je nul... :+
@iMode Tja - ik kom dan meestal met de 3 x 63A standaard huisaansluiting bij mijn ouders in Düsseldorf, hier ging alle warmwaterbereiding met "kleine" elektrische 2 kW boilers onder de wastafels op de kamers en hing een 24 kW "Durchlauferhitzer" in de badkamer.
Het stroomverbruik was dan ook daarna, de energierekening viel nog mee
- toen nog zeer lage tarieven.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2026 08:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:20:
[...]

Er zal vast links en rechts een getalletje iets minder hoog, of veel hoger kunnen zijn. Genoeg warmtepompen die misschien wel een COP van 4,5 gemiddeld halen over een jaar, daar wordt het verschil ook groter van. Maar bottom line is dat een warmtepomp met electriciteit voeden voordeliger is dan een gas-cv ketel. Zowel in Euro's als in fossiele footprint (wat het argument was van Bruine Poepert).
Even een reactie van "de Bruine Poepert" (...) (onthoud je svp van dit soort toespelingen)
'sWinters moet je een voorraad stroom hebben. Die kan je 1 dag uit batterijen halen, daarna moet je over op gas. Luister even naar Jilles van Beukel
In mijn situatie verstook ik 2/3 van 'tgas in 2 koude maanden, juist waar een warmtepomp z'n COP 'tlaagst is.
Dan nog iets: die warmtepomp gaat gezeld met flinke indirecte energiekosten. Gewoon omdat het geld wat er in omgaat (materiaal, (onderhoud-/installatie-)personeel, vervoer, materiaal) een percentage energie vertegenwoordigt.

[ Voor 18% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-09-2026 13:10 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:49
@Bruin Poeper volgens mij snap je nog niet dat de route gas -> stroom -> WP, binnenshuis meer warmte oplevert dan gas -> cvketel. Over een heel jaar gemeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 16-09-2026 14:19 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:40

_Arthur

blub

Martin7182 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:18:
@Bruin Poeper volgens mij snap je nog niet dat de route gas -> stroom -> WP, binnenshuis meer warmte oplevert dan gas -> cvketel. Over een heel jaar gemeten.
Hij wil ons doen geloven dat die route meer fossiele brandstoffen kost, dan gewoon direct gas je CV-ketel in te pompen, ook al heb je daar meer gas voor nodig om dezelfde warmte afgifte te creeeren.

Dus los van wat er goedkoper is, maar komt alleen met algemenigheden ipv een onderbouwde mening of stelling.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2026 14:22 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:46
Bruin Poeper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:02:
In mijn situatie verstook ik 2/3 van 'tgas in 2 koude maanden, juist waar een warmtepomp z'n COP 'tlaagst is.
Op z'n laagst is nog altijd ruim meer dan 1...
https://veldhovenduurzaam...ende-soorten-warmtepompen

• Bruin Poeper
  • Niet online
Daar staat:
Verder zou je de lucht/water warmtepomp kunnen combineren met een gasketel, die bijspringt als het erg koud is. Dit is een hybride systeem, waarbij een warmtepomp met een vermogen van 5 kW al voor het grootste deel van het jaar in de verwarming voorziet.

Dan zit je dus met een dubbele installatie..., en meer dan dubbele kosten tov gas-combi.
Toch vreemd dat men tegenwoordig dat hybride zo aanprijst.

Omdat al die energiebesparende opstellingen op lage temperatuur werken heb je dubbel zoveel radiatoren nodig en grote luchtkanalen. Die vragen allemaal ruimte.
Stel woning kost €400.000 en heeft 100m2. Dan verknoei je €4000/m2 aan die ruimtevreters.
Je kan soortgelijk sommetje maken voor luchtkanalen en wat het kost aan m3 bouwvolume.

Hoe "energiezuiniger" je wilt des te hoger je materiaalkosten.
Elke halvering van energieverliezen kost je het dubbele aan materiaal (simpel: zie isolatiedikte), en... ruimteverlies.
De buren hebben een uitbouw gemaakt met dubbele spouwmuren. Uitwendig 3x3x5, inwendig 2,4x2,4x4,4. Die isolerende wanden bestrijken 20m3 van de 45m3 uitwendig.
Op een huis van 300m3 en een prijs van €400.000 kost die dikke schil €27.000,-

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:40

_Arthur

blub

Lucht kanalen? Ruimtevreters? Ik snap echt niet waar je met je relaas heen wilt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 11:27
Bruin Poeper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:47:
Stel woning kost €400.000 en heeft 100m2. Dan verknoei je €4000/m2 aan die ruimtevreters.
Je kan soortgelijk sommetje maken voor luchtkanalen en wat het kost aan m3 bouwvolume.

Elke halvering van energieverliezen kost je het dubbele aan materiaal (simpel: zie isolatiedikte), en... ruimteverlies.
De buren hebben een uitbouw gemaakt met dubbele spouwmuren. Uitwendig 3x3x5, inwendig 2,4x2,4x4,4. Die isolerende wanden bestrijken 20m3 van de 45m3 uitwendig.
Ik durf er vanuit te gaan dat twee woningen van 120m2 buitenafmetingen en de ene A++++ met 100m2 woonoppervlakte een hogere waarde gaat hebben dan een label C met 110m2.

Rekenen met een vaste m2 prijs gaat er wel heel hoog over.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

[...]

Daar staat:
Verder zou je de lucht/water warmtepomp kunnen combineren met een gasketel, die bijspringt als het erg koud is. Dit is een hybride systeem, waarbij een warmtepomp met een vermogen van 5 kW al voor het grootste deel van het jaar in de verwarming voorziet.

Dan zit je dus met een dubbele installatie..., en meer dan dubbele kosten tov gas-combi.

Omdat al die energiebesparende opstellingen op lage temperatuur werken heb je dubbel zoveel radiatoren nodig en grote luchtkanalen. Die vragen allemaal ruimte.
Echt geen idee waar dit op slaat.
Ik heb al sinds 2013 een A2W WP. Dat neemt binnen de woning niet meer ruimte in dan een CV wandketel.
En dat lage temperatuur water gaat evenmin door dubbele radiatoren maar door aangepaste LT ventiloconvectoren en dat neemt niet meer plaats in dan een radiator gevuld met water op temperatuur gehouden door gas. Had ik gekozen voor vloerverwarming nam het buiten de vloer (die ik denk in zowat ieder normaal huis zit) helemaal geen extra plaats in.
En dan heb ik ook nog A2A WP (airco voor warme en koude lucht).
Daar zitten ook geen grote luchtkanalen op maar een unit die naar de centrale unit verbonden is met een dunne leiding met koelmiddel. Niet omvangrijker dan leidingen van en naar radiatoren.
Mijn woning telt 139 m² bewoonbare vloeroppervlakte. Die "energievreters" kosten me echt geen 556.000 € hoor. |:(

En een groot deel van de wanden van mijn leefruimte bestaat gewoon uit glas. Neemt minder plaats in dan een standaard muur. :+

En wat is nu je punt met "energiezuiniger"?
Wanneer je eenmalig investeert in energiezuinige maatregelen (isolatie) dan heeft dat altijd een blijvend effect op je energierekening ongeacht de bron van je verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 15:31 ]

• Domba
[...]

Daar staat:

De overstap van gas naar warmte pomp komt met een efficientie verbetering.
Of dat nu eerdere voorbeeld die je aanhaalde van een EV die 15kWh /100km verbruikt.
Een vergelijkbare auto voor evenveel personen op benzine verbruikt meer dan 2,5l/100km.
Een STEG gascentrale heeft eerder 60% efficientie zonder aftap warmte (warmtenet), de 30-50% efficientie die je eerder aanhaalt zijn eerder voor WKK's die naast warmte ook wat elektriciteit opwekken. Ook al zou alle elektra afkomstig zijn van een gascentrale, dan is COP 2.0 nog break-even, laatste keer dat ik dat heb gezien was het bijna -20 graden buiten (2012) en sinds dien zijn warmtepompen ook verbetert (ik ben al wat langer gasloos)

Als ook je onderscheid dient te maken tussen eenmalige investering en operationele kosten, zoals een woning waar de grond waarop die staat ook vaak ook nog een belangrijk deel van de bouwsom is.
In operationele kosten wordt aardgas enkel maar duurder
-ETS2.0 (4-14ct/m3)
-bijmeng verplichting (4-14ct/m3)
-netbeheerkosten gaan omhoog, steeds minder gebruikers die de kosten dragen van instand houden van dure netwerk
-EU electrification action plan die zo dadelijk de verplichting oplegt dat energiebelasting op electriciteit lager dient te zijn dan op aardgas.
(niet aannemelijk dat EB (nu 9,1ct/kwh) op redelijk korte termijn voor elektra daalt <6.1ct/kWh, waarschijnlijk zal gewacht worden tot nog <50% huishoudens een gasaansluiting hebben, voordat een vrije voet (100-150W) in de tijdsafhankelijke nettarieven komt, een overheveling van eerste levensbehoefte en de belastingvermindering EB afgebouwd kan worden (4,5 mld euro)
Als NL in EU wil blijven zal NL het energie-stelsel/structuur deels moeten harmoniseren en minder zo'n bijzonder buitenbeentje zijn tov de overige 27 EU-landen.)
-de verwachte verplichting vanaf 2028 bij vervanging van een CV-ketel een hybride gasketel/warmtepomp te plaatsen voor gebieden die niet als warmtenet aangewezen zijn.
Een verplichting oorspronkelijk voor 2026, geschrapt door vorige regering.

• Bruin Poeper
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:27:
[...]

Echt geen idee waar dit op slaat.
Ik heb al sinds 2013 een A2W WP. Dat neemt binnen de woning niet meer ruimte in dan een CV wandketel.
En dat lage temperatuur water gaat evenmin door dubbele radiatoren maar door aangepaste LT ventiloconvectoren en dat neemt niet meer plaats in dan een radiator gevuld met water op temperatuur gehouden door gas. Had ik gekozen voor vloerverwarming nam het buiten de vloer (die ik denk in zowat ieder normaal huis zit) helemaal geen extra plaats in.
En dan heb ik ook nog A2A WP (airco voor warme en koude lucht).
Daar zitten ook geen grote luchtkanalen op maar een unit die naar de centrale unit verbonden is met een dunne leiding met koelmiddel. Niet omvangrijker dan leidingen van en naar radiatoren.
Mijn woning telt 139 m² bewoonbare vloeroppervlakte. Die "energievreters" kosten me echt geen 556.000 € hoor. |:(

En een groot deel van de wanden van mijn leefruimte bestaat gewoon uit glas. Neemt minder plaats in dan een standaard muur. :+

En wat is nu je punt met "energiezuiniger"?
Wanneer je eenmalig investeert in energiezuinige maatregelen (isolatie) dan heeft dat altijd een blijvend effect op je energierekening ongeacht de bron van je verwarming.
Ik haalde een praktijkvoorbeeld aan.
Een uitbreiding van 45m3 uitwendig resulteerde in netto 25m3 aan binnenruimte, alleen al bij die uitbreiding 20m3 ruimteverlies.

Veel reageerders hier lijken sowieso gezegend te zijn met ruime woningen en middelen.
De aangehaalde situatie betreft een rijtjeswoning in de binnenstad uit ~1910. Als je daar wilt isoleren vreet je wel degelijk woonruimte op. Een binnen-voorzetwand nijvoorbeeld. Om een boilervat te plaatsen kost je, inclusief ruimte er om heen al gauw 1 m2. Dat past niet in het gangetje of de overloop. Dan is er gelukkig nog de CV-combi die in een keukenkastje past...
Godzijdank hebben ze hier in de straat amper 5 jaar geleden het gasleidingnet vernieuwd. Dat "van het gas af" is dus nog lang geen uitgemaakte zaak. Kan bij nieuwbouw.
Maar er zijn dus huizen van meer dan 100 jaar oud die niet/nauwelijks aan te passen zijn en die voor nagenoeg nieuwbouwprijzen in de boeken staan. Dan valt de rekensom heel anders uit dan bij jou.
We moeten er voor hoeden appels met peren te vergelijken...

P.S.:
Zodra Putin overleden is kan weer gas uit Rusland gebruikt worden.
En wellicht kan binnekort gas uit Qatar aangevoerd worden.
En dan zijn er nog Amerikanen die nu LNG leveren.
Straks zal gas bijna gratis zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bruin Poeper op 16-09-2026 16:07 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Er zijn inderdaad woningen van 100 jaar oud. Maar wat stel je dan voor? Is dat een reden tot uitstel?

Uiteindelijk gaan de meeste woningen ooit over naar een nieuwe generatie mensen. Meestal jonge mensen die nog een heel leven voor zich hebben en daardoor wel kiezen voor de op dat moment meest duurzame/efficiënte opties. Altijd al zo geweest. Ik heb zelf een goeie 20 jaar geleden gerenoveerd en toen was een gascondensatieketel 'nieuw'. Toen waren er ook stemmen die zeiden: zou je dat wel doen? Die dingen gaan maar 10 jaar mee, kies beter voor een gekende HR ketel, dat condenseren verdien je toch nooit terug,....

Vlaanderen heeft trouwens net vandaag het startschot gegeven om het gasnetwerk op te ruimen. Ze mikken op 2050 voor de afronding. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/09/16/waar-in-vlaanderen-gaat-gaskraan-eerst-dicht-fluvius-krijgt-opd/

Informatie = Actor x Context x Substantie

Bruin Poeper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:56:
[...]

Ik ook en ik benader je cijfers niet eens.
En het betreft trouwens ook geen nieuwbouw maar een gerenoveerd pand (dat in oorsprong niet eens als woning werd opgetrokken) dat doorheen de jaren van 112 naar 139 m² werd uitgebreid.
Naar Vlaamse normen een klein (lelijk) huis. :+
En dat huis noch de middelen kwamen aangewaaid door "zegeningen" maar gewoon door inkomen uit arbeid en zelf de handen uit de mouwen steken als het even kon.

En een paar van mijn kinderen hebben in het centrum van de stad een vooroorlogs - ja die uit de vorige eeuw - rijtjeshuis met 4 meter gevelbreedte aangepast, hele week-ends opgeofferd om op de buitenmuren na te slopen en nadien volledig aangepast aan de huidige standaarden. En dat werd, net als mijn woning, aan de buitenkant geïsoleerd.

En we hebben allemaal het gas (hybride)verhaal gewoon overgeslagen dus geen dubbele kosten. Ik al in 2013. Alleen al door al die jaren geen gas te verstoken heeft de WP zich inmiddels al terugbetaald. En al de dagen dat PV genoeg elektriciteit levert geen kosten voor verwarmen noch voor SWW (vandaag de zoveelste dag op rij SWW op temperatuur houden via COP1 weerstand omdat er (weer) teveel PV productie is. _/-\o_
Waar een wil is is een weg.
Je moet je er voor hoeden dat blijven steken in het narratief "gaat niet want blablabla" niet het beste uitgangspunt is om vooruitgang te boeken tijdens je leven.

En Putin zijn gas mag je hebben.
Dat komt doorgaans niet alle dagen in eigen beheer door de leidingen.
En geopolitieke spanningen eindigen doorgaans ook niet bij het verdwijnen van één man.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 16:34 ]

• Domba
[...]
Maar er zijn dus huizen van meer dan 100 jaar oud die niet/nauwelijks aan te passen zijn en die voor nagenoeg nieuwbouwprijzen in de boeken staan. Dan valt de rekensom heel anders uit dan bij jou.
Niet of nauwelijks aanpassen klopt vaak niet.
Ik heb een woning, die met de buiten afmeting er al stond bij start van kadaster in 1835.
Er is wel heel veel meer kennis nodig omdat aan te pakken en ook vaak met minder gebruikelijke oplossingen die vaak behoorlijk arbeidsintensief zijn.
Het beoordelings/puntenstelsel is dan geen grote hulp en het kost eerder enorm veel tijd om vooraf aan te tonen
(als het mogelijk is zonder vergunning eerst uitvoeren en laat ze dan maar puzzelen op waarom de berekeningen niet kloppen met de praktijkgegevens)

Ik benodig per jaar voor 4000-6000kWh-warmte voor ~200m2 benutbaar woonoppervlak van woongedeelte 20-22graden, maar neem je de eerste beste die voornamelijk recente woningen doet, die komt op een veelvoud, 4-5x zoveel (G-label), die de nu meest gangbare oplossingen veelal uit database gebruikt, want dat is snel.

• Jan-tweak
[...]

Een uitbreiding van 45m3 uitwendig resulteerde in netto 25m3 aan binnenruimte, alleen al bij die uitbreiding 20m3 ruimteverlies.

Veel reageerders hier lijken sowieso gezegend te zijn met ruime woningen en middelen.
De aangehaalde situatie betreft een rijtjeswoning in de binnenstad uit ~1910. Als je daar wilt isoleren vreet je wel degelijk woonruimte op. Een binnen-voorzetwand nijvoorbeeld. Om een boilervat te plaatsen kost je, inclusief ruimte er om heen al gauw 1 m2. Dat past niet in het gangetje of de overloop. Dan is er gelukkig nog de CV-combi die in een keukenkastje past...
Godzijdank hebben ze hier in de straat amper 5 jaar geleden het gasleidingnet vernieuwd. Dat "van het gas af" is dus nog lang geen uitgemaakte zaak. Kan bij nieuwbouw.
Bij ons zijn twee jaar geleden ook alle gasleidingen richting en in de woning compleet vervangen, maar toch zal tot 2050 de hele grote stad van het gas af zijn, doen ze bij ons per wijk voorlopig dus nog niet.
Maar het komt er wel aan, waarschijnlijk ben ik ruim daarvoor al van het gas af, we zullen het zien.

P.S.:
Zodra Putin overleden is kan weer gas uit Rusland gebruikt worden.
En wellicht kan binnekort gas uit Qatar aangevoerd worden.
En dan zijn er nog Amerikanen die nu LNG leveren.
Straks zal gas bijna gratis zijn :)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De energierekening met gas voor verwarmen en warm water gaat de volgende jaren harder stijgen dan met welke andere energiebron voor warmte ook.
Volgend jaar begint de bijmenging van biogas (€ +1,5 ct), 2028 komt de ETS2-heffing (€ +7ct?), ...
netbeheer gas stijgt in 2027 met ca. 23% (bij stroom trouwens met 20%)
De energiebelasting voor gas gaat met 2,4% omhoog, voor stroom daalt de EB juist met 4,5%.
Wat mij betreft: de gasketel voor cv verliest sneller - de warmtepomp bespaart nog meer,
tenminste als ik de virtuele energierekening voor gas met mijn huidige energierekening vergelijk.

• Domba
@dunklefaser energiebelasting, belastingvermindering en nettarieven zijn voorlopige.

Bij diverse belastingplannen zijn deze in de loop van behandeling van de afzonderlijke begrotingen nog bijgesteld, energiebelasting en belastingverminderingen dienen op 1 december vast te liggen.
In verleden is nog voorgekomen dat er pas op kerstavond de laatste stemming was en 29/30 december deze gepubliceerd diende te worden voor het wetsvoorstel.
Ik heb nog geen wetsvoorstel gezien voor wijziging art. 59 WbM.

ACM heeft een inkijkje gekregen op eventuele nettarieven vanwege inkomstenbesluit, gewoonlijk worden die nettarieven begin oktober door netwerkbeheerders ingedient en publiceert ACM het tarieven besluit eind November.
Zo mag jouw netwerkbeheerder voor 2028 12% meer inkomsten hebben voor elektra, gas blijft redelijk stabiel pas in 5e jaar is >12% tov 2027, daarmee weet je nog niet exact hoe dat over de afzonderlijke aansluittype verdeelt is.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba Als de cijfers idd voorlopig zijn dan is natuurlijk de vraag waarom diverse nieuwssites die o.a. over energie gaan deze nu al overeenstemmend als quasi finaal presenteren.
o.a. vergelijk.nl, warmte365.nl, solarmagazine.nl
Misschien hebben ze niet het hele plaatje voor ogen of hebben ze nog extra achtergrondinfo gekregen?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:20
Sterker nog: Het moet voor Nederlandse begrippen wel echt extreem koud worden, wil de etmaal-gemiddelde COP onder de 2 komen. En als dat al gebeurt, heb je het of hooguit een paar dagen in het hele stookseizoen. De gemiddelde temperatuur tijdens het stookseizoen schommelt in Nederland zo rond de 7 graden Celsius. Als er een fatsoenlijk afgiftesysteem aanwezig is, is een sCOP van meer dan 4 gewoon realistisch.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:20
[...]

Mijn vorige woning was zo'n huisje. bouwjaar 1902. Enkelsteens muren. Het keukentje was aan de achterkant aangebouwd met halfsteens muurtjes. Ja, ik heb het met voorzetwanden geïsoleerd. Dat was hard nodig, ook als ik op gas zou gaan stoken. Want met een enkelsteens muren, en dan ook nog een hoekwoning zou je zomaar 2000m³ gas verstoken in een huisje van nog geen 75m². Reken maar uit wat dat kost: dan is een voorzetwand plaatsen en een stukadoor langs laten komen ineens niet heel duur meer. En ga je die 10-12cm binnen echt missen? Ik heb ook vloerverwarming aangebracht. Ga je dan van muur tot muur meten, mis je in de lengte van de woonkamer dus 2x 10-12cm, in de breedte 1x12cm.
Maar de dikke radiatoren bij de voor- en achtergevel konden weg. Daarmee won ik zowel aan de voor- als aan de achtergevel 30cm ruimte. Effectief gezien ontstond er dus meer bruikbaar oppervlak.

De binnen unit van de Nefit warmtepomp was exact even groot als een op dat moment gangbare Nefit cv-ketel: Exact dezelfde behuizing werd gebruikt! En dan heeft een cv-ketel nog een twee grote buiten er bovenop zitten voor luchtaanvoer en rookgas afvoer. Als je de cv-ketel kwijt kan, dan is een binnenunit voor een warmtepomp ook geen probleem.
Het boilervat stond bij mij in de trapkast.

Bij aankoop had het huis label G. Bij verkoop had het label A+. Verbruik voor verwarming + warm water was ongeveer 2000kWh. De 9 zonnepanelen op het dak leverden al meer dan dat op.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Domba
dunklefaser schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:05:
@Domba Als de cijfers idd voorlopig zijn dan is natuurlijk de vraag waarom diverse nieuwssites die o.a. over energie gaan deze nu al overeenstemmend als quasi finaal presenteren.
o.a. vergelijk.nl, warmte365.nl, solarmagazine.nl
Misschien hebben ze niet het hele plaatje voor ogen of hebben ze nog extra achtergrondinfo gekregen?
Omdat ze ook vaak niet veranderen of maar weinig enkele tiende centen met een meerderheid kabinet.
Of ze deze keer ongeschonden door beide kamers komen is nog maar de vraag.
Ze staan in fiscale sleuteltabel, niet voorspelbaar of ze ook benut worden voor een dekking of juist verlagende compensatie (0,1ct = 30mln).
Er zal het nodige tedoen zijn om de reservering voor verlaging energiekosten industrie voor 2028 bedoeld naar voren te halen naar 2027..

• Martin7182
Ivow85 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:39:
[...]

Sterker nog: Het moet voor Nederlandse begrippen wel echt extreem koud worden, wil de etmaal-gemiddelde COP onder de 2 komen. En als dat al gebeurt, heb je het of hooguit een paar dagen in het hele stookseizoen. De gemiddelde temperatuur tijdens het stookseizoen schommelt in Nederland zo rond de 7 graden Celsius. Als er een fatsoenlijk afgiftesysteem aanwezig is, is een sCOP van meer dan 4 gewoon realistisch.
Eens. Wat het wel tricky maakt is dat je met een warmtepomp bij de gemiddelde temperatuur ondergemiddeld hard hoeft te stoken. En bij kou moet je extreem hard stoken. Afgelopen januari verbruikten we tijdens de twee koudste weken bijna 90% v.d. elektriciteit van een heel jaar. Januari was wel iets kouder dan in een gemiddelde winter. Maar goed, de SCOP is inderdaad meer dan 4, eerder richting 5 en zelfs daarboven.
Aan de andere kant is SCOP wel wat misleidend. De hoogste waarden haal je door continue te stoken op lage temperatuur. Dat geeft voor de meeste mensen ook het beste comfort. Maar laat dan vaak nou net niet de voordeligste manier zijn. Hoe goed geïsoleerd ook, een warm huis heeft meer warmteverlies dan een koud huis. De eerste gasloze winter haalden we waarschijnlijk niet zo'n hoge SCOP, maar verbruikten we door adhoc te stoken maar 400 kWh elektriciteit. Voorheen +/- 350 m3 gas.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:29:
[...]

Eens. Wat het wel tricky maakt is dat je met een warmtepomp bij de gemiddelde temperatuur ondergemiddeld hard hoeft te stoken. En bij kou moet je extreem hard stoken. Afgelopen januari verbruikten we tijdens de twee koudste weken bijna 90% v.d. elektriciteit van een heel jaar. Januari was wel iets kouder dan in een gemiddelde winter. Maar goed, de SCOP is inderdaad meer dan 4, eerder richting 5 en zelfs daarboven.
Aan de andere kant is SCOP wel wat misleidend. De hoogste waarden haal je door continue te stoken op lage temperatuur. Dat geeft voor de meeste mensen ook het beste comfort. Maar laat dan vaak nou net niet de voordeligste manier zijn. Hoe goed geïsoleerd ook, een warm huis heeft meer warmteverlies dan een koud huis. De eerste gasloze winter haalden we waarschijnlijk niet zo'n hoge SCOP, maar verbruikten we door adhoc te stoken maar 400 kWh elektriciteit. Voorheen +/- 350 m3 gas.
Die cijfers 400 kWh versus 350 m3 gas ??? , dat zou een theoretische COP van ruim 8 betekenen. Welke warmtepomp is dat?
Ik had 2000kWh meer verbruik ten opzichte van 1.000 m3 minder gas.
Dat komt overeen met een gemiddelde COP (rendement) van 4,5 tot 5,0. Op zich al een hele goede score.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 17-09-2026 11:33 ]

[...]
De eerste gasloze winter haalden we waarschijnlijk niet zo'n hoge SCOP, maar verbruikten we door adhoc te stoken maar 400 kWh elektriciteit. Voorheen +/- 350 m3 gas.
Die adhoc geeft wel veel warmte af. Waar koop je die en aan welke prijs? :+

• Martin7182
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:30:
[...]

Die cijfers 400 kWh versus 350 m3 gas ??? , dat zou een theoretische COP van ruim 8 betekenen. Welke warmtepomp is dat?
Ik had 2000kWh meer verbruik ten opzichte van 1.000 m3 minder gas.
Dat komt overeen met een gemiddelde COP (rendement) van 4,5 tot 5,0. Op zich al een hele goede score.
Nee, je kunt die twee niet zomaar vergelijken, al verwarmden we met gas ook adhoc. Onze gasketel stond op zolder terwijl we alleen beneden verwarmen. De airco hangt op de begane grond. Daarbij was de winter 2022/2023 ook erg zacht. Mijn enige punt was dat SCOP niet per se een maatstaf voor je verbruik is.

• Antonl91
[...]

Adhoc stoken met een warmtepomp is volgens mij vaak niet heel slim, omdat het dan kan invriezen of een monoblock zelfs bevriezen.

Mijn warmtepomp start bijv ook niet op met water onder de 15 graden en volgens mij was er afgelopen winter zelfs een artikel over op rtlnieuws. Omdat er toch mensen waren die de warmtepomp in de nacht uitzette en vervolgens bleek de warmtepomp ingevroren te zijn of niet meer op te starten.

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• Martin7182
Antonl91 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:14:
[...]

Adhoc stoken met een warmtepomp is volgens mij vaak niet heel slim, omdat het dan kan invriezen of een monoblock zelfs bevriezen.

Mijn warmtepomp start bijv ook niet op met water onder de 15 graden en volgens mij was er afgelopen winter zelfs een artikel over op rtlnieuws. Omdat er toch mensen waren die de warmtepomp in de nacht uitzette en vervolgens bleek de warmtepomp ingevroren te zijn of niet meer op te starten.
Het gaat in mijn geval om L/L WP, deze zijn heel geschikt voor adhoc verwarmen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Antonl91 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:14:
[...]
Hmm ik herinner me het verhaal nog wel van vorig jaar maar kan me met geen mogelijkheid meer herinneren waarom een warmtepomp dan niet op zou kunnen starten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:54:
[...]

Hmm ik herinner me het verhaal nog wel van vorig jaar maar kan me met geen mogelijkheid meer herinneren waarom een warmtepomp dan niet op zou kunnen starten.
Als afgifte systeem retourwater <15c is en algoritme van de L/W warmtepomp vind een defrost nodig, dan zegt de logica van de warmtepomp dat 15c onvoldoende is om de defrost uit te voeren.

Bij oa Itho kan overigens ook de circuit van tapwater voor defrost gebruikt worden overigens.

• Antonl91
ASW1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:54:
[...]

Dat niet opstarten kan specifiek zijn voor de warmtepomp die ik heb, LG Therma V R32

Maar dat is wat meerdere keren hier op tweakers voorbij heb zien komen, maar ik heb het niet zelf geprobeerd aangezien dit mijn enige vorm van verwarmen is :9

Ik zie in de installatiehandleiding wel iets staan over de unit niet opstarten en 15 graden, maar het is een beetje onduidelijk wat ze exact bedoelen.

https://www.lgklimaat.nl/...leiding-monobloc-r290.pdf pagina 164

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Leuk item met kloof in energierekening:

https://alphons.tvblik.nl/sander-en-de-kloof/de-groene-kloof

Heb je dit gezien? – De groene kloof

https://npo.nl/start/video/sander-en-de-kloof_2

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 17-09-2026 20:57 ]

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Vattenfall heeft een basis einde saldering check online gezet: https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/slim-met-zon-check#start-de-check

Geeft mooi aan dat in mijn situatie (full elec huis, warmtepomp, zonnepanelen) ik mijn zonnepanelen gewoon uit kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3Xn6tjgxYcVuG9CDtDwUZOPKkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8bVbJoDC4biaaJCFJo2yHcoN.png?f=fotoalbum_large

Sys Specs

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:43
Danfoss schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:50:
Vattenfall heeft een basis einde saldering check online gezet: https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/slim-met-zon-check#start-de-check

Geeft mooi aan dat in mijn situatie (full elec huis, warmtepomp, zonnepanelen) ik mijn zonnepanelen gewoon uit kan zetten.

[Afbeelding]
Zou ik niet te snel van uitgaan,het deel eigen verbruik is niet zichtbaar in je meterstanden. Zet je pv uit dan zal je afname behoorlijk stijgen. En dus extra kosten

1 PVoutput . Dongen NB

• Truus01

[Afbeelding]
Buiten wat @reneeke1970 aangeeft, mis je dan ook 5427kWh*€0,002554 = €13,86.
Het is niet veel, maar het is meer dan met de panelen uit...

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Truus01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:09:
[...]

Buiten wat @reneeke1970 aangeeft, mis je dan ook 5427kWh*€0,002554 = €13,86.
Het is niet veel, maar het is meer dan met de panelen uit...
In mijn ogen is de oplossing hiervoor de terugleverkosten eraf. Die slaan sowieso nergens op.

Sys Specs

• Domba
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:55:
[...]

Zou ik niet te snel van uitgaan,het deel eigen verbruik is niet zichtbaar in je meterstanden. Zet je pv uit dan zal je afname behoorlijk stijgen. En dus extra kosten
Dat behoorlijk stiijgen ivm eigenverbruik zal beperkt zijn.
De voorspelling die @Danfoss post, houdt al rekening met 12% eigenverbruik, zie gebruikte kWh's voor 2x beide berekeningen.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:17
@Danfoss Die berekening heb ik vorige week ook zelf gemaakt bij Vattenfall, mijn huidige leverancier, en per 1 November met het nieuwe TijdPrijsTrend contract voor 1 jaar.

Wat ik me afvraag hoe je met een All Electric thuis, maar zo lage eigen verbruik van 12 % hebt? Ik kom op een eigen verbruik van rond de 65 a 70 % uit, met de gegevens over 25 en bijna 9 maand26. Ben benieuwd naar eigen verbruik in 27, want heb net een paar maanden ook het huis all electric aangepast, en sinds juli26 een EV, dus gewoon thuis in de garaebox thuisladen.

Heb je dan in verhouding veel te veel zonnepanelen laten leggen?

En je ziet geen mogelijkheden je eigen verbruik flink op te schroeven? Wat anderen ook zeggen, panelen uit is zo`n beetje de slechtse oplossing, waarom niet de produktie beperken tot eigen verbuik, dus de omvormer zelf de productie laten minderen zodra je de accu`s, mocht je die hebben vol zitten?

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

dinandus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:48:
@Danfoss Die berekening heb ik vorige week ook zelf gemaakt bij Vattenfall, mijn huidige leverancier, en per 1 November met het nieuwe TijdPrijsTrend contract voor 1 jaar.

Wat ik me afvraag hoe je met een All Electric thuis, maar zo lage eigen verbruik van 12 % hebt? Ik kom op een eigen verbruik van rond de 65 a 70 % uit, met de gegevens over 25 en bijna 9 maand26. Ben benieuwd naar eigen verbruik in 27, want heb net een paar maanden ook het huis all electric aangepast, en sinds juli26 een EV, dus gewoon thuis in de garaebox thuisladen.

En je ziet geen mogelijkheden je eigen verbruik flink op te schroeven? Wat anderen ook zeggen, panelen uit is zo`n beetje de slechtse oplossing, waarom niet de produktie beperken tot eigen verbuik, dus de omvormer zelf de productie laten minderen zodra je de accu`s, mocht je die hebben vol zitten?
Die 12% klopt niet helemaal omdat je de opwek in die Vattenfall tool weer niet exact kwijt kan
2025kWh
Afname7722
Teruglevering5427
Opwek8120
Dat is rond de 33% eigen verbruik en dat is al bijna niet meer te krijgen. Ik werk veel thuis, wasmachine en droger staat 80% overdag aan. Ik heb geen accu. Overigens is over 2025 1861 kWh van het verbruik EV wat deels van de PV af gaat.

Sys Specs

• Jan-tweak

[Afbeelding]
Jup, meer WC eend beveelt WC eend aan.
Als je je zonnepanelen uitzet heb je dus ook geen zonnestroom meer die je zelf gebruikt, die stroom zul je dan van die slimme energieboer moeten kopen, Jup ik zie duidelijk het voordeel, alleen zit dat voordeel niet aan jouw kant.

Waarom niet dynamisch ? En als je het zou vertrouwen kun je 8 maanden op dynamisch en 4 maanden op variabel contract. En vergeet niet je kunt 6 mnd vooraf al overstappen, dus in mei/juni ( op het moment dat variabele contracten veelal goedkoop zijn ) zet je die voor november al vast.
Iets meer werk.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:45
Danfoss schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:04:
[...]

Die 12% klopt niet helemaal omdat je de opwek in die Vattenfall tool weer niet exact kwijt kan
2025kWh
Afname7722
Teruglevering5427
Opwek8120
Dat is rond de 33% eigen verbruik en dat is al bijna niet meer te krijgen. Ik werk veel thuis, wasmachine en droger staat 80% overdag aan. Ik heb geen accu. Overigens is over 2025 1861 kWh van het verbruik EV wat deels van de PV af gaat.
Dan klopt de berekening zonder zonnepanelen dus niet. Jouw eigen verbruik is ongeveer 2700 en de berekening gaat uit van 750 kWh. Dus beide besparingen (links en rechts) zouden dan 500 euro hoger uitvallen.
dinandus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:48:

Het eigen verbruik uit PV buiten saldering situeert zich normaliter ergens tussen de 25 en 30%. Hier wordt dus maar met nauwelijks de helft rekening gehouden?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27
FWIW: ik haal hier over 2026 tot nu toe ook een eigen verbruik van ca. een derde (36%).

Even voor deze dynamisch-contract-noob: ik heb het fameuze Consumentenbond aanbod. Iemand was nogal positief over het Mega dynamische contract, in elk geval deze winter. Zijn winterprijzen niet duurder gemiddeld? Hier een elektrische woning en een EV, die laatste kunnen we natuurlijk naar momenten van laag tarief verschuiven maar het huis niet (en we jagen er een paar MWh doorheen in een winter). Ik zie t grote voordeel even niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:57:
FWIW: ik haal hier over 2026 tot nu toe ook een eigen verbruik van ca. een derde (36%).

Even voor deze dynamisch-contract-noob: ik heb het fameuze Consumentenbond aanbod. Iemand was nogal positief over het Mega dynamische contract, in elk geval deze winter. Zijn winterprijzen niet duurder gemiddeld? Hier een elektrische woning en een EV, die laatste kunnen we natuurlijk naar momenten van laag tarief verschuiven maar het huis niet (en we jagen er een paar MWh doorheen in een winter). Ik zie t grote voordeel even niet.
Onder andere ik waarschijnlijk. Maar mijn worden waren: als je toch al voor dynamisch zou gaan, dan is het MEGA CB aanbod het beste dat je gaat vinden in de wintermaanden. Geen enkele andere dynamische provider biedt zulke lage leveringsopslag en maandelijkse vaste kosten.

Als je onvoldoende verbruik kan schuiven (lijkt me niet met een EV), dan kan je idd beter voor vast gaan. Nadeel is dat de tarieven voor vast hoog zijn als je nu nog af moet sluiten en eigenlijk alleen interessant voor mensen die relatief weinig elektra verbruiken. Bij weinig verbruik brengt de cashback/bonus het tarief flink omlaag, bij hoger verbruik heeft een dergelijke bonus veel minder effect.

• Brent
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:56:
[...]

Als je onvoldoende verbruik kan schuiven (lijkt me niet met een EV), dan kan je idd beter voor vast gaan. Nadeel is dat de tarieven voor vast hoog zijn als je nu nog af moet sluiten en eigenlijk alleen interessant voor mensen die relatief weinig elektra verbruiken. Bij weinig verbruik brengt de cashback/bonus het tarief flink omlaag, bij hoger verbruik heeft een dergelijke bonus veel minder effect.
De wp doet in de winter niet onder voor de EV (integendeel), en dat is niet te verplaatsen. Afgelopen december en januari was onze netto-afname over de MWh (per maand), en toen hadden we nog geen EV. Dan is dynamisch dus geen goed idee, al is de vraag of lang(er) vast (praktisch zonder terugleveropbrengsten) nu onder de streep veel beter zal zijn.

• Rene85
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:15:
[...]

De wp doet in de winter niet onder voor de EV (integendeel), en dat is niet te verplaatsen. Afgelopen december en januari was onze netto-afname over de MWh (per maand), en toen hadden we nog geen EV. Dan is dynamisch dus geen goed idee, al is de vraag of lang(er) vast (praktisch zonder terugleveropbrengsten) nu onder de streep veel beter zal zijn.
Die laatste zin onderschatten veel mensen: als je nu voor vast kiest zit je komend voorjaar en zomer dus ook bij een provider die vrijwel niks voor je zonnestroom geeft. Afhankelijk van het aantal panelen dat je hebt kan dat aardig oplopen. Daarnaast laad je diezelfde EV in het voorjaar en zomer tegen ~0.30 ipv tegen veelal 0.13 bij dynamisch.

Daarnaast: als je nu vast afsluit, dan doe je dat waarschijnlijk tegen zo'n 0.30 / kWh. Het kan best zijn dat bij dynamisch de som van huis / warmtepomp en EV daar iets bovenuit komt in december en januari, maar ik verwacht niet dat het verschil groot zal zijn. Verder moet iedereen het lekker zelf weten: wil je zekerheid, ga dan vooral voor vast

[ Voor 4% gewijzigd door Rene85 op 18-09-2026 15:38 ]

• Brent
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:24:
[...]

Die laatste zin onderschatten veel mensen: als je nu voor vast kiest zit je komend voorjaar en zomer dus ook bij een provider die vrijwel niks voor je zonnestroom geeft. Afhankelijk van het aantal panelen dat je hebt kan dat aardig oplopen. Daarnaast laad je diezelfde EV in het voorjaar en zomer tegen ~0.30 ipv tegen veelal 0.13 bij dynamisch.
In de zomer laden we de EV voor zeker driekwart uit PV, dus eigenlijk is de zomerstroomprijs voor ons niet belangrijk. 90% van het jaarverbruik zit in de 4 wintermaanden hier, dus de stroomprijs dan is het belangrijkst, zeker als ik dat niet meer met zomer-PV kan salderen.
Daarnaast: als je nu vast afsluit, dan doe je dat waarschijnlijk tegen zo'n 0.30 / kWh. Het kan best zijn dat bij dynamisch de som van huis / warmtepomp en EV daar iets bovenuit komt in december en januari, maar ik verwacht niet dat het verschil groot zal zijn. Verder moet iedereen het lekker zelf weten: wil je zekerheid, ga dan vooral voor vast
Ik zie nog iets staan via independer voor 26 cent, dus daar denk ik nu aan.

Ik ben nog niet zo goed in becijferen wat ik voor mn PV krijg in de zomer op een dynamisch contract: 0,07852-0,01452=6,4 cent via dit aanbod, of volgt dat nog het dynamische tarief? Kwa teruglevervolume is het ongeveer ons winterverbruik (met jaarsalderen zitten we op een klein plusje van een paarhonderd kWh).

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 18-09-2026 16:00 ]

Verder moet iedereen het lekker zelf weten: wil je zekerheid, ga dan vooral voor vast
plus, lever je (in de zomer) weinig terug (door bv. thuisladen EV) heeft vast ook een streepje voor (de lagere terugleveringsergoeding doet er dan minder toe want je houdt je stroom grotendeels zelf bij.

• Rene85
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:58:
[...]
Ik ben nog niet zo goed in becijferen wat ik voor mn PV krijg in de zomer op een dynamisch contract: 0,07852-0,01452=6,4 cent via dit aanbod, of volgt dat nog het dynamische tarief? Kwa teruglevervolume is het ongeveer ons winterverbruik (met jaarsalderen zitten we op een klein plusje van een paarhonderd kWh).
Teruglevering bij Mega CB volgt idd gewoon dynamisch. Bij dit contract betaal je 1.5 cent bovenop de actuele dynamische prijs. Niet bepaald gunstig dus. Maar mocht dit relevant voor je zijn dan kan je elke maand naar een andere (dynamische) partij overstappen

• Brent
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:11:
[...]

Teruglevering bij Mega CB volgt idd gewoon dynamisch. Bij dit contract betaal je 1.5 cent bovenop de actuele dynamische prijs. Niet bepaald gunstig dus. Maar mocht dit relevant voor je zijn dan kan je elke maand naar een andere (dynamische) partij overstappen
Wait, dus ik betaal sowieso voor leveren? Ik dacht dat je het dynamische tarief (minus een bedrag) verdiende.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eigenlijk wel bijzonder dat zoiets simpels als een energie rekening zo enorm ingewikkeld wordt door alle verschillende opties en situaties.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rene85
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:13:
[...]

Wait, dus ik betaal sowieso voor leveren? Ik dacht dat je het dynamische tarief (minus een bedrag) verdiende.
Ow excuus, wellicht een beetje ongelukkig verwoord, maar het is zoals je zegt. Zeg dat de marktprijs op een bepaald moment 6 cent is, dan krijg je bij dit contract dus zo'n 6 - 1.5 = 4.5 cent

• Brent
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:18:
[...]

Ow excuus, wellicht een beetje ongelukkig verwoord, maar het is zoals je zegt. Zeg dat de marktprijs op een bepaald moment 6 cent is, dan krijg je bij dit contract dus zo'n 6 - 1.5 = 4.5 cent
OK, want dat veranderd dan de zaak toch een beetje. Ik zet bijv redelijk wat kWhs het net op in de zomer rond etenstijd, ook na het zelf koken. Het meeste natuurlijk wel in de middag, waar je inderdaad <10 cent moet denken. Is er een database van historische uurtarieven? De vraag is dus eigenlijk hoe wat je extra betaalt tov van vast in de winter tot wat je nog voor je PV krijgt in de zomer. Oftewel, wat zijn typische wintertarieven en wat typische zomertarieven overdag.

[update]Antwoord op eigen vraag: https://jeroen.nl/dynamis...stroom/prijzen/historisch

Ik ga eens puzzelen dit weekend.

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 18-09-2026 16:42 ]

• Rene85
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:24:
[...]

[update]Antwoord op eigen vraag: https://jeroen.nl/dynamis...stroom/prijzen/historisch

Ik ga eens puzzelen dit weekend.
Succes! ChatGPT en andere AI tools kunnen je waarschijnlijk wel helpen. Mocht de keuze op dynamisch vallen kan het interessant zijn om tot maart/april deze Mega CB deal te nemen en dan over te stappen op Zonneplan. Bij Zonneplan krijg je 2 cent + 10% (zonnebonus) op de actuele prijs bij teruglevering. De 100 euro Mega CB bonus wordt dan gewoon pro rata uitgekeerd.

• Truus01
[...]

Die laatste zin onderschatten veel mensen: als je nu voor vast kiest zit je komend voorjaar en zomer dus ook bij een provider die vrijwel niks voor je zonnestroom geeft.
...
Volgens mij maken de meeste mensen die nu nog vast afsluiten zich niet zo'n zorgen om het voorjaar en zomer, maar willen ze zich indekken voor de dure winter. En dan vooral met het idee dat het dan misschien nog duurder wordt (met alle ongein in de wereld).
Als je al voor dynamisch wilde gaan, en denkt dat het juist niet erger wordt, dan is nu een goed moment om dynamisch te gaan. Als het dan toch erger lijkt te worden, kun je alsnog snel overstappen. (En anders heb je het alsnog geprobeerd tegen hoge tarieven.)
Rene85 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:45:
[...]

Succes! ChatGPT en andere AI tools kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Dit vind ik dan toch echt een slecht advies. AI heeft ook geen glazen bol en nog minder inzicht in je verbruik en dergelijke. Dit soort tools zijn ook nog eens taalmodellen en geen rekenmodellen.
Die zou ik echt niet om advies vragen, en niet alleen voor de energierekening, maar überhaupt financieel advies.
Vwb dynamisch ja of nee, zijn er meerdere tools die beter kunnen helpen. Waaronder inderdaad de genoemde tool op Jeroen.nl.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:56
Met gloeiend koper kan je ook je huis verwarmen :+ Dat is wel huel veul.
91A.
Dan moet je een behoorlijke aansluiting hebben.

• elektriekert
Truus01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:25:
[...]

Volgens mij maken de meeste mensen die nu nog vast afsluiten zich niet zo'n zorgen om het voorjaar en zomer, maar willen ze zich indekken voor de dure winter. En dan vooral met het idee dat het dan misschien nog duurder wordt (met alle ongein in de wereld).
Als je al voor dynamisch wilde gaan, en denkt dat het juist niet erger wordt, dan is nu een goed moment om dynamisch te gaan. Als het dan toch erger lijkt te worden, kun je alsnog snel overstappen. (En anders heb je het alsnog geprobeerd tegen hoge tarieven.)
Mijn ouders hebben ook een nieuw contract nodig maar ik merkte dat ik bij de "scherpste"energieleveranciers niks kon vastleggen langer dan 3 maanden in de toekomst.

Edit: zo waar een gevonden

• Rene85
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:25:
[...]

[...]

Dit vind ik dan toch echt een slecht advies. AI heeft ook geen glazen bol en nog minder inzicht in je verbruik en dergelijke. Dit soort tools zijn ook nog eens taalmodellen en geen rekenmodellen.
Die zou ik echt niet om advies vragen, en niet alleen voor de energierekening, maar überhaupt financieel advies.
Vwb dynamisch ja of nee, zijn er meerdere tools die beter kunnen helpen. Waaronder inderdaad de genoemde tool op Jeroen.nl.
Ik bedoelde niet voor advies, daar is het idd niet zo bruikbaar voor. Geef je een beetje tegengas draait de conclusie ineens om naar de andere kant. Tegenwoordig ziet python en andere programmeer packages geintegreerd in copilot en claude. Daarmee kan je vrij eenvoudig data bewerken en berekeningen laten uitvoeren. Dat kan een taalmodel idd niet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:43
elektriekert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:28:
[...]

Met gloeiend koper kan je ook je huis verwarmen :+ Dat is wel huel veul.
91A.
Dan moet je een behoorlijke aansluiting hebben.
Welnee,lever ik iedere dag terug over 3*25

1 PVoutput . Dongen NB

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit nu te twijfelen of ik 1 2.4kw zendure 2400acplus aanschaf. Zijn in de aanbieding voor 9honderdnogwat euro. Of toch nog even wachten tot mn virtuele accu , salderen genaamd, echt ophoud. Want de 2026 maanden zijn met salderen 100% rendement en oneindige capaciteit , dus dan een accu te hebben is vooral "inleren" van de accu en je eigen kennis. Kan ik mn 13de maand gebruiken om te kopen. En uiteindelijk is "terugverdien percentage en jaren" wel mn hoofd parameter voor aanschaf. Pas op 1 januari zal mn contract omgezet worden in "geen salderen maar teruglever vergoeding" en iedereen weet dat de TLV niet gelijk is aan de kwh prijs van 1 kwh halen vh net. Dus dan is opslaan en 96% van een 1kwh weer gebruiken zonder extra kosten second best.

En Zendure's koppeling met HomeWizard is dan hopelijk een feit. Nu is het nog niet uitgerold/feitelijk werkend. Dat is voor mij wel een harde eis. (Geen zin in allerlei tussen applicaties te onderhouden om als koppeling/interface te fungeren. Home Assistant zal uiteindelijk de google home assistant vervangen maar HW wil ik voornameliijk gebruiken als energie monitor dus alles: pv, p1, batterij , hoofd verbruikers wil ik zichtbaar geintegreerd hebben in HW.

De 2400ac+ is redelijk nieuw dus heeft nog wel wat looptijd. Eind bedoeling is 3 stuks van 2.4kw.met mogelijkheid tot opwaarderen capaciteit als dat nodig mocht blijken. ( via Hems kan je ze laten samenwerken als een p3 accu pakket.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Truus01
copykat schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:46:
Ik zit nu te twijfelen of ik 1 2.4kw zendure 2400acplus aanschaf. Zijn in de aanbieding voor 9honderdnogwat euro.
...
En uiteindelijk is "terugverdien percentage en jaren" wel mn hoofd parameter voor aanschaf.
En waar zit je terugverdientijd op met een accu van 2,4kW van 9honderdnogwat Euro?
5+ jaar?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik weet dat ie al interresant is voor mij. Tis meer is t voor mn energie rekening al nu interresant? 😋
Truus01 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:36:
[...]

En waar zit je terugverdientijd op met een accu van 2,4kW van 9honderdnogwat Euro?
5+ jaar?
Ja ergens daar omheen... de eerst 3kw is t meest effeciënt volgens HomeWizards podcast. Dus zonder hoge verbruikers als warmtepompen is nr 2 en nr3 niet rendabel te noemen. Opzich als salderings vervanging is een kleine accu al voldoende om je dagelijkse avond tot ochtend verbruik van je huis te coveren wat je eigen gebruik van zonne energie enorm verhoogt. En je hoeft niet persee je (vaat)was op zonne uren te doen. Vanaf 3kw is het berekenen van je TVT erg afhankelijk of je de batterijen elke dag leeg kan krijgen tijdens zon vul tijden. De dal uren tijd van electrakosten doen een stuk minder met je energierekening. ( netenergie laad en ontlaad shifting met je accu bedoel ik.)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:08
copykat schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:04:
[...]

Ik weet dat ie al interresant is voor mij. Tis meer is t voor mn energie rekening al nu interresant? 😋

[...]

Ja ergens daar omheen... de eerst 3kw is t meest effeciënt volgens HomeWizards podcast. Dus zonder hoge verbruikers als warmtepompen is nr 2 en nr3 niet rendabel te noemen. Opzich als salderings vervanging is een kleine accu al voldoende om je dagelijkse avond tot ochtend verbruik van je huis te coveren wat je eigen gebruik van zonne energie enorm verhoogt. En je hoeft niet persee je (vaat)was op zonne uren te doen. Vanaf 3kw is het berekenen van je TVT erg afhankelijk of je de batterijen elke dag leeg kan krijgen tijdens zon vul tijden. De dal uren tijd van electrakosten doen een stuk minder met je energierekening. ( netenergie laad en ontlaad shifting met je accu bedoel ik.)
75% RTE voor je beoogde gebruik (ik weet niet hoe je aan 96% kwam) maakt t niet makkelijk en de prijs per kWh van 'jouw' Zendure is, denk ik, dan eigenlijk al te hoog om van terugverdienen te kunnen spreken.

• jongetje
copykat schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:04:
[...]

Los van gevoel en markering praatjes. Laat eens de berekening zien waardoor dit financieel interessant is.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jongetje schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:47:
[...]

Los van gevoel en markering praatjes. Laat eens de berekening zien waardoor dit financieel interessant is.
Dit is berekend op veel electra gebruiken via kacheltjes en een vaste accu. Na 1jan is electrische verwarming via cheap ass kacheltjes een no go overigens. Wat ik wil doen is kijken hoe die zendure zich gedraagt, als het iets toevoegt aan zelfgebruik dan kan ik gaan rekenen of bij een toevoeging van airco en of wp lw er meer opslag gewenst is. ( je ziet dat de eerst 3kw 2/3 pakt van de rest.) En deze berekeningen zijn na 2027 pas weer stabiel actueel als ik ze herbereken met misschien een a2a of a2w waemtepomp draaiende. Nu is t een beetje gokken wat de bedragen gaan doen in kopen en zelfgebruik.

( de 96% bedoelde ik elke keer laden en ontladen niet persee zn RTE , als is gratis zonnestroom van 75% RTE altijd nog interresanter dan terug leveren en later weer kopen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkmC2b8NEdRjOgjRsX8-WgNM2ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7Vu9im0eW2tsva6T00SU7cI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 19-09-2026 19:10 ]

• jongetje
@Copycat Ik zie helemaal geen berekening maar een grafiek van een leverancier die batterijen verkoopt volgens mij.

Je moet toch weten hoeveel je elke dag teruglevert en hoeveel je daarvan kunt opslaan en gebruiken in de uren dat er te weinig/geen zon is? Daarmee kun je uitrekenen wat je terugverdientijd is.

Als ik programma's zoals radar zie (bijvoorbeeld die van afgelopen week) dan wordt er enorm creatief gerekend. Die gaan er soms zelfs vanuit dat wat je teruglevert, dat je daar nog 70 procent van kan gebruiken. Terwijl het huidige gebruik al van die teruglevering af is (anders was het geen teruglevering geweest).

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 19-09-2026 20:36 ]

• Martin7182
jongetje schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:35:
@Copycat Ik zie helemaal geen berekening maar een grafiek van een leverancier die batterijen verkoopt volgens mij.

Je moet toch weten hoeveel je elke dag teruglevert en hoeveel je daarvan kunt opslaan en gebruiken in de uren dat er te weinig/geen zon is? Daarmee kun je uitrekenen wat je terugverdientijd is.

Als ik programma's zoals radar zie (bijvoorbeeld die van afgelopen week) dan wordt er enorm creatief gerekend. Die gaan er soms zelfs vanuit dat wat je teruglevert, dat je daar nog 70 procent van kan gebruiken. Terwijl het huidige gebruik al van die teruglevering af is (anders was het geen teruglevering geweest).
Dat kan toch ook kloppen? Als je b.v. overdag i.p.v. 10 kWh terug te leveren, 7 kWh opslaat die je 's avonds en 's nachts gebruikt.
Daarnaast geeft een batterij ook meer gemak en onafhankelijkheid. Die zijn niet altijd in geld uit te drukken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nee, jeroen.nl die verkoopt niks. De "berekening" doe je op die site.
Dat voer je dus in in je jeroen.nl account. Je moet bijv. Van HW een cvs bestand uploaden met elke minuut opbrengst en verbruik en liefst ook "direct eigen verbruik" met deze gegevens kan je dus zien wat een accu kan doen overdag om je direct eigenverbruik te verlengen als de zonne-energie afneemt.
Ja ik ben bij een enphase batterij (mooie techniek maar premium prijs.) uitleg geweest en die rekende erg eh naar boven hun TVT van 7.5 jaar was eerder 15-20 tot nooit. "Stekker" batterij die met wat kleine handelingen een hoger laad en ontlaad vermogen krijgen maken je TVT een stuk korter. Namelijk geen uurloon installatie.

De huidige aanbieding €1.209,00 voor 5.76kwh tegen over de "aanbieding" van een vaste met installatie met 5kwh kosten en subsidie.... die dan 3k nogwat is...ja dan is inderdaad tvt kansloos en helemaal die bel cowboys die over kwh-handel beginnen is valse infomatie gebruiken.

Waar we natuurlijk allemaal niks van weten is wat 2027 brengt in energieland. Wat de leveranciers bekokstoven en onze besluiteloze regering allemaal gaat doen en toestaan. Dus ik wil zo veel mogelijk zelfbeslissingskans hebben.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:08
copykat schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:04:
[...]

Nee, jeroen.nl die verkoopt niks.

[...]

Dat voer je dus in in je jeroen.nl account. Je moet bijv. Van HW een cvs bestand uploaden met elke minuut opbrengst en verbruik en liefst ook "direct eigen verbruik" met deze gegevens kan je dus zien wat een accu kan doen overdag om je direct eigenverbruik te verlengen als de zonne-energie afneemt.

[...]

Ja ik ben bij een enphase batterij (mooie techniek maar premium prijs.) uitleg geweest en die rekende erg eh naar boven hun TVT van 7.5 jaar was eerder 15-20 tot nooit. "Stekker" batterij die met wat kleine handelingen een hoger laad en ontlaad vermogen krijgen maken je TVT een stuk korter. Namelijk geen uurloon installatie.

De huidige aanbieding €1.209,00 voor 5.76kwh tegen over de "aanbieding" van een vaste met installatie met 5kwh kosten en subsidie.... die dan 3k nogwat is...ja dan is inderdaad tvt kansloos en helemaal die bel cowboys die over kwh-handel beginnen is valse infomatie gebruiken.

Waar we natuurlijk allemaal niks van weten is wat 2027 brengt in energieland. Wat de leveranciers bekokstoven en onze besluiteloze regering allemaal gaat doen en toestaan. Dus ik wil zo veel mogelijk zelfbeslissingskans hebben.
Die aanbieding rekent al een stuk beter als je voldoende zonoverschot hebt en voldoende afname. Daarmee kan je dan ongeveer 4kWh per cyclus afname uitsparen met NOM. Dat komt dan redelijk gezien op 4,5 jaar tvt. Maar dan koop je een product met een 'rugzakje' dat een ontwerpfout lijkt te hebben, wil je zoiets kopen en erbij denken dat ie toch wel 10 jaar zal meegaan?? Blijft dat zelfde capaciteit in Zendure 800+, 3 hoofdunits aan te sturen door HA, nog beter rekent, 3x€330 ongeveer. Zonder 'rugzakje', vooralsnog hihi, je hebt geen losse batterijmodules met connectoren waar veel amperes door moeten.

• Jan-tweak

Helaas snappen die er ook niets van.
Maar je zit wel goed bij Jeroen.nl goede en vooral bruikbare informatie zonder commerciële bijbedoelingen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zoals afgelopen week vind ik die batterijen van mij toch wel leuk, overdag niemand thuis dus batterijen laden mooi op en uiteindelijk nog iets terugleveren. Einde middag kom ik thuis en hang de ev aan de stekker op 6Kw dan pak ik nog wat er aan pv binnen komt en de rest komt uit de accu's met een beetje geluk hebben we nog wat over voor de nacht ook. Het is voor de lente en herfst wel een mooie oplossing. Winter en zomer is een ander verhaal. In de winter met die vieze grijze dagen heb je nu niks aan die accu's want geen opwek. In de zomer is het wel leuk dat de airco 24/7 draait op pv/accu. De auto komt dan sowieso wel vol met alleen pv laden. Straks met einde saldering en genoeg spread kan het interessant zijn om op de goedkope uren de ev en de accu's vol te blazen. Maar dat hangt wel echt van de tarieven tussen duur en goedkoop af, bij te weinig verschil zal het alleen de ev laden zijn en mogen de accu's in de rust.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vdvmark schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:31:
[...]

Die aanbieding rekent al een stuk beter als je voldoende zonoverschot hebt en voldoende afname. Daarmee kan je dan ongeveer 4kWh per cyclus afname uitsparen met NOM. Dat komt dan redelijk gezien op 4,5 jaar tvt. Maar dan koop je een product met een 'rugzakje' dat een ontwerpfout lijkt te hebben, wil je zoiets kopen en erbij denken dat ie toch wel 10 jaar zal meegaan?? Blijft dat zelfde capaciteit in Zendure 800+, 3 hoofdunits aan te sturen door HA, nog beter rekent, 3x€330 ongeveer. Zonder 'rugzakje', vooralsnog hihi, je hebt geen losse batterijmodules met connectoren waar veel amperes door moeten.
Kan je dit uitleggen? (Vetgedrukte)

De 800watt is wat krap bemeten in laden en ontladen. Maar idd strakke aanbieding.

Overigens los van tvt, t gaat vooral om of nu een aanbieding pakken voldoende geld bespaart om de nog nuttelose accu tot 31 12 26 te kunnen verantwoorden. Uiteraart geen idee of de zendur 2400acplus dan ook 990 kost. Het gaat uiteindelijk om de netto energie rekening inclusief investeringen om het verbruik zoveel mogelijk binnen de meter te houden en dus niet gefactureerd door de netleverancier.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 19-09-2026 22:51 ]

• elektriekert
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:36:
[...]

Welnee,lever ik iedere dag terug over 3*25
Ik ging er ff vanuit dat I-mode 1x80A had.

De oude zekeringen zijn inderdaad wel wat zwaarder te belasten.
Ik heb ook eens een uurtje of 21-22kW gezeten. Verwachtende dat de laadpaal zou hebben ingegrepen maar dat deed ie dus niet :+

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een dinsdag gepubliceerde studie van onderzoeksinstituut TNO over de energierekening van de komende jaren. Een beetje overdreven in NRC: Vooral mensen met een hybride warmtepomp krijgen door een optelsom aan veranderingen een flink hogere rekening.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
copykat schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:57:
[...]

Kan je dit uitleggen? (Vetgedrukte)

De 800watt is wat krap bemeten in laden en ontladen. Maar idd strakke aanbieding.

Overigens los van tvt, t gaat vooral om of nu een aanbieding pakken voldoende geld bespaart om de nog nuttelose accu tot 31 12 26 te kunnen verantwoorden. Uiteraart geen idee of de zendur 2400acplus dan ook 990 kost. Het gaat uiteindelijk om de netto energie rekening inclusief investeringen om het verbruik zoveel mogelijk binnen de meter te houden en dus niet gefactureerd door de netleverancier.
Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Vooral een risico bij grote stapels met 3-4-5 extra batterijen eronder.
Let wel dat de 2400 en 2400+ verschillend zijn.

Ik ben nu solarflow 800 plussen aan het sparen voor 300-325 per stuk van marktplaats/aliexpress.
De eerste verving ook de APS DS3 omvormer en ECU B, dus die kostte effectief maar 200 voor bijna 2 kWh.
De 2e is onderweg, misschien stop ik bij 3.
Hangt er ook vanaf wat voor energie aanbiedingen er komen, huidige contract loopt eind januari af.

Als ik meer vermogen of opslag blijk nodig te hebben stap ik waarschijnlijk gelijk over op victron met 16-32kWh, lijkt me nu nog een beetje zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 20-09-2026 00:38 ]

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden