• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Let op TL;DR risico...😅

Terugverdien tijd is alleen van toepassing als je (vroegtijdig) een nog werkend systeem vervangt voor iets nieuws zonder dat het een nieuw element/functie die je nog niet had heeft.

Nieuwe pc , tvt => programma's werken sneller of eindelijk wel op nieuwe hardware. Met een beetje internetbrowsen is de tvt net zolang als de afschrijving en nog wel werkend systeem dat je had.

Auto : 1op 10 tegen 1op 23... met de dure benzine en onderhouds kosten is een nieuwere auto voor je maandlasten dempend. (Tvt is met een auto altijd relatief op de andere kosten vd oude negatieve investering.

Huis energie: electra is electra ook met een draaistoppen kast. Dus je tvt is hoeveel gemak heb je met een moderne automaten kast? Of bij verkoop van je huis wat betaalt de koper méér voor je moderne groepenkast? Warmte. : vroeger was t tvt van oude cv naar HR CV vrij snel terug verdiend in verlaging verbruik. 2000 euro was in 2-3 jaar terugverdient in een jaren 80 woning. Zonder dat je nieuwe radiatoren hoefde te plaatsen. Nu : extra isolatie wqnt anders "red" de wp t niet in de winter, aanpasing groepenkast want hogere vermogens in langere tijdsvlakken., radiatoren moeten vervangen worden want 70 of 40 scheelt enorm veel warmte afgifte. , vervangen HR CV vs FE WP plaatsen als vervanging is factor 10x zo duur. ( zeker als je de installatiekosten meerekend.)

Aditional kosten als electra inname verspreiding => thuisaccu.

Kort gezegd TVT is altijd relatief. Heb je 50k liggen rusten? Investeren want je verdient dit weer terug door lagere maandlasten waar je de besparing dan weer kan opsparen tot de nieuwe 50k. Heb je dit niet? Dan is stapje voor stapje TVT slimme investeringen maken de enige manier. Gas-Cv? Effienterre afgifte, is direct kassa met de hoge gasprijzen en die dingen, fancoils, vloerverwarming ,hybrid convectoren, zijn later ook toepasbaar als je toch over moet. Thuis accu, 2-3kw en een 800,1600 laad/ontlaad doet al je bankhang electra opvangen. 5-9kw 3kwh en je huishoudapparaten kunnen goedkoper draaien.( per huishouden afhankelijk of ze snel terugverdient zijn. )

TvT is als ik niks doe hoelang duurt het als ik t zelfde bedrag betaald heb aan rekeningen? En secondair: wat nieuws krijg ik met wel kopen? Comfort extra? Smartphone beheer beter inzicht in gebruik?

Een 4k tv is voor veel mensen zinloos omdat meeste uitzendingen 1080p zijn. Dus 3 pixels per pixel word "bijgemaakt" door je 4k tv. Maar een 1080p of 4k tv is even duur tegenwoordig dus no brainer.

Ik verwacht dat een pakket thuisaccu en FE wp of warmtenet straks "even duur" gemaakt word als doorstoken op gas. En je moet vervuilingstax betalen. Co2 tax , op pelletkachels en houtkachels, dus "gratis hout" is dan minder gratis met stoken.

De overgangs sweetspot ligt in je wanneer is je huidige installatie kapot en stimulering vd markt door regering om doelen te behalen. Zo van: als je vh gas afgaat voor 2030 dan krijg je blabla van ons.

Dat heb ik gedaan sinds ik dit huis kocht.

Gevel opniew voegen, ( vocht in je gevel is slechte isolatie) nieuwe hr++ ramen, tochtstrips vv, moderne roosters die isoleren als ze dicht zitten. ( alustrip met schuif gat is eh geen isolatiewaarde.) Vloer isolatie, dak isolatie. Zonnepanelen , en nu fancoils voor mn warmte afgifte. Dan weer ff sparen.

Dan proberen in 1 keer om te schakelen naar full electrisch huis.( elke verbetering in mn huis gaat over de" is dit ook goed voor milieu?" Meetlat)

En tot nu toe gaat t goed. Dalende verbruiks kosten terwijl we we al erg laag zitten in hun vergelijk. Door dit lage verbruik is helaas de tvt voor een FE WP langer en een thuisaccu minder rendabel op dit moment. Dus ik zal 1 kleine thuis accu voor mn zononder zonsop tijden kopen en dan bij kopen als die t niet meer red. Ik heb nu niks aan een 3fase 20kw beest. Dus de 20K en vermoedelijk meer investering als ik een wp en batterij tegelijkertijd koop is meer euro's dan ik heb liggen niksen. Dus ik betaal nu gewoon de "meerprijs van oude apparatuur" per maand. Over 3 jaar een EV en dan is mn CV ook "op" dus ik heb 3 jaar de tijd om mn huis aan tepassen op mn toekomstige kostenposten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBgBH9v65gDQG8-RVNxhV_sYaOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re5hLW1YSIMwvckc8wd6hTsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o29jbSoQXed5Hb3NkWfekRpTrXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7lukzjcR4n7bmqfSExXoHng.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:59:
Tja jij bent wel zon geval apart... Veel tv zitten nog rond 150 watt,en dat vier uur per dag gemiddeld,en dat 180 dagen in winter tarief
Dat ik geen bakbeest van een TV heb die continu 150 W verbruikt (mijn TV is overigens al bijna 8 jaar oud) noch 180 dagen onafgebroken 4 uur per dag TV kijk klopt. Of dat zo apart is laat ik aan jouw interpretatie over.
Maar zelfs met jouw kijkgedrag zit je dan nog lang niet aan 1500 kWh door TV te kijken.
150 x 4 = 600 Wh x 180 = 108 kWh. Zit je niet eens in de buurt van 1500 kWh.
Zelfs als ze dat alle dagen van het jaar doen komen ze niet in de buurt.
Doe je dat alle dagen en uren van het jaar dan ben je er met zo'n toestel bijna maar nog niet helemaal. Dat zou ik zelfs niet meer apart benoemen maar eerder - mild gesteld - problematisch gedrag.

Als er iets echt apart is dan is het wel jouw rekenvoorbeeld. :)

Dat voor wie niets doet en alleen de gebeurtenissen ondergaat het steeds duurder wordt dat is wel duidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2026 14:21 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
IvoB2 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:11:
[...]

Dat ik geen bakbeest van een TV heb die continu 150 W verbruikt (mijn TV is overigens al bijna 8 jaar oud) noch 180 dagen onafgebroken 4 uur per dag TV kijk klopt. Of dat zo apart is laat ik aan jouw interpretatie over.
Maar zelfs met jouw kijkgedrag zit je dan nog lang niet aan 1500 kWh door TV te kijken.
150 x 4 = 600 Wh x 180 = 108 kWh. Zit je niet eens in de buurt van 1500 kWh.
Zelfs als ze dat alle dagen van het jaar doen komen ze niet in de buurt.
Doe je dat alle dagen en uren van het jaar dan ben je er met zo'n toestel bijna maar nog niet helemaal. Dat zou ik zelfs niet meer apart benoemen maar eerder - mild gesteld - problematisch gedrag.

Als er iets echt apart is dan is het wel jouw rekenvoorbeeld. :)

Dat voor wie niets doet en alleen de gebeurtenissen ondergaat het steeds duurder wordt dat is wel duidelijk.
Ik zeg ook niet letterlijk dat enkel een tv 1500 verbruikt,het is bij wijze van.

Je zoekt ook echt naar iedere mogelijkheid om weer een onzinnige post te doen,lijkt wel dat je 24/7 op het forum typt

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:49:
[...]

Ik zeg ook niet letterlijk dat enkel een tv 1500 verbruikt,het is bij wijze van.

Je zoekt ook echt naar iedere mogelijkheid om weer een onzinnige post te doen,lijkt wel dat je 24/7 op het forum typt
Ik stelde een vraag over de oorsprong van cijfers die je letterlijk schreef om een punt te maken in een lopende discussie.
Je had daar al op kunnen reageren dat het maar "bij wijze van" was en dat het dan ook geen valabel discussiepunt was maar alleen om een beetje te lachen (wat bij totaal gebrek aan emoticons ook al niet bleek uit je tekst).
Maar nee, je ging gewoon verder met er letterlijk nog wat meer cijfers op te plakken die het nog niet rechttrokken. Integendeel.
En dan zijn blijkbaar de to the point argumenten op en blijft als laatste redmiddel het op de man spelen over.
Je had natuurlijk ook direct kunnen schrijven dat het volledig uit de context en bij de haren getrokken rekenvoorbeeld was of eigenlijk kroegpraat (wat hier mag) en dan was de kous ook afgeweest en hadden we er allemaal eens om kunnen lachen.

Je neemt in een discussie een standpunt in en gebruikt dan een al redelijk extreem voorbeeld waar je "bij wijze van" de cijfers nog eens maal 10 doet om je punt extra te doen schijnen. En wanneer men je dan naar meer uitleg vraagt begin je plots op de boodschapper te schieten? Nou moe.

Maar goed, blijkbaar wordt in bepaalde huishouding de rekening opgemaakt op basis van "cijfers bij wijze van" en is dat dan voldoende reden om te kunnen klagen over beleid. :)

En ja, wanneer je niet dagelijks 4 uur TV kijkt heb je meer tijd om o.a. te typen. En het verbruikt nog minder energie uit het net ook wat goed is voor de energierekening. :+

En voor de goede orde en rust, terug naar de energierekening (op basis van cijferwerk)?

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2026 15:16 ]

• reneeke1970
IvoB2 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:54:
[...]

Ik stelde een vraag over de oorsprong van cijfers die je letterlijk schreef om een punt te maken in een lopende discussie.
Je had daar al op kunnen reageren dat het maar "bij wijze van" was en dat het dan ook geen valabel discussiepunt was maar alleen om een beetje te lachen (wat bij totaal gebrek aan emoticons ook al niet bleek uit je tekst).
Maar nee, je ging gewoon verder met er letterlijk nog wat meer cijfers op te plakken die het nog niet rechttrokken. Integendeel.
En dan zijn blijkbaar de to the point argumenten op en blijft als laatste redmiddel het op de man spelen over.
Je had natuurlijk ook direct kunnen schrijven dat het volledig uit de context en bij de haren getrokken rekenvoorbeeld was of eigenlijk kroegpraat (wat hier mag) en dan was de kous ook afgeweest en hadden we er allemaal eens om kunnen lachen.

Maar goed, blijkbaar wordt in bepaalde huishouding de rekening opgemaakt op basis van "cijfers bij wijze van" en is dat dan voldoende reden om te kunnen klagen over beleid. :)

En ja, wanneer je niet dagelijks 4 uur TV kijkt heb je meer tijd om o.a. te typen. En het verbruikt nog minder energie uit het net ook wat goed is voor de energierekening. :+

En voor de goede orde en rust, terug naar de energierekening (op basis van cijferwerk)?
Weer een scroll post

1 PVoutput . Dongen NB

Terug naar de echte roots van dit topic "de energierekening" (echte cijfers geen kroegpraat).
Mijn jaarlijkse energierekening ontvangen (disclaimer, ook een Vlaamse energierekening is niet te vatten in minder dan 140 tekens).
Gaat ook alleen over de afrekening van de vaste kosten aan de netbeheerder en de afname- en teruglevering via de oormalige (dure) groene jopie energieleverancier.
De vergoedingen gaan via andere facturatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv6EMgswdtF74dB3qI8DZHtKo98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00RoQULLjWZY2grWLvorlE7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9vEAkO5SQlTsgK-VIC3Sw2brUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BI6WPYgjM8xyldumQzwmTEoO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzZcpObTypbyIIQ0WR2jPIppQHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDEuhE6HB42UFy1Pj6QXaiDI.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg bij de "facturatiepiek": dit betreft het gefactureerde netafgenomen vermogen wat niet gelijk is aan het technisch afgenomen netvermogen. Indien het werkelijk (maandelijkse max.) afgenomen onder de 2,5 kW zit (of zelfs 0) wordt het gefactureerd (per maand) als 2,5 kW.
De facturatiepiek is het lopende gemiddelde van de 12 laatste maanden voor afrekening (met per maand min. 2,5 kW).
Is dit resultaat hoger dan 2,5 kW maar de kWh afname (in dit netgebied) lager dan 428 kWh dan is er een correctie (op de factuur omschreven als de minwaarde voor de "max.tarief") naar beneden (maar nooit lager dan het bedrag dat 2,5 kW vertegenwoordigd).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2026 16:17 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:34
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:00:
[...]

Het zijn transport kosten die naar Netbeheer gaan,en de eigenaar daarvan is.....
jij, ik en de rest
Citaat van de dag. _/-\o_

• reneeke1970
Nog nooit een winst uitkering van gehad,jij wel dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:34
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:52:
[...]

zeker. daar rijd ik mn dikke EV van, warmtepomp, reisje Bali, the usual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R9jpMDtrAEBAz16rD1bO9Y18Vw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/58Y2vRA9ARsXNbB5YfwJQyS3.jpg?f=user_large @reneeke1970 :P

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:52:
[...]

Wel een negatieve belastingsbijdrage. 🙂

Informatie = Actor x Context x Substantie

Meer on topic (en uit een ander land): alhoewel ik vorig energiejaar geen netbelasting heb betaald op netafname heeft de netbeheerder me netto ongeveer 1650 € aan vergoedingen uitgekeerd. Ruim meer dan de vaste netvergoeding. Netto dus positief (voor mij).
(De voordelen van de "vette BEV" zijn echter op conto van mijn huidige partner).

Ik heb overigens ook een negatieve belastingsrekening (als in krijg er meer van terug dan ik betaal) maar dat is een ander topic. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2026 17:54 ]

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden