• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:57
Novax schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:17:
[...]

Niet alle leveranciers hebben verbruiksafhankelijke bonussen, Eneco had/heeft ook een bonus van €450 ongeacht opgegeven verbruik.

En als de aanvraag bevestigd wordt met de bonus staat het bij Powerpeers vast, (https://powerpeers.eu/ass...arden-Welkomstkorting.pdf)
Inderdaad:
De welkomstkorting is gebaseerd op het verbruik en de teruglevering zoals je die bij aanmelding
aan ons hebt doorgeven. Mocht uit controle van je gegevens bij de systeem beheerder blijken dat
deze gegevens niet kloppen, en je geen recht hebt op korting, dan vervalt je welkomstkorting.
Daarom eerst het contract afwachten :)

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:26:
[...]

Inderdaad:

[...]

Daarom eerst het contract afwachten :)
Als ik het goed begrijp vult @mitsumark het echte lage verbruik in. En meestal vul je een veel hoger verbruik in om een hogere bonus te krijgen, dat is hier niet het geval.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:34
Mimiix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:09:
[...]

Ja, als dat kan. Maar als je dat niet kan, om wat voor reden ook, wordt het duurder. Daar ging het om.

[...]

Dan moet je dat wel willen en vertrouwen. Ik ben opgevoegd met het idee dat je dit soort apparaten niet aan mag hebben als je niet thuis bent. Inmiddels weet ik beter, maar zie dat er maar uit te krijgen.

Het ging alleen om het punt dat het duurder werd.
Nou krijg dat er maar niet uit. Tenzij die staan in een niet brandbare omgeving. Als wij niet thuis waren geweest, had de vaatwasser ons huis afgefikt.

• tweakuwe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:36
Wasmachines, wasdrogers, en vaatwassers zijn samen verantwoordelijk voor meer dan een derde van de elektra branden in huis: https://safetycom.nl/brandrisico-bij-witgoed. Ik blijf adviseren die vooral niet aan te zetten als je weg bent of slaapt.

Nou werk ik een paar dagen per week thuis, kan zo wel wat doen overdag. Maar toch verwacht ik er op uit te gaan met de nieuwe systematiek. Het verwarmen in de winter kan ik maar weinig sturen en uitgebreid koken rond lunchtijd zit er ook niet in buiten het weekend. In de dure winteruren zal mijn variabele tarief haast verdubbelen ten opzichte van mijn huidige variabele kwh kosten (aangenomen dat de rest hetzelfde blijft, dat zal haast niet).

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het wordt zo nog een populair om overdag te slapen en in de nacht op te zijn. Nu nog de winkel 24 uur open krijgen zodat je ook nog boodschappen kunt doen terwijl de volle pond betalende mensen nog slapen.

Dus anticyclus leven dankzij de net tarieven. 7(8)7

Nood breekt wet.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
esphome schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:37:
Het wordt zo nog een populair om overdag te slapen en in de nacht op te zijn. Nu nog de winkel 24 uur open krijgen zodat je ook nog boodschappen kunt doen terwijl de volle pond betalende mensen nog slapen.

Dus anticyclus leven dankzij de net tarieven. 7(8)7
Overdag is de energie juist goedkoop, waarom zou je dan gaan slapen? Je kunt beter in de middag en avond slapen, tussen 16:00 en 0.00uur. Is meteen rustig op de weg. Dan werk je van 1:00 tor 10:00, lekker buiten de file tijden. En kun je als je thuiskomt je was en vaatwasmachine aanzetten en koken in het laagste tarief.

Of je werkt van 15:00 tot 1:00 op de dure energietijden en slaapt dan van 3.00 tot 11.00. Dan kun je ook in de goedkope uren wassen, vaatwasseren en koken.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:11
De kans op CO vergiftiging en explosie is dan weer veel kleiner bij elektrische toestellen.

Best veel ketels, geisers, kachels,... werken terwijl er niemand thuis is.

En schouwbranden zijn de grootste oorzaak van woningbranden. Als ik google mag geloven dan rukt de Nederlandse brandweer een 2000 keer per jaar uit voor een schouwbrand.

Toch positief als je die dingen uit je huis kan verwijderen?

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
Mimiix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

Voor mensen die niet kunnen spreiden(lees: Mensen die op locatie moeten werken en niet thuis) wordt het duurder. Die kunnen geen gebruik maken van de tarieven overdag.
Natuurlijk wel.
- Ik kan rustig de wasmachine en vaatwasser overdag draaien.
- De warmwater voorraad wordt dagelijks om 12u op temperatuur gebracht door de warmtepomp
- De woning zelf wordt ook vooral overdag opgewarmd met de instellingen de we voor de warmtepomp hebben (ja, we passen een kleine nachtverlaging toe. Bewust, om optimaal zonnestroom te gebruiken in voor- en najaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:36:
[...]

Natuurlijk wel.
- De warmwater voorraad wordt dagelijks om 12u op temperatuur gebracht door de warmtepomp
- De woning zelf wordt ook vooral overdag opgewarmd met de instellingen de we voor de warmtepomp hebben (ja, we passen een kleine nachtverlaging toe. Bewust, om optimaal zonnestroom te gebruiken in voor- en najaar.
En als je geen warmtepomp hebt, en de was heel de dag vochtig in de wasmachine laten zitten, gaat dat niet stinken?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
Arjantje72 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:54:
[...]

En als je geen warmtepomp hebt, en de was heel de dag vochtig in de wasmachine laten zitten, gaat dat niet stinken?
Geen idee tot hoe laat jij werkt.
Maar machine om 14u ofzo laten starten. Dan is ie net 1 a 2 uur klaar als je om17u30 thuis komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

hanev001 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:34:
[...]

Nee, de tarieven worden niet Dynamisch. Er komen verschillende prijzen per tijdsblok. maar de tijdsblokken en de daarbij behorenden tarieven zijn vast.
Lekker dan. Hoe willen ze dat gaan doen? Je kunt je huis niet even volledig stroomloos maken in de 'dure' uren. Leuke duidelijke afrekeningen gaan dat worden dan...

• esphome
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:11:
De kans op CO vergiftiging en explosie is dan weer veel kleiner bij elektrische toestellen.

En schouwbranden zijn de grootste oorzaak van woningbranden. Als ik google mag geloven dan rukt de Nederlandse brandweer een 2000 keer per jaar uit voor een schouwbrand.

Buurman boort per ongelijk door muur, zo de thuisbatterij in van de buren in en die vat meteen vlam. De brandweer moet dat brandende onding letterlijk van de muur slopen om hem buitenshuis te krijgen.

Kijk, het ene gevaar wijkt en de andere komt binnen. Ik ben benieuwd naar de komende statistieken voor brandende thuisbatterijen.

https://www.brandweer.nl/onderwerpen/een-veilige-thuisbatterij/

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44809/brandweer-nederland-de-thuisbatterij-met-stekker-is-ons-zorgenkindje

[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 08-10-2026 23:17 ]

Nood breekt wet.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:26

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:36:
[...]

Natuurlijk wel.
De wasmachine en afwasmachine draaien 1 of 2 keer per week. Dus totaal 2 of 3 keer per 7 dagen aan. Dat scheelt echt heel erg veel als we dat overdag doen (wat trouwens bij de wasmachine eigenlijk altijd al gebeurt, aangezien we die kunnen inplannen).
ManiacsHouse schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:09:
[...]
Lekker dan. Hoe willen ze dat gaan doen? Je kunt je huis niet even volledig stroomloos maken in de 'dure' uren. Leuke duidelijke afrekeningen gaan dat worden dan...
En die "dure" uren zijn niet voor niets de uren waarin veel stroom wordt gebruikt. Kinderen zijn klaar met school, ouders zijn klaar met werken, en je hebt een paar uur de tijd om thuis bezig te zijn. Wat ze zeggen is: je moet allemaal elektrisch koken en verwarmen, maar niet als je daar eindelijk tijd voor hebt.
Gewoon terug naar de middeleeuwen, met de kippen op stok, want je huis is in de winter koud en donker...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:31
esphome schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:15:
[...]

Buurman boort per ongelijk door muur, zo de thuisbatterij in van de buren in en die vat meteen vlam. De brandweer moet dat brandende onding letterlijk van de muur slopen om hem buitenshuis te krijgen.

Kijk, het ene gevaar wijkt en de andere komt binnen. Ik ben benieuwd naar de komende statistieken voor brandende thuisbatterijen.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44809/brandweer-nederland-de-thuisbatterij-met-stekker-is-ons-zorgenkindje
Dat is al een oud bericht. Daarnaast is het ronduit lachwekkend dat de brandweer dat als een risico probleem opvoert. Het moet wel een bijzondere woon situatie geweest zijn als de muren zo dun zijn dat er zomaar door de buren doorheen geboord kan worden.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:35
copykat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:26:
[...]

Ik zeg ook niet dat het geen irritant geluid kan zijn. Maar dit "probleem" is geschapen omdat "we" over moeten naar een electrische huishouding wegens milieu.( ik ontken niet dat het milieu overbelast is overigens.) En de financiële druk door gasprijzen en vastrechtkosten enz. Zorgen er voor dat je klem zit tussen de deur en de deurpost. Niks doen kost ook veel geld. Dus die hybride oplossing is ook een knieval naar de geluidsoverlast omdat bij zware belasting vd wp er ook meer geluid gemaakt word. Dus snachts kan je gas stoken om dit op te lossen. Dus nu is "plaatsing" van een wp flexibeler maar ja je blijft dan toch gas gebruiken. Milieu?

Wat ik bedoel is dat de gemeente niet erg proactief is in het verlenen van een vergunning. Zo van met deze wp model en de buiten unit hier geplaatst verlenen wij torstemming om geluid te produceren met de buiten unit onder deze settings. Dat je achteraf misschien samen met je buren overeenkomt om aan extra geluidsbeperking te doen is dan vrijwillig. Dus je word niet gedwongen nog meer geld uit te geven.

Dát grijze en onvoorspelbare gebied zorgt er bij mij voor " ik wacht wel even totdat ik dit kan dichttimmeren en niet voor onaangename verrassingen kom te staan na plaatsing.

Ik heb een verzoek in gediend al weken geleden over "waar mag ik een buiten unit plaatsen op mn erf zodat ik geen achteraf overlast probleem krijg...." geen enkele reactie. Dus moet zelf persoonlijk achter mn email aan .
Ik snap je punt heel goed hoor, ik ben hier aan het overwegen om een WP te plaatsen op een plek waar de buren er geen last van hebben. (Wel minder dan 3 meter van de erfgrens maar een meter of 8 van hun achtergevel af)

Ik verwacht ook niet dat de gemeente snel is met dat soort dingen. :N

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:35
Shit! Toch de EV maar weer verkopen dan :+

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44
(jarig!)
Het geluid is ook een van de juridische gevallen wat nog goed geregeld moet worden als iedereen een warmtepomp moet nemen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:57
esphome schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:15:
[...]

Gevoel voor drama ;)
Ik denk dat je geen statistieken gaat vinden van buurmannen met boren van een halve meter die precies daar boren waar jij een thuisaccu verkeerd hebt gemonteerd 7(8)7

• jongetje
ManiacsHouse schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:09:
[...]

Wordt er idd niet overzichterlijker op. Mensen met een dynamisch contract hebben dat al, maar ik vind mijn jaarrekening met vaste prijzen al niet te lezen met al die posten. Dat zou toch ook wel een stuk eenvoudiger moeten kunnen.

De missie van de ACM is:
De ACM is een onafhankelijke toezichthouder. Wij bewaken de concurrentie, beschermen consumentenbelangen en reguleren specifieke sectoren, zoals energie, telecom, vervoer en post. Zo zorgen we voor goed werkende markten.
Ik vraag me af wat het consumentenbelang hierin is. Het moeten reguleren is volgens mij totaal iets anders dan tariefmodellen opdringen.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44
(jarig!)
https://juristi.nl/uitspraken/ecli-nl-rbams-2026-9661/
Kantonrechter verbiedt Vattenfall terugleverkosten

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:09
elektriekert schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:27:
[...]

Ik snap je punt heel goed hoor, ik ben hier aan het overwegen om een WP te plaatsen op een plek waar de buren er geen last van hebben. (Wel minder dan 3 meter van de erfgrens maar een meter of 8 van hun achtergevel af)

Ik verwacht ook niet dat de gemeente snel is met dat soort dingen. :N
Het is goed om er rekening mee te houden en te kijken naar de opties. Maar 8 meter van de gevel is best wel veel, het meeste lawaai heb je in de winter wanneer die echt hard moet werken en zelfs dan hoor ik die van mij niet zoveel.

Ik heb tweakers ook geluidsisolatie om de compressor zien plaatsen, trillingsdempers en geluidsisolerende omkasting dus die zaken zijn ook nog allemaal een mogelijkheid.

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:26

Wailing_Banshee

You're Next

Antonl91 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:50:
[...]

Het is goed om er rekening mee te houden en te kijken naar de opties. Maar 8 meter van de gevel is best wel veel, het meeste lawaai heb je in de winter wanneer die echt hard moet werken en zelfs dan hoor ik die van mij niet zoveel.
Toch zou dat ook bij ons het geval zijn, als wij een wp zouden plaatsen. Ik wil niet zo'n lelijk ding tegen m'n gevel van 120+ jaar plaatsen (hoe mooi je het ook zou aankleden, het blijft een pukkel aan de gevel).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:44
jongetje schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:33:
De missie van de ACM is:
[...]
Ik vraag me af wat het consumentenbelang hierin is. Het moeten reguleren is volgens mij totaal iets anders dan tariefmodellen opdringen.
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om te reageren, maar ik zie zo snel niet hoe.
De ACM heeft het ontwerpbesluit voor volume- en tijdsafhankelijke tarieven voor huishoudens en bedrijven met een kleine aansluiting op het elektriciteitsnet en het ontwerpbesluit voor tijdsafhankelijke tarieven voor bedrijven met een grote aansluiting op de regionale netten op de website gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen tot 6 weken na publicatie reageren op de ontwerpbesluiten. Vervolgens zal de ACM hier nog dit jaar een besluit over nemen, zodat grootverbruikers op regionale netten vanaf 1 januari 2028 tijdsafhankelijke tarieven gaan betalen. Voor huishoudens en bedrijven met een kleine aansluiting op het elektriciteitsnet gaan de nieuwe regels op 1 januari 2029 in.
bron: https://www.acm.nl/nl/pub...teitsnet-moeten-vergroten

Misschien via hun formulier: https://consument.acm.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 09-10-2026 10:24 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:19

copykat

Good copy isn't bad

Martin7182 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:31:
[...]

Gevoel voor drama ;)
Ik denk dat je geen statistieken gaat vinden van buurmannen met boren van een halve meter die precies daar boren waar jij een thuisaccu verkeerd hebt gemonteerd 7(8)7
* copykat gaat opzoek naar zn 18mm 45cm sds betonboor om een plankje op te hangen pp zolder...

Ik denk dat overbelasting van een stukje koper ergens in de aansluiting eerder brand veroorzaakt. Stekker batterijen en DiY zonder kennis van zaken zelf aansluiten met eigen ideeën van dit is goed...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:44
Ik heb in ieder geval een bericht gestuurd. Denk niet dat het enig effect zal hebben, maar ik ben benieuwd.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:19

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:29:
[...]

Shit! Toch de EV maar weer verkopen dan :+
Nee alleen op blokken zetten en als thuisaccu gebruiken is genoeg... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• jongetje
Dat is precies wat ik zo onduidelijk vind. Als de leverancier gewoon had gezegd: Je krijgt 1 cent per kWh die je teruglevert is het duidelijk. Nu zeggen ze, je krijgt €0,0564 per kWh en je moet een vergoeding betalen van €0,0463 waardoor je dus ook een cent (en een klein beetje) terugkrijgt per kWh. Zeker als het allemaal vaste bedragen zijn is dit gewoon een manier om het expres ondoorzichtig te maken.

In dit geval heeft Vattenfall alleen het ene bedrag (de vergoeding) gecommuniceerd en de kosten alleen blijkbaar in de kleine lettertjes gezet.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
jongetje schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:41:
[...]

In dit geval heeft Vattenfall alleen het ene bedrag (de vergoeding) gecommuniceerd en de kosten alleen blijkbaar in de kleine lettertjes gezet.
Nee, het punt is dat deze terugleverovereenkomst zolang loopt dat er geen terugleverkosten zijn opgenomen omdat die toen nog niet bestonden. Bovendien is er geen wijzigingsbeding opgenomen het zij via het van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden waarin een wijzigingsbeding is opgenomen of een wijzigingsbeding opgenomen in de overeenkomst.

Juridisch heeft Vattenval zichzelf geen optie gegeven om de overeenkomst te wijzigen en is Vattenval gebonden de overeenkomst uit te voeren zoals destijds overeengekomen aldus de rechter. Indien Vattenval van deze overeenkomst af wil moeten ze overeenkomst gaan opzeggen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:07
Wozmro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:11:

Nee hoor, door enkel te wijzen op problemen met verouderde installaties en schoorstenen sla je boel veel te plat. Maar de onkunde regeert nu eenmaal in Den Haag en geeft zichzelf graag gelijk op basis van een platgeslagen redenering.

Engineering

• esphome
  • Niet online
De tijdsafhankelijke nettarieven voor huishoudens kan wel eens een vertraging kunnen oplopen als voor de ingang daarvan het energiedelen wordt geïmplementeerd. Vanuit de EU staat er goed druk op om het energiedelen mogelijk te maken en het kan zo wel eens een stok in de spaken gooien van tijdsafhankelijke nettarieven.
Het nieuwe stelsel is niet voor iedereen even helder. De ACM erkent dat de transparantie afneemt, maar vindt dat toelaatbaar. Voor de verdeling van 33 procent vast en 67 procent variabel tarief bestaat geen exacte berekening. Volgens sommige partijen is het stelsel nog steeds tamelijk complex, terwijl anderen juist meer tijdsblokken hadden willen zien.

Netbeheerders evalueren het stelsel jaarlijks en aanpassingen lopen via een wijziging van de Tarievencode. De ACM zal na de eerste ervaringen ook de schema’s voor netaansluitingen zonder kwartierwaarden evalueren. Voor de invoering van de tijdsafhankelijke nettarieven hebben netbeheerders uiterlijk 1 november 2027 sectorafspraken nodig in het Marktfaciliteringsforum. Zij wijzen er bovendien op dat energiedelen met vrije leverancierskeuze een beroep doet op dezelfde schaarse capaciteit voor systemen en data. Besluit de minister dat eerder in te voeren, dan is volgens hen uitstel van de tarieven nodig. De ACM houdt vast aan 1 januari 2029 en verwacht dat alle partijen zich daarvoor ‘tot het uiterste’ inzetten.
Bron: https://solarmagazine.nl/...ment-voor-nieuw-nettarief

https://www.acm.nl/nl/pub...teitsnet-moeten-vergroten

Nood breekt wet.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:22
esphome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:07:
De tijdsafhankelijke nettarieven voor huishoudens kan wel eens een vertraging kunnen oplopen als voor de ingang daarvan het energiedelen wordt geïmplementeerd. Vanuit de EU staat er goed druk op om het energiedelen mogelijk te maken en het kan zo wel eens een stok in de spaken gooien van tijdsafhankelijke nettarieven.

[...]

Bron: https://solarmagazine.nl/...ment-voor-nieuw-nettarief

https://www.acm.nl/nl/pub...teitsnet-moeten-vergroten
hier staan nu de nieuwe voorstellen van de ACM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9bmEwgeB3WwcwygoNgvzdknkzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/degVJA6Q6efH8VbxVfUwN48E.jpg?f=fotoalbum_large

dat zal heel wat aanpassingen aan de IT software voor de netwerkbeheerders betekenen, de vraag is of zij dit wel op de beoogde datum ook kunnen uitvoeren of dat het een totale ramp gaat worden.
een thuis-batterij zal dan juist nog veel meer van invloed zijn.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Truus01 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:23:
[...]
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om te reageren, maar ik zie zo snel niet hoe.
[...]

bron: https://www.acm.nl/nl/pub...teitsnet-moeten-vergroten

Misschien via hun formulier: https://consument.acm.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer
Netbeheerders zullen elke gelegenheid aangrijpen, vaste netwerkkosten is een garantie/verzekering dat ze de maximale toegestane inkomsten binnen kunnen krijgen.
Voor 2009 hadden we ook gewoon flat rate nettarieven zoals alle andere landen.

Bij tijdsafhankelijke nettarieven is die zekerheid voor netbeheerders een stuk minder, die is afhankelijk van hoe goed het model, hoe nauwkeurig de prognoses voor de weegfactoren en basistarief voor weegfactor 1.0 zijn.
Afnemers krijgen ook ontwijk mogelijkheden, die er niet zijn bij vaste netwerkosten, zoals timeshiften.
Op moment is er nog niet die druk vanuit EU zoals voor energiedelen zonder commerciele partij, voor deze vorm van energiedelen invoeren, is de deadline gewoon verstreken.
Maar er is wel maatschappelijke druk, als steeds meer regio's op slot gaan of bijna nagenoeg, zoals FGU gebied en die aangesloten zijn op 150kV lijn Den Bosch- Eindhoven.
De mogelijke 5-15% verlaging voor de 2000 uren hoogste piekbelasting met tijdsafhankelijke nettarieven, verzacht en mogelijk kan daarmee zelfs de tijd tot de netverzwaring gereed is overbrugt worden op veel plekken.

Ook na de eerste grote ronde netzwaringen is het niet riant, de nieuwe deelgebieden zitten gewoon vol al zoveel mogelijk van de wachtlijsten geholpen zijn en zal je formulering tegen komen als "netcongestie kan beeindigd worden, onder voorbehoud dat (BESS)-klanten neutraal of positief bijdragen aan de netbelasting"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Arjantje72
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:01:
[...]

Maar machine om 14u ofzo laten starten. Dan is ie net 1 a 2 uur klaar als je om17u30 thuis komt.
Dan moet je wel een timer hebben op je wasmachine.

• esphome
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:17:
[...]

Dan moet je wel een timer hebben op je wasmachine.
Of een analoge schakelklok waar je nog de palletjes moet indrukken of uittrekken om de begintijd en schakelduur in te stellen.

Nood breekt wet.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:07
Jan-tweak schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]

dat zal heel wat aanpassingen aan de IT software voor de netwerkbeheerders betekenen, de vraag is of zij dit wel op de beoogde datum ook kunnen uitvoeren of dat het een totale ramp gaat worden.
Dit voorstel is niet van toepassing op consumenten aansluitingen. Hier staat het juiste voorstel.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• Arjantje72
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:00:
[...]

Of een analoge schakelklok waar je nog de palletjes moet indrukken of uittrekken om de begintijd en schakelduur in te stellen.
Klopt dan gaat hij aan, maar je moet nog wel op start drukken handmatig.
Maar goed, teveel off topic.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:01:
[...]

En de volgende 4 wasjes dan? Moet de wasdraaien een weektaak ipv een dagtaak worden? En dan lekker muf laten worden, omdat de droger pas de dag erna aan kan? Als niemand thuis is met brand gevaar?

Ik hoorde op de radio ook al als tip om dan maar overdag extra veel te verwarmen, zodat het in de avond niet hoeft als het een beetje afkoelt. Fijn voor de kinderen die overdag met 30 graden binnen zitten in december, omdat we het ‘s avonds dan 21 graden kunnen hebben.

De ACM is er gewoon wederom enkel voor de markt en niet voor de consument.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]

Alleen al voor die tijdsafhankelijke tarieven is een thuisbatterij al snel terug te verdienen. In combinatie met PV in de zomer krijgen we waarschijnlijk vaste nietafnamekosten :+

• Arjantje72
  • Nu online
Stoeptegeltje schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:44:
[...]

En de volgende 4 wasjes dan? Moet de wasdraaien een weektaak ipv een dagtaak worden? En dan lekker muf laten worden, omdat de droger pas de dag erna aan kan? Als niemand thuis is met brand gevaar?

Ik hoorde op de radio ook al als tip om dan maar overdag extra veel te verwarmen, zodat het in de avond niet hoeft als het een beetje afkoelt. Fijn voor de kinderen die overdag met 30 graden binnen zitten in december, omdat we het ‘s avonds dan 21 graden kunnen hebben.

De ACM is er gewoon wederom enkel voor de markt en niet voor de consument.
Ik las in een ander topic het geweldige idee om op je werk warm te eten en 'savonds thuis brood ofzo. Dat zal je gezin je in dank afnemen.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden